Förvaltningsjurist

Sök bland 20 lediga jobb som Förvaltningsjurist och börja ditt nya yrkesliv idag!

Jurist till socialförvaltningen Nordost
GÖTEBORGS KOMMUN
Förvaltnings- och organisationsjurister

Socialförvaltningen Nordost arbetar för att ge invånare i nordöstra Göteborg en likvärdig och effektiv välfärd med möjlighet att leva trygga och självständiga liv. Förvaltningen ger stöd till individer och familjer enligt Socialtjänstlagen. Vi erbjuder också aktiviteter och mötesplatser som kan ge barn och ungdomar en meningsfull fritid. Dessutom arbetar förvaltningen aktivt med krisstöd, trygghetsfrågor, föreningsliv, folkhälsa samt kontakter med invånare och civilsamhälle. Välkommen till en levande förvaltning i ett dynamiskt stadsområde - här jobbar vi för gemenskap och öppenhet med fokus på dem vi är till för! ARBETSUPPGIFTER Socialförvaltningen Nordost söker nu en jurist inom socialrättsområdet. Som jurist ingår du i kanslienheten som är en del av avdelningen Digitalisering, kommunikation och stab. Kansliet har i uppdrag att samordna och utveckla arbetet kopplat till nämnd, utskott, registratur, arkiv och juridik. Du kommer arbeta tätt tillsammans med ytterligare en jurist inom samma enhet samt samarbeta med jurister i övriga socialförvaltningar och i nätverk över staden. I tjänsten som jurist bistår du med juridiskt stöd till chefer och medarbetare inom förvaltningen. I uppdraget ingår att säkerställa att förvaltningen har en rättssäker ärendehantering. Du kan även komma att företräda nämnden i rätten. I uppdraget ingår bland annat att genomföra rättsutredningar, uppdatera juridisk information inom förvaltningens område, kvalitetssäkra skrivelser till domstolar och myndigheter samt juridisk omvärldsbevakning. Du kommer att vägleda medarbetare i lagstiftning, rättspraxis och handläggningsprocesser. Tillsammans med dina kollegor på kanslienheten identifierar du kompetensutvecklingsbehov, planerar och genomför utbildningar. I arbetsuppgifterna ingår också att, vid behov, stötta övriga funktioner på kanslienheten. KVALIFIKATIONER Som jurist arbetar du systematiskt och bidrar till en effektiv och kvalitetsmedveten organisation. Du trivs i en roll där du får möjlighet att arbeta självständigt och ta stort ansvar för att prioritera bland arbetsuppgifter. Samtidigt värdesätter du ett gott samarbete inom förvaltningen och bidrar till en god arbetsmiljö. För att kunna söka tjänsten behöver du ha: • Juristexamen eller motsvarande. • Minst två års erfarenhet av juridiskt arbete. • Goda kunskaper i SoL, LVU, LVM, föräldrabalken, kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighets- och sekretesslagen samt GDPR. • God kommunikativ förmåga i tal och skrift. • God IT-vana. Utöver ovan nämnda krav är det även meriterande om du har: • Erfarenhet av arbete i en socialförvaltning. • Erfarenhet av att planera och genomföra utbildningar. • Notariemeritering eller annan likvärdig erfarenhet. För att lyckas i tjänsten behöver du ha en god analytisk och strategisk förmåga samt kunna prioritera och anpassa ditt arbete utifrån verksamhetens behov. Tjänsten ställer också krav på att du kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande. Arbetsprov kan förekomma. Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev. Har du skyddade personuppgifter skall du INTE ansöka via systemet utan kontakta rekryterande chef för hantering av din ansökan. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Stadsområdet har goda kommunikationer och närhet till Göteborgs centrum. Här finns unika naturområden och en varierad bebyggelse där utveckling, förnyelse och expansion sker inom många områden. Stadsområdets struktur och mångfalden bland invånare och medarbetare gör arbetet hos oss utvecklande och lärorikt. Som anställd hos oss gör du en viktig insats för att Nordost ska vara ett attraktivt område att leva, verka och bo i. Genom ditt arbete är du med och utvecklar staden tillsammans med andra. Vill du vara en del av detta?

27 juni 2025
Sista ansökan:
3 augusti 2025
Jurist - Vikariat
Länsstyrelsen i Norrbottens län
Förvaltnings- och organisationsjurister

Vill du bli en del av något större och bidra till en hållbar utveckling för Norrbotten och ökad trygghet i vårt län och ut mot omvärlden? På rättsenheten får du en bred insyn i många av samhällets olika rättsområden. Vi ansvarar bland annat tillsammans för att bereda och besluta i ett stort antal allmänna förvaltningsärenden. Vi genomför tillsyn, kontroll och tillståndsgivning inom en mängd olika områden. Vidare bereder och beslutar vi i överklagningsärenden inom olika rättsområden, bland annat enligt plan- och bygglagen och miljöbalken. Enheten ansvarar även för det arbete som länsstyrelsen har som valmyndighet.  Om jobbet I din roll kommer du främst att arbete med allmän förvaltningsrätt och med juridiska frågor inom ramen för våra olika tillstånds- och tillsynsområden. Konkret innebär det att du bland annat bereder och beslutar i en rad olika ärenden. Ansvarsområdet omfattar även överklaganden av kommunala beslut. Vidare kommer du även att hantera frågor och ge juridisk rådgivning i frågor som är kopplade till offentlighet och sekretess. Att ge råd och stöd i juridiska frågor internt samt att delat i utarbetande av remissvar till regeringen är också arbetsuppgifter som kan bli aktuella för dig. Resor förekommer i jobbet. Arbetet är i ständig utveckling och utifrån vårt uppdrag kan arbetsuppgifterna komma att förändras över tid. Du behöver därför kunna hantera förändringar. Det ger dig samtidigt möjligheter att utvecklas och både bredda och fördjupa din kompetens hos oss. Om dig Vi söker dig som har: - examen från juristprogrammet/jur.kand. eller magisterexamen i rättsvetenskap. - erfarenhet av arbete med juridiska frågor. - Körkort för personbil Eftersom arbetet dagligen innebär mycket kontakter både internt och externt är det viktigt att du uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift. Som person är du noggrann och har förmåga att utreda och analysera rättsliga frågeställningar. Du kan växla mellan arbetsuppgifter och har lätt för att samarbeta och bygga goda relationer samtidigt som du har hög integritet. Det en fördel om du har: - erfarenhet av myndighetsutövning. - erfarenhet av att arbeta med förvaltningsrätt vid domstol, myndighet eller kommun. - tingsmeritering. - erfarenhet av att arbeta med Offentlighet och sekretesslagen. För oss är personliga egenskaper viktiga och vi ser det som en självklarhet att du bidrar positivt till vår arbetsmiljö och arbetsglädje samt agerar utifrån den statliga värdegrunden Bra att veta  Tjänsten är ett vikariat under perioden 1/9-31/12- 2025 Eftersom vissa arbeten hos oss ställer krav på säkerhetsprövning kan du innan en anställning komma att få göra en säkerhetsprövning. Den innehåller ett säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll. För vissa arbeten krävs svenskt medborgarskap.   Övrigt Vi arbetar aktivt för en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka. Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att vår arbetsplats ska vara tillgänglig för alla. Vi verkar för att ha medarbetare med kunskaper inom Sveriges minoritetsspråk och sätter därför värde på dina kunskaper i samiska, meänkieli, finska, romani chib och jiddisch. I rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonseringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.   Om Länsstyrelsen och vårt erbjudande till dig Länsstyrelsen arbetar för att Norrbotten ska utvecklas. Det gör vi på uppdrag av regeringen och vårt ansvarsområde är brett. Våra uppdrag spänner över hela samhället och hos oss finns allt ifrån biologer och ingenjörer till ekonomer och samhällsvetare. Vi jobbar tillsammans för att skapa samhällsnytta var dag och säkerställer att nationella mål och beslut för genomslag i länet. Vi tror på var och ens förmåga att självständigt driva sitt dagliga arbete, där du som medarbetare får rätt förutsättningar till arbetslivsbalans. Vi erbjuder dig: • Goda utvecklingsmöjligheter • Individanpassade anställningsvillkor • Hälsofrämjande aktiviteter och en hållbar arbetsmiljö • Flexibla arbetstider, extra semesterdagar och möjlighet till distansarbete Vi tror på kraften i att arbeta för något större, vikten av att ha plats för livet och att alla våra medarbetare ska känna sig delaktiga i vår kunskapsrymd. Övrigt Vi verkar för att ha medarbetare med kunskaper inom Sveriges minoritetsspråk och sätter därför värde på kunskaper i samiska, meänkieli, finska, romani chib och jiddisch. Vi arbetar aktivt för en jämn könsfördelning och vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att vår arbetsplats ska vara tillgänglig för alla. I rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonseringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

27 juni 2025
Sista ansökan:
27 juli 2025
Förordnande som auditör
Försvarsmakten
Förvaltnings- och organisationsjurister

Försvarsmakten söker auditörer för förordnande enligt lag (1994:1811) om disciplinansvar inom totalförsvaret, m.m. Har du en juristexamen och är intresserad av att medverka till Försvarsmaktens verksamhet? Hos oss blir du en viktig pusselbit i Försvarsmaktens uppdrag att på ett effektivt och rättssäkert sätt handlägga värnpliktigas disciplinförseelser. Arbetet lämpar sig väl som bisyssla. Juridiska avdelningen vid Högkvarteret rekryterar för tjänstgöring på förband över hela landet. Huvudsakliga arbetsuppgifter • Avge yttrande inför beslut om disciplinpåföljd respektive åtalsanmälan • Närvara vid handläggning av disciplinärenden • Lämna råd i frågor om verkställighet av disciplinpåföljd • Utöva tillsyn över handläggningen av disciplinärenden och ersättningsärenden • Medverka i utbildning och information om tillämpningen av viss lagstiftning KRAV Kvalifikationer • Jur kand eller juristexamen Personliga egenskaper Arbetet ställer höga krav på förmåga att på egen hand organisera och genomdriva handläggningen av de ärenden som uppkommer vid förbandet. Auditörens granskande funktion förutsätter ett stort mått av integritet. Samtidigt är samarbete med andra en nödvändighet för erfarenhetsutbyte och likriktning av bedömningar i olika delar av Försvarsmakten. I rekryteringen kommer stor vikt att läggas vid personliga egenskaper. MERITERANDE • Erfarenhet av arbete som domare eller inom andra delar av rättsväsendet • Tingsmeritering • Erfarenhet av Försvarsmakten För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättsvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se). Övrigt Förordnandet avser en civil befattning där arvode utgår enligt Försvarsmaktens föreskrifter. Det är alltså inte fråga om en anställning. Arbetet är händelsestyrt varför det inte går att med säkerhet ange omfattning. Över tid har befattningen krävt ungefär två timmars arbete i veckan. Arbetsort bestäms efter vilka behov som meddelas av Försvarsmaktens förband. Ange särskilt om du har några särskilda preferenser i fråga om arbetsort och/eller förband. Tjänsteresor kan förekomma. Tillträdesdatum efter överenskommelse. Upplysningar om befattningen och rekryteringsprocessen Helene Arango Magnusson Ilona Heikka Fackliga företrädare Stefan Ungerth (SACO) Monika Danielsson (SEKO) Kjell Tetzlaff ( Försvarsförbundet OFR/S) Arne Nilsson (Officersförbundet, OFR/O) Samtliga nås via växeln på telefon 08-788 75 00. Ansökan Välkommen med din ansökan senast 2025-08-29. Din ansökan ska innehålla CV och ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning samt svar på angivna urvalsfrågor. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. ----------------------------------------------------- Information om det rekryterande förbandet: I Högkvarteret finns överbefälhavaren och generaldirektören. Högkvarteret har ungefär 1 000 medarbetare – både yrkesofficerare och civila experter. Högkvarteret utgörs från 2023-01-01 av försvarsstaben, operationsledningen, militära underrättelse- och säkerhetstjänsten, samt Högkvarterets stabsavdelning och fristående enheter för tillsyn. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

24 juni 2025
Sista ansökan:
29 augusti 2025
Jurist med inriktning mot hedersrelaterat våld och förtryck
Jämställdhetsmyndigheten
Förvaltnings- och organisationsjurister

Målet för jämställdhetsarbetet i Sverige är att kvinnor och män ska ha samma makt och möjligheter att forma samhället och sina egna liv. Arbetet omfattar bland annat frågor om inflytande, ekonomi, hälsa, utbildning, arbete och kroppslig integritet. Jämställdhetsmyndigheten ska säkerställa att regeringens jämställdhetspolitik får genomslag genom att bidra till ett effektivt genomförande av jämställdhetspolitiken. Myndighetens uppgift är att samordna, följa upp och på olika sätt ge stöd inom jämställdhetens områden. Jämställdhetsmyndigheten är en hbtqi-strategisk myndighet, vilket innebär att myndigheten i sin verksamhet ska främja hbtqi-personers lika rättigheter och möjligheter. Från och med den 1 januari 2026 kommer det nationella ansvaret för arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck (NCH) att flyttas från Länsstyrelsen Östergötland till Jämställdhetsmyndigheten. Vi söker nu en jurist som vill bidra i arbetet mot hedersrelaterat våld och förtyck! Arbetsuppgifter Som jurist kommer du att arbeta med frågor kopplade till hedersrelaterat våld och förtryck i linje med myndighetens instruktion, regleringsbrev och aktuella regeringsuppdrag. Du bidrar med sakkunskap inom området samt juridisk kompetens, både internt i myndigheten och externt i kontakt med andra aktörer. I samband med att Jämställdhetsmyndigheten tar över det nationella ansvaret för arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck kommer du att vara en del av en uppbyggnads- och utvecklingsfas där strukturer, arbetssätt och samarbeten fortfarande formas. Det här ställer krav på att du är flexibel, lösningsorienterad och trivs med att arbeta i en miljö där inte alla förutsättningar är färdigställda från start. Arbetet innebär bland annat att: • Medverka i utformningen och genomförandet av myndighetens insatser, exempelvis genom att ta fram kunskapsunderlag, metodstöd och andra typer av material. • Göra rättsutredningar och ta fram underlag till beslut inom aktuella rättsområden. • Representera myndigheten i samverkansforum och nätverk med andra myndigheter, kommuner, regioner och civilsamhällesorganisationer. • Delta i internationella möten och samarbeten, exempelvis inom EU eller i dialog med andra expertmyndigheter. • Planera och leda möten, workshops och större samlingar, som nätverksträffar, myndighetsdialoger eller konferenser. • Driva och samordna projekt inom området, från planering till genomförande och uppföljning. • Ta fram skriftliga underlag såsom rapporter, analyser, remissvar, regeringsuppdrag och andra kunskapsprodukter. Arbetet är både strategiskt och operativt. Du kommer att växla mellan självständiga uppgifter och samarbete i team. Rollen passar dig som har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt att analysera komplexa förhållanden. Förmågan att självständigt strukturera och driva processer i en kontext där riktning och mål är tydliga, men där vägen dit kan behöva formas tillsammans med andra. Kvalifikationer • Juris kandidatexamen. • Tingsmeritering från allmän domstol. • Flerårig arbetslivserfarenhet inom området hedersrelaterat våld och förtryck, eller annan erfarenhet av arbete inom rättsväsendet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. • Flerårig erfarenhet av att självständigt driva eller leda projektinriktat arbete och hantera komplexa processer mot uppställda mål och inom givna tidsramar. • Mycket god kunskap om områdena mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer. • Mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska. • God kännedom om svensk jämställdhetspolitik. Meriterande • Flerårig erfarenhet av arbete från statlig myndighet, gärna inom rättsväsendet eller annan myndighet med uppdrag kopplat till våld, förtryck eller skydd av utsatta grupper. • Erfarenhet av arbete med myndighetsutövning i ärenden kopplade till mäns våld mot kvinnor, våld i nära relationer eller hedersrelaterat våld och förtryck. • Erfarenhet av arbete från civilsamhällesorganisationer, akademin eller andra verksamheter med kunskaps- eller påverkansarbete inom området hedersrelaterat våld och förtryck, särskilt där arbetet skett i samverkan med offentliga aktörer. • Erfarenhet av att samarbeta med externa aktörer inom exempelvis myndigheter, kommuner, regioner och civilsamhället. • Erfarenhet av att skriva rapporter och remisser. • Erfarenhet av att arbeta strategiskt inom områdena hedersrelaterat våld och förtryck samt våld mot barn och unga.  Personliga egenskaper Som person är du analytisk och har förmåga att hantera komplexa frågor i en föränderlig kontext. Du är pedagogisk och tydlig i din kommunikation, både muntligt och skriftligt. Du arbetar strukturerat och självständigt, tar ansvar för att driva arbetet framåt och har lätt för att anpassa dig när förutsättningar förändras. Du har mycket god samarbetsförmåga, men har också förmågan att leda och avsluta uppdrag på egen hand. Eftersom arbetet innebär nationell och internationell samverkan är du van vid att bygga och upprätthålla goda relationer med olika aktörer och målgrupper. Anställningsinformation Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placering på Jämställdhetsmyndighetens kontor i centrala Göteborg. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde den 1 september 2025 eller enligt överenskommelse. Resor i tjänsterna kan förekomma. Myndigheten erbjuder flera förmåner som fokuserar på hälsa och ett hållbart arbetsliv för alla åldrar, till exempel möjligheten att arbeta upp till 60 procent på distans, friskvårdstimme och friskvårdsbidrag. Praktisk information Välkommen med din ansökan senast den 3 augusti 2025. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vårt rekryteringssystem utan kontakta ansvarig på HR för hantering av din ansökan. Kontaktuppgifter hittar du nedan. Vill du veta mer om tjänsten, kontakta Mikael Thörn, enhetschef, 031-392 90 26. Har du frågor om rekryteringsprocessen, kontakta Johanna Larsson, HR-generalist, 031-392 91 60. Fackliga kontaktpersoner: för Saco-S Joanna Domachowska 031-392 91 19 och för ST Beatrice Löfström 031-392 91 04. Jämställdhetsmyndigheten välkomnar sökanden med olika erfarenheter och bakgrunder.

24 juni 2025
Sista ansökan:
3 augusti 2025
Beslutfattare inom Funktionsnedsättning till område Väst, Halmstad
Försäkringskassan
Förvaltnings- och organisationsjurister

Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan. Vi söker nu ett antal medarbetare till Funktionsnedsättning inriktning Sjuk- och aktivitetsersättning i område Väst, med placering i Göteborg, Uddevalla, Borås, Trollhättan, Skövde eller Halmstad.  Kvalitetssäkring, beslut och kommunikation Som beslutfattare beslutar du om ersättning inom förmånerna Sjuk- och aktivitetsersättning. De som utreder individärendena inom den aktuella förmånen lämnar förslag till beslut som du kvalitetssäkrar. Besluten har stor betydelse för medborgarnas trygghet och försörjning. Därför säkerställer du att beslutet du fattar är rättssäkert och begripligt för den försäkrade. I din roll bidrar du till att ge individen förutsättningar att känna kontroll och trygghet i sina kontakter med Försäkringskassan. Kontakten sker i telefon och skriftligt. Som beslutsfattare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du har högt säkerhetsmedvetande. Du håller dig uppdaterad om aktuellt rättsläge och samarbetar med, förutom de som utreder individärenden, specialister och försäkringsmedicinska rådgivare med flera. Du bidrar aktivt till att utredare har rätt kompetens att möta medborgarnas behov. Vi söker dig som • har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga • agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat   • kan förstå och analysera komplexa frågor • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål • har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift • har arbetat på en myndighet med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer. Det är meriterande om du • har specialistkompetens och sakkunskap inom de aktuella förmånerna  • har god erfarenhet av effektiv handläggning med hög kvalitet  • har goda kunskaper inom förvaltningsrätt • har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. Placeringsorter: Göteborg, Uddevalla, Borås, Trollhättan, Skövde eller Halmstad. Intervjuer kommer att ske v. 28 via Skype.   Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs Kontaktpersoner Chef: V. 25: Andreas Pettersson, 010-119 66 97, v. 26-27: Trudie Kvarnström, 010-119 77 47 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Maria Hjelmnér, [email protected], 010-114 08 92 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Fatima Gassama Oom, 010-111 39 23, Susanne Ottosson 010-119 27 84, Saco-S: Linda Eriksson Kartal, 010-112 02 00, Tony Engelbrechtsen, 010-113 08 99, Seko: Eliza Grundström 010-115 34 02. Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 30 juni. Ladda upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.

23 juni 2025
Sista ansökan:
30 juni 2025
Beslutfattare inom Funktionsnedsättning till område Väst, Skövde
Försäkringskassan
Förvaltnings- och organisationsjurister

Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan. Vi söker nu ett antal medarbetare till Funktionsnedsättning inriktning Sjuk- och aktivitetsersättning i område Väst, med placering i Göteborg, Uddevalla, Borås, Trollhättan, Skövde eller Halmstad.  Kvalitetssäkring, beslut och kommunikation Som beslutfattare beslutar du om ersättning inom förmånerna Sjuk- och aktivitetsersättning. De som utreder individärendena inom den aktuella förmånen lämnar förslag till beslut som du kvalitetssäkrar. Besluten har stor betydelse för medborgarnas trygghet och försörjning. Därför säkerställer du att beslutet du fattar är rättssäkert och begripligt för den försäkrade. I din roll bidrar du till att ge individen förutsättningar att känna kontroll och trygghet i sina kontakter med Försäkringskassan. Kontakten sker i telefon och skriftligt. Som beslutsfattare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du har högt säkerhetsmedvetande. Du håller dig uppdaterad om aktuellt rättsläge och samarbetar med, förutom de som utreder individärenden, specialister och försäkringsmedicinska rådgivare med flera. Du bidrar aktivt till att utredare har rätt kompetens att möta medborgarnas behov. Vi söker dig som • har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga • agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat   • kan förstå och analysera komplexa frågor • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål • har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift • har arbetat på en myndighet med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer. Det är meriterande om du • har specialistkompetens och sakkunskap inom de aktuella förmånerna  • har god erfarenhet av effektiv handläggning med hög kvalitet  • har goda kunskaper inom förvaltningsrätt • har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. Placeringsorter: Göteborg, Uddevalla, Borås, Trollhättan, Skövde eller Halmstad. Intervjuer kommer att ske v. 28 via Skype.   Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs Kontaktpersoner Chef: V. 25: Andreas Pettersson, 010-119 66 97, v. 26-27: Trudie Kvarnström, 010-119 77 47 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Maria Hjelmnér, [email protected], 010-114 08 92 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Fatima Gassama Oom, 010-111 39 23, Susanne Ottosson 010-119 27 84, Saco-S: Linda Eriksson Kartal, 010-112 02 00, Tony Engelbrechtsen, 010-113 08 99, Seko: Eliza Grundström 010-115 34 02. Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 30 juni. Ladda upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.

23 juni 2025
Sista ansökan:
30 juni 2025
Beslutfattare inom Funktionsnedsättning till område Väst, Trollhättan
Försäkringskassan
Förvaltnings- och organisationsjurister

Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan. Vi söker nu ett antal medarbetare till Funktionsnedsättning inriktning Sjuk- och aktivitetsersättning i område Väst, med placering i Göteborg, Uddevalla, Borås, Trollhättan, Skövde eller Halmstad.  Kvalitetssäkring, beslut och kommunikation Som beslutfattare beslutar du om ersättning inom förmånerna Sjuk- och aktivitetsersättning. De som utreder individärendena inom den aktuella förmånen lämnar förslag till beslut som du kvalitetssäkrar. Besluten har stor betydelse för medborgarnas trygghet och försörjning. Därför säkerställer du att beslutet du fattar är rättssäkert och begripligt för den försäkrade. I din roll bidrar du till att ge individen förutsättningar att känna kontroll och trygghet i sina kontakter med Försäkringskassan. Kontakten sker i telefon och skriftligt. Som beslutsfattare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du har högt säkerhetsmedvetande. Du håller dig uppdaterad om aktuellt rättsläge och samarbetar med, förutom de som utreder individärenden, specialister och försäkringsmedicinska rådgivare med flera. Du bidrar aktivt till att utredare har rätt kompetens att möta medborgarnas behov. Vi söker dig som • har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga • agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat   • kan förstå och analysera komplexa frågor • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål • har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift • har arbetat på en myndighet med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer. Det är meriterande om du • har specialistkompetens och sakkunskap inom de aktuella förmånerna  • har god erfarenhet av effektiv handläggning med hög kvalitet  • har goda kunskaper inom förvaltningsrätt • har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. Placeringsorter: Göteborg, Uddevalla, Borås, Trollhättan, Skövde eller Halmstad. Intervjuer kommer att ske v. 28 via Skype.   Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs Kontaktpersoner Chef: V. 25: Andreas Pettersson, 010-119 66 97, v. 26-27: Trudie Kvarnström, 010-119 77 47 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Maria Hjelmnér, [email protected], 010-114 08 92 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Fatima Gassama Oom, 010-111 39 23, Susanne Ottosson 010-119 27 84, Saco-S: Linda Eriksson Kartal, 010-112 02 00, Tony Engelbrechtsen, 010-113 08 99, Seko: Eliza Grundström 010-115 34 02. Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 30 juni. Ladda upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.

23 juni 2025
Sista ansökan:
30 juni 2025
Spelinspektionen söker utredande jurist till Operativa avdelningen
Spelinspektionen
Förvaltnings- och organisationsjurister

Spelinspektionen växer och därför behöver vi rekrytera nya medarbetare! Vill du ha ett betydelsefullt arbete som gör spelmarknaden trygg och säker? Då kanske du vill bli vår nya utredande jurist? Vi är en expertmyndighet i Strängnäs med ett stort och viktigt uppdrag och vi vill ha din hjälp att göra Spelinspektionen ännu bättre. Bakgrund Den operativa avdelningen består av tre enheter och ansvarar för licensgivning, tillsyn, regelutveckling och omvärldsanalys inom spelmarknaden. Vi söker nu en ny kollega till den operativa avdelningen och för den här tjänsten främst till enheten som ansvarar för spel som är förbehållet staten, allmännyttiga ändamål, landbaserat kommersiellt spel, fartyg i internationell trafik samt spelombud. Vi söker därför dig som vill arbeta som utredande jurist hos oss! Det här får du arbeta med hos oss Som utredande jurist deltar du i och driver utredningar av aktörer inom spelmarknaden i samverkan med kollegor. Du kvalitetssäkrar beslut och ger rättsligt stöd inom enheten och avdelningen i olika frågeställningar. Du analyserar och bedömer olika typer av underlag och ansvarar för, samt medverkar till, att vi får en enhetlig och korrekt rättstillämpning. Du kommer bland annat att vara med i arbetet med att planera och genomföra tillsyn mot de aktörer som har fått licens för att bedriva spel om pengar i Sverige. Dessutom kommer du att vara en länk mellan den operativa avdelningen och vårt rättssekretariat. Din bakgrund och kompetens Vi söker dig som har en juristexamen eller en jur.kand. Vi söker dig som har minst tre års erfarenhet av arbete med kvalificerade juridiska bedömningar i en operativ verksamhet och det är meriterande om du har arbetat med tillsyn i offentlig verksamhet. Du har en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och har även goda kunskaper i engelska. Arbetet ställer krav på din analytiska förmåga och du behöver därför ha lätt för att sätta dig in i komplexa frågeställningar samt fatta välgrundade beslut utifrån tillgängliga underlag. Du uttrycker dig enkelt, tydligt och pedagogiskt. Du har en god förmåga att samarbeta med andra och du är hjälpsam, lyhörd och tar ansvar för att gemensamma uppdrag fullgörs i tid. Du kommer att arbeta både självständigt och ingå i arbetsgrupp som stöd med din juridiska kompetens. Du tar initiativ, tänker nytt och tar ställning i frågor. Som person är du lösningsinriktad och ser möjligheter. Du kan leda och hantera flera arbetsuppgifter parallellt och som kollega är du trygg i din roll och har lätt för att samarbeta med kollegor och externa parter med olika bakgrund och kompetens. Då du kommer att arbeta med kvalitet behöver du även vara noggrann. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och vid din förmåga att bidra till en god och trevlig arbetsmiljö. Om Spelinspektionen 5 miljoner svenskar spelar om pengar och 200 000 spelar så gott som varje dag. Spelinspektionen har därför ett viktigt uppdrag att säkerställa att den svenska spelmarknaden är laglig, tillförlitlig och säker. Vi kontrollerar att de spelbolag vi gett licens tar ansvar för spelarna och spelen de erbjuder. Vi ger bara licens till de spelbolag som lever upp till kraven och vi arbetar för att spelbolag utan licens ska hålla sig borta från den svenska spelmarknaden. Vi erbjuder dig möjlighet till ett stimulerande och varierande jobb, med engagerade kollegor och bra förmåner, som t.ex. friskvård, möjlighet att arbeta på distans halva din arbetstid samt flexibla arbetstider. Spelinspektionen är en växande myndighet med i nuläget ca 80 medarbetare. Vi jobbar i trevliga lokaler med egna arbetsrum. Myndigheten är placerad i Strängnäs med bra pendlingsmöjligheter. Till exempel når du oss med tåg från Stockholm på mindre än en timme. Praktisk information Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Innan anställning sker en kontroll mot belastningsregistret enligt förordning 1999:1134. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna annons. Under perioden v. 27 - 33 kan det vara svårt att nå kontaktpersonerna för frågor på grund av semester. Vi kommer att påbörja arbetet med urvalet och börja kalla till intervjuer under v. 34. Varmt välkommen med din ansökan!

22 juni 2025
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Förvaltningsjurist till Barn- och ungdomsförvaltningen
Karlstads kommun
Förvaltnings- och organisationsjurister

Beskrivning Hos oss i Karlstads kommun får du chansen att bidra till en trygg och rättssäker vardag för barn och unga. Vi söker nu en engagerad och kunnig jurist som vill bli en del av barn- och ungdomsförvaltningen – där varje beslut du är med och stödjer har betydelse. Hos oss kommer du bli en del av vår administrativa stab, som bland annat ansvarar för vår nämnd- och förvaltningsadministration, hantering av allmänna handlingar.  Vi samarbetar nära både verksamheten och vår ledning. Vi arbetar både på distans och på vårt nyrenoverade kontor i Karolinen, Karlstad.  Hos oss kommer du bli en del av vår administrativa stab.  Vi samarbetar nära både verksamheten och vår ledning. Vi arbetar både på distans och på vårt nyrenoverade kontor i Karolinen, Karlstad.  Arbetsuppgifter Som jurist hos oss har du en rådgivande och stödjande roll där du ger kvalificerat juridiskt stöd till skolledare, chefer och medarbetare. Du tolkat och tillämpar gällande lagstiftning och praxis inom såväl förvaltningsrätt, skoljuridik och offentlighet- och sekretess. Du upprättar både egna handlingar samtidigt som du är en viktig del i förvaltningens arbete för att utföra en råttsäker verksamhet. Det innebär att vara stöd i enskilda frågor, vara del av utredningar och kvalitetsarbete och skriva yttranden till både kommunala och statliga myndigheter. Du är en viktig del i förvaltningens långsiktiga arbete med rättssäkerhet, kvalitet och utveckling.  Kvalifikationer Vi söker dig som har juristexamen, eller annan juridisk utbildning som vi bedömer likvärdig, och som har goda kunskaper inom förvaltningsrätt. Du har med fördel flera års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom offentlig sektor. Det är särskilt meriterande om du har arbetat med skoljuridik, barnrätt eller dataskyddsfrågor. Som person är du strukturerad, noggrann och har hög integritet. Du arbetar självständigt och driver dina uppdrag med engagemang, uthållighet, på ett lösningsorienterat förhållningssätt. Du har en god analytisk förmåga och är trygg i att göra välgrundade juridiska bedömningar – även i situationer där svaren inte är givna. Du ska kunna kommunicera på ett tydligt, pedagogiskt och respektfullt sätt, både muntligt och skriftligt.  Vi söker dig som brinner för att vara med och arbeta för att våra barn och elever får den utbildning de har rätt till – och som vill använda din juridiska kompetens för att bidra till en rättssäker och likvärdig förskola och skola.  Om Karlstads kommun Barn- och ungdomsförvaltningen ansvarar för förskola och skola för cirka 13 200 barn och elever och är kommunens största förvaltning med drygt 2 400 medarbetare. Vi har förskolor, familjedaghem, öppna förskolor, förskoleklasser, grundskolor, anpassad grundskola, fritidshem och kulturskola och arbetar även med barn- och elevhälsofrågor. Vi rustar barnen för framtiden. Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss! Övrig information För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

19 juni 2025
Sista ansökan:
3 juli 2025
Länsstyrelsen söker Juriststudenter - för extrajobb på deltid
Länsstyrelsen i Stockholms län
Förvaltnings- och organisationsjurister

Länsstyrelsens avdelning för rättsliga frågor söker två juriststudenter för tidsbegränsade anställningar med nuvarande placering på enheten för juridiskt verksamhetsstöd och överprövning Vill du vara med och bidra till hållbar utveckling i Stockholms län? Vi söker juriststudenter som avklarat minst två terminer av sin utbildning. Du kommer att tillhöra avdelningen för rättsliga frågor med nuvarande placering på enheten för juridiskt verksamhetsstöd och överprövning. Länsstyrelsen prövar överklagade kommunala beslut, huvudsakligen enligt plan- och bygglagen, miljöbalken, livsmedelslagen och lagen om skydd mot olyckor. Dessa ärenden handläggs på enheten för juridiskt verksamhetsstöd och överprövning. Dessutom ansvarar enheten för den statliga kontrollen av beviljade kommunala strandskyddsdispenser. Enhetens jurister ger också internt juridiskt stöd till myndighetens egen verksamhet. Främst inom områdena naturvård, jakt- och artskydd, miljöskydd, vatten, plan- och byggrätt samt djurskydd. Vad ingår i rollen? I den här rollen som handläggare hos oss kommer du att förstärka enhetens beredningsgrupp där uppgifterna varierar mellan ärendeadministration till kvalificerad juridisk handläggning. Exempel på arbetsuppgifter är granskning av nyinkomna ärenden, expediering av beslut, rättidsprövning och överlämnande av ärenden till domstol samt hantering av begäran om allmän handling. Utifrån verksamhetens behov och inflödet av ärenden kan du också komma att få skriva fram beslut som föredragande i enklare ärenden inom ett eller flera av de ärendeslag som enheten hanterar. Som medarbetare på Länsstyrelsen kan du behöva arbetsledas till andra arbetsuppgifter inom enheten, avdelningen eller myndigheten. Det är således en förutsättning att du som person är samhällsintresserad och vill jobba med den bredd som Länsstyrelsen har att erbjuda. Är du den vi söker? För den här rollen ska du ha - Pågående studier på juristlinjen (som när den är klar ger 270 högskolepoäng) och ha avklarat minst två terminer av din utbildning - mycket god förmåga att uttrycka dig enkelt och pedagogiskt i tal och i skrift - förmåga att värdera information för att göra korrekta, avvägda och rättssäkra bedömningar och prioriteringar - mycket god samarbetsförmåga, hög integritet och personlig mognad - vilja och förmåga att bidra till en god arbetsmiljö För den här rollen ska du vara - van att prioritera bland flera arbetsuppgifter självständigt och samtidigt ha förmåga att arbeta i grupp - lösningsinriktad och flexibel - lyhörd, prestigelös och hjälpsam Som medarbetare på Länsstyrelsen behöver du - ha förmåga att fatta beslut med hänsyn till flera perspektiv (helhetssyn) - förstå att en central roll för Länsstyrelsen är att göra avvägningar mellan olika intressen - ha förmåga att prioritera och ställa om för att arbeta med nya uppgifter eller i nya sammanhang. Det är meriterande om du har - aktuell erfarenhet av ärendehandläggning, administration, arbetsuppgifter inom servicesektorn eller andra för tjänsten relevanta arbetsuppgifter. Vi fäster avgörande vikt vid personliga egenskaper. Anställning Antal tjänster: 2 Anställningsform: Särskild visstidsanställning 9 månader, september 2025- maj 2026. Omfattning: Deltid, 20 %, med möjlighet att styra upplägget utifrån studiebehov. Mer om oss Vi arbetar i centralt belägna lokaler i Stockholm. Möjlighet till distansavtal finns utifrån verksamhetens behov. På avdelningen för rättsliga frågor arbetar idag ca 110 medarbetare. Avdelningen består av fem enheter där enheten för juridiskt verksamhetsstöd och överprövning är en av dessa. Enheten har i dagsläget ca 35 medarbetare. Så rekryterar vi Du kommer att få svara på ett antal urvalsfrågor. Du behöver inte bifoga något personligt brev till den här ansökan. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men tackar nej till dig som säljer rekryteringstjänster eller annonser. Om du har frågor Frågor om tjänsten besvaras av rekryterande chef, Lovisa Ristner, 010-223 12 35 Fackliga kontaktpersoner är Mia Askerlund för SACO, 010-223 15 35 Björn Pettersson för ST, 010-223 15 73 Sista ansökningsdag: 2025-08-10 Referensnummer: 112-32158-2025 Välkommen med din ansökan!   Om Länsstyrelsen Länsstyrelsen Stockholm är en samlande kraft för en växande och hållbar huvudstadsregion. Genom att ta ansvar för helheten hittar vi vägar framåt i komplexa samhällsfrågor. Helhetsbilden är en viktig utgångspunkt för oss när vi samverkar med kommuner, myndigheter, näringsliv och andra viktiga samhällsaktörer. På regeringens uppdrag verkar vi också för att nationella mål får genomslag i vårt län. Hos oss finns experter inom många olika sakområden och vår samlade kompetens har en häpnadsväckande bredd. Här lär du dig något nytt varje dag. Läs mer om oss på www.lansstyrelsen.se/stockholm/jobba-hos-oss.

16 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025