Analytiker med fokus på omställningen av industrin

Vill du arbeta med framtidens energisystem? Energisystemet genomgår just nu en stor förändring i form av bland annat en snabb elektrifiering och ökat behov av el. Industrin är en pådrivande kraft för omställningen. Vi på Enheten för Prognos och Scenarier söker därför dig som vill vara en del av arbetet med att bevaka och analysera utvecklingen av industrin och dess energianvändning samt de möjligheter och utmaningar som följer med det. Varmt välkommen med din ansökan! Om verksamheten Enheten Prognos och Scenarier arbetar med att ta fram prognoser och scenarier över det svenska energisystemet och arbetar nära med myndighetens statistikverksamhet. Enheten arbetar också med att ta fram underlag för rapportering till regeringen och EU samt deltar i myndighetens och avdelningens utrednings- och analysarbete. Dina arbetsuppgifter I den här tjänsten kommer fokus ligga på att följa förändringen av energianvändningen inom industrin för att i våra prognoser och scenarier bedöma hur den kommer att utvecklas framöver. Du kan även komma att vara delaktig i andra uppdrag som hela avdelningen och myndigheten ansvarar för, vilket gör att arbetsuppgifterna därutöver kan skifta beroende på aktuella uppdrag. Huvudsakliga arbetsuppgifter: • Följa och bevaka utvecklingen av industriomställningen • Tillsammans med kollegor ansvara för att bedöma industrins energianvändning i Sverige på kort sikt i våra prognoser • I våra scenarier bedöma vilka långsiktiga antaganden som ska göras i våra energisystemsmodeller avseende industrin • Samverka med olika experter och aktörer inom och utanför myndigheten avseende utvecklingen Energisystemet är starkt sammankopplat med många olika drivkrafter som påverkar utvecklingen framåt. Tjänsten kräver därför en god förmåga att sätta industrin i ett sammanhang av en helhet samt att arbeta tvärdisciplinärt med frågorna. Din profil Vi söker dig som har en för en för tjänsten relevant akademisk utbildning ex. inom teknik eller naturvetenskap. Har du en utbildning med inriktning på energi eller industriella processer ser vi det som meriterande. Det är särskilt meriterande om du har aktuell och relevant erfarenhet av att analysera eller arbeta med industriprocesser och/eller scenario och prognosarbete. Det är meriterande med erfarenhet av analytiskt arbete inom ett liknande område och energi- eller elsystemsmodellering. Likaså är det meriterande med kunskaper om Sveriges energisystem, energianvändning inom industrin och bränslen, inklusive vätgas. Som person söker vi dig som är trygg och stabil. Du är initiativrik, tar stort eget ansvar och driver självständigt ditt arbete framåt samtidigt som trivs att samarbeta med andra. Du sätter dig snabbt in i komplexa frågeställningar och löser problem med en god analytisk förmåga. Du är nytänkande, bidrar med nya idéer och angreppssätt. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Övrigt Tjänsten är placerad vid huvudkontoret i våra fina lokaler i centrala Eskilstuna. Här arbetar vi aktivitetsbaserat och har flexibla arbetstider som underlättar att förena arbetsliv och privatliv. Vi sätter värde på de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. För vissa tjänster genomförs säkerhetsprövning vid anställning. Varaktighet/Arbetstid Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Kontaktpersoner För upplysningar om tjänsten, kontakta rekryterande chef Martin Johansson via 016- 544 21 28. För upplysningar om rekryteringsprocessen, kontakta rekryteringskonsult Agneta Lund, 070–3789402. Fackliga kontaktpersoner Mikaela Sahlin, SACO-S, 016-544 20 97 Eva-Karin Magnusson, ST, 016-544 21 94 Välkommen med din ansökan senast 2024-05-05. Om du skickar din ansökan på annat sätt än genom vårt ansökningsformulär på vår hemsida - märk då din ansökan med diarienummer: 2024-005097.

11 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Utredare - vikariat

Myndigheten för psykologiskt försvar värnar det öppna och demokratiska samhället och den fria åsiktsbildningen genom att identifiera, analysera och bemöta otillbörlig informationspåverkan och annan vilseledande information som riktas mot Sverige eller svenska intressen.  Myndigheten leds av en generaldirektör och har cirka 60 anställda. Huvudkontoret finns i Karlstad, men myndigheten har även kontor i Solna. Den Förmågehöjande avdelningen arbetar med att utveckla Sveriges samlade förmåga inom psykologiskt försvar. Avdelningen samverkar med och ger stöd till myndigheter, media, frivilliga försvarsorganisationer och civilsamhället i övrigt. Fokus ligger på det samordnande, förebyggande och utvecklande arbetet och på att stärka samhällets förmåga på kort och lång sikt. En viktig del i arbetet är kunskapsutveckling inom det psykologiska försvaret där kontakter och samverkan med universitet, högskolor och forskningsinstitut i Sverige och internationellt utgör en central del. Avdelningen arbetar också med att direkt bidra till att stärka befolkningens motståndskraft inom det psykologiska försvaret samt att ansvara för myndighetens utbildnings-, övnings och forskningsverksamhet. Avdelningen ansvarar även för myndighetens personal som är sekonderad utomlands. En av våra utredare är föräldraledig så vi söker nu en vikarie för tjänstgöring under minst sex månader. Placeringsort är Karlstad eller Solna. Arbetsuppgifter Som utredare kommer du att arbeta för att utveckla, stärka och stödja myndigheters beredskap inom psykologiskt försvar bland annat genom samordning, analyser och kunskapshöjande aktiviteter som föreläsningar och seminarier. Omvärldsbevakning är en viktig del i arbetet med att inhämta, förstå och använda andra länders och internationella organisationers motsvarande arbete. I arbetet ingår att utveckla nätverk med relevanta organisationer och bidra till att bygga kunskap om otillbörlig informationspåverkan och annan vilseledande information som riktas mot Sverige eller svenska intressen. Vid särskilda händelser kan det tidvis bli aktuellt att delta i myndighetens operativa arbete. Resor i tjänsten förekommer regelbundet. Kvalifikationer Detta arbete kräver: - Att du har en akademisk examen inom relevant område för anställningen. - Något eller några års relevant arbetslivserfarenhet. - Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i svenska och engelska. Det är meriterande om du har: - Erfarenhet av totalförsvarsfrågor och god kännedom om svensk säkerhetspolitik. - Erfarenhet av samverkan mellan regionala, nationella eller internationella aktörer. Personliga egenskaper: Vi söker dig som är initiativrik, driven och har en god förmåga att arbeta både självständigt och i team. Du är serviceinriktad och har lätt för att knyta nya kontakter såväl inom som utanför den egna organisationen. Du är analytisk, strukturerad och har en god kommunikativ förmåga. Om anställningen Anställningen är ett vikariat på minst sex månader. Vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Myndigheten är en del av Sveriges totalförsvar och tjänsten medför därför krigsplacering. https://mpf.varbi.com/se/what:job/jobID:719004/ Varmt välkommen med din ansökan! För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

11 april 2024
Sista ansökan:
3 maj 2024
Utredare - vikariat

Myndigheten för psykologiskt försvar värnar det öppna och demokratiska samhället och den fria åsiktsbildningen genom att identifiera, analysera och bemöta otillbörlig informationspåverkan och annan vilseledande information som riktas mot Sverige eller svenska intressen.  Myndigheten leds av en generaldirektör och har cirka 60 anställda. Huvudkontoret finns i Karlstad, men myndigheten har även kontor i Solna. Den Förmågehöjande avdelningen arbetar med att utveckla Sveriges samlade förmåga inom psykologiskt försvar. Avdelningen samverkar med och ger stöd till myndigheter, media, frivilliga försvarsorganisationer och civilsamhället i övrigt. Fokus ligger på det samordnande, förebyggande och utvecklande arbetet och på att stärka samhällets förmåga på kort och lång sikt. En viktig del i arbetet är kunskapsutveckling inom det psykologiska försvaret där kontakter och samverkan med universitet, högskolor och forskningsinstitut i Sverige och internationellt utgör en central del. Avdelningen arbetar också med att direkt bidra till att stärka befolkningens motståndskraft inom det psykologiska försvaret samt att ansvara för myndighetens utbildnings-, övnings och forskningsverksamhet. Avdelningen ansvarar även för myndighetens personal som är sekonderad utomlands. En av våra utredare är föräldraledig så vi söker nu en vikarie för tjänstgöring under minst sex månader. Placeringsort är Karlstad eller Solna. Arbetsuppgifter Som utredare kommer du att arbeta för att utveckla, stärka och stödja myndigheters beredskap inom psykologiskt försvar bland annat genom samordning, analyser och kunskapshöjande aktiviteter som föreläsningar och seminarier. Omvärldsbevakning är en viktig del i arbetet med att inhämta, förstå och använda andra länders och internationella organisationers motsvarande arbete. I arbetet ingår att utveckla nätverk med relevanta organisationer och bidra till att bygga kunskap om otillbörlig informationspåverkan och annan vilseledande information som riktas mot Sverige eller svenska intressen. Vid särskilda händelser kan det tidvis bli aktuellt att delta i myndighetens operativa arbete. Resor i tjänsten förekommer regelbundet. Kvalifikationer Detta arbete kräver: - Att du har en akademisk examen inom relevant område för anställningen. - Något eller några års relevant arbetslivserfarenhet. - Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i svenska och engelska. Det är meriterande om du har: - Erfarenhet av totalförsvarsfrågor och god kännedom om svensk säkerhetspolitik. - Erfarenhet av samverkan mellan regionala, nationella eller internationella aktörer. Personliga egenskaper: Vi söker dig som är initiativrik, driven och har en god förmåga att arbeta både självständigt och i team. Du är serviceinriktad och har lätt för att knyta nya kontakter såväl inom som utanför den egna organisationen. Du är analytisk, strukturerad och har en god kommunikativ förmåga. Om anställningen Anställningen är ett vikariat på minst sex månader. Vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Myndigheten är en del av Sveriges totalförsvar och tjänsten medför därför krigsplacering. Varmt välkommen med din ansökan! För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

11 april 2024
Sista ansökan:
3 maj 2024
Utredare

Myndigheten för psykologiskt försvar värnar det öppna och demokratiska samhället och den fria åsiktsbildningen genom att identifiera, analysera och bemöta otillbörlig informationspåverkan och annan vilseledande information som riktas mot Sverige eller svenska intressen.  Myndigheten leds av en generaldirektör och har cirka 60 anställda. Huvudkontoret finns i Karlstad, men myndigheten har även kontor i Solna. Den Förmågehöjande avdelningen arbetar med att utveckla Sveriges samlade förmåga inom psykologiskt försvar. Avdelningen samverkar med och ger stöd till myndigheter, media, frivilliga försvarsorganisationer och civilsamhället i övrigt. Fokus ligger på det samordnande, förebyggande och utvecklande arbetet och på att stärka samhällets förmåga på kort och lång sikt. En viktig del i arbetet är kunskapsutveckling inom det psykologiska försvaret där kontakter och samverkan med universitet, högskolor och forskningsinstitut i Sverige och internationellt utgör en central del. Avdelningen arbetar också med att direkt bidra till att stärka befolkningens motståndskraft inom det psykologiska försvaret samt att ansvara för myndighetens utbildnings-, övnings och forskningsverksamhet. Avdelningen ansvarar även för myndighetens personal som är sekonderad utomlands. Vi söker nu utredare som vill göra skillnad och bidra till fortsatt stark utveckling av Sveriges psykologiska försvar. Placeringsort är Karlstad eller Solna. Arbetsuppgifter Som utredare kommer du att arbeta för att utveckla, stärka och stödja myndigheters beredskap inom psykologiskt försvar bland annat genom samordning, analyser och kunskapshöjande aktiviteter som föreläsningar och seminarier. Det är även viktigt att genom omvärldsbevakning inhämta, förstå och använda andra länders och internationella organisationers motsvarande arbete. Du kommer presentera och föredra underlag för beslutsfattare inom myndigheten och för externa aktörer på både svenska och engelska. I rollen är det viktigt att du kan kombinera ett strategiskt tänkande med ett praktiskt genomförande. Därutöver ingår även att förbereda och svara på remisser, rapportering och kvalificerade frågeställningar som ställs till myndigheten. I arbetet ingår att utveckla nätverk med relevanta organisationer och bidra till att bygga kunskap om otillbörlig informationspåverkan och annan vilseledande information som riktas mot Sverige eller svenska intressen. Vid särskilda händelser kan det tidvis bli aktuellt att delta i myndighetens operativa arbete. Resor i tjänsten förekommer regelbundet, både nationellt och internationellt. Kvalifikationer Detta arbete kräver: - Akademisk examen inom relevant område för anställningen. - Erfarenhet av samverkan mellan regionala, nationella eller internationella aktörer. - Erfarenhet från arbete om totalförsvarsfrågor eller god kunskap om svensk säkerhetspolitik. - Dokumenterad erfarenhet av kvalificerat analytiskt arbete. - Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i svenska och engelska. Det är meriterande om du har: - God kunskap om psykologiskt försvar och otillbörlig informationspåverkan. - Kunskap om EU och Natos krishanteringssystem. - Kunskap om att arbeta med utvecklingsfrågor och utredningsarbete. Personliga egenskaper: Vi söker dig som är initiativrik, driven och har en mycket god förmåga att arbeta både självständigt och i team. Du är serviceinriktad och har lätt för att knyta nya kontakter såväl inom som utanför den egna organisationen. Som utredare i MPF måste du kunna prioritera, ha en hög integritet och en tydlig säkerhetsmedvetenhet. Du är analytisk, strukturerad och har en god kommunikativ förmåga. Om anställningen Anställningen är tillsvidare på heltid och inleds med provanställning. Vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Myndigheten är en del av Sveriges totalförsvar och tjänsten medför därför krigsplacering. https://mpf.varbi.com/se/what:job/jobID:718574/ Varmt välkommen med din ansökan! För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

11 april 2024
Sista ansökan:
3 maj 2024
Utredare

Myndigheten för psykologiskt försvar värnar det öppna och demokratiska samhället och den fria åsiktsbildningen genom att identifiera, analysera och bemöta otillbörlig informationspåverkan och annan vilseledande information som riktas mot Sverige eller svenska intressen.  Myndigheten leds av en generaldirektör och har cirka 60 anställda. Huvudkontoret finns i Karlstad, men myndigheten har även kontor i Solna. Den Förmågehöjande avdelningen arbetar med att utveckla Sveriges samlade förmåga inom psykologiskt försvar. Avdelningen samverkar med och ger stöd till myndigheter, media, frivilliga försvarsorganisationer och civilsamhället i övrigt. Fokus ligger på det samordnande, förebyggande och utvecklande arbetet och på att stärka samhällets förmåga på kort och lång sikt. En viktig del i arbetet är kunskapsutveckling inom det psykologiska försvaret där kontakter och samverkan med universitet, högskolor och forskningsinstitut i Sverige och internationellt utgör en central del. Avdelningen arbetar också med att direkt bidra till att stärka befolkningens motståndskraft inom det psykologiska försvaret samt att ansvara för myndighetens utbildnings-, övnings och forskningsverksamhet. Avdelningen ansvarar även för myndighetens personal som är sekonderad utomlands. Vi söker nu utredare som vill göra skillnad och bidra till fortsatt stark utveckling av Sveriges psykologiska försvar. Placeringsort är Karlstad eller Solna. Arbetsuppgifter Som utredare kommer du att arbeta för att utveckla, stärka och stödja myndigheters beredskap inom psykologiskt försvar bland annat genom samordning, analyser och kunskapshöjande aktiviteter som föreläsningar och seminarier. Det är även viktigt att genom omvärldsbevakning inhämta, förstå och använda andra länders och internationella organisationers motsvarande arbete. Du kommer presentera och föredra underlag för beslutsfattare inom myndigheten och för externa aktörer på både svenska och engelska. I rollen är det viktigt att du kan kombinera ett strategiskt tänkande med ett praktiskt genomförande. Därutöver ingår även att förbereda och svara på remisser, rapportering och kvalificerade frågeställningar som ställs till myndigheten. I arbetet ingår att utveckla nätverk med relevanta organisationer och bidra till att bygga kunskap om otillbörlig informationspåverkan och annan vilseledande information som riktas mot Sverige eller svenska intressen. Vid särskilda händelser kan det tidvis bli aktuellt att delta i myndighetens operativa arbete. Resor i tjänsten förekommer regelbundet, både nationellt och internationellt. Kvalifikationer Detta arbete kräver: - Akademisk examen inom relevant område för anställningen. - Erfarenhet av samverkan mellan regionala, nationella eller internationella aktörer. - Erfarenhet från arbete om totalförsvarsfrågor eller god kunskap om svensk säkerhetspolitik. - Dokumenterad erfarenhet av kvalificerat analytiskt arbete. - Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i svenska och engelska. Det är meriterande om du har: - God kunskap om psykologiskt försvar och otillbörlig informationspåverkan. - Kunskap om EU och Natos krishanteringssystem. - Kunskap om att arbeta med utvecklingsfrågor och utredningsarbete. Personliga egenskaper: Vi söker dig som är initiativrik, driven och har en mycket god förmåga att arbeta både självständigt och i team. Du är serviceinriktad och har lätt för att knyta nya kontakter såväl inom som utanför den egna organisationen. Som utredare i MPF måste du kunna prioritera, ha en hög integritet och en tydlig säkerhetsmedvetenhet. Du är analytisk, strukturerad och har en god kommunikativ förmåga. Om anställningen Anställningen är tillsvidare på heltid och inleds med provanställning. Vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Myndigheten är en del av Sveriges totalförsvar och tjänsten medför därför krigsplacering. Varmt välkommen med din ansökan! För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

11 april 2024
Sista ansökan:
3 maj 2024
SUA-Handläggare till Systemförvaltningsenheten

På Försvarsmakten har du möjligheten att utöva din profession samtidigt som du tillsammans med dina kollegor bidrar till att skapa ett säkrare och tryggare samhälle. Vi värnar om våra medarbetare och erbjuder varierande och spännande arbetsuppgifter, utvecklingsmöjligheter, värdeskapande team och en balans mellan arbetsliv och privatliv. Om enheten och staben Systemförvaltningsenheten (SFE) förvaltar och utvecklar Försvarsmaktens IT-system. Vårt huvudsakliga uppdrag är att säkerställa systemens drift och att dess information är säker, riktig och tillgänglig för att på så sätt bidra till Försvarsmaktens operativa förmåga. Staben på Systemförvaltningsenheten består av stabsfunktioner inom bland annat administration, säkerhet, produktionssamordning, ekonomi, arbetsmiljö, logistik, HR och övningsverksamhet. Vi arbetar efter säkerhetsskyddslagen, säkerhetsförordningen samt Försvarsmaktens föreskrifter.  Huvudsakliga arbetsuppgifter • Leda och samordna SUA-processen vid egen enhet både mot interna och externa parter. • Följa upp egen enhets säkerhetsskyddsavtal. • Genomföra säkerhetsprövningsintervjuer med registerkontroll, uppföljningssamtal samt avslutningssamtal för konsulter. • Utarbeta och vidmakthålla enhetens styrande och beskrivande dokument inom eget funktionsansvar. • Utgöra ett direkt stöd till Stabschef och Enhetschef. • Leda föredragningar och möten på enhetsnivå inom eget funktionsområde. • Bereda och handlägga Systemförvaltningsenhetens övriga inkomna uppgifter inom ramen för stabens verkansområde.   KRAV Kvalifikationer • Gymnasieutbildning med godkända betyg. • Erfarenhet av avtalshantering och upphandling, gärna inom området SUA (Säkerhetsskyddad upphandling) eller annan inriktning som arbetsgivaren anser likvärdig. • Dokumenterad erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete . • Goda kunskaper i engelska och svenska både i tal och skrift. • B-körkort.   Personliga egenskaper För att passa i rollen som SUA-handläggare krävs det att du är driven och strukturerad. Du behöver kunna ta egna initiativ och självständigt driva ärenden inom eget verksamhetsområde. Då man hanterar mycket avtalsfrågor så krävs det att du är analytisk och noggrann. Vidare tror vi att du har lätt för att samarbeta med andra, skapa ett förtroende och ha stor integritet. Då arbetet präglas av uppgifter med hög sekretess krävs ett gott omdöme och ett högt säkerhetsmedvetande. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. MERITERANDE • Tidigare arbetat inom ramen för säkerhetstjänst. • Erfarenhet av intervjuer för personbedömning, personutredning, personurval eller motsvarande som arbetsgivaren anser likvärdigt. • Kunskap om säkerhetsskyddslagen. • Tidigare anställning inom Försvarsmakten på relevant befattning. • Grundläggande militär utbildning. • Erfarenhet av intervjuer för personbedömning, personutredning, personurval eller liknande.   För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se).   Övrigt Tjänsten är en civil befattning på heltid. Tillsvidareanställning, Försvarsmakten tillämpar sex månaders provanställning för dig som inte är anställd i myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Arbetsort Enköping Resor förekommer i tjänsten.   Upplysningar om befattningen Vill du veta mer om tjänsten eller pågående rekryteringsprocess är du välkommen att kontakta Stabschef Åsa Eriksson som nås via växeln: 019-393 500. För upplysningar angående anställningsvillkor kontakta HR-generalist Désirée Lyckelind som nås via växeln: 019-393 500.   Fackliga företrädare SACO Agnetha Landquist OFR/S Martin Sparr SEKO Matz Felix OFR/O Heikki Videll Samtliga nås via växeln på 019-393 500.   Ansökan Välkommen med din ansökan senast 2024-05-03. Din ansökan bör innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband, FMTIS, säkerställer Försvarsmaktens förmåga att kommunicera och leda - dygnet runt, året om. Förbandet har ett samlat ansvar för Försvarsmaktens tekniska ledningssystem som stödjer militära insatser till sjöss, på land och i luften – i Sverige och utomlands. Förbandet har över 1 800 medarbetare på mer än 30 orter runt om i landet. Läs mer på https://jobb.forsvarsmakten.se/fmtis En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras samt att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

10 april 2024
Sista ansökan:
3 maj 2024
Handläggare Landsbygdsstöd

Länsstyrelsen är en drivande kraft för det hållbara samhället. Vi arbetar tillsammans med myndigheter, kommuner och andra aktörer med fokus på Västra Götalands län och våra 1,7 miljoner invånare. Vi har ett meningsfullt och hållbart arbete med trevliga och kompetenta kollegor. Hos oss arbetar vi med att få samhällen, människor, djur, natur och kulturvärden att fungera både idag och i framtiden. Många pratar om hållbarhet och vi arbetar med det varje dag. Vill du vara med? Arbetsbeskrivning Vi på Landsbygdsavdelningen arbetar för en levande landsbygd med en god livsmedelsproduktion och en sund livsmedelshantering. Vi arbetar med miljömålen i fokus och försöker ta vara på och utveckla landsbygdens företag utifrån ett socialt, ekologiskt och ekonomiskt perspektiv. Avdelningen består av cirka 200 medarbetare som finns i Borås, Skara, Uddevalla och Göteborg. På avdelningen finns tre enheter. Landsbygdsstöd är en av fyra funktioner på Enheten för landsbygdsutveckling. Funktionen för landsbygdsstöd hanterar ett stort antal stöd inom framför allt Strategisk plan och Havs- fiskeri- och vattenbruksprogrammet för vårt län. Det rör allt från startstöd till djurstallar, förädling och fiske. Vi jobbar hela tiden flexibelt för att tillsammans kunna möta inflödet av ärenden och lösa vårt uppdrag på bästa sätt. Funktionen för landsbygdsstöd består av ungefär 14 medarbetare, men du kommer huvudsakligen att jobba i den större handläggargruppen som består av ca 18 medarbetare som finns på tre orter, Skara, Borås och Uddevalla. Tjänstens huvudsakliga arbetsuppgifter är: - Effektiv utredning och handläggning av hela processen av ansökan om stöd och utbetalning inom de tre program som vi hanterar. - Informationsarbete för att säkerställa en god måluppfyllelse inom stöden. - Löpande kompetensutveckling för att säkerställa att rätt/uppdaterad kunskap finns för att kunna hantera ovanstående arbetsuppgifter. - Besiktningar av genomförda investeringar. - Utvecklingsarbete kopplat till arbetssätt och verksamhet i samverkan med andra. Vi utvecklar alltid vår verksamhet och du behöver därför vara öppen för att dina arbetsuppgifter kan komma att förändras över tid. Placeringsort: Skara, Uddevalla eller Borås Resor ingår i tjänsten. Vi försöker att i så stor utsträckning som möjligt använda oss av buss och tåg när vi reser. Vi erbjuder goda möjligheter till distansarbete under en del av arbetstiden.  Kvalifikationer Krav - Agronomexamen eller utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdigt. - Kunskap och förståelse för lantbrukets och landsbygdens villkor och utveckling. - Erfarenhet av, intresse för och förmåga att arbeta digitalt och förstå nyttan av ett digitalt arbetssätt. - Körkort för bil. Meriterande - Erfarenhet av handläggning. - Kunskap eller erfarenhet inom redovisning/företagsekonomi. - Erfarenhet från hantering av företagsstöd/investeringsstöd inom Landsbygdsprogrammet/Strategisk plan. - Erfarenhet från hantering av fiskestöd inom Havs- och fiskeriprogrammet/Havs- fiskeri- och vattenbruksprogrammet. - Erfarenhet av myndighetsutövning. - Erfarenhet av att arbeta med samt tolka regler och lagstiftning. Personliga egenskaper För att lyckas i rollen som handläggare inom landsbygdsstöd behöver du tycka om att möta människor, skapa goda relationer och bygga förtroende hos dem du möter. Du är självgående och löser efter eget huvud och i samverkan med andra de problem du möter i ditt arbete. Du behöver trivas med att arbeta både i grupp och självständigt. Du har en förmåga att se den större bilden och hålla fokus på de mål vi är satta att nå och anpassa arbetet därefter. Du hittar vägar att ta dig framåt i arbetet, även om du rör dig på okänd mark. Du ser också vad som behöver göras och tar initiativ för att hantera behov eller problem som uppstår. Du gör det med omsorg om den tid och de resurser som står till vårt förfogande genom en effektiv hantering. Du har förståelse för det ansvar som det innebär att arbeta som statstjänsteperson. Ditt omdöme är gott och du har en god förmåga att göra lämpliga avvägningar och fatta egna beslut kring hantering, men vet samtidigt när det är läge att eskalera en fråga uppåt i organisationen. Verksamhetens förändrade behov kräver att du har ett flexibelt förhållningssätt. Det innebär att du behöver vara beredd att hantera flera olika stöd och lära dig nytt allteftersom uppdrag eller inflöde förändras. Att utveckla arbetssätt, såväl digitalt som praktiskt, är en del av arbetet och det är viktigt att du är bekväm med det. Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat. Vi tror på allas lika möjligheter och ett av våra huvuduppdrag är att verka för mångfald och en personalsammansättning på Länsstyrelsen som speglar länets befolkning. Så, sist men inte minst, hoppas vi därför att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald. Du ansöker till jobbet via denna länk: https://lansstyrelsen.varbi.com/what:job/jobID:718195/ Övrigt Anställningen kan komma att inledas med 6 månaders provanställning. Antal annonserade arbetstillfällen: 1-2. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.   Din ansökan blir en allmän handling när du söker tjänster hos oss. Därför är det viktigt att du med skyddade personuppgifter inte registrerar dig via vårt rekryteringssystem. Posta din ansökan till HR-enheten, Länsstyrelsen Västra Götaland, 403 40 Göteborg. Delge inte några känsliga uppgifter i din ansökan men ange någon form av kontaktuppgift så att vi kan kontakta dig om du är aktuell för tjänsten. Vid frågor, ta kontakt med HR via e-post [email protected]

10 april 2024
Sista ansökan:
7 maj 2024
Jämställdhetsrådgivare, Försvarsstabens strategienhet

Om enheten Försvarsmakten söker nu jämställdhetsrådgivare till Försvarsstabens strategienhet. Försvarsstabens strategienhet är en del av Försvarsmaktens Högkvarter. Enheten ansvarar bland annat för att inrikta och följa upp underlag för Överbefälhavarens strategiska ledning, myndighetens arbete med försvarsplanering, strategiska planering, policy för internationella relationer, samordning av de militärstrategiska funktionerna, studier, forskning och utveckling samt leda cyberförsvaret. Huvudsakliga arbetsuppgifter Som jämställdhetsrådgivare vid Försvarsstabens strategienhet är du placerad vid stabssektionen och rapporterar till chefen för strategienheten. Du ansvarar för att driva jämställdhetsintegrering inom enhetens ansvarsområden och du leder Försvarsmaktens implementering av Sveriges handlingsplan för Kvinnor, Fred och Säkerhet. Inom ramen för ditt ansvarsområde samverkar du nationellt med bland annat regeringskansliet och andra myndigheter, likväl som internationellt med allierade och partners. KRAV Kvalifikationer • Relevant akademisk examen inom till exempel statsvetenskap, krigsvetenskap, juridik, internationella relationer, freds- och konfliktstudier eller liknande • Erfarenhet av arbete i försvars- eller säkerhetssektorn • Dokumenterad erfarenhet av arbete med jämställdhetsintegrering • Erfarenhet av arbete med Kvinnor, Fred och Säkerhetsagendan • Dokumenterad erfarenhet av att skrivit policy, planer eller rapporter i de aktuella ämnena • Mycket god analytisk förmåga • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska Personliga egenskaper Du har god förmåga att arbeta såväl självständigt som i ett team, är ansvarstagande och klarar av att arbeta effektivt både i ett högt tempo med korta leveranstider och inom ramen för mer långsiktiga arbetsprocesser. Du är analytisk, arbetar systematiskt och är resultatinriktad. Du har god förmåga till relationsbyggande, och kan samarbeta och kommunicera med olika aktörer såväl inom som utanför Försvarsmakten. Befattningen kräver att du har initiativförmåga och hög integritet. Du kan prioritera och har ett högt säkerhetsmedvetande. Stor vikt kommer läggas vid personliga egenskaper.  MERITERANDE • Erfarenhet av och kunskap om Försvarsmaktens och Högkvarterets organisation, uppgifter och arbetssätt • Erfarenhet avseende uppföljning och utvärdering av till exempel mätbar kvalitativ och kvantitativ måluppföljning inom jämställdhet, social hållbarhet eller andra liknande ämnesområden • Erfarenhet av att arbeta internationellt med Kvinnor, Fred och Säkerhetsagendan (EU, NATO, FN eller OSSE) • Genomfört internationell insats för Försvarsmakten eller annan organisation • Erfarenhet av rådgivning och stöd till ledning • Mycket goda kunskaper om totalförsvaret • Kunskap om folkrätt • Erfarenhet av att arbeta i Regeringskansliet • Erfarenhet av internationell samverkan och myndighetssamverkan För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättsvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se). Övrigt Anställningsform: Tillsvidareanställning, heltid. Anställningen inleds med provanställning om du inte är anställd i Försvarsmakten. Sysselsättningsgrad: Heltid. Arbetsort: Stockholm. Befattningen är placerad på Försvarsmaktens Högkvarter. Tjänsteresor förekommer. Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse. Individuell lönesättning tillämpas. Upplysningar om befattningen Jakob Kretschmer Upplysningar om rekryteringsprocessen Emilia Östensson Fackliga företrädare OFR/O HKV, Arne Nilsson OFR/S HKV, Kjell Tetzlaff SACO HKV, Camilla Robertsson SEKO Försvar HKV, Lise-Lotte Larsson Samtliga nås via växeln på 08-788 75 00. Ansökan Välkommen med din ansökan senast 2024-05-08. Din ansökan bör innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. ----------------------------------------------------- Information om det rekryterande förbandet: I Högkvarteret finns överbefälhavaren och generaldirektören. Högkvarteret har ungefär 1 000 medarbetare – både yrkesofficerare och civila experter. Högkvarteret utgörs från 2023-01-01 av försvarsstaben, operationsledningen, militära underrättelse- och säkerhetstjänsten, samt Högkvarterets stabsavdelning och fristående enheter för tillsyn. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

10 april 2024
Sista ansökan:
8 maj 2024
Handläggare Landsbygdsstöd

Länsstyrelsen är en drivande kraft för det hållbara samhället. Vi arbetar tillsammans med myndigheter, kommuner och andra aktörer med fokus på Västra Götalands län och våra 1,7 miljoner invånare. Vi har ett meningsfullt och hållbart arbete med trevliga och kompetenta kollegor. Hos oss arbetar vi med att få samhällen, människor, djur, natur och kulturvärden att fungera både idag och i framtiden. Många pratar om hållbarhet och vi arbetar med det varje dag. Vill du vara med? Arbetsbeskrivning Vi på Landsbygdsavdelningen arbetar för en levande landsbygd med en god livsmedelsproduktion och en sund livsmedelshantering. Vi arbetar med miljömålen i fokus och försöker ta vara på och utveckla landsbygdens företag utifrån ett socialt, ekologiskt och ekonomiskt perspektiv. Avdelningen består av cirka 200 medarbetare som finns i Borås, Skara, Uddevalla och Göteborg. På avdelningen finns tre enheter. Landsbygdsstöd är en av fyra funktioner på Enheten för landsbygdsutveckling. Funktionen för landsbygdsstöd hanterar ett stort antal stöd inom framför allt Strategisk plan och Havs- fiskeri- och vattenbruksprogrammet för vårt län. Det rör allt från startstöd till djurstallar, förädling och fiske. Vi jobbar hela tiden flexibelt för att tillsammans kunna möta inflödet av ärenden och lösa vårt uppdrag på bästa sätt. Funktionen för landsbygdsstöd består av ungefär 14 medarbetare, men du kommer huvudsakligen att jobba i den större handläggargruppen som består av ca 18 medarbetare som finns på tre orter, Skara, Borås och Uddevalla. Tjänstens huvudsakliga arbetsuppgifter är: - Effektiv utredning och handläggning av hela processen av ansökan om stöd och utbetalning inom de tre program som vi hanterar. - Informationsarbete för att säkerställa en god måluppfyllelse inom stöden. - Löpande kompetensutveckling för att säkerställa att rätt/uppdaterad kunskap finns för att kunna hantera ovanstående arbetsuppgifter. - Besiktningar av genomförda investeringar. - Utvecklingsarbete kopplat till arbetssätt och verksamhet i samverkan med andra. Vi utvecklar alltid vår verksamhet och du behöver därför vara öppen för att dina arbetsuppgifter kan komma att förändras över tid. Placeringsort: Skara, Uddevalla eller Borås Resor ingår i tjänsten. Vi försöker att i så stor utsträckning som möjligt använda oss av buss och tåg när vi reser. Vi erbjuder goda möjligheter till distansarbete under en del av arbetstiden.  Kvalifikationer Krav - Agronomexamen eller utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdigt. - Kunskap och förståelse för lantbrukets och landsbygdens villkor och utveckling. - Erfarenhet av, intresse för och förmåga att arbeta digitalt och förstå nyttan av ett digitalt arbetssätt. - Körkort för bil. Meriterande - Erfarenhet av handläggning. - Kunskap eller erfarenhet inom redovisning/företagsekonomi. - Erfarenhet från hantering av företagsstöd/investeringsstöd inom Landsbygdsprogrammet/Strategisk plan. - Erfarenhet från hantering av fiskestöd inom Havs- och fiskeriprogrammet/Havs- fiskeri- och vattenbruksprogrammet. - Erfarenhet av myndighetsutövning. - Erfarenhet av att arbeta med samt tolka regler och lagstiftning. Personliga egenskaper För att lyckas i rollen som handläggare inom landsbygdsstöd behöver du tycka om att möta människor, skapa goda relationer och bygga förtroende hos dem du möter. Du är självgående och löser efter eget huvud och i samverkan med andra de problem du möter i ditt arbete. Du behöver trivas med att arbeta både i grupp och självständigt. Du har en förmåga att se den större bilden och hålla fokus på de mål vi är satta att nå och anpassa arbetet därefter. Du hittar vägar att ta dig framåt i arbetet, även om du rör dig på okänd mark. Du ser också vad som behöver göras och tar initiativ för att hantera behov eller problem som uppstår. Du gör det med omsorg om den tid och de resurser som står till vårt förfogande genom en effektiv hantering. Du har förståelse för det ansvar som det innebär att arbeta som statstjänsteperson. Ditt omdöme är gott och du har en god förmåga att göra lämpliga avvägningar och fatta egna beslut kring hantering, men vet samtidigt när det är läge att eskalera en fråga uppåt i organisationen. Verksamhetens förändrade behov kräver att du har ett flexibelt förhållningssätt. Det innebär att du behöver vara beredd att hantera flera olika stöd och lära dig nytt allteftersom uppdrag eller inflöde förändras. Att utveckla arbetssätt, såväl digitalt som praktiskt, är en del av arbetet och det är viktigt att du är bekväm med det. Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat. Vi tror på allas lika möjligheter och ett av våra huvuduppdrag är att verka för mångfald och en personalsammansättning på Länsstyrelsen som speglar länets befolkning. Så, sist men inte minst, hoppas vi därför att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald. Övrigt Anställningen kan komma att inledas med 6 månaders provanställning. Antal annonserade arbetstillfällen: 1-2. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.   Din ansökan blir en allmän handling när du söker tjänster hos oss. Därför är det viktigt att du med skyddade personuppgifter inte registrerar dig via vårt rekryteringssystem. Posta din ansökan till HR-enheten, Länsstyrelsen Västra Götaland, 403 40 Göteborg. Delge inte några känsliga uppgifter i din ansökan men ange någon form av kontaktuppgift så att vi kan kontakta dig om du är aktuell för tjänsten. Vid frågor, ta kontakt med HR via e-post [email protected]

10 april 2024
Sista ansökan:
7 maj 2024
Överförmyndarhandläggare

Värnamo kommun ligger mitt i Småland, där E4 möter väg 27, i en tillväxtregion med Gnosjöanda och hög sysselsättning. Som medarbetare hos oss arbetar du med människan i fokus och skapar en värdefull arbetsdag, som ger värde för såväl dig som för medborgarna. Beskrivning Överförmyndarnämnden är en kommunal myndighet som utövar tillsyn över gode män, förvaltare samt förmyndare för barn. Nämndens uppgift är att se till att personer som har god man eller förvaltare inte lider ekonomiska eller rättsliga förluster. Värnamo kommun är värdkommun för den gemensamma överförmyndarenheten i vårt område samt den gemensamma överförmyndarnämnden. Vi arbetar för Gislaved, Gnosjö, Vaggeryd och Värnamo kommun. På överförmyndarenheten är vi idag fem medarbetare, fyra handläggare och en enhetschef som till viss del arbetar operativt.  Arbetsuppgifter Som handläggare hos oss arbetar du självständigt i ett team tillsammans med handläggare och enhetschef. Dina arbetsuppgifter innebär att handlägga, utreda och fatta beslut i ärenden om godmanskap och förvaltarskap i enlighet med föräldrabalken. Du inhämtar underlag från andra myndigheter, skriver yttranden och företräder verksamheten i domstol. Du kommer ha många kontakter med andra myndigheter, anhöriga, gode män och förvaltare. Arbetet innebär även att granska ekonomiska redovisningar från gode män och förvaltare samt att besluta om arvoden.  Arbetet innefattar också att utbilda och ge råd och stöd till gode män och förvaltare. Utöver traditionella arbetsuppgifter inom överförmyndarverksamhet kommer det ingå utvecklingsarbete rörande exempelvis handläggningsrutiner, digitalisering i tjänsten eller rekryteringsarbete. Hos oss får du ett spännande, utvecklande och ansvarsfullt arbete.  Kvalifikationer Du som söker ska vara högskoleutbildad jurist, samhällsvetare, socionom eller annan inriktning som bedöms likvärdig. Erfarenhet inom överförmyndarverksamhet, myndighetsutövning och utvecklingsarbete är meriterande. Med tanke på antalet externa kontakter är det viktigt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. För att göra ett bra jobb behöver du vara ansvarsfull, flexibel och kunna arbeta självständigt. Du behöver också vara bekväm i att meddela beslut som ibland är negativa för den enskilde. Vi arbetar med ett löpande urval och intervjuer. I Värnamo kommun annonseras alla tillsvidareanställningar på heltid. Om du i stället önskar deltid och verksamheten kan tillgodose en lägre sysselsättningsgrad är det givetvis en möjlighet. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänstetillsättning.

9 april 2024
Sista ansökan:
3 maj 2024