Avtalssamordnare till Avtalsenheten

Är du en initiativrik och driven person med ett intresse för digitalisering? Vi erbjuder dig en roll med stora möjligheter till att utveckla våra rutiner och arbetssätt! Om tjänsten  Som Avtalssamordnare är du underställd Avtalschef för Avtalsenheten inom Lokalförsörjningsavdelningen. Uppdraget innebär att du arbetar med avdelningens hyresadministration på en övergripande nivå. Du arbetar aktivt för att identifiera förbättringsbehov samt implementera och förvalta digitala arbetssätt.  Som Avtalssamordnare förväntas du handlägga ärenden självständigt och effektivt utifrån överenskomna arbetssätt. Du förväntas ha kännedom om uppdragen som Avtalsstrateg och Hyresstrateg arbetar med under året samt även kännedom om planerade och pågående projekt inom Lokalplaneringsenheten som stort. I rollen utgör du en funktionell länk mellan den taktiska hyresadministrationen som utförs dagligen och övriga funktioner på avdelningen för att säkerställa samordning och framdrift som behövs på Avtalsenheten. Exempel på arbetsuppgifter: • handlägga inkommande ärenden självständigt och effektivt • leverera efterfrågad information med god förståelse för hyreslagstiftning och avtalsvillkor • du förväntas ta fram processer, riktlinjer och avtalsmallar för den interna verksamheten • delta i interna nätverk inom kommunen • arbeta på taktisk nivå med genomförande, t.ex. i form av att registrera och bevaka hyresavtal samt genomför debitering av dessa • kontera och attestera hyresfakturor och leverantörsfakturor • arbeta med manuell förlängning av avtalstider samt avtalsbevakning • registrera årlig hyreshöjning enligt förhandling • säkerställa arkiv och registervård samt registeruppdatering • säkerställa att hyresnivåerna är rätt och schabloniserar i samarbete med fastighetsekonom • du har dagliga kontakter gällande in- och utflytt, uppsägningar, varnings- och störningsbrev Om arbetsplatsen Lokalförsörjningsavdelningens nya arbetssätt etablerades 1 januari 2023. Därför är detta en roll som du kan vara med att skapa från grunden. Vi arbetar aktivitetsbaserat och utgår för närvarande från Citypassagen men kommer inom kort att flytta till nyrenoverade Åbylunden 1. Det finns möjlighet att delvis arbeta på distans. Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb. Kvalifikationer För att passa i rollen som avtalssamordnare hos oss ser vi att du är lösningsfokuserad och har en lika god förmåga att både kunna arbeta självständigt som att samarbeta med andra och att du är serviceinriktad/har ett gott bemötande. Vi arbetar som ett team där varje kuggsten är lika viktig. Du har lätt för att strukturera ditt arbete och också lätt för att förstå både helheten som detaljerna. Rollen kräver att du är flexibel på så sätt att du snabbt kan ställa om till ändrade omständigheter. Rollen kräver också att du har en mycket god kommunikativ förmåga där du på ett tydligt sätt kan uttrycka dig väl i både tal som i skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Krav: • akademisk examen med inriktning mot ekonomi, juridik eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdig • dokumenterad erfarenhet av kvalificerat arbete rörande lokalförsörjning/fastigheter • god kunskap i Office 365 Meriterande: • erfarenhet från arbete med digitalisering • erfarenhet av arbete med avtalsfrågor • ledarerfarenhet exempelvis som chef, arbetsledare, projektledare, förändringsledare eller motsvarande • erfarenhet från arbete med Raindance Omfattning och tillträde Anställningsform: tillsvidareanställning Sysselsättningsgrad: 100% Tillträde: snarast enligt överenskommelse Antal tjänster: 1 Övrig information Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. Ansökan Sista ansökningsdag är 12 maj. Välkommen med din ansökan! Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

26 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Centerpartiet söker politiskt sakkunnig till riksdagskansliet

Centerpartiet söker en politiskt sakkunnig inom hälso- och socialpolitik till riksdagskansliet. Där ingår du i politik- och policyenheten som ansvarar för det aktiva oppositionsarbetet, att utveckla Centerpartiets politik och att vara det sakpolitiska stödet till partiledningen och riksdagsgruppen.    Arbetsuppgifter:  Som politiskt sakkunnig stödjer du främst våra riksdagsledamöter och partiledning. Du bidrar aktivt till att utveckla Centerpartiets politik inom de frågor som ingår i dina ansvarsområden. Du följer utvecklingen i samhället och tar del av den politiska debatten på området. Du ser till att våra ledamöter får stöd i allt från motioner till artiklar och tar fram underlag till politiska förslag. Du kan även bli delaktig i organisationsövergripande projekt som berör hela Riksorganisationen.    I den här tjänsten ligger fokus på sjukvårds- och socialtjänstfrågor men det kan också bli aktuellt att arbeta med andra politikområden. Du ska förstås dela våra värderingar och vilja vara med och driva Centerpartiets liberala gröna politik för Sverige, i Europa och globalt.    Vi söker dig som har:   - Kunskap om det svenska politiska systemet och om politiska besluts- och budgetprocesser.   - Akademisk utbildning, din examen kan vara på grund- eller avancerad nivå och gärna med studier inom nationalekonomi, juridik, statsvetenskap eller någon annan samhällsvetenskap.   - God kännedom om Centerpartiets politik.   - Mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift.      Vi vill också att du genom utbildning eller erfarenhet förvärvat kunskaper om hälso- och socialpolitik. Erfarenhet av politiskt arbete eller förtroendeuppdrag är meriterande liksom annat tidigare engagemang inom den ideella sektorn.       Som person är du samarbetsorienterad, strukturerad och vetgirig. Vi sätter stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som kan bidra med att se öppningar och möjligheter i det politiska landskapet. Du gillar att arbeta i ett team där tempot är högt, det egna ansvaret stort och där vi samarbetar och drar nytta av varandra.     Vårt erbjudande till dig:  Här får du möjlighet att arbeta i en värderingsstyrd organisation med engagerade kollegor på en modern arbetsplats med bra villkor. Hos oss har du möjlighet att påverka rutiner och arbetsformer och att utveckla Centerpartiets politik för att stärka vårt inflytande för att bidra till samhällsutvecklingen.   Placering och omfattning:  Tjänsten är tillsvidare på heltid med placering på Centerpartiets riksdagskansli i Stockholm, Gamla stan. Vi tillämpar 6 månaders provanställning för nya medarbetare.    Lön och andra anställningsvillkor:  Vi tillämpar individuell lönesättning och omfattas av Arbetsgivaralliansens kollektivavtal för Ideella och Idéburna Organisationer. Utöver kollektivavtalet har vi goda semestervillkor, frisvårdsersättning med mera.   Ansökan: Vi kommer att hantera ansökningar löpande, vänta därför inte med din ansökan!    Tillträde:  Snarast eller enligt överenskommelse.  Centerpartiet är ett självständigt grönt liberalt parti som ger kraft åt varje människa. Vi arbetar för att med jordnära visioner skapa en grön och trygg vardag i hela landet. Vi är en öppen folkrörelse med nära 30 000 medlemmar. Vi är cirka 50 medarbetare på Riksorganisationen som arbetar med att utveckla Centerpartiets politik och organisation.

26 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Beredskapshandläggare visstid juni-juli

När du jobbar på Länsstyrelsen Östergötland påverkar du samhällsutvecklingen, varje dag. Du får använda din kunskap på landets bredaste myndighet, i samarbete med andra experter inom en rad olika områden, och i nära samverkan med nationella myndigheter, kommuner, regioner och civilsamhällets organisationer. Dina kunskaper kommer många till del, och du får arbeta både långsiktigt strategiskt och handfast i samhällets vardag. I stad och på landsbygd. I länet, i landet, i världen. Att arbeta på Länsstyrelsen Östergötland är ett viktigt uppdrag, ett stort ansvar och en inspirerande möjlighet. Låt din kunskap bli en kraft för Östergötland! Du kommer att tillhöra enheten för civil beredskap och räddningstjänst som är en av enheterna på avdelningen för människa och samhälle. Enheten består av femton medarbetare som tillsammans arbetar med säkerhet och säkerhetsskydd, signalskydd, skydd mot olyckor, krisberedskap och civilt försvar. När du arbetar hos oss är du en del i ett lag vars kompetens ska vara efterfrågad både lokalt, regionalt och nationellt. Du kommer arbeta med omvärldsbevakning och sammanställning av lägesbilder kopplat till Länsstyrelsens arbete med krisberedskap och civilt försvar. Du kommer också arbeta med avdelningens kontinuitetsplaner och sammanställning av risk- och sårbarhetsanalys för länet. I tjänsten ingår också löpande administration och att bistå i enhetens övriga uppdrag och arbetsuppgifter. Krav för tjänsten  - Högskoleutbildning av relevans för arbetsuppgifterna, till exempel statsvetenskap - Kunskap om den svenska krisberedskapen och totalförsvaret och i synnerhet Länsstyrelsens roll - Erfarenhet av arbete med omvärldsbevakning inom området krisberedskap och civilt försvar - God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska   Utöver ovan nämnda krav är det även meriterande om du har - Erfarenhet av arbete på länsstyrelse eller annan förvaltningsmyndighet - Erfarenhet av att arbeta med risk- och sårbarhetsanalys Vi söker dig som är strukturerad och har förmåga att analysera och sammanställa information på ett lättillgängligt sätt. Du har förmåga att anpassa kommunikation till olika målgrupper. Du har en vilja att lära och utveckla och du har förmåga att förstå andras perspektiv och se till helheten. Du är bra på att bryta ner komplexa problem, se dem i ett större sammanhang och identifiera lösningar. Du är noggrann, trivs och kan arbeta självgående, driva egna uppdrag men samtidigt samarbeta bra med andra och vara lyhörd gentemot kollegor. Du är prestigelös gentemot kollegor och olika typer av arbetsuppgifter. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.  Anställningen är en särskild visstidsanställning på 2 månader, under juni och juli månad. Tillträde enligt överenskommelse.  Om oss som myndighet, våra förmåner och övriga villkor  Länsstyrelsen Östergötland är en statlig myndighet och vårt kontor ligger i centrala Linköping. Som anställd hos oss har du bland annat friskvårdstimme, friskvårdsbidrag, utökad föräldrapenning och flexarbetstid. Vi erbjuder möjligheten till distansarbete upp till två dagar i veckan i genomsnitt om verksamheten tillåter.  För oss är det viktigt att vår arbetsplats präglas av omtanke, respekt och kommunikation och enligt den statliga värdegrunden. Läs mer om oss, våra förmåner, vår värdegrund och hur det är att arbeta hos oss. https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/jobba-hos-oss.html Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning.  Vill du veta mer kontakta Enhetschef Andreas Lundberg, tel. 010-223 53 67.  Fackliga företrädare för SACO är Magnus Roback, tel. 010-223 54 89 och för ST är Nina Stenmark, tel. 010-223 53 04. Välkommen med din ansökan som du skickar via www.varbi.com. Din ansökan ska ha inkommit senast 8 maj, ange ref nr: 7536.

26 april 2024
Sista ansökan:
8 maj 2024
Spontanansökan, Härnösands kommun

Skulle du vilja jobba på Härnösands kommun men hittar ingen tjänst som matchar din kompetens och erfarenhet just nu? Då tycker vi att du ska skicka in en spontansökan. Det händer mycket i och omkring Härnösand just nu och vi ser ljust på framtiden. Nya företagsetableringar, tillväxt och grön omställning vilket betyder att vi behöver bli fler. Många fler. För att få en hel kommun att fungera krävs inte mindre än 350 olika yrkeskategorier vilket bland annat betyder att du kan byta jobb, ja till och med yrke. Vi söker positiva, ansvarstagande och engagerade människor som vill vara med och skapa trygghet och göra skillnad, i det lilla såväl som i det stora. Är det dig vi söker? Läs mer om vad vi som arbetsgivare kan erbjuda dig på våran hemsida. Vi går löpande igenom spontanansökningarna och finns det lediga jobb som matchar dina önskemål och kompetenser kan vi tipsa dig om att söka. Observera att en spontanansökan inte automatiskt registrerar dig som sökanden för en specifik tjänst som utannonseras. Du behöver alltid själv bevaka och söka de aktuella tjänster du är intresserad av. Din spontanansökan är aktuell i 6 månader. Söker du arbete som omvårdnadspersonal inom vård och omsorg Är du intresserad av att arbeta inom vård och omsorg rekommenderar vi dig att skicka in en ansökan direkt via någon av annonserna som alltid ligger ute på vår Lediga jobb-sida.   Härnösand i Höga Kusten är platsen för dig som gillar det nära och enkla livet. Här kan du bo nära havet, naturen och kulturen. Vad du än är intresserad av så finns det bara några minuter bort. Ena stunden på jobbet – i nästa på havet, i skogen eller på konsthallen. Välkommen till Härnösand! Säkerhetsprövning Vissa befattningar är placerade i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du behöver i vissa fall vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen vill vi att du söker tjänsten via denna annons. Vi tar inte emot ansökningar på annat sätt. Om du har skyddad identitet kontakta ansvarig rekryterare.

26 april 2024
Sista ansökan:
31 augusti 2024
Hållbarhetssamordnare

I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens. Vill du växa med oss? ARBETSUPPGIFTER I Varbergs kommun pågår flera stora och viktiga uppdrag inom hållbarhetsområdet, bland annat inom klimat, cirkulär ekonomi och hållbarhetsstyrning (CSRD). Vi vill tillfälligt förstärka vår organisation och söker en person som kan stötta upp verksamheten inom ovan nämnda områden under hösten. Du kommer arbeta tillsammans med strateger och projektledare inom hållbarhetsområdet. Din roll blir att vara ett stöd i våra pågående projekt, bland annat genom att: • förbereda och dokumentera möten, workshops och andra aktiviteter • samla in, sammanställa och analysera material/data • handlägga remisser och motioner KVALIFIKATIONER Vi söker dig som nyligen avslutat din högskoleutbildning inom lämpligt område, till exempel inom miljö, klimat eller hållbar utveckling. Vi söker dig som har god samarbetsförmåga, är lösningsorienterad och vill delta i verksamhetens utveckling. Du har god kommunikativ förmåga, både muntligt och skriftligt, och du gillar att knyta nya kontakter. Det är viktigt att du kan planera och strukturera ditt arbete självständigt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Varbergs kommun har ett politisk beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att medarbetare har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid. Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!

26 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Särskilt sakkunnig i jämställdhet

Vill du vara med och bidra i arbetet med ett jämställt Jönköpings län? I rollen som särskilt sakkunnig i jämställdhet arbetar du ihop med andra aktörer i länet och som stöd till kollegor i huset. Arbetet är både strategiskt och operativt och du får hantera allt ifrån regionala strategier till konferenser och utbildningar. Enheten för Social hållbarhet består av 16 medarbetare som arbetar med frågor såsom integration, mänskliga rättigheter, jämställdhet och folkhälsofrågor. Inom området jämställdhet arbetar för närvarande en sakkunnig i jämställdhet och tre utvecklingsledare inom området mäns våld mot kvinnor, vilka du kommer arbeta mycket nära. Arbetsuppgifter I tjänsten får du arbeta med samtliga jämställdhetspolitiska mål men också särskilt med det 6:e jämställdhetspolitiska målet; att mäns våld mot kvinnor ska upphöra och då särskilt sexuellt våld samt prostitution och människohandel. I tjänsten ingår bland annat att: genomföra, följa upp och utvärdera länets jämställdhetsstrategi - kommunikation genom webbsidor och nyhetsbrev. - arbeta med framtagning av myndighetens hållbarhetspolicy och integrering av de sociala hållbarhetsperspektiven i länsstyrelsen ledningssystem organisera, kommunicera och administrera kompetensutvecklingsinsatser, seminarier och nätverksträffar inom jämställdhet och mäns våld mot kvinnor.  Kvalifikationer Vi söker dig med relevant högskoleexamen inom samhällsvetenskap, gärna med inriktning mot genus. Du har flera års erfarenhet av att ha arbetat med jämställdhet och god kunskap om arbetssätt såsom jämställdhetsintegrering och processledning. Det är meriterande om du tidigare har arbetet inom offentlig sektor och har erfarenhet av arbete med mäns våld mot kvinnor, sexuellt våld, prostitution och människohandel. I rollen kommer du att träffa många olika aktörer och personer så du behöver ha en god samarbetsförmåga samt vara en god kommunikatör. Du behöver vara trygg i dig själv och din kompetens och kunna möta personer utifrån deras perspektiv, kunskaper och erfarenheter. Eftersom vi arbetar med långa processer bör du ha förmågan att arbeta strategiskt. Du behöver samtidigt vara kreativ då vi också behöver utveckla nya innovativa arbetssätt för att nå våra mål. Villkor Tjänsten omfattar heltid och gäller tillsvidare. Vi tillämpar 6 månaders provanställning som regel på våra tillsvidareanställningar. Tillträde den 15 augusti. Övrigt Intervjuer genomförs från och med vecka 22. Om Länsstyrelsen i Jönköping Länsstyrelsen är en kunskapsorganisation, en statlig myndighet som är regeringens företrädare i länet. Tillsammans arbetar vi för att Jönköpings län ska vara ett av landets mest attraktiva län. Genom samverkan skapar vi förutsättningar för ett fantastiskt län för nuvarande och kommande generationer. Målet är att bidra till goda livsvillkor och en hållbar utveckling. Vi är 280 medarbetare. Våra verksamhetsområden berör många viktiga delar av samhället, allt från samhällsplanering, jämställdhetsfrågor, miljötillsyn, landsbygdsutveckling, insatser som ska gynna fisken i våra sjöar till demokrati- och beredskapsfrågor samt mycket annat. Målet är att vårt arbetssätt ska präglas av professionalism, engagemang och samverkan. Länsstyrelsen finns mitt i stan i en K-märkt byggnad som har nyrenoverade lokaler med utsikt över Munksjön och Vättern. Det är inte bara en spännande arbetsplats, du erbjuds också en mängd förmåner som flexibelt arbete, friskvårdsbidrag och friskvårdstimme, utökad föräldrapenning samt en aktiv personalförening. Vill du veta mer om våra förmåner och hur det är att arbeta hos oss? Besök vår webbsida på http://www.lansstyrelsen.se/jonkoping/om-oss/jobba-hos-oss.  Har du skyddade personuppgifter och vill söka tjänsten? https://www.lansstyrelsen.se/jonkoping/om-oss/jobba-hos-oss

25 april 2024
Sista ansökan:
17 maj 2024
Handläggare

Vill du arbeta på en myndighet som har världen som sitt arbetsfält? Statens museer för världskultur består av Etnografiska museet, Östasiatiska museet och Medelhavsmuseet i Stockholm samt Världskulturmuseet i Göteborg. Med samlingar som spänner över flera tusen år och alla världens kontinenter kan Världskulturmuseerna ge perspektiv och ökad förståelse för vilka vi är, varifrån vi kommer och vilken värld vi vill skapa tillsammans. Med en vision om en större, mänskligare och mer inkluderande värld är vårt uppdrag mer angeläget än någonsin! Idag arbetar cirka 150 medarbetare utifrån regeringsuppdraget att visa och levandegöra världens kulturer samt ge perspektiv på en allt mer globaliserad värld, såväl historiskt som i dag. Vår kärnverksamhet är samlad i tre avdelningar Samling, Innehåll och lärande och Publika möten. Samtliga avdelningar arbetar med publiken i fokus, i nära samverkan och med hela myndigheten som arbetsfält. Vårt övergripande mål är att bli angelägna för fler och vi söker nu dig som med kunskap, nyfikenhet och värme vill bidra till att utveckla verksamheten framåt. ARBETSUPPGIFTER Vi söker en erfaren och skicklig handläggare med förmåga att bygga struktur som underlättar och frigör kraft för vårt kreativa arbete. Tjänsten är placerad på avdelningen Innehåll och Lärande, med placering i Stockholm. En del av tjänsten innebär stöd till myndighetens överintendent och övriga ledning. Arbetsuppgifterna består i övrigt av att ge administrativt stöd till avdelningen Innehåll och lärande. Tjänsten kännetecknas av att många parallella arbetsuppgifter på olika svårighetsnivåer kan hanteras samtidigt och att intensiteten varierar under året. Det innebär bland annat att: • Stödja projektledare och utställningsproducenter med administrativa arbetsuppgifter och uppföljningar. • Ge administrativt stöd vid bidrags- och forskningsansökningar. • Redovisning och arkivering av projekt. • bistå vid konferenser och besök av internationella delegationer. • Handlägga upphandlingsprocesser. • Handlägga avtalsprocesser. • Följa upp mötesanteckningar och beslut. • Hantera inkomna utställningsförslag. • Arbeta med myndighetens årsredovisning. • Genomföra bokningar inför avdelningskonferenser, resor m m. Vi har ett delvis aktivitetsbaserat arbetssätt som ställer krav på din förmåga att ställa om mellan olika platser och arbetsmiljöer. Några gånger om året förekommer tjänsteresor, framförallt till Världskulturmuseet i Göteborg men även till andra orter in-/utrikes. Korrespondens och dialog på engelska förekommer frekvent. KVALIFIKATIONER Skall-krav • Vi söker dig som har högskoleutbildning, alternativt annan relevant eftergymnasial utbildning (exempelvis inom kulturadministration, konst, kultur, ekonomi, politik, entreprenörskap för humanister) och har arbetat inom området ekonomi/administration de senaste åren. • Du ska ha kännedom om arbete i offentlig verksamhet, exempelvis lagstiftning kring upphandling, offentlighetsprincipen och arkivering förvärvad genom antingen utbildning eller arbetslivserfarenhet. • God språklig förmåga inom engelska och svenska är en förutsättning för att kunna utföra arbetsuppgifterna. • Du ska även vara en kunnig person inom digitala administrationsverktyg och kommunikationsplattformar. I ansökan ber vi dig ange vilka administrativa program eller digitala projektplattformar du arbetat med tidigare. Meriterande kriterier • Du har arbetat inom offentlig verksamhet, med ledningsstöd, och/eller kulturverksamhet. • Du har kunskaper i fler språk än svenska och engelska som ryms inom vårt arbetsfält. • Du har erfarenhet inom internationella samarbeten eller projekt samt forsknings- och bidragsansökningar. Personliga egenskaper Du är en proaktiv problemlösare. Du är bra på att kommunicera och förmedlar information tydligt och enkelt, både muntligt och skriftligt. I rollen krävs mycket god förmåga att samarbeta och ge service samt att planera arbetsuppgifter på ett noggrant sätt. Du förstår verksamhetsstrategier och prioriteringar, och tillämpar denna kunskap för att uppnå de resultat som eftersträvas. Statens museer för världskultur eftersträvar mångfald samt jämställdhet och ser därför alltid anställda med olika bakgrund, språkkunskaper och livserfarenheter som berikande för verksamheten. ÖVRIGT Vi tar endast emot ansökningar via Offentliga Jobb. Vi har valt våra rekryteringskanaler och undanber oss all kontakt från rekryterings- och annonsförsäljare.

25 april 2024
Sista ansökan:
16 maj 2024
Specialist med inriktning mot FN

Vill du vara med och bidra till internationell fred, säkerhet och utveckling? Vill du ha ett meningsfullt och utvecklande arbete där du gör skillnad? Då kan du vara vår nya kollega på FBA. Enheten för FN och OSSE har i uppdrag att stärka ett effektivt och samordnat FN i dess ansträngningar att skapa fred och säkerhet på landnivå, och att stärka OSSE:s kapacitet att förebygga väpnad konflikt och stödja inkluderande fredsprocesser i demokratisk samhällsstyrning, med prioritet i närområdet. Enheten är placerad på avdelningen för multilaterala partnerskap, som ansvarar för myndighetens multilaterala partnerskap och att stärka internationella organisationers fredsinsatsers förmåga, vilket inkluderar ledning och samordning av partnerskap med relevanta globala aktörer. 2024 präglas av en uppstartsfas, där enheten tillsammans med avdelningsledningen och övriga delar av myndigheten kommer att arbeta intensivt med bland annat operationaliseringsanalyser, partnerskapsinriktningar och strategiska vägval.  Dina arbetsuppgifter Du kommer att arbeta som specialist på enheten för FN och OSSE, på avdelningen för multilaterala partnerskap. I dina arbetsuppgifter ingår att planera, genomföra och följa upp insatser och verksamhet som syftar att stärka genomslaget av svenska prioriteringar inom FN och dess resultat i konfliktdrabbade länder, inom ramen för FBA:s partnerskapsinriktning för FN. Du kommer att ha huvudansvar för delar av FBA:s samlade arbete med FN, inom ramen för ett visst område eller en viss process. Du bidrar till operationaliseringen av tematiska strategier och i insatsformering för verksamhet där FN är en nyckelaktör. Du utför ditt arbete i nära samverkan med relevanta delar av myndigheten, såsom tematiska experter och geografiska strategier. Du säkerställer relevans och resultat genom kontinuerlig omvärldsanalys, kontakter och ett resultatbaserat arbetssätt. Du upprättar och vidareutvecklar strategiska kontakter inom FN, och bidrar till en återkoppling och växelverkan med resten av myndigheten. Du bidrar även till det övergripande arbetet inom enheten vad gäller FN och OSSE. Din profil Kvalifikationer • Akademisk examen inom samhällsvetenskap alternativt motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. • Erfarenhet av internationellt arbete inom fred och säkerhet kopplat till OSSE eller FN. • Erfarenhet av att initiera, driva och utveckla partnerskap och insatser inom fred och säkerhet. • Kunskap inom något/några av FBA:s tematiska expertområden • God erfarenhet av att arbeta resultatorienterat, inklusive planering och uppföljning. • God kunskap om FN-systemet. • Mycket god förmåga i både tal och skrift på svenska och engelska. Meriterande • Erfarenhet av internationellt arbete på FN i konfliktkontext. • Erfarenhet av facilitering av processer, till exempel operationalisering av strategier, insatsplanering eller liknande. • Kunskap om OSSE:s arbete på landnivå och/eller EU:s krishanteringsinsatser. • Kunskaper i resultatbaserat arbetssätt (RBA) som metod. • Ytterligare språkkunskaper, gärna i något av FN:s officiella språk. Arbetet ställer stora krav på flexibilitet och förmåga att ta eget ansvar för att leverera enligt överenskommelse. Du är professionell och resultatorienterad i din yrkesroll. Arbetet innehåller många personkontakter, och det är därför viktigt att du är kommunikativ och har god samarbetsförmåga. Du har god förmåga att upprätthålla och vidareutveckla professionella relationer och strategiska partnerskap, samt samarbetar och bygger förtroende såväl internt som externt. Du är nyfiken och lyhörd för att se helheten, tänka kritiskt, ta in olika perspektiv för att säkerställa relevans och hitta konstruktiva och innovativa lösningar framåt. Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete så att det blir tidseffektivt och kvalitativt.  Du har en mycket god analytisk förmåga att ta in och orientera dig i större mängder information och utifrån denna dra slutsatser, se orsakssamband och identifiera mervärde och ingångsvärden för FBA:s verksamhet. I externa relationer har du förmågan att agera rådgivande och omvandla den egna specialistkunskapen till kunskap och insikter som är relevanta och stärker motparten. FBA strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper som, tillsammans med tidigare erfarenheter, ska kunna vidimeras vid referenstagning. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete där du kan känna delaktighet och ansvar. På FBA är du som medarbetare vår viktigaste tillgång. Här kan du läsa mer om hur det är att arbeta på FBA och vilka karriärmöjligheter du har hos oss. Du kommer att anställas som tjänsteperson i rollen som specialist. Tjänsten är en tillsvidareanställning med start enligt överenskommelse. Placeringsort är Stockholm eller Sandö, Kramfors kommun. I arbetet ingår vissa inrikes och utrikes resor (resor till högriskländer kan förekomma). Säkerhetsprövning kan komma att genomföras på slutkandidat enligt bestämmelser i säkerhetsskyddslagen.  Ansök senast 15 maj. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings - och rekryteringshjälp. Rollens innehåll: Hanna Bertelman, enhetschef, + 46 70-181 33 37 Allmänna och praktiska frågor: Sandra Bäcklund, HR verksamhetspartner, +46 70-180 69 38 Facklig representant Saco-S: Annika Folkeson +46 72-211 87 55 Facklig representant ST: Helene Leander +46 70-183 52 12 Om oss Folke Bernadotteakademin (FBA) är myndigheten för fred, säkerhet och utveckling. FBA arbetar med internationella fredsinsatser och utvecklingssamarbete. Myndigheten bedriver utbildning, forskning och metodutveckling för att stödja freds- och statsbyggande i konflikt- och postkonfliktländer. Vi bidrar även med civil personal och expertis till freds- och valobservationsinsatser som leds av EU, FN och OSSE. Myndigheten har fått sitt namn efter Folke Bernadotte, FN:s första medlare.

25 april 2024
Sista ansökan:
15 maj 2024
Specialist med inriktning mot OSSE

Vill du vara med och bidra till internationell fred, säkerhet och utveckling? Vill du ha ett meningsfullt och utvecklande arbete där du gör skillnad? Då kan du vara vår nya kollega på FBA. Enheten för FN och OSSE har i uppdrag att stärka ett effektivt och samordnat FN i dess ansträngningar att skapa fred och säkerhet på landnivå, och att stärka OSSE:s kapacitet att förebygga väpnad konflikt och stödja inkluderande fredsprocesser i demokratisk samhällsstyrning, med prioritet i närområdet. Enheten är placerad på avdelningen för multilaterala partnerskap, som ansvarar för myndighetens multilaterala partnerskap och att stärka internationella organisationers fredsinsatsers förmåga, vilket inkluderar ledning och samordning av partnerskap med relevanta globala aktörer. 2024 präglas av en uppstartsfas, där enheten tillsammans med avdelningsledningen och övriga delar av myndigheten kommer att arbeta intensivt med bland annat operationaliseringsanalyser, partnerskapsinriktningar och strategiska vägval.  Dina arbetsuppgifter Du kommer att arbeta som specialist på enheten för FN och OSSE, på avdelningen för multilaterala partnerskap. I dina arbetsuppgifter ingår att hålla samman och driva FBA:s partnerskapsinriktning för OSSE framåt, samt bidra till insatsformering för verksamhet där OSSE ingår som en nyckelaktör. Du bidrar även till operationaliseringsanalysen av tematiska strategier genom att föra in kunskap och perspektiv som är relevanta ur ett OSSE-perspektiv. I ett senare skede kommer du även att bidra till insatsformering och -genomförande i verksamhet som syftar till att stärka OSSE:s kapacitet, i nära samverkan med relevanta geografiska strategier och samt tematiska experter. Du bidrar till planering, genomförande och uppföljning av insatser, och säkerställer genom omvärldsanalys, nätverk och ett resultatbaserat arbetssätt verksamhetens relevans och effekt. Du upprättar och bibehåller strategiska kontakter inom OSSE. Du bidrar även till det övergripande arbetet inom enheten vad gäller FN, inklusive genomförande av verksamhet. Din profil Kvalifikationer • Akademisk examen inom samhällsvetenskap alternativt motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. • Erfarenhet av internationellt arbete inom fred och säkerhet kopplat till OSSE eller FN. • God erfarenhet av policy- och analysarbete samt rapportskrivning. • God erfarenhet av att arbeta resultatorienterat, inklusive planering och uppföljning. • Erfarenhet av att initiera, driva och utveckla partnerskap och insatser inom fred och säkerhet. • God kunskap om OSSE- och FN-systemet. • Mycket god förmåga i både tal och skrift på svenska och engelska. Meriterande • Erfarenhet av internationellt arbete inom fred och säkerhet i konfliktkontext. • Erfarenhet av facilitering av processer, och att skapa nya möjligheter för verksamhet. • Erfarenhet från att ha arbetat i landkontexter med OSSE-närvaro. • Kunskap om EU:s krishanteringsinsatser. • Kunskaper i resultatbaserat arbetssätt (RBA) som metod. • Ytterligare språkkunskaper, gärna i något av OSSE:s officiella språk. Arbetet ställer stora krav på flexibilitet och förmåga att ta eget ansvar för att leverera enligt överenskommelse. Du är professionell och resultatorienterad i din yrkesroll. Arbetet innehåller många personkontakter, och det är därför viktigt att du är kommunikativ och har god samarbetsförmåga. Du har god förmåga att upprätthålla och vidareutveckla professionella relationer och strategiska partnerskap, samt samarbetar och bygger förtroende såväl internt som externt. Du är nyfiken och lyhörd för att se helheten, tänka kritiskt, ta in olika perspektiv för att säkerställa relevans och hitta konstruktiva och innovativa lösningar framåt. Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete så att det blir tidseffektivt och kvalitativt.  Du har en mycket god analytisk förmåga att ta in och orientera dig i större mängder information och utifrån denna dra slutsatser, se orsakssamband och identifiera mervärde och ingångsvärden för FBA:s verksamhet. I externa relationer har du förmågan att agera rådgivande och omvandla den egna specialistkunskapen till kunskap och insikter som är relevanta och stärker motparten.  FBA strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper som, tillsammans med tidigare erfarenheter, ska kunna vidimeras vid referenstagning. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete där du kan känna delaktighet och ansvar. På FBA är du som medarbetare vår viktigaste tillgång. Här kan du läsa mer om hur det är att arbeta på FBA och vilka karriärmöjligheter du har hos oss. Du kommer att anställas som tjänsteperson i rollen som specialist. Tjänsten är en tillsvidareanställning med start enligt överenskommelse. Placeringsort är Stockholm eller Sandö, Kramfors kommun. I arbetet ingår vissa inrikes och utrikes resor (resor till högriskländer kan förekomma). Säkerhetsprövning kan komma att genomföras på slutkandidat enligt bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Ansök senast 15 maj. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. Rollens innehåll: Hanna Bertelman, enhetschef, + 46 70-181 33 37 Allmänna och praktiska frågor: Sandra Bäcklund, HR verksamhetspartner, +46 70-180 69 38 Facklig representant Saco-S: Annika Folkeson +46 72-211 87 55 Facklig representant ST: Helene Leander +46 70-183 52 12 Om oss Folke Bernadotteakademin (FBA) är myndigheten för fred, säkerhet och utveckling. FBA arbetar med internationella fredsinsatser och utvecklingssamarbete. Myndigheten bedriver utbildning, forskning och metodutveckling för att stödja freds- och statsbyggande i konflikt- och postkonfliktländer. Vi bidrar även med civil personal och expertis till freds- och valobservationsinsatser som leds av EU, FN och OSSE. Myndigheten har fått sitt namn efter Folke Bernadotte, FN:s första medlare.

25 april 2024
Sista ansökan:
15 maj 2024
Utredare med inriktning vägutformning

Vill du vara en del av ett dynamiskt team som driver utvecklingen av transportinfrastrukturen i södra Sverige? Som Utredare med inriktning vägutformning kommer du att leda och genomföra olika former av utredningar och projekt inom samhälls- och transportinfrastrukturplanering. Var med och forma framtidens transportsystem med oss! Utredare med inriktning vägutformning Arbetsuppgifter Södra regionen innefattar Kronobergs, Blekinge och Skåne län. Medarbetarna på enheten finns idag i Malmö och arbetsklimatet på enheten präglas av goda relationer och hög samarbetsvilja. På enheten planerar och genomför vi olika former av utredningar, till exempel åtgärdsvalsstudier och funktionsutredningar men även kartläggningar och inventeringar. Vi analyserar dagens och framtidens transportsystem och tar, med utgångspunkt i fyrstegsprincipen, fram förslag på åtgärder för att transportinfrastrukturen i södra Sverige ska bidra till ett tillgängligt och hållbart samhälle. Vi gör även trafikanalyser och tar fram olika typer av beslutsunderlag. Som utredare driver du självständigt utredningar och uppdrag för alla trafikslag. Du leder och koordinerar olika kompetenser i arbetet samt ansvarar för administration, uppföljning och ekonomi. Du kommer att ha hela regionen som ditt arbetsfält och i din roll kommer du att ha samarbeten både internt och externt. Mycket av arbetet görs digitalt men resor kan förekomma. Tjänsten är komplex och kräver god kunskap om samhälls- och transportinfrastrukturplanering samt förståelse för hur verksamhetens olika delar har betydelse för och bidrar till de transportpolitiska målen. Dina arbetsuppgifter blir varierande och du förväntas aktivt driva utvecklingen av verksamheten i samspel med kollegor från olika verksamhetsområden, både regionalt och nationellt. Exempel på arbetsuppgifter är att process- eller projektleda utredningar och uppdrag med flera kompetenser ta fram beslutsunderlag i komplexa frågor, exempelvis förslag till rekommenderade åtgärder och åtgärdsområden företräda Trafikverket i externa kontakter där även kontakt med media kan förekomma ansvara för administration, uppföljning och ekonomi inom ramen för dina utredningar och uppdrag Jag som blir din chef heter Jan-Fredrik Wahlin och i mitt ledarskap värdesätter jag en öppen dialog bland mina medarbetare. För mig är det viktigt att du som medarbetare har en vilja att utvecklas och jag förväntar mig att du vill bidra till Trafikverkets gemensamma leveranser och utveckling med din kompetens. Jag vill att mina medarbetare känner att de kan driva sina ansvarsområden med stort förtroende och tillit från mig. På så sätt hoppas jag bidra till att man trivs på jobbet och får rätt förutsättningar för att göra sitt bästa. Övrig information I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet. Vi planerar att hålla digitala intervjuer via Skype under vecka 22-23. Tjänstens placeringsort är Kristianstad, Malmö, Växjö. Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten kan det finnas möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid. #LI-Hybrid Vi använder främst mail (från mejladress: [email protected]) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss! Kvalifikationer Vem är du? Denna tjänst passar dig som trivs med att leda och entusiasmera andra till att nå gemensamma mål. Därmed har du en god förmåga att skapa delaktighet och engagemang hos de personer du samarbetar med, samtidigt som du är uppmärksam på hur du själv är en del av och bidrar till helheten. Vidare är du strukturerad och mån om att ha framdrift i dina egna utredningar. En förutsättning för att göra ett bra jobb i den här rollen är att du har en god analytisk förmåga och tycker om att lösa problem och analysera komplex information, såväl inom ditt eget område som att stötta dina kollegor med det. Det innebär samtidigt att du kommunicerar på ett tydligt och pedagogiskt sätt och är mån om att säkerställa att du når fram med ditt budskap. Vi söker dig som har universitets- eller högskoleexamen om minst 180hp (120p) med inriktning väg- och vattenbyggnad, samhällsbyggnad alternativt annan utbildning i kombination med erfarenhet som bedöms likvärdig flera års aktuell och relevant erfarenhet av arbete med att delta i eller leda utredningar eller projekt i tidiga planeringsskeden och/eller formella planläggningsprocessen inom infrastrukturområdet flera års aktuell och relevant erfarenhet av arbete med vägutformning i tidiga skeden och/eller formella planläggningsprocessen (till exempel vägplan, projektering m.m.) goda kunskaper i svenska i tal och skrift giltigt körkort för personbil Det är meriterande om du har cirka ett par års erfarenhet av att delta i utredningar inom järnvägsplaneringens tidiga skeden och/eller järnvägsplaneskedet cirka ett par års erfarenhet av att ta fram anläggningskostnadskalkyler inom infrastrukturområdet Varmt välkommen med din ansökan! Ansökan De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget. På Planering skapar vi innovativa lösningar som bidrar till att nå de transportpolitiska målen, såsom klimatmålen och nollvisionen. Vi planerar Sveriges statliga infrastruktur för väg och järnväg samt långsiktigt även för sjö- och luftfart. Hos oss arbetar du nära den politiska arenan och våra samarbetspartners - men framförallt nära medborgare och näringsliv. På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

25 april 2024
Sista ansökan:
16 maj 2024