Lösningsarkitekt till Identitetshandlingar

Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. Gruppen identitetshandlingar är ett nytt utvecklingsteam som är under uppbyggnad där vi bygger för framtiden inom ID-handlingsområdet, och naturligtvis tar vi även höjd för den digitala utvecklingen inom området. Gruppen kommer att ansvara för utveckling och förvaltning av de IT-system som bland annat behövs för ansökan och utfärdande av identitetshandlingar samt bidra med sin spetskompetens inom området i olika sammanhang. Gruppen kommer att bestå av ca 10 personer som sitter i kontorsmiljöer centralt på Kungsholmen. Dina kolleger kommer att bestå av uppdragsledare, kravanalytiker, UX-designer, systemutvecklare, testledare och teknikspecialist. Arbetsbeskrivning Vi står inför en spännande och händelserik tid med mycket nyutveckling framför oss. Hos oss på Identitetshandling arbetar du i en agil miljö där arbetsklimatet genomsyras av högt engagemang och driv där vi hjälper varandra och tar ett gemensamt ansvar för att lyckas med våra leveranser. Detta innebär att ytterligare arbetsuppgifter kan tillkomma i takt med att verksamhetsområdet utvecklas. Som lösningsarkitekt arbetar du både med den strategiska inriktning såväl som mera handgripligt med att säkerställa att de IT-system som används inom gruppen som inom sektionen stödjer verksamheten på det mest effektiva sättet. Tillsammans med dina kolleger kommer du att arbeta med lösningsarkitektur, utveckling, modernisering, automatisering och digitalisering. Ditt arbete innebär att säkerställa att vi utvecklar vår arkitektur utifrån verksamhetens behov och att det möjliggör och en digital förflyttningen samt tillse att IT-principer och riktlinjer efterlevs. Vi ser även att du har erfarenhet av att visualisera, definiera och skapa lösningar som är skalbara med de senaste teknologierna och har ett intresse av verksamhetsutveckling. Kvalifikationer Detta är en möjlighet för dig som har: Relevant utbildning inom IT, högskoleutbildning eller motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten kan bedöma som likvärdig. Minst 3 års aktuell och relevant erfarenhet i liknande roll som lösningsarkitekt. Minst 5 års relevant erfarenhet som systemutvecklare inom Java back-end. Kompetens och förståelse för vilken infrastruktur som krävs, vilka teknikval och avvägningar som är lämpliga. Erfarenhet att definiera målarkitektur och road mapp. Goda kunskaper inom metoder och ramverk för IT-arkitektur samt EA-verktyg. Erfarenhet av att leda workshops Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både tal och skrift. Anställningen kräver svenskt medborgarskap Det är även meriterande om du har: Certifiering som lösningsarkitekt. Erfarenhet inom Linux. Erfarenhet inom IT-säkerhet och certifikathantering Erfarenhet av Agil metodik. Erfarenhet av Containers och Kubernetes. Vi värdesätter även om du har erfarenhet inom IT-upphandlingar och lagen om offentlig upphandling. Personliga egenskaper Vi ser att vår nya lösningsarkitekt är en person som har ett stort driv och engagemang för uppgiften och vill bidra till verksamheten. Du har förmåga att anpassa din kommunikation beroende på vem som är mottagare, har lätt att förmedla uppdragets budskap och är en god lyssnare. Du drivs av att arbeta mot målet, tar initiativ och sätter igång aktiviteter för att uppnå resultat. Utöver detta trivs du att arbeta i team och har en mycket god förmåga till samarbete, delar gärna med dig av dina kunskaper och har ett prestigelöst förhållningssätt. Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Som en del i urvalsprocessen kan även kunskapstest komma att användas. Kontaktpersoner Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: 010-563 48 67 Fackliga företrädare Polisförbundet, Sofia Ask, tfn 010-563 87 10 SACO, nås via polisens växel 114 14 SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn 010-561 66 27 ST, Tom Johnson tfn: 076-947 00 30 Övrig information Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader/tidsbegränsad anställning (el annat). Arbetsort: Stockholm Arbetstid: Flexibel arbetstid och möjlighet till distansarbete upp till två dagar per vecka. Tillträde: Enligt överenskommelse Funktion: Lösningsarkitekt Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till [email protected] senast den 10 juni 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A268.083/2024 i mailets ärendemening. I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen, vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

2 maj 2024
Sista ansökan:
10 juni 2024
Enterprise-/IT-arkitekt

Vi har ett krav på tjänsten Enterprise-/IT-arkitekt hos en av våra uppdragsgivare. Krav: - Akademisk examen inom IT-området. - 5 års erfarenhet av att designa komplexa IT-lösningar som arkitekt (IT/Enterprise) - Lång erfarenhet av IT-landskap med många gränssnitt och komplexa integrationer - God kommunikationsförmåga. Svenska krävs. - Svenskt medborgarskap. Ansök genom att skicka ditt CV med liten motivering till: [email protected] Urval och intervjuer sker löpande och beslut kan tas innan sista svarsdatum. Telefon: 0739488808 Job Types: Temporary, Contract Contract length: 5 months Work Location: Malmö Application Deadline: 28-05-2024 Expected Start Date: 12-08-2024

30 april 2024
Sista ansökan:
28 maj 2024
Product Architect - VSF

Founded in 1927, the Volvo Group is committed to driving prosperity and shaping the future landscape through sustainable transport, mobility, and infrastructure solutions. By offering trucks, buses, construction equipment, power solutions for marine and industrial applications, financing and services that increase our customers’ uptime and productivity. Our headquarters are in Gothenburg, Sweden. Volvo Group shares are listed on Nasdaq Stockholm. Transport is at the core of modern society. Imagine using your expertise to shape sustainable transport solutions for the future? If you seek to make a difference on a global scale, working with next-gen technologies and the sharpest collaborative teams, then we could be a perfect match.  This is us, your new colleagues At Volvo Group Trucks Technology (GTT) our Vehicle Software Factory is focused on making sure that complete software and electronics are delivered towards agreed milestones with expected functional content and with the right maturity. As part of the Vehicle Software Factory our team Product lead & Release management will plan, drive, and align deliveries from development teams across Vehicle Technology to secure that new functionality is delivered in time. Our team is dedicated to delivering value to our end customers with every product update. Electrification and CO2 challenges are keeping us busy, just like the need for improved effectiveness and efficiency in our software release flow. As part of GTTs Vehicle Software Factory, we are working globally with all sites and with our colleagues in the other engineering departments. Our team is located in two sites: Bangalore and Gothenburg, where we proudly take ownership of our Product Lead and Release management responsibilities. We will continue to grow in capacity and responsibility in the coming years! Combining our deep truck knowledge, our passion for customer value creation and our understanding for our customers’ needs, we take on this challenge with great pride and commitment! What you will do At GTT you will contribute to the transformation of our company, the transport industry and society at large. In this role you will be the Product Architect for the Vehicle Software Factory and part of the Product Lead & Release Management team reporting the undersigned, Lars Ekström, Global Technology Manager. As our Product Architect, you will play a vital role in the system definition to keep the platform and integration flow together. Within your role, you will be working closely to our skilled engineers to improve both our products and work methods every day. You will be the key player in the System Integration Board, planning and deciding the integration points both for HW and SW in the embedded system. You will work on both high-level integration and lower-level planning down to the signal level. Who are you? We believe that it is the right mindset that will make a difference within our organization. You are ready to challenge your team, your peers, and the Product Lead & Release management team, and you feel comfortable in being challenged. To us team spirit is about knowledge sharing, thus supporting and helping each other is therefore of high value. We work hard, but always have a positive, cheerful, and inclusive atmosphere. You face change with curiosity and are willing to look forward. A positive mindset and “can do attitude” characterize your personal profile. You understand that being accountable means driving activities inside as well as outside your own organization. You enjoy balancing between strategic plans and short-term activities, and it is crucial that you are comfortable in taking difficult decisions and standing up for the values of our company. We are looking for someone with the following knowledge and experience: * University degree in software engineering or similar. * Strong leadership skills, as a Product Owner, with the ability to understand and prioritize in the endless backlog and get the most out of the team. * Good business understanding and know-how in stakeholder management. * Proven experience within the area of system architecture, system design, and integration from the automotive industry. * Experience in agile ways of working. Who we are and what we believe in Our focus on Inclusion, Diversity, and Equity allows each of us the opportunity to bring our full authentic self to work and thrive by providing a safe and supportive environment, free of harassment and discrimination. We are committed to removing the barriers to entry, which is why we ask that even if you feel you may not meet every qualification on the job description, please apply and let us decide. Applying to this job offers you the opportunity to join Volvo Group. Every day, across the globe, our trucks, buses, engines, construction equipment, financial services, and solutions make modern life possible. We are almost 100,000 people empowered to shape the future landscape of efficient, safe and sustainable transport solutions. Fulfilling our mission creates countless career opportunities for talents with sharp minds and passion across the group’s leading brands and entities.

30 april 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
IT-arkitekter

Nytt år, nya möjligheter… Är det först nu den tanken har landat och slagit rot? Vore det skönt att börja med något nytt efter semestern? Då är det hög tid att sätta i gång den processen nu. Och varför inte göra det hos oss på Nexer? Ta chansen att bli en del av något större och väx tillsammans med oss på Nexer! Vi på Nexer är medvetna om att vi lever i en föränderlig tid men vi ser förändring som något positivt. För Nexer är varje utmaning en möjlighet och som konsult hos oss kommer du få utveckling genom dessa möjligheter, både inom olika tekniker och olika branscher. I rollen som konsult hos Nexer får du en stabil och trygg anställning samtidigt som du får möjlighet att testa och utveckla din kompetens i olika uppdrag. Vi tror på en långsiktig och hållbar anställning där vi lägger stor vikt vid både kompetensutveckling och work life balance. Vem är du? På Nexer i Jönköping fortsätter vi stärka upp vårt framgångsrika team med erfarna och IT-arkitekter. Vi har stor efterfrågan på flera olika typer av arkitekter från våra kunder: Lösningsarkitekt Verksamhetsarkitekt/enterprisearkitekt Integrationsarkitekt Infrastrukturarkitekt Vi söker dig som brinner för att skapa innovativa tekniska lösningar inom olika spännande områden. Exempel på arbetsuppgifter: Analysera och förstå krav och behov för att skapa en övergripande teknisk arkitektur. Utforma och dokumentera lösnings- och systemdesign för att möjliggöra implementering av robusta och skalbara lösningar. Samarbeta med intressenter och utvecklingsteam för att säkerställa att lösningen uppfyller kraven. Välja och implementera lämpliga teknologier, plattformar och ramverk för att bygga lösningen. Övervaka och utvärdera implementerade lösningar för att optimera prestanda och funktionalitet. Kvalifikationer: Erfarenhet av att arbeta med arkitektur inom IT och systemutveckling i minst 5 år. Djup teknisk kunskap inom olika system och teknologier. Förmåga att analysera och lösa komplexa problem. God kommunikations- och samarbetsförmåga för att arbeta med intressenter och tekniska team. Erfarenhet av att arbeta med agila metoder och projektledning är en fördel. Relevant utbildning inom IT eller liknande område. Att du behärskar både svenska och engelska flytande i tal och skrift är ett krav. Vilka är vi på Nexer i Jönköping? På Nexer i Jönköping får du som konsult möjlighet att ta dig an spännande och utvecklande uppdrag hos våra kunder samtidigt som du är en del av ett team med olika erfarenheter, roller och kompetenser. För oss är det viktigt att våra medarbetare känner tillhörighet och gemenskap till vår verksamhet och att det finns en balans mellan arbete och fritid. På Nexer är vi övertygade om att mångfald är en styrka och där varje enskild individ ska ha möjlighet att växa och utvecklas, både som person och i sin yrkesroll. Våra värdeord är Passion och Execution. Det är hjärtat i vår verksamhet och genomsyrar allt vi gör. Vi strävar hela tiden framåt för att bli bättre och vi sätter dig som konsult i första hand. Uppdragen finns hos våra kunder som verkar inom både offentlig och privat sektor. Flertalet av våra kunder inom privat sektor bygger morgondagens produkter och finns inom automotive, försvarsindustrin och automatiserad industri. Du som konsult arbetar antingen på plats hos kund, i våra egna lokaler eller hemifrån, ofta i en hybridkombination. Du arbetar självständigt i uppdraget eller så ingår du i ett team med flera kollegor från Nexer. Ansökan Du är varmt välkommen att söka tjänsten genom att skicka in din ansökan här nedan. Enligt GDPR hanterar vi inte ansökningar via e-post men har du frågor om tjänsten eller Nexer är du välkommen att höra av dig till ansvarig rekryterare, Petra Sivefäldt, på [email protected]. Vi tar emot ansökningar löpande så vänta inte med att söka! Läs mer om Nexer här www.nexergroup.com

30 april 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024
IT-arkitekter

Nytt år, nya möjligheter… Är det först nu den tanken har landat och slagit rot? Vore det skönt att börja med något nytt efter semestern? Då är det hög tid att sätta i gång den processen nu. Och varför inte göra det hos oss på Nexer? Ta chansen att bli en del av något större och väx tillsammans med oss på Nexer! Vi på Nexer är medvetna om att vi lever i en föränderlig tid men vi ser förändring som något positivt. För Nexer är varje utmaning en möjlighet och som konsult hos oss kommer du få utveckling genom dessa möjligheter, både inom olika tekniker och olika branscher. I rollen som konsult hos Nexer får du en stabil och trygg anställning samtidigt som du får möjlighet att testa och utveckla din kompetens i olika uppdrag. Vi tror på en långsiktig och hållbar anställning där vi lägger stor vikt vid både kompetensutveckling och work life balance. Vem är du? På Nexer i Linköping fortsätter vi stärka upp vårt framgångsrika team med erfarna och IT-arkitekter. Vi har stor efterfrågan på flera olika typer av arkitekter från våra kunder: Lösningsarkitekt Verksamhetsarkitekt/enterprisearkitekt Integrationsarkitekt Infrastrukturarkitekt Vi söker dig som brinner för att skapa innovativa tekniska lösningar inom olika spännande områden. Exempel på arbetsuppgifter: Analysera och förstå krav och behov för att skapa en övergripande teknisk arkitektur. Utforma och dokumentera lösnings- och systemdesign för att möjliggöra implementering av robusta och skalbara lösningar. Samarbeta med intressenter och utvecklingsteam för att säkerställa att lösningen uppfyller kraven. Välja och implementera lämpliga teknologier, plattformar och ramverk för att bygga lösningen. Övervaka och utvärdera implementerade lösningar för att optimera prestanda och funktionalitet. Kvalifikationer: Erfarenhet av att arbeta med arkitektur inom IT och systemutveckling i minst 5 år. Djup teknisk kunskap inom olika system och teknologier. Förmåga att analysera och lösa komplexa problem. God kommunikations- och samarbetsförmåga för att arbeta med intressenter och tekniska team. Erfarenhet av att arbeta med agila metoder och projektledning är en fördel. Relevant utbildning inom IT eller liknande område. Att du behärskar både svenska och engelska flytande i tal och skrift är ett krav. Vilka är vi på Nexer i Linköping? Nexer i Linköping är i en tillväxtfas och vi vill bli fler! Idag är vi ett gäng på 15 konsulter med en bred blandning av kompetenser såsom mjukvaruutveckling, projektledning, kravanalys och test. Kontoret i Linköping präglas av gemenskap och engagemang, för oss är det viktigt att du känner att det är hos Nexer du hör hemma. Vi sätter dig som konsult i första hand och utgår från vad DU vill göra, både nu och framåt. Vi värnar om ett öppet och tryggt arbetsklimat där du är välkommen precis som du är! Uppdragen finns hos våra kunder som verkar inom både offentlig och privat sektor. Flertalet av våra kunder inom privat sektor bygger morgondagens produkter och finns inom automotive, försvarsindustrin och automatiserad industri. Du som konsult arbetar antingen på plats hos kund, i våra egna lokaler eller hemifrån, ofta i en hybridkombination. Du arbetar självständigt i uppdraget eller så ingår du i ett team med flera kollegor från Nexer. Ansökan Du är varmt välkommen att söka tjänsten genom att skicka in din ansökan här nedan. Enligt GDPR hanterar vi inte ansökningar via e-post men har du frågor om tjänsten eller Nexer är du välkommen att höra av dig till ansvarig rekryterare, Petra Sivefäldt, på [email protected]. Vi tar emot ansökningar löpande så vänta inte med att söka! Läs mer om Nexer här www.nexergroup.com

30 april 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024
Technical account manager

Vill du arbeta tillsammans med kunniga och utvecklingsinriktade kollegor för att driva Skatteverket framåt? Skatteverket går in i en ny fas av uppbyggnad och innovation då vi kommer att stärka vår leverans av it-tjänster och it-drift till fler statliga myndigheter. Därför bygger vi upp en ny enhet med en bred palett av kompetenser. Nu skalar vi upp och stärker våra team med nya kollegor som vill vara med på vår innovationsresa. Låter det intressant? Var med och gör samhället möjligt! Om jobbet Du arbetar som Technical Account Manager (TAM) i vår Samverkanssektion som ansvarar för att utforma leveranser av it-tjänster och it-drift till samverkande myndigheter. Som TAM arbetar du i en nyinrättad roll där du får vara med påverka den fortsatta förändringsresan på vår nya enhet. I rollen är du insatt i kundens tekniska behov då du är med tidigt i utvecklingsarbete för att förstå behov av nya tjänster. Du identifierar förslag till lösning/design och presenterar paketlösningar som kan tillgodose samverkande myndigheters behov samt ansvarar för att den tekniska lösningen är rätt för dessa myndigheter i leveransen utifrån Skatteverkets tjänsteportfölj/produktportfölj. Som TAM är du teknisk rådgivare och har en helhetsförståelse för myndigheternas behovsbild där du ser till att framtagna lösningsförslag baseras på Skatteverkets tjänsteutbud. I samverkanssektionen finns även kundansvarig och Service Delivery Manager. Du kommer även ansvara för att genomföra fördjupade behovsanalyser tillsammans med kund i syfte att säkerställa bästa lösningsalternativ. Dessutom kommer du ansvara för att besvara förfrågningar samt koordinera interna resurser och partners i leverans mot kund. Vidare kommer du att arbeta med onboarding av arkitektur och som stöd för planering av onboarding för nya kunder. Du kommer även arbeta med att svara på kundfrågor gällande arkitektur och teknik rörande enhetens tjänster samt samarbetar med arkitekter för framtagande av arkitekturroadmap till kund. Hos oss får du möjlighet till ständig utveckling och lärande i arbetet. Vi jobbar aktivt med kompetens- och teknikutveckling. Du har kunniga kollegor som du utbyter erfarenheter med och du kan utveckla både bredd och spets hos oss. Tack vare att vi är en stor it-organisation kan vi erbjuda goda möjligheter till intern rörlighet. Det är viktigt för oss att du har balans mellan jobb och fritid och vi erbjuder bland annat flexibel arbetstid och möjlighet att jobba delvis hemifrån. Du får en friskvårdstimme i veckan och friskvårdsbidrag. Om dig För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy. I det här jobbet ska du: - ha god problemlösningsförmåga, se mönster och kunna göra avgränsningar samt analysera verksamhetsbehov och omsätta detta i lösningsförslag - ha god samarbetsförmåga, vara hjälpsam och ha ett gott bemötande gentemot kunder samt kollegor på ett professionellt sätt med hög servicenivå - ha förmågan och viljan att lära dig nya saker, vara flexibel och öppen för förändringar - vara målfokuserad och bidra till att syftet med verksamheten uppnås   - ha god ledarskapsförmåga och vara ansvarstagande - uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska Du ska även ha: - högskoleutbildning inom it alternativt flerårig arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för rollen - flerårig relevant och aktuell arbetslivserfarenhet som arkitekt på strategisk nivå - erfarenhet av att arbeta i en organisation som levererar infrastruktur och it-drift - flerårig aktuell arbetslivserfarenhet av att använda modeller för att analysera och dokumentera arkitektur - aktuell kunskap och arbetslivserfarenhet av agil utveckling. Det är önskvärt om du har arbetat med att leverera it-drift till statliga myndigheter eller arbetat i en liknande roll på en större organisation eller myndighet. Bra att veta Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb. När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan. Välkommen med din ansökan! Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

29 april 2024
Sista ansökan:
21 maj 2024
It-arkitekt inom område it-infrastruktur

Vill du ta ett nästa steg i karriären eller vara en del av något större och värdesätter att få bidra till ett säkrare och bättre Sverige? Drivs du av att arbeta med utveckling, förvaltning och teknisk problemlösning? Då kan befattningen som it-arkitekt vara något för dig! Vår verksamhet erbjuder stor variation och komplexitet med goda utvecklingsmöjligheter och förutsättningar för intern karriärsutveckling.  Om enheten Teknik och vidmakthållandekontor Ledningssystem (TVK Ledsyst) har sin huvudverksamhet förlagd i Enköping. Enhetens uppgift är att ta ansvar för hela livscykeln inom IT-området. Uppdragen är breda och kan avse förstudier, utveckling-, förvaltnings-, avvecklings-, konsoliderings- och förändringsprojekt. Avdelningen arbetar genom hela den tekniska kedjan, från slutanvändare via applikationer och middleware ner till IT-infrastrukturen. Realiseringsmetoder är såväl egenutvecklade som standardsystem eller molntjänster. Om tjänsten Du ingår i en grupp it-arkitekter med olika ansvarsområden, varav ett område är it-infrastruktur. Arbetet innefattar att tillsammans med övriga it-arkitekter delta i framtagning av arkitektoniska styrningar för Försvarsmaktens Ledningsstödsystem Arbetet består i att stödja uppdrag och projekt ledda av Försvarsmakten och FMV med arkitekturstöd baserat på Försvarsmaktens regelverk, riktlinjer och best practice. Vidare att delta i metodutveckling, inrikta och styra projekts arkitektur och design avseende applikationer och tjänster genom framtagning av underlag för designbeslut och deltagande i praktiskt arkitektur- och designarbete.  Försvarsmakten har påbörjat ett arbete med att modernisera it- och informationsinfrastrukturer, där arkitekter deltar.  Detta arbete kan komma att innefatta både interna såväl som publika it-infrastrukturplattformar som tjänst. I arbetet ingår att företräda TVK Ledsyst i dialog med Försvarsmaktens Högkvarter inom området. Huvudsakliga arbetsuppgifter inom it-infrastrukturområdet • Arkitekturstyrning och delta i att ta fram målbilder och driva arkitektur • Stödja realiseringen av verksamhetens syfte, mål, visioner och strategier. • Medverka till ett långsiktigt perspektiv • Medverka vid framtagning av designregler och styrningar • Stödja vid framtagning av designregler och styrningar avseende IT-säkerhet • Delta i och stödja vid utvecklingsinsatser som är kopplade till området • Granska och utvärdera it-system och it-tjänster • Ge stöd vid projekt samt utveckling av nya it-system och it-tjänster Kvalifikationer • Relevant akademisk utbildning alt motsv kompetens som bedöms likvärdig av arbetsgivaren. • God kunskap om it-infrastrukturområdet och modern it-arkitektur. • God kunskap om it-infrastrukturplattformar inklusive molnbaserade it-infrastrukturplattformar och tjänster. • B-körkort  Meriterande • Relevanta certifieringar • God kunskap om Infrastruktur som kod (IaC) och mjukvaruutveckling med CI/CD, containers samt mikrotjänster • God kunskap om modellering i Sparx Enterprise Architect (mots) med modelleringsspråken Archimate och UAF. • Erfarenhet av DevOps/DevSecOps • Erfarenhet av arbete som it-arkitekt eller systemutvecklare i komplexa, distribuerade it-miljöer samt i privata och publika molnmiljöer Personliga egenskaper Du är målmedveten, social och som drivs av att skapa förutsättningar för verksamheten att nå ställda mål. Vidare är du engagerad, självgående, har förmåga att ta egna initiativ samt god analytisk förmåga. Sinne för struktur och god planering och kunna se helhet. Samarbetsförmåga är en stark sida hos dig. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet  Övrigt Anställningsform: Tillsvidare. Försvarsmakten tillämpar 6 månaders inledande provanställning för dig som för närvarande inte är anställd inom Försvarsmakten. Sysselsättningsgrad: Heltid. Arbetsort: Enköping. Resor förekommer i tjänsten. Tillträdesdatum: Snarast enligt överenskommelse. Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning, för dig som inte redan är anställd i Försvarsmakten. Sysselsättningsgrad: Heltid Arbetsort: Enköping Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse. Individuell lönesättning tillämpas. För upplysningar om befattningen kontakta: Stf avdelningschef Anki Pettersson Fackliga företrädare • SACO-S – Carl Johan Pettersson. • SEKO – Christian Hedberg. • OFR/S – Clarence Arnstedt. • OFR/O, I Enköping – Magnus Johansson. Samtliga nås via växeln 0171-15 70 00. Välkommen med din ansökan senast 2024-05-31. Din ansökan bör innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.   Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Ledningsregementet är ett försvarsmaktsgemensamt förband. Här finns ett flertal krigsförband och enheter som utgör en nationell spetskompetens inom försvarsmakten. Genom ledning, samband, meteorologi och psykologiska operationer skapar Ledningsregementet förutsättningar för lyckad samverkan på mark-, sjö-, luft-, och informationsarenan. Ledningsregementet bedriver verksamhet inom hela skalan från utveckling, utbildning, träning till insats. Varje dag och varje timme gör våra medarbetare insatser som påverkar andra människors liv, både i stort och smått, och både på hemmaplan och runt om i världen. I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

29 april 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Pega Lead System Architect (LSA)

Nordea is a leading Nordic universal bank. We are helping our customers realise their dreams and aspirations - and we have done that for 200 years. We want to make a real difference for our customers and the communities where we operate - by being a strong and personal financial partner. Job ID: 23907 Take a leading role in building Nordea’s Pega System Architect capability and help shape Nordea’s future digital transformation. Are you a certified and experienced Pega Lead System Architect (LSA), possibly with experience in the financial sector? We are looking for a Pegasystems certified Lead System Architect to help ensure a robust Pega platform and drive Pega best practices in building quality, high performing Pega applications. About this opportunity Welcome to Nordea’s Group Data Management Office (GDMO). GDMO works across the entire data value chain – accountable for customer behavioural insights, data governance and quality capabilities, data systems, data warehousing & common platforms, data integration, master data management, advanced analytics and data science, incl. artificial intelligence & machine learning. GDMO is also responsible for application development on the Pega platform which supports the transformation of business processes across the bank’s value chains. As the Lead System Architect, you will play a vital role in shaping the platform setup, management of common components and setting best practices as we scale the platform to support the growing adoption of the capability within the bank. The Role is permanent and based in Finland, Sweden, Poland or Estonia – preferably in Helsinki, Stockholm, Tricity, Warsaw or Tallinn.  Please mention in your application these two things: your preferred location and when you could join Nordea. What you’ll be doing: * You will be expected to take a leading role to: Define development standards to be followed for all applications built on the platform. * Build and maintain common components to be re-used across applications. * Maintain an inventory of common components and enterprise assets. * Shape the future platform roadmap to ensure scalability and robustness. * Act as Pega development SME and provide guidance and support to development teams. * Define governance to ensure integrity of Pega Layer CakeTM architecture. * Provide guidance and support for data integrations. * Define standards for periodic code reviews and support execution. * Assist in scoping and sizing of new projects. * Mentor and support other colleagues within the Pega System Architect job family. Who you are Collaboration. Ownership. Passion. Courage. These are the values that guide us in being at our best – and that we imagine you share with us. To succeed in this role, we believe that you: * Have solid hands-on Pega development experience, preferably within the Financial sector. * Keep yourself abreast with the latest Pega features and standards and enjoy applying them to solve business problems. * Possess strong technical consulting skills to drive the latest ways to implement software solutions. * Possess knowledge on a variety of technologies and programming languages, including Application Servers, relational and non-relational data bases and integration techniques. * Have been a part of or have knowledge on how a Pega Center of Excellence is setup and functions. * Have leadership skills to take lead in shaping standards and ways of working. * Have strong stakeholder management skills – working with all levels and parts of the organisation. * Are interested in training and mentoring others to become future System Architects. Your experience and background:  * 3+ years as a Pegasystems certified Lead System Architect, actively working with Pega in the role of Lead System Architect. * 5+ years actively working with Pega in the role of (certified) Senior System Architect. * 3+ years Java/J2EE development experience. * Experience leading a team of Pega System Architects in a project/agile team. * Fluent in English (professional level). If this sounds like you, get in touch! Next steps Submit your application no later than 26/05/2024.  At Nordea, we know that an inclusive workplace is a sustainable workplace. We deeply believe that our diverse backgrounds, experiences, characteristics and traits make us better at serving customers and communities. So please come as you are. For union information, please contact Finansförbundet at [email protected] or SACO at [email protected].

29 april 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024
EPM Software Architect

Scania is committed to our transformation as a market leader in sustainable transportation solutions. Autonomous, connected and electrified are three key areas where Scania is striving to achieve a global impact. IT is a crucial part of this transformation as Scania’s success is depending on flexible and efficient IT solutions. Our team supports Scania Finance community with IT-solutions in the areas of Group Reporting, Financial Planning, Customs, Export Control, Compliance & Governance, and Data Analytics. We are currently engaged in an exciting change journey, introducing new technology, processes, and services. Here we are in the process of implementing of SAP BCS and SAC, to support Group Reporting and Financial Planning. We are looking for an experienced EPM Software Architect to join our awesome team. This applies to you, who are motivated by great team collaboration and exciting implementation projects with ample opportunity to make an impact. With your technical knowledge of SAP BCS and SAC as well as your experience from working with financial business processes, you will be a strong addition to our team. Key Responsibilities: As an EPM Software Architect you will actively work with the implementation journey of SAP BCS and SAP SAC. The tools itself will be the responsibility of another organisation, but our team is responsible for supporting the processes connected to Finance Group Reporting and Financial Planning. In this you will help facilitate the Finance business demands into viable solutions, either in the SAP standard core or as on top custom solutions. Collaborate with Finance community to gather requirements, analyse business processes, and translate them into technical solutions. Design and architect EPM solutions leveraging SAP BCS (Business Consolidation System) and SAP SAC (SAP Analytics Cloud) systems. Support and influence the implementation projects of BCS and SAC, to meet Scania Finance needs and objectives. Collaborate with SAP product teams, aligning on roadmap and the creation of solutions and developments Coordinate with SAP product teams in the delivery and operations of Consolidation, Group Reporting and Financial Planning. Provide alignment between business and IT teams, leveraging your combined EPM technical and finance functional expertise Stay current with industry trends and best practices in EPM software architecture and design. Support in the setup of Finance end-to-end flows Actively participate in ad hoc projects as per business and IT demands Your profile An efficient team player with good collaboration skills. A quick learner and eager to explore new ways of working and tools. You get motivation from creating great solutions that meets business demands, and to this you apply strong analytical and reasoning skills. You get enjoyment from problem solving and have a positive mindset. Your skillset is versatile, able to connect technical and functional to a working whole. You are fluent in English, and also meriting if you have some Swedish proficiency. Experience and knowledge of SAP BCS Experience and knowledge of SAP SAC Experience and knowledge of SAP DataSphere Meriting with knowledge of SAP BTP Experience of Enterprise Performance Management, systems and processes Meriting with experience of development and coding Strong knowledge of Financial Consolidation Strong knowledge of Financial Group Reporting Strong knowledge of Financial Planning & Analytics This position is based in Sweden, offering the opportunity to work in a vibrant and innovative environment. Application Kindly apply with your updated CV and a Cover Letter with no later than 2024-05-17. For more information feel free to contact the Hiring Manager Joakim Kreuger [email protected]

26 april 2024
Sista ansökan:
17 maj 2024
Lead Architect at Oatly

Why work with Oatly? Our growth is fast and accelerating. More and more people choose to switch to a plant-based diet for the sake of their health and the planet.Oatlyhas a culture where accelerated international growth requires fast decisions and flexible mind-sets. Decisions are made close to the functions and withtheinvolvement of responsible parties rather than in large management team meetings.The base in science, strong focus on health and sustainability reflects priorities and culture. Creativity and making “the impossible” possible is a key priority for the company and for the people in the team. Ifyou’regetting a tingly feeling reading this, thinking you want to be part of making sureOatlycanactively making the world a better place,we are happy to tell you that we are looking foraLead Architect. The role as a Lead Architect is responsible of the Architecture roadmap through tight collaboration with the product owners/solution architects.The role ensures that the work adds value, is relevant to the business strategy, and meets the goals set for the digitalization portfolio. We have a digital eco- system and data driven strategy with a foundation on our Microsoft tech stack. The rationale is to bring out maximum business value without becoming a bottleneck in our fast-paced digital transformation. We offer you a great opportunity to take an active part in the digitalization and expansion of a great company with great products. WHAT YOU WILL DO This position is calling out for an individual who has successfully scaled and matured an architecture capability and has defined a cloud-first technology roadmap for a complex global business. A technical architecture background is required, but a key focus will be working with a highly talented team to shape an incredibly flexible leading architecture at all levels. Here’s what you’d be doing on a day-to-day basis: Lead our Architecture Community of Practice (CoP) setting the guardrails for the Architecture Community Lead and facilitate the Architecture Enablement Board (AEB) and a member of the Digital Demand Management and Digital Portfolio Board as part of our overall Digital Governance supporting and guiding investment planning, addressing system fragility and reviewing digital fit and compliance. Member of the Digital Development Board supporting and guiding investment planning Actively working with our Digital Product Domain Directors, Digital Product Owners and Solution Architects and coordinating the different Product Domain roadmaps, facilitating product strategy decisions and demonstrating digital opportunities Actively working with the Business Technology leadership team to guide product/platform strategy and architecture. Work together with the Business stakeholders and the Business Process Management community to manage and coordinate the business architecture. Work closely with all key stakeholders to define, plan, and deliver a modern data driven architecture. The role will report to VP Strategy & Transformation, but will also work closely with the Group CIO, the entire Business Technology leadership team including the Strategy & Transformation team. The position will be based in our HQ in Malmö. WHO YOUARE We are looking for a passionate digital business leader that has a proven record of delivering business value by leveraging digital technology. For this role you have an exam in bachelor’s degree, preferably in Computer Science, Information Systems or related field. Ideally, we hope that you “tick the following boxes,” as they say in corporate land: Strong integrity and a business mindset Architecture leadership experience Evidence experience growing and maturing an Architecture function/capability Experience in IT/OT architectural domains Strong understanding of various Architectural principles Proven track record of successful architecture-driven digital transformations A strong commercial, delivery focussed mindset, with the capability to effectively communicate at board level Ability to have meaningful conversations with Developer, Architects, IT leaders and Business Stakeholders about how systems should be designed Here’s some other things that we think are part of an Oatly team member’s DNA... We believe that youarean improvement-driven personwith an analytic,holisticand structured approach. You have social competence and enjoy working independently as well as together with others.You are of course excellent at communicating, both verbally and written, in English and perhaps in Swedish. Finally,we hope that you share our values and have a great interest to carry out our missionin order tomake the world a little bit better. COME AS YOU ARE We value diversity and inclusion and welcome people from all backgrounds who see sustainability and health as important values. Even if your experience doesn’t align perfectly with every qualification in the job description, we encourage you to apply anyway. If you have the curiosity, passion, and collaborative spirit, let’s do this together! It will be fun! Apply for the position no later than 2024-05-17. We treat all candidates equally: If you are interested, please apply through our application system - any correspondence should come from there. This will ensure that the candidate experience is smooth and fair to everyone! THE OATLY WAY Oatly is a company built on the idea of change. Our mission is to make it easy for people to eat better and live healthier lives without recklessly taxing the planet’s resources. It's why we come to work every day. With head office in Malmö and production in Sweden, Netherlands, China, Singapore, and the US, our products are available in almost 30 countries across Europe, North America, and Asia. Love Oatly xxx #LI-TA1

26 april 2024
Sista ansökan:
13 oktober 2024