Säkerhetsrådgivare
Sök bland 42 lediga jobb som Säkerhetsrådgivare och börja ditt nya yrkesliv idag!
Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som säkerhetsspecialist erbjuds du ett av Sveriges viktigast jobb inom säkerhet, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige. Välkommen till Gemensamma funktioner - en integrerad del av Svenska kraftnät som ska lösa de gemensamma utmaningarna. Gemensamma funktioner stöttar hela organisationen och jobbar dagligen för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål. Divisionen består av kommunikation, HR, rättsavdelning, inköp, säkerhet och beredskap, fastighet och hållbarhet. Vi behöver kreativa, innovativa förmågor med olika kompetenser – är Du en av dem? Läs mer om vår arbetsplats här: Vår arbetsplats | Svenska kraftnät (svk.se) Om tjänsten Vi söker en säkerhetsspecialist till personalsäkerhet inom enheten Verksamhets- och säkerhetsskydd som bland annat hanterar säkerhetsskyddet på Svenska kraftnät. Vi söker dig som vill bidra till att skydda elförsörjningen i Sverige och därigenom Sveriges säkerhet. Du kommer tillhöra ett personalsäkerhetsteam som kontinuerligt arbetar med säkerhetsprövningsprocessens samtliga delar samt bistår enheten i stort. Dina arbetsuppgifter I din roll kommer du tillsammans med kollegorna på teamet arbeta inom ramen för personalsäkerhet enligt säkerhetsskyddslagen. Huvudsakliga arbetet innefattar hantering av registerkontroller, grundutredningar, säkerhetsprövningar, säkerhetsärenden, befattningsanalyser samt analyser som faller in under säkerhetsskyddslagen. I din roll har du många kontaktytor internt inom myndigheten och kommer att behöva ta ett stort eget ansvar i framdriften av arbetsuppgifterna. Du kommer få möjligheten att utvecklas inom säkerhetsområdet både inom teamet och på enheten genom nära samarbete med kunniga kollegor inom olika specialkompetenser och bakgrunder. Om dig Personliga egenskaper. I denna rekrytering kommer mycket stor vikt läggas vid dina personliga egenskaper. För att bli framgångsrik i befattningen som säkerhetsspecialist behöver du vara: • Självgående och noggrann. • Strukturerad i ditt arbete och kan hantera stora mängder information i både tal och skrift. • Samarbetsvillig och anpassningsbar inför olika personligheter och beteenden. • Motiverad att axla utvecklingen inom ramen för säkerhetsprövningsprocessen och säkerhetsskyddslagen i stort. • Ansvarsfull och förhåller dig ständigt till sekretess och tystnadsplikt. Givetvis är du prestigelös och kan ta tag i andra arbetsuppgifter än dina ordinarie för att hjälpa kollegor i teamet, enheten och avdelningen. Skallkrav: Du har examen med inriktning mot säkerhet/säkerhetsskydd från högskola eller universitet. Vidare har du: • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift. • Hög förmåga att formulera dig i såväl tal som skrift. • Minst 3 års dokumenterad erfarenhet av säkerhetsskyddsarbete och säkerhetsskyddslagstiftningen som involverat analys och delgivning. Meriterande: • Tidigare erfarenhet av handläggande arbete i statlig verksamhet. • Tidigare erfarenhet av arbete i elförsörjningen. • Genomförd utbildning inom samtalsteknik med bäring mot personalsäkerhet. Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg. • Distansarbete kan förekomma om arbetsuppgifterna tillåter det. • Resor kan förekomma, främst inom Sverige. • Publiceringsdag: 4 oktober 2024. • Sista ansökningsdag: 25 oktober 2024. • Tjänsten påbörjas med 6 månaders provanställning och övergår därefter till en tillsvidareanställning. • Rekryteringen är uppdelad i tre delar beståendes av intervjuer och arbetsprov. • Intervju 1 genomförs med teamledare och medarbetarrepresentant. • Intervju 2 genomförs av rekryterande chef och HR representant. • Inför intervju 2 förväntas kandidaten att skriftligen beskriva varför hen är lämpad för tjänsten och därefter muntligen delge under intervju 2. • För de kandidater som går vidare från intervju 2 väntar arbetsprov bestående av samtalsmoment och rapporteringsmoment. Stor vikt kommer att läggas på kandidatens förmåga att prestera under komplexa situationer. Vardera test tar cirka 1h och genomförs i anslutning till varandra. • Samtliga rekryteringsmoment sker på plats i Sundbyberg på kontorstimmar 08:00-16:00. Kontakta gärna nedanstående personer för mer information; Rekryterande chef Lech Malko, telefon 010-350 90 60. Ansvarig rekryterare, Förnamn Efternamn, telefon 010-350 91 49. Fackliga representanter. Annika Ingeborn, SACO, tel. 010-475 87 72. Mikael Hedenheim, ST, telefon 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected]. Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät
För Strömsunds kommun är målet enkelt – alla ska trivas, ha kul på jobbet och få möjlighet att utvecklas och växa med sina arbetsuppgifter. Våra chefer har det viktiga uppdraget att se till att vi alla känner oss delaktiga, respekterade och ansvarstagande på jobbet. Som kommun ansvarar vi bland annat för undervisning, vård och omsorg, samhällsbyggnad, arbetsmarknad, kultur och servicetjänster. Jobben vi gör får kommunen att fungera och det är betydelsefullt för invånarna – och skapar meningsfullhet i vår arbetsvardag. Vi gör skillnad för människor dygnet runt, årets alla dagar. Vill du bli en del av vårt viktiga arbete? Välkommen med din ansökan! Är du vår nya informationssäkerhetssamordnare? Vi söker dig som med stort engagemang vill vara med och spela en nyckelroll när det gäller att vidareutveckla vårt arbete med informationssäkerhet. ARBETSUPPGIFTER Som informationssäkerhetssamordnare och dataskyddsombud har du en central roll i det strategiska arbetet att skydda Strömsunds kommuns digitala tillgångar och verksamheter. Din huvudsakliga uppgift är att leda, samordna och följa upp informationssäkerhetsarbetet samt att vi behandlar personuppgifter på ett lagligt och korrekt sätt utifrån GDPR. För att säkerställa detta kommer du att medverka i exempelvis framtagning av styrande dokument, intern rådgivning och genomföra utbildningar i kommunens olika verksamheter. Som dataskyddsombud ingår, det förutom att både vara rådgivande och stöttande, också att granska verksamheten. I rollen ingår det att ta fram och uppdatera styrande dokument för informationssäkerhet och att utveckla metoder och rutiner för att mäta och förbättra informationssäkerheten och efterlevnaden av GDPR, i kommunens alla verksamheter. Du måste hålla dig uppdaterad om den senaste utvecklingen och lagstiftningen inom informations-säkerhetsområdet (till exempel Dataskyddsförordningen, NIS2-direktivet, Cybersäkerhetslagen med flera) och informerar och rådgöra med verksamheterna och nämnder om hur de ska förhålla sig till dessa. I befattningen ingår även att vara ett stöd till våra verksamheter och nämnder i informationssäkerhetsfrågor. Du kommer att delta i arbetet med dataskydd, informationsklassning, informationssäkerhetsincidenter, rådgöra om säkerhetshantering och risker samt utbilda och höja medvetenheten om informationssäkerhet. Till detta kommer också samverkan och nätverksbyggande med olika samhällsaktörer på lokal, regional och nationell nivå. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har relevant akademiska utbildning alternativt annan utbildning eller erfarenhet som vi som arbetsgivare bedömer som likvärdigt. Det är meriterande om du har teknisk kunskap och erfarenhet av IT- och cybersäkerhetsarbete, dataskydd, systemförvaltning och informationsklassningar. För att lyckas i rollen tror vi att erfarenhet av kvalificerat arbete med informationssäkerhet är viktigt och att du är väl förtrogen med gällande regelverk och standarder. Vidare bör du förstå säkerhetsskyddets betydelse för arbetet med totalförsvarsuppbyggnaden. Meriterande är också om du har erfarenhet från förändringsprojekt, digitalisering och har en teknisk förståelse för IT och systemadministration samt grundläggande kunskap om kommunala ansvarsområden och verksamhetsformer. I ditt bemötande är du serviceinriktad, lugn och tillmötesgående. Du har förmåga att se vad som behöver göras för att underlätta för personer runtomkring dig och du ser dig själv som en stödfunktion. Du behöver därför ha förmåga att kunna arbeta självständigt och driva ditt arbete framåt men även förstå den strategiska spelplanen och åstadkomma resultat med arbetsgruppen och övriga samverkansaktörer. Du har en analytisk förmåga och ett intresse av att utveckla administrativa processer med hjälp av digitalisering. Dessutom behöver du vara duktig på att uttrycka dig i både tal och skrift. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Befattningen är säkerhetsklassad vilket kräver svenskt medborgarskap. Vi har gjort ett genomtänkt val av kanaler för den här rekryteringen. Vi vill inte bli kontaktade av försäljare, vänligen respektera detta.
Are you passionate about security and want to work in a dynamic and multi-faceted position? Stockholm School of Economics (SSE), one of Europe's top business schools, is looking for a proactive and hands-on Security Coordinator to ensure safety and security at the School. In this independent role, you will be responsible for driving initiatives from start to finish—if you have an idea, you will be the one to implement it. If you are a driven individual with a talent for building relationships and getting things done, this is the perfect opportunity for you! Job Description We are looking for a hands-on, proactive Security Coordinator with broad expertise in various security disciplines. In this role, you will be responsible for both strategic and operational security tasks, working closely with stakeholders at the School to improve and maintain overall security. You will actively drive development, follow-up, analyze, and provide operational support to ensure a secure environment. You will work broadly, with and towards different stakeholders, and together with various departments at the School. Additionally, you will be a member of the School's crisis management team. The Security Coordinator works within a broad area, and you are expected to adapt to new conditions, familiarize yourself with new subject areas, and take responsibility for the entire assignment. As Security Coordinator, you will manage your own projects from start to finish, ensuring that ideas for improving security are not only generated but also implemented. Examples of tasks: - Conduct training in, for example, fire safety, threats and violence, event security and crisis management. - Write, establish and implement policies across the organization. - Develop and implement security guidelines and routines. - Coordinate security for events and gatherings. - Stay updated on industry developments and monitor the overall security landscape, providing regular updates to the crisis management team and the organization. - Lead and manage your own security projects, from start to finish. - Participate in construction planning and related security processes. - Hold presentations and report to key decision-making bodies. - Perform risk and vulnerability analyses and follow up on action plans. Qualifications This is a dynamic role that requires a strong communicator and a proactive "doer"—someone who takes ownership of tasks and sees them through to completion. As a person, you are confident, relationship-oriented, and you work in a structured and systematic way. You enjoy working independently, while also being part of various working groups. Furthermore, your ability to and interest in educating others and adapt to new challenges is key to your success in this role. Requirements: - Relevant education in security or a relevant field. - A few years of experience from similar tasks, such as systematic fire safety management, crisis management and/or security protection. - Excellent communication and presentation skills in both English and Swedish. - Flexibility to work occasional nights when required. - The role will be classified under security and therefore requires Swedish citizenship. Meritorious: - Knowledge or interest in technical solutions, for example camera surveillance. - Knowledge or interest in information security. Other This is a full-time, permanent position, and a 6-month probationary period applies. Background checks will be conducted on final candidates. About Stockholm School of Economics The Stockholm School of Economics is ranked as the top business school in the Nordic and Baltic countries and enjoys a strong international reputation. World-class research forms the foundation of our educational offering, which includes Bachelor, Master, PhD, MBA, and Executive Education programs. Through creativity and collaboration, the Stockholm School of Economics provides an environment where ambitious students and accomplished researchers meet to address contemporary challenges within business and economics, particularly those concerning sustainability, diversity and innovation. Apart from delivering world class education within business and economics, SSE students are trained to be successful decision makers and leaders of the future. https://www.hhs.se/en/about-us/organization/mission-and-vision/ SSE is committed to a balanced gender distribution and values a variety of backgrounds and experiences among our employees. We therefore welcome all applicants regardless of their gender, ethnicity, gender identity or expression, disability, sexual orientation, age, or religion or other beliefs. We strive to have a fair and inclusive recruitment process.
Har du erfarenhet av arbete med säkerhetsskydd och av att jobba med säkerhetskänslig verksamhet? Trivs du att jobba både självständigt och i grupp, analytiskt och motiveras av att lösa komplexa problem? Vill du samtidigt arbeta i kvalificerade projekt och stötta verksamheten med syfte att bidra till att göra Sverige och världen säkrare kan du vara en av de vi söker. Arbetsuppgifter Som säkerhetsskyddskoordinator stödjer, företräder och sammanhåller du säkerhetsskyddsverksamheten inom det verksamhetsområde du tillhör. Det innebär att du leder och driver utveckling och kvalitetssäkring av säkerhetsskyddet och säkerställer att gällande regelverk, lagar och förordningar följs. Du har en rådgivande och utbildande roll avseende säkerhetsskydd och företräder verksamhetsområdet i säkerhetsskyddsrelaterade frågor. Tjänsterna innefattar stöd inom samtliga delar av säkerhetsskydd (informationssäkerhet, personalsäkerhet samt fysisk säkerhet). Där en stor del är inom informationssäkerhet och signalskydd. Hos oss kommer du få chansen att utvecklas inom säkerhetsskydd och vi ser till att du får den utbildning du behöver internt. Tjänsten är placerad i Stockholm. Resor kan förekomma. Vi söker dig som Du har en akademisk examen eller motsvarande som vi som bedömer som likvärdig. Det är meriterande om utbildningen är inriktad mot säkerhetsskydd, beredskap eller krishantering. Du har erfarenhet från arbete som ställer höga krav på integritet och analytisk förmåga. En förutsättning för att lyckas i rollen är att du behärskar både svenska och engelska obehindrat i tal och skrift. Vi ser gärna att du tidigare arbetat med säkerhetsskydd, har erfarenhet av att planera och leda arbete med mindre grupper samt att tillämpa regelverk i arbetet. Vi ser det som en fördel om du tidigare arbetat inom en försvarsmyndighet eller polisen med exempelvis säkerhetsrelaterade analyser eller utrett säkerhetsincidenter. Erfarenhet av IT-säkerhetsarbete och/eller signalskyddsarbete är meriterande. För att lyckas i rollen behöver du vara självgående och ha förmåga att planera och strukturera ditt arbete. Du arbetar bra med komplexa frågor, analyser och problem och kan göra korrekta avvägningar och prioriteringar. Du behöver trivas i att arbeta både enskilt och i grupp och har en förmåga att kommunicera på ett tydligt sätt och säkerställer att ditt budskap når fram. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Om oss Hos oss kommer du att arbeta med utvecklande arbetsuppgifter, samtidigt som du bidrar till att göra Sverige och världen säkrare. Vi sätter värde på ömsesidigt förtroende och som medarbetare är du viktig för oss. Du får stor egen frihet och ansvar och det kommer finnas möjligheter för dig att kompetensutvecklas inom säkerhetsskyddsområdet. Du kan läsa mer om våra verksamhetsområden här: Verksamhet (fmv.se) FMV – Försvarets materielverk På FMV är du med och bidrar till att göra Sverige och världen säkrare. Vi upphandlar, utvecklar och levererar materiel och tjänster till det svenska försvaret. I vår vision ”Rätt materiel för ett starkare försvar” ryms vårt arbete och våra leveranser till Försvarsmakten av allt från helikoptrar, ubåtar, stridsflygplan och snörade kängor till kompasser, radarstationer, pansarterrängbilar och kuddar. Bredden i vårt uppdrag ger dig möjligheten att jobba med spännande innehåll, människor och projekt. På FMV jobbar vi aktivt utifrån utvecklande medarbetarskap, som är en modell för att utveckla samarbete, främja ansvarstagande och skapa engagemang för att ta tillvara på den initiativförmåga som vi alla besitter. Vi sätter värde på ömsesidigt förtroende och på ett hållbart arbetsliv. Därför erbjuder vi alla våra anställda ett brett utbud av utbildningar, kompetensutveckling och träning. Vill du vara med och utveckla framtidens försvar? Sök tjänsten via FMV:s webbplats. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska. Våra fackliga företrädare är SACO Pierre Königsson, OFR/S Leif Jansson, OFR/O Gunnar Östermark och SEKO Peter Andersson. Alla nås på telefon 08-782 4000 (FMV Växel). #LI-Hybrid #LI-AM2 För frågor om rekryteringsprocessen kontakta Annica Magnell, [email protected] Sista ansökningsdag är 2024-10-24 Välkommen med din ansökan. FMV finns för landet, i många delar av landet. Som medarbetare hos oss får du både en trygg och utmanande anställning och ett stort eget ansvar. För att jobba hos oss behöver du vara svensk medborgare och genomgå en säkerhetsprövning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Vi tillämpar provanställning och som anställd kommer du att krigsplaceras utifrån totalförsvarets behov. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via FMV:s webbplats eller via vår registratur. Vi har redan gjort vårt medieval, därför undanber vi oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Om tjänsten Lv 6 söker nu en Säkerhetsrådgivare transport av farligt gods (SRFG) med övergripande uppgift att stödja ledningen i dess ansvar att säkerställa att transporter av farligt gods sker enligt gällande lagar och bestämmelser. Dels för Lv 6 med ingående förband och enheter, och dels för övriga delar inom garnisonen. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att analysera vilka olika roller enskilda enheter har inom transport av farligt gods, samt vilket utbildningsbehov som finns vid organisationsenheten. Utforma lokala instruktioner och bestämmelser kopplat till transport av farligt gods vid garnisonen och organisationsenheten. Sammanhålla, leda och genomföra ADR-utbildning med personal. I samband med övningar och insatser bedriva kontroll av efterlevnad av regelverk farligt gods. Du kommer vara kontaktperson inom garnisonen och organisationsenheten för frågor som rör farligt gods. Kvalifikationer - Utbildning för säkerhetsrådgivare i samtliga transportsätt (Väg, Järnväg, Luft och Sjö) samt examinerats av MSB med godkänt resultat och inneha giltigt intyg för säkerhetsrådgivare. - Körkort B (manuell) Meriterande - Har erfarenhet av och verkat som säkerhetsrådgivare och ADR-lärare inom FM eller annan statlig myndighet alternativt privat företag. - Erfarenhet av att leda utbildning - Anställd, eller tidigare anställning inom Försvarsmakten - Har genomgått utbildning för ADR-lärare samt examinerats av MSB med godkänt resultat och inneha giltigt intyg för ADR-lärare. Personliga egenskaper För att du ska trivas i rollen behöver du vara säkerhetsmedveten, positiv och lösningsorienterad. Du tycker om att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Du har social kompetens och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet. Utbildning till säkerhetsrådgivare samtliga transportsätt kan vid rätt sökande erbjudas vid anställning. Övrigt Anställningsform: Tillsvidareanställning med sex månaders provanställning Sysselsättningsgrad: Heltid Arbetsort: Halmstad. Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse För upplysningar kontakta: Jens Nielsen, LBE samordnare [email protected] Fackliga företrädare Saco, Patrik Hansén SEKO, Yvonne Assarsson OFR/S, Senadin Sela OFR/O, Joakim Koch Samtliga nås via växeln på 035-266 20 00 Sista ansökningsdag Välkommen med din ansökan senast 2024-10-31. Din ansökan bör innehålla CV samt ett personligt brev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Luftvärnet uppträder på marken och är en del av armén, men samarbetar ofta med Flygvapnet. Luftvärnet övervakar luftrummet med mobila sensorer (som radar), upptäcker hot, samt skyddar viktiga objekt och verksamheter mot angrepp från luften genom bekämpning med robotar. De två luftvärnsbataljoner som ingår i insatsförsvaret utbildas och hålls i beredskap av Luftvärnsregementet. Våra medarbetare deltar i insatser både på hemmaplan och runt om i världen. I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.
På Migrationsverket är vi cirka 6 000 personer som arbetar med en av vår tids stora samhällsfrågor och med uppgifter som rör människors liv och framtid. Vårt jobb är viktigt på riktigt! Beskrivning Som säkerhetshandläggare vid serviceenheten på Migrationsverket ingår du i en myndighetsgemensam resurs avseende operativa säkerhetsfrågor för Migrationsverkets gemensamma administrativa lokaler, förvar och även för våra anläggningsboenden inom den geografiska regionen. Tillsammans med Migrationsverkets Avdelning för Säkerhet står serviceenheterna för sakkunskapen inom flera säkerhetsområden. Arbetsuppgifter Som säkerhetshandläggare kommer du ha samordnings- och uppföljningsansvar för systematiskt brandskyddsarbete, tillträdesskydd, fysisk lokalsäkerhet, CCTV, bevakning och larmhantering, säkerhetsriskanalys, säkerhets-, kris- och utrymningsplanering samt kort- och behörighetsadministration. Du arbetar i samråd med verksamheten såväl som med övriga säkerhetshandläggare och medarbetare på enheten och på andra serviceenheter. Arbetet innebär resor i tjänsten, så väl inom regionen som utom regionen. Som säkerhetshandläggare agerar du rådgivare och erbjuder stöd till verksamhetens övriga enheter. För att kunna bidra med detta krävs omvärldsbevakning med nätverkande både inom och utom myndigheten. Du har ett lokalt beställaransvar inom säkerhetsområdet. Vidare är du enhetens kontaktperson gentemot våra leverantörer av säkerhetssystem, lås/larm/passage, bevakning och brandskydd. Du bidrar till förbättringsarbetet genom att du genomför viss analys och uppföljningar inom samtliga områden och planerar åtgärder tillsammans med övriga säkerhetshandläggare och medarbetare på enheten, men också i det nationella nätverket av säkerhetshandläggare som finns tillgängligt på serviceenheterna. Du följer upp och åtgärdar eventuella brister utifrån besiktningsprotokoll i våra gemensamma lokaler. Du ansvarar för att sköta tekniska anläggningar inom säkerhetsområdet samt förvaltar och utvecklar rutiner inom ditt ansvarsområde. Kvalifikationer Personliga kompetenser Som person har du lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter och du ändrar snabbt ditt förhållningssätt till rådande situation. Du har en god samarbetsförmåga och relaterar till människor på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. I din roll ser du till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du är självständig och tar hänsyn till gällande regelverk. Krav - Eftergymnasial utbildning med inriktning mot teknisk säkerhet, risk- eller krishantering eller annan motsvarande utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig - Erfarenhet av kontinuitetsplanering (katastrofplan/avbrottsplan) - Kännedom om gällande lagstiftning avseende säkerhetsskyddslagen, arbetsmiljölagen etc. - God kommunikativ förmåga och du kan uttrycka dig väl i tal och skrift, på såväl svenska som engelska - Goda kunskaper i MS Office - B-körkort Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras. Utifrån detta föreligger krav på svenskt medborgarskap. Anställningen förutsätter en godkänd säkerhetsprövning. Meriter - Erfarenhet av säkerhetsarbete inom offentlig verksamhet - Kunskap om säkerhetsrutiner i låst miljö - Erfarenhet av praktisk säkerhetsteknik kopplad via Unison eller annat övergripande larmhanteringssystem - Erfarenhet av arbete i projektform med lokalsäkerhet - Erfarenhet av praktiskt SBA-arbete - Erfarenhet av arbete enligt aktivitetsbaserat arbetssätt Villkor Anställningsform: Tillsvidare med 6 månaders provanställning Arbetstider: Kontorsarbetstider Anställningen innebär krigsplacering på enheten. Placeringsort: Norrköping, resor inom Sverige förekommer i tjänsten. Tillträde: Snarast enligt överenskommelse. Vill du veta mer om den aktuella rollen och enheten finns kontaktuppgifter till ansvarig enhetschef: Varmt välkommen med din ansökan senast den 16 oktober 2024 _________________________________________________________________________________________________________ Om rekryteringsprocessen För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär. Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet. Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta [email protected] innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner. https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Vi söker teamledare och arbetsplatskontrollanter med längre erfarenhet i operativt arbete som arbetsmiljöinspektör, BAS-P, BAS-U, eller polis till vårt tjänsteområde arbetsplatskontroller. Har du arbetat med någon form av arbetsplatskontroller? Vill du bli en del av ANSVAR SÄKERHET och jobba med att bekämpa arbetslivskriminalitet? Har du tidigare erfarenhet av operativt arbete från Arbetsmiljöverket eller Polismyndigheten? Är du en person som vill arbeta extra? Just nu utökar vi vår kontrollverksamhet och söker dig med erfarenhet av operativt arbete så som inspektioner/revisioner som vid behov kan stötta oss i våra spännande uppdrag i en expansiv bransch. Anställningsformen är timanställning. Som arbetsplatskontrollant hos oss gör du kontroller inom ramen för vårt tjänsteutbud och granskar företag samt enskilda personer för att tillse att gällande lagstiftning och avtalskrav följs. Vi ser gärna att du söker utvecklingspotential i att bli teamledare och ta ett större ansvar i att leda grupper operativt samt att sammanställa rapporter utifrån arbetsplatskontrollerna, vilket i sin tur kan leda till en deltid/heltidstjänst. ANSVAR SÄKERHET har sitt säte i Stockholm. Då vi är verksamma i hela landet, förekommer det resor. Vi utgår från och behöver Teamledare även i Göteborg. Formell kompetens och erfarenhet: Erfarenhet av operativt arbete från Arbetsmiljöverket, Polismyndigheten, Kronofogden, BAS-U eller BAS-P. Du kan styrka din formella kompetens inom arbetsmiljöinspektioner genom relevanta utbildningar, kurser, certifieringar eller motsvarande. Det är meriterande om du har Erfarenhet från Skatteverkets kontrollverksamhet. Kunskap om arbetslivskriminalitet Erfarenhet från Migrationsverket Kunskap om utstationering, utlänningslagstiftning, arbetsmiljölagstiftning Du kan styrka din formella kompetens inom arbetsmiljöinspektioner genom relevanta utbildningar, kurser, certifieringar eller motsvarande, BAS-P och/eller BAS-U erfarenhet. Du som vill jobba hos oss på ANSVAR SÄKERHET tycker att det är spännande att komma in i en snabbväxande verksamhet där dina erfarenheter och tankar hörsammas. Vi vill att du är med och utvecklar verksamheten. För att jobba hos oss behöver du behärska svenska och engelska, vara strukturerad, noggrann, pålitlig och ha integritet. Du har god förmåga att kommunicera, är stabil, har social förmåga och kan hantera mötet med människor också under pressade situationer i skiftande miljöer. Som en i teamet blir du en viktig del av en kundorienterad organisation. För den som är utåtriktad och engagerad, finns det goda möjligheter att utvecklas på det personliga och professionella planet. Vi tar löpande emot intresseanmälningar. E-posta din ansökan med ett personligt brev och CV till [email protected] Märk ditt mejl med "Arbetsplatskontrollant/Teamledare" Har du frågor kan du kontakta ansvarig teamledare Rebecca Falk 079-065 13 04 eller [email protected] Om oss: ANSVAR SÄKERHET är ett privat gransknings- och säkerhetsföretag. Vårt team, inklusive analytiker i flera länder har lång och mycket specialiserad erfarenhet inom bakgrundskontroll, arbetsplatskontroll och analys av organiserad brottslighet. Tillsammans med våra kunder skapar vi en transparent och socialt hållbar marknad, fri från svartarbete och arbetskraftsexploatering. www.ansvarsakerhet.se #tryggtvittsäkert
Har du ett genuint intresse för samhällets beredskap och vill vara en del i utvecklingen av krisberedskapen i Strängnäs kommun? Är du lyhörd, pedagogisk och har förmågan att entusiasmera, samarbeta och bygga goda relationer både inom såväl som utanför den kommunala organisationen? Då är detta en tjänst för dig! Kommunstyrelsen har det yttersta ansvaret för kommunens övergripande arbete enligt lagen om extraordinära händelser samt för den samordning som krävs för att uppfylla lagstiftarens intentioner inom kommunens krishantering och beredskapsplanering. Vår säkerhetsenhet svarar för samordning och stöd i processer rörande bland annat krisberedskap, civilt försvar, informationssäkerhet, trygghets- och försäkringsfrågor, internt säkerhets- samt brottsförebyggande arbete. Enheten tillhör kommunstyrelsens Kansliavdelning och som beredskapssamordnare kommer du arbeta på enheten tillsammans med sex andra personer, där ni tillsammans utgör ett strategiskt och operativt stöd för kommunens verksamheter. Totalt på Kansliavdelningen arbetar cirka 25 personer. ARBETSUPPGIFTER I rollen som beredskapssamordnare kommer du delges ett stort ansvar att verka för och utveckla krisberedskapen inom organisationen och i lokalsamhället inom kommunens geografiska ansvarsområde. Du kommer enskilt och i samverkan med andra planera, analysera, utveckla och utbilda för att öka medvetenheten och stärka krisberedskapen och säkerhetskulturen i Strängnäs kommun. Som medarbetare hos oss ges du goda möjligheter att utveckla, planera och strukturera ditt eget arbete i stor uträckning och tjänsten möjliggör distansarbete i den mån arbetsuppgifterna tillåter. Som beredskapssamordnare kommer du också att: • driva utvecklingsarbetet för vår krigsorganisation och krigsplacering av personal samt säkerhetsskyddfrågor. • ansvara för kompetenshöjande insatser som avser totalförsvaret. • leda processen kring styrel. • analysera och planera för att säkerställa upprätthållandet av samhällsviktig verksamhet under samhällsstörningar inom hela kommunens geografiska område. • samarbeta med kommunens alla verksamheter och samverka med andra aktörer inom kommunen, länet och regionen. • ansvara för processen kring risk- och sårbarhetsanalysen. • ansvara för att planera och driva utveckling av kommunens frivilliga resursgrupp. Du kommer också i viss mån handlägga ärenden inför politiska beslut, vilket innefattar såväl skriftliga som muntliga föredragningar, och hantera administrativa uppgifter inom kontoret, exempelvis hantering av fakturor. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: • eftergymnasial utbildning med inriktning krisberedskap, riskhantering, samhällsskydd och/eller relevant arbetserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. • god kunskap inom krisberedskapsområdet och har lätt för att sätta dig in i ny lagstiftning. • mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift. • B-körkort Det är meriterande om du har kunskaper om svensk totalförsvarsplanering och säkerhetsskyddslagstiftningen. Förståelse och acceptans för hur politiskt styrda verksamheter fungerar är grunden för att du ska trivas och lyckas i det här arbetet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund - utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet. Du är en flexibel, resultat- och utvecklingsinriktad analytisk person som har förmågan att se frågor i det större perspektivet. Som person är du trygg, lyhörd och en prestigelös med en god portion självinsikt och har förmågan att entusiasmera, samarbeta och bygga relationer både inom såväl som utanför den kommunala organisationen. Du trivs med att både leda och delta i arbetsgrupper och du är pedagogisk, strategisk och strukturerad i ditt tillvägagångssätt. Du är driven och arbetar fokuserat mot uppsatta mål både på egen hand såväl som tillsammans med andra. Tjänsten kräver svenskt medborgarskap och innebär inplacering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan anställning. Varmt välkommen in med din ansökan redan idag! ÖVRIGT Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare. Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre! Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid av respekt för både varandra som medarbetare och de medborgare, elever, brukare osv vi möter i kommunens verksamheter. Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Har du idéer för framtiden och drivs du av utmaningar? I Haninge får du utvecklas tillsammans med trygga kollegor som vill göra skillnad redan idag. Just nu pågår ett av de mest ambitiösa förändringsarbetena i vår kommuns historia. Vi bygger en ny stad, cirka 20 minuter från Söder. Följ med på vår resa. Välkommen att utvecklas med oss Som säkerhetssamordnare arbetar du på en centralt placerad enhet med att samordna, följa upp och stötta kommunorganisationen och externa samverkansparter i såväl strategiska som operativa säkerhetsfrågor. Tjänsten som säkerhetssamordnare är ett utvecklande arbete som engagerar, där du tillsammans med kunniga och erfarna kollegor och chefer bidrar till att stärka kommunens trygghets- och säkerhetsarbete. Ditt uppdrag Som säkerhetssamordnare arbetar du på enheten trygghet och säkerhet, som ansvarar för kommunövergripande samordning, planering och utveckling av Haninge kommuns trygghets- och säkerhetsarbete. Inom enheten finns fem tjänster med både specialist- och breddkunskap inom säkerhet, riskhantering, internt skydd samt brottsförebyggande arbete. Enheten leds av kommunens trygghets- och säkerhetschef. Din roll är både strategisk och operativ med fokus på säkerhet, riskhantering och internt skydd. Du är en av två säkerhetssamordnare på enheten och arbetar i nära samverkan med andra funktioner inom kommunen. Som säkerhetssamordnare stöttar och utbildar du förvaltningarnas ledningsgrupper i hot och våld samt bistår vid incidenter. I din roll samordnar, följer upp och stöttar du förvaltningarna i deras interna säkerhetsarbete samt med försäkrings- och incidentrapportering. Som säkerhetssamordnare arbetar du med planering och uppföljning av kommunens ordningsvakts- och väktarresurser samt kommunens interna beredskapsfunktioner. Tjänsten kan på sikt komma att omfatta uppdrag som tjänsteman i beredskap. Tillsammans med dina kollegor bidrar du till att utveckla och systematisera kommunens arbetsprocesser och styrande dokument inom säkerhetsområdet. Du deltar i flera samverkansforum, såväl regionalt som lokalt, med bland annat andra kommuner, lokalpolis, näringsliv och föreningsliv. Det här söker vi hos dig Vi söker dig som har minst tre års aktuell erfarenhet av arbete som säkerhetssamordnare, gärna från offentlig sektor. Du har en för uppdraget relevant utbildning, gärna akademisk, eller annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som bedöms vara likvärdig. För att lyckas i uppdraget ska du ha lätt för att skapa förtroendefulla relationer och du har en god samarbetsförmåga. Du är serviceinriktad och har ett prestigelöst arbetssätt för att stötta andra aktörer i deras säkerhetsarbete. Du trivs med att växla fokus mellan ett strategiskt och operativt perspektiv i ditt arbete. Du är strukturerad, ansvarstagande och noggrann med en god kommunikativ förmåga på svenska i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. - För tjänsten krävs körkort, lägst B. - Tjänsten är placerad i säkerhetsklass, vilket innebär krav på svenskt medborgarskap och en godkänd säkerhetsprövning. Det här kan vi erbjuda dig Vi sitter i ljusa kontorslokaler med goda parkeringsmöjligheter och närhet till köpcentrum, restauranger, naturområde med bad, skid- och löpspår samt till Handens pendeltågsstation, endast 20 minuter från Söder. Vi har fri tillgång till gym i kommunhuset, rökfri arbetstid, friskvårdsbidrag samt möjlighet till semesterväxling. I den här rekryteringen har vi redan gjort våra val av annonskanaler och samarbetspartners. Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer. Haninge kommun ser mångfald som en styrka och välkomnar alla sökande. Vår kompetensbaserade rekryteringsmetodik syftar till att fokusera på individens kompetens och därigenom även motverka diskriminering.
Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring. SiS ungdomshem Bärby utanför Uppsala tar emot icke skolpliktiga pojkar med psykosocial problematik samt kriminalitet och missbruk. Arbetsbeskrivning Som säkerhetssamordnare har du en viktig roll i institutionens systematiska säkerhetsarbete där du samordnar, planerar, genomför och följer upp säkerhetsarbetet på institutionen. Dina arbetsuppgifter innefattar: * att jobba operativt med säkerhetsrelaterade frågor exempelvis genom att utföra risk- och säkerhetsbedömningar * att ansvara för att samordna implementeringen och framtagande av lokala rutiner, anvisningar och åtgärdsplaner inom säkerhetsområdet. * att säkerställa kvalitet samt samordna incidenter inkomna till händelserapporteringssystem (ISAP) samt bistå institutionsledning med aktuell lägesbild. * att samordna det drogförebyggande arbetet på institutionen. * att samordna institutionens informationssäkerhetsarbete. * att vara kontaktperson för underrättelseinformation från myndighetens nationella säkerhetsavdelning samt mot andra myndigheter. * att vara delaktig i introduktion, utbildningar och övningar inom säkerhetsområdet. Som säkerhetssamordnare har du har ett nära samarbete med säkerhetsavdelningen centralt och med övriga säkerhetssamordnare i myndigheten. Med systematik, pedagogik och god samverkansförmåga blir din främsta uppgift att öka säkerhetsmedvetandet hos alla medarbetare. Målet är trygga ungdomar och medarbetare i säkra lokaler. Kvalifikationer Vi söker dig som har en utbildning inom säkerhetsområdet, eller annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du skall ha erfarenhet av säkerhetsarbete och du trivs med att utveckla rutiner och arbetssätt. Erfarenhet av att hantera incidenter och allvarliga händelser är ett krav. Du skall ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och ha praktisk erfarenhet inom områdena övning, utbildning och risk- och säkerhetsbedömningar. Har praktisk erfarenhet inom områdena övning, utbildning och risk- och säkerhetsbedömningar. Du har även god datorvana (Officepaketet) och gärna erfarenhet av arbete med databaser. Viss erfarenhet av teknisk fysiskt säkerhetsarbete är önskvärt. Erfarenhet av att arbeta med tvångsvård eller frihetsberövande och erfarenhet av arbete inom SiS och kriminalvården. Som person är du ansvarsfull, kreativ, positiv och har stor vilja och förmåga att utveckla dig själv och andra. Du är en problemlösare som är strukturerad och trivs med att arbeta både självständigt och i grupp. Du tar ett stort ansvar för ditt arbete och du har en god samarbetsförmåga. Vidare är du analytiskt och pedagogiskt lagd. Vi ställer höga krav på ditt säkerhets- och sekretessmedvetande. Stor vikt kommer att läggas vid den personliga lämpligheten. Tjänsten kan komma att bli säkerhetsklassad. Körkort är ett krav då resor ingår i tjänsten. På SiS månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till ett gott samarbete. Läs mer om vårt medarbetarskap. Anställning: Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Ansökan: Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 23 oktober 2024 Tester och arbetsprover kan komma att ingå i rekryteringsprocessen. SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande. För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning. Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte söka via rekryteringssystemet. Kontakta i stället den som står som kontaktperson i annonsen. Läs gärna mer om oss på https://www.stat-inst.se/jobba-hos-oss/
Visar 1 till 10 av 42 jobb