Säkerhetsrådgivare

Sök bland 66 lediga jobb som Säkerhetsrådgivare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Säkerhetsstrateg
Varbergs kommun
Säkerhetsinspektörer m.fl.

I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens. Vill du växa med oss? Säkerhets- och beredskapsenheten är ansvariga för kommunens övergripande arbete inom säkerhet och civil beredskap. Enheten består av fyra personer. I rollen som säkerhetsstrateg arbetar du i nära samarbete med dina kollegor och vår säkerhetschef. ARBETSUPPGIFTER Uppdraget som säkerhetsstrateg är brett och i tjänsten kommer du att ha en viktig roll i att driva och samordna det övergripande säkerhet- och beredskapsarbetet i kommunen och att ge stöd till förvaltningarna och de kommunala bolagen Dina arbetsuppgifter består bland annat av • att utveckla och driva organisationens säkerhetsarbete på strategisk, taktisk och operativ nivå. I uppdraget ingår så väl planering och samordning som uppföljning. • att styra och samordna kommunens tekniska krav inom fysisk säkerhet, brandskydd och situationella brottsförebyggande åtgärder (CPTED). • att etablera rutiner och processer för upprättandet av kamerabevakning och kameraansökningar. • att leda och samordna kommunens arbete inom bevakning, larm- och passagesystem tillsammans med övriga förvaltningar. • att leda och samordna kommunens arbete med att etablera kommunens systematiska brandskyddsarbete. • att leda, samordna och följa upp kommunens arbete mot hot och våld samt stödja i hot- och våldsärenden. • att bidra till en ökad säkerhetsmedvetenhet i kommunens förvaltningar genom att vägleda, informera och utbilda inom egna expertområden. • att skapa och upprätthålla samverkansytor och samarbeten i frågorna såväl internt som externt. • att ha funktionen tjänsteperson i beredskap I ditt uppdrag ingår också att du har ett ansvar att tillsammans med övriga kollegor på enheten aktivt bidra till och utveckla kommunens arbete med säkerhet- och beredskapsfrågor. Uppdraget innebär att du går in initialt som stabschef i kommunens övergripande krisledningsorganisation, vid samhällsstörning, extraordinär händelse och höjd beredskap. Tjänsten innebär beredskapstjänstgöring. KVALIFIKATIONER Du har relevant högskoleutbildning, exempelvis med inriktning risk- och krishantering, samhällsvetenskaplig bakgrund eller annan relevant utbildning. Du har flerårig erfarenhet av att arbeta med säkerhet- och brandskyddsfrågor och utbildning och övning i en politiskt styrd organisation. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att vara stabschef i händelse av fredstida krissituationer. För att lyckas i rollen tror vi att du har förmåga att självständigt leda arbetet inom dina ansvarsområden och kan utveckla verksamhet genom andra. Du är strategisk med en helhetssyn för att nå bästa resultat för kommunen i stort. Du har en god samarbetsförmåga och är flexibel och lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Dessutom har du förmåga att strukturera ditt arbete på ett effektivt sätt och kan utrycka dig väl på svenska i tal och skrift. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Intervjuer görs löpande under ansökningsperioden. Tjänsten är säkerhetsklassad, vilket medför att vi kommer genomföra registerkontroll och säkerhetsprövning före anställning. Svenskt medborgarskap krävs. Tjänsten innebär också en krigsplacering. Varbergs kommun har ett politisk beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att medarbetare har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid. Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!

7 februari 2025
Sista ansökan:
21 februari 2025
Specialist inom fysisk säkerhet till Försvarsmaktens cyberförsvar Stockholm
Försvarsmakten
Säkerhetsinspektörer m.fl.

Inledning Vill du värna om Sverige och vår rätt att leva som vi själva väljer i en digitaliserad värld? Attacker över internet mot datorer och servrar sker världen över i allt större omfattning. Effekterna av en cyberattack kan få lika stora konsekvenser för samhällsviktiga funktioner som ett konventionellt väpnat angrepp. Försvarsmakten är en organisation i ständig utveckling för att alltid vara beredda att värna Sveriges okränkbara frihet. Vi är beredda att göra det som krävs, även i de svåraste av situationer. Försvarsmaktens cyberförsvar söker nu specialist inom fysisk säkerhet. Vi söker dig som har erfarenhet av att planera arbetet inom fysiskt säkerhetsskydd och som vill fortsätta att utveckla dina kunskaper i en dynamisk verksamhet. Om befattningen Ett avancerat cyberförsvar kräver en stabil grund av fysisk säkerhet som ger trygghet åt verksamheten. I rollen som specialist fysisk säkerhet kommer du att vara en viktig del i såväl arbetet med säkerhetsskyddsanalys och planering, som i genomförande av fysiska säkerhetsskyddsåtgärder. Du kommer vara med och dimensionera och anpassa byggnadstekniska skyddsåtgärder i både etablerade lokaler och vid nyetablering. I en digital verksamhet med höga krav på effekt och säkerhet behövs flexibilitet och kompetens för att anpassa arbetet efter lokala förutsättningar. För att kunna verka effektivt i organisationen är det viktigt att du är praktisk och pedagogisk, samt att du har en förmåga att prioritera åtgärder för att driva säkerhetsarbetet framåt. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter: • Arbete med säkerhetsskyddsanalys och -planering • Följa upp regelefterlevnad mot lagar och författningar • Utveckling av byggnadstekniska skyddsåtgärder • Systemägarskap av larm och bevakningsinstallationer • Arbete med avlyssningsskydd och skydd mot röjande signaler • Upprätta och vidmakthålla dokumentation gällande fysisk säkerhet • Projektleda och prioritera säkerhetshöjande arbete inom det egna kompetensområdet Kvalifikationer • Erfarenhet och dokumenterad kunskap inom säkerhetstjänst • Militär eller för tjänsten relevant civil utbildning • Kunskap inom anläggningsskydd • Erfarenhet av arbete med larm och bevakninsinstallationer • Erfarenhet av säkerhetsskyddsanalys och planering • God vana av dokumentationsarbete • Goda språkkunskaper i svenska och engelska, i både tal och skrift Meriterande • Kunskap om RÖS/ASK • Kunskap om byggnadstekniska skyddsåtgärder • Erfarenhet av försvarsmaktens interna regelverk inom säkerhetsskydd • Kunskap om relevanta lagar, förordningar och föreskrifter • Certifieringar inom säkerhet • Erfarenhet av flera områden inom säkerhetsskydd • Erfarenhet av projekt- eller arbetsledning. • Formell utbildning inom säkerhetsskydd från FM UndSäkC, Försvarshögskolan eller liknande   Personliga kvalifikationer För att trivas i tjänsten är du en person som tar ansvar för att driva frågor inom ditt område. Du tycker om att agera i specialistrollen och att samverka med personer från olika kompetensområden. Du har lätt för att kommunicera och kan vid behov projekt- eller arbetsleda andra. Du är nyfiken och stimuleras av att nya utmaningar. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper, du behöver ha ett högt säkerhetsmedvetande och kunna tillämpa ett analytiskt och sakligt arbetssätt. Du är strukturerad och har förmåga att både kunna prioritera och dokumentera ditt arbete. Övrigt Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Försvarsmakten för andra personer än dina närmst berörda. Anledningen till att vi ber dig vara återhållsam med information är att det finns tjänster inom området som omfattas av sekretess. Arbete på annan ort samt beredskap och skiftarbete kan förekomma Resor i tjänsten kan förekomma både nationellt och internationellt. Anställningsformen är tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning om du inte är anställd inom Försvarsmakten. Placeringsort för tjänsten är Stockholm. Tillträde sker enligt överenskommelse. Frågor om tjänsten mejlas till [email protected] Din ansökan vill vi ha senast 23/2 - 2025, ansökan med meritförteckning skickas till: [email protected], ange referens 41285. Eller via brev till Försvarsmakten Högkvarteret/FST STRA Cyber, Att EWI, Lidingövägen 24, 107 85 Stockholm. Märk kuvertet ”Ansökan” och ange annonsens referens. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: I Högkvarteret (HKV) finns överbefälhavaren (ÖB) och generaldirektören (GD), vilka för närvarande har ungefär 1 000 medarbetare – både yrkesofficerare och civila experter. Högkvarteret utgörs av ledningsstaben, produktionsledningen, insatsledningen och militära underrättelse- och säkerhetstjänsten. I ledningsstaben ingår bland annat ekonomidirektören, personaldirektören, kommunikationsdirektören och chefsjuristen. Varje dag och varje timme gör våra medarbetare insatser som påverkar andra människors liv, både i stort och smått, och både på hemmaplan och runt om i världen. Försvarsmakten ger dig möjlighet att utvecklas som människa och växa i din professionella roll. Vi är en ansvarstagande arbetsgivare och har en öppen organisation där vi ställer upp för varandra. I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård och bra balans mellan arbete och privatliv. Försvarsmakten tillvaratar de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten. Vi välkomnar därför sökanden med olika bakgrund och erfarenheter i våra rekryteringar. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

7 februari 2025
Sista ansökan:
23 februari 2025
Deputy Head of Security to Saab BA Surveillance
SAAB AB
Säkerhetsinspektörer m.fl.

Do you want to take a leading role and influence the transformation within the security domain at Saab´s largest, most interesting and complex Business Area? Here Security is prioritized, on top management's agenda and crucial for competitiveness, profitability and trust on a challenging global market. Your role Saab Business Area Surveillance is looking for a Deputy Head of Security. As a Deputy Head of Security at BA Surveillance, you will work in an international environment where advanced security threats are part of the everyday business alongside complex business environments and projects with high business impact. In your role, you will be a part of leading, coordinating and transforming all areas of the security function at BA Surveillance in order to meet the demands of tomorrow. You will be a driver in the functions strategic work, prioritize and decide in all areas and coordinate and liaise with other functions, business units, internal and external parties. You will report to BA Head of Security and represent Surveillance Security and Head of Security when needed. Manager responsibility for personnel, work environment and budget will remain with Head of security. Your main tasks will be: * Lead strategic initiatives and, in some cases, operational efforts within all security functions. * Oversee risk and compliance management from a strategic perspective. * Manage crisis response at the Business Area level, including contributions to Group Crisis Management. * Represent the Head of Security Surveillance in relevant forums. * Guide and support all aspects of the security function. Your profile Required skills * Proven experience from leading in a strategic context * Strong knowledge of Saab's security routines and processes * Ability to build and maintain strong networks and relationships, both internally and externally. * A university degree or equivalent competence acquired through work life experience in security risk management, crisis management and/or similar * Excellent problem-solving skills. * Experience in working with operational management * Experience from working with Swedish protective security including all aspects * Good communication skills in Swedish and English, verbal and written Desired skills: * Previous experience in a security role within Saab. * Experience from working within government authorities or in a global context including understanding of security demands and requirements in the business process * Familiarity with security regulations in contracts, both within Sweden and internationally. * Leadership/management experience * Experience from working with incident handling and/or incident investigations Personal qualities will be of great importance, you are a true team player, always focusing at the team's results and supporting the business and the company. It is paramount that you are trustworthy with strong ethics and personal integrity and you understand the need for balanced security in a business-driven environment. This position requires that you pass a security vetting based on the current regulations around/of security protection. For positions requiring security clearance additional obligations on citizenship may apply. What you will be a part of Business Area Surveillance provides efficient solutions for safety and security, for surveillance and decision support, and for threat detection and protection, both for the military and civilian domain. The portfolio covers airborne, ground-based and naval radar, electronic warfare, combat systems and C4I solutions, civilian security solutions and more. The security function at Business Area Surveillance is a team consisting of several competences such as security protection, security administration, information security and security risk management. You will work in many of these fields and be based at one of Saabs major sites. We are a global business area and work in an international context, which will require travelling, and you need to feel confident in both speaking and writing in English. Kindly observe that this is an ongoing recruitment process and that the position might be filled before the closing date of the advertisement.

7 februari 2025
Sista ansökan:
28 februari 2025
Säkerhetsskyddssamordnare
Ellevio AB
Säkerhetsinspektörer m.fl.

Är du redo för att hänga med på vår spännande resa? Ellevio är ett av Sveriges största elnätsbolag och tillsammans fortsätter vi att elektrifiera Sverige. Hos oss är du en del av en trygg och viktig framtidsbransch samtidigt som du får möjlighet att göra skillnad, växa som individ och ha riktigt kul på vägen! Vi tror på en ljus och hållbar framtid, gör du? Verksamheten som bedrivs hos oss på Ellevio är samhällsviktig och en förutsättning för den svenska samhällsutvecklingen. Har du erfarenhet inom säkerhetsskydd och ett brinnande intresse för Sveriges säkerhet? Då är rollen som säkerhetsskyddssamordnare något för dig! Om rollen som Säkerhetsskyddssamordnare I och med att vi renodlar vår elnätsverksamhet bygger vi upp en säkerhetsskyddsorganisation som matchar Ellevios spännande resa för att elektrifiera Sverige. Ett starkt säkerhetsskydd är viktigare än någonsin och vi på Ellevio har ambitionen att aktivt fortsätta vårt arbete inom området för att ligga i framkant och av den anledningen söker vi fler medarbetare till vårt team. Som säkerhetsskyddssamordnare har du stora möjligheter att bidra till utvecklingen av säkerhetsskyddet inom Ellevio. I rollen arbetar du med nära stöd till verksamheten och utvecklingsinriktat med säkerhetsskyddsfrågor inom bolaget. Du genomför samordning av säkerhetsskyddsrelaterade frågor, delaktig inom särskilda säkerhetsskyddsbedömningar samt genomförande av säkerhetsprövningsintervjuer för att nämna en del av hur en dag hos oss på Ellevio kan se ut. Du upprättar säkerhetsskyddsavtal och har kontakt med leverantörer, samverkansparter och stöttar våra projekt med din kunskap inom säkerhetsskydd. Resor inom Sverige förekommer. Som säkerhetsskyddssamordnare ingår du i ett team som tillsammans arbetar för att stärka säkerhetsskyddet inom Ellevios samtliga områden. Vem är du vi söker? För att trivas i rollen tror vi att du som person har en hög integritet och är resultat- samt lösningsorienterad. Du trivs med att arbeta i snabbrörliga organisationer och vi ser gärna att du har erfarenheter från privata sektorn. En viktig del i rollen är att värdera kraven både utifrån lagkravsuppfyllnad samt ett affärsmässigt perspektiv där din kreativitet och pragmatiska förhållningssätt kommer att vara värdefullt. Du har god social kompetens och samarbetsförmåga. Du har god kännedom om lag, förordning och föreskrifter och vet var du kan hitta relevant information. Du är initiativtagande och fattar egna beslut inom ramen för dina mandat. Din svenska är mycket god i både tal och skrift och du har lätt för att förmedla ett budskap i såväl text som muntligt. Du är analytisk och noggrann med förmåga att prioritera och strukturera ditt arbete. Omvärldsbevakning inom ditt område ser du som en naturlig del av arbetet. Vi söker dig som har: Relevant akademisk utbildning för tjänsten, alternativt motsvarande arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig. Erfarenhet av arbete med säkerhetsskydd God administrativ förmåga Vi ser det som meriterande om du har: Erfarenhet av arbete med säkerhetsprövningsintervjuer Kunskaper om energisektorn och elnätsverksamhet Erfarenhet av att arbeta i projekt Ellevio som arbetsgivare Det är viktigt för oss att medarbetare trivs, känner engagemang och drivs av viljan att kontinuerligt lära nytt och utvecklas. Endast då kan vi tillsammans nå vår vision om en ljus och hållbar framtid. Hos oss får du stora möjligheter att både påverka företaget i stort och din egen karriär. Ett fint bevis på det är att vi i år blivit utnämnda till Karriärföretag för femte året i rad! Vi arbetar ständigt för ett hållbart och utvecklande arbetsklimat där jämställdhet, mångfald och inkludering är en självklarhet. Till exempel finns ELLE-nätet, Ellevios interna kvinnliga nätverk, för att skapa förutsättningar för ökad samverkan och trivsel. Ta reda på mer! • Möt din blivande chef • Möt några av dina blivande kollegor • Läs mer om vårt erbjudande till anställda • Läs mer om vår rekryteringsprocess Bra för dig att veta! Vi vill tillsätta våra tjänster så snart vi hittar en bra match och därför rekommenderar vi dig att inte vänta med att skicka in din ansökan. Gillar du det du har läst hittills och vill vara med på vår resa framåt – skicka in ditt CV eller Linkedinprofil senast 28/2 Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta säkerhetsskyddschef Terje Steisjö på [email protected]. Vid frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta Ellevios rekryterare Gabriella Boumadi på [email protected] Tester ingår som ett andra steg i rekryteringsprocessen. Vi använder oss av Assessios tester MAP och Matrigma. MAP är ett personlighetstest och Matrigma är ett problemlösningstest som båda bygger på arbetspsykologisk forskning. Testerna används som ett komplement till dina erfarenheter och kompetenser. Då vi är en samhällsviktig verksamhet genomför vi alltid bakgrundskontroller på samtliga slutkandidater. Kontakta vår rekryterare om du vill ha mer information om våra bakgrundskontroller. Tjänsten är inplacerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan anställning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen (2018:585). Om du söker en tjänst hos oss som kan komma att krigsplaceras får du information om det i samband med din anställning.

7 februari 2025
Sista ansökan:
28 februari 2025
Säkerhetsskyddsadministratör
Ellevio AB
Säkerhetsinspektörer m.fl.

Är du redo för att hänga med på vår spännande resa? Ellevio är ett av Sveriges största elnätsbolag och tillsammans fortsätter vi att elektrifiera Sverige. Hos oss är du en del av en trygg och viktig framtidsbransch samtidigt som du får möjlighet att göra skillnad, växa som individ och ha riktigt kul på vägen! Vi tror på en ljus och hållbar framtid, gör du? Verksamheten som bedrivs hos oss på Ellevio är samhällsviktig och en förutsättning för den svenska samhällsutvecklingen. Om rollen som Säkerhetsskyddsadministratör Som administratör inom säkerhetsskydd kommer du att ha en central funktion i att hantera och koordinera administration kopplat till säkerhetsprövningar och säkerhetsskyddsavtal. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter inkluderar: • Administration och uppdatering av register för säkerhetsprövningar och säkerhetsskyddsavtal. • Registratur och dokumenthantering. • Boka säkerhetsprövningsintervjuer samt bidra till grundutredningar inför dessa. Arbetet ställer höga krav på noggrannhet, struktur och förmåga att hantera känslig information på ett ansvarsfullt sätt. Som administratör inom säkerhetsskydd ingår du i ett team som tillsammans arbetar för att stärka säkerhetsskyddet inom Ellevios samtliga områden. Vem är du vi söker? För att trivas i rollen ser vi att du är strukturerad och ansvarsfull, med förmåga att planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du har ett starkt kundfokus och är en god kommunikatör som kan samarbeta med olika intressenter. Din svenska är mycket god i både tal och skrift och du har lätt för att förmedla ett budskap i såväl text som muntligt. Vi söker dig som har: • Flera års erfarenhet av administration och ärendehantering inom säkerhetsskydd, exempelvis säkerhetsskyddsavtal och personalsäkerhet. • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift. • God vana av att arbeta i Officepaketet. Meriterande: • Utbildning inom säkerhetsskydd som vi bedömer som relevant. Ellevio som arbetsgivare Det är viktigt för oss att medarbetare trivs, känner engagemang och drivs av viljan att kontinuerligt lära nytt och utvecklas. Endast då kan vi tillsammans nå vår vision om en ljus och hållbar framtid. Hos oss får du stora möjligheter att både påverka företaget i stort och din egen karriär. Ett fint bevis på det är att vi i år blivit utnämnda till Karriärföretag för femte året i rad! Vi arbetar ständigt för ett hållbart och utvecklande arbetsklimat där jämställdhet, mångfald och inkludering är en självklarhet. Till exempel finns ELLE-nätet, Ellevios interna kvinnliga nätverk, för att skapa förutsättningar för ökad samverkan och trivsel. Ta reda på mer! • Möt din blivande chef • Möt några av dina blivande kollegor • Läs mer om vårt erbjudande till anställda • Läs mer om vår rekryteringsprocess Bra för dig att veta! Vi vill tillsätta våra tjänster så snart vi hittar en bra match och därför rekommenderar vi dig att inte vänta med att skicka in din ansökan. Gillar du det du har läst hittills och vill vara med på vår resa framåt – skicka in ditt CV eller Linkedinprofil senast 28/2. Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta säkerhetsskyddschef Terje Steisjö på [email protected]. Vid frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta Ellevios rekryterare Gabriella Boumadi på [email protected]  Tester ingår som ett andra steg i rekryteringsprocessen. Vi använder oss av Assessios tester MAP och Matrigma. MAP är ett personlighetstest och Matrigma är ett problemlösningstest som båda bygger på arbetspsykologisk forskning. Testerna används som ett komplement till dina erfarenheter och kompetenser. Då vi är en samhällsviktig verksamhet genomför vi alltid bakgrundskontroller på samtliga slutkandidater. Kontakta vår rekryterare om du vill ha mer information om våra bakgrundskontroller. Tjänsten är inplacerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan anställning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen (2018:585). Om du söker en tjänst hos oss som kan komma att krigsplaceras får du information om det i samband med din anställning.

7 februari 2025
Sista ansökan:
28 februari 2025
Säkerhetsskyddschef
Länsstyrelsen i Uppsala län
Säkerhetsinspektörer m.fl.

Rättsenheten Rättsenheten består av medarbetare med juridisk kompetens, kompetens inom diarie- och registratur samt informationssäkerhet och dataskydd. Vi är 17 medarbetare. Vi arbetar brett med en rad olika frågor bl.a. ärendehandläggning, internt stöd, internt säkerhetsskydd- och dataskydd, diarieföring och arkivering samt har ansvar för verksamhetsutvecklingsfrågor inom ramen av nämnda frågor. Vill du leda och driva säkerhetsskyddsfrågor på en myndighet med bred verksamhet är du den vi söker! Arbetsuppgifter Som säkerhetsskyddschef ansvarar du för att kontrollera att myndighetens verksamhet bedrivs enligt säkerhetsskyddslagen, säkerhetsskyddsförordningen och tillhörande föreskrifter. Du kommer samordna myndighetens säkerhetsarbete och organisera det interna säkerhetsskyddsarbetet. I uppdraget ingår att ge rådgivning men också att vara kravställare. Du ingår i vår interna säkerhetsgrupp samt representerar länsstyrelsen i externa samverkansforum. Du kommer vidare att arbeta med omvärldsbevakning, framtagande av myndighetens säkerhetsskyddsanalys och säkerhetskyddsplan, framtagande av föreskrifter inom säkerhetsskyddsområdet och utbildningar. Du kommer även att besluta om inplacering i säkerhetsklass inkl. säkerhetsprövning och behörigheter till säkerhetskänslig verksamhet. I uppdraget ingår även frågor kring fysisk säkerhet i förhållande till säkerhetskänslig verksamhet och uppgifter samt informationssäkerhet avseende säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter. Du kommer även att ge stöd i säkerhetsskyddade upphandlingar. Arbetet kan även omfatta juridiska arbetsuppgifter och/eller informationssäkerhetsfrågor av icke säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter. Kvalifikationer Relevant eftergymnasial utbildning inom t.ex. säkerhetsområdet, samt relevant erfarenhet av arbete med säkerhetsskyddsfrågor. Du har goda kunskaper inom offentlighet- och sekretess. Det är meriterande om du har arbetat med säkerhetsskydd i en offentlig förvaltning, har genomgått en säkerhetsskyddschefsutbildning. Det är också meriterande om du har erfarenhet av arbete med krisberedskap och/eller civilt försvar eller har chefserfarenhet. Som person behöver du vara trygg i dig själv. Du är flexibel och lösningsorienterad och van vid att arbeta självständigt. För att lyckas med uppdraget behöver du ha förmågan att upprätthålla en god struktur på ditt arbete och ha förmågan att självständigt kunna prioritera. Då arbetsuppgifterna både är strategiska och operativa behöver du kunna växla mellan dem. Du behöver också vara samarbetsorienterad och ha förmågan att skapa goda relationer både internt och externt. Du behöver vara pedagogisk för att planera och genomföra utbildningar.  Stor vikt kommer att läggas vid de personliga egenskaperna. Villkor Anställningen gäller tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning med tillträde enligt överenskommelse. Din tjänstebenämning på myndigheten blir handläggare. Säkerhetsprövning med registerkontroll genomförs enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. Övrigt Som anställd i staten förväntas du dela den statliga värdegrunden och bidra till att utveckla en god förvaltningskultur, präglad av demokrati, mänskliga rättigheter och rättssäkerhet, effektivitet och tillgänglighet. Länsstyrelsen arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering och tar tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten. Länsstyrelsen är regeringens representant i länet och arbetar för att främja Uppsala läns utveckling. Vi verkar som en samlande kraft för länet och har verksamhet inom samhällsplanering, lantbruk och landsbygd, krisberedskap, miljö och natur, sociala frågor, kulturmiljö, klimat och energi och allmän förvaltning. I dessa verksamheter har vi i vår ärendehantering ett ansvar att väga olika sakintressen mot varandra. Vi arbetar för att nationella mål ska få genomslag och samordnar olika samhällsintressen samt främjar samverkan mellan olika aktörer i länet. Vi ger bidrag och stöd till olika verksamheter och ser till att lagar och riktlinjer följs. På länsstyrelsen i Uppsala län arbetar cirka 220 personer. Landshövdingen är chef för länsstyrelsen. Vi är en arbetsplats som präglas av kunskap, öppenhet och engagemang. Välkommen med din ansökan!

6 februari 2025
Sista ansökan:
24 februari 2025
Säkerhetssamordnare, 100%
Umeå Universitet
Säkerhetsinspektörer m.fl.

Umeå universitet är ett av Sveriges största lärosäten med över 37 000 studenter och cirka 4 700 anställda. Vid universitetet finns en mångfald av utbildningar av hög kvalitet och världsledande forskning inom flera vetenskapsområden, och här gjordes den banbrytande upptäckten av gensaxen CRISPR-Cas9 som tilldelats Nobelpriset i kemi. Vid Umeå universitet är allt nära. Våra sammanhållna campus gör det lätt att mötas, samarbeta och utbyta kunskap, något som gynnar en dynamisk och öppen kultur. Den samhällsomvandling och de stora gröna investeringar vi ser i norra Sverige skapar enorma möjligheter och komplexa utmaningar. För Umeå universitet handlar det om att bedriva forskning om – och mitt i – ett samhälle i omvandling. Men också om att leverera utbildningar för regioner som behöver expandera fort och hållbart. Det är helt enkelt här framtiden skapas. Är du intresserad av att veta mer? https://www.umu.se/jobba-hos-oss/om-universitetet-som-arbetsplats/ Beskrivning Anställningen som säkerhetssamordnare är placerad på Umeå universitet, Lokalförsörjningsenheten inom området säkerhet. Vid Lokalförsörjningsenheten finns experter inom säkerhet, lokaler, arbetsmiljö, miljö, och inredning. Du kommer att arbeta tillsammans med enhetens funktioner, men även andra förvaltningsenheters säkerhetsområden och externa aktörer som tex fastighetsägare och säkerhetskonsulter. Lokalförsörjningsenheten uppdrag är att samordna, stödja och utveckla det universitetsgemensamma säkerhetsarbetet. Inom område säkerhet omhändertar vi detta genom områdena fysisk arbetsmiljö, verksamhets- och säkerhetsskydd, exempelvis säkerhetsskydd, fysisk teknisk säkerhet, personalsäkerhet, krisberedskap/krisledning, exportkontroll, laboratoriesäkerhet, brandskydd och bevakning. Som säkerhetsamordnare ansvarar du för att förvalta och utveckla säkerhetsskydd och exportkontroll, men även att samordna och ge råd och stöd inom våra övriga säkerhetsfrågor och områden Vill du vara med och utveckla relationer, stöd och styrning till chefer, medarbetare, verksamheter i den riktning som underlättar och systematiserar arbetet så är detta en anställning för dig. Arbetsuppgifter Säkerhetsarbetet kommer vara dynamiskt och arbetsuppgifter kommer variera inom våra säkerhetsområden beroende på verksamhetens behov. Ditt uppdrag innebär ett fokus på säkerhetsskydd och exportkontrollfrågor, men i rollen bidrar du även till att samordna frågor och ge råd och stöd kopplat till andra områden inom verksamhetskyddet tex personalsäkerhet, bevakning, krisberedskap och incidenthantering. Som säkerhetssamordnare arbetar du strategiskt med att utveckla arbetssätt, styrning och stöd vid myndigheten, men även med att ge råd och vägledning till verksamhet inom våra säkerhetsområden. Vid behov träffar du verksamhet för att höja medvetenheten, förankra rutiner, principer eller utvecklingsfrågor. Att utveckla stödmaterial, strukturer och processer är en naturlig del i vardagen. Du deltar i förekommande fall även i nationella nätverk och i enhetens planerings- och budgetarbete liksom i en del i universitetsgemensamma utvecklingsprojekt. I din roll ingår också kontakter med andra myndigheter, svara på remisser och följa upp incidenter. Samverkan med leverantörer inom bevakning/larmbord, krisledning är en naturlig del i arbetet, likaså upphandling och förvalta avtal inom tex säkerhetsskydd, bevakning, krisledning. Kvalifikationer Vi söker dig med en bred erfarenhet av säkerhetsområdets olika områden samt en god kunskap och erfarenhet av att utveckla systematik, stöd och styrning. - Du har en akademisk utbildning inom säkerhetsområdet eller annan erfarenhet som av arbetsgivaren bedömer likvärdig för arbetsområdet. - Erfarenhet från arbete inom säkerhetsområdet, samt har erfarenhet att arbeta strategiskt med eller inom myndighet. - Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift, både på svenska och engelska. - Du har mycket god datorvana. - Svenskt medborgarskap Som person är du initiativtagande och självgående och har en mycket god samarbetsförmåga. Ditt arbetssätt genomsyras av integritet, stabilitet, noggrannhet och struktur. Du är självständig, drivande och tänker lösningsorienterat. Din entusiasm smittar och det i kombination med din trygghet i professionen gör att du blir trovärdig och kan driva våra frågor framgångsrikt. På grupp och enhetsnivå bidrar du med positiv attityd och laganda, vi ställer upp för varandra och löser uppkomna situationer tillsammans. Meriterande: - Erfarenhet med att ta fram och implementera stöd och styrdokument. - Erfarenhet av säkerhetsskydd - Erfarenhet av exportkontroll av produkter med dubbla användningsområden - Erfarenhet av upphandling - Erfarenhet av risk- och sårbarhetsanalyser. - Erfarenhet av kris- och incidenthantering - Erfarenhet av personalsäkerhet - Erfarenhet av att utbilda och informera - Erfarenhet av projektledning Övriga krav: - Svenskt medborgarskap är ett krav eftersom tjänsten är säkerhetsklassad. - Säkerhetsprövning inför anställning kommer att ske i enlighet med gällande säkerhetslagstiftning. I rekryteringen kommer stor vikt läggas vid dina personliga egenskaper. Villkor Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och du behöver vara svensk medborgare. En säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Provanställning kan komma att tillämpas. Anställningen kan innebära beredskap och resor i arbetet förekommer. Ansökan Din ansökan skickas in via universitetets rekryteringssystem Varbi, och ska vara inkommen till Umeå universitet 2025-02-27. I denna rekrytering söker du enbart med ditt CV. I ansökningsformuläret kommer du att få svara på frågor om varför du söker den utlysta anställningen samt ge information om din kompetens och erfarenhet kopplat till den utlysta anställningen.   Välkommen med din ansökan! Umeå universitet vill erbjuda en jämställd och jämlik miljö där öppna samtal mellan människor med olika bakgrund och perspektiv lägger grunden för lärande, skaparkraft och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och erfarenheter att söka den aktuella anställningen. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

6 februari 2025
Sista ansökan:
27 februari 2025
Informationssäkerhetssamordnare i Torsby och Sunne kommuner
Torsby kommun
Säkerhetsinspektörer m.fl.

Torsby kommun Med den fantastiska natur som finns här har du stora möjligheter till en rik fritid hela året. Du kan också bo bra till en rimlig kostnad. Nära till naturen, men bara några timmars restid till Oslo och flygförbindelser med Stockholm-Arlanda. Läs mer om Torsby på www.torsby.se. Tjänsten är placerad på kommunledningskansliet i Torsby. Kansliet ansvarar för politisk och verksamhetsadministration, men även med utbildningar inom vissa områden samt ansvar för dataskyddsfrågor. Vi är idag åtta personer anställda och vi finns på kommunkontoret i Torsby och Sysslebäck. ARBETSUPPGIFTER Torsby kommun i Värmland, söker informationssäkerhetssamordnare. Du kommer att vara anställd i Torsby kommun men kommer att jobba i både Torsby och Sunne kommuner. Det vill säga tjänsten är delad 50/50 mellan kommunerna.  Som informationssäkerhetssamordnare planerar, leder, följer du upp samt utvecklar informationssäkerhetsarbetet för både Torsby och Sunne kommuner.  Du kommer att ta fram, utveckla och förvalta kommunernas ledningssystem för informationssäkerhet. Dina uppgifter är både strategiska och operativa. Det strategiska arbetet omfattar planer, information, utbildningar avseende informationssäkerhet. Du ansvarar även för att identifiera, värdera och klassificera och hantera hot mot kommunernas informationstillgångar. I det operativa arbetet så fungerar du som en stödfunktion till de olika verksamheterna för att klassificera deras information och genomföra risk- och sårbarhetsanalyser. Du tar även fram policyers, riktlinjer och andra styrdokument avseende informationshantering.  Tjänsten innebär stort mått av självständigt arbete och du kommer att arbeta nära kommunernas dataskyddsombud/dataskyddsorganisation, IT, arkivarie och säkerhetssamordnare. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med lämplig akademisk examen med inriktning mot informatik, informationssäkerhet eller systemvetenskaplig utbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig.  Som person är du strategisk, analytisk och kommunikativ.  Du har helhetssyn och är med och bidrar till att förstärka den positiva utvecklingen i kommunerna och är en god representant för bägge kommunerna i olika sammanhang.  Vi sätter stor vikt vid personlig lämplighet. Körkort är ett krav då det innebär en del resor i tjänsten. ÖVRIGT Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutad rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Torsby kommun. Torsby kommun samarbetar med Visma Recruit i rekryteringsärenden. Visma Recruit vänder sig till dig som vill arbeta inom den offentliga sektorn. Det är också vårt rekryteringsverktyg för att hantera ansökningar samt ett led i att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess. Du söker jobbet genom länken i annonsen. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande. Välkommen med din ansökan (personligt brev, CV/meritförteckning, referenser och löneanspråk) via Visma Recruit! Betyg/intyg lämnar du först efter begäran. Vi har gjort vårt medieval och vill därför inte bli kontaktade av säljbolag.

6 februari 2025
Sista ansökan:
25 februari 2025
Regionchef Norrbotten
Tempest Security Sverige AB
Säkerhetsinspektörer m.fl.

Regionchef Norrbotten – Bli en del av Tempest Security och forma framtidens trygghet Om oss Tempest Security är inte ett säkerhetsföretag som alla andra. Vi är här för att omdefiniera vad säkerhet verkligen innebär. Vår filosofi är enkel: inte störst, men bäst. Med vår vision "Känn dig trygg 24/7" står vi alltid redo – för våra kunder och för samhället. Nu söker vi en driven och engagerad Regionchef för Norrbotten – en inspirerande ledare som vill utveckla både affärer och människor. Din roll hos oss Som Regionchef har du ett tydligt mandat att leda och utveckla Tempest Securitys verksamhet i Norrbotten. Du är både en strategisk spelare och en operativ kraft som säkerställer att vi inte bara når våra mål – vi överträffar dem. Dina ansvarsområden Verksamhetsstyrning – Planera och leda verksamheten för att säkerställa budgetmål, nyckeltal och operativ effektivitet. Coachande ledarskap – Bygga ett starkt, engagerat team där varje medarbetare får möjlighet att utvecklas. Kvalitet och utveckling – Driva förbättringar i processer och rutiner för att leverera ännu tryggare leveranser till våra kunder. Affärsutveckling – Analysera marknaden och skapa strategier för fortsatt tillväxt i regionen. Vem är du? Du är en naturlig ledare som inspirerar genom tydlighet, trovärdighet och passion. Att bygga relationer och skapa förtroende är din superkraft, och du motiveras av att se andra utvecklas. Vi söker dig som: ✔ Har tidigare erfarenhet av ledarskap, gärna inom säkerhet, service eller liknande bransch. ✔ Är en stark relationsbyggare med god affärsförståelse. ✔ Drivs av att nå resultat och kan fatta beslut även i utmanande situationer. ✔ Är kommunikativ, strukturerad och har en coachande ledarstil. ✔ "Laget före jaget" är mer än bara en klyscha för dig – det är din ledstjärna.   Varför Tempest Security? Hos oss blir du en del av en dynamisk och inspirerande organisation där ingen dag är den andra lik. Du får arbeta med engagerade och ambitiösa kollegor som tillsammans strävar efter att skapa ett tryggare samhälle. Är du redo för nästa steg? Om du känner igen dig i denna beskrivning och vill vara med och forma framtidens säkerhet – skicka in din ansökan idag! Välkommen till Tempest Security – där säkerhet möter passion och innovation.

6 februari 2025
Sista ansökan:
31 mars 2025
Säkerhetssamordnare, vikariat
Arboga kommun
Säkerhetsinspektörer m.fl.

Bara en halvtimme från Örebro, Västerås och Eskilstuna ligger Arboga. I Arboga finns småstadens charm i storstadens närhet. Natur, skolor och fritidsaktiviteter ligger endast en promenad eller cykeltur bort. Många människor hämtar sin inspiration i Arboga. Vi har 14 100 invånare och drygt 1000 anställda i kommunen. Vår värdegrund skapar ett gemensamt förhållningssätt och genomsyrar kommunens alla verksamheter. Den är en kompass i det dagliga arbetet för alla medarbetare och politiker: "Med ett professionellt förhållningssätt och en uthållig organisation erbjuder vi service och tjänster av hög kvalitet. Genom ett modigt medarbetarskap och innovativt tänkande förverkligas visionen, Arboga − plats för inspiration." Välkommen du också! Letar du efter nya utmaningar, har passion för kris- och säkerhetsarbete och vill vara med och skapa ännu mer robusthet i Arboga? Attraheras du av ledorden; Professionalism, Uthållighet, Mod och Innovation? Då kan du vara den vi söker! Arbetsuppgifter Då ordinarie säkerhetssamordnare går på föräldraledighet erbjuder vi denna vikarietjänst. Som säkerhetssamordnare kommer du ingå i en relativt ny säkerhetsenhet organiserad under kommunstyrelseförvaltningen. Tjänsten kommer att ha till uppgift att arbeta inom både kris- och säkerhetsområdet. Enheten har ett koncernövergripande uppdrag, vilket innebär att du förutom Arboga kommun också har till uppgift att stödja kommunens helägda bolag och kommunalförbund. I rollen som säkerhetssamordnare har du en central roll i kommunens arbete med att skapa en trygg och säker kommun. Du kommer att arbeta på bredden inom krisberedskaps- och säkerhetsområdet, både på strategisk nivå men i vissa fall mer operativt och drivande. Huvudsakliga arbetsområden och arbetsuppgifter kommer att vara inom följande områden: ·        krisberedskap enligt LEH, bland annat kontinuitetsplanering ·        olycksförebyggande arbete enligt LSO ·        intern säkerhet, hot och våld, PDV (pågående dödligt våld) ·        vara ett centralt stöd i kris- och säkerhetsfrågor ·        utbildning och övning Säkerhetsenheten tillhör kommunstyrelseförvaltningen i Arboga kommun och består av fyra personer inklusive kommunens säkerhetschef som leder enheten. Enheten har det övergripande och strategiska ansvaret för kommunernas säkerhets- och krisberedskapsarbete Enheten har som uppdrag att arbeta strategiskt, styrande och vägledande så att organisationerna och dess verksamheter får så goda förutsättningar som möjligt att möta de omfattande och breda krav som finns inom området Civil beredskap (det vill säga krisberedskap och civilt försvar), internt skydd, säkerhetsskydd och brottsförebyggande. Att arbeta på säkerhetsenheten innebär därför att ha många kontakter både inom organisationerna och externt. Vi erbjuder dig en omväxlande vardag där du får möjlighet att arbeta både strategiskt och operativt som en del av en engagerad och kompetent arbetsgrupp. Din insats kommer att ha direkt påverkan på kommunens förmåga att förebygga och hantera oförutsägbara kris- och säkerhetsrelaterade händelser. Kvalifikationer Vi söker dig med en kris- och/eller säkerhetsinriktad utbildning på universitetsnivå alternativt en annan utbildning som tillsammans med din erfarenhet bedöms likvärdig och relevant för tjänsten. Rollen förutsätter att du har god förmåga i svenska språket, i såväl tal som skrift, då du kommer producera skriftligt material samt samordna och leda olika grupper av människor. Det är meriterande om du har erfarenhet av liknande uppdrag samt god kunskap om samhällets funktioner, krisberedskap och totalförsvar. Vi tror att du som person har ett strukturerat och självständigt arbetssätt där du driver och utvecklar ditt arbete framåt samt har förmågan att omvandla övergripande perspektiv i praktisk handling. Du både deltar i och leder projektgrupper vilket ställer krav på att du känner dig bekväm i rollen att leda och skapa förståelse hos andra. Du behöver ha god pedagogisk förmåga då planera och genomföra utbildningar och övningar är en återkommande arbetsuppgift in din roll. B-körkort är ett krav. Stor vikt kommer att läggas på personliga egenskaper. Villkor Heltid. Visstidsanställning. Vikariat 2025-05-01 - 2025-12-31 med eventuell möjlighet till förlängning. Tillträde 2025-05-01 eller enligt överenskommelse. Ansökan Sista ansökningsdag är 2025-02-25. Urval kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Övrigt Eftersom tjänsten är säkerhetsklassad krävs det att du är svensk medborgare och före anställning kommer en säkerhetsprövning att genomföras. Välkommen med din ansökan!  Vi undanber oss all kontakt från bemannings- och annonseringsföretag.

6 februari 2025
Sista ansökan:
25 februari 2025