Säkerhetskyddsspecialist för FRA – Ekerö

Fortifikationsverket söker en säkerhetsskyddsspecialist till säkerhetsavdelningen. Vi befinner oss i stark tillväxt och gruppen för operativt säkerhetsstöd utökas nu för större förmåga att möta våra kunders behov på plats i verksamheten. Har du erfarenhet av arbete med säkerhetsskyddsfrågor och vill vara med och vidareutveckla säkerhetsskydds-arbetet i stora projekt, ansök redan idag!  Vi är en av Sveriges största fastighetsägare och experter inom fortifikation, det vill säga skydds- och anläggningsteknik. Vårt huvuduppdrag är att bidra till ökad försvarsförmåga för ett tryggt och fritt Sverige.   Din vardag – stärka säkerheten i totalförsvaret Enheten för säkerhetsskydd arbetar under Säkerhetsskyddschefen med inriktande, stödjande och uppföljande säkerhetsskyddsarbete på myndigheten. Enheten ansvarar framförallt för delområdena informationssäkerhet och säkerhetsskyddsplanering. Gruppen för operativt säkerhetsstöd ansvarar för löpande stöd inom hela säkerhetsskyddet. Gruppen ger riktat stöd till myndighetens projektavdelning och uppdragen bedrivs även i nära samarbete med FRA och andra partners inom försvarsfamiljen. Som säkerhetsskyddsspecialist förväntas du delta i det systematiska säkerhetsskyddsarbetet vid myndigheten och vara med och utveckla skyddet av Sveriges säkerhet. Du har en aktiv del i vidareutvecklingen och ledningen av säkerhetsskyddet i större projekt och du kommer att leda samverkansform tillsammans med myndighetens partners inom försvarsfamiljen. Befattningen kräver gedigen kunskap och erfarenhet kring identifiering av skyddsvärden och hantering av säkerhetsskyddklassificerad information. Du ansvarar för att driva egna projekt, identifiera utvecklingsbehov och bereda och föredra underlag för beslut. I rollen ingår ansvar för metodutveckling inom framförallt säkerhetsskyddsplanering och att skapa nya utbildningar på fördjupningsnivå, bidra med omvärldsbevakning inom området, lagstiftningsbevakning och fördjupning i nya ramverk samt delta i remissarbete. Tjänsten innebär många kontaktytor och samarbeten både inom och utanför myndigheten och du förväntas sprida din kunskap internt och externt genom att informera och utbilda. Du kommer att analysera och hantera säkerhetsskyddsincidenter och en del av arbetet kan även innefatta stödjande kontrollverksamhet. Resor förekommer i tjänsten och går att planera. Kvalifikationer Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning inom säkerhetsskyddområdet med mycket goda kunskaper om säkerhetsskyddslagstiftningen och gällande föreskrifter. Du har även goda kunskaper inom informationssäkerhetsområdet. Du har erfarenhet av kvalificerat säkerhetsskyddsarbete och flerårig erfarenhet från arbete inom säkerhetstjänst. Du har ledarkompetens som vi bedömer som tillfredsställande samt goda kunskaper i administrativa IT-stödsystem. Du kommunicerar och uttrycker dig väl både muntligt och skriftligt på svenska. Körkort klass B är ett krav. Det är meriterande med erfarenhet av säkerhetsskyddsarbete och Försvarsmaktens eller Säpos regelverk gällande säkerhetsskydd. Det är även till din fördel med erfarenhet av Nato-arbete, gärna inom NSIP eller om du har signalskyddsutbildning. Om du har erfarenhet av att hålla föredragningar och genomföra utbildning är det också positivt. Dina personliga egenskaper är mycket viktiga för oss. Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet och ditt engagemang. Vi behöver dig som är relationsskapande och har erfarenhet av att bygga nätverk och arbeta över organisatoriska gränser med olika kompetenser samt över myndighetsgränser. Att kunna skapa förståelse och helhetssyn för säkerhetsskyddsfrågor inom flera olika verksamhetsområden är en viktig förmåga för att göra dig framgångsrik i denna roll. Du kan på ett tydligt och otvunget sätt förmedla ditt budskap på såväl ledningsnivå som i den operativa verksamheten eller i ett tekniskt utvecklingsprojekt. Du är strukturerad, positiv, självgående och har tålamod och förmåga att arbeta strategiskt mot långsiktiga mål. För att lyckas i rollen krävs att du är uthållig och engagerad i att driva ditt eget arbete framåt. Du har högt säkerhetsmedvetande med hög integritet och gott omdöme och en uttalad drivkraft att vara med och skydda Sveriges säkerhet. Vad erbjuder vi dig? Tillsammans med ca 1000 kollegor på Fortifikationsverket runt om i landet jobbar du med ett unikt fastighetsbestånd för att stärka totalförsvaret i Sverige. Vi är stolta över det samhällsviktiga uppdrag vi har där vi bygger, förvaltar, driftar och utvecklar avancerad teknologi i samhällsviktiga byggnader. Våra arbetsuppgifter är omväxlande, spännande och utmanande och kräver sin kompetens. Vi arbetar enligt den statliga värdegrunden och dess principer och vi eftersträvar jämn könsfördelning. Lika rättigheter och möjligheter är viktigt för oss. Här får du goda möjligheter till kompetensutveckling och ta del av bra förmåner. Vi jobbar också för att du ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Tjänsten är en tillsvidareanställning, provanställning kan komma att tillämpas. Placering vid FRA på Ekerö. Svenskt medborgarskap är ett krav, eftersom anställningar vid Fortifikationsverket är säkerhetsklassade. Det innebär att säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Vi välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter, har du skyddade personuppgifter kontaktar du den rekryteringsspecialist som finns namngiven så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Som tillsvidareanställd kommer du att krigsplaceras. Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 15 maj 2024. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska. Vid ansökan kommer dina personuppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Frågor kring tjänsten? Välkommen att kontakta gruppchef Johan Broberg, tel 010-44 45 364, eller rekryteringsspecialist Monica Landmark, tel 010-44 44 690. Det går även bra att kontakta våra fackliga representanter: Eric Bergman, Ledarna, Tommy Eriksson, SEKO, Karin Alm, SACO, de nås via vår växel, tfn 010-44 44 000. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

26 april 2024
Sista ansökan:
15 maj 2024
Säkerhetsstrateg till Västerås stad

Västerås stad ligger i framkant när det gäller krisberedskap och totalförsvar. Vi söker nu en ny kollega till den Operativa avdelningen. Du kommer att tillhöra den Operativa avdelningens projektkontor, som är en del av Säkerhetsenheten. Västerås stad utmärks som en arbetsplats präglad av stark laganda och en stor dos nyfikenhet för det som händer i vår omvärld. Har du erfarenhet av totalförsvar och/eller rättsväsende och tycker att arbetet med skydds- och beredskapsfrågor är spännande och viktiga? Då kan det här vara en tjänst för dig! ARBETSUPPGIFTER I din roll som säkerhetsstrateg hos Västerås stad kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter att fokusera på att utveckla och förbättra stadens krisberedskap och kapacitet inom totalförsvar. Du blir en nyckelperson i Projekt 32, som är ett kommununikt projekt. Genom samarbete med ett team av kunniga kollegor kommer du att strategiskt formulera och föreslå riktlinjer som syftar till att höja Västerås stads beredskapsnivå. Projektets arbete kommer att utgå från modellen om krigsduglighet (KDU). Inom ramen för projektet kommer ni även att utforska och utarbeta strategier för hur staden ska anpassa sig till de krav och standarder som fastställs i artikel 3 i NATOs stadga, vilket innefattar medlemsländers åtagande att upprätthålla och utveckla sin individuella och kollektiva försvarsförmåga. Utöver ditt primära fokus på Projekt 32 kan du också komma att erbjudas möjligheten att engagera dig i andra relaterade arbetsuppgifter inom områdena totalförsvar och krisberedskap. KVALIFIKATIONER Tjänsten som säkerhetsstrateg är inplacerad i säkerhetsklass, därför är en förutsättning för anställning godkänd säkerhetsprövning samt registerkontroll enligt 3§ i säkerhetsskyddslagen. Vi söker dig som har förmåga att initiera, planera, samordna och prioritera arbete på ett effektivt sätt oavsett om det handlar om det strategiska och förebyggande arbetet eller att agera vid en större samhällsstörning eller händelser som kräver samordnade insatser och ledning. För den här rollen behöver du en akademisk utbildning inom totalförsvar eller rättsväsende, alternativt annan utbildning i kombination med yrkeserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig och relevant. Du har erfarenhet av att öva och samverka med olika aktörer inom totalförsvar eller krisberedskap. Det är meriterande om du har exempelvis studier eller militär utbildning som bakgrund och förståelse inom området. Du har arbetat med verksamhetsskydd, kris- och beredskapsplaner och har goda kunskaper om lagstiftningen inom området. Det är meriterande om du har erfarenhet av stabsarbete och krisledning. Arbetet sker både stadsövergripande och verksamhetsnära därför behöver du ha en förmåga att anpassa dig i både talspråk och skrift utifrån målgruppen. Du omsätter teoretisk kunskap i praktiskt utförande genom information, utbildning och stöd till medarbetare. För den här tjänsten behöver du B-körkort. Är du vår nya säkerhetsstrateg? Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Välkommen till Västerås stad - Västmanlands största arbetsgivare. Vi är 11 000 kollegor som tillsammans får en hel stad att fungera. Vi vet att det är i våra möten vi kan göra skillnad, oavsett om det är i våra verksamheter eller digitalt. Därför är vår värdegrund Alltid bästa möjliga möte en viktig del i vårt uppdrag. För att få en stolt och välfungerande stad och nå vår vision om staden utan gränser vill vi också att våra medarbetare ska spegla mångfalden i samhället. Läs mer om möjligheter, karriärvägar och om vårt erbjudande här: https://www.vasteras.se/jobbochkarriär I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

26 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Säkerhetsrådgivare till Act Svenska kyrkan

Act Svenska kyrkan är Svenska kyrkans bistånds- och utvecklingsaktör. Genom effektivt humanitära, långsiktigt utvecklingsarbete och globalt påverkansarbete arbetar vi tillsammans med partner över hela världen för att rädda liv, förändra liv och förändra världen. Act Svenska kyrkan har cirka 100 anställda på huvudkontoret i Uppsala samt på olika ställen runt om i världen och har som en del av Svenska kyrkan en stark lokal förankring runt om i Sverige med tusentals engagerade i församlingar och stift. Globalt, framför allt i Afrika, Asien, Latinamerika och Mellanöstern finns utsända medarbetare och långsiktiga partnerskap med lokala kyrkor, civilsamhällesorganisationer och gräsrotsrörelser. Detta ger oss en unik möjlighet att nå människor i utsatta situationer människor som få andra når. Svenska kyrkan är medlem i Action by Churches Together (ACT) som är en global allians för kyrkor och kyrkorelaterade organisationer med fler än 130 medlemmar i mer än 120 länder. Läs gärna mer om Act Svenska kyrkan http://www.svenskakyrkan.se/act Vi söker nu en säkerhetsrådgivare till Act Svenska kyrkan. Vår verksamhet Den internationella avdelningen ansvarar för samordning av Svenska kyrkans arbete med internationell mission och diakoni. Uppdraget definieras i strategisk plan och tillhörande program samt de riktlinjer, åtaganden och avtal som gäller för verksamheten. På avdelningen ansvarar respektive sektion och enhet för olika delar av verksamheten, med fokus på genomförande av programmen. Stora delar av arbetet utförs i självorganiserande team som har mandat att planera hur arbetet läggs upp. Varje medarbetare bidrar utifrån sin befattning till teamets/enhetens arbete och därigenom till genomförande av de uppdrag som ligger på respektive sektion/enhet.  Den här tjänsten kommer vara placerad på sektionen för partnersamverkan.  som ansvarar för samverkan och kapacitetsutveckling med partnerorganisationer och rättighetsbärare i enlighet med Act Svenska kyrkans uppdrag, strategiska plan, avtalskrav och åtaganden gentemot partner.  I sektionens uppdrag ingår bland annat att  - Utveckla, samordna, leda och säkerställa genomförande av regionala program och akuta humanitära insatser i samarbete med andra sektioner - Säkerställa beredning, handläggning, uppföljning, rapportering och kvalitetssäkring av anslag, insatser och avtal i samverkan med partner samt besluta om anslag enligt delegationsordning - Genomföra strategi för ökad närvaro i programländer - Tillhandahålla stöd till Act Svenska kyrkans internationellt placerad personal Dina arbetsuppgifter Du kommer vara ett stöd till sektionsledningen samt avdelningens ledningsgrupp och bidra till att genomföra strategi för ökad närvaro i programländer och tillhandahålla stöd till Act Svenska kyrkans internationellt placerade personal. Några exempel på arbetsuppgifter:   - Ta fram (och säkerställa implementering av) en global säkerhetsmanual/plan som beskriver hur vi arbetar med säkerhet och våra globala säkerhetsrutiner. - Ta fram och säkerställa säkerhetsplaner och -arrangemang för utlandsstationerad personal och för Act Svenska kyrkans närvaro i programländer - Ta fram en plan för och säkerställa kontinuerlig säkerhetsutbildning av Act Svenska kyrkans personal. - Säkerställa Act Svenska kyrkans rutiner för riskbedömning och resesäkerhet, liksom att utgöra stöd för bedömning av risker vid resa för alla avdelningens medarbetare. - Jobba i team med verksamhetshandläggare för utstationerad personal  - Samarbeta med kyrkokansliets HR-avdelning/säkerhetsansvarig och enheten för Civil beredskap - Regelbundet omvärldsbevaka inom angivet ansvarsområde - Relatera till och samarbeta med internationella nätverk för säkerhet som ACT Security Community of Practice, Resor i tjänsten ingår, cirka 11-25 dagar/år.  Du rapporterar till sektionschefen på sektionen för partnersamverkan.  Dina kvalifikationer och kompetenser Gedigen erfarenhet av arbete med säkerhetsfrågor och utstationerad personal i andra länder, samt minst 2-3 års erfarenhet av stationering i högriskområden. Erfarenhet från liknande organisationer och internationellt utvecklingssamarbete är meriterande.   Du har tidigare erfarenhet av att arbeta med att ta fram och implementera manualer och rutiner för säkerhet.   Meriterande om du har erfarenhet från myndighet eller politiskt styrd organisation.  Du är analytisk, strukturerad och noggrann, samt tydlig och har dokumenterat god samarbetsförmåga. Du kan formulera dig kortfattat och tydligt i text, och har förmåga att omvandla strategier och manualer till fungerande rutiner. Vi tror att du är en person som gillar att utveckla och tänka nytt.  Du behöver vara flytande i svenska och engelska, i tal och skrift. Meriterande om du kan spanska.  Eftergymnasial utbildning inom området, samt säkerhetsutbildning/kurser med fokus på internationellt placerad personal i högriskmiljöer. Vi förutsätter att du är medlem i Svenska kyrkan och delar våra värderingar som kännetecknas av varje människas lika värde, arbete för fred, försoning, rättvisa och hållbarhet. https://www.svenskakyrkan.se/svenskakyrkansvardegrund Vi erbjuder Tillsvidareanställning på heltid, med önskat tillträde i september. Vill du veta mer? För mer information, kontakta gärna sektionschef Karin Axelsson Zaar, [email protected]. Fackliga företrädare, mailto:[email protected] Vision, mailto:[email protected] Akavia och mailto:[email protected] KyrkA. Vill du jobba med oss? Välkommen med din ansökan senast 2024-05-19. Vi kallar till intervjuer löpande. Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

25 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Beredskapsplanerare

Har du ett stort intresse av krisberedskap och civilt försvar och i synnerhet för att utveckla samverkan mellan näringslivet och offentlig aktörer inom transportsektorn? Beredskapsplanerare Arbetsuppgifter Central funktion Säkerhet (S) ansvarar för ledning och styrning av Trafikverkets säkerhetsverksamhet med syftet att skapa rätt förutsättningar för att stärka motståndskraften mot oönskade händelser och minimera de risker och sårbarheter som gör att skador eller förluster av tillgångar kan inträffa. Den centrala funktionens huvudsakliga uppgift är att inrikta, följa upp och utvärdera Trafikverkets säkerhetsverksamhet avseende brandskydd, informationssäkerhet, IT-säkerhet, kontinuitetshantering, medarbetarskydd, fysisk säkerhet, civil beredskap och säkerhetsskydd. Vår organisation Central funktion Säkerhet har cirka 70 medarbetare fördelade över hela landet. Vi består av sex avdelningar - verksamhetsstyrning, verksamhetsnära säkerhetsstöd för centrala funktioner och verksledning, samverkan, planering och uppföljning, stöd och utveckling och operativ händelsehantering. Denna tjänst är placerad på avdelning Samverkan. I hela samhället pågår nu en kraftfull utveckling av totalförsvaret. Som en del i detta har regeringen fattat beslut om en ny struktur för det civila försvaret och krisberedskapen i Sverige. I den nya strukturen är Trafikverket utsedd sektorsansvarig myndighet för beredskapssektorn Transporter. Du får här möjligheten att arbeta med erfarna och motiverade kollegor från hela landet såväl som externa partners. Arbetet omfattar att planera och samordna genomförandet av olika aktiviteter och åtgärder inom beredskapssektorn i samverkan med andra sektorer. Du kommer i denna roll att ha ansvar för att stödja och koordinera beredskapssektorns aktörer i deras behov av samordning inom ramen för civil beredskap. Du verkar även som resurs vid inträffade händelser samt följer upp sektorns hantering av inträffade händelser och kan vid behov föreslå och genomföra åtgärder. Du kan även bli ianspråktagen till avdelningens andra uppgifter (så som nordisk transportberedskap och NATO-samordning). Övrig information Vi på Trafikverket arbetar för ett tillgängligt Sverige i rörelse - dygnet runt, året om. På Trafikverket finns ett aktivt fritidsförbund som erbjuder olika former av fritidsaktiviteter för anställda och deras familjer. Som anställd på Trafikverket har du möjlighet till ett årligt friskvårdsbidrag. Det innebär att du kan få bidrag för aktiviteter inom motion och friskvård. Du har även möjlighet till förmånscykel som anställd. Vi vill inspirera till ökat och säkert cyklande med fokus på vår vision smidigt, grönt och tryggt. Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten kan det finnas möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid. Kvalifikationer Vi söker dig som har: Högskoleutbildning om minst 180 hp (120 hp) med inriktning mot civil/totalförsvar, beredskap eller annan utbildning/erfarenhet som bedöms som likvärdig. Erfarenhet av arbete inom krisberedskap och totalförsvarsplanering inom transportområdet eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. Erfarenhet av samverkan mellan myndigheter, andra offentliga organisationer, tex kommuner och länsstyrelser och näringsliv inom beredskaps- och totalförsvarsfrågor. Kunskap om eller erfarenhet av gällande lagstiftning inom kris och höjd beredskap. Mycket god förmåga att kommunicera skriftligt och muntligt på svenska. Det är mer meriterande om du har: kunskaper om säkerhetsskydd och informationssäkerhet. erfarenheter från verksamhetsutveckling och förändringsledning har medverkat i internationell samverkan inom transportsektorn Som person får du energi av att skapa och förvalta goda relationer till andra. Du motiveras av att ta ett stort ansvar och du har ett pragmatiskt förhållningssätt i ditt arbete. Att se till helheten, strukturera och göra prioriteringar faller sig naturligt för dig. Du tar initiativ för att uppnå resultat och är prestigelös, flexibel och beredd på att snabbt ställa om när förutsättningarna förändras. Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat. Du motiveras av ett aktivt medarbetarskap där du på ett målmedvetet sätt tar ansvar för dina arbetsuppgifter samtidigt som du är uppmärksam på hur du är en del av och bidrar till helheten genom att samverka med andra. Ansökan De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer ligga till grund för det första urvalet vi gör. Du behöver därför inte bifoga något personligt brev, det räcker med ditt CV. I denna rekrytering kommer webbaserade tester användas som en del i urvalet. Intervjuer sker initialt via Skype. Du är varmt välkommen att höra av dig till rekryterande chef om du har frågor eller funderingar. Vi använder främst mail (från mejladress: [email protected]) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss!

25 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Information Security Specialist to Saab

Do you want to work with and develop information security at one of Sweden's most high-tech companies? Information security is prioritized, on top management's agenda and crucial for competitiveness, trust and profitability in a challenging global market. Your role Saab is looking for an Information Security Specialist at Business Area Surveillance. Business Area Surveillance is based at various sites around Sweden; preferred sites for this role are in Kallebäck/Göteborg or Järfälla/Stockholm. As an Information Security Specialist at Saab, you will work in an international context where advanced security threats are part of the everyday business, together with complex IT environments and high-impact business projects. In your role, you will assist the business in managing external and internal security requirements, help identify and prevent security threats, as well as support the business with their systematic information security work, including risk assessments and risk mitigations. You will also be a key player in handling incidents and raising security awareness. Your main tasks will be: * Information security and communications management * Risk management * Compliance management * Incident- and crisis management, including incident investigations. * Subject matter expert to IT accreditation forums * Teaching, training and presentations Would you like to know more about the Saab-life and the benefits of joining us? Read our People Philosophy. Your profile Required skills: * A university degree and/or equivalent competence acquired through work-life experience in information security, IT security, risk management, or similar. * Proficient communication skills in Swedish and English, both verbal and written. * Effective problem-solving and analytical skills. * Proficiency in working with information security. * Proficiency in and practical application of information security standards such as ISO 27001 and/or NIST 800-171 in a global business context. Desired skills: * Experience from working with security accreditation and security design of IT systems. * Experience from working for a governmental authority or in a global company including understanding of information security-related issues in the various business processes. * Experience from working with protective security (säkerhetsskydd), including COMSEC (signalskydd). * Leadership or project management experience. Personal qualities are of great importance; it is paramount that you are trustworthy with strong ethics and a high personal integrity. It is important that you have the ability to build and cultivate networks and good relations inside as well as outside your own organization. You further need to be able to work independently as well as in a team, always maintaining focus on the business and team result. It is also vital that you understand the need for balanced security in a business-driven environment. As an Information Security Specialist at Saab, you will come into contact with classified information. This position requires that you pass a security vetting based on the current regulations around/of security protection. For positions requiring security clearance additional obligations on citizenship may apply. What you will be a part of Business Area Surveillance provides efficient solutions for safety and security, for surveillance and decision support, and for threat detection and protection, both for the military and civilian domain. The portfolio covers airborne, ground-based and naval radar, electronic warfare, combat systems and C4I solutions and more. Within Saab Security, we have anchored a Saab wide ambition to become world leading in security risk management and to be referred to by other security professionals as the company having the best practices in place. The security function at Business Area Surveillance is a team consisting of competences such as security managers, information security specialists, security protection specialist and security administration. You will work with all our business units and our businesses outside Sweden. We are a global company working in an international context, which will require some travelling both domestic and internationally. You need to be confident in both speaking and writing in English. Kindly observe that this is an ongoing recruitment process and that the position might be filled before the closing date of the advertisement. If you aspire to help create and innovate whilst developing yourself in a challenging team setting, Saab may well have the perfect conditions for you to grow. We pride ourselves on a nurturing environment, where everyone is different yet we share the same goal - to help protect people. Read more about us here

24 april 2024
Sista ansökan:
15 maj 2024
Senior Säkerhetsskyddssamordnare med samordningsansvar till myndighet

Vi söker en senior Säkerhetsskyddssamordnare med samordningsansvar till kund inom samhällsviktig myndighet. Uppdraget är att genomföra samtliga delar i säkerhetsskyddslagen med särskilt fokus på vid exponering av säkerhetskänslig verksamhet i samband med upphandlingsförfarande som bland annat innehåller: Särskild säkerhetsskyddsbedömning Lämplighetsprövning Säkerhetsskyddsavtal Säkerhetsprövning Utbildning Kortfattad vad som ingår i dina arbetsuppgifter: Ta fram Särskild säkerhetsskyddsbedömning när de är tillämpliga inom projekt, upphandlingar, förändringar och exponering av säkerhetskänslig verksamhet. Inklusive lämplighetsprövning. Ta fram, implementera och följ upp projektsäkerhetsinstruktion för samtliga faser i projekt. Var behjälplig i arbetet med avdelningens övergripande säkerhetsskyddsplan och befattningsanalys. Upprätta vid behov befattningsspecifika analyser för projekt. Ta fram avdelnings- och projektspecifika rutiner för behandling och skydd av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter. Genomföra informationsklassificering i avdelningens linjeverksamhet och projekt. Överlämna och arkivera säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter Säkerställa att linjeverksamhet och projekt har tillgång till godkänd destruktör för dokument och lagringsmedia enligt standard. Säkerställa rutiner för behörighetshantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter. Säkerställa att godkända lokaler där linjeverksamhet och projekt kan behandla säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter finns. Beställa godkända förvaringsenheter, vara verksamhetens skåpsadministratör för enheterna och avveckla vid projektslut. Säkerställa bevakning, behörighetshantering och skydd av lokalerna under ombyggnationstiden. Säkerställa att lokalens säkerhetsskydd dokumenteras så att verksamhetsutövaren kan genomföra ett godkännande/ ibruktagande. Normalfallet genomförs säkerhetsprövning och utbildning inom området via den centrala säkerhetsskyddsfunktionen. Vid behov och på uppdrag av Strateg för personalsäkerhet genomföra säkerhetsprövningens samtliga moment för aktuella befattningar hos projekt, intressenter och leverantörer. Vid behov och på uppdrag av Strateg för personalsäkerhet Utbilda samtliga säkerhetsprövade befattningar Vid behov på och uppdrag av den centrala säkerhetsskyddsfunktionen ingå säkerhetsskyddsavtal eller säkerhetsskyddsöverenskommelse vid projekt eller upphandlingar. Vid behov på och uppdrag av den centrala säkerhetsskyddsfunktionen genomför lämplighetsprövning av leverantörer. Ta fram säkerhetsskyddsinstruktion för leverantörer. Kontrollera och löpande följa upp säkerhetsskyddet samt rapportera avvikelser till samtliga arbetsledande nivåer.  Personliga egenskaper som är viktiga för denna roll: god pedagogik, kommunikation, samarbetsförmåga och mycket hög integritet och säkerhetstänkande. Med anledning av uppdragets art är arbetet till stor del beroende av tillgång till säkerhetsskåp och lokalt lagrad information. Det krävs därför en högre tillgänglighet och närvaro på plats än andra uppdrag. Viss administration och ett fåtal aktiviteter inom säkerhetsskyddsprocessen är möjliga att genomföra på distans. Kompetenskrav: Relevant akademisk eller yrkesrelaterad utbildning inom säkerhet, juridik eller IT.  Minst 4 års erfarenhet från säkerhetsskyddsarbete där relevant och aktuell lagstiftning tillämpats. Minst 4 års erfarenhet från säkerhetsksyddsarbete inom samhällsviktig verksamhet som exempelvis Polisen, Försvarsmakten, energisektorn, transportsektor Minst 2 års erfarenhet av att handlägga säkerhetsskyddsanalys eller motsvarande, säkerhetsprövningar i samtliga delar, genomfört utbildnig inom säkerhetsskydd, genomfört säkerhetsskyddad upphandling inklusive lämplighetsprövning Det är meriterande med följande: Minst 5 års erfarenhet av att handlägga säkerhetsskyddsanalys eller motsvarande, säkerhetsprövningar i samtliga delar, genomfört utbildnig inom säkerhetsskydd, genomfört säkerhetsskyddad upphandling inklusive lämplighetsprövning Minst 5 års erfarenhet från säkerhetsskyddsarbete där relevant och aktuell lagstiftning tillämpats. Arbetstiden är heltid, tillsvidare med start efter godkänt säkerhetsprövning. Din ansökan Låter rollen intressant och passande? Ansök i så fall omgående för vi intervjuar löpande och rollen kan tillsättas innan sista ansökningsdatum. Vi kan enbart ta emot och bearbeta din ansökan genom att du registrerar ditt CV i vår portal. Med avseende på GDPR kan vi ej ta emot ansökningar via e-post. Varmt välkommen med din ansökan! Uppdraget är en del av Quest Consulting personaluthyrning. Om oss Quest Consulting är ett auktoriserat konsultbolag med kollektivavtal, försäkringar, friskvård och tjänstepension. Vi är specialiserade inom IT, Teknik, HR, Administration och Ekonomi. Vår målsättning är att vara din personliga samarbetspartner och just därför är det så viktigt för oss att arbeta efter våra kärnvärden där våra ledord är att vara Personliga, Nyskapande och Professionella.

24 april 2024
Sista ansökan:
9 maj 2024
Säkerhetssamordnare med polisiär bakgrund

Säkerhetssamordnare/ Säkerhetschef Skåne län med utgångspunkt Malmö eller Helsingborg. Vi ser att du har polisiär bakgrund eller annan erfarenhet av personsäkerhetsarbete eller motsvarande. På grund av den stränga sekretessen kan vi inte delge publik information via denna plattform rörande tjänsten. Har du polisiär bakgrund eller annan erfarenhet av personsäkerhetsarbete är du välkommen att höra av dig till oss via email. Vänligen respektera att vi endast tar emot ansökningar via angiven email adress.

23 april 2024
Sista ansökan:
30 juni 2024
Säkerhetssamordnare

I Bräcke kommun i Jämtland är du alltid nära äventyr och smultronställen. Gnistrande vinterdagar på skidor såväl som heta sommardagar i båten är vardag för oss som bor här. I Bräcke kommun finns trygga skolor, personlig äldrevård och en mängd små och medelstora företag med idéer och kunskap som skapar värden lokalt och globalt. Goda kommunikationer i stråket mellan Sundsvall och Östersund och en fibertäckning på över 90 procent gör det enkelt att bo, jobba och resa i vår kommun. Här finns en vilja att utvecklas och samtidigt en självklar mentalitet att värna om naturen, kulturen och människorna som bor här. Välkommen till Bräcke kommun – lite närmare! Nu söker vi en kollega till vår säkerhetssamordnare. Tillsammans bildar ni ett team inom området krisberedskap och civilt försvar. ARBETSUPPGIFTER Som säkerhetssamordnare i Bräcke kommun arbetar du främst inom områden som krisberedskap och civilt försvar, men även andra säkerhetsfrågor som behöver hanteras. I dina arbetsuppgifter ingår samverkan med olika aktörer inom totalförsvaret, näringsliv, andra kommuner och länsstyrelsen, vilket gör att resor förekommer, både inom kommunen och länet men också till andra delar av Sverige. Du kommer främst att arbeta inom ett projekt med att stärka det civila försvaret under höjd beredskap inom socialtjänst och den kommunala hälso- och sjukvården. Utöver det arbetar du under lagstiftningen Lag (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap samt säkerhetsskyddslagen (2018:585). Det kan även komma fler riktade projekt inom området beredskap som du kommer att vara delaktig i och/eller ansvara för, vissa över längre tid och andra av snabbare karaktär. I ditt uppdrag kommer du att arbeta mestadels operativt gentemot kommunens verksamheter, genom att identifiera nuläge och behov, ta fram förslag till åtgärder, implementera åtgärder samt att utvärdera arbetet. Du kommer också att vara delaktig i framtagande av olika styrdokument, hålla i presentationer och utbildningsinsatser och övningar. Du kan också komma att ingå i kommunens krisledningsorganisation. Genomförandet av dina arbetsuppgifter förutsätter en hög grad av närvaro på arbetsplatsen men distansarbete kan också vara möjligt efter överenskommelse. KVALIFIKATIONER Krav • Relevant högskoleutbildning, exempelvis, sociologi med inriktning risk- och krishantering eller statsvetenskap med inriktning säkerhetspolitik och krisberedskap eller annan likvärdig utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant • Intresse för krisberedskap, civilt försvar och säkerhetsfrågor • Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift • God datorvana • B-körkort (manuell) • Svenskt medborgarskap (för att kunna bli inplacerad i säkerhetsklass) Meriterande • Du har arbetat med totalförsvar, civilt försvar, krigsorganisation, kontinuitetshantering, säkerhetsskydd. • God kännedom om arbete inom offentlig förvaltning och politiskt styrd organisation. • Goda kunskaper i, eller erfarenhet av att leda projekt • Goda kunskaper i, eller erfarenhet av att inhämta, strukturera och presentera information. Som person är det viktigt att du trivs med att arbeta i team och har lätt för att samarbeta men kan också planera och genomföra arbetsuppgifter självständigt. Du har lätt för att skapa och upprätthålla kontakter med andra på ett naturligt sätt. Du har förmåga att sätta dig in i olika verksamheters förutsättningar och kan på ett tydligt och förtroendeingivande sätt guida och ge stöd till olika målgrupper. Du är bra på att strukturera och prioritera och kan arbeta med flera parallella uppdrag samtidigt. Det är viktigt att du har en helhetssyn i ditt arbete och att du är ansvarstagande med högt säkerhetsmedvetande. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi erbjuder möjlighet till flextid, semesterväxling till extra lediga dagar, friskvårdstimme och friskvårdsbidrag. Tjänsten är inplacerad i säkerhetsklass och du kommer att genomgå en säkerhetsprövning. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Är du intresserad av att veta mer av tjänsten, ring gärna så berättar vi mer. Vi ser fram mot din ansökan! ÖVRIGT Vi kommer arbeta löpande med urval och intervjuer. Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden från bemannings- och rekryteringsföretag om annonserings- och rekryteringshjälp.

23 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Säkerhetsskyddsspecialist

Är du beredd på att ta dig an en samhällsviktig uppgift? Vi söker nu en säkerhetsskyddsspecialist med inriktning säkerhetsskyddad upphandling till vår nybildade enhet Säkerhet och lokalförvaltning. Du kommer ha en viktig roll i att stödja myndighetens tillväxt och säkerhetsarbete. Hos oss kommer du tillsammans med dina kollegor få möjlighet att utvecklas och samtidigt bidra till ett strålsäkert samhälle. Läs mer om vår verksamhet här; www.stralsakerhetsmyndigheten.se Samhällsviktiga arbetsuppgifter I rollen som säkerhetsskyddspecialist kommer du bedöma Strålsäkerhetsmyndighetens verksamheter ur ett helhets- och säkerhetsperspektiv. Din roll är att kunna avgöra vilka krav myndigheten behöver ställa på externa leverantörer eller andra aktörer, som kommer ta del av myndighetens verksamhet och dess skyddsvärden. Som en del i den bedömningen medverkar du i olika projektgrupper inför och under upphandling. Du kommer även vara ett stöd till enskilda beställare vid säkerhetsskyddad upphandling (SUA) genom framtagande av säkerhetsanalyser, särskilda säkerhetsskyddsbedömningar och säkerhetsskyddsavtal. Du förväntas bidra även i andra delar av enhetens arbete med säkerhet. Utöver att arbeta med säkerhetsskyddad upphandling kommer du som specialist ha en viktig roll i myndighetens samlade arbete inom säkerhetsskyddsområdet. I rollen ingår även förvaltning genom uppföljning och revidering av pågående projekt för att värna myndighetens skyddsvärden. Som en naturlig del i arbetsuppgifterna har du en löpande dialog internt inom myndigheten, men också med externa leverantörer. Kvalifikationer Vi söker dig som har • Högskoleutbildning eller annan eftergymnasial utbildning inom säkerhet. • Aktuell och relevant erfarenhet som handläggare inom något av områdena säkerhetsarbete och säkerhetsskyddad upphandling. • Erfarenhet av att genomföra och dokumentera särskilda säkerhetsskyddsbedömningar inför upphandling. • Kunskap om säkerhetsskyddslagen, säkerhetsskyddsförordningen och Säkerhetspolisens föreskrifter om säkerhetsskydd. • God förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska.  Det är meriterande om du har • Utbildning inom cyber- och informationssäkerhetsarbete. • Erfarenhet av cyber- och informationssäkerhetsarbete. • Erfarenhet av hantering av kommersiella avtal eller säkerhetsskyddsavtal. • Erfarenhet av att genomföra säkerhetsskyddsanalyser. • Erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet. • Erfarenhet av att utbilda större och mindre grupper. • Erfarenhet av arbete med personalsäkerhet och registerkontroller. Personliga egenskaper För att lyckas i rollen som säkerhetsskyddsspecialist är det viktigt att du kan arbeta självständigt samt besitter förmågan att arbeta strukturerat och pådrivande. Samtidigt behöver du vara flexibel och anpassningsbar utefter arbetsbelastningen och med anledning till att enheten är under utveckling. Vidare är det väsentligt med en god förmåga att kunna samarbeta och ta initiativ. Att du har fallenhet för handläggande och administrativa arbetsuppgifter är en självklarhet. Vi förutsätter att du har en hög säkerhetsmedvetenhet och att du kan arbeta enligt, såväl Vår värdegrund - Strålsäkerhetsmyndigheten (stralsakerhetsmyndigheten.se) som den Statliga värdegrunden (forvaltningskultur.se) Vi erbjuder dig Hos oss får du en central roll i ett viktigt uppdrag! För oss på Strålsäkerhetsmyndigheten är det viktigt att arbete och privatliv är i god balans, därför erbjuder vi flexibel arbetstid och möjlighet att arbeta på distans, om arbetet och verksamheten tillåter. För att du ska kunna ta ansvar för din hälsa erbjuder vi friskvårdstimme och friskvårdsbidrag samt subventionerad sjukvård och läkemedel. Läs mer om våra villkor och förmåner Anställningsvillkor Anställningen är en tillsvidareanställning med start enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt sett sex månaders provanställning. Befattningen är säkerhetsklassad, vilket innebär säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585), vilken genomförs innan beslut om anställning fattas. Svenskt medborgarskap kan komma att krävas för tjänsten. Du kan komma att ingå i myndighetens krisorganisation och kan även komma att krigsplaceras vid myndigheten. Krisorganisationen utför strålskyddsbedömningar och kärntekniska analyser och samverkar med andra berörda aktörer för att hantera radiologiska nödsituationer, inklusive situationer vid höjd beredskap. Inom ramarna för krisorganisationen kommer du att ingå i den insatsberedskap som myndigheten upprätthåller för att stötta andra aktörer i samhället med strålningsmätningar.  Kontakt och ansökan Vill du veta mer om tjänsten eller rekryteringsprocessen? Kontakta tf. avdelningschef Ronnie Nilsson, 08-799 41 57. Fackliga företrädare är Karoline Gotlén, Saco-S, 08-799 43 61, och Michael Wallin, ST, 08-799 42 87. Placeringsort: Du som söker tjänsten kommer vara placerad i Solna. Resor mellan våra kontor kan förekomma.  Ansökan sker genom att du bifogar CV och svara på urvalsfrågor. För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande ber vi dig därför att svara på urvalsfrågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Du behöver inte bifoga personligt brev. Din ansökan blir en allmän handling när du söker tjänster hos oss. Delge inte några känsliga uppgifter i din ansökan men ange någon form av kontaktuppgifter så att vi kan kontakta dig om du är aktuell för tjänsten. Arbetsprov kan komma att tillämpas. Välkommen med din ansökan via vår hemsida senast den 12 maj 2024 --------------------------------------------------------------------------- Strålsäkerhetsmyndigheten arbetar pådrivande och förebyggande för att skydda människor och miljö från oönskade effekter av strålning. Våra cirka 300 medarbetare har djupa och breda kunskaper inom strålskydd och kärnsäkerhet. Myndigheten arbetar aktivt med informationssäkerhet, säkerhetskultur och civilt försvar. Myndigheten har kontor i Solna, Katrineholm och Göteborg.  Enheten Säkerhet och lokalförvaltning ansvarar för det övergripande arbetet med de interna säkerhetsfrågorna, med fokus på fysiskt skydd, informationssäkerhet, it-säkerhet och SUA. Enheten ansvarar också för förvaltning och utveckling av myndighetens lokaler. Enheten är nybildad och fokus kommer inledningsvis vara att bygga upp och utveckla såväl säkerhetsarbete som lokalfrågor.

23 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Säkerhetsspecialist

Har du bred erfarenhet från arbete inom säkerhetsområdet, uppskattar att arbeta med andra och gillar utvecklingsarbete? Nu stärker Skolverket upp arbetet med säkerhet och beredskap och söker två säkerhetsspecialister till vår säkerhetsfunktion. Var med och bidra till skolans framtid! Om jobbet Som säkerhetsspecialist arbetar du brett med säkerhetsfrågor och vidareutvecklar Skolverkets säkerhetsarbete. Vi är en beredskapsmyndighet sedan år 2022 och ska därmed ha god förmåga att hantera våra uppgifter även vid krissituationer och höjd beredskap. Du deltar i arbetet med att utveckla myndighetens kompetens och förmåga att förebygga och hantera säkerhetsrelaterade händelser. En viktig del i arbetet är att genomföra analyser, ge förslag på åtgärder samt planera och genomföra insatser. Du arbetar både med Skolverkets interna arbete kring beredskap och vårt ordinarie säkerhetsarbete. I den här rollen stöttar du verksamheten i olika säkerhetsrelaterade frågor; det kan handla om rese- och eventsäkerhet, incidenthantering och kontinuitetshantering. I detta ingår också att ta fram och genomföra utbildningar, workshops och övningsverksamhet kopplat till säkerhet. Du kan även komma att arbeta med samordnande arbetsuppgifter kopplat till säkerhetsarbetet. * * * * * ”Här får du möjlighet att ha en central roll i att utveckla och bygga vidare på Skolverkets säkerhets- och beredskapsarbete.” - Linda Sjödin, enhetschef/säkerhetschef * * * * * Du rapporterar till myndighetens säkerhetschef och arbetar nära befintliga funktioner för informationssäkerhet och övrig säkerhet. Du samverkar också i hög grad med Skolverkets övriga verksamheter samt med andra myndigheter. Organisatoriskt tillhör du Enheten för informationsförvaltning och säkerhet och ingår i säkerhetsfunktionen på enheten. Säkerhetsfunktionen består av informationssäkerhetsspecialister och en kollega som också arbetar som säkerhetsspecialist. Du arbetar på vårt moderna och rymliga kontor i Solna Business Park. Du kan också ha möjlighet att arbeta upp till 50% på distans.  Om dig För att göra ett bra jobb och trivas hos oss behöver du stå för och leva upp till den statliga värdegrunden och till våra kärnvärden för medarbetarskap: förebild, tillit, ansvar, samarbete och utveckling. Läs mer på skolverket.se/jobb I det här jobbet ska du ha • eftergymnasial utbildning inom säkerhet, eller annan eftergymnasial utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som Skolverket bedömer likvärdig, • aktuell erfarenhet av systematiskt säkerhetsarbete, • erfarenhet av risk- och sårbarhetsanalyser samt kontinuitets- och incidenthantering, • erfarenhet av att genomföra utbildnings- och övningsverksamhet, • god kunskap om arbete med civilt försvar och höjd beredskap, • god kunskap om de lagar som styr myndigheters kris- och beredskapsarbete i fredstid, • kunskap om regelverket kring säkerhetsskydd, • mycket god kommunikativ förmåga i både tal och skrift på svenska. Det är meriterande att du har aktuell erfarenhet av arbete med säkerhetsskydd, fysisk säkerhet och krishantering. Det är också meriterande att du har studerat kurser inom områdena informationssäkerhet, it-säkerhet, fysisk säkerhet och/eller personalsäkerhet. Vi ser också gärna att du har arbetslivserfarenhet av en samordnande roll och att du har erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet. Som person behöver du • ha god samarbetsförmåga och tycka om att samverka med andra och arbeta i team, då du i denna roll har många samarbetsytor både internt och externt, • ha förmåga att planera och arbeta mot uppsatta mål, • vara kommunikativ och besitta en pedagogisk förmåga för att kunna utbilda och anpassa kommunikation kring säkerhetsfrågor, • kunna analysera situationer för att identifiera problem och hitta lösningar. Viktigt att veta Sista ansökningsdag är den 6 maj. Anställningen är tillsvidare och inleds med provanställning i sex månader. Vi ställer höga krav på din säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras. Eftersom vi är en beredskapsmyndighet kan du vid anställning komma att krigsplaceras vid Skolverket. När du registrerar din ansökan får du svara på några frågor i stället för att bifoga ett personligt brev. Läs gärna igenom ansökningsformuläret och förbered dina svar innan du gör ansökan. Våra fackliga representanter är Peter Karlberg 08-527 331 67 (OFR/ST), Adrian Forssander 08-527 338 79 (Sveriges Lärare), Lee Gleichmann (Saco) 08-5273 3151 och Kajsa Öhman (Saco) 08-5273 3522.  * * * * * Skolverket arbetar för att alla barn och elever ska få en bra och likvärdig utbildning i en trygg miljö. Vi stödjer på olika sätt den svenska förskolan, skolan och komvux. Som medarbetare på Skolverket är du med och bidrar till att skapa goda förutsättningar för barns och elevers utveckling och lärande. Vårt uppdrag – skolans framtid. Lär känna oss bättre genom att besöka vår webbplats skolverket.se/jobb Varmt välkommen med din ansökan!

22 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024