Säkerhetspartner till Närsjukvården Halland
REGION HALLAND
Säkerhetsinspektörer m.fl.

Är du en driven, nyfiken och engagerad person med stort intresse för säkerhetsfrågor? Då ska du söka tjänsten som säkerhetspartner hos oss! Vi söker dig som vill fortsätta utveckla vårt viktiga arbete inom dessa områden. Arbetsuppgifter I uppdraget som säkerhetspartner hos oss arbetar du med säkerhetsfrågor tillsammans med chefer och andra nyckelroller i verksamheten. Du arbetar brett och på såväl strategisk som operativ nivå inom samtliga säkerhetsområden: fysisk säkerhet, personsäkerhet, krisberedskap och civilt försvar, brandskydd och informationssäkerhet. Med utgångspunkt i verksamhetens behov är du ett nära stöd som möjliggör för chefer på olika nivåer att ta ansvar för säkerhetsfrågor. Du bidrar med ditt arbete till att stärka hela organisationens samlade säkerhetskultur och riskmedvetenhet. Du samarbetar med andra stödfunktioner i förvaltningen, med säkerhetspartners i andra förvaltningar och med regionens säkerhetsavdelning. I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att inom alla säkerhetsområden: - Upprätta och informera om rutiner - Formulera målsättningar och genomföra uppföljningar - Inventera och analysera säkerhetsrisker - Identifiera relevanta åtgärder för förbättring och utveckling - Hålla i utbildningar - Planera och genomföra övningar - Föredra ärenden av olika slag för ledningsgrupper och i andra forum. Om arbetsplatsen Närsjukvården Halland består av två delar, Vårdcentralen Halland och Folktandvården Halland. Vårdcentralen Halland driver regionens 24 offentligt ägda vårdcentraler och erbjuder vård i Hallands samtliga kommuner. Verksamheten är intäktsfinansierad och drivs i konkurrens med privata vårdcentraler. Vid vårdcentralerna arbetar cirka 800 medarbetare. Folktandvården Halland driver 20 allmäntandvårdskliniker och fyra tandregleringskliniker och har verksamhet i samtliga halländska kommuner. Verksamheten drivs i konkurrens med privata aktörer. Inom folktandvården arbetar cirka 340 medarbetare. Förvaltningens ledning och administration är placerad i Varberg och Halmstad. Tjänstens placeringsort är därför möjlig att välja mellan dessa två orter.  Kvalifikationer Vi söker dig med universitets-/ högskoleutbildning eller annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har utbildning inom säkerhetsområdet och utbildning i projekt-, process och förändringsledning. För att vara aktuell för tjänsten behöver du ha minst två års arbetslivserfarenhet inom säkerhetsområdet. Har du tidigare erfarenhet av hälso- och sjukvårdsverksamhet är det meriterande. Du behärskar svenska språket i tal och skrift. Du har lätt för att samarbeta och skapa förtroenden och relationer med chefer och medarbetare på alla nivåer i organisationen. Du är lyhörd för verksamhetens behov och har förmåga att utifrån helheten föreslå lämpliga åtgärder och lösningar. Din goda pedagogiska förmåga innebär att du kan kommunicera även komplexa samspel på ett lättfattligt sätt. Du är strukturerad och organiserar ditt arbete både på övergripande och detaljerad nivå. Som person är du nyfiken, driven och gillar att ta initiativ, komma med nya idéer och omsätta dessa i praktiken. Du löser uppdrag både självständigt och tillsammans med andra och bidrar med energi och gott samarbetsklimat i teamet. Du är uthållig och arbetar på tills resultat är uppnådda och du har förmåga att leda och motivera andra. Genom att alltid ha verksamhetens bästa för ögonen och använda din kompetens och dina erfarenheter bidrar du till att ständigt utveckla, förbättra och förstärka säkerheten i våra verksamheter. För att lyckas i rollen behöver du ha mycket god administrativ förmåga, vara analytisk och ha ett ödmjukt förhållningssätt. Eftersom du i din roll arbetar över hela länet är det därför ett krav att du har B-körkort.  Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet. Varmt välkommen med din ansökan! Denna tjänst är säkerhetsklassad vilket innebär att du behöver genomgå och bli godkänd i en säkerhetsprövning innan du kan bli erbjuden anställning. Intervjuer planeras att hållas den 18 och 22 augusti. Vårt erbjudande För oss är det viktigt att du ska trivas och utvecklas i ditt arbete.  Läs mer om vilka https://www.regionhalland.se/jobb-och-karriar/formaner/ vi kan erbjuda dig som anställd. Om Region Halland Region Halland är till för alla som bor och arbetar här i Halland. Vi är över 8 000 medarbetare inom 370 olika yrken som alla arbetar för att erbjuda en god hälso- och sjukvård och att främja tillväxt och utveckling. Vi ansvarar också för kollektivtrafiken i Halland och driver frågor inom områden som näringsliv, kultur och utbildning. Vår vision är ”Halland ­ – bästa livsplatsen” och med det menar vi att Halland ska bli den bästa platsen att bo på, utbilda sig, arbeta och driva företag i. Vi har kommit en bra bit på vägen, välkommen att följa med oss på vår resa! https://www.regionhalland.se/om-region-halland/ Strävan efter jämställdhet, mångfald och likvärdiga villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av Region Hallands värdegrund. Region Halland krigsplacerar all tillsvidareanställd personal. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Region Halland har upphandlade avtal.

27 juni 2025
Sista ansökan:
3 augusti 2025
SUA-handläggare till FMTIS/GE Mitt
Försvarsmakten
Säkerhetsinspektörer m.fl.

På Försvarsmakten har du möjlighet att utöva din profession samtidigt som du tillsammans med dina kollegor bidrar till att skapa ett säkrare och tryggare samhälle. Vi värnar om våra medarbetare och erbjuder varierande och spännande arbetsuppgifter, utvecklingsmöjligheter, värdeskapande team och en balans mellan arbetsliv och privatliv.     Om enheten och staben  Handläggare SUA sökes till Genomförandeenhet Mitt (GE Mitt) med placering på GE Mitt Stab i Enköping. GE Mitt bedriver verksamhet som säkerställer Försvarsmaktens förmåga att kommunicera och leda, dygnet runt och året om. Enhetens avdelningar är utspridda på 6 orter i Militär region Mitt (MR M) och består till stor del av teknisk personal inom olika kompetensområden som till exempel IT, tele och transmission. Huvudsakliga arbetsuppgifter Säkerhetsprövning genomförs för att utreda om en individ kan anses vara pålitlig och lojal och ska klarlägga att en individ inte har några sårbarheter ut säkerhetssynpunkt. Tjänsten innebär att arbeta med personalutredningar av den som deltar, eller ska delta i Försvarsmaktens verksamhet. Detta är ett krav enligt säkerhetsskyddslagen om man skall delta i verksamhet med betydelse för Sveriges säkerhet, vilket Försvarsmaktens verksamhet innebär. Som säkerhetsprövare har du ett intresse och förståelse för mänskligt beteende. Du tycker om att arbeta i en roll där du genomför intervjuer och analyserar information och underlag för att sammanställa och driva dina utredningar. Du ansvarar för dina utredningar med gott självledarskap och har lätt att samarbeta med andra samt skapa och bibehålla förtroende både internt och externt. Det är viktigt att du vill lära dig och arbetar utifrån de regelverk och processer som styr säkerhetsprövningen. Samordna och genomföra säkerhetsutbildningar för konsulter utifrån rådande säkerhetsläge ingår även i arbetsuppgifterna samt utarbeta enhetens styrande och beskrivande dokument inom eget funktionsansvar.    KRAV Kvalifikationer • Lägst 3-årig gymnasieutbildning. • Erfarenhet av intervjuer för personbedömning, personutredning och personurval eller motsvarande som arbetsgivaren anser likvärdigt.  • Goda kunskaper i engelska och svenska både i tal och skrift. • För tjänsten goda kunskaper i Windowsmiljö (PC-vana). • Körkort. Personliga egenskaper För att passa i rollen som Säkerhetsprövare/SUA-handläggare krävs det att du är analytisk, strukturerad och noggrann. Du behöver kunna ta egna initiativ och självständigt driva ärenden inom eget verksamhetsområde på ett säkerhetsmedvetet sätt. Vidare tror vi att du har lätt för att samarbeta med andra, är inlyssnande i samtal, kan skapa ett förtroende med samtidigt ha stor integritet.  Då arbetet präglas av uppgifter med hög sekretess krävs ett gott omdöme och ett högt säkerhetsmedvetande.  Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.   MERIT • Utbildning inom underrättelse/säkerhetstjänst eller beteendevetenskap. • Tidigare arbete inom ramen för säkerhetstjänst. • Erfarenhet av omvärldsbevakning. • Tidigare anställning inom Försvarsmakten på relevant befattning. • Grundläggande militär utbildning.    Övrigt Tjänsten är en civil befattning Heltid Tillsvidareanställning, Försvarsmakten tillämpar sex månaders provanställning för dig som inte är anställd i myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Arbetsort Enköping Arbetet innebär regelbundna resor inom landet med övernattning.   Upplysningar: Vill du veta mer om befattningen är du välkommen att kontakta Stabschef Sofia Fagerström För upplysningar angående anställningsvillkor kontakta Personalhandläggare Sandra Assisi   Fackliga företrädare: OFRS - Martin Sparr OFRO - Hekki Videll SEKO - Matz Felix SACO - Agnetha Landquist Samtliga nås via växeln på 019-393 500   Ansökan Välkommen med din ansökan senast 2025-08-31. Din ansökan ska innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.  Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband, FMTIS, säkerställer Försvarsmaktens förmåga att kommunicera och leda - dygnet runt, året om. Förbandet har ett samlat ansvar för Försvarsmaktens tekniska ledningssystem som stödjer militära insatser till sjöss, på land och i luften – i Sverige och utomlands. Förbandet har över 1 800 medarbetare på mer än 30 orter runt om i landet. Läs mer på https://jobb.forsvarsmakten.se/fmtis En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras samt att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

27 juni 2025
Sista ansökan:
31 augusti 2025
Säkerhetssamordnare
Lerums kommun
Säkerhetsinspektörer m.fl.

Lerums kommun är känd för sina natursköna platser med sjöar och skog. Kommunen har 3200 medarbetare och 43 000 invånare men räknar med att växa rejält inom de närmsta åren. Lerum ligger endast 20 minuters resväg från Göteborg och står idag inför en utvecklingsintensiv period med många spännande projekt på gång, allt ifrån skola till bostäder. Kommunen arbetar för att säkra både god service, hög välfärd och ett blomstrande företagsklimat. Som säkerhetssamordnare i Lerums kommun är du anställd på Säkerhets- och beredskapsenheten som tillhör verksamhetsområdet Kansli, Säkerhet och Kund under Förvaltningsledningen. Enheten består för närvarande av en enhetschef, en säkerhetssamordnare och två krisberedskapssamordnare. ARBETSUPPGIFTER I uppdraget ingår bland annat arbetsuppgifter som: • Skyddet av de förtroendevalda, den demokratiska processen och val. • Samordning av förvaltningens arbete mot välfärdsbrottslighet. • Hantering av verksamhetsnära akuta händelser kopplat till hot, våld och mängdbrott. • Planera och samordna trygghetsskapande åtgärder kopplat till polisens Trygghetsundersökningar, DESO. • Framtagande av rapporter, handlingsplaner rutiner och checklistor. I rollen arbetar du också med att genomföra hotbedömningar och risk och sårbarhetsanalyser kopplat till personsäkerhet, PDV och evenemang. Du agerar som sakkunnig vid intresseavvägningar och konsekvensbedömningar enligt Kamerabevakningslagen kopplat till GDPR. Du agerar också som sakkunnig vid gällande NIS 2 och CER direktivet med inriktning på fysisk säkerhet och personsäkerhet. En annan del av rollen är att du är delaktig och drivande i arbetet med Trygghetsrådet kopplat till nulägesblid och åtgärdsplan. Du samverkar med externa aktörer som polis, bevakningsföretag, näringslivet och civilsamhället. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning eller annan eftergymnasial utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vi ser att du har har flerårig arbetslivserfarenhet, med fördel inom säkerhetshetsområdet kopplat till trygghetsskapande och brottförebyggande arbetet. Det är även meriterade att du har erfarenhet av att offentlig förvaltning eller politisk styrd organisation samt av att arbeta med större projekt. Som person ser vi att du är ansvarstagande, resultatorienterad, har kunden i fokus och samtidigt en hög nivå av säkerhetsmedvetenhet. En pedagogisk förmåga och en förmåga att genomföra kunskapshöjande utbildningsinsatser kopplat till säkerhet är vidare viktigt för att lyckas i rollen.  Vi ser också att du har en god förmåga att arbeta självständigt, i grupp och i nätverk. Att du kommunicerar på ett respektfullt, lättförståeligt och tydligt sätt och agerar lugnt och metodiskt vid akuta händelser. Du har god förmåga att utrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska. Har du även andra språkkunskaper är detta meriterande.  B-körkort är ett krav. ÖVRIGT Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Vi fäster stor vikt i bedömningen av personlig lämplighet kopplat till tjänstens arbetsuppgifter och enhetens sammansättning. Säkerhetsprövning enligt Säkerhetsskyddslagen kommer att genomföras innan vi fattar beslut om anställning. Välkommen med din ansökan!

27 juni 2025
Sista ansökan:
31 augusti 2025
Beredskapssamordnare
Orust kommun
Säkerhetsinspektörer m.fl.

Orust – den gröna och trygga ön där tanken är fri och drömmar får liv. Vi satsar på utveckling och investerar i både välfärd och våra medarbetare. Vi är stolta över att vår senaste medarbetarenkät visade att närmare 90% av våra medarbetare är stolta över att arbeta i Orust kommun. Välkommen till oss!   Om arbetsplatsen Tjänsten är placerad på Utvecklingsenheten vid sektor Ledning- och Verksamhetsstöd i Orust kommun. Utvecklingsenheten har ett strategiskt och samordnande ansvar för arbetet med civil beredskap, säkerhetsfrågor, trygghetsfrämjande och brottsförebyggande arbete. Enheten har även det strategiska och samordnande ansvaret för folkhälsa, kommunikation, näringslivsutveckling, kommunutveckling och integration. Här får du möjlighet att arbeta i en dynamisk och inspirerande miljö där innovation och samarbete står i centrum. Dina närmaste kollegor blir vår kris- och beredskapsstrateg samt vår trygghets- och säkerhetsstrateg, vilket innebär att du kommer att vara en del av ett kompetent och engagerat team som brinner för att skapa en trygg och säker kommun. Vi värdesätter helhetssyn, samarbete, innovation och personlig utveckling.   Dina arbetsuppgifter  Orust kommun stärker sin beredskapsorganisation genom tillsättandet av en ny tjänst som beredskapssamordnare. Du kommer att stötta kommunens olika verksamheter i deras kontinuitetshantering genom att samordna, ge metodstöd och hålla utbildningar. Du ska även stödja verksamheterna i framtagande av beredskapsplaner, risk- och sårbarhetsanalyser och att öva olika förmågor för att minska sårbarheten och öka förmågan att hantera fredstida kriser och höjd beredskap. Arbetet är primärt operativt så du förväntas kunna leda och driva egna projekt och processer, men också delta i och vara ett stöd i andras uppdrag. Du ingår även i kommunens krisledningsorganisation.   Om dig  Du är en trygg, stabil och utåtriktad person. Du arbetar metodiskt och strukturerat. Du har goda kommunikationsfärdigheter, är analytisk och har en stark problemlösningsförmåga. Du lär dig snabbt och har en helhetssyn som gör att du förstår vikten av samarbete för att uppnå goda resultat. Du kan självständigt planera, prioritera och organisera ditt arbete för att nå uppsatta mål inom givna tidsramar. Du har lätt för att skapa och upprätthålla goda relationer både internt och externt. Du trivs i en samordnande roll men har också förmågan att driva dina frågor framåt. Du kan omsätta planer till konkreta åtgärder. Vi söker dig som vill växa tillsammans med oss och bidra till vår gemensamma framgång. Kvalifikationer Krav: • Erfarenhet eller kunskap inom områdena civilt försvar, krisberedskap och säkerhetsskydd. • Relevant högskoleexamen inom riskhantering, krisberedskap, samhällsskydd eller annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant. • Kunskaper inom krisberedskapssystemet eller erfarenhet av att arbeta med frågor kopplade till civil beredskap. • Körkort med behörighet B. • Godkänt säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585), vilket innebär ett krav på svenskt medborgarskap. • Förmåga att ta till sig och dela information, både muntligt och skriftligt. Meriterande: • Erfarenhet från kommunal verksamhet eller arbete i en politiskt styrd organisation   Övriga upplysningar:   Arbetstid/varaktighet: Heltid, tillsvidare  Lön: Individuell lönesättning  Tillträdesdag: Enligt överenskommelse Sista ansökningsdag: 2025-08-15 Körkort: B För Orust kommun är det en självklarhet att mångfald och jämställdhet gynnar arbetsgruppen, arbetsplatsen och arbetsgivaren. Vi tillämpar rökfri arbetstid. Inom vissa yrken i Orust kommun krävs utdrag ur belastningsregistret eller säkerhetsprövning. Det gäller alla som ska arbeta inom skolan, HR-, Ekonomienheten samt med direkt stöd till brukare inom sektor omsorg. Vill du veta mer om Orust kommun som arbetsgivare och de förmåner vi erbjuder kan du läsa mer på vår webb: Orust.se Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

26 juni 2025
Sista ansökan:
15 augusti 2025
Informationssäkerhetsexpert
Migrationsverket
Säkerhetsinspektörer m.fl.

På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb! Säkerhetsavdelningen befinner sig i en utvecklingsfas och vi söker nu dig som vill bidra till att utveckla vårt arbete inom informationssäkerhet. Migrationsverkets säkerhetsavdelning är en del av huvudkontoret och har det övergripande ansvaret för säkerheten på myndigheten. Vi består av ett 40-tal medarbetare fördelat på tre enheter. Avdelningen leds av vår säkerhetsdirektör som även sitter med i myndighetens verksledning. Du kommer att arbeta i en miljö med många externa kontakter och internationella kopplingar. Verksamheten omfattas av komplexa hotbilder och stöds av tekniska system med höga krav på säkerhet och tillgänglighet. Vi erbjuder ett varierande, stimulerande och ansvarsfullt arbete med stor möjlighet till personlig utveckling. Du kommer ha möjlighet att ingå i projekt som har stor påverkan på Migrationsverkets verksamhet och vår samverkan med andra myndigheter. Arbetsuppgifter Säkerhetsavdelningen har en bred portfölj som utöver informationssäkerhet består av säkerhetsskydd, krisberedskap, totalförsvar, fysisk/teknisk säkerhet, resesäkerhet, medarbetarskydd och personalsäkerhet. Som expert inom informationssäkerhet kommer du att arbeta nära flera kollegor på avdelningen och i nära samverkan med IT-säkerhetsenheten och digitalisering och utvecklingsavdelningen. I tjänsten varvas arbete med styrning och uppföljning med stöd till verksamheten. I din roll kommer du att stödja organisationens säkerhetsarbete på flera sätt. Du kommer främst att: - utveckla, stödja och samordna myndighetens informationssäkerhetsarbete - stötta med informationssäkerhetskompetens - driva och leda workshops - genomföra analyser och utredningar samt dokumentation av dessa - delta i aktiviteter för att främja högt säkerhetsmedvetande och god säkerhetskultur - samverka med andra myndigheter Andra kvalificerade arbetsuppgifter kan förekomma utifrån behov, bakgrund och eget intresse. Myndigheten bedriver utvecklingsarbete bland annat inom digitalisering och samverkar ofta med externa parter inom olika områden. Kvalifikationer Jag som rekryterar heter Caroline van der Vliet och jag värdesätter hög lagkänsla, där vi tillsammans driver och utvecklar vår verksamhet och gemensamt hanterar de utmaningar vi står inför. Vi arbetar i en verksamhet där man inte alltid vet hur varje arbetsdag kommer att se ut. Det innebär att vi behöver vara flexibla och hantera vår vardag utifrån olika perspektiv och olika verksamhetsbehov med en helhetssyn för Migrationsverkets och våra sökandes bästa för ögonen.  För att trivas och lyckas i rollen ser vi att du är strukturerad och tydlig, men samtidigt lyhörd för verksamhetens behov. Du samarbetar väl med andra och har god kommunikativ förmåga. Du kan skapa engagemang och bygga förtroende. Du är strategisk och kan omsätta ledningens mål i det egna arbetet. Du levererar i god tid med hög kvalitet och har förmåga att arbeta självständigt och kan driva egna aktiviteter. Vidare ser vi att du uttrycker dig väl på svenska, i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten. Du som söker har - Akademisk utbildning inom relevant område eller annan utbildning i kombination med yrkeserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för rollen - Flera års erfarenhet av arbete med informationssäkerhet på myndighet eller större organisation alternativt som konsult - Erfarenhet av att planera och genomföra informationsklassningar och riskanalyser i myndighet och/eller större organisation - God kunskap om lagar, förordningar, föreskrifter och standard inom säkerhetsområdet - Svenskt medborgarskap Det är meriterande om du har - Annan formell utbildning - utöver universitets/högskoleutbildning eller motsvarande - inom informationssäkerhetsområdet - Erfarenhet av att följa upp informationssäkerhetsarbetet i myndighet och/eller större organisation - Erfarenhet av arbete med IT-säkerhet - Erfarenhet av arbete med upphandlingar/anskaffningar - Kunskap inom offentlighets- och sekretesslagstiftningen - Erfarenhet av myndighetssamverkan Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras. Utifrån detta föreligger krav på svenskt medborgarskap. Anställningen förutsätter en godkänd säkerhetsprövning. Vi erbjuder Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi tillämpar hybridarbetssätt med möjlighet till distansarbete och på kontoret utifrån en överenskommelse med arbetsgivaren. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, flexibel arbetstid samt goda semester- och pensionsvillkor. Upplysningar Anställningen är tillsvidareanställning på heltid som inleds med 6 månader provanställning. Tillträde snarast enligt överenskommelse. Placeringsort är Norrköping Arbetet kan innebära resor mellan alla våra kontor.  Vi kommer påbörja urvalsarbetet efter sista ansökningsdagen. Vi jobbar kompetensbaserat genom hela processen, vilket betyder att det ingår arbetspsykologiska tester, kompetensbaserade intervjuer och referenstagning. Har du frågor om tjänsten kontakta rekryterande chef Caroline van der Vliet: mailto:[email protected]. På grund av semestertider så besvaras frågor efter den 6 augusti och framåt.  Varmt välkommen med din ansökan senast den 13 augusti! Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.

26 juni 2025
Sista ansökan:
13 augusti 2025
Personalsäkerhetsexpert
Migrationsverket
Säkerhetsinspektörer m.fl.

På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb! Säkerhetsavdelningen befinner sig i en utvecklingsfas och vi söker nu dig som vill bidra till att utveckla vårt arbete inom säkerhetsskyddet. På Säkerhetsavdelningen arbetar specialister inom informationssäkerhet, personalsäkerhet, fysiskt och teknisk säkerhet, medarbetarskydd, krisberedskap och civilt försvar samt resesäkerhet. Vi erbjuder ett varierande, stimulerande och ansvarsfullt arbete med stor möjlighet till personlig utveckling. Som expert inom personalsäkerhet arbetar du både operativt och med utveckling av området. En stor del av arbetet utgörs av säkerhetsprövningsintervjuer och att göra säkerhetsprövningsbedömningar, och du kommer att bidra i en verksamhet som har stor påverkan på Migrationsverkets och Sveriges säkerhet. Vi erbjuder ett stimulerande och ansvarsfullt arbete med stor möjlighet till personlig utveckling för dig med erfarenhet inom säkerhetsskyddsområdet. Resor ingår frekvent i arbetet till olika delar av landet. Arbetsuppgifter I rollen som expert inom personalsäkerhet är din uppgift att tillsammans med övriga medarbetare bidra till att på ett strukturerat sätt säkerställa och kontinuerligt vidareutveckla myndighetens arbete inom säkerhetsskydd. I arbetet ingår internt samarbete med övriga intervjuledare och experter inom de olika områdena av säkerhetsskyddsarbete. I din roll så verkar du även för ökad kunskap och medvetenhet inom myndigheten vad avser säkerhetsskydd. Du har en utpräglat god kommunikativ och pedagogisk förmåga, bland annat för att utbilda och skapa förståelse för säkerhetsskydd på olika nivåer i organisationen. I arbetet ingår att du som intervjuledare reser till våra olika kontor i landet där säkerhetsprövningsintervjuer ska genomföras. Vem är du? I arbetet visar du prov på hög integritet och ett utpräglat säkerhetsmedvetande. Du är strukturerad och har en vilja och arbetar bra med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar och kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter. Du planerar och organiserar arbetet effektivt samt sätter upp och håller tidsramar. Vidare ser du helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Du har väl grundade och tydliga värderingar och förmåga att tänka begreppsmässigt på frågor ur ett etiskt perspektiv. Du styrs av etik och värderingar i avgörande situationer i arbetet. Du förstår din roll och ditt område, men ser samtidigt till hela verksamhetens bästa i ditt agerande. Du som söker har - Akademisk utbildning inom relevant område eller annan utbildning i kombination med yrkeserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant - Minst 3 års erfarenhet av säkerhetsskyddsarbete och arbete relaterat till säkerhetsskyddslagstiftningen - Minst 2 års erfarenhet av personalsäkerhet och arbete med säkerhetsbedömningar och säkerhetsprövningar - Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift - Svenskt medborgarskap - Möjlighet att resa utifrån verksamhetens behov Det är meriterande om du har - Genomförd säkerhetsskyddsutbildning (exempelvis Försvarsmakten alternativt MSB) - Erfarenhet av utredande arbete - Erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras. Utifrån detta föreligger krav på svenskt medborgarskap. Anställningen förutsätter en godkänd säkerhetsprövning. Vi erbjuder Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi tillämpar hybridarbetssätt med möjlighet till distansarbete och på kontoret utifrån en överenskommelse med arbetsgivaren. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, flexibel arbetstid samt goda semester- och pensionsvillkor. Upplysningar Anställningsform: Tillsvidare med sex månaders provanställning Arbetstider: Kontorsarbetstid, förtroendearbetstid. Vi tillämpar individuell lönesättning. Placering: Norrköping eller Sundbyberg Tillträde: Snarast enligt överenskommelse. Vi kommer påbörja urvalsarbetet efter sista ansökningsdagen. Vi jobbar kompetensbaserat genom hela processen, vilket betyder att det ingår arbetspsykologiska tester, kompetensbaserade intervjuer och referenstagning. Låter det intressant?  Har du frågor om tjänsten kontakta rekryterande chef Caroline van der Vliet: mailto:[email protected]. På grund av semestertider så besvaras frågor efter den 6 augusti och framåt.  Varmt välkommen med din ansökan senast den 13 augusti! Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.

26 juni 2025
Sista ansökan:
13 augusti 2025
Informationssäkerhetssamordnare - Luleå eller Boden
Fortifikationsverket
Säkerhetsinspektörer m.fl.

Fortifikationsverket söker en informationssäkerhetssamordnare till Enheten för säkerhetsskydd. Denna roll företräder myndigheten inom säkerhetsskydd med inriktning informationssäkerhet till Luleå/Boden. Har du hög säkerhetsmedvetenhet, hög integritet och gott omdöme, och vill stärka Sveriges försvarsförmåga, ansök redan idag! Vi är en av Sveriges största fastighetsägare och experter inom fortifikation, det vill säga skydds- och anläggningsteknik. Vårt huvuduppdrag är att bidra till ökad försvarsförmåga för ett tryggt och fritt Sverige. Din vardag – stärka säkerheten i totalförsvaret Enheten för säkerhetsskydd arbetar under säkerhetsskyddschefen med inriktande, stödjande och uppföljande säkerhetsskyddsarbete på myndigheten. Gruppen för informationssäkerhet är en vital del av enheten, där denna roll är placerad. Som informationssäkerhetssamordnare förväntas du delta i det systematiska informationssäkerhetsarbetet vid myndigheten och vara med och utveckla skyddet av Sveriges säkerhet. Du kommer arbeta med att utveckla och implementera det systematiska informationssäkerhetsarbetet. Tjänsten har en nationell verksamhetsutvecklande roll men stödjer också verksamheten genom operativt arbete framförallt mot ny projektering. Tjänsten kommer också att utveckla myndighetens arbete med informationssäkerhetsanalyser, kontroll, uppföljning och implementering av säkerhetsåtgärder kopplat till informationsklassificering. Tjänsten kommer även hantera och samordna större incidenter. Du kommer att delta i ackreditering av informationssystem. I rollen ansvarar du för att driva egna projekt, samt att identifiera utvecklingsbehov tillsammans med gruppen och bereda samt föredra underlag inför beslut. Tjänsten innebär många kontaktytor och samarbeten. Du förväntas sprida din kunskap internt och externt genom att informera, utbilda, arrangera föreläsningar/utbildningar samt genomföra workshops inom informationssäkerhet. I rollen ingår ansvar för att skapa nya utbildningar på fördjupningsnivå, bidra med omvärldsbevakning inom området samt delta i remissarbete. Resor förekommer i tjänsten och går att planera. Kvalifikationer Vi söker dig som har relevant utbildning på högskolenivå, yrkeshögskola eller motsvarande kompetens inom informationssäkerhet som bedöms likvärdig. Du har kännedom om Försvarsmaktens eller Säpos regelverk avseende säkerhetsskydd samt erfarenhet av arbete med säkerhetsskyddsklassificerad information och arbete i säkerhetskänslig verksamhet. Du har förståelse för systematiskt informationssäkerhetsarbete och god kunskap om gällande lagstiftning och regelverk inom informationssäkerhet. Du har även erfarenhet av säkerhetsarbete, kännedom om ISO 27000 serien m.fl. samt kunskaper i offentlighets- och sekretesslagstiftningen. Du har god administrativ förmåga, god datavana som användare av stödsystem samt goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Körkort klass B är ett krav. Det är meriterande om du har erfarenhet av fortifikatoriska anläggningar eller arbete inom annan säkerhetskänslig verksamhet. Det är även meriterande om du har arbetat med ackreditering av informationssystem eller har god förståelse för it-säkerhetstekniska krav. Dina personliga egenskaper är viktiga för oss och vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet och ditt engagemang. Vi behöver dig som är relationsskapande och har lätt för att samarbeta med olika yrkeskategorier. Du har erfarenhet av att bygga nätverk och arbeta över organisatoriska gränser med olika kompetenser. Du kan på ett tydligt och otvunget sätt förmedla ditt budskap på såväl ledningsnivå som i den operativa verksamheten eller i ett tekniskt utvecklingsprojekt. Du har högt säkerhetsmedvetande med hög integritet och gott omdöme. Du är strukturerad, positiv, självgående och du växlar med lätthet perspektiv mellan operativ, taktisk och strategisk nivå. För att lyckas i rollen krävs att du är uthållig och engagerad i att driva ditt eget arbete framåt. Vad erbjuder vi dig? Tillsammans med drygt 1200 kollegor på Fortifikationsverket runt om i landet jobbar du med ett unikt fastighetsbestånd för att stärka totalförsvaret i Sverige. Vi är stolta över det samhällsviktiga uppdrag vi har där vi bygger, förvaltar, driftar och utvecklar avancerad teknologi i samhällsviktiga byggnader. Våra arbetsuppgifter är omväxlande, spännande och utmanande och kräver sin kompetens. Vi arbetar enligt den statliga värdegrunden och dess principer och vi eftersträvar jämn könsfördelning. Lika rättigheter och möjligheter är viktigt för oss. Här får du goda möjligheter till kompetensutveckling och ta del av bra förmåner. Vi jobbar också för att du ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Tjänsten är en tillsvidareanställning, provanställning kan komma att tillämpas. Placering i Luleå eller Boden. Svenskt medborgarskap är ett krav, eftersom anställningar vid Fortifikationsverket är säkerhetsklassade. Det innebär att säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Vi välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter, har du skyddade personuppgifter kontaktar du den rekryteringsspecialist som finns namngiven så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Som tillsvidareanställd kommer du att krigsplaceras. Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 28 juli 2025. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska. Vid ansökan kommer dina personuppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Frågor kring tjänsten? Välkommen att kontakta informationssäkerhetschef Susanne Lyckfjäll, tel 010-44 45 133, eller rekryteringsspecialist Emma Bergvall, 010-44 44 557 Det går även bra att kontakta våra fackliga representanter: Eric Bergman, Ledarna, Tommy Eriksson, SEKO, Karin Alm, SACO, de nås via vår växel, tfn 010-44 44 000. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

25 juni 2025
Sista ansökan:
28 juli 2025
Säkerhetssamordnare – Eskilstuna
Fortifikationsverket
Säkerhetsinspektörer m.fl.

Fortifikationsverket söker en säkerhetssamordnare till säkerhetsavdelningens stab. Vi befinner oss i en stark tillväxt och staben är under uppbyggnad för att effektivisera säkerhetsavdelningens förmåga att leda, samordna och följa upp verksamheten på övergripande nivå. Har du erfarenhet av strategiskt arbete och vill jobba med säkerhetsskydd i en verksamhet som ständigt utvecklas, ansök redan idag! Vi är en av Sveriges största fastighetsägare och experter inom fortifikation, det vill säga skydds- och anläggningsteknik. Vårt huvuduppdrag är att bidra till ökad försvarsförmåga för ett tryggt och fritt Sverige. Din vardag – stärka Sveriges säkerhet Fortifikationsverket befinner sig i ett starkt expansivt skede med stora investeringsvolymer för att fortsätta utveckla och bygga fastigheter och anläggningar inom totalförsvaret. Säkerhetsavdelningen ansvarar för säkerhetsskyddet på Fortifikationsverket. Arbetet innefattar säkerhetsskyddsanalys, fysisk säkerhet, informationssäkerhet, personalsäkerhet, incidenthantering, säkerhetsskyddsavtal och signalskydd. På säkerhetsavdelningen arbetar idag cirka 40 medarbetare. Staben är sammanhållande för avdelningens planering- och verksamhetsuppföljning, utveckling av processer, utbildning samt koordinering av ärenden. I staben ingår även funktionen signalskydd. Som säkerhetssamordnare förväntas du delta i säkerhetsskyddsarbetet vid myndigheten och vara med och utveckla skyddet av Sveriges säkerhet. Du arbetar aktivt med att stödja projektledare inom ramen för säkerhetsskydd i flera större projekt på central och strategisk nivå. Du deltar i samverkansform tillsammans med myndighetens partners inom försvarsfamiljen. Befattningen kräver gedigen kunskap och erfarenhet kring hantering av skyddsvärden och säkerhetsskyddklassificerad information. I befattningen ingår även att samordna signalskyddet inom ramen för vissa projekt. Tjänsten innebär koordinering gentemot många kontaktytor och samarbeten både inom och utanför myndigheten och du förväntas sprida din kunskap internt och externt genom att informera och utbilda. Du kan komma att analysera och hantera större säkerhetsskyddsincidenter samt delta i kontrollverksamhet. I rollen ingår även analys och utveckling av arbetssätt, identifiering av skyddsvärden och stöd vid säkerhetsskyddsplanering. Resor förekommer i tjänsten och går att planera. Kvalifikationer Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning inom säkerhetsskyddområdet med mycket goda kunskaper om säkerhetsskyddslagstiftningen och gällande föreskrifter. Du har även goda kunskaper inom säkerhetsskyddsplanering, säkerhetsrapportering, och incidenthantering och har flerårig aktuell erfarenhet av kvalificerat säkerhetsskyddsarbete. Du är erfarenhet av att utveckla processer och rutiner inom säkerhetsskyddstjänst.  Det är meriterande om du har erfarenhet och behörighet att arbeta med signalskydd. Om du har erfarenhet av att hålla föredragningar och genomföra utbildning är det också positivt. Du har ledarkompetens som vi bedömer som tillfredsställande samt goda kunskaper i administrativa IT-stödsystem. Du kommunicerar och uttrycker dig väl både muntligt och skriftligt på svenska. Körkort klass B är ett krav. Dina personliga egenskaper är mycket viktiga för oss. Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet och ditt engagemang. Vi behöver dig som är relationsskapande och har erfarenhet av att bygga nätverk och arbeta över organisatoriska gränser med olika kompetenser samt över myndighetsgränser. Att kunna skapa förståelse och helhetssyn för säkerhetsskyddsfrågor inom flera olika verksamhetsområden är en viktig förmåga för att göra dig framgångsrik i denna roll. Du kan på ett tydligt och otvunget sätt förmedla ditt budskap på såväl ledningsnivå som i den operativa verksamheten eller i ett tekniskt utvecklingsprojekt. Du är strukturerad, positiv, självgående och har tålamod och förmåga att arbeta strategiskt mot långsiktiga mål. För att lyckas i rollen krävs att du är uthållig och engagerad i att driva ditt eget arbete framåt. Du har högt säkerhetsmedvetande med hög integritet och gott omdöme och en uttalad drivkraft att vara med och skydda Sveriges säkerhet. Vad erbjuder vi dig? Tillsammans med ca 1200 kollegor på Fortifikationsverket runt om i landet jobbar du med ett unikt fastighetsbestånd för att stärka totalförsvaret i Sverige. Vi är stolta över det samhällsviktiga uppdrag vi har där vi bygger, förvaltar, sköter driften och utvecklar avancerad teknologi i samhällsviktiga byggnader. Våra arbetsuppgifter är omväxlande, spännande och utmanande och kräver sin kompetens. Vi arbetar enligt den statliga värdegrunden och dess principer och vi eftersträvar jämn könsfördelning. Lika rättigheter och möjligheter är viktigt för oss. Här får du goda möjligheter till kompetensutveckling och ta del av bra förmåner. Vi jobbar också för att du ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Tjänsten är en tillsvidareanställning, provanställning kan komma att tillämpas. Placeringsort Eskilstuna. Svenskt medborgarskap är ett krav, eftersom anställningar vid Fortifikationsverket är säkerhetsklassade. Det innebär att säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Vi välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter, har du skyddade personuppgifter kontaktar du den rekryteringsspecialist som finns namngiven så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Som tillsvidareanställd kommer du att krigsplaceras. Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 7 augusti 2025. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska. Vid ansökan kommer dina personuppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Frågor kring tjänsten? Välkommen att kontakta stabschef Jenny Neuman, tel vx 010-44 44 000 eller rekryteringsspecialist Monica Landmark, tel 010-44 44 690. Det går även bra att kontakta våra fackliga representanter: Eric Bergman, Ledarna, Tommy Eriksson, SEKO, Karin Alm, SACO, de nås via vår växel, tfn 010-44 44 000. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

25 juni 2025
Sista ansökan:
7 augusti 2025
Säkerhetsskyddsspecialist – Eskilstuna
Fortifikationsverket
Säkerhetsinspektörer m.fl.

Fortifikationsverket söker en säkerhetsskyddsspecialist till säkerhetsavdelningens stab. Vi befinner oss i en stark tillväxt och staben är under uppbyggnad för att effektivisera säkerhetsavdelningens förmåga att leda, samordna och följa upp verksamheten på övergripande nivå. Har du erfarenhet av strategiskt arbete och vill jobba med säkerhetsskydd i en verksamhet som ständigt utvecklas, ansök redan idag! Din vardag – stärka Sveriges säkerhet Vi är en av Sveriges största fastighetsägare och experter inom fortifikation, det vill säga skydds- och anläggningsteknik. Vårt huvuduppdrag är att bidra till ökad försvarsförmåga för ett tryggt och fritt Sverige. Fortifikationsverket befinner sig i ett starkt expansivt skede med stora investeringsvolymer för att fortsätta utveckla och bygga fastigheter och anläggningar inom totalförsvaret. Säkerhetsavdelningen ansvarar för säkerhetsskyddet på Fortifikationsverket. Arbetet innefattar säkerhetsskyddsanalys, fysisk säkerhet, informationssäkerhet, personalsäkerhet, incidenthantering, säkerhetsskyddsavtal och signalskydd. På säkerhetsavdelningen arbetar idag cirka 40 medarbetare. Staben är sammanhållande för avdelningens planering- och verksamhetsuppföljning, utveckling av processer, utbildning samt koordinering av ärenden. I staben ingår även funktionen signalskydd. Som säkerhetsskyddsspecialist arbetar du med att analysera hot, sårbarheter och skyddsvärden och ger förslag på säkerhetshöjande åtgärder. Befattningen kräver gedigen kunskap och erfarenhet kring identifiering av skyddsvärden och hantering av säkerhetsskyddklassificerad information. Du kommer att arbeta med säkerhetsskyddsplanering, säkerhetsrapportering och hantera incidenter. Du kommer att göra bedömningar med olika tidsperspektiv, aggregeringsnivå samt olika mottagare som ska utgöra underlag för beslut i myndighetens verksamhet. Du är ansvarig för att utveckla och effektivisera säkerhetsavdelningens processer och rutiner. Tjänsten innebär många kontaktytor och samarbeten genom att delta i nätverk och samverka aktivt med våra partners och andra försvarsnära myndigheter. Du förväntas sprida din kunskap internt och externt genom att informera och utbilda. Som säkerhetsskyddsspecialist arbetar du även med NATO-relaterade uppdrag. Kvalifikationer Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning inom säkerhetsskyddområdet med mycket goda kunskaper om säkerhetsskyddslagstiftningen och gällande föreskrifter. Du har även goda kunskaper inom säkerhetsskyddsplanering, säkerhetsrapportering, och incidenthantering. Du har erfarenhet av kvalificerat säkerhetsskyddsarbete och flerårig erfarenhet från arbete inom säkerhetstjänst inom totalförsvaret. Du har erfarenhet av att utveckla processer och rutiner inom säkerhetsskyddstjänst.  Det är meriterande om du har erfarenhet av Nato-arbete, gärna inom NSIP eller om du har signalskyddsutbildning. Om du har erfarenhet av att hålla föredragningar och genomföra utbildning är det också positivt. Du har ledarkompetens som vi bedömer som tillfredsställande samt goda kunskaper i administrativa IT-stödsystem. Du kommunicerar och uttrycker dig väl både muntligt och skriftligt på svenska. Körkort klass B är ett krav. Dina personliga egenskaper är mycket viktiga för oss. Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet och ditt engagemang. Vi behöver dig som är relationsskapande och har erfarenhet av att bygga nätverk och arbeta över organisatoriska gränser med olika kompetenser samt över myndighetsgränser. Att kunna skapa förståelse och helhetssyn för säkerhetsskyddsfrågor inom flera olika verksamhetsområden är en viktig förmåga för att göra dig framgångsrik i denna roll. Du kan på ett tydligt och otvunget sätt förmedla ditt budskap på såväl ledningsnivå som i den operativa verksamheten eller i ett tekniskt utvecklingsprojekt. Du är strukturerad, positiv, självgående och har tålamod och förmåga att arbeta strategiskt mot långsiktiga mål. För att lyckas i rollen krävs att du är uthållig och engagerad i att driva ditt eget arbete framåt. Du har högt säkerhetsmedvetande med hög integritet och gott omdöme och en uttalad drivkraft att vara med och skydda Sveriges säkerhet. Vad erbjuder vi dig? Tillsammans med ca 1200 kollegor på Fortifikationsverket runt om i landet jobbar du med ett unikt fastighetsbestånd för att stärka totalförsvaret i Sverige. Vi är stolta över det samhällsviktiga uppdrag vi har där vi bygger, förvaltar, sköter driften och utvecklar avancerad teknologi i samhällsviktiga byggnader. Våra arbetsuppgifter är omväxlande, spännande och utmanande och kräver sin kompetens. Vi arbetar enligt den statliga värdegrunden och dess principer och vi eftersträvar jämn könsfördelning. Lika rättigheter och möjligheter är viktigt för oss. Här får du goda möjligheter till kompetensutveckling och ta del av bra förmåner. Vi jobbar också för att du ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Tjänsten är en tillsvidareanställning, provanställning kan komma att tillämpas. Placeringsort Eskilstuna. Svenskt medborgarskap är ett krav, eftersom anställningar vid Fortifikationsverket är säkerhetsklassade. Det innebär att säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Vi välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter, har du skyddade personuppgifter kontaktar du den rekryteringsspecialist som finns namngiven så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Som tillsvidareanställd kommer du att krigsplaceras. Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 7 augusti 2025. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska. Vid ansökan kommer dina personuppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Frågor kring tjänsten? Välkommen att kontakta stabschef Jenny Neuman, tel vx 010-44 44 000 eller rekryteringsspecialist Monica Landmark, tel 010-44 44 690. Det går även bra att kontakta våra fackliga representanter: Eric Bergman, Ledarna, Tommy Eriksson, SEKO, Karin Alm, SACO, de nås via vår växel, tfn 010-44 44 000. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

25 juni 2025
Sista ansökan:
7 augusti 2025
Bitr Signalskyddschef - Eskilstuna
Fortifikationsverket
Säkerhetsinspektörer m.fl.

Fortifikationsverket söker en Biträdande Signalskyddschef till säkerhetsavdelningens stab. Vi befinner oss i en stark tillväxt och för att möta utvecklingen och en ökad omfattning av signalskydd rekryterar vi nu ytterligare en Biträdande signalskyddschef. Har du erfarenhet av signalskydd och vill jobba i en verksamhet som ständigt utvecklas, ansök redan idag! Vi är en av Sveriges största fastighetsägare och experter inom fortifikation, det vill säga skydds- och anläggningsteknik. Vårt huvuduppdrag är att bidra till ökad försvarsförmåga för ett tryggt och fritt Sverige. Din vardag – stärka Sveriges säkerhet Fortifikationsverket befinner sig i ett starkt expansivt skede med stora investeringsvolymer för att fortsätta utveckla och bygga fastigheter och anläggningar inom totalförsvaret. Säkerhetsavdelningen ansvarar för säkerhetsskyddet på Fortifikationsverket. Arbetet innefattar säkerhetsskyddsanalys, fysisk säkerhet, informationssäkerhet, personalsäkerhet, incidenthantering, signalskydd och säkerhetsskyddsavtal. På säkerhetsavdelningen arbetar idag cirka 40 medarbetare. Säkerhetsstaben är under uppbyggnad för att effektivisera säkerhetsavdelningens förmåga att leda, samordna och följa upp verksamheten på övergripande nivå. Staben ansvarar för myndighetens signalskydd och är sammanhållande för avdelningens planering- och verksamhetsuppföljning, utveckling av processer samt koordinering av uppgifter. Rollen som biträdande Signalskyddschef innebär att bistå Signalskyddschefen i samtliga dennes ansvar och sysslor. Signalskyddschefen ansvarar för signalskyddstjänsten inom myndigheten genom att: -ansvara för upprättande och förvaltning av myndighetens styrande och stödjande dokument inom signalskyddet - genomföra utbildningar - genomföra inventering och kontroller - förvalta och hantera system, materiel, nycklar och aktiva kort - hantera incidenter inom signalskyddet - delta i projektgrupper Resor inom Sverige förekommer i tjänsten. Kvalifikationer Vi söker dig som har relevant högskole- eller universitetsutbildning, eller annan relevant utbildning som motsvarar kravbilden som vi bedömer likvärdig, samt även utbildning som Signalskyddschef. Du har erfarenhet av arbete vid statlig myndighet, t.ex. som signalskyddschef, biträdande signalskyddschef, system-, nyckel- eller kortadministratör. Du har arbetat med sekretessbelagda och säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter och handlingar. Du har även arbetat med incidenthantering. Körkort klass B är ett krav. Det är meriterande om du har kunskap om försvarsmaktens föreskrifter rörande säkerhetsskydd och signalskydd. Det är också meriterande med utbildning inom säkerhets-området brett sett. Dina personliga egenskaper är mycket viktiga för oss. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Du har förmågan att prioritera och strukturera ditt eget arbete och att löpande kunna följa upp flera parallella aktiviteter. Det är av vikt att du bidrar genom stort engagemang i syfte att utveckla signalskyddet och dess arbetssätt inom myndigheten. I din roll som Biträdande Signalskyddschef ställs mycket höga krav på noggrannhet och att skapa struktur. Vidare ser vi att du har en analytisk förmåga och är lösningsorienterad samt att du är trygg som person och i din roll. Du behöver på ett naturligt sätt skapa och upprätthålla förtroendefulla kontakter såväl internt som i samverkan med andra myndigheter.  Vad erbjuder vi dig? Tillsammans med ca 1200 kollegor på Fortifikationsverket runt om i landet jobbar du med ett unikt fastighetsbestånd för att stärka totalförsvaret i Sverige. Vi är stolta över det samhällsviktiga uppdrag vi har där vi bygger, förvaltar, sköter driften och utvecklar avancerad teknologi i samhällsviktiga byggnader. Våra arbetsuppgifter är omväxlande, spännande och utmanande och kräver sin kompetens. Vi arbetar enligt den statliga värdegrunden och dess principer och vi eftersträvar jämn könsfördelning. Lika rättigheter och möjligheter är viktigt för oss. Här får du goda möjligheter till kompetensutveckling och ta del av bra förmåner. Vi jobbar också för att du ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Tjänsten är en tillsvidareanställning, provanställning kan komma att tillämpas. Placeringsort Eskilstuna. Svenskt medborgarskap är ett krav, eftersom anställningar vid Fortifikationsverket är säkerhetsklassade. Det innebär att säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Vi välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter, har du skyddade personuppgifter kontaktar du den rekryteringsspecialist som finns namngiven så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Som tillsvidareanställd kommer du att krigsplaceras. Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 11 augusti 2025. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska. Vid ansökan kommer dina personuppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Frågor kring tjänsten? Välkommen att kontakta stabschef Jenny Neuman, tel vx 010-44 44 000 eller rekryteringsspecialist Monica Landmark, tel 010-44 44 690. Det går även bra att kontakta våra fackliga representanter: Eric Bergman, Ledarna, Tommy Eriksson, SEKO, Karin Alm, SACO, de nås via vår växel, tfn 010-44 44 000. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

25 juni 2025
Sista ansökan:
11 augusti 2025