Säkerhetsstrateg inriktning välfärdsbrottslighet

Avdelningen för säkerhet och beredskap Region Uppsalas ledningskontor är en del av Region Uppsala, en av Uppsala läns största arbetsgivare. Ledningskontoret ska stödja den politiska ledningen och förvaltningarna så att den politiska inriktningen får genomslag i Region Uppsalas olika verksamheter och regionen kan axla sin roll, regionalt och nationellt. Ledningskontoret leds av regiondirektören och har en styrande, stödjande och samordnande roll i Region Uppsala. På ledningskontoret finns avdelningar för ekonomi, HR, hälso- och sjukvård, it, kommunikation och information, regional utveckling, säkerhet och beredskap samt regiondirektörens stab. Region Uppsalas ledningskontor har drygt 800 medarbetare. Vill du utvecklas och bidra till Region Uppsalas utveckling - välkommen att arbeta med oss! Vår verksamhet En helt ny strategisk tjänst skapar vi nu för att jobba ännu hårdare mot välfärdsbrottsligheten i Region Uppsala. Vi söker en samhällsengagerad person som är van vid kvalificerat utrednings- och analysarbete. Det här är en tjänst där du verkligen har möjlighet att bidra. Vi söker nu en engagerad Säkerhetsstrateg som ska samordna Region Uppsalas arbete mot välfärdsbrottslighet samt anti-korruption och otillåten påverkan. Tjänsten är placerad vid Region Uppsalas ledningskontor, avdelningen för säkerhet och beredskap, enheten för verksamhetsskydd. Enheten stödjer regiondirektören i uppdraget att upprätthålla en god säkerhet för verksamheter och medarbetare. Inom enheten finns specialister inom fysisk säkerhet, informationssäkerhet, dataskydd och säkerhetsskydd med mera. På enheten arbetar idag 9 personer. Vi har en hybrid arbetsplats vilket innebär att du kan varva din arbetstid att sitta på kontoret med att arbeta på distans. Ditt uppdrag Tjänsten präglas till större del av strategiskt arbete men med inslag av operativt stöd till olika verksamheter. I uppgifterna ingår bland annat att: • Utveckla Region Uppsalas förmåga att förebygga, försvåra och avbryta välfärdsbrottslighet genom att upprätta riktlinjer, andra styrdokument, samt utveckla befintliga systemstöd som idag finns inom Region Uppsala för att upptäcka välfärdsbrottslighet. • Leda och sammankalla den tvärsektoriella funktionen som ska arbeta med frågorna. • Utgöra stöd till verksamheterna vid utredningar och granskningar, både externa och interna. • Vara Region Uppsalas representant i olika nätverk för dessa frågor. • Samverka med relevanta myndigheter, bland annat IVO, Polismyndigheten, Ekobrottsmyndigheten, Skatteverket, Försäkringskassan med flera. Du kommer tillhöra en härlig arbetsgrupp där vi ser att du kan bidra med en positiv anda, prestigelöshet, tydlig kommunikation och konstruktivt förhållningssätt. Dina kvalifikationer • Svenskt medborgarskap. • Relevant högskoleutbildning, alternativt annan utbildning och arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig. • Flera års erfarenheter från arbete med brottsförebyggande frågor. • Kunskaper om det svenska välfärdssystemet. Uppdraget innebär bred samverkan med externa myndigheter samt att strategiskt och långsiktigt utarbeta riktlinjer och annat stöd till Region Uppsalas olika förvaltningar inom området välfärdsbrottslighet. I uppdraget ingår att ta fram underlag för beslut, bereda ärenden och svara på remisser varför tjänsten kräver mycket god svenska i tal och skrift samt pedagogisk förmåga. Meriterande • Tidigare arbetslivserfarenhet från politiskt styrd organisation. • Erfarenhet av arbete mot välfärdsbrottlighet, anti-korruption, otillåten påverkan. • Erfarenhet från process- och projektledning. • Kunskap/erfarenhet om myndighetsutövning. Viktiga kunskapsområden för tjänsten som är meriterande: • Utredning och analysarbete • Upphandling/inköp • Lagen om offentlig upphandling (LOU) • Lagen om valfrihetssystem (LOV) • Lag om läkarvårdsersättning (LOL) • Lag om ersättning för fysioterapi (LOF) • Arbete med anti-korruption[br] Din kompetens Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande och vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper kring samarbets- och samverkansförmåga samt lämplighet. Som person är du strategisk och analytisk som också har förmåga att röra dig ner till den operativa nivån när du ser att det behövs. Skickligt leder du människor och får dem med dig i förändrings- och utvecklingsarbete. Vi erbjuder Tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Det innebär att säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen före anställning. För tjänsten krävs svenskt medborgarskap. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande och lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Du är placerad vid vårt ledningskontor, vid enheten för verksamhetsskydd och kan komma att krigsplaceras i befattning. Hos oss får du förmåner som gör skillnad, läs om förmånerna här (https://regionuppsala.se/jobba-hos-oss/bli-var-nya-kollega/formaner/). Vill du veta mer? Kontakta Enhetschef Inga-Britt Andersson, +46(0)18-611 32 02 Fackliga representanter: Vision - Christianne Simson, 018-611 32 51. SACO - Leif Sandberg, 0706-741088. Övriga fackförbund nås via Region Uppsalas växel 018-611 00 00. Vill du jobba med oss? Välkommen med din ansökan via länken nedan. Region Uppsala värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet. Denna rekrytering sker helt genom Region Uppsalas försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

6 maj 2024
Sista ansökan:
2 juni 2024
Rådgivare med fokus på utbildning och övning inom beredskap

Har du erfarenhet att arbeta med beredskap och genomförande av utbildning- och övningsverksamhet? Är du pedagogisk och har god samarbetsförmåga? Vill du arbeta med myndighetsövergripande beredskapsplanering med syfte att bidra till att göra Sverige och världen säkrare? Då kan du vara den vi söker. Arbetsuppgifter Vi säker en rådgivare till beredskapsenheten med ett särskilt fokus på utbildning, övning och informationsinsatser inom beredskapsområdet. Som rådgivare arbetar du med myndighetsövergripande beredskapsplanering med fokus på utbildning, övning och informationsinsatser. Det inkluderar bland annat arbetsuppgifter som att planera, samordna, genomföra och utvärdera interna utbildningar och övningar. Arbetet omfattar även externa övningar tillsammans med Försvarsmakten eller andra aktörer inom totalförsvaret. Därtill ingår att sammanhålla myndighetens interna kommunikation kopplat till beredskapsområdet i samverkan med kommunikationsavdelningen. I tjänsten ingår även att bidra i arbetet med myndighetsövergripande beredskapsplanering vilket exempelvis inkluderar, uppdatering av styrande dokument samt förändrings- och utvecklingsarbete inom beredskapsområdet, nätverkande inom och utom FMV (t.ex. Försvarsmakten och andra totalförsvarsaktörer) samt risk- och sårbarhetsanalyser. Som rådgivare ingår du i Lednings- och ekonomistaben. Många av arbetsuppgifterna genomförs i nära samarbete med dina kollegor och i tjänsten ingår även att bidra till enhetens samtliga arbetsuppgifter. Enhetens arbetsuppgifter innefattar exempelvis funktionen för tjänsteman i beredskap (TiB), FMV:s krishanteringsorganisation, omvärldsbevakning och analys samt arbete med försörjningstrygghetsfrågor. Tjänsten är placerad på Gärdet i Stockholm. Vi söker dig som Har en akademisk examen eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som vi bedömer likvärdig. Har du utbildning i beredskap, krishantering eller annan relevant utbildning ser vi det som meriterande. För att lyckas i rollen har du minst ett par års relevant arbetslivserfarenhet. Du har erfarenhet av genomförande av utbildning- och övningsverksamhet samt erfarenhet av att sammanställa rapporter och beslutsunderlag. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på såväl svenska som engelska. Vidare tror vi att det är en fördel om du har erfarenhet av arbete med krishantering, beredskapsplanering eller totalförsvarsplanering. Det är även meriterande om du har erfarenhet av att bedriva och leda analytiskt arbete samt ledning, planering och uppföljning av en verksamhet, gärna från offentlig verksamhet eller annan relevant myndighetsförvaltning. Det är en fördel om du har erfarenhet inom det militära försvaret men det är inte ett krav. Likaså om du har tidigare erfarenhet av stabsarbete eller stabsmetodik. Meriterande är även kunskaper inom totalförsvarsfrågor inklusive relevant lagstiftning samt kunskaper inom stats-eller myndighetsförvaltning. B-körkort är önskvärt men inget krav. En förutsättning för att lyckas i rollen är att du har god samarbetsförmåga och trivs med att arbeta i team. Du har även förmåga att skapa engagemang och delaktighet i en grupp. Vidare tar du gärna initiativ och har god förståelse för hur andra tar till sig kunskap och anpassar ditt sätt att förmedla budskap efter det. Du planerar, organiserar och prioriterar även ditt arbete på ett effektivt sätt. Rätt person är viktigt för oss, därför lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Om oss Tjänsten är placerad på beredskapsenheten på Lednings- och ekonomistaben. Enhetens uppgifter innefattar bland annat myndighetens övergripande beredskapsplanering med syfte att kunna upprätthålla FMV:s verksamhet i högre beredskapsnivåer. Det inkluderar utbildning och övning inom beredskapsområdet, myndighetens krishantering och Tjänsteman i beredskap (TiB). Enheten ansvarar även för Lednings- och ekonomistaben säkerhetsskyddsplanering och beredskapsplanering. FMV – Försvarets materielverk På FMV är du med och bidrar till att göra Sverige och världen säkrare. Vi upphandlar, utvecklar och levererar materiel och tjänster till det svenska försvaret. I vår vision ”Rätt materiel för ett starkare försvar” ryms vårt arbete och våra leveranser till Försvarsmakten av allt från helikoptrar, ubåtar, stridsflygplan och snörade kängor till kompasser, radarstationer, pansarterrängbilar och kuddar. Bredden i vårt uppdrag ger dig möjligheten att jobba med spännande innehåll, människor och projekt. Vi sätter värde på ömsesidigt förtroende och på ett hållbart arbetsliv. Därför erbjuder vi alla våra anställda ett brett utbud av utbildningar, kompetensutveckling och träning. Vill du vara med och utveckla framtidens försvar? Sök tjänsten via FMV:s webbplats. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska. Våra fackliga företrädare är SACO Elisabeth From, OFR/S Lena Sköld Gunnarsson, OFR/O Lars Mörrby och SEKO Peter Andersson. Alla nås på telefon 08-782 4000 (FMV Växel). #LI-Hybrid Vid frågor ber vi dig kontakta rekryterande chef Anna Laurell på telefon 08-782 4000. Om du har frågor om rekryteringsprocessen kan du höra av dig till rekryterare, Johanna Samuelson på [email protected]. Sista ansökningsdag är 2024-05-20. Välkommen med din ansökan. FMV finns för landet, i många delar av landet. Som medarbetare hos oss får du både en trygg och utmanande anställning och ett stort eget ansvar. För att jobba hos oss behöver du vara svensk medborgare och genomgå en säkerhetsprövning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Vi tillämpar provanställning och som anställd kommer du att krigsplaceras utifrån totalförsvarets behov. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via FMV:s webbplats eller via vår registratur. Vi har redan gjort vårt medieval, därför undanber vi oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

3 maj 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Säkerhetshandläggare till förvarsverksamheten i Ljungbyhed och Åstorp

På Migrationsverket är vi cirka 6 000 personer som arbetar med en av vår tids stora samhällsfrågor och med uppgif­ter som rör människors liv och framtid. Vårt jobb är viktigt på riktigt! Vi söker säkerhetshandläggare till förvaren i Ljungbyhed och Åstorp. Vid en försvarsenhet placeras frihetsberövade människor som fått ett avvisnings- eller utvisningsbeslut och som behöver finnas tillgängliga för verkställighet. En person kan också tas i förvar om rätten att vistas i landet eller identiteten behöver utredas. Förvaret är en sluten enhet och verksamheten bedrivs dygnet runt. Arbetet utgår från gällande lagstiftning där rättssäkerhet, värdighet och trygghet är viktigt. Som medarbetare på Migrationsverket kan du förvänta dig ett givande arbete i en dynamisk miljö som präglas av ett fokus på ständiga förbättringar, samarbete och respekt för människan. På Migrationsverket gör du skillnad och bidrar till samhällsnyttan, samtidigt som du får en trygg och stabil anställning. Vad gör en säkerhetshandläggare? Som säkerhetshandläggare arbetar du med förvarets lokala säkerhetsarbete och driver det operativa arbetet med säkerhetsrelaterade frågor framåt. Du är ledningsgruppens stöd i alla säkerhetsrelaterade frågor. Du har en betydande roll i det strategiska säkerhetsarbetet, med bland annat analys och uppföljning.  Du driver personalsäkerhetsarbetet på förvaret och bidrar till kvalitetsuppföljningsarbetet inom säkerhet genom att samla statistik, genomföra analyser och uppföljningar inom säkerhetsområdet samt planera åtgärder. I det arbetet ansvarar du för säkerhets-, kris- och utrymningsplanering. Du utreder även incidenter samt ansvarar för att ta fram och uppdatera rutiner och policys inom säkerhetsområdet. Vidare ansvarar du för viss hantering av tekniska anläggningar inom säkerhetsområdet såsom tillträdesskydd och fysiskt skydd i lokaler (lokalskydd) samt förvalta och utveckla rutiner inom ditt ansvarsområde. Du deltar i nationella säkerhetsforum tillsammans med säkerhetsansvariga på övriga förvar samt säkerhetsexperter på huvudkontoret. I samarbete med utbildningssamordnare är du även delaktig i utbildningsinsatser inom säkerhetsområdet för övriga medarbetare. Du kommer även att fungera som kontaktperson med externa aktörer såsom Kriminalvårdens nationella transportenhet, polisen etc. Utöver detta förväntas du fungera som ett stöd för personalen på avdelningen i att upprätthålla ordning och säkerhet på avdelningen och att arbeta med att förebygga och hantera konflikter, risker, hot och våld. Du kan även behöva utföra säkerhetskontroller och visitationer. Vem är du? Vi söker dig som är trygg, stabil och har självinsikt. Du kan skilja på det personliga och professionella och du förhåller dig på ett sätt som är anpassat till situationen. Du har en god samarbetsförmåga, är lyhörd och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Du arbetar bra med komplexa frågor. Analyserar och bryter ner problem i sina beståndsdelar och löser komplicerade problem. Du kommunicerar på ett tydligt sätt, har god förståelse för hur människan tar till sig kunskap och anpassar sättet att förmedla ditt budskap till mottagaren. Vidare planerar, organiserar och prioriterar du ditt arbete på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar. I vårt arbete som statstjänstemän ställs även höga krav på omdöme och en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Du som söker har - Eftergymnasial utbildning med inriktning mot säkerhet eller risk- och krishantering, alternativ annan utbildning i kombination med för rollen aktuell och relevant erfarenhet - God kännedom kring gällande lagstiftning inom dina ansvarsområden såsom säkerhetsskyddslag, arbetsmiljölag etc - Kunskap om säkerhetsrutiner i låst miljö - God kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska - B-körkort - Svenskt medborgarskap Det är meriterande om du har - Kunskap om kris- och kontinuitetsplanering - Erfarenhet av säkerhetsarbete inom offentlig verksamhet  - Erfarenhet av uppföljning och utredning av incidenter - Erfarenhet av att hålla svåra samtal, såsom säkerhetsprövningssamtal, förhör etc. Upplysningar Anställningsform: Tillsvidare med provanställning Arbetstider: Kontorsarbetstid. Arbete utanför kontorstid kan förekomma. Placering: Ljungbyhed. En del av tjänsten kommer att vara placerad på förvaret i Åstorp   Tillträde: Enligt överenskommelse Läs om våra anställningsförmåner https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Vart-uppdrag-och-arbete.html. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras. Utifrån detta föreligger krav på svenskt medborgarskap. Anställningen förutsätter en godkänd säkerhetsprövning. Ansökan Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 19 april 2024. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem. _________________________________________________________________________________________________________ Om rekryteringsprocessen För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär. Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet. Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

3 maj 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Beredskapssamordnare

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 86 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund. Vi söker nu en beredskapssamordnare till omsorgsförvaltningen och arbete- och välfärdsförvaltningen. I ditt uppdrag ingår att stärka den kommunala hälso- och sjukvårdens och socialtjänstens beredskap vid fredstida kriser och höjd beredskap. Du kommer att samverka med verksamheter inom socialtjänst och hälso- och sjukvård samt driva och utveckla arbetet med de förberedelser som behövs så att verksamheterna kan upprätthållas under höjd beredskap. Samverkan sker även med andra aktörer i kommunen, myndigheter och civilsamhället. Din organisatoriska placering blir på omsorgsförvaltningens planeringsenhet. Vi är ett engagerat gäng där var och en har sin specialistkompetens och arbetar övergripande mot förvaltningens verksamheter. Vi ser framemot din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Ditt uppdrag innebär att arbeta med krisberedskap, beredskapsplanering, kontinuitetshantering, åtgärder inom samverkan och ledning, utbildning och övning samt framtagande av planer, policys och riktlinjer inom detta område utifrån gällande lagstiftning. Vidare arbetar du med att bygga upp nya arbetssätt och processer samt utveckla befintliga inom beredskapsområdet, kopplat till de två förvaltningarnas verksamhetsområden. En viktig del av ditt arbete kommer vara att ge verksamheterna löpande stöd och vägledning inom området. Du kommer att vara en viktig del i arbetet med att genomföra analyser, ge förslag på åtgärder och genomföra insatser för att stärka förvaltningarnas arbete med beredskap. Du kommer att jobba nära tillsammans med avdelningen för skydd och säkerhet som ansvarar för krisberedskap i hela kommunkoncernen. I din roll kommer du också att ingå i krisledningsstödet om något extraordinärt händer, vilket innebär stabsarbete och ledning i kris. I uppdraget ingår även att planera och genomföra praktiska övningar och utbildningar. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning eller annan kunskap som arbetsgivaren bedömer som likvärdig samt erfarenhet av arbete med beredskap. Har du kunskap om offentlig förvaltning och hur en kommun är organiserad och fungerar så är det meriterande liksom kunskap om krisberedskap ur ett kommunalt perspektiv. Arbetet kräver mycket god datorvana och goda kunskaper i Officepaketet. Därutöver ska du ha mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. B-körkort för manuell växellåda är ett krav. Då ditt arbete sker i samverkan med många aktörer, både internt och externt, är du lyhörd, kommunikativ och har en god samarbetsförmåga. Du är analytisk och strategisk i ditt tänkande med förmåga till helhetsperspektiv när det gäller kvalitets- och säkerhetsfrågor. Du drivs av ett genuint samhällsengagemang och trivs med en central roll där du bidrar till delaktighet och tillit. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Säkerhetsprövning kommer att genomföras innan anställning. ÖVRIGT Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne. I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid. Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

3 maj 2024
Sista ansökan:
24 maj 2024
IT-FÖRSVARSFÖRBANDET SÖKER SÄKERHETSCHEF

OM TJÄNSTEN 1.IT-försvarsförbandet (1.ITF) är en del av Försvarsmaktens förmåga till väpnad strid i cyberdomänen. Vi försvarar Försvarsmaktens ledningsstödssystem genom både proaktiv uppsökande verksamhet och reaktiv hantering av IT-säkerhetsincidenter. Våra antagonister har stora resurser och hög kompetens vilket ställer höga krav på oss som ska skydda och försvara systemen. Då förbandets verksamhet innebär hantering av skarpa insatser kommer du att vara en viktig spelare i att försvara Sverige och stärka vår samlade förmåga inom cyberdomänen. Huvudsakliga arbetsuppgifter I befattningen som säkerhetschef på 1. IT-försvarsförbandet leder du säkerhetstjänsten vid förbandet, och rapporterar inom ramarna för denna uppgift direkt till förbandets chef. Det ingår b.la. att stödja, utbilda och informera förbandets medarbetare avseende säkerhetstjänst. Du leder, samordnar och följer upp säkerhetstjänstens arbete som helhet inom ramen för funktionen. Du planerar, genomför och följer upp förbandets interna kontroller, samt arbetar tillsammans med Försvarsmaktens centrala kontrollfunktion för att stärka och utveckla förbandets säkerhetstjänst. Som säkerhetschef arbetar du med fysisk säkerhet, informationssäkerhet och personalsäkerhet i samverkan med såväl interna som externa aktörer. Vidare genomför du, tillsammans med militära och civila experter, särskild säkerhetsskyddsplanering för operativ verksamhet och styr, samordnar, dokumenterar och utvecklar metoder och rutiner för förbandets säkerhetskänsliga verksamhet. Vad vi erbjuder dig • Tid, möjlighet och verktyg för att kunna leverera resultat i dina arbetsuppgifter. • Du kommer att arbeta nära den strategiska ledningen, både i förutsättningsskapande planering och insatsplanering. • Årlig utbildningsplan som du själv har goda möjligheter att påverka. • Kompetenta och drivna kollegor som jobbar mot ett gemensamt syfte. • Möjlighet att ta upp till tre timmars fysisk träning under veckan. Hos oss är träning en arbetsuppgift. • Arbetet sker på plats men vi lägger mycket fokus på att du ska ha en bra balans mellan arbete och privatliv. Kompetenskrav • Yrkeslivserfarenhet av tjänstgöring som säkerhetschef inom myndighet och/eller privat sektor • Yrkeslivserfarenhet av teknisk bevakning kopplat mot larm– och passagesystem. • Erfarenhet av att genomföra säkerhetsprövningar. • Erfarenhet av säkerhetsskyddsplanering. • Goda administrativa egenskaper. • B-körkort. Meriterande • Auktoriserad Säkerhetschef och/eller IT-säkerhetschef. • Erfarenhet av militär underrättelse– och säkerhetstjänst. • Erfarenhet av stabsmetodik. • Erfarenhet av att hantera Försvarsmaktens IT– och informationssystem avsedda för säkerhetstjänst. • Erfarenhet av chefsbefattningar med personal– och verksamhetsansvar. • OF 2 alt. OR 6-7.   Personliga egenskaper Du arbetar väl tillsammans med andra människor där du relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du har välgrundade värderingar där du styrs av etik som går i linje med Försvarsmaktens värdegrund. Du har ett konstruktivt sätt att lösa tilldelade uppgifter, ofta i nära samarbete med övriga förbandet. Du uppskattar att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt där du via en god samordning har möjlighet att genomföra korrekta avdömningar, även under stunder av tidspress. Du uppfattas av kollegor som lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har ett intresse av att vilja hjälpa andra där du inte drar dig för att stödja med din specialistkunskap. Övriga krav Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos 1.IT-Försvarsförbandet för andra personer än dina närmast berörda. Anledningen till att vi ber dig vara återhållsam med informationen är att det finns tjänster vid förbandet som omfattas av sekretess. För anställning vid Försvarsmakten krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer nationell och internationell arbetsskyldighet. Tjänsten har kombattantstatus vilket innebär att du skall kunna hantera och bruka vapen. Denna utbildning får du hos oss. En säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning.  Urvalsprocessen kommer att kompletteras med arbetspsykologiska tester. Anställningsform: Tillsvidareanställning, 6 månaders provanställning tillämpas för dig som f n inte är anställd inom Försvarsmakten. Placeringsort: Enköping Tillträde: Enligt överenskommelse. Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta: [email protected] Välkommen in med din ansökan senast 9 juni. Din ansökan behöver innehålla CV samt ett personligt brev där du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav. Ansökan skickas till: [email protected], ange referens ”2407” på din ansökan. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband, FMTIS, säkerställer Försvarsmaktens förmåga att kommunicera och leda - dygnet runt, året om. Förbandet har ett samlat ansvar för Försvarsmaktens tekniska ledningssystem som stödjer militära insatser till sjöss, på land och i luften – i Sverige och utomlands. Förbandet har över 1 800 medarbetare på mer än 30 orter runt om i landet. Läs mer på https://jobb.forsvarsmakten.se/fmtis En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras samt att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

3 maj 2024
Sista ansökan:
9 juni 2024
Häktet Göteborg söker underättelseoperatör

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Läs mer om häktet Göteborgs verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/kontakt/hitta-till-oss/verksamhet/hakte/goteborg/#verksamhet ARBETSUPPGIFTER Arbetsuppgifterna handlar i huvudsak om att insamla, sammanställa, värdera och analysera information i syfte att förbättra bedömningen av intagna ur risk- och säkerhetsperspektiv. Du kommer att arbeta tillsammans med den lokala säkerhetsfunktionen med såväl lokalt, regionalt och centralt formulerade uppdrag. I arbetsuppgifterna ingår även samarbete med externa myndigheter. Underrättelseoperatören ska på ett aktivt och självständigt sätt producera underrättelseprodukter inom ansvarsområdet, tillgodose det lokala behovet av operativ underrättelseverksamhet samt stödja den centrala underrättelsefunktionen. Beredskapstjänstgöring ingår i rollen som underrättelseoperatör. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har intresse och engagemang för informationssäkerhet samt säkerhets- och underrättelsefrågor. Du har god analytisk förmåga och tar ansvar för din uppgift för att uppnå önskat resultat. Dina beslut grundas på korrekta avvägningar och du agerar alltid med verksamhetens bästa i fokus. Då du kommer att ha mycket kontakter, såväl internt som externt, är det av stor vikt att du har god samarbetsförmåga och förstår vikten av goda yrkesmässiga relationer i alla sammanhang. För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. I din ansökan önskar vi att du förtydligar din relevanta arbetslivserfarenhet och kunskap, eftersom att det är ett krav för tjänsten. Krav: • Fullständig gymnasiekompetens i form av slutbetyg eller gymnasieexamen • Flerårig relevant arbetslivserfarenhet inom exempelvis underrättelse eller annan arbetslivserfarenhet som Kriminalvården bedömer relevant. • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska • God IT-kunskap Det är meriterande om du har: • Välmeriterad tjänstgöring inom en underrättelsefunktion som motsvarar de behov vi har för denna tjänst. • Erfarenhet från Kriminalvårdens verksamhet eller från annan del av rättsväsendet • Relevant högskoleutbildning företrädesvis inom statskunskap, beteendevetenskap, teknik, juridik eller pedagogik • Utbildning inom underrättelseverksamhet • Erfarenhet av intern och extern samverkan samt god kännedom om samverkande myndigheters uppdrag • Särskilt meriterande är erfarenhet av arbete i relationsdatabaser • Övriga relevanta språkkunskaper ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Säkerhetskontroll kommer att föregå beslut om anställning. Vissa befattningar är placerade i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas. För tjänster med högre säkerhetsklass behöver du vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. Arbetsprov och intervjuer kommer att hållas 31 maj 2024 För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

3 maj 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024
Beredskapssamordnare med inriktning hälso- och sjukvård och socialtjänst

Enheten för trygghet, säkerhet och beredskap startades den 1 januari 2024 och är en del av kommunledningsförvaltningen. Vi arbetar för att det ska vara tryggt och säkert i Hudiksvall kommun. Enheten består i dagsläget av fyra medarbetare som ansvarar för arbetet med trygghet, brottsförebyggande, krisberedskap, civilt försvar och säkerhet. Nu söker vi dig som vill arbeta som beredskapssamordnare med inriktning mot hälso- och sjukvård och socialtjänst. Hos oss blir du en del av en nystartad, trivsam enhet med hög kompetens och starkt driv. Din arbetsplats är i våra nybyggda lokaler på Kattvikskajen. Arbetsuppgifter Som beredskapssamordnare med inriktning mot hälso- och sjukvården och socialtjänsten kommer du att driva och utveckla arbete med civilt försvar inom verksamheterna. Ditt huvudansvar kommer att vara att stötta, samordna och säkerställa genomförandet av arbetet med att stärka socialtjänsten och hälso- och sjukvården förmåga att kunna upprätthållas under höjd beredskap. I tjänsten ingår bland annat att: - Samordna och utveckla arbetet med beredskapsplanering och kontinuitetshantering. - Arbeta fram en krigsorganisation. - Medverka i olika regionala samarbeten samt ha kontakt med andra myndigheter och kommuner. - Planera, genomföra och utvärdera utbildningar och övningar i syfte att utveckla verksamheternas förmåga inom civilt försvar. Din profil För att trivas i rollen ser vi att du är en driven och analytisk person med god förmåga att på ett strukturerat sätt planera, genomföra samt följa upp strategiskt arbete utifrån uppsatta mål. Du tar gärna initiativ och sätter igång aktiviteter som ofta innebär samarbete med andra verksamheter. Du är kommunikativ - med det menar vi att du uttrycker dig väl i tal och skrift, samt säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter. För tjänsten krävs det att du har:  - Akademisk utbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. - B-körkort. - Svenskt medborgarskap då anställningen innebär placering i säkerhetsklass. - Erfarenhet av att jobba några år inom hälso- och sjukvård eller socialtjänst. Det är fördelaktigt om du har gått en utbildning eller arbetat med riskhantering, samhällsskydd eller liknande. Vi ser även att det är fördelaktigt om du tidigare arbetat i en politiskt styrd organisation och/eller med projektledning. Vid urval görs en sammanvägd bedömning och stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Säkerhetsprövning kommer att genomföras. Denna tjänst är en projektanställning till och med 2024-12-31 med möjlighet till förlängning. Projektet beräknas att pågå till och med år 2026, förutsatt att vi erhåller projektmedel som beviljas årligen. Intervjuer kommer att ske löpande – så vänta inte med att skicka in din ansökan! Om förvaltningen En kommun ansvarar för många viktiga funktioner i vårt samhälle - allt från utbildning och social omsorg till teknisk service och räddningstjänst. Vi på kommunledningsförvaltningen ser till att alla kommunens funktioner samordnas, utvecklas och följs upp utifrån övergripande politiska beslut. Dessutom är vi med och utvecklar nya bostadsområden, nya stadsdelar och vår landsbygd. Vi arbetar för ett mer hållbart Hudiksvall, som bidra till ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet. När du har en fråga, fundering eller synpunkt om Hudiksvalls kommun finns vårt Servicecenter där för att lotsa dig rätt. Vi är kommunledningsförvaltningen – en del av Hudiksvalls kommun. Om Hudiksvalls kommun Mitt i Sverige, vid den vackra hälsingekusten, ligger Hudiksvalls kommun - eller kanske mer känt som Glada Hudik. Här lever 37 600 glada hudikbor, och mer än hälften av oss bor på landsbygden.  I Hudiksvalls kommun är avstånden korta till det mesta man vill göra och det man behöver, och du får tid över till det som är viktigt i livet. Här finns närhet till kontrastrika miljöer, ett aktivt föreningsliv och ett näringsliv med stor handlingskraft - många världsledande företag har sitt säte i vår kommun. Hudiksvalls kommun är den största arbetsgivaren i kommunen. Tillsammans är vi 3 800 medarbetare, inom 300 olika yrken, som varje dag jobbar för att skapa värde för dem vi är till för – våra kommuninvånare. Det är ett stort och viktigt uppdrag som ska genomsyras av trygghet, öppenhet, delaktighet och jämlikhet. På så sätt hjälps vi åt att bygga ett samhälle där alla människor är lika mycket värda. Tänk på att inte skriva känsliga personuppgifter eller värderande information i din ansökan. Om du har skyddade personuppgifter vill vi att du ansöker genom att kontakta den rekryteringsansvariga som står i annonsen. Din ansökan blir en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. Läs mer om vad vi som arbetsgivare kan erbjuda dig: www.hudiksvall.se/jobbahososs

3 maj 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024
Säkerhetssamordnare

Vad roligt att du är intresserad av att jobba hos oss! Här i västra Värmland, bland vidsträckta sjöar och grönskande skogar, finns en stark glöd som sprider värme och lyser upp. Glöden är vår vision och ledstjärna. I Arvika kommunkoncern jobbar idag cirka 2 700 kompetenta medarbetare. Välkommen du också! Säkerhetssamordningen arbetar utifrån ett samverkansavtal för gemensam säkerhetssamordning mellan Arvika, Eda, Säffle och Årjängs kommuner. Vår enhet ansvarar för civil beredskap, informationssäkerhet, säkerhetsskydd samt brottsförebyggande frågor. Vi tror på vikten av att samordna säkerhetsarbetet för att vara ett professionellt och verksamhetsnära stöd för kommunkoncernerna, men också de som bor och verkar i våra kommuner.  På vår enhet arbetar sex personer. Vi behöver bli fler och söker nu en säkerhetssamordnare. Tjänsten som säkerhetssamordnare är placerad på räddningstjänsten i Arvika. Arbetsuppgifter Du kommer att delta i arbetet med med krisberedskap och kommunens planering för höjd beredskap. Du tar fram risk- och sårbarhetsanalyser för kommunkoncernen samt arbetar med identifierade åtgärder. Du kommer arbeta med kontinuitetshantering både inom krisberedskap, höjd beredskap samt informationssäkerhet. I tjänsten ingår att samordna arbetet med beredskapsplaner, öva och utbilda. Du arbetar med kommunens geografiska områdesansvar genom att samordna frivilliga, POSOM samt lokalt samhällsviktig verksamhet kopplat till civil beredskap.  I din roll ingår även arbete med informationssäkerhet, säkerhetsskydd och brottsförebyggande frågor, främst genom att stödja i analysarbetet och säkerställa samverkan.  Du kommer att ingå i den kommunala krisledningen och vara med och utvärdera inträffade händelser. Arbetet utförs tillsammans med säkerhetssamordnare, informationssäkerhetssamordnare, övrig personal på räddningstjänsten samt i befintliga och tillfälliga arbetsgrupper i kommunerna. Arbete sker även med övriga kommuner i Värmland, Länsstyrelsen, regionen och nationellt med myndigheter och andra aktörer. Tjänsten innebär arbete i Arvika, Eda, Säffle och Årjängs kommuner och placeringen är på brandstationen i Arvika. Resor till andra kommuner och län förekommer frekvent. Kvalifikationer Du har en adekvat eftergymnasial utbildning som innehåller grundläggande kunskaper för arbete inom civil beredskap, brottsförebyggande, informationssäkerhet, offentlig förvaltning eller totalförsvar. Alternativt så har du erfarenhet av arbete inom civil beredskap, brottsförebyggande, informationssäkerhet, offentlig förvaltning eller totalförsvar. Vi ser gärna att du har en högskoleutbildning inom krisberedskap, statsvetenskap, samhällsplanering, kriminologi eller liknande och/eller djupgående kunskaper inom området. Det är meriterande om du har erfarenhet av kommunal eller offentlig förvaltning och kunskap eller erfarenheter inom projektledning, skadeförebyggande arbete och systematiskt säkerhetsskyddsarbete. För att lyckas i rollen är du en relationsskapande person som har lätt för att samarbete med andra. Du är bra på att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt och har en god problemlösande analysförmåga. Du har ett strategiskt och brett perspektiv på frågor och har ett nytänk som går att omsätta i praktiken. Vidare har du lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och du är bra på att motivera, skapa delaktighet och engagemang. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. I rollen krävs en god förmåga att upprätta digitala dokument, rapporter och protokoll samt kunna handha modern informationsteknik inom krisberedskapsområdet. Tjänsten är säkerhetsklassad och kräver svenskt medborgarskap. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Övrigt Arvika kommunkoncern samarbetar med Varbi i rekryteringsärenden och det är också vårt rekryteringsverktyg för att hantera ansökningar samt ett led i att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess. Du söker jobbet genom länken i annonsen. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande. Vi har gjort vårt medieval och vill därför ej bli kontaktade av säljbolag.

2 maj 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Säkerhets- och beredskapsstrateg, tillika signalskyddschef

Läkemedelsverket är en kunskapsintensiv myndighet, där du har nära till specialistkunskap, forskning, utbildning och engagerade kollegor. Vår arbetsmiljö präglas av generositet, kunskapsspridning och ständigt lärande. Vi som arbetar på Läkemedelsverket är stolta över vårt viktiga samhällsuppdrag: att bidra till den svenska folk- och djurhälsan. Säkerhets- och beredskapsfunktionen på Läkemedelsverket behöver nu förstärka vårt team. Vill du vara med på vår utvecklingsresa? Vår verksamhet Läkemedelsverkets Säkerhets- och beredskapsfunktion arbetar med frågor som rör myndighetens säkerhetsskydd, signalskydd, personsäkerhet, informationssäkerhet, krisberedskap och totalförsvar. Vi befinner oss just nu i en spännande utvecklingsfas och söker dig som vill vara med och påverka och driva förändrings- och utvecklingsarbete. Läs mer om vårt uppdrag och vad det innebär att arbeta på Läkemedelsverket här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/omlakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket Dina arbetsuppgifter Tjänsten är en delad roll där du kommer att ansvara för uppgifter både som Säkerhets- och beredskapsstrateg och som Signalskyddschef. Då säkerhets- och beredskapsfunktionen är i utvecklingsfas måste du också trivas med att växla mellan strategiska och operativa uppgifter. Stor del av arbetet sker i nära samverkan med andra parter, såväl internt som externt, vilket kräver att du enkelt skapar varaktiga relationer, och för en proaktiv dialog i syfte att stödja verksamheten att hitta pragmatiska och effektiva lösningar. Säkerhets- och beredskapsstrateg I din roll som strateg kommer du att arbeta både strategiskt och operativt i att bistå direktören för Säkerhets- och beredskapsfunktionen, som även är myndighetens säkerhetsskyddschef med stöd, implementering, samordning, uppföljning och utbildning av vårt säkerhets- och signalskyddsarbete. Du arbetar systematiskt och långsiktigt med utveckling, stöd och uppföljning av vårt säkerhets- och signalskyddsarbete Du kommer bland annat arbeta med att aktivt verka för uppbyggnaden av ett systematiskt arbete inom säkerhets- och signalskyddsområdet. Ansvara för något mer område inom säkerhetsområdet utifrån din utbildning och tidigare erfarenheter, exempelvis vara informationssäkerhet, fysisk säkerhet eller säkerhetsprövning. Genomföra utbildningar för både mindre och större grupper samt ta fram styrande dokument. Signalskyddschef I rollen som Signalskyddschef ansvarar du för signalskyddstjänsten vid Läkemedelsverket. Arbetet ska säkerställa korrekt förvaltning av signalskyddssystem, utbilda personal, incidenthantering samt kontroller av signalskyddet såväl i fred som vid en beredskapshöjning anpassat efter Läkemedelverkets uppdrag. I uppdraget ingår även att implementera och utveckla myndighetens signalskydd i nära samverkan med övriga beredskapsmyndigheter samt arbeta med verksamhetsutveckling. Din bakgrund Vi söker dig som har: • Relevant högskoleutbildning eller flerårig erfarenhet av säkerhetsarbete som myndigheten bedömer likvärdig. • Utbildning som signalskyddschef • Minst tre års arbetslivserfarenhet från strategiskt och operativt arbete i offentlig verksamhet. • Goda kunskaper i relevant lagstiftning och föreskrifter inom området. • Erfarenhet av att hålla i informations- och utbildningsinsatser. • Uttrycker dig väl, både i tal och skrift på svenska. Det är meriterande om du har erfarenhet av: • Har utbildning som säkerhetschef eller inom informationssäkerhet. • Arbete på högre strategisk nivå och erfarenhet att bereda myndighetsärenden. Dina personliga egenskaper Du är analytisk, ambitiös och vill snabbt nå goda resultat i arbetet. Du har förmåga och intresse att självständigt finna lösningar till förbättringar och utveckling inom ditt arbetsområde. Du kan samarbeta med många olika kompetenser inom hela organisationen och har ett strukturerat arbetssätt. I din roll som signalskyddschef ställs mycket höga krav på noggrannhet och att skapa struktur. Då du är prestigelös har du lätt att samarbeta på ett professionellt och trevligt sätt och du har även förmåga att förklara och förankra, både skriftligt och muntligt. Att snabbt kunna växla mellan planerad och händelsestyrd verksamhet är en förutsättning för att lyckas i arbetet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Bra att veta Sista ansökningsdag: 2024-05-20 Anställningsform: Tillsvidare Tillträde: Enligt överenskommelse Enhet: Säkerhets- och beredskapsfunktionen Diarienummer: 2.4.1-2024-039592 Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Vi värdesätter mångfald och välkomnar sökande med olika bakgrund. På Läkemedelsverket får du goda förutsättningar för balans i livet. Vi erbjuder dig bland annat flextid, förmånliga semestervillkor, friskvårdsbidrag samt friskvård på arbetstid. I den mån arbetsuppgifterna tillåter finns det möjlighet att delvis arbeta på distans efter överenskommelse med chef. Läs mer om de förmåner du får hos oss här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-palakemedelsverket/formaner-hos-oss Säkerhetsprövning med registerkontroll genomförs enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Du kommer vid en eventuell intervju att behöva styrka din identitet samt uppvisa examensbevis och relevanta intyg. All tillsvidareanställd personal vid Läkemedelsverket är krigsplacerad inom myndigheten. Kontakt Du är välkommen att kontakta Kristina Malmström, direktör Säkerhets- och beredskapsfunktionen. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Alexandra Braf, Saco och Pia Wictor, ST. Vi finns alla på telefon 018-17 46 00 eller nås genom e-post [email protected]. Välkommen med din ansökan! Denna rekrytering sker helt genom Läkemedelsverkets försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

2 maj 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Säkerhetsskyddshandläggare

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som säkerhetsskyddshandläggare erbjuds du ett av Sveriges viktigaste jobb inom säkerhet, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige. Välkommen till Gemensamma funktioner - en integrerad del av Svenska kraftnät som ska lösa de gemensamma utmaningarna. Gemensamma funktioner stöttar hela organisationen och jobbar dagligen för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål. Divisionen består av kommunikation, HR, rättsavdelning, inköp, säkerhet och beredskap, fastighet och hållbarhet. Vi behöver kreativa, innovativa förmågor med olika kompetenser – är du en av dem? Läs mer om vår arbetsplats här: Vår arbetsplats | Svenska kraftnät (svk.se) Om tjänsten Till vår enhet Leverantörssäkerhet söker vi nu en Säkerhetsskyddshandläggare. Vi söker dig som vill bidra till att skydda elförsörjningen i Sverige och därigenom Sveriges säkerhet. Enheten Leverantörssäkerhet tillhör avdelning Säkerhet och beredskap. Enheten ansvarar bl.a. för att teckna säkerhetsskyddsavtal med leverantörer till Svenska kraftnät. Dina arbetsuppgifter. Vi söker en säkerhetsskyddshandläggare med inriktning på säkerhetsskyddad upphandling. Denna tjänst kommer vara placerad på enhet Leverantörssäkerhet. I din roll kommer du tillsammans med kollegorna på enheten främst arbeta inom ramen för säkerhetsskyddad upphandling enligt säkerhetsskyddslagen. Detta innebär bland annat; • Genomförande av uppstartsmöten och säkerhetsprövningsintervjuer med leverantörer. • Avtalshantering. • Kontroll och uppföljning av säkerhetsskyddsavtal. • Framtagning av olika beslutsunderlag. Ytterligare en viktig del av arbetet innebär att utbilda och vägleda upphandlande chefer och projektledare. Tillsammans med dina kolleger driver du även på vidareutvecklingen av processer och systemstöd på enheten. Utvecklingsmöjligheter Som säkerhetsskyddshandläggare har du många kontaktytor både internt inom myndigheten, med Svenska kraftnäts leverantörer och externt mot andra myndigheter. Du kommer att behöva ta ett stort eget ansvar i framdriften av arbetsuppgifterna. Du kommer få möjligheten att utvecklas inom säkerhetsområdet både inom enheten och genom nära samarbete med kunniga kollegor inom olika specialkompetenser och bakgrunder. Om dig Personliga egenskaper: För att bli framgångsrik i befattningen som säkerhetsskyddshandläggare behöver du vara självgående och noggrann.   Du arbetar enligt en tydlig process, organiserar och planerar ditt arbete väl, slutar det som påbörjats och håller deadlines.Vidare är du en person som har lätt att skapa relationer med andra och som alltid vill hitta lösningar på problem. Givetvis är du prestigelös och kan ta tag i olika arbetsuppgifter för att hjälpa dina kollegor på enheten och avdelningen. I denna rekrytering kommer mycket stor vikt läggas vid dina personliga egenskaper. Skallkrav: Akademisk examen inom exempelvis säkerhet/säkerhetsskydd, ekonomi, juridik eller teknik alternativt motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som myndigheten bedömer relevant. Vidare har du: • Erfarenhet av att arbeta med säkerhetsskyddad upphandling med säkerhetsskyddsavtal. • Erfarenhet av att hålla säkerhetsprövningsintervjuer. • Förmåga att uttrycka dig väl såväl tal som skrift på svenska. Meriterande krav:  • Arbete med kontroll och uppföljning av leverantörer. • Arbete med registerkontroller. • Erfarenhet från arbete inom energibranschen. • Tidigare erfarenhet av statlig verksamhet.  Bra att veta • Placeringsort: Sundbyberg. • Arbetet utförs huvudsakligen på plats i Sundbyberg. • Publiceringsdag:        2024-05-02. • Sista ansökningsdag: 2024-05-23. • Anställningsform: Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Kontakta gärna följande personer för mer information: Rekryterande chef  Tina Johansson, tel. 010-475 9792 Ansvarig rekryterare Lennart Jansson, tel. 010-350 91 49 Fackliga representanter är; Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected].       Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

1 maj 2024
Sista ansökan:
23 maj 2024