Nationell förvaltare av tekniska säkerhetssystem

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Tjänsten är placerad inom sektionen för teknisk säkerhet som tillhör Säkerhetsavdelningen. Sektionen ansvarar bland annat för kravställning av samtliga tekniska säkerhetssystem och brandskydd, både i löpande förvaltning samt inför ny- och ombyggnationer. I sektionens uppdrag ingår att verka för att säkerställa att anläggningarna inom Kriminalvården har ett fullgott skydd mot sabotage och obehörigt tillträde. ARBETSUPPGIFTER Kriminalvården står inför en stor utmaning med kraftigt utökade byggnationer de kommande åren. Krav på säkerhetstekniska lösningar som inte är kostnadsdrivande men samtidigt effektiva är en central och viktig uppgift. Det är en stor utmaning men också en stor möjlighet att vara delaktig i utformningen av Kriminalvårdens säkerhetstekniska system. I din roll som expert inom säkerhetssystem kommer du delta i utvecklingsarbetet av dessa inom myndigheten. I din roll kommer du huvudsakligen att normera säkerhetsteknik, kravställa densamma vid upphandlingar samt stödja Kriminalvårdens projektledare och lokal Kriminalvårdsverksamhet inom det säkerhetstekniska området. Du kommer att representera säkerhetsavdelningen i frågor som rör säkerhetsteknik, samverka med IT-avdelningen samt Kriminalvårdens ramavtalsleverantörer. En annan del av ditt arbete blir att delta i processen med att effektivisera förvaltningen av säkerhetssystemen. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt och som tar ansvar för sin uppgift. Du har en god förståelse för hur människan tar till sig kunskap och människors olika förutsättningar. Vidare ser du till helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Du arbetar mot mål och fokuserar på resultat. Du styrs av mål- och resultattänkande i prioriteringar, planering och agerande. För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: • Akademisk utbildning inom teknik alternativt annan utbildning i kombination med erfarenhet som Kriminalvården bedömer relevant • Flerårig erfarenhet av arbete med säkerhetstekniska produkter och deras koppling till IT • Erfarenhet av PSIM-system, samtalssystem, passersystem och vms-system • Erfarenhet av att starta och leda utvärderingar av produktersättningar inom området säkerhetsteknik • Erfarenhet av att utforma långsiktiga och strategiska planer gällande säkerhetssystem samt skriva och uppdatera dokumentation för detta • God kunskap om nätverk, dess system och funktionalitet • Körkort med lägst behörighet B • God förmåga att förstå teknisk dokumentation på svenska och engelska. • God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska Det är meriterande om du har: • Erfarenhet inom virtualisering och lagring • Erfarenhet av Vmware och Microsoft • Erfarenhet av administration/konfiguration av överordnade larm- och passersystem • Erfarenhet av administration/konfiguration av CCTV-system • Erfarenhet av routing/switching och brandväggsfunktionalitet • Erfarenhet av att upprätta och underhålla kravställande dokument till byggnationer och upphandlingsunderlag • Erfarenhet av Kriminalvårdens verksamhet ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. För att arbeta hos oss behöver du genomgå en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande en säkerhetsprövningsintervju med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. I samband med din anställningsintervju får du mer information om säkerhetsprövning. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

30 april 2024
Sista ansökan:
21 maj 2024
Säkerhetshandläggare på 50%

Vi på Future People söker en säkerhetshandläggaretill myndighet på Kungsholmen. I den här rollen kommer duatt arbeta ute på projekt i Stockholmsområdet.Som konsult hos oss får du möjlighet till ett spännande uppdragsamtidigt som du fortsätter att utvecklas inom ditt kompetensområde. Du blir anställt på Future People och jobbar ute på plats hos vår kund.Vi är mycket måna om att du ska trivas hos oss och på ditt uppdrag. Hos oss är du en viktig och uppskattad person, både som anställd och som kollega. Ta nästa steg i karriären och utvecklas tillsammans med oss! Vår kund är en myndighet inom trafiksektornsom arbetar för att underlätta vardagen för invånarna som reser och pendlar i Stockholm stad. Det här är en myndighet med ett stort engagemang och stolthet över deras viktiga samhällsuppdrag. Du som konsult kommer få vara med på en viktig resa och tillsammans med myndighetens medarbetare få vara med och bidra till en bättre vardag för invånarna i Stockholms stad. Arbetsuppgifter: I rollen kommer du att ha breda kontaktytor, både intern och externt. En förutsättning för att vara framgångsrik i rollen innebär således att du har god förmåga att skapa och underhålla relationer, ta initiativ i sociala och professionella sammanhang samt att du trivs i samspel med andra. Tjänsten förutsätter också att du är strukturerad och att du har god förmåga att ta egna initiativ och sätta igång aktiviteter. Vi ser även att du är bra på att arbeta med komplexa frågor samt bryta ner och analysera problem i beståndsdelar.Huvudsakliga arbetsuppgifter: · Anmäler nya medarbetare som behöver ta del av säkerhetskänslig information · Bevakar att befattningsanalysen är uppdaterad i samråd med projektchef och projektledare · Samordnar projektet gentemot FUT stab · Kallar till behövliga möten med berörda projektledare inom projektet · Fyller i anmälningsblankett för säkerhetsprövning · Kvalitetsgranskar dokumentation för säkerhetsprövning innan den laddas upp i samma mapp, dvs allt är korrekt ifyllt · Har ansvar för att avanmäla personer som inte längre behöver ta del av säkerhetskänslig information · Administrerar behörigheter till säkra rummet och har tillsyn på rummet · Bevakar att nödvändiga distansutbildningar (FHS och MSB) genomförs för de som skall prövas · Mejlar informationsfolder om vad det innebär att säkerhetsprövas på FUT och vid behov extern undermarksanläggningsägare · Övrig administration gällande säkerhetsskyddshandläggning Krav för tjänsten: Minst 1 års erfarenhet av säkerhetsskyddsarbete inom offentlig eller privat verksamhet Gymnasietutbildning Meriterande för tjänsten: Erfarenhet av att arbeta i en samordnande, projektledande eller rådgivande roll Minst 1 års erfarenhet av att handlägga säkerhetsprövningar självständigt Akademisk utbildning Minst 1 års övergripande kunskap om säkerhetsskyddslagstiftning Innan uppdraget kan påbörjas kommer en säkerhetsprövning att genomföras.Personliga egenskaper och arbetsmiljöVi har ett gediget samarbete med myndigheten idag och har konsulter på plats på flera avdelningar. Arbetsplatsen präglas av en välkomnade miljö där du som konsult har goda möjligheter att utvecklas och växa inom organisationen.Som person är du lyhörd, engagerad och har en god samarbetsförmåga. Du är strukturerad och har förmågan att arbeta självständigt och strävar efter att leverera med hög kvalitet. För oss är det viktigt att varje kandidat ska få en positiv upplevelse hos oss och vi håller dig uppdaterad under hela processen. Du behöver aldrig undra vad som händer och hur just du ligger till i rekryteringsprocessen. Som anställd hos oss kan du lita på att vi kommer hjälpa dig att nå dina karriärsmål. Vi finns som en partner genom din yrkesmässiga karriär. Varmt välkommen med din ansökan redan idag! Omfattning: 50% minst 8 månader Start: 1 Juni Sista ansökningsdagen: 14/5 Du söker tjänsten på futurepeople.se Vi har ej möjlighet att ta emot ansökningar via e-mail med anledning av GDPR.Har du frågor om rollen eller undrar hur processen ser ut framöver får du gärna kontakta oss. Vi som arbetar med processen på detta uppdrag är Therese Lönnberg, du når mig på [email protected] och Liv Hedström, [email protected]. Vi ser gärna sökanden med olika bakgrunder och erfarenheter. Vi går igenom ansökningarna löpande och i konsultvärlden går processerna oftast snabbt. Rollen kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum, vänta därför inte med att skicka in din ansökan. Välkommen till oss på Future People!

30 april 2024
Sista ansökan:
17 oktober 2024
Signalskyddschef till Försvarsmaktens logistik

Är du beredd att anta utmaningen att vara med och utveckla underrättelse- och säkerhetstjänsten inom ett krigsförband som står inför en stark tillväxt och nya uppgifter? Då finns det en plats för dig vid Underrättelse- och säkerhetsavdelningen vid staben för Försvarsmaktens Logistik, FMLOG i Stockholm. Om enheten Underrättelse- och säkerhetsavdelningen är en del av FMLOG Stab och utgör ett direkt stöd till Chefen FMLOG och FMLOG enhetsledningar. Avdelningens uppgift är att leda och samordna arbete rörande underrättelse- och säkerhetsfrågor inom FMLOG. Arbetet präglas av förutseende, stöd till chefer och medarbetare, samt uppföljning inom ramen för gällande lagar och förordningar. Inom förbandet arbetar vi utifrån vår värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv. Huvudsakliga arbetsuppgifter Du är som signalskyddschef underställd säkerhetschefen men arbetsleds av avdelningschefen, Säkerhetsavdelningen. Du deltar i det dagliga arbetet och handlägger självständigt ärenden inom signalskyddstjänsten för hela FMLOG. Ansvarsområden omfattar certifikat, aktiva kort, kryptonycklar, skapa rutiner, hantera signalskyddsutrustning, delta vid interna kontroller och hantera ärenden vid signalskyddsincidenter. Arbetsuppgifterna innebär även att stödja hela FMLOG med utbildning, handledning och uppföljning inom ditt ansvarsområde. För att trivas och lyckas behöver du därför känna dig bekväm i rollen som utbildare och föredragshållare. Tjänsten kräver fortlöpande utbildning och vidareutbildning, deltagande i övningar och annan verksamhet som innefattar resor utanför tjänstgöringsorten. Stundtals kan verksamheten vara intensiv vilket gör att du tidvis behöver hantera en hög arbetsbelastning och ha god förmåga att arbeta i grupp. Tillsammans leder vi förbandets interna säkerhetstjänst. Kvalifikationer • Gymnasieexamen • Utbildad signalskyddschef • Utbildad kortadministratör • Goda kunskaper i svenska i både tal och skrift • Körkort B manuell växel Meriterande • Utbildad signalskyddslärare • Arbetslivserfarenhet inom signalskydd och säkerhetstjänst • Erfarenhet från arbete inom statlig myndighet eller offentliga sektorn • Kunskap om Försvarsmakten • Erfarenhet av militär underrättelse- och säkerhetstjänst • Erfarenhet av stabsarbete • Erfarenhet av Försvarsmaktslogistik • Teknisk förståelse och kunskap gällande IT och signalskydd • Kunskaper om Försvarsmaktens IT-system inom underrättelse- och säkerhetsfunktionen, exempelvis IS U/S • Grundläggande kunskap i Försvarsmaktens lednings- och informationssystem Personliga egenskaper För att du ska lyckas i denna roll behöver ha en pedagogisk- och social förmåga samt kunna arbeta på ett självständigt, kritiskt och initiativrikt sätt. Du kan snabbt sätta dig in i nya komplexa arbetsuppgifter samt har en väl utvecklad samarbetsförmåga och en hög säkerhetsmedvetenhet. Vidare är du serviceinriktad och har en hög integritet. Det är naturligt för dig att följa Försvarsmaktens ledarskap och värdegrund. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se). Övrigt Tillträde: enligt överenskommelse Anställningsform: Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning, tillämpas för dig som för närvarande inte är anställd inom Försvarsmakten Arbetsort: Stockholm Upplysningar om befattningen Du är välkommen att kontakta rekryterande chef på Säkerhetsavdelningen, Tony Remes, 08-514 398 91, 072-1877433. Information om rekryteringsprocessen Du är välkommen att kontakta rekryterare FMLOG, Jenny Axelsson, 070-456 82 18 Fackliga företrädare SEKO: Eva-Britt Steen              SACO: Madeleine Bagge         OFR/S: Håkan Antonsson        OFR/O: Torbjörn Bäckman Samtliga nås via växeln: 08-788 75 00 Ansökan Välkommen med din ansökan senast 2024-05-28. Din ansökan ska innehålla CV samt ett personligt brev. I brevet vill vi att du beskriver vilka områden och uppgifter inom underrättelse- och säkerhetsfunktionen du har arbetat med och vilka områden du är särskilt intresserad av. Vi vill också att du motiverar varför du är lämpad för denna befattning. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: FMLOG stödjer krigsförband i att utföra sina uppgifter i alla beredskapsnivåer. Vi bidrar till ökad uthållighet genom att planera, förrådshålla, leverera och samordna behovet av förnödenheter och transporter. FMLOG:s unika kompetens med civil och militär expertis bidrar till leveranssäkerhet och tillgänglighet. Tillsammans tillser vi att Försvarsmaktens operativa förmåga nationellt och internationellt bibehålls. I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

30 april 2024
Sista ansökan:
28 maj 2024
Beredskapsspecialist

Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete. Vill du vara med och bidra i uppbyggnaden av ett robust och säkert samhälle och samtidigt förbättra Sveriges Domstolars beredskapsförmåga? Vi söker nu ytterligare en kollega till Säkerhetsstaben vid Domstolsverket som vill vara med och planera och bygga upp arbetet med kris- och beredskapsfrågor. Vi erbjuder dig Som en del i Säkerhetsstaben kommer du att vara en nyckelperson i arbetet med att stärka den civila beredskapen inom Sveriges Domstolar. Här får du inte bara möjlighet att arbeta strategiskt och operativt, utan även att samverka med en mängd olika aktörer, både inom och utanför vår organisation. Ditt arbete kommer att omfatta allt från att driva processer och projekt till att utveckla planer, rutiner och riktlinjer för att möta komplexa utmaningar. Vad innebär arbetet? Som beredskapsspecialist får du möjlighet att arbeta med en bred palett av frågor inom civil beredskap. Din roll sträcker sig från strategiskt planeringsarbete till praktiskt genomförande av utbildningar och övningar. Genom samarbete med kollegor inom och utanför vår organisation rustar du Sveriges Domstolar för att möta dagens och morgondagens utmaningar. Dina ansvarsområden inkluderar: • Ledning och samordning av beredskapsprocesser och projekt • Utveckling och samordning av planer, rutiner och riktlinjer • Utförande av risk- och sårbarhetsanalyser samt bedömningar • Planering och genomförande av utbildningar och övningar • Effektiv samverkan med andra beredskapsaktörer inom sektorn Vem söker vi? Vi söker dig med eftergymnasial utbildning med lämplig inriktning mot arbetsuppgifter inom det beskrivna området alternativt flerårig erfarenhet inom området. Du har stor erfarenhet av strategiskt arbete och är van att ta del av utredningar, remisser och andra dokument där bedömningar och synpunkter ska lämnas. Således är du van att dokumentera och är en skicklig skribent. Du har en hög servicenivå, är initiativtagande och van att arbeta både självständigt och tillsammans med övriga. Ett högt säkerhetsmedvetande, ansvarskännande och ett gott omdöme är andra viktiga egenskaper. Du är bekväm med att tala inför grupp, hålla presentationer och leda workshops. Vidare arbetar du strukturerat, är noggrann och har självklart också ett förhållningssätt som bidrar till trivsel och utveckling. Det är önskvärt att du har erfarenhet från offentlig verksamhet där du arbetat med och drivit frågor i egen organisation. Vi ser gärna att du har erfarenhet av kontinuitetsplanering samt deltagande i genomförande av risk- och sårbarhetsanalyser.  För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med eventuell provanställning. Placeringsort är Jönköping och det ingår resor i tjänsten. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande. Arbetsprov, personlighets- och förmågetest kan komma att tillämpas. Några av våra befattningar kräver säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) i förekommande fall kommer att genomföras. Om det är aktuellt för den anställning du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede. Tjänsten kräver svenskt medborgarskap.

29 april 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Säkerhetsskyddshandläggare

Vill du medverka till att förbättra Riksbankens fortsatta arbete inom säkerhetsskydd? Riksbanken rekryterar nu en säkerhetsskyddshandläggare för handläggning av säkerhetsskyddsavtal, säkerhetsskyddade upphandlingar och registerkontroller. Tillsammans med dina kollegor får du ett uppdrag som bidrar till Sveriges säkerhet inom den finansiella sektorn. VI ERBJUDER DIG Riksbanken erbjuder dig viktiga arbetsuppgifter i en händelserik miljö där Sveriges ekonomiska utveckling står i fokus. På säkerhetsenheten får du kunniga och engagerade kollegor och mycket stor möjlighet till kompetensutveckling. För rätt kandidat finns goda utvecklingsmöjligheter inom enheten såväl som myndigheten. DET HÄR GÖR DU HOS OSS Som säkerhetsskyddshandläggare arbetar du med handläggning och uppföljning av Riksbankens säkerhetsskydd. Du kommer: • framförallt att arbeta med handläggning av säkerhetsskyddsavtal, kontakt med leverantörer och de delar av verksamheten som genomför säkerhetsskyddade upphandlingar • att vara delaktig i säkerhetsprövningsprocessen och genomföra bakgrundskontroller och bistå vid behov med säkerhetsprövningsintervjuer • att bistå enheten med allmänna administrativa uppgifter såsom dokumentation, diarieföring, rutinutveckling och arkivering Tjänsten omfattar också löpande arbete med uppföljning av pågående registerkontroller.  DITT TEAM Riksbanken består av åtta avdelningar. Säkerhetsenheten tillhör avdelningen för intern styrning och verksamhetsstöd. Riksbankens säkerhetsenhet svarar för informationssäkerhet, fysisk säkerhet, säkerhetsskydd och personskydd. Du ingår i informationssäkerhets- och säkerhetsskyddsgruppen och möjligheten finns att lära och bredda sig inom närliggande säkerhetsområden. Du kommer att samarbeta med andra avdelningar och enheter på Riksbanken. Här kan du läsa mer om Riksbankens organisation. MER OM DIG Vi söker dig som tidigare har arbetat med handläggning inom säkerhetsskydd med hantering av registerkontroller och säkerhetsskyddade upphandlingar. Du är en duktig organisatör med flera års erfarenhet av administrativt arbete. Du har gymnasieexamen, mycket god förmåga att tala och skriva både på svenska och engelska samt mycket goda kunskaper i Microsoft Office, framförallt i Excel. Du har  kunskap om nuvarande säkerhetsskyddslagstiftning. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete på myndighet vilket gett dig god förståelse för säkerhet och sekretess. Det är även meriterande om du har grundläggande utbildning i säkerhetsskydd. Som person är du serviceinriktad, kvalitetsmedveten och har hög integritet. Du är en skicklig organisatör som motiveras av att strukturera, ta ansvar och visa resultat. Att vara självgående och ta initiativ där det behövs är självklart för dig och du har en god förmåga att kommunicera och samarbeta. MER OM TJÄNSTEN Tillträde: Enligt överenskommelse Anställningstyp: Tillsvidareanställning, provanställning kan tillämpas Placering: Huvudkontoret Brunkebergstorg Stockholm Arbetstid: Förtroendearbetstid Möjlighet att jobba distans: I den mån tjänsten tillåter Förmåner: Generösa semestervillkor, löneväxling till pension, subventionerad lunch, friskvårdsbidrag, subventionerad massage och tillgång till gym och ledarledda träningspass.  Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande registerkontroll, säkerhetsprövningssamtal och särskild personutredning görs då för slutkandidaten. För vissa tjänster ställs krav på svenskt medborgarskap.  ATT JOBBA PÅ RIKSBANKEN Riksbanken är en myndighet under riksdagen som ser till att pengarna behåller sitt värde över tid och att betalningar kan ske säkert och effektivt. Vi ger också ut Sveriges sedlar och mynt. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för en stark och säker ekonomi. Här får du utmaning och utveckling varje dag i en händelserik miljö. Hos oss får du kunniga och engagerade kollegor och stor möjlighet till kompetensutveckling. Läs mer om hur det är att arbeta på Riksbanken här. ANSÖK Vi vill ha din ansökan med CV senast den 20 maj 2024. Vi vill att du i denna rekrytering besvarar ett antal urvalsfrågor. På så vis kan du enkelt söka tjänsten och vi ges möjligheten att utvärdera våra kandidater på lika villkor. Logiska tester och arbetsprov kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi genomför också bakgrundskontroller på slutkandidaterna, vilket innebär att vi kontrollerar examensbevis eller annat dokument som styrker din utbildning.  Du kan läsa mer om hur det fungerar när du söker jobb på Riksbanken här. Vi ser fram emot att få kontakt med dig! Vi har valt annonseringskanaler och undanber oss försäljare av rekryteringstjänster och annonser.

29 april 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Säkerhetsskyddshandläggare för ett starkare försvar

Är du en administratör med erfarenhet av att arbeta inom försvarsindustrin? Är du strukturerad och tar egna initiativ i ditt arbete? Vill du arbeta på en kvalificerad säkerhetsskyddsavdelning med syfte att bidra till att göra Sverige och världen säkrare? Då kan du vara den vi söker. Just nu söker vi flera säkerhetsskyddshandläggare och du kan bli en av dem. Arbetsuppgifter Säkerhetsavdelningen växer och vi söker nu flera säkerhetsskyddshandläggare. Hos oss blir du del av ett positivt och kunnigt team som delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter. I rollen kommer du antingen arbeta inom området Registerkontroll eller inom området Signalskydd. Som säkerhetsskyddshandläggare inom området Registerkontroll kommer i första hand arbeta med handläggning och administration av ärenden. Du kommer även arbeta med utfärdande och återkoppling av registerkontroller gällande nya och befintliga medarbetare på FMV samt hantera inkommande information.   Som säkerhetsskyddshandläggare inom Signalskydd kommer du främst arbeta med handläggning och administration av ärenden, men även med hantering av nycklar och materiel. Som säkerhetsskyddshandläggare hos oss har du många kontaktytor, både inom och utanför FMV. I rollen kommer du även genomföra utbildningar inom ditt område tillsammans med dina kollegor och även arbeta med viss tillhörande administration. Tillsammans med dina kollegor kommer du bidra till att utveckla enhetens processer och rutiner. Övriga administrativa arbetsuppgifter kan förekomma vid behov, såsom handläggning och administration av ärenden inom Säkerhetsskyddsavtal (SUA) och/eller inom industrisäkerhetsmyndighet (DSA). Tjänsten ställer krav på att arbetet utförs på plats samtliga arbetsdagar, men med planering kan visst arbete ske på distans. Tjänsten är placerad i Stockholm. Vi söker dig som För att komma in bra i arbetet har du erfarenhet av administrativt arbete inom försvarsindustrin som vi bedömer som relevant. Har du relevant erfarenhet av administration inom säkerhetsskyddsområdet är det önskvärt, men inget krav. Erfarenhet av att ha arbetat med exempelvis SUA, fysisk säkerhet eller liknande som vi bedömer som relevant ser vi också som meriterande, likväl erfarenhet av dokumenthantering och diarieföring inom offentlig verksamhet. Erfarenhet av myndighetssamverkan är ett plus, men inget krav. Det är en fördel om du har en utbildning inom säkerhetsskydd som vi bedömer som relevant. Har du utbildning inom signalskydd som vi bedömer som relevant så är även det önskvärt. För att vara framgångsrik i rollen har du god kunskap om hur du arbetar i administrativa stödverktyg. Då du kommer planera och genomföra utbildningar krävs god förmåga att kommunicera i svenska och engelska i såväl tal som skrift. Det är en fördel om du har kunskap om säkerhetsprövning, signalskydd eller säkerhetsskyddslagen. Då du kommer hantera känslig information är det viktigt att du väger du samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden och visar omdöme vid uttalanden, agerande och beslut. Du är serviceinriktad och har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. Du tar egna intiativ i ditt arbete och arbetar strukturerat där du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Dina processer driver du framåt och du tar ansvar för din uppgift. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper i denna rekrytering. Om oss Säkerhetsskyddsavdelningen ställer krav, kontrollerar, utbildar och stödjer FMV inom området säkerhetsskydd. Målet med säkerhetsskyddsverksamheten är att uppnå en väl avvägd säkerhet och att skyddet upprätthålls för tillgångar, verksamheter och leveranser. Säkerhetsskyddshandläggarna arbetar brett inom hela säkerhetsskyddsområdet och inom flera projekt mot mål som rör säkerhetsskydd såväl inom FMV som gentemot de företag som FMV har säkerhetsskyddsavtal med. FMV – Försvarets materielverk På FMV är du med och bidrar till att göra Sverige och världen säkrare. Vi upphandlar, utvecklar och levererar materiel och tjänster till det svenska försvaret. I vår vision ”Rätt materiel för ett starkare försvar” ryms vårt arbete och våra leveranser till Försvarsmakten av allt från helikoptrar, ubåtar, stridsflygplan och snörade kängor till kompasser, radarstationer, pansarterrängbilar och kuddar. Bredden i vårt uppdrag ger dig möjligheten att jobba med spännande innehåll, människor och projekt. På FMV jobbar vi aktivt utifrån utvecklande medarbetarskap, som är en modell för att utveckla samarbete, främja ansvarstagande och skapa engagemang för att ta tillvara på den initiativförmåga som vi alla besitter. Vi sätter värde på ömsesidigt förtroende och på ett hållbart arbetsliv. Därför erbjuder vi alla våra anställda ett brett utbud av utbildningar, kompetensutveckling och träning. Vill du vara med och utveckla framtidens försvar? Sök tjänsten via FMV:s webbplats. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska. Våra fackliga företrädare är SACO Stefan Hållander, OFR/S Lena Sköld Gunnarsson, OFR/O Lars Mörrby och SEKO Peter Andersson. Alla nås på telefon 08-782 40 00 (FMV Växel). #LI-Onsite #LI-CL1 Vid frågor om tjänsten ber vi dig kontakta rekryterande chef Joss Edquist på telefon 08-782 40 00. Vid frågor om processen ber vi dig kontakta rekryterare Caroline Lyngen på telefon 08-782 40 00. Sista ansökningsdag är 2024-05-20. Välkommen med din ansökan. FMV finns för landet, i många delar av landet. Som medarbetare hos oss får du både en trygg och utmanande anställning och ett stort eget ansvar. För att jobba hos oss behöver du vara svensk medborgare och genomgå en säkerhetsprövning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Vi tillämpar provanställning och som anställd kommer du att krigsplaceras utifrån totalförsvarets behov. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via FMV:s webbplats eller via vår registratur. Vi har redan gjort vårt medieval, därför undanber vi oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

26 april 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Säkerhetsrådgivare till Act Svenska kyrkan

Act Svenska kyrkan är Svenska kyrkans bistånds- och utvecklingsaktör. Genom effektivt humanitära, långsiktigt utvecklingsarbete och globalt påverkansarbete arbetar vi tillsammans med partner över hela världen för att rädda liv, förändra liv och förändra världen. Act Svenska kyrkan har cirka 100 anställda på huvudkontoret i Uppsala samt på olika ställen runt om i världen och har som en del av Svenska kyrkan en stark lokal förankring runt om i Sverige med tusentals engagerade i församlingar och stift. Globalt, framför allt i Afrika, Asien, Latinamerika och Mellanöstern finns utsända medarbetare och långsiktiga partnerskap med lokala kyrkor, civilsamhällesorganisationer och gräsrotsrörelser. Detta ger oss en unik möjlighet att nå människor i utsatta situationer människor som få andra når. Svenska kyrkan är medlem i Action by Churches Together (ACT) som är en global allians för kyrkor och kyrkorelaterade organisationer med fler än 130 medlemmar i mer än 120 länder. Läs gärna mer om Act Svenska kyrkan http://www.svenskakyrkan.se/act Vi söker nu en säkerhetsrådgivare till Act Svenska kyrkan. Vår verksamhet Den internationella avdelningen ansvarar för samordning av Svenska kyrkans arbete med internationell mission och diakoni. Uppdraget definieras i strategisk plan och tillhörande program samt de riktlinjer, åtaganden och avtal som gäller för verksamheten. På avdelningen ansvarar respektive sektion och enhet för olika delar av verksamheten, med fokus på genomförande av programmen. Stora delar av arbetet utförs i självorganiserande team som har mandat att planera hur arbetet läggs upp. Varje medarbetare bidrar utifrån sin befattning till teamets/enhetens arbete och därigenom till genomförande av de uppdrag som ligger på respektive sektion/enhet.  Den här tjänsten kommer vara placerad på sektionen för partnersamverkan.  som ansvarar för samverkan och kapacitetsutveckling med partnerorganisationer och rättighetsbärare i enlighet med Act Svenska kyrkans uppdrag, strategiska plan, avtalskrav och åtaganden gentemot partner.  I sektionens uppdrag ingår bland annat att  - Utveckla, samordna, leda och säkerställa genomförande av regionala program och akuta humanitära insatser i samarbete med andra sektioner - Säkerställa beredning, handläggning, uppföljning, rapportering och kvalitetssäkring av anslag, insatser och avtal i samverkan med partner samt besluta om anslag enligt delegationsordning - Genomföra strategi för ökad närvaro i programländer - Tillhandahålla stöd till Act Svenska kyrkans internationellt placerad personal Dina arbetsuppgifter Du kommer vara ett stöd till sektionsledningen samt avdelningens ledningsgrupp och bidra till att genomföra strategi för ökad närvaro i programländer och tillhandahålla stöd till Act Svenska kyrkans internationellt placerade personal. Några exempel på arbetsuppgifter:   - Ta fram (och säkerställa implementering av) en global säkerhetsmanual/plan som beskriver hur vi arbetar med säkerhet och våra globala säkerhetsrutiner. - Ta fram och säkerställa säkerhetsplaner och -arrangemang för utlandsstationerad personal och för Act Svenska kyrkans närvaro i programländer - Ta fram en plan för och säkerställa kontinuerlig säkerhetsutbildning av Act Svenska kyrkans personal. - Säkerställa Act Svenska kyrkans rutiner för riskbedömning och resesäkerhet, liksom att utgöra stöd för bedömning av risker vid resa för alla avdelningens medarbetare. - Jobba i team med verksamhetshandläggare för utstationerad personal  - Samarbeta med kyrkokansliets HR-avdelning/säkerhetsansvarig och enheten för Civil beredskap - Regelbundet omvärldsbevaka inom angivet ansvarsområde - Relatera till och samarbeta med internationella nätverk för säkerhet som ACT Security Community of Practice, Resor i tjänsten ingår, cirka 11-25 dagar/år.  Du rapporterar till sektionschefen på sektionen för partnersamverkan.  Dina kvalifikationer och kompetenser Gedigen erfarenhet av arbete med säkerhetsfrågor och utstationerad personal i andra länder, samt minst 2-3 års erfarenhet av stationering i högriskområden. Erfarenhet från liknande organisationer och internationellt utvecklingssamarbete är meriterande.   Du har tidigare erfarenhet av att arbeta med att ta fram och implementera manualer och rutiner för säkerhet.   Meriterande om du har erfarenhet från myndighet eller politiskt styrd organisation.  Du är analytisk, strukturerad och noggrann, samt tydlig och har dokumenterat god samarbetsförmåga. Du kan formulera dig kortfattat och tydligt i text, och har förmåga att omvandla strategier och manualer till fungerande rutiner. Vi tror att du är en person som gillar att utveckla och tänka nytt.  Du behöver vara flytande i svenska och engelska, i tal och skrift. Meriterande om du kan spanska.  Eftergymnasial utbildning inom området, samt säkerhetsutbildning/kurser med fokus på internationellt placerad personal i högriskmiljöer. Vi förutsätter att du är medlem i Svenska kyrkan och delar våra värderingar som kännetecknas av varje människas lika värde, arbete för fred, försoning, rättvisa och hållbarhet. https://www.svenskakyrkan.se/svenskakyrkansvardegrund Vi erbjuder Tillsvidareanställning på heltid, med önskat tillträde i september. Vill du veta mer? För mer information, kontakta gärna sektionschef Karin Axelsson Zaar, [email protected]. Fackliga företrädare, mailto:[email protected] Vision, mailto:[email protected] Akavia och mailto:[email protected] KyrkA. Vill du jobba med oss? Välkommen med din ansökan senast 2024-05-19. Vi kallar till intervjuer löpande. Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

25 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Beredskapsplanerare

Har du ett stort intresse av krisberedskap och civilt försvar och i synnerhet för att utveckla samverkan mellan näringslivet och offentlig aktörer inom transportsektorn? Beredskapsplanerare Arbetsuppgifter Central funktion Säkerhet (S) ansvarar för ledning och styrning av Trafikverkets säkerhetsverksamhet med syftet att skapa rätt förutsättningar för att stärka motståndskraften mot oönskade händelser och minimera de risker och sårbarheter som gör att skador eller förluster av tillgångar kan inträffa. Den centrala funktionens huvudsakliga uppgift är att inrikta, följa upp och utvärdera Trafikverkets säkerhetsverksamhet avseende brandskydd, informationssäkerhet, IT-säkerhet, kontinuitetshantering, medarbetarskydd, fysisk säkerhet, civil beredskap och säkerhetsskydd. Vår organisation Central funktion Säkerhet har cirka 70 medarbetare fördelade över hela landet. Vi består av sex avdelningar - verksamhetsstyrning, verksamhetsnära säkerhetsstöd för centrala funktioner och verksledning, samverkan, planering och uppföljning, stöd och utveckling och operativ händelsehantering. Denna tjänst är placerad på avdelning Samverkan. I hela samhället pågår nu en kraftfull utveckling av totalförsvaret. Som en del i detta har regeringen fattat beslut om en ny struktur för det civila försvaret och krisberedskapen i Sverige. I den nya strukturen är Trafikverket utsedd sektorsansvarig myndighet för beredskapssektorn Transporter. Du får här möjligheten att arbeta med erfarna och motiverade kollegor från hela landet såväl som externa partners. Arbetet omfattar att planera och samordna genomförandet av olika aktiviteter och åtgärder inom beredskapssektorn i samverkan med andra sektorer. Du kommer i denna roll att ha ansvar för att stödja och koordinera beredskapssektorns aktörer i deras behov av samordning inom ramen för civil beredskap. Du verkar även som resurs vid inträffade händelser samt följer upp sektorns hantering av inträffade händelser och kan vid behov föreslå och genomföra åtgärder. Du kan även bli ianspråktagen till avdelningens andra uppgifter (så som nordisk transportberedskap och NATO-samordning). Övrig information Vi på Trafikverket arbetar för ett tillgängligt Sverige i rörelse - dygnet runt, året om. På Trafikverket finns ett aktivt fritidsförbund som erbjuder olika former av fritidsaktiviteter för anställda och deras familjer. Som anställd på Trafikverket har du möjlighet till ett årligt friskvårdsbidrag. Det innebär att du kan få bidrag för aktiviteter inom motion och friskvård. Du har även möjlighet till förmånscykel som anställd. Vi vill inspirera till ökat och säkert cyklande med fokus på vår vision smidigt, grönt och tryggt. Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten kan det finnas möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid. Kvalifikationer Vi söker dig som har: Högskoleutbildning om minst 180 hp (120 hp) med inriktning mot civil/totalförsvar, beredskap eller annan utbildning/erfarenhet som bedöms som likvärdig. Erfarenhet av arbete inom krisberedskap och totalförsvarsplanering inom transportområdet eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. Erfarenhet av samverkan mellan myndigheter, andra offentliga organisationer, tex kommuner och länsstyrelser och näringsliv inom beredskaps- och totalförsvarsfrågor. Kunskap om eller erfarenhet av gällande lagstiftning inom kris och höjd beredskap. Mycket god förmåga att kommunicera skriftligt och muntligt på svenska. Det är mer meriterande om du har: kunskaper om säkerhetsskydd och informationssäkerhet. erfarenheter från verksamhetsutveckling och förändringsledning har medverkat i internationell samverkan inom transportsektorn Som person får du energi av att skapa och förvalta goda relationer till andra. Du motiveras av att ta ett stort ansvar och du har ett pragmatiskt förhållningssätt i ditt arbete. Att se till helheten, strukturera och göra prioriteringar faller sig naturligt för dig. Du tar initiativ för att uppnå resultat och är prestigelös, flexibel och beredd på att snabbt ställa om när förutsättningarna förändras. Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat. Du motiveras av ett aktivt medarbetarskap där du på ett målmedvetet sätt tar ansvar för dina arbetsuppgifter samtidigt som du är uppmärksam på hur du är en del av och bidrar till helheten genom att samverka med andra. Ansökan De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer ligga till grund för det första urvalet vi gör. Du behöver därför inte bifoga något personligt brev, det räcker med ditt CV. I denna rekrytering kommer webbaserade tester användas som en del i urvalet. Intervjuer sker initialt via Skype. Du är varmt välkommen att höra av dig till rekryterande chef om du har frågor eller funderingar. Vi använder främst mail (från mejladress: [email protected]) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss!

25 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Säkerhetssamordnare med polisiär bakgrund

Säkerhetssamordnare/ Säkerhetschef Skåne län med utgångspunkt Malmö eller Helsingborg. Vi ser att du har polisiär bakgrund eller annan erfarenhet av personsäkerhetsarbete eller motsvarande. På grund av den stränga sekretessen kan vi inte delge publik information via denna plattform rörande tjänsten. Har du polisiär bakgrund eller annan erfarenhet av personsäkerhetsarbete är du välkommen att höra av dig till oss via email. Vänligen respektera att vi endast tar emot ansökningar via angiven email adress.

23 april 2024
Sista ansökan:
30 juni 2024
Fastighets- och säkerhetsamordnare

Fastighets- och säkerhetsamordnare Kulturparken Småland AB Vi söker en fastighets- och säkerhetssamordnare. Vi erbjuder en tjänst med stor variation i stort och smått. Det kan vara allt från att samordna större projekt till att göra en felanmälan till vår fastighetsägare. Om tjänsten I din tjänst här hos oss ingår att ha kontakt med fastighetsägaren angående fastigheterna vi hyr. Det kan vara allt från att rapportera in felanmälningar till att följa upp att större projekt, t.ex. att fönsterbyten, fungerar utan att påverka verksamheten mer än nödvändigt. Du kommer också att ha ansvar för säkerheten i våra lokaler. Vi har en hel del dyrbara museiföremål som måste vara rätt larmade, ha kameraövervakning, förvaras i korrekta montrar m.m. I detta ingår även kontakt med försäkringsbolag och säkerhetsbolag. I säkerhetsdelen av tjänsten ingår också att se till att vi uppfyller de gällande kraven angående systematiskt brandskyddsarbete, SBA. Vi äger några kulturfastigheter som då och då behöver tillsyn och underhåll och där ansvarar du för samordningen. Det kan även innebära att du måste hjälpa till rent praktiskt. På sikt kan det ingå att ansvara för ångaren Thor. Om dig Det är viktigt att du är strukturerad och kan organisera och följa upp ditt arbete. I detta ingår bland annat att uppdatera våra brandskyddspolicyer, och därför är en god dokumentationsförmåga och att du kan arbeta organiserat ett krav. Eftersom du kommer arbeta en hel del mot våra externa kontakter är det viktigt att du slutför det som påbörjats och håller de deadlines som är satta, annars fördröjs hela processen. Det är främst du som kommer hålla kontakten med vår hyresvärd, försäkringsbolag, säkerhetsföretag o.s.v. och därför är det viktigt att du inte är rädd för att ta nya kontakter eller bevara befintliga relationer. Vi följer en hel del lagar och regler gällande vår verksamhet, detta gör att vi inte alltid kan välja den enklaste vägen i vissa frågor. Det är då viktigt att du fokuserar på målet och hittar vägar dit, även om det ibland blir farthinder på vägen. Det kan innebära att vi i vissa fall måste kompromissa och tänka om, du måste därför vara öppen för andras förslag och inte vara rädd att erkänna att den vägen du har tänkt kanske inte alltid är rätt. I tjänsten kommer det uppstå problem som det ligger på ditt bord att lösa, det är därför viktigt att du inte tappar humöret utan att du håller det uppe även vid press och motgångar. Tjänsten passar dig som har viss byggnadsteknisk erfarenhet samt erfarenhet av larm och säkerhet. Eftersom vi har fastigheter runt om i Växjö och i Alvesta är det ett krav att du har körkort. I tjänsten är kommunikation på svenska avgörande både internt och externt, därför är kravet att du måste tala och skriva flytande svenska. Mer om oss Kulturparken Småland är ett aktiebolag som ägs av Region Kronoberg och Växjö kommun. Bolaget bildades 2009 med målet att samordna kulturarvsfrågorna i Kronobergs län. I vår breda verksamhet ingår Smålands museum, Sveriges glasmuseum, Utvandrarnas Hus, Kronobergs lantbruksmuseum, Kulturarvscentrum Småland, Kronobergsarkivet och Ångaren Thor. Vi arbetar med samlingar, arkiv, publik verksamhet och kulturmiljöfrågor som byggnadsvård och arkeologi. Du kommer att ingå i Kansliavdelningen som omfattar ekonomi, personal, lokalvård, fastigheter, it, säkerhet och ångaren Thor och totalt är vi 10 medarbetare. Kulturparken Småland har för tillfället 55 fast- och visstidsanställda utspridda på tre olika arbetsplatser. Vi erbjuder såklart även vissa personalförmåner så som friskvårdsbidrag, friskvårdstimme och möjlighet till förmånscykel. SÅ HÄR REKRYTERAR VI Vi rekryterar löpande så tveka inte att skicka in din ansökan omgående. Sista datumet för att ansöka är 20 maj 2024. För att ansöka skickar du ditt CV till [email protected]

22 april 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024