Samhällsplanerare

Sök bland 14 lediga jobb som Samhällsplanerare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Infrastrukturstrateg till Transport och infrastruktur i Malmö
REGION SKÅNE
Planerare och utredare m.fl.

Gör skillnad. Varje dag. Vill du vara med och påverka hur Skånes transportsystem ska utvecklas? Är du intresserad av regional utveckling och vill jobba i en kreativ miljö med möjligheter till personligt lärande? Då ska du ta chansen att söka detta spännande vikariat som infrastrukturstrateg hos oss på Transport och infrastruktur! Region Skåne har ett regionalt utvecklingsansvar och på Enheten för transport och infrastruktur arbetar vi med bland annat transportplanering, drivmedel och digital infrastruktur för att möjliggöra utveckling och en bättre hälsa för fler. I Skåne ska du kunna bo, arbeta och studera i hela regionen samt resa hållbart. Här ska näringslivet ha goda förutsättningar att transportera gods och varor effektivt. Ett av våra huvuduppdrag är planering och genomförande av den regionala transportinfrastrukturplanen i samverkan med Trafikverket och kommunerna i Skåne, men vi arbetar med alla aspekter av transport och infrastruktur. Vi har 15 medarbetare med placering i både Malmö och Kristianstad på kollektivtrafiknära kontor. ARBETSUPPGIFTER Vi söker en vikarie på cirka 15 månader som kan förstärka arbetet med en ny regional transportinfrastrukturplan för Skåne. Som infrastrukturstrateg jobbar du i nära kontakt med kommunerna och Trafikverket samt deltar i arbetet med att ta fram och förankra planen. Därtill har du som infrastrukturstrateg bland annat i uppdrag att: • Medverka i arbetet kring den långsiktiga infrastrukturplaneringen med koppling till Skåne, till exempel genom analyser, underlag samt samarbete och samverkan med andra aktörer. • Arbeta med omvärldsbevakning och nationellt påverkansarbete inom transport och infrastruktur. • Ta fram faktaunderlag för den politiska organisationen. Du har alla Skånes kommuner, angränsade regioner, Sverige och Danmark samt Trafikverket som samarbetspartners vilket förutsätter en stor inblick i aktuella frågor för såväl Skåne som Sverige och internationellt. Resor i tjänsten förekommer därmed, såväl inom Skåne som i viss omfattning inom resten av Sverige och till utlandet. Att Skåne ska utvecklas på ett hållbart sätt präglar våra arbetsprocesser. Placeringsort för denna tjänst är Malmö. KVALIFIKATIONER Vi välkomnar dig med utbildning på universitet-/högskolenivå med inriktning inom infrastruktur, samhällsplanering eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. Du har goda språkkunskaper i svenska i såväl tal som skrift samt goda datorkunskaper. Det är meriterande om du har: - arbetat med liknande frågor i offentlig verksamhet så som kommun, region eller myndighet - kunskap om den regionala transportinfrastrukturplanen och dess genomförandeprocess - kunskap och erfarenhet av processledning - vana av att arbeta med att ta fram underlag, skriva och analysera i skrift - erfarenhet av att arbeta med förankring och kommunala beslutsprocesser. I ditt arbete är du drivande, kreativ och kommunikativ med god förmåga att arbeta såväl självständigt som i nära samarbete i grupp. Hos dig finns ett engagemang för infrastrukturens roll för en hållbar samhällsutveckling i Skåne. Du är van vid att hantera och driva komplexa processer i samverkan med andra. Vi är måna om att hitta rätt person för tjänsten och lägger därför stor vikt vid personlig lämplighet. I denna rekrytering tillämpas löpande urval. Varmt välkommen med din ansökan redan idag! Vi ser fram emot att lära känna dig. ÖVRIGT Region Skåne finns till för att alla som bor i Skåne ska må bra och känna framtidstro. Genom gränslösa samarbeten och omtanke skapas de bästa förutsättningar för ett hälsosamt liv inom näringsliv, kollektivtrafik, kultur och hälso- och sjukvård i Skåne. Tillsammans gör vi livet mera möjligt. Koncernkontorets uppdrag är att stödja regionstyrelsen, som har ansvaret för den samlade förvaltningsorganisationen i Region Skåne. Koncernkontorets drygt 750 medarbetare arbetar bland annat med frågor som rör regional utveckling, folkhälsa och miljö, hälso- och sjukvårdsplanering, kommunikation, ekonomi och HR. Koncernkontorets arbetsplatser finns främst i Rådhuset i Kristianstad och på Dockplatsen i Västra Hamnen i Malmö. På https://www.skane.se/ledigajobb kan du se i vilket skede Region Skånes rekryteringar befinner sig och hur många som har sökt tjänsterna. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser #LI-DNI

25 april 2025
Sista ansökan:
18 maj 2025
Erfaren översiktsplanerare
Uppsala kommun
Planerare och utredare m.fl.

Strategisk planering Är du en erfaren strategisk planerare och van ledare som vill projektleda framtagandet av Uppsalas nya översiktsplan? I Uppsala får du arbeta med kompetenta kollegor inom en avdelning med höga förväntningar på att ligga i framkant för en hållbar samhällsutveckling. Är du en trygg projektledare med vana att arbeta i en politiskt styrd organisation med tillit, lyhördhet och dessutom en klok vägledare? Då kan du vara den vi söker! På avdelningen strategisk planering är vi ett 20-tal erfarna strategiska samhällsplanerare och arkitekter som spänner över ett brett kompetensområde, exempelvis inom trafik, natur, vatten, teknisk försörjning, kultur och bostadsförsörjning. I linje med högt ställda politiska mål om klimatneutralitet 2030 och klimatpositivitet 2050, och utifrån hela stadsbyggnadsförvaltningens och övriga kommunkoncernens utgångspunkter och behov utarbetar, implementerar och följer vi upp en strategisk hållbar fysisk samhällsplanering. Detta syftar till att skapa en utveckling för Uppsala som tar hänsyn till sociala, ekonomiska och ekologiska perspektiv. Detta görs bland annat genom framtagande av ny översiktsplan, program och handlingsplaner för en långsiktigt hållbar samhällsutveckling. Ditt uppdrag Som översiktsplanerare kommer du att projektleda och samordna pågående arbete med revidering av den kommuntäckande översiktsplanen. Du kommer tillsammans med en projektledningsgrupp leda och bereda framtagande av en digital översiktsplan med tillhörande mål- och visionsarbete, hållbarhetsbedömning och olika planeringsunderlag. Som stöd för arbetet har du en projektorganisation med deltagare från den egna avdelningen, stadsbyggnadsförvaltning och berörda förvaltningar och kommunala bolag. Vi arbetar i breda nätverk och dialoger för att lägga grund för en hållbar styrning av Uppsalas framtida utveckling. Din bakgrund Vi söker dig som har högskoleutbildning eller motsvarande inom samhällsplanering och fysisk planering. Du har gedigen erfarenhet som översiktsplanerare och en förmåga att leda människor, projekt och strategiska processer i samhällsbyggandet. Du förstår plan- och bygglagen och de olika planinstrument som leder fram till en genomförandeinriktad översiktsplan med strategisk höjd. Du förstår attraktivitet i ett samhälle och den regionala och nationella arenan. Du är en nätverkare med hög kommunikativ förmåga som kan möta medborgare, medarbetare och intressenter. Du kan och vill samordna arbetet med den kommuntäckande översiktsplanen och dess ingående delar. Du har arbetat inom offentlig förvaltning och har förmågan att fånga den politiska styrningen och omsätta denna i verksamhetens uppdrag. Som person är du bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Du är en god analytiker som är bra på att se sammanhang och lösa komplexa frågor och problem. Vidare tar du initiativ och sätter i gång aktiviteter för att uppnå resultat. Vi ser även att du har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera i såväl text, ord som bild. Dessutom har du en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Upplysningar Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Håkan Svärd, enhetschef, 018-727 34 30. Fackliga företrädare: Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34 Sveriges Ingenjörer, Sampo Hinnemo, 018-727 40 58 Vision, Liselotte Ehn, 018-727 49 49. Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 26 59. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Om vår organisation På stadsbyggnadsförvaltningen arbetar vi med helheten i utvecklingen av vår stad och landsbygd utifrån våra respektive expertområden – allt i en anda av ständig förbättring och utveckling där vi som medarbetare tar en aktiv roll. Gemensamt planerar, bygger och underhåller vi Uppsala kommun för en hållbar och god framtid för alla som bor och verkar här. Vårt mål är att Uppsala ska vara en kommun som fler nya invånare och företag vill vara en del av. Välkommen till oss! Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på jobba i Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/jobb/) Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

24 april 2025
Sista ansökan:
19 maj 2025
Projektledare inom kärnkraft
RISE Research Institutes of Sweden AB
Planerare och utredare m.fl.

Vi söker nu en driven projektledare som vill ta en nyckelroll i att etablera vår kompetens inom kärnkraft. Om oss Division Samhällsbyggnads uppdrag är att tillsammans med näringslivets och samhällets aktörer bygga det hållbara samhället. Fokus för divisionen är främst resurseffektivitet, klimatneutralitet och robust infrastruktur. Avdelningen Infrastruktur och Betongbyggande verkar inom områdena vatten, anläggning och energi där vi stöder näringslivet och offentliga aktörer med teknisk kunskap och management med sikte mot hållbarhet såsom t ex klimatneutralitet, resurseffektivitet och cirkularitet. I avdelningen ingår enheten Infrastruktur och Utveckling, där denna roll är placerad. Vi erbjuder bland annat tjänster inom opartisk provning, besiktning, certifiering, industriuppdrag samt forskning. Vi söker nu en driven och erfaren projektledare inom kärnkraft för att stärka vår avdelning och vara en del av vår expansiva verksamhet. Idag saknar vi den specifika kunskapen, men vi har en långsiktig plan att utveckla och etablera vår förmåga inom området. Hos oss kommer du att arbeta i nära samverkan med forskare, projektledare och praktiker med forskningsprojekt och direktuppdrag kopplat till området. Hos oss får du möjlighet att påverka, utveckla och växa tillsammans med specialister och forskare inom olika områden i en dynamisk och stimulerande miljö där din kompetens och erfarenhet kommer att kunna skapa stort värde och göra skillnad. Om rollen I rollen som projektledare utvecklar, genomför och driver du utvecklings- och innovationsprojekt inom kärnkraft och kärnteknisk verksamhet tillsammans med kollegor, näringslivet, kommuner och myndigheter samt akademi. Vidare kommer du aktivt bedriva omvärldsbevakning genom att nätverka både internt och externt, med syftet att identifiera och fånga upp nya affärsmöjligheter. Placeringsort för tjänsten Stockholm eller Göteborg. Resande kommer att förekomma i tjänsten. Provanställning kan komma att tillämpas. Vi tillämpar hybridarbete och de flesta medarbetare delar sin tid mellan kontoret och hemarbetsplatsen i dialog med närmaste chef. Befattningen är eller kan komma att bli placerad i säkerhetsklass, vilket innebär att säkerhetsprövning kan komma att ske i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Vem är du? För att lyckas i rollen som projektledare söker vi dig som är affärsmässigt driven, strukturerad och har en god kommunikativ förmåga. Du motiveras av att arbeta i nära samverkan med både uppdragsgivare och externa samarbetspartners samt kollegor, och trivs i sammanhang där samarbete och gemensam utveckling står i fokus. Du har en naturlig förmåga att leda och bidra i tvärfunktionella team, där kunskap delas och byggs tillsammans. Ditt relationsskapande sätt gör det lätt för dig att etablera och vårda både nya och befintliga samarbeten, vilket är en nyckelfaktor för att lyckas i rollen. Rollen kan beskrivas som fri men du har ett ansvar för att åtaganden uppfylls och har en god förmåga att hantera ojämn arbetsbelastning. Krav Akademisk examen inom ett för rollen relevant område. Flerårig och dokumenterad erfarenhet av projektledning inom teknisk verksamhet. Erfarenhet av projekt inom process- eller kärnkraftsindustri. Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, i både tal och skrift. Meriterande Certifiering enligt IPMA eller PMI är meriterande. Kärnteknisk erfarenhet av exempelvis utredningar, tillståndsansökningar hos landets strålsäkerhetsmyndighet, anpassning av säkerhetsredovisning och dokumentation, planering för rivning ur ett kärntekniskt perspektiv, radiologi, avfallshanteringsfrågor eller friklassning, nyetablering. Är vi rätt för varandra? Inom RISE gillar vi olika och vi är övertygade om att mångfald bidrar till en innovativ miljö där vi tillsammans utmanar gränser och utvecklar ny kunskap och kompetens för framtiden. Hos oss möts passionerade problemlösare för att lösa några av världens viktigaste, och kanske roligaste, problem. Välkommen med din ansökan! Välkommen med din ansökan! Vid frågor är du varmt välkommen att kontakta enhetschef Anders Hjörnhede, 010 516 56 84. I RISE rekryteringsprocesser efterfrågar vi inte ett personligt brev. I stället ber vi dig besvara ett antal urvalsfrågor som hjälper oss att bättre förstå din kompetens och erfarenhet i relation till den utlysta tjänsten. Sista ansökningsdag är 6 maj, 2025. Urval och intervjuer sker löpande under ansökningstiden. Våra fackliga representanter är: Ingemar Petermann, SACO, 010-2284122 och Linda Ikatti, Unionen 010-5165161.

23 april 2025
Sista ansökan:
6 maj 2025
Samhällsplanerare till Vadstena kommun (vikariat)
Vadstena kommun
Planerare och utredare m.fl.

Vadstena är en kommun med ambitioner. Platsens historia och unika atmosfär skapar en inspirerande miljö där människor trivs och utvecklas. Vadstena har alltid varit en plats att förundras över, besöka, återkomma till, trivas och stanna i. Vadstena kommun vill ge möjlighet till ett rikt liv och bidra till ett hållbart samhälle. Välkommen att skapa din framtid i Vadstena, en kreativ historia.  Tjänsten som junior samhällsplanerare är en del av samhällsbyggnadsförvaltningen. Vi ansvarar bland annat för översiktlig planering, detaljplanering, bygglov, byggnadsinspektion, mark- och exploateringsfrågor, tillsyn inom miljö- och hälsoskyddsområdet, drift, underhåll och skötsel samt förvaltning av offentlig mark. Vårt uppdrag är att möjliggöra en växande befolkning, bidra till en hållbar stadsutveckling och skapa trygga miljöer för våra medborgare, företagare och besökare. ARBETSUPPGIFTER Vill du vara med och forma framtidens Vadstena? Vi söker dig som är i början av din karriär och vill utvecklas som samhällsplanerare! Tjänsten är ett vikariat under en föräldraledighet och är därför begränsad i tid. Vi letar nu efter en samhällsplanerare till vår lilla men engagerade avdelning. Kanske är du nyutexaminerad eller har arbetat en kortare tid inom samhällsplanering det viktiga för oss är att du är nyfiken, villig att lära och redo att ta nästa steg! Hos oss kommer du att få arbeta med olika delar av planprocessen, framför allt med att ta fram och handlägga detaljplaner. Du kommer att få stöd av erfarna kollegor och arbeta nära både medarbetare och andra aktörer i kommunen. Det finns också goda möjligheter att växa in i rollen och successivt ta mer ansvar, till exempel genom att driva egna planprojekt med handledning. Vi jobbar för att utveckla Vadstena kommun på ett hållbart och inkluderande sätt. En viktig del av vårt arbete är att ge råd och information till invånare och företag, samt att vara tillgängliga och lösningsorienterade i mötet med andra. Du kommer även få träna på att presentera dina ärenden både skriftligt och muntligt och delta i dialog med medborgare och andra intressenter. KVALIFIKATIONER Du som söker är nyutbildad samhällsplanerare. Goda kunskaper om plan- och bygglagen, miljöbalken och annan lagstiftning som styr kommunal verksamhet är en förutsättning för att tjänsten ska passa dig. Tidigare kommunal erfarenhet av att ha arbetat eller praktiserat inom en mindre kommun är inte nödvändig, men meriterande. Du är en stabil och uthållig problemlösare som drivs av att utveckla verksamheten. Du är engagerad och trivs med att kommunicera med andra människor. Du värdesätter ett gott samarbete samtidigt som du drivs av en vilja att åstadkomma resultat. Det är viktigt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. ÖVRIGT Urval och interjuver kommer att ske löpande, vänta inte med din ansökan. Vi tar enbart emot ansökningar via vårt rekryteringssystem som du når via länken under "ansökan". Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare och rekryterare. Glöm inte att motivera så utförligt som möjligt varför just du är lämplig för denna tjänst och att uppdatera relevant information för tjänsten i ditt CV.

17 april 2025
Sista ansökan:
30 april 2025
Erfaren mark- och exploateringsingenjör
BODENS KOMMUN
Planerare och utredare m.fl.

Vill du vara med och bidra till satsningarna kring vår tids största utmaningar, och kunna påverka och lämna över något för framtida generationer att vidareutveckla? Då är Bodens Kommun en arbetsgivare för dig! Boden ligger i Norrbottens kustland, endast 3 mil från havet mellan två älvdalar. Här bor cirka 28 000 personer. Boden är en modern småstad med närhet till det mesta vilket skapar ett givande arbets- och fritidsliv, det vi kallar närhetsliv. Boden ligger i hjärtat av en etableringsintensiv region och är en viktig del av den gröna globala samhällsomställningen. Här skapas ett samhälle i tillväxt, rustat för att möta den gröna ny industrialiseringen, med smarta och hållbara lösningar för samverkan, boende, transporter, vardagen och ett modernt företagande. Med ett starkt stöd från kompetenta kollegor och chefer, får du mod att våga prova. Hos oss får du stort förtroende i en fantastisk miljö, där det finns möjlighet att utveckla dig själv och andra. Vill du veta mer om hur det är att jobba i Bodens kommun? Då kan du läsa mer här: www.boden.se/jobbaiboden Samhällsbyggnadsförvaltningen ska med framåtanda tillgängliggöra, underhålla, förvalta och utveckla kommunens fysiska miljö, infrastruktur och transporter. Förvaltningen arbete genomsyras av samarbete, helhetssyn och effektivt resursutnyttjande. Genom god planering bidrar förvaltningen till en attraktiv livsmiljö som är långsiktigt hållbar ur såväl ekologiskt som social och ekonomisk synpunkt. Samhällsbyggnadsförvaltningens består av följande verksamhetsområden; Fysisk planering, Vatten, avlopp och avfall, Gator, park och skog och Fastigheter, Miljö och bygg. Enheten för Projekt och investering driver och samordnar förvaltningens ny- och reinvesteringar. ARBETSUPPGIFTER Som mark- och exploateringsingenjör kommer du medverka i kommunens stora exploateringsprojekt och kommer att företräda kommunen i samarbete med fastighetsägare, exploatörer och andra intressenter genom hela samhällsbyggnadsprocessen från idé och planering vid till exempel detaljplanering till genomförande och byggklar mark. Som mark- och exploateringsingenjör kommer du att arbeta med många spännande arbetsuppgifter. Arbetet innebär att samordna och i vissa fall leda projekt med koppling till kommunens markinnehav och samhällsbyggnadsprocessen. Du kommer tillsammans med dina kollegor att ansvara för kommunens markförsörjning, köp och försäljning av fastigheter, hantera tomträtter, förhandling och upprättande av avtal och överenskommelser för nyttjanderätter, ledningsrätter, arrenden och mark. Du företräder kommunen i bygglovsyttranden, Lantmäteriärenden, exploateringsavtal och markanvisningar. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har relevant universitets- eller högskoleutbildning med inriktning mot fastighetsjuridik, markmiljö, lantmäteri eller har motsvarande kvalifikationer som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har kunskap om lagar och förordningar inom fackområdet, i synnerhet (JB, FBL, AL och PBL). Du ska ha erfarenhet som MEX-ingenjör eller projektledare med inriktning fastighetsutveckling. Du har erfarenhet av fastighetsrättsliga frågor, markupplåtelser, fastighetsförsäljningar och/eller fastighetsförvärv. Du har en god förhandlingsvana, är van att ta fram diverse avtal inom exploateringsprocessen samt har erfarenhet av att arbeta med exploateringsprojekt från start/planskede till genomförande. Det är meriterande om du har arbetat inom politiskt styrd organisation.  Du är strukturerad och noggrann, resultatorienterad och har lätt för att skapa nätverk och knyta kontakter. Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Du ska vara en i laget, men även ha förmåga att driva arbetet självständigt och vara resultatinriktad. Som medarbetare på enheten fysisk planering bör du uppskatta högt tempo samt att klara av att driva flera parallella processer. Du ska också trivas med att arbeta i ett arbetslag och i huvudsak på arbetsplatsen. Vi är ett mycket positivt och kreativt arbetslag med fokus på samarbete och där din erfarenhet är ett viktigt komplement. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. B-körkort är ett krav. ÖVRIGT Vi värdesätter en jämn ålders- och könsfördelning samt mångfald inom alla yrkesområden. Vi har rökfri arbetstid. Vi erbjuder en friskvårdstimme i veckan och ett friskvårdsbidrag. Via vår hälsoportal kan du som medarbetare boka in dig på olika friskvårdsaktiviteter ex massage, prova-på-träning, föreläsningar mm. Följ oss gärna på Facebook och Instagram När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem. Frågor om tjänsten besvaras av kontaktpersonerna i annonsen. Vi tackar vänligt men bestämt nej till all kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

16 april 2025
Sista ansökan:
11 maj 2025
Regional utvecklingssamordnare näringsliv
REGION KRONOBERG
Planerare och utredare m.fl.

I Region Kronoberg är vi 6500 personer som jobbar för kronobergarnas bästa – varje dag! Vi ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur i länet. Vårt mål är att våra medarbetare ska trivas, växa i sin yrkesroll och kunna påverka sin arbetsvardag. Region Kronoberg söker en driven och engagerad utvecklingssamordnare som vill arbeta med förutsättningarna för ett konkurrenskraftigt näringsliv i Kronoberg. Rollen innebär att genomföra regionala uppdrag i samarbeten med aktörer lokalt, regionalt, mellanregionalt, nationellt och internationellt. I rollen ligger att arbeta både med strategiska frågor såväl som tidsbegränsade utvecklingsprojekt. Tjänsten är placerad på Regional utveckling i verksamheten Hållbar tillväxt med uppdrag inom samhällsbyggnad och näringsliv. Vår verksamhetsidé är: För invånarna, på uppdrag av politiken och i samhandling med relevanta aktörer driver vi Kronoberg framåt genom den regionala utvecklingsstrategin. Regional utveckling samordnar offentliga uppdrag från både stat och region. Hos oss finns utvecklingssamordnare och projektledare som driver utveckling i bred samverkan med andra aktörer. Vi strävare efter en arbetsmiljö som är effektiv, kreativ och som tar tillvara på engagemang. Våra arbetsformer har ett stort inslag av digitalt- och distansbaserat arbetssätt. För att trivas krävs en hög grad av självledarskap och förmåga att skapa resultat genom process- och nätverksbaserat arbete. ARBETSUPPGIFTER       Fungera som en länk mellan näringsliv och regional utveckling       Samordna frågor kopplade till företags- och innovationsfrämjande systemet.        Leda och medverka i utvecklingsinsatser (som att mobilisera aktörer, utveckla koncept, söka extern finansiering, genomföra, följa upp och lära).        Bereda ärenden och underlag för politiska beslut.       Följa upp organisationer inom företagsfrämjande systemet medregionala uppdrag.       Samordna frågor kopplade till ägarstyrningen av bolag som Regionen äger. KVALIFIKATIONER       Akademisk utbildning inom relevant område.       Kunskap om regionalt utvecklingsarbete och innovationssystem i en nationell och internationell kontext.       Dokumenterad erfarenhet av att leda utvecklingsprojekt och processer i bred samverkan.       Digital kompetens som stödjer utvecklingen av området och digitala arbetssätt.       Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.   Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper som förmåga att vara kommunikativ, pedagogisk, drivande, resultatinriktad och ha en mycket god samarbetsförmåga. ÖVRIGT Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Informationen du anger kan komma att lämnas ut avseende regler för allmän handling enligt offentlighetsprincipen och dina uppgifter behandlas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Kontakta ansvarig rekryterare hos Region Kronoberg vid skyddad identitet för vidare information om hur du ansöker och hantering av dina personuppgifter. Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.

16 april 2025
Sista ansökan:
4 maj 2025
Delprojektledare och gestaltande samhällsplanerare/arkitekt
REGION KRONOBERG
Planerare och utredare m.fl.

I Region Kronoberg är vi 6500 personer som jobbar för kronobergarnas bästa – varje dag! Vi ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur i länet. Vårt mål är att våra medarbetare ska trivas, växa i sin yrkesroll och kunna påverka sin arbetsvardag. För invånarna, på uppdrag av politiken och i samverkan med andra driver vi utveckling enligt Gröna Kronoberg, vår regionala utvecklingsstrategi. Som projektledare kommer du att ha en roll i att forma hållbara livsmiljöer i Kronobergs bygder och mindre samhällen.  Du blir delprojektledare och ansvarig för Kronobergs del i Interreg Europe-projektet, PARSMO som pågår 2025-2028, som fokuserar på mobilitet och hållbarhet. Målet med EU-projektet är att förbättra förutsättningar för hållbar mobilitet i mindre samhällen och landsbygder och att platserna kan bidra till samhällets attraktivitet överlag.  Du kommer att samarbeta med byar, kommuner, myndigheter och näringsliv samt medverka med partners inom EU i syfte att utveckla våra torg och bytespunkter i byar och mindre samhällen. En viktig del är att bygga kunskap kring frågan, och skapa engagemang för projektet både internt och externt.  Du blir en del av ett team på Region Kronoberg inom Regional utveckling, med särskild inriktning på att stötta utvecklingen inom kraftsamlingen BY2030. ARBETSUPPGIFTER ·       Styrning och framdrift av delprojektet (Kronobergs del) ·       Ansvara för rapportering och ekonomisk administration av delprojektet till projektansvarig part i Nederländerna.   ·       Samverkan med de andra parterna i EU. Projektet understryker vikt av erfarenhetsutbyte och gemensam kunskapsuppbyggnad. Det innebär samarbete mellan nyckelintressenter och partners från fyra länder för att dela bästa praxis. Så det kommer att vara en del resor till övriga projektpartners i EU.   ·       Samordna en referensgrupp för projektet. ·       Ge förslag på gestaltning av platser, men också hjälpa till att projektutveckla och söka medel för att rent fysiskt genomföra planerna. ·       Stärka gestaltningsaspekterna i regionala policyer för transport, infrastruktur och kollektivtrafik, med fokus på Region Kronobergs Trafikförsörjningsprogram, inklusive bilagor. ·       Stödja kommuner och projekt som Region Kronoberg själva inte leder, men där vi har möjlighet att bidra med vår gestaltningskompetens för att hjälpa de aktörer som har det övergripande ansvaret för att utveckla bytorg och platser där människor byter färdsätt. ·       Samverka regionalt, nationellt och internationellt för att uppnå projektmålen. KVALIFIKATIONER Skallkrav:      Gestaltningskompetens inom stadsplanering.      Erfarenhet av projektledning.      Flytande engelska i både tal och skrift.      Digital kompetens som stödjer projektets förutsättningar och arbetsformer.      B-körkort krävs. Meriterande:      Utmärkta kommunikationsfärdigheter i tal, text och bild.      Erfarenhet av grafisk design.      Kunskaper i samhällsplanering/stadsplanering.      Erfarenhet av processledning och tjänstedesign.           Förmåga att utveckla och driva projekt. För att trivas på Regional utveckling så lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper som förmåga att vara kommunikativ, pedagogisk, drivande, resultatinriktad och ha en mycket god samarbetsförmåga. För den aktuella tjänsten ser vi att du är en erfaren nätverksbyggare som är duktig på att kommunicera och involvera olika målgrupper beroende på roller, intressen och ansvar. Du har en bakgrund som arkitekt eller landskapsarkitekt med ett stort intresse för samhällsbyggnadsfrågor. Stadsplaneringskunskaper är meriterande, liksom erfarenhet av processledning och tjänstedesign. Du har en djup förståelse för hållbarhetsfrågor, inklusive cirkulär omställning, och vet hur man bygger vidare på det befintliga. Erfarenhet av att arbeta med i kommunala planeringsprocesser avseende gestaltad livsmiljö är ett stort plus. Du är också kreativ och framtidsorienterad, med förmåga att kommunicera effektivt både muntligt och skriftligt, samt i bild och digital form. ÖVRIGT Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Informationen du anger kan komma att lämnas ut avseende regler för allmän handling enligt offentlighetsprincipen och dina uppgifter behandlas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Kontakta ansvarig rekryterare hos Region Kronoberg vid skyddad identitet för vidare information om hur du ansöker och hantering av dina personuppgifter. Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.

16 april 2025
Sista ansökan:
4 maj 2025
Planarkitekt till Samhällsbyggnadskontoret
Strängnäs kommun
Planerare och utredare m.fl.

Är du en engagerad och erfaren planarkitekt? Vill du medverka i den fysiska utvecklingen av Strängnäs i tät dialog med exploatörer, allmänhet, andra kontor inom förvaltningen och politiken? Då är detta kanske en roll för dig! Strängnäs Kommun är en snabbt växande pärla vid Mälarens strand. Vår kommun präglas av entreprenörskap, hållbarhet, stabilitet, och framåtanda. Planenheten, som ansvarar för kommunens detaljplanering, är en av Samhällsbyggnadskontorets sju enheter. Vi på Samhällsbyggnadskontoret satsar på att ständigt förbättra vår verksamhet, vilket gör att du aktivt kommer att få bidra till din egen och kontorets framtida utveckling. Vi ser även stor nytta i att ge våra medarbetare möjlighet till kompetensutveckling i form av exempelvis kurser och andra utbildningar. Du erbjuds självklart friskvårdsbidrag och har även möjlighet att påverka varifrån du arbetar under del av arbetsveckan. Uppdraget är tidsbegränsat då en av våra planarkitekter ska vara tjänstledig under nästan två år. ARBETSUPPGIFTER Som planarkitekt har du som huvuduppgift att inom verksamheten handlägga och upprätta detaljplaner i egen regi och med konsultstöd. Arbete med utredningar samt andra uppgifter i samband med planarbetet, till exempel miljöbedömning och upphandling av utredningar förekommer. Verksamhetsutveckling är också en viktig del av arbetet. Planenhetens huvuduppdrag är: • planläggning för mark- och vattenområdesanvändning, • digitalisera samhällsbyggnadsprocessen. Uppdraget innebär även att vara behjälplig i: • långsiktig bebyggelseutveckling, • lokaliseringsprövning, • översikts- och trafikplanering. I uppdraget ingår att ha mycket kontakt med invånare, företag, medarbetare och andra myndigheter. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: • Relevant akademisk utbildning inom området samhällsplanering med inriktning mot fysisk planering eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. • Flerårig arbetslivserfarenhet av att handlägga detaljplaner och att upprätta plankartor. • Erfarenhet av att arbeta med plan- och bygglagen. • Erfarenhet av de vanligaste digitala illustrations- och layoutprogrammen, som exempel Sketchup, Illustrator, Photoshop, InDesign eller liknande. • God förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift. • Giltigt B-körkort. Det är meriterande med erfarenhet av: • Större komplicerade stadsutvecklingsprojekt. • Planeringsfrågor i kommunal verksamhet. • Arbete med Miljöbalken. • Focus detaljplan/Autocad och PlanDirekt. • Arbetsledande befattning eller projektledning. • Digitalisering av detaljplaner. Dina personliga egenskaper är viktiga och vi kommer lägga stor vikt vid dem! Ditt positiva och lösningsorienterade förhållningssätt gör dig till en uppskattad samverkanspart, både internt och externt. Du är serviceinriktad, har god kommunikationsförmåga och ett respektfullt bemötande i kontakt med alla de olika intressenterna i plan- och byggprocessen. För att trivas i rollen har du förmåga att arbeta strukturerat och systematiskt med god effektivitet och kvalitet för att nå uppsatta mål. Vi ser även att du är drivande, engagerad och har förmåga att arbeta såväl självständigt som i grupp. Du är kreativ och har ett brinnande intresse för att arbeta med stads- och landskapsmiljöer samt kulturhistoriskt värdefulla miljöer utifrån ett helhetsperspektiv. Vi tillämpar löpande urval så du är varmt välkommen in med din ansökan redan idag. ÖVRIGT Strängnäs kommun har drygt 39 000 invånare och är strategiskt belägen i Mälardalen med utmärkta kommunikationsmöjligheter. Här är det nära till storstaden Stockholm som nås med tåg på under 50 minuter, och ännu närmare ligger Eskilstuna. Vår kommun är en attraktiv plats för både boende och arbete, där du får möjlighet att göra verklig skillnad för samhället och dess invånare. Hos oss finns en mängd meningsfulla och utmanande arbetsuppgifter, med möjligheter att växa och utvecklas i din yrkesroll. I Strängnäs kommun arbetar över 2 500 kunniga och engagerade medarbetare, som alla bidrar till att skapa en positiv vardag för invånarna. Vi värdesätter en arbetsplats där alla känner sig inkluderade och där det finns utrymme att påverka. Vi arbetar aktivt utifrån en värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi ser i vår årliga medarbetarundersökning att våra medarbetare trivs. Vi hoppas att du vill vara en del av vårt team och tillsammans med oss bygga framtidens Strängnäs. Tillsammans skapar vi en starkare kommun och gör varandra bättre. Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid för att skapa en hälsosam arbetsmiljö för alla medarbetare, kollegor och brukare. Ansökningsprocess och personuppgiftshantering • Som sökande ansvarar du för att dokumentera din kompetens tydligt, så att vi kan göra en saklig och rättvis bedömning av din ansökan. • Vid arbete med barn och ungdomar krävs utdrag ur polisens belastningsregister innan anställning. • Strängnäs kommun hanterar dina personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning. Du kan läsa mer om vår personuppgiftshantering på vår hemsida. Strängnäs kommun har valt mediekanaler för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare och rekryteringstjänster. Vi ser fram emot att få veta mer om dig och hur du vill bidra till Strängnäs framtid.

16 april 2025
Sista ansökan:
4 maj 2025
Utvecklingssamordnare inom samhällsplanering med fokus på migrationsfrågor
Malmö kommun
Planerare och utredare m.fl.

Ref: 20250944 Arbetsuppgifter I rollen som utvecklingssamordnare med inriktning på migrationsfrågor kommer du att arbeta med samhällsplanering i en strategisk kontext och ha ett övergripande ansvar för att samordna Malmö stads arbete med migrationsfrågor. En central del av uppdraget är att genomföra utredningar, sammanställa material, ta fram sakliga och kvalificerade analyser och beslutsunderlag till kommunstyrelsen och andra målgrupper. Det innebär att planera, utreda, skriva, rapportera samt bereda och svara på remisser. En viktig del i arbetet är att analysera hur olika lagförslag inom området påverkar Malmö stad och vilka strategier som kan vara lämpliga i olika frågor. Du ansvarar också för omvärldsbevakning inom migrationsområdet samt uppföljning och utvärdering av relevanta frågor och insatser. Du bidrar till att vidareutveckla arbetet med rapporten Migrationsdata, i nära samarbete med kollegor som arbetar med statistik och analys. Rollen innebär vidare att hålla ihop ett kommunövergripande nätverk inom migrationsfrågorna samt delta i extern samverkan på strategisk nivå, vilket betyder att tjänsten erbjuder ett brett kontaktnät, både inom och utanför Malmö stad, och kan medföra vissa resor. Du blir en del av samhällsplaneringsenheten, därför kan liknande arbetsuppgifter inom andra fält inom samhällsplaneringsområdet ingå. Du kommer också kunna bidra till utvecklingsarbetet som sker på enheten samt inom avdelningen för omvärld och näringsliv.   Kvalifikationer Vi söker dig som har: • akademisk utbildning inom samhällsplanering eller annat relevant område • erfarenhet av kvalificerat arbete inom samhällsplanering, migration eller närliggande fält • vana av att ta fram underlag, analysera komplex information och kommunicera i skrift på ett tydligt och målgruppsanpassat sätt  • mycket goda kunskaper i både svenska och engelska, i såväl tal som skrift Det är meriterande om du har arbetat med politiska beslutsprocesser, exempelvis genom att bereda ärenden och skriva remissvar. Du har erfarenhet från arbete i en samordnande roll, med fördel som projektledare eller processledare. För att lyckas i rollen behöver du vara självgående, strukturerad och ha förmåga att ta ansvar för att driva processer framåt. Du tänker strategiskt och har lätt för att se helheter, långsiktiga konsekvenser och hur olika delar hänger samman. Ditt arbetssätt präglas av en god samarbetsförmåga och du relaterar till andra på ett lyhört och professionellt sätt. Du är trygg i dig själv, har god självinsikt och hanterar även stressiga situationer med stabilitet och fokus. Din förståelse för helheten gör att du alltid agerar med hela verksamhetens bästa i åtanke. Om arbetsplatsen Avdelningen omvärld och näringsliv har drygt 50 medarbetare och arbetar med att stärka Malmö som hållbar tillväxtmotor. Vår avdelning leder arbetet med hållbart samhällsbyggande och näringslivets expansion i Malmö. Vi tar till vara stadens intressen på olika arenor i omvärlden samt leder och stödjer påverkansarbetet. Vi arbetar för att stärka stadens attraktivitet och tillväxt för boende, besökare och näringsliv. Stadskontoret riktar, utmanar och förstärker utvecklingskraften i organisationen, i staden och i regionen. Vi är kommunstyrelsens förvaltning och arbetar med ett helhetsperspektiv nära stadens ledning. Stadskontoret består av sju olika avdelningar och har sammanlagt ca 300 personer anställda. Våra avdelningar arbetar inom ett brett spektrum av områden och förvaltningen har många medarbetare med en hög specialistkompetens.    Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här. Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb Information om tjänsten Anställningsform: Tillsvidareanställning Omfattning: Heltid Antal tjänster: 1 Tillträde: Efter överenskommelse Övrigt Malmö stad har tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.  Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov. För att skicka in din ansökan, klicka på ansök nedan. Har du några frågor gällande tjänsten kontakta ovan nämnda kontaktpersoner.

16 april 2025
Sista ansökan:
4 maj 2025
SAMHÄLLSPLANERARE RIKSINTRESSEBEVAKNING INOM TOTALFÖRSVARET
Försvarsmakten
Planerare och utredare m.fl.

Ta möjligheten att bli expert inom riksintressen för totalförsvarets militära del och kombinera din kompetens inom fysisk planering, ditt intresse för totalförsvarets militära delar och bidra till vår organisation. Försvarsmakten befinner sig i expansionsfas och på en omfattande tillväxtresa. De närmaste åren kommer Försvarsmakten utveckla och stärka myndighetens organisation för riksintressebevakning och relaterade arbetsuppgifter kopplade till fysisk planering. Här ges du möjlighet att utvecklas samtidigt som du bidrar till organisationens utvecklingsresa. Vi söker därför dig som har erfarenhet av fysisk planering och riksintressen. Välkommen med din ansökan! Om enheten Försvarsstaben stödjer överbefälhavaren med att handlägga och bereda ärenden på militärstrategisk nivå, samt säkerställer att beslut som fattas av myndighetens ledning genomförs, följs upp och återredovisas. Försvarsstaben ansvarar även för att omsätta regeringens styrning av Försvarsmakten till strategiska planer och för att inrikta försvarsgrens- och stridskraftschefer. Vidare har Försvarsstaben ett övergripande ansvar för att samordna infrastruktur- och materielförsörjning. Befattningen ingår i Försvarsmaktens funktion inom fysisk planering. Tillsammans med militärregionstaberna bidrar funktionen till att säkerställa tillgång till ändamålsenliga mark- och vattenområden för totalförsvarets militära del och bidrar i myndighetens arbete med riksintressen. sektionen ingår i Försvarsstaben Stödenheten Infrastrukturavdelningen och består av 12 drivna och engagerade medarbetare. Befattningen erbjuder Vi söker dig som är driven och som vill bidra till att utveckla funktionen, hanteringen av dess uppgifter och underlag på ett sätt som gynnar Försvarsmakten och andra myndigheter inom totalförsvarets militära del. Dina huvuduppgifter är att svara på remisser inom samhällsbyggnadsfrågor samt att kontinuerligt arbeta med riksintressefrågor för totalförsvarets militära del. I beredningen av ärenden samverkar du såväl internt inom Försvarsmakten som med representanter för andra myndigheter. Sektionen hanterar exempelvis frågor gällande energiomställningen som kraftledningsärenden och vindkraft eller infrastrukturprojekt som utbyggnad av ny järnväg. Befattningen ställer krav på god kunskap inom samhällsplanering och den verksamhet som myndigheter inom ramen för totalförsvarets militära del genomför. Vi ser gärna att du som söker har erfarenhet av arbete med fysisk planering och riksintressen. För att trivas hos oss har du ett stort samhällsintresse, delar Försvarsmaktens värdegrund och är beredd att representera Försvarsmakten i din yrkesroll. Huvudsakliga arbetsuppgifter • Handlägga ärenden inom ämnesområdet • Delta och stödja i funktionens arbete med bland annat riksintressen, metodutveckling och styrning. • Delta i arbeten inom fysisk planering som Försvarsmaktens representant • Utbilda och informera om riksintressen, såväl internt som externt, exempelvis tjänstemän vid kommuner, länsstyrelser m.fl.                        Kvalifikationer • Relevant akademisk examen (fysisk planerare, samhällsplanerare eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig) • Ett par års aktuell och relevant erfarenhet av arbete med fysisk planering, företrädesvis inom Försvarsmakten eller annan myndighet inom totalförsvarets militära del • Relevant erfarenhet av att arbeta i ArcGIS • Goda kunskaper i MS Office • En väl utvecklad kommunikativ förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska • Körkort B Personliga egenskaper Vi söker dig som snabbt kan sätta dig in i nya arbetsuppgifter, trivs i en föränderlig miljö och som trivs med ett stundtals högt tempo. Då arbetsuppgifterna genomförs såväl enskilt som tillsammans med kollegor vill vi att du trivs med ett stort eget ansvar samtidigt som du kan växla om och skapa ett gott samarbete med dina kollegor. Vidare har du en positiv inställning, är strukturerad och analytisk. Du kan självständigt handlägga ärenden, driva projekt och företräda myndigheten i officiella sammanhang. Det är viktigt att du har vana av att kommunicera med såväl sakkunniga som privatpersoner i olika sammanhang. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.  Meriterande • Relevant erfarenhet av arbete med riksintressen • Relevant erfarenhet av arbete i Försvarsmakten eller annan totalförsvarsmyndighet • God kännedom om Försvarsmaktens och totalförsvarsmyndigheternas arbete/uppdrag • Relevant erfarenhet av projektledning • Relevant erfarenhet av att hantera information som omfattas av sekretess Övrigt Anställningsform: Tillsvidare, 6 månaders provanställning tillämpas. Arbetsort: Stockholm. Tillträde: Snarast, enligt överenskommelse. Befattning: Civil. Resor förekommer i tjänsten. Upplysningar om tjänsten kan lämnas av: Beata Iverson, tillförordnad chef för sektionen Fysisk planering, växeln, 08 788 75 00 eller [email protected] Fackliga representanter nås på telefon 08-788 75 00: Stefan Ungerth (SACO) Monika Danielsson (SEKO) Kjell Tetzlaff (Försvarsförbundet OFR/S) Arne Nilsson (Officersförbundet, OFR/O) Välkommen med din ansökan senast 6 maj 2025. Din ansökan ska innehålla CV och ett personligt ansökningsbrev där du motiverar på vilket sätt du är lämplig för befattningen. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. ----------------------------------------------------- Information om det rekryterande förbandet: I Högkvarteret finns överbefälhavaren och generaldirektören. Högkvarteret har ungefär 1 000 medarbetare – både yrkesofficerare och civila experter. Högkvarteret utgörs från 2023-01-01 av försvarsstaben, operationsledningen, militära underrättelse- och säkerhetstjänsten, samt Högkvarterets stabsavdelning och fristående enheter för tillsyn. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

14 april 2025
Sista ansökan:
6 maj 2025