Samhällsplanerare
Sök bland 9 lediga jobb som Samhällsplanerare och börja ditt nya yrkesliv idag!
Vill du vara med och bidra till satsningarna kring vår tids största utmaningar, och kunna påverka och lämna över något för framtida generationer att vidareutveckla? Då är Bodens Kommun en arbetsgivare för dig! Boden ligger i Norrbottens kustland, endast 3 mil från havet mellan två älvdalar. Här bor cirka 28 000 personer. Boden är en modern småstad med närhet till det mesta vilket skapar ett givande arbets- och fritidsliv, det vi kallar närhetsliv. Boden ligger i hjärtat av en etableringsintensiv region och är en viktig del av den gröna globala samhällsomställningen. Här skapas ett samhälle i tillväxt, rustat för att möta den gröna ny industrialiseringen, med smarta och hållbara lösningar för samverkan, boende, transporter, vardagen och ett modernt företagande. Med ett starkt stöd från kompetenta kollegor och chefer, får du mod att våga prova. Hos oss får du stort förtroende i en fantastisk miljö, där det finns möjlighet att utveckla dig själv och andra. Vill du veta mer om hur det är att jobba i Bodens kommun? Då kan du läsa mer här: www.boden.se/jobbaiboden Samhällsbyggnadsförvaltningen ska med framåtanda tillgängliggöra, underhålla, förvalta och utveckla kommunens fysiska miljö, infrastruktur och transporter. Förvaltningen arbete genomsyras av samarbete, helhetssyn och effektivt resursutnyttjande. Genom god planering bidrar förvaltningen till en attraktiv livsmiljö som är långsiktigt hållbar ur såväl ekologiskt som social och ekonomisk synpunkt. Samhällsbyggnadsförvaltningens består av följande verksamhetsområden; Fysisk planering, Vatten, avlopp och avfall, Gator, park och skog och Fastigheter, Miljö och bygg. Enheten för Projekt och investering driver och samordnar förvaltningens ny- och reinvesteringar. ARBETSUPPGIFTER Som samhällsbyggnadsstrateg arbetar du med att driva kommunens översiktsplanering. I detta ingår att leda processer för framtagandet av utvecklingsplaner för utvecklingen av "Det goda livet" i olika områden i kommunen. I arbetet ingår att revidera och följa upp kommunens översiktsplanepaket samt att utveckla översiktsplaneringen. Arbetet spänner över projekt, utvecklingsarbeten samt utredningar och analyser. Du kommer även att vara en del i kommunens arbete med bostadsförsörjning och infrastrukturplanering. Du kommer bland annat att arbeta med genomförandet av den antagna Planeringsstrategin som bland annat innebär en revidering av översiktsplanen och dess tillhörande tematiska tillägg. Tjänsten innebär många samarbets- och kontaktytor och du behöver därför ha lätt för att samarbeta med andra. I arbetsuppgifterna ingår nära samarbete med olika kompentenser inom kommunens förvaltningar och bolag. Som samhällsbyggnadsstrateg på Bodens kommun kommer du att ansvara för dialogarbeten med medborgare, föreningar, aktörer och intressenter i de olika planprocesserna. Du kommer ha många externa kontakter och behöver ha en förmåga att driva projekt från initiativ till beslut och säkerställa effektiva processer. I ditt arbete ingår också att aktivt omvärldsbevaka förändringar och utveckling inom samhällsplanering samt att aktivt vara en del av mellankommunala planeringsfrågor. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med fullgjord högskole- eller universitetsexamen, minst 3-årig, inom kulturgeografi och/ eller samhällsplanering. För att lyckas i rollen har du ett genuint samhällsengagemang och vill bidra till kommunens utveckling. Vi söker en person som är engagerad, uthållig och förtroendeskapande. Arbetsuppgifterna kräver en hög grad av självständighet och förmåga till egna initiativ. Du behöver ha en struktur- och planeringsförmåga med fokus på att leverera i tid. Du behöver vara pedagogisk med mycket goda språkliga och kommunikativa färdigheter på svenska och engelska, både i tal och skift. Det är meriterande om du har tidigare kommunal erfarenhet av samhällsplanering och särskilt infrastrukturplanering. Meriterande är även att du har goda kunskaper i ArcGIS. ÖVRIGT Vi värdesätter en jämn ålders- och könsfördelning samt mångfald inom alla yrkesområden. Vi har rökfri arbetstid. Vi erbjuder en friskvårdstimme i veckan och ett friskvårdsbidrag. Via vår hälsoportal kan du som medarbetare boka in dig på olika friskvårdsaktiviteter ex massage, prova-på-träning, föreläsningar mm. Följ oss gärna på Facebook och Instagram När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem. Frågor om tjänsten besvaras av kontaktpersonerna i annonsen. Vi tackar vänligt men bestämt nej till all kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
På GR arbetar cirka 200 kollegor tillsammans för att skapa nytta och mervärde för 13 medlemskommuner. Vi driver utvecklingsprojekt, har myndighetsuppdrag, forskar, ordnar utbildningar och andra mötesplatser, bland mycket annat. I slutändan handlar det om att göra livet bättre för alla som lever och verkar i vår region. Som anställd på kommunalförbundet är du en viktig del i Göteborgsregionens fortsatta utveckling. Vi arbetar inom flera olika sakområden, vilket innebär att det finns en stor bredd av yrkesroller, verksamheter, erfarenheter och kunskap på GR. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med många engagerade och kunniga kollegor. Här finns stora möjligheter att påverka arbetet, utvecklas med organisationen och göra verklig skillnad. Läs våra mål- och strategidokument på vår webbplats https://goteborgsregionen.se/styrning ARBETSUPPGIFTER På avdelningen miljö och samhällsbyggnad arbetar ca 30 personer med med frågor som rör allt från infrastruktur, kollektivtrafik och klimat, till VA, avfall och klimatanpassning. Genom bra planering kan Göteborgsregionen växa på ett sätt som gynnar även kommande generationer. Det regionala perspektivet genomsyrar allt vi gör. Vi arbetar i hög utsträckning genom våra nätverk som består av tjänstepersoner från våra 13 medlemskommuner. Hos oss är det alltid mycket på gång och för att trivas hos oss behöver du vara utvecklingsorienterad och tycka om att jobba strukturerat även när det inte finns så tydliga ramar. Vi arbetar alla med frågor som engagerar och har riktigt kul på jobbet. Göteborgsregionen har i uppdrag att genomföra kanslitjänst för Luftvårdsförbundet i Göteborgsregionen och har nu fått motsvarande kansliuppdrag för Luft i Väst, Luftvårdsförbundet för västra Sverige. Vi söker nu en regionplanerare som kommer ha luftvårdsuppdragen som bas. I din roll som regionplanerare kommer du utöver luftvårdsuppdragen även ha en viktig roll för att utveckla luftvårdsarbetet ur ett bredare strategiskt storstadsperspektiv. Du tar din utgångspunkt i det rumsliga perspektivet och arbetar utifrån en hållbar regional tillväxt. Uppdraget sker i stor utsträckning genom att administrera och projektleda nätverk, arbetsgrupper, projekt och processer. Som regionplanerare har du lyhördhet, handlingskraft och utveckling som genomgående ledord och du gillar att hitta nya ingångar till utmaningar på luftvårdsområdet. Exempel på arbetsuppgifter: • genomföra styrelsemöten, årsstämmor och luftvårdsdagar • sammanställa rapporter • upphandling och genomförande av luftmätningar • tät dialog med kommuner för underlag av objektiva luftskattningar • medverka, driva och initiera utvecklingsprojekt Urval kommer att ske löpande så vänta inte med din ansökan. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med relevant akademisk examen såsom samhällsplanerare, miljövetare, kulturgeograf eller motsvarande. Du känner dig trygg med att leda olika typer av grupper och det är meriterade om du har ett par års erfarenhet av arbeta med planering inom sakområdet, framför allt erfarenhet av att arbeta i eller nära en politisk styrd organisation. Som person ser vi att du är strukturerad, flexibel och initiativrik med en förmåga att tänka långsiktigt. Du kan arbeta på såväl strategisk som operativ nivå, är lyhörd samt har en god kommunikativ förmåga. Du gillar att arbeta både självständigt och i grupp, är lätt att samarbeta med och tycker om att driva och leda i olika utvecklingsprocesser. GR strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, där våra medarbetares olikheter berikar och utvecklar verksamheten. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Göteborgsregionen (GR) samt möjliggöra god kommunikation med dig som sökande använder vi e-rekrytering i Visma Recruit Offentliga jobb. Varmt välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. #LI-Hybrid Läs mer på Göteborgsregionens hemsida: https://goteborgsregionen.se
När du jobbar på länsstyrelsen får du använda din kunskap på landets bredaste myndighet. Länsstyrelsen är statens företrädare i länet och ser till att nationella mål får genomslag. Med hänsyn till regionala förutsättningar gör vi avvägningar mellan olika samhällsintressen. Detta genom samarbete mellan experter inom en rad olika områden och i samverkan med myndigheter, kommuner och organisationer. På länsstyrelsen skapar vi samhällsnytta och påverkar samhällsutvecklingen, varje dag. Det är ett viktigt uppdrag, ett stort ansvar och en inspirerande möjlighet. Låt din kunskap bli en kraft för Östergötland. Du kommer att tillhöra enheten för samhällsbyggnad som arbetar med frågor som rör hållbar samhällsplanering och boende. Främst arbetar vi med ärendehandläggning och rådgivning samt deltar i utredningar och utvecklingsprojekt inom de olika områdena. Viss del av arbetet sker i projekt eller i arbetsgrupper. Inom enheten handlägger vi bostadsstöd. Totalt är vi elva medarbetare inom enheten. På vår arbetsplats har du roligt, utvecklas och arbetar tillsammans med engagerade och kompetenta chefer och medarbetare. Vårt arbete är meningsfullt och hållbart. Du kommer att få möjligheten att arbeta med ärendehandläggning inom samhällsplanering och boende och dina arbetsuppgifter kommer i huvudsak att innebära tvärsektoriell handläggning och sammanvägning av ärendeslagen. Arbetet innebär en nära samverkan med Länsstyrelsens olika sakområden och med andra statliga myndigheter och länets kommuner. Du kommer att ha ett varierande arbete som i huvudsak varieras inom följande områden: - kommunal bebyggelseplanering så som detaljplanering - handläggning av fastighetsbilningsärenden - arbete med planeringsunderlag och planeringskatalogen - infrastrukturplanering för t ex järnvägar, vägar, kraftledningar m.m - arbete med remisser, miljöbedömningar och miljökonsekvensbeskrivningar, framtagande av analyser samt kunskaps- och planeringsunderlag inom fältet. - Genomföra olika informationsinsatser t ex seminarier, - Webbredaktör för enheten Verksamhetens uppdrag kan komma att påverka arbetsuppgifterna, även din tidigare erfarenhet och eget intresse kan komma att påverka dina arbetsuppgifters utformning och inom vilka områden. I din roll kommer du även att medverka i enhetens regleringsbrevsuppdrag, verksamhetsplanering och verksamhetsuppföljning. I arbetet ingår att delta i olika former av utredningar och projekt inom ramen för vårt uppdrag med hållbar samhällsplanering och boende. Vissa samordnande uppdrag kan komma att ingå. Vi söker dig som har: Ska-krav för tjänsten: - minst treårig universitets- eller högskoleexamen inom samhällsbyggnad såsom samhällsplanerare, planarkitekt, planingenjör, eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig - erfarenhet av samhällsplanering i offentlig verksamhet och/eller privat sektor - erfarenhet av tillämpning och kunskaper om plan- och bygglagen (PBL) - goda kunskaper i att formulera sig i tal och skrift på svenska språket - goda kunskaper i att läsa och förstå kart- och ritningsmaterial - god datorvana och behärskar och tillämpar Officepaketet väl - B-körkort Meriterande krav: - du har kompletterande utbildningar för området inom svensk juridik, arkitektur, fastighetsbildning, strandskydd, övrig utbildning infrastruktur eller motsvarande - statlig erfarenhet av samhällsbyggnadsfrågor - erfarenhet av tillämpning och/ eller kunskaper om miljöbalken, - erfarenhet av tillämpning och/ eller kunskaper om miljökonsekvensbeskrivningar och miljöbedömningar - erfarenhet av att planera och leda processer med flera människor medverkade - arbetat tvärsektoriellt - arbete med återrapportering av verksamheter - arbetat med detaljplaner och lantmäterifrågor - god kännedom om detaljplaneprocesserna - kunskap om och tillämpning av bland annat Plan- och byggförordningen, BBR, fastighetsbildningslagen m fl. - arbetat i GIS - arbetat i digitala diarieföringssystem - erfarenhet av ärendehantering Vi söker dig som har god samarbetsförmåga och trivs och kan arbeta både självgående och i grupp, lagarbete värderar du högt. Du är driven i ditt arbete och är noggrann, effektiv och strukturerad. Samtidigt har du ett prestigelöst sätt gentemot andra, är lyhörd och serviceinriktad. Du har förmågan att avväga olika intressen, prioritera i perioder av högt tempo och hantera och leverera resultat och tidssatta uppgifter. Du är initiativrik och ser möjligheter till förbättringar och utveckling av arbetssätt i dina arbetsuppgifter. Du har en god och tydlig kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i både tal och skrift på svenska. Vi lägger vikt vid den personliga lämpligheten. Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Om oss som myndighet, våra förmåner och övriga villkor Länsstyrelsen Östergötland är en statlig myndighet och vårt kontor ligger i centrala Linköping. Som anställd hos oss har du bland annat friskvårdstimme, friskvårdsbidrag, utökad föräldrapenning och flexarbetstid. Vi erbjuder möjligheten till distansarbete upp till två dagar i veckan i genomsnitt om verksamheten tillåter. För oss är det viktigt att vår arbetsplats präglas av omtanke, respekt och kommunikation och enligt den statliga värdegrunden. Läs mer om oss, våra förmåner, vår värdegrund och hur det är att arbeta hos oss. https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/jobba-hos-oss.html Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning. Vill du veta mer kontakta Enhetschef Anette Eriksson, tel. 010-223 53 46. Fackliga företrädare för SACO är Magnus Roback, tel. 010-223 54 89 och för ST är Nina Stenmark, tel. 010-223 53 04. Välkommen med din ansökan som du skickar via www.varbi.com. Din ansökan ska ha inkommit senast 12 november, ange ref nr: 16705.
Stadsbyggnadsförvaltningen ansvarar för att driva och samordna den fysiska planeringen av Göteborg. Vi bidrar till att skapa en hållbar stad för nuvarande och kommande generationer. Inom vårt uppdrag ryms ansvar för strategisk planering, detaljplanering, lantmäteri, bygglovhantering och tillhandahållande av geografisk data. På förvaltningen arbetar cirka 450 personer. Stadsbyggnadsförvaltningen är en del av de stadsutvecklingsförvaltningarna som finns i Göteborgs Stad. Gemensamt arbetar vi med att skapa förutsättningar för en fungerande infrastruktur, bostäder och lokaler med kvalitet, en inbjudande offentlig miljö och verkar för att staden blir hållbar ur alla perspektiv. ARBETSUPPGIFTER Nu söker vi dig som vill vara med och forma framtidens hållbara mobilitet i Göteborg! I tjänsten spelar du en nyckelroll i arbetet med att skapa en hållbar stad, där miljövänliga transportalternativ går hand i hand med att göra våra stads- och livsmiljöer ännu mer attraktiva för göteborgarna. I det dagliga arbetet kommer du att driva och utveckla långsiktig strategisk styrning inom hållbar mobilitet och parkering. Du kommer att arbeta med att ta fram förslag på åtgärder som gör det enklare och mer lockande att välja hållbara sätt att resa och transportera framför bilen samt aktivt jobba med åtgärder för att minska biltrafiken enligt de politiska mål som uttrycks i Miljö- och klimatprogrammet. En av dina huvuduppgifter blir att tillsammans med kollegor inom enheten och andra förvaltningar arbeta med mobilitet- och parkeringsfrågor. Där kommer du stötta i projekt med sakkunskap, granskning och framtagande av strategiska utredningar både internt och externt. Du kommer även arbeta med att driva projekt samt utveckla styrdokument och processer för att stärka parkering som styrmedel. Du kommer att jobba med utvärdering av åtgärder och styrning kopplat till mobilitet och parkering samt vara kunskapsbärare för dina sakfrågor inom de stadsutvecklande förvaltningar och tillsammans med externa parter. Huvudfokus för tjänsten kommer att vara hållbar mobilitet och parkering men tjänsten kan innebära både längre och kortare uppdrag inom förvaltningens andra ansvarsområden. Vill du vara med och göra skillnad för Göteborgs framtid? Då är detta tjänsten för dig! KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en masterexamen inom samhällsbyggnad, trafik eller annan utbildning som bedöms likvärdig. Du har minst fem års erfarenhet av strategisk trafikplanering och utveckling inom offentlig sektor. Du har övergripande kunskap kring Trafiklagstiftning. Har du erfarenhet inom projekt- och processledning ses detta som meriterande. Erfarenhet av att utreda mobilitets- och parkeringsfrågor och omställning till hållbara resor och transporter ses också som meriterande. Vidare har du goda kunskaper inom Office 365. Du behärskar det svenska språket flytande, både i tal och skrift och du har goda kunskaper i engelska, både i tal och skrift. I vår förvaltning arbetar vi tillsammans med varandra och är beroende av varandras kompetenser inom förvaltningen men även mellan förvaltningar och bolag i staden. Vi ser därför att det är viktigt att du är samarbetsinriktad, kommunikativ och trivs med att driva utvecklingsfrågor. Utifrån avdelningens roll inom förvaltningen och staden är det viktigt att du kan jobba strukturerat och att du har en stor förståelse kring strategisk styrning inom offentlig sektor. För att lyckas i tjänsten behöver du kunna arbeta innovativt, långsiktigt och med ett helhetsperspektiv. ÖVRIGT Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
LULEÅ + VÄRLDENS FRAMTID + GRÖN INDUSTRI + KARRIÄR + UNIVERSITETSSTAD + DRÖMARBETE + TRYGGHET + MIDNATTSLJUS + SKÄRGÅRD + NÄRHET + LIVSPUSSEL + SPELA ROLL + DU Vill du också spela roll? Luleå kommun är en av Norrbottens största arbetsgivare och är en stad med stor framtidstro. Alla våra yrken har något gemensamt; vi har stor betydelse, vi gör skillnad, vi skapar förutsättningar för ett hållbart samhälle och livskvalitet för dagens och morgondagens Luleåbor. LULEÅ + VÄRLDENS FRAMTID + GRÖN INDUSTRI + KARRIÄR + UNIVERSITETSSTAD + DRÖMARBETE + TRYGGHET + MIDNATTSLJUS + SKÄRGÅRD + NÄRHET + LIVSPUSSEL + SPELA ROLL + DU Vill du också spela roll? Luleå kommun är en av Norrbottens största arbetsgivare och är en stad med stor framtidstro. Alla våra yrken har något gemensamt; vi har stor betydelse, vi gör skillnad, vi skapar förutsättningar för ett hållbart samhälle och livskvalitet för dagens och morgondagens Luleåbor. Vi är glad av att du vill jobba med oss! Som strateg på samhällsomställningskontoret i Luleå kommun kommer du att vara en viktig del i att forma Luleås framtid som en hållbar och växande stad. Luleå kommun befinner sig i en expansiv och spännande fas med starkt fokus på hållbar samhällsutveckling. På Samhällsomställningskontoret arbetar vi för att säkerställa att Luleå utvecklas på ett sätt som tar hänsyn till ekologiska, sociala och ekonomiska hållbarhetsmål. I denna roll kommer du att ha möjlighet att påverka den strategiska riktningen för kommunen i samverkan med olika aktörer, både internt och externt. Vi är cirka 12 medarbetare med expertis inom bland annat demokrati, nationella minoritetsfrågor, klimat och natur, energi, transportinfrastruktur och övergripande samhällsplanering. Vi arbetar strategiskt och långsiktigt för att skapa bästa möjliga förutsättningar för våra invånare, och nu söker vi en strateg inom social hållbarhet med fokus på folkhälsa som vill vara med och bidra till kommunens framtid. Utöver att vi har roligt på jobbet så erbjuder vi: • Tillitsbaserat ledarskap med frihet under ansvar • Flexibla arbetstider med en flexibel arbetsplats i centrala Luleå • Möjlighet att delvis jobba på distans • En unik möjlighet att bidra till framtidens Luleå ARBETSUPPGIFTER I rollen som Strateg inom social hållbarhet med fokus på folkhälsofrågor kommer du att ansvara för att samordna och driva Luleå kommuns arbete inom social hållbarhet. Du samarbetar brett med flera av kommunens förvaltningar samt externt på både en regional och nationell nivå. Du arbetar för att skapa optimala förutsättningar för ett effektivt och framgångsrikt arbete inom området. Dina huvudsakliga uppgifter inkluderar att: • Kartlägga, analysera och beskriva nuläget för att identifiera viktiga områden för förflyttning i linje med kommunens långsiktiga målsättning. • Omsätta analyser i konkreta aktiviteter och mål, och integrera dessa i kommunens verksamheter. • Vägleda och stötta kommunens verksamheter i deras arbete med social hållbarhet. • Författa och bereda ärenden för beslut i kommunala organ, vilket innebär att sammanställa tydliga beslutsunderlag som är väl förankrade i analyser och strategiska målsättningar. Du förväntas arbeta självständigt under stort eget ansvar, samtidigt som du har nära samarbete med din chef och dina kollegor. Det är viktigt att du kan växla mellan strategiskt och operativt arbete, och är engagerad i att driva förändringar som förbättrar social hållbarhet på alla nivåer inom Luleå kommun. KVALIFIKATIONER I rollen som strateg inom social hållbarhet med fokus på folkhälsa är det viktigt att du har en kombination av kreativa och analytiska förmågor samt ett starkt samarbetsfokus. Du behöver vara en person som tänker i nya banor och ständigt söker innovativa lösningar på gamla och nya utmaningar. Din förmåga att arbeta strukturerat och målmedvetet är central, då du ofta kommer att hantera komplexa projekt och ansvara för att de genomförs i tid och enligt plan. Du är också en skicklig problemlösare som kan analysera komplex information och omvandla den till långsiktiga strategier för social hållbarhet. Samtidigt har du en naturlig förmåga att samverka med andra och anpassa dig till olika situationer. Genom ett prestigelöst tillvägagångssätt fokuserar du på att hitta win-win-lösningar där alla parter gynnas, med målet att uppnå kommunens strategiska hållbarhetsmål. För att lyckas i rollen ser vi att du har: • Högskoleutbildning inom det folkhälsovetenskapliga- eller samhällsvetenskapliga området eller annan arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig • Goda kunskaper i svenska, både tal och skrift Vi ser det som meriterande om du har: • Tidigare erfarenhet från politisk styrd organisation • Erfarenhet av att leda strategiskt utvecklingsarbete inom det sociala hållbarhetsområdet ÖVRIGT Tillsammans spelar vi en viktig roll. Varje dag, året om, för Luleå. Vi vill skapa goda förutsättningar för dig och ett hållbart arbetsliv. Hos oss är det viktigt att du utvecklas, trivs, mår bra och känner arbetsglädje. Vi har många förmåner som bland annat friskvårdsbidrag och möjlighet att hyra boende i Riksgränsen och Stockholm. Tillsammans jobbar vi för Framtidens Luleå med plats för minst 100 000 Luleåbor. Just nu pågår en omställning och nyetablering av industrin här i norr. Industrierna ställer om till fossilfri produktion och förutsättningarna finns här hos oss. Det innebär stora möjligheter för vår kommun att skapa mer Luleå för fler Luleåbor och öka takten i samhällsutvecklingen. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Luleå kommun ser heltid som en rättighet och deltid som en möjlighet. Det är meriterande om du har kunskaper i finska, samiska och/eller meänkieli eftersom dessa nationella minoritetsspråk är vanligt i våra verksamheter. Tips! Nyfiken på Luleå? www.flyttatilllulea.se Nyfiken på jobb? www.lulea.se/ledigajobb Följ oss på Luleå kommuns LinkedIn
Östersunds kommun växer och vi söker dig som vill vara med i det spännande arbetet med att utveckla Jämtlands största stad och dess omland. Planeringen av det framtida Östersund är ett lagarbete med många inblandade och Samhällsbyggnadsförvaltningen har en central roll i denna utmaning. Förvaltningen har en bred kompetens inom samhällsbyggnadsområdet fördelat på tre avdelningar: plan och bygg, miljö och hälsa samt lantmäteri och geodata. Gemensamt med andra förvaltningar skapar våra drygt 80 medarbetare förutsättningar för en attraktiv och långsiktigt hållbar utveckling av kommunens fysiska miljö. Inom plan- och byggavdelningen arbetar 29 personer med kommunens fysiska planering, bygglov och tillsyn. Arbetsuppgifter Du blir en del av gruppen som ansvarar för kommunens översiktliga planering där du kommer arbeta med strategisk grönplanering som en del i stadsbyggandet. Du ansvarar för att bredden av grönplaneringsfrågor, inklusive ekosystemtjänster, biologisk mångfald, grön infrastruktur, gröna livsmiljöer, rekreation och friluftsliv liksom klimatomställning och klimatanpassning omhändertas i den översiktliga planeringen. I din roll arbetar du för att kommunens strategiska grönplanering styr mot uppsatta mål, och du bidrar till att översiktsplaneringens mål för grönplanering tydliggörs ytterligare. Du leder och deltar i översiktsplaneprojekt, identifierar och tar fram relevanta planeringsunderlag och driver egna utredningar och uppdrag. Du samordnar eller utför strategiska miljöbedömningar för översiktsplaner. Du arbetar främst med översiktsplanering men kan också bidra med din expertis i andra planeringsfrågor. Du bidrar till att samordna den strategiska grönplaneringen med andra kompetensområden inom kommunen, däribland stadsträdgårdsmästare, kommunekolog, skogsförvaltare och exploateringsingenjörer. Du deltar i utvecklingsarbete, omvärldsbevakar inom ditt område och arbetar nära kollegorna inom samhällsbyggnad, mark- och exploatering, kultur- och fritid och teknisk förvaltning. Du deltar i relevanta nätverk, arbete med remisser och motioner inom ditt ämnesområde, samt ger råd och upplysningar till allmänheten i översiktsplanefrågor. Vi befinner oss i ett expansivt skede med bostadsprojekt, etableringar, efterfrågan på verksamhetsmark med mera, och grönstrukturfrågorna är centrala för en hållbar utveckling med en attraktiv stad, tätorter och landsbygd. Kommunen står inför att starta upp ett arbete med att ta fram ett tematiskt tillägg till översiktsplanen för grönstruktur som du kommer ansvara för. Utöver det pågår ett antal översiktsplaneprojekt och programarbeten, och kommunen är i ett utvecklingsskede kring såväl metodutveckling som att bygga upp ett gediget planeringsunderlag för strategisk grönplanering. På avdelningen pågår även ett utvecklingsarbete inom digitala stadsrumsanalyser. Kvalifikationer Vi söker dig som har flera års erfarenhet av samhällsplanering där grönstruktur, ekosystemtjänster och klimatanpassning har varit viktiga inslag. Du har högskoleutbildning inom landskapsarkitektur, samhällsplanering, fysisk planering eller motsvarande. Du har goda kunskaper i plan- och bygglagen, miljöbalken och erfarenhet av att leda och ta ansvar för sammansatta projekt och utredningar där många olika intressen ska samordnas. Du är analytisk, har förmåga att visualisera och beskriva komplexa samband och omsätta dessa till konkret fysisk planering. Yrkesrollen ställer krav på att du är drivande och tydligt kan förklara och motivera ställningstaganden, arbetar strukturerat och lösningsfokuserat samtidigt som du är flexibel och har en god samarbetsförmåga. Vi värdesätter din förmåga att ta eget ansvar och initiativ. Erfarenhet av översiktsplanering och kommunal samhällsplanering är meriterande, liksom beställarkompetens för konsulttjänster inom ämnesområdet och GIS-användarkompetens. Arbetet är utåtriktat och kräver att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift. B-körkort krävs – vi har bilpool. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Så går rekryteringen till Intervjuer kan ske löpande. Vi vill att du bifogar CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Det ber vi dig komplettera med om det blir aktuellt med en intervju. Östersunds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare. Vad erbjuder vi? Östersunds kommun erbjuder dig förmåner så som betald semester från första anställningsåret, semesterväxling, friskvårdsbidrag eller friskvårdstimme. Via vår förmånsportal får du ta del av oberoende pensionsrådgivning och en mängd rabatter och erbjudanden. Du kan dessutom få snabbt och professionellt stöd från olika specialister, som till exempel psykologer, jurister och ekonomer, genom Falck Healthcare Personalstöd. Du kan läsa mer om våra förmåner på vår hemsida: https://www.ostersund.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/sa-har-jobbar-vi/lon-och-formaner.html Om Samhällsbyggnadsförvaltningen Var med och ta fram viktiga samhällsfunktioner för både våra medborgare och kommunens verksamheter. Vi på samhällsbyggnad bidrar till att utveckla den fysiska miljön för att göra vår kommun till en attraktiv plats att besöka, bo och arbeta i. Här arbetar vi med plan- och bygg, klimat, miljö-och hälsa samt lantmäteri och geodata.
Trafikverket, Sveriges ledande beställare av infrastruktur söker dig som har ett brinnande intresse för samhällsutveckling och som vill börja din karriär som planerare. Du kommer i din roll som biträdande planerare arbeta 50 % med kundbehovsärenden och 50 % med statlig finansiering. En bred och varierande roll med stor samhällspåverkan! OM TJÄNSTEN Som biträdande planerare på Trafikverket inom verksamhetsområdet Planering kommer du att bidra till utvecklingen av Sveriges transportsystem. Rollen innebär att arbeta lika mycket med kundbehovsärenden från privatpersoner som med statlig medfinansiering för kommunala infrastrukturprojekt. Du hanterar frågor kring trafiksäkerhet, utreder och lämnar förslag till beslut göllande medfinansiering av kommunala projekt, i samarbete med strateger på Trafikverket. Här får du möjlighet att göra skillnad! Du erbjuds - Ett skräddarsytt utbildningsprogram framtaget i samråd med Trafikverket under ett år med fokus på projektledning, självledarskap och entreprenadjuridik för att du ska få bästa förutsättningar i rollen - En dedikerad konsultchef som under hela din anställning kommer coacha dig i din utveckling. Som konsult för Academic Work erbjuder vi stora möjligheter för dig att växa professionellt, bygga ditt nätverk och skapa värdefulla kontakter för framtiden. Läs mer om vårt konsulterbjudande och om våra konsulters upplevelse av att arbeta på Trafikverket här. - En heltidtjänst med en tillsvidareanställning hos Academic Work med tillämpning av 6 månaders provanställning. ARBETSUPPGIFTER Arbetsuppgifter * Hantera och utreda kundärenden från privatpersoner kring transportsystemet * Bedöma och lämna förslag om beslut om statlig medfinansiering för kommunala projekt VI SÖKER DIG SOM - Har en högskoleutbildning om minst 180hp som är högst tre år gammal inom samhällsplanering (gärna statskunskap med kunskap om förvaltningsrätt) eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig -examensbevis behöver uppvisas - Kommunicerar obehindrat på svenska både i tal och skrift, detta då dokumentation och kommunikation är en stor del av tjänsten - Har ett stort intresse för samhällsutveckling - Har kunskaper i Excel - Det anses för tjänsten meriterande med erfarenhet av statskunskaper, planeringsfrågor, gärna inom infrastrukturområdet Kunskap kan erhållas genom utbildning, erfarenhet eller att vara självlärd. För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper: - Ansvarstagande - Strukturerad - God kommunikativ förmåga För att lyckas i rollen är du lyhörd och har förmågan att förstå olika behov. Du är kommunikativ och duktig på att bygga och vårda relationer. Du arbetar strukturerat och kan planera samt prioritera dina uppgifter för att nå bästa resultat. Dessutom har du en analytisk förmåga som gör att du kan identifiera och lösa problem utifrån ett helhetsperspektiv. Vår rekryteringsprocess Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work. Vi tillämpar löpande urval och kommer plocka ner annonsen när tillräckligt många kandidater har nått slutskedet i rekryteringsprocessen. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess.
Vi söker dig som ser flygets kritiska roll i det större transportsystemet. I den här rollen blir du en viktig del av Swedavias arbete med att säkerställa förutsättningar för flygets drift, idag och i framtiden. Vår nya Remissberedare med fokus på International Airports (Stockholm Arlanda Airport, Bromma Stockholm Airport, Göteborg Landvetter Airport och Malmö Airport) kommer ha en nyckelroll med ansvar för att tillsammans med sina kollegor säkerställa att flygplatsernas utpekade riksintressen skyddas från åtgärder vilket påtagligt kan skada dess drift och utveckling. Vad innebär rollen? I rollen som Remissberedare ansvarar du för mottagandet av Swedavias alla inkommande remisser, primärt inom ramen för Plan- och bygglagen men även annan lagstiftning som Miljöbalken, Väglagen m.m. Arbetsuppgifterna omfattar beredning och hantering av inkomna remisser. I detta ingår självständig hantering av remisser såväl som en mer samordnande roll i en beredningsgrupp. Remisshantering har även det övergripande och samordnande ansvaret för Swedavias arbete med riksintressepreciseringar.Arbetet är förenat med många kontakter både inom och utanför Swedavia. Vem är du? Vi söker dig som har... Högskoleutbildning inom fysisk planering, samhällsplanering eller annan utbildning med koppling till samhällsbyggnad Några års erfarenhet från arbete med Plan- och bygglagen och andra tillståndsprocesser Goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete med: Flygplatsanknuten verksamhet Bygglov, detaljplaner eller översiktsplaner Riksintressen, särskilt riksintresset för kommunikationer Tillståndsprocesser inom ramen för Miljöbalken eller Väglagen För att trivas i rollen behöver du vara strukturerad för att kunna arbeta med flera parallella processer. Du hargod förmåga att arbeta självständigt, god initiativförmåga och kan skapa, hantera och bibehålla goda kontakter och samarbeten. Vidare är du bekväm med att vara drivande i en arbetsgrupp och van att arbeta mot deadlines.Du tror på och efterlever våra värderingar genom att vara pålitlig, engagerad, välkomnande och nytänkande. Vad erbjuder vi dig? Du kommer att tillhöra avdelning Verksamhetsstyrning inom Anläggningar & System och jobba nära Swedavias samtliga flygplatser. Vi erbjuder dig en rolig och utmanande vardag där arbetet sker i högt tempo samtidigt som vi tar väl hand om varandra och lägger stor viktig vid arbetsglädje. Du kommer att ha möjlighet att påverka och utvecklas inom din roll. Vid frågor om tjänsten är du välkommen attkontakta Agnes Risfelt, [email protected]. Sista ansökningsdag är den 10 november, urval sker löpande och annonsen kan stängas tidigare så tveka inte att söka redan idag! Hur är det att arbeta på Swedavia?Vårt fokus är att möjliggöra hållbart resande och uppmuntra nytänkande för att skapa en välkomnande, trygg och inkluderande arbetsgemenskap där du kan växa och göra verklig skillnad – läs mer här! Jobba hos oss | Om Swedavia Då flygplatser är en säkerhetsklassad verksamhet genomgår samtliga kandidater som går vidare i rekryteringsprocessen en bakgrundskontroll. För vissa tjänsteräven en säkerhetsprövning.
Kramfors kommun är det naturliga navet i Höga Kusten, format under årtusenden. Hos oss kan människor, platser och miljöer växa efter sina egna förutsättningar. Tillsammans skapar vi välfärden och ett fungerande samhälle som är jämställt och rättvist för alla som bor och vistas i kommunen. Vi brukar med stolthet säga att vi har Sveriges viktigaste jobb! Det är en bra utgångspunkt för att en arbetsdag hos oss ska kännas meningsfull. ARBETSUPPGIFTER Kramfors kommun har just nu flera exploaterings- och utvecklingsprojekt på gång vilket ökar efterfrågan på våra tjänster inom planering. Tillsammans med kollegor inom samhällsplanering samt miljö och bygg ska du arbeta med att handlägga detaljplaner för en hållbar samhällsutveckling. Du kommer bland annat få arbeta med ändring av befintliga detaljplaner på ett antal orter i Kramfors för att möta upp mot den utveckling som finns på platsen. Du kommer också medverka i kommunens översiktliga planering. Tjänsten är placerad på miljö- och byggavdelningen där du samarbetar med handläggare inom PBL, miljöbalken mm. Du har också ett nära samarbete med tjänstemän på andra förvaltningar. Huvudsakligen arbetar du med att ta fram detaljplaner, där du ansvarar för och leder planeringen genom hela processen. Du erbjuds ett omväxlande arbete med stora möjligheter till frihet under ansvar. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en examen inom samhällsbyggnadsområdet, exempelvis som planarkitekt, fysisk planerare eller samhällsplanerare. Du har god kännedom om PBL och har gärna jobbat kommunalt med dessa frågor tidigare. Du har god datorvana och helst erfarenhet av att arbeta i Focus Detaljplan och Topocad. Vi kommer att fästa stor vikt vid din personliga lämplighet och dina personliga egenskaper. Du fungerar väl som myndighetsperson och rådgivare åt allmänhet och företag och kan skilja på dessa roller. Din sociala kompetens bidrar till att skapa ömsesidigt förtroende och respekt i möten. Tjänsten förutsätter goda kunskaper i svenska språket. Det är viktigt att du både vid möten och i skrift kan motivera och förklara beslut på ett bra och tydligt sätt. Du har lätt för att samarbeta men även att jobba självständigt. Givetvis arbetar du strukturerat, är flexibel samt har en vilja att ge god service. B-körkort är ett krav. ÖVRIGT Bifoga CV och kort personligt brev. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Ange referensnummer och löneanspråk i ansökan. Referenser lämnas vid begäran och inför vissa anställningar i kommunens verksamheter krävs utdrag från belastningsregistret. I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske. Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför kontakt med säljare av rekryteringstjänster. Varmt välkommen med din ansökan till ett av Sveriges viktigaste jobb! Här kan du läsa mer om att flytta till och bo i Kramfors kommun: https://www.kramfors.se/bygga-bo--miljo/flytta-till-kramfors.html
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 9 av 9 jobb