Sektionschef, offentlig förvaltning

Sök bland 42 lediga jobb som Sektionschef, offentlig förvaltning och börja ditt nya yrkesliv idag!

Sektionschef som vill leda i förändring

Beskrivning av uppdraget Kronofogden är mitt inne i ett målinriktat utvecklings- och förändringsarbete. Varje dag möter vi personer i svåra situationer. De får nya behov i takt med att samhället utvecklas och därför behöver också Kronofogden förändras. Som sektionschef på Kronofogden får du en avgörande roll i denna utvecklingsresa. Vi söker dig som vill åstadkomma förändringar som påverkar såväl medarbetare, kunder och vårt samhälle. Den aktuella sektionschefsbefattningen är inom enheten inregistrering, rättelse och medelshantering med placering i Karlstad. Kronofogden erbjuder flexibla arbetsformer vilket innebär en möjlighet att arbeta del av arbetstiden hemifrån. Arbetsuppgifter Som sektionschef på Kronofogden har du personal-, budget- och arbetsmiljöansvar. Du ansvarar för att verksamhetsmål och budgetmål nås inom din sektion, och som medlem i enhetens ledningsgrupp tar du ansvar för helheten. Du samarbetar inom och utanför myndigheten för att nå resultat och skapa värde för våra kunder. I rollen som sektionschef för medelshantering kommer du att leda ca 20 medarbetare som är placerade i Karlstad. Dina kvalifikationer Vi söker dig som har  - en akademisk utbildning från högskola eller universitet. Med akademisk utbildning avses i detta sammanhang minst 180 hp alternativt 120 p i tidigare system. - minst ett års aktuell och relevant chefserfarenhet. Du har personliga egenskaper som innebär att du - kan utveckla genom ständiga förbättringar och leda i förändring - har ett helhetsperspektiv där du analyserar och förstår hur olika delar av verksamheten påverkar varandra - fattar beslut och tar ansvar för resultat och kvalitet - har en god kommunikativ förmåga och kan skapa delaktighet och engagemang - skapar effektiva medarbetargrupper och visar tillit till dina medarbetares förmåga att nå mål - har förmåga att samarbeta och främja en god arbetsmiljö - visar mognad och mod. Det är meriterande med aktuell arbetslivserfarenhet från produktionsstyrning och att leda i förändring. Information om oss och jobbet Vid tillsvidareanställningar tillämpar vi provanställning på sex månader. Du blir anställd som utredare, och får ett chefsförordnande på fyra år. Om du redan är anställd på Kronofogden kan du komma att behålla din grundbefattning under förordnandetiden. Resor i jobbet kan förekomma. Tester kan komma att användas i rekryteringsprocessen. Kronofogden erbjuder flexibla arbetsformer vilket innebär en möjlighet att arbeta del av arbetstiden hemifrån. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Lär känna oss bättre genom att följa oss på Linkedin och besöka vår webbplats:  https://www.kronofogden.se/Jobbahososs.html Vi ser fram emot din ansökan senast den 2024-04-21. Ett jobb som räknas På Kronofogden jobbar vi nära människor i utsatta situationer. Vår uppgift är att hjälpa den som inte har fått betalt och vägleda den som ska betala. Det kräver kunskap och handlingskraft. Omtanke och mod. Hos oss kan du räkna med utmanande arbetsuppgifter som även är utvecklande för dig. Så när du går hem från en dag på jobbet kan du vara säker på att du har gjort något som verkligen räknas – både för andra och för dig. Vi samarbetar med Skatteverket i våra rekryteringar, vilket innebär att Skatteverkets hr-avdelning kommer att hantera din ansökan. Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

28 mars 2024
Sista ansökan:
21 april 2024
Utvecklingsorienterad sektionschef inom Styrning och Teknik

Drivs du av att ha en ledande roll i utvecklingen av vår nya sektion Styrning och Teknik inom Verksamhetsstyrning i vår IT-organisation och samtidigt bidra till samhällsnytta? Här är jobbet! Utvecklingsorienterad sektionschef inom Styrning och Teknik Arbetsuppgifter Hos oss kommer du till en kreativ och varierande miljö inom Verksamhetsstyrning, vilken ger stora utvecklingsmöjligheter samtidigt som du bidrar till att forma framtidens IT-infrastruktur. Vi är i en spännande fas, där vi slagit ihop avdelningar och skapat förutsättningar för en mer samlad leverans. Initialt kommer ditt arbete att handla om att arbeta fram en gemensam kultur och gemensamma arbetssätt för vår nya avdelning med stöd av din sektion. Parallellt med detta kommer sektionen driva ordinarie frågor i linje med sektionens ansvar t.ex verksamhetsstyrning, implementering av teknikteam, avdelningssäkerhet, riskarbete m.m. Du leder en grupp kompetenta medarbetare på ca 12-14 medarbetare i roller som t.ex. verksamhetsutvecklare, säkerhetsansvarig, teknikteam och IT-koordinator m.fl. placerade på några få orter. Visst begränsat resande kommer därmed ingå i tjänsten. Viktigast i ditt uppdrag är att utveckla sektionens leveranser, arbeta med kompetensförsörjningsfrågor och att coacha dina medarbetare. Därmed skapar du bästa möjliga förutsättningar för medarbetarna och bidrar till att bibehålla en positiv arbetsmiljö. Du ingår i enhetens ledningsgrupp där du medverkar aktivt till verksamhetens framdrift. Sektionen du kommer leda består av drivna människor som är duktiga på problemlösning. Ni som team och sektion kommer ha ett avdelningsövergripande ansvar och hjälpa till att driva utvecklingen av våra leveranser. Vi vill att du ska nå din fulla potential hos oss på Trafikverket. Som chef har du bland annat tillgång till olika forum för erfarenhetsutbyten, nätverk och utbildningar och du kommer också att ha tillgång till olika stödjande funktioner som stöttar dig i din chefsroll. Hos oss lönar sig goda prestationer, men vi är samtidigt noggranna med att skapa förutsättningar för en bra balans mellan arbete, familj och fritid. Vi har också en annons ute där vi rekryterar sektionschef till vår systersektion. Läs mer: Utvecklingsorienterad sektionschef inom IT-arkitektur-27:2024:053 - www.trafikverket.se Övrig information Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten har du som vill möjlighet att ha en dialog kring att arbeta hemifrån eller från ett annat Trafikverkskontor ett par dagar i veckan. Tjänsteresor kan förekomma men i begränsad omfattning. Anställningen inom Trafikverket är tillsvidare men chefsförordnandet är tidsbegränsat, inledningsvis på 4 år. Trafikverket samarbetar med andra arbetsgivare i Dalarna gällande medflyttarfrågor när det gäller placering i Borlänge, detta genom Rekryteringslots. Mer information om detta hittar du på www.rekryteringslots.se. Vi är angelägna om att komma igång snabbt med arbetet i den nya sektionen. Urvalet kommer därför att påbörjas under ansökningstiden, så vänta inte utan sök nu! Intervjuer är planerade att genomföras vecka 18. Dessförinnan kommer två webbaserade tester vara en del i urvalsarbetet. Vi använder främst mail (från mejladress: [email protected]) för att göra utskick och kallelser. Kvalifikationer Vem är du? Som chef i Trafikverket drivs du av att få människor att växa genom ett närvarande ledarskap. Du skapar tillit och bygger förtroende med din problemlösande/analytiska och kommunikativa förmåga. Du levererar resultat och driver samhällsutvecklingen framåt genom delaktighet och engagemang. Du utmanar och ifrågasätter och skapar en kultur som främjar ständiga förbättringar. Att inspirera, klargöra riktning och vara mottaglig för nya möjligheter och lösningar är en förutsättning för att lyckas. Vi söker dig som har ett par års aktuell och relevant erfarenhet som ledare där du tex arbetsleder medarbetare inom IT har erfarenhet av att arbeta med förändringsledning/verksamhetsutveckling har universitetsutbildning inom IT/teknik om minst 180 p (120 p). alternativt annan relevant utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som vi sammantaget bedömer likvärdig kommunicerar obehindrat på svenska och engelska i tal och skrift har körkort för personbil Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta som chef där du har formellt personalansvar och ingår i ledningsgrupp har erfarenhet av att leda på distans Ansökan De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget. Inom vår IT-organisation är du med och utvecklar Sverige med hjälp av moderna och innovativa lösningar. Vi är mitt i en spännande förändring där vi försöker ta vara på digitaliseringens möjligheter till fullo. Digitaliseringen ställer allt större krav och vi vill därför anpassa oss vad gäller kompetens, arbetssätt och organisation i takt med utvecklingen. Vi har ett helhetsansvar för IT och telekom, en verksamhet som pågår dygnet runt, året om - precis som Sveriges transportsystem. På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

28 mars 2024
Sista ansökan:
17 april 2024
Utvecklingsorienterad sektionschef inom IT-arkitektur

Brinner du för teknik och vill leda utvecklingen av vår nyetablerade sektion "arkitektur" inom enheten Verksamhetsstyrning och drift i vår IT-organisation och samtidigt bidra till att forma framtidens transportinfrastruktur? Här är jobbet! Utvecklingsorienterad sektionschef inom IT-arkitektur Arbetsuppgifter Hos oss kommer du till en kreativ och varierande miljö med stora utvecklingsmöjligheter samtidigt som du bidrar till att forma framtidens IT-infrastruktur. Vi är i en spännande fas, där vi slagit ihop avdelningar och skapat förutsättningar för en mer samlad leverans. Initialt kommer ditt arbete att handla om att arbeta fram gemensam kultur och gemensamma arbetssätt kring t.ex hur vi samverkar inom vår arkitektgrupp, hur vi möter upp verksamheten och hur vi följer vår arkitekturella riktlinjer. Du leder en grupp kompetenta medarbetare på ca 17 medarbetare i roller som t.ex. IT-arkitekter, placerade på några få orter. Visst resande kommer därmed ingå i tjänsten, några få per halvår. Viktigast i ditt uppdrag är att utveckla sektionens leveranser, arbeta med kompetensförsörjningsfrågor och att coacha dina medarbetare. Därmed skapar du bästa möjliga förutsättningar för medarbetarna och bidrar till att bibehålla en positiv arbetsmiljö. Du ingår i enhetens ledningsgrupp där du medverkar aktivt till verksamhetens utveckling. Sektionen du kommer leda är arkitekter på lösningsarkitektnivå, med blandad bakgrund inom både mjukvara men även från infrasidan. Ni möter upp alla avdelningens leveranser och är viktiga för att vi ska få framdrift i deras arbeten. Vi vill att du ska nå din fulla potential hos oss på Trafikverket. Som chef har du bland annat tillgång till olika forum för erfarenhetsutbyten, nätverk och utbildningar och du kommer också att ha tillgång till olika stödjande funktioner som stöttar dig i din chefsroll. Hos oss lönar sig goda prestationer, men vi är samtidigt noggranna med att skapa förutsättningar för en bra balans mellan arbete, familj och fritid. Vi har också en annons ute där vi rekryterar sektionschef till vår systersektion. Läs mer: Utvecklingsorienterad sektionschef inom Styrning och Teknik-27:2024:061 - www.trafikverket.se Övrig information Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten har du som vill möjlighet att ha en dialog kring att arbeta hemifrån eller från ett annat Trafikverkskontor ett par dagar i veckan. Tjänsteresor kan förekomma men i begränsad omfattning. Anställningen inom Trafikverket är tillsvidare men chefsförordnandet är tidsbegränsat, inledningsvis på 4 år. Trafikverket samarbetar med andra arbetsgivare i Dalarna gällande medflyttarfrågor när det gäller placering i Borlänge, detta genom Rekryteringslots. Mer information om detta hittar du på www.rekryteringslots.se. Vi är angelägna om att komma igång snabbt med arbetet i den nya sektionen. Urvalet kommer därför att påbörjas under ansökningstiden, så vänta inte utan sök nu! Intervjuer är planerade att genomföras vecka 18. Dessförinnan kommer två webbaserade tester vara en del i urvalsarbetet. Vi använder främst mail (från mejladress: [email protected]) för att göra utskick och kallelser. Kvalifikationer Vem är du? Som chef i Trafikverket drivs du av att få människor att växa genom ett närvarande ledarskap. Du skapar tillit och bygger förtroende med din problemlösande/analytiska och kommunikativa förmåga. Du levererar resultat och driver samhällsutvecklingen framåt genom delaktighet och engagemang. Du utmanar och ifrågasätter och skapar en kultur som främjar ständiga förbättringar. Att inspirera, klargöra riktning och vara mottaglig för nya möjligheter och lösningar är en förutsättning för att lyckas. Vi söker dig som har ett par års aktuell och relevant erfarenhet som ledare där du tex arbetsleder medarbetare inom IT har erfarenhet av att arbeta i en IT-leverans har universitetsutbildning inom IT/teknik om minst 180 p (120 p). alternativt annan relevant utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som vi sammantaget bedömer likvärdig kommunicerar obehindrat på svenska och engelska i tal och skrift har körkort för personbil. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta som chef där du har formellt personalansvar och ingår i ledningsgrupp har erfarenhet av att leda på distans Ansökan De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget. Inom vår IT-organisation är du med och utvecklar Sverige med hjälp av moderna och innovativa lösningar. Vi är mitt i en spännande förändring där vi försöker ta vara på digitaliseringens möjligheter till fullo. Digitaliseringen ställer allt större krav och vi vill därför anpassa oss vad gäller kompetens, arbetssätt och organisation i takt med utvecklingen. Vi har ett helhetsansvar för IT och telekom, en verksamhet som pågår dygnet runt, året om - precis som Sveriges transportsystem. På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

28 mars 2024
Sista ansökan:
17 april 2024
Brinner du för ledarskap och digitalisering?

Är du en chef som har ett starkt fokus på medarbetare och drivs av att leda och utveckla? Har du ett intresse för digitalisering och informationshantering och söker ditt nästa steg? Då har vi rollen för dig! Trafikverket söker nu en första linjens chef till enheten Digital projekthantering med placering i Göteborg eller Malmö - kom och bli en del av vårt team! Brinner du för ledarskap och digitalisering? Arbetsuppgifter I rollen har du personal-, verksamhets- samt budgetansvar för inledningsvis 22 medarbetare, som är specialister inom informationshantering och befinner sig på olika projektkontor i Malmö och Göteborg med omnejd. Medarbetarnas uppdrag är att stödja Trafikverkets alla investeringsprojekt i arbetet med strukturerad informationshantering. Som första linjens chef följer du löpande upp hur dina medarbetare mår och planerar och fördelar arbetet i gruppen. Du arbetar proaktivt för att säkerställa en positiv arbetsmiljö och uppmuntrar till samarbete både regionalt inom din sektion och nationellt på enheten. Med din ledarstil kommer du att bidra till en stärkt Vi-känsla i gruppen. Genom täta dialoger med projektverksamheten säkerställer du att du har en mycket god överblick över resursbehov i projekten och planerar strategiskt inför förändringar. Du rapporterar till enhetschefen och arbetar i enhetens ledningsgrupp tillsammans med fem andra sektionschefer. Du leder strategiska uppdrag på nationell nivå och strävar efter att utveckla specialistenheten. Vad kan Trafikverket erbjuda dig? Trafikverket är en modern arbetsgivare där möten ofta sker i digital miljö. Att kunna bygga förtroendefulla relationer och hantera olika intressen är ett måste i en verksamhet som vår. Du leder sektionen genom starkt engagemang, öppenhet, samarbete och samverkan med medarbetarna. Du har dialog med chefskollegor och andra samarbetsytor både internt och externt. Du bidrar med nyfikenhet och drivkraft till våra förbättringsarbeten. Du arbetar proaktivt och utvecklar sektionens verksamhet och kompetensförsörjning. Du blir en viktig nyckelspelare i vårt uppdrag. "Jag som blir din chef heter Daniel Söderlindh och jag värdesätter samarbete, nytänkande och viljan att leverera resultat. I mitt ledarskap fokuserar jag på att skapa en miljö där mina medarbetare känner tillit till varandra och vågar tänka och göra nytt. Jag ser att vi rör oss i en omvärld som ständigt förändras - vi driver utveckling och bemöter nya utmaningar och förändringar genom att se möjligheter." Övrig information I denna rekrytering kan webbaserade tester användas som en del i urvalet. Vi använder främst mail (från mejladress: [email protected]) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss! Intervju 1 kommer hållas via Skype 29-30 april, om du går vidare till intervju 2 kommer de vara fysiskt på ett av Trafikverkets kontor och datum för detta är 14-15 maj. Anställningen inom Trafikverket är tillsvidare men chefsförordnandet är tidsbegränsat, inledningsvis på 4 år. Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten kan det finnas möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid. Enheten arbetar nationellt och medarbetarna är placerade på flera orter. Resor i tjänsten förekommer. Kvalifikationer Vem är du? Som chef i Trafikverket drivs du av att få människor att växa genom ett närvarande ledarskap. Du skapar tillit och bygger förtroende med din lösningsorienterade och kommunikativa förmåga. Du levererar resultat och driver samhällsutvecklingen framåt genom delaktighet och engagemang. Du utmanar och ifrågasätter och skapar en kultur som främjar ständiga förbättringar. Att inspirera, klargöra riktning och vara mottaglig för nya möjligheter och lösningar är en förutsättning för att lyckas. För att vara framgångsrik i denna roll är det viktigt att du har en gedigen chefserfarenhet där det har inkluderat medarbetar-, verksamhets- och budgetansvar. Du har ett stort fokus på medarbetarna och genom ditt engagemang och intresse för utveckling så kommer ni tillsammans i gruppen nå nya höjder. Utbildningsmässigt ser vi att du har en avklarad universitets- eller högskoleutbildning om minst 180 hp (120 p) inom en teknisk inriktning, alternativt har du en annan typ av utbildning som vi kan bedöma som likvärdig. Goda kunskaper i svenska i tal och skrift är ett krav. Då vi är inne i en förändringsresa inom enheten Digital projekthantering, ser vi med fördel om du har med dig erfarenhet av förändringsledning. Har du med dig erfarenheter inom ett eller flera av enhetens teknikområden (BIM, GIS eller datasamordning) ser vi det som ett plus, men inget krav. Ansökan De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget. Inom Investering leder vi de flesta av Trafikverkets projekt inom ombyggnation och nyinvesteringar. Vi arbetar med helheten - från planläggning och byggnation till färdig väg eller järnväg. Hela tiden med fokus på smarta lösningar och effektiv projektledning. Hos oss arbetar du med kollegor och olika intressenter, alla med sina kunskaper och erfarenheter, för att skapa hållbara transportlösningar. På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle. Läs mer här Det här får du som anställd hos oss! https://www.trafikverket.se/om-oss/jobba-hos-oss/#det_har_far_du_som_anstalld_hos_oss

28 mars 2024
Sista ansökan:
18 april 2024
Utvecklingsorienterad sektionschef inom Styrning och Teknik

Drivs du av att ha en ledande roll i utvecklingen av vår nya sektion Styrning och Teknik inom Verksamhetsstyrning i vår IT-organisation och samtidigt bidra till samhällsnytta? Här är jobbet! Utvecklingsorienterad sektionschef inom Styrning och Teknik Arbetsuppgifter Hos oss kommer du till en kreativ och varierande miljö inom Verksamhetsstyrning, vilken ger stora utvecklingsmöjligheter samtidigt som du bidrar till att forma framtidens IT-infrastruktur. Vi är i en spännande fas, där vi slagit ihop avdelningar och skapat förutsättningar för en mer samlad leverans. Initialt kommer ditt arbete att handla om att arbeta fram en gemensam kultur och gemensamma arbetssätt för vår nya avdelning med stöd av din sektion. Parallellt med detta kommer sektionen driva ordinarie frågor i linje med sektionens ansvar t.ex verksamhetsstyrning, implementering av teknikteam, avdelningssäkerhet, riskarbete m.m. Du leder en grupp kompetenta medarbetare på ca 12-14 medarbetare i roller som t.ex. verksamhetsutvecklare, säkerhetsansvarig, teknikteam och IT-koordinator m.fl. placerade på några få orter. Visst begränsat resande kommer därmed ingå i tjänsten. Viktigast i ditt uppdrag är att utveckla sektionens leveranser, arbeta med kompetensförsörjningsfrågor och att coacha dina medarbetare. Därmed skapar du bästa möjliga förutsättningar för medarbetarna och bidrar till att bibehålla en positiv arbetsmiljö. Du ingår i enhetens ledningsgrupp där du medverkar aktivt till verksamhetens framdrift. Sektionen du kommer leda består av drivna människor som är duktiga på problemlösning. Ni som team och sektion kommer ha ett avdelningsövergripande ansvar och hjälpa till att driva utvecklingen av våra leveranser. Vi vill att du ska nå din fulla potential hos oss på Trafikverket. Som chef har du bland annat tillgång till olika forum för erfarenhetsutbyten, nätverk och utbildningar och du kommer också att ha tillgång till olika stödjande funktioner som stöttar dig i din chefsroll. Hos oss lönar sig goda prestationer, men vi är samtidigt noggranna med att skapa förutsättningar för en bra balans mellan arbete, familj och fritid. Vi har också en annons ute där vi rekryterar sektionschef till vår systersektion. Läs mer: Utvecklingsorienterad sektionschef inom IT-arkitektur-27:2024:053 - www.trafikverket.se Övrig information Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten har du som vill möjlighet att ha en dialog kring att arbeta hemifrån eller från ett annat Trafikverkskontor ett par dagar i veckan. Tjänsteresor kan förekomma men i begränsad omfattning. Anställningen inom Trafikverket är tillsvidare men chefsförordnandet är tidsbegränsat, inledningsvis på 4 år. Trafikverket samarbetar med andra arbetsgivare i Dalarna gällande medflyttarfrågor när det gäller placering i Borlänge, detta genom Rekryteringslots. Mer information om detta hittar du på www.rekryteringslots.se. Vi är angelägna om att komma igång snabbt med arbetet i den nya sektionen. Urvalet kommer därför att påbörjas under ansökningstiden, så vänta inte utan sök nu! Intervjuer är planerade att genomföras vecka xx. Dessförinnan kommer två webbaserade tester vara en del i urvalsarbetet. Vi använder främst mail (från mejladress: [email protected]) för att göra utskick och kallelser. Kvalifikationer Vem är du? Som chef i Trafikverket drivs du av att få människor att växa genom ett närvarande ledarskap. Du skapar tillit och bygger förtroende med din problemlösande/analytiska och kommunikativa förmåga. Du levererar resultat och driver samhällsutvecklingen framåt genom delaktighet och engagemang. Du utmanar och ifrågasätter och skapar en kultur som främjar ständiga förbättringar. Att inspirera, klargöra riktning och vara mottaglig för nya möjligheter och lösningar är en förutsättning för att lyckas. Vi söker dig som har ett par års aktuell och relevant erfarenhet som ledare där du tex arbetsleder medarbetare inom IT har erfarenhet av att arbeta med förändringsledning/verksamhetsutveckling har universitetsutbildning inom IT/teknik om minst 180 p (120 p). alternativt annan relevant utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som vi sammantaget bedömer likvärdig kommunicerar obehindrat på svenska och engelska i tal och skrift har körkort för personbil Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta som chef där du har formellt personalansvar och ingår i ledningsgrupp har erfarenhet av att leda på distans Ansökan De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget. Inom vår IT-organisation är du med och utvecklar Sverige med hjälp av moderna och innovativa lösningar. Vi är mitt i en spännande förändring där vi försöker ta vara på digitaliseringens möjligheter till fullo. Digitaliseringen ställer allt större krav och vi vill därför anpassa oss vad gäller kompetens, arbetssätt och organisation i takt med utvecklingen. Vi har ett helhetsansvar för IT och telekom, en verksamhet som pågår dygnet runt, året om - precis som Sveriges transportsystem. På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

28 mars 2024
Sista ansökan:
17 april 2024
Sektionschefer till ordinärt boende, Katrinetorp, i Malmö stad

Ref: 20240604 Vi letar efter två nya sektionschefer till enheten Katrinetorp som är redo att ta sig an spännande och utmanande chefsroller. Katrinetorp omfattar ett stort område i Malmö, från Möllevångstorget till Oxie. Vi är en tight ledningsgrupp bestående av 12 sektionschefer och en enhetschef som arbetar nära varandra. Vi värdesätter ett tillitsbaserat arbetssätt och prioriterar att lösa problem tillsammans istället för ensamma. Inom vår grupp är vi organiserade i fyra resursområden. Det innebär att du och dina två närmaste kollegor kommer att samarbeta nära kring personal, resurshantering och verksamhet. De ledarroller vi söker idag är inom resursområdena Lockarp och Folkets Hus. Davor, din blivande enhetschef, beskriver vårt arbete i ledningsgruppen på följande sätt: "Vi är en mångsidig ledningsgrupp, och det är till vår fördel när det gäller att utveckla vår verksamhet. Vi behöver inte alla tycka likadant. Det är våra olika perspektiv som gör oss starkare tillsammans."   Vi erbjuder dig: • Att vara chef på riktigt • Ledarskapsutveckling i form av både utbildning och utmanande uppgifter  • En gedigen introduktion  • Direkt påverkan för dina medarbetare   Arbetsuppgifter Som sektionschef kommer du att ha en central roll med ett brett ansvarsområde som sträcker sig över många områden, inklusive mål, ekonomi, personal, kvalitet och resultat. Din huvudsakliga uppgift blir att leda, styra och samordna din verksamhet på ett effektivt sätt för att säkra vår framgång och utveckling. Du kommer att vara den operativa chefen som guider och strukturerar arbetet tillsammans med ditt team.  Utöver detta kommer du att ha ansvar för att hantera personalrelaterade frågor som lönesättning, arbetsmiljö, rekrytering och kompetensutveckling. Din engagerade inställning kommer att vara nyckeln till att skapa en positiv och produktiv arbetsmiljö för alla inom sektionen. Tillsammans med vår ledningsgrupp kommer du att ta dig an de utmaningar som uppstår inom kommunal äldreomsorg och fokusera på att tillgodose behoven hos våra äldre medborgare på ett hållbart sätt. Ditt arbete kommer att vara varierande och du kommer att behöva hantera olika situationer som kräver snabba och välgrundade beslut. Denna roll erbjuder en dynamisk arbetsmiljö där din förmåga att agera effektivt kommer att vara avgörande för din framgång. Kvalifikationer • Du har för rollen relevant akademisk utbildning. • Tidigare ledarerfarenhet som teamledare, projektledare eller liknande. • Erfarenhet av att arbeta med digitala verktyg. • God svenska i tal och skrift Meriterande:  • Chefs- eller ledarskapsutbildning. • Erfarenhet av att arbeta som chef. • Arbetslivserfarenhet från äldreomsorgen. • Erfarenhet av att arbeta i politiskt styrd organisation. Personliga egenskaper: Du är en ledare som inte bara styr, utan också inspirerar och ger andra möjligheten att ta sig an utmaningar för att nå våra gemensamma mål. Du är en samordnare som blir en viktig referenspunkt för andra. Din förmåga att skapa engagemang och inkludera andra är avgörande. Med din trygghet och stabilitet, samt självinsikt, ser du relationer i rätt ljus. Kommunikation är en viktigt nyckeln för dig. Du är bra på att göra dina tankar tydliga så att alla förstår. Du ser till att alla är med på tåget och att förväntningarna är tydliga för alla inblandade parter. Dessutom är du bra på att påminna och följa upp för att säkerställa effektivitet. Du har förmågan att se helheten och tar hänsyn till det större perspektivet. Även om du förstår din egen roll, tänker du alltid på vad som är bäst för hela verksamheten när du agerar och tar beslut. Även när saker inte går som planerat kan du hålla motivationen uppe. Du är en ihärdig arbetare som fortsätter kämpa tills projekten är avslutade eller målen uppnås.   Om arbetsplatsen Välkommen till oss på Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen och avdelningen för ordinärt boende. Här ansvarar vi för insatser som utförs i brukarnas ordinära hem dygnets alla timmar. Huvudfokus för avdelningens verksamheter är att bedriva vård och omsorg med kvalitet, och därigenom skapa trygghet för våra brukare och deras anhöriga. Avdelningen för ordinärt boende är ständigt under förändring och utveckling utifrån de ändrade behoven hos medborgarna. Vi vill bedriva en hemtjänst och hemsjukvård av god kvalitet som bygger på respekt för den enskilde och tillit till de som utför den. Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här. Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb Information om tjänsten Anställningsform: Tillsvidare Omfattning: Heltid Antal tjänster: 2 Tillträde: Enligt överenskommelse Övrigt Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.  Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov. Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov. Malmö stad är sedan 2015 finskt förvaltningsområde. Det innebär att kommunen ska informera om finska minoritetens rättigheter, erbjuda äldreomsorg helt eller till väsentlig del på finska samt främja det finska språket och finsk kultur. Det innebär också en rättighet att använda finska i kontakten med oss i kommunen. Eftersom Malmö stad är finskt förvaltningsområde är det meriterande om du kan tala finska. Varmt välkommen med din ansökan! / Tervetuloa hakemuksesi kanssa!  Läs mer om finskt förvaltningsområde här: Finskt förvaltningsområde - Malmö stad (malmo.se)

27 mars 2024
Sista ansökan:
14 april 2024
Sektionschef till Demokratistöd, Sundsvalls kommun

Sundsvalls kommun är inne i sin mest spännande fas på länge. Norra Sverige står i fokus för hållbara etableringar och intresset för Sundsvallsregionen är stort. Med inriktningsmålen att skapa 5000 nya jobb, förbättra levnadsvillkor för fler och utjämna sociala skillnader i levnadsvillkor samt att bli en klimat-neutral kommun jobbar vi hårt för att ligga i framkant. Sundsvalls kommun har ett Servicecenter för kommunkoncernen. Syftet är att öka effektiviteten och minska kostnaderna samt leverera rätt kvalitet för koncernens gemensamma tjänster inom HR, ekonomi, fordon, mat & måltider samt administration. Det gör vi genom att samla de tjänster som samutnyttjas av förvaltningar och bolag på ett och samma ställe i kommunkoncernen, tillsammans med ett effektivt arbetssätt och en anpassad styrmodell. Avdelningen Administration är en del av servicecenter inom Sundsvalls kommun. Avdelningen har ca 70 medarbetare fördelade på de fyra sektionerna Kundtjänst, Kommunarkiv, Kontorsservice och Demokratistöd. Sektionen Demokratistöd består i dagsläget av 8 medarbetare som jobbar som kommunsekreterare, registratorer samt nämndsekreterare. De utför tjänster till hela kommunkoncernen. Som sektionschef är ditt uppdrag att leda och fördela arbetet inom sektionen mot uppsatta mål samtidigt som du arbetar operativt i gruppen. Du erbjuds en utmanande och komplex tjänst där du får chansen att utveckla befintliga och nya tjänster inom gruppen tillsammans med avdelningschef. Varmt välkommen med din ansökan redan idag. ARBETSUPPGIFTER Som sektionschef coachar, planerar och stöttar du medarbetarna i gruppen och ansvarar för utveckling samt framdrift av verksamheten. Tjänsten innefattar också operativt arbete i gruppen. Du rapporterar till avdelningschefen för Servicecenter Administration och ingår i avdelningens ledningsgrupp där du förväntas ta en aktiv roll och bidra till ett helhetsperspektiv för både avdelningen, förvaltningen och kommunen som helhet. Huvudsakliga arbetsuppgifter: - Personal- och budgetansvar för din verksamhet. - Arbetsmiljö och personalfrågor. - Leverans och utveckling av befintliga och nya tjänster. - Bemanning och rekrytering. - Ansvara för verksamhet- och måluppfyllelse. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är en drivande, trygg och kommunikativ ledare som har förmåga att coacha dina medarbetare för att nå framgång. Du har förmågan att på ett strukturerat sätt få dina medarbetare att växa genom ett tillitsskapande ledarskap. Du planerar, organiserar och följer upp på ett tydligt sätt vilket skapar förutsättningar för såväl medarbetare som kund. Du har akademisk utbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig i kombination med relevant arbetslivserfarenhet inom tjänstens beskrivna arbetsuppgifter. Har du genomfört en ledarskapsutbildning ser vi det som meriterande. Du har erfarenhet av att arbeta inom kommunens organisation med stor förståelse och kunskap om de kommunala processerna och du har tidigare ledarerfarenhet. Det är meriterande om du har erfarenhet av att driva förändringsarbete. Du har mycket god svenska i tal och skrift. Vidare är du väl förtrogen med vardagliga digitala redskap som Outlook, Word, Excel och Powerpoint. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. ÖVRIGT Är du intresserad av att läsa mer om Sundsvall? Klicka in på www.sundsvall.se eller är du intresserad av hur det vore att bo och arbeta i Sundsvall kan du läsa mer på www.nykommun.se/kommun/sundsvall/ Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid. Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrunder och erfarenheter. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons. Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.rtjmedelpad.se/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanstpersonal-i-beredskap-rib Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

27 mars 2024
Sista ansökan:
18 april 2024
Chef till gruppen för Klimatanpassningsfrågor

Vill du leda våra duktiga utredare och sakkunniga inom klimatanpassningsområdet och bidra till vår vision om ett ”hållbart samhälle i en värld i förändring, tack vare vår kunskap om väder, vatten och klimat”? Passa då på att söka den här tjänsten som gruppchef. På avdelningen Samhällsplanering finns enheten Väder & Klimat som ansvarar för att producera bearbetad information och statistik inom meteorologi, klimat, luftmiljö och klimatanpassning. Gruppen Klimatanpassning består av ett antal utredare och sakkunniga inom klimatanpassningsområdet, som framförallt arbetar på uppdrag för Nationellt kunskapscentrum för klimatanpassning som är placerat på SMHI. Arbetet i gruppen handlar bland annat om att utveckla och producera tjänster och produkter för klimatanpassning, driva samverka i ett nationellt myndighetsnätverk för klimatanpassning, förvalta webbsidan klimatanpassning.se och analysera svenska myndigheters klimatanpassningsarbete enlig Förordning (2018:1428) om myndigheters klimatanpassningsarbete. Inom gruppen finns även ett sekretariat som har i uppdrag att stötta Nationella expertrådet för klimatanpassning. Det finns en bred kompetens inom gruppen för att på en övergripande nivå täcka in och ha förståelse för hela samhällets utmaningar med ett förändrat klimat och de klimatanpassningsåtgärder som behöver komma till stånd. Om tjänsten I tjänsten ingår bland annat: • ansvar för personal, arbetsmiljö, budget samt kompetensplanering och utveckling för gruppen • att i samverkan med verksamhetsledaren för Kunskapscentrum för klimatanpassning och ansvarig för sekretariatet som stöttar det Nationella expertrådet för klimatanpassning planera gruppens verksamhet och arbetsuppgifter • övergripande arbetsfördelning och att stötta gruppens medarbetare i det vardagliga arbetet • att vid behov representera SMHI, internt såväl som externt, samt hålla presentationer i för gruppen relevanta ämnen Tillsammans med enhetschefen och de andra två gruppcheferna ingår du också i ledningsgruppen för enheten Väder & Klimat. Om dig Vi söker dig med akademisk examen inom natur- eller samhällsvetenskap, eller annan relevant högskoleutbildning. Alternativt kan mångårig erfarenhet från liknande roller, som har lett till relevant kompetens, av myndigheten bedöma likvärdig. Utöver ovan utbildningskrav ser vi att du har minst tre års yrkeserfarenhet med relevans för klimatanpassning, teoretiskt och /eller praktiskt, eller angränsande områden, exempelvis uppföljning av de nationella miljömålen. Ett krav är också att du har minst tre års yrkeserfarenhet av chefskap, där personalledning och budgetansvar ingått, alternativt erfarenhet från roll som projektledare med budgetansvar. Du ska även ha drivit projekt och workshops samt genomfört presentationer. Meriterande är om du har tidigare erfarenhet av rapportskrivning och upphandling. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper såsom tydlighet i kommunikation, strategiskt tänkande, flexibel, strukturerad, initiativförmåga och lyhördhet för interna och externa behov. Det är viktigt att du är trygg i dig själv, med god självkännedom och personlig integritet, och du ser ledarskapet som ett medel för medarbetarnas engagemang och för att få gruppen att nå gemensamma mål. Du bör ha ett stort intresse för samhällsfrågor och speciellt klimatförändringens påverkan på samhället samt miljön. Tjänsten kräver att du kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift, samt ha goda kunskaper i engelska i tal och skrift. Även goda kunskaper i MS Word och MS Power Point eller liknande är ett krav.   Anställningsform: Tillsvidare Placeringsort: Norrköping Sista ansökningsdag: 2024-04-14   SMHI är en svensk expertmyndighet med globalt perspektiv och en livsviktig uppgift i att förutse förändringar i väder, vatten och klimat. Med vetenskaplig grund och genom kunskap, forskning och tjänster bidrar vi till att öka hela samhällets hållbarhet. Varje dag, dygnet runt, året om. SMHI är en beredskapsmyndighet och som anställd kan du komma att krigsplaceras vid myndigheten. Tänk på att de handlingar och uppgifter du skickar till SMHI genom din ansökan blir en allmän handling. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på att i första hand skriva det som du bedömer är relevant i förhållande till kraven på tjänsten. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse.

27 mars 2024
Sista ansökan:
14 april 2024
Tullverket söker gruppchef till enheten IT utveckling Gemensamma funktioner

Tullverkets IT-avdelning i Luleå är norra Sveriges största arbetsgivare inom it, med cirka 280 anställda. Hos oss får du arbeta med den senaste tekniken och delta i utvecklingen inom flera spännande verksamhetsområden. Tillsammans med kollegor som kompletterar varandra löser du nya uppgifter varje dag och bidrar till Tullverkets samhällsviktiga uppdrag. Är du en ledare som brinner för framtidens arbetssätt och har en förmåga att engagera människor, då ska du söka denna chefstjänst som Tullverket erbjuder! Om tjänsten Som gruppchef ansvarar du för att leda, planera och följa upp den dagliga verksamheten inom enheten för IT utveckling Gemensamma funktioner. Enheten består av 3 grupper med ca 15 medarbetare i varje grupp som ansvarar för Verksamhetsstöd, Extern integration och IAM samt Dataanalys och AI. Du kommer att vara en av 3 gruppchefer med personalansvar och ansvarar för gruppen Integration och IAM. Tillsammans med medarbetarna utvecklar du verksamheten i linje med vår strategiska inriktning. Du uppmuntrar till samarbete och nytänkande, och skapar förutsättningar för ett aktivt medarbetarskap som leder till resultat, utveckling och en god arbetsmiljö. I ditt ansvar ingår att säkerställa en bra informationsspridning, genomföra arbetsplatsträffar, utvecklings-, planerings- och lönesamtal samt coachning av personal. Du deltar i koordinerings-/styrgrupper samt tar fram och presenterar beslutsunderlag för beslutande chefer. Som gruppchef är du direkt underställd enhetschefen vid enheten IT utveckling Gemensamma funktioner och ingår i enhetens ledningsgrupp. Du bidrar aktivt till utveckling av ny teknik, nya arbetssätt och organisation. Är du den vi söker? Vi söker dig som har arbetat i ledande roller eller har haft din första chefstjänst och som nu vill gå vidare i din karriär. Du har en akademisk utbildning inom IT eller upparbetad arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har ledarerfarenhet inom IT inhämtad t.ex. från arbete som teamledare, förvaltningsledare, projektledare eller chef, förvärvad i arbetslivet de senaste fem åren. Att uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska och engelska är något som känns naturligt för dig. Tjänsten kräver svenskt medborgarskap. Det är också meriterande om du har erfarenhet av något av följande: • EDI- och integrationslösningar med stora transaktionsvolymer • erfarenhet av Tullverkets IT-verksamhet • erfarenhet av personalansvar (exempelvis lönesättning, medarbetarsamtal, rekrytering etc) • leda förändrings- och utvecklingsarbete • ekonomi och budgetarbete • arbete i offentlig verksamhet och/eller större företag • statliga inköps- och upphandlingsprocessen • Agilt arbetssätt. Som chef, men framförallt ledare, i Tullverket är det viktigt att du är professionell med ett tydligt ledarskap och ett bra medarbetarskap. Personliga egenskaper Du har ett starkt intresse för att leda, samordna och utveckla människor. Din ledarstil är tydlig, utvecklande och coachande. Att kommunicera på ett klart och tydligt sätt är naturligt för dig, i såväl tal som skrift. Du är ödmjuk inför problemställningar samtidigt som du är drivande och har god förmåga att planera och följa upp. Du har förmågan att sätta människan i centrum och skapar därmed förtroende och engagemang bland medarbetare och chefer. Vidare är du flexibel och arbetar med ständiga förbättringar för att nå resultat. Din förmåga att samarbeta och samverka är väldigt viktig då detta sker i olika forum inom Tullverket och IT-avdelningen. För dig är Tullverkets värdegrund; Helhetssyn, Nytänkande, Ansvarstagande, något helt naturligt. Stor vikt kommer att läggas på dina personliga egenskaper. Vi erbjuder dig Tullverket är en erkänt vänlig arbetsplats där vi värderar trivsel och kultur väldigt högt – att ha kul på jobbet är en framgångsfaktor. Tullverket har att viktigt uppdrag i samhället och vi erbjuder ett spännande och stimulerande jobb med goda utvecklingsmöjligheter. Genom att jobba på Tullverket är du med och bidrar till ett tryggt och säkert samhälle. På Tullverkets IT-avdelning i Luleå har vi allt från drift, utveckling, förvaltning och support för hela Tullverket under samma tak. Eftersom vi är en stor och omfångsrik organisation som jobbar med det mesta finns det alltid möjlighet att prova andra arbetsuppgifter. Här kan du utvecklas efter ditt eget intresse. Vi tycker det är viktigt med balans i livet och våra förmåner omfattar bland annat flexibel arbetsplats som innebär att du arbetar på kontoret och/eller hemifrån med stor flexibilitet för att passa dig, dina kollegor och ditt arbete. En annan förmån är friskvårdsbidrag samt goda semester- och pensionsvillkor. Övrigt Referensnummer: TV-2024-07524. Placeringsort: Luleå. Anställningen är en tillsvidareanställning som kan komma att inledas med 6 månaders provanställning. Inom Tullverket tillämpas tidsbegränsade chefsförordnanden på 5 år med möjlighet till förlängning. Individuell lönesättning tillämpas. Tillträdesdag: enligt överenskommelse. Som ett led i tillsättningen kan chefstester förekomma. Resor i tjänsten förekommer. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan beslut om anställning kommer du att få genomgå drogtest och bakgrundskontroll. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning, då tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Tullverket är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kan du komma att krigsplaceras i Tullverket. Tullverket värdesätter de kvaliteter som tillförs verksamheten genom att ha en jämn könsfördelning samt etnisk mångfald. För mer information och ansökan Har du frågor om tjänsten är du välkommen att ringa Andreas Nilsson, 0920-25 96 05. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, 060-67 25 85. Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Anders Nilsson, 0920-25 96 31 och för Saco-S Eva Rutberg, 0920-25 96 39. Din ansökan, med ett medföljande personligt brev samt CV/Meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 15 april. Då förmåga att uttrycka sig väl på svenska i tal och skrift är ett krav för tjänsten, vill vi att du skickar in en ansökan skriven på svenska. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan. Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

26 mars 2024
Sista ansökan:
15 april 2024
Tullverket söker gruppchef till enheten IT utveckling Gemensamma funktioner

Tullverkets IT-avdelning i Luleå är norra Sveriges största arbetsgivare inom it, med cirka 280 anställda. Hos oss får du arbeta med den senaste tekniken och delta i utvecklingen inom flera spännande verksamhetsområden. Tillsammans med kollegor som kompletterar varandra löser du nya uppgifter varje dag och bidrar till Tullverkets samhällsviktiga uppdrag. Är du en ledare som brinner för framtidens arbetssätt och har en förmåga att engagera människor, då ska du söka denna chefstjänst som Tullverket erbjuder! Om tjänsten Som gruppchef ansvarar du för att leda, planera och följa upp den dagliga verksamheten inom enheten för IT utveckling Gemensamma funktioner. Enheten består av 3 grupper med ca 15 medarbetare i varje grupp som ansvarar för Verksamhetsstöd, Extern integration och IAM samt Dataanalys och AI. Du kommer att vara en av 3 gruppchefer med personalansvar och ansvarar för gruppen Dataanalys och AI. Tillsammans med medarbetarna utvecklar du verksamheten i linje med vår strategiska inriktning. Du uppmuntrar till samarbete och nytänkande, och skapar förutsättningar för ett aktivt medarbetarskap som leder till resultat, utveckling och en god arbetsmiljö. I ditt ansvar ingår att säkerställa en bra informationsspridning, genomföra arbetsplatsträffar, utvecklings-, planerings- och lönesamtal samt coachning av personal. Du deltar i koordinerings-/styrgrupper samt tar fram och presenterar beslutsunderlag för beslutande chefer. Som gruppchef är du direkt underställd enhetschefen vid enheten IT utveckling Gemensamma funktioner och ingår i enhetens ledningsgrupp. Du bidrar aktivt till utveckling av ny teknik, nya arbetssätt och organisation. Är du den vi söker? Vi söker dig som har arbetat i ledande roller eller har haft din första chefstjänst och som nu vill gå vidare i din karriär. Du har en akademisk utbildning inom IT eller upparbetad arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har ledarerfarenhet inom IT inhämtad t.ex. från arbete som teamledare, förvaltningsledare, projektledare eller chef, förvärvad i arbetslivet de senaste fem åren. Att uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska och engelska är något som känns naturligt för dig. Tjänsten kräver svenskt medborgarskap. Det är också meriterande om du har erfarenhet av något av följande: • leda arbete inom beslutsstöd och AI • erfarenhet av Tullverkets IT-verksamhet • erfarenhet av personalansvar (exempelvis lönesättning, medarbetarsamtal, rekrytering etc) • leda förändrings- och utvecklingsarbete • ekonomi och budgetarbete • arbete i offentlig verksamhet och/eller större företag • statliga inköps- och upphandlingsprocessen • Agilt arbetssätt. Som chef, men framförallt ledare, i Tullverket är det viktigt att du är professionell med ett tydligt ledarskap och ett bra medarbetarskap. Personliga egenskaper Du har ett starkt intresse för att leda, samordna och utveckla människor. Din ledarstil är tydlig, utvecklande och coachande. Att kommunicera på ett klart och tydligt sätt är naturligt för dig, i såväl tal som skrift. Du är ödmjuk inför problemställningar samtidigt som du är drivande och har god förmåga att planera och följa upp. Du har förmågan att sätta människan i centrum och skapar därmed förtroende och engagemang bland medarbetare och chefer. Vidare är du flexibel och arbetar med ständiga förbättringar för att nå resultat. Din förmåga att samarbeta och samverka är väldigt viktig då detta sker i olika forum inom Tullverket och IT-avdelningen. För dig är Tullverkets värdegrund; Helhetssyn, Nytänkande, Ansvarstagande, något helt naturligt. Stor vikt kommer att läggas på dina personliga egenskaper. Vi erbjuder dig Tullverket är en erkänt vänlig arbetsplats där vi värderar trivsel och kultur väldigt högt – att ha kul på jobbet är en framgångsfaktor. Tullverket har att viktigt uppdrag i samhället och vi erbjuder ett spännande och stimulerande jobb med goda utvecklingsmöjligheter. Genom att jobba på Tullverket är du med och bidrar till ett tryggt och säkert samhälle. På Tullverkets IT-avdelning i Luleå har vi allt från drift, utveckling, förvaltning och support för hela Tullverket under samma tak. Eftersom vi är en stor och omfångsrik organisation som jobbar med det mesta finns det alltid möjlighet att prova andra arbetsuppgifter. Här kan du utvecklas efter ditt eget intresse. Vi tycker det är viktigt med balans i livet och våra förmåner omfattar bland annat flexibel arbetsplats som innebär att du arbetar på kontoret och/eller hemifrån med stor flexibilitet för att passa dig, dina kollegor och ditt arbete. En annan förmån är friskvårdsbidrag samt goda semester- och pensionsvillkor. Övrigt Referensnummer: TV-2024-07523. Placeringsort: Luleå. Anställningen är en tillsvidareanställning som kan komma att inledas med 6 månaders provanställning. Inom Tullverket tillämpas tidsbegränsade chefsförordnanden på 5 år med möjlighet till förlängning. Individuell lönesättning tillämpas. Tillträdesdag: enligt överenskommelse. Som ett led i tillsättningen kan chefstester förekomma. Resor i tjänsten förekommer. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan beslut om anställning kommer du att få genomgå drogtest och bakgrundskontroll. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning, då tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Tullverket är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kan du komma att krigsplaceras i Tullverket. Tullverket värdesätter de kvaliteter som tillförs verksamheten genom att ha en jämn könsfördelning samt etnisk mångfald. För mer information och ansökan Har du frågor om tjänsten är du välkommen att ringa Andreas Nilsson, 0920-25 96 05. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, 060-67 25 85. Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Anders Nilsson, 0920-25 96 31 och för Saco-S Eva Rutberg, 0920-25 96 39. Din ansökan, med ett medföljande personligt brev samt CV/Meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 15 april. Då förmåga att uttrycka sig väl på svenska i tal och skrift är ett krav för tjänsten, vill vi att du skickar in en ansökan skriven på svenska. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan. Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

26 mars 2024
Sista ansökan:
15 april 2024