Sektionschef, offentlig förvaltning

Sök bland 43 lediga jobb som Sektionschef, offentlig förvaltning och börja ditt nya yrkesliv idag!

Vi söker en ny sektionschef till personlig assistans!

Ref: 20240384 Arbetsuppgifter Enheten för personlig assistans söker en driven sektionschef som vill arbeta med oss och vara med och bidra till utvecklingen framåt inom personlig assistans i Malmö Stad.   Vi är ett handlingskraftigt team med ett positivt arbetsklimat där du ständigt har ett nära samarbete med dina kollegor. Vi stöttar varandra och driver tillsammans arbetet mot enhetens uppsatta mål. Som sektionschef har du ansvar för ett antal brukarärende med tillhörande personal. I uppdraget arbetar du med daglig ledning och styrning av arbetet och har ansvar för bemanning, personal, verksamhets- och kvalitetsutveckling, arbetsmiljöfrågor och ekonomi. I arbetet ingår många brukar- och anhörigkontakter. Stort fokus ligger alltid på att brukaren ska få möjlighet att leva ett så självständigt liv som möjligt varpå brukarinflytande genomsyrar våra verksamheter. Du arbetar nära dina kollegor och tillsammans strävar vi för att ge en bra kvalitet till Malmöbon utifrån lagrummen LSS, SoL och HSL. För pågående insatser har du ansvar för att dokumentation, genomförandeplaner och avvikelser hanteras av medarbetarna enligt rutiner. Du blir en viktig del i enhetsgruppen som består av 8 sektionschefer, 2 omsorgspedagoger, 3 administrativa stödpersonal, 1 verksamhetscontroller och 1 enhetschef. Du har stort stöd i ditt uppdrag från chef och kollegor samt från förvaltningens stabsavdelningar såsom te.x. ekonomi och HR. Kvalifikationer Vi söker dig med universitets/högskoleexamen om minst 180hp med inriktning mot beteendevetenskap, hälsa, samhälle eller annat likvärdigt. Har du chefs- eller ledarutbildning är det meriterande. Vi ser gärna att du har tidigare chefs- och ledarerfarenhet där personal-, arbetsmiljö- och budget varit en del av uppdraget. För att vara aktuell för uppdraget ska du ha erfarenhet från att leda en verksamhet inom LSS.  Din syn på ledarskapet kännetecknas av ett stort engagemang för ditt uppdrag, brukarna och dina medarbetare. Som person är du flexibel och har lätt att förhålla dig till ändrade omständigheter. Vidare får du energi av att det ibland sker snabba förändringar vilket skapar omväxlande arbetsdagar. Att vara strukturerad är en förutsättning då uppdraget innehåller planering och uppföljning, har du även tidigare arbetat med bemanning och schemaläggning ser vi det som meriterande. För att lyckas i uppdraget behöver du ha en ekonomisk förståelse samt en god analytisk förmåga och eftersom våra insatser är intäktsfinansierade är det meriterande om du arbetat i liknande verksamheter tidigare. En god datorvana där du ser administrativa- och digitala system som ett verktyg i arbetet är en förutsättning för att kunna hantera stora delar av arbetsuppgifterna. Du uttrycker dig tydligt och välformulerat i både tal och skrift på svenska.  Vi söker dig som är trygg, har personlig mognad, är självständig och har ett prestigelöst förhållningssätt med vilja att samarbeta. Om arbetsplatsen I enheten för Personlig assistans ligger all kommunalt utförande av assistans samlat i olika sektioner. Detta bidrar till att vi kan ha fullt fokus på utveckling samt kunskap och kvalitet för verksamheten och Malmöbon. Du sitter tillsammans med dina chefskollegor, varpå det finns möjlighet att träffa sina kollegor för samarbete och utbyte varje dag. Enheten präglas av en god kollegial samanhållning, där alla hjälper till och stöttar upp. Så kom och bli en del av vårt gäng! I funktionsstödsförvaltningen arbetar drygt 3000 medarbetare med att tillsammans skapa och utveckla ännu bättre stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Våra verksamheter finns inom LSS, socialpsykiatri, personlig assistans, ledsagare och avlösare och hälso- och sjukvård. Även svårt sjuka barn som vårdas i hemmet ingår i vårt uppdrag. Vi arbetar för allas rätt till god hälsa, möjlighet till arbete och sysselsättning och att kunna delta i samhället utifrån sina förutsättningar. Var med och skapa ett meningsfullt och gott liv för Malmöbor med psykisk, intellektuell eller fysisk funktionsnedsättning! Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här. Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb  Information om tjänsten Anställningsform: Tillsvidare Omfattning: Heltid Antal tjänster: 1 Tillträde: Enligt överenskommelse I denna rekrytering använder vi oss av löpande rekrytering så vänta inte med att skicka in din ansökan!  Övrigt Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Före erbjudande om anställning ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas tillsammans med giltig fotolegitimation. Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov. Befattningen ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver tas i anspråk av i kommunen redan anställd personal. Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.

27 februari 2024
Sista ansökan:
12 mars 2024
Tullverket söker gruppchef till Karlshamn

Kontrollavdelningen har ett brett uppdrag som ska säkerställa att endast godkända varor passerar Sveriges gräns. Uppdraget går ut på att genomföra tullkontroller på in- och utförsel där Tullverket letar efter varor som strider mot restriktioner samt även för att säkerställa att rätt tullavgifter och skatter tas ut. Kontrollavdelningens grupper arbetar med Tullverkets hela uppdrag och har en gemensam utbildningsgrund, men är specialiserade utifrån verksamhetens behov. Kontrollavdelningens uppdrag är att stoppa eller allvarligt störa den organiserade brottsligheten och säkra konkurrensneutralitet. Som tulltjänsteman fattar du dagligen olika former av myndighetsbeslut. Om tjänsten Du kommer att arbeta med att leda en yttre kontrollgrupp med både tullaspiranter och erfarna kollegor. Kontrollgruppens arbete innebär bland annat att genomsöka, fordon, bagage, fartyg, lager, containrar och terminaler, för att hitta varor som inte är godkända att föra in eller ut ur Sverige. Kontroller genomförs även i syfte att säkerställa att deklarerade uppgifter är korrekta. Kontroller kommer även att utföras inne i landet efter det att varan passerat gränsen, så kallade punktskattekontroller. Som gruppchef i Kontrollavdelningen arbetar du oftast uniformerad och möter dagligen allmänheten och kunder. Vi lägger stor vikt vid att du kan behandla människor med respekt och förståelse, att du har ett gott omdöme samt är en god representant för Tullverket såväl internt som externt. Som tulltjänsteman ska du kunna arbeta i enlighet med den statliga värdegrunden och Tullverkets värdeord; helhetssyn, ansvarstagande och nytänkande. Du skall även vara van att vid behov nyttja erforderliga tvångsmedel. I arbetet kommer du utsättas för situationer som är så väl fysiskt som psykiskt krävande, exempelvis kommer du att behöva vistas i smutsiga miljöer, trånga utrymmen och även utomhus i alla typer av väderförhållanden. Du kan även komma i kontakt med djur, kemikalier och andra varor. Man verkar dessutom inom ett stort geografiskt område så resor med övernattningar kan förekomma. Det övergripande ansvaret för Tullverkets chefer är att åstadkomma goda resultat i relation till uppdraget samt bedriva ett gott ledarskap. Som gruppchef har du ansvar för verksamheten, personalen, förändringsledning, kommunikation, budget samt arbetsmiljön. Chefsansvaret på personalområdet innefattar personaladministrativa uppgifter, medarbetarsamtal, lönesättande samtal samt ledning av arbetsplatsträffar. Tullverkets verksamhet är i ständig utveckling och förbättringsarbete är en del av vardagen. Vi söker dig som har: • genomförd och godkänd grundläggande utbildning från Tullverkets kontrollverksamhet • genomförd och godkänd utbildning i självskydd/OC/Batong • god kommunikationsförmåga och kan uttrycka dig väl på svenska och engelska i tal och skrift • svenskt körkort, klass B för personbil, ej automatväxel samt god körvana • goda kunskaper i Officepaketet • goda kunskaper i Tullverkets (brottsbekämpningens) förekommande datasystem Det är meriterande om du har: • eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren anser relevant för arbete inom kontrollavdelningen • erfarenhet av arbete inom kontrollavdelningens verksamhetsområde • ledarskapsutbildning • tidigare chefserfarenhet • erfarenhet av arbetsledning Personliga egenskaper • Ledarskapsförmåga – Leda och styra gruppen och dess medlemmar för att nå mål på ett effektivt sätt. Integritet och mod att fatta och fullfölja beslut samt ta tag i utmaningar. • Kommunikativ och entusiasmerande – Ska tydliggöra riktning och ramar, inkludera och lyssna in samt entusiasmera medarbetare att dra åt samma håll. • Samarbetsförmåga – Kunna samarbeta på alla nivåer både internt och externt. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Lyssnar och respekterar andras åsikter och behov. Samverkar med andra grupper för att se till helhet och verksamhetens bästa. • Drivkraft – Kunna ta egna initiativ, samt leda och utveckla verksamheten mot uppställda mål. Ha förmåga till nytänkande, att se nya lösningar inom området och föreslå nya rutiner och/eller arbetsmetoder. • Flexibel – Ha förmåga att kunna anpassa verksamheten och arbetet till nya krav. • Gott omdöme – Kunna uppträda ansvarsfullt, som en god representant för Tullverket såväl internt som externt. • Förmåga hantera stress– Ha förmåga att kunna fokusera på rätt saker, ha förmåga att även i stressiga situationer kunna fatta rätt beslut, hantera egen och andras stress. • God förmåga att planera och strukturera arbetet. Övrigt Referensnummer: TV-2024-05069 Placeringsort: Karlshamn Inom Tullverket tillämpas tidsbegränsade chefsförordnanden på 5 år med möjlighet till förlängning. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du även att drogtestas och vi genomför även en bakgrundkontroll. Tullverket är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kan du komma att krigsplaceras i Tullverket. Genomförande av chefstester kan bli aktuella under rekryteringsprocessen. För oss är det självklart med en arbetsplats som är inkluderande och vi eftersträvar jämställdhet och mångfald. För mer information och ansökan Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Biträdande enhetschef Oscar Lindvall. tel 040-661 33 31. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85. Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Eva Gundel tel. 040-661 31 72 och för Saco-S Charlotta Lindgren, tel. 040-661 31 07. Din ansökan, med ett medföljande personligt brev samt CV/Meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast 12 mars. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan. Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser. Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor över Sveriges gränser. Med visionen att bara godkända varor ska passera gränsen hindrar vi olagliga varor från att komma in i landet och bidrar till ett tryggare samhälle. Vi förenklar handeln med andra länder och lägger grunden till ökad tillväxt och konkurrens på lika villkor. Tullverket, som grundades 1636, har i dag cirka 2 500 anställda och leds av tf. generaltulldirektör Johan Norrman.

27 februari 2024
Sista ansökan:
12 mars 2024
Ställföreträdande chef till Försvarshälsan Skövde garnison

Försvarshälsan är en inbyggd företagshälsovård med Försvarsmakten som uppdragsgivare. Försvarshälsan skiljer sig från vanligt förekommande företagshälsovård genom att här bedrivs, förutom företagshälsovård, även hälso- och sjukvård för elever och värnpliktiga samt sjukvårdsberedskap vid militära övningar och insatser. Försvarshälsan Skövde arbetar ständigt med utveckling av processer och metoder för att vara ett kompetent och efterfrågat stöd hos våra kunder samt en attraktiv arbetsplats för våra medarbetare. Då vår kundkrets är bred kan vi erbjuda ett arbete med stor variation och många möjligheter. Huvudsakliga arbetsuppgifter Som stf avdelningschef på Försvarshälsan kommer du att stödja avdelningschefen i: . personal, arbetsmiljöfrågor och ekonomiarbete . utveckling av det förebyggande och främjande arbetet . koordinering och prioritering av Försvarshälsans stöd till garnisonen . att skapa goda relationer och kontaktytor inom garnisonen . tillämpning av verksamhetsrutiner samt lagar och förordningar som styr verksamheten . utvecklingen inom försvarsmedicin- och företagshälsovårdsområdet, detta genom att delta i nätverksmöten, utbildningar och konferenser Kvalifikationer . Minst tre års erfarenhet av arbete som chef med personalansvar . Högskoleutbildning relevant för befattningen eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig . B-körkort Personliga egenskaper För att kunna möta de behov som uppstår i verksamheten behöver duvara serviceinriktad, flexibel och initiativtagande. Du förväntas vara självgående i din tjänsteutövning, samtidigt som god samarbetsförmåga är en förutsättning för att lyckas. Du är trygg i din chefsroll, involverar dina medarbetare i arbetet och kommunicerar med tydlighet dina beslut. Du arbetar strukturerat med god förmåga att planera, prioritera, genomföra och följa upp verksamheten. Då krigsplacering ingår i tjänsten krävs god fysisk kondition. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på http://www.forsvarsmakten.se) Meriterande . Erfarenhet av arbete inom hälso- och sjukvård . Erfarenhet av arbete inom företagshälsovård . Erfarenhet av att driva projekt och leda utvecklingsarbete . Genomförd värnplikt och/eller tidigare erfarenhet av tjänstgöring i Försvarsmakten Övrigt Tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning för dig som inte är anställd i myndigheten Arbetsort är Skövde men tjänsteresor förekommer Civil befattning Individuell lönesättning tillämpas inom ramen för FM lönepolicy Tillträde enligt överenskommelse Upplysningar om befattningen lämnas av avdelningschef Försvarshälsan Skövde garnison Lena Järpsjö, nås via växeln 0500-46 50 00 Fackliga representanter: SACO-F, Viktor Ore, SEKO Crister Flor, OFR/S Britt Dahlman och OFR/O Niclas Sköld. Samtliga nås via växeln 0500-46 50 00. Välkommen med din ansökan senast 240402. Din ansökan bör innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Skaraborgs regemente, P 4 har verksamhet från Älvdalen i norr till Remmene i söder. Ledningen sitter i Skövde där huvuddelen av värnpliktsutbildningen sker. Regementets uppgift är att rekrytera och utbilda värnpliktiga och personal till två pansarbataljoner, ett tungtransportkompani och ett brigadspaningskompani. P 4 ansvarar också för en brigadstab som vid kris och krig ska leda stora delar av arméns förband. Läs gärna mer på https://www.forsvarsmakten.se/p4 Varje dag och varje timme gör våra medarbetare insatser som påverkar andra människors liv, både i stort och smått, på hemmaplan såväl som runt om i världen. I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

26 februari 2024
Sista ansökan:
2 april 2024
Sektionschef till Befolkningssektionen, SCB

Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor! Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss! Om jobbet  Är du samhällsvetare med stort intresse för analys? Vi förutsätter att du har en förkärlek för statistik.  Sektionen för befolkningsstatistik ansvarar för att framställa statistik samt genomföra analyser inom områdena befolkningsstatistik och befolkningsframskrivningar. Statistiken belyser den folkbokförda befolkningens storlek, sammansättning och förändringar samt asylsökande och invandrares grund för bosättning. Statistiken beskriver även hushållens antal och sammansättning samt boende. Sektionen ansvarar även för regional och nationell befolkningsframskrivning samt för demografisk analys. Att framställa underlag till Eurostat avseende Census ligger också inom sektionens ansvarsområde.  Som sektionschef arbetar du med styrning och utveckling av sektionens verksamhet, arbetet sker i nära samarbete med medarbetarna på sektionen men också med övriga sektionschefer på enheten samt med enhetschef. Du kommer att ha fokus på den operativa verksamhetens sakfrågor och personalledningsfrågor. Rollen har verksamhets-, personal- och ekonomiansvar och rapporterar till enhetschef.  Som sektionschef ingår du i enhetens ledningsgrupp som består av enhetschef och tre sektionschefer. Vill du ... • ansvara för framställning av officiell statistik tillsammans med engagerande medarbetare • träffa och föra dialog med statistikens användare om användarbehov och statistikens kvalitet • ha kontakt med media kring frågor om sektionens statistik • ingå i enhetens ledningsgrupp som tillsammans tar ansvar för enhetens uppdrag • fortsätta att utvecklas i din chefs- och ledarroll i en kunskapsintensiv verksamhet i ständig förändring ... då tror vi att den här tjänsten kan vara riktigt intressant för dig!   Om dig Vi vill att du har:  • akademisk examen med samhällsvetenskaplig inriktning • minst ett års erfarenhet av arbete som chef eller ledare • fackkunskaper inom någon av sektionens verksamhetsområden, befolkningsframskrivningar eller individbaserad statistik • erfarenhet av statistikproduktion eller att bearbeta och analysera individdata • god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska. Meriterande är om du även har: • statistikutbildning, 30 hp eller mer • erfarenhet av mediakontakter • ledarskapsutbildning • erfarenhet av att leda utveckling- och förändringsarbete.  Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper för att det här ska bli en bra matchning för både dig och oss. Du behöver ha ett strukturerat arbetssätt och vara tydlig i din kommunikation för att på ett effektivt sätt leda det dagliga arbetet framåt. Arbetet ställer krav på samarbete både internt och externt och det innebär att du behöver kunna skapa goda relationer och vara förtroendeingivande. Sektionen tar fram flertalet analysrapporter samt artiklar under året vilket innebär att du behöver vara analytisk. Självklart är du också intresserad av samhällsfrågor. Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten.  Mer information  Den här tjänsten finns på sektionen för befolkningsstatistik. Sektionen är delad mellan orterna Örebro och Solna, Solna strandväg 86/Örebro, Åkullegatan 14. Utifrån verksamhetens förutsättningar finns det möjlighet att även arbeta viss tid hemifrån. I arbetet ingår regelbundna resor mellan verksamhetsorterna Örebro och Solna. Anställningen är tillsvidare och inleds vanligtvis med sex månaders provanställning. Ditt chefsförordnande gäller i tre år med möjlighet till förlängning. Tillträdesdatum kommer vi överens om.   Vill du veta mer om jobbet, kontakta enhetschef Marie Lidéus tel 010-479 65 02. Fackliga kontaktpersoner Krister Näsén, ST inom SCB, tel 010-479 40 00. Barbro Olsson, Saco-S föreningen vid SCB, tel 010-479 40 00. Sista ansökningsdag: 2024-03-15. Diarienummer: A2024/0889. Du ansöker genom att registrera personligt brev och CV på svenska i vårt rekryteringssystem som du kommer till när du klickar på ”Ansök” nedan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor. Varmt välkommen med din ansökan!  Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

26 februari 2024
Sista ansökan:
15 mars 2024
Sektionschef till Befolkningssektionen, SCB

Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor! Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss! Om jobbet  Är du samhällsvetare med stort intresse för analys? Vi förutsätter att du har en förkärlek för statistik.  Sektionen för befolkningsstatistik ansvarar för att framställa statistik samt genomföra analyser inom områdena befolkningsstatistik och befolkningsframskrivningar. Statistiken belyser den folkbokförda befolkningens storlek, sammansättning och förändringar samt asylsökande och invandrares grund för bosättning. Statistiken beskriver även hushållens antal och sammansättning samt boende. Sektionen ansvarar även för regional och nationell befolkningsframskrivning samt för demografisk analys. Att framställa underlag till Eurostat avseende Census ligger också inom sektionens ansvarsområde.  Som sektionschef arbetar du med styrning och utveckling av sektionens verksamhet, arbetet sker i nära samarbete med medarbetarna på sektionen men också med övriga sektionschefer på enheten samt med enhetschef. Du kommer att ha fokus på den operativa verksamhetens sakfrågor och personalledningsfrågor. Rollen har verksamhets-, personal- och ekonomiansvar och rapporterar till enhetschef.  Som sektionschef ingår du i enhetens ledningsgrupp som består av enhetschef och tre sektionschefer. Vill du ... • ansvara för framställning av officiell statistik tillsammans med engagerande medarbetare • träffa och föra dialog med statistikens användare om användarbehov och statistikens kvalitet • ha kontakt med media kring frågor om sektionens statistik • ingå i enhetens ledningsgrupp som tillsammans tar ansvar för enhetens uppdrag • fortsätta att utvecklas i din chefs- och ledarroll i en kunskapsintensiv verksamhet i ständig förändring ... då tror vi att den här tjänsten kan vara riktigt intressant för dig!   Om dig Vi vill att du har:  • akademisk examen med samhällsvetenskaplig inriktning • minst ett års erfarenhet av arbete som chef eller ledare • fackkunskaper inom någon av sektionens verksamhetsområden, befolkningsframskrivningar eller individbaserad statistik • erfarenhet av statistikproduktion eller att bearbeta och analysera individdata • god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska. Meriterande är om du även har: • statistikutbildning, 30 hp eller mer • erfarenhet av mediakontakter • ledarskapsutbildning • erfarenhet av att leda utveckling- och förändringsarbete.  Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper för att det här ska bli en bra matchning för både dig och oss. Du behöver ha ett strukturerat arbetssätt och vara tydlig i din kommunikation för att på ett effektivt sätt leda det dagliga arbetet framåt. Arbetet ställer krav på samarbete både internt och externt och det innebär att du behöver kunna skapa goda relationer och vara förtroendeingivande. Sektionen tar fram flertalet analysrapporter samt artiklar under året vilket innebär att du behöver vara analytisk. Självklart är du också intresserad av samhällsfrågor. Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten.  Mer information  Den här tjänsten finns på sektionen för befolkningsstatistik. Sektionen är delad mellan orterna Örebro och Solna, Solna strandväg 86/Örebro, Åkullegatan 14. Utifrån verksamhetens förutsättningar finns det möjlighet att även arbeta viss tid hemifrån. I arbetet ingår regelbundna resor mellan verksamhetsorterna Örebro och Solna. Anställningen är tillsvidare och inleds vanligtvis med sex månaders provanställning. Ditt chefsförordnande gäller i tre år med möjlighet till förlängning. Tillträdesdatum kommer vi överens om.   Vill du veta mer om jobbet, kontakta enhetschef Marie Lidéus tel 010-479 65 02. Fackliga kontaktpersoner Krister Näsén, ST inom SCB, tel 010-479 40 00. Barbro Olsson, Saco-S föreningen vid SCB, tel 010-479 40 00. Sista ansökningsdag: 2024-03-15. Diarienummer: A2024/0889. Du ansöker genom att registrera personligt brev och CV på svenska i vårt rekryteringssystem som du kommer till när du klickar på ”Ansök” nedan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor. Varmt välkommen med din ansökan!  Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

26 februari 2024
Sista ansökan:
15 mars 2024
Sektionschef till stadsmiljöenheten på Fastighets- och gatukontoret

Ref: 20240327 Är du en person som brinner för en grön och attraktiv stad, hållbar stadsutveckling och gott ledarskap? Vill du vara en del i Malmös spännande utveckling? Då kan du vara den person vi söker till tjänsten som sektionschef på en av våra två stadsmiljösektioner på Fastighets- och gatukontoret. Arbetsuppgifter Stadsmiljöenheten har i uppdrag att arbeta med utveckling av Malmös stadsmiljöer med ett särskilt ansvar för gestaltning och grönblå frågor. Du leder, samordnar, organiserar och följer upp det arbetet. Som sektionschef kommer du ha ett helhetsansvar för sektionens uppdrag, där ansvaret omfattar mål-, ekonomi-, personal-, kvalitet- och resultatuppföljning. I din befattning har du ett verksamhetsansvar som innebär bland annat att du leder sektionen mot uppsatta mål genom kvalitéuppföljning och resultatuppföljning i enlighet med uppsatta rutiner och mål. Du ansvarar även för arbetsmiljö, personalutveckling, personaladministration och sektionens verksamhetsutveckling. Sektionschefen ingår, tillsammans med den andra sektionschefen och enhetschefen, i ledningsgruppen för enheten och är med i framtagande av strategier och riktlinjer samt genomförande av analyser och utredningar kopplade till stadsmiljöfrågor. Du deltar med din sakkunskap inom gestaltning och grönblå frågor i avdelnings- och förvaltningsövergripande arbete för att hitta visionära lösningar på en hållbar stadsutveckling. I rollen arbetar du strategiskt med verksamhetsfrågor såväl som operativt nära dina medarbetare. Vi erbjuder en mångfacetterad tjänst med spännande och utmanade uppdrag. Du kommer att utvecklas som chef och ledare tillsammans med dina medarbetare och kollegor inom en förvaltning som präglas av kreativitet, engagemang och respekt.  Kvalifikationer Vi söker dig som har en landskapsarkitektexamen med minst 5 års yrkeserfarenhet där en del av erfarenheten har omfattat ansvar för ekonomi, personal och verksamhet. God ledarerfarenhet inom stadsutvecklingsområdet, både inom planering- och genomförandefasen, ses som särskilt meriterande. Du är en person som har förmåga att lätt etablera och bibehålla goda relationer samt har lätt för att skapa dig en helhetsbild. Du trivs med att arbeta proaktivt och kan bidra till gott samarbete, positivt arbetsklimat och hög produktivitet i vårt team där hjälpsamhet och samarbete är självklara inslag. För att lyckas i rollen har du en god analytisk förmåga, är beslutsam och strategisk. Vi söker dig som är nyfiken, modig och trygg som ledare och som arbetar utifrån ett coachande ledarskap. Du motiveras av miljöer där du utvecklas och utmanas och där du får vara med och bygga upp det framtida Malmö. Goda kunskaper i både tal och skrift på svenska är ett krav med anledning av att du som sektionschef kommer att bereda och författa ärenden samt kommunicera med både interna och externa kontakter. Det är meriterande om du har arbetat inom offentlig verksamhet där du bland annat fått bereda och författa ärenden till en politisk nämnd. Vad vi erbjuder! Som medarbetare är du vår viktigaste resurs och därför tar vi vara på din potential och ser till att du utvecklas och växer med oss. Vi är en stor förvaltning, med olika verksamheter, olika yrken, komplexa och utmanande projekt samt varierande arbetsuppgifter, vilket ger dig goda möjligheter att ytterligare växa och utvecklas i din profession. Tillika blir du i högsta grad delaktig i det fantastiskt roliga och spännande uppdraget att bygga och utveckla framtidens Malmö! Nyfiken? Läs mer om hur vi arbetar med hållbar stadsutveckling www.malmo.se Varmt välkommen med din ansökan! Om arbetsplatsen Stadsmiljöenheten består av två sektioner och totalt 25 anställda landskapsarkitekter, gatuingenjörer, trädexperter och en konstamordnare. Enheten präglas av samarbetsvilja och gedigna erfarenheter inom arbetsområdet. Enhetens uppdrag att planera, utveckla, komplettera och bygga om gator, parker, torg och grönytor i den befintliga staden. Arbetet utförs utifrån ett helhetsperspektiv på stadsmiljön och med utgångspunkt i nyttan för Malmöborna. Fastighets- och gatukontoret äger, utvecklar och förvaltar stadens mark på uppdrag av tekniska nämnden. Förvaltningens mål är att möjliggöra ett gott stadsliv för Malmöborna och stadens näringsliv. Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här. Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb Information om tjänsten Anställningsform: Tillsvidare  Omfattning: Heltid Antal tjänster: 1 Tillträde: snarast, enligt överenskommelse  Övrigt Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.  Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

26 februari 2024
Sista ansökan:
17 mars 2024
Sektionschef till Arbetsliv

Vår nuvarande sektionschef kommer att gå i pension och vi söker därför en sektionschef till sektion Arbetsliv som tillhör Arbetslivs- och socialförvaltningen! Vi söker dig som har ett tydligt, coachande och tillitsbaserat ledarskap där du skapar förutsättningar för utveckling, lärande och god arbetsmiljö. Vill du arbeta med ledning och utveckling? Har du chefserfarenhet samt erfarenhet av ekonomiskt bistånd eller av arbete med att få fler att komma ut i egen försörjning? Då kan du vara den vi söker! Inom Arbetslivs- och socialförvaltningen finns sektionerna Arbetsliv, Vuxenstöd IFO, Kompetensförsörjning samt den administrativa enheten. Tillsammans arbetar vi bland annat med ekonomiskt bistånd, vuxenutbildning och arbetsmarknadsinsatser för att fler ska få möjlighet att komma ut i egen försörjning, antingen genom jobb eller studier. I sektion Arbetsliv ingår ekonomiskt bistånd, flyktingmottagning, arbetsmarknadsenhet, Lugnet- och Ingarvsgruppen. Det totala antalet medarbetare inom sektionen är cirka 100 medarbetare. Sektionen har ett väl uppbyggt samarbete och en struktur för hur individen ska stödjas i den process som enheterna gemensamt ansvarar för. Tillsammans med dina kollegor, ledning och medarbetare möter du våra invånares behov där ni med ett aktivt förändringsarbete arbetar mot egen försörjning. Det händer mycket inom socialtjänst-, integrations- och arbetsmarknadsområdet på nationell och lokal nivå och vi ser därför att du som söker har intresse och förståelse för kommunens roll och möjligheter. I rollen som sektionschef bidrar du till att fånga, förädla och förverkliga idéer och skapa samarbeten. Arbetsuppgifter Som sektionschef för Arbetsliv har du det övergripande ansvaret för att leda och utveckla sektionens verksamhet vilket inkluderar arbetsmiljö- och personalansvar, verksamhetsutveckling liksom budget- och ekonomiansvar. I samarbete med sektionens 4 enhetschefer driver du verksamheten framåt utifrån de mål som finns för verksamheten, styrdokument, politiska beslut och lagstiftning. Genom ditt ledarskap bidrar du till att enhetschefer och övriga medarbetare har goda förutsättningar att fullgöra sina uppdrag. Du är en närvarande ledare som är bra på att engagera och inspirera. Som sektionschef för Arbetsliv ingår du i Arbetslivs- och socialförvaltningens ledningsgrupp och bidrar aktivt till att skapa en sammanhållen förvaltning. Tillsammans driver vi utvecklings-, kvalitets-, effektiviserings- och förändringsarbete för sektionen men också för hela organisationen. Kvalifikationer För rollen krävs: - Högskoleexamen med inriktning som arbetsgivaren bedömer är relevant för uppdraget - Chefserfarenhet (inklusive personal, budget och verksamhetsansvar) - Erfarenhet av arbetsmarknadsfrågor och/eller ekonomiskt bistånd där du har arbetat med att ge människor möjlighet att nå egen försörjning, komma ut i arbete eller skaffa sig utbildning   - God förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift - God datorvana Personliga egenskaper Vi ser att du är en person som agerar förtroendeskapande och effektivt leder och utvecklar andra genom delegering av ansvar och genom att skapa engagemang och delaktighet. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och delar gärna med dig av dina kunskaper och erfarenheter till andra. Vidare har du ett lösningsfokuserat förhållningssätt där du tar initiativ och driver verksamheten framåt. Du är också en person som ser möjligheter i stället för hinder och som kan anpassa dig till ändrade omständigheter.  Vi ser även att du har ett resultatorienterat förhållningssätt där du ser du till uppdraget och de mål som finns samt utvärderar handlingar och beslut utifrån hur dessa kommer att påverka medborgarna. Du har förmågan att snabbt sätta dig in i komplexa frågor där du ser till både delar och helhet och tvekar inte att fatta beslut när situationen kräver det. För att lyckas i tjänsten är det viktigt att du har god förmåga att skapa samarbeten med både interna och externa aktörer. Vi söker därför dig som ser samarbete som en förutsättning för att nå gemensamma mål. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Meriterande kvalifikationer - Erfarenhet av att ha varit chef över andra chefer - Erfarenhet från arbete inom politiskt styrd organisation - Erfarenhet av BIP - Erfarenhet av att framgångsrikt leda och driva förändrings- och utvecklingsarbete - Erfarenhet av att driva arbete med digitalisering - Erfarenhet av att ha arbetat med myndighetsutövning, företrädesvis inom socialtjänst - God kunskap om gällande lagstiftning och regelverk inom socialtjänstområdet  Anställningsvillkor Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Bifoga gärna examensbevis i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas kopia på examensbevis i samband med intervju eller vid senare tillfälle. För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret vilket kommer efterfrågas om anställning blir aktuell. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten. Du beställer utdraget från polisens hemsida. Kontaktuppgifter Förvaltningschef Arne Holmström, tel. 023-872 58, mail: [email protected] Fackliga företrädare SSR, Carina Renhuvud, tel. 023-873 19, mail: [email protected] Vision, Christina Johansson, tel. 023-821 10, mail: [email protected] Kommunal, Larry Palmén Logren, tel. 010-442 92 94, mail: [email protected] Övrigt Du kommer få svara på urvalsfrågor när du skickar in din ansökan. Frågorna är ställda utifrån de krav som är uppsatta för tjänsten och dina svar kommer ligga till grund för det första urvalet. Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik och vi kommer i denna rekrytering genomföra arbetspsykologiska tester som en del av urvalsmetoden för att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess. Arbetsprov kan komma att tillämpas. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta [email protected].  Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.  Kontaktinformation Arne Holmström, Administrativ chef Arbetsplats  Falun

26 februari 2024
Sista ansökan:
17 mars 2024
Chef naturförvaltningsfunktionen

Länsstyrelsens cirka 300 medarbetare arbetar som regeringens representant på regional nivå. Vårt uppdrag är att utveckla länet samt verka för att de nationella politiska målen får genomslag i länet. Vi arbetar för att vara en myndighet fri från diskriminering och vill tillvarata de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten. Naturvårdsenheten är den största av länsstyrelsens sju enheter. Här arbetar vi bland annat med att med att bevara den biologiska mångfalden, främja friluftslivet, bilda och sköta om naturreservat, underhålla våra fjälleder, förvalta våra viltstammar, samt bedriva tillsyn och utfärda tillstånd. Hos oss arbetar experter inom dessa områden som gärna delar med sig av sin kunskap. Vi arbetar med respekt, professionalitet och öppenhet för länets invånare – tillsammans för en hållbar framtid! Beskrivning Vi erbjuder ett spännande arbete i en stimulerande miljö tillsammans med erfarna och kompetenta medarbetare och chefskollegor. Naturförvaltningsfunktionen består av ett femtontal medarbetare. De mer omfattande uppdragen är förvaltning av skyddade områden och underhåll av fjälleder, samt restaurering av våtmarker. Utöver dessa uppdrag ansvarar funktionen för åtgärdsprogram för hotade arter, Naturum i Vålådalen, samordning av friluftslivsfrågor, LONA-bidrag (lokala naturvårdssatsningen), förvaltning av Naturvårdsverkets fastigheter i länet samt två EU-finansierade Life-projekt inom ramen för förvaltning av skyddade områden.  I arbetet med förvaltning av skyddad natur, skötsel av fjälleder och friluftslivsfrågor finns starka och motstående intressen. Kommunikativ förmåga är därför en viktig del av rollen som chef. Dialog och samverkan sker internt – inom enheten, med andra enheter och andra länsstyrelser – och externt med bland annat kommuner, turismföretag, friluftsliv och besöksnäring, rennäring samt andra myndigheter, både inom länet och nationellt.  Länsstyrelsen är regeringens företrädare på regional nivå och vi arbetar för väl avvägda helhetslösningar för hela länet inom ett stort antal politikområden, ett arbete där alla bidrar. Att arbeta som chef hos oss innebär därför att ständigt utvecklas och lära sig nya saker och att ha förståelse för helheten. Arbetsuppgifter Som funktionschef är du ansvarig för att leda, utveckla och följa upp arbetet på funktionen. Du har ansvar för personal, verksamhet och ekonomi. Du är en del av enhetens ledningsgrupp, som gemensamt verkar för att verksamhetens och myndighetens mål ska nås. Funktionen har en komplex verksamhet och finansiering vilket innebär att du som chef behöver ha både intresse och driv att ta dig an detta, fatta välavvägda beslut och axla ansvaret för funktionens ekonomi.  Som chef på Länsstyrelsen i Jämtland leder och utvecklar vi verksamhet och medarbetare i enlighet med visionen, värdegrunden och våra gemensamma ledarskapsprinciper: - Helhetstänkande - Närvarande - Tydlig - Kommunikativ Kvalifikationer Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning, till exempel med inriktning samhällsvetenskap eller naturvetenskap, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant eller likvärdig. Du har också arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant för rollen och det är ett krav att du har dokumenterad erfarenhet av arbete i ledande befattning. Då arbetet innefattar resor är B-körkort ett krav. Du har god förmåga att kommunicera både i tal och skrift. Det är meriterande om du har: - chefserfarenhet från statlig verksamhet - utbildning eller motsvarande förvärvad kunskap inom något av funktionens ansvarsområden - erfarenhet av kommunikation och mediehantering - erfarenhet av förändringsarbete/verksamhetsutveckling - kunskap om länets natur och geografi - erfarenhet av statlig upphandling - erfarenhet av att hantera budgetprocesser och ekonomisk uppföljning Vi lägger stor vikt vid dina personliga förmågor eftersom du kommer att leda en komplex verksamhet med mångfacetterade utmaningar. Vi söker därför en trygg och stabil person med god självinsikt och med förmåga att se helheten i utmanande situationer. Du har som ledare en god samarbetsförmåga, du skapar engagemang och delaktighet, du är tydlig och du tvekar inte att ta de beslut som krävs. Att organisera, planera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt är självklart för dig, men du kan snabbt anpassa dig när förutsättningarna förändras. Du trivs i ett högt tempo där operativa och strategiska frågor hanteras parallellt, du har driv, du tar initiativ och du behåller engagemanget även i långa och utmanande processer. Villkor Vi tillämpar provanställning. Vi erbjuder dig ett meningsfullt arbete med varierade arbetsuppgifter. Du kommer att göra skillnad för vårt län och samhälle. Länsstyrelsen är en bred myndighet vilket innebär att du ständigt får möjlighet att utvecklas och lära dig nya saker. Detta gäller inom flera politikområden. Som arbetsgivare har vi stort fokus på bra anställningsvillkor, ett aktivt arbetsmiljöarbete och hälsofrämjande friskvårdsaktiviteter. Vi är måna om samverkan med våra fackliga parter och kan erbjuda distansarbete. Vid en tillsvidareanställning på Länsstyrelsen kommer du krigsplaceras vid myndigheten. Beroende på tjänst kan det ingå tjänstgöring i krisstab och säkerhetsklassning. Vi inleder vanligtvis med provanställning vid tillsvidaretjänster. Information om hur vi behandlar dina personuppgifter hittar du på www.lansstyrelsen.se/dataskydd

26 februari 2024
Sista ansökan:
17 mars 2024
Sektionschef inom IT-kommunikation till MUST

Vill du ha ett meningsfullt arbete och bidra till ett säkrare Sverige i en osäker värld? Vi söker nu en sektionschef till kommunikationssektionen på teknikavdelningen vid Informationshanteringskontoret inom Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten (Must). Vi erbjuder ett meningsfullt arbete där du dagligen bidrar till en ökad säkerhet. Genom kontinuerlig kompetensutveckling får du goda möjligheter att utveckla dig själv och dina kunskaper. Huvudsakliga arbetsuppgifter Du kommer vara sektionschef med personalansvar. Sektionen utvecklar, förvaltar och till del ansvarar för drift avseende IT-lösningar för kommunikation-, nätverk- och samverkanslösningar med höga krav på säkerhet. Must är till stor del en kunskapsorganisation som är beroende av sina medarbetare. Som sektionschef på Must ansvarar du för att dina medarbetare har god kompetens med självbestämmande och frihet i arbetet. Du är självklart en förebild för såväl medarbetare som andra chefer. I arbetsuppgifterna ingår planering, uppföljning, arbetsledning, utveckling av rutiner och arbetssätt. Avstämningar sker löpande med angränsande sektioner och du rapporterar till avdelningschef. Sektionen arbetar i ett processorienterat arbetssätt där du kommer leda fortsatt utveckling. Arbetet är omväxlande och för att lyckas i din roll arbetar du tillsammans med erfarna chefskollegor. I arbetsuppgifterna ingår också att delta och ge stöd till kontorets övriga verksamhet. Beredskapstjänstgöring och resor kan förekomma. Kvalifikationer Vi ställer som krav att du uppfyller följande kriterier: • Aktuell erfarenhet av IT-infrastruktur, inriktning nätverk • Tidigare erfarenhet av att ha varit chef med personalansvar i minst 5 år • Relevant akademisk examen eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig • Erfarenhet av processorienterat arbetssätt • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska • B-körkort Meriterande Meriterande för tjänsten är erfarenhet av arbete med: • Erfarenhet från att ha arbetat med IT-infrastruktur från Försvarsmakten eller annan myndighet inom totalförsvaret • Erfarenhet av säkerhetsarkitektur • Erfarenhet av projektledning • Erfarenhet från arbete inom Försvarsmakten Personliga egenskaper Våra medarbetare har olika bakgrund men med ett gemensamt intresse och kunskap inom IT. Du är ödmjuk och prestigelös och skapar tillit i arbetsgrupper och bland medarbetare. Du är bra på att fånga upp drivkrafter och därigenom skapar hög motivation hos dina medarbetare. Du trivs med att arbeta självständigt men även med att i team anta utmaningar och finna lösningar. Detta innebär god förmåga att både sätta dig in i, och leda, olika verksamheter och tekniska lösningar. Det är också viktigt att vara flexibel för att kunna hantera förändrade förutsättningar. Som person är du trygg i dig själv, har stor integritet och är naturligt säkerhetsmedveten. Du är en nyfiken och kreativ person som kan uppnå ett stort förtroende hos våra uppdragsgivare. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Övrigt Urval kommer att ske löpande. Tjänsten kräver arbete på plats och det finns därmed inte möjlighet till hemarbete. Ovan ställda kvalifikationer ska på begäran kunna verifieras genom intyg, referenser samt urvalstester. Tjänsten är placerad i Stockholm och är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Befattningen är öppen att söka för både civil och militär personal. Kontakt Frågor om befattningen eller rekryteringsprocessen kan mejlas till: [email protected], vänligen skriv ”Sektionschef KOM” i ämnesraden. Fackliga representanter är Anders Markow (SACO-S), Roger Eriksson (OFR/O), Katarina Kruse (SEKO), samt Maria Ekelund (OFR/S). Samtliga nås via växeln 08-788 75 00. Sista ansökningsdag Välkommen med din ansökan senast 2024-03-11. Din ansökan ska innehålla CV och ett personligt brev. I det personliga brevet vill vi att du motiverar varför du är lämpad för en befattning hos oss.   Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten (Must) är en del av Försvarsmaktens högkvarter i Stockholm. Vi ger regeringen och Försvarsmakten kvalificerade beslutsunderlag om omvärldsutvecklingen och hot mot Sveriges och Försvarsmaktens säkerhet. Vår vision är ”Ett säkrare Sverige i en osäker värld”. Must är en kunskapsorganisation och erbjuder både spännande och för Sverige angelägna arbetsuppgifter. Här arbetar både officerare och civila experter inom olika områden, t ex statsvetenskap, IT, ekonomi, teknik, matematik och HR. En stor del av Must verksamhet omfattas av sekretess och vi ber dig därför att inte berätta att du sökt jobb hos Must för andra personer än dina närmaste. Läs gärna mer om Must och vår verksamhet här Varje dag och varje timme gör våra medarbetare insatser som påverkar andra människors liv, både i stort och smått, och både på hemmaplan och runt om i världen. Försvarsmakten ger dig möjlighet att utvecklas som människa och växa i din professionella roll. Vi är en ansvarstagande arbetsgivare och har en öppen organisation där vi ställer upp för varandra. I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård och bra balans mellan arbete och privatliv. Försvarsmakten tillvaratar de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten. Vi välkomnar därför sökanden med olika bakgrund och erfarenheter i våra rekryteringar. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

26 februari 2024
Sista ansökan:
11 mars 2024
Tullverket söker gruppchef spaning

Vill du jobba med spännande och utvecklande arbetsuppgifter tillsammans med ditt team och bidra till Tullverkets brottsbekämpande verksamhet? Då ska du söka den här tjänsten som gruppchef för en spaningsgrupp i Umeå! Tullverket har som uppdrag att begränsa den organiserade och storskaliga brottsligheten och förhindra den illegala införseln av narkotika- och dopingpreparat, alkohol, tobak, vapen och andra varor som hotar liv, hälsa och miljö. Tullverket ska bidra till att minska antalet kriminella nätverk som ägnar sig åt narkotika-, alkohol- eller tobakssmuggling eller ekonomisk brottslighet. Tullverket består av fyra operativa avdelningar; kontrollavdelningen, uppbördsavdelningen, underrättelseavdelningen och tullkriminalavdelningen. Tullkriminalavdelningen ansvarar för Tullverkets brottsutredande verksamhet och teknisk inhämtning. Verksamheten arbetar inom ramen för förundersökning av brott eller åtgärder som ska leda till förundersökning av brott i syfte att lagföra huvudmän bakom brottslighet, minska lönsamheten av brottslighet samt påtagligt störa kriminella aktiviteter. Tullverkets förundersökningsverksamhet består av ett nationellt IT- och teknikcentrum med ansvar för hemliga tvångsmedel, spaningsteknik och IT-forensik, Tullverkets laboratorium samt fyra tullkriminalenheter som ansvarar för var sitt geografiskt område, Syd, Väst, Öst och Nord. Enheten i Nord är uppdelade i verksamhetsområden: spaning och utredning. Om tjänsten Som gruppchef för spaning ska du operativt styra, leda, följa upp och utveckla verksamheten genom att säkerställa att din grupp fungerar väl och levererar goda resultat i linje med mål, strategier och aktivitetsplan. Som gruppchef förväntas du stödja dina medarbetares utveckling genom bl.a. medarbetarsamtal och lönesamtal samt arbeta med lärande och erfarenhetsutbyte, som en del i ett kontinuerligt förbättrings- och utvecklingsarbete. I chefsuppdraget ingår även att utveckla rutiner, metoder och processer enligt fattade beslut. Som gruppchef ansvarar du också för ledning av arbetsplatsträffar samt ansvarar för arbetsmiljöarbetet som följer av särskild delegering Som gruppchef krävs att du företräder uppdragsgivaren, är arbetsgivare och verkställer fattade beslut. Ditt chefsuppdrag utövas genom ledarskapet som handlar om att styra verksamheter och leda människor. Det grundläggande uppdraget för myndighetens chefer är att utöva ett gott ledarskap och därigenom åstadkomma goda resultat genom sina medarbetare, i linje med uppdraget och utifrån tillgängliga resurser. För Tullverkets chefer och dess ledarskap är tre centrala utgångspunkter formulerade; uppdraget, samverkan och prioritering. I arbetet ingår även brottsutredningsarbete. Vi söker dig som har: • Tullverkets brottsbekämpningsutbildning eller annan brottsbekämpningsutbildning som Tullverket bedömer vara likvärdig. • Genomförd och godkänd vapenutbildning (pistol). • Genomförd och godkänd konflikthanteringsutbildning inklusive kommunikation, självskydd, OC-spray och batong. • Goda kunskaper i såväl svenska som engelska, och god förmåga att uttrycka sig tydligt i tal och skrift. • Körkort, behörighet B. • Svenskt medborgarskap. Det är meriterande om du har: • Ledarskapsutbildning. • Genomförd och godkänd spaningsutbildning (grund och/eller fördjupad). Personliga egenskaper • Mod – att fatta och fullfölja beslut, ta tag i utmaningar och pröva nya idéer. • God kommunikativ förmåga – som tydliggör riktning och ramar, och skapar mening och samförstånd genom inkluderande, inlyssnande och engagerande dialog. • Psykologisk trygghet – i termer av integritet och förmåga att hantera såväl egna som andras reaktioner, tankar och känslor. • Nyfikenhet och prestigelöshet – genom att utforska och utmana sig själv och andra i att tänka nytt och göra annorlunda i syfte att stimulera lärande och innovation. • Ha förmåga att tillvarata mångfald – vad gäller kompetens, erfarenheter och perspektiv för att utveckla verksamheten och hantera den ökande komplexiteten vi agerar i. • Positiv människosyn – med intresse för människor och deras utveckling. • Samarbetsförmåga – säkerställa god samverkan inom gruppen och i relation till andra grupper och enheter. • Ha förmåga att aktivt arbeta för en god arbetsmiljö. • Gott omdöme – Kunna uppträda som en god representant för Tullverket såväl internt som externt. Stor vikt kommer att läggas på dina personliga egenskaper. Vi erbjuder dig Genom att jobba på Tullverket har du ett viktigt jobb där du bidrar till ett tryggt och säkert samhälle. Vi värderar trivsel och kompetensutveckling högt och är vi strävar efter att du som anställd hos oss ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Hos oss får du såväl trygga anställningsvillkor och våra förmåner omfattar bland annat friskvårdsbidrag, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor. Övrigt Referensnummer: TV-2024-02839. Placeringsort: Umeå. Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med 6 månaders provanställning. Inom Tullverket tillämpas tidsbegränsade chefsförordnanden på 5 år med möjlighet till förlängning. Individuell lönesättning tillämpas. Tillträdesdag: Enligt överenskommelse. Resor i tjänsten förekommer. Oregelbunden arbetstid. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan beslut om anställning kommer du att få genomgå drogtest och bakgrundskontroll. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning, då tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Tullverket är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kan du komma att krigsplaceras i Tullverket. Tullverket värdesätter de kvaliteter som tillförs verksamheten genom att ha en jämn könsfördelning samt etnisk mångfald. För mer information och ansökan Har du frågor om tjänsten är du välkommen att ringa eller maila Enhetschef Fredrik Leijerholt, 090-18 55 22. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, 060-67 25 85. Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Erland Solander, 060-67 25 02 och för Saco-S, Lena Edehag, 08-456 58 68. Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning på svenska, ska ha inkommit till Tullverket senast den 4 mars. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan. Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

26 februari 2024
Sista ansökan:
4 mars 2024