Skolassistent
Sök bland 15 lediga jobb som Skolassistent och börja ditt nya yrkesliv idag!
Mönsterås kommun ligger vid kusten mitt i Kalmar län och vi har cirka 13 400 medborgare att ge en god service till. Här finns regionens bästa företagsklimat, och vi är stolta över att rankas som en av landets bästa kommuner när det gäller allmänhetens och företagens syn på kommunal service och handläggning av ärenden. Mönsterås kommun är kommunens största arbetsplats med över 1 400 medarbetare. Vi är en trygg arbetsgivare och en mindre kommun. Det gör att du har nära till både medborgare, kollegor och beslutsfattare, och du får vara med och utveckla individen, verksamheten och samhället! Det är viktigt för oss att vara en attraktiv arbetsgivare och vi erbjuder flera olika personalförmåner, bland annat ett högt friskvårdsbidrag, och strävar efter att varje medarbetare ska ha en bra balans mellan arbete och fritid. Ljungnässkolan är en F-6 skola med 330 elever. På skolan arbetar 50 medarbetare. Skolan har förstelärare, specialpedagog/speciallärare, kurator och skolsköterska. Skolan har två paralleller F-6 samt tre fritidsavdelningar. Skolan och fritidshemmet samverkar kring både elever och lokaler. Vårt arbetssätt ger trygghet och kontinuitet till våra elever och bra sammanhållning i personalgrupperna. Ljungnässkolan är en VI-skola. Det innebär att vi tar emot studenter från utbildningen av lärare F-3, 4-6 och lärare i fritidshem från Linnéuniversitetet i Kalmar. Ljungnässkolan ligger i ett lugnt område med närhet till natur. Skolan präglas av en trivsam och trygg miljö med härliga elever och ambitiösa medarbetare. ARBETSUPPGIFTER Som skoladministratör har du en viktig roll på skolan där du är serviceinriktad mot både elever, personal och vårdnadshavare. Du har lätt för att formulera dig i tal och skrift och hanterar olika digitala system. Som skoladministratör finns det ett baspaket som vi arbetat fram för att få likvärdig service på våra skolenheter. Utöver baspaket tilldelar rektor dig ytterligare arbetsuppgifter. Följande programvaror och arbetsuppgifter ingår i Baspaket enhetsadministration: IST- för elevhantering, IST - lärplattform för grundskolan, betygshantering, SCB-rapportering, diarieföring, ärendehantering busskort, Heroma för personalhantering, Agresso-ekonomihantering, AD-konton, IT-konton, anställningskontrakt företagskort, uthyrningar. KVALIFIKATIONER Det är en merit om du har en pedagogisk utbildning och erfarenhet av administrativt arbete. Du är samarbetsvillig, analytisk, tydlig, strukturerad, effektiv, noggrann, flexibel och har alltid verksamhetens bästa i fokus. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Vi kommer att kalla sökande till intervju löpande under rekryteringsprocessen. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Mönsterås kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande vill vi att du skickar in din ansökan digitalt.
Västra skolan är en högstadieskola för åk 7-9 med ca. 540 elever, som är belagd i hjärtat av Falu stadskärna. Vi på Västra skolan arbetar med visionen att Västra är det självklara valet, för såväl elever som medarbetare. Här tar vi ansvar, är engagerade och har kul på jobbet. På Västra skolan arbetar vi utifrån plattformen "Vårt Västra", som bygger på ömsesidig respekt och trygghet. Vi följer våra verksamhetsmål som är: lugna lärmiljöer och fokus på trygghet, studiero, lust till lärande och ökad måluppfyllelse. Vårt mål är att ge eleverna de bästa förutsättningarna för individuell utveckling och goda studieresultat. Nu söker vi dig som vill vara en del av detta! Arbetsuppgifter Din primära uppgift som rektorsadministratör är att bistå rektorn i administrativa uppgifter som berör verksamheten, personal, elever, lokaler & arbetsmiljö. Du har en daglig samordnande funktion för verksamheten och du ansvarar för vikarieanskaffning/ schemaläggning av vikarier till skolan. Du är en central del av skolans organisation och jobbar främst med dina kollegor och ledningen på skolan, men även andra förvaltningar, företag och organisationer som vi samarbetar med i verksamheten.I dina arbetsuppgifter så ingår att vara behjälplig med beställningar av olika slag, att administrera och hantera resebeställningar och busskort, faktureringar, arkivering, organisering, personalfrämjande arbete och planering etc. Kvalifikationer För rollen krävs: - Minst gymnasieutbildning- God datorvana- God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska Personliga egenskaper Vi söker dig som är serviceinriktad, flexibel och van att ta stort eget ansvar för arbetsuppgifter. I arbetet ingår många kontakter inom och utanför skolan så du bör tycka att samverkan med andra är både roligt och utvecklande. För att lyckas i rollen ser vi att du är strukturerad, noggrann, kommunikativ samt har god förmåga att utveckla & följa rutiner. Andra egenskaper som värdesätts är integritet, engagemang och initiativförmåga. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper. Meriterande kvalifikationer -Erfarenhet av administrativt arbete inom skolverksamhet -Erfarenhet av personalanskaffning -Goda kunskaper i Officepaketet Anställningsvillkor Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde efter överenskommelse. Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell förtjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju. För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret vilket kommer efterfrågas om anställning blir aktuell. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten. Du beställer utdraget direkt från polisens hemsida. Övrigt Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta [email protected] När du skickar in din ansökan kommer du att få besvara urvalsfrågor som är ställda utifrån de krav som gäller för tjänsten. Dina svar är en viktig del av det första urvalet, så se till att svara utförligt och tydligt. I din ansökan ska du bifoga ditt CV, men du ska inte skicka in ett personligt brev – urvalsfrågorna ersätter detta.
Om rollen och dina arbetsuppgifter Skulle du vilja arbeta i en administrativ, självständig och koordinerande roll på Backaskolan? Just nu söker vi en skoladministratör till vår verksamhet. Som skoladministratör fungerar du främst som administrativt stöd till skolledarna men också som stöd till verksamheterna inom olika områden, framför allt inom HR- och personalfrågor. Som skoladministratör hos oss har du rektor som närmaste chef. Dina arbetsuppgifter består av vikariehantering, löne- och personaladministration och diarieföring. Du arbetar dagligen i vårt HR-system. Att vi har trygga och kända timvikarier är viktigt för oss och vi lägger stor vikt vid rekrytering, introduktion och utbildning av dessa. I uppdraget ligger därför att intervjua, introducera och handleda våra timvikarier så de får goda förutsättningar i sitt arbete. Du kommer också att vara behjälplig när det gäller att samordna elevers behov av omsorg i fritidshemmen under såväl lov som utvecklingsdagar. Som skoladministratör har du flera olika parallella arbetsuppgifter och stor frihet att planera din dag utifrån aktuella behov. Inköp, beställningar, att förbereda gemensamma aktiviteter och liknande typ av stöd till verksamheten förekommer också. Hos oss har du en bred, varierande och stimulerande tjänst, där fokus ligger på administration, service och många kontakter. Du är en nyckelperson i verksamheten och möter personal, elever och vårdnadshavare samt samarbetar med både interna och externa aktörer. Som skoladministratör ingår du i ett övergripande nätverk inom barn- och skolförvaltningen. Nätverket träffas regelbundet och vi sätter stort värde på erfarenhetsutbyte och att alla hjälper varandra när det behövs för att vi ska utvecklas som grupp. Tjänsten är en tillsvidareanställning på 75%. Vi söker dig Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning inom administration och gärna också HR. Du har tidigare erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter, med fördel inom skolmiljö eller offentlig förvaltning. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta mot flera chefer. Som person är du flexibel och trivs med varierande arbetsuppgifter och ett högt arbetstempo. Det är en självklarhet för dig att arbeta med datorn som arbetsredskap och du har lätt för att hantera olika system. Har du erfarenhet av Lunds kommuns digitala system, exempelvis HR- portalen (Personec P), W3D3, Unikum, Edlevo, Raindance och Skola24 för schemaläggning så är det meriterande. För att klara av uppdraget på ett bra sätt behöver du ha mycket god förmåga att skapa och bibehålla goda relationer och en utpräglad samarbetsförmåga. Arbetet kräver att du kan strukturera och planera ditt arbete självständigt samt prioritera bland dina arbetsuppgifter när det behövs. Som person är du en tydlig koordinator och ledare, serviceinriktad samt flexibel och kan anpassa dig efter ändrade omständigheter. Du är tydlig i din kommunikation och uttrycker dig väl i både tal och skrift. I denna rekrytering har vi valt att tillämpa löpande urval, vi ser därför gärna att du skickar in din ansökan så snart som möjligt. Vi har även valt att ta bort det personliga brevet och ber dig istället att svara på ett antal frågor i samband med din ansökan. Varmt välkommen med din ansökan redan idag! Vi erbjuder dig Som medarbetare hos oss erbjuds du en rad förmåner med fokus på balans, trygghet och hälsa. Lunds kommun är en stor organisation med många spännande verksamheter och möjligheter för medarbetare till utveckling. Som medarbetare får du även tillgång till vår förmånsportal där du enkelt kan se dina förmåner och administrera dessa. https://lund.se/arbete-och-lediga-jobb/sa-ar-det-att-arbeta-med-oss/det-har-ger-vi-dig-som-medarbetare Om arbetsplatsen Backaskolan är en F-3 skola med cirka 290 elever som ligger på Norra Fäladen i Lund. Skolan har en fantastisk utemiljö vid foten av Sankt Hans backar och under vår verksamhet använder vi utemiljön med våra ekobaser. På skolan finns även ett skolbibliotek i världsklass. Vi söker dig som med din kompetens och engagemang vill och kan bidra till skolans utveckling. Du får en viktig roll i nära samverkan med engagerad personal och härliga elever. Skolorna i Lund är en del av Lunds kommuns barn- och skolförvaltning. Verksamheten genomsyras av ett helhetsperspektiv där ledning och medarbetare gemensamt strävar efter att ge alla barn och elever de bästa förutsättningarna för att lära och utvecklas tillsammans under hela skoltiden. På barn- och skolförvaltningen arbetar vi för att skapa likvärdighet och goda förutsättningar för att alla barn och elever inom våra förskolor, grundskolor och anpassade grundskolor ska nå sina mål. Tillsammans arbetar vi för en enhetlig och tydlig styrning av förskola och skola i en modern och effektiv organisation, med målet att möjliggöra en utbildning i världsklass. Våra ambitioner är höga och vi strävar alltid efter att skapa goda förutsättningar för utveckling och värnar om en hög kvalitet i verksamheten. För att få arbeta med barn eller elever inom förskola och skola behöver du kunna uppvisa ett godtagbart utdrag ur belastningsregistret. Polisen: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/skola-eller-forskola/ Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?
Vår vision är att Göteborg ska vara en internationellt ledande utbildnings- och kunskapsstad. Utbildningsförvaltningen i Göteborg bedriver verksamhet inom kommunal gymnasieskola, vuxenutbildning, yrkeshögskola, anpassad gymnasieskola, komvux som anpassad utbildning, studie- och yrkesvägledning, modersmål samt skolutveckling. I vårt arbete har vi ett tydligt elevfokus som sätter kunskap och färdigheter i ett sammanhang där inre motivation, medskapande och lust att lära är viktiga ingredienser. Vi arbetar utifrån alla människors lika värde och rättigheter. Tillsammans skapar vi en arbetsmiljö där både elever och medarbetare är delaktiga och verkar för varandras framgång. ARBETSUPPGIFTER Gymnasieområde Lindholmen består av Bräckegymnasiet, Center för språkintroduktion, Ester Mosessons gymnasium, Lindholmens tekniska gymnasium och Polhemsgymnasiet. Våra gymnasieskolor ligger på livliga och kunskapsintensiva Lindholmen. Vi söker nu en elevadministratör till Center för Språkintroduktion och Polhemsgymnasiet. Center för Språkintroduktion arbetar med nyanlända elever i gymnasieåldern. Eleverna är från hela världen, med olika språk och med mycket skiftande bakgrund, vilket gör skolan till en spännande arbetsplats. För många av eleverna är skolan ett av de första mötena med det svenska samhället. Polhemsgymnasiet har ett välutvecklat samarbete med sina grannar som utgörs av andra gymnasieskolor, Chalmers, IT-universitetet och diverse företag. Genom studiebesök, gästföreläsningar och gymnasiearbeten på olika företag inspireras våra elever, får ett eget kontaktnät och en kännedom om vad vidare studier och kvalificerade yrken innebär. Vi har också ett brett internationellt kontaktnät och utbyten med andra länder. Skolan har fyra högskoleförberedande program och det studerar 1 700 elever till hösten. Rollen som elevadministratör innebär att du är ett administrativt stöd och ger service av hög kvalitet till elever, rektorer, lärare och övrig personal på skolan. Du arbetar bland annat i Göteborgs stads elevadministrativa system, IST. Arbetsuppgifterna innebär t.ex. in och utskrivning av elever, byte av kursgrupper, kalendariet på skolan, CSN -rapportering och beställa samt administrera nationella prov. I uppdraget ingår också att bemanna skolans reception vid vissa tider, som är en naturlig plats att möta eleverna i deras dagliga frågor. Andra uppgifter i receptionen är bland annat att ge service till personal, välkomna och ta emot besökare, bemanna receptionens telefon och mejl, diariehantering, hantering av västtrafikkort och vikarieanskaffning. Rollen som elevadministratör är en central och viktig roll i skolans dagliga verksamhet där många nya situationer kan uppstå under arbetsdagen. Som elevadministratör är din främsta uppgift att ge god service och underlätta vardagen för skolans personal och elever. Det innebär att du behöver vara flexibel, snabblärd och prestigelös. Då tjänsten delas mellan två skolor med 50% vardera kommer arbetsuppgifterna anpassas på båda skolorna så att tjänsten blir spännande och utvecklande, med ett innehåll som anpassas till en heltid. Vi samarbetar mellan skolenheterna och ser vikten av en god arbetsmiljö. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har utbildning och erfarenhet inom administration eller annan jämförbar utbildning som vi anser vara likvärdig. Vi vill gärna att du är bekant med och har arbetat i något av marknadens elevadministrativa system. Har du tidigare jobbat i stadens elevadministrativa system, framför allt IST, så är det meriterande. Det är också meriterande om du har erfarenhet av relevant arbete med ungdomar i övre tonåren, samt tidigare erfarenhet av arbete i skolmiljö. Du tar initiativ och ansvar för att arbetet går framåt, oavsett om du arbetar ensam eller tillsammans med andra. Du agerar på egen hand utifrån vad situationen kräver utan att behöva stöd av andra. Du har förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och du anstränger dig för att framföra lösningar. Du är mån om att ta reda på vilka förväntningar som finns hos uppdragsgivare och andra intressenter samt följer upp att dessa införlivas. Du är balanserad, positiv och observant i ditt kundbemötande. Du tycker om att arbeta med såväl ungdomar som vuxna och har en utpräglad servicekänsla. Du har lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt samt se möjligheter i förändringar då verksamheten och administration förändras över tid och det är viktigt att du är flexibel, gillar att anta nya utmaningar, har god strukturell förmåga och god anpassningsförmåga då det kan förekomma arbetstoppar speciellt vid läsåret slut. Din digitala kompetens är hög och du lär dig snabbt nya system. Du utrycker dig väl i tal och skrift. Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt id och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige. Med hänvisning till lagarna som reglerar registerkontroll så måste den som erbjuds denna tjänst uppvisa utdrag ur belastningsregistret innan anställningsavtal kan upprättas. Till de tjänster där det finns krav på utbildning kommer du som går vidare i rekryteringsprocessen att få lämna in underlag som styrker din utbildning, t.ex. legitimation eller examensbevis. Du kan även bifoga dem direkt i din ansökan.
Vi skapar förutsättningar för lärande och utveckling med fokus på kunskap för hela livet. Hos oss sker skol- och undervisningsförbättring genom intern samverkan och i samarbete med akademin och samhället. Förvaltningen ansvarar för utbildning från förskola till vuxenutbildning samt driver ett unikt hus för ungdomars aktiva fritid. Vuxenutbildningen är tillsammans med Arbetsmarknadsenheten lokaliserad i Lärcentrum, centralt i Skara. Lärcentrum är inne i ett mycket spännande utvecklingsskede, och för att stötta den vardagliga verksamheten och vara en av kuggarna i det viktiga omställningsarbetet som nu sker söker vi nu en kvalificerad administratör som ska vara en del av verksamhetens nära stöd. Arbetet innebär Som administratör på Lärcentrum i Skara är du en nyckelperson i verksamheten. Du ansvarar för administrativa uppgifter och är ett stöd till skolledning, personal, kursdeltagare och besökare. Rollen kräver flexibilitet, initiativförmåga och en mycket god förmåga att hålla ordning i en händelserik vardag. Uppgifter du kommer att arbeta med är varierande, bland annat: - Elevadministration och dokumentation, inkl. betyg, intyg och omdömen - Hantering av schema, mötesplanering och enhetens kalendarium - Administration i systemen Edlevo, Visma och andra lärplattformar - Kommunikation och informationsspridning via Teams och andra digitala kanaler - Tillämpning av sekretesslagstiftning och förvaltningslagen Din arbetsplats är på Lärcentrum och du kommer att vara en av de första som i entrén möter såväl elever som personal samt besökare. Kvalifikationer - Eftergymnasial utbildning inom administration, personaladministration, kommunikation eller annan relevant utbildning som vi bedömer som lämplig för tjänsten. - God vana och dokumenterad erfarenhet av att arbeta med administration, gärna inom offentlig sektor. Meriterande är om du arbetat inom utbildningsverksamhet. - Mycket god datorvana och god allmän IT-kunskap, du behärskar Office-paketet väl och har god vana av att arbeta med olika administrativa system och program. - Kunskap om offentlig förvaltning, sekretess och dokumenthantering. - Du kommunicerar tydligt och professionellt i både tal och skrift. Vem är du? Skara kommun värdesätter att du har en medvetenhet kring att utbildning är till för alla och att uppdraget som medarbetare inom barn- och utbildningsförvaltningen är att möta alla oavsett förmågor, bakgrund och sociala/ekonomiska möjligheter. - Du är självständig, noggrann och strukturerad. - Du har god samarbetsförmåga och ett serviceinriktat förhållningssätt. - Du är flexibel, stresstålig och lösningsorienterad. Andra förmågor vi värdesätter är samarbetsförmåga, prestigelöshet och lyhördhet inför vuxenelevers skiftande behov och individuella förutsättningar. Mycket stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Anställningsvillkor Tjänsten är en tillsvidareanställning 100% semestertjänst, med tillträde snarast eller efter överenskommelse. Tjänsten är förlagd på Lärcentrum. Urval, intervjuer och tillsättning kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Registerutdrag Arbetsgivaren har en rätt och i många fall en skyldighet att ta del av utdrag från belastningsregister. Skyldigheten för arbetsgivaren inträffar i arbeten där medarbetaren kommer att ha kontakt med barn och ungdomar. Blir du aktuell för tjänsten ska du kunna lämna in ett registerutdrag från Polisens belastningsregister. Blankett för att beställa ett registerutdrag finns att ladda ner från Polisens webbplats: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ Förmåner Med Skara kommun som arbetsgivare får du ett friskvårdsbidrag, i många roller tillämpar vi flexibel arbetstid med goda möjligheter till distansarbete och tillitsbaserad ledning och styrning. Vi har under flera år arbetat strategiskt med hållbart yrkesliv, som betyder att vi kan erbjuda en arbetsplats där det finns goda utvecklingsmöjligheter, balans mellan fritid och arbete och hållbarhet genom hela arbetslivet. Vi förstår att kompetensutveckling är en viktig del för att du ska trivas i takt med samhällets förändringar. Om Skara kommun I Skara kommun arbetar ungefär 1700 personer i många olika yrkesroller. Alla är viktiga för att vi ska kunna ge våra invånare så bra service som möjligt. Vi ansvarar för barnomsorg, skola och äldreomsorg, samhällsplanering, individ- och familjeomsorg, parker, kost, miljö, kultur, fritid och mycket mer. Vi arbetar tillsammans mot FN:s globala mål, som handlar om social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes. Vi tar enbart emot ansökningar digitalt via vårt rekryteringsprogram Varbi. Använd knappen längst ned i annonsen. Har du skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen. Vill du veta mer om Skara kommun, kan du hitta information på http://www.skara.se Skara kommun är en del av Skaraborg, vill du veta mer om livet i Skaraborg, läs här https://www.livetiskaraborg.se/
I Höganäs kommunkoncern smälter lokal passion samman med en utmanande attityd som säger "vi kör". Nu är vi på jakt efter fler hjärtliga samhällsbyggare som brinner för att göra vardagen för kommunens invånare lite bättre, varje dag. Hos oss i Höganäs kommer du inte bara att skapa mening utan också leverera verklig nytta till samhället. Vi vill vara en av Sveriges främsta skolkommuner och har höga förväntningar på oss själva. För att nå dit arbetar vi inom utbildningsförvaltningen efter devisen hela barnet, hela vägen för att stötta våra barn och elever genom hela skolresan. Från de första stapplande stegen i förskolan till de självsäkra kliven på gymnasiet. Vi tror på att bygga en stark grund för varje elev, ge dem tilltro till sin framtid och utrusta dem för framgång. Välkommen att bli en viktig pusselbit i vår helhet inom utbildningsförvaltningen, där vi tillsammans strävar efter att göra det allra bästa för varje barn och elev. Vill du vara del av en verksamhet där både personal och elever trivs och utvecklas? Vi söker nu en skoladministratör som vill arbeta i en verksamhet präglad av engagemang, trygghet och en stark gemenskap. På Jonstorpsskolan går för närvarande ca 570 elever från förskoleklass till årskurs 9. På vårt fritidshem finns ca 200 elever. Förskoleverksamheten består av två enheter med ca 120 barn. Vi erbjuder en inspirerande arbetsmiljö där både elever och personal för möjlighet att växa och utvecklas. Jonstorpsskolan och Jonstorps förskolor kännetecknas av ett starkt engagemang hos både elever och personal. Vi har god och trygg lärandemiljö där varje barn och elev får möjlighet att utvecklas efter sina egna förutsättningar. Vår personal är mycket engagerad och arbetar tillsammans för att skapa en positiv och inkluderande miljö. ARBETSUPPGIFTER Då vår administratör går vidare till annat uppdrag söker vi nu en skoladministratör med ett stort intresse av skola och förskola. Som skoladministratör har du ett nära samarbete med såväl skolledning, personal, elever och vårdnadshavare. Dina arbetsuppgifter kommer att bestå av barn- och elevadministration, löne- och personaladministration, vikarieanskaffning, diarieföring, fakturahantering och arkivering. Utöver det förekommer arbetsuppgifter kring hantering av nationella prov, beställningar, viss statistikrapportering och även andra skoladministrativa arbetsuppgifter. Vi erbjuder en bred och varierad tjänst där fokus ligger på administration, service och många kontakter. Du är en nyckelperson i verksamheten och samarbetar både med interna och externa aktörer. Du tar emot skolans besökare och ger service till ledning, personal och vårdnadshavare. Du har ett nära samarbete med andra skoladministratörer i Höganäs kommun. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med avslutad eftergymnasial utbildning inom administration, pedagogik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vi ser även att du har tidigare erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete inom skolmiljö. Dina IT-kunskaper är goda och du är van vid att arbeta med datorn som arbetsredskap i olika program och system. Det är meriterande om du har arbetat i ekonomi- och personalsystem såsom exempelvis Edlevo/ProCapita, Skola24 och andra system inom utbildningssektorn. Du ska vara noggrann, kunna skapa ordning och reda och kunna lösa komplexa uppgifter. Du ska ha god förmåga att skapa struktur och hålla många bollar i luften samtidigt. Du ska vara lösningsfokuserad och ha lätt för att skapa kontakt samt vara serviceinriktad. Din kommunikativa förmåga är mycket god och du uttrycker dig väl i svenska i både tal och skrift. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. ÖVRIGT "Höganäs kommun ska i alla sina rekryteringar sträva mot en jämnare fördelning mellan könen och en ökad representation av övriga olikheter inom kommunens olika verksamheter" - så står det i våra "Aktiva åtgärder för jämställdhet och mångfald". Det är inte alltid enkelt, men vi jobbar för detta varje dag. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess i Höganäs kommun använder vi rekryteringsverktyget Offentliga Jobb/Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Offentliga Jobb genom att klicka på ansökningslänken i annonsen.
Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet. Vår administratör ska vara föräldraledig och därför söker vi en vikarie till vår kommunala SFI-verksamhet i Norra Åsum. Vi har i dagsläget drygt 200 elever inskrivna i verksamheten och är cirka 25 medarbetare. Våra trevliga lokaler ligger ungefär fem kilometer från centrala Kristianstad och här finns goda bussförbindelser. Välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Som administratör på SFI erbjuds du varierande arbetsuppgifter. I tjänsten ingår administrativa uppgifter såsom elevregistrering, betygshantering, diariehantering, beställningar, fakturahantering samt framtagande och rapportering av statistik från våra verksamhetssystem. Andra arbetsuppgifter är exempelvis att ta emot besökare, svara i telefon och vikariehantering. KVALIFIKATIONER För att lyckas i tjänsten har du en hög servicekänsla med professionellt och gott bemötande. Flexibilitet och god samarbetsförmåga är viktigt. Du är noggrann, tar ansvar för dina arbetsuppgifter och tar egna initiativ. Du som söker till oss har gymnasieutbildning. Vi vill att du har minst ett års erfarenhet av administrativt arbete och har du dessutom erfarenhet av administrativt arbete inom skolan är det meriterande. Då kommunikation och dokumentation är en stor del i ditt arbete har du goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Självklart har du god datorvana, såsom kunskaper i Officepaketet och erfarenhet att arbeta i olika verksamhetssystem. Har du tidigare arbetat i vårt elevregistreringssystem Edlevo är det meriterande. ÖVRIGT Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet. I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid. Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.
Om oss Franska Skolan Göteborg är en friskola med fransk profil, och vi följer den svenska läroplanen. Detta innebär att undervisningen sker på svenska, men att alla våra elever studerar franska på olika nivå tre timmar per vecka. Skolan drivs som en ideell förening med Medborgarskolan som huvudman. Skolan är inte vinstdrivande och eventuellt ekonomiskt överskott återinvesteras i verksamheten. Franska skolan Göteborg bifinner sig i en expansion. Skolan kommer läsåret 25-26 att ha ca 400 elever och vara enparallellig i årskurs 2 och 3 och har två parallella klasser i övriga årskurser. Franska Skolan Göteborg är belägen mitt i centrala Göteborg och har två skolhus nära Kapellplatsen. Årskurs F-5 och fritids håller till på Landalagången 3 och årskurs 6-9 på Molinsgatan 7. Vi är en mindre skola och här värnar vi om den nära kontakten mellan barn, Om tjänsterna ARBETSUPPGIFTER Franska skolan Göteborg söker två administratörer, en för varje skolenhet. En administratör kommer att ha sin arbetsplats på Landalagången 3 (F-åk 5) , den andra på Molinsgatan 7 (åk 6-9). Tjänsterna som erbjuds är deltidstjänster. Båda tjänsterna innehåller en kombination av sysslor där vissa enbart berör den aktuella skolenheten och andra berör skolan i sin helhet. Båda tjänsterna innefattar arbetsuppgifter som har att göra med elevadministration och personaladministration för elever på respektive skolenheter. Tjänsten på skolenheten F-5 kommer bland annat även att innefatta större grad av ekonomi med administration runt elevpeng och fakturor samt administration av fritidshemsplatser. Tjänsten på skolenheten 6-9 kommer bland annat att innefatta vikarieanskaffning för hela skolan, hantering av nationella prov och betyg osv. Vi söker dig är lösningsfokuserad, serviceinriktad, tålmodig och flexibel och som på ett professionellt och insiktsfullt sätt kan möta människor från olika kulturer. Vi söker dig som vill bidra till skolans utveckling och en verksamhet av hög kvalité. Din kommunikationsförmåga i tal och skrift är mycket god. Du uppskattar att arbeta självständigt såväl som i tätt samarbete med bland annat skolledningen. Att ha erfarenhet av skoladministration är en fördel. Vana att hantera olika digitala system och verktyg krävs. Arbetstiden är förlagd till dagtid, måndag - fredag.Tjänsten är en tillsvidaretjänst och vi tillämpar provanställning i 6 månader. Med hänvisning till lagarna som reglerar registerkontroll måste den som erbjuds denna tjänst uppvisa utdrag ur belastningsregistret innan anställningsavtal kan upprättas. Har du frågor om tjänsten? Skicka ett mejl till rektor Ellenor Sinclair, [email protected] Hur söker du? Hela rekryteringsproccessen hanteras via ReachMee. Vi kommer inte att ta emot några ansökningar via mail. Välkommen med din ansökan! Medborgarskolan är ett studieförbund med ett brett kursutbud, stor musikverksamhet och samarbete med föreningar och grupper inom många olika ämnen. Deltagarna är i alla åldrar och med olika bakgrunder och intressen.
Valdemarsvik är en skärgårdskommun i södra Östergötland belägen utmed E22. Vi är en kommun som idag har cirka 7 600 invånare. Vi har den lilla kommunens alla fördelar, med närheten till varandra och korta beslutsvägar. Vi har dessutom en enastående natur med närhet till skogen och havet. Det händer mycket i Valdemarsviks kommun och inom vår kommunala organisation med cirka 600 medarbetare. Vill du vara med och utveckla Valdemarsviks kommuns verksamhet inom verksamheten Utbildning, Kultur och Fritid? Är du en person som tycker om att vara behjälplig och är serviceinriktad? Vi söker nu en skoladministratör som vill bidra till att stärka vår verksamhet och göra skillnad för kommunens invånare! Som skoladministratör i Valdemarsviks kommun kommer du att ha en central roll i det administrativa arbetet inom grundskolan, gymnasieutbildningen och komvuxutbildningen. ARBETSUPPGIFTER Som skoladministratör kommer du att arbeta nära skolledningen för att säkerställa att de administrativa processerna fungerar smidigt och effektivt. Arbetsuppgifterna kräver hög grad av självständighet och initiativförmåga och att du kan anpassa dig till nya, förändrade krav och förutsättningar. Dina arbetsuppgifter kommer bland annat att innefatta: - fakturahantering, - personaladministration, - hantering av betyg, - schemaläggning, - planering och bokning av skolskjutsar, - elevadministration. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är serviceinriktad, strukturerad och har en god förmåga att prioritera arbetsuppgifter. Du är van att arbeta självständigt men trivs också i samarbete med andra. Du har mycket god kommunikationsförmåga i både tal och skrift på svenska. Du har en gymnasial utbildning samt eftergymnasial utbildning inom administration/organisation/ekonomi eller motsvarande alternativt erfarenhet som bedöms likvärdigt. Om du är en person som gillar att ha många bollar i luften, är lösningsorienterad och har ett genuint intresse för skolans värld, då är det jobbet för dig.
Vår vision är att Göteborg ska vara en internationellt ledande utbildnings- och kunskapsstad. Utbildningsförvaltningen i Göteborg bedriver verksamhet inom kommunal gymnasieskola, vuxenutbildning, yrkeshögskola, anpassad gymnasieskola, komvux som anpassad utbildning, studie- och yrkesvägledning, modersmål samt skolutveckling. I vårt arbete har vi ett tydligt elevfokus som sätter kunskap och färdigheter i ett sammanhang där inre motivation, medskapande och lust att lära är viktiga ingredienser. Vi arbetar utifrån alla människors lika värde och rättigheter. Tillsammans skapar vi en arbetsmiljö där både elever och medarbetare är delaktiga och verkar för varandras framgång. ARBETSUPPGIFTER På Burgården utbildar vi för verkligheten, och precis som i verkligheten är vår skola en myllrande värld, med massor av inriktningar, människor och möten. Vi erbjuder yrkesprogram, högskoleförberedande program och introduktionsprogram. Vi är en mångkulturell skola med 1400 elever från alla stadsdelar och kranskommuner. Här rör sig framtidens frisörer och fashion designers tillsammans med stödassistenter, undersköterskor, samhällsvetare, barnskötare, naturvetare och djurvårdare. Hos oss får du möjlighet att växa i ditt yrke och vara en viktig del av vår utvecklingsresa för att bli en ännu bättre skola. Vi jobbar med öppet sinne, stort hjärta och yrkesstolthet som smittar. Vi söker nu en administratör. Rollen innebär att du är administrativt stöd och ger service av hög kvalitet till elever, rektorer, lärare och övrig personal på skolan. Du arbetar bland annat i Göteborgs stads elevadministrativa system, IST. Arbetsuppgifterna innebär t.ex. in och utskrivning av elever, byte av studieplaner, arkivfrågor, diariehantering, CSN -rapportering, beställning av Nationella prov, hantering av Västtrafikkort och utlämnande av allmän handling. Rollen som administratör är en central och viktig roll i skolans dagliga verksamhet där många nya situationer kan uppstå under arbetsdagen. Som administratör är din främsta uppgift att ge god service och underlätta vardagen för skolans personal och elever. Det innebär att du behöver vara flexibel, snabblärd och prestigelös. I tjänsten ingår även prövningsadministration. Prövningsenheten arbetar på uppdrag av vuxenutbildningen och riktar sig till de som behöver få betyg i gymnasiala kurser. Du kommer att stödja enhetens olika processer och säkerställa att information, administration och dokumentation fungerar smidigt i hela processen. I uppdraget ingår att du en dag i veckan arbetar fram till kl.18.30 i samband med att du administrerar och registrerar deltagare inför prövningar på Prövningsenheten på Burgården. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har utbildning och erfarenhet inom administration eller annan jämförbar utbildning som vi anser vara likvärdig. Vi vill gärna att du har erfarenhet av relevant arbete med ungdomar i övre tonåren. Tidigare erfarenhet av arbete i skolmiljö är meriterande. Har du tidigare jobbat i Stadens elevadministrativa system, till exempel IST, Vklass och ELIN, så är det meriterande. Kunskap i Alvis är också meriterande, då det är det systemet som används på Prövningsenheten. Du tar initiativ och ansvar för att arbetet går framåt, oavsett om du arbetar ensam eller tillsammans med andra. Du agerar på egen hand utifrån vad situationen kräver utan att behöva stöd av andra. Du har förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och du anstränger dig för att framföra lösningar. Du är mån om att ta reda på vilka förväntningar som finns hos uppdragsgivare och andra intressenter samt följer upp att dessa införlivas. Du är balanserad, positiv och observant i ditt bemötande. Du tycker om att arbeta med såväl ungdomar som vuxna och har en utpräglad servicekänsla. Du har lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt samt se möjligheter i förändringar då verksamheten och administration förändras över tid och det är viktigt att du är flexibel, gillar att anta nya utmaningar, har god strukturell förmåga och god anpassningsförmåga då det kan förekomma arbetstoppar speciellt vid läsåret början och slut. Din digitala kompetens är hög och du lär dig snabbt nya system. Du utrycker dig väl i tal och skrift. ÖVRIGT Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt id och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige. Med hänvisning till lagarna som reglerar registerkontroll så måste den som erbjuds denna tjänst uppvisa utdrag ur belastningsregistret innan anställningsavtal kan upprättas. Till de tjänster där det finns krav på utbildning kommer du som går vidare i rekryteringsprocessen att få lämna in underlag som styrker din utbildning, t.ex. legitimation eller examensbevis. Du kan även bifoga dem direkt i din ansökan.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 15 jobb