Placeringshandläggare barn/unga 100%

Vill du vara med och bidra till satsningarna kring vår tids största utmaningar, och kunna påverka och lämna över något för framtida generationer att vidareutveckla? Då är Bodens Kommun en arbetsgivare för dig! Boden ligger i Norrbottens kustland, endast 3 mil från havet mellan två älvdalar. Här bor cirka 28 000 personer. Boden är en modern småstad med närhet till det mesta vilket skapar ett givande arbets- och fritidsliv, det vi kallar närhetsliv. Boden ligger i hjärtat av en etableringsintensiv region och är en viktig del av den gröna globala samhällsomställningen. Här skapas ett samhälle i tillväxt, rustat för att möta den gröna ny industrialiseringen, med smarta och hållbara lösningar för samverkan, boende, transporter, vardagen och ett modernt företagande. Med ett starkt stöd från kompetenta kollegor och chefer, får du mod att våga prova. Hos oss får du stort förtroende i en fantastisk miljö, där det finns möjlighet att utveckla dig själv och andra. Vill du veta mer om hur det är att jobba i Bodens kommun? Då kan du läsa mer här: www.boden.se/jobbaiboden Letar du efter ett spännande och varierande arbete där du har möjlighet att göra skillnad för barn och unga? Då kanske just du är den vi söker! Individ- och familjeomsorgen i Boden har en organisation som syftar till att arbeta med multikompetenta team som samverkar kring och med klienterna och familjerna för att ge stöd inom olika områden. Vi arbetar nära vårt samlade öppenvårdsteam och genom alla teamens nära samverkan bidrar det till en trygg likväl som utvecklande arbetsmiljö för medarbetarna. På Team Familj arbetar socialsekreterare med inriktning försörjningsstöd, familjehem, familjerätt/föräldraskap, missbruk/beroende/ohälsa samt barn och unga med målet att skapa en fungerande helhet för familjerna vi möter. På Team Familj barn & unga är vi ett gäng socionomer i olika åldrar och med olika tidigare yrkeserfarenheter som tillsammans utgör en grupp där vi kompletterar de erfarnas kunskaper med de något mindre erfarnas nya infallsvinklar. För att alla ska trivas på jobbet och kunna prestera sitt bästa har vi olika flexibla lösningar som ska underlätta livspusslet, självklart har vi också en rad förmåner för dig som anställd. Så klart jobbar alla som vill heltid, med flextid och möjlighet för distansarbete. Vi hoppas att du kan tillträda senast sista augusti men kan givetvis vara flexibla med det. Varmt välkommen med din ansökan, om du har frågor kontakta någon av oss två teamchefer eller någon av de fackliga företrädarna: ARBETSUPPGIFTER Varje kugge är lika viktig i våra hjul då vi arbetar med att utreda barn och ungas situation samt bevilja och följa upp olika former av stödinsatser. Uppgifterna är omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfulla. Vår egen handledare ger en trygg introduktion för dig som är ny likväl som nära vägledning i vardagen för dig som känner dig mer säker i arbetet. Som placeringshandläggare barn & unga tar du vid när beslut om placering i familjehem, skyddat boende, på HVB eller SiS är fattat. Du kommer vara barnets egen socialsekreterare från matchning av placering till inskolning, under hela placeringstiden fram till utslussning till hemmet eller eget boende. Uppdraget innebär nära samarbete med socialsekreterare familjehem samt barn/unga, du kommer ansvara för uppföljningar, överväganden/omprövningar samt eventuella förhandsbedömningar/utredningar under placeringstiden. Ditt arbete kommer även innebära nära samverkan med barnets familjer och nätverk, skola och hälsovårdskontakter. KVALIFIKATIONER Oavsett vem du är och vilken kunskap du kommer med är vi övertygade om att du kommer passa in och bidra med viktig kompetens till gänget. Du ska förstås ha socionomexamen och en vilja att stötta människor i utsatta situationer men resten löser vi tillsammans. Vi har en stabil grund av rutiner och upparbetade metoder men tycker också om att utveckla nya och att genom omvärldsspaning och utbildningar utveckla våra kompetenser. Vi strävar efter en jämn köns- och åldersfördelning och ser styrkan i mångfald, det är viktigt att du kan uttrycka dig väl i svenskt tal och skrift men det är även meriterande om du har kunskaper i ytterligare språk och/eller erfarenhet av andra kulturer. B-körkort är ett krav. ÖVRIGT Vi värdesätter en jämn ålders- och könsfördelning samt mångfald inom alla yrkesområden. Vi har rökfri arbetstid. Vi erbjuder en friskvårdstimme i veckan och ett friskvårdsbidrag. Via vår hälsoportal kan du som medarbetare boka in dig på olika friskvårdsaktiviteter ex massage, prova-på-träning, föreläsningar mm. Följ oss gärna på Facebook och Instagram När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem. Support i e-rekryteringssystemet kan du få via 0771-693 693 Frågor om tjänsten besvaras av kontaktpersonerna i annonsen. Vi tackar vänligt men bestämt nej till all kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

18 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Socialsekreterare vuxenenheten

Välkommen till en kommun med positiv laganda och gränslösa framtidsutsikter! Eda är en kommun med c.a 1000 medarbetare som alla på något sätt arbetar med att ge service till våra medborgare, medarbetare och besökare. ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu en socialsekreterare till vuxenenheten. Huvudinriktningen kommer inledningsvis att vara ekonomiskt bistånd. Om erforderliga beslut fattas i juni månad kommer del av tjänsten ingå i ett tvärprofessionellt samarbetsprojekt med EU-finansiering. Du kommer då att arbeta i team för att minska ekonomisk utsatthet i Eda kommun. Då vi i gruppen samarbetar nära varandra och ser en styrka i att kunna anpassa verksamheten efter behov kan du också komma att få möjlighet att bredda din kompetens med förekommande arbetsuppgifter inom vuxenenhetens övriga inriktningar, såsom våld i nära relation, riskbruk och beroende, socialpsykiatri och LSS. Den lilla kommunens möjligheter gör dessutom att beslutsvägarna är korta och utrymmet för att påverka beslut och utveckling av verksamheten är stort. Som socialsekreterare utreder du och bedömer rätten till bistånd enligt gällande lagstiftning. Tillsammans med klienten försöker du hitta lösningar som stärker hans eller hennes resurser och möjligheter att bli självständig och självförsörjande. Vi arbetar för en god arbetsmiljö med en rimlig arbetsbelastning. På så sätt skapar vi utrymme för socialsekreterarna att göra ett kvalitativt socialt förändringsarbete. Tillsammans med ett välfungerande samarbete med kommunens arbetsmarknadsverksamhet har det gjort oss framgångsrika i arbetet med ekonomiskt bistånd. Det är också i denna utvidgade samarbetskontext ett eventuellt EU-projekt kommer ha sin bas. Flextid tillämpas på arbetsplatsen. Du har möjlighet att ansöka om växling av semesterersättning mot fler semesterdagar samt välja mellan friskvårdstimme eller friskvårdsbidrag. Du erbjuds extern handledning och annan kompetensutveckling. Vi erbjuder en trevlig arbetsgrupp samt en bra introduktion och ska göra vårt bästa för att du ska finna dig tillrätta hos oss. KVALIFIKATIONER För tjänsten krävs socionomexamen. Du ska vara bekväm med myndighetsrollen och väl förtrogen med rådande lagstiftning. Du behärskar ett professionellt bemötande, är noggrann och handlingskraftig. Du har god samarbetsförmåga, är engagerad, har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift, är flexibel och kan variera dina arbetsuppgifter efter enhetens och verksamhetens behov. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. B-körkort är ett krav. ÖVRIGT Välkommen med din ansökan innehållande meritförteckning. Vi ser fram emot din ansökan så vänta inte utan sök tjänsten redan idag! Urval och intervjuer kommer att ske löpande. Innan anställning kan ske begärs utdrag ur Rikspolisstyrelsens misstanke- och belastningsregister. Grundannonsering sker enligt kommunens policy, vi undanber oss därför bestämt försäljare av annonsplats, rekryteringssajter och liknande. Vår verksamhet bygger på visionen om att vara en positiv gränskommun där människor möts präglad av samverkan, starkt näringsliv och med ambitionen att utvecklas. Vi arbetar aktivt med jämställdhet och värdesätter mångfald både som kommun och som arbetsplats. Vi erbjuder glada arbetslag, positiva arbetsplatser och goda personalförmåner för dig som anställd!

18 april 2024
Sista ansökan:
18 juni 2024
Socialsekreterare inriktning barn/unga 100%

Vill du vara med och bidra till satsningarna kring vår tids största utmaningar, och kunna påverka och lämna över något för framtida generationer att vidareutveckla? Då är Bodens Kommun en arbetsgivare för dig! Boden ligger i Norrbottens kustland, endast 3 mil från havet mellan två älvdalar. Här bor cirka 28 000 personer. Boden är en modern småstad med närhet till det mesta vilket skapar ett givande arbets- och fritidsliv, det vi kallar närhetsliv. Boden ligger i hjärtat av en etableringsintensiv region och är en viktig del av den gröna globala samhällsomställningen. Här skapas ett samhälle i tillväxt, rustat för att möta den gröna ny industrialiseringen, med smarta och hållbara lösningar för samverkan, boende, transporter, vardagen och ett modernt företagande. Med ett starkt stöd från kompetenta kollegor och chefer, får du mod att våga prova. Hos oss får du stort förtroende i en fantastisk miljö, där det finns möjlighet att utveckla dig själv och andra. Vill du veta mer om hur det är att jobba i Bodens kommun? Då kan du läsa mer här: www.boden.se/jobbaiboden Letar du efter ett spännande och varierande arbete där du har möjlighet att göra skillnad för barn och unga? Då kanske just du är den vi söker! Individ- och familjeomsorgen i Boden har en organisation som syftar till att arbeta med multikompetenta team som samverkar kring och med klienterna och familjerna för att ge stöd inom olika områden. Vi arbetar nära vårt samlade öppenvårdsteam och genom alla teamens nära samverkan bidrar det till en trygg likväl som utvecklande arbetsmiljö för medarbetarna. På Team Familj arbetar socialsekreterare med inriktning försörjningsstöd, familjehem, familjerätt/föräldraskap, missbruk/beroende/ohälsa samt barn och unga med målet att skapa en fungerande helhet för familjerna vi möter. På Team Familj barn & unga är vi ett gäng socionomer i olika åldrar och med olika tidigare yrkeserfarenheter som tillsammans utgör en grupp där vi kompletterar de erfarnas kunskaper med de något mindre erfarnas nya infallsvinklar. Varmt välkommen med din ansökan, om du har frågor kontakta någon av oss två teamchefer eller någon av de fackliga företrädarna. ARBETSUPPGIFTER Varje kugge är lika viktig i våra hjul då vi arbetar med att utreda barn och ungas situation samt bevilja och följa upp olika former av stödinsatser. Uppgifterna är omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfulla. Vår egen handledare ger en trygg introduktion för dig som är ny likväl som nära vägledning i vardagen för dig som känner dig mer säker i arbetet. För att alla ska trivas på jobbet och kunna prestera sitt bästa har vi olika flexibla lösningar som ska underlätta livspusslet, självklart har vi också en rad förmåner för dig som anställd. KVALIFIKATIONER Oavsett vem du är och vilken kunskap du kommer med är vi övertygade om att du kommer passa in och bidra med viktig kompetens till gänget. Du ska förstås ha socionomexamen och en vilja att stötta människor i utsatta situationer men resten löser vi tillsammans. Vi har en stabil grund av rutiner och upparbetade metoder men tycker också om att utveckla nya och att genom omvärldsspaning och utbildningar utveckla våra kompetenser. Så klart jobbar alla som vill heltid, med flextid och möjlighet för distansarbete. Vi hoppas att du kan tillträda senast sista juni men kan givetvis vara flexibla med det. Vi strävar efter en jämn köns- och åldersfördelning och ser styrkan i mångfald, det är viktigt att du kan uttrycka dig väl i svenskt tal och skrift men det är även meriterande om du har kunskaper i ytterligare språk och/eller erfarenhet av andra kulturer. B-körkort är ett krav. ÖVRIGT Vi värdesätter en jämn ålders- och könsfördelning samt mångfald inom alla yrkesområden. Vi har rökfri arbetstid. Vi erbjuder en friskvårdstimme i veckan och ett friskvårdsbidrag. Via vår hälsoportal kan du som medarbetare boka in dig på olika friskvårdsaktiviteter ex massage, prova-på-träning, föreläsningar mm. Följ oss gärna på Facebook och Instagram När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem. Support i e-rekryteringssystemet kan du få via 0771-693 693 Frågor om tjänsten besvaras av kontaktpersonerna i annonsen. Vi tackar vänligt men bestämt nej till all kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

18 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Välkommen som avtalssamordnare hos Ungdomsenheten

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Hägersten-Älvsjö är en av 11 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad med drygt 3000 medarbetare. I dag är vi ett av stadens största stadsdelsområden med ca 130 000 invånare. I Hägersten-Älvsjö har du nära till staden, kommunikationer och naturen. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med möjligheter för dig att utvecklas i din roll. Verksamhetsområde barn, unga och familj består av sex enheter; Mottagningsenheten, Barnenheten, Barn- och ungdomsenheten, Ungdomsenheten, Familjestödsenheten samt Familjehemsenheten. Därutöver finns verksamhetsplanerare, mentorer och administrativa assistenter som arbetar och stöttar tvärfunktionellt mellan enheterna. Tillsammans är vi cirka 130 medarbetare. Välkommen till oss Ungdomsenheten utvecklar nya arbetssätt och söker nu dig som vill bli expert på boendeformer, avtal, upphandling och priser. Inom ramen för arbetet med ”rätt vård för rätt pris” utformar vi nu rollen som avtalssamordnare. I rollen som avtalssamordnare kommer du, i nära samarbete med enhetschef och gruppledare, utveckla arbetsformer kring placeringar och uppföljningar. Detta kommer leda till mer hållbara placeringar men också att vi blir bättre på att sätta mål för vad placeringen skall resultera i. Din roll Som avtalssamordnare kommer du guida och vägleda socialsekreterare inför och under placeringar. Du kommer få extra kunskap om vilka avtal och priser som gäller vid placeringar och vara socialsekreterare behjälplig i arbetet med att hitta rätt placering för den enskilde ungdomen utifrån dennes behov. Du kommer ha din tjänst i ungdomsenheten men på sikt arbeta med socialsekreterare inom hela verksamhetsområde barn, unga och familj. I mån av tid kommer du besöka vårdgivare, för kvalitetssäkring och för att skapa relationer, allt för att skapa bästa förutsättningar för en god vård. Därför kan resor i tjänsten förekomma. Du kommer även samarbeta nära enhetens avtalscontroller som utför bland annat seriositetskontroller. Det ingår även att sammanställa statistik på och följa upp effekter av våra insatser. Detta följs regelbundet upp tillsammans med enhetschef och gruppledare. Din kompetens och erfarenhet Vi söker dig som har: Socionomexamen eller utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant. Drivs av vetskapen och uppskattar att skattekronorna används på mest effektiva sätt. God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska. Förmåga att skapa goda relationer.  Det är meriterande med: Erfarenhet och vana vid arbete inom myndighetsutövning barn och ungdom.  God förmåga av arbete i Excel. Vi söker dig som är eller vill bli duktig på att förhandla, gärna arbetar självgående och har en god struktur i arbetet. Som person är du flexibel och har lätt för att samarbeta. Vi vill att du har god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift.  Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Intervjuer kommer ske löpande. Vi erbjuder Vi arbetar aktivt med att skapa en god och långsiktigt hållbar arbetsmiljö där vi värdesätter medarbetarnas utveckling och kompetens. Vi arbetar utifrån vår värdegrund som innebär; delaktighet, ansvar, respekt, tydlighet och utveckling. Varje medarbetare har en individuell kompetensutvecklingsplan som samordnas och följs upp regelbundet. Övrigt B-körkort är önskvärt då det förekommer resor med förvaltningens tjänstebil. Heltid omfattar 39,5 timmar/vecka. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.  Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

18 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Socialsekreterare med inriktning våld

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 86 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund. Nu ska vi utöka vårt myndighetsteam våld och söker därför dig som vill vara med och fortsätta att utvecklas med oss! Arbetet är klientnära och omväxlande. Verksamheten utredning har cirka runt medarbetare som arbetar för att nå målet att ha en etablerad och självförsörjande befolkning. Verksamheten är fördelad i tre enheter med team och teamledare. Vi arbetar utifrån vår vision Möjlighet att lyckas och vår värdegrund som utgår från de fem begreppen: Respektfull, Delaktighet, Resultatinriktad, Professionell och Tillitsfull. Orden är grunden i vårt varumärke och de beskriver hur förvaltningen vill uppfattas av dem vi är till för. Välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Du möter människor som har upplevt, eller upplever våld på olika sätt. Du utreder, dokumenterar, bedömer och beslutar om insatser för vuxna personer som vill leva ett liv fritt från våld. Du följer också upp dessa insatser och är ett stöd på vägen för att etablera ett liv fritt från våld. Samarbete är viktigt för dig och du arbetar nära socialsekreterare som arbetar med att ge stöd till barn. En annan del av ditt arbete är att samverka och sprida kunskap om våld till andra professionella. I tjänsten ingår mottagande av ärenden som kan vara brådskande, vilket innebär att du måste vara flexibel och ha beredskap för att vid behov kunna stanna över efter ordinarie arbetstid ungefär en gång i veckan enligt schema. Arbetet vi gör är i ständig förändring och du har stora möjligheter att vara med och påverka hur vi ska arbeta framåt. Dessutom ingår kompetensutveckling utifrån behov i tjänsten. KVALIFIKATIONER Du som söker har socionomexamen eller annan examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har gått kurs från högskolan i utreda, bedöma och förstå våld. Har du utbildning i riskbedömningsinstrument som exempelvis SARA, SAM, FREDA, CHECK 15 eller PATRIARK är det meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstarbete. Du hanterar digitala verktyg i ditt arbete och är en erfaren användare I Officepaketet. Det är en fördel om du har arbetat i verksamhetssystemet Lifecare. Rollen innebär mycket kommunikation och dokumentation, vilket ställer krav på mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift. Har du kunskap i arabiska i tal och skrift är det meriterande. Vi vill att du har förmåga att skriva tydligt, klart och välstrukturerat och kan anpassa dina texter utifrån den tilltänkta målgruppen. Du som söker till oss har B-körkort och cykelkunskaper för att enkelt ta dig runt i vår kommun vid behov. För att lyckas i rollen har du förmåga att arbeta med andra människor vilket innebär att du kan lyssna, visa empati och respekt. Du är prestigelös och står för sunda värderingar. Du försvarar lika möjligheter både inom organisationen och samhället i stort. Förmåga att skapa och bibehålla goda relationer är a och o, både intern och externt. Du samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner. Som person har förmåga att noggrant analysera och bedöma olika typer av data för att dra väl genomtänkta slutsatser samt för att skapa fungerande lösningar. Vi vill också att du både självständigt och tillsammans med andra, fatta snabba och tydliga beslut. Du har förmågan att planera och organisera ditt arbete. Med andra ord har du lätt för att sätta upp mål, organisera resurser, följa upp och avsluta aktiviteter. Du har förmågan att följa instruktioner, procedurer, lagstadgade krav och policy, samt förhålla dig till uppsatta tidsplaner. ÖVRIGT Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet. I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid. Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

18 april 2024
Sista ansökan:
16 maj 2024
Utredare till utredningsteam på Barn och unga i Lerums kommun

Välkommen till Barn & unga i Lerums kommun! Vår ambition? - Sveriges bästa introduktion - En rimlig arbetsbelastning med ett hållbarhetstänk. Lerums kommun utgår ifrån att du är den viktigaste personen i ditt liv vilket innebär en arbetsplats där det är möjligt att ha en hälsosam balans mellan ditt arbets- och privatliv. Vad innebär det i praktiken? - Konkurrenskraftig lön. - En arbetsgrupp som har ett tillsammanstänk och som ställer upp för varandra när det behövs med närvarande arbetsledning. - Små utredningsteam, vilket innebär möjlighet till mer tid med sin arbetsledare. - En lagom stor kommun med både påverkans- och utvecklingsmöjligheter. - Två seniorer vars huvudsakliga uppdrag är att ge dig en innehållsrik introduktion efter dina behov och vara stöd i ditt handläggningsarbete oavsett hur länge du arbetat. - Årsarbetstid, vilket ger dig flexibla möjligheter att styra din arbetstid utifrån ditt och enhetens behov. - Friskvårdsbidrag och semesterväxling - Extern handledning Förutom ovanstående är vi också en generös arbetsplats som tar trivsel på stort allvar, det innebär bland annat att vi har en trivselgrupp, vi erbjuder gratis kaffe/te och färsk frukt varje dag. Har du mjölk i kaffet? Inga problem. I Lerum får du välja mellan mjölk och havremjölk! Drivs du också av att utvecklas i din professionella roll? I Lerum prioriteras utveckling och utbildning där initiativ och engagemang uppmuntras! Vi implementerar och arbetar enligt Signs of Safety sedan december 2022 vilket innebär att vi med fullt stöd från arbetsledning ges möjlighet att genomföra ett gediget arbeta tillsammans med barn, familjer och deras nätverk. ARBETSUPPGIFTER Du kommer utreda och besluta om insatser enligt SoL och LVU samt följa upp beslutade insatser. Du tillsammans med dina kollegor har en viktig roll för de familjer vi möter och därför blir det viktigt att alla kan och förstår rådande lagstiftning, att vi kan och vill samarbeta både med varandra, samverkanspartens och med andra viktiga personer för familjen. Du kommer att ingå i ett utredarteam med en 1:e socialsekreterare som arbetsleder och tillsammans med två seniorer stöttar dig i den process du som handläggare ansvarar för. Du kommer till en enhet där vi hjälper varandra i alla lägen. Vi ser möjligheter i våra olikheter och tycker om att utvecklas tillsammans. Vi strävar efter en arbetsplats där det finns tid och utrymme för reflektion, utbildning och återhämtning. Hos oss får du faktiskt utrymme att göra skillnad för barns vardag! KVALIFIKATIONER Vem är du? Vi ser att du har socionomexamen och med fördel erfarenhet av att arbeta med barn och familjer inom myndighetsutövning. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete enligt Signs of Safety. Du har B-körkort och du uttrycker dig väl i svenska, både i tal och i skrift. Som person är du omtänksam, flexibel och nyfiken och ser det utvecklande i att träffa människor i olika livssituationer. Du har ett empatiskt och respektfullt bemötande samt ett barnperspektiv i alla lägen. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Stämmer ovanstående in på dig? Bra! Då ser vi fram emot att höra från dig. ÖVRIGT Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare. Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling. Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram. Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

17 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
1:e Socialsekreterare till Utredningsenhet Barn

Gävle växer och är i stark utveckling. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss! Välfärd Gävles medarbetare gör Gävle tryggare för barn, unga och äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare! ARBETSUPPGIFTER Vill du vara en del av ett hjälpsamt och engagerad arbetsgrupp? Motiveras du samtidigt av att leda och motivera andra? Bra, då kan det vara dig vi söker som 1:e socialsekreterare till Utredningsenhet barn Som handläggare på utredningsenhet barn har vi haft ett tillägg på 5000kr från första februari 2024. Tillägget kommer avslutas 31 januari 2025 för en utvärdering av tillägget och ett nytt ställningstagande ska ske. Utredningsenhet barn söker nu en 1:e socialsekreterare. Utredningsenhet barn har en enhetschef, två administratörer ska ha fyra 1:e socialsekreterare. Enheten arbetar med målgruppen barn i åldern 012 år och deras familjer. Enhetens uppdrag består av att utreda barns behov av skydd och/eller stöd enligt SoL och LVU samt göra förhandsbedömningar i redan pågående ärenden. Uppdraget består också av att följa upp beslutade insatser. Utredningsenheten är i dagsläget indelade i tre team vilka leds av 1:e socialsekreterare. I teamen har vi fördjupade diskussioner, kännedom om varandras ärenden samt en nära arbetsledning vilket ökar rättssäkerheten i handläggningen. Nu söker vi en fjärde 1:e socialsekreterare där du kommer fungera som teamledare. Rollen som 1:e socialsekreterare innebär att erbjuda nära arbetsledning och att arbeta för att kompetens- och kvalitetssäkra verksamheten. I det ingår att verka som ställföreträdande enhetschef, vara teamledare, ha ansvaret för ärendegenomgång och ärendefördelning samt att stötta i svåra ärenden. Du arbetar nära enhetschef och övriga 1:e socialsekreterare samt deltar i enhetens ledningsgrupp. Du erbjuds metodhandledning i Signs of Safety för coacher då socialtjänst Gävle arbetar enligt metoden i utrednings- och behandlingsprocesser avseende barn och unga. Även extern handledning erbjuds. Urval och intervjuer kommer att ske löpande under annonstiden. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen, 210hp, eller motsvarande i äldre system samt B-körkort och körvana. För befattningen 1:e Socialsekreterare ser vi även att du har tidigare erfarenhet av myndighetsutövning för den aktuella målgruppen, barn 012 år och deras familjer. Om du även har erfarenhet av arbetsledande funktioner så anses det vara meriterande. Du kommer att ingå i ett hjälpsamt och engagerat team där din uppgift även är att leda, motivera och vara ett stöd till dina kollegor. Vi söker därav dig som besitter förmågan att leda och motivera andra samt sätta upp mål och riktning för verksamheten. Du har förmågan att delegera arbetsuppgifter samt ger råd, stöd och möjlighet för dina kollegors utveckling. Hos oss så är ingen dag den andra lik så att du både självständigt och tillsammans med andra kan fatta snabba och tydliga beslut ser vi som en självklarhet. I vår verksamhet så behöver du även förmågan att effektivt övertyga, påverka och förhandla med andra utifrån uppsatta mål för att lyckas i ditt arbete. Som person så ser vi att du inger förtroende, skapar tillit och tilltro genom din förmåga att sprida lugn och stabilitet omkring dig. Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Visma Recruit och inte via e-post eller pappersformat. Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie. Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

17 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Socialarbetare

Dags att upptäcka ”Viken” orten som är i framkant i samverkan. Här finns det verkligen möjlighet till en ny erfarenhet av socialsekreterare yrket. Är du en av de som vill vara med och skapa framtidens socialtjänst? Tror du också på förändring och att socialtjänsten måste ut på nya arenor för att möta tidens behov och utmaningar. Då är Valdemarsvik rätt plats för dig. Vi är den lilla kommunen med möjligheter till förändrat tankesätt och ”att vara där det händer”. Vi söker nu två socialsekreterare till vårt team i barn och unga. Har du idéer sök! Fundera på vad som får dej att trivas och få engagemang i ditt arbete, vi försöker alltid möta dina behov. Engagemanget är det avgörande för en socialtjänst och arbetsplats i framkant. Vi jobbar som ett team och samarbete, flexibilitet och ge och ta är viktigt i vår grupp. Vi är lösningsfokuserade och mår gott på arbetet. Vi ska vara sex personer i vårt gäng men en har bytt till annan tjänst i organisationen och en testar sina vingar med helt andra uppdrag. Vi-känslan är vår största stycka och hög trivsel och hjälpsamhet är vårt signum. Ingen av oss är rädd att kavla upp ärmarna och jobba på. För oss är det viktigt att du passar in, gärna nya tankesätt men en teamspelare! Fördelen med den mindre kommunen är att det är närmare mellan aktörerna som möter individer som arbetar med, med fokus på samverkan och lösningar kommer vi långt. Vi testar nya idéer och skapar tillsammans de mötesforum och former som maximerar vårt arbete och kommer medborgarna bäst till gagn. Vad brinner du extra för, utveckla föräldraskapet tillsammans med förskolan? Möta ungdomar på EPAparkeringen en fredagkväll? Eller var tänker du att framtidens socialsekreterare bör vara? Här har vi chansen att utveckla. I arbetet på en liten enhet krävs att du är flexibel, välstrukturerad samt kan arbeta självständigt. Utöver god samarbetsförmåga har du även lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. I den lilla kommunen är relationerna viktiga och stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. ARBETSUPPGIFTER I rollen som socialsekreterare i Valdemarsviks jobbar du med att nå de barn och ungdomar som är mest utsatt i samhället. Du är en myndighetsperson som utreder barnets behov enligt BBIC. Vi arbetar aktivt för barnens delaktighet med fokus på barnens bästa och med en målsättning att varje enskilt barn ska växa upp under trygga förhållanden. Samtidigt som vi skapar framtidens socialtjänst. Vi söker dig som är utbildad socionom och med erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten. För detta arbete bör du ha erfarenhet av att jobba med utsatta barn och deras familjer. Du har erfarenhet av utredningsarbete enligt SoL och LVU och känner dig bekväm i att uttrycka dig i såväl tal som skrift. Arbetet kräver att du har erfarenhet av myndighetsutövning inom SoL och LVU. Du har lätt för att möta och prata med barn och tonåringar. Utbildning i barnsamtal är meriterande. KVALIFIKATIONER Socionomexamen eller utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. B-körkort är ett krav. Du har socionomexamen eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Erfarenhet av myndighetsutövning gällande barn- och ungdom och erfarenhet av arbete inom övriga arbetsområden som inryms under enhetens ansvarsområde är meriterande, såväl som erfarenhet av att arbeta enligt BBiC. Vi söker dig som är engagerad och lösningsfokuserad med förmåga till nytänkande. I arbetet på en liten enhet krävs att du är flexibel, välstrukturerad samt kan arbeta självständigt. Utöver god samarbetsförmåga har du även lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Är du en person som har mod och vilja att jobba i ett av de mest spännande yrken som finns så kan du vara personen vi söker. OBS! Ansökningarna kommer att behandlas löpande, så vänta inte med din ansökan. Har du frågor kontakta IFO-chef Sandra Gullberg via kommunens växel på tel. 0123-191 00. Övrigt Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka. Anställningen är heltid och tillsvidare. Tjänsten tillsätts under förutsättning av erforderliga beslut tas. Vi har flexibel arbetstid. Vi har friskvårdspeng.. Inför rekryteringsarbetet ha vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

17 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Socialsekreterare till Mottagningsenheten

Hej socionom! Vill du ha ett arbete med omväxlande arbetsuppgifter där du får möjlighet att möta många olika människor och sätta dig in i deras livssituationer? Och vill du vara med och utveckla Individ- och familjeomsorgsförvaltningens mottagningsenhet tillsammans med oss? Vi är ett gäng socialsekreterare som känner ett stort engagemang för de personer vi möter i vårt arbete. Nu söker vi dig till vår grupp. Vår mottagning bildades i september 2021 och är en sammanslagning av mottagningsenheterna på våra områden Barn och familj, Vuxen/Unga vuxna samt Social jour. Enheten är en väg in, dygnet runt, för alla ärenden inom områdena barn och unga samt vuxna. Enheten består av 14 socialsekreterare med myndighetsutövning samt en metodhandledare och en enhetschef. Vi värdesätter samarbete, både internt och externt, då vi ser det som en förutsättning för ett framgångsrikt socialt arbete. Att hålla en hög professionell nivå där det finns en tydlighet i myndighetsutövningen präglar vår verksamhet. I den gemensamma mottagningsenheten har du ett nära samarbete med enhetschef och metodhandledare samt får ett gott kollegialt stöd och stora möjligheter att utvecklas i ditt arbete som socialsekreterare. I vår grupp trivs personer med en skopa humor, som på ett prestigelöst sätt delar med sig av tidigare erfarenheter och nyvunna kunskaper. Vi arbetar i ljusa och trivsamma lokaler i centrala Borås. Vi vill bevara och erhålla ny kunskap inom vårt ansvarsområde och därför ges juridisk handledning av rättshandläggare, samt extern handledning. Individ- och familjeomsorgsförvaltningen är i en pågående utvecklingsresa, där vi satsar på att kompetensutveckla och implementera systemteoretiska metoder i våra verksamheter. Som anställd får du tillgång till friskvårdsbidrag, fri entré till Borås Stads badanläggningar, ett förmånligt flextidsavtal, möjlighet till utökade semesterdagar genom semesterväxling samt fler fina förmåner. Socialsekreterare till Mottagningsenheten Arbetsuppgifter Som socialsekreterare på den gemensamma mottagningsenheten har du de första samtalen med personerna som kommer i kontakt med oss. I huvudsak omfattar arbetsuppgifterna att hantera akuta situationer så som att ta emot anmälningar och hantera biståndsansökningar, göra riskbedömningar samt förhandsbedömningar, medverka vid vårdplaneringar och hantera jourtelefon för rådgivning och konsultation. I arbetet får du även möjlighet att sprida kunskap om socialtjänsten till andra verksamheter. Arbetet bedrivs i huvudsak utifrån lagstiftningarna Socialtjänstlagen (SoL), Lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) samt Lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM). Arbetet är förlagt enligt schema med företrädelsevis dagtidstjänstgöring samt en del kvälls- och nattpass per sex veckors schema. Arbetstidsmått är 38, 25 timmar/vecka vilket är motsvarande heltidsarbete. Övrig information Kvalifikationer Ett krav för tjänsten är att du är utbildad och examinerad socionom och har erfarenhet av myndighetsutövning. Du har ett stort engagemang och intresse för att arbeta med socialt arbete samt att arbeta teambaserat. Det är meriterande att du har en längre tids erfarenhet av myndighetsutövning, särskilt inom områdena Barn och Unga, Vuxen och Social jour, och är väl insatt i det uppdraget. Vi ser även att det är en fördel om du arbetat som socionom i andra verksamheter så som inom exempelvis polisen, hälso- och sjukvården och missbruksvård. Du behöver tycka om de juridiska aspekterna av ditt arbete och du trivs med att föra samtal kring detta med dina kollegor. Du är en lösningsfokuserad, engagerad person med stor lust att lära och du har en positiv inställning. Ett gott bemötande och ett professionellt förhållningssätt till människor i svåra livssituationer är en självklarhet för dig. En förutsättning i rollen är att du har ett gott handlag med svenska språket i tal och skrift. B-körkort är ett krav. Intervjuer kommer ske löpande under ansökningstiden så vänta inte med din ansökan! Ansökan Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.

17 april 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Socialsekreterare för konsultuppdrag inom Barn och unga

Om jobbet Söker du efter en seriös arbetsgivare som gör det möjligt för dig att ta uppdrag enligt dina önskemål? Nu söker vi dig som är utbildad socionom med flerårig erfarenhet inom myndighetsutövning barn och unga till uppdrag i Västmanlands län. Vi erbjuder dig flexibelt upplägg, trygga anställningsvillkor, bra lön och goda förmåner. Du får en personlig kontakt med din konsultchef, samtidigt som du får chansen att bredda din kompetens, få nya erfarenheter och utvidga ditt kontaktnät. Om Dedicare Dedicare är ett auktoriserat bemannings- och rekryteringsföretag och är idag en av Nordens ledande leverantör av socionomer, läkare, sjuksköterskor, och andra profiler inom vårdsektorn. På Dedicare socionom består våra kunder i regel av socialtjänster i hela Sverige som har personalbehov av handläggare eller chefer inom socialtjänstens olika verksamhetsområden. Vi har ramavtal med flera kommuner i hela landet och kan således erbjuda dig ett stort urval av uppdrag på bemanningsbasis. Som konsult kan du välja om du vill ta längre eller kortare uppdrag samt om du vill att arbetsplatsen ska vara i närheten av ditt boende eller om du önskar resa. Vem är du? Vår vision är att ha de mest kompetenta medarbetarna. Med kompetens menar vi fackkunskap, relevant erfarenhet och professionell service. Som konsult är det viktigt att du är självgående och beredd på ett omväxlande och utmanande arbete. Som person är du flexibel, positiv och lösningsorienterad. Våra kunder förväntar sig effektivitet liksom god förmåga att ta egna initiativ. Vi erbjuder Vi tror att välmående människor gör ett bättre arbete, därför erbjuder vi alla våra konsulter följande: -                     Kollektivavtal, tjänstepension, semesterersättning och friskvårdsbidrag -                     Du får en lön som är synonym med dina prestationer -                     Du får spännande uppdrag som matchar ditt intresse och din kompetens -                     Du får personlig och nära kontakt med din konsultchef -                     Du får möjlighet att medverka på träffar och utbildningar som Dedicare anordnar för anställda konsulter Välkommen med din ansökan! Besök gärna vår hemsida www.dedicare.se/socionom för mer information och för information om olika evenemang.

16 april 2024
Sista ansökan:
10 juni 2024