Socialsekreterare, uppföljningsgruppen Barn och Ungdom, Tierps kommun

Är du socionom och vill arbeta med barn, unga och deras familjer? En av våra medarbetare ska vara föräldraledig så därför söker vi en socialsekreterare till vår uppföljningsgrupp som vill fortsätta utveckla arbetet vidare och se till att barn och unga lever i en trygg livssituation. Tierps kommun har ett gynnsamt läge mellan Uppsala och Gävle med närhet även till Stockholm, Arlanda och hela Mälardalsregionen. I kommunen finns goda och varierande boendemiljöer med natur och kultur inpå knutarna och utmärkta kommunikationer på såväl väg, järnväg som digitalt. Våra värderingar betyder mycket för oss. Vi arbetar utifrån respekt, ansvar, kundfokus, mod och framtidstro. Vi tillämpar tillitsbaserad ledning och styrning för starka relationer och förtroende mellan chefer och medarbetare. Hos oss erbjuds du bland annat ett tillgängligt ledarskap, regelbunden handledning av leg. psykoterapeut, friskvårdsersättning, semesterväxling och löpande utbildningar. Våra medarbetare har möjligheten att vid behov arbeta hemifrån. I Tierps kommun har vi flextidsavtal och du erbjuds kontinuerligt aktiviteter genom aktivitetsrådet eller via Positiva klubben. När du kommer till oss erbjuder vi också en introduktionsplan med minst en introduktör från arbetsgruppen. ARBETSUPPGIFTER Som socialsekreterare i uppföljningsgruppen arbetar du på olika sätt för att alla barn i kommunen ska ha det bra och växa upp under trygga förhållanden. Detta gör du bland annat genom att säkerställa att insatser inom socialtjänsten är av god kvalitet. Detta görs via regelbundna uppföljningar av insatser tillsammans med barn, vårdnadshavare och utföraren av insatsen. I arbetet som uppföljare hos oss följer du upp både öppenvårdsinsatser och placeringar i tex. familjehem och HVB, med målgruppen 0-21år och deras familjer. Uppföljningen är en pågående process som både socialnämnden och den som utför vården ska dokumentera löpande. Den ger underlag för överväganden och omprövningar av vården. Reglerna i socialtjänstlagen, SoL, och i lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga, LVU, om uppföljningen av vården syftar till att säkerställa att barnet har det bra och får rätt hjälp. De mål som formulerats i barnets vårdplan och genomförandeplan är viktiga utgångspunkter när socialtjänsten följer upp vården. Vid uppföljningen kan man identifiera nya behov och uppmärksamma eventuella missförhållanden i hemmet där barnet vistas. Arbetet sker enligt BBIC (Barns behov i centrum). Arbetet består utöver uppföljning av planering, samverkan, handläggning och dokumentation, beslutsfattande och annan myndighetsutövning samt till viss del utredning. Vårt arbetsklimat är tillåtande med högt i tak och atmosfären är otvungen och avspänd med mycket skratt. Vi tror att engagemang föds genom uppmuntran och tillit. Därför eftersträvar vi ett kreativt arbetsklimat med stimulerade medarbetare som bidrar till såväl dynamik som utveckling. För oss är det viktigt med den kollegiala tillhörigheten och det kollegiala stödet där du verkar för ett respektfullt och trevligt arbetsklimat. Vi vill framåt och egna initiativ uppmuntras hos oss. Det är också viktigt att våra medarbetare kan ha en god balans i livet mellan privatliv och arbetsliv. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är socionom och som vill bidra till goda möten med barn och ungdomar samt deras familjer. Erfarenhet av myndighetsarbete, god kunskap om BBIC, ingående kännedom om socialtjänstlagen och god dokumentationsförmåga är meriterande. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. För att trivas hos oss och med arbetet är du nyfiken, har lätt för att skapa relationer och ett intresse för människor. Du är strukturerad och tycker om att samarbeta, men har även förmåga att arbeta självständigt. Du har kunskap om barns behov och du brinner för att bidra till ett gott och kvalitativ arbete. Resor och hembesök ingår i tjänsten så därför behöver du ha B-körkort. Vi välkomnar dig att söka dig till en arbetsplats där resultatet från de senaste årens medarbetarundersökningar visar på en hög trivsel hos medarbetarna. ÖVRIGT Vi eftersträvar mångfald där våra medarbetares bakgrund, erfarenheter, kunskaper och personlighet berikar kommunen. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

19 mars 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Socionom sökes till uppdrag på ungdomscentrum

Livia Consulting är ett litet familjärt bemanningsföretag som har specialiserat sig inom socialt arbete, vård- och omsorg. Vi söker nu dig som vill jobba som socionomkonsult på ungdomscentrum på Individ och familjeomsorgsförvaltningen på Borås stad. Krav på tjänsten: Vi ser att du som utbildad socionom är utbildad i MST (Multisystemisk terapi) och att du har erfarenhet av MST-behandling. Vi ser också att du har erfarenhet att vara teamledare i arbete med MST och att du har utbildning inom handledning. I ditt arbete kommer du att introducera, arbeta och leda medarbetare på vårt nystartade Ungdomscentrum på Individ och Familjeomsorgsförvaltningen. Med dig som teamledare får du och ditt team i uppdrag att arbeta med barn och ungdomar genom att påverka de faktorer som antas bidra till den unges problem. Dessa faktorer kan finnas hos den unga själv, i familjen och på ungdomens och familjens sociala arenor. På längre sikt är syftet med arbetet att minska och eliminera den unges problem. Uppdra behövs tillsättas omgående. Arbetet utförs på ungdomscentrum på Individ och familjeomsorgsförvaltningen på Borås stad. Har du frågor rörande uppdraget är du välkommen att maila eller ringa Livia Consultings verksamhetschef.

16 mars 2024
Sista ansökan:
28 april 2024
Socialsekretare Vuxen

I Svenljunga har vi den lilla kommunens fördelar; Nära till varandra, till idéerna och till besluten. Vi som arbetar här gör det för att vi vill ge bästa möjliga service till våra invånare. Som arbetsgivare värnar vi om din livskvalitet, för oss är det viktigt att du som anställd trivs och mår bra. Därför satsar vi på bra arbetsvillkor, ett gott ledarskap och uppmuntrar ditt engagemang. Vi värdesätter din unika kunskap och erfarenhet och ser gärna att du som anställd är delaktig i utvecklingsarbetet av våra verksamheter. Just nu händer det mycket spännande utveckling i vår kommun och vår organisation. Vi är i startgroparna för en gigantisk nyetablering i vårt industriområde Lockryd, som med sitt läge mitt i hjärtat av Sjuhärad också ger näring åt hela regionens utveckling. Vi genomför också vår största satsning på skolor någonsin och bygger två nya, moderna skolor i södra kommundelen. Hos oss är vi stolta över vår kommun och vårt arbete. Svenljunga kommun - vi erbjuder det godaste livet! Individ- och familjeomsorgen är en arbetsplats med 30 duktiga medarbetare, där vi varje dag möter nya spännande utmaningar och har gott stöd av varandra, våra 1:e socialsekreterare och enhetschefer. Vi som jobbar på Individ- och familjeomsorgen är en kompetent och sammansvetsad grupp som arbetar nära varandra och våra samverkanspartners i syfte att skapa goda förutsättningar för att våra kommuninvånare ska kunna leva självständiga liv. Vår ambition är att både vår arbetsplats och vårt arbete ska kännetecknas av TRIVSEL, RESPEKT, PROFESSIONALITET och MÖJLIGGÖRANDE. På Individ- och familjeomsorgen i Svenljunga ansvarar vi för socialförvaltningens myndighetsutövning inom områdena Barn- och unga, LSS, Socialpsykiatri, Ekonomiskt bistånd, Missbruk, Våld i nära relation samt Uppdragstagare. Vår enhet är uppdelad i två grupper; Barn- och unga/LSS samt Vuxen. Båda grupperna har varsin 1:e socialsekreterare för att säkerställa en nära arbetsledning och ett tryggt stöd i arbetet. I vår vuxengrupp arbetar 7 socialsekreterare med att handlägga ärenden som rör ekonomiskt bistånd, missbruk, socialpsykiatri och våld i nära relation. När vi nu har medarbetare som ska gå vidare till andra utmaningar söker vi dig som vill komma och bli vår nya kollega. Besök oss gärna på sociala medier, så får du en bild av hur vår vardag ser ut. Vi finns som ifosvenljunga på både Facebook och Instagram! ARBETSUPPGIFTER På vår enhet har vi ett tydligt systemteoretiskt förhållningssätt där vi sätter personen som är i behov av stöd i centrum och vi tycker att arbetsalliansen och kontinuitet över tid är betydelsefulla delar i förändringsarbetet. Hos oss strävar vi därför efter att det ska vara en och samma socialsekreterare som möter personen, oavsett vilket behovsområde den har. Det innebär att du som socialsekreterare i vår vuxengrupp behöver vara intresserad av att utreda, bedöma och besluta om biståndsbehov inom såväl ekonomiskt bistånd som missbruk och socialpsykiatri. Det är också du som följer upp och utvärderar de insatser som du har beslutat om. Vissa handläggare på enheten har dessutom ett extra kompetensområde gällande våld i nära relation. Vår övertygelse är också att det sociala förändringsarbetet måste bedrivas i nära samverkan med såväl individen som med samverkanspartners. Hos oss finns därför en väl utvecklad samverkan med våra samverkanspartners - såväl inom som utom kommunen. Vi känner att vi arbetar tillsammans för att möjliggöra en förändring i livssituationen som leder till goda förutsättningar i framtiden för individen. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som bedöms likvärdig. Vi ser gärna att du tidigare har arbetat med myndighetsutövning inom något av områdena ekonomiskt bistånd, missbruksvård, socialpsykiatri eller våld i nära relation. Vi förutsätter att du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt att du är duktig på att skapa ett gott samverkansklimat med såväl de personer som är i behov av stöd, som medarbetare och samverkanspartners. Du bör också vara kreativ och ha en god förmåga att både kunna arbeta självständigt och i grupp. Givetvis delar du också vår systemteoretiska syn på det sociala arbetet! Körkort är ett krav och vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Dina personuppgifter kommer att användas inom Svenljunga kommun och av personer som arbetar med rekrytering. Det är den nämnd som står för rekryteringen som är personuppgiftsansvarig och ansvarar för behandlingen av personuppgifter. Vill du veta vem det är som är personuppgiftsansvarig för dina uppgifter kan du kontakta oss via [email protected] eller 0325-180 00. Syftet med behandlingen av personuppgifter är för att de ska användas för rekryteringsändamål. Den rättsliga grunden är samtycke för att kunna administrera och dokumentera rekryteringsprocessen. De uppgifter som kommer att lagras och sparas med anledning av överklagande förfarandet är uppgifter du själv angett, ditt CV, ditt personliga brev samt eventuell övrig information som du anger till oss. Vi gallrar dina uppgifter efter 2 år. Har du synpunkter på hur vi behandlar dina personuppgifter eller om du anser att de står i strid med dataskyddsregelverken bör du informera oss snarast. Detta kan du göra genom att ta kontakt med oss via [email protected] eller 0325-180 00 eller vårt dataskyddsombud. Du kan också lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten ([email protected]). Enligt lag så är det krav att begära ut belastningsregister vid anställning inom skola/förskola och funktionshinder. Inför anställning är vi skyldiga att begära in ett aktuellt utdrag ur belastningsregistret. Om du vill läsa mer om dina rättigheter eller hur vi behandlar dina personuppgifter kan du läsa det på vår webbplats. https://svenljunga.se/ovrigt/om-personuppgifter Varmt välkommen med din ansökan!

12 mars 2024
Sista ansökan:
30 april 2024
Familjebehandlare vikariat

På Lotsen i Mariestad arbetar vi med barn, unga och familjer. Som familjebehandlare arbetar du med barn och deras föräldrar inom socialtjänstens uppdrag. Det kan vara familjer som själva sökt stöd eller beviljats en öppenvårdskontakt. Att arbeta som familjebehandlare är både roligt och utmanande samtidigt som det ger ett stort mervärde för dem vi är till för. Så här beskriver en kollega sin roll som familjebehandlare: "Jag känner mig lite som en rockstjärna på det här jobbet, vi kan vara med och bidra till att barn får bättre förutsättningar i livet!" Då en av våra medarbetare ska gå hem på föräldraledighet söker vi nu dig med beteendevetenskaplig utbildning för ett längre vikariat. Kom och jobba med oss! ARBETSUPPGIFTER Vi är åtta familjebehandlare i vår arbetsgrupp med lång erfarenhet och stor kompetens vilket medför kollegialt lärande och erfarenhetsutbyte. Som familjebehandlare utgår man från barnets behov och strävar efter att anpassa stödet på ett systematiskt och lösningsfokuserat sätt. Dina arbetsuppgifter består utav samtal med barn och föräldrar individuellt anpassade eller metodstyrd. I ditt arbete ingår också samarbetssamtal, umgängen och utbildningar för föräldrar samt dokumentation och upprätthållande av genomförandeplaner. I din roll som familjebehandlare samverkar du med olika aktörer och har ett nära samarbete med socialsekreterare på barn & unga, barn & elevhälsan och andra kontakter omkring barnet och familjen. Din arbetsplats utgår från Lotsen i Mariestad och arbetstiden är förlagd dagtid, 8-17 kvällsarbete kan förekomma. KVALIFIKATIONER Till tjänsten söker vi dig som är utbildad socionom, socialpsykolog, socialpedagog eller har annan utbildning arbetsgivaren bedömer likvärdig för tjänsten. Meriterande är yrkeserfarenhet från socialtjänstverksamhet där du arbetat behandling och förändringsarbete. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete med barn och föräldrar. För att nå framgång i rollen krävs det att du har lätt för att kommunicera med barn och föräldrar, deras nätverk och tjänstemän. Vi tror att du ser lösningar för att på bästa sätt kunna stärka dem vi är till för. Som person är du trygg, trivs med utmaningar och har lätt för att både arbeta självständigt och i grupp. Du har ett analytiskt och kreativt tankesätt och ser det som en självklarhet att utvecklas tillsammans med organisationen. B-körkort är krav för tjänsten. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

12 mars 2024
Sista ansökan:
28 april 2024
Socialsekreterare

I Region Gotland kan du utvecklas och växa, både som individ och tillsammans med andra. När du arbetar hos oss bidrar du till att Gotland blir en ännu bättre plats för människor i livets alla delar. Vi gör varandra bättre. Barn och Familj Barn- och Familjeenheten (myndighetsutövning 0 – 20 år) är två enheter med cirka 40 medarbetare. Den ena enheten har fyra utredningsteam och den andra enheten har ett mottagningsteam, placeringssekreterare, assistentgrupp och kringresurser. Vi söker nu socialsekreterare i våra utredningsteam. Vi har precis utvecklat vårat arbete och börjat arbeta i mindre team med nära arbetsledning. Ditt team kommer bestå av sex socialsekreterare samt en förste socialsekreterare.  Är du en person med ett stort engagemang för socialt arbete och med ett tydligt barnperspektiv? Då ser vi gärna att du söker till vår verksamhet. Vid oss får du vara med och utreda barn o familjers behov enligt Socialtjänstlagen samt följa upp de insatser som kommit till stånd efter utredning. Vi erbjuder extern handledning, arbetstid 38,75 h/v, flextid samt friskvårdstimme. Vi är även delaktiga i yrkesresan och kan härmed erbjuda såväl introduktion som vidareutbildning i arbetet med myndighetsutövning mot barn och unga samt deras familjer. Dina arbetsuppgifter Som socialsekreterare är ditt huvudsakliga uppdrag att utreda barns behov av stöd eller skydd. Du har också att följa upp de insatser som barn och familjer blivit beviljade. De vanligaste insatserna utförs av vår familjestödsenhet i form av familjebehandling. Det kan också vara placeringar av olika slag eller kontaktpersonsinsatser. Arbetet innebär att ha samtal med barn, ungdomar, deras föräldrar och andra viktiga personer runt barnet, samverka med vår öppenvård och med andra myndigheter. Arbetsuppgifterna innebär även dokumentation samt att fatta beslut eller lämna förslag till beslut utifrån delegation. Du arbetar som oftast två och två i utredningsärenden. Hela enheten och den avdelning (Individ och Familjeomsorgen) vi tillhör, arbetar aktivt utifrån förhållningssättet Signs of Safety. All personal inom individ- och familjeomsorgen är utbildade enligt Signs of Safety. Det innebär att vi jobbar med att barn, familjer och nätverk ska vara delaktiga i hur problem kan lösas. Vi tror på personens egna möjligheter och förutsättningar att ta makten över sitt fortsatta liv. Genom Signs of Safetys förhållningssätt och olika verktyg kan vi skapa bättre förutsättningar för hållbara lösningar för dem vi möter. Därför är det en förutsättning att du tycker det är roligt att arbeta nära och tillsammans med barnet, föräldrarna, det privata nätverket och det professionella nätverket om du ska trivas hos oss. Målen formulerar vi tillsammans, för det är så vill bedriva socialt arbete! Vi tillhandahåller grundutbildning i Signs of Safety. Vem är du? Du är utbildad socionom och det är meriterande med erfarenhet av myndighetsutövning inom barn- och familjeområdet. Personliga egenskaper väger tungt för denna tjänst. Vi ser gärna att du har lätt att  förstå och sätta dig in i andras känslor och beteenden. Vidare är det viktigt att du är trygg och stark i dig själv, stresstålig och att du i akuta situationer har förmåga att agera lugnt, behärskat och självständigt. Andra viktiga egenskaper är tydlighet och struktur.  Som person tycker du att socialt arbete är viktigt och roligt. Humor, flexibilitet och ödmjukhet är egenskaper vi värdesätter högt. Vi vill att du har ett tydligt barnperspektiv i ditt arbete och att du står bakom förhållningssätt att arbeta nära i samarbete med barnet och dess nätverk. Urval sker löpande, välkommen med din ansökan. Om socialförvaltningen Som en del av Region Gotland arbetar vi på socialförvaltningen med sociala insatser som rådgivning, stöd och behandling. Våra verksamhetsområden är socialtjänst, hemsjukvård, äldreomsorg och omsorg om personer med funktionsnedsättning på hela Gotland. Dygnet runt möter vi människor i alla åldrar och med olika behov; barn, familjer, vuxna och äldre. Tillsammans möjliggör vi goda förutsättningar till vård, stöd och service genom hela livet. Om Region Gotland Region Gotland är inte bara Gotlands största arbetsgivare, vi är också den enda regionen i Sverige som har kommunala-, hälso- och sjukvårdsuppgifter och regionalt utvecklingsansvar i en och samma organisation. Det tillsammans med vårt ö-läge skapar förutsättningar för gott samarbete över våra verksamhetsområden. Vi är över 6700 medarbetare. Tillsammans arbetar för ett hållbart, inkluderande och välmående samhälle för alla som besöker, bor och verkar på Gotland. Vi är drivande i att skapa en trygg och hållbar utveckling över hela ön. Gotland är en fantastisk plats att leva på, med ett rikt kulturliv, orörd natur och en kreativ entreprenörsanda. Vi är över 61 000 personer som har valt att bo här året om, och vi vill gärna bli fler! Vill du ha information om Gotland som plats att bo och leva på, läs mer på https://gotland.com/leva-bo/flytta-hit/ Genom instagramkontot @viarregiongotland visar vi bredden av våra yrken och vilken betydelse vårt arbete har för samhället. Varje vecka visar en ny medarbetare upp sin arbetsvardag. Övrigt Region Gotland arbetar enligt kompetensbaserad rekryteringsmetod som syftar till att se varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar sökande med olika bakgrund och kön.  Tjänsten ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver komma i anspråk för medarbetare med företrädesrätt samt att tjänsten fortsatt är vakant. I takt med att omvärlden förändras arbetar Region Gotland i större utsträckning med kvalitet och säkerhet i rekryteringsprocessen. Det innebär att du som kandidat kan komma att omfattas av vissa kontroller inför anställning. Vilka kontroller som tjänsten du söker kan omfattas av får du information om inför eller under intervjun. Inför samtliga anställningar behöver du som kandidat visa upp ID-handling och personbevis. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

11 mars 2024
Sista ansökan:
28 april 2024
Socialsekreterare till Barn och unga, Biståndsenheten

Verksamhetsbeskrivning Vill du vara med i någonting spännande, lärorikt och samtidigt skapa en trygg miljö för barn och unga, familjer och för individer i samhället? Vi kan erbjuda dig ett varierande och utmanande jobb med goda utvecklingsmöjligheter och möjlighet till kunskapspåfyllnad. I Gällivare kommun har vi en enhet med all myndighetsutövning inom socialtjänstens områden. Nu söker vi socionomer som vill arbeta med myndighetsutövning inom Barn och unga. Biståndsenhetens organisation är uppdelad i två verksamhetsdelar av myndighetsutövningen inom socialförvaltningen, varje verksamhet har en verksamhetschef, en för gruppen barn och unga och en för vuxengruppen, dessutom har man en samordnare inom varje verksamhet. Verksamheten för barn och unga består av socialsekreterare som utreder barn och unga, samt familjerätt, öppenvård, LSS och familjerådgivning.   Arbetsuppgifter Som socialsekreterare har du myndighetsansvar enligt SoL och LVU. Du arbetar med utredningar utifrån inkomna orosanmälningar eller ansökan från vårdnadshavare eller ungdom. I arbetsuppgifterna ingår vidare att arbeta med uppföljning för barn och ungdomar i öppna insatser, som enhetens öppenvård verkställer, men också uppföljningar av placeringar i familjehem och HVB. Vi strävar efter att ge familjer stöd i ett tidigt skede och så långt det är möjligt på hemmaplan. I arbetet ingår samarbete med andra kollegor inom vår verksamhet samt samarbete med andra samarbetspartners. I tjänsten kan beredskapstjänstgöring ingå. Kvalifikationer Du ska ha socionomexamen. Som socionom ska du ha goda kunskaper om gällande lagstiftning och ha en humanistisk människosyn. Du ska ha lätt att uttrycka dig i tal och skrift. Du har lätt för att arbeta självständigt men också trivas att samarbeta i grupp samt kunna upprätthålla goda relationer.  Du är serviceinriktad, lösningsfokuserad och har en flexibel läggning då arbetet kan innebära akuta ställningstaganden. Du behöver vara trygg i dig själv och ha förmågan att sätta gränser samt har ett professionellt förhållningssätt. Du bör också ha erfarenhet att arbeta med BBIC   Krav på körkort B.   Inom ramen för den nationella minoritetsspråkslagen är Gällivare kommun förvaltningskommun för samiska, meänkieli och finska. Kunskaper i något av dessa språk är meriterande vid ansökan om anställning i Gällivare kommun.     Övrigt Gällivare kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare och vi har olika personalförmåner såsom friskvårdstimme, gratis bad och möjligheten till styrketräning/gruppträningspass eller dagskort på Dundret. Biståndsenheten har arbetstidsförkortning, med 2.5 timmar kortare arbetstid per vecka vid heltidsarbete. Vi satsar på nära ledarskap, samordnare för handledning, förutom att Du erbjuds extern handledning tillsammans med övriga handläggare. Du kommer också att erbjudas deltagande i Yrkesresan som är en nationell kompetensförsörjning för socialtjänsten, där man börjat med barn och unga, samt familjehemsarbetet.   Arbetstid/Varaktighet Heltid, tillsvidare. Provanställning kan komma att tillämpas.   Lön Vi tillämpar individuell lönesättning.   Tillträde Enligt överenskommelse   Varmt Välkommen med din ansökan! Upplysningar Tf Verksamhetschef Thomas Strand 0970–818 312   Fackliga företrädare Vision [email protected]   Ansökan Till din ansökan vill vi ha med ett CV och ett personligt brev. På begäran lämnas originalhandlingar.   Sista ansökningsdag 2024-05-31 Rekrytering sker löpande och tjänsterna kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Vi har valt våra rekryteringskanaler och önskar ingen rekryteringshjälp.

16 januari 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Socialsekreterare/biståndshandläggare för sommarvikariat

Myndighetsavdelningen Vill du bli en del av vårt team på Myndighetsavdelningen? Lockas du av ett roligt, varierande och meningsfullt arbete i en utvecklande miljö? Då är du välkommen att söka tjänsten som sommarvikarie hos oss! Dina arbetsuppgifter Myndighetsavdelningen inom sektor Välfärd består av Omvårdnadsenheten, Vuxenenheten och Försörjningsenheten. Inom samtliga tre områden kommer du som sommarvikarie att träffa personer som är i behov av socialtjänstens olika insatser. Du kommer att ingå i en grupp med handläggare som sitter tillsammans i förvaltningshuset. I tjänsten kommer du att träffa personer på plats i förvaltningshuset samt göra hembesök. Inom Myndighetsavdelningen arbetar vi med myndighetsutövning enligt socialtjänstlagen (SoL), lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM). Som socialsekreterare/biståndshandläggare möter du människor, handlägger aktualiseringar, utreder behov, fattar beslut om bistånd samt följer upp beslutade insatser. Samtliga tre enheter arbetar med strukturerade utredningsinstrument exempelvis IBIC (individens behov i centrum) som är ett behovsinriktat systematiskt arbetssätt med strukturerad dokumentation. I ditt dagliga arbete kommer det alltid att finnas ordinarie personal som stöd. Försörjningsenheten består av 1 enhetschef, 15 socialsekreterare och 1 specialistsocionom. Sommarvikariatet omfattar främst arbetet som socialsekreterare och dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att handlägga enligt SoL. Du kommer bland annat att utreda samt fatta beslut gällande rätten till försörjningsstöd och ekonomiskt bistånd. Vuxenenheten består av 1 enhetschef, 4 socialsekreterare, 1 boendehandläggare och 1 boendekonsulent. Sommarvikariatet omfattar främst arbetet som socialsekreterare och dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att handlägga enligt SoL och LVM. Ärendetyper som enheten ansvarar för avser skadligt bruk/beroende, våld i nära relationer, körkortsyttranden samt utredningar gällande andrahandsavtal. Du kommer att förhandsbedöma orosanmälningar, utreda och följa upp insatser. Omvårdnadsenheten består av 1 enhetschef, 1 specialist, 12 biståndshandläggare, 4 LSS-handläggare och 1 boendesamordnare. Sommarvikariatet omfattar främst arbetet som biståndshandläggare. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att enligt SoL och LSS utreda, besluta och följa upp bistånd och insatser till äldre och funktionsnedsatta medborgare. Vi söker dig som Har pågående eller slutförd utbildning som socionom alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är en fördel om du har tidigare erfarenhet inom socialt arbete och har arbetat med målgrupperna samt har kunskap om MI, IBIC och ASI. Vi ser gärna att du har vana av att arbeta i Lifecare. Du har god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Det är meriterande om du har B-körkort. Som person är du trygg, stabil och har självinsikt samt en förmåga att skapa professionella och förtroendegivande relationer. Du tar initiativ och har mod att agera utifrån din egen övertygelse. Vidare är du en kommunikativ person som har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Du arbetar bra med andra människor samt är lyhörd och löser eventuella konflikter på ett konstruktivt sätt. Slutligen värdesätter du olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar en själv och andra. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. Vi kommer att hantera ansökningar löpande, så vänta inte med att skicka in. Välkommen med din ansökan! Var med och skapa ett framgångsrikt Söderhamn! I sektor Välfärd fokuserar vi på vuxna personer över 20 år. Sektorn samlar de verksamheter och kompetenser som tillsammans har störst påverkan för att stärka vuxna och äldres egna resurser så att det kan leva ett så meningsfullt och självständigt liv som möjligt under livets alla faser. Här arbetar cirka 1100 medarbetare som möter människor i olika livssituationer genom sina yrkesroller inom exempelvis vård- och omsorgsboende, hemtjänst, hemsjukvård, LSS-boende, socialpsykiatri, beroendecenter och försörjningsenhet.

15 januari 2024
Sista ansökan:
28 april 2024
Socialsekreterare barn och unga

Hofors är en liten naturskön kommun med stora möjligheter. 35 minuter väster om Gävle och 25 minuter från Falun hittar du Hofors med framgångsrika industrier och serviceföretag i en bra boendemiljö och en väl utbyggd samhällsservice. Här bor du billigt och lever rikt – oavsett om du väljer tätorten Hofors eller det mer lantliga Torsåker. Med stort utbud av idrott, kultur, natur och föreningsliv inpå knuten finns goda förutsättningar för dig och din kompetens att utvecklas. En sådan tillvaro kallar vi vänlig. Kommunen har cirka 9600 invånare och ungefär 1000 anställda. Hofors kommun ingår i förvaltningsområde för finska och vi ser positivt på om du som söker arbete hos oss är finsktalande. Gemensamt arbetar Hofors kommuns medarbetare efter värdegrunden respekt, professionalism och ansvar. Läs mer på www.hofors.se ARBETSUPPGIFTER I uppdraget ingår bland annat att utreda enligt BBiC och i enlighet med aktuell lagstiftning, fatta rättssäkra beslut samt att följa upp beslutade insatser. Detta innebär att, med respekt för individen, möta människor som många gånger kan befinna sig i kris. Arbetsuppgifter omfattar bland annat: • ta emot och utreda ansökningar och anmälningar enligt SoL • göra skyddsbedömningar • fatta kvalitetssäkrade beslut • bedöma behov av insatser och följa upp beviljade insatser • bereda ärenden enligt LVU • dokumentera: bland annat journalanteckningar, vårdplaner och beslutsunderlag • samverka internt och externt • aktivt söka information om nya domar och att använda dig av juridiska databaser för att hålla dig uppdaterad kring rättsläget • delta i vårt gemensamma arbete med ständiga förbättringar Vi erbjuder dig en arbetsplats i ständig utveckling. Du får även: • Intern- och extern handledning • Flextidsavtal • Utbildningen Yrkesresan • Möjlighet till hemarbete KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har examen som socionom eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. För att lyckas i rollen behöver du ha goda kunskaper om lagstiftning och myndighetsutövning samt god förmåga att formulera dig tydligt på svenska i både tal och skrift. Vidare behöver du ha grundläggande IT-kunskaper. Det är meriterande om du har: • arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom målgruppen barn- och ungdom. • arbetat i verksamhetssystemet Treserva. Som person söker vi dig som är engagerad, driven och ansvarstagande. Du är flexibel och har förmåga att driva flera komplexa utredningar samtidigt. Vidare är du skicklig på att kommunicera och skapa förtroende för din roll hos såväl den enskilde som anhöriga och samarbetspartners. Du är också en utpräglad lagspelare men som också kan arbeta självständig när det krävs. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund Respekt, Professionalism och Ansvar. ÖVRIGT OBS! För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hofors kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via offentliga jobb och inte via e-post eller pappersformat. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Urvalet sker löpande, så skicka in din ansökan redan idag, tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har löpt ut.

11 december 2023
Sista ansökan:
26 maj 2024