Socialsekreterare Team SAMSA

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag! Vård- och omsorgsförvaltningen med sina ca 1500 medarbetare är en av förvaltningarna i Mölndals stad och omfattar äldreomsorg, funktionsstöd och hälso- och sjukvård. Vi är en planeringsenhet på fem socialsekreterare och tre planeringssjuksköterskor där vi har ett tätt samarbete med trygg hemgång och korttidsenheten, vi sitter i gemensamma lokaler i på Bifrost korttidenhet. Huvuduppdraget är att vara en naturlig stark part i samverkan med slutenvården och primärvården. Den enskildes väg genom utskrivningsprocessen skall bli så effektiv som möjligt och det bästa för den enskilde. Socialsekreterare och planeringssjuksköterska har ett tätt samarbete och genomför oftast planeringsmöten gemensamt. Du utreder, bedömer och följer upp beslut på korttidsenheten och trygg hemgång. Trygg hemgång ska medföra en trygg och säker hemgång för ett brett urval av patienter/brukare efter sjukhusvistelse. Trygg hemgång ska i första hand övervägas som alternativ till korttidsplats, ska också övervägas som en insats för brukare/patienter där behov av intensiva tvärprofessionella insatser under begränsad period ARBETSUPPGIFTER Som socialsekreterare hos oss är ditt huvuduppdrag i enlighet med SOL, att utreda behovet av stöd i samband med utskrivning från sjukhus samt planera för trygg återgång till hemmet, utifrån den enskildes behov. Du utför myndighetsutövning enligt socialtjänstlagen (SoL) där du utreder, bedömer och följer upp beslut på korttiden och trygg hemgång. Du analyserar individuella behov och fattar därefter välgrundade beslut om lämpliga insatser. I uppdraget inkluderas att samverka med region och primärvård samt att samarbeta med andra professioner för att uppnå en trygg hemgång. KVALIFIKATIONER Krav för tjänsten: • Avklarad examen som socionom eller annan utbildning som arbetsgivaren kan bedöma som likvärdig. • Arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning. Meriterande för tjänsten: • B-körkort. • Insatt i rutiner för in- och utskrivningsprocessen från sluten hälso-och sjukvård. • Kunskap om IT-tjänsterna SAMSA, treserva, artvise, teams samt IBIC (Individens behov i centrum). • God kännedom om lagstiftningen (framför allt SoL). • Lätt att uttrycka sig i tal och skrift och en god digital förståelse. Som person är du analytisk och du kan på ett effektivt sätt identifiera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du är flexibel och har lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information samtidigt som du arbetar strukturerat och använder tiden effektivt. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Det är även viktigt att du har en öppen och positiv attityd och att du har brukarens behov som utgångspunkt för ditt agerande. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. I den här rekryteringsprocessen arbetar vi med löpande urval och du kan komma att bli kontaktad innan sista ansökningsdag. Välkommen med din ansökan redan idag! ÖVRIGT Inom vård- och omsorgsförvaltningen pågår ett aktivt arbete för att kunna erbjuda medarbetare önskad sysselsättningsgrad i syfte att minska de ofrivilliga deltidsanställningarna. I de fall annonsering gäller en deltidstjänst är vår ambition att på sikt ge möjlighet till utökad sysselsättningsgrad. Vid rekrytering beaktar vi mångfaldsperspektivet för att få en bättre spegling av vår verksamhet. Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693. Innan en eventuell anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Vi kommer också att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Mölndals stad har upphandlade avtal.

7 maj 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Socialsekreterare med fokus på ungdomskriminalitet och normbrytande beteend

Tillsammans, med mod, engagemang och flexibilitet gör vi skillnad. Så tänker vi i hela socialförvaltningen i Järfälla kommun. Tänker du också i de banorna och har ett engagemang för unga med normbrytande beteende och risk för kriminalitet? I så fall vill vi på socialförvaltningen väldigt gärna att du söker vår tjänst som Socialsekreterare med fokus på ungdomskriminalitet och normbrytande beteende! Utredning Barn och unga är indelad i fyra mindre enheter som leds av en enhetschef, en av dessa enheter arbetar endast med unga med normbrytande beteende och risk för kriminalitet. Vi söker nu en erfaren socialsekreterare som vill bli en del av vår nystartade enhet. Vi söker dig som vill utvecklas i din roll, och har ett intresse för att utveckla arbetssätten inom målgruppen ungdomskriminalitet och normbrytande beteende. Vilka är vi då? Vi är en engagerad arbetsgrupp som drivs av att tänka nytt och när det behövs tänka utanför boxen, allt för att kunna motivera till en positiv förändring för att hitta individuella lösningar. Vi prövar det som inte ännu prövats och gör mer av det som fungerar för att ingen ungdom skall vara i eller hamna i kriminalitet! ARBETSUPPGIFTER I denna tjänst kommer du som socialsekreterare enbart att arbeta mot gruppen målgruppen barn 0-20 år med normbrytande beteende och deras föräldrar. Ditt arbete kommer att fokusera på unga kriminella och unga i risk för kriminalitet. I arbetet ingår tät samverkan med interna och externa samverkansparter med bland annat mycket samverkan med polisen. I tjänsten ingår även att kunna åka på möten med kort varsel exempelvis polisförhör. Kvällstjänstgöring kan förekomma. Vårt arbete bedrivs utifrån ett systemteoretiskt perspektiv med fokus på vilka resurser, styrkor och risker som finns i familjen och nätverket. Vi värnar om barnets/den unges delaktighet och försöker hela tiden utveckla detta. Våra arbetsmetoder och förhållningssätt utvecklas ständigt när nya lagar och regler fattas, eller när ny forskning släpps. Fortfarande inte helt såld? Som anställd erbjuder vi dig massor av förmåner. Förutom de klassiska förmånerna friskvårdsbidrag 3000:-/år och generösa rabatter via vår förmånsportal så erbjuder vi dig även årsarbetstid, kompetensutveckling och extern handledning. Vi erbjuder även dig som nyanställd en genomarbetad introduktion och grundutbildningar i ibland annat BBIC och Signs of safety. Utöver detta har vi en stor intern öppenvård dit vi ofta vänder oss till, och ett kompetensteam som stöttar oss när det behövs. KVALIFIKATIONER Socionomexamen är ett krav. Du har erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens verksamhetsområden och gärna erfarenhet av arbete med barn och unga. Du är trygg i din roll som handläggare och gillar att dela med dig av dina erfarenheter och kunskaper till andra. Vi ser gärna att du har erfarenhet av målgruppen ungdomskriminalitet och normbrytande beteende. Extra meriterande är erfarenhet av arbete med särskilda insatsgrupper (SIG) och samverkan med polisen. Du är säker i din yrkesroll och är flexibel och kan växla mellan arbetsuppgifter. Du har ett strukturerar arbetssätt och har lätt för att samarbeta med andra. Du har lätt för att kommunicera i tal och skrift. Körkort är en tillgång i yrket. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Låter det här som något du skulle kunna tänka dig? Vänta inte utan skicka in din ansökan redan idag. Vi kommer att intervjua löpande under processens gång! ÖVRIGT Järfälla har norra Stockholms mest spännande geografiska läge och växer snabbt. Vi erbjuder en arbetsplats med stor variation, goda utvecklingsmöjligheter och arbetar efter visionen Järfälla för alla framåt. Läs mer om hur det är att jobba hos oss på www.jarfalla.se/jobbaijarfalla Järfälla kommun arbetar med en kompetensbaserad rekryteringsprocess för en fördomsfri rekrytering. Vi på Socialförvaltningen arbetar tillsammans oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder. Olikheter berikar och möjliggör utveckling för alla framåt! Vi genomför begränsade bakgrundskontroller för slutkandidaterna vid detta anställningsförfarande. Bakgrundskontroller genomförs endast i den utsträckning det är relevant för den aktuella tjänsten. I de fall utdrag ur belastningsregistret är lagstadgat kommer du även behöva uppvisa ett sådant utdrag. Vi insamlar muntligt och skriftligt samtycke. För mer information om hur vi arbetar med bakgrundskontroller, se www.jarfalla.se/bakgrundskontroller Eftersom Järfälla kommun är ett finskt förvaltningsområde är finka språket meriterande. Urval och intervjuer sker löpande under processens gång. Tjänsterna kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag. Provanställning kan förekomma. Varmt välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

7 maj 2024
Sista ansökan:
28 maj 2024
Vill du jobba mot substansbruk i Hässelby-Vällingby?

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning finns i västra Stockholm med närhet till natursköna områden och goda kommunikationer. Vi är cirka 1700 stolta och engagerade medarbetare som bidrar med service av hög kvalitet till stadsdelsområdets invånare varje dag. Vår arbetsmiljö präglas av samarbete, mod och delaktighet. Vår styrka är att den mångfald som finns bland invånare även finns hos våra medarbetare. Tillsammans gör vi skillnad! Välkommen till oss! "Hos oss stöttar vi och tar hand om varandra"  -Socialsekreterare på Vuxenenheten Vi går ut med en ny annons till den här tjänsten, en av våra kollegor på Vuxenenheten i Hässelby-Vällingby går vidare till ny tjänst och vi behöver en ny kollega. Det här är ett utmärkt jobb för dig som vill jobba med myndighetsutövning inom fältet socialt arbete mot substansbruk och beroende.  Vad vi erbjuder Hos oss får du en mycket stöd, erfarna chefer och tydliga rutiner. Vi har högt i tak , med rimliga arbetsförhållanden, schysta löner, samt möjlighet att göra skillnad på riktigt.  En ny kollega får alltid en gedigen introduktion med skriftlig introduktionsplan. Alla socialsekreterare hos oss får avlastning av administrativa assistenter med att skriva beslut och avtal, vi vill inte att socialsekreterarna ska betungas av onödig administration. Vi drar ärenden i grupp veckovis och får också enskild ärendegenomgång med vår chef regelbundet. Vi sitter smidigt samlokaliserade med beroendemottagningen och har tillgång till mycket stödresurser inom stadsdelen. Där ingår egna alkohol- och drogterapeuter, budget- och skuldrådgivare, dagverksamhet för brukare och hemlösa, bostadssociala kontrakt, etc. Vi har mycket egna stödinsatser att erbjuda på nära håll och med låg tröskel. Under jun-aug är det kontorsarbete som gäller, resten av året finns möjlighet till hemarbete och chefsstöd på distans.  Vi är en arbetsgrupp med hög frisknärvaro. Vi får friskvårdsbidrag från arbetsgivaren, har egna hälsocoacher på enheten och ett eget gym i huset. Vi följer upp vår arbetsmiljö veckovis och har en stark social och kollegial samvaro: vi är ett bra team, helt enkelt! Din roll Du ingår i vår arbetsgrupp med ansvar över myndighetsutövning för vuxna: * Utreda och besluta jml SoL och LVM * Följa upp insatser  * Körkortsyttranden och LUL-yttranden kan förekomma Vi jobbar med evidensbaserad praktik och använder standardiserade verktyg som ASI för utredning och Ubåt för enskild insatsuppföljning.  Ett av våra verksamhetsmål för 2024 är att vi ska jobba mer motiverande med våra klienter. I din roll ingår att använda MI för att utveckla diskrepans hos dina klienter och att bistå dem att sätta upp långsiktiga mål. Att våra klienter är självförsörjande är viktigt, därför hjälper du dem under utredningen att ta steg i den riktningen, Vi vill helst att du har ett socionomexamen till denna tjänst. Starkt meriterande om du är utbildad i ASI samt MI. Som person har du egenskaperna: * Strukturerad * Samarbetsorienterad * Flexibel Vi ser gärna till att du har erfarenhet av personutredningar inom socialtjänsten men kan även odla framtidens stjärna hos oss.  Vi sätter stort värde på din personliga mognad vid denna tjänstetillsättning. Övrigt Körkort B önskvärt. Inför denna annons har vi tagit ställning till olika rekryteringsformer och undanber oss därför kontakt från bemanningsföretag eller dylikt. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

7 maj 2024
Sista ansökan:
21 maj 2024
Socialsekreterare för familjehemsplacerade barn

Ref: 20240969 Arbetsuppgifter Som socialsekreterare för familjehemsplacerade barn/barnsekreterare är du barnets utsedda kontakt med ansvar för handläggningen och uppföljningen av barnets ärende. Du följer upp samt utreder vid behov insatser enligt SoL och LVU. Dina arbetsuppgifter innebär även utredning, uppföljning och omprövning av bistånd enligt Barns behov i centrum (BBIC). Du ansvarar för att barnets rättigheter tas till vara i kontakt med personer i barnets nätverk och övriga myndigheter och att särskilt se till barnets bästa. Din roll som socialsekreterare innebär även samverkan med andra aktörer samt motivationsarbete med familjer utifrån familjehemsplaceringen. Eftersom många barn är placerade i familjehem runt om i Skåne innebär arbetet en hel del resor, främst med bil. Kvalifikationer Krav: - Socionomexamen - Erfarenhet av socialt arbete efter examen - B-körkort - Kan uttrycka dig väl i det svenska språket i tal och skrift Meriterande: - Flerårig erfarenhet av socialt arbete efter examen - Tidigare erfarenhet av arbete som utredande socialsekreterare inom barn- och ungdomsvården - Tidigare erfarenhet av arbete inom familjehemsvården - Utbildning och erfarenhet av BBIC och MI - Språkkunskaper i språk utöver svenska och engelska Arbetet som barnsekreterare ställer höga krav på din förmåga att skapa goda relationer till de barn och familjer du möter. För att lyckas i arbetet krävs också att du samarbetar bra med andra parter, såväl internt som externt, och att du enkelt kan förhålla dig till ändrade omständigheter och situationer. Vi ser även att du har god förmåga till struktur och kan planera, organisera och prioritera ditt arbete självständigt. Om arbetsplatsen Familjehemsvården är uppdelad i två enheter. Totalt består familjehemsvården av 10 sektioner inklusive Skolfam. Arbetsgrupperna består av barnsekreterare och familjehemssekreterare med tillgång till nära arbetsledning av sektionschef och 1:e socialsekreterare. Vi rekryterar nu en socialsekreterare till sektion Norr 1 med placering på Von Troils väg 1. Vi erbjuder dig som anställd individuellt introduktionsprogram inom verksamheten samt kontinuerlig intern och extern handledning. Du deltar också kontinuerligt i övrig kompetensutveckling såsom föreläsningar och utbildning. Du erbjuds även friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid och möjlighet till semesterväxling. Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad. Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här. Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb Information om tjänsten Anställningsform: Tillsvidare Omfattning: Heltid Antal tjänster: 1 Tillträde: Enligt överenskommelse Övrigt Intervjuer hålls 23 maj. Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.  Innan anställning erbjuds behöver du visa upp examensbevis från socionomutbildning, id-handling (pass eller nationellt id-kort) samt utdrag ur belastningsregister. Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

7 maj 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Utvecklare till Socialförvaltningen

Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga? Hos oss på Socialförvaltningen arbetar vi tillsammans för att hjälpa Enköpingsbor som på olika sätt befinner sig i svåra och utsatta livssituationer. Vi har en nära ledning och arbetar hela tiden aktivt med utveckling av organisationen. Som grund i vårt förhållningssätt har vi valt att ha motiverande samtal (MI) för dem vi är till för. En del av vår ledningsstruktur är att vi arbetar i tvärteam mellan avdelningarna. Med cirka 160 medarbetare på förvaltningen har vi goda förutsättningar för en välfungerande intern samverkan. Som anställd har du möjlighet att semesterväxla till fler lediga dagar och träna gratis hos flera av våra aktörer inom träning och friskvård. Varje vecka finns det flera olika pass, allt för att möjliggöra ett hållbart arbetsliv. Självklart har vi även en friskvårdspeng, 2000 kr/år och medarbetare. För oss är du som medarbetare vår viktigaste resurs och vi vill att du ska trivas på din arbetsplats. Vi är varandras arbetsmiljö och strävar efter ett klimat som präglas av våra värdeord: ansvar, delaktighet, utveckling, rättssäkerhet, samverkan och bemötande. Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: https://jobb.enkoping.se ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu en ny kollega då en av våra utvecklare efter många år på Socialförvaltningen väljer att gå i pension. I ditt uppdrag kommer du att stödja chefer och medarbetare i det kvalitets- och utvecklingsarbete som ständigt pågår. Du arbetar i ett team med tre utvecklare. Nära samverkan ingår i arbetet eftersom du kommer samverka med förvaltningens chefer och teamledare, samt med kollegor vid andra förvaltningar inom kommunen. Vi ser att du har goda kunskaper om socialtjänstens arbete vilket inkluderar de lagar och metoder som används och som styr vårt arbete. I arbetet ingår att handlägga och ansvara för ärenden till socialnämnden där du också är föredragande. Socialtjänsten står inför en rad förändringar med bl. a en ny socialtjänstlag. I ditt arbete kommer du att stödja förvaltningen med att implementera dessa. Inom ramen för kvalitetsarbetet genomför du uppföljningar och utredningar i enlighet med vårt kvalitetsledningssystem. Du kommer också att involveras i och förväntas bidra i arbetet med digitalisering av verksamheten. I ditt arbete ansvarar du för att ta in nyheter och kunskap till förvaltningen som t ex nya lagar och praxis, evidensbaserade metoder och skeenden i vår omvärld som påverkar förvaltningens arbete. Du bistår förvaltningen vid behov med att ansöka om och omsätta externa medel så som riktade statsbidrag. KVALIFIKATIONER Du har relevant högskole-/universitetsexamen. Meriterande är om du har kunskap av att leda förändringsarbete i en politiskt styrd organisation. Du har förmåga att se olika perspektiv och kan tänka nytt om förutsättningarna förändras. Vidare är du strukturerad och tar ansvar för ditt arbete. Har förmågan att kunna lyssna och kommunicera på ett tydligt sätt både verbalt och skriftligt. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper där förmågan att inspirera, engagera, kommunicera och ett flexibelt arbetssätt är helt avgörande för uppdraget. Du har gott omdöme och kan väga samman olika typer av information och hänsynstaganden i dina prioriteringar och beslut. Ditt omdöme visar sig också i dina uttalanden och ageranden. ÖVRIGT Varmt välkommen med din ansökan! Det är av yttersta vikt att kunder och klienter inom socialförvaltningens verksamheter kan känna trygghet i den omsorg som kommunen har ansvar för. Därför måste du visa upp ett utdrag från belastningsregistret innan erbjudande om anställning. Handläggningstiden för ett utdrag är cirka tre veckor och du beställer det själv via polisens webbplats. Beställ gärna utdraget samtidigt som du skickar in din ansökan så att du har allting klart om du går vidare i rekryteringsprocessen. Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år. Beställ ditt utdrag från belastningsregistret på polisens webbplats här: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/ För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan. Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter så finns mer information på vår hemsida. För dig som har skyddad identitet så finns information om hur du söker tjänsten här: https://enkoping.se/foretag-och-arbete/jobba-i-enkoping.html#box-Personuppgiftersamtskyddadidentitet Har du frågor om systemet eller hur du ska göra din ansökan, kontakta Visma Recruit på 0771-693 693. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

7 maj 2024
Sista ansökan:
22 maj 2024
Socialsekreterare till Barn- och familjeenheten 1

Vi är stolta över Trollhättans Stads över 5 000 medarbetare, som varje dag gör en positiv skillnad i våra invånares liv och är med och utvecklar stadens hållbarhet och livskraft. Vi drivs och motiveras av ledorden Mod, Delaktighet, Nytänkande och Handlingskraft. Här finns en spännande utveckling där du kan vara med och göra vår stad ännu bättre. Vill du ha ett meningsfullt, utvecklande och utmanande arbete med fokus på att göra skillnad för Trollhättans barn, unga och deras familjer? Då ska du söka arbete hos oss! En av våra socialsekreterare har gått vidare till ett annat arbete och vi söker nu en efterträdare. Vi erbjuder dig en tjänst med bra introduktion, en mentor, gedigen kompetensutveckling och en god gemenskap i en trevlig grupp. Välkommen med din ansökan! Beskrivning Barn- och familjeenheten 1 tillhör verksamhetsområdet Familjestöd och består av två utredningsteam samt Mottagningsteamet. Du kommer att jobba som socialsekreterare i ett av de två utredningsteamen. Enheten består sammanlagt av 22 socialsekreterare, tre teamledare och en enhetschef. Staden har väl utvecklade hemmaplansinsatser som arbetar med förändringsarbete. Enheten arbetar medvetet med ett inkluderande förhållningssätt och bemötande och är HBTQ+-certifierad. Vi har också ett starkt fokus på barns delaktighet i kontakten med oss. Vi erbjuder en genomtänkt introduktion och goda möjligheter till kompetensutveckling, bland annat genom Yrkesresan. Vi erbjuder även tät metodhandledning med teamledare och processhandledning med extern handledare. Alla nyanställda får dessutom en mentor. Vi tillämpar även möjlighet till upp till fyra återhämtningsdagar per år. På vår enhet finns ett gott engagemang och en god sammanhållning hos medarbetarna. Vi har flera teamledare och socialsekreterare med lång och gedigen erfarenhet av barnavårdsarbete. Vi har en samsyn i våra ärenden som förenar oss samt håller fanan högt vad gäller kvalitet och rättssäkerhet. Du får räkna med utmaningar i vardagen men också skratt och härliga möten och fantastiska kollegor. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och vi söker dig som vill vara med och bidra till att vår verksamhet håller en hög kvalitet med våra invånare i fokus. Vi är varandras arbetsmiljö och vi strävar efter ett klimat som präglas av mod, respekt, tydlighet och hjälpsamhet. Välkommen till en arbetsplats där vi samarbetar för dem vi är till för. Dina arbetsuppgifter Din huvudsakliga arbetsuppgift är handläggning enligt SoL och LVU med inriktning på barn och ungdomar 0-18 år, deras familjer och nätverk. Du ska utreda och bedöma barns och familjers resurser och biståndsbehov samt besluta om och följa upp olika insatser. Vi arbetar utifrån ett medvetet barnperspektiv och utgår från BBIC i vår handläggning. Kvalifikationer Du ska vara socionom eller socialpedagog med examen från högskola/universitet. Du har goda kunskaper om barns utveckling och det är för dig en självklarhet med engagemang för barn som far illa och du ser barnets nätverk som en viktig resurs i förändringsarbetet. Det krävs att du gillar dokumentation och du ska kunna dokumentera på ett rättssäkert sätt och med god kvalitet. Du bör ha erfarenhet av myndighetsutövning inom den sociala barn- och ungdomsvården samt av att arbeta med BBIC. Personliga egenskaper Vi förutsätter att du är en empatisk och trygg person med god personlig mognad samt att du bidrar till ett gott arbetsklimat. Viktiga egenskaper är god samarbetsförmåga, stresstålighet och förmåga att arbeta självständigt. Du ska ha god förmåga till reflektion och analys samt att uttrycka dig väl i både tal och skrift då arbetet innehåller en stor del dokumentation och administration. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Anställningsformation Tillsvidare 100% med tillträde snarast eller efter överenskommelse. Intervjuer kan komma att ske löpande under rekryteringsperioden. Giltigt utdrag ur belastningsregistret ska uppvisas för arbetsgivaren inför erbjudande om anställning  Kontaktperson/tfn: Mathias Engqvist, enhetschef, tfn 0520-49 71 30 Fackliga företrädare: Vision, tfn 0520-49 78 50 eller SSR, tfn 0520-49 71 89   Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons! Trollhättan är en stark och attraktiv kommun som ska bli större. I dag har vi passerat 59 000 invånare och vi har siktet inställt på att växa till 70 000 trollhättebor. Inom Trollhättans Stad arbetar vi med att skapa förutsättningar för detta. Vi är över 5 000 medarbetare och våra 350 olika yrken bidrar på olika sätt med att ge service och underlätta en bra vardag för våra invånare - nu och i framtiden. Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund. Trollhättans Stad tillämpar rökfri arbetstid.

7 maj 2024
Sista ansökan:
27 maj 2024
Enheten för vuxna i Mölndal söker socialsekreterare

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag! Social- och arbetsmarknadsförvaltningen finns till för Mölndalsborna där vi ger stöd och insatser för att nå ett självständigt liv och trygghet. Du kommer till en modern, nyfiken och utvecklingsinriktad förvaltning med cirka 240 anställda. Vi går mot ett processorienterat arbetssätt där brukaren står i fokus. Enheten för vuxna består av en enhetschef och två förste socialsekreterare som säkerställer att vi har bra och nära arbetsledning i vardagen, elva socialsekreterare och två behandlare. Enheten har en egen mottagningsfunktion som bemannas av tre socialsekreterare på enheten. Den övriga gruppen har en back-up funktion enligt schema. En del av enheten, två utredande socialsekreterare och två behandlare, arbetar med målgruppen unga vuxna, 18-24 år. Nu söker vi en utredande socialsekreterare för åldersgruppen från 25 år och uppåt. Vi är en engagerad grupp där vi alla bidrar med olika erfarenheter. Det gemensamma är att vi har ett stort engagemang för målgruppen. Samtlig personal på enheten erbjuds extern processhandledning och ett generöst friskvårdsbidrag. ARBETSUPPGIFTER Som socialsekreterare på Enheten för vuxna arbetar du med att utreda ansökningar och anmälningar som rör främst missbruk/beroende och, samsjuklighet, men även annan psykosocial problematik hos vuxna. Arbetet sker utifrån Socialtjänstlagen (SoL) och LVM. Du handlägger och följer upp bistånd i form av öppenvård, sociala boenden och institutionsvård. I ditt uppdrag ingår även stöd- och motivationsarbete. På förvaltningen sker ett utvecklingsarbete inom vuxenområdet. Under året har vi påbörjat arbete med Bostad först. Vår interna öppenvård tillhandahåller behandling, stöd och boendeinsatser och vi håller på att gemensamt utveckla dessa insatser tillsammans så att de matchar brukarnas behov. Vi arbetar nära Vård- och omsorgsförvaltningen och våra två förvaltningar har ett gemensamt samsjuklighetsteam som erbjuder ett kvalificerat boendestöd för våra samsjukliga klienter. KVALIFIKATIONER Du som söker ska ha socionomexamen eller annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vi önskar att du har tidigare arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten och erfarenhet av att arbeta med personer med problematik utifrån skadligt bruk och beroende samt samsjuklighet. Det är meriterande om du har erfarenhet från arbete med socialpsykiatrisk problematik. Vi ser gärna att du har utbildning i ASI och MI. Körkort B är högst önskvärt. Förmågan att uttrycka sig tydligt och enkelt i tal och skrift är av stor vikt då stor del av arbetet består av dokumentations- och utredningsarbete. Kunskap i dokumentationssystemet Treserva är meriterande. Det krävs i arbetet att du är flexibel, strukturerad samt kan arbeta självständigt. Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Innan en eventuell anställning kommer vi att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

7 maj 2024
Sista ansökan:
22 maj 2024
Socialsekreterare, barn och unga till kommun i Stockholms län!

Vi söker Efter en socialsekreterare med erfarenhet av myndighetsutövning barn och unga till ett uppdrag norr om Stockholm! Vår kund är i behov av en socialsekreterare till två team som arbetar med barn-och ungdomsärenden. Målgruppen är ungdomar med normbrytande beteenden. Konsultuppdraget startar i början av april och pågår under hösten. Heltidsuppdrag. Arbetet sker på plats hos kommunen och du som söker bör ha erfarenhet av säkerhets- och trygghetsplaneringar. Du ska vara självständig och självgående, du bör kunna hålla lugnet i stressiga situationer, ha en god kontakt med familjer, vara lösningsfokuserad och ha lätt för att samarbeta. Du ska ha kunskap och erfarenhet av arbete i Signs of Safety. Kompetens inom verksamhetssystemet LifeCare och systemteoretisk utbildning inom nätverksarbete är meriterande. Du ska ha god förmåga i svenska språket i både tal och skrift. Du ska kunna arbeta på arbetsplatsen. B-körkort är ett krav i tjänsten.  Arbetsuppgifter I syfte att vara aktuell för tjänsten ska du som söker ha en socionomexamen och minst tre års erfarenhet av handläggning inom barn och ungdom och av arbete med myndighetsutövning. Självständig handläggning enligt SoL och LVU. Du kommer att utreda om behovet av stöd, fatta beslut och följa upp beviljade insatser. Båda uppdragen kommer att ha ett stort fokus på nätverksarbete och att inkludera barns nätverk i stöd och hjälpinsatser. Du kommer att ha en nära kontakt med barnet eller den unga och även ha kontakt med barnets vårdnadshavare. Samverkan sker med interna och externa samverkanspartners. Om du uppfyller kraven och är tillgänglig under perioden så är du varmt välkommen att ta kontakt med oss! Anställning Du kommer att bli anställd som konsult för Vårdlänken Bemanning Rekrytering, med varierande arbetstider och tjänstegrad efter överenskommelse. Som konsult hos oss erbjuds du: • Konkurrenskraftig lön och intressanta uppdrag i olika verksamheter • Kollektivavtal, tjänstepension, friskvårdsbidrag och semesterersättning • Stora möjligheter att själv välja arbetsplats och arbetstider • Hjälp med resa och boende om du arbetar på annan ort • Introduktion och kontinuerlig coachning så att du snabbt kommer in i din roll • En dedikerad och tillgänglig konsultchef, som själv varit verksam inom ditt yrkesområde • Inbjudningar till seminarier och konsultträffar Vårdlänken är ett auktoriserat bemanningsföretag genom arbetsgivarorganisationen Almega – en trygghet för dig som konsult. Det innebär bland annat att vi har kollektivavtal och gedigna ansvars- och olycksfallsförsäkringar för våra konsulter, samt att vi betalar in till din tjänstepension från den allra första kronan du tjänar. Ansökan Varmt välkommen att skicka in din ansökan till oss via ansökningsformuläret. Urval och intervjuer sker löpande, så vi tar tacksamt emot din ansökan så snart som möjligt. Vid frågor om tjänsten, var vänlig kontakta kontaktpersonen nedan. På www.vardlanken.se/lediga-jobb presenterar vi alla våra lediga uppdrag. Om oss Vårdlänken Bemanning Rekrytering förmedlar intressanta konsultuppdrag och tjänster till dig som är läkare, sjuksköterska, fysioterapeut, arbetsterapeut, socionom, chef eller har annan profession inom vård eller socialt arbete. Vårt mål är att ge dig ett flexibelt och utvecklande arbetsliv, samtidigt som vi tillsammans bidrar till en välfungerande vård- och omsorgssektor genom rätt kompetens på rätt plats. Vi har över 26 års erfarenhet av vårdbemanning. Våra kunder är både privata och offentliga aktörer inom hälsovård, sjukvård och omsorg över hela Sverige. Vi hjälper dem med skräddarsydda bemanningslösningar och hjälper även till att rekrytera personal till fasta tjänster. Det gör oss till helhetsleverantör av kompetens inom vård- och omsorgsområdet. Läs mer på www.vardlanken.se, samt följ oss på Linkedin: www.linkedin.com/company/vardlanken

6 maj 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Socialsekreterare till Individ- och familjeenhetens barn- och familjegrupp

Götene kommun är den lilla kommunen med många möjligheter. Här finns en stor bredd i kompetensen och samtidigt en närhet som gör det enkelt att samarbeta över både organisatoriska och professionella gränser. Vi som arbetar i Götene kommun är till för dem som bor i, besöker och verkar i Götene kommun och all vår verksamhet syftar till att stödja deras behov. Grunden i vårt medarbetarskap är ansvar, etik, mod och ärlighet. Som medarbetare i Götene är du engagerad och delaktig och vi eftersträvar arbetsplatser som stimulerar till initiativrikedom, kreativitet och ansvarstagande. Vi kan erbjuda meningsfulla och samhällsnyttiga arbeten. Inom Götene kommun vill vi på bästa sätt ta vara på din kompetens i arbetet. Vill du veta mer om vad Götene och Skaraborg har att erbjuda i form av boende, fritidsaktiviteter och upplevelser? Besök https://www.livetiskaraborg.se/: eller https://www.livetiskaraborg.se/kommuner/gotene Vilka är vi Vi jobbar med barn och ungdomar 0-20 år, utreder och följer upp insatser. Vi arbetar lösningsfokuserat utifrån ett systemteoretiskt perspektiv. Barn- och familjegruppen består idag av tio socialsekreterare och en 1:e socialsekreterare. Vi jobbar med hemmaplanslösningar såsom familjebehandling. Vi är en mindre kommun med goda relationer till andra samarbetspartners och sist men inte minst är vi en omtänksam arbetsgrupp. Arbetsuppgifter Din huvudsakliga arbetsuppgift är barn- och ungdomsutredningar med uppföljningsansvar vad gäller insatser. Vad kan du förvänta dig Hos oss får du bra och trevliga kollegor med inställningen att man alltid hjälps åt och du får möjlighet att påverka din egen arbetsmiljö. Då utveckling är en viktig del i vårt arbete kommer du att få påverkansmöjligheter och vara med att utveckla verksamheten. Förutom ett gott arbetsklimat erbjuder vi också en god arbetsmiljö. Vidare har vi extern handledning. Vem söker vi Vi söker efter en ny medarbetare med genuint intresse för socialt arbete med barn, ungdomar och deras omsorgspersoner. Vi söker dig som är socionom. Du ska ha ett gott engagemang för barn som far illa samt vilja bidra med nytänkande och metodutveckling. Vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning. Vi förutsätter att du är en empatisk, trygg person med god personlig mognad, god samarbetsförmåga samt att du bidrar till ett gott arbetsklimat. Du har en god förmåga till reflektion och analys samt kan uttrycka dig väl i både tal och skrift. Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet. Du som arbetat med myndighetsutövning tidigare vet att det är ett oerhört givande arbete och till dig som inte provat vill vi uppmuntra att våga söka. Det är lärorikt och ger en stor förförståelse för allt socialt arbete inom både offentlig och privat sektor. Villkor Tjänsten är en tillsvidareanställning, på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Körkort är ett krav. Intervjuer kan komma att ske löpande under rekryteringstiden så ansök redan idag. Välkommen med din ansökan! Vi tar endast emot ansökningar elektroniskt via vår hemsida. Bemannings-och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser undanbedes. Götene kommun tillämpar rökfri arbetstid. Götene kommun strävar mot jämställdhet och mångfald i våra verksamheter och arbetar därför aktivt för en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald.

6 maj 2024
Sista ansökan:
9 juni 2024
Enheten för barn och unga söker utredande socialsekreterare

Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum. Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med cirka 27 800 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord. Kommunens vision är att vi ska bli 35 000 invånare år 2035. Stenungsunds kommun ingår i Göteborgsregionens kommunalförbund som är ett forum för samarbete och erfarenhetsutbyte samt i ett antal andra mellankommunala samarbeten. Kommunen är organiserad i en förvaltning med fyra sektorer. Sektor Socialtjänst innefattar 4 verksamheter; särskilt boende/kommunal hälso- och sjukvård, individ- och familjeomsorg, ordinärt boende/personlig assistans samt funktionshinder. Individ- och familjeomsorgen (IFO) möter kommuninvånare som är i behov av stöd på olika sätt. Det kan handla om stöd för föräldrar, barn och unga, ett tillfälligt ekonomiskt stöd, stödinsatser för att komma ur ett missbruk eller att leva med en psykisk sjukdom. Ärendena som hanteras har förebyggande syften samt utredning- och behandlingsarbete. Arbetsuppgifter Som socialsekreterare på enheten för barn och unga 0-20 år arbetar du med barn och ungdomar samt deras familjer och nätverk. Enheten är indelad i två utredningsgrupper med sex socialsekreterare och var sin 1:e socialsekreterare samt ett mottag med fyra socialsekreterare och 1:e socialsekreterare. Samarbetet mellan grupperna och dess 1:e socialsekreterare är tätt. Vi har gruppmöten både i helgrupp och i den lilla gruppen för att behålla känslan av en enhet, samtidigt som vi har det mindre sammanhanget för ärendedragningar och liknande. Vi arbetar med mottagningsveckor, där den ena utredningsgruppen tar emot nya utredningar i två veckor för att sedan få ro att arbeta i pågående ärenden nästkommande två veckor, medan den andra utredningsgruppen tar emot nya utredningar. Socialsekreterare från mottagningsgruppen är med utredande socialsekreterare i första mötet efter utredning har inletts för att lämna över ärendet och för att behålla den röda tråden. Som utredande socialsekreterare arbetar du med utredningar samt uppföljning av beslutade insatser. Vi arbetar med Signs of safety sedan några år och har börjat med säkerhetsplaneringar i liten skala. Vi erbjuder dig ett omväxlande och roligt arbete i en engagerad arbetsgrupp med blandad erfarenhet och hög kompetens inom området. Det är en grupp som månar om varandra och där man har nära till skratt. För oss som arbetsgrupp är det viktigt med ett bemötande som kännetecknas av respekt för den enskildes integritet och delaktighet samt av en god rättssäkerhet. Vi ser vikten av att erbjuda god introduktion, nära arbetsledning, stöd i arbetets psykiskt påfrestande delar, en reflekterande miljö samt kompetensutveckling för att hålla en hög kvalitet på det arbete vi utför. Vi arbetar med att utveckla samverkan för att kunna möta våra klienters behov på bästa sätt. Det finns möjlighet att arbeta hemifrån 1-2 dagar/vecka beroende på vad som fungerar för verksamheten. Arbetsplatsen ligger centralt i Stenungsund med närhet till tåg- och busstation för pendlare, tillgång till parkering för bilburna, stort utbud av shopping och lunchrestauranger och precis utanför kontorsfönstret finns möjlighet att ta ett dopp i havet! Raset på E6:an påverkar inte möjligheterna att ta sig till Stenungsund söder ifrån. Tåg från Göteborgs central tar 40 min och buss från Nils Ericson ca 50 min. Resa med bil tar motsvarande tid. Norr ifrån finns det exempelvis buss från Uddevalla Östra som tar 60 min, bilresa ca 45 min. E6:an norr ifrån beräknas vara reparerad innan årets slut. Kvalifikationer Du som söker behöver ha en socionomexamen eller annan utbildning som bedöms likvärdig av arbetsgivaren enligt HSLF-FS 2017:79 för att vara behörig för arbete på enheten. Vi söker främst dig som har några års erfarenhet av att arbeta som socialsekreterare på Barn och unga och/eller annan myndighetsutövning inom socialtjänsten. Du är väl förtrogen med den lagstiftning som reglerar verksamheten samt med att skriva förhandsbedömningar/utredningar i BBIC. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta utifrån Signs of Safety. Har du arbetat i verksamhetssystemet Procapita/Lifecare är det meriterande. Rollen kräver att man innehar B-körkort. Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet!

6 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024