Vi söker två familjehemssekreterare en tillsvidare anställning, samt ett vikariat till Familjehemscentrum. Familjehemscentrum är en viktig del av Borås Stads satsning på familjehemsplacerade barn. Vi arbetar helhjärtat för att erbjuda trygghet och stabilitet för våra barn och familjer. Som familjehemssekreterare kan just du göra skillnad och ge bra förutsättningar för de barn som behöver stöd och hjälp. Du kommer att ingå i en stabil arbetsgrupp där erfarenhet finns och ny energi välkomnas. Vi värnar om ömsesidigt stöd och utvecklar kontinuerligt våra arbetssätt genom kvalitetssäkring, utbildning och utveckling. Vi arbetar aktivt för att öka antalet egna familjehem och har en tydlig arbetsplan för fokus- och utvecklingsfrågor. Familjehemscentrum består av 8 barnsekreterare, 15 familjehemssekreterare, 1 pedagog, 3 metodhandledare och 2 enhetschefer. Vi är en arbetsgrupp som har roligt tillsammans och stöttar varandra. Borås Stad är också deltagare i Yrkesresan vilket ger dig introduktionsutbildning och vidareutbildning. Handledning sker regelbundet med extern handledare. Vi arbetar utifrån Signs of Safety. Familjehemssekreterare med fokus på rekrytering och utredning Arbetsuppgifter Familjehemssekreterarna är uppdelade i två team. Team 1 jobbar med rekrytering, utredning och matchning. Team 2 jobbar med råd och stöd. Tjänsterna som vi söker är i team 1. Som familjehemssekreterare i team 1 arbetar du med att rekrytera nya uppdragstagare, utreda familjer och matcha ihop rätt familj till barnet. Du samarbetar nära dina kollegor, under utredningarna jobbar man tillsammans två och två. Du kommer att träffa många nya människor utreda och göra bedömningar gällande familjers möjlighet att vara uppdragstagare. Du behöver vara nyfiken, bra på att samarbeta, vara analytisk och duktig på att kommunicera. Du behöver känna dig säker på dokumentation. Övrig information Innan erbjudande om anställning ges behöver ett utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Kvalifikationer För att bli vår nästa kollega behöver du ha en socionomexamen eller likvärdig utbildning. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av socialt arbete inom barn och familj samt är duktig på dokumentation. Erfarenhet av familjehemsarbete är meriterande. Som person är du flexibel och välkomnar förändringar med en positiv inställning. Du trivs med struktur och har förmågan att arbeta metodiskt och organiserat, samtidigt som du effektivt prioriterar dina arbetsuppgifter. Ditt samarbete i team är både produktivt och bidrar till en positiv arbetsmiljö. Kvalitet och goda resultat är viktigt för dig och du är medveten om vikten av noggrann dokumentation. B-körkort är ett krav. Ansökan I tjänsten ingår att vid vissa tillfällen vara med på events, ibland på kvällstid och vid några tillfällen per år även på helger. Vi har familjehem runt om i Sverige, vilket gör att man med framförhållning behöver kunna arbeta sena kvällar och ibland sova borta. Då vi erbjuder våra familjehem och kontaktfamiljer stöd på kvällar och helger per telefon ingår också att ha beredskap dessa tider enligt ett rullande schema.
Steg 1 AB är en etablerad aktör inom socialt arbete med inriktning på jour- och familjehemsvård. Vår verksamhet präglas av kvalitet, engagemang och ett tydligt fokus på barn och ungas bästa. För att stärka vår organisation ytterligare söker vi nu en erfaren och operativ verksamhetschef som vill leda och utveckla verksamheten utifrån ett strategiskt såväl som praktiskt perspektiv. Om tjänsten Som verksamhetschef hos Steg 1 AB ansvarar du för att säkerställa att verksamheten bedrivs i enlighet med gällande lagstiftning, avtal och interna riktlinjer. Du leder det dagliga arbetet tillsammans med övrig personal och har en central roll i kontakt med familjehem, kommuner och andra samverkansparter. Rollen är mycket operativ och kräver närvaro, struktur och handlingskraft. Du förväntas också ha en aktiv roll i att ta emot och hantera placeringsförfrågningar, samt arbeta strategiskt och relationsskapande för att utveckla samarbetet med uppdragsgivare och generera nya uppdrag till företaget. Arbetsuppgifter i urval - Leda och samordna det operativa arbetet i jour- och familjehemsverksamheten - Ansvara för rekrytering, matchning, uppföljning och handledning av jour- och familjehem - Ta emot och hantera placeringsförfrågningar med kvalitet, snabbhet och god service i grupp eller enskild. - Säkerställa kvalitet och rättssäkerhet i alla placeringsprocesser - Aktivt arbeta med relationsbyggande och affärsutveckling mot nya och befintliga uppdragsgivare - Följa upp och utveckla interna rutiner, dokumentation och arbetsprocesser - Företräda verksamheten i kontakt med myndigheter och andra externa aktörer - Leda och stötta medarbetare i det dagliga arbetet, inklusive ansvar för handledning och utvecklingssamtal - Rapportera till verksamhetens ledning och följa upp mål och resultat Kvalifikationer - Socionomexamen eller annan relevant högskoleutbildning - Minst 5 års dokumenterad erfarenhet av arbete inom jour- och familjehemsvård - Erfarenhet av att ta emot och hantera placeringsförfrågningar - Vana att arbeta med uppdragsdialog, relationsbyggande och uppdragsutveckling - Gedigen kunskap om relevant lagstiftning (SoL, LVU m.fl.) - Tidigare erfarenhet av ledarskap med personalansvar - God administrativ förmåga och vana att arbeta med uppföljning och kvalitetsarbete - Mycket god kommunikativ förmåga i såväl tal som skrift - B-körkort är ett krav Personliga egenskaper Vi söker dig som är strukturerad, målmedveten och har ett starkt engagemang för barn och unga i utsatta livssituationer. Du har ett lösningsfokuserat förhållningssätt, ett tydligt ledarskap och trivs med att arbeta i en verksamhet med höga krav på kvalitet, ansvarstagande och flexibilitet. Du har dessutom ett affärsmässigt synsätt och förmåga att bygga långsiktiga relationer med kommuner och samarbetspartners. Vi erbjuder - En viktig och ansvarsfull roll i en värderingsstyrd verksamhet - Stora möjligheter att påverka och utveckla verksamheten i samarbete med ledning och personal - Ett kompetent och engagerat team samt ett nätverk av erfarna familjehem - Friskvårdsbidrag och goda anställningsvillkor Övrig information Anställningsform: Tillsvidareanställning med inledande provanställning Tillträde: Enligt överenskommelse, intervjuer sker löpande. Tjänsten tillsätts så fort vi hittat rätt kandidat. Vänta ej till sista ansökningsdag om du är intresserad.
Deltagruppen erbjuder kvalitativa insatser till barn, unga och deras familjer. Deltagruppen AB har inga externa vinstintressen eller ägare. Våra tjänster präglas av kvalitét, flexibilitet och vi har alltid barnens perspektiv i centrum. Vi erbjuder familjebehandling på hemmaplan, intensivutredning, omsorgsutredningar, träningslägenheter för ungdomar, särskilt kvalificerade kontaktpersoner, umgängesstöd, HVB, specialinsatser, jour och familjehem samt familjerådgivning och privata terapier. Deltagruppen har ramavtal med samtliga av Stockholms stads stadsdelar samt flertalet av länets kranskommuner. Inom Deltagruppen värdesätter vi personalen och anser att en god arbetsmiljö är en framgångsfaktor för att hålla en hög kvalitét i våra ärenden. Som medarbetare har du även ständig tillgång till erfarna handledare. Vi finns i trevliga lokaler i Danvikstull/Nacka samt på Markvardsgatan i Vasastan. Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla och vara en del av Deltagruppens tillväxt. Hos oss får du göra skillnad, på riktigt! Vi söker nu en erfaren Jour- och Familjehemskonsulent till Deltagruppen som vill vara med och bygga upp en verksamhet från grunden. Vi erbjuder stora utvecklingsmöjligheter då ditt ansvar kan växa i takt med att verksamheten växer. I aktuell tjänst ansvarar du för helheten när det gäller arbete med våra jour- och familjehem. Det innebär bl.a. att du rekryterar familjehem, bistår våra familjehem med stöd och handledning samt deltar vid matchningar av förfrågningar. Du har en hög service och tillgänglighet gentemot vår uppdragsgivare och ett nära samarbete med ansvarig handläggare. Dina kvalifikationer Socionomexamen eller motsvarande utbildning. Handledarutbildning gärna med inriktning mot arbete med familjehem. Utbildning för att utreda familjehem, Kälvesten. Erfarenhet av arbete inom familjehemsvård Kunskap om relevanta lagar och regler. Förmåga att arbeta självständigt och som en del av ett team. Flexibel och har lätt att anpassa dig till nya förutsättningar. Förstår vikten av bra bemötande och kvalitativa, individanpassade insatser. I rekryteringen lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet. Arbetet kräver att du har körkort.
Vi söker en engagerad och driven medarbetare till Förebyggande Teamet. Välkommen till ett utmanande och givande jobb tillsammans med kompetenta, kreativa och engagerade kollegor. Förebyggande Teamet är en samverkan mellan social- och utbildningsförvaltningen och ligger organiserat under enheten Stöd och Insatser inom socialförvaltningen. Teamet består idag av en arbetsledare och två medarbetare men ska nu utökas med en tjänst. I enheten Stöd och Insatser ingår bland annat även vuxen- och familjebehandlare inom socialtjänstens öppenvård, men Förebyggande Teamet är lokaliserat i egna lokaler. Vi är den lilla kommunen som vill mycket! Här har vi närhet till varandra, till beslutsfattare, till våra medarbetare och våra medborgare samt våra företagare. Välkomnande, Utvecklande, Tillsammans är värdeorden för Borgholms kommun som arbetsgivare och för våra drygt 1000 anställda. Borgholms kommun utgör den norra delen av Öland. Här finns närhet till hav och natur, ett rikt kultur- och nöjesliv och inte minst, all den samhällsservice du behöver. Vi har mycket god kvalitet i vård, omsorg och skola samt gott om fritidsaktiviteter, för alla åldrar. Det lugnare vinterhalvåret står i kontrast till den fartfyllda sommaren. Det är lätt att få uppleva paradiset i vardagen på Öland! Vi erbjuder bland annat friskvårdsbidrag, flextidsavtal och möjlighet till semesterväxling. I tjänsten ingår kontinuerlig handledning. Vill du bli en av oss? Varmt välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Förebyggande Teamet arbetar med målsättningen tidigt kunna erbjuda insatser till barn och familjer som är i behov av stöd i någon form, bland annat genom olika föräldrastödsprogram eller andra kortsiktiga och förebyggande insatser. Teamet är också en del av socialtjänstens område på Familjecentralen där vi samverkar med öppna förskolan, mödrahälsovården och barnhälsovården. Vi har i övrigt ett nära samarbete med förskola/skola, socialsekreterare, vuxen- och familjebehandlare och med olika externa samarbetspartners. SSPF (skola, socialtjänst, polis och fritid) är ett exempel på en organiserad samverkan som teamet koordinerar. Teamet arbetar familjeorienterat och utgår från ett systemteoretiskt helhetsperspektiv, och arbetet utförs både på individ-, familje-, grupp- och nätverksnivå. Målgruppen är familjer med barn i åldrarna 0 till 18 år. Insatserna är till största delen biståndslösa. Teamet har anmälningsplikt vid misstanke om att barn far illa. Att vi utökar med en tjänst beror mycket på den Nya Socialtjänstlagen vilken innebär ett utökat ansvar för socialtjänsten att arbeta förebyggande och att vara mer tillgänglig för våra medborgare. En del i detta är att vi i högre grad kommer fokusera på fältarbete och brottsförebyggande insatser för unga. Förebyggande Teamet arbetar flexibelt för att möta olika behov i samhället och en del av arbetstiden är förlagd till kvällar och helger. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är socionom, eller som har av arbetsgivaren bedömd likvärdig/relevant utbildning. Du har erfarenhet av psykosocialt förändrings-/behandlingsarbete inom socialtjänst och/eller skola/fritid samt är trygg i att jobba familjeorienterat och i att utgå från en systemteoretisk grund. Du är flexibel, lösningsfokuserad och har god samarbetsförmåga samtidigt som du även kan jobba självständigt. Du har god förmåga att kommunicera i tal och skrift och du tycker om att prata inför grupper. Du är bra på att strukturera och organisera ditt arbete och du klarar av att ha många projekt igång samtidigt. Vidare söker vi dig som är kreativ och initiativrik och som har en förmåga att se familjens, barnets/den unges behov och utifrån det hitta individuella lösningar. Du behöver vara trygg och kunna motivera familjer att ta hjälp och stöd för att åstadkomma en förändring. Du har också lätt för att förstå och bemöta andra människors känslor men har alltid ett professionellt förhållningssätt. Utbildning i metoder som t.ex. COPE, rePULSE, ABC eller kunskaper i andra föräldrastödsprogram, gruppverksamheter och liknande inom området är meriterande, liksom kunskap om att jobba med psykisk ohälsa både hos unga och vuxna. Vidare använder vi oss av förhållningssättet Signs of Safety och skriver genomförandeplaner utifrån BBIC, varför kunskap inom dessa områden också ses som meriterande. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten. Körkort för personbil är ett krav. ÖVRIGT Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen. OBS: Skicka INTE din ansökan via E-post eller brev. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit! Utbildningsförvaltningen ansvarar för all verksamhet inom kommunens förskolor, grundskolor, anpassad grundskola, fritidshem, gymnasiet och vuxenutbildning. På Ekillaskolan betonar vi varje elevs rätt att få undervisning på en för honom/henne anpassad nivå. Ekilllaskolan ska vara den plats där samtliga elever och all personal ska trivas och känna trygghet och där eleverna ska lämna skolan med självkänsla och tillförsikt – rustade för fortsatta studier och en bra plats i vuxensamhället. Vi ska finna de vägar och arbetsmetoder som leder till att fler och fler elever för varje år får godkänt i samtliga ämnen, då de lämnar skolan år 9. ARBETSUPPGIFTER Vi på Ekillaskolan söker dig som som brinner för att göra skillnad för elever i årskurs 79. Hos oss får du en viktig och meningsfull roll i skolans vardag en vardag där varje elev räknas, och där ditt arbete verkligen märks. Som socialpedagog är du en trygg och närvarande vuxen i elevernas skolmiljö. Du kommer finnas där eleverna är i korridorerna, i klassrummen och under rasterna. Du kommer vara med och skapa meningsfulla aktiviteter, bygga relationer och arbeta både förebyggande, främjande och åtgärdande. Du har ett delat mentorskap tillsammans med en ämneslärare och arbetar nära både vårt elevhälsoteam och våra verksamhetslag. I din roll får du möjlighet att hjälpa elever att växa socialt, emotionellt och i sina relationer. Du stöttar vid konflikthantering, utvecklar elevernas sociala förmågor och leder arbetet kring trygghet på skolan. Du ansvarar även för att utreda och dokumentera kränkningsärenden, följa upp dessa tillsammans med både kollegor och vårdnadshavare, samt hålla i viktiga samtal. Hos oss får du vara en del av en varm och engagerad arbetsplats där vi stöttar varandra, utvecklas tillsammans och hela tiden har elevernas bästa i fokus. Om du känner igen dig i beskrivningen ovan då hoppas vi att du söker! Välkommen till Ekillaskolan där vi gör skillnad tillsammans. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en utbildning som socialpedagog eller likvärdig utbildning. Vi ser även erfarenhet av att arbeta i skola samt erfarenhet av att arbeta med ungdomar som meriterande i denna tjänst. För att trivas i rollen behöver du vara trygg, lösningsfokuserad och van att arbeta med både elever, pedagoger och vårdnadshavare. Du har god koll på olika pedagogiska verktyg och är inte rädd för att hålla i presentationer eller samtal. Du är van att dokumentera, planera och följa upp, och har alltid blicken på vad som är bäst för eleverna. Vi söker dig som: • Vill göra skillnad på riktigt • Är flexibel, prestigelös och samarbetar gärna i team • Har ett inkluderande förhållningssätt och ett stort hjärta för ungdomar • Ser helheten, men också individen och vet hur man bygger tillit Tjänsten är ett vikariat på ett år med möjlighet till förlängning ÖVRIGT Din ansökan gör du enkelt genom att bifoga ditt CV och svara på några urvalsfrågor kopplade till denna tjänst. Vi ber dig dock att inte bifoga personligt brev. Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun! https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Individ och familjeomsorgsförvaltningen befinner sig i en spännande fas där verksamheten förändras och utökas för att möta behov hos invånarna. En ny verksamhetsgren i form av Ungdomscentrum har skapats utifrån en förändrad samhällsbild och ökade behov hos ungdomar och unga vuxna med normbrytande beteende. Ungdomscentrum består av flera olika redan etablerade enheter som sammanförts och tillsammans har bildat Ungdomscentrum. Gemensamt för enheterna inom Ungdomscentrum är att alla arbetar med unga där det finns behov av samhällets stöd, med huvudfokus på behov kopplat till missbruk, kriminalitet och/eller annat normbrytande beteende. Enheterna inom Ungdomscentrum bildar en kedja från det förebyggande och uppsökande arbetet till utredning, bedömning och behandlade insatser på olika nivåer. Som medarbetare i någon av Ungdomscentrums enheter kan du förvänta dig en tät och daglig samverkan med flera olika yrkesroller där du som socialsekreterare blir en viktig del i kedjan. Fokus för ungdomscentrum är att erbjuda ett lättillgängligt, likvärdigt och sammanhållet stöd för målgruppen. Ungdomscentrum myndighet består av en utredningsgrupp med två metodhandledare och en enhetschef där kunskapsbredden spänner sig över ett brett fält med spetskompetens inom ungdomsvård med fokus på normbrytande beteende. Enheten är i en utvecklingsfas där vi implementerar nya arbetssätt samt lär med och av varandra. Du kommer ingå i en grupp av engagerade och erfarna socialsekreterare där vi tillämpar kollegialt stöd, nära och tätt stöd från arbetsledning samt regelbunden extern handledning. Enheten arbetar utifrån risk- behov- och mottaglighetsprinciperna (RBM) som en grund för hela Ungdomscentrum. Verksamheten har utbildats i bedömningsinstrument så som exempelvis ESTER som syftar till att systematisera och strukturera bedömning och dokumentation av risker, skydd, och insatser till unga. Hela verksamheten har utbildats i Kriminalitet som Livsstil som är ett arbetssätt för att förstå och behandla den kriminelles världsbild, självbild och tankemönster. Socialsekreterare till Ungdomscentrum Arbetsuppgifter Målgruppen för Ungdomscentrums myndighet är ungdomar med föräldrar och unga vuxna i åldern 13-20 år med fokus på behov kopplat till missbruk, kriminalitet och annat normbrytande beteende. Du utreder, fattar beslut och följer upp beviljade insatser enligt socialtjänstlagen (SoL), lagen om vård av unga (LVU) samt lagen om vård om missbrukare (LVM). Du kommer möta individer med varierad omfattning i problematik och behov. Arbetet är varierande, spännande och ibland utmanande och vilar på en systemteoretisk grund. Samverkan med interna och externa parter är centralt i det dagliga arbetet. Övrig information Innan erbjudande om anställning ges behöver ett utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Som anställd får du tillgång till friskvårdsbidrag, fri entré till Borås Stads badanläggningar, ett förmånligt flextidsavtal, möjlighet till utökade semesterdagar genom semesterväxling samt fler fina förmåner. Välkommen att söka ett spännande och utmanande arbete fullt av möjligheter! Kvalifikationer Vi söker dig som har socionomexamen med tidigare erfarenhet av myndighetsutövning inom social barn- och ungdomsvård och/eller vuxenområdet. Det är meriterande om du har erfarenhet av att hantera komplexa ärenden samt har särskilda kunskaper och/eller erfarenheter av att möta unga personer i missbruk eller kriminalitet. Du behöver ha ett tålmodigt engagemang för målgruppen och ett gott bemötande. Ett professionellt yrkesmässigt förhållningssätt är en självklarhet för dig och du gillar att samarbeta med kollegor och samarbetsparter. Det är även meriterande om du har erfarenhet från flera av socialtjänstens delar eller att du har en förståelse för helheten i socialtjänstens uppdrag. Du tar dig an nya arbetsuppgifter med ett genuint intresse och tycker om utmaningar. Du tycker det är spännande att få vara med att vidareutveckla vår enhet, du är nytänkande och har egna idéer. B-körkort är ett krav. Ansökan Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök jobbet" nedan.
Vill du ha ett omväxlande arbete och bli en del av ett proffsigt team som varje dag arbetar för att göra skillnad för familjer i Nacka som behöver stöd? Vi söker nu en vikarierande socialsekreterare. Var med och bli en värdefull del av vårt erfarna och kreativa team. Ditt uppdrag: Mottagningsgruppen svarar för den första kontakten med barn och familjer som är i behov av stöd och hjälp samt med vuxna våldsutsatta och våldsutövare. Vi bemannar jouren enligt schema under kontorstid, ger råd och stöd, lotsar rätt och gör skyddsbedömningar och förhandsbedömningar. Vi använder oss av ESTER-screening för bedömning av unga som har ett normbrytande beteende eller som befinner sig i riskzonen för att utveckla ett sådant beteende. Vi arbetar aktivt med familjernas egna resurser och med de frivilliga stödinsatser som finns i kommunen. Du kommer att ha nära samarbete med kollegor i organisationen och externa samverkanspartners. Mottagningen har också en viktig funktion i att vara socialtjänstens ansikte utåt, att informera och samverka med exempelvis skolor, förskolor, BVC och BUP. För att hålla hög kvalitet i verksamheten har du som medarbetare tillgång till nära arbetsledning och extern handledning samt goda möjligheter till kompetensutveckling. Gruppen består av en gruppledare och åtta socialsekreterare som arbetar med förhandsbedömningar av barn och unga, en gruppledare/samordnare och fyra socialsekreterare som arbetar med våld i nära relationer, en gruppledare och fem socialsekreterare i socialjouren samt en samordnare för Barncentrum. Gruppen leds av gruppchef. Är det här du? Vi lägger stor vikt vid din personlighet och söker dig som tycker om att arbeta i team såväl som självständigt, samt gillar att dela med dig av din kunskap. För att trivas i rollen bör du ha fallenhet för att bygga relationer då du kommer ha många kontaktytor, både internt och externt. Vi önskar att du som söker är nyfiken och kreativ och gillar utveckling. Rollen kräver att du har ett strukturerat arbetssätt samt god prioriteringsförmåga. Du arbetar rättssäkert och har en mycket god kommunikativ förmåga i så väl tal som skrift. Vi ser att du har: - Socionomexamen. - Erfarenhet av myndighetsutövning inom barn och unga - God dokumentationsförmåga Meriterande: Kunskap om och erfarenhet av Signs of Safety Någon av följande utbildningar: MI, FREDA, PATRIARK eller HEVA Vi erbjuder: Arbetsplatsen ligger i Nacka stadshus ett stenkast från Nacka forum. Att resa hit med buss tar 15 minuter från Slussen och 20 minuter från Gustavsberg. Nacka kommun värdesätter mångfald och har cirka 4 400 anställda som arbetar för att ge drygt 100 000 Nackabor god service, stor valfrihet och starkt inflytande. Här får du också tillgång till motionslokal i Nacka stadshus, friskvårdstimme och friskvårdsersättning. Lär mer om våra förmåner https://www.nacka.se/medarbetare/din-anstallning/. En arbetsgrupp med erfarna kollegor som är engagerade för sitt uppdrag i mottagningsgruppen. Intresserad? Tjänsten är ett vikariat med start 1 september 2025 tom den 30 september 2026. Vill bli en del av Nacka kommun, tveka inte att skicka in din ansökan! Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta gruppchef Inga-Lina Lindqvist på [email protected] och 08-718 92 37 Vi ser fram emot att få din ansökan! Urvalet kommer att ske löpande och denna tjänst kan komma att tillsättas före ansökningstidens utgång. Sista ansökningsdag är 2025-07-06. Nacka är en av Sveriges mest attraktiva och välrenommerade kommuner. Med fokus på mål, resultat, hållbart medarbetarengagemang och ständig utveckling strävar Nacka efter att bli bäst på att vara kommun. Nacka kommun är arbetsgivaren för dig som med stor frihet förnyar och gör skillnad.
Om arbetsplatsen I staden ansvarar socialförvaltningen för individ- och familjeomsorg. Vårt uppdrag är att möjliggöra för invånare att bli självständiga i livet så att de kan ta en aktiv del i samhället. Vi har genomgått en spännande organisationsförändring med fokus på att skapa en mer tillgänglig socialtjänst utifrån tre huvudområden: myndighet, insatser och service samt boende. I oktober trädde den nya organisationen i kraft. Vi har höga ambitioner och vi vill erbjuda insatser med hög kvalitet utifrån invånarnas behov. Vi behöver utöka med en teamledare. Meningsfull sysselsättning är en mötesplats som riktar sig mot en målgrupp som har psykisk funktionsnedsättning. Vi utgår från hantverk och social samvaro med möjlighet till återhämtningsinriktat stöd utifrån invånarens förutsättningar. Det finns möjlighet till arbetslivsinriktad rehabilitering mot arbete och studier utifrån specifika villkor. Invånare kan idag själva anmäla intresse till sysselsättningen. Behandling för missbruk riktar sig till vuxna som har problem med alkohol, narkotika eller spelberoende. Behandlingen finns både som internatboende och öppenvård. Vi erbjuder olika behandlingsmetoder. Invånare kan komma till behandlingen via beslut från Socialförvaltningen eller själva anmäla intresse. Arbetsuppgifter Som teamledare har du stora möjligheter att påverka arbetet i vardagen och vara med i utvecklingsarbete tillsammans med enhetschef och medarbetare. Vårt arbete ska utgå ifrån evidensbaserade metoder och beprövad erfarenhet med hög kvalitet. Teamledaren är en operativ och närvarande ledare, som stöttar och coachar i det dagliga arbetet. Du ansvarar för att leda och samordna arbetet i vardagen samt att arbetet utförs effektivitet med hög kvalitet. Du är med på regelbundna ärendegenomgångar och stöttar verksamheterna utifrån sina uppdrag. Du har fokus på verksamhetens riktning mot de mål som är uppsatta. Verksamheten är en del i ett större sammanhang och en viktig del av arbetet är att samverka och samarbeta med andra, både internt och externt. Du verkar för en positiv syn på invånarnas resurser och ett öppet klimat med ett serviceinriktat förhållningssätt. Vad vi erbjuder Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med möjligheter till egen utveckling. Arbetsplatsen är rökfri och hälsomedveten. Som anställd får du ett friskvårdsbidrag på 3000 kronor per år. En arbetsplats där du som medarbetare är viktig och där ditt arbete gör skillnad. Ett strukturerat stödsystem och tillgång till kompetenta kollegor och ledning. Vi erbjuder dig ett spännande uppdrag där du kommer att få arbeta verksamhetsnära i en ledande befattning. På vår arbetsplats är dialog och teamkänsla en självklarhet. Kvalifikationer För arbetet krävs • Socionomexamen eller annan akademisk examen inom socialt arbete med minst 180 högskolepoäng som arbetsgivaren bedömer likvärdig. • Minst 4 års erfarenhet av arbete med målgruppen inom socialtjänsten. • Goda kunskaper och erfarenheter av socialt arbete och samverkan utifrån målgruppen med psykisk ohälsa och missbruk. • Erfarenhet av att praktisera adekvat lagstiftning och evidensbaserade metoder. • Ha lätt för att använda och lära dig digitala system samt kunna uttrycka dig på svenska i tal och skrift • Att du har B-körkort och att vill köra bil i arbetet Meriterande • Erfarenhet av att leda andra, i grupper och processer. • Adekvat utbildning att leda andra. • Utbildning/kunskap i och om evidensbaserade metoder. Stor vikt kommer läggas på personlig lämplighet. Att jobba i Helsingborgs stad Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon. Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden: https://helsingborg.se/arbete/sa-ar-det-att-jobba-i-staden/ Övrig information Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningsperioden. Sista ansökningsdag: 2025-07-06 Anställningsform: Tillsvidareanställning Omfattning: 100% Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse Antal tjänster: 1 För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vill du ha ett arbete där du får möjligheten att göra skillnad för våra invånare, då är du varmt välkommen att söka jobb hos oss! Gnosjö kommun är en liten kommun i västra Småland med cirka 9 800 invånare och ungefär 900 kommunanställda. På vår arbetsplats är kontaktvägarna korta och det finns en närhet till de olika förvaltningarna, som bara den lilla kommunen kan erbjuda. Kommunen har ett starkt näringsliv som präglas av den välkända Gnosjöandan där samarbete, klurighet och ett lösningsorienterat förhållningssätt visar på att allt är möjligt. Denna anda präglar även invånarna och hela kommunen. Myndighet och Social välfärd är en del av Socialförvaltningen. Här finns all myndighetsutövning inom förvaltningen. Inom barn och unga arbetar socialsekreterare och socialassistent i nära samverkan. Vi arbetar med ständiga förbättringar och ser kontinuerligt över vårt kvalitetsarbete. Nu söker en ny medarbetare till vår enhet. Vår arbetsplats präglas av stort engagemang och hög kompetens. Vi erbjuder dig ett meningsfullt arbete på en spännande arbetsplats där det finns stora utvecklingsmöjligheter då vi välkomnar engagemang och nya idéer. Välkommen med din ansökan redan idag! ARBETSUPPGIFTER Tjänsten som mottagningssekreterare ingår i enheten för barn och unga, där vi har ett stort engagemang för de barn, unga och familjer som vi arbetar med. Dina arbetsuppgifter som socialsekreterare på mottaget blir i första hand att ta emot orosanmälningar och ansökningar samt agera rådgivande i kontakt med privatpersoner och andra professioner. Andra arbetsuppgifter som kommer att ingå är mindre utredningar, yttranden och ansökningar. I tjänsten ansvarar du för att driva ärenden framåt och att aktuell lagstiftning samt rutiner följs. Du kommer ingå i ett team som består av totalt 6 socialsekreterare, en socialassistent samt en enhetschef. ( I gruppen är det bra sammanhållning, god stämning och man hjälper varandra. Vi samarbetar med kommunens öppenvård, där behandlare, fältsekreterare, familjecentralen och boendestödjare finns. Vi verkar i en liten kommun och den lilla kommunens styrka är just korta beslutsvägar och flexibilitet, men detta grundar sig också på att vi alla hjälps åt. Vi värderar därför samarbete och samverkan högt. Här avses både internt inom kommunen samt med t.ex. hälso-/sjukvård och andra kommuner. KVALIFIKATIONER • För att arbeta med barn och unga inom socialtjänsten krävs att man har en socionomexamen eller utbildning i enlighet med socialstyrelsens behörighetsreglering. • Vi söker därför dig som är utbildad socionom och du behöver ha några års erfarenhet av att ha arbetat med myndighetsutövning för barn och unga. • Du behöver en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift då dokumentation utgör en viktig del i vårt arbete. • B-körkort är ett krav. Som person är du trygg i dig själv, strukturerad, ansvarstagande, drivande och gilla att samarbeta. Är du dessutom kreativ, prestigelös och har humor så kommer du att trivas i vårt team! Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Vi vill att du ska trivas, må bra och utvecklas med oss i Gnosjö kommun och vill därför erbjuda dig bland annat: - Konkurrenskraftig lön - Kompetensutveckling - Extern handledning - Friskvårdsbidrag - Betald semester från första anställningsåret. - En verksamhet med goda relationer. - En verksamhet med den lilla kommunens fördelar. Beslutsvägarna är korta, och det finns en närhet till politiska beslutsfattare. - En verksamhet som hjälps åt över gränserna och där vi bryr oss om varandra. Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Utdrag ur polisregistret krävs för att arbeta hos oss då man har en direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar. Intervjuer kommer att ske löpande under annonseringstiden. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gnosjö kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka din ansökan via vårt rekryteringsverktyg "Offentliga jobb". Ansök direkt via länken i annonsen. Välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Gnosjö kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Individ och familjeomsorgsförvaltningen befinner sig i en spännande fas där verksamheten förändras och utökas för att möta behov hos invånarna. En ny verksamhetsgren i form av Ungdomscentrum har skapats utifrån en förändrad samhällsbild och ökade behov hos ungdomar och unga vuxna med normbrytande beteende. Ungdomscentrum består av flera olika redan etablerade enheter som sammanförts och tillsammans har bildat Ungdomscentrum. Gemensamt för enheterna inom Ungdomscentrum är att alla arbetar med unga där det finns behov av samhällets stöd, med huvudfokus på behov kopplat till missbruk, kriminalitet och/eller annat normbrytande beteende. Enheterna inom Ungdomscentrum bildar en kedja från det förebyggande och uppsökande arbetet till utredning, bedömning och behandlade insatser på olika nivåer. Som medarbetare i någon av Ungdomscentrums enheter kan du förvänta dig en tät och daglig samverkan med flera olika yrkesroller där du som socialsekreterare blir en viktig del i kedjan. Fokus för ungdomscentrum är att erbjuda ett lättillgängligt, likvärdigt och sammanhållet stöd för målgruppen. Ungdomscentrum myndighet består av en utredningsgrupp med två metodhandledare och en enhetschef där kunskapsbredden spänner sig över ett brett fält med spetskompetens inom ungdomsvård med fokus på normbrytande beteende. Enheten är i en utvecklingsfas där vi implementerar nya arbetssätt samt lär med och av varandra. Du kommer ingå i en grupp av engagerade och erfarna socialsekreterare där vi tillämpar kollegialt stöd, nära och tätt stöd från arbetsledning samt regelbunden extern handledning. Enheten arbetar utifrån risk- behov- och mottaglighetsprinciperna (RBM) som en grund för hela Ungdomscentrum. Verksamheten har utbildats i bedömningsinstrument så som exempelvis ESTER som syftar till att systematisera och strukturera bedömning och dokumentation av risker, skydd, och insatser till unga. Hela verksamheten har utbildats i Kriminalitet som Livsstil som är ett arbetssätt för att förstå och behandla den kriminelles världsbild, självbild och tankemönster. Socialsekreterare till Ungdomscentrum Arbetsuppgifter Målgruppen för Ungdomscentrums myndighet är ungdomar med föräldrar och unga vuxna i åldern 13-20 år med fokus på behov kopplat till missbruk, kriminalitet och annat normbrytande beteende. Du utreder, fattar beslut och följer upp beviljade insatser enligt socialtjänstlagen (SoL), lagen om vård av unga (LVU) samt lagen om vård om missbrukare (LVM). Du kommer möta individer med varierad omfattning i problematik och behov. Arbetet är varierande, spännande och ibland utmanande och vilar på en systemteoretisk grund. Samverkan med interna och externa parter är centralt i det dagliga arbetet. Övrig information Innan erbjudande om anställning ges behöver ett utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Som anställd får du tillgång till friskvårdsbidrag, fri entré till Borås Stads badanläggningar, ett förmånligt flextidsavtal, möjlighet till utökade semesterdagar genom semesterväxling samt fler fina förmåner. Välkommen att söka ett spännande och utmanande arbete fullt av möjligheter! Kvalifikationer Vi söker dig som har socionomexamen med tidigare erfarenhet av myndighetsutövning inom social barn- och ungdomsvård och/eller vuxenområdet. Det är meriterande om du har erfarenhet av att hantera komplexa ärenden samt har särskilda kunskaper och/eller erfarenheter av att möta unga personer i missbruk eller kriminalitet. Du behöver ha ett tålmodigt engagemang för målgruppen och ett gott bemötande. Ett professionellt yrkesmässigt förhållningssätt är en självklarhet för dig och du gillar att samarbeta med kollegor och samarbetsparter. Det är även meriterande om du har erfarenhet från flera av socialtjänstens delar eller att du har en förståelse för helheten i socialtjänstens uppdrag. Du tar dig an nya arbetsuppgifter med ett genuint intresse och tycker om utmaningar. Du tycker det är spännande att få vara med att vidareutveckla vår enhet, du är nytänkande och har egna idéer. B-körkort är ett krav. Ansökan Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök jobbet" nedan.
Välj ett jobb för att visa detaljer