Barnsekreterare till Enheten för familjestöd och familjehem

Välkommen till Härryda, en kommun som vågar! Här siktar vi mot att ha Sveriges bästa skolor och näringslivsklimat, omsorg av högsta kvalitet och attraktivt samhällsbyggande. Tillsammans är vi 3000 medarbetare som gör mötet med Härryda kommun enkelt. Med mod, nytänkande och handlingskraft inspirerar vi varandra och levererar service med kompetens och kvalitet. Härryda kommun har de tre senaste åren placerat sig i topp i Dagens Samhälles årliga ranking av Årets superkommun. Vi söker dig som är engagerad, öppen för olika perspektiv och vill skapa lösningar som håller för kommande generationer. Du hittar oss mellan Göteborg och Borås med Landvetter flygplats mitt i kommunen. Tillsammans åstadkommer vi mer! Vill Du vara med och utveckla familjehemsvården? Verksamheten Barn och Familj i Härryda består av tre enheter. En av enheterna har vårt förebyggande arbete med inriktning samverkan och serviceinsatser. Vi har också en enhet med utredning, ViNr och ett säkerhetsteam. Enhet för familjestöd och familjehem, där vi nu söker en barnsekreterare, arbetar i nära samarbete med de övriga enheterna. Enheten för familjestöd och familjehem, som har sina lokaler i kommunhuset i Mölnlycke, består av fem barnsekreterare, fem familjehemssekreterare, sju familjebehandlare och ingår i verksamhetsområdet Barn och familj. Enheten har också förstärkt med en familjebehandlare med särskilt fokus kring insatser för de placerade barnen. På enheten arbetar också två 1:e socialsekreterare. Hos oss kommer du att få stöd av enhetschef och 1:e socialsekreterare, en rimlig arbetsbelastning och stor möjlighet att påverka sitt arbete. Gruppen är engagerad, mycket erfaren och har högt fokus på de placerade barnens vård och utvecklingsarbete. Vi arbetar medvetet för att tillvarata de resurser som finns i den enskildes nätverk och för det krävs flexibilitet och prestigelöshet. Den mindre kommunen och Härrydas egen organisation möjliggör ett gott och nära samarbete med övriga enheter inom såväl socialtjänsten som andra verksamheter. På enheten har vi arbetat metodiskt för att utveckla familjehemsvården, där medarbetarna i hög grad driver och deltar i utvecklingsarbetet. Hela Barn och Familj arbetar med Signs Of Safety som metod och förhållningssätt. ARBETSUPPGIFTER Hos oss är du med och utvecklar familjehemsvården och bidrar med dina kunskaper och erfarenheter! Vi arbetar aktivt tillsammans för att nå förbättrade livsvillkor och med familjen hitta lösningar för barnen och deras familjer i första hand i deras hemmiljö och nätverk. Som barnsekreterare har du ditt fokus på det placerade barnet/den unge och följer upp vården för att barnet skall få god vård, utveckling och gynnande skolgång. Du har regelbundna besök i familjehemmet, enskilda samtal med barnet samt kontakt med familjehemsföräldrarna, med vårdnadshavarna och/ eller andra viktiga personer i barnens nätverk. I arbetet ingår det också att bl.a. utreda frågor som rör oro för barnet, begäran om hemflytt eller vårdnadsöverflytt samt att var sjätte månad överväga/ompröva vården. Familjehemssekreterare och barnsekreterare för barnet samarbetar nära för att de placerade barnen ska få en god omsorg. Vi samverkar också tätt med kollegorna på enheterna inom Barn och Familj och övriga samarbetspartners. Du deltar aktivt i vårt pågående utvecklingsarbete och bidrar med dina erfarenheter och kunskaper. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen och erfarenhet av myndighetsutövning inom Individ-och familjeomsorgens arbete med barn och unga. Annan erfarenhet inom yrkesområdet utöver det är meriterande. Likaså är vidareutbildning inom området barn och familj och Signs Of Safety. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, god förmåga till samarbete med andra och din vilja att bidra till ett positivt arbetsklimat. Du ska ha ett öppet och förtroendeskapande förhållningssätt och vara trygg i din yrkesroll. Som barnsekreterare behöver du ha en personlig mognad och en god förmåga att skapa goda relationer med barn och deras familjer samt alla de parter som du samverkar med. För att trivas i rollen som barnsekreterare hos oss behöver du vara en person som är strukturerad i ditt sätt att arbeta, men du behöver kunna vara flexibel och inte vara rädd för att tänka nytt. Det är viktigt att du kan arbeta självständigt och genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du har en problemlösande analytisk förmåga. Tjänsten kräver att du har lätt för att uttrycka dig i både tal och skrift. Du behöver kunna vara aktiv med att bidra i vårt arbete att förbättra rutiner och metoder för en vård med god kvalitet och i enlighet med vårt förhållningssätt Signs of Safety. Arbetet innebär resor varför B-körkort är ett krav. För att erhålla anställning ska utdrag ur Polisens belastningsregister uppvisas. ÖVRIGT Anställning av tjänsten sker om erforderliga beslut fattas. Rekryteringsprocessen med intervjuer kommer att påbörjas och ske löpande innan ansökningstiden tagit slut. Välkommen med Din ansökan! Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. I första hand ser vi att du söker tjänsten via vårt rekryteringssystem. Behöver du teknisk hjälp med att söka tjänsten i rekryteringssystemet? Kontakta Visma Recruit kundservice på tel: 0771-693 693. Vi vill upplysa om att din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

10 maj 2024
Sista ansökan:
9 juni 2024
Försörjningsstödshandläggare sökes!

Vill du ha en spännande tjänst med fokus på rättssäker handläggning och professionellt bemötande? Individ- och familjeomsorgen i Kumla består av fyra enheter; vuxenenheten, familjeenheten, biståndsenheten och kvalitets- och utvecklingsenheten. Tjänsten som försörjningsstödshandläggare ligger under vuxenenheten som består av 14 medarbetare som handlägger försörjningsstöd, missbruk, Våld i nära relation och boende. På enheten finns också en öppenvård för missbruk och en boendekoordinator som jobbar riktat med boendefrågor. Enheten leds av enhetschef och gruppledare som båda har mångårig erfarenhet av handläggning och utförande inom enhetens områden. På försörjningsstöd har vi under de senaste åren gjort en stor utvecklingsresa där vi aktivt arbetat med målet att snabbare få ut våra klienter i självförsörjning genom att ge rätt insats till rätt individ. Vår ansökningsprocess är delvis digitaliserad vilket gör det lättare för våra klienter att följa processen i sina ärenden samtidigt som våra handläggare får mer tid att arbeta aktivt i varje enskilt ärende. ARBETSUPPGIFTER Ditt arbete blir att utreda, bedöma och fatta beslut om rätten till ekonomiskt bistånd enligt socialtjänstlagen. Försörjningsstöds primära uppdrag är att verka för att den enskilde så snart som möjligt når egen försörjning. Som handläggare på försörjningsstöd ansvarar du för att tillsammans med den enskilde gemensamt jobba för att nå detta mål. Du kommer ha ett nära samarbete med andra aktörer runt individen såsom kommunens arbetsmarknadsenhet, Arbetsförmedlingen, sjukvården och andra samverkansparters. I uppdraget ingår även att bedriva omvärldsbevakning och vid behov medverka i verksamhetens utvecklingsarbete. På IFO har vi ett tydligt fokus på att ge våra kommuninvånare bästa möjliga stöd på hemmaplan, vår uppfattning är att detta bäst sker genom samverkan mellan våra enheter och andra aktörer runt individen. Att vara flexibel i att hitta de bästa lösningarna för de individer du arbetar med i samverkan med andra, kommer därför att vara en viktig del i ditt arbete. Vi vill att du ska trivas, utvecklas och lyckas med ditt uppdrag. Vi satsar därför på ett nära stöd från kollegor, gruppledare och chef. Vi satsar också på kompetensutveckling för att skapa förutsättningar för dig och dina kollegor att lyckas i arbetet att uppnå våra mål. Vi erbjuder även goda möjligheter till friskvård i syfte att få en hälsosam arbetsplats. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är socionom och har erfarenhet av handläggning inom SoL. Arbetet ställer höga krav på rättssäker handläggning och dokumentation vilket kräver god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av verksamhetssystemet Lifecare. Vi förväntar oss att du är en ansvarstagande medarbetare som kan vara flexibel och hitta lösningar med individen i centrum. Vi ser att du behöver vara orädd och ha en god förmåga att hantera olika situationer och att möta människor i olika lägen i livet. Du behöver också ha en god förmåga att prioritera. Vi förväntar oss också att du arbetar självständigt, lösningsfokuserat och du är trygg i att fatta beslut. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi ser fram emot din ansökan! Intervjuer kan komma att ske löpande under annonseringstiden. ÖVRIGT Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställningen kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Har du skyddade personuppgifter? Kontakta HR-avdelningen direkt på telefon 019-588 000 så hjälper vi dig med en säker ansökan. Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings- och rekryteringsföretag. Kumla kommun är en tillväxtkommun som ligger centralt i Örebro län och har drygt 22 500 invånare. I kommunen finns framgångsrika företag, ett rikt kultur- och fritidsutbud, god kommunal service samt utmärkta kommunikationer. Kumlas Vision 2040 innebär Kumla är en trygg, familjevänlig plats där människor känner en samhörighet och ett sammanhang. Den blomstrande och gröna småstaden har bostäder, men även de jobb, den service och det utbud som behövs för en komplett vardag. Vi känner oss stolta över vårt Kumla! För att se lite av det som hände under 2023 klicka här: https://youtu.be/xaWHncAO8jg?si=eM60O_6E8d9pAk4E

10 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Socialsekreterare, Socialpsykiatri till en kommun i Stockholms län!

Vi söker Dig som innehar socionomexamen samt minst två års arbetserfarenhet inom området socialpsykiatri till ett uppdrag i en kommun i Stockholms län. Du behöver ha god erfarenhet av myndighetsutövning och handläggning enligt SoL. Uppdraget är på heltid. Uppdraget startar så snart som möjligt och pågår under två månader.  Arbetsuppgifter Utredning samt handläggning enligt SoL inom socialpsykiatri för målgruppen vuxen. Arbetet ska ske på arbetsplatsen, viss möjlighet till distansarbete.  Är du inom området och tillgänglig under perioden? Tag chansen och ansök uppdraget redan idag! Anställning Du kommer att bli anställd som konsult för Vårdlänken Bemanning Rekrytering, med varierande arbetstider och tjänstegrad efter överenskommelse. Som konsult hos oss erbjuds du: • Konkurrenskraftig lön och intressanta uppdrag i olika verksamheter • Kollektivavtal, tjänstepension, friskvårdsbidrag och semesterersättning • Stora möjligheter att själv välja arbetsplats och arbetstider • Hjälp med resa och boende om du arbetar på annan ort • Introduktion och kontinuerlig coachning så att du snabbt kommer in i din roll • En dedikerad och tillgänglig konsultchef, som själv varit verksam inom ditt yrkesområde • Inbjudningar till seminarier och konsultträffar Vårdlänken är ett auktoriserat bemanningsföretag genom arbetsgivarorganisationen Almega – en trygghet för dig som konsult. Det innebär bland annat att vi har kollektivavtal och gedigna ansvars- och olycksfallsförsäkringar för våra konsulter, samt att vi betalar in till din tjänstepension från den allra första kronan du tjänar. Ansökan Varmt välkommen att skicka in din ansökan till oss via ansökningsformuläret. Urval och intervjuer sker löpande, så vi tar tacksamt emot din ansökan så snart som möjligt. Vid frågor om tjänsten, var vänlig kontakta kontaktpersonen nedan. På www.vardlanken.se/lediga-jobb presenterar vi alla våra lediga uppdrag. Om oss Vårdlänken Bemanning Rekrytering förmedlar intressanta konsultuppdrag och tjänster till dig som är läkare, sjuksköterska, undersköterska, fysioterapeut, arbetsterapeut, socionom, chef eller har annan profession inom vård eller socialt arbete. Vårt mål är att ge dig ett flexibelt och utvecklande arbetsliv, samtidigt som vi tillsammans bidrar till en välfungerande vård- och omsorgssektor genom rätt kompetens på rätt plats. Vi har över 25 års erfarenhet av vårdbemanning. Våra kunder är både privata och offentliga aktörer inom hälsovård, sjukvård och omsorg över hela Sverige. Vi hjälper dem med skräddarsydda bemanningslösningar och hjälper även till att rekrytera personal till fasta tjänster. Det gör oss till helhetsleverantör av kompetens inom vård- och omsorgsområdet. Läs mer på www.vardlanken.se, samt följ oss på Linkedin: www.linkedin.com/company/vardlanken

10 maj 2024
Sista ansökan:
17 maj 2024
Socialsekreterare mottag barn och unga sökes till Stockholms län!

Vi söker Dig som har en socionomexamen och som har minst tre års arbetserfarenhet inom barn och unga mottagning myndighet till ett uppdrag hos en kommun i Stockholms län. Uppdraget startar i början av maj och pågår under juni månad. Arbetsomfattning är heltid. Du ska ha erfarenhet av förhandsbedömningar och kortare utredningar och erfarenhet av att ingå i jour. Du ska vara trygg och självgående i dina arbetsuppgifter och du då står för ett professionellt och respektfullt bemötande gentemot både klienter,  kollegor och samverkanspartners. Du ska ha utbildning inom och ha arbetat enligt BBIC och handläggning utifrån aktuell lagstiftning, SoL och LVU . Du ska kunna arbeta på arbetsplatsen. Är du inom området och tillgänglig under efterfrågad period? Tillsättning sker med kort varsel, skicka gärna in din ansökan redan idag! Arbetsuppgifter Sedvanliga arbetsuppgifter som socialsekreterare inom mottag barn och unga. Du kommer att arbeta i mottagningsgrupp, vilket är den grupp som träffar de som är i behov av stöd först. Du kommer att ta emot anmälningar och ansökningar, du gör skyddsbedömningar och samtalar med barn, ungdomar och vårdnadshavare. Samverkan sker med interna och externa samarbetspartners. I ditt uppdrag kommer du att ingå i jour och bemanning på kontorstid.  Anställning Du kommer att bli anställd som konsult för Vårdlänken Bemanning Rekrytering, med varierande arbetstider och tjänstegrad efter överenskommelse. Som konsult hos oss erbjuds du: • Konkurrenskraftig lön och intressanta uppdrag i olika verksamheter • Kollektivavtal, tjänstepension, friskvårdsbidrag och semesterersättning • Stora möjligheter att själv välja arbetsplats och arbetstider • Hjälp med resa och boende om du arbetar på annan ort • Introduktion och kontinuerlig coachning så att du snabbt kommer in i din roll • En dedikerad och tillgänglig konsultchef, som själv varit verksam inom ditt yrkesområde • Inbjudningar till seminarier och konsultträffar Vårdlänken är ett auktoriserat bemanningsföretag genom arbetsgivarorganisationen Almega – en trygghet för dig som konsult. Det innebär bland annat att vi har kollektivavtal och gedigna ansvars- och olycksfallsförsäkringar för våra konsulter, samt att vi betalar in till din tjänstepension från den allra första kronan du tjänar. Ansökan Varmt välkommen att skicka in din ansökan till oss via ansökningsformuläret. Urval och intervjuer sker löpande, så vi tar tacksamt emot din ansökan så snart som möjligt. Vid frågor om tjänsten, var vänlig kontakta kontaktpersonen nedan. På www.vardlanken.se/lediga-jobb presenterar vi alla våra lediga uppdrag.

10 maj 2024
Sista ansökan:
17 maj 2024
Socionom till BUP-mottagningen Halmstad

Nu söker vi på BUP-mottagningen i Halmstad en socionom som är nyfiken på eller har erfarenhet av barnpsykiatri. Hos oss är du med och bidrar samt tar del av bred och varierad psykiatrisk kompetens. Här arbetar vi ständigt med att utveckla verksamheten tillsammans! Varmt välkommen till oss på BUP i Halmstad! Arbetsuppgifter Som socionom arbetar du självständigt med varierande arbetsuppgifter inom yrkesområdet. Du har samtal med barn och föräldrar och leder gruppverksamhet. När du kommit in i arbetet gör du också akuta bedömningar och träffar patienter på nybesök. Vi arbetar mycket och gärna med personlig vidareutveckling och kompetenshöjning för dig som anställd så att vi tillsammans kan möta barn och ungdomars olika behov. I ditt arbete ingår även samverkan med vårdgrannar, skola och socialtjänst vid behov. Genom teamarbete tillsammans med övriga yrkesgrupper på mottagningen samarbetar vi med patientens bästa i fokus. På regelbundna teamkonferenser finns möjlighet att diskutera ärenden och därigenom få tillgång till övriga yrkeskategoriers kompetens och olika synvinklar. För oss är det viktigt att man känner sig trygg i sitt arbete och vi arbetar kontinuerligt med vårt introduktionsprogram där du har egen mentor som stöd i ditt arbete. Om arbetsplatsen Psykiatrin Halland är Region Hallands förvaltning för all offentlig specialistpsykiatri. Här ingår psykiatri för barn, ungdomar och vuxna, såväl öppen som heldygnsvård. Psykiatrin Halland har ca 850 medarbetare och verksamheter i alla regionens kommuner. Psykiatrin leds av en förvaltningschef, verksamhetschefer samt avdelningschefer. Arbetsplatsen är belägen på sjukhusområdet i Halmstad. På Barn- och ungdomspsykiatriska mottagningen arbetar cirka 50 personer. Vi är uppdelade i två mottagningar med identiska uppdrag, egen avdelningschef för respektive mottagning och vi utökar kontinuerligt verksamheten. Hos oss arbetar psykologer, socionomer, läkare, sjuksköterskor, undersköterska, specialpedagog, arbetsterapeut och medicinska sekreterare i team. Vi erbjuder specialistpsykiatriska bedömning, diagnosticering, utredning och behandling genom samtal och/eller läkemedel för barn i åldrarna 0-17 år. Vårt mål är alltid att ha ett nära och välfungerande samarbete med skola, socialtjänst och andra vårdenheter för att kunna tillgodose barn och ungdomars behov av ett fungerande nätverk för att på så sätt skapa en helhet. Som anställd hos oss har du tillgång till bred psykiatrisk kompetens hos våra olika professioner. Vi arbetar ständigt med att utveckla vår verksamhet. Digitaliserade vårdkontakter är ett utvecklingsområde som vi kontinuerligt arbetar med och som nu finns tillgängligt som komplement till fysiska patientbesök. Kvalifikationer Vi söker dig som har socionomexamen. Tidigare erfarenhet av behandling av barn och ungdomar anses meriterande liksom att leda grupper. Det anses också meriterande om du har relevanta kunskaper inom psykiatri liksom vidareutbildning inom KBT steg 1. För den här tjänsten är det viktigt att du har god samarbetsförmåga, samt trygghet i att arbeta både självständigt och i team. Du är flexibel i ditt arbetssätt och vågar utmana och utveckla dig själv på vägen mot våra gemensamma mål. För dig är det självklart med ett gott bemötande mot patienter, deras anhöriga och dina kollegor. Vi är ett team som trivs tillsammans och har god sammanhållning. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Varmt välkommen med din ansökan! Vårt erbjudande För oss är det viktigt att du ska trivas och utvecklas i ditt arbete.  Läs mer om vilka https://www.regionhalland.se/jobb-och-karriar/formaner/ vi kan erbjuda dig som anställd. Övrigt Inför eventuell anställning görs alltid kontroll i belastnings- och misstankeregistret. Om Region Halland Region Halland är till för alla som bor och arbetar här i Halland. Vi är över 8 000 medarbetare inom 370 olika yrken som alla arbetar för att erbjuda en god hälso- och sjukvård och att främja tillväxt och utveckling. Vi ansvarar också för kollektivtrafiken i Halland och driver frågor inom områden som näringsliv, kultur och utbildning. Vår vision är ”Halland ­ – bästa livsplatsen” och med det menar vi att Halland ska bli den bästa platsen att bo på, utbilda sig, arbeta och driva företag i. Vi har kommit en bra bit på vägen, välkommen att följa med oss på vår resa! https://www.regionhalland.se/om-region-halland/ Strävan efter jämställdhet, mångfald och likvärdiga villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av Region Hallands värdegrund. Region Halland krigsplacerar all tillsvidareanställd personal. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Region Halland har upphandlade avtal.

10 maj 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024
Erfaren socialsekreterare till Mottaget Barn- och Unga

Socialförvaltningen Nordost arbetar för att ge invånare i nordöstra Göteborg en likvärdig och effektiv välfärd med möjlighet att leva trygga och självständiga liv. Förvaltningen ger stöd till individer och familjer enligt Socialtjänstlagen. Vi erbjuder också aktiviteter och mötesplatser som kan ge barn och ungdomar en meningsfull fritid. Dessutom arbetar förvaltningen aktivt med krisstöd, trygghetsfrågor, föreningsliv, folkhälsa samt kontakter med invånare och civilsamhälle. Välkommen till en levande förvaltning i ett dynamiskt stadsområde - här jobbar vi för gemenskap och öppenhet med fokus på dem vi är till för! ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig med erfarenhet av att arbeta med barn- och unga inom socialtjänsten, till mottaget på avdelningen barn och unga myndighet där vi erbjuder ett omväxlande och meningsfullt arbete tillsammans med barn och deras familjer. På mottaget arbetar sjutton socialsekreterare, tre 1:e socialsekreterare och en enhetschef, vilket möjliggör nära arbetsledning och metodhandledning i såväl grupp som individuellt. Enheten Barn- och Unga Mottag kännetecknas av bred kompetens, ett gott arbetsklimat och där medarbetare och arbetsledning har mångårig erfarenhet. Vi arbetar med barn och deras familjers bästa i första rummet och har ett nära och prestigelöst kollegialt stöd. Vi arbetar utifrån SoL och LVU samt med arbetssättet Barns Behov i Centrum (BBiC), Signs of Safety, rådande lagstiftning samt i enlighet med aktuell delegationsordning. Vi tar emot orosanmälningar och ansökningar gällande barn 0-17 år och vi har jourberedskap att agera i akuta situationer. Vi gör risk- och skyddsbedömningar kring barns situation samt rättssäkra förhandsbedömningar som underlag för om utredning ska inledas eller inte. Vi handlägger även vissa yttranden. En viktig arbetsuppgift är också att förebygga desinformation genom att möta de vi är till för samt andra professionella på deras arenor för att skapa dialog och ge korrekt information om socialtjänstens arbete. Vi ger en god service, vägleder och ger råd och stöd till de som söker kontakt med socialtjänstens verksamhet för barn och deras familjer, såväl privatpersoner, andra professionella och samverkanspartners. Som anställd i socialförvaltningen Nordost har du tillgång till en gedigen introduktion, en mängd utbildningar utifrån behov och intresseområde, löpande kompetensutveckling och extern handledning. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen och som har erfarenhet av myndighetsutövning med barn och unga sedan tidigare. Du har särskilt intresse inom områden som normbrytande beteende, psykisk ohälsa, våld i nära relation och barns rättigheter och behov. Du som söker har ett tydligt barnperspektiv och är mån om ett gott bemötande. Du lyssnar på personen du möter och anpassar din kommunikation efter mottagare och situation. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du ansvarar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med barnets bästa i fokus. Du tycker om att dokumentera, du är lyhörd och lyssnar på andra människor i syfte att förstå deras behov. Du tycker samarbete är viktigt och du tilltalas av ett omväxlande arbete samtidigt som du är stresstålig. Kring barn och ungdomar finns många aktörer och vi lägger därför stor vikt vid din förmåga att samverka, både internt och externt, vilket kräver en hög grad av flexibilitet och eget ansvar. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du har förmåga att ha ett öppet synsätt och förhållningssätt samt att du har en förmåga att se lösningar istället för hinder i arbetet med barnen, deras familjer och övrigt nätverk runt barnet. Intervjuer genomförs löpande så välkommen med din ansökan till oss på Barn och Unga Mottag i Nordost! ÖVRIGT För tjänster som innebär direkt och regelbunden kontakt med barn under 18 år behöver du kunna uppvisa ett giltigt utdrag ur belastningsregistret innan du börjar arbeta hos oss. Utdraget beställs direkt från Polisens hemsida https://polisen.se/belastningsregistret?mtm_campaign=utdrag&mtm_kwd=post0623 För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev. Har du skyddade personuppgifter skall du INTE ansöka via systemet utan kontakta rekryterande chef för hantering av din ansökan. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Stadsområdet har goda kommunikationer och närhet till Göteborgs centrum. Här finns unika naturområden och en varierad bebyggelse där utveckling, förnyelse och expansion sker inom många områden. Stadsområdets struktur och mångfalden bland invånare och medarbetare gör arbetet hos oss utvecklande och lärorikt. Som anställd hos oss gör du en viktig insats för att Nordost ska vara ett attraktivt område att leva, verka och bo i. Genom ditt arbete är du med och utvecklar staden tillsammans med andra. Vill du vara en del av detta?

10 maj 2024
Sista ansökan:
24 maj 2024
Socialsekreterare till försörjningsstöd i Socialförvaltningen Nordost

Socialförvaltningen Nordost arbetar för att ge invånare i nordöstra Göteborg en likvärdig och effektiv välfärd med möjlighet att leva trygga och självständiga liv. Förvaltningen ger stöd till individer och familjer enligt Socialtjänstlagen. Vi erbjuder också aktiviteter och mötesplatser som kan ge barn och ungdomar en meningsfull fritid. Dessutom arbetar förvaltningen aktivt med krisstöd, trygghetsfrågor, föreningsliv, folkhälsa samt kontakter med invånare och civilsamhälle. Välkommen till en levande förvaltning i ett dynamiskt stadsområde - här jobbar vi för gemenskap och öppenhet med fokus på dem vi är till för! ARBETSUPPGIFTER En av våra socialsekreterare på Försörjningsstödsenhet 9 går vidare för att testa nya arbetsuppgifter och vi söker nu en ny kollega. Enheten är placerad på kontoret vid Kortedala Torg. Huvuduppdraget är att utreda rätten till bistånd och arbeta tillsammans med den enskilde hela vägen till självförsörjning. Vi söker dig som har ett intresse för klientarbete och vill göra skillnad för de som är i behov av socialtjänsten. Genom att utreda och följa upp tror vi att vi får ett bra resultat för den enskilde. Vårt mål är att klienterna så snabbt som möjligt ska nå självförsörjning och under tiden bedömer vi rätten till ekonomiskt bistånd. Du behöver vara en grundlig utredare och kunna fatta både positiva och negativa beslut. Du tycker om ett klientnära arbetssätt. I socialförvaltning Nordost arbetar vi med ständig utveckling för att hålla oss uppdaterade med vår omvärld och samtid. Vi har stor tilltro till individens egna resurser och förmågor och har ett lösningsfokuserat arbetssätt. Vi söker dig som vill arbeta för att fler ska bli självförsörjande och därigenom få möjlighet att leva ett självständigt liv. Vi erbjuder dig ett varierande och stimulerande arbete i en engagerad och utvecklingsorienterad arbetsgrupp. Gruppen arbetar med stort engagemang och med god sammanhållning genom att aktivt utreda behov och följa upp insatser för att stödja klienterna mot egen försörjning. Hos oss finns utvecklingsmöjligheter genom handledning, utbildning och nära arbetsledning i form av två 1:e socialsekreterare. Vi strävar efter att ha ett lärande klimat i arbetsgruppen. I Socialförvaltning Nordost arbetar vi utifrån Göteborgs Stads förhållningssätt; Vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, vi bryr oss, vi arbetar tillsammans och vi tänker nytt. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen samt tidigare erfarenhet av arbete med myndighetsutövning. Det är meriterande om du har erfarenhet inom området försörjningsstöd och/eller erfarenhet av arbete/VFU i Nordost. I rollen som socialsekreterare är det viktigt att du som person är trygg och stabil i dig själv. Du behåller lugnet i svåra situationer, skiljer på sak och person samt kan ta välgrundade beslut under tidspress. Du är empatiskt och har en förmåga att möta människor som ofta lever i utsatta miljöer och med svåra livssituationer. Vidare är du öppen och tillgänglig samtidigt som du förmår förmedla struktur och målinriktning i ditt klientarbete. Att vara en bra lyssnare och kommunikatör är en förutsättning för att skapa nytänkande i dialogen med de vi är till för, i syfte att hitta de bästa lösningarna. Du har ett flexibelt tankesätt och en förmåga att kunna omprioritera dina uppgifter under arbetsdagen då akuta situationer kan uppstå. För dig är det en självklarhet att bidra till verksamhetens mål och du gillar att följa upp dina och verksamhetens mål månadsvis. Du har intresse av att arbeta i en mångkulturell stadsdel. Urval och intervjuer kan komma att påbörjas innan sista ansökningsdag. Så tveka inte att söka redan idag! Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Stadsområdet har goda kommunikationer och närhet till Göteborgs centrum. Här finns unika naturområden och en varierad bebyggelse där utveckling, förnyelse och expansion sker inom många områden. Stadsområdets struktur och mångfalden bland invånare och medarbetare gör arbetet hos oss utvecklande och lärorikt. Som anställd hos oss gör du en viktig insats för att Nordost ska vara ett attraktivt område att leva, verka och bo i. Genom ditt arbete är du med och utvecklar staden tillsammans med andra. Vill du vara en del av detta?

10 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Socialsekreterare till försörjningsstöd i Socialförvaltningen Nordost

Socialförvaltningen Nordost arbetar för att ge invånare i nordöstra Göteborg en likvärdig och effektiv välfärd med möjlighet att leva trygga och självständiga liv. Förvaltningen ger stöd till individer och familjer enligt Socialtjänstlagen. Vi erbjuder också aktiviteter och mötesplatser som kan ge barn och ungdomar en meningsfull fritid. Dessutom arbetar förvaltningen aktivt med krisstöd, trygghetsfrågor, föreningsliv, folkhälsa samt kontakter med invånare och civilsamhälle. Välkommen till en levande förvaltning i ett dynamiskt stadsområde - här jobbar vi för gemenskap och öppenhet med fokus på dem vi är till för! ARBETSUPPGIFTER En av våra socialsekreterare på Försörjningsstödsenhet 9 går vidare för att testa nya arbetsuppgifter och vi söker nu en ny kollega. Enheten är placerad på kontoret vid Kortedala Torg. Huvuduppdraget är att utreda rätten till bistånd och arbeta tillsammans med den enskilde hela vägen till självförsörjning. Vi söker dig som har ett intresse för klientarbete och vill göra skillnad för de som är i behov av socialtjänsten. Genom att utreda och följa upp tror vi att vi får ett bra resultat för den enskilde. Vårt mål är att klienterna så snabbt som möjligt ska nå självförsörjning och under tiden bedömer vi rätten till ekonomiskt bistånd. Du behöver vara en grundlig utredare och kunna fatta både positiva och negativa beslut. Du tycker om ett klientnära arbetssätt. I socialförvaltning Nordost arbetar vi med ständig utveckling för att hålla oss uppdaterade med vår omvärld och samtid. Vi har stor tilltro till individens egna resurser och förmågor och har ett lösningsfokuserat arbetssätt. Vi söker dig som vill arbeta för att fler ska bli självförsörjande och därigenom få möjlighet att leva ett självständigt liv. Vi erbjuder dig ett varierande och stimulerande arbete i en engagerad och utvecklingsorienterad arbetsgrupp. Gruppen arbetar med stort engagemang och med god sammanhållning genom att aktivt utreda behov och följa upp insatser för att stödja klienterna mot egen försörjning. Hos oss finns utvecklingsmöjligheter genom handledning, utbildning och nära arbetsledning i form av två 1:e socialsekreterare. Vi strävar efter att ha ett lärande klimat i arbetsgruppen. I Socialförvaltning Nordost arbetar vi utifrån Göteborgs Stads förhållningssätt; Vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, vi bryr oss, vi arbetar tillsammans och vi tänker nytt. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen samt tidigare erfarenhet av arbete med myndighetsutövning. Det är meriterande om du har erfarenhet inom området försörjningsstöd och/eller erfarenhet av arbete/VFU i Nordost. I rollen som socialsekreterare är det viktigt att du som person är trygg och stabil i dig själv. Du behåller lugnet i svåra situationer, skiljer på sak och person samt kan ta välgrundade beslut under tidspress. Du är empatiskt och har en förmåga att möta människor som ofta lever i utsatta miljöer och med svåra livssituationer. Vidare är du öppen och tillgänglig samtidigt som du förmår förmedla struktur och målinriktning i ditt klientarbete. Att vara en bra lyssnare och kommunikatör är en förutsättning för att skapa nytänkande i dialogen med de vi är till för, i syfte att hitta de bästa lösningarna. Du har ett flexibelt tankesätt och en förmåga att kunna omprioritera dina uppgifter under arbetsdagen då akuta situationer kan uppstå. För dig är det en självklarhet att bidra till verksamhetens mål och du gillar att följa upp dina och verksamhetens mål månadsvis. Du har intresse av att arbeta i en mångkulturell stadsdel. Urval och intervjuer kan komma att påbörjas innan sista ansökningsdag. Så tveka inte att söka redan idag! Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Stadsområdet har goda kommunikationer och närhet till Göteborgs centrum. Här finns unika naturområden och en varierad bebyggelse där utveckling, förnyelse och expansion sker inom många områden. Stadsområdets struktur och mångfalden bland invånare och medarbetare gör arbetet hos oss utvecklande och lärorikt. Som anställd hos oss gör du en viktig insats för att Nordost ska vara ett attraktivt område att leva, verka och bo i. Genom ditt arbete är du med och utvecklar staden tillsammans med andra. Vill du vara en del av detta?

10 maj 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Erfaren socionom till arbete med myndighetsutövning och samtal om våld

Vad vi gör och vill Vi verkar för att personer över 18 år med behov av stöd och skydd ska erbjudas insatser för att kunna leva ett liv fritt från våld och på sikt kunna leva sitt liv så självständigt som möjligt. Som socionom hos oss arbetar du med motivationsarbete, myndighetsutövning och kurativt arbete i form av enskilda stödsamtal och gruppverksamhet. Du kommer utreda den enskildes behov, bedöma eventuella insatser och följa upp dessa. Vi värnar om vikten av ett gott bemötande och möjlighet att skapa tydlighet och förtroende hos våra huvudpersoner. Vi samverkar med många interna och externa partners, särskilt barn- och ungdomsenheterna för ett sammanhållet familjeperspektiv där det finns minderåriga barn. Hos oss erbjuds du en dynamisk arbetsplats där du som medarbetare får möjlighet att utvecklas och ta eget ansvar. I Tyresö kommun värdesätts vikten av nätverksarbete och samverkan. Både kring våra huvudpersoner samt på tjänstemannanivå, där vi arbetar på ett strukturerat sätt inom förvaltningen för att underlätta samverkan.  Om tjänsten Enheten för socialt stöd och skydd bildades i maj 2022. Inom denna relativt nya enhet ryms arbete med vuxna personer inom områdena: Våldsutsatta och våldsutövare. Kan även omfatta prostitution, människohandel och sexuellt våld. Personer som kan vara i behov av skydd och stöd. Socialpsykiatri och personer med erfarenhet av varaktiga psykiska funktionsnedsättningar. Här finns bland annat personer med psykossjukdomar, ätstörningar, traumatillstånd/PTSD, personlighetssyndrom, ADHD/ADD och andra psykiatriska tillstånd som föranleder stödbehov i vardagen. Vuxna med varaktiga stödbehov till följd av sammansatta vårdbehov och social situation. Detta kan röra sig om personer som ännu saknar psykiatriska sjukdomstillstånd, personer som getts stöd från integrationsenheten som nyanlända och bedöms ha kvarvarande stödbehov, unga vuxna som varit placerade i kommunens regi och har kvarstående stödbehov.  Vi arbetar gemensamt med att utveckla verksamheten med särskilda ansvarsområden hos varje medarbetare. Just denna tjänst fokuseras på området våld som kan innefatta; hedersrelaterat våld, våld i nära relation, prostitution samt människohandel för ovan nämnda ändamål. Vi arbetar systematiskt med samverkan kring våldsutsatta och våldsutövare, samt personer med sammansatta stöd- och vårdbehov som exempelvis substansanvändning eller psykiatriska och somatiska sjukdomstillstånd.  Enheten består av 12 heltidsanställda och 1 visstidsanställning. Här finns funktioner som socialsekreterare, mottagare, gruppledare, administratör och chef. 4 personer arbetar med våld på heltid och vi utökar nu med ytterligare en socialsekreterare inom området våld. Inom arbetsmarknads- och socialförvaltningen har vi ett introduktionsprogram för nyanställda som varje ny medarbetare har tillgång till. Här får du möjlighet till en bred introduktion av förvaltningens samtliga enheter och förutsättningar att skapa goda kollegiala kontakter över hela förvaltningen.  Vi har möjlighet att erbjuda dig en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde från 1 augusti 2024 eller enligt överenskommelse.  Vem är du? Vi söker dig som har lägst socionomexamen. Du har särskilt intresse av att arbeta med området våld och har kompletterat din grundutbildning med yrkesspecifika metodutbildningar så som FREDA, PATRIARK eller läst fördjupningskurser inom universitet/högskola eller annan extern utbildningsarrangör på temat våld. Du har utbildning i samtalsmetod och/eller motiverande samtal. Vi söker dig som är engagerad socialarbetare med minst 3 års erfarenhet från myndighetsutövning. Tidigare erfarenheter av arbete med våld och kurativt arbete i form av samtalsmetodik är meriterande. Du värdesätter socialt arbete, hög kvalité i myndighetsutövning och har god förmåga att skapa trygga och förutsägbara professionella relationer. Du har en ambition med din yrkesroll som innebär att skapa mervärde för våra huvudpersoner samtidigt som du balanserar professionella bedömningar och förutsättningar med varandra. Du som trivs med kompetenta kollegor som värnar om sitt uppdrag och sin arbetsgrupp. Det är viktigt med god kommunikation i gruppen och att arbetsmiljön präglas av tillit mellan varandra. Vi önskar att du värdesätter öppenhet och tydlighet med kollegor likväl som chef. För att lyckas i rollen behöver du känna dig trygg i att arbeta självständigt. Du har lätt för att skapa förtroende, är lyhörd, vågar tänka i nya banor och har en drivkraft som gör att du får saker gjorda på ett effektivt men genomtänkt sätt. Personlig lämplighet för tjänsten är betydande i rekryteringsprocessen.  Välkommen med din ansökan Varmt välkommen med din ansökan senast 30 maj 2024. Har du några frågor; Tf Enhetschef Anna-Karin Björk 08-578 272 96, [email protected] Socialsekreterare Linda Östman 08-578 291 36, [email protected] Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationerna finner du här www.tyreso.se/arbetstagarorganisationer. Läs mer om hur det är att jobba hos oss: https://www.tyreso.se/jobba-hos-oss.html. Tyresö är nära. Nära storstad, skog och skärgård, 20 minuter från Stockholm city. Tyresö kommun som arbetsplats kännetecknas av fokus på resultat, engagemang och nära ledarskap. Vi gör skillnad i Tyresöbornas vardag. Bli en av oss − här trivs nya tankar! Arbetsmarknads- och socialförvaltningens uppdrag är att på olika sätt hjälpa Tyresöbor som är i behov av extra stöd. Våra uppgifter omfattar bland annat barn- och ungdomsvården, missbruksvården, socialpsykiatri samt familjerätt och ekonomiskt bistånd till familjer och enskilda. Förvaltningen ansvarar dessutom för integration av nyanlända samt stöd och vägledning till personer som står utanför arbetsmarknaden. Vi som arbetar här har alltid individen i fokus och samverkar för att uppnå bästa resultat. Som medarbetare hos oss gör du en viktig insats för samhället – och dina medmänniskor. Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer.

9 maj 2024
Sista ansökan:
30 maj 2024
Vikariat uppsökare vuxna

Har du idéer för framtiden och drivs du av utmaningar? I Haninge får du utvecklas tillsammans med trygga kollegor som vill göra skillnad redan idag. Just nu pågår ett av de mest ambitiösa förändringsarbetena i vår kommuns historia. Vi bygger en ny stad, cirka 20 minuter från Söder. Följ med på vår resa.    Vill du vara med på vår utvecklingsresa för att bli en lättillgänglig, synlig och kunskapsbaserad socialtjänst med ett förebyggande arbetssätt? Hos oss på social- och äldreförvaltningen får du vara med och bidra till att framtidssäkra socialtjänsten. Vi arbetar utifrån våra målgruppers behov inom individ- och familjeomsorg, funktionshinderomsorg och äldreomsorg, för att invånarna i Haninge ska kunna leva ett självständigt liv. Vi har fokus på resultat och vad som skapar värde för dem vi är till för. Välkommen till oss! Välkommen att utvecklas med oss Haninge kommun anpassar sig inför framtidens socialtjänst och har därför inrättat en första linjens socialtjänst. Här har vi samlat tidiga och förebyggande råd- och stödinsatser med mål att kunna erbjuda kommuninvånarna hjälp i ett tidigt skede så allvarlig problematik förebyggs. Vi skall finnas nära kommuninvånarna och det skall bli enklare att komma i kontakt med socialtjänsten.   Ditt uppdrag Den uppsökande verksamheten vänder sig främst till vuxna personer med en långvarig psykisk funktionsnedsättning och/eller beroendeproblematik samt hemlöshet. Arbetet är inriktat på att nå de mest utsatta som kan behöva hjälp av samhället men som på egen hand inte sökt detta. Du arbetar uppsökande med att söka upp, etablera kontakta och motivera människor i en utsatt situation och du följer även med vid planerade besök och insatser. Det relationsskapande arbetet är en viktig förutsättning för denna tjänst och du kommer möta människor i en komplex livssituation där du har förmåga att se möjligheter och möjliga vägar till förändring. I ditt arbete är du en viktig samarbetspartner både för kollegor inom socialtjänsten, men också externa samarbetspartners som polis, hyresvärdar och vården.   För tjänsten krävs att du har: - Socionomexamen eller annan utbildning som bedöms likvärdig av arbetsgivaren - Erfarenhet av att arbeta med personer som har psykiska funktionsnedsättningar och/eller beroendeproblematik Det är meriterande om du har: - Erfarenhet av arbete inom socialtjänstens myndighetsutövning eller uppsökande verksamhet. - God kännedom om hur andra myndigheter som polis och sjukvård arbetar.   Din kompetens - Du är stresstålig och har förmåga att hantera akuta situationer - Du är relationsskapande och har god förmåga att etablera kontakt med människor i en utsatt situation - Uppdraget innebär att du är flexibel samt kan organisera, avgränsa och prioritera i dina arbetsuppgifter - Du är förtroendeingivande och ha god samarbetsförmåga - Du är lugn, stabil och respektfull Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.   Övrigt Vikariat 1 år med möjlighet till förlängning. Schemalagd arbetstid; dag, kväll och helg. B-körkort är ett krav.   Det här kan vi erbjuda dig Ett utvecklande arbete som engagerar och utmanar, tillsammans med kunniga kollegor och erfarna chefer. Då rollen är ny har du möjlighet att vara med och påverka dess utformning. Vi sitter i ljusa trevliga kontorslokaler med goda parkeringsmöjligheter och närhet till köpcentrum, restauranger, naturområde med bad, skid- och löpspår, samt till Handens pendeltågsstation, endast 20 minuter från Söder. Vi har fri tillgång till gym i kommunhuset, rökfri arbetstid, friskvårdsbidrag, årsarbetstid, klämdagar samt möjlighet till semesterväxling. I rollen ges du möjlighet till extern handledning och kontinuerlig kompetensutveckling utifrån behov.   Välkommen med din ansökan!  I den här rekryteringen har vi redan gjort våra val av annonskanaler och samarbetspartners. Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer. Haninge kommun ser mångfald som en styrka och välkomnar alla sökande. Vår kompetensbaserade rekryteringsmetodik syftar till att fokusera på individens kompetens och därigenom även motverka diskriminering.

8 maj 2024
Sista ansökan:
6 juni 2024