Kontaktperson
Fören Alla Kvinnors Hus
Socialsekreterare

Alla Kvinnors Hus är en ideell förening med 550 medlemmar, 45 aktiva volontärer och 18 anställda. Föreningen verkar för ett samhälle där ingen ska behöva utsättas för våld, hot eller sexuella övergrepp i nära relationer. Organisationen består av följande delar: Tillhandahålla skyddat boende för våldsutsatta vuxna, företrädesvis kvinnor, och deras barn. Idag plats för 20 vuxna plus deras barn. Mottagning för stöd och rådgivning till våldsutsatta i nära relation, till dem som utsatt andra för våld i nära relation samt till sexuellt våldsutsatta. Den ideella delen med medlemmar, volontärer, att sprida information och påverka samhället för att undvika att fler utsätts för våld i nära relationer. Alla Kvinnors Hus söker nu en kontaktperson till det skyddade boendet. Arbetet innebär att du kommer vara kontaktperson till de familjer som beviljas en plats hos oss. I vårt skyddade boende arbetar vi framför allt med praktiska uppgifter och du kommer stötta familjerna i de processer som behöver sättas igång under boendetiden. Vi är en liten arbetsplats som innebär ett stort eget ansvar och tillit till varandra. Du får räkna med att hjälpa till med de sysslor som förekommer på en kvinnojour. Vi söker dig som är/har: • Utbildad socionom med bred arbetserfarenhet • Lösningsfokuserad, initiativrik och stresstålig • God erfarenhet av arbete med kvinnor och barn som är utsatta för våld • Lätt för att samarbeta och att knyta nya kontakter • Erfarenhet från socialtjänsten exempelvis handläggning av familjeärenden • Har körkort • Engelska är ett krav. Extra språk är meriterande. Vi söker en person på heltid. Oregelbunden arbetstid förekommer. Ansökan med CV och gärna foto mejlas till [email protected]. Din ansökan vill vi ha senast 250725. Vi kommer påbörja processen fortlöpande.

16 juni 2025
Sista ansökan:
25 juli 2025
1:e socialsekreterare till enhet stöd och försörjning, Alingsås kommun
Alingsås kommun
Socialsekreterare

Välkommen till Alingsås! Som medarbetare i vår kommun har du alla möjligheter att vara med och utveckla verksamheten och din arbetsplats. Med nära 4000 anställda är vi tillräckligt stora för att driva förändring och samtidigt tillräckligt små för att var och en ska kunna påverka och få utrymme för sina idéer. Här finns plats för nytänkare. Tillsammans skapar vi Alingsås! På enhet stöd och försörjning arbetar sammanlagt 14 socialsekreterare med att utreda och bedöma rätten till ekonomiskt bistånd, en koordinator som arbetar för att stötta vissa klienter som har svårt att följa sina planeringar, en 1:e socialsekreterare samt enhetschef.  Vi har på enheten ett pågående utvecklingsarbete där vi arbetar för att bli effektivare och skickligare i att hjälpa klienterna ut i självförsörjning. Är du redo för en spännande utmaning? Vi på enhet stöd och försörjning i Alingsås kommun söker nu en 1:e socialsekreterare som kan vara med och bidra till vår enhets fortsatta utveckling! När du börjar hos oss så erbjuder vi dig: • En trygg anställning • Möjlighet till semesterväxling • En kompetensutvecklingsplan • Föräldrapenningtillägg • Friskvårdsbidrag och förmånliga rabatter via E-passi • Cykelförmån • Möjlighet att delvis arbeta på distans Välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Som 1:e socialsekreterare hos oss är dina huvudsakliga arbetsuppgifter att leda, fördela och kvalitetssäkra det vardagliga arbetet för socialsekreterarna på enheten. I uppdraget ingår att handleda medarbetarna i bedömningar och att stötta medarbetarna i att hjälpa klienterna ut i självförsörjning. Du har som 1:e socialsekreterare ett operativt ansvar i att bedriva kvalitetssäkring genom att säkerställa att ansökningar utreds, att lämpliga beslut fattas och att uppföljningar sker i enlighet med gällande lagstiftning, riktlinjer och rutiner. Omvärldsbevakning är en naturlig del av ditt arbetssätt. I arbetet ingår ett nära samarbete med enhetschef i frågor som uppföljning, statistik och riktning för verksamheten. Som en del av enhetens ledning kommer du tillsammans med enhetschef jobba för att enheten ska nå de mål som är uppsatta. Du kommer även samverka med andra enheter inom förvaltningen och representera förvaltningen i olika sammanhang. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: • Socionomexamen eller annan examen som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. • Flerårig erfarenhet av handläggning av ekonomiskt bistånd. Det är även meriterande om du har: • Erfarenhet av arbetsledning inom myndighetsutövning inom socialtjänstområdet. Personliga egenskaper vi söker: För att lyckas som 1:e socialsekreterare hos oss ser vi att du är ödmjuk i ditt förhållningssätt, du tillför entusiasm och energi som uppmuntrar goda prestationer, trivsel och ökad motivation. Du trivs med att hjälpa andra och arbetar bra i team genom att lyssna, visa intresse och respekt.  I din roll förmedlar du information och idéer på ett tydligt sätt såväl muntligt som skriftligt och säkerställer att ditt budskap går fram. Du anpassar sättet att förmedla ditt budskap till mottagaren och uppmuntrar till dialog, delaktighet och engagemang. Du har en förståelse för det gemensamma uppdraget och arbetar målmedvetet för att nå bästa möjliga resultat för verksamheten. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Det planeras för intervjuer under augusti månad. Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan. För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker samt vid eventuell intervju ha möjlighet att uppvisa giltig ID-handling såsom pass eller nationellt ID kort. Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Visma Recruit.

15 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
socialsekreterare enhet barn och unga

Vi söker Dig som har en socionomexamen och som har flerårig erfarenhet av området barn och unga samt familjehemsvård till ett uppdrag i en kommun i Västra Götalands län. Uppdraget har sin start nu och pågår under hösten. Heltidsuppdrag. Du ska vara självständig och självgående i din profession, ha god samarbetsförmåga och självklart ett respektfullt bemötande mot alla du möter i ditt arbete. Vidare ska du ha god dokumentationsförmåga och goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift. Du ska kunna göra utredningar enligt LVU och kunna följa upp beviljade insatser. Du ska kunna arbeta på arbetsplatsen. B-körkort är ett krav. Har du erfarenhet inom området och är tillgänglig under uppdragsperioden? Ansök tjänsten idag! Tillsättning sker löpande. Arbetsuppgifter Sedvanliga arbetsuppgifter för socialsekreterare inom myndighetsutövning för barn och unga i åldersgruppen 0-18. Du kommer att utreda och föreslå insatser för att sedan följa upp insatser. Du kommer att ha en nära kontakt med barnet/den unga och dennes nära anhöriga. Du kommer även samverka med andra aktörer i tjänsten. Anställning Du kommer att bli anställd som konsult för Vårdlänken Bemanning & Rekrytering, med varierande arbetstider och tjänstegrad efter överenskommelse. Som konsult hos oss erbjuds du:• Konkurrenskraftig lön och intressanta uppdrag i olika verksamheter• Kollektivavtal, tjänstepension, friskvårdsbidrag och semesterersättning • Stora möjligheter att själv välja arbetsplats och arbetstider • Hjälp med resa och boende om du arbetar på annan ort • Introduktion och kontinuerlig coachning så att du snabbt kommer in i din roll • En dedikerad och tillgänglig konsultchef, som själv varit verksam inom ditt yrkesområde • Inbjudningar till seminarier och konsultträffar Vårdlänken är ett auktoriserat bemanningsföretag genom arbetsgivarorganisationen Almega – en trygghet för dig som konsult. Det innebär bland annat att vi har kollektivavtal och gedigna ansvars- och olycksfallsförsäkringar för våra konsulter, samt att vi betalar in till din tjänstepension från den allra första kronan du tjänar. Ansökan Varmt välkommen att skicka in din ansökan till oss via ansökningsformuläret. Urval och intervjuer sker löpande, så vi tar tacksamt emot din ansökan så snart som möjligt. Vid frågor om tjänsten, var vänlig kontakta kontaktpersonen nedan. På www.vardlanken.se/lediga-jobb presenterar vi alla våra lediga uppdrag. Om oss Vårdlänken Bemanning & Rekrytering förmedlar intressanta konsultuppdrag och tjänster till dig som är läkare, sjuksköterska, fysioterapeut, arbetsterapeut, socionom, chef eller har annan profession inom vård eller socialt arbete. Vårt mål är att ge dig ett flexibelt och utvecklande arbetsliv, samtidigt som vi tillsammans bidrar till en välfungerande vård- och omsorgssektor genom rätt kompetens på rätt plats. Vi har över 26 års erfarenhet av vårdbemanning. Våra kunder är både privata och offentliga aktörer inom hälsovård, sjukvård och omsorg över hela Sverige. Vi hjälper dem med skräddarsydda bemanningslösningar och hjälper även till att rekrytera personal till fasta tjänster. Det gör oss till helhetsleverantör av kompetens inom vård- och omsorgsområdet. Läs mer på www.vardlanken.se, samt följ oss på Linkedin: www.linkedin.com/company/vardlanken

13 juni 2025
Sista ansökan:
25 juli 2025
socialsekreterare enhet Barn och unga

Vi söker Dig som har en socionomexamen och som har flerårig erfarenhet av området barn och unga samt familjehemsvård till ett uppdrag i en kommun i Västra Götalands län. Uppdraget har sin start nu och pågår under hösten. Heltidsuppdrag. Du ska vara självständig och självgående i din profession, ha god samarbetsförmåga och självklart ett respektfullt bemötande mot alla du möter i ditt arbete. Vidare ska du ha god dokumentationsförmåga och goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift. Du ska kunna göra utredningar enligt LVU och kunna följa upp beviljade insatser. Du ska kunna arbeta på arbetsplatsen. B-körkort är ett krav. Har du erfarenhet inom området och är tillgänglig under uppdragsperioden? Ansök tjänsten idag! Tillsättning sker löpande. Arbetsuppgifter Sedvanliga arbetsuppgifter för socialsekreterare inom myndighetsutövning för barn och unga i åldersgruppen 0-18. Du kommer att utreda och föreslå insatser för att sedan följa upp insatser. Du kommer att ha en nära kontakt med barnet/den unga och dennes nära anhöriga. Du kommer även samverka med andra aktörer i tjänsten. Anställning Du kommer att bli anställd som konsult för Vårdlänken Bemanning & Rekrytering, med varierande arbetstider och tjänstegrad efter överenskommelse. Som konsult hos oss erbjuds du:• Konkurrenskraftig lön och intressanta uppdrag i olika verksamheter• Kollektivavtal, tjänstepension, friskvårdsbidrag och semesterersättning • Stora möjligheter att själv välja arbetsplats och arbetstider • Hjälp med resa och boende om du arbetar på annan ort • Introduktion och kontinuerlig coachning så att du snabbt kommer in i din roll • En dedikerad och tillgänglig konsultchef, som själv varit verksam inom ditt yrkesområde • Inbjudningar till seminarier och konsultträffar Vårdlänken är ett auktoriserat bemanningsföretag genom arbetsgivarorganisationen Almega – en trygghet för dig som konsult. Det innebär bland annat att vi har kollektivavtal och gedigna ansvars- och olycksfallsförsäkringar för våra konsulter, samt att vi betalar in till din tjänstepension från den allra första kronan du tjänar. Ansökan Varmt välkommen att skicka in din ansökan till oss via ansökningsformuläret. Urval och intervjuer sker löpande, så vi tar tacksamt emot din ansökan så snart som möjligt. Vid frågor om tjänsten, var vänlig kontakta kontaktpersonen nedan. På www.vardlanken.se/lediga-jobb presenterar vi alla våra lediga uppdrag. Om oss Vårdlänken Bemanning & Rekrytering förmedlar intressanta konsultuppdrag och tjänster till dig som är läkare, sjuksköterska, fysioterapeut, arbetsterapeut, socionom, chef eller har annan profession inom vård eller socialt arbete. Vårt mål är att ge dig ett flexibelt och utvecklande arbetsliv, samtidigt som vi tillsammans bidrar till en välfungerande vård- och omsorgssektor genom rätt kompetens på rätt plats. Vi har över 26 års erfarenhet av vårdbemanning. Våra kunder är både privata och offentliga aktörer inom hälsovård, sjukvård och omsorg över hela Sverige. Vi hjälper dem med skräddarsydda bemanningslösningar och hjälper även till att rekrytera personal till fasta tjänster. Det gör oss till helhetsleverantör av kompetens inom vård- och omsorgsområdet. Läs mer på www.vardlanken.se, samt följ oss på Linkedin: www.linkedin.com/company/vardlanken

13 juni 2025
Sista ansökan:
25 juli 2025
Socialarbetare
Enköpings kommun
Socialsekreterare

Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga? Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbwebbplats: https://enkoping.se/jobb Hos oss på Socialförvaltningen i Enköpings kommun arbetar vi tillsammans för att hjälpa Enköpingsbor som på olika sätt befinner sig i svåra och utsatta livssituationer. Vi har en nära ledning och arbetar hela tiden aktivt med utveckling av organisationen. Som grund i vårt förhållningssätt har vi valt att ha motiverande samtal (MI) för dem vi är till för. En del av vår ledningsstruktur är att vi arbetar i tvärteam mellan avdelningarna. Med cirka 160 medarbetare på förvaltningen har vi goda förutsättningar för en välfungerande intern samverkan. För oss är du som medarbetare vår viktigaste resurs och vi vill att du ska trivas på din arbetsplats. Vi är varandras arbetsmiljö och strävar efter ett klimat som präglas av våra värdeord: ansvar, delaktighet, utveckling, rättssäkerhet, samverkan och bemötande. ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig som är en trygg, erfaren Socialarbetare med en behörighet som socionom eller likvärdigt dokumenterad utbildning med ett genuint engagemang för människor . Du vill arbeta där det verkligen behövs. I rollen som Socialarbetare med delegation Socialsekreterare blir du en viktig del av vårt team, redo att göra jobbet där behoven i verksamheten är som störst. Du kommer att arbeta brett och verksamhetsnära med olika funktioner, ibland snabbt och ibland långsiktigt alltid med fokus på kvalitet, samarbete och utveckling. Hos oss får du möjlighet att använda hela din kompetens, vara med och driva förändring och göra konkret skillnad för medborgare varje dag. Inom förvaltningen kan arbetet innebära bland annat att arbeta som Barn uppföljare av placerade barn, att genomföra utredningsarbete och att följa upp öppna insatser eller arbete med stödinsatser. Vi söker dej som har erfarenhet från flera områden som du kan använda dig av i det här arbetet. Vi tror att du trivs i en flexibel roll där varje dag ser lite olika ut men där ditt engagemang, din kompetens och din vilja att bidra är det som gör skillnaden. Du får: • Fantastiska kollegor i hela förvaltningen. • God introduktion för våra nyanställda. • Fortbildning och kompetens påfyllning där samtliga medarbetare bereds möjlighet att gå Freda utbildning och MI grundutbildning. • Vägledning och stöd av arbetsledare i grupp och enskilt och handledning regelbundet. • Stöd av arbetsledare som använder sig av och får utbildning i utvecklande ledarskap och coachande ledarskap som arbetssätt för att stödja och leda medarbetare. • Vara med och utveckla en funktion i förvaltningen som vi väntat på att kunna utveckla. • Arbeta med flera områden inom förvaltningen och vara ett verkligt stöd för medborgare och kollegor. Varmt välkommen med din ansökan ! KVALIFIKATIONER Socionom eller annan utbildning som Socialstyrelsen bedömer likvärdig Beredskap att arbeta inom olika funktioner och områden och kunna ställa om sitt arbete utifrån behoven i verksamheten ÖVRIGT Varmt välkommen med din ansökan! Det är av yttersta vikt att kunder och klienter inom socialförvaltningens verksamheter kan känna trygghet i den omsorg som kommunen har ansvar för. Därför måste du visa upp ett utdrag från belastningsregistret innan erbjudande om anställning. Handläggningstiden för ett utdrag är cirka tre veckor och du beställer det själv via polisens webbplats. Beställ gärna utdraget samtidigt som du skickar in din ansökan så att du har allting klart om du går vidare i rekryteringsprocessen. Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år. Beställ ditt utdrag från belastningsregistret på polisens webbplats här: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/ Vi använder verksamhetssystemet Life Care. Av säkerhetsskäl kräver Life Care att alla som använder systemet loggar in med e-legitimationen Freja eID+. För att du som anställd ska kunna använda systemet behöver du skaffa Freja eID+. Du får mer information vid en eventuell intervju. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan. Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter så finns mer information på vår hemsida. För dig som har skyddad identitet så finns information om hur du söker tjänsten här: https://enkoping.se/underwebbar/jobb-och-karriar-i-enkoping/jobba-hos-oss/var-rekryteringsprocess.html Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

13 juni 2025
Sista ansökan:
11 juli 2025
Skolsocionom
Sollefteå kommun
Socialsekreterare

Vill du vara med och göra skillnad? Då är det kanske dig vi söker som medarbetare till Sollefteå kommun. Hos oss har du nära till storslagen natur och småstadscharm. Du kan njuta av ett varierat fritids- och kulturliv. För oss är det viktigt att du känner att ditt arbete är meningsfullt och att du ser din del i helheten. Du är med och utvecklar verksamheten mot kommunens övergripande vision och mål. Här bor människor med stark framtidstro, välkommen till oss! Vi söker en socionom för etableringen av skolsociala team i Sollefteå kommuns grundskolor. Ett skolsocialt team består av personal från skolan och socialtjänsten där vi tillsammans arbetar för att stärka förutsättningarna för elever att uppnå målen med utbildningen, skapa en lugn och trygg skolmiljö, öka elevers närvaro i skolan, skapa studiero och ge stöd för att bryta en ogynnsam utveckling. Du kommer att genomföra insatser för att främja psykisk hälsa och förebygga ohälsa bland barn och unga. Du kommer att ansvara för implementeringen av Tåget som är ett våldsförebyggande arbete i grundskolan där elever, skolpersonal och föräldrar får olika utbildningar i hur de kan förebygga våld. Arbetet syftar till att skapa en trygg skolmiljö där varje barn ska få känna sig trygg med de vuxna i skolan så att de kan vända sig till en vuxen när det uppstår svåra situationer. Du kommer tillsammans med skolsociala teamet att arbeta med ett förebyggande perspektiv för att tidigt uppmärksamma och samordna insatser utifrån identifierade behov. Det kan handla om brottsförebyggande arbete, föräldraskapsstöd eller ANDTS. Du kommer att tillhöra det skolsociala teamet som har ett tvärprofessionellt arbetssätt där du som socionom bland annat kommer bistå med förebyggande och tillitsskapande arbete i skolmiljö. Ni kommer tillsammans att exempelvis erbjuda stödinsatser till vårdnadshavare och underlätta kommunikation och samarbete mellan vårdnadshavare och övriga aktörer som finns runt den enskilda eleven som till exempel hälso- och sjukvård och fritidssektorn. Arbetet kommer utgå från grundskolan och ledas av rektor. Du kommer ha din anställning och närmaste chef på vår öppenvårdsenhet inom socialtjänsten. ARBETSUPPGIFTER Att bedriva motiverande, socialt förändringsarbete med enskilda elever samt att vid behov bidra till ett smidigt och välfungerande samarbete mellan skolan och socialtjänsten. Detta kommer ske tillsammans med skolans olika professioner som har god kännedom om elevens behov. Det skolsociala teamet ska bidra till att identifiera behov hos eleven och att undanröja hindren. Det kan innebära att du h Du har ett extra ansvar för att implementera den universellt våldsförebyggande arbetet genom Tåget. En annan del är att stötta en konstruktiv kommunikation inom familjen och vägleda föräldrar så att de kan vara ett stöd för sitt barn när det gäller skolgången. Att vara delaktig i att samordna stöd som eleven får och vid behov kan det även bli aktuellt att initiera nya kontakter och kunna rådgöra gällande det stöd som finns att tillgå. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är socionom. Du har en gedigen erfarenhet av samverkan med olika verksamhetsområden samt erfarenhet av arbete med barn och ungdomar. Du är van att jobba strukturerat med att kartlägga barns behov och har även lätt för att skapa goda relationer med barn och föräldrar i ett psykosocialt förändringsarbete. Du ska kunna arbeta både självständigt och i team med flera runt eleven. Du behöver ha en mycket god samarbetsförmåga med ett väl utvecklat nätverkstänkande. Du behöver kunna driva ditt arbete självständigt. Du behöver vara initiativrik, utåtriktad och en god lyssnare. Vi söker dig som har ett gott bemötande där du utgår från allas lika värde, du har ett respektfullt förhållningssätt, ett intresse att arbeta med barn och ungdomar och en god kommunikativ förmåga. Socialtjänsten i Sollefteå strävar efter att arbeta systemteoretiskt. Vi lägger stor vikt vid personlig mognad och lämplighet. ÖVRIGT I Sollefteå kommun är ett antal tjänster inplacerade i säkerhetsklass enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). För de tjänsterna ingår säkerhetsprövning i anställningsförfarandet. Observera att vi endast tar emot ansökningar via Offentliga jobb. Första gången du söker ett jobb via Offentliga jobb, registrerar du dig på länken www.offentligajobb.se och skriver in dina uppgifter där. Du bör vara noggrann när du fyller i dina uppgifter, eftersom dina uppgifter ligger till grund för hanteringen. När vi mottagit din ansökan får du en bekräftelse via mail. Vi strävar efter mångfald och jämn könsfördelning inom Sollefteå kommun. Vi undanber oss vänligt men bestämt att bli kontaktade av annons och rekryteringsföretag.

13 juni 2025
Sista ansökan:
20 juli 2025
Gruppledare för ekonomiskt bistånd/vuxen IFO
Bräcke kommun
Socialsekreterare

I Bräcke kommun i Jämtland är du alltid nära äventyr och smultronställen. Gnistrande vinterdagar på skidor såväl som heta sommardagar i båten är vardag för oss som bor här. I Bräcke kommun finns trygga skolor, personlig äldrevård och en mängd små och medelstora företag med idéer och kunskap som skapar värden lokalt och globalt. Goda kommunikationer i stråket mellan Sundsvall och Östersund och en fibertäckning på över 90 procent gör det enkelt att bo, jobba och resa i vår kommun. Här finns en vilja att utvecklas och samtidigt en självklar mentalitet att värna om naturen, kulturen och människorna som bor här. Välkommen till Bräcke kommun – lite närmare! Bräcke kommun främjar intern rörlighet och kompetensutveckling bland medarbetarna och då den befintliga gruppledaren har tagit sig an en ny utmaning inom organisationen letar vi efter en ny stjärna till vår grupp! ARBETSUPPGIFTER Som gruppledare för ekonomiskt bistånd och vuxen har du det övergripande ansvaret för myndighetsutövningen, d.v.s. handläggningen av ärenden enligt SoL och LVM. Arbetsgruppen består av 3 handläggare inom ekonomiskt bistånd och 2 handläggare inom vuxen. Ditt uppdrag är att fördela ärenden, ge handledning/metodstöd till handläggarna i enskilda ärenden och stödja verksamhetschefen i utvecklings- och förbättringsarbete. Du ingår i en ledningsgrupp tillsammans med IFO, Arbetsmarknadsenheten och öppenvården. Vi arbetar aktivt med att förbättra och effektivisera vårt arbetssätt med syftet att öka kvalitén i myndighetsutövningen. Arbetsuppgifter som ingår i tjänsten: • Arbetsleda arbetsgruppen • Fördela ärenden/arbetsuppgifter • Stöd i svåra ärenden • återkräva ekonomiskt bistånd • Vara verksamhetschefen och verksamhetsutvecklare behjälplig med statistik och enkäter • Arbete med verksamhetsplan tillsammans med ledningsgrupp samt arbetsgrupp • Omvärldsbevakning • Kontroller enligt egenkontrollplanen Delta i IFOs kvalitetsråd och bidra till kvalitetsutvecklingen • Ärendegranskning Ditt uppdrag kommer dessutom innebära ett deltagande i kommunens arbetsgrupp för nya socialtjänstlagen, som arbetar med att förbereda och ställa om organisationen till de nya lagkraven. Önskar du veta mer om arbetsplatsen och vill prata med dina framtida kollegor, går det bra att ta kontakt med: Renée Lindblom telefonnummer: 0693-161 91 Eleonor Nilsson telefonnummer: 0693- 161-93 Vi svarar på dina frågor under telefontiden på vardagar 9.00-9.45. KVALIFIKATIONER Ett krav är socionomexamen med erfarenhet av myndighetsutövning enligt SoL. Det är meriterande med erfarenhet av LVM och att varit i gruppledande position. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, vara ansvarstagande och kunna arbeta självständigt. Viktiga egenskaper är samarbetsförmåga och ett gott ledarskap Vi erbjuder En trevlig arbetsplats, intern och extern handledning, kontinuerliga träffar med kollegor från länets övriga kommuner, kompetensutbildning. Friskvård och god arbetsmiljö är något som vi prioriterar. Körkort och datorvana är ett krav. ÖVRIGT Bifoga CV och personligt brev och berätta lite om dig själv Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden från bemannings- och rekryteringsföretag om annonserings- och rekryteringshjälp.

13 juni 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025
Socionomer/ socialsekreterare- till IFO-barn och familj
Bräcke kommun
Socialsekreterare

I Bräcke kommun i Jämtland är du alltid nära äventyr och smultronställen. Gnistrande vinterdagar på skidor såväl som heta sommardagar i båten är vardag för oss som bor här. I Bräcke kommun finns trygga skolor, personlig äldrevård och en mängd små och medelstora företag med idéer och kunskap som skapar värden lokalt och globalt. Goda kommunikationer i stråket mellan Sundsvall och Östersund och en fibertäckning på över 90 procent gör det enkelt att bo, jobba och resa i vår kommun. Här finns en vilja att utvecklas och samtidigt en självklar mentalitet att värna om naturen, kulturen och människorna som bor här. Välkommen till Bräcke kommun – lite närmare! Bräcke kommun främjar intern rörlighet och kompetensutveckling bland medarbetarna och då en av våra socialsekreterare tagit sig an en ny utmaning inom organisationen, letar vi efter en ny stjärna till vår grupp! ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu en socionom till Individ- och familjeomsorgen-Barn och familj. Arbetsgruppen består av socialsekreterare samt en 1:e socialsekreterare. Arbetsuppgifter Myndighetsutövning inom barnavård och familjerätt d.v.s. handläggning av ärenden enligt SoL, LVU och FB. Är du nyfiken på vår arbetsplats och våra arbetsuppgifter och vill veta hur det är att jobba hos oss? Ring och prata med oss! Frej Åstrand,socialsekreterare: 0693-162 95 Malin Broberg Lenes, 1:e socialsekreterare: 0693-162 94. Vi svarar på dina frågor under telefontiden på vardagar 9.00-9.45. KVALIFIKATIONER Kvalifikationer Vi vill att du har socionomexamen med erfarenhet av myndighetsutövning enligt SoL och LVU. Det är meriterande om du har erfarenhet av familjerätt och familjehemsvård. Du skall ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, vara ansvarstagande och kunna arbeta självständigt. Viktiga egenskaper är samarbetsförmåga och flexibilitet. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Datorvana och körkort är ett krav Vi erbjuder En trevlig arbetsplats med bra pendlingsmöjligheter, intern och extern handledning, kontinuerliga träffar med kollegor från länets övriga kommuner, kompetensutveckling. Viss möjlighet till distansarbete finns om verksamheten så tillåter. Friskvård är något som vi prioriterar. ÖVRIGT Bifoga CV och personligt brev och berätta lite om dig själv Rekrytering kan komma att påbörjas innan sista ansökningsdagen passerat så vänta inte med din ansökan. Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden från bemannings- och rekryteringsföretag om annonserings- och rekryteringshjälp.

13 juni 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025
Projektledare till Arbetsmarknadsenheten i Grums
Grums kommun
Socialsekreterare

Grums kommun är en del av Karlstadsregionen och ligger vid Vänerns strand, 20 minuters bilfärd från Karlstad. Hos oss får du alla de fördelar som finns av att arbeta i en liten kommun. Här har vi jobb som märks. Tillsammans gör vi skillnad varje dag, alla på olika sätt men alltid med kommunens invånare i fokus. Genom att följa vår värdegrund skapar vi en välkomnande kommun där det råder engagemang, delaktighet, professionalism och arbetsglädje. Arbetsmarknadsenheten är organiserad under området Arbete och stöd som även omfattar Hotellgatans öppenvårdsmottagning. På arbetsmarknadsenheten jobbar åtta personer med olika befattningar -  arbetsmarknadskonsulenter, projektledare och handledare. I verksamheten möter vi personer som saknar egen försörjning och behöver stöd ut i arbete eller studier. Hos oss gör du skillnad! ARBETSUPPGIFTER Grums kommun har beviljats projektmedel från Samordningsförbundet Samspelet och söker nu en engagerad projektledare till en spännande och samhällsviktig satsning. Projektet pågår från september 2025 till årsskiftet 2026/2027 och syftar till att utforska och implementera metoden Individual Placement and Support (IPS) för att stärka stödet till medborgare med aktivitetsersättning. Som projektledare kommer du att ha en central roll i att driva arbetet framåt. En stor del av tjänsten innebär ett aktivt och uppsökande arbetssätt där du samverkar nära arbetsgivare, myndigheter och andra aktörer. Du kommer att ha en viktig funktion i att främja samarbete och koordinera insatser mellan olika parter. Projektet har även en explorativ inriktning du kommer att undersöka hur nya former av samverkan kan utvecklas och på sikt integreras i kommunens ordinarie verksamhet. Eftersom projektet är i ett tidigt skede och ännu inte fullt utformat finns stora möjligheter för dig att påverka både innehåll och arbetssätt, i nära dialog med projektägare och områdeschef. KVALIFIKATIONER Du är en driven och strukturerad person med minst några års erfarenhet av att arbeta med psykosocialt arbete. Du trivs i en föränderlig arbetsmiljö där du har möjlighet att påverka. Det är en självklarhet för dig att ta stort ansvar för ditt arbete, och du har vana av att arbeta både självständigt och i team. Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning, exempelvis inom socialt arbete, beteendevetenskap, arbetsterapi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har erfarenhet av att arbeta med individer som står långt från arbetsmarknaden och har god kännedom om arbetsmarknadsfrågor samt insatser för personer med aktivitetsersättning. Du har även erfarenhet av samverkan med olika aktörer, såsom arbetsgivare, myndigheter och kommunala verksamheter. För tjänsten krävs B-körkort för manuell växellåda. Det är meriterande om du har erfarenhet av projektledning, gärna inom offentlig sektor. Det är också en fördel om du har kunskap om eller erfarenhet av att arbeta enligt IPS-metoden. Erfarenhet av dokumentation, uppföljning och rapportering i projektform, samt erfarenhet av myndighetsutövning, ses också som meriterande.  Självklart delar du vår värdegrund om att vara professionell, välkomnande, engagerad och delaktig! Observera att urval påbörjas under vecka 32. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via post eller mejl. I Grums kommun vill vi ha en mångfald i arbetslivet och ta tillvara på de kvaliteter som en jämn köns- och åldersfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför vår verksamhet. Varmt välkommen med din ansökan! Genom att skicka in din ansökan godkänner du att dina personuppgifter används i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning för att Grums kommun ska kunna tillhandahålla det stöd och den service kommunen ansvarar för. Läs mer på grums.se/personuppgifter. Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes. Tjänsten kommer att tillsättas under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

13 juni 2025
Sista ansökan:
6 juli 2025
Socialsekreterare till Relationsvåldsenheten
Borås kommun
Socialsekreterare

Relationsvåldsenheten i Borås utökar med en ny medarbetare för att stärka vårt arbete med skyddsplacerade personer. Anställning är en visstidsanställning med varakrighet under ett år. Om du är ute efter ett meningsfullt och omväxlande arbete och vill ingå i en personalgrupp med nära till skratt och god gemenskap, då ska du söka dig till oss. Relationsvåldsenheten är en del av Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Borås Stad och inkluderar även MIKA mottagning och Mottagning för våldsprevention. Relationsvåldsenheten består av sex socialsekreterare, metodhandledare och enhetschef. Enheten möter vuxna våldsutsatta personer, personer som har sex mot ersättning samt våldsutövare. Arbetsplatsen ligger centralt i Borås stad. Socialsekreterare till Relationsvåldsenheten Arbetsuppgifter Tjänsten är en utökning för att kunna stärka upp vårt arbete med att hjälpa skyddsplacerade personer ut i eget boende. Du kommer att ha ett övergripande ansvar för att stärka upp rutiner och metoder och stötta kollegorna i detta arbete. Du kommer utöver detta även att hålla i egna ärenden och dela ansvaret för vår rådgivningstelefon. I arbetet ingår att göra förhandsbedömningar kring eventuellt akut skyddsbehov samt göra säkerhetsplanering med den våldsutsatta. Du utreder, gör riskbedömningar och fattar beslut om insatser. Stort fokus läggs på socialt förändringsarbete, motivationsarbete, samt en god uppföljning. Som socialsekreterare på Relationsvåldsenheten arbetar du med både myndighetsutövning och stödsamtal. Vi har en rådgivningstelefon som är öppen under kontorstid. I arbetet ingår även att sprida kunskap om våld och Relationsvåldsenhetens arbete till samarbetspartners i syfte att öka kunskap och få fler att ta emot stöd. Övrig information Tjänsten är en visstidsanställning under 12 månader. Innan erbjudande om anställning ges behöver ett utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Kvalifikationer Vi söker dig som har socionomexamen eller, i kombination med relevant arbetserfarenhet, annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vidareutbildning inom våld och våldets konsekvenser är meriterande men du behöver oavsett ha bred kunskap inom våld och våldsprevention. Utbildning i SARA och PATRIARK är meriterande. Du är relationsskapande med en god samarbetsförmåga, är lugn, stabil och professionell. Eftersom arbetet oftast innebär att vi möter människor i kris och/eller med en komplex livssituation är det viktigt att du själv kan se möjligheter, förmedla hopp och möta människor på ett respektfullt sätt. Som person är du trygg i dig själv och driver ansvarsfullt och självständigt ditt arbete framåt. Tidigare erfarenhet av arbete inom socialtjänst och/eller kurativt arbete är meriterande. Det är naturligt för dig att utgå från ett barnperspektiv i ditt arbete och du har en vana av att samverka för barn och vuxnas bästa. Du har god förmåga att uttrycka dig i skrift. Körkort är ett krav. Ansökan Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök jobbet" nedan.

12 juni 2025
Sista ansökan:
11 juli 2025