Ditt nya jobb Som stödassistent kommer du att ge stöd till medborgaren utifrån individuella behov och förutsättningar. Du hjälper medborgaren att hantera sin vardag och alla de utmaningar som kan uppstå, både i och utanför hemmet. Ditt jobb är att skapa goda förutsättningar till ett så självständigt liv som möjligt för individen. Vanliga arbetsuppgifter • Stöttning och vägledning i individens vardag • Medverka vid olika aktiviteter tillsammans med individen • Dokumentation Din kompetens Krav • Utbildad stödassistent eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig Meriterande • God datorvana • Erfarenhet av liknande arbete • Goda kunskaper i svenska i både tal och skrift Vi söker dig Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och ser att du har ett stort intresse för människor och service. Som person är du stabil, flexibel och har en god empatisk förmåga. Du ska kunna skapa förtroendefulla relationer och vara lyhörd för individens behov. Du är lojal, har en pedagogisk insikt och är skicklig på att kommunicera muntligt. För att trivas i rollen behöver du också ha en god samarbetsförmåga och kunna anpassa dig efter olika situationer. Du är även en lyhörd och engagerad person med stor respekt för våra medborgare. Vi värdesätter även att du är positiv till nytänkande och ser möjligheter samt har en vilja att bidra till att verksamheten utvecklas och förbättras. Kan planera och strukturera din arbetsdag. Du hanterar stressmoment och är handlingskraftig då olika situationer kan uppstå. Genom ett ampatiskt förhållningssätt har du förmåga att förstå medborgarens perspektiv och behov. Så går rekryteringen till Intervjuer kan ske löpande. Vi vill att du bifogar CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Det ber vi dig komplettera med om det blir aktuellt med en intervju. Östersunds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare. Vad erbjuder vi? Östersunds kommun erbjuder dig förmåner så som betald semester från första anställningsåret, semesterväxling, friskvårdsbidrag eller friskvårdstimme. Via vår förmånsportal får du ta del av oberoende pensionsrådgivning och en mängd rabatter och erbjudanden. Du kan dessutom få snabbt och professionellt stöd från olika specialister, som till exempel psykologer, jurister och ekonomer, genom tjänsten Personalstöd. Du kan läsa mer om våra förmåner på vår hemsida: https://www.ostersund.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/sa-har-jobbar-vi/lon-och-formaner.html Om Vård- och omsorgsförvaltningen Att jobba med hjärtat hos oss på Vård- och omsorgsförvaltningen innebär att du bidrar till att skapa enklare, rikare och tryggare liv för invånarna i Östersund. Vi arbetar med människor i alla åldrar och strävar efter att alltid göra skillnad i vardagen. Det är viktigt. På riktigt.
Urhe omsorg AB är ett boende inom socialpsykiatri beläget i Götene och vi söker nu en stödassistent för nattarbete. Arbetsuppgifterna innefattar att vara ett stöd åt brukarna nattetid genom exempelvis personlig omvårdnad, samtalsstöd, läkemedelsutdelning. Även arbetsuppgifter som hör till att sköta ett hushåll ingår. I arbetet ingår även social dokumentation. Du ska vara minst 18 år. Du ska ha ett genuint intresse av att hjälpa människor. Du ska ha omsorgserfarenhet alternativt vara utbildad undersköterska eller motsvarande. Du ska vara trygg, ansvarsfull, flexibel, självständig och ha god samarbetsförmåga. Du ska ha god förståelse av svenska i tal och skrift. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Vi söker 2 Stödassistenter till vår barn och ungdomsboende enligt LSS 9:8. Vi har plats för 4 ungdomar i åldrarna 13–21 år. Vårt boende är för ungdomar med diagnos inom autismspektrat och har problemskapande beteende som utåtagerande/självskadebeteende. Vårt boende är beläget i Spånga – Sundby (inom Stockholm stad) med närhet till bra kommunikationer. Uppdraget Din roll som stödassistent är varierande men har sin utgångspunkt utifrån varje enskild ungdoms individuella behov, förutsättningar och önskemål. Vår roll är att ge stöd i det dagliga utifrån ett pedagogiskt förhållningssätt i både det som rör den enskildes personliga omvårdnad, stöd i det som förekommer i ett hem som städning, tvätt och matlagning. I vårt uppdrag ingår även att vara ett stöd kring kontakter utanför boendet. I vår verksamhet arbetar vi även utifrån Stödpersons ansvar vilket innebär att du har ett speciellt ansvar för 1 av våra ungdomar utifrån skriftlig överenskommelse kring vad uppdraget som stödperson innebär. I arbetet ingår även daglig dokumentation och utformandet av i innehållet i genomförandeplanen tillsammans med ungdomen och dess vårdnadshavare. Vi tillsammans ansvarar för att våra ungdomar ska ges möjlighet till att vara med att påverka utifrån den enskildes behov och förmåga. Viktig del i vårt arbete är att kunna se varje enskild ungdoms förmågor och arbeta med att motivera och stötta till att få ett så innehållsrikt och aktivt liv som möjligt. Arbetet kommer att vara schemalagt dag, kväll, samt helg enligt ett rullande 4 veckors schema som är anpassade utifrån våra ungdomars behov. Tjänstgöringsgraderna kommer att vara 100%. Din profil Vår nya kollega har någon av följande utbildningar: • Högskola eller Yrkeshögskola med inriktning personer med funktionsnedsättning och/eller pedagogik • Gymnasieutbildning inom vård och omsorg med inriktning inom funktionsnedsättning och eller pedagogiskt arbete Du har några års yrkeserfarenhet inom vårt område och du är som oss en person som gillar att utmana dig själv och som ser lösningar när andra ser hinder Du har erfarenhet av att arbeta med målgruppen, du har ett pedagogiskt förhållningssätt och arbetar strukturerat utifrån de mål som finns för varje enskild ungdom och för vår verksamhet som helhet. Har du erfarenhet av tydliggörande pedagogik är det en stor fördel men ett absolut krav är att du kan arbeta utifrån ett lågaffektivt bemötande. I vår verksamhet kan du komma att möta ungdomar med utmanande beteende vilket innebär att du måste ha en nyfikenhet och en vilja i att tillsammans med oss försöka ta reda på uppkomsten av de utmanande beteendena för att försöka hitta alternativa vägar. Har du något eget intresse som tex musik, skapande, idrott eller något annat som du kan bidra med i vår verksamhet så är även det meriterande. Vi söker rätt personer för vårt spännande uppdrag så därför är personlig lämplighet en viktig ingrediens i vårt sökande efter just dig. Att du behärskar svenska i både tal och skrift, har datavana samt grundläggande kunskaper i social dokumentation är viktigt i vårt arbete. Om det blir just du som blir vår nya kollega kommer vi vid anställningen be om utdrag ur polisens belastningsregister som lämnas till oss innan första anställningsdagen. Övrigt Anställningsform: Tills vidare med 6 månaders anställning och tidsbegränsade anställning Lön: Vi tillämpar individuell lönesättning. Tillträdesdag: 2025-08-15
Partille kommun har 40 000 invånare och är en växande förstad. Vi är 2 900 medarbetare som tillsammans skapar en trygg och kvalitativ miljö att bo, arbeta och leva i utifrån våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda. Furumossens gruppbostad och Hyggesvägens servicebostad erbjuder en spännande arbetsmiljö där du får vara med och utveckla verksamheten. På Furumossen bor sex brukare och på Hyggesvägen åtta alla med olika funktionsnedsättningar och i varierande åldrar. Vi samplanerar mellan enheterna, vilket ger möjlighet att arbeta på båda boendena, även om du har din huvudsakliga placering på ett av dem. Båda boendena ligger i Furulund med bra kommunikationer och närhet till Allum köpcentrum. Just nu inför vi det digitala verksamhetsstödet Boet ett modernt verktyg som stärker både brukare och personal samt underlättar planering, dokumentation och samordning mellan enheterna. Boet ersätter flera analoga arbetssätt och öppnar nya möjligheter för brukarna att bli mer delaktiga i sitt dagliga stöd. Här får du chansen att vara med och forma framtidens LSS-verksamhet! ARBETSUPPGIFTER Som stödassistent har du en viktig roll i att stötta brukarna i vardagen, till exempel vid matlagning, städning, inköp och fritidsaktiviteter. Vårt mål är att stärka brukarnas självbestämmande, delaktighet och inflytande i sin egen vardag. Vi befinner oss i en utvecklingsfas där vi vill fortsätta främja brukarens självständighet och förmåga att göra mer på egen hand. Med stöd av nya digitala verktyg ser vi redan positiva förändringar och vill utveckla detta vidare. Struktur och arbetssätt Vi arbetar i tre kontaktmannagrupper som leds av varsin Stödpedagog tillsammans med 56 stödassistenter. Tillsammans planerar, genomför och följer vi upp målarbetet för 45 brukare, vilket ger varje individ ett tryggt och kontinuerligt stöd från flera insatta kontaktpersoner. Nu förstärker vi stödpedagogteamet med ytterligare en stödpedagog och skapar en ny kontaktgrupp. Det innebär färre brukare och färre medarbetare i varje grupp en satsning som ger mer tid och högre kvalitet i stödet till varje individ. Samtidigt får du som medarbetare möjlighet att utvecklas och arbeta med det du brinner för. Hos oss uppmuntras initiativ, idéer och engagemang! Genomförandeplanen är central i vårt arbete och blir med hjälp av Boet ett levande och lättillgängligt verktyg som underlättar planering, dokumentation och måluppföljning. Vi strävar alltid efter ökad delaktighet och självbestämmande för brukarna. Kompetensutveckling Vårt förhållningssätt är tydliggörande och lågaffektivt med fokus på att stärka brukarens självkänsla och tilltro till sin egen förmåga. Därför satsar vi på kontinuerlig kompetensutveckling och utbildar all personal i Studio 3. Vi planerar även att stärka användningen av AKK (Alternativ och Kompletterande Kommunikation). Arbetstid Arbetstiden är främst förlagd till eftermiddag och kväll samt inkluderar jour och arbete varannan helg. Schemat är anpassat efter brukarnas närvaro i hemmet utanför daglig verksamhet. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en fullständig utbildning från omvårdnadsprogrammet, helst utbildad stödassistent eller har en likvärdig utbildning. Det är ett stort plus om du har genomfört kurser inom funktionshinderområdet. För denna roll krävs erfarenhet av arbete inom LSS, gärna på grupp- eller servicebostad med en blandad målgrupp. Tidigare erfarenhet av demens är meriterande, liksom kunskap inom AKK och lågaffektivt bemötande. Goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift, är ett krav. Du bör även ha grundläggande datorkunskaper och erfarenhet av dokumentation. Erfarenhet av Treserva och att arbeta enligt individens behov i centrum (IBIC) är meriterande. Är du en engagerad och lösningsfokuserad person som brinner för brukarens välmående? Vi söker dig som: -Tar initiativ: du ser möjligheter och väntar inte på att någon annan löser något. -Har ett gott bemötande: du skapar en positiv miljö för brukare, kollegor och samarbetspartners. -Är ansvarstagande: du tar ägandeskap över ditt arbete och säkerställer kvalitet i allt du gör. -Arbetar målinriktat: du driver aktiviteter framåt, följer upp och strävar efter bästa möjliga resultat. -Är nytänkande: du vågar testa nya arbetssätt och ger inte upp förrän du hittat rätt. Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT I den här rekryteringen vill vi inte att du skickar in personligt brev. Du kommer i stället få besvara ett antal enkätfrågor i samband med att du skickar in din ansökan. Detta i syfte att samla in relevant information för rekryteringen, där alla sökande får besvara samma frågor. Svaren används sedan tillsammans med ditt CV i urvalsprocessen. Skulle vi trots allt få in personligt brev kommer detta inte att beaktas. Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Innan en eventuell anställning behöver du uppvisa giltigt pass eller nationellt ID för kontroll av id- och medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen och inte via e-post eller i pappersformat. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. För arbete inom vård- och omsorgsförvaltningen i Partille kommun behöver du ha godkänt betyg i svenska från grundskolan, alternativt SFI-D för att kunna hantera dokumentation.
ARBETSUPPGIFTER Vill du vara med och skapa trygghet, utveckling och en meningsfull vardag för personer med autism? Nu söker vi en stödassistent till Bergvallen - en liten daglig verksamhet med stort hjärta och tydlig inriktning på kommunikation och autism. Bergvallen är Vetlanda kommuns minsta dagliga verksamhet och en lärande miljö för både brukare och personal. Här arbetar vi nära individen, med utgångspunkt i varje persons behov och förutsättningar. Vi använder tecken som stöd och AKK (alternativ och kompletterande kommunikation) som en naturlig del av vardagen och har ett tydliggörande arbetssätt. Du som arbetar här behöver vara lyhörd och ibland stå ut med tystnaden det är en viktig del av kommunikationen. Hos oss arbetar du både enskilt och i grupp, alltid med struktur, förutsägbarhet och delaktighet i fokus. Vi följer individuella scheman men gör också gemensamma aktiviteter som fungerar för alla. Rörelse och hälsa är viktiga inslag, och som medarbetare får du räkna med många steg under en dag! Vi jobbar aktivt med jämlik hälsa, kost, motion och med att skapa guldkant i vardagen - både genom små glädjestunder och festligare tillfällen. Just nu är Bergvallen i en spännande förändringsfas där en flytt till nya lokaler planeras. Det innebär att du får möjlighet att vara med och påverka hur framtidens Bergvallen ska se ut - alltid med brukarnas bästa i centrum. Vi söker dig som är trygg i dig själv, nyfiken och flexibel. Du behöver kunna arbeta självständigt och samtidigt vara en del av arbetsgruppen, där vi ibland snabbt behöver ställa om efter nya behov. För att trivas hos oss behöver du vara närvarande, lösningsfokuserad och engagerad i varje individs utveckling och välmående. Tjänsten är en tillsvidaretjänst och omfattningen är 80 procent. Vi vill att du som är anställd hos oss ska må bra, både på och utanför jobbet. Därför har du bland annat tillgång till friskvårdsbidrag, fria bad och rabatt på massage. Läs mer om våra förmåner: https://vetlanda.se/formaner Gemensamt bidrar vi till mångfald där allas olikheter värdesätts. För att lyckas lär vi av varandra. Tillsammans är vi Vetlanda kommun. KVALIFIKATIONER • Du är utbildad undersköterska, har läst barn och fritid eller annan likvärdig utbildning. • B-körkort krävs. • Erfarenhet av autism och lågaffektivt bemötande är ett krav. • Vi lägger vikt vid personliga egenskaper. ÖVRIGT Varmt välkommen med din ansökan! För att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan ber vi dig att skicka din ansökan via vårt rekryteringsverktyg "Offentliga jobb". Ansök direkt via länken i annonsen. Vetlanda kommun är en inkluderande arbetsgivare som förespråkar mångfald och jämställdhet. Alla ansökningar behandlas utifrån ett likabehandlingsperspektiv. I Vetlanda kommun jobbar vi utifrån kärnvärdena glädje, mod, respekt och tillsammans, en värdegrund som genomsyrar hela organisationen. Inför rekryteringen har Vetlanda kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare och rekryteringsföretag.
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning finns i västra Stockholm med närhet till natursköna områden och goda kommunikationer. Vi är cirka 1700 stolta och engagerade medarbetare som bidrar med service av hög kvalitet till stadsdelsområdets invånare varje dag. Vår arbetsmiljö präglas av samarbete, mod och delaktighet. Vår styrka är att den mångfald som finns bland invånare även finns hos våra medarbetare. Tillsammans gör vi skillnad! Servicebostäder inom Lss vänder sig till de som klarar av att bo i egen lägenhet med stöd av personal. Lägenheterna är knutna till en servicelägenhet där personal finns dygnet runt. Arbetstiderna är företrädesvis eftermiddagar, kvällar och med sovande jour. Boendet består av sex lägenheter utspridda i ett bostadsområde. Din roll Vi söker dig som har ett starkt engagemang och intresse för målgruppen. Du har tidigare erfarenhet från arbetet som stödassistent inom LSS och har dokumenterade kunskaper om målgruppen. Du delar med självklarhet vår målsättning att arbeta utifrån brukarens bästa i syfte att hen ska leva självständigt med hjälp och stöd av medarbetare och stegvis nå sina individuella utvecklingsmål. Tillsammans med övriga medarbetare arbetar du för att skapa delaktighet och en meningsfull vardag för den enskilde. Du stödjer och vägleder bland annat med måltider, städning, fritidsaktiviteter, samhällskontakter, sysselsättning och medicinering utifrån delegation av sjuksköterska. Du ska ha: • Ett stort intresse och engagemang inom verksamhetsområdet. • Förmåga att se och möta människor utifrån varje individs behov och önskemål. • Förmåga att planera och dokumentera insatser. • Hög flexibilitet, och samarbetsförmåga. • Kunna arbeta självständigt och i grupp samt vara öppen för utvecklingsarbete. Stämmer beskrivningen in på dig? Sök redan idag! Din kompetens och erfarenhet Vi söker dig som har: • Gymnasieutbildning med inriktning mot funktionshinder, pedagogik och/eller psykiatri eller annan motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig • Utbildning i lågaffektivt bemötande • Tidigare arbetat inom grupp eller servicebostad LSS. • Goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift. Vi ser det som meriterande om du har: • Arbetat inom pedagogisk och/eller social omsorgsverksamhet. • Tidigare arbetat med utmanande beteendeproblematik inom målgruppen och är van att hantera utåtagerande beteenden samt utmanande situationer. Vi söker en medarbetare för en tillsvidareanställning och en för ett sex månaders vikariat. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Med rätt förutsättningar kan vi växa, utvecklas och delta i samhället på våra egna villkor. Inom förvaltningen för funktionsstöd ger vi stöd, service och omsorg till barn och vuxna med funktionsnedsättning och skapar möjlighet för dem att leva ett gott och självständigt liv, som alla andra. Genom att sprida kunskap och samarbeta inom Göteborgs Stad och med andra aktörer ökar vi förståelsen för individers behov och utformar insatser som gör verklig skillnad. Med 6 200 engagerade medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi arbetar inom boenden med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, barn- och korttidsboenden, avlastning samt stöd och ledsagning. Vill du vara med och bidra till ett mer inkluderande samhälle? Välkommen till oss! Du är Göteborg. ARBETSUPPGIFTER Nu söker vi två stödassistenter till Lilla Kapplandsgatans korttidshem som är ett korttidshem för barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionsvariationer. Som stödassistent kommer du att ingå i ett team med stödpedagoger och stödassistenter som tillsammans med enhetschef ansvarar för utvecklingen av verksamheten. Arbetsuppgifterna innefattar både pedagogiskt och praktiskt stöd genom stöttning av gästerna kring personlig hygien, måltider, aktiviteter och utflykter. Även arbetsuppgifter såsom hantering av läkemedel utifrån egenvård ingår. Du kommer arbeta dag, kväll, helg och jour enligt schema. Insatser för gästerna ges utifrån en genomförandeplan i IT-verktyget Treserva där även arbetsuppgifter som dokumentation och uppföljning ingår. Arbetsuppgifterna innefattar även andra sysslor som förekommer i ett hem som till exempel städ, tvätt och matlagning. Vi söker dig med kunskap och erfarenhet inom området men också med ett stort intresse och engagemang för målgruppen. Uppfyller du våra krav på tjänsten och känner att du är personen vi söker? Då ser vi fram emot din ansökan. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har examen från Vård och omsorgsprogrammet, stödassistentutbildningen eller Barn och fritidsprogrammet med inriktning socialt- eller pedagogiskt arbete. Utbildningskravet är också uppfyllt om du har en eftergymnasial specialisering inom funktionshinderområdet som omfattar minst 200 yh-poäng, 120 högskolepoäng eller kombination däremellan som motsvarar minst fyra terminers heltidsstudier. Alternativt 60 högskolepoäng och minst två års erfarenhet av arbete med stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Utbildningen ska ha relevanta poäng inom beteendevetenskap, pedagogik, psykologi, socialt arbete och (psykiatrisk) omvårdnad eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du som inte uppfyller kvalifikationskraven i svenska 1 eller svenska som andra språk 1 kan komma att erbjudas att göra ett språktest genom testanvändaren Educateit. Du har erfarenhet av att ha arbetat som stödassistent eller liknande med personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer (NPF), målgruppen autism samt har erfarenhet av arbete med problemskapande beteende. Utöver det har du erfarenhet och kunskap av AKK (alternativ och kompletterande kommunikation), LAB (lågaffektivt bemötande) och tecken som stöd. Du har även tidigare erfarenhet av social dokumentation. Körkort är meriterande. Vi söker dig som är trevlig och hjälpsam mot andra människor även i en stressig situation. Du visar respekt för alla du träffar på jobbet. Du jobbar för att brukaren får vad den personen behöver. Samtidigt har du god förståelse för hur individer tar till sig kunskap och deras olika förutsättningar. Du anpassar sättet att förmedla ditt budskap till mottagaren och uppmuntrar till dialog, delaktighet och engagemang. Vi ser även att du är noggrann, arbetar fokuserat och bryr dig om detaljer. Du ser till att arbetet blir rätt gjort. Du kontrollerar och följer upp ditt arbete för att säkerställa att det håller en hög kvalitet. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt och ser till att arbetet slutförs i tid samt följer upp resultatet. Slutligen samarbetar du bra med andra genom att du lyssnar, visar intresse och respekt. Du förstår det gemensamma uppdraget och arbetar för att det ska bli så bra som möjligt. ÖVRIGT Bifoga studieintyg eller examensbevis på efterfrågad utbildning. Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden. I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig: - Trygg anställning med goda anställningsvillkor - Heltid med möjlighet till deltid - Introduktion vid nyanställning - Kompetensutveckling - Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden Före erbjudande om anställning ber vi dig uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister. Du ska själv begära ett utdrag från polisens belastningsregister. Du beställer ett digitalt registerutdrag som skickas till din digitala brevlåda. Detta gör du via länken: Barn med funktionsnedsättning, e-tjänst | Polismyndigheten (polisen.se) Du kan endast skicka in din ansökan via vårt rekryteringssystem eftersom all hantering av personuppgifter skall ske enligt GDPR. Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan. Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete. Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp. Varmt välkommen med din ansökan!
Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Med rätt förutsättningar kan vi växa, utvecklas och delta i samhället på våra egna villkor. Inom förvaltningen för funktionsstöd ger vi stöd, service och omsorg till barn och vuxna med funktionsnedsättning och skapar möjlighet för dem att leva ett gott och självständigt liv, som alla andra. Genom att sprida kunskap och samarbeta inom Göteborgs Stad och med andra aktörer ökar vi förståelsen för individers behov och utformar insatser som gör verklig skillnad. Med 6 200 engagerade medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi arbetar inom boenden med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, barn- och korttidsboenden, avlastning samt stöd och ledsagning. Vill du vara med och bidra till ett mer inkluderande samhälle? Välkommen till oss! Du är Göteborg. ARBETSUPPGIFTER Till vår enhet Boendestöd Centrum 1 söker vi en kunnig och engagerad stödassistent på ett vikariat fram till 15/6 2026. Vi erbjuder ett stimulerande och flexibelt arbete med stort egenansvar. Som stödassistent möter du personer med olika funktionsvariationer, främst inom psykiatri och neuropsykiatri men även intellektuella. Det kan också förekomma beroendeproblematik och samsjuklighet. Din roll är att stötta individen inom olika livsområden för att öka självständigheten i vardagen. Hos oss är ingen dag den andra lik. Du motiverar och arbetar pedagogiskt för att stärka individens egna resurser och skapa förändring. Arbetet är både praktiskt och relationsskapande, beroende på brukarens behov och dagsform. Rollen kräver självständighet, initiativförmåga och trygghet i både yrkesrollen och dig själv. Som boendestödjare arbetar du främst i brukarens hem och utgår från den individuella genomförandeplanen. Du främjar personliga resurser för att skapa ett självständigt liv med delaktighet och utveckling i fokus. Tillsammans med kollegor säkerställer du att klienten får rätt insatser utifrån sina behov. Insatserna kan omfatta stöd i sociala och fysiska aktiviteter, vardagsstruktur, kontakt med myndigheter och praktiska sysslor som inköp och städ. Det kan också innebära att bryta isolering genom aktiviteter utanför hemmet. Boendestödet arbetar med ett mobilt arbetssätt där du har tillgång till schema och dokumentation via mobiltelefon. Digitala insatser kommer att införas, vilket kräver att du är bekväm med digitala hjälpmedel och IT-stöd. Du måste också kunna uttrycka dig väl i tal och skrift då du ansvarar för social dokumentation, inklusive genomförandeplaner och sammanfattningar. Du bör ha kännedom om socialtjänstens processer, arbeta utifrån IBIC och vara positiv till förändrings- och utvecklingsarbete. Arbetet är målinriktat med struktur och rutiner som främjar ett självständigt liv. Vi ser varje människa i sitt sammanhang. Du arbetar enligt schema där arbetstider kan variera mellan dag, kväll och helg. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har utbildning inom socialt arbete, exempelvis som stödassistent, eller annan utbildning som bedöms likvärdig. Högskoleutbildning till exempelvis socionom eller beteendevetare är meriterande. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, eftersom du självständigt upprättar dokumentation enligt IBIC och övrig social dokumentation. Därför krävs godkända betyg i Svenska 1 eller Svenska som andraspråk 1. Saknar du detta kan du behöva göra ett språktest via Educateit. Det är ett krav att du arbetat med boendestöd tidigare. Om du har erfarenhet av arbete med personer med psykiska funktionsvariationer är det meriterande, liksom kunskap i metoder som ESL, lågaffektivt bemötande, MI och återhämtningsinriktat arbetssätt. Du bör ha god datorvana och känna dig bekväm med att arbeta i system som Treserva, Epsilon, Personec och Time Care. Vi söker dig som bidrar till lärande, tar ansvar för arbetsuppgifter och arbetar med brukarnas bästa i fokus. Du är noggrann, slutför det du påbörjat och säkerställer att arbetet utförs korrekt. Du anpassar dig till nya förutsättningar, ser möjligheter i förändring och ändrar förhållningssätt vid behov. Du samarbetar väl med andra, skapar ett respektfullt klimat och visar förståelse för olika perspektiv. Samtidigt agerar du självständigt när situationen kräver och kan fatta egna beslut inom ramen för uppdraget. Känner du igen dig? Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden. I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev. Före erbjudande om anställning ber vi dig uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister. Beställt utdrag ska vara oöppnat. Du ska själv begära ett utdrag från polisens belastningsregister. Detta görs via e-tjänst eller med hjälp av en blankett som finns på polisens hemsida (Blankettför begäran om registerutdragför enskild person, utdrag nr 442.3). Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig: * Trygg anställning med goda anställningsvillkor * Heltid med möjlighet till deltid * Introduktion vid nyanställning * Kompetensutveckling * Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden Du kan endast skicka in din ansökan via vårt rekryteringssystem eftersom all hantering av personuppgifter skall ske enligt GDPR. Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete. Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.
Älmhults kommun finns i södra Småland med närhet till goda kommunikationer och natursköna områden. I Älmhult kombinerar du den mindre ortens fördelar och charm med en unik internationell atmosfär. Här är det lätt att leva och bo och du har nära till det mesta. Vi är cirka 1800 stolta och engagerade medarbetare som bidrar med service av hög kvalitet till Älmhults invånare varje dag. Vår arbetsmiljö präglas av samarbete, mod och delaktighet. Tillsammans gör vi skillnad! ARBETSUPPGIFTER Du ger stöd och service efter brukarens individuella behov och önskemål enligt genomförandeplaner (IBIC). Du utför vardagsnära, planerade stödinsatser och aktiviteter tillsammans med brukaren. Varje insats ska främja brukarens integritet, delaktighet och utförs med respekt för brukarens självbestämmande. Det är viktigt att du har brukarens behov i centrum och personens synpunkter ska aktivt tas tillvara. Brukaren ska få stöd och rätten att bestämma över sitt liv och utveckla sina förmågor att leva ett så självständigt liv som möjligt. Arbetet utgår från ett pedagogiskt och coachande förhållningssätt i nära samarbete med brukarens nätverk och övrig personal. I arbetsuppgifterna ingår IT-baserad dokumentation och administration, bl.a. upprättande av genomförandeplaner. Vi använder oss av Lifecare som dokumentationssystem och Intraphone för insatsplanering, carelock och e-signering. KVALIFIKATIONER Du har minst vård- och omsorgsprogrammet med inriktning psykiatri, eller annan motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Kunskap och erfarenhet av arbete med självskadebeteende, tvång och psykossjukdomar är ett krav, liksom erfarenhet av lågaffektivt bemötande. Erfarenhet av AKK, alternativ och kompletterande kommunikation är meriterande. Körkort för manuellt växlad bil är ett krav samt goda datakunskaper. ÖVRIGT Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.
Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Med rätt förutsättningar kan vi växa, utvecklas och delta i samhället på våra egna villkor. Inom förvaltningen för funktionsstöd ger vi stöd, service och omsorg till barn och vuxna med funktionsnedsättning och skapar möjlighet för dem att leva ett gott och självständigt liv, som alla andra. Genom att sprida kunskap och samarbeta inom Göteborgs Stad och med andra aktörer ökar vi förståelsen för individers behov och utformar insatser som gör verklig skillnad. Med 6 200 engagerade medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi arbetar inom boenden med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, barn- och korttidsboenden, avlastning samt stöd och ledsagning. Vill du vara med och bidra till ett mer inkluderande samhälle? Välkommen till oss! Du är Göteborg. ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu en stödassistent till Myntgatans BmSS! Myntgatan är en Bostad med Särskild Service som består av fem lägenheter med inriktning äldre. Vårt mål är att våra hyresgäster utifrån sina förutsättningar ska kunna leva ett självständigt liv med hög delaktighet, meningsfull sysselsättning och rik social samvaro. Arbetet består av varierande arbetsuppgifter som innebär både pedagogiskt och praktiskt stöd i vardagen så som personlig omvårdnad, dokumentation, samt att arbeta efter genomförandeplaner. Som stödassistent ska du ge stöd i allt i hyresgästens vardag. Det är exempelvis städning, hygien, förflyttning, kommunikation och inte minst stödja hyresgästen till en trygg vardag. Du kommer i samråd med stödpedagog utveckla metoder som leder till självständighet, inflytande och medbestämmande för hyresgästerna. Metoderna ska bygga på beprövad erfarenhet, evidens och ha teoretisk förankring. I uppdraget ingår även att medverka i upprättandet av genomförandeplaner, vilket utgör grunden i att kvalitetssäkra insatserna. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har examen från Vård och omsorgsprogrammet, stödassistentutbildningen eller Barn och fritidsprogrammet med inriktning socialt- eller pedagogiskt arbete. Utbildningskravet är också uppfyllt om du har en eftergymnasial specialisering inom funktionshinderområdet som omfattar minst 200 yh-poäng, 120 högskolepoäng eller kombination däremellan som motsvarar minst fyra terminers heltidsstudier. Alternativt 60 högskolepoäng och minst två års erfarenhet av arbete med stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Utbildningen ska ha relevanta poäng inom beteendevetenskap, pedagogik, psykologi, socialt arbete och (psykiatrisk) omvårdnad eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Kommunikation är en viktig del av arbetet, vilket kräver att du har godkänt i svenska 1 eller svenska som andraspråk 1. Du som inte uppfyller kvalifikationskraven i svenska 1 eller svenska som andraspråk 1 kan komma att erbjudas att göra ett språktest genom testanvändaren Educateit. Det är meriterande om du har kunskap om lågaffektivt bemötande och erfarenhet av arbete med AKK och tydliggörande pedagogik. Det är också meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med personer med autism. Det är även meriterande om du har god datorvana. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och gruppens arbetsuppgifter. Du tänker på de vi är till för och deras bästa. Du gör ditt bästa för att göra klart alla arbetsuppgifter på rätt sätt och följer upp hur det blev. Du är trevlig och hjälpsam mot andra människor även i en stressig situation. Du visar respekt för alla du träffar på jobbet. Du är inbjudande och positiv. Du jobbar för att brukaren får vad den personen behöver. Du arbetar bra med andra genom att du lyssnar, visar intresse och respekt. Du förstår det gemensamma uppdraget och arbetar för att det ska bli så bra som möjligt. Du är lugn och trygg i pressade och svåra situationer. Du kan balansera krav som ställs på dig och kan trots tidspress fatta välgrundade beslut. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden. I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig: - Trygg anställning med goda anställningsvillkor - Heltid med möjlighet till deltid - Introduktion vid nyanställning - Kompetensutveckling - Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden Vid arbete i den enskildes hem: Före erbjudande om anställning ber vi dig uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister. Beställt utdrag ska vara oöppnat. Du ska själv begära ett utdrag från polisens belastningsregister. Detta görs på polisens hemsida https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ antingen via e-tjänst (Kontroll av egna uppgifter i belastningsregistret) eller med hjälp av Blankett för att kontrollera egna uppgifter (Blankettför begäran om registerutdragför enskild person, utdrag nr 442.3) Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan. Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete. Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.
Välj ett jobb för att visa detaljer