Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu fler medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter.Läs mer om frivården Göteborgs verksamhet på vår hemsida: Frivården Göteborg Rosenlund: https://www.kriminalvarden.se/kontakt/hitta-och-kontakta/verksamhet/frivardskontor/frivarden-goteborg-rosenlund/#verksamhet Frivården Göteborg Ullevi: https://www.kriminalvarden.se/kontakt/hitta-och-kontakta/verksamhet/frivardskontor/frivarden-goteborg-ullevi/#verksamhet ARBETSUPPGIFTER Inom Kriminalvården arbetar du med ett komplext och viktigt samhällsuppdrag där du gör nytta och skillnad. Du kommer till en arbetsplats som värdesätter delaktighet, personlig utveckling och engagemang. Som ledare hjälper du dina medarbetare att på olika sätt rusta våra klienter att klara ett liv utan kriminalitet och droger, det vi kallar "bättre ut". I vårt uppdrag ingår att kontinuerligt kvalitetssäkra vår egen verksamhet och att utveckla hållbar samverkan med andra samhällsaktörer, såsom bland annat kommun, sjukvård och polis. Som chef inom frivården har man både en operativ och strategisk roll och det är viktigt att du snabbt kan skifta mellan olika arbetsuppgifter och ställa om när det behövs. Tjänsten är verksamhetsnära och innebär bland annat att fatta beslut kring våra klienter och vara med och stötta dina medarbetare i vårt komplexa uppdrag. Du leder, utvecklar och följer upp verksamheten och har personal-, budget- och arbetsmiljöansvar för ca 20-25 medarbetare, som främst arbetar som frivårdsinspektörer. Frivårdens organisation består av drygt 240 medarbetare fördelat på elva chefsområden. Verksamheten är fördelad på två kontor i centrala Göteborg, ett på Ullevi och ett på Rosenlund. I din roll som kriminalvårdsinspektör ansvarar du för ett chefsområde och har också ansvar för ett antal frågor som berör hela arbetsplatsen. I arbetet ingår att representera Kriminalvården i extern samverkan och driva utvecklingsfrågor tillsammans med andra aktörer. Du ingår i ledningsgruppen där frivårdsvårdschef David Sandén, chefsstöd samt dina chefskollegor utgör en viktig plattform för ditt ledarskap. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har erfarenhet av att leda medarbetare, är trygg i ditt ledarskap och har en akademisk utbildning/examen med relevant inriktning. Relationsskapandet är en viktig del i rollen och du behöver ha lätt för att samarbeta, vara prestigelös och ha förmågan att engagera andra. Du har god struktur i arbetet, arbetar systematiskt och trivs när du får växla mellan att ta initiativ till förändring och att följa upp och kvalitetssäkra pågående verksamhet. Du är tydlig i din kommunikation och har förmåga att motivera och skapa de förutsättningar som krävs för att effektivt nå gemensamma mål i en verksamhet som kontinuerligt förändras. I krävande situationer är du lugn och professionell och har förmågan att anpassa dig till förändrade förutsättningar. För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: • Akademisk utbildning/högskoleexamen om minst 120 hp inom områden som vi bedömer relevant • Erfarenhet av personalledning • Goda kunskaper i svenska språket i såväl tal som skrift Det är meriterande om du har • Chefserfarenhet (personal-, arbetsmiljö- och budgetansvar) • Genomgått kriminalvårdens chefsförsörjningsprogram eller annat chefsutvecklingsprogram • Erfarenhet från frivårdens verksamhet • Erfarenhet av arbete inom Kriminalvården • Erfarenhet från flera verksamhetsgrenar inom Kriminalvården • Relevant erfarenhet från annan offentlig verksamhet • Erfarenhet av myndighetsutövande företrädesvis inom rättskedjan ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Säkerhetskontroll kommer att föregå beslut om anställning. Vissa befattningar är placerade i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas. För tjänster med högre säkerhetsklass behöver du vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Läs mer om säkerhetsprövningen på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/sakerhetsprovning-vid-rekrytering/ Befattningen kan innebära krigsplacering vid Kriminalvården. Läs mer om krigsplacering på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/krigsplacering/ Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. Fler tjänster kan komma att tillsättas vid detta rekryteringstillfälle. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal. Läs mer: Förmåner och fördelar med att arbeta inom Kriminalvården Läs mer: Säkerhetsprövning vid rekrytering
Vill du bli en nyckelspelare och en ledande kraft i Bilfingers fortsatta tillväxtresa? Just nu söker vi en el-planeringschef till teamet i Helsingborg, en person som ska leda och säkra el-teamets drift och skapa framgångsrika planer för elarbeten. Ansök nu och ta steget mot en lysande karriär! OM TJÄNSTEN Bilfinger är en mångsidig leverantör som erbjuder projektering, service, installation och rena ingenjörstjänster inom områdena mekanik, el, automation och isolering. Bilfinger utför allt ifrån kompletta entreprenader och långsiktiga partnerskapsavtal till enstaka tjänster till stora aktörer runt omkring Helsingborg med omnejd. Med skickliga och engagerade medarbetare i hela Norden är Bilfinger redo att forma branschen och fortsätta ta ledningen inom industriell service. I tjänsten som el-planeringschef hos Bilfinger kommer du arbeta i en varierande roll med arbetsuppgifter som grundar sig i både operativt och strategiskt arbete. Du kommer i din roll få arbeta i tät dialog med kund och därefter med din erfarenhet beräkna och planera arbetet tillsammans med din arbetsgrupp. I tjänsten ingår personalansvar för ett team på ett tiotal duktiga och engagerade industrielektriker med en vision att växa teamet ännu större. För att trivas i rollen som el-planeringsledare krävs det att du som person är duktig på att kommunicera och samarbeta eftersom rollen innefattar tätt samarbete med både interna och externa kontakter. Det krävs även att du som person är trygg i din erfarenhet och har en förmåga att planera, strukturera och se helheten för att kunna leverera en god service. ARBETSUPPGIFTER Arbetsuppgifter * Vara drivande i kontakten med kunder, leverantörer samt övriga interna och externa kontaktpersoner * Inneha fullständigt personalansvar med medarbetarsamtal, arbetsmiljöansvar, semesterplanering, lönesamtal etc * Beräkning och planering av installation, felsökning, reparation, tillsyn, skötsel och underhållsarbete både på Bilfingers elverkstäder och ut mot kund * Arbeta med att ständigt utveckla, driva och genomföra utveckling både internt och gentemot kund * Säkerställa att arbetsgruppen ständigt arbetar med säkerhet som sin högsta prioritet * Inneha övergripande ansvar i det dagliga arbetet kopplat till resursplanering och samordning VI SÖKER DIG SOM - Har en gymnasieexamen inom el eller motsvarande utbildning - Har arbetslivserfarenhet som elektriker från en industriell miljö - Har en erfarenhet från en liknande roll med personalansvar - Är obehindrad i det svenska språket - Har B körkort Det är meriterande om du har - Allmän behörighet inom el - Erfarenhet av affärssystemet SAP För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper: - Målmedveten - Ordningsam - Ansvarstagande Vår rekryteringsprocess Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work. Vi tillämpar löpande urval och kommer plocka ner annonsen när tillräckligt många kandidater har nått slutskedet i rekryteringsprocessen. Vid ansökan efterfrågas ett CV. Personligt brev använder vi inte som urvalsmetod och behöver därför inte bifogas. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess. INFORMATION OM FÖRETAGET Här kan du läsa mer om Bilfinger!
Vill du vara med och forma framtidens resande? Arlanda express söker en engagerad och strategiskt stark CIO som vill driva digital transformation i en affärskritisk miljö. Du får en nyckelroll i vår fortsatta utveckling och ansvarar för att bygga en modern, säker och datadriven IT-verksamhet med fokus på affärsnytta, effektivitet och innovation. Arbetet kretsar främst kring våra stöd- och verksamhetssystem som utgör grunden för en effektiv och kundnära drift. Som CIO hos Arlanda express leder du ett mindre IT-team, är en del av bolagets ledningsgrupp där du representerar bolaget som helhet och rapporterar direkt till CEO. Du arbetar både strategiskt och operativt, från upphandlingar och förändringsledning till tekniska vägval och kravställning gentemot externa leverantörer. Detta är en affärskritisk position med stort mandat, där du förväntas bidra aktivt till Arlanda express roll som ett centralt trafiknav. Du driver digitala lösningar som gör verklig skillnad för våra ca 10 000 dagliga resenärer. Fokusområden framåt Datadrivet arbetssätt: Öka verksamhetens mätbarhet med hjälp av Power BI, dashboards och nya mätinstrument, särskilt inom drift, punktlighet och återkommande fel Teknologi och systemförnyelse: Se över och utveckla avtal med våra samarbetsleverantörer, ersätta äldre system och höja kompetensen inom Microsoft 365 och AI. Trafikhubb med realtidsinformation är en möjlig framtidssatsning IT-säkerhet: Säkerställa en robust IT-miljö för en affärskritisk verksamhet där hög driftsäkerhet och en modern säkerhetsstruktur är avgörande Tjänsteutveckling: Möjliggöra nya kundlösningar som exempelvis lojalitetsprogram, integrerade biljetter och mobilitetstjänster IT team: Ansvara för IT-organisationens resursplanering och kompetensförsörjning, inklusive att utvärdera teamets struktur och säkerställa att IT är rätt rustat för framtida behov och tillväxt Din profil Du är en nyfiken och lösningsorienterad ledare som motiveras av att skapa verklig förändring. Du har en förmåga att se både helheten och detaljerna och trivs i miljöer där struktur, teknik och människor samspelar. Med ett affärsmässigt förhållningssätt till IT ser du tekniken som ett verktyg för att skapa värde, effektivitet och bättre kundupplevelser. Du kommunicerar tydligt, bygger engagemang och leder med både energi och omtanke. Du har ett strategiskt driv men är samtidigt pragmatisk och prestigelös i det operativa arbetet. Du förstår att förändring kräver både riktning och förmågan att få med sig andra även i en organisation där den digitala mognaden varierar. Du är en trygg och kommunikativ ledare med ett coachande förhållningssätt som skapar delaktighet och håller teamet engagerat även i förändring. Vi tror att du har: Gedigen erfarenhet av IT-roller, gärna i verksamhetsnära eller komplexa miljöer med många externa leverantörer och samarbetsparters Erfarenhet av ledarskap och projektledning God kunskap om Microsoft 365 och gärna erfarenhet av AI-relaterade initiativ Arbetat med system som har höga krav på tillgänglighet, där korrekt realtidsdata är centralt för verksamheten Förmåga att omsätta teknik till konkret affärsnytta Akademisk utbildning inom IT, systemvetenskap, teknik eller motsvarande Ansökan: Tjänsten är en tillsvidareanställning med start så snart som möjligt, så vänta inte med att skicka in din ansökan. Har du frågor om tjänsten? Kontakta gärna [email protected] Om Arlanda express Hos Arlanda express värdesätter vi öppenhet, framåtblick och hög kvalitet. Vi erbjuder en varm och omtänksam arbetsmiljö med professionella kollegor i lokaler i centrala Stockholm. Arlanda express ägs och drivs av A-Train AB. När banan stod klar hösten 1999 överlämnades anläggningen till staten. I gengäld leasar nu A-Train AB tillbaka Arlandabanan med en exklusiv koncession, dvs. rätten att köra tågtrafiken fram till år 2050, och verksamheten drivs helt och hållet på marknadsmässig grund. Arlanda express är mitt i en kommersiell transformation vilken ytterligare kommer accelereras de kommande åren.
Befattningen erbjuder Välkommen till ett ansvarsfullt, fritt och omväxlande arbete. Som skjutfältschef hos oss på Utbildningsenheten/Övnings- och skjutfältsavdelningen/-sektionen är du en nyckelperson som möjliggör att våra krigsförband kan öva och genomföra insatser. Det lokala skjutfältet i Kungsängen/Granhammar söker nu en ny sektionschef. Om Utbildningsenheten Vid Livgardets utbildningsenhet återfinns Övnings- och skjutfältsavdelningen under vilken det lokala skjutfältet i Kungsängen sorterar. Vid enheten finns även en utbildningsavdelning, motor- och trafikavdelning, ledningssystemavdelning samt en sjukvårdsutbildningsavdelning. Enhetens alla avdelningar är regementets centraliserade resurs för att möjliggöra effektiv och kvalitativ verksamhet – syftet är att bidra till att uppnå krigsförbandens målsättningar. Huvudsakliga arbetsuppgifter Övnings- och skjutfältssektionen i Kungsängen består av totalt 13 medarbetare; sektionschefen och dess 12 underställda skjutfältshantverkare med olika kompetenser. Som sektionschef kommer du att utöver sektionsledning och chefsuppgifter också förväntas vara inläst på militära och civila bestämmelser samt kunna stödja olika övningsledare i att planera och genomföra övning, detta i såväl militär som civil terräng. När armén genomför större övningar kommer du ingå i en större organisation där du tillsammans med kollegor från andra förband samarbetar för att möjliggöra övningsterräng. Kvalifikationer · Dokumenterad chefserfarenhet · B-körkort · God datorvana · God svenska i tal och skrift · God engelska i tal och skrift Meriterande · Dokumenterad arbetslivserfarenhet inom Försvarsmakten med goda vitsord. · Erfarenhet av arbete inom verksamhetsområde övning- och skjutfält. · BE, C-körkort · Militära förarbevis Personliga egenskaper · Du kan arbeta - och leda - strukturerat även under intensiva perioder och hög arbetsbelastning. · Du är en problemlösare med stresstolerans. · Du är serviceinriktad med förståelse för militär övningsverksamhet. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper som överensstämmer med befattningens krav. Att agera enligt Försvarsmaktens värdegrund är en förutsättning för tjänsten. Övrigt Anställningsform: Tillsvidare Sysselsättningsgrad: Heltid, som regel arbete under vardagar på dagtid. Arbetsort: Upplands-Bro, Kungsängen Tillträdesdatum 2025-09-01 eller enligt särskild överenskommelse Vänligen ange ditt löneanspråk i din ansökan. För upplysningar om befattningen och rekryteringsprocessen, kontakta: Magnus Gerhardsson, chef för Utbildningsenheten 070-223 96 18, [email protected] Karl Gunnarsson, chef för Övnings- och skjutfältsavdelningen 073-049 66 83, [email protected] Fackliga företrädare, kontaktas via växeln 08-584 540 00 OFR/O: Orry Finnermark OFR/S: Örjan Jansson SACO: Per Textorius SEKO: Lise-Lotte Larsson Din ansökan Välkommen med din ansökan innehållande CV samt ansökningsbrev. Ditt ansökningsbrev ska beskriva varför just du passar för den utlysta befattningen. Sista ansökningsdag är 2025-07-07. Med anledning av semestertider kan ovan nämnda kontaktpersoner vara lediga under viss tid av ansökningsperioden. Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 19§ i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer nationell och internationell arbetsskyldighet. Innebörden av detta varierar beroende på befattning. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Livgardet är ett av Försvarsmaktens största förband med anor från 1521. Vi utbildar morgondagens soldater, liksom militärpoliser och personal som ska genomföra internationell insats. Vi bevakar de kungliga slotten, vi har säkerhets- och markstridsförband. Vi ansvarar också för att bevara och utveckla svensk militärmusiktradition. Vårt huvudsäte är i Kungsängen utanför Stockholm, men vi finns också i Sollentuna, i centrala Stockholm, Uppsala, Göteborg och Karlskrona. Inom Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.
Vill du kombinera tekniskt konstruktionsarbete med ett tydligt ledarskap och ett konkret förändringsuppdrag? Diamond Power söker nu en konstruktionschef som vill ta ansvar för att driva modernisering och effektivisering av deras konstruktionsavdelning – i nära samarbete med produktion och teknik. Om företaget Diamond Power Sverige AB arbetar med service och installation av teknisk utrustning för industriella anläggningar – ofta i kraft- och pappersindustrin. De har ett starkt fäste i Sverige men även internationellt. De har en kultur som präglas av yrkesstolthet, säkerhetstänk och respekt för deras kunders anläggningar. Hos dem är frihet under ansvar mer än ett uttryck – det är deras arbetsvardag. Om teamet & rollen Som projektkonstruktör hos Diamond Power har du en central roll i företagets tekniska leverans. Du arbetar både med konstruktion och projektledning – från offert och design till dokumentation och färdig installation. I din vardag kommer du att: Leda och driva flera projekt parallellt, från start till leverans, inom givna tidsramar. Ta fram tillverknings- och standardritningar för produkter som sotblåsare, spett och kameror. Ansvara för dokumentation, ritningsunderlag och teknisk specifikation. Vara tekniskt stöd till säljorganisationen vid nyförsäljning och offertarbete. Stötta installationsteamet med tekniska lösningar och anpassningar. Utveckla kundspecifika konstruktioner utifrån krav och användningsområde. Du arbetar nära både kontoret i Sollentuna samt med produktionen som är placerad i Skutskär. Samarbetet är tätt, och du har daglig kontakt med kollegor inom konstruktion, projektledning och produktion. Om dig Vi söker dig som är trygg i din tekniska roll och har naturligt ledarskap. Du trivs med att strukturera upp arbetssätt och har lätt för att få med dig andra. Du har troligtvis arbetat som konstruktör och redan haft en ledarroll inom konstruktion och projekt. Viktigast är att du är lösningsorienterad, prestigelös – och vågar ta plats. För att lyckas i rollen behöver du: Flera års erfarenhet av konstruktion och projektering inom processindustri, särskilt värmeverk samt pappers- och massabruk. Specialist på ångrörsystem: konstruktion, beräkning och dimensionering enligt gällande standarder. Mycket goda kunskaper i Inventor och Vault (inkl. PLM). Erfarenhet av att leda tekniska team i projektmiljö. Teknisk utbildning inom maskinteknik/mekanik (högskoleingenjör eller motsvarande erfarenhet). Stark förståelse för produktionsteknik och tillverkningsanpassad konstruktion. Goda kunskaper i ISO 3834 och standarder för tryckbärande system. Flytande svenska och engelska i tal och skrift. Okej med att resa: 20–30 resdagar/år. Meriterande: Kunskap inom automatiserade ritningsflöden eller användning av AI-stöd i CAD-processer Kunskap inom elritningar Förmåner & framtid Diamond Power erbjuder en roll med hög påverkan, stor frihet och mycket ansvar. Du får chansen att driva ett förändringsarbete från start och samtidigt vara en nyckelperson i företagets framtid. Detta är ett konsultuppdrag med start snarast, där det finns goda möjligheter till överrekrytering för rätt person. Ansökan Tror du att detta skulle passa dig, eller kanske någon du känner? Vi arbetar med löpande urval och kan komma att tillsätta tjänsten innan sista ansökningsdag – så tveka inte att skicka in din ansökan redan idag! Rekryteringen genomförs i samarbete med Ed:Za Group. Har du några frågor kring rollen eller processen är du varmt välkommen att kontakta oss. Välkommen med din ansökan! Tror du att detta skulle passa dig, eller kanske någon du känner? Vi har ett löpande urval och kan komma att tillsätta tjänsten innan sista ansökningsdag, tveka därför inte - utan skicka in din ansökan redan idag! Rekryteringen kommer hållas av Ed:Za Group. Har du några frågor eller funderingar relaterade till tjänsten och processen är du varmt välkommen att kontakta oss.
Befattningen erbjuder Välkommen till ett ansvarsfullt, fritt och omväxlande arbete. Som ställföreträdande sektionschef hos oss på Utbildningsenheten/Mark- och miljösektionen är du en nyckelperson som möjliggör att våra krigsförband kan öva och genomföra insatser. Om Utbildningsenheten Vid Livgardets utbildningsenhet återfinns Mark- och miljösektionen vilken i sin tur insorterar under Övnings- och skjutfältsavdelningen. Vid enheten finns även en utbildningsavdelning, motor- och trafikavdelning, ledningssystemavdelning samt en sjukvårdsutbildningsavdelning. Enhetens alla avdelningar är regementets centraliserade resurs för att möjliggöra effektiv och kvalitativ verksamhet – syftet är att bidra till att uppnå krigsförbandens målsättningar. Huvudsakliga arbetsuppgifter Mark- och miljösektionen består av fyra medarbetare; sektionschefen, dess ställföreträdare samt två handläggare tillika servicemän. Som ställföreträdande sektionschef kommer du att utöver ledning och chefsuppgifter också förväntas vara expert avseende militära och civila bestämmelser samt stödja olika övningsledare i att planera och genomföra övning, detta i såväl militär som civil terräng. Du kommer vidare att medverka och ingå i övningsledningen för att samverka med civila myndigheter och fastighets-/markägare. När armén genomför större övningar kommer du att ingå i en större organisation där du tillsammans med kollegor från andra förband samarbetar för att möjliggöra övningsterräng. Kvalifikationer · Dokumenterad chefserfarenhet · B-körkort · God datorvana · God svenska i tal och skrift · God engelska i tal och skrift Meriterande · Dokumenterad arbetslivserfarenhet inom Försvarsmakten med goda vitsord. · Erfarenhet av arbete inom verksamhetsområde övning- och skjutfält. · Hantera ESRI programvara GIS · BE, C-körkort · Militära förarbevis Personliga egenskaper · Du har mycket god social förmåga i rollen som representant för Försvarsmakten och Livgardet. Du förväntas kunna hantera kontakter på olika nivåer, både internt och externt. · Du kan arbeta - och leda - strukturerat även under intensiva perioder. · Du är en problemlösare med stresstolerans. · Du är serviceinriktad med förståelse för militär övningsverksamhet. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper som överensstämmer med befattningens krav. Att agera enligt Försvarsmaktens värdegrund är en förutsättning för tjänsten. Övrigt Anställningsform: Tillsvidare Sysselsättningsgrad: Heltid, tjänstgöring sker som regel på vardagar under dagtid. Arbetsort: Upplands-Bro, Kungsängen Tillträdesdatum 2025-09-01 eller enligt särskild överenskommelse Vänligen ange ditt löneanspråk i din ansökan. För upplysningar om befattningen och rekryteringsprocessen, kontakta: Magnus Gerhardsson, chef för Utbildningsenheten 070-223 96 18, [email protected] Karl Gunnarsson, chef för Övnings- och skjutfältsavdelningen 073-049 66 83, [email protected] Fackliga företrädare, kontaktas via växeln 08-584 540 00 OFR/O: Orry Finnermark OFR/S: Örjan Jansson SACO: Per Textorius SEKO: Lise-Lotte Larsson Din ansökan Välkommen med din ansökan innehållande CV samt ansökningsbrev. Ditt ansökningsbrev ska beskriva varför just du passar för den utlysta befattningen. Sista ansökningsdag är 2025-07-07. Med anledning av semestertider kan ovan nämnda kontaktpersoner vara lediga under viss tid av ansökningsperioden. Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 19§ i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer nationell och internationell arbetsskyldighet. Innebörden av detta varierar beroende på befattning Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Livgardet är ett av Försvarsmaktens största förband med anor från 1521. Vi utbildar morgondagens soldater, liksom militärpoliser och personal som ska genomföra internationell insats. Vi bevakar de kungliga slotten, vi har säkerhets- och markstridsförband. Vi ansvarar också för att bevara och utveckla svensk militärmusiktradition. Vårt huvudsäte är i Kungsängen utanför Stockholm, men vi finns också i Sollentuna, i centrala Stockholm, Uppsala, Göteborg och Karlskrona. Inom Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.
Vi står inför ett nytt kapitel - vill du leda det? ForumCiv söker en generalsekreterare som kombinerar stabilt ledarskap med modet att driva utveckling i en tid då demokrati och mänskliga rättigheter är viktigare än någonsin. ForumCiv är en plattform för över 180 medlemsorganisationer med verksamhet i Sverige och internationellt. Tillsammans med våra medlemmar verkar vi för ett starkt civilsamhälle - som försvarare av det demokratiska utrymmet och som möjliggörare av lokal förändring. Ett livskraftigt civilsamhälle är en förutsättning och ett uttryck för fria, hållbara och demokratiska samhällen. Den framtida generalsekreteraren måste kunna leda i en komplex verklighet där prioriteringar, utvecklade samarbeten och tydlig kommunikation är avgörande. Om uppdraget Som förordnad generalsekreterare är du ForumCivs högsta chef och företrädare. Du har det övergripande ansvaret för organisationens strategiska och operativa ledning. Med styrelsen i ryggen och en tydlig strategi driver du verksamheten framåt och omsätter mål och ambitioner till konkreta resultat. Du leder och samarbetar med ett engagerat globalt chefsteam på våra kontor i Litauen, Colombia, Kenya, Liberia och Sverige och du verkar för att skapa sammanhållning, förtroende och effektivitet i hela verksamheten. Som organisationens ansikte utåt företräder du ForumCiv som en fortsatt stark och relevant aktör för rättvisa och hållbarhet. Vi söker dig som: Har dokumenterad chefserfarenhet, gärna från idéburen sektor eller annan värderingsstyrd organisation Bottnar i internationellt utvecklingssamarbete, och trivs med att bygga samarbeten över sektorsgränser Har vana av att leda och samordna en geografiskt spridd organisation Leder med tydlighet, lyhördhet och är van att förmedla vision och uppdrag till olika målgrupper Kan kombinera strategisk helhetssyn med operativ handlingskraft Har vana att leda en medlemsstyrd organisation Har förståelse för finansiell styrning och har med dig erfarenheter från andra finansieringsformer Känner dig trygg med att arbeta på både svenska och engelska – i tal och skrift Vi tror att du: Är inkluderande och skapar tillit och delaktighet Är tydlig och har god förmåga att inspirera och skapa engagemang Ser möjligheter i komplexitet och förändring, och kan hantera ett brett spektrum av frågor och processer Har vana att navigera och agera i ett komplext samhällspolitiskt landskap Är intresserad av nya former för internationellt utvecklingssamarbete Vi erbjuder: Ett uppdrag med verklig möjlighet att påverka samhällsutvecklingen genom att leda en stark aktör inom civilsamhället. En ledande roll tillsammans med ett kompetent team i en global kontext Ett nära samarbete med medlemmarna för att hålla verksamheten relevant och förankrad i verkligheten. Placering i Stockholm med internationella resor Ett fyraårigt förordnande med möjlighet till förlängning Matchar detta din erfarenhet och ditt engagemang? Välkommen med din ansökan senast den 24 augusti. Notera att vi inte tar emot ansökningar via mail. I den här rekryteringen samarbetar ForumCiv med SAHRA. Vi kommer att hantera ansökningar löpande under sommaren för denna rekrytering men vi kommer inte att kunna återkoppla med besked förrän efter sista ansökningsdag. Vid eventuella frågor om rekryteringsprocessen eller tjänsten vänligen maila [email protected].
En hållbar stad öppen för världen. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Hos oss jobbar du tillsammans med fler än 60 000 kollegor för ett gott liv för alla i vår stad. Vi skapar en bra vardag för boende, besökare och näringsliv och vi är stolta över att vara en av landets mest innovativa städer. Stadsledningskontoret i Göteborgs Stad är kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges förvaltning. Kontorets uppdrag är att stödja kommunstyrelsen i att leda, samordna och följa upp Göteborgs Stads verksamheter, ekonomi och övrig strategisk planering. ARBETSUPPGIFTER Inom område Utveckling och hållbarhet söker vi nu en chef till avdelningen Brottsförebyggande och trygghet. I området finns även tre andra avdelningar; Säkerhet och beredskap, Samhällsutveckling och hållbarhet samt Innovation, digitalisering och ledarskap. Området ansvarar för att samordna och driva övergripande frågor kopplade till stadens utmaningar, utveckling och hållbarhet. Avdelning Brottsförebyggande och trygghet har 14 medarbetare och du kommer att rapportera till direktör för området och ingår i dennes ledningsgrupp där du aktivt deltar i hela områdets utveckling. Avdelningen arbetar med uppdrag inom det brottsförebyggande och trygghetsskapande området samt med att motverka organiserad brottslighet. Avdelningen bidrar i beredning av beslutsunderlag till kommunstyrelsen/kommunfullmäktige och i utförandet av särskilda uppdrag. Viktiga utgångspunkter för uppdraget är bland annat Lagen om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete och samverkansöverenskommelsen mellan Göteborgs Stad och polisområde Storgöteborg. Avdelningen samordnar och driver utveckling inom arbetsområdet och implementerar styrdokument såsom trygghetsskapande och brottsförebyggande program och handlingsplaner. Avdelningen har bland annat ansvar för framtagande av stadens lägesbilder och stödjer förvaltningar och bolag inom området. Arbetet utgår från ett kunskapsbaserat arbetssätt som innebär att strukturerat och systematiskt kartlägga och analysera problem samt identifiera risker och möjligheter. I fokusområden ingår bland annat uppdrag som rör välfärdsbrottslighet, kriminell ekonomi, desinformation, avhopp från kriminalitet, våldsbejakande extremism, otillåten påverkan samt LOV3 (ordningsvakter), kamerabevakning och platssamverkan. Avdelningen leder övergripande samverkan för stadens brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete samt företräder staden i myndighetsöverskridande samverkan avseende organiserad brottslighet. Uppdraget innebär omvärldsbevakning och att ingå i olika nätverk på lokal, regional och nationell nivå. Som avdelningschef skapar du förutsättningar för att den politiska viljan får genomslag i stadens förvaltningar och bolag. Du har ansvar för personal, budget och arbetsmiljö samt leder utvecklingen av avdelningens arbetssätt i nära samverkan med andra avdelningar. Med ett omvärlds- och hela staden-perspektiv driver du verksamhetens utveckling i takt med samhällets förändring. KVALIFIKATIONER Du har akademisk examen med relevant inriktning och erfarenhet av: - att arbeta som chef på strategisk nivå - arbete inom det brottsförebyggande och/eller trygghetsskapande området - leda och samordna uppdrag i samverkan mellan olika aktörer Du har kunskap och förståelse för vad det innebär att arbeta i en politiskt styrd organisation Meriterande är: - Tidigare erfarenhet av arbete inom kommunal förvaltning Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper Som chef och ledare är du tydlig och trygg i arbetsgivarrollen och kan skapa ett tydligt fokus i leveransen. Du är nytänkande, modig och uthållig och har förmåga att driva rätt frågor på ett effektivt sätt. Du är samarbetsinriktad och bra på att skapa konstruktiva relationer på många arenor, vilket också innebär att du har en god kommunikativ förmåga. Du är strukturerad och analytisk och med ett stort intresse för omvärldsfrågor leder du med både nyfikenhet och helhetssyn. Genom din ledarstil där du tar tillvara på och utvecklar medarbetarnas kompetens och engagemang bidrar du till att vi tillsammans lyckas med våra uppdrag. Praktisk information: Intervjuer kommer att hållas ca vecka 34-35. Tester på Göteborgs stads Center för ledarutveckling kommer att genomföras under ca vecka 39 för dig som går vidare i processen. På grund av semestrar kommer rekryteringsprocessen dra ut på tid. Vid eventuella frågor nås kontaktpersonerna enklast via telefon med reservation för ledigheter. Tjänsten är säkerhetsklassad varför det kan bli aktuellt med säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen. Det innebär bland annat att du i så fall måste ge samtycke till registerkontroll som genomförs av säkerhetspolisen innan du erbjuds en eventuell anställning. ÖVRIGT Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för boende, besökare och näringsliv. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi på Stadsledningskontoret vill att alla våra medarbetare ska vara delaktiga i att skapa arbetsplatser som genomsyras av respekt, jämställdhet, medinflytande, arbetsglädje och utveckling. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Har du förmågan att se helheten, ta ansvar och leda andra mot gemensamma mål? Är du lösningsorienterad, trygg i din roll och van vid att ha kundkontakt? Då kan rollen som platschef hos oss på Fidior Bygg vara något för dig! Platschef, Stockholm Som platschef hos Fidior Bygg har du det övergripande ansvaret för projektens ekonomi, planering och genomförande. Du är länken mellan beställare, arbetsledare och övrig personal på plats, och ansvarar för att alla delar i projektet samverkar effektivt. Du driver projekt framåt och ser till att såväl tidplaner som budget och kvalitetskrav hålls. Rollen kräver en person med tydligt ledarskap och god byggteknisk kompetens. Vi arbetar i huvudsak med projekt inom vård och sjukhusmiljöer. Huvudsakliga arbetsuppgifter: Övergripande ansvar för projektens ekonomi och måluppfyllelse Framtagande av tidsplaner och ansvar för löpande projektplanering Löpande kontakt och samarbete med beställare Personalansvar för arbetsledare och all personal på plats Ansvar för brandskyddsarbete enligt gällande regelverk Säkerställa att projektet drivs effektivt enligt rutiner och lagkrav För att trivas i denna roll behöver du ha: Dokumenterad erfarenhet som platschef inom bygg God byggteknisk kunskap och förståelse för hela byggprocessen BAS-U och BAS-P Meriterande med erfarenhet av Byggsamordnaren Flytande svenska i tal och skrift B-körkort Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är en naturlig ledare med ett starkt affärsdriv och en positiv inställning. Du trivs i mötet med människor, bygger gärna relationer och har alltid kundens bästa i fokus. Du har förmåga att hantera ett högt arbetstempo med flera parallella processer och känner dig trygg i att fatta snabba beslut. Du erbjuds: Ett ekonomiskt stabilt bolag med lång erfarenhet i branschen Ett hjälpsamt och sammansvetsat team där vi stöttar varandra En öppen och inkluderande arbetsmiljö där idéer och initiativ uppmuntras Om Fidior Bygg Fidior Bygg är ett engagerat bygg- och entreprenadbolag med heltäckande service. Vi är specialiserade på byggverksamhet och framför allt hyresgästsanpassning. Huvudinriktningen är kommersiella fastigheter för handel, industri och kontor samt bostäder i Stockholm. Vårt arbetsklimat kännetecknas av samarbete och prestigelöshet, där du tillsammans med engagerade kollegor och samarbetspartners arbetar mot gemensamma mål. I denna rekrytering samarbetar Fidior Bygg med Jobway rekrytering. Eventuella frågor besvaras av Celina Sundberg, [email protected]. Vi tillämpar löpande urval och tjänsten kan därmed tillsättas innan sista ansökningsdag. Din ansökan behandlas konfidentiellt.
Om tjänsten Vill du ta nästa steg i din karriär och vara med och driva en verksamhet med högt säkerhetsansvar och strategisk betydelse? Forcit Explosives söker nu en Verksamhetsansvarig till vår verksamhet i Karlskoga – en nyckelroll med ansvar för både personal, säkerhet och verksamhetsutveckling. Du har huvudansvaret för SEVESO-enheten som inkluderar produktion och lagerhållning av råvaror och sprängämnen. Du får möjlighet att ta en central roll i ett bolag med höga ambitioner, där säkerhet, utveckling och människorna står i fokus. Som del av ledningsgrupp ger rollen stort handlingsutrymme och en chans att påverka både organisation och samhällsnytta. Tjänsten är placerad i Karlskoga. Bakgrundskontroll i belastnings- och misstankeregister genomförs enligt branschregler. Arbetsuppgifter Som verksamhetsansvarig har du ett brett och utvecklande uppdrag som omfattar: Leda och utveckla verksamheten inklusive personal, arbetssätt, rutiner och processer, med ett kontinuerligt förbättrings- och utvecklingsfokus. Fungera som rådgivare till VD genom analys av verksamheten ur ett lönsamhets-, kostnads- och effektivitetsperspektiv samt coacha organisationen i operativa och strategiska frågor. Driva strategiska initiativ och investeringar, inklusive förändringsprojekt och utvecklingsinsatser inom hela företagsorganisationen. Ansvara för HMS- och SBA-frågor, inklusive hälsa, miljö, säkerhet och det systematiska brandskyddsarbetet. Säkerställa efterlevnad av myndighetskrav, inklusive inrapportering och deltagande vid tillsyn, i samarbete med relevanta interna funktioner. Om dig Vi söker dig som har: Civil- eller högskoleingenjörsexamen, i kombination med relevant arbetslivserfarenhet med dokumenterad förmåga att leda och utveckla processer. Gedigen erfarenhet av projektledning, både av mindre initiativ och större, komplexa projekt – med särskilt fokus på projektägarskap och genomförandekraft. Bred organisatorisk erfarenhet, med insyn i och förståelse för olika roller och funktioner inom en verksamhet. Bakgrund inom producerande eller tillverkande industri är starkt meriterande, särskilt i roller nära produktion, teknik eller logistik. Goda kunskaper i affärssystem, gärna med vana från implementation eller systemförvaltning i komplexa miljöer. Erfarenhet eller intresse av att använda AI i affärsprocesser, samt intresse för att utveckla arbetssätt med hjälp av AI-drivna verktyg. Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift. B-körkort. Personliga egenskaper: Trygg och stabil i dig själv – Du har god självkännedom och fattar beslut med integritet, även under press. Strukturerad och ansvarstagande – Du har en naturlig fallenhet för att skapa ordning, planera framåt och hålla deadlines, särskilt i komplexa eller reglerade miljöer. Ledarskapsstark – Du är en tydlig och coachande ledare som får andra att växa, samtidigt som du kan sätta gränser och fatta nödvändiga beslut. Säkerhetsmedveten – Du har hög integritet, ett analytiskt sinne och förståelse för vikten av sekretess och säkerhetsrutiner. God kommunikatör – Du är lyhörd, pedagogisk och tydlig, både i dialog med medarbetare och i kontakt med externa myndigheter. Om oss Forcit Explosives är en del av FORCIT Group, Nordens ledande aktör inom sprängteknik, försvarssystem och säkerhetskritiska konsulttjänster. FORCIT har över 600 anställda och verksamhet i flera nordiska länder, med huvudkontor i Finland och stark närvaro i Sverige och Norge. Forcit Explosives är den främsta leverantören av sprängämnen på den nordiska marknaden. Vi erbjuder ett omfattande sortiment av produkter och tjänster inom gruv- och entreprenadsektorn, med fokus på sprängningsarbeten och andra tjänster genom hela projektets livscykel. I Sverige ligger huvudkontoret i Karlskoga och företagets verksamheter finns utspritt över hela Sverige med tyngdpunkt mot Karlskoga, Stockholm, Göteborg och gruvverksamhet i Norrland. Om rekryteringsprocessen I den här rekryteringen samarbetar vi med Tacting där alla rekryteringskonsulter är certifierade enligt DNVs standard samt arbetar med fördomsfri rekrytering. Med hjälp av kapacitetstester och personprofilanalyser genomför Tacting en objektiv bedömning på hur du kan komma att hantera dina nya arbetsuppgifter hos oss och samtidigt minimera risken för diskriminering och särbehandling. Om du har frågor är du välkommen att kontakta Elin Skau på 073-529 69 67. Välkommen in med din ansökan senast 4 augusti!
Välj ett jobb för att visa detaljer