Junior byggnadsantikvarie
Länsstyrelsen i Norrbottens län
Museiintendenter m.fl.

Trivs du med att samverka med andra och har kunskaper inom kulturmiljöområdet med inriktning mot byggnadsantikvariska frågor? Då kan det vara dig vi söker som vår nya kollega!   Som medarbetare hos oss är du en del av ett större sammanhang där du får möjlighet att bidra till en hållbar samhällsutveckling både i Norrbotten, nationellt och internationellt. Du kommer att tillhöra enheten för samhällsplanering och kulturmiljö. Vi ansvarar tillsammans för för samordningen av statliga intressen, riksintressen och allmänna intressen enligt miljöbalken samt plan och bygglagen, tillsyn inom plan- och byggområdet, samråd och prövning av beslut om kommunala översikts- och detaljplaner samt statliga stöd inom bostads- och energisektorn. I uppgifterna ingår också att arbeta för att vårt kulturarv och våra kulturmiljöer vårdas, bevaras och utvecklas. Om jobbet Rollen som junior byggnadsantikvarie passar dig som är relativt nyutexaminerad och/eller ny i arbetslivet och behöver bygga upp dina erfarenheter.  Du kommer att arbeta tillsammans med våra fyra byggnadsantikvarier som också kommer att ha en stödjande funktion i ditt arbete. Exempel på arbetsuppgifter är inventering och dokumentationer av kulturhistoriskt värdefull bebyggelse, framtagande av underlag till informationsmaterial samt handläggning av enklare ärenden och internsamråd. Uppgifterna kan anpassas efter din bakgrund och kompetens. I arbetet ingår även rådgivning och kontakter med myndigheter, kommuner, företag och enskilda. Arbetet är i ständig utveckling och utifrån vårt uppdrag kan arbetsuppgifterna komma att förändras över tid. Du behöver därför kunna hantera förändringar. Det ger dig samtidigt möjligheter att utvecklas och både bredda och fördjupa din kompetens hos oss. Om dig Vi söker dig som har: - en universitets-/högskoleutbildning inom kulturmiljöområdet med inriktning mot byggnadsantikvariska frågor eller annan utbildning samt erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. - grundläggande förståelse och kunskap om kulturmiljövård och kulturmiljölagens tredje kapitel om byggnadsminnen. - Körkort för personbil. Som person är du ansvarstagande, strukturerad och flexibel. Du har förmåga att prioritera, hålla dig till satta tidsramar och komma till avslut med det du har påbörjat. Du är bra på att samarbeta och kommunicera med andra men kan även arbeta under eget ansvar med tilldelade uppgifter. Vi ser det som meriterande om du har: - erfarenhet av handläggning inom offentlig verksamhet t.ex. länsstyrelse och museum. - erfarenhet av bebyggelseinventeringar och/eller annan dokumentation. För oss är personliga egenskaper viktiga och vi ser det som en självklarhet att du bidrar positivt till vår arbetsmiljö och arbetsglädje samt agerar utifrån den statliga värdegrunden. Bra att veta  Anställningen är tidsbegränsad till fyra månader. Tillträde den 1 september 2025 eller enligt överenskommelse. Kallas du till intervju kan du komma att få göra ett arbetsprov. Eftersom vissa arbeten hos oss ställer krav på säkerhetsprövning kan du innan en anställning komma att få göra en säkerhetsprövning. Den innehåller ett säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll. För vissa arbeten krävs svenskt medborgarskap.   Om Länsstyrelsen och vårt erbjudande till dig Länsstyrelsen arbetar för att Norrbotten ska utvecklas. Det gör vi på uppdrag av regeringen och vårt ansvarsområde är brett. Våra uppdrag spänner över hela samhället och hos oss finns allt ifrån biologer och ingenjörer till ekonomer och samhällsvetare. Vi jobbar tillsammans för att skapa samhällsnytta var dag och säkerställer att nationella mål och beslut för genomslag i länet. Vi tror på var och ens förmåga att självständigt driva sitt dagliga arbete, där du som medarbetare får rätt förutsättningar till arbetslivsbalans. Vi erbjuder dig: • Goda utvecklingsmöjligheter • Individanpassade anställningsvillkor • Hälsofrämjande aktiviteter och en hållbar arbetsmiljö • Flexibla arbetstider, extra semesterdagar och möjlighet till distansarbete Vi tror på kraften i att arbeta för något större, vikten av att ha plats för livet och att alla våra medarbetare ska känna sig delaktiga i vår kunskapsrymd. Övrigt Vi verkar för att ha medarbetare med kunskaper inom Sveriges minoritetsspråk och sätter därför värde på kunskaper i samiska, meänkieli, finska, romani chib och jiddisch. Vi arbetar aktivt för en jämn könsfördelning och vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att vår arbetsplats ska vara tillgänglig för alla. I rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonseringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

18 juni 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025
Skolbibliotekarier till Knivsta kommun
Knivsta kommun
Bibliotekarier och arkivarier

I Knivsta går framtidsandan att ta på. Läget mellan Stockholm och Uppsala, bara ett stenkast från Arlanda, är attraktivt och Knivsta växer så det knakar. Varje dag bygger vi aktivt det hållbara samhället med närhet till både storstad och vilsam natur. Vill du arbeta i en innovativ framtidskommun där du utvecklas och kan göra skillnad? Och sympatiserar du med våra gemensamma värderingar delaktighet, engagemang och tydlighet? Välkommen till oss! Knivsta kommun söker nu två skolbibliotekarier som tillsammans driver arbetet med skolbiblioteken på kommunens skolor.  Kommunens skolor delas upp i de två huvudområdena centrala Knivsta och Alsikeområdet och varje bibliotekarie ansvarar för ett av dessa huvudområden. Bibliotekarien har en grundplacering på den största skolan i varje område men besöker alla sina skolor regelbundet. Intervjuer kommer att hållas v 27. ARBETSUPPGIFTER Som skolbibliotekarie i Knivsta kommun är du med och tar fram den kommungemensamma biblioteksplanen för skolbiblioteken i kommunen och driver arbetet med att bygga upp och utveckla vårt arbete med skolbiblioteken. Du ansvarar för struktur och organisering i biblioteken och för att skapa en inkluderande, trygg och inspirerande biblioteksmiljö. Genom ditt arbete främjar du läsintresse genom bokprat, temaarbeten och läsprojekt. Du samarbetar med lärare i undervisningen kring såväl läsning, MIK (medie- och informationskunnighet) och andra relevanta områden. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad bibliotekarie, är du barnbibliotekarie är det meriterande. Har du erfarenhet av arbete i Cicero är det ett plus.  Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete med barn och unga, gärna i skolmiljö. Du brinner för litteratur, lärande och digital kompetens samtidigt som du är serviceinriktad, initiativtagande och strukturerad. Du har god kommunikativ förmåga och tycker om att samarbeta. ÖVRIGT Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras, om man inte redan är krigsplacerad av annan aktör. Läs mer om krigsplacering på www.knivsta.se Knivsta kommun vill ta tillvara de kvaliteter som jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Använd länken i annonsen för att söka tjänsten. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att höra av dig till kontaktpersonen i annonsen. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

18 juni 2025
Sista ansökan:
27 juni 2025
Kommunikatör till Arméstaben
Försvarsmakten
Journalister m.fl.

Vill du arbeta strategiskt, operativt och inte minst taktiskt med Arméns kommunikation? Stimuleras du av att axla eget ansvar? Ser fram emot båda att utvecklas och utmanas? Arméstaben söker just nu en kommunikatör med uppgift att stödja och utveckla det interna och externa kommunikationsarbetet för både Armén och Arméstaben. Om tjänsten  I rollen som kommunikatör utgör du stöd i kommunikationsfrågor, både vid Arméstaben och till Armén, som är Försvarsmaktens största försvarsgren. I dagsläget har Armén 18 organisationsenheter med egna kommunikationssektioner, vilka funktionsleds av Arméstaben. Inom kommunikationsområdet ska du bidra till att Armén uppfattas som modern, relevant och krigsavhållande. Du ingår i Arméstabens kommunikationssektion, som i dagsläget består av en kommunikationschef och två kommunikatörer. Organisatoriskt tillhör sektionen stabsavdelningen, en av fyra avdelningar vid Arméstaben. Du rapporterar till Arméns kommunikationschef. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter • Ansvara för, planera, genomföra och följa upp kommunikationsinsatser vid operationer och övningar, såväl arméspecifika som försvarsgrensgemensamma • Ansvara för att självständigt insamla, analysera, bearbeta och producera information i text och bild; för internt och externt bruk (till exempel talepunkter, webbtexter, inlägg i sociala medier, etc.) • Stödja vid kriskommunikation och övrig extern kommunikation • Stödja inom kommunikationsområdet till Arméns chefer och medarbetare • Stödja Försvarsmaktens övergripande kommunikationsmålsättningar • Delta i omvärldsbevakning i nationella och internationella arméfrågor  Kvalifikationer • Akademisk utbildning inom kommunikation eller dokumenterade kunskaper och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig • Minst fem års dokumenterad, aktuell och relevant erfarenhet av att självständigt arbeta operativt som kommunikatör i myndighet eller större organisation • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska • Goda kunskaper i engelska – i såväl tal som skrift • Giltigt B-körkort (manuell växellåda)  Meriterande • Erfarenhet av arbete inom Försvarsmakten • Erfarenhet av arbete med grafisk formgivning, fotografering och film • Erfarenhet av arbete med sociala medier • Erfarenhet av kriskommunikation  Personliga egenskaper För att passa in hos oss behöver du förstå Försvarsmaktens uppgift och grunden för vår verksamhet – i fred, säkerhetspolitisk kris och krig. Du behöver därtill vara beredd att ta stort eget ansvar. Du som person är målfokuserad och pålitlig. Du har ett prestigelöst förhållningssätt till dina kollegor och dina arbetsuppgifter. Vidare kan du tänka kritiskt och snabbt komma till effektiv lösning, ofta under tidspress. Du är beredd att arbeta i de miljöer där vi har verksamhet; till exempel vid övningar, nationella och internationella insatser, etc. Som stabsmedlem är du också beredd att lösa arbetsuppgifter utanför professionsområdet. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper och lämplighet för befattningen. För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se).  Övrigt • Arbetsort: Enköping • Anställningsform: Tillsvidare, inleds med sex månaders provanställning för den som inte redan är anställd i Försvarsmakten • Lön: Individuell lönesättning enligt kollektivavtal • Tillträde: Snarast, enligt överenskommelse • Befattningsnivå: Civil • Tester kan förekomma under rekryteringsprocessen • Resor och övningar förekommer i tjänsten Välkommen med din ansökan senast 2025-08-22. Din ansökan ska innehålla CV samt ett personligt brev. I det personliga brevet vill vi att du motiverar varför du är lämpad för denna befattning. För upplysningar om befattningen kontakta: Kommunikationschef Dag Enander. Nås via växeln: 0171 15 70 00 För information om rekryteringsprocessen kontakta: HR -generalist, Annalina Jansson, nås via växeln 0171 15 70 00 Fackliga företrädare (nås via FM växel 0171-15 70 00) OFR/O: Tobias Brandt OFR/S: Claus Dehlin SACO: Karin Gällmo SEKO: Benny Augustsson Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Försvarsmakten är inne i ett omfattande utvecklingsarbete för att bygga ett starkare försvar mot bakgrund av ett försämrat omvärldsläge och ny försvarspolitisk inriktning med fokus på det nationella försvaret. Ledning för ett starkare försvar syftar till att öka robustheten, förenkla lednings- och lydnadsförhållanden samt genom decentralisering av mandat och ansvar öka förutsättningarna för uppdragstaktik. I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

18 juni 2025
Sista ansökan:
22 augusti 2025
Skolbibliotekarie
Skövde kommun
Bibliotekarier och arkivarier

I rollen blir du en del av Sektor barn och utbildning. Hos oss står barnens och ungdomarnas utveckling i fokus. Vi arbetar med utbildning från förskola till gymnasieskola och vi strävar efter en pedagogisk helhetssyn från 1 till 20 år. Du ser digitala verktyg som en naturlig del i av din arbetsvardag. Vi är säkra på att du nyttjar digitaliseringen för att tillgängliggöra undervisningen och att du är nyfiken på hur detta kan gagna barns och elevers lärande. Du har tillgång till digitala verktyg i undervisningen och har ett nära samarbete i ett kollegialt lärande. Som medarbetare i Skövde kommun är du en viktig spelare i ett lag som varje dag, året om levererar tjänster och service till våra kunder. Det är i mötet med våra kunder som värdet av vårt arbete uppstår. Vi tror på innovation, delaktighet och ett engagerat ledarskap. Vi tror också på att varje medarbetare har drivkraften och förmågan att förbättra verksamheten och en vilja att utvecklas i sitt yrke. Vi satsar på dig som medarbetare och erbjuder därför förmånliga pensionsvillkor, friskvårdsbidrag samt flera friskvårdsaktiviteter och erbjudanden. Och det bästa av allt. Vi har plats för fler. Skövde kommuns organisation är stor och innehåller allt från omsorg, stöd och utbildning för våra medborgare till infrastruktur, underhåll, kulturliv och tillväxt. Arbetet kan se lite olika ut beroende på vilken verksamhet vi arbetar i men alla representerar samma arbetsgivare, Skövde kommun. Vi är öppna och lyhörda – Vi tar ansvar för helheten – Vi gör varandra bättre – Vi vågar Välkommen - tillsammans förverkligar vi drömmar och får Skövde att växa! ARBETSUPPGIFTER Som skolbibliotekarie kommer du: • Ansvarar för att aktivt arbeta med läsfrämjande insatser. • Ansvarar för att handleda elever och personal i informationssökning, källkritik och digital kompetens. • Ansvarar för att samverka med pedagoger för att stödja undervisningen. • Ansvarar för att utveckla skolbibliotekets mediebestånd utifrån elevernas behov och läroplanens mål samt lämna förslag till inköp till rektor. • Ansvarar för att synliggöra skolbibliotekets verksamhet och öka dess tillgänglighet. • Ansvarar för att utveckla skolbibliotekets verksamhet tillsammans med rektor. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med akademisk examen i biblioteks- och informationsvetenskap och gärna erfarenhet av arbete i bibliotek, gärna inom skola eller kommunal verksamhet. Du har god digital kompetens och vana vid att arbeta med databaser och informationssökning. Du har förmåga att arbeta självständigt och strukturerat och är serviceinriktad med god samarbetsförmåga. Du har även pedagogisk förmåga och intresse för att arbeta med barn och unga. ÖVRIGT För att börja arbeta inom förskola, skola fritidshem och annan pedagogisk verksamhet, krävs att du visar ett utdrag ur belastningsregistret. Utdraget är giltigt i ett år och beställs hos Rikspolisstyrelsen www.polisen.se. Den som inte visat utdrag ur belastningsregistret får inte anställas, anlitas eller tas emot i verksamheten enligt gällande lagkrav. Jämställda och jämlika verksamheter är väldigt viktigt för oss. Olika bakgrunder och tillhörigheter ser vi som en tillgång. Våra arbetsplatser ska också vara fria från diskriminerande strukturer. Skövde är en öppen och växande stad, med många mötesplatser. Var du än är har du nära till natur och friluftsliv, kultur och aktiviteter för alla åldrar. I Skövde är vi vana vid en hög nivå på alla plan. Här finns bland annat Högskolan i Skövde, Försvarsmakten och Skaraborgs sjukhus. Vi har många framgångsrika företag och startups samt internationella innovationsarenor för industri och dataspelsutveckling. Skövde är staden som inte nöjer sig med något annat än att ligga i framkant. Välkommen att vara med och spela med oss du också! Har du skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster

18 juni 2025
Sista ansökan:
1 juli 2025
Studerar du media och gillar att filma, klippa och snacka?
Academic Work Sweden AB
Bild- och sändningstekniker

Vill du ha ett kreativt extrajobb där du får skapa content som faktiskt används, flexa ditt filmskapande och jobba i en avslappnad och personlig miljö? Hos MNV får du chansen att bygga ett filmbibliotek av instruktions- och presentationsfilmer som hjälper deras kunder att förstå och använda deras produkter. Uppdraget är perfekt för dig som pluggar media, film eller kommunikation och vill fylla portfolion med riktiga projekt. Du erbjuds flexibla arbetstider och ett jobb där du snabbt blir en självklar del av ett litet, personligt och schysst team. Vi ser fram emot din ansökan! OM TJÄNSTEN MNV är ett litet, personligt teknikbolag med stort hjärta och hög kompetens. Företaget utvecklar och säljer tekniska filterlösningar för vattenrening, produkter som används av allt från industrier till privatpersoner. Företaget har sitt kontor, verkstad, lager och showroom i Nåntuna och arbetar med att hjälpa sina kunder till renare och bättre vatten. MNV samarbetar med VVS-företag och brunnsborrare över hela landet, som i sin tur sköter installation och service av anläggningarna. Som konsument kan man kontakta MNV direkt för tips och råd kring vattenrening, få hjälp att välja rätt filter och få en offert. Därefter hjälper företaget till att hitta en installatör i kundens närområde och eftersom anläggningarna levereras färdigmonterade går det ofta lika bra att anlita sin vanliga VVS-leverantör. Företaget drivs av två personer som jobbar nära varandra i en öppen och prestigelös miljö. Stämningen är varm och hjälpsam där alla frågor är välkomna och man hjälps åt när det behövs. I rollen som Content Creator hos MNV ansvarar du för att producera filmer som visar hur företagets tekniska produkter fungerar. Filmerna ska instruera användare i allt från hur en produkt rengörs till felsökning och underhåll. Det handlar om att filma, klippa, lägga på röst och leverera färdigt material i rätt format för publicering på webben. Arbetet inleds med att du får göra de första filmerna tillsammans med företagets ägare. Du får en teknisk genomgång och introduktionen anpassas efter behov. Du kommer självklart få lära känna produkterna och därefter ges mycket eget ansvar. Det här är ett konsultuppdrag vilket innebär att du kommer vara anställd av Academic Work och arbeta som konsult hos MNV. Uppdraget kommer att vara på deltid och vara mycket flexibelt men du förväntas kunna arbeta ca 1-2 dagar i veckan. Du erbjuds - Chansen att jobba fritt och kreativt i ett litet och familjärt företag - Praktisk erfarenhet av att skapa instruktions- och presentationsfilmer - En öppen och prestigelös arbetsmiljö där alla frågor är välkomna ARBETSUPPGIFTER Arbetsuppgifter * Filma och klippa instruktions- och presentationsfilmer om produkterna, tex hur en produkt rengörs * Utveckla annat material, såsom felsökningsfilmer och produktpresentationer * Spela in röst som förklarar stegen i filmerna * Skicka färdigt material till företagets ägare för publicering på webben VI SÖKER DIG SOM - Är studerande på eftergymnasial nivå, gärna inom media, filmproduktion eller liknande - Har erfarenhet av att filma, klippa och sätta röst till video (det kan vara från hobbyprojekt) - Är tekniskt nyfiken och gillar att förstå hur saker fungerar - Kan visa upp exempel på liknande filmer eller content du skapat tidigare - Är mycket bekväm med svenska i både tal och skrift då det krävs för att utföra arbetet Det är meriterande, men inget krav, om du: - Har arbetat med instruktionsfilmer eller liknande - Har erfarenhet av att skapa tydligt och pedagogiskt material Du är en kreativ och självgående person som gillar att ta initiativ och hitta lösningar. Du trivs med att kommunicera tydligt och har ett öga för vad som gör en film både informativ och snygg. Vidare är du nyfiken, tekniskt intresserad och prestigelös, och trivs i en miljö där man hjälps åt. Din samarbetsförmåga är minst lika viktig som din kreativitet. Övrig information * Start: Omgående * Omfattning: Deltid, ca 1-2 dagar/veckan * Placering: Nåntuna, Uppsala Vår rekryteringsprocess Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work. Vi tillämpar löpande urval och kommer plocka ner annonsen när tillräckligt många kandidater har nått slutskedet i rekryteringsprocessen. Vid ansökan efterfrågas ett CV. Personligt brev använder vi inte som urvalsmetod och behöver därför inte bifogas. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess. INFORMATION OM FÖRETAGET Läs mer om hur MNV presenterar sig på deras hemsida - HÄR!

17 juni 2025
Sista ansökan:
18 juli 2025
Skolbibliotekarie
Herrljunga kommun
Bibliotekarier och arkivarier

Välkommen till Herrljunga! Med ett strategiskt läge i Västra Götaland och närhet till större städer kan du enkelt pendla och ta del av storstadens utbud, samtidigt som du behåller småstadens charm och gemenskap. Med naturen nära till hands finns det dessutom gott om möjligheter till friluftsliv och rekreation. Hos oss får du chansen att arbeta i en stimulerande miljö där ditt arbete verkligen gör skillnad. Vi sätter människan i centrum och strävar efter att varje medarbetare ska känna sig välkommen och sedd. Vill du vara med och forma framtidens Herrljunga? Bli en del av oss för att göra vår kommun till den bästa platsen att bo, leva och arbeta på. Tillsammans bygger vi ett Herrljunga med växtkraft! Bildningsförvaltningen ansvarar för förskola, pedagogisk omsorg, fritidshem, förskoleklass, grundskola, anpassad grundskola, gymnasieskola, anpassad gymnasieskola, kommunal vuxenutbildning, komvux som särskild utbildning för vuxna, svenska för invandrare (SFI), fritidsgård samt kulturskola. Förskole- och fritidshemsverksamhet finns vid samtliga sju F-6 skolor, med geografisk spridning i hela kommunen. Altorpskolan, som är kommunens enda 7-9-skola tar emot elever från alla våra F-6-skolor och är strategiskt placerad i centrala Herrljunga. Även Kunskapskällan, kommunens gymnasieskola ligger i Herrljunga tätort. ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu en skolbibliotekarie som är med och bidrar till att skolbiblioteket är en plats där elever vill vara. Skolbibliotekariens uppdrag är också att arbeta strategiskt och i samverkan med skolpersonalen för att integrera bibliotekets resurser i undervisningen. Skolbibliotekarien samarbetar med lärarna för att utforma verksamhet som ska bidra till elevernas måluppfyllelse och verkar för goda relationer med eleverna. Med specialkompetens bidrar du till att resurser och aktiviteter som främjar läsning, språkförmåga och informationssökning kommer eleverna till del. Du arbetar med läslust, läsfrämjande insatser och medie- och informationskunnighet i nära samarbete med lärare. Detta kan ske genom särskilda projekt eller genom vissa prioriterande insatser på kommunens olika skolor.  Du arbetar med att utveckla och samordna skolbiblioteksverksamheten, i olika omfattning på samtliga skolor i förvaltningen. Det är ett uppdrag där du får ta dig mellan våra olika skolor då vi är en kommun med många små F-åk 6 skolor. Skolverket skriver: Ett välorganiserat skolbibliotek stärker elevers lärande, läsning och informationskunnighet. För att lyckas krävs rätt bemanning, samarbete mellan lärare och bibliotekarie samt att verksamheten är en del av skolans pedagogiska arbete. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har examen i biblioteks- och informationsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du drivs av att möta och stötta barn och unga och alltid har elevens bästa i fokus. Du behöver kunna ta ansvar för ditt eget arbete, vara självgående och kunna skapa goda relationer som främjar samarbete. Du behöver förmåga att se sammanhang och ha en god blick för helheten, vara flexibel och kreativ samtidigt som du är strukturerad. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med barn och unga samt har erfarenhet av att hålla i utbildningar, workshops eller av att tala inför och leda grupper. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Körkort är ett krav. ÖVRIGT I Herrljunga kommun gäller heltid som norm med möjlighet till deltid. Om heltidsuppdrag saknas kan det innebära att tjänster kan kombineras med andra arbetsuppgifter, eller vid annan arbetsplats. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Herrljunga kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som säljare: Herrljunga kommun har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

17 juni 2025
Sista ansökan:
20 juli 2025
Arkivarie till Stadskontoret Malmö stad
Malmö kommun
Bibliotekarier och arkivarier

Ref: 20251611 Arbetsuppgifter Rollen innebär att du är förvaltningens specialist inom arkiv och informationshantering. Som arkivarie arbetar du med samordningen av förvaltningens arkiv- och informationshantering genom att bland annat ansvara för nämndens arkivredovisning, ordna och förteckna arkiv, bevaka lagstiftning och genomföra gallringsuppgifter. Du tar även fram rutiner för arkiv- och informationshantering och håller dem uppdaterade. Du arbetar aktivt med att sprida information om god informationsförvaltning inom förvaltningen, till exempel genom utbildningsinsatser och rådgivning. Du är Stadskontorets representant i Malmö stads arkivnätverk.   Du har en roll i förvaltningens arbete med systematiskt kvalitetsarbete och verksamhetsutveckling av informationshantering, bland annat genom digitalisering. Du driver och utvecklar förvaltningens systematiska kvalitetsarbete och arbetar med kvalitetssäkring, inklusive analys, åtgärder och uppföljning.   Utifrån din profession som arkivarie och i din roll kopplat till verksamhetsutveckling kommer du arbeta tätt tillsammans med bland annat huvudregistrator, systemförvaltare för de kommungemensamma systemen, dataskyddssamordnare och informationssäkerhetssamordnare för att utveckla och kvalitetssäkra ärendeprocessen.  Kvalifikationer Vi söker dig som har ett stort engagemang för kvalitetsutveckling och som tycker att det är roligt att utveckla processer. Du trivs med att arbeta i demokratins tjänst och har förståelse för stödfunktioners uppdrag gentemot verksamheterna. Du har en akademisk examen med inriktning mot arkiv- och informationsvetenskap eller annan utbildning som bedöms likvärdig. Du har även erfarenhet av arbete med arkiv och informationsförvaltning i offentlig verksamhet. Det är det meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med dokument- och ärendehantering inom offentlig sektor. Du är uppdaterad inom verksamhetsområdet och har god kännedom om regelverk, standarder och praxis. Du uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift och kan anpassa språket efter olika situationer och mottagare. I rollen krävs att du har en hög digital mognad. Du är van vid att arbeta i digitala miljöer och har förmåga att både värna säker hantering av information och att driva digital utveckling. Vi söker dig som tycker om att ge service, är kommunikativ, strukturerad och noggrann. Då du är ensam arkivarie på förvaltningen har du en förmåga att arbeta självständigt och kan planera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt utifrån behov. Samtidigt har du en god samarbetsförmåga då du har en viktig roll i många olika samarbeten och processer. Du har förmågan att skapa dig en helhetssyn över verksamheterna inom staden och kan där ta initiativ till att utveckla avdelningens uppdrag och ansvarsområden. Om arbetsplatsen Stadskontoret riktar, utmanar och förstärker utvecklingskraften i organisationen, i staden och i regionen. Vi är kommunstyrelsens förvaltning och arbetar med ett helhetsperspektiv nära stadens ledning. Stadskontoret består av sju olika avdelningar och har sammanlagt ca 300 personer anställda. Våra avdelningar arbetar inom ett brett spektrum av områden och förvaltningen har många medarbetare med en hög specialistkompetens.    Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här. Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb Information om tjänsten Anställningsform: Tillsvidareanställning Omfattning: Heltid Antal tjänster: 1 Tillträde: Efter överenskommelse Övrigt Malmö stad har tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.  Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov. För att skicka in din ansökan, klicka på ansök nedan. Har du några frågor gällande tjänsten kontakta ovan nämnda kontaktpersoner.

17 juni 2025
Sista ansökan:
1 juli 2025
Studentmedarbetare till Riksantikvarieämbetets arkiv
Riksantikvarieämbetet
Bibliotekarier och arkivarier

Riksantikvarieämbetet är den nationella myndighet som leder och stödjer arbetet med att bevara, använda och utveckla kulturarvet. Våra verksamheter finns i Visby, Stockholm och Tumba och vi bedriver även publik verksamhet vid besöksmålet Glimmingehus. Vi är cirka 250 anställda.  Riksantikvarieämbetets arkiv är ett forskningsarkiv med omfattande samlingar från 1600-talet och framåt. Förutom myndighetens arkiv inryms även donerade enskilda arkiv som rör kulturarvs- och kulturmiljösektorn, därtill finns stora bildsamlingar. Arkivets uppgift är att förvalta, utveckla och tillgängliggöra informationen så att den skapar nytta för användarna. Arkivet delar expedition och läsesal med myndighetens bibliotek. Arkivet har tretton tillsvidareanställda medarbetare och vi finns tillsammans med Riksantikvarieämbetets bibliotek i lokaler på Östermalm i centrala Stockholm. Nu söker vi en studentmedarbetare som under sin studietid vill jobba extra, bygga på sin arbetslivserfarenhet från ett myndighetsarkiv med spännande ämnesområden och bidra till att vårt arkiv uppfattas som öppet och välkomnande. Dina arbetsuppgifter Du kommer arbeta i arkivets ärendehandläggning och hjälpa arkivets användare både på plats i informations- och forskarservice och genom att besvara frågor digitalt. Även andra arbetsuppgifter kan bli aktuella, till exempel framtagning, bevarandeåtgärder, ordnings- och förteckningsarbete samt insatser kopplade till vårt digitiseringsarbete. Din kompetens För att kvalificera sig för en tjänst som studentmedarbetare krävs enligt avtal att du uppfyller följande krav: - Bedriver heltidsstudier på högskolenivå. - Har fullgjort godkända studier motsvarande lägst 60 högskolepoäng. - Du får inte ha påbörjat en forskarutbildning. För att passa för rollen hos oss söker vi dig som studerar arkiv- och informationsvetenskap där du har minst 30 godkända högskolepoäng. Vidare har du minst 30 godkända högskolepoäng i ämnen som kopplar an till våra uppdrag, t.ex. arkeologi, museologi, kulturmiljövård, konstvetenskap eller annat närliggande ämne. Du har tidigare erfarenhet från serviceyrken, gärna inom arkivverksamhet eller liknande. Din kommunikativa förmåga är god på både svenska och engelska i tal och skrift och du har en god IT-kompetens som gör det lätt för dig att sätta dig in i och arbeta med olika IT-miljöer. Som person är du självgående, flexibel och initiativrik. Efter introduktion hos oss kan du utifrån givna uppdrag och förutsättningar leda dig själv i det dagliga arbetet, organisera ditt arbete effektivt och prioritera bland dina arbetsuppgifter. Du har ett tydligt användarfokus och du har lätt för att samarbeta och skapa kontakter. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Övrigt Anställningen är en tidsbegränsad anställning i enlighet med det statliga avtalet om villkor för tidsbegränsad anställning som studentmedarbetare. Sysselsättningen är 20–25 % av en heltidsanställning. Du arbetar enligt ett schema som vi fastställer i överenskommelse med dig. Anställningen pågår under höstterminen 2025. Välkommen med din ansökan senast den 2 juli 2025 med CV och personligt brev där du ska ge en kort motivering till varför du skulle passa för detta uppdrag. Märk din ansökan med referensnummer RAÄ-2025-1778. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Intervjuer planeras till 23–27 juli.

17 juni 2025
Sista ansökan:
2 juli 2025
Byggnadsantikvarie

Med tanke på fornlämningar, byggnadsminnen och kulturreservat. Vi söker dig som vill bidra i rollen som byggnadsantikvarie. Hos oss kännetecknas arbetsmiljön av hjälpsamhet och villkoren av livspusselvänlighet. Vår gemensamma uppgift är att skapa samhällsnytta. Som byggnadsantikvarie vid Länsstyrelsen Västerbotten erbjuds du ett stimulerande arbete med stort eget ansvar och meningsfulla arbetsuppgifter. Vår verksamhet är en betydelsefull del i utvecklingen av framtidens Västerbotten. Tjänsten är placerad vid Enheten för samhällsutveckling inom sakområdet kulturmiljö och du kommer att jobba nära kollegor med byggnadsantikvarisk och arkeologisk kompetens Som statligt anställd hos Länsstyrelsen erbjuder vi särskilda förmåner kring friskvård, föräldralön, pension etc. Läs gärna mer https://www.lansstyrelsen.se/vasterbotten/om-oss/jobba-hos-oss.html.  Arbetsuppgifter Vårt arbete omfattar bland annat tillstånds- och tillsynsärenden avseende fornlämningar, byggnadsminnen, kyrkliga kulturminnen och kulturreservat samt fördelning av statliga bidrag till förvaltning av värdefulla kulturmiljöer. Kulturmiljölagen, Plan- och bygglagstiftningen, väg- och järnvägslagstiftningen ger de huvudsakliga ramarna för verksamheten.  Vanligt förekommande arbetsuppgifter: - Handlägga ärenden om tillstånd och tillsyn avseende byggnadsminnen och kyrkliga kulturminnen - Genomföra revideringar av byggnadsminnesförklaringar - Göra utredningar inför byggnadsminnesförklaringar. Beroende på din kompetens och erfarenhet kan du även komma att arbeta med andra arbetsuppgifter som förekommer inom verksamhetsområdet. Kvalifikationer Vi söker dig som: - Har akademisk utbildning med byggnads-/bebyggelseantikvarisk inriktning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig - Har erfarenhet av arbete med byggnadsantikvariska frågor - Har erfarenhet om tillämpningen av kulturmiljölagen. Vi ser det som meriterande om du även har: - Erfarenhet av arbete med byggnadsantikvariska frågor vid länsstyrelse, annan statlig myndighet, kommun eller museum - Kunskap om tillämpningen av plan- och bygglagen - Arbetslivserfarenhet inom samhällsplaneringsområdet - B-körkort då resor i länet förekommer Som person är du strukturerad och tydlig i ditt arbetssätt, med en god förmåga att analysera och göra avvägningar utifrån lagstiftning och kulturhistoriska värden. Du trivs med att arbeta självständigt och tar ansvar för att driva dina ärenden framåt, men har också lätt för att samarbeta med både kollegor och externa aktörer. Då arbetet innebär både muntlig och skriftlig kommunikation, behöver du uttrycka dig klart och professionellt, särskilt i sammanhang där olika intressen ska vägas samman. Din flexibilitet gör att du kan hantera både långsiktiga projekt och snabba förändringar i ärendeflödet. Beskriv i din ansökan hur du uppfyller krav och meriter för tjänsten. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Villkor Tjänsten är en särskild visstidsanställning t.o.m 31 december 2025. Om Länsstyrelsen Västerbotten Länsstyrelsen Västerbotten är en kunskapsmyndighet. Genom helhetsperspektiv med engagemang för samverkan och den enskilda invånaren gör vi hållbar utveckling möjlig i hela länet. Vi utgår från Västerbotten och tar avstamp i allt som händer, både inom länets gränser och utanför. För oss är det lika naturligt att samarbeta med offentliga aktörer som andra statliga myndigheter, regioner och kommuner som näringsliv och civilsamhälle. Länsstyrelsen är regional krishanterings- och totalförsvarsmyndighet och du kan i händelse av samhällskris eller krig få arbeta med andra uppgifter än de du anställts för. Hos oss jobbar cirka 300 medarbetare i ett 80-tal olika yrkesroller. Våra specialistkompetenser finns inom en bredd av områden som är viktiga byggstenar för att vårt samhälle ska fungera för alla invånare och för ekologisk, ekonomisk och social utveckling. Vi verkar för att ha medarbetare med kunskaper inom Sveriges minoritetsspråk och sätter därför värde på dina kunskaper i samiska, meänkieli, finska, romani chib och jiddisch. Om ansökan När du skickar in din ansökan blir den en offentlig handling. https://www.lansstyrelsen.se/dataskydd kan du läsa mer om hur vi behandlar vi dina personuppgifter. Har du skyddade uppgifter, kontakta oss så hjälper vi dig med hur du kan gå vidare med en trygg och säker ansökningsprocess. Kontaktuppgifter till oss hittar du https://www.lansstyrelsen.se/vasterbotten/om-oss/jobba-hos-oss/lediga-jobb.html. Vid denna rekrytering har vi redan valt annonskanaler.

17 juni 2025
Sista ansökan:
25 juli 2025
Forskningsledare till Försvarsmakten
Försvarsmakten
Översättare, tolkar och lingvister m.fl.

Försvarsmaktens Underrättelse- och säkerhetscentrum (FMUndSäkC) söker en Forskningsledare vid Utvecklingsenheten (UtvE) Studieavdelningen. Sökande enhet Utvecklingsenheten utvecklar och samordnar underrättelse- och säkerhetstjänsten inom Försvarsmakten. Vi stödjer C Must och förbättrar utbildningar, följer upp underrättelsetjänsten och hanterar publikationer samt genomför studier och experiment. Vi utvecklar även Natos doktriner inom funktionen och planerar gemensamma övningar. På arbetsplatsen arbetar vi aktivt för hög trivsel och god arbetsmiljö. Vi lägger även stor vikt vid hälsofrämjande åtgärder. Vi vårdar en kultur som bygger på gemenskap samt uppmuntrar och möjliggör kompetensutveckling. Vi har flexibel arbetstid, vilket möjliggör en bra balans mellan arbete och privatliv. Huvudsakliga arbetsuppgifter Som forskningsledare koordinerar du studie- och forskningsverksamhet inom underrättelse och säkerhetstjänst samt kvalificerad militär språkförmåga. Du ska även bedriva forskning inom eget specialistområde i samverkan med civila motparter. Som forskningsledare ska du även: - Stödja intern planering, uppföljning och värdering av verksamheten - Stödja med framtagning av olika besluts- och föredragningsunderlag - Leda eller delta i arbetsgrupper samt utvecklingsprojekt inom verksamhetsområdet - Genomföra samordnings-/samverkansuppgifter med andra delar inom funktionen - Genomföra analys- och utredningsuppgifter inom verksamhetsområdet Kvalifikationer - Högskoleexamen på avancerad nivå, lägst doktorsexamen - Erfarenhet av stabsarbete på enhets-/avdelningsnivå. - God förmåga att strukturera, planera och genomföra verksamhet. - God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Meriterande - God förståelse och goda kunskaper i FM regelverk avseende verksamhetsledning. - Tidigare erfarenhet av utlandstjänstgöring. - Erfarenhet av förmågeutvecklingsarbete inom underrättelse- och säkerhetsfunktionen, samt språk. Personliga egenskaper Vi söker dig som har god samarbetsförmåga men som även kan arbeta självständigt. Personlig flexibilitet, lyhördhet och stresstålighet är andra egenskaper som värderas högt. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Övrigt Tillsvidareanställning, sex månaders provanställning kan komma att tillämpas. Arbetsort: Uppsala Tillträde: 1 oktober 2025 eller enligt överenskommelse. Befattningsnivå: Civil Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Pontus Kalmevall, C Utvecklingsenheten, tfn 018-19 69 84 Hanna Danninge, HR-generalist, tfn 018-19 65 65 Fackliga representanter Officersförbundet: Jonas Nilsson Försvarsförbundet: Carolina Björkemyr. SACO: Stephen Haughey Samtliga fackliga kontakter nås via växel 010-820 00 99 Välkommen med din ansökan senast 2025-08-01. Din ansökan skall innehålla CV samt ett ansökningsbrev. I ansökningsbrevet vill vi att du motiverar varför du är lämpad för denna befattning. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Försvarsmaktens underrättelse- och säkerhetscentrum, FMUndSäkC, är ett centrum för utbildning och utveckling inom Försvarsmaktens nationella och internationella underrättelse- och säkerhetstjänst. Centrumet är försvarsmaktsgemensamt och upprättades 1998 då flygvapnets och arméns underrättelseskolor samt Försvarets tolkskola sammanfördes till Uppsala garnison. Varje dag och varje timme gör våra medarbetare insatser som påverkar andra människors liv, både i stort och smått, och både på hemmaplan och runt om i världen. Försvarsmakten ger dig möjlighet att utvecklas som människa och växa i din professionella roll. Vi är en ansvarstagande arbetsgivare och har en öppen organisation där vi ställer upp för varandra. I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård och bra balans mellan arbete och privatliv. Försvarsmakten tillvaratar de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten. Vi välkomnar därför sökanden med olika bakgrund och erfarenheter i våra rekryteringar. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

17 juni 2025
Sista ansökan:
1 augusti 2025