Postdoktor i hyperspectral lidar analys av biosfären
Lunds Universitet
Forskarassistenter m.fl.

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet. Beskrivning av arbetsplatsen Vår avdelning i Enoch Thulin-laboratoriet utvecklar laser spektroskopiska mättekniker för industriella tillämpningar. Inom gruppen för biofotonisk fjärranalys är vi experter i ljusets växelverkan med biologisk vävnad och levande organismer. Vi har en stark tradition för att utveckla realistisk fotonisk instrumentation för implementering i fält, specifikt har vi utvecklat miljötillämpningar av Scheimpflug lidar och dess hyperspektrala variant. Våra metoder kan användas för profilering och övervakning av pollinering service, skadedjur och biologisk mångfald i skogsmiljö såväl som havsmiljö. Vår grupp består av en handfull doktorander, ett flertal forskare och master studenter samt en bred skara av tvärvetenskapliga samarbetspartners från andra fakultet och institutioner. Mer information finns på vår hemsida: http://www.mbrydegaard.com Särskild ämnesbeskrivning Projektet riktar sig mot att utveckla elastisk och oelastisk hyperspektral lidar för biologiska mål i havs-, skogs- och luftrumsmiljöer. Målet är att utveckla och demonstrera hyperspectral lidartillämpningar för övervakning av pollen, lavar, djurplankton och smittbärande insekter. Speciellt syftar det på att relatera spektrala egenskaper till mikrostrukturer från elektronmikroskopi. Fältobservationer innefattar stora datamängder och kräver utveckling av datapipelines. Den högdimensionella datan tolkas med avancerade klustringsalgoritmer.   Arbetsuppgifter I arbetsuppgifterna som postdoktor ingår främst att bedriva forskning.  Även undervisning kan ingå i arbetsuppgifterna, dock högst en femtedel av arbetstiden. Inom ramen för anställningen ges det möjlighet till tre veckors högskolepedagogisk utbildning. Syftet med anställningen är att utveckla sin självständighet som forskare samt skapa förutsättningar för vidare meritering. Arbetsuppgifterna innefattar: Biträdande gruppledare för biofotonisk fjärranalys. Forskning inom laserbaserad fjärranalys av biosfären inkl. djur-, plant- och svampriket. Handledning av praktikanter, kandidat-, master- och PhD studenter. Samarbete med forskare i gruppen och från andra fakultet och institut. Aktivt söka forskningsmedel. Undervisning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå. Optisk och mekanisk design, raytracing, CAD samt 3D printing. Multivariat kalibrering av hyperspectral instrumentation. Planering och genomförande av fältkampanjer i Norden. Analys och visualisering av hyperspektral lidar data. Administration kopplat till arbetsuppgifterna ovan såsom riskanalys och tillståndsansökan till naturskyddsmyndigheter och luftfartsverket. Populärvetenskaplig kommunikation samt bidrag till gruppens hemsida och videokanal. Behörighet Behörig att anställas som postdoktor är den som har avlagt doktorsexamen, eller en utländsk examen som bedöms motsvara doktorsexamen, inom anställningens ämnesområde. Bevis om att behörighetskravet är uppfyllt ska ha inkommit senast vid tidpunkten då anställningsbeslut fattas. Främst kommer den sökande i fråga som avlagt examen högst tre år före sista ansökningsdag. Om det finns särskilda skäl kan doktorsexamen ha avlagts tidigare. Övriga krav: Mycket goda kunskaper i engelska, i tal och skrift. Kunskap inom laserbaserad fjärranalys av biologiska föremål och ljusväxelverkan med dessa. Dokumenterad erfarenhet av biofotonik Dokumenterad erfarenhet av laserbaserad fjärranalys Dokumenterad erfarenhet av hyperspektral avbildning Självständighet, ansvarstagande och organisatorisk förmåga Förmåga att samarbeta och kommunicera effektivt med kollegor på olika nivåer och inom olika discipliner. Körkort. Bedömningsgrunder Detta är en meriteringsanställning främst inriktad på forskning. Anställningen är tänkt som ett inledande steg i karriären och bedömningen av de sökande kommer i första hand att baseras på deras vetenskapliga meriter och potential som forskare. Särskild vikt kommer att fästas vid vetenskaplig förmåga inom ämnesområdet. Vid anställning av postdoktor ska följande utgöra grund för bedömning: God förmåga att utveckla och genomföra forskning av god kvalitet. Pedagogisk förmåga. Övriga meriter: Erfarenhet av Scheimpflug lidar metoden och dess hyperspektrala variant. Erfarenhet av entomologisk ekologi Erfarenhet av att förknippa optiska spektralegenskaper med mikro- och nanostrukturer inom biologi. Erfarenhet av att utveckla datapipelines och avancerade clustermetoder. Portfolio med vetenskapliga figurer och illustrationer. Flexibel, kreativ, lösningsorienterad och stödjande gentemot gruppens medlemmar. Nyfiken på att utforska natur och teknik samt att bidra till lösningar för samhälle och miljö. Hänsyn kommer att tas till hur den sökande genom sin erfarenhet och kompetens bedöms komplettera och stärka forskningen inom avdelningen/institutionen samt bidra till dess framtida utveckling. För annonsen i sin helhet vänligen se: https://lu.varbi.com/what:job/jobID:831973/ LTH – Lunds Tekniska Högskola – är den tekniska fakulteten vid Lunds universitet. På LTH utbildar vi människor, bygger kunskap för framtiden och arbetar hårt för att utveckla samhället. Vi skapar utrymme för briljant forskning och inspirerar till kreativ utveckling av teknik, arkitektur och design. Här läser närmare 10 000 studenter. Varje år publicerar våra forskare – varav många verkar inom världsledande profilområden – omkring 100 avhandlingar och 2 000 vetenskapliga rön. En rad forskningsresultat och studentarbeten förädlas till innovationer. Tillsammans utforskar och skapar vi – till nytta för världen. Fysiska institutionen är en av Lunds universitets största institutioner med cirka 400 anställda. Vid institutionen finns sju forskningsavdelningar och ett antal större centrumbildningar. Forskningen vid institutionen täcker ett brett spektrum av modern fysik. www.fysik.lu.se. Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

4 juni 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025
Trafiklärare i Eslöv

Om jobbet Vill du vara en del av ett starkt och glatt team där driv och engagemang står i fokus? Vi på Öresunds trafikskola söker nu en engagerad trafiklärare för att stärka vårt team. Vi tillämpar ett modernt och effektivt arbete i en positiv och professionell miljö. Hos oss får du chansen att arbeta med ett gäng härliga kollegor där gemenskapen är viktig. Vi utvecklas ständigt för att hålla oss på topp för att ge eleverna bästa möjliga service. Vi söker dig som Har en godkänd trafiklärarexamen samt innehar ett godkännande från Transportstyrelsen. Är en glad, positiv och utåtriktad person som inte har svårt med att skapa nya relationer. Är en stark och driven person som brinner för att göra skillnad i andra människors liv. Trivs och vill vara en del av en teamorienterad arbetsmiljö. Om rollen Du ska utbilda elever på alla nivåer, från nybörjare till de som behöver finslipa sina kunskaper. Arbeta i nära samarbete med vårt team, trafiklärarna och kontoristen. Se till att varje elev följs upp med en planering fram till slutmålet. Du är pedagogisk och ansvarstagande i ditt lärande samt har ett stort tålamod med att anpassa utbildningen till varje enskild elev.

4 juni 2025
Sista ansökan:
4 juli 2025
Trafiklärare i Landskrona

Om jobbet Vi på Öresunds trafikskola söker nu en trafiklärare till vår trafikskola i Landskrona. Vi tillämpar ett modernt och effektivt arbete i en positiv och professionell miljö. Hos oss får du chansen att arbeta med ett gäng härliga kollegor där gemenskapen är viktig. Vi utvecklas ständigt för att hålla oss på topp för att ge eleverna bästa möjliga service. Vi söker dig som Har en godkänd trafiklärarexamen samt innehar ett godkännande från Transportstyrelsen. Är en glad, positiv och utåtriktad person som inte har svårt med att skapa nya relationer. Är en stark och driven person som brinner för att göra skillnad i andra människors liv. Trivs och vill vara en del av en teamorienterad arbetsmiljö. Om rollen Du ska utbilda elever på alla nivåer, från nybörjare till de som behöver finslipa sina kunskaper. Arbeta i nära samarbete med vårt team, trafiklärarna och kontoristen. Se till att varje elev följs upp med en planering fram till slutmålet. Du är pedagogisk och ansvarstagande i ditt lärande samt har ett stort tålamod med att anpassa utbildningen till varje enskild elev.

4 juni 2025
Sista ansökan:
4 juli 2025
Doktorand i byggkonstruktion

Luleå tekniska universitet är i stark tillväxt med världsledande kompetens inom flera forskningsområden. Vi formar framtiden genom nydanande utbildningar och banbrytande forskningsresultat, och med utgångspunkt i den arktiska regionen skapar vi global samhällsnytta. Vår vetenskapliga som konstnärliga forskning och utbildning bedrivs i nära samarbete med internationella, nationella och regionala företag, offentliga aktörer och ledande universitet. Luleå tekniska universitet omsätter totalt närmare 2,1 miljarder kronor per år. Vi är idag 1 900 anställda och har 18 700 studenter. De kommande åren investeras mångmiljardbelopp i Norrbotten och Västerbotten i stora projekt som syftar till ett mer hållbart samhälle nationellt så väl som globalt. Luleå tekniska universitet är involverat i flera av dessa högaktuella forskningsprojekt och den samhällsomvandling som följer. Vi har ett brett utbud av utbildningar för att matcha den kompetens som efterfrågas. Vi hoppas att du vill hjälpa oss att bygga framtidens hållbara företag och samhällen. Institutionen för Samhällsbyggnad och naturresurser erbjuder unik, kollektiv forskningsexpertis inom hela samhällsbyggnadsområdet. Forskningsämnet byggkonstruktion söker nu en motiverad forskare som kommer att bidra till vetenskapen och tekniken inom strukturell tillståndsbedömning, strukturdynamik och tillämpning av kompositmaterial Ämnesbeskrivning Byggkonstruktion omfattar laster, utformning, dimensionering, hållbarhet, bärförmåga, reparation och förstärkning av byggnader och anläggningar av betong, stål, trä och andra material, var för sig eller i samverkan, såväl under normala förhållanden, i kallt klimat som vid brand. Projektbeskrivning Detta doktorandprojekt fokuserar på utvecklingen av självövervakande fiberarmerade cementbaserade kompositer (SS-FRCM) med dubbla syften: att stärka bärande konstruktioner och möjliggöra realtidsövervakning av infrastrukturens tillstånd. Forskningen är uppdelad i två huvudområden: (1) materialutveckling och karakterisering för att säkerställa optimal sensorisk och mekanisk prestanda, samt (2) strukturell utvärdering av SS-FRCM under miljöpåfrestningar såsom frys-töcykler och kloridexponering. Ditt arbete kommer att bidra till en mer hållbar infrastruktur genom att möjliggöra proaktivt underhåll, minska miljöpåverkan och minimera risken för oväntade strukturella fel. Arbetsuppgifter Vi söker en motiverad doktorand till ett forskningsprojekt i framkant. Som doktorand kommer du att genomföra både experimentellt och teoretiskt arbete inom projektets ram. Du kommer också att bidra till fältstudier och samarbeta med offentliga och privata aktörer för att testa och validera övervakningsteknikerna. Deltagande i nationella och internationella konferenser samt publicering av vetenskapliga artiklar förväntas. Som doktorand kommer du att läsa obligatoriska och valbara forskarutbildningskurser, och i ökande grad planera och genomföra ditt forskningsprojekt självständigt under studietiden. Som forskare arbetar du ofta som en neutral part i olika sammanhang, vilket ger goda möjligheter att delta i utmanande utvecklingsprojekt. Dessutom kan du komma att medverka i undervisning och bidra till andra forskningsinitiativ inom ämnesområdet byggkonstruktion. Kvalifikationer För att vara behörig till anställningen ska du ha en civilingenjörsexamen eller masterexamen i byggkonstruktion, väg- och vattenbyggnad, materialteknik eller ett närliggande område, eller ha motsvarande kvalifikationer. Goda kunskaper i engelska, både i tal och skrift, är ett krav. Utöver goda studieresultat inom relevanta kurser på kandidat- och masternivå kommer följande kvalifikationer att ses som meriterande: • Bakgrund inom konstruktionsförstärkning, smarta material, nedbrytningsmekanismer hos material eller konstruktioner, eller strukturell hälsoövervakning, visat genom kurser, projektarbeten eller examensarbeten på kandidat- eller masternivå. • Erfarenhet av experimentellt arbete, särskilt inom materialkarakterisering och/eller storskalig provning av konstruktioner. • Dokumenterad vetenskaplig skrivförmåga; tidigare författarskap eller medförfattarskap i granskade vetenskapliga artiklar eller konferensbidrag inom ämnesområdet för doktorandprojektet. • Erfarenhet av eller intresse för hållbarhetsaspekter kopplade till byggmaterial eller infrastruktursystem, såsom användning av alternativa bindemedel, livscykelanalys eller cirkulär design.  För ytterligare information om specifik doktorandutbildning se - studieplaner för forskarutbildning inom teknisk fakultet Information Anställning som doktorand är tidsbegränsad på 4 år, undervisning och annan institutionstjänstgöring kan tillkomma upp till 20 % av heltid. Tjänstgöringsort Luleå. Tänkt tillträde: 1 september 2025. För ytterligare information är du välkommen att kontakta biträdande universitetslektor Jaime Gonzalez, 0920-492970, [email protected] Facklig företrädare: SACO-S Diana Chroneer, 0920-49 2037 [email protected] OFR-S Marika Vesterberg, 0920-49 1721 [email protected] Ansökan Vi ser helst att du söker befattningen via ansökningsknappen nedan där du bifogar personligt brev samt CV/meritförteckning och kopior av verifierade examensbevis. Var vänlig och märk din ansökan med referensnumret nedan. Både ansökan och examensbevis ska vara skrivna på svenska eller engelska. Sista ansökningsdag: 10 augusti 2025 Referensnummer: 2518-2025

4 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Gymnasielärare i Svenska och Svenska som andraspråk

Om tjänsten Då vår lärare i Svenska och Svenska som andraspråk är föräldraledig under hela läsåret 25/26, söker vi en lärare som kan vikariera för henne. Tjänsten kan dock leda till en tillsvidareanställning i och med att skolan växer. Kommande läsår behövs det lärare i fler kurser i svenskämnet. Totalt är det kurser som motsvarar en heltidstjänst samt en deltidstjänst på 50 %. Gymnasielärare: Svenska samt Svenska som andraspråk. Vi har flera treämnesbehöriga lärare så även andra kombinationer kan vara av intresse. Vår pedagogiska idé är: Med läraren i centrum, för klassens bästa. Start: 11 augusti. Omfattning: Heltid. Varaktighet: Visstidsanställning (25-08-11 – 26-06-17) Tjänsteform: Ferietjänst. Undervisningstid: 15 timmar schemalagd undervisning per vecka + 90 min schemalagd elevtid Svenska. Kurser: 6 kurser per heltid. Aktuella kurser: Svenska 1-3, Svenska som andraspråk 1-3, Skrivande, Retorik. Mentorsskap: 12-16 elever (mentorskapet är tydligt begränsat, skolledning och EHT tar över vid utmanande elever). Lön: Fast månadslön, ange gärna löneanspråk. Arbetsplats: Nybyggda skollokaler på Skeppsbyggaregatan 9 i Västra Hamnen i Malmö. Du har ett eget hemklassrum. Ansökningshandlingar: CV, betyg, personligt brev. Om dig Som lärare har du en stark ämnesförankring och en tydlig vision för ditt uppdrag. Vi söker dig som: • Älskar ditt ämne och håller dina ämneskunskaper levande och uppdaterade. • Anser att du har något viktigt att berätta och vill visa eleverna ämnets djup och möjligheter. • Vill undervisa i en traditionell skolmiljö där klassisk kunskapsförmedling står i centrum, där undervisningen bygger på fakta, sammanhang och berättande – och där eleverna inte lämnas ensamma med ämnesstoffet. • Har förmågan att skapa engagemang för det svenska språket och litteraturen genom tydlig, strukturerad och levande undervisning. • Tror på lärarens roll som expert och ämnesbärare. • Har ett tydligt och tryggt ledarskap i klassrummet och fungerar som en vuxen förebild för eleverna. • Vill ge dina elever tillgång till en värld som är större och rikare än den i deras närmiljö. Vi rekommenderar att du läser texterna på vår webbplats för att få en bredare bild av skolan. Kvalifikationer/krav · Gymnasielärarexamen/Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan. · Lärarlegitimation i undervisningsämnen: Svenska och Svenska som andraspråk. Meriterande · Magisterexamen i litteraturvetenskap eller litteraturhistoria. · Övriga utbildningar, certifieringar, högskolekurser, yrkeshögskola etc. Vidare ser vi gärna att du som lärare i Svenska är läsare och uppskattar skönlitteratur. På Gymnasieskolan Gripen står vi upp för lärarnas frihet att utföra sitt nationella uppdrag. Vi menar att egenmakt och ansvar skapar mening och föder yrkesstolthet. Här är lärarna ingen underordnad yrkesgrupp utan har professionell frihet att vara de lärare de vill vara. Undervisning är lärarens viktigaste uppgift, och allt annat är sekundärt. Därför är det viktigt för oss att läraruppdraget är tydligt och avgränsat. Hos oss får du en klar arbetsbeskrivning och en prioriteringslista som hjälper till att hålla arbetsbelastningen jämn. Schemalagda lektioner, elevtider, möten, lärarkonferenser, specialdagar, personaldagar, friluftsdagar och liknande räknas som reglerad arbetstid. Du förväntas vara på plats 30 minuter före första lektionen varje dag, stanna kvar 10 minuter efter sista lektionens slut, samt anlända till varje lektion fem minuter innan den börjar. All övrig tid är förtroendetid som du själv disponerar, när och var den utförs. Alla lärare har dessutom en fast ergonomisk arbetsplats på skolan för eget arbete. Gymnasieskolan Gripen använder lärplattformar utan matristvång, där lagom mycket dokumentation krävs. Vi arbetar aktivt för att lärplattformarna ska vara ett stöd och en tillgång – inte en begränsning eller styrning av undervisningen. Alla elever har varsin bärbar dator, men det är varje lärares ansvar att bestämma om, när och hur datorerna ska användas i undervisningen. På Gripen är läsning och det skrivna ordet navet i all undervisning. Övriga arbetsuppgifter Möten Utöver dina schemalagda lektioner förväntas du delta i kortare lärarmöten samt längre samlingar vid exempelvis personaldagar. Alla möten har tydliga syften och mål som meddelas i förväg och hålls inom fastställda tidsramar. Kollegialt lärande och samarbete På Gripen arbetar vi inte med traditionella arbetslag och har valt att begränsa det fasta kollegiala lärandet till ett fåtal tillfällen per år. Vi placerar dig inte i gemensamma projekt eller ämnesövergripande arbeten. Däremot värnar vi om en god arbetsmiljö som uppmuntrar till frivilligt kollegialt samarbete och umgänge kollegor emellan. Specialdagar och händelser Du förväntas delta i skolgemensamma aktiviteter såsom studiedagar, skolavslutningar, kompetensutveckling, friluftsdagar och studiebesök, då den ordinarie undervisningen tillfälligt utgår. Om skolan och ledarskapet Vi lägger stor vikt vid att skapa goda förutsättningar för våra lärare att göra ett bra arbete. Du får tid att förbereda, förfina och utveckla din undervisning i lugn och ro. Vi initierar inte utvecklingsarbete för sakens skull, utan tror på en långsam och beständig skola. Gripen är en lärarägd skola, vilket innebär att huvudmannen är närvarande i den dagliga verksamheten. Skolan har haft samma rektor och biträdande rektor i över 15 år, vilket skapar stabilitet, kontinuitet och långsiktighet i ledarskapet och skolans utveckling. Varmt välkommen med din ansökan! (Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons).

4 juni 2025
Sista ansökan:
4 juli 2025
Biträdande lektor i byggteknik, energi- och klimateffektivt byggande
Linnéuniversitetet
Universitets- och högskolelektorer

Välkommen till Linnéuniversitetet! Här möter du 2 200 medarbetare och 40 000 studenter som tillsammans följer visionen att sätta kunskap i rörelse för en hållbar samhällsutveckling. Hos oss bedrivs forskning och utbildning med blicken mot framtiden. Vår närhet till näringsliv, både lokalt och globalt, ger oss lång räckvidd och möjlighet till förändring som skapar avtryck. Allt som behövs är en plats där idéer får utrymme att mötas och växa. Det är det vi skapat – och du är inbjuden. Change starts here! Fakulteten för teknik har en bred verksamhet som spänner över nio olika institutioner genom vilka Linnéuniversitetet tillhandahåller utbildning och bedriver forskning. Utbildningarna inom teknik omfattar allt från korta utbildningar på några få veckor eller månader till femåriga civilingenjörsutbildningar. Forskningen svarar upp mot samhällets behov inom flera breda fält – både på kort och lång sikt – med grundläggande forskning och tillämpad forskning i samverkan med samhällets aktörer. Institutionen för byggteknik bedriver spännande forskning inom ämnesområdet och har omfattande samarbeten med företagspartners inom såväl forskningen som utbildningen. Institutionen arbetar tillsammans med angränsande institutioner för att skapa en kreativ miljö med utmanande utbildningar och framstående forskning. Vår Forskning inom byggteknik omfattar träbyggnadsteknik, stål- och betongkonstruktionsteknik, byggnadsfysik, historiska konstruktioner, tillståndsövervakning av konstruktioner, livscykelanalys och byggnadsmaterial. Institutionen erbjuder för närvarande ett högskoleingenjörsprogram i byggteknik, ett kandidatprogram i byggnadsutformning och ett tvåårigt masterprogram i hållbar konstruktionsteknik. Vi håller även på att utveckla ett innovativt civilingenjörsprogram i byggteknik. Ämnesområde för befattningen: Byggteknik med inriktning mot energi- och klimateffektivt byggande Placeringsort tillsvidare: Placeringsort Växjö Anställningens omfattning och tidsperiod: Anställningen är 100 % under 4 år. Anställningen får förlängas, dock högst sammanlagt två år, om det på grund av den biträdande lektorns sjukfrånvaro eller föräldraledighet, eller andra särskilda skäl, krävs ytterligare tid för att uppnå syftet med anställningen. Enligt Högskoleförordningen (HF 4 kap 12 c§) ska en biträdande lektor efter ansökan befordras till lektor om han eller hon dels har behörighet för en anställning som lektor, dels vid en prövning bedöms lämplig för en sådan anställning enligt de bedömningsgrunder som är aktuella för anställningen. En sådan befordran innebär en tillsvidareanställning som lektor. Ansökan och prövning om befordran till lektor ska ske inom anställningsperioden som biträdande lektor. Tillträde: Startdatum enligt överenskommelse, helst hösten 2025. Arbetsbeskrivning Biträdande lektor förväntas arbeta med forskning, utbildning och samverkan. Huvuddelen av anställningen avser forskning inom energi- och klimateffektivt byggande med särskilt fokus på tillämpningar i träkonstruktioner. Inom forskningsprofilen Hållbart byggande med trä kommer den anställde främst att arbeta inom delområde (5) energi- och klimateffektivt byggande, men även bidra med expertis till projekt planerade inom andra delområden såsom utformning av träbaserade byggsystem (delområde 2) och industrialiserad produktion längs värdekedjan (delområde 3). Forskningen som bedrivs av den anställde kan bland annat omfatta följande ämnesområden: • Livscykeloptimering av träbaserade byggsystem i tidiga skeden av designprocessen. • Livscykelbaserad hållbarhetsbedömning av byggnader, inklusive livscykelanalys (LCA), livscykelkostnadsanalys (LCC) och social livscykelanalys (S-LCA). • Modellering av byggnaders primärenergi och växthusgasutsläpp, inkluderande produkt-, bygg-, brukande- och slutskedet. • Energisimuleringar av byggnader samt optimering av system för uppvärmning, ventilation och luftkonditionering (HVAC). • Hållbara och cirkulära byggmaterial samt resurseffektivitet i materialanvändning. • Tillämpning av BIM, AI och framväxande smarta teknologier för energieffektivisering av byggnader. Ytterligare arbetsuppgifter inkluderar handledning av examensarbeten på avancerad nivå samt publicering av forskningsresultat i internationella vetenskapliga tidskrifter och konferenser. Forskningsmiljön syftar till att främja fortsatt samverkan med andra discipliner och industripartners för att utveckla djupare kunskap om energieffektivt och klimatvänligt byggande. Detta fokus är även relevant för den praktiska implementeringen av resultat utifrån näringslivets och industrins behov. Anställningen innefattar pedagogiska uppgifter, såsom undervisning, samordning och utveckling av kurser på avancerad nivå inom energi- och klimateffektivt byggande, med integrering av forskningsresultat i utbildningsprogram. För att läsa annonsen i sin helhet och söka tjänsten, klicka här.  Välkommen med din ansökan senast den 11 augusti 2025. Kontaktpersoner: Prefekt: Magnus Bratt,  [email protected], +46 470-70 89 00 Ämnesföreträdare: Anders Olsson, [email protected], +46 470-70 89 85 HR-partner: Karolina Arvidsson, [email protected], +46 470-70 81 77   Linnéuniversitetet har ambitionen att tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och mångfald tillför organisationen. Registrera din ansökan via knappen "Ansök" längst ned i annonsen. Din ansökan ska utformas enligt Mall för ansökan som du hittar i Kompletterande riktlinjer - Anställningsordning under rubriken "viktiga dokument" längst ned under annonsen. De meriter Du åberopar ska Du styrka med intyg och de ska bifogas digitalt i din ansökan. Övriga handlingar, t ex olika typer av vetenskapliga arbeten, ska skickas in digitalt tillsammans med ansökan. Ansökan och övriga handlingar ska märkas med anställningens diarienummer. Alla handlingar som åberopas ska vara inkomna till universitetet senast kl. 23.59 sista ansökningsdagen. Vi undanber oss telefonsamtal från försäljare av jobbannonser. Linnéuniversitetet är en arbetsgivare som uppfyller kraven i den Europeiska stadgan för forskare och följer riktlinjerna för rekrytering. Därför har universitetet fått HR Excellence in Research-certifieringen. Vänligen notera att legitimation ska uppvisas vid intervjutillfället.

4 juni 2025
Sista ansökan:
11 augusti 2025
Engagerad kollega med passion för språk, digitalisering och skola
Nextgen Classroom AB
Övriga utbildare och instruktörer

Nextgen Classroom är en liten edtech-startup med bas i Växjö som utvecklar ett digitalt verktyg för språkundervisning. Plattformen används redan av tusentals elever och lärare i svenska skolor, och vi är i en spännande fas där vi växer snabbt och vill förstärka teamet med ytterligare en person. Vi söker dig som: Har god insyn i skolvärlden – gärna med bakgrund som språklärare, IKT-pedagog, läromedelsutvecklare eller liknande. Har ett genuint intresse för digitala verktyg och hur de kan användas i undervisningen. Vill vara med och påverka produktens utveckling, träffa användare och skapa innehåll som gör skillnad i klassrummet. Arbetsuppgifter Etablera kontakt med skolor och kommuner, medverka i sälj- och marknadsföringsaktiviteter. Boka och hålla i workshops, föreläsningar och utbildningstillfällen. Skapa och publicera innehåll i våra kanaler (blogg, nyhetsbrev, sociala medier). Bidra till innehållsutveckling och på plattformen, till exempel läromedelsmaterial i olika språkämnen Vara delaktig i produktutveckling, t.ex. vad gäller funktioner, layout och användarflöden. Samverka med föreningar, nätverk och organisationer i skolsektorn. Meriterande kunskaper: Grafisk design (t.ex erfarenhet av att jobba i Canva, Figma eller liknande) Språkkunskaper Erfarenhet som lärare Projektledning och projektrapportering Dataanalys Arbete inom sälj eller marknadsföring Om tjänsten Vi är öppna för både heltid och deltidsanställning. För heltidsanställning kommer du att jobba på vårt kontor på Framtidsvägen i Växjö, för deltid är vi också öppna för att du kommer att jobba på distans. Då är vi särskilt intresserade av dig som vill kombinera tjänsten med en tjänst som lärare. Du bör vara villig att resa till Växjö ibland. Rekrytering sker löpande. Tillträde i början av hösten eller enligt överenskommelse. Har du frågor om tjänsten? Kontakta oss på [email protected] Skicka in din ansökan till [email protected]. Bifoga personligt brev och CV.

4 juni 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025
Studiehandledare i singalesiska till Modersmålsenheten
Trollhättans kommun
Grundskollärare

Vi är stolta över Trollhättans Stads över 5 000 medarbetare, som varje dag gör en positiv skillnad i våra invånares liv och är med och utvecklar stadens hållbarhet och livskraft. Vi drivs och motiveras av ledorden Mod, Delaktighet, Nytänkande och Handlingskraft. Här finns en spännande utveckling där du kan vara med och göra vår stad ännu bättre. Beskrivning Modersmålsenheten är en stadsövergripande verksamhet inom Barn- och Elevstöd. Här arbetar modersmålslärare och studiehandledare tillsammans för att stödja elevernas språkliga och kunskapsmässiga utveckling. Vi undervisar varje vecka nära 2 000 elever i cirka 30 olika språk. Nu söker vi studiehandledare i singalesiska. Arbetsuppgifter Arbetet består av att ge elever studiehandledning i deras modersmål ute på skolorna i Trollhättans Stad. Tjänsten är ambulerande. Körkort en fördel men inget krav. Kvalifikationer Det är viktigt att du behärskar det aktuella språket och kan använda ämnesspecifika begrepp inom olika skolämnen. Du ska ha goda kunskaper i svenska språket och kännedom om det svenska skolsystemet. Du ska kunna växla mellan språken när du handleder eleven och stödja elevens språk- och kunskapsutveckling. Du ska kunna samarbeta med lärare i skolor och tillämpa olika pedagogiska arbetsmetoder för att eleven ska nå kunskapskrav i de ämnen där ett stödbehov konstaterats. Du som söker ska ha goda datorkunskaper inom Office och det är en fördel om du har erfarenhet av plattformen Studybee. Anställningsinformation Särskild visstidsanställning, 250815-251219 Utdrag ur Belastningsregistret är obligatoriskt vid arbete med barn. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons! Trollhättan är en stark och attraktiv kommun som ska bli större. I dag har vi passerat 59 000 invånare och vi har siktet inställt på att växa till 70 000 trollhättebor. Inom Trollhättans Stad arbetar vi med att skapa förutsättningar för detta. Vi är över 5 000 medarbetare och våra 350 olika yrken bidrar på olika sätt med att ge service och underlätta en bra vardag för våra invånare - nu och i framtiden. Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund. Trollhättans Stad tillämpar rökfri arbetstid.

4 juni 2025
Sista ansökan:
13 augusti 2025
Studiehandledare i rumänska till Modersmålsenheten
Trollhättans kommun
Grundskollärare

Vi är stolta över Trollhättans Stads över 5 000 medarbetare, som varje dag gör en positiv skillnad i våra invånares liv och är med och utvecklar stadens hållbarhet och livskraft. Vi drivs och motiveras av ledorden Mod, Delaktighet, Nytänkande och Handlingskraft. Här finns en spännande utveckling där du kan vara med och göra vår stad ännu bättre. Beskrivning Modersmålsenheten är en stadsövergripande verksamhet inom Barn- och Elevstöd. Här arbetar modersmålslärare och studiehandledare tillsammans för att stödja elevernas språkliga och kunskapsmässiga utveckling. Vi undervisar varje vecka nära 2 000 elever i cirka 30 olika språk. Nu söker vi studiehandledare i rumänska. Arbetsuppgifter Arbetet består av att ge elever studiehandledning i deras modersmål ute på skolorna i Trollhättans Stad. Tjänsten är ambulerande. Körkort en fördel men inget krav. Kvalifikationer Det är viktigt att du behärskar det aktuella språket och kan använda ämnesspecifika begrepp inom olika skolämnen. Du ska ha goda kunskaper i svenska språket och kännedom om det svenska skolsystemet. Du ska kunna växla mellan språken när du handleder eleven och stödja elevens språk- och kunskapsutveckling. Du ska kunna samarbeta med lärare i skolor och tillämpa olika pedagogiska arbetsmetoder för att eleven ska nå kunskapskrav i de ämnen där ett stödbehov konstaterats. Du som söker ska ha goda datorkunskaper inom Office och det är en fördel om du har erfarenhet av plattformen Studybee. Anställningsinformation Särskild visstidsanställning Utdrag ur Belastningsregistret är obligatoriskt vid arbete med barn. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons! Trollhättan är en stark och attraktiv kommun som ska bli större. I dag har vi passerat 59 000 invånare och vi har siktet inställt på att växa till 70 000 trollhättebor. Inom Trollhättans Stad arbetar vi med att skapa förutsättningar för detta. Vi är över 5 000 medarbetare och våra 350 olika yrken bidrar på olika sätt med att ge service och underlätta en bra vardag för våra invånare - nu och i framtiden. Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund. Trollhättans Stad tillämpar rökfri arbetstid.

4 juni 2025
Sista ansökan:
13 augusti 2025
Vi söker en Förskollärare på vikariat för föräldraledighet

ArbetsbeskrivningEn av våra Förskollärare ska gå på föräldraledighet. Vi söker nu en Förskollärare till vår förskola för en vikarierande tjänst. Vill du arbeta i en liten verksamhet med lång historia av Montessoripedagogik? Är Du en varm, ansvarstagande ,nyfiken och drivenperson? Då är Du rätt person för oss! DINA ARBETSUPPGIFTER På Svartbäckens montessori arbetar vi åldersuppdelat på fyra avdelningar i ett charmigt äldre hus. Tillsammans med dina kollegor ska du driva, leda och utveckla utbildningen enligt Läroplanen samt Norlandia förskolors styrdokument. Du arbetar alltid med barnets bästa i fokus. Kunskap och Innovation är ledord i vår utbildning och vi erbjuder barnen "Nya upptäckter - varje dag!" Det betyder att du är en medforskande pedagog och är lyhörd för barnens intressen och behov. Lärprocesser synliggörs genom pedagogisk dokumentation och du arbetar aktivt för att skapa stimulerande och utvecklande lärmiljöer. Du har ett gott förhållningssätt till barn, vårdnadshavare och kollegor som präglas av tron på allas lika värde och att alla vill och kan. Vi vill att du kan samarbeta, är positiv, sprider glädje och arbetsvilja, är en drivande person som inspirerar andra i det pedagogiska arbetet, tar egna initiativ och är ansvarsfull.  Förskollärarexamen är ett krav. VI ERBJUDER DIG Vi erbjuder, kontinuerlig kompetensutveckling samt arbetskläder, pedagogiska måltider, friskvårdsbidrag och självklart härliga barn och kollegor. OM NORLANDIA FÖRSKOLOR Vi är ett familjeägt företag som driver ett 70-tal förskolor från Dalarna i norr till Skåne i söder. Genom våra koncept satsar vi på bra mat, hälsa och hållbarhet där vår målsättning är att skapa nya upptäckter - varje dag. Välkommen till en fin gemenskap i en organisation som satsar på kvalitet, innovation och en god arbetsmiljö! ÖVRIG INFORMATION Anställningsform: Vikariat för föräldraledighet Omfattning:80%- 100% Arbetstid: Dagtid efter schema Tillträde: Efter överenskommelse. Vi tillämpar individuell lönesättning och har kollektivavtal. Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.  Vid frågor om tjänsten, är du varmt välkommen att kontakta: Pia Nilsson 073-036 48 80 [email protected] Varmt välkommen med din ansökan!

4 juni 2025
Sista ansökan:
21 november 2025