Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu fler medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Verksamhetsområde Falun/Östersund/Gävle omfattar häktet Falun, häktet Östersund och häktet Gävle. 90 medarbetare förvaltar och utvecklar verksamheten som tar emot 94 intagna. Den största yrkesgruppen är kriminalvårdare men här arbetar även administrativ personal, sjuksköterskor och vakthavande befäl m fl. Häktena Falun och Gävle ligger 10 resp 5 min promenad från centrum. Till häktet Falun och Östersund tar du dig enkelt med buss. Läs mer om häktet Gävles verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/kontakt/hitta-och-kontakta/verksamhet/hakte/gavle/#verksamhet Häktet Gävle söker nu två tillsvidareanställda Kriminalvårdare ARBETSUPPGIFTER Som kriminalvårdare gör du skillnad - på riktigt. Du är med och skapar ett tryggare -och säkrare samhälle genom att i team och tillsammans med andra yrkesgrupper hjälpa människor att bryta den onda cirkeln och motivera till att inte återfalla i brott. Det bygger på att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen och tron på att människan kan utvecklas och förändras. På häktet Gävle ligger fokus på säkerhet i den dagliga kontakten med klienterna. Rutiner är en naturlig del av ditt arbete då du tillsammans med dina kollegor är den som visiterar, övervakar och följer klienterna till olika aktiviteter under deras häktestid. Jobbet är varierande och klientnära du följer upp, observerar, vägleder och med hjälp av olika insatser försöker hjälpa klienten att bryta isoleringen och förbättra måendet. Arbetet som kriminalvårdare innehåller också administrativa arbetsuppgifter att planera, upprätthålla och dokumentera klienternas tid i häktet. På häktet Gävle ställs de särskilda krav på ditt säkerhetsomdöme, du förväntas kunna hantera utmanande situationer och fatta rätt beslut även under press och påfrestande förhållanden. KVALIFIKATIONER Dina personliga egenskaper är viktiga. I rollen som kriminalvårdare behöver du vara trygg, stabil, ha god självinsikt, gott omdöme och integritet. Tillsammans med dina kollegor driver du verksamheten, du behöver därmed ha god samarbetsförmåga och vara tydlig i din kommunikation. Du ska kunna agera fysiskt när det krävs. Vi söker dig som har: • Arbetslivserfarenhet, även i form av säsongsarbete, timanställning eller eget företagande. Praktik och volontärarbete är inte att jämställa med anställning • Fullständig gymnasieutbildning alternativt annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som Kriminalvården bedömer relevant • Goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift • God datorvana • B-körkort Det är meriterande om du har: • Arbetslivserfarenhet från kriminalvård, säkerhetsarbete, pedagogiskt arbete, social omsorg, psykiatri eller vård- och omsorgsarbete • Kunskap inom relevanta områden, exempelvis beteendevetenskap, kriminologi, psykiatri, juridik och konflikthantering • Relevanta språkkunskaper ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Säkerhetskontroll kommer att föregå beslut om anställning. Vissa befattningar är placerade i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas. För tjänster med högre säkerhetsklass behöver du vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Läs mer om säkerhetsprövningen på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/sakerhetsprovning-vid-rekrytering/ Befattningen kan innebära krigsplacering vid Kriminalvården. Läs mer om krigsplacering på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/krigsplacering/ Provanställning kan komma att tillämpas. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Skarpnäcks stadsdelsförvaltning erbjuder dig en arbetsplats där ett aktivt medarbetarskap och ett tydligt ledarskap är grunden för att ge stockholmarna den bästa verksamheten. Eftersom vi gemensamt skapar vår arbetsmiljö är det viktigt med öppenhet, respekt och lyhördhet. Välkommen till oss Skarpnäcks stadsdelsförvaltning driver verksamheter inom förskola, fritid, socialtjänst, äldreomsorg och stadsmiljö. Vi söker en säkerhetssamordnare som vill driva och utveckla säkerhetsarbetet inom stadsdelsförvaltningen. Som trygghets- och säkerhetssamordnare hos oss har du en viktig och varierande roll för alla förvaltningens verksamheter och ett värdeskapande uppdrag gentemot våra invånare. Tjänsten organiseras i stab inom avdelningen för individ och familjestöd i syfte att hålla det brottsförebyggande arbetet verksamhetsnära och i synergi med samarbetsparter som är viktiga i socialtjänstens förebyggande arbete. Utöver ett brett och utvecklingsinriktat samordningsuppdrag får du hos oss ett gott kollegialt sammanhang och en stark samverkanskultur att verka i. Vi erbjuder Som anställd hos oss har du möjlighet till semesterväxling, flextid, sommararbetstid samt friskvårdspeng. Du erbjuds att förmånligt köpa träningskort till Stockholms stads simhallar gym och träningsanläggningar. Läs mer om våra förmåner: https://jobba.stockholm/formaner/ Din roll Du har det övergripande ansvaret för att driva, planera, analysera och utveckla arbetet kring förvaltningens trygghets- och säkerhetsarbete. Fältet omfattar exempelvis beredskapsplanering, risk- och sårbarhetsanalys och lokalt brottsförebyggande arbete. Du har ett nära samarbete med chefer, kollegor och andra funktioner både inom och utanför förvaltningens organisation. Utöver ditt lokala sammanhang har du kollegor i liknande uppdrag på andra förvaltningar inom staden och får även stöd från stadsövergripande central förvaltning. Som trygghets- och säkerhetssamordnare har du ett övergripande ansvar för intern och extern säkerhet på förvaltningen. Du driver och utvecklar säkerhetsarbetet och är specialiststöd till samtliga verksamheter i säkerhetsrelaterade frågor. Du har ett strategiskt perspektiv parallellt med förmågan att arbeta verksamhetsnära och mer operativt när det krävs. I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att: Stödja verksamheterna i genomförande och implementering av risk- och sårbarhetsanalys samt kontinuitetsplanering Vara skribent/rapportör i övergripande planer och rapporter samt för remisser inom ditt ansvarsområde Underhålla ansvarsområdets stöddokument Genomföra säkerhetsrelaterade utbildningar för medarbetare för att öka medvetenhet och verka för en säkerhetskultur Samordna och utveckla stadsdelsförvaltningens krisberedskap och beredskapsfrågor Planera och stötta krisledningen vid krishantering och i genomförande av övningar, utbildning och ge metodstöd Samordningsansvar för samverkansöverenskommelse (SÖK) med polisen, trafikkontoret och utbildningsförvaltning Delta i och utveckla arbetet i lokala BRÅ-processer Samverka med interna och externa aktörer inom såväl civilsamhälle som polisen. Din kompetens och erfarenhet Som trygghets- och säkerhetssamordnare har du ett helhetsperspektiv på komplexa frågor, är stabil och har god förmåga att samarbeta och skapa förtroendefulla relationer. För att lyckas och trivas i den här rollen behöver du ha intresse, vilja och förmåga att hitta lösningar tillsammans med verksamheterna. Du är trygg och tydlig i kommunikation och förhållningssätt. Du har förmåga att förmedla verksamhetens riktning och följa upp budskap och förväntningar. Du är självgående och tar initiativ för att driva arbetet framåt och hålla dig omvärldsorienterad. Vi söker dig som har ett engagemang för att utveckla det arbetet som tjänsten innefattar och som har: Relevant utbildning från universitet/högskola Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska God analytisk förmåga och ett strukturerat arbetssätt Kunskap om lagstiftning inom tjänstens ansvarsområde Erfarenhet från relevant roll, som exempelvis utredare eller säkerhetssamordnare med uppgifter inom krisberedskap, brottsförebyggande arbete och krishantering Erfarenhet av att leda och samordna arbete över organisatoriska gränser Det är meriterande om du har: Erfarenhet av att arbeta i en politisk styrd organisation Erfarenhet av att genomföra utbildningar och övningar inom säkerhetsområdet Erfarenhet av att ingå i krisledningsstruktur Varmt välkommen med din ansökan! Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb! Till säkerhetsavdelningen söker vi nu en säkerhetssamordnare med erfarenhet av operativt och strategiskt säkerhetsarbete. Säkerhetsavdelningen ansvarar för säkerhetsfrågor vid Migrationsverket. På avdelningen arbetar experter inom säkerhetsskydd, informationssäkerhet, personsäkerhet, krisberedskap och civilt försvar, fysisk och teknisk säkerhet samt övriga säkerhetsfrågor. Som säkerhetssamordnare kommer du att arbeta i en miljö med externa kontakter, komplexa hotbilder, IT-miljöer och tekniska system med höga krav på säkerhet och tillgänglighet samt projekt som har stor påverkan på Migrationsverkets verksamhet. Vi erbjuder ett stimulerande och ansvarsfullt arbete med stor möjlighet till personlig utveckling. Huvudsakliga arbetsuppgifter I rollen som säkerhetssamordnare får du ansvar för att samordna risk- och säkerhetsarbetet mot en avdelning, Nationella Operativa Avdelningen vid Migrationsverket. Du kommer att vara ett stöd till avdelningschef och övriga chefer i verksamheten i det systematiska arbetet med att förbygga och hantera risker och hot. Du ansvarar även för att samordna de säkerhetsresurser som finns inom avdelningen, leder möten, informerar och utbildar. I uppdraget ingår också att samverka med övriga funktioner i myndigheten som bidrar till en trygg och säker arbetsplats för medarbetarna. Externt samverkar du i säkerhetsfrågor med olika samverkanspartners. Du ska vid behov även kunna stötta övriga regioner och avdelningar. Personliga kompetenser Vi söker dig som arbetar bra med andra människor och relaterar till dem genom att vara lyhörd och smidig. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter. Vidare är du självgående och tar ansvar för din uppgift samt strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer framåt. Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet och är van att arbeta mot långsiktiga mål. Du förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du har även lätt för att anpassa dig till förändrade omständigheter och kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt. Dina erfarenheter Krav - Akademisk examen, gärna inom säkerhetsområdet, alternativt annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig - Erfarenhet av arbete med att samordna säkerhetsfrågor, operativt och strategiskt, i en större organisation - Erfarenhet av arbete med risk-och krishantering, kontinuitetsplanering och avbrottsplaner - Kunskap om befintlig lagstiftning inom säkerhetsområdet - Goda kunskaper i Officepaketet - Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift - B-körkort - Svenskt medborgarskap Meriter - Erfarenhet av samverkan med myndigheter eller andra samverkanspartners inom säkerhetsområdet - Erfarenhet av att använda och tolka standarder/normer och regler vid rådgivning, kravställning eller granskning - Kunskap inom säkerhetsskyddsområdet - Kunskap om informationssäkerhetsarbete - Erfarenhet av arbete vid Migrationsverket Upplysningar Anställningsform: tillsvidare med sex månaders provanställning Arbetstider: kontorsarbetstid eller förtroendearbetstid enl. ök. Placering: Norrköping eller Sundbyberg. Arbetet kommer att innebära vissa resor inom landet. Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627) kommer föregå beslut om anställning varför krav på svenskt medborgarskap ställs för denna tjänst. Ansökan Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 20 juli 2025. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem. _________________________________________________________________________________________________________ Om rekryteringsprocessen För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär. Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet. Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd. Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta [email protected] innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner. https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
I Skellefteå kommun jobbar vi tillsammans över gränserna, i en arbetskultur som präglas av en ovanligt stark framtidstro. Hos oss handlar varje arbetsdag om att kommunen ska fungera och utvecklas så bra som möjligt för alla som bor och verkar här. I både tätort, samhälle och by. Det är inte tvärenkelt. Prioriteringar av tid, kompetens och engagemang är sällan det. Men vi kan lova att det så gott som alltid kommer att vara värt det. Vi jobbar ju mest av allt för andra och varandra. Då är den där känslan av att ha gjort skillnad rätt svårslagen. Nu söker Räddningstjänsten i Skellefteå kommun brandmän. Räddningstjänsten ingår i förvaltningen samhällsbyggnad. I kommunen finns elva brandstationer och ett räddningsvärn som är placerade runt om i kommunen. Den största brandstationen, där all heltidsanställd personal finns, ligger i centrala Skellefteå. I dag jobbar ungefär 180 personer som brandmän på våra RIB-stationer (räddningspersonal i beredskap) runt om i kommunen. Men vi behöver bli fler - kvinnor och män med olika bakgrund. Vi söker därför brandmän till RIB-stationerna i Kåge, Fällfors, Byske, Jörn, Boliden, Skelleftehamn, Bureå, Lövånger, Burträsk och Bygdsiljum. Kanske kommer just du att förstärka någon av våra kårer inom kort? Då blir du en viktig resurs för vårt samhälle och en tillgång i säkerhetsarbetet på din arbetsplats. I Skellefteå kommun gör du verklig skillnad för alla som bor och verkar här. Välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Att vara brandman innebär att du anställs vid räddningstjänsten i Skellefteå. Räddningstjänsten betalar för den tid som du deltar i utryckningar, övningar och utbildningar. Du får dessutom beredskapsersättning. En RIB-styrka har omkring 40-50 larm per år. I genomsnitt tar varje larm en timme i anspråk. Hur din beredskapstid är upplagd varierar. Helst ser vi att du har beredskap under hela veckor, men beroende på var du bor och jobbar kan det också vara möjligt att ha beredskap kvällar, nätter eller dagtid. KVALIFIKATIONER Du kan bli brandman (RIB) om: • du har fyllt 18 år • du minst har B-körkort • du har god kommunikativ förmåga på svenska i både tal och skrift • du är frisk och har bra kondition • du bor eller arbetar så att du kan vara på brandstationen inom inställelsetiden, normalt 5 minuter • du klarar våra rekryteringstester, vilket innebär : intervju, sim- och fystest samt läkarundersökning. • du tycker om att arbeta med människor • du har din arbetsgivares och din familjs medgivande. Räddningstjänsten i Skellefteå följer MSB:s (Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap) utbildningsprogram. Så här ser stegen ut i korthet: 1. Du genomgått och blivit godkänd i rekryteringens krav och tester. 2. Därefter går du en 2 veckor lång utbildning hos MSB, där egenstudier blandas med distans- och platsbundna studier, Kurs 1. 3. Efter den följer en 2 veckor lång utbildning i Skellefteå vilken innefattar bland annat rökdykning. 4. Efter så långt i utbildningen kan du börja ingå i en beredskapsgrupp på din hemort och åka på larm. 5. Utbildningen är dock inte klar utan du ska komplettera med en 3 veckor lång utbildning på någon av MSB utbildningsorter, var de närmaste finns i Luleå, Sundvall eller Sandö, Kurs 2. Det bestäms en individuell utbildningsplan för varje person. Av praktiska skäl så brukar de flesta följas åt igenom hela utbildningstiden. Att ta C-körkort (lastbilskort) ingår också i utbildningen. Planen är att alla inom två år har genomgått hela utbildningspaketet. ÖVRIGT Samhällsbyggnad ser till att gator och torg, samhällen och bostadsområden fungerar så bra som möjligt för alla som bor och verkar här. Uppdraget omfattar planering, rådgivning, tillsyn och en hel del långsiktiga utvecklingsfrågor med koppling till fysisk planering, gator och parker, transport och service, räddningstjänst, sotning samt vatten och avfall. Med teknik av god kvalitet och mångfald, både sett till verksamhetsområden, personal och teknisk utveckling, gör vi ett växande Skellefteå möjligt. Läs mer om Skellefteå här: https://skelleftea.se Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.
Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu fler medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Läs mer om anstalten Kristianstads verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/kontakt/hitta-och-kontakta/verksamhet/anstalt/kristianstad/#verksamhet Verksamhetsområdet Kristianstad planeras att växa och i nära anslutning till nuvarande anstalt kommer anstalten Vä byggas. Läs gärna mer om det här: https://www.kriminalvarden.se/om-kriminalvarden/nyheter/2024/september/anstalten-kristianstad-planeras-vaxa/ ARBETSUPPGIFTER Du kommer att arbeta med uppdrag relaterade till underrättelseverksamhet, informationssäkerhet och säkerhetsfrågor. Arbetsuppgifterna handlar om att inhämta och bearbeta information i syfte att stödja beslutsfattare på lokal, regional och nationell nivå. Du kommer att arbeta aktivt och självständigt med att producera underrättelseprodukter inom ansvarsområdet för att tillgodose myndighetens underrättelsebehov. Tjänsten innebär att du även kommer att samverka med externa myndigheter. Utbildning påbörjas v 37 och pågår ett par veckor framåt, och utbildning sker på annan ort. Mer information om detta kommer vid intervjutillfälle. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en god analytisk förmåga med intresse och engagemang för underrättelsefrågor och informationssäkerhet. Du arbetar bra med komplexa frågor och tar stort ansvar för dina uppgifter genom att själv organisera och prioritera dina sysslor på ett effektivt sätt. Dina beslut grundas på medvetna avvägningar och du agerar alltid med verksamhetens bästa i fokus. Du har god samarbetsförmåga och ett pedagogiskt förhållningssätt och förstår vikten av goda yrkesmässiga relationer i alla sammanhang. För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: • Fullständig gymnasiekompetens i form av slutbetyg eller gymnasieexamen. • Flerårig relevant arbetslivserfarenhet. • Mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. • God datorvana och IT-kunskap. • B- körkort. Det är meriterande om du har: • Relevant högskoleutbildning företrädesvis inom statskunskap, beteendevetenskap, juridik eller pedagogik. • Erfarenhet av underrättelsearbete. • Erfarenhet från Kriminalvårdens verksamhet eller från annan del av rättsväsendet. • Erfarenhet av intern och extern samverkan samt god kännedom om relevanta samverkande myndigheters uppdrag. • God förmåga att strukturera information och placera den i en rätt kontext med väl avvägda slutsatser. • God kommunikations- och samverkansförmåga. • Relevanta språkkunskaper. ÖVRIGT För att bli aktuell för anställning inom Kriminalvården krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande lämplighet, omdöme, säkerhets- och sekretessmedvetande och att du följer gällande lagar. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som gäller för Kriminalvårdens verksamhet. Vissa befattningar är placerade i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas. För vissa säkerhetsklassade tjänster krävs svenskt medborgarskap. Kriminalvården välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Läs mer om säkerhetsprövningen på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/sakerhetsprovning-vid-rekrytering/ Befattningen kan innebära krigsplacering vid Kriminalvården. Läs mer om krigsplacering på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/krigsplacering/ Ditt arbetsområde kommer att vara Kriminalvårdens verksamheter i Kristianstad, mer information om detta kommer vid intervjutillfälle. Provanställning kan komma att tillämpas. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. Kriminalvården tillämpar rökfri arbetstid. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.
Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu fler medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Läs mer om frivården Helsingborgs verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/hitta-och-kontakta/verksamhet/frivardskontor/helsingborg/#verksamhet Läs mer om frivården: https://www.kriminalvarden.se/for-domd-eller-haktad/domd-till-straff-i-frivarden/ På Frivården Helsingborg är det drygt 100 medarbetare som håller till i lokaler i direkt anslutning till Häktet Helsingborg och i närheten av Polismyndigheten i norra delen av staden. ARBETSUPPGIFTER Du kommer att arbeta med uppdrag relaterade till underrättelseverksamhet, informationssäkerhet och säkerhetsfrågor. Arbetsuppgifterna handlar om att inhämta och bearbeta information i syfte att stödja beslutsfattare på lokal, regional och nationell nivå. Du kommer att arbeta aktivt och självständigt med att producera underrättelseprodukter inom ansvarsområdet för att tillgodose myndighetens underrättelsebehov. Tjänsten innebär att du även kommer att samverka med externa myndigheter. Utbildning påbörjas v.37. Utbildningen är tre veckor lång. Utbildningsveckorna är ej i följd och sker på annan ort. Mer information om tillträde och utbildning kommer vid eventuellt intervjutillfälle. Vissa resor i tjänsten kan förekomma. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en god analytisk förmåga med intresse och engagemang för underrättelsefrågor och informationssäkerhet. Du arbetar bra med komplexa frågor och tar stort ansvar för dina uppgifter genom att själv organisera och prioritera dina sysslor på ett effektivt sätt. Dina beslut grundas på medvetna avvägningar och du agerar alltid med verksamhetens bästa i fokus. Du har god samarbetsförmåga och ett pedagogiskt förhållningssätt och förstår vikten av goda yrkesmässiga relationer i alla sammanhang. För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: • Fullständig gymnasiekompetens i form av slutbetyg eller gymnasieexamen. • Flerårig relevant arbetslivserfarenhet. • Mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. • God datorvana och IT-kunskap. • B- körkort. Det är meriterande om du har: • Relevant högskoleutbildning företrädesvis inom statskunskap, beteendevetenskap, juridik eller pedagogik. • Erfarenhet av underrättelsearbete. • Arbetat -eller idag arbetar inom Frivården • Erfarenhet från Kriminalvårdens verksamhet eller från annan del av rättsväsendet. • Erfarenhet av intern och extern samverkan samt god kännedom om relevanta samverkande myndigheters uppdrag. • God förmåga att strukturera information och placera den i en rätt kontext med väl avvägda slutsatser. • God kommunikations- och samverkansförmåga. • Relevanta språkkunskaper. ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. För att arbeta hos oss behöver du genomgå en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande en säkerhetsprövningsintervju med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. I samband med din anställningsintervju får du mer information om säkerhetsprövning. Befattningen kan innebära krigsplacering vid Kriminalvården. Läs mer om krigsplacering på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/krigsplacering/ Befattningen kan innebära krigsplacering vid Kriminalvården. Läs mer om krigsplacering på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/krigsplacering/ Provanställning kan komma att tillämpas. Första intervju sker under v.31 dagtid. Därefter kommer säkerhetsprövningsintervju genomföras v.32. Blir du kallad till intervju ska du kunna styrka ditt cv med betyg, intyg och relevanta referenser. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.
Arbetsuppgifter I rollen som bygglovshandläggare och byggnadsinspektör arbetar du i huvudsak med prövning av ärenden som rör bygglov, startbesked och slutbesked inom plan- och bygglagen samt strandskyddsdispenser enligt miljöbalken på uppdrag av byggnadsnämnden. Arbetet består av spännande och ibland komplexa juridiska och byggtekniska frågeställningar men också många sociala kontakter med fastighetsägare, företagare, olika verksamheter inom kommunen och andra myndigheter. Du fattar en hel del beslut enligt delegation och bereder och föredrar större ärenden för beslut i byggnadsnämnden. En viktig uppgift är att ge information och rådgivning till allmänheten. Hos oss får du ett omväxlande arbete där du ofta planerar och styr ditt arbete själv. Du har ett nära samarbete med dina kollegor och övriga engagerade medarbetare inom kommunen. Arbetet varierar mellan att vara inne på kontoret och ute på platsbesök med tolkning av lagar och planbestämmelser samt med dokumentation och skrivning av olika beslut som tas på delegation eller föredras i byggnadsnämnden. Du deltar aktivt i arbetet med att förbättra och utveckla processerna, rutinerna och arbetssättet i verksamheten. Tjänsten kräver närvaro på arbetsplatsen, men det kan finnas möjlighet till överenskommelse om att arbeta på distans delar av veckan. Din profil Vi söker dig som är erfaren bygglovshandläggare eller byggnadsinspektör. Du ska minst vara utbildad handläggare via KYH eller motsvarande och gärna erfarenhet av att ha jobbat i en politiskt styrd organisation. Som person har du lätt att uttrycka dig både muntligt och skriftligt och är lika intresserad av att arbeta med människor som med byggfrågor. Goda kunskaper i plan- och bygglagen är meriterande. Om plan- och bygglovskontoret Hudiksvalls kommun är i ett expansivt skede och som medarbetare på plan- och bygglovskontoret får du möjlighet att delta i samhällsutvecklingen av vår framtida kommun. Vi erbjuder dig en trevlig arbetsmiljö, 13 kompetenta och glada kollegor samt spännande projekt med möjligheter till personlig utveckling. Tillsammans ska vi leverera samhällstjänster av högsta kvalitet, medverka till ett blomstrande näringsliv och en attraktiv och hållbar livsmiljö inom byggnadsnämndens givna ramar. Våra lokaler finns sedan ett par år sedan i ett nybyggt centralt beläget kontorshus vid Hudiksvallsfjärden ed 5 minuters gångavstånd till buss- och tågstationen. Om Hudiksvalls kommun Mitt i Sverige, vid den vackra hälsingekusten, ligger Hudiksvalls kommun - eller kanske mer känt som Glada Hudik. Här lever 37 600 glada hudikbor, och mer än hälften av oss bor på landsbygden. I Hudiksvalls kommun är avstånden korta till det mesta man vill göra och det man behöver, och du får tid över till det som är viktigt i livet. Här finns närhet till kontrastrika miljöer, ett aktivt föreningsliv och ett näringsliv med stor handlingskraft - många världsledande företag har sitt säte i vår kommun. Hudiksvalls kommun är den största arbetsgivaren i kommunen. Tillsammans är vi 3 800 medarbetare, inom 300 olika yrken, som varje dag jobbar för att skapa värde för dem vi är till för – våra kommuninvånare. Det är ett stort och viktigt uppdrag som ska genomsyras av trygghet, öppenhet, delaktighet och jämlikhet. På så sätt hjälps vi åt att bygga ett samhälle där alla människor är lika mycket värda. Tänk på att inte skriva känsliga personuppgifter eller värderande information i din ansökan. Om du har skyddade personuppgifter vill vi att du ansöker genom att kontakta den rekryteringsansvariga som står i annonsen. Din ansökan blir en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. Läs mer om vad vi som arbetsgivare kan erbjuda dig: www.hudiksvall.se/jobbahososs
Vill du vara med och forma framtidens infrastruktur? Hos vår klient får du möjligheten att arbeta med ett av Sveriges största infrastrukturprojekt! OM TJÄNSTEN Bas-U handläggare följer upp och säkerställer att arbetsmiljö- och säkerhetskrav uppfylls ute i fält på samtliga arbetsplatser. Inom vissa arbetsområden kan arbete pågå av uppemot 10 olika entreprenörer samtidigt. Bas-U handläggare deltar i arbetet med att samordna arbeten så att dessa entreprenörer inte påverkar varandra ur ett arbetsmiljöperspektiv. Bas-U handläggare leder möten, granskar arbetsberedningar samt leder/deltar på skyddsronder mm. ARBETSUPPGIFTER Arbetsuppgifter Inledningsvis kommer inte junior BasU-handläggare självständigt att utföra samtliga av nedanstående arbetsuppgifter. Kund avser att BasU-handläggare junior då ska arbeta tillsammans med mer erfarna medarbetare för att successivt öka antalet arbetsuppgifter samt att de kan utföras på egen hand. Uppdraget som Bas-U handläggare innebär bland annat att: * Genomföra egna ronderingar på arbetsplatsen * Initiera omfattning och intervaller för rondering av övriga medarbetare * Vid behov deltaga på leverantörers skyddsronder samt leda skyddsronder i egen regi * Hålla i och deltaga i möten kring byggarbetsmiljösamordning * Se till att allmänna skyddsanordningar inrättas och underhålls och allmänna skydds- regler för arbetsstället tas fram och implementeras * Delta i planeringen av arbetet och medverka till att gemensamma arbetsmiljösyn- punkter beaktas när arbetsmetoder och arbetsutrustning väljs, när de olika arbetena samplaneras och när tidsplaneringen görs. Delta i leverantörers riskhantering angå- ende arbetsmiljö * Vid behov kontrollera dels att tekniska anordningar är behörigen besiktigade och pro- vade, dels att förare har tillräcklig kompetens och i förekommande fall tillstånd VI SÖKER DIG SOM - Har en arbetsmiljöutbildning för Bas-U enligt Arbetsmiljöverkets riktlinjer (max 5 år gammal) - Har minst 3 års erfarenhet av bygg-, anläggnings-, eller installationsbranschen, varav minst 1 år i anläggnings- eller installationsbranschen - Har minst 1 års erfarenhet av arbetsmiljöarbete - Hög kunskap om partsförhållande i branchen För att lyckas i rollen har du: - Hög grad av personlig mognad och samarbetsförmåga - Hög grad av social förmåga Vår rekryteringsprocess Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work. Vi tillämpar löpande urval och kommer plocka ner annonsen när tillräckligt många kandidater har nått slutskedet i rekryteringsprocessen. Vid ansökan efterfrågas ett CV. Personligt brev använder vi inte som urvalsmetod och behöver därför inte bifogas. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess. INFORMATION OM FÖRETAGET N/A
Kommunledningsförvaltningen arbetar under kommunstyrelsen och har till uppgift att leda, samordna, stödja och följa upp den samlade kommunala verksamheten. Larmoperatörer till KAC Nu behöver vi rekrytera två larmoperatörer eftersom vi har vakans på våra heltidsrader! Kommunens alarmeringscentral (KAC) tar emot och förmedlar inkommande trygghetslarm, brandlarm, driftlarm, inbrottslarm, överfallslarm, kameralarm och hisslarm. Även jourtjänster och ärenden via radiosystemet Rakel är en vardagssyssla. Vi hanterar i dagsläget inkommande larm och jourtjänster från åtta kommuner med en förhoppning om fler anslutna kommuner. Våra kunder är kommunala förvaltningar och bolag, men även andra myndigheter, företag och privatpersoner som kan välja att koppla in brandlarm till KAC från sina brandlarmanläggningar. Vi samarbetar med ett antal andra kommunala alarmeringscentraler i landet. Det ingår därför i arbetsuppgifterna att vid vissa tillfällen utföra larmhantering från andra alarmeringscentraler. I tjänsten verkar du för att arbeta med målet om att verksamheten ska utvecklas tillsammans med kollegor, kunder, systercentraler och övriga kommunmedborgare. Låter det intressant och som ett jobb för dig eller någon du känner? Ansök själv eller tipsa någon som du tror kan vara klippt och skuren för den här tjänsten. Arbetsuppgifter Som larmoperatör sitter du placerad i kommunens alarmeringscentral där arbetet sker vid ett operatörsbord med hjälp av tekniska stödsystem där du som operatör tar emot och vidareförmedlar inkomna larm. Utöver larmmottagning hanterar KAC växeltelefoni, agerar jourförmedling för olika verksamheter och larmar ut räddningstjänst vid vissa tillfällen. KAC hanterar även radiosystemet Rakel som är ett stöd till förvaltningarna och bolagens verksamheter för en säker och trygg kommunikation. Du behöver trivas i såväl repetitiva som sekundoperativa arbetsuppgifter. Tjänsten är en tillsvidareanställning och innebär arbete varierat på dagtid, nattetid och helger. Arbetet sker i 2- och 3-skift under årets alla dagar enligt ett fastställt schema. Du kommer att genomgå en intern utbildningsperiod innan du får börja ditt arbete som larmoperatör. Denna utbildning börjar i direkt anslutning till anställningen. Vad erbjuder KAC dig? - Fast månadslön - Friskvårdsförmåner - Veckoarbetstid på 34,33 timmar - Ansvarsfulla arbetsuppgifter där just du kan göra skillnad Kvalifikationer Vi söker dig som: - Har gymnasiekompetens eller annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som tillräcklig. - Är stresstålig samt innehar goda sociala egenskaper. - Har god vana av generell hantering av datasystem men även lätt att lära dig nya datasystem. - Har god prioriteringsförmåga. - Kan agera självständigt och har förmåga att fatta beslut utifrån prioritetsordning. - Kan uttrycka dig obehindrat i tal och skrift på svenska och känner dig bekväm med att kommunicera på engelska. - Har god simultanförmåga då arbetet kräver att du kan hantera flera uppgifter på en och samma gång. - Har förmåga att arbeta oregelbundna tider där nattskift ingår. - Är tidigare ostraffad och är villig att genomgå säkerhetsprövning och drogtest. Stor vikt kommer att läggas på dina personliga egenskaper. Bifoga CV och framför allt ett personligt brev med din ansökan där du berättar om dig själv, vad som lockar dig med att söka detta jobb och vad du kan bidra med för att få vår larmcentral att bli ännu bättre. Sök redan nu. Du blir kontaktad kort efter ansökningstiden löper ut om du blivit uttagen till intervju. Om du kallas till anställningsintervju vill vi att du förbereder uppgifter till relevanta referenspersoner som vi kan kontakta (namn, mejladress och mobiltelefonnummer). Innan tillsättning av tjänsten kommer kontroll att göras mot polisens belastningsregister. Vi ser gärna språkkunskaper i finska och/eller någon av de samiska varieteterna då Örnsköldsviks kommun ingår i både finskt och samiskt förvaltningsområde. I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske. Dessa tjänster kräver svenskt medborgarskap. I denna rekrytering har vi gjort våra val av annonseringskanaler och undanber oss kontakt från rekryteringsbolag eller annonssäljare.
Som parkeringsvakt bidrar du till att skapa en trygg trafiksituation för alla som befinner sig i trafiken. Det ingår i ditt arbete att kontrollera och rapportera fordon som är felparkerade, liksom att informera om kommande förändringar i trafiken. Det är ett rörligt utomhusarbete som utförs hela året runt och för att trivas som parkeringsvakt är du socialt kompetent, lugn och informativ. Varmt välkommen att möta framtiden tillsammans med Avarns parkeringsavdelning! Vi har lediga tjänster centralt i Stockholm samt norr om stan. Tjänsterna är tillsvidareanställning (vi tillämpar 6 månaders provanställning) på heltid med placeringsort Stockholm. Tillträde enligt överenskommelse. Det finns lediga tjänster både dag- och nattetid. För att bli kvalificerad för tjänsten behöver du uppfylla nedan grundläggande krav: - Att man kan genomföra en grundutbildning för offentligrättsliga parkeringsvakter med 100% närvaro med godkänt slutresultat*. - god svenska i tal och skrift - körkort B Utöver det behöver du vara ostraffad**, drogfri, ha ordnad ekonomi, god hälsa och fysik samt gymnasieutbildning med godkänt resultat i svenska och engelska. *Som ett sista steg i rekryteringsprocessen så erbjuder och bekostar Avarn Security dig en plats till en grundutbildning för offentligrättsliga parkeringsvakter. Lön utgår ej under de 4 veckorna som utbildningen pågår. **All personal hos ett auktoriserat bevakningsföretag ska vara godkänd vid prövning med avseende på laglydnad, medborgerlig pålitlighet samt lämplighet i övrigt. För godkännandemyndighetens prövning av en persons laglydnad och medborgerliga pålitlighet ska uppgifter som finns i belastningsregistret eller misstankeregister eller som behandlas hos Säkerhetspolisen med stöd av lagen om polisens behandling av personuppgifter inom brottsdatalagens område inhämtas. Information om ansökan Välkommen att söka tjänsten via vårt system där du bifogar ditt CV och besvarar ett antal urvalsfrågor. Sista ansökningsdag 2025-07-25. Sök tjänsten via vår hemsida - ej via mejl. Urval av kandidater kommer att ske löpande varför tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Urvalstester kommer att tillämpas som ett steg i rekryteringsprocessen i vilket fall du får mer information via e-post. Vårt erbjudande Vi är den kompletta säkerhetsaktören på marknaden vilket möjliggör att vi är ledande i branschen för våra kunder samt att det finns goda utvecklingsmöjligheter för dig som medarbetare. Du kommer vara en viktig representant för allmänheten och våra kunder. Därför är det A och O för oss att skapa en inkluderande arbetsmiljö där alla våra 8000 medarbetare ska känna att ansvar, omtanke och samarbete främjas. Vi tar arbetsmiljöarbete på allvar och arbetar med ständiga förbättringar. Vi tillämpar lönesättning enligt kollektivavtal. Avarn Security värnar om att du som medarbetare ska ha en trygg livssituation och hållbarhet i arbetslivet. Därför erbjuds alla nyanställda kostnadsfritt ett års försäkringslösning innehållande bland annat sjuk- och olycksfallsförsäkring, livförsäkring och barn- och ungdomsförsäkring. Avarn Security har uppnått utmärkelsen som ett Karriärföretag tack vare vårt starka engagemang för medarbetarnas trivsel och utveckling. Genom att skapa en inkluderande och mångfaldsfrämjande företagskultur ger Avarn Security sina anställda möjlighet att trivas och växa i sina roller. Företaget värderar kompetens och erbjuder kontinuerlig utbildning, vilket gör oss till en attraktiv arbetsgivare för de som söker en spännande karriär inom säkerhetsbranschen
Välj ett jobb för att visa detaljer