Socialsekreterare försörjningsstöd
Lidingö kommun
Socialsekreterare

Vi tillhör omsorgs- och socialförvaltningen som är en av våra sex förvaltningar i Lidingö stad. Hos oss arbetar cirka 800 medarbetare med att stötta våra invånare i livets alla skeenden. Vi jobbar med äldreomsorg, socialpsykiatri, funktionsnedsättning samt individ och familjeomsorg. Vi sätter alltid individens behov i centrum. ARBETSUPPGIFTER Dina arbetsuppgifter kommer delvis att bestå i att utreda och besluta om ekonomiskt bistånd inom ramen för lagstiftning och delegerad beslutanderätt. I arbetet ingår också att utifrån individuella planeringar arbeta för den enskildes möjligheter till självförsörjning, vilket bland annat innefattar att kontinuerligt följa upp beviljade insatser och arbeta med motiverande förändringsarbete. Du kommer arbeta nära kollegorna i enheten, men också med kollegor från andra enheter inom förvaltningen. En del av tjänsten avser arbete med felaktiga utbetalningar. För närvarande uppgår delen till cirka 20% men detta kan komma att ändras under tidens gång. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att utreda misstänkta felaktiga utbetalningar av ekonomiskt bistånd. Detta innebär att självständigt planera och genomföra utredningar, ta nödvändiga kontakter med olika myndigheter, samt göra nödvändiga kontroller. Under utredningen kommer du träffa klienter, göra hembesök, dokumentera och sammanställa utredningar samt fatta beslut om återkrav och skriva utredningar för polisanmälningar om bidragsbrott. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har erfarenhet av arbete med försörjningsstöd / FUT. Det är meriterande om du har en socionomutbildning. Du uttrycker dig väl i svenska i både tal och skrift. Som person är du strukturerad, noggrann och har en god analytisk förmåga. Du trivs med att arbeta självständigt, ta ansvar och har ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Du har lätt för att samarbeta och är duktig på att skapa förtroendefulla relationer. ÖVRIGT Staden tillämpar individuell lönesättning. Tillträde enligt överenskommelse. Välkommen till Lidingö stad! Här kan du njuta av närheten till natur & skärgård med endast 15 minuters avstånd till T-centralen. Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare som erbjuder utvecklingsmöjligheter. Vi vill ständigt förbättras och strävar efter att vara en lärande organisation i framkant. Om du delar vår passion för utvecklande ledarskap, ett aktivt medarbetarskap och en inkluderande arbetsplats är det till oss du ska söka för att bli en del av oss i Lidingö stad! Tillsammans kan vi skapa en meningsfull och berikande arbetsmiljö där vi kan växa och göra skillnad tillsammans. Lidingö stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering så att varje person bedöms utifrån sin kompetens och att vi motverkar diskriminering. Inför rekryteringsarbetet har Lidingö stad tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

25 juni 2025
Sista ansökan:
10 juli 2025
Socialsekreterare till ekonomiskt bistånd
Malmö kommun
Socialsekreterare

Ref: 20251698 Arbetsuppgifter Till avdelningen för ekonomiskt bistånd söker vi nu tre socialsekreterare. Två av tjänsterna avser löpande handläggning av ekonomiskt bistånd, medan den tredje är inriktad på att utreda nyansökningar. Det huvudsakliga uppdraget är att stötta, motivera och utreda individers förutsättningar i deras väg mot självförsörjning och under tiden handlägga rätten till ekonomiskt bistånd enligt Socialtjänstlagen. I rollen ingår återkommande kontakter med både enskilda individer och interna och externa samverkansaktörer. Du kommer att ha ett mycket nära klientnära arbete och du träffar dina klienter regelbundet varje månad. För den tjänst som avser nyansökningar är uppdraget detsamma som för övriga tjänster fram till det första bifallsbeslutet, därefter överlämnas ärendet till en kollega som ansvarar för den fortsatta, löpande handläggningen. Vår målsättning är ett kvalificerat utredningsarbete som präglas av bra bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet. Det är ett roligt arbete med stor omväxling, olika uppdrag och många kontakter som ger en stor variation av arbetsuppgifter varje dag. Arbetet kräver relativt hög grad av självständighet när det gäller att exempelvis tolka aktuell lagstiftning, riktlinjer och praxis samt en god förmåga att hantera akut uppstådda situationer. På enheten finns även förste socialsekreterare, som tillsammans med din chef, handleder och stödjer dig i ditt dagliga arbete.  Kvalifikationer Vi söker dig som är socionom. Du ska även ha aktuell erfarenhet av myndighetsutövning samt minst 1 års erfarenhet av socialt arbete. Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av arbete inom ekonomiskt bistånd • Erfarenhet av arbete i Lifecare • Utbildning i MI Arbetet kräver att du har goda datorkunskaper, en välutvecklad administrativ förmåga samt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift på svenska. Vi söker dig som har ett stort engagemang för socialt arbete och ett genuint intresse för samhällsfrågor. Du värdesätter mötet med klienter och ser det som en central del av ett framgångsrikt socialt arbete. Ditt bemötande är professionellt, du har en god samarbetsförmåga och visar både förståelse och intresse för andra människor. Du har lätt för att skapa och bevara goda relationer och arbetar alltid med klientens bästa i fokus. Vi ser gärna att du är en ansvarstagande och initiativrik person som kan arbeta självständigt, fatta beslut och säkerställa att uppgifter genomförs inom uppsatta tidsramar. Du är trygg i dig själv och har förmågan att hantera krav och motgångar, samtidigt som du kan behålla lugnet i pressade situationer. Vidare är du strukturerad och har en god förmåga att planera, organisera och prioritera ditt arbete. Du använder din tid effektivt, sätter upp tydliga mål och ser till att deadlines hålls. Med ett starkt klientfokus och ett resultatinriktat arbetssätt strävar du alltid efter att skapa positiva förändringar. Om arbetsplatsen Tjänsterna har placering på Sallerupsvägen 11D. Intervjuer planeras att hållas löpande tom 15 juli. Intervjuerna är vid möjlighet fysiska.  Vi arbetar för att ha en bra stämning på arbetsplatsen, goda skratt, utmaningar, nära ledarskap och stöttande kollegor; det som ger positiv energi på jobbet. Vi mycket stolta över vår verksamhet och det vi åstadkommer. Som anställd hos oss erbjuds du introduktion, intern och extern handledning, metodutveckling, friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid och möjlighet till semesterväxling.  Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad. Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här. Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb Information om tjänsten Anställningsform: Tidsbegränsade anställningar tom 28 feb 2026.  Omfattning: Heltid Antal tjänster: 3 Tillträde: 1 september. Övrigt Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

25 juni 2025
Sista ansökan:
9 juli 2025
Socialsekreterare Omsorg
Svenljunga kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Vill du vara med och skapa en äldreomsorg där individens behov står i centrum och där samverkan och kvalitet går hand i hand? Nu söker vi två engagerade socialsekreterare omsorg till vår myndighetsavdelning – tidigare kallat biståndshandläggare. Individ- och familjeomsorgens myndighetsavdelning består av cirka 35 medarbetare och ansvarar för myndighetsutövning inom områdena barn och unga, LSS, socialpsykiatri, ekonomiskt bistånd, skadligt bruk – och beroende, våld i nära relation, äldre samt uppdragstagare. Enheten är organiserad i tre grupper; Barn – och unga/familjehem, Omsorg/LSS samt Vuxen. Varje grupp har en 1:e socialsekreterare som ger nära stöd i det dagliga arbetet. Vi som jobbar här är en kompetent och sammansvetsad grupp som har nära samarbete både internt och med våra externa samverkansparter. Vi arbetar för att skapa goda förutsättningar för våra invånare att kunna leva självständigt, med rätt stöd i rätt tid. I Svenljunga kommun har vi den lilla kommunens fördelar: korta beslutsvägar, närhet till kollegor och en stor möjlighet att påverka ditt arbete.  Hos oss är vi stolta över vår kommun och vårt arbete. Svenljunga kommun - vi erbjuder det godaste livet! ARBETSUPPGIFTER Som socialsekreterare inom omsorg arbetar du med att utreda, bedöma, fatta beslut och följa upp insatser enligt socialtjänstlagen (SoL). I centrum för ditt arbete står alltid individens behov, med målet att skapa trygghet, delaktighet och rätt stöd i rätt tid. Du arbetar både självständigt och tillsammans med kollegor i ett team, där samverkan är en central del av uppdraget. Du har regelbunden kontakt och samarbete med såväl interna utförare som externa aktörer såsom sjukvård, anhöriga och andra verksamhetsområden. En viktig del av rollen är att vara ett stöd och en vägledare för brukare och deras närstående, där du möter människor i olika livssituationer med respekt, lyhördhet och ett professionellt förhållningssätt. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som: ·         Har en socionomexamen eller annan likvärdig högskoleutbildning som bedöms relevant. ·         Har god kännedom om SoL och gärna erfarenhet av handläggning inom äldreomsorg eller annat område inom socialtjänstens myndighetsutövning. ·         Är trygg i att fatta beslut, strukturera ditt arbete och dokumentera på ett rättssäkert sätt. ·         Har en god samarbetsförmåga och är lyhörd i mötet med människor. Du är van vid att arbeta i en vardag som kan skifta snabbt och har ett professionellt förhållningssätt även i utmanande situationer. Det är meriterande om du har utbildning inom IBIC samt om du har tidigare erfarenhet av verksamhetssystemet Combine. Intervjuer sker löpande och tillsättning av tjänsten kan ske under pågående ansökningsperiod. ÖVRIGT Dina personuppgifter kommer att användas inom Svenljunga kommun och av personer som arbetar med rekrytering. Det är den nämnd som står för rekryteringen som är personuppgiftsansvarig och ansvarar för behandlingen av personuppgifter. Vill du veta vem det är som är personuppgiftsansvarig för dina uppgifter kan du kontakta oss via [email protected] eller 0325-180 00. Syftet med behandlingen av personuppgifter är för att de ska användas för rekryteringsändamål. Den rättsliga grunden är samtycke för att kunna administrera och dokumentera rekryteringsprocessen. De uppgifter som kommer att lagras och sparas med anledning av överklagande förfarandet är uppgifter du själv angett, ditt CV, ditt personliga brev samt eventuell övrig information som du anger till oss. Vi gallrar dina uppgifter efter 2 år. Har du synpunkter på hur vi behandlar dina personuppgifter eller om du anser att de står i strid med dataskyddsregelverken bör du informera oss snarast. Detta kan du göra genom att ta kontakt med oss via [email protected] eller 0325-180 00 eller vårt dataskyddsombud. Du kan också lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten ([email protected]). Enligt lag så är det krav att begära ut belastningsregister vid anställning inom skola/förskola och funktionshinder. Inför anställning är vi skyldiga att begära in ett aktuellt utdrag ur belastningsregistret. Om du vill läsa mer om dina rättigheter eller hur vi behandlar dina personuppgifter kan du läsa det på vår webbplats. https://svenljunga.se/ovrigt/om-personuppgifter Varmt välkommen med din ansökan!

25 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Kurator till ASIH i Innerstaden (Linnégatan Garnisonen, Östermalm)

När Familjeläkarna startade år 2008 hade vi som mål att ge våra patienter samma vård som vi skulle ge vår egen familj. Denna vision har vi fortfarande. Vi är engagerade och bryr oss om människor. Vi tar ansvar, vill göra skillnad och hjälpa människor. Vår kommunikation och verksamhet präglas av kunskap, arbetsglädje, effektivitet och innovativ utveckling. Vi söker nu en kurator till ASIH i Innerstaden, Garnisonen Östermalm Hos oss ser vi det som en självklarhet att du arbetar med patienten i fokus. För att trivas i vårt team behöver du ha god förmåga att samarbeta och trivas såväl med teamarbete som självständigt arbete. Vi värdesätter respekt samt ärlighet och lägger stor vikt vid personlig lämplighet för tjänsten. Beskrivning av tjänsten Som kurator hos oss kommer du att ansvara för kuratorsuppgifter inom enheten. Ditt arbete handlar i första hand om samtal vars syfte är till att stödja, uppmuntra, informera och avlasta patienten och dess närstående i frågor samt problem som är relaterade till patientens sjukdom. Det erbjuds kuratorskontakt till patienten och närstående, vilket sker enskilt eller i form av par- och/eller familjesamtal. I din roll som kurator deltar du också i ronder tillsammans med hela Teamet, samt fortsätter med våra mycket uppskattade anhörigträffar. Arbetsuppgifterna innefattar även utredning samt bedömning av patienter samt anhörigas behov av stöd och rådgivning. Våra patienter är svårt sjuka så vi värdesätter en varm och trygg omvårdnad. I arbetat ingår det även att informera om samhällets resurser samt svara på frågor som berör ekonomi, arbete, bostad, transport, försäkringar, med mera. Dina kvalifikationer Vi söker dig som har socionomexamen. Legitimation inom hälso- och sjukvård är tungt meriterande. Du har goda kunskaper i svenska språket i såväl tal som skrift. Det är meriterande om du som söker har tidigare erfarenhet av kuratorsarbete inom palliativ vård, onkologi, och/eller somatisk vård med människor i alla åldrar samt av att samverka med andra vårdgivare. Du kommer behöva transportera dig mellan olika platser, vilket kräver att du har giltigt B-körkort. Våra patienter bor i Innerstaden, Lidingö och Solna, eftersom arbetet utförs i patienters hem kan husdjur förekomma.  Vi erbjuder nyrenoverade lokaler (Linnégatan, Garnisonen Östermalm) och trevliga kollegor. Dessutom individanpassad introduktion, kompetensutveckling, friskvårdsaktiviteter och mycket mer. Tjänstgöringsgrad 80%, 6 månaders provanställning. Vi arbetar för mångfald och jämställdhet och är en hälsofrämjande arbetsgivare som arbetar aktivt med att ständigt utveckla verksamheten. Familjeläkarna är kvalitets och miljöcertifierade enligt ISO. Låter det intressant, tveka inte hör av dig för vidare information! Varmt välkommen med din ansökan till oss, urval och intervjuer sker löpande. Vi undanber oss vänligt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

25 juni 2025
Sista ansökan:
12 december 2025
Stödassistent
Solís omsorg AB
Vårdare, boendestödjare

Vi söker 2 Stödassistenter till vår barn och ungdomsboende enligt LSS 9:8. Vi har plats för 4 ungdomar i åldrarna 13–21 år. Vårt boende är för ungdomar med diagnos inom autismspektrat och har problemskapande beteende som utåtagerande/självskadebeteende. Vårt boende är beläget i Spånga – Sundby (inom Stockholm stad) med närhet till bra kommunikationer. Uppdraget Din roll som stödassistent är varierande men har sin utgångspunkt utifrån varje enskild ungdoms individuella behov, förutsättningar och önskemål. Vår roll är att ge stöd i det dagliga utifrån ett pedagogiskt förhållningssätt i både det som rör den enskildes personliga omvårdnad, stöd i det som förekommer i ett hem som städning, tvätt och matlagning. I vårt uppdrag ingår även att vara ett stöd kring kontakter utanför boendet. I vår verksamhet arbetar vi även utifrån Stödpersons ansvar vilket innebär att du har ett speciellt ansvar för 1 av våra ungdomar utifrån skriftlig överenskommelse kring vad uppdraget som stödperson innebär. I arbetet ingår även daglig dokumentation och utformandet av i innehållet i genomförandeplanen tillsammans med ungdomen och dess vårdnadshavare. Vi tillsammans ansvarar för att våra ungdomar ska ges möjlighet till att vara med att påverka utifrån den enskildes behov och förmåga. Viktig del i vårt arbete är att kunna se varje enskild ungdoms förmågor och arbeta med att motivera och stötta till att få ett så innehållsrikt och aktivt liv som möjligt. Arbetet kommer att vara schemalagt dag, kväll, samt helg enligt ett rullande 4 veckors schema som är anpassade utifrån våra ungdomars behov. Tjänstgöringsgraderna kommer att vara 100%. Din profil Vår nya kollega har någon av följande utbildningar: • Högskola eller Yrkeshögskola med inriktning personer med funktionsnedsättning och/eller pedagogik • Gymnasieutbildning inom vård och omsorg med inriktning inom funktionsnedsättning och eller pedagogiskt arbete Du har några års yrkeserfarenhet inom vårt område och du är som oss en person som gillar att utmana dig själv och som ser lösningar när andra ser hinder Du har erfarenhet av att arbeta med målgruppen, du har ett pedagogiskt förhållningssätt och arbetar strukturerat utifrån de mål som finns för varje enskild ungdom och för vår verksamhet som helhet. Har du erfarenhet av tydliggörande pedagogik är det en stor fördel men ett absolut krav är att du kan arbeta utifrån ett lågaffektivt bemötande. I vår verksamhet kan du komma att möta ungdomar med utmanande beteende vilket innebär att du måste ha en nyfikenhet och en vilja i att tillsammans med oss försöka ta reda på uppkomsten av de utmanande beteendena för att försöka hitta alternativa vägar. Har du något eget intresse som tex musik, skapande, idrott eller något annat som du kan bidra med i vår verksamhet så är även det meriterande. Vi söker rätt personer för vårt spännande uppdrag så därför är personlig lämplighet en viktig ingrediens i vårt sökande efter just dig. Att du behärskar svenska i både tal och skrift, har datavana samt grundläggande kunskaper i social dokumentation är viktigt i vårt arbete. Om det blir just du som blir vår nya kollega kommer vi vid anställningen be om utdrag ur polisens belastningsregister som lämnas till oss innan första anställningsdagen. Övrigt Anställningsform: Tills vidare med 6 månaders anställning och tidsbegränsade anställning Lön: Vi tillämpar individuell lönesättning. Tillträdesdag: 2025-08-15

25 juni 2025
Sista ansökan:
8 augusti 2025
Personlig assistent sökes tjänst på 70% hos pojke i Västervik!
Humana AB
Personliga assistenter

Vill du arbeta som personlig assistent och sätta guldkant på människors tillvaro? I rollen kommer du göra skillnad i människors liv och tillsammans med oss arbeta efter vår vision – Alla har rätt till ett bra liv. Personlig assistans är en insats enligt LSS (Lagen om stöd och Service till vissa funktionshindrade). Som personlig assistent ger du individuellt stöd och omvårdnad till personer som beviljats personlig assistans för att de behöver hjälp med ett eller flera grundläggande behov. Varje kund är unik och dina arbetsuppgifter varierar utifrån kundens behov. Du värnar om kundens självbestämmande och integritet, och bidrar till att vardagen fungerar smidigt. Om tjänsten Rollen som personlig assistent ställer höga krav på förmågan att skapa goda relationer. Vi söker därför dig som är lyhörd, engagerad och ansvarstagande. Det är även viktigt att du kan ta egna initiativ och se vad som behöver göras. Vi ser gärna kvinnliga sökande för tjänsten, men stor vikt kommer att läggas kring personlig lämplighet. Vi söker nu dig som stämmer in på följande: vill arbeta hos en pojke i 5-årig pojke bosatt i Västervik har goda kunskaper i svenska tål pälsdjur, då det finns katt i hushållet är rökfri Det är även meriterande om du: har erfarenhet av arbete som personlig assistent eller likvärdigt arbete har erfarenhet av andningshjälpmedel som till exempel syrgas och saturationsmätare har erfarenhet av pedagogiskt arbete med barn har B-körkort och tillgång till egen bil delar kundens intressen Arbetstid, tjänstgöringsgrad och lön: Aktuell anställningsform är "Så länge assistansuppdraget varar" och tjänsten är på 70%. Tjänsten innebär arbetspass förlagda under enbart vardagar. Arbetstiderna för tjänsten är nätter med aktiv tid mellan kl. 20-07:00.  Fast timlön enligt överenskommelse och övriga ersättningar sker enligt kollektivavtal. Tillträde 2025-07-28, men vi ser gärna att du kan påbörja introduktionen tidigare.  Att vara anställd på Humana En förutsättning för att påbörja en anställning hos oss på Humana är att du som söker kan uppvisa giltig ID-handling och eventuella dokument som styrker rätten till arbete inom Sverige. För att kunna jobba som personlig assistent måste du vara minst 18 år. Utifrån lagstiftning krävs att vi som arbetsgivare begär ett registerutdrag från alla anställda som ska arbeta som personlig assistent åt ett barn under 18 år. Därav behöver du uppvisa ett utdrag ur polisens belastningsregister inför en eventuell anställning. Ytterligare information kommer om du går vidare i rekryteringsprocessen. Vad händer nu? Vi ser gärna att du ansöker snarast då vi går igenom urvalet löpande och kan komma att tillsätta tjänsten innan sista ansökningsdagen. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Till dig som arbetar inom rekrytering- och bemanningsföretag samt med annonsförsäljning så undanber vi oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen. Välkommen med din ansökan! Vill du veta mer om rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta rekryteringsansvarig: Elin Hjerén  [email protected]

25 juni 2025
Sista ansökan:
16 juli 2025
personliga assistenter extra
JS Assistanskonsult AB
Personliga assistenter

Nu söker vi kvinnliga assistenter till en kund i Hudiksvall som behöver vikarier när ordinarie vill vara ledig eller har annan frånvaro. Du som är varm, empatisk och omhändertagande men med skinn på näsan och mycket glädje och humor. Du som finner mening i att göra skillnad i andras liv, och som förstår vikten av din roll som assistent. Du som har arbetsmoral och vill ge och ta tillsammans med kollegorna och som gärna håller igång på jobbet, ser vad som kan behövas i olika situationer och är naturligt ansvarsfull. Fysiskt frisk och energisk. Sök detta jobb, vi behöver dig! Vi ser gärna att du har erfarenhet av omsorgs arbete eller kommer från servicebranschen och vi ser både yngre och äldre sökande. Körkort är meriterande men inge krav. Man arbetar i huvudsak dygnspass med Jour nattetid.

25 juni 2025
Sista ansökan:
25 juli 2025
Är du stödassistent som vill driva digital utveckling tillsammans med oss?
Partille kommun
Vårdare, boendestödjare

Partille kommun har 40 000 invånare och är en växande förstad. Vi är 2 900 medarbetare som tillsammans skapar en trygg och kvalitativ miljö att bo, arbeta och leva i utifrån våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda. Furumossens gruppbostad och Hyggesvägens servicebostad erbjuder en spännande arbetsmiljö där du får vara med och utveckla verksamheten. På Furumossen bor sex brukare och på Hyggesvägen åtta alla med olika funktionsnedsättningar och i varierande åldrar. Vi samplanerar mellan enheterna, vilket ger möjlighet att arbeta på båda boendena, även om du har din huvudsakliga placering på ett av dem. Båda boendena ligger i Furulund med bra kommunikationer och närhet till Allum köpcentrum. Just nu inför vi det digitala verksamhetsstödet Boet ett modernt verktyg som stärker både brukare och personal samt underlättar planering, dokumentation och samordning mellan enheterna. Boet ersätter flera analoga arbetssätt och öppnar nya möjligheter för brukarna att bli mer delaktiga i sitt dagliga stöd. Här får du chansen att vara med och forma framtidens LSS-verksamhet! ARBETSUPPGIFTER Som stödassistent har du en viktig roll i att stötta brukarna i vardagen, till exempel vid matlagning, städning, inköp och fritidsaktiviteter. Vårt mål är att stärka brukarnas självbestämmande, delaktighet och inflytande i sin egen vardag. Vi befinner oss i en utvecklingsfas där vi vill fortsätta främja brukarens självständighet och förmåga att göra mer på egen hand. Med stöd av nya digitala verktyg ser vi redan positiva förändringar och vill utveckla detta vidare. Struktur och arbetssätt Vi arbetar i tre kontaktmannagrupper som leds av varsin Stödpedagog tillsammans med 56 stödassistenter. Tillsammans planerar, genomför och följer vi upp målarbetet för 45 brukare, vilket ger varje individ ett tryggt och kontinuerligt stöd från flera insatta kontaktpersoner. Nu förstärker vi stödpedagogteamet med ytterligare en stödpedagog och skapar en ny kontaktgrupp. Det innebär färre brukare och färre medarbetare i varje grupp en satsning som ger mer tid och högre kvalitet i stödet till varje individ. Samtidigt får du som medarbetare möjlighet att utvecklas och arbeta med det du brinner för. Hos oss uppmuntras initiativ, idéer och engagemang! Genomförandeplanen är central i vårt arbete och blir med hjälp av Boet ett levande och lättillgängligt verktyg som underlättar planering, dokumentation och måluppföljning. Vi strävar alltid efter ökad delaktighet och självbestämmande för brukarna. Kompetensutveckling Vårt förhållningssätt är tydliggörande och lågaffektivt med fokus på att stärka brukarens självkänsla och tilltro till sin egen förmåga. Därför satsar vi på kontinuerlig kompetensutveckling och utbildar all personal i Studio 3. Vi planerar även att stärka användningen av AKK (Alternativ och Kompletterande Kommunikation). Arbetstid Arbetstiden är främst förlagd till eftermiddag och kväll samt inkluderar jour och arbete varannan helg. Schemat är anpassat efter brukarnas närvaro i hemmet utanför daglig verksamhet. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en fullständig utbildning från omvårdnadsprogrammet, helst utbildad stödassistent eller har en likvärdig utbildning. Det är ett stort plus om du har genomfört kurser inom funktionshinderområdet. För denna roll krävs erfarenhet av arbete inom LSS, gärna på grupp- eller servicebostad med en blandad målgrupp. Tidigare erfarenhet av demens är meriterande, liksom kunskap inom AKK och lågaffektivt bemötande. Goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift, är ett krav. Du bör även ha grundläggande datorkunskaper och erfarenhet av dokumentation. Erfarenhet av Treserva och att arbeta enligt individens behov i centrum (IBIC) är meriterande. Är du en engagerad och lösningsfokuserad person som brinner för brukarens välmående? Vi söker dig som: -Tar initiativ: du ser möjligheter och väntar inte på att någon annan löser något. -Har ett gott bemötande: du skapar en positiv miljö för brukare, kollegor och samarbetspartners. -Är ansvarstagande: du tar ägandeskap över ditt arbete och säkerställer kvalitet i allt du gör. -Arbetar målinriktat: du driver aktiviteter framåt, följer upp och strävar efter bästa möjliga resultat. -Är nytänkande: du vågar testa nya arbetssätt och ger inte upp förrän du hittat rätt. Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT I den här rekryteringen vill vi inte att du skickar in personligt brev. Du kommer i stället få besvara ett antal enkätfrågor i samband med att du skickar in din ansökan. Detta i syfte att samla in relevant information för rekryteringen, där alla sökande får besvara samma frågor. Svaren används sedan tillsammans med ditt CV i urvalsprocessen. Skulle vi trots allt få in personligt brev kommer detta inte att beaktas. Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Innan en eventuell anställning behöver du uppvisa giltigt pass eller nationellt ID för kontroll av id- och medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen och inte via e-post eller i pappersformat. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. För arbete inom vård- och omsorgsförvaltningen i Partille kommun behöver du ha godkänt betyg i svenska från grundskolan, alternativt SFI-D för att kunna hantera dokumentation.

25 juni 2025
Sista ansökan:
9 juli 2025
Behandlare tidiga samordnade insatser barn och unga
Eksjö kommun
Socialsekreterare

Eksjö kommun är en trygg och levande kommun som välkomnar alla. Här finns stad och landsbygd med både historia och framåtanda. Här verkar den lilla entreprenören och de stora företagarna. Här finns en närhet som ger möjlighet till en meningsfull fritid. Kommunen är en av de största arbetsgivarna och med din hjälp vill vi att våra invånare ska kunna leva ett gott liv. Det når vi genom att samarbeta, arbeta hållbart och ta vara på din kompetens och ditt engagemang. Sedan våren 2025 finns i Eksjö kommun den nya enheten ”Enheten för förebyggande arbete barn och unga” vars verksamhet återfinns i samma lokaler som Mötesplats Gården som utgör både fritidsgård och arena för olika yrkesgrupper som arbetar för ungas bästa.  Enheten för förebyggande arbete barn och unga består av ungdomslotsar (fältverksamhet), arbetsgruppen ”TSI (tidiga samordnade insatser) barn och familj” och det kommunala aktivitetsansvaret (KAA).  Det övergripande syftet med enheten är att utgöra plattform för att samla aktörer som arbetar nära barn och unga i syfte att ge rätt hjälp i tid och förhindra att problem växer sig större. Att satsa på förebyggande arbete barn och unga var ett politiskt beslut som innebar en utökning av tjänster inom sociala sektorn under 2025, vilket resulterade i arbetsgruppen TSI barn och familj. Uttalade mål inom ramen för satsningen var att hitta former för att öka skolnärvaron och främja den psykiska hälsan bland barn och unga i Eksjö kommun och på sikt minska behovet av externa placeringar. Tidiga och samordnade insatser (TSI) är ett paraplybegrepp för strukturerad samverkan i förebyggande arbete. I fokus för dessa insatser i Eksjö kommun är barn och unga som visar tidiga tecken på en ogynnsam utveckling så som ett tidigt stadium av problematisk skolfrånvaro, en begynnande ohälsa, normbrytande beteende eller svårigheter i det sociala samspelet. Till följd av tjänstledighet inom gruppen TSI barn och familj söker vi nu en TSI-behandlare för ett vikariat under ett års tid. Vi söker dig som utifrån din specifika kompetens kan utgöra ett kugghjul i gruppen och komplettera kollegors kunskaper. ARBETSUPPGIFTER Inom TSI barn och familj arbetar TSI-samordnare, familjebehandlare (TSI-behandlare) och skolsocionom med att utföra och samordna icke biståndsbedömda insatser till barn och unga och deras familjer. Insatserna är frivilliga, av rådgivande och vägledande karaktär där samverkan med andra aktörer är centralt i arbetssättet. Samarbetspartners kan till exempel vara ungdomslots, skolpersonal, elevhälsa, fritidsledare, hälsocoach, områdespolis, socialtjänstens öppenvård, ledare inom föreningsliv eller andra för barnet viktiga personer. Tillsammans arbetar vi med helheten kring det specifika barnet/ungdomens behov och minskar kontaktytorna för familjen när det behövs insatser från olika parter. Medlemmarna i TSI barn och familj med skolsocionomen i spetsen, utgör också skolsociala team i olika konstellationer med personal från skola och kan arbeta på uppdrag från rektorer eller utifrån eget initiativ kring olika teman kopplat till förebyggande arbete barn och unga. Som TSI-behandlare arbetar du själv operativt i ärenden samtidigt som du har en samordnande funktion gentemot det team som skapats kring barnet/ungdomen. Inom gruppen turas vi om att vara ärendeansvarig med uppgiften att bland annat säkerställa uppföljningar av de aktiviteter som pågår. Du arbetar stödjande mot förälder eller ungdom beroende på matchning, ibland tillsammans med någon av verksamhetens ungdomslotsar. Sammanfattningsvis kan arbetet bestå av att: -utföra stödjande och vägledande samtal och aktiviteter gentemot föräldrar och barn/ungdom på universell och selektiv nivå -hjälpa familjer att skapa goda grundläggande rutiner, struktur och förutsägbarhet i familjelivet -stödja förbättrad kommunikation, minskade konflikter och hanteringen av utmanande livssituationer inom familjer -aktivera och samordna åtgärder utförda av andra aktörer kring det specifika barnet/ungdomens behov - utifrån kartläggning av bakomliggande orsaker till problematiska skolsituationer arbeta för att finna lösningar tillsammans med skola - samverka med skolans personal för att skapa en trygg skolmiljö på både individ- och gruppnivå - initiera samverkan mellan olika myndigheter och aktörer kring barn och unga på individ- och gruppnivå - arbeta med förebyggande och främjande insatser på gruppnivå som till exempel information eller utbildning till föräldragrupper, kompetensutveckling för skolpersonal och riktade aktiviteter till grupper av elever/ungdomar KVALIFIKATIONER Vi söker dig som: • Är socionom, socialpedagog, arbetsterapeut eller har annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig  • Har god dokumenterad erfarenhet av förändrings- och behandlingsarbete riktat mot målgruppen barn, unga och familj • Är flexibel, har ett eget driv och tar dig an nya arbetsuppgifter med god vilja • Har ett systemteoretiskt och salutogent förhållningssätt • Är kommunikativ och bra på att skapa relationer och god samverkan internt och externt • Är lösningsfokuserad och prestigelös Det är meriterande om du: • har utbildning i evidensbaserade behandlingsmetoder och föräldrastödsprogram, till exempel RePULSE, ABC (Alla Barn i Centrum) eller annat • har kunskap kring socialtjänstens arbete och uppdrag samt erfarenhet från kommunal öppenvård • har erfarenhet av tvärprofessionellt arbete och vana att samverka med andra professioner   • kan navigera i samhällssystemen, olika huvudmäns uppdrag och förstå hur förebyggande socialt arbete kan komplettera redan befintliga resurser B-körkort är ett krav då det sker resor i tjänsten. ÖVRIGT Om du är den vi söker och du tycker att tjänsten är intressant, så ser vi fram emot din ansökan. Du ansöker lättast via länken i annonsen. Blir du kallad till intervju behöver du kunna styrka din identitet på något av följande tre sätt: - Pass - Nationellt ID-kort som visar medborgarskap - ID-kort kombinerat med personbevis där medborgarskapet framgår. Är du medborgare i land utanför EU/EES behöver du även visa upp ett giltigt uppehållstillstånd och/eller arbetstillstånd i Sverige Eksjö kommun har före annonsering redan gjort val av annonseringskanaler och undanber oss därför kontakt från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.

25 juni 2025
Sista ansökan:
1 augusti 2025
Personlig assistent sökes till tjänst hos kvinna i Söderköping, 97,5%
Humana AB
Personliga assistenter

Vill du arbeta som personlig assistent och sätta guldkant på människors tillvaro? I rollen kommer du göra skillnad i människors liv och tillsammans med oss arbeta efter vår vision – Alla har rätt till ett bra liv. Personlig assistans är en insats enligt LSS (Lagen om stöd och Service till vissa funktionshindrade). Som personlig assistent ger du individuellt stöd och omvårdnad till personer som beviljats personlig assistans för att de behöver hjälp med ett eller flera grundläggande behov. Varje kund är unik och dina arbetsuppgifter varierar utifrån kundens behov. Du värnar om kundens självbestämmande och integritet, och bidrar till att vardagen fungerar smidigt. Om tjänsten Rollen som personlig assistent ställer höga krav på förmågan att skapa goda relationer. Vi söker därför dig som är lyhörd, engagerad och ansvarstagande. Det är även viktigt att du kan ta egna initiativ och se vad som behöver göras. Vi ser gärna kvinnliga sökande för tjänsten, men stor vikt kommer att läggas kring personlig lämplighet. Vi söker nu dig som stämmer in på följande: vill arbeta hos en kvinna i 40-års åldern bosatt i Söderköping har goda kunskaper i svenska har körkort och tillgång till egen bil tål pälsdjur, finns katt i hushållet är rökfri har god fysik och kan genomföra förflyttningar med hjälpmedel Det är även meriterande om du: har erfarenhet av personlig assistans eller likvärdigt arbete har erfarenhet av förflyttningar med golvlyft eller taklyft Arbetstid, tjänstgöringsgrad och lön: Aktuell anställningsform är "Så länge assistansuppdraget varar" och tjänsten är på ca 97,5%. Tjänsten innebär två till tre arbetspass förlagda vardagar och ett pass varannan helg. Arbetstiderna för tjänsten är kl. 06:30-22:00 för samtliga arbetspass. Fast timlön enligt överenskommelse och övriga ersättningar sker enligt kollektivavtal. Tillträde 2025-07-21 Att vara anställd på Humana En förutsättning för att påbörja en anställning hos oss på Humana är att du som söker kan uppvisa giltig ID-handling och eventuella dokument som styrker rätten till arbete inom Sverige. För att kunna jobba som personlig assistent måste du vara minst 18 år Vad händer nu? Vi ser gärna att du ansöker snarast då vi går igenom urvalet löpande och kan komma att tillsätta tjänsten innan sista ansökningsdagen. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Till dig som arbetar inom rekrytering- och bemanningsföretag samt med annonsförsäljning så undanber vi oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen. Välkommen med din ansökan! Vill du veta mer om rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta rekryteringsansvarig: Elin Hjerén  [email protected]

25 juni 2025
Sista ansökan:
16 juli 2025