Välkommen till Samskapa. Vi erbjuder stöd och behandling till utsatta barn, unga och deras familjer. På Samskapa är vi övertygade om att vi når längre om vi använder allas samlade erfarenhet och kunskap i utvecklingsarbetet, därav företagsnamnet och anledningen till att vi kallar oss samskapare. Vi arbetar utifrån konceptet Professionell Integrerad Behandling (PIB), som innebär att Samskapa tar det fulla ansvaret för att integrera de insatser barn och ungdomar behöver för att få en ökad social förmåga och förbättrad livskvalitet. För mer information om Samskapa, besök gärna vår hemsida https://samskapa.com/. Vi söker nu en handledare till familjehem till våra uppdrag, inom strukturerad hemmabaserad behandling, i hela Skåne med angränsande län. Uppdrag: Som handledare ansvarar du för ett antal familjehem. Din uppgift är att bistå familjehemmen med handledning och stöd under de perioder de har en placering. Du arbetar på uppdrag av socialtjänsten och har ett nära samarbete med ansvarig socialsekreterare. I arbetet ingår: - Rekrytering och utredning av familjehem - Att utbilda familjehem - Stöd och handledning till familjehem - Dokumentation och rapportering Du blir en del av ett team, som arbetar i komplexa ärenden med behandlingsinsatser i familjehemmen. Behandlingsarbetet sker i stor utsträckning ensamt, men i varje ärende är man ett team med täta team-träffar och ett gemensamt mål framåt med de olika delarna i familjesystemet. Därav behöver du tycka om att arbeta både i team och självständigt. Teamet, som består av Samordnare, Familjebehandlare, Handledare och Ungdomsbehandlare, ansvarar för att tillhandahålla de bästa förutsättningarna för utveckling och förändring i familjerna på hemmaplan och även för placerade barn i behandlingsfamilj. Varje ärende är unikt och du kan därför komma att ha olika roller och tillhöra olika team utifrån hur behovet ser ut. Det finns en behandlingsledare som har huvudansvaret för att strukturera och leda behandlingsarbetet framåt i teamen. Arbetet innefattar resor då våra familjehem finns utspridda i regionen. I tjänsten ingår även beredskap. Information om tjänsten: Omfattning: Heltid Arbetstid: Dagtid, men viss kvällstid kan förekomma. Start: Enligt överenskommelse Anställningsform: Tillsvidareanställning, med 6 månaders provanställning Vi erbjuder dig Gedigen introduktion med inplanerade uppföljningar Möjlighet till kompetensutveckling (utbildningar utifrån uppdrag och individuellt intresse) En egen utvecklingsplan där vi sätter värde på din kompetens (kartlägger styrkor och utvecklingsområden) Generöst friskvårdbidrag Välutbildade och erfarna ledare nära dig Möjlighet att växa inom organisationen (till exempel genom intern rörlighet) Krav Socionom eller beteendevetare Erfarenhet av familjehemsvård (gärna som familjehemskonsulent) God kännedom om socialtjänstlagen och BBIC Utbildning kring utredningsprocessen Arbetslivserfarenhet inom målgruppen God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska (krävs i utredningsprocessen och rapporteringen) God datorvana B-körkort Meriterande Vi ser gärna att du har minst tre års erfarenhet av behandlingsarbete Utbildning/erfarenhet av att handleda familjehem Steg-1 utbildning eller andra fördjupande utbildningar Erfarenhet av att arbeta i team med relationell och systemisk inriktning Personliga egenskaper: Som person är du trygg i dig själv och har en god förmåga att skapa förtroende hos andra människor och för organisationen. Du har ett vänligt och omsorgsfullt bemötande. Vi tror att du är en driven person som sporras av eget ansvar och att utveckla en god och kvalitativ verksamhet. Då du arbetar i människors vardag och bostad, är det viktigt att du kan vara flexibel och hantera de situationer som kan uppstå. Det är av vikt att du en har god samarbetsförmåga, både internt och externt. Personlig lämplighet är avgörande för att lyckas i denna roll. Information om rekryteringsprocessen: I enlighet med Socialnämndens beslut krävs ett utdrag från Polismyndighetens belastnings- och misstankeregister. Du hittar blanketten via https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-annan-verksamhet/. Urval och intervjuer genomförs löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Varmt välkommen med din ansökan! Kontakt Veronica Tiger [email protected] 0735-323869
Välkommen till Samskapa. Vi erbjuder stöd och behandling till utsatta barn, unga och deras familjer. På Samskapa är vi övertygade om att vi når längre om vi använder allas samlade erfarenhet och kunskap i utvecklingsarbetet, därav företagsnamnet och anledningen till att vi kallar oss samskapare. Vi arbetar utifrån konceptet Professionell Integrerad Behandling (PIB), som innebär att Samskapa tar det fulla ansvaret för att integrera de insatser barn och ungdomar behöver för att få en ökad social förmåga och förbättrad livskvalitet. För mer information om Samskapa, besök gärna vår hemsida https://samskapa.com/. Vi söker nu en handledare till familjehem till våra uppdrag, inom strukturerad hemmabaserad behandling, i hela Skåne med angränsande län. Uppdrag: Som handledare ansvarar du för ett antal familjehem. Din uppgift är att bistå familjehemmen med handledning och stöd under de perioder de har en placering. Du arbetar på uppdrag av socialtjänsten och har ett nära samarbete med ansvarig socialsekreterare. I arbetet ingår: - Rekrytering och utredning av familjehem - Att utbilda familjehem - Stöd och handledning till familjehem - Dokumentation och rapportering Du blir en del av ett team, som arbetar i komplexa ärenden med behandlingsinsatser i familjehemmen. Behandlingsarbetet sker i stor utsträckning ensamt, men i varje ärende är man ett team med täta team-träffar och ett gemensamt mål framåt med de olika delarna i familjesystemet. Därav behöver du tycka om att arbeta både i team och självständigt. Teamet, som består av Samordnare, Familjebehandlare, Handledare och Ungdomsbehandlare, ansvarar för att tillhandahålla de bästa förutsättningarna för utveckling och förändring i familjerna på hemmaplan och även för placerade barn i behandlingsfamilj. Varje ärende är unikt och du kan därför komma att ha olika roller och tillhöra olika team utifrån hur behovet ser ut. Det finns en behandlingsledare som har huvudansvaret för att strukturera och leda behandlingsarbetet framåt i teamen. Arbetet innefattar resor då våra familjehem finns utspridda i regionen. I tjänsten ingår även beredskap. Information om tjänsten: Omfattning: Heltid Arbetstid: Dagtid, men viss kvällstid kan förekomma. Start: Enligt överenskommelse Anställningsform: Tillsvidareanställning, med 6 månaders provanställning Vi erbjuder dig Gedigen introduktion med inplanerade uppföljningar Möjlighet till kompetensutveckling (utbildningar utifrån uppdrag och individuellt intresse) En egen utvecklingsplan där vi sätter värde på din kompetens (kartlägger styrkor och utvecklingsområden) Generöst friskvårdbidrag Välutbildade och erfarna ledare nära dig Möjlighet att växa inom organisationen (till exempel genom intern rörlighet) Krav Socionom eller beteendevetare Erfarenhet av familjehemsvård (gärna som familjehemskonsulent) God kännedom om socialtjänstlagen och BBIC Utbildning kring utredningsprocessen Arbetslivserfarenhet inom målgruppen God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska (krävs i utredningsprocessen och rapporteringen) God datorvana B-körkort Meriterande Vi ser gärna att du har minst tre års erfarenhet av behandlingsarbete Utbildning/erfarenhet av att handleda familjehem Steg-1 utbildning eller andra fördjupande utbildningar Erfarenhet av att arbeta i team med relationell och systemisk inriktning Personliga egenskaper: Som person är du trygg i dig själv och har en god förmåga att skapa förtroende hos andra människor och för organisationen. Du har ett vänligt och omsorgsfullt bemötande. Vi tror att du är en driven person som sporras av eget ansvar och att utveckla en god och kvalitativ verksamhet. Då du arbetar i människors vardag och bostad, är det viktigt att du kan vara flexibel och hantera de situationer som kan uppstå. Det är av vikt att du en har god samarbetsförmåga, både internt och externt. Personlig lämplighet är avgörande för att lyckas i denna roll. Information om rekryteringsprocessen: I enlighet med Socialnämndens beslut krävs ett utdrag från Polismyndighetens belastnings- och misstankeregister. Du hittar blanketten via https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-annan-verksamhet/. Urval och intervjuer genomförs löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Varmt välkommen med din ansökan! Kontakt Veronica Tiger [email protected] 0735-323869
Just nu söker vi en varm, lekfull och engagerad personlig assistent som vill stötta barn. Hos oss blir du en del av ett tryggt och positivt team där vi varje dag arbetar för att skapa glädje, utveckling och trygghet för en pigg fyraåring som bor med sin familj i Västra Frölunda. Om jobbet Det här barnet älskar att leka, springa omkring, titta på GAIS och vara med sin familj. Din roll blir att finnas där – i leken, i vardagen och i de små men viktiga stunderna. Barnet har cerebral pares och epilepsi, vilket innebär att du också stöttar med exempelvis hygien, sondmatning, påklädning och trygg närvaro vid tysta epileptiska anfall. Tjänsten är på deltid och arbetstiderna ligger främst under kvällar, vakna nätter och helger. Vem söker vi? Vi söker dig som är engagerad, respektfull och lyhörd. Vi ser gärna att du har stort tålamod och förmågan att vara personlig samtidigt som du agerar professionellt. Vi ser gärna att du: Har erfarenhet av att arbeta med barn som personlig assistent eller liknande Är lekfull, aktiv och positiv – du tycker om att vara på barnets nivå och möta världen tillsammans. Har goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Har gärna erfarenhet av AKK (alternativ och kompletterande kommunikation), som bildstöd, poddar eller liknande. Har god fysisk förmåga och är bekväm med att arbeta i hemmet, där det även finns pälsdjur. På nätterna... ...behöver du kunna vara fokuserad och uppmärksam, då det är viktigt att upptäcka och följa upp eventuella epileptiska anfall enligt tydliga rutiner. Övrig information Plats: Västra Frölunda Göteborg Anställningsform: Så länge assistansuppdraget varar Omfattning: Deltid Arbetstider: Kvällar, vakna nätter och helger Tillträde: Så snart som möjligt – men vi är flexibla för rätt person! Vi tillämpar individuell lönesättning och har kollektivavtal. Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Inför en eventuell anställning ska du kunna styrka att du har rätt att arbeta i Sverige, genom att uppvisa att du har medborgarskap inom EU/EES alternativt ett giltigt arbetstillstånd. Sista ansökningsdag: 2025-06-11 Vid frågor om jobbet, är du välkommen att kontakta: Madeleine Jönsson, Rekryteringsspecialist, 010-130 32 49 Marie Karlsson, Verksamhetschef, 010-130 36 20 Vill du bli en viktig del i ett barns liv – och få ett jobb som verkligen betyder något? Skicka in din ansökan redan idag!
Lyhörd, positiv och kompetent boendestödjare sökes Vi söker nu en Boendestödjare till vår enhet på Södermalm. Vill du jobba med det friska hos personer med neuropsykiatriska och psykiatriska funktionsvariationer? Hör av dig till oss, intervjuer sker löpande. Anställningsform: Visstidsanställning. Start: Omgående fram tills 31 maj 2026, med möjlighet till förlängning. Meriterande kvalifikationer Arbetslivserfarenhet: Tidigare erfarenhet (1-2 år) av att arbeta som Boendestödjarere/Arbetshandledare/Vårdare är meriterande. Utbildning: Eftergymnasial utbildning kortare än två år är meriterande. Om jobbet Vi söker dig som vill jobba med att stödja människor för att de ska klara av sin vardag bättre. Du har erfarenhet eller kunskap om boendestödsarbete och känner att du stimuleras av att jobba med människor. Arbetsuppgifter Som boendestödjare på Mervida arbetar du oftast hos våra klienter i deras hem. Där utgår alltid stödet från klientens behov och önskemål för att på ett målmedvetet, motiverande och professionellt sätt stödja klienten att utveckla sina förmågor och bli så självständig i sin vardag som möjligt. Samverkan är en viktig del i arbetet och i din roll verkar du aktivt för att främja ett gott samarbete både internt inom Mervidas verksamheter och externt med olika aktörer. Kvalifikationer Det är meriterande med livserfarenhet samt tidigare erfarenhet av att arbeta med personer med psykiska, neuropsykiatriska eller intellektuella funktionsnedsättningar. Du får gärna ha en vårdutbildning med inriktning psykiatri eller en akademisk utbildning inom det beteendevetenskapliga området. Dokumentation är en viktig arbetsuppgift samt att du måste kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. Arbetet som boendestödjare hos oss förutsätter att du har en professionell inställning, är flexibel, förändrings- och utvecklingsinriktad, självgående, tydlig och strukturerad. Som person är du trygg i dig själv, nyfiken, empatisk, engagerad och lyhörd mot klienter och närstående samt har god samarbetsförmåga och förmåga att skapa ett gott arbetsklimat. Vi sätter stort värde på ett positivt synsätt. Stor vikt kommer vid rekryteringen att läggas vid personliga egenskaper. Övrigt Vi erbjuder dig som vill arbeta hos oss ett härligt team av kollegor, en kontinuerlig handledning och fortbildning i en verksamhet som är lärande och som arbetar salutogent och evidensbaserat. Förutom boendestöd arbetar Mervida även med hemtjänst och ledsagning. Arbetsplats Vi utgår ifrån två kontor, ett på Södermalm och ett i Högdalen. Brännkyrkagatan 70 1/2TR 11823 Stockholm Harpsundsvägen 211, 124 59 Bandhagen Vi begär utdrag från belastningsregistret från samtliga sökande.
Övergripande: Inom sektorn för välfärd-och omsorg avdelning Funkstionsstöd finner du verksamheter inom SoL socialpsykiatri som är stödboenden och boendestöd. Gemensamt är att du som boendestödjare arbetar med att verksamhetens klienter/brukare får ett gott stöd utifrån individuella behov, med utgångspunkt från ett uppdrag/myndighetsbeslut. De insatser som vi utför kan handla om stöd i vardagliga hushållssysslor, stöd i medicindelning, stöd som en ledsagande funktion vid aktiviteter ute i samhället mm och allt som ger den enskilde en utökad livskvalité. Vi söker nu 2 boendestödjare inom SoL socialpsykiatri till Boendestödet och till stödboendet Fågelsången. Tillträde under september 2025 eller överenskommelse. Här kommer en kort beskrivning hur verksamheterna skiljer sig åt. Stödboende Fågelsången centrala Sundbyberg Här bor 11 personer med insats SoL stödboende. Alla bor i egna lägenheter med tillgång till gemensamma utrymmen. Stödet ges utifrån enskilt behov med utgångspunkt från uppdrag och genomförandeplan. Stödet kan vara praktiska göromål i den egna lägenheten eller under gemensamma aktiviteter tex måltider eller utflykter. Omvårdande insatser kan förekomma i varierande grad. Arbetsteamet är 9 boendestödjare varav 1 är gruppledare och 3 arbetar endast vaken natt. Arbetstider på Fågelsången: Arbetstidsschemat är rullande där tjänstgöring är vardagar dagtid och kvällstid samt på helger. Verksamheten har vaken natt. Schemat är selekterat så arbetar du nattjänst så tjänstgör du endast natt förutom om du är inkallad till möte. Du kommer verka för verksamhetsutveckling där den enskildes rätt till egenmakt god livskvalité och självbestämmande är övergripande fokus. Detta ställer krav på att du har målgruppskännedom och en god förmåga att arbeta såväl i team som självständigt. Dina arbetsuppgifter kan även komma att innebära ett samarbete med andra enheter och aktörer, intern som externt. HSL insatser förekommer i verksamheten och för att arbeta hos oss krävs delegering för att dela medicin, den ges av verksamhetens ansvariga sjuksköterska, och förutser ett Diplom från Demenscentrum avseende säker läkemedelshantering. Boendestöd Hallonbergen Verksamheten vänder sig till vuxna personer med psykiska- och neuropsykiatriska funktionsvariationer. Stödet ges i den enskildes bostad eller där den enskilde önskar och vill ta emot stöd. Du kommer verka för verksamhetsutveckling där den enskildes rätt till egenmakt god livskvalité och självbestämmande alltid är i fokus. Detta ställer krav på att du har målgruppskännedom och en god förmåga att arbeta såväl i team som självständigt. Dina arbetsuppgifter kan även komma att innebära ett samarbete med andra enheter och aktörer, intern som externt. I arbetsuppgifterna förekommer även planeringsmöten, APT och andra gemensamma träffar utifrån ett fastlagt möteskalenderium. Vi arbetar utifrån myndighetsuppdrag som genererar genomförandeplaner. Verksamheten utgår från våra kontorslokaler på Lötsjövägen 6 i Hallonbergen. Stöd till klienterna ges i hela Sundbyberg. Arbetstider på Boendestödet: Verksamheten är dagtidsverksamhet må-fr men där arbetspass till kl 19 vardagar kan förekomma. Vi arbetar inte röda dagar. Gemensamt kompetenskrav: Vi vill att du har en omvårdnadsutbildning i botten som kan likställas med mentalskötarutbildning eller liknande såsom tex omvårdnadsprogrammet med inriktning psykiatri alternativt annan utbildning (som arbetsgivaren bedömer som likvärdig). Du har dokumenterad erfarenhet av att arbete med personer med psykiska- och/eller neuropsykiatriska funktionsvariationer. Meriterande är utbildning i ESL, lågaffektivt bemötande, beroendetillstånd och MI. Ytterligare kompetens som efterfrågas är erfarenhet av verksamhet enligt SoL socialpsykiatri. Du skall ha god förmåga att kommunicera och uttrycka dig väl i både tal och skrift, detta då vi har dokumentationskrav i verksamheten. Du har även grundläggande IT-kunskaper och kan använda datorn som verktyg i det vardagliga arbetet. Gemensamt för rekryteringen är att vi söker kandidater som kompletterar redan befintligt arbetsteam. Tillträde: Anställningsdatum är enligt överenskommelse men önskvärt är en påbörjad introduktion under september. Ansök senast 25-07-31 tillsammans med bifogat CV och personligt brev. Observera att vi kan komma att anställa löpande under annonsförfarandet och tillämpa provanställning. Övrig information En stor del av vår verksamhet klassas som samhällsviktig verksamhet. Tjänsten kan komma att krigsplaceras inom ramen för Sundbybergs stads roll i totalförsvaret.
Välkommen till Samskapa. Vi erbjuder stöd och behandling till utsatta barn, unga och deras familjer. På Samskapa är vi övertygade om att vi når längre om vi använder allas samlade erfarenhet och kunskap i utvecklingsarbetet, därav företagsnamnet och anledningen till att vi kallar oss samskapare. Vi arbetar utifrån konceptet Professionell Integrerad Behandling (PIB), som innebär att Samskapa tar det fulla ansvaret för att integrera de insatser barn och ungdomar behöver för att få en ökad social förmåga och förbättrad livskvalitet. För mer information om Samskapa, besök gärna vår hemsida https://samskapa.com/. Vi söker nu en handledare till familjehem till våra uppdrag, inom strukturerad hemmabaserad behandling, i hela Skåne med angränsande län. Uppdrag: Som handledare ansvarar du för ett antal familjehem. Din uppgift är att bistå familjehemmen med handledning och stöd under de perioder de har en placering. Du arbetar på uppdrag av socialtjänsten och har ett nära samarbete med ansvarig socialsekreterare. I arbetet ingår: - Rekrytering och utredning av familjehem - Att utbilda familjehem - Stöd och handledning till familjehem - Dokumentation och rapportering Du blir en del av ett team, som arbetar i komplexa ärenden med behandlingsinsatser i familjehemmen. Behandlingsarbetet sker i stor utsträckning ensamt, men i varje ärende är man ett team med täta team-träffar och ett gemensamt mål framåt med de olika delarna i familjesystemet. Därav behöver du tycka om att arbeta både i team och självständigt. Teamet, som består av Samordnare, Familjebehandlare, Handledare och Ungdomsbehandlare, ansvarar för att tillhandahålla de bästa förutsättningarna för utveckling och förändring i familjerna på hemmaplan och även för placerade barn i behandlingsfamilj. Varje ärende är unikt och du kan därför komma att ha olika roller och tillhöra olika team utifrån hur behovet ser ut. Det finns en behandlingsledare som har huvudansvaret för att strukturera och leda behandlingsarbetet framåt i teamen. Arbetet innefattar resor då våra familjehem finns utspridda i regionen. I tjänsten ingår även beredskap. Information om tjänsten: Omfattning: Heltid Arbetstid: Dagtid, men viss kvällstid kan förekomma. Start: Enligt överenskommelse Anställningsform: Tillsvidareanställning, med 6 månaders provanställning Vi erbjuder dig Gedigen introduktion med inplanerade uppföljningar Möjlighet till kompetensutveckling (utbildningar utifrån uppdrag och individuellt intresse) En egen utvecklingsplan där vi sätter värde på din kompetens (kartlägger styrkor och utvecklingsområden) Generöst friskvårdbidrag Välutbildade och erfarna ledare nära dig Möjlighet att växa inom organisationen (till exempel genom intern rörlighet) Krav Socionom eller beteendevetare Erfarenhet av familjehemsvård (gärna som familjehemskonsulent) God kännedom om socialtjänstlagen och BBIC Utbildning kring utredningsprocessen Arbetslivserfarenhet inom målgruppen God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska (krävs i utredningsprocessen och rapporteringen) God datorvana B-körkort Meriterande Vi ser gärna att du har minst tre års erfarenhet av behandlingsarbete Utbildning/erfarenhet av att handleda familjehem Steg-1 utbildning eller andra fördjupande utbildningar Erfarenhet av att arbeta i team med relationell och systemisk inriktning Personliga egenskaper: Som person är du trygg i dig själv och har en god förmåga att skapa förtroende hos andra människor och för organisationen. Du har ett vänligt och omsorgsfullt bemötande. Vi tror att du är en driven person som sporras av eget ansvar och att utveckla en god och kvalitativ verksamhet. Då du arbetar i människors vardag och bostad, är det viktigt att du kan vara flexibel och hantera de situationer som kan uppstå. Det är av vikt att du en har god samarbetsförmåga, både internt och externt. Personlig lämplighet är avgörande för att lyckas i denna roll. Information om rekryteringsprocessen: I enlighet med Socialnämndens beslut krävs ett utdrag från Polismyndighetens belastnings- och misstankeregister. Du hittar blanketten via https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-annan-verksamhet/. Urval och intervjuer genomförs löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Varmt välkommen med din ansökan! Kontakt Veronica Tiger [email protected] 0735-323869
Välkommen till Samskapa. Vi erbjuder stöd och behandling till utsatta barn, unga och deras familjer. På Samskapa är vi övertygade om att vi når längre om vi använder allas samlade erfarenhet och kunskap i utvecklingsarbetet, därav företagsnamnet och anledningen till att vi kallar oss samskapare. Vi arbetar utifrån konceptet Professionell Integrerad Behandling (PIB), som innebär att Samskapa tar det fulla ansvaret för att integrera de insatser barn och ungdomar behöver för att få en ökad social förmåga och förbättrad livskvalitet. För mer information om Samskapa, besök gärna vår hemsida https://samskapa.com/. Vi söker nu en handledare till familjehem till våra uppdrag, inom strukturerad hemmabaserad behandling, i hela Skåne med angränsande län. Uppdrag: Som handledare ansvarar du för ett antal familjehem. Din uppgift är att bistå familjehemmen med handledning och stöd under de perioder de har en placering. Du arbetar på uppdrag av socialtjänsten och har ett nära samarbete med ansvarig socialsekreterare. I arbetet ingår: - Rekrytering och utredning av familjehem - Att utbilda familjehem - Stöd och handledning till familjehem - Dokumentation och rapportering Du blir en del av ett team, som arbetar i komplexa ärenden med behandlingsinsatser i familjehemmen. Behandlingsarbetet sker i stor utsträckning ensamt, men i varje ärende är man ett team med täta team-träffar och ett gemensamt mål framåt med de olika delarna i familjesystemet. Därav behöver du tycka om att arbeta både i team och självständigt. Teamet, som består av Samordnare, Familjebehandlare, Handledare och Ungdomsbehandlare, ansvarar för att tillhandahålla de bästa förutsättningarna för utveckling och förändring i familjerna på hemmaplan och även för placerade barn i behandlingsfamilj. Varje ärende är unikt och du kan därför komma att ha olika roller och tillhöra olika team utifrån hur behovet ser ut. Det finns en behandlingsledare som har huvudansvaret för att strukturera och leda behandlingsarbetet framåt i teamen. Arbetet innefattar resor då våra familjehem finns utspridda i regionen. I tjänsten ingår även beredskap. Information om tjänsten: Omfattning: Heltid Arbetstid: Dagtid, men viss kvällstid kan förekomma. Start: Enligt överenskommelse Anställningsform: Tillsvidareanställning, med 6 månaders provanställning Vi erbjuder dig Gedigen introduktion med inplanerade uppföljningar Möjlighet till kompetensutveckling (utbildningar utifrån uppdrag och individuellt intresse) En egen utvecklingsplan där vi sätter värde på din kompetens (kartlägger styrkor och utvecklingsområden) Generöst friskvårdbidrag Välutbildade och erfarna ledare nära dig Möjlighet att växa inom organisationen (till exempel genom intern rörlighet) Krav Socionom eller beteendevetare Erfarenhet av familjehemsvård (gärna som familjehemskonsulent) God kännedom om socialtjänstlagen och BBIC Utbildning kring utredningsprocessen Arbetslivserfarenhet inom målgruppen God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska (krävs i utredningsprocessen och rapporteringen) God datorvana B-körkort Meriterande Vi ser gärna att du har minst tre års erfarenhet av behandlingsarbete Utbildning/erfarenhet av att handleda familjehem Steg-1 utbildning eller andra fördjupande utbildningar Erfarenhet av att arbeta i team med relationell och systemisk inriktning Personliga egenskaper: Som person är du trygg i dig själv och har en god förmåga att skapa förtroende hos andra människor och för organisationen. Du har ett vänligt och omsorgsfullt bemötande. Vi tror att du är en driven person som sporras av eget ansvar och att utveckla en god och kvalitativ verksamhet. Då du arbetar i människors vardag och bostad, är det viktigt att du kan vara flexibel och hantera de situationer som kan uppstå. Det är av vikt att du en har god samarbetsförmåga, både internt och externt. Personlig lämplighet är avgörande för att lyckas i denna roll. Information om rekryteringsprocessen: I enlighet med Socialnämndens beslut krävs ett utdrag från Polismyndighetens belastnings- och misstankeregister. Du hittar blanketten via https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-annan-verksamhet/. Urval och intervjuer genomförs löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Varmt välkommen med din ansökan! Kontakt Veronica Tiger [email protected] 0735-323869
Strömstads kommun är en liten och nära organisation där alla är viktiga och arbetar tillsammans för att leverera bästa möjliga service. ARBETSUPPGIFTER I rollen som specialpedagog är du en viktig person på skolan för alla elever och också enskilda elever som behöver stöd av olika slag, exempelvis vid problematisk frånvaro eller i utredningar av kränkande behandling. För att bygga tillit till eleverna är du närvarande i deras kontext. Det innebär att vara mycket ute på skolgården, leda rastaktiviteter och delta i elevernas aktiviteter för att bygga relationer och för att kunna vara ett socialt stöd. Det innebär också ett nära samarbete med all personal och också med vårdnadshavare. Som socialpedagog på Skee skola så har du stora möjligheter att styra dina arbetsuppgifter och uppdrag utifrån dina observationen och Elevhälsoteamets analyser, som står i relation till elevernas och skolans behov. Du kommer tillsammans med skolans lärare, rektor, skolkurator och övrig personal vara en viktig del i skolans arbete med trygghet och studiero, men också i det övergripande värdegrundsarbetet. Du ansvararar också för att, tillsammans med övrig personal utreda, dokumentera och göra handlingsplaner vid anmälningar mot kränkande behandling. I dina arbetsuppgifter ingår det också att arbeta förebyggande genom olika typer av värdegrundsarbete i klasserna och på fritids. Du kommer ha ett nära samarbete med kommunens övriga socialpedagoger genom regelbundna nätverksträffar. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad socialpedagog, socionom eller ha annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du är ansvarstagande, trygg och tycker mycket om att vara ute. För dig är det naturligt att vara självgående och driven i att vilja vara en del i Skee skolas arbete med trygghet och studiero. För dig är det naturligt att bygga förtroendefulla kontakter med eleverna men också med vårdnadshavare. Du kan uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift. Intervjuer sker löpande så välkommen med din ansökan redan idag! Vi ser gärna att du har möjlighet att börja arbeta hos oss den 11/8 2025 eller enligt överenskommelse. ÖVRIGT Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi på Frösunda Omsorg söker dig som vill sommarjobba som boendestödjare på Järlåsa gruppbostad inom Lss, verksamheten ligger i Järlåsa strax utanför Uppsala. Vill du bli en del av vårt team i sommar? Då är du varmt välkommen att skicka in din ansökan! Vad innebär jobbet som boendestödjare på Frösunda? Som boendestödjare arbetar du med att stödja, motivera och stimulera individens egen förmåga att utföra aktiviteter i det dagliga livet. Du arbetar för att ge varje kund ett individuellt anpassat stöd som hjälper dem att skapa struktur, rutiner och planering i deras vardag. Boendeformen gruppbostad beviljas för personer med olika typer av funktionsnedsättningar, det är därför individernas färdigheter, behov och utveckling som styr våra insatser. Målet är att skapa förutsättningar till ett aktivt och meningsfullt liv i en trygg och trivsam miljö. I arbetsuppgifterna för en boendestödjare förekommer dokumentation. Exempel på arbetsuppgifter: Vardagssysslor som städning, handling, matlagning, bäddning Dokumentering och rapportering Utflykter, promenader, träning och aktiviteter Personlig omvårdnad som hygien, dusch, toalettbesök, stöttning, social närvaro Stötta och motivera kunden för ökad självständighet i sin vardag Arbetstiderna är förlagda efter kundernas behov och varierar mellan dag, kväll och nattetid med sovande jour, både vardagar och helger. På Järlåsa så har vi sovande jour. OBS för att arbeta på Järlåsa så behöver du ha B-körkort samt utbildning och erfarenhet av målgruppen och vara utbildad inom lågaffektivt bemötande. Om Järlåsa gruppbostad Hos oss på Järlåsa gruppbostad så bor det 6 stycken individer med särskilda behov. Vår gruppbostad ligger centralt i Järlåsa och det finns en bra kommunikation från flera orter. Du behöver ha b-körkort för att arbeta hos oss. Vem söker vi? Vi söker dig med stort hjärta och en vilja att göra skillnad. Vi ser gärna att du tycker om att arbeta med människor och har stark känsla för service. Samt att du har lätt att samarbeta med andra och har en förmåga att vara flexibel och lyhörd när det behövs. Vi ser gärna att du har utbildning eller pågående utbildning inom vård och omsorg. Det är starkt meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete med LSS och har omsorgsvana. Det är krav på goda kunskaper i svenska språket, i både tal och skrift. Vi ser gärna att du har god fysisk förmåga. För att jobba på Järlåsa behöver du ha utbildning och erfarenhet av målgruppen samt vara utbildad inom lågaffektivt bemötande. Du måste ha b-körkort då verksamheten har en bil som vi använder dagligen. Övrig information Anställningsform: Sommarvikariat Omfattning: timanställning Tillträde: Juni, juli och augusti 2025. Vi ser gärna att du kan hoppa in vid behov redan nu i verksamheten. Vi har även behov av vikarier till hösten så det finns goda möjligheter att vara kvar i verksamheten och jobba vid behov även under hösten. Vi tillämpar individuell lönesättning och har kollektivavtal. Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Sista ansökningsdag: 2025-05-30 Vid frågor om jobbet, är du välkommen att kontakta:Verksamhetschef Jenny Hadrati eller samordanre maria Estrin E-postadress: [email protected] E-postadress: [email protected] Varmt välkommen med din ansökan!
Årjängs kommun är en stolt tillväxtkommun med framtidstro. Vi antar utmaningar med tillförsikt och mod tillsammans i samverkan. Här finns det utrymme för nya människor och nya idéer att slå rot. Vi som bor, lever, verkar och besöker Årjängs kommun brukar säga att det är nära till allt som betyder något. ARBETSUPPGIFTER Verksamhetens uppdrag är att arbeta med myndighetsutövning för vuxna med missbruksproblematik med stöd av socialtjänstlagen (SoL) och i vissa fall lagen om vård av missbrukare (LVM). Du handlägger också ansökningar om boendestöd, sociala bostradskontrakt samt våld i nära relation enligt Socialtjänstlagen (SoL). Du ingår i ett team där övriga kollegor handlägger ansökningar enligt SoL och LSS. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har också erfarenhet av yrket. Digital kompetens och kunskaper kring verksamhetssystemet Lifecare och Viva är generellt viktigt både i handläggning men också i samverkan med andra aktörer samt klienter varför det är meriterande. Har du även dokumenterad erfarenhet av att utreda med stöd av ASI, Freda, Patriark och MI ser vi det som ett plus. ÖVRIGT För att kunna utföra vissa arbetsuppgifter som innefattar känslig information kan medarbetare behöva logga in med sin personliga e-legitimation. E-legitimation är en elektronisk identitetshandling som kan jämföras med andra former av legitimation, såsom pass. Tjänsten tillsätts under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk för redan tillsvidareanställda medarbetare. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Intervjuer och urval kommer att ske löpande, så skicka in din ansökan redan idag. Tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdagen, så vänta inte med att skicka in din ansökan. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Välj ett jobb för att visa detaljer