Datasäkerhetsansvarig

Sök bland 21 lediga jobb som Datasäkerhetsansvarig och börja ditt nya yrkesliv idag!

Dataskyddsombud

Hos oss i Region Dalarna får du ett meningsfullt arbete där du kan göra skillnad. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart Dalarna med utvecklingskraft i länets alla delar. På Regionstyrelsens förvaltning arbetar ca 500 medarbetare. Regionstyrelsens förvaltning består av många olika enheter inom exempelvis personal, ekonomi, planering, kommunikation, medicinsk teknik/IT och forskning och utbildning. Dataskyddsombudet är placerat på rättsenheten, som är direkt underordnad regiondirektören. I enhetens uppgifter ingår att bistå regiondirektören och förvaltningarna med juridisk expertkunskap inom Region Dalarnas alla verksamhetsområden. Däri ingår IT- och informationsrelaterade juridiska frågeställningar och uppgiften att vara regionens dataskyddsombud. Enheten söker nu en vikarie för regionens dataskyddsombud som ska vara föräldraledig ett år. Dataskyddsombud Arbetsuppgifter I uppdraget som dataskyddsombud ingår att: Vara ett kunskapsstöd inom Region Dalarna gällande GDPR och annan tillämplig dataskyddslagstiftning. Övervaka den interna efterlevnaden av GDPR och annan tillämplig dataskyddslagstiftning. Rapportera till regionens ledning om dataskyddsfrågor och organisationens brister och utvecklingsbehov. Tillsammans med sakkunniga inom Region Dalarna kravställa och arbeta för att införa säkerhetsskyddsåtgärder enligt lagstiftning inom dataskydd. Identifiera kompetensutvecklingsbehov, planera och genomföra utbildningar avseende GDPR och angränsande lagstiftning. Övervaka den interna efterlevnaden av organisationens strategi för dataskydd. Bistå i utredning av misstänkta dataintrång. Ge råd vid genomförande av konsekvensbedömning av dataskydd och övervaka genomförandet av den. Omvärldsbevakning och nätverkande/kunskapsinhämtning rörande GDPR och patientdatalagen. Fungera som kontaktpunkt för Integritetsskyddsmyndigheten och vid behov genomföra förhandssamråd. Övrig information Kvalifikationer Krav: en juridisk kandidatexamen eller högskoleexamen som bedöms likvärdig erfarenhet av självständigt juridiskt arbete behövs för uppdraget goda kunskaper inom GDPR och patientdatalagen Meriterande: erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet arbete med kravställning av säkerhetsskyddsåtgärder utifrån gällande lagstiftning Personliga egenskaper: Du bör vara driven och kunna arbeta självständigt, ha förmåga att arbeta systematiskt och prioritera för att lösa sitt uppdrag på ett effektivt sätt. God förmåga till kommunikation och förmåga att samarbeta med andra är en tillgång. Ansökan Intervjuer sker löpande under ansökningstiden. Om du är eller tidigare har varit anställd i Region (Landstinget) Dalarna kommer vi att ta interna referenser från din nuvarande eller tidigare chef, om du blir aktuell för anställning. Läs mer om Region Dalarna, vår värdegrund, arbetsmiljö och förmåner, samt vilka kontroller som görs innan anställning: Region Dalarna - Jobba med oss Vi har gjort vårt medieval och vill därför ej bli kontaktade av andra säljbolag eller rekryteringsföretag. Fackliga kontaktuppgifter Fackförbund - Region Dalarna

23 april 2024
Sista ansökan:
10 maj 2024
Data Center Operations Specialist

Data Center Operations Specialist Why Nasdaq When you work at Nasdaq, you’re working for more open and transparent markets so that more people can access opportunities. Connections can be made, jobs can be built, and communities can thrive. We want all our employees to have access to opportunities, too. That means planning for career growth, ensuring you have the tools you need, and promoting an inclusive culture where we’re all valued for our outstanding perspectives. Here, you will work for a global tech leader committed to breaking down barriers to expansive prosperity. We see technology as a means to free people up to work together more efficiently and optimally by centralizing data, analytics, and market intelligence. Here, we’re committed to building a more diverse and inclusive workforce. Not only is it our responsibility to do better, but we also need representative voices to power the fresh thinking that is vital for our business and our clients. Who We Are We are looking for a Data Center Operations Specialist to join our Data Center team in Stockholm! Our global data center team is a diverse and dedicated group of experts responsible for ensuring the reliability, security, and efficiency of our data center operations worldwide. Comprised of data center managers, operations specialists and operations technicians, our team works closely to uphold our core values of reliability, security, collaboration, and innovation. Key responsibilities include infrastructure management, incident response, security and compliance, capacity planning, documentation and reporting, and vendor management. Our team has achieved notable milestones through their efforts, such as maintaining high uptime percentages, implementing robust security frameworks, and completing infrastructure upgrades. Looking ahead, our team is focused on initiatives to support business growth, enhance monitoring and automation capabilities, and further improve security and compliance practices. We thank our team members for their hard work and dedication in ensuring the success of our organization in the digital age. What You Will Do As a Data Center Operations Specialist, you will be responsible for ensuring the smooth and efficient operation of our data center facilities. You will play a critical role in maintaining the integrity, availability, and security of our infrastructure to support the needs of our organization and its customers. You will provide technical support to engineers and scientists in areas such as production, operations, maintenance, safety, testing, process improvement or product development. Your role and responsibilities Be responsible for the day-to-day operation and maintenance of data center infrastructure, including servers, networking equipment, storage systems, and power and cooling systems. Monitor performance metrics and conduct routine inspections to ensure optimal functionality Implement and enforce security measures and protocols to safeguard data center assets and sensitive information. Ensure compliance with industry standards and regulatory requirements Maintain accurate documentation of data center configurations, procedures, and operational activities. Generate regular reports on key performance indicators, uptime statistics, and incident resolution metrics Coordinate and implement changes to data center infrastructure per established change management processes. Ensure changes are properly planned, tested, and documented to minimize risks and impact. Monitor resource utilization and capacity levels within the data center environment. Collaborate with stakeholders to forecast future capacity requirements and plan for scalability and growth as needed What We Expect Education Required: Bachelor’s degree or Certificate in Computer Science, MIS or other related field, or equivalent work experience in Data Center, Network or Computer Operations. Around 5 years of previous experience working in a data center or similar critically important environment Excellent problem-solving skills and the ability to deliver under pressure. Strong organizational skills with great attention to detail Familiarity with data center best practices, industry standards, and compliance requirements Solid understanding of data center hardware, software, and networking technologies Effective communication skills and the ability to collaborate with cross-functional teams What happens now? If you think you would thrive in this role, we would love to hear from you! This is a full-time position in Väsby/Stockholm. Please submit your application in English as soon as possible, but no later than April 31. The selection process is ongoing, and we might close the position earlier than the last application date. Nasdaq offers our employees a strong compensation package including an annual bonus, equity grant, and access to an employee stock purchase program. We advocate flexible ways of working and have a hybrid remote/in-office setting with a minimum of 2 days per week in the office. Come as You Are Nasdaq is an equal opportunity employer. We positively encourage applications from suitably qualified and eligible candidates regardless of age, color, disability, national origin, ancestry, race, religion, gender, sexual orientation, gender identity and/or expression, veteran status, genetic information, or any other status protected by applicable law. We will ensure that individuals with disabilities are provided reasonable accommodation to participate in the job application or interview process, to perform essential job functions, and to receive other benefits and privileges of employment. Please contact us to request an accommodation. Apply online: http://nasdaqinc.contacthr.com/136751059

22 april 2024
Sista ansökan:
22 maj 2024
Dataskyddssamordnare till serviceförvaltningen

Ref: 20240715 Nu söker vi efter en dataskyddssamordnare!  Vill du vara med och bidra till att utveckla dataskyddsarbetet i Malmö stad tillsammans med andra engagerade medarbetare? Då ska du söka tjänsten som dataskyddssamordnare på serviceförvaltningen som ansvarar för stadens IT, här har du en möjlighet att göra skillnad!  Arbetsuppgifter Vad kommer du ha ansvar för?   I din roll som dataskyddssamordnare kontrollerar du att personuppgifter behandlas på ett korrekt och lagligt sätt i serviceförvaltningens verksamheter. Du ansvarar för att vidareutveckla och kvalitetssäkra arbetssätt och processer inom dataskyddsområdet samt ansvarar för att registerförteckningen är uppdaterad. Du kommer att ge råd och stöd i juridiska frågor med inriktning mot dataskydd och skyddet av personuppgifter. Du ansvarar för att säkerställa att verksamheterna genomför riskanalyser av sina personuppgiftsbehandlingar och dokumenterar och följer upp vidtagna åtgärder. Du är förvaltningens kontaktperson och har kollegor i förvaltningens olika verksamheter som samtalspartners. Du representerar förvaltningen i stadens nätverk och gentemot stadens dataskyddsombud. Du utreder, hanterar och rapporterar personuppgiftsincidenter till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Du kommer även att hantera begäran om tillgång, radering och rättelse av personuppgifter. Som dataskyddssamordnare håller du även utbildningar för chefer och medarbetare så att vi upprätthåller god kompetensnivå.  Vem kommer du jobba tillsammans med?  Du välkomnas till kvalitetsgruppen, en av tre grupper på avdelningen. Kvalitetsgruppen består idag av sju personer som arbetar bland annat med juridik, informationshantering och nämndsadministration. Vi stöttar varandra, samarbetar och använder vår kompetens där den bäst gör nytta. Du kommer att på avdelningen arbeta tätt tillsammans med informationssäkerhetssamordnare, jurist och arkivarie samt med förvaltningens dataskyddskoordinatorer ute i verksamheterna.    Kvalifikationer Vi söker dig som har minst en kandidatexamen vid universitet/högskola inom relevant område för tjänsten eller annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har en juristexamen. Rollen kräver att du har mycket goda kunskaper om lagstiftningen inom dataskydd, offentlighet och sekretess och informationssäkerhet. Vidare krävs det att du är van vid att arbeta i olika IT-miljöer. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av juridiskt arbete eller arbete med GDPR i offentlig verksamhet. Det är meriterande om du har arbetat med informationssäkerhet och hållit utbildningar.  Du har mycket god digital kompetens som innebär att det är naturligt för dig att använda datorn som arbetsredskap och hjälpmedel. För rollen krävs mycket goda kunskaper i svenska, i tal och skrift, samt goda kunskaper i engelska, i tal och skrift.  Vem letar vi efter?  För att lyckas i uppdraget är du strukturerad, kan organisera och planera ditt arbete. Du tar initiativ, är handlingskraftig och lösningsfokuserad i det dagliga arbetet. Vi söker dig som är relationsbyggare, har gott självledarskap, är kommunikativ och driver på. Du är bra på att bibehålla och skapa nya kontakter och gillar att samarbeta för att nå bästa resultat i arbetet. Du har en förmåga att inta många olika perspektiv och se helheten. Rollen innebär många kontakter, internt och externt, därför är det viktigt att du uttrycker dig på ett enkelt och tydligt sätt med fokus på målgruppen. Ditt arbete präglas av eget ansvar och stor delaktighet.  Om arbetsplatsen Hos oss bidrar varje medarbetare med sin unika kompetens till vårt samhällsuppdrag. Totalt på avdelningen kommer vi att bli 24 stycken och har avdelningsmöten och arbetsplatsträffar ihop.  Vi har ett tillitsbaserat och flexibelt arbetssätt, vilket bland annat innebär att vi erbjuder möjligheten till distansarbete. Vi erbjuder ett roligt, omväxlande och utvecklande arbete med många kontaktytor och samarbetspartners, såväl internt som externt. Vi delar glatt med oss av vår kompetens och stöttar dig gärna när behov finns. Vi är ett kreativt, målinriktat och skönt gäng i blandade åldrar där humor tar stor plats. Det skrattas mycket och en och en annan aw blir det för den som vill.   Serviceförvaltningen är uppdelad i fem avdelningar och erbjuder allt från färdtjänst till IT och att svara medborgarna i Malmö stads kontaktcenter. Vi underhåller gator, parker, grönytor och stränder, förvaltar Malmö stads alla byggnader och ser till att våra skolelever får bra och näringsrik mat. Tillsammans är vi en smart servicepartner till staden. Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här. Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb Information om tjänsten Anställningsform: Tillsvidareanställning Omfattning: Heltid Antal tjänster: 1 Tillträde: Enligt överenskommelse Möjlighet till distansarbete: Ja, delvis Övrigt Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.  Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

17 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Spännande möjlighet för en erfaren IT-säkerhetsspecialist

Är du en erfaren IT-säkerhetspecialist med erfarenhet av systematiskt IT-säkerhetsarbete inom en högsäkerhetsorganisation? Då kan vi ha ett riktigt spännande jobb för dig! Vi söker nu för kunds räkning en erfaren IT säkerhetsspecialist för en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning. Placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer. Ansvarsområden: Som IT-säkerhetsspecialist kommer du att få utmanande och dynamiska arbetsuppgifter, med fokus på den omfattande IT-säkerhetsramen inom organisationen. Dina uppgifter kommer att innebära att leda, samordna, övervaka och ytterligare förbättra organisationens IT-säkerhetsoperationer. Du kommer även att ha möjlighet att delta i olika aspekter av operativ säkerhet, särskilt inom signalsskyddsområdet. Ditt arbete kommer att omfatta en mix av operativa och strategiska uppgifter, vilket kräver en hög grad av samarbete både internt inom organisationen och med externa intressenter. Viktiga ansvarsområden inkluderar: - Utveckla organisationens övergripande IT-säkerhetsprocesser och styrande dokument relaterade till IT-säkerhet. - Ge råd och stöd till organisationen avseende IT-säkerhet. - Granska, övervaka och utvärdera effektiviteten av IT-säkerhetsåtgärder. - Planera och genomföra riskbedömningar. - Identifiera relevanta IT-säkerhetsåtgärder. - Planera och genomföra skräddarsydda utbildningssessioner eller andra kommunikationsinsatser relaterade till IT-säkerhet. Kvalifikationer: Vi söker kandidater som har: - En akademisk bakgrund motsvarande BSc eller MSc inom informationssäkerhet, datavetenskap, cybersäkerhet eller relaterade områden. - Minst tre års yrkeserfarenhet inom IT-säkerhet, informationssäkerhet, cybersäkerhet eller andra relevanta områden. - Stark kunskap om aktuell lagstiftning inom IT-säkerhet och säkerhetsskyddsdomänen. - Kännedom om ISO 27001/2, särskilt säkerhetsåtgärder och tekniker. - Kompetens i att etablera och övervaka tekniska och administrativa IT-säkerhetslösningar. - Förmåga att förstå och analysera affärsprocesser ur ett säkerhetsperspektiv. - Erfarenhet av att planera och leverera presentationer/utbildningar för olika målgrupper och att leda workshops eller möten. - Starka kommunikationsfärdigheter på svenska och engelska. Om du har ytterligare erfarenhet eller expertis inom områden som signalskydd, krypteringsteknik, ackreditering eller andra relevanta områden, betraktas det som fördelaktigt. Det här är en fantastisk möjlighet för en person som brinner för att bidra till IT-säkerhetsområdet och strävar efter att göra en meningsfull påverkan i en utmanande och givande miljö. Vid frågor angående tjänsten är du varmt välkommen att kontakta Maria von Sterneck på [email protected] Varmt välkommen med din ansökan idag!

16 april 2024
Sista ansökan:
16 maj 2024
Privacy Officer

Privacy Officer till Aros Kapital i Göteborg Brinner du för GDPR? Är en stark motivationsfaktor hos dig att få driva, koordinera och påverka dina hjärtefrågor i en snabbfotad organisation? Då kan detta vara nästa utmaning för dig! Vi söker nu en Privacy Officer till vårt kontor i Göteborg som vill vara med på vår tillväxtresa framåt! Om bolaget Sedan 2004 har Aros Kapital varit en viktig aktör inom företagsfinansiering. Genom en hög personlig service, stark närvaro, effektiva system och processer erbjuder vi våra kunder ett specialiserat utbud av tjänster som innefattar fakturaköp, företagslån, fastighetslån, inlåning och leasing. Vi fokuserar på B2B – företagsfinansiering och arbetar dedikerat för att hjälpa företag att utveckla och förverkliga sina drömmar. Idag består Aros Kapital av ca 110 medarbetare som jobbar från våra olika kontor i Göteborg, Stockholm, Örebro, Oslo och London. Huvudkontoret är placerat i Göteborg. Aros Kapital är ett kreditmarknadsbolag som ägs av Mellby Gård. Företagskulturen präglas av professionalism, engagemang, entreprenörskap och gemenskap. På Aros Kapital är våra medarbetare viktiga – därför är det naturligt att erbjuda ett brett förmånspaket och förespråka för en varm och inkluderande stämning på jobbet. Om rollen Som Privacy Officer kommer du äga ansvaret för att driva och leda det interna GDPR-arbetet framåt. Det innebär exempelvis att säkerställa att verksamheten följer och implementerar tillämplig personuppgiftslagstiftning på ett korrekt sätt, stötta behandlingsansvariga, samt utbilda och koordinera utbildningsinsatser. Utöver detta kommer du även vara en viktig nyckelspelare i arbetet med verksamhetens arbete med Outsourcing och andra regelverk kopplade till detta. I den här rollen kommer du att tillhöra Operation för att få en bred palett över samarbetspartners inom organisationen. Du kommer även att jobba nära bolagets Legal och DPO för stöttning. Dina arbetsuppgifter inkluderar bland annat; • Kontrollera, stötta och driva frågor kopplade till personuppgiftsbehandlingar • Säkerställa att bolaget efterlever lagkrav kopplade till personuppgiftsbehandling • Utbilda, koordinera och implementera utbildningsinsatser • Vid behov vara kontaktperson för Integritetsskyddsmyndigheten Om dig För att lyckas i den här rollen behöver du ha relevant kandidat eller masterexamen, exempelvis inom ekonomi, IT eller juridik. Du behöver ha minst 1-3 års erfarenhet av att arbeta med dataskyddsfrågor utifrån gällande lagstiftning och har drivit GDPR-projekt självständigt. Har du erfarenhet av bank- och finansbranschen är detta mycket meriterande. Som person tror vi att du är en driven, självgående person som känner dig trygg i de aktuella regelverk och lagar som är förknippade med området. Kanske har du arbetat som konsult några år och är nu redo att ta klivet till tryggheten i en anställning? Vi ser gärna att du har förmågan att vara flexibel och anpassningsbar och har lätt för att sätta dig in i nya situationer och skapa dig en helhetsbild. Givetvis är du en positiv person med en ”can-do” attityd. Eftersom Aros Kapital har verksamhet både i Norge, Sverige och England är det en självklarhet att du kan kommunicera obehindrat – både i skrift och tal – på svenska och engelska. Ta chansen! Du erbjuds ett spännande arbete i en snabbrörlig och dynamisk organisation där det finns en stor utvecklingspotential både inom tjänsten och företaget. Förutom att Aros sitter i ett modernt och centralt kontor på 26:e våningen i Gårda i Göteborg, erbjuder Aros förmåner så som ett generöst friskvårdsbidrag, sjukvårdsförsäkring, tjänstepension, frukost och massage på jobbet. Låter det som att Aros Kapital är din nästa arbetsgivare? Skicka in din ansökan redan idag! Urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag som är den 30 april. Tillträde snarast möjligt, enligt överenskommelse. Vi ser med glädje fram emot just din ansökan!

12 april 2024
Sista ansökan:
30 april 2024
Utvecklingsledare informationssäkerhet och dataskydd

Enkel och hållbar vardag i en öppen stad där alla kan vara delaktiga – det är vår vision! Demokrati och medborgarservices uppdrag är att stötta stadens verksamheter i att utveckla och utföra service till boende, besökare och företag samt i att skapa förutsättningar för invånarnas demokratiska delaktighet och inflytande. Det innebär att vi ansvarar för Göteborgs Stads kontaktcenter, ger metodstöd för service- och demokratiutveckling och samordnar och utvecklar externa digitala kanaler som till exempel goteborg.se. Vi driver stadens medborgarkontor, Teckenspråksforum, Regnbågshuset och Romano Center i Väst, som är ett romskt informations- och kunskapscenter. Vi erbjuder också konsumentrådgivning och budget- och skuldrådgivning. Dessutom ansvarar vi för Göteborgs Stads överförmyndarverksamhet. På vår förvaltning är vi drygt 250 medarbetare. ARBETSUPPGIFTER Demokrati och medborgarservice är en förvaltning med två nämnder, nämnden för demokrati och medborgarservice och överförmyndarnämnden. Vill du leda och utveckla vårt arbete inom informationssäkerhet? Vi söker nu en driven utvecklingsledare informationssäkerhet och dataskydd. Som utvecklingsledare för informationssäkerhet och dataskydd har du en central roll i att leda och samordna vårt arbete inom dessa områden. Du driver förvaltningens utveckling mot ett systematiskt och riskbaserat informationssäkerhetsarbete och är vår expert inom dataskyddsförordningen och relaterad lagstiftning. Dina ansvarsområden inkluderar: • Att stötta, leda och samordna förvaltningens arbete med informationssäkerhet och dataskydd. • Att fungera som förvaltningens dataskyddskontakt och ge rådgivning till verksamheterna. • Att bidra med perspektiv, kunskap och erfarenheter för att säkerställa att våra tjänster och arbetssätt uppfyller riktlinjer och lagar. • Att utforma, implementera och förvalta metoder och rutiner för förvaltningens arbete kring informationssäkerhet. • Att leda internkontroller, informationsklassningar, riskanalyser och konsekvensbedömningar samt tillhörande åtgärdsarbete och incidenthantering. • Utbilda medarbetare och chefer samt samarbeta med andra enheter och nätverk inom staden. Tjänsten tillhör enheten för IT, lokaler och säkerhet som är en del av stödavdelningen ekonomi och internservice. Tillsammans arbetar vi för att chefer och medarbetare ska få en enklare och mer hållbar vardag. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning alternativt arbetslivserfarenhet som bedöms likvärdig. Vi vill att du har erfarenhet av liknande roller och arbetsuppgifter, gärna inom offentlig verksamhet. Goda kunskaper om dataskyddsförordningen, offentlighets- och sekretesslagen samt cybersäkerhetslagen (NIS 2) är också krav. Du behöver ha förmåga att hantera juridiska frågeställningar och bearbeta juridisk information. Vi ser gärna att du tidigare genomfört större förändringar inom informationssäkerhetsarbetet i en regelstyrd verksamhet. Erfarenhet av att leda projekt är också meriterande, liksom vana att ta fram riktlinjer och rutiner och implementera dem i ett befintligt ledningssystem. Har du kunskap om ledningssystem för informationssäkerhet (LIS), ISO 27000 eller andra standarder inom området är det också ett plus. Som person är du driven, tar initiativ och ansvar för att arbetet går framåt, oavsett om du arbetar ensam eller tillsammans med andra. Eftersom du har unik kompetens på förvaltningen behöver du ha god förmåga att självständigt och strukturerat planera, genomföra och följa upp ditt arbete. För att lyckas i rollen behöver du också på ett pedagogiskt sätt kunna förklara ditt expertområde på ett lättförståeligt sätt. Du har en hög servicenivå med en vilja att hjälpa andra och du anstränger dig för att hitta lösningar på problem. Du har lätt för att bygga relationer och sätta dig in i verksamheternas och medborgarnas behov. Vi erbjuder en spännande och utmanande roll i en organisation som värdesätter din kompetens och engagemang. Du kommer att få möjlighet att påverka och bidra till vår fortsatta utveckling inom informationssäkerhet och dataskydd. Sök nu och bli en del av vårt team som arbetar för en säkrare och mer hållbar digital utveckling! ÖVRIGT Vi erbjuder en arbetsplats med en kund- och serviceorienterad arbetsplatskultur med verksamheter i kontinuerlig utveckling. Vi har medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Förvaltningens lokaler ligger centralt i Göteborg. Vi vill att vår förvaltning ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem för att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan. Vi undanber oss vänligt men bestämt samtal från försäljare av ytterligare platsannonser och rekryteringstjänster.

12 april 2024
Sista ansökan:
28 april 2024
2. IT-Försvarsförbandet söker Stf Avdelningschef

OM TJÄNSTEN Vill du värna om Sverige och vår rätt att leva som vi själva väljer i en digitaliserad värld? Vi söker nu en Stf Avdelningschef till 2. IT-försvarsförbandet (ITF). 2.ITF är ett förband under uppstart där cybersäkerhet är kärnverksamheten. Vi verkar för att försvara Försvarsmaktens IT-system genom både proaktiv uppsökande verksamhet och reaktiv hantering av IT-säkerhetsincidenter.   Huvudsakliga arbetsuppgifter Som Ställföreträdande Avdelningschef hos oss, kommer du stödja vår avdelningschef i dennes uppgifter med att leda och utveckla cyberförmåga inom egen avdelning. Du är aktiv i avdelningens dagliga verksamhet där tyngdpunkten ligger på att säkerställa avdelningens och medarbetarnas operativa och tekniska förmåga samtidigt som du driver förmågeutvecklande projekt. I arbetsuppgifterna ingår att upprätta och införa rutiner och stående order för avdelningens verksamhet. Befattningen innebär att du ska kunna ersätta avdelningschefen i dennes frånvaro, vilket innefattar att ha personalansvar över cyberförsvarsspecialister samt säkerställa att de kan lösa sina anbefallda uppgifter. Hos oss kommer du till en arbetsmiljö som präglas av nyfikenhet, öppenhet och ständig utveckling. Kompetenskrav • Officer eller annan relevant civil utbildning • Erfarenhet från chefsbefattning med personalledningsansvar • Grundläggande IT-förståelse och ett intresse av att fördjupa dina kunskaper inom cyberområdet • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska • B-körkort Meriterande • Erfarenhet av att arbetsleda militär personal eller civilia specialister • Erfarenhet av arbete inom cyberområdet • Erfarenhet av insatsledning Personliga egenskaper Vi söker dig som är trygg i din roll som ledare och ödmjuk inför de uppgifter du får till dig. Vi söker dig som tycker det är viktigt att skapa tillit och förtroende till dina medarbetare. Du gillar varierande arbetsdagar, har hög integritet, god samarbetsförmåga och är flexibel. Vad vi kan erbjuda dig • Ett viktigt och stimulerande arbete där du dagligen bidrar till Sveriges säkerhet • Tid, möjlighet och verktyg för att kunna lösa de tilldelade arbetsuppgifter till den nivå som krävs • En arbetsplats som präglas av en stark gemenskap • Personlig kompetensutveckling inom området • Möjlighet att träna upp till tre timmar i veckan på arbetstid • Stort fokus på bra balans mellan arbete och privatliv   Övriga krav Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos 2.ITF för andra personer än dina närmast berörda. Anledningen till att vi ber dig vara återhållsam med informationen är att det finns tjänster vid förbandet som omfattas av sekretess. För anställning vid Försvarsmakten krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer nationell och internationell arbetsskyldighet. Tjänsten har kombattantstatus vilket innebär att du skall kunna hantera och bruka vapen. Denna utbildning får du hos oss. En säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Urvalsprocessen kommer att kompletteras med arbetspsykologiska tester.   Anställningsform: Tillsvidareanställning, 6 månaders provanställning tillämpas för dig som f n inte är anställd inom Försvarsmakten Placeringsort: Linköping  Tillträde: Enligt överenskommelse   Välkommen in med din ansökan senast den 12 maj. Din ansökan skall innehålla CV samt ett personligt brev där du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav. Ansökan skickas till: [email protected], ange referens 2410 på din ansökan.   Obs. Ansökningsanvisningen nedan är felaktig använd mailen ovan Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband, FMTIS, säkerställer Försvarsmaktens förmåga att kommunicera och leda - dygnet runt, året om. Förbandet har ett samlat ansvar för Försvarsmaktens tekniska ledningssystem som stödjer militära insatser till sjöss, på land och i luften – i Sverige och utomlands. Förbandet har över 1 800 medarbetare på mer än 30 orter runt om i landet. Läs mer på https://jobb.forsvarsmakten.se/fmtis En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras samt att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

11 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
IT-säkerhetsspecialist | Karlskoga | Experis

Har du erfarenhet och expertis inom IT-säkerhet? Vi söker för närvarande efter en IT-säkerhetsspecialist till kommande uppdrag i Karlskoga. Är du redo för ett spännande konsultuppdrag där du får möjlighet att bidra till vår kunds framgång? Varmt välkommen med din ansökan! Vi letar efter dig som är intresserad av att bli anställd som konsult hos oss på Experis. Som IT-säkerhetsspecialist har du en central roll i att garantera att IT-system och lösningar uppfyller högsta säkerhetsstandard. Du agerar som en bro mellan IT och verksamhet samt deltar aktivt i projekt där IT-säkerhet är av yttersta vikt. Din profil Vi söker dig med erfarenhet av informationssäkerhet med god förmåga att identifiera, utvärdera och hantera säkerhetsrisker samt sårbarheter i IT-system och infrastruktur. Som person ser vi att du är analytisk, noggrann och ansvarstagande. Du är nyfiken och vill ständigt lära dig mer om IT-säkerhetens värld och de senaste hoten och teknikerna. Du kan tydligt och effektivt kommunicera och förklara komplexa säkerhetskoncept till både tekniska och icke-tekniska medarbetare. Tjänsten kräver att man är fysiskt på plats hos kunden, därför ser vi att du är bor i närheten av Karlskoga och är öppen för att pendla dagligen. Innan start av tjänsten kommer säkerhetsklassning att genomföras. För att lyckas i rollen förväntar vi att du har: * Erfarenhet av arbete inom IT-säkerhet eller relaterade områden * Goda kunskaper om nätverkssäkerhet, systemarkitektur, brandväggar, kryptering, säkerhetsprogramvara och verktyg * Erfarenhet av att genomföra riskbedömningar och sårbarhetsanalyser * Förmåga att implementera och övervaka säkerhetsåtgärder och protokoll * Förståelse för olika IT-säkerhetsregler och standarder * En relevant akademisk examen inom datavetenskap, informationssäkerhet eller liknande område * Mycket goda kunskaper i svenska och engelska Det är meriterande om du har: * Certifiering inom CISSP, CCSP eller andra relevanta inom IT-säkerhetsområdet Om Experis Experis är ett ledande, globalt konsultbolag inom IT/Tech med över 600 konsulter på uppdrag i Sverige och 22 000 konsulter runt om i världen. Via Experis får du tillgång till en stor variation av spännande uppdrag hos våra intressanta kunder inom både privat och offentlig sektor. Du kan anta uppdrag genom ditt eget bolag eller som tillsvidareanställd konsult. På Experis blir du en i teamet och får tillgång till ett brett nätverk av kollegor inom ditt kompetensområde. På Experis får du en personlig konsultchef och kontinuerlig kompetensutveckling så att du kan hålla dig ajour med ny teknik. Experis, som är en del av ManpowerGroup, har ett långsiktigt hållbarhetsarbete (Working to change the world - ESG strategy) med målsättningen att bidra till att lösa kompetensbristen av bland annat IT-resurser. Vi på Experis är ett värderingsstyrt bolag, och allt vi gör genomsyras av våra värderingar People, Knowledge och Innovation. People | Vi inkluderar och välkomnar alla oavsett roll, funktion eller ansvar. Vi värderar kompetens och har förtroende för att individen tar eget ansvar och levererar inom ramen för sin rollbeskrivning. Vi är prestigelösa och vårt arbetsklimat bygger på öppenhet och trygghet. Knowledge | Vi har ett "growth mindset" och håller oss relevanta på marknaden genom att ständigt förflytta och höja vår egen kompetens, våra konsulters samt våra lösningar/erbjudanden. Innovation | Vi vågar testa nytt och misslyckas. Det kräver mod. Vi har ett utifrån och in-fokus och arbetar hela tiden med värdeskapande aktiviteter för våra målgrupper. Vad kan vi erbjuda dig? På Experis är vi stolta över våra konsulter och tillsammans hittar vi rätt utmaningar för dig. Vi har höga förväntningar på dig, men i gengäld erbjuder vi dig goda utvecklings- och karriärmöjligheter. Förutom möjligheten att utveckla dina kunskaper ute på spännande uppdrag erbjuds du provanställning enligt kollektivavtal, marknadsmässig månadslön, reglerad semester och semestersättning, friskvårdsbidrag, tjänstepension och försäkring, samt många andra förmåner - precis som det alltid ska vara. Frågor? Varmt välkommen med din ansökan genom att registrera ditt CV via länken till höger. Urval sker löpande så ett tips är att skicka in din ansökan redan idag. Har du frågor om uppdraget eller om rollen som konsult, är du välkommen att maila Ebba Folkesson på [email protected].

10 april 2024
Sista ansökan:
10 maj 2024
IT-säkerhetsansvarig till Socialstyrelsen

Vill du vara med på en spännande resa? Vi är just nu inne i en utvecklingsfas där vi ska möta dagens och morgondagens krav på en modern IT-verksamhet. Nu söker vi en IT-säkerhetsansvarig! Om tjänsten Som IT-säkerhetsansvarig kommer du att samordna samtliga IT-säkerhetsfrågor på Socialstyrelsen och driva IT-säkerhetsfrågor på strategisk, taktisk och operativ nivå i enlighet med Socialstyrelsens ledningssystem och krav som ställs från MSB och andra myndigheter. Du har ett nära samarbete med myndighetens informationssäkerhetsansvarig samt säkerhetsskyddsorganisation där du inom vissa frågor rapporterar till säkerhetsskyddschefen. Som IT-säkerhetsansvarig är du ett specialiststöd till förvaltningsledare och projektledare när det gäller löpande arbete inom IT-säkerhetsområdet samt vid granskning och godkännande av nya informationssystem. I rollen som IT-säkerhetsansvarig kommer du få jobba löpande med risk- och säkerhetsanalyser och även agera specialist inom projekt och förvaltning för att driva ett proaktivt IT-säkerhetsarbete. Du kommer medverka i godkännandeprocessen för nya informationssystem genom exempelvis RSA och leda arbetet kring hantering av IT-säkerhetsincidenter. Rollen innebär att du deltar i utformningen av myndighetens IT-säkerhetsarkitektur samt vidareutvecklar och dokumenterar interna rutiner och processer kopplat till IT-säkerhet. Du kommer kontinuerligt få utbilda verksamheten i IT-säkerhet samt ansvara för uppföljning av regelverk och kravställning kopplat till IT-säkerhet. I rollen ingår det även att medverka som IT-säkerhetsspecialist vid upphandlingar samt omvärldsbevaka inom IT-säkerhetsområdet. Du kommer att tillhöra Enheten för IT Förvaltning och utveckling som är en del av myndighetens IT-funktion men du kommer att arbeta för hela myndigheten. Om dig För att lyckas i rollen på är det viktigt att du arbetar bra med andra människor och att du är lyhörd. Du är mycket tydlig i din kommunikation och säkerställer alltid att berörda parter förstår vad som förväntas av dom. Du kommer att arbeta med komplexa frågor så det är viktigt att du har en förmåga att göra rätt avvägningar och prioriteringar och att du väger samman information och olika typer av hänsynstaganden och visar omdöme vid uttalanden, agerande och beslut. Vi söker dig som har: • relevant utbildning inom IT eller motsvarande kunskaper som du fått genom arbete som vi bedömer likvärdig • minst tre års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter • mycket goda kunskaper om innebörden av MSB FS 2020:7 • kunskap om vedertagna it-säkerhetsramverk, exempelvis NIST, CIS 18 och MITRE ATT&CK • kunskap om lagar och regler gällande informationssäkerhet (offentlighets- & sekretesslagen, säkerhetsskyddslagen, GDPR) • god kunskap om metoder för risk- och informationshantering genom ex. LIS • goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift. Det är meriterande om du även har: • operativ erfarenhet av ISO 27001/27002, PCI DSS samt GDPR • erfarenhet av IT-säkerhetsarbete kopplat till agila systemutvecklingsmetoder • Akademisk utbildning Bra att veta Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med provanställning i sex månader. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm. Din tjänstetitel blir IT-säkerhetsansvarig och din placering är på avdelningen för verksamhetsutveckling, stöd och service, enheten för IT förvaltning och utveckling. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Du behöver inte skicka ett personligt brev. Har du frågor om tjänsten vänligen kontakta då enhetschef Åsa Stridsman, [email protected]. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Klara Renberg. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och [email protected] för fackförbundet ST. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00. Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan. Välkommen med din ansökan senast den 30 april 2024

9 april 2024
Sista ansökan:
30 april 2024
Konsult inom cybersecurity

Den digitala transformationen har obegränsade möjligheter men med det följer också en hotbild - vill du arbeta i framkant och vara en del av en säker utveckling? Här finns stor potential för dig som vill arbeta med cybersecurity inom svensk industri och utveckla dina tekniska kompetenser inom området. Låter det lockande att göra detta tillsammans med branschens skarpaste hjärnor? Då är det här du ska vara! Det här blir din rollVi söker nu en konsult inom cybersecurity med fokus på automation. Du kommer hjälpa våra kunder att säkra sina system för att effektivt och mer riskfritt kunna driva sin organisation framåt. Du kommer lösa tekniska problem kopplat till säkerheten hos våra kunder och antagligen vara inblandad i flera uppdrag/projekt samtidigt. Vi arbetar ofta i team med en blandning av seniora och juniora kollegor. Det kan exempelvis handla om att: Stödja kunder inom IT/OT och informationssäkerhet, t.ex. i form av behovsanalys, kravställning, design och arkitektur. Göra GAP-analyser för att identifiera säkerhetsrisker och lösa dessa tekniska utmaningar. Felsöka och administrera IT/OT-system. Konfigurera servrar, virtuella miljöer, brandväggar och nätverk. Så här kommer du att briljeraVi tror att du, precis som vi, har ett genuint teknikintresse – kalla oss gärna tekniknördar. Det handlar om att du vill fördjupa dig i de tekniska problemen, hitta alternativa lösningar och förstå konsekvenserna av vad man gör och inte gör. Som person är du en påhittig doer som gärna samarbetar tillsammans med andra för att dela kunskap och hitta alternativa lösningar. För att lyckas i rollen: Har du 5 års erfarenhet eller mer inom informationssäkerhet. Har du erfarenhet av att sätta upp olika säkerhetslösningar. Har du kunskap om olika säkerhetsstandarder som t.ex. NIS2, ISO27001 och vad man behöver göra rent tekniskt för att uppfylla kraven. Brinner du för samhällskritisk verksamhet inom industrin och bryggan mellan IT/OT. Har du goda kunskaper i både svenska och engelska (tal och skrift). Har du även certifiering så som CISSP, CompTIA och CSNA är det meriterande. Har du bakgrund/kunskap inom automation är det också meriterande. Att vara en del av Team PVVi är mycket stolta över att vara ett certifierat Great Place To Work-företag, vilket placerar oss bland de bästa arbetsgivarna i Sverige. Att vi även är med på topplistan för Sveriges Bästa Arbetsplatser är ett kvitto på den fantastiska arbetsplatskultur vi gemensamt skapar varje dag. Det är våra medarbetare som är grunden till vår framgång och vi brinner för att utveckla och utvecklas. Hos oss är det stort fokus på att dela kunskap och alla driver sin egen utveckling i vardagen kombinerat med hur vi som företag arbetar med kompetensutveckling. Vi är engagerade, inte bara i arbetet vi utför utan även för medarbetarens vardag i sin helhet. Om vi mår bra och har roligt tillsammans så presterar vi bättre tillsammans. Därför lägger vi stor vikt på planering av arbete, ersättning vid föräldraledighet och olika friskvårdsaktiviteter för att nämna några exempel. AnsökanOm du tror att vi är rätt arbetsplats för dig och att du är rätt för oss, skicka in din ansökan redan idag! Urval sker löpande. Tillträde sker enligt överenskommelse. Om du har frågor om denna tjänst, välkommen att kontakta Magnus Rosendahlpå 076 142 05 61 eller [email protected]. Vi har för denna rekrytering valt strategi och undanber oss därför samtal från rekryterings-, bemannings- och annonseringsföretag.

8 april 2024
Sista ansökan:
25 september 2024