Junior projektledare och samordnare cybersäkerhetsområdet vid MSB

MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Vi stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till beredskap och motståndskraft. Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Den 1 januari byter vi namn till Myndigheten för civilt försvar. Vill du bidra till utvecklingen av ett cybersäkert samhälle i en föränderlig tid? Då kanske du är vår nästa kollega! Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter Ditt arbetsområde är att för MSB:s räkning tillsammans med enhetschef och ytterligare medarbetare arbeta med projektledning och samordning såväl inom MSB som inom ramen för det nationella cybersäkerhetscentret, NCSC. Arbetet består i att stödja i projektarbete samt delta som projektledare i arbeten med regeringsuppdrag inom MSB. Arbetet ska ske i dialog med FRA/NCSC och övriga berörda myndigheter. Arbetet består även i att samordna och delta i arbetet i arbetsgrupper inom ramen för NCSC och verksamheterna för strategisk cybersäkerhet respektive operativ cybersäkerhet vid MSB. Arbetet består även av att delta i uppföljning och utveckling av processer- och av den verksamhetsutveckling som sker inom verksamheten för strategisk cybersäkerhet såväl som inom FRA/NCSC. En viktig del i arbetet består av att bygga relationer där ditt ansvarsområde bland annat kommer att bestå av att stödja enhetschefen och projektledare med information om det strategiska och operativa cybersäkerhetsarbetet som bedrivs inom såväl MSB som NCSC. Eftersom verksamheten är i en förändringsfas kommer arbetet även att omfatta stöd vid utveckling av metoder, rutiner och arbetssätt i samordningsarbetet. I arbetet ingår även att tillsammans med andra medarbetare på avdelningen utveckla befintliga och nya strategiska partnerskap. Därutöver ingår att företräda MSB och NCSC såväl internt som externt, och i förekommande fall att hålla presentationer och agera föreläsare för stora grupper. Dina kunskaper och kompetenser Vi söker dig som har en högskole- eller yrkeshögskoleutbildning med minst ett års arbetslivserfarenhet av arbete med projektledning, eller har erfarenhet av arbete inom kommunikation eller samordning och stöd till högre ledning. Du har en dokumenterad förmåga att uttrycka dig mycket väl i tal och skrift på både svenska och engelska och du är skicklig på att skriva kärnfulla och ”säljande” texter.  Det är meriterande om du har: - grundläggande kompetens inom området informations- och cybersäkerhet - erfarenhet av analys och privat-offentlig samverkan - erfarenhet av politiskt styrd verksamhet - erfarenhet av arbete i internationella kontexter - erfarenhet av att företräda en organisation och presentera dess budskap inför stora grupper Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/ I ditt arbete är du en nyfiken och driven lagspelare, som samtidigt kan ta egna initiativ och självständigt genomföra aktiviteter från start till mål. Du är utåtriktad och tycker om att knyta kontakter och bygga relationer. Vidare trivs du med kombinationen av att jobba strategiskt, samverka med andra samt med arbetsuppgifter av mer administrativ karaktär. Arbetsprov vid intervjun kommer att tillämpas. Om anställningen Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning. Din placeringsort kommer att vara Stockholm på vårt kontor Tomteboda, resor i anställningen förekommer. Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Om oss Enheten är placerad på avdelningen för Cybersäkerhet och samhällsviktiga kommunikationer på MSB. Vi är idag 5 medarbetare på enheten. Enheten för nationell centersamverkan arbetar idag med samordning, stöd, projektledning och samverkan med såväl näringsliv som myndigheter. En stor del av enhetens arbete består av samordning inom MSB gentemot det nationella cybersäkerhetscentret, NCSC.  Det pågår en utredning om att flytta hela eller delar av cyberverksamheten på MSB till FRA, vilket kan komma påverka tjänstens placering framöver. Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/ Vill du veta mer? Har du frågor kontakta enhetschef Lars-Göran Emanuelson. Facklig företrädare är Carl Önne SACO-S, Jan Herremo ST och Josefin Berglund eller Ann-Britt Paradis SEKO. Samtliga nås via växelnumret 0771-240 240. Välkommen med din ansökan senast den 31 juli 2025! Urvalsarbetet påbörjas i v.33. Det är ditt ansvar som sökande att dokumentera din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som statlig myndighet omfattas vi av offentlighetsprincipen. Det innebär att om någon begär att få kopior på till exempel ansökningshandlingar är vi skyldiga att lämna ut dem.

10 juni 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025
Projektledare informationssäkerhet
Östersunds kommun
Planerare och utredare m.fl.

Tjänsten som Projektledare informationssäkerhet tillhör Sektor Juridik och Säkerhet vid Kommunledningsförvaltningen, med cirka 15 medarbetare. Här finns Östersunds kommuns strategiska samordningsansvar för verksamhetsskydd, brottsförebyggande frågor och civil beredskap samt den juridiska expertisen. Våra kontorslokaler ligger centralt beläget i Östersund. Vi arbetar varierat både på plats och distansoberoende. Ditt nya jobb  Östersunds kommun är mitt i arbetet med införandet av ett ledningssystem för informationssäkerhet och behöver förbereda sig för de utmaningar och möjligheter som NIS2 kommer att innebära. För att ta arbetet med informationssäkerhet till nästa nivå söker vi därför en Projektledare för informationssäkerheten som kan samordna och på plats ute i verksamheterna leda införandet av ledningssystemet. Som strateg kommer du bli en av säkerhetsenhetens 10 medarbetare och tillsammans med säkerhetschefen tillika säkerhetsskyddschefen verka för att utveckla och implementera förutsättningar för ett långsiktigt och systematiskt informationssäkerhetsarbete. Du kommer ha nära samverkan med alla nämnder inom kommunen men även med andra aktörer i samhället. Arbetsuppgifter av både strategisk och operativ karaktär ingår. Du kommer även att stödja kommunens säkerhetsskyddsarbete och genom detta bistå i frågor som rör informationssäkerhet kopplat till säkerhetsskydd. Det kan innebära att du är delaktig i analyser, upphandlingar och bedömningar kopplat till säkerhetsskyddslagstiftning ur ett informationssäkerhetsperspektiv. Vanliga arbetsuppgifter  • utveckla metoder och arbetssätt inom området • samordna arbetet i kommunen inom området samt delta i olika digitaliseringsprojekt • vara uppdaterad på lagstiftning och styrning inom informationssäkerhet • genomföra löpande uppföljningar av efterlevnaden • leda genomförandet av informationsklassificeringar och riskbedömningar samt konsekvensanalyser på plats vid kommunens verksamheter • med din kompetens och erfarenhet ge råd och stöd till verksamheten • planera och genomföra presentationer och utbildningar för att sprida kunskap Din kompetens  • - Kunskap om gällande standarder och regelverk inom informationssäkerhet och erfarenhet av arbete med säkerhetskrav för informationssystem - Erfarenhet av informationsklassificering och riskanalyser - Erfarenhet av framtagande av styrdokument, rutiner och liknande inom informationssäkerhetsområdet - Erfarenhet av incidenthantering av informationssäkerhetsincidenter - Erfarenhet av att etablera eller förvalta ett ledningssystem för informationssäkerhet Vi söker dig  Vi söker dig som har en universitets- eller högskoleutbildning inom ett relevant område som till exempel juridik, systemvetenskap eller som är ingenjör. Det viktiga är att du har förståelse för systematiskt kvalitetsarbete i stora organisationer. Det är meriterande om du har arbetslivserfarenhet inom informationssäkerhet, säkerhetsskydd eller juridik hos kommun, region eller annan offentlig myndighet. För att lyckas i rollen behöver du vara ansvarstagande, strukturerad och ha förmåga att organisera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du ska vara pedagogisk, målmedveten och tycka om att samordna och utveckla komplexa processer och projekt. Du ska kunna förmedla information så att andra förstår och vara bekväm med att tala inför en grupp. Det är också viktigt att du kan skapa goda samarbetsrelationer med andra, såväl inom som utanför organisationen. Anställningen innebär medgivande till säkerhetsprövning och inplacering i säkerhetsklass 2.  Intervjuer kommer att ske i augusti. Eftersom annonsperioden sträcker sig över sommarsemestern rekommenderas att frågor om tjänsten primärt ställs via e-post och att svar då kan ske sporadiskt under vissa perioder.      Så går rekryteringen till Intervjuer kan ske löpande. Vi vill att du bifogar CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Det ber vi dig komplettera med om det blir aktuellt med en intervju. Östersunds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare. Vad erbjuder vi? Östersunds kommun erbjuder dig förmåner så som betald semester från första anställningsåret, semesterväxling, friskvårdsbidrag eller friskvårdstimme. Via vår förmånsportal får du ta del av oberoende pensionsrådgivning och en mängd rabatter och erbjudanden. Du kan dessutom få snabbt och professionellt stöd från olika specialister, som till exempel psykologer, jurister och ekonomer, genom tjänsten Personalstöd. Du kan läsa mer om våra förmåner på vår hemsida: https://www.ostersund.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/sa-har-jobbar-vi/lon-och-formaner.html  Om Kommunledningsförvaltningen I arbetet för ett bättre Östersund har demokrati och utveckling en avgörande roll. Inom Kommunledningsförvaltningen arbetar vi bland annat med medborgarservice och demokratiska uppdrag kopplat till politiken. Här finns också våra näringslivsutvecklare, ekonomer, HR-konsulter, kommunikatörer, IT och administratörer med flera.

10 juni 2025
Sista ansökan:
3 augusti 2025
SENIOR HANDLÄGGARE MED SAMORDNINGSANSVAR VID MUST
Försvarsmakten
Planerare och utredare m.fl.

Om enheten Du blir en del av Must kontor för verksamhetsstöd som består av olika stödfunktioner och som lämnar stöd till så väl interna som externa aktörer. Vid kontoret för verksamhetsstöd finns avdelningen för Kommunikation och Samband, där underrättelse- och säkerhetscentralsektionen är placerad. Huvudsakliga arbetsuppgifter Rollen som senior handläggare passar dig som är en positiv lagspelare med intresse för och kunskap inom ärende- och dokumenthanteringsfrågor, och som vill utvecklas vidare inom detta område. Du trivs med att arbeta med text och information i en tekniktät miljö, samt att vara ett stöd till andra. Du kommer arbeta administrativt och operativt i en teambaserad expeditions- och sambandstjänst. Arbetsuppgifterna som senior handläggare består av att, tillsammans med sektionschef, planera och samordna sektionens dagliga drift och samordna införandet av nya arbetsuppgifter. Den seniora handläggaren deltar även i verksamhets- och bemanningsplanering samt samordnar och följer upp rutiner och planerar och genomför interna möten. Arbetet innebär ett tätt samarbete med övriga seniora handläggare och sektionschef, samt sektionens informationshanterare. Utöver detta arbetar den seniora handläggaren med informationshantering, och förväntas vara en del i sektionens ordinarie arbete under den tid som inte används till samordningsansvaret. Detta innebär bland annat administrativa uppgifter såsom registrering, filhantering och informationsstrukturering i olika IT-system, samt att ta emot och delge information via olika sambandssystem. Att ge god service och stödja andra i organisationen är en viktig arbetsuppgift. De kontakter som du kommer att arbeta med finns både nationellt och internationellt.   Kvalifikationer • Gymnasieexamen med godkända betyg • Relevant arbetslivserfarenhet inom registratur, expedition, sambandscentral eller motsvarande arbete som arbetsgivaren bedömer likvärdig. • God datorvana med erfarenhet av arbete i digitala ärendehanteringssystem • En väl utvecklad läsförmåga och kommunikativ förmåga i tal och skrift, på svenska och engelska Meriterande • Eftergymnasial utbildning inom områdena registratur, informationsförvaltning, arkivvetenskap, offentlig förvaltning eller motsvarande • Utbildning inom eller arbete med offentlighet och sekretess • Erfarenhet av att leda andra eller arbetat i en samordnande roll • Erfarenhet av arbete med verksamhetsutveckling och/eller kravställning av it-tjänster • Vana att arbeta i Försvarsmaktens IT-system • Erfarenhet av arbete vid Underrättelse- och säkerhetscentralen vid Must Personliga egenskaper För att lyckas i rollen behövs en fallenhet för att kunna planera arbete och organisera ärendeflöden och information på ett effektivt sätt, samt att du trivs med arbetsuppgifter som baseras på tydliga rutiner. Du är ansvarstagande, noggrann och strukturerad, och besitter en flexibel sida då rollen kräver att du anpassar dig till nya förutsättningar, även under kortare tidsförhållanden. Du har lätt för, och tycker det är roligt, att leda andra i dagligt arbete, samt att samarbeta och ge service till andra. Då du kommer att arbeta med säkerhetsskyddsklassificerad information kommer det ställas mycket höga krav på integritet, omdöme och säkerhetsmedvetande. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Ovan ställda kvalifikationer ska på begäran kunna verifieras genom intyg, referenser samt arbets- eller urvalstester. Övrigt Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med provanställning om sex månader Tillträde: Enligt överenskommelse Arbetsort: Stockholm. Det finns ingen möjlighet till distansarbete i denna roll. För upplysningar om befattningen eller rekryteringsprocessen kontakta:  [email protected], vänligen skriv ”Senior handläggare med samordningsansvar” i ämnesraden. Fackliga företrädare Fackliga representanter nås via [email protected]. Varmt välkommen med din ansökan senast 2025-08-15. I ditt CV och personliga brev vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Du ansöker via jobb.forsvarsmakten.se Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten (Must) är en del av Försvarsmaktens högkvarter i Stockholm. Vi ger regeringen och Försvarsmakten kvalificerade beslutsunderlag om omvärldsutvecklingen och hot mot Sveriges och Försvarsmaktens säkerhet. Vår vision är ”Ett säkrare Sverige i en osäker värld”. Must är en kunskapsorganisation och erbjuder både spännande och för Sverige angelägna arbetsuppgifter. Här arbetar både officerare och civila experter inom olika områden, t ex statsvetenskap, IT, ekonomi, teknik, matematik och HR. En stor del av Must verksamhet omfattas av sekretess och vi ber dig därför att inte berätta att du sökt jobb hos Must för andra personer än dina närmaste. Läs gärna mer om Must och vår verksamhet här Varje dag och varje timme gör våra medarbetare insatser som påverkar andra människors liv, både i stort och smått, och både på hemmaplan och runt om i världen. Försvarsmakten ger dig möjlighet att utvecklas som människa och växa i din professionella roll. Vi är en ansvarstagande arbetsgivare och har en öppen organisation där vi ställer upp för varandra. I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård och bra balans mellan arbete och privatliv. Försvarsmakten tillvaratar de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten. Vi välkomnar därför sökanden med olika bakgrund och erfarenheter i våra rekryteringar. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

10 juni 2025
Sista ansökan:
15 augusti 2025
Regionutvecklare Patientsäkerhet
VÄSTRA GÖTALANDSREGIONEN
Planerare och utredare m.fl.

Vill du vara med och bidra till att skapa Sveriges bästa hälso-och sjukvård och ett hållbart samhälle med tillväxt i hela Västra Götaland? Västra Götalandsregionen är Sveriges största offentliga arbetsgivare med ambitionen att bli Sveriges bästa offentliga arbetsgivare. På Koncernkontoret arbetar vi dagligen med att göra skillnad för patienter, medarbetare, besökare och invånare. Avdelningen Patientsäkerhet och medicinsk beredskap ansvar för att leda, utveckla och samordna patientsäkerhetsarbetet i Västra Götalandsregionen. I avdelningen ingår flera viktiga och spännande uppdrag med det övergripande målet att arbeta för en god och säker vård. Avdelningen har tre team fördjupad uppföljning och medicinsk revision, medicinsk krisberedskap samt team patientsäkerhet. Nu söker vi en regionutvecklare till team patientsäkerhet som vill vara med och arbeta med utveckling av patientsäkerheten i Västra Götalandsregionen. Ta chansen och sök dig till en av Sveriges största arbetsgivare. Ditt uppdrag Som regionutvecklare arbetar du med att leda, utveckla, samordna och stödja förvaltningarna i patientsäkerhetsarbetet enligt den regionala handlingsplanen för ökad patientsäkerhet, för att uppnå de uppsatta patientsäkerhetsmålen. I ditt uppdrag ingår bland annat att leda det regionala nätverket inom patientsäkerhet och omvårdnad. Du sammanställer och analyserar statistik och mätningar och skriver rapporter, exempelvis patientsäkerhetsberättelse. Du anordnar utbildningar och tillfällen för erfarenhetsutbyte mellan förvaltningar. Du bereder underlag till politik och tjänstemannaledning inom området patientsäkerhet och bidrar i arbetet med regional uppföljning, utvärdering och analys inom området. I arbetsuppgifterna ingår att vara regionens representant i nationellt patientsäkerhetsarbete. Du arbetar i nära relation med regionens chefläkare Vad kan vi erbjuda dig? För oss är det viktigt att våra medarbetare trivs - på alla sätt. Vi erbjuder därför ett arbete i en miljö som karaktäriseras av gemenskap, engagemang och glädje. Vi är måna om att stödja och uppmuntra våra medarbetare i deras utveckling. Västra Götalandsregionen erbjuder flexibla arbetsformer utifrån verksamhetens förutsättningar och det finns möjlighet att kombinera arbete från våra kontor och på distans. För att lyckas i rollen behöver du: För uppdraget krävs att du har högskoleutbildning inom hälso- och sjukvård och gått poängutbildningar i patientsäkerhetsutbildning och kvalitetsdriven verksamhetsutveckling. Du behöver även ha flerårig klinisk erfarenhet av arbete inom patientsäkerhetsområdet. Du behöver ha goda kunskaper om relevanta metoder och verktyg som används inom området patientsäkerhet samt ha god helhets- och systemförståelse. Du bör vara utvecklingsinriktad, kommunikativ, strukturerad och ha god förmåga att entusiasmera andra i förändringsarbete. Samarbetsförmåga och förmåga att arbeta självständigt och förmåga att prioritera bland arbetsuppgifter är väsentligt. Som person är du drivande och van att självständigt ta ansvar för dina uppdrag. Du har ett analytiskt och strategiskt förhållningssätt. God leverans i tid är viktigt för dig. Du har en förmåga att knyta nya kontakter och samarbeta både med nära kollegor och med externa parter. Du ser det som självklart att dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter men också att beakta andras. Du är bekväm med att leda grupper samt att göra föredragningar i olika sammanhang. Du har lätt att uttrycka dig i tal och i skrift och har god datorvana och är väl förtrogen med Officepaketet samt vanligt förekommande webbverktyg. Du är intresserad av att på en administrativ nivå vara med och utveckla vården i Västra Götalandsregionen. Du behöver ha en god pedagogisk, analytisk och kommunikativ förmåga samt ett strategiskt förhållningssätt. Du skapar engagemang och förtroendefulla relationer genom att du är lyhörd och lätt att samarbeta med. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Det är viktigt för oss att du kan arbeta utifrån vår värdegrund: Tillsammans gör vi varandra framgångsrika. Vi lyssnar in. Vi lyssnar av. Feedback bidrar till vår utveckling. Övrigt Tjänsten kan komma att säkerhetsklassas. Som en av Sveriges största arbetsgivare kan vi erbjuda rätt person goda karriär- och utvecklingsmöjligheter. Vi eftersträvar jämlikhet för alla medarbetare, att de trivs på arbetsplatsen och värnar om en god balans mellan arbetsliv och privatliv. Läs mer om vår verksamhet här: http://www.vgregion.se/om-vgr/ Om Västra Götalandsregionen Västra Götalandsregionen finns till för människorna i Västra Götaland. Vi ser till att det finns god hälso- och sjukvård för alla. Vi arbetar för en hållbar utveckling och tillväxt, bra miljö, förbättrad folkhälsa, ett rikt kulturliv och goda kommunikationer i hela Västra Götaland. Västra Götalandsregionen arbetar aktivt för att digitalisera fler arbetssätt. För att vara en del av den digitala omvandlingen har du med dig grundläggande färdigheter och kan använda digitala verktyg och tjänster. Du kan söka information, kommunicera, interagera digitalt, är riskmedveten och har motivation att delta i utvecklingen för att lära nytt. Västra Götalandsregionen krigsplacerar alla tillsvidareanställda medarbetare. Vill du veta mer om Västra Götalandsregionen kan du besöka vår introduktion till nya medarbetare på länken https://www.vgregion.se/introduktion.  Du kan även läsa mer i presentation om https://mellanarkiv-offentlig.vgregion.se/alfresco/s/archive/stream/public/v1/source/available/sofia/rs4011-467070786-672/surrogate. Ansökan Västra Götalandsregionen ser helst att du registrerar din ansökan via rekryteringssystemet. Om du som sökande har frågor om den utannonserade tjänsten eller av särskilda och speciella skäl inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system - kontakta kontaktperson för respektive annons. Till bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag samt andra externa aktörer och försäljare av ytterligare jobbannonser. Västra Götalandsregionen har upphandlade avtal.

10 juni 2025
Sista ansökan:
6 juli 2025
Handläggare till enheten besök, utbildning och evenemang
Riksdagsförvaltningen
Planerare och utredare m.fl.

Riksdagsförvaltningen är en myndighet som har till uppgift att underlätta riksdagens arbete. Cirka 700 partipolitiskt neutrala medarbetare arbetar vid Riksdagsförvaltningen med många olika typer av arbetsuppgifter. Nu söker vi en noggrann och serviceinriktad handläggare av riksdagens resebidrag för gymnasieskolor till enheten besök, utbildning och evenemang. Enheten är en del av Riksdagsförvaltningens kommunikationsavdelning, som informerar och sprider kunskap om riksdagens arbete och beslut. Dina arbetsuppgifter Enheten besök, utbildning och evenemang handlägger resebidrag för studiebesök hos Sveriges riksdag för studerande på gymnasienivå. Din huvudsakliga uppgift är att handlägga resebidrag för gymnasieskolor. Du arbetar med hela processen, från förberedelser inför kommande ansökningsperiod till hantering av preliminära beslut och slutgiltig utbetalning av redovisade kostnader, samt svarar löpande på frågor från skolor som sökt bidrag. Du ansvarar för att utveckla arbetssätt, rutiner och processer kopplade till handläggnings­processen. Du ansvarar, tillsammans med enhetens systemförvaltare, också för utveckling av programmet i vilket resebidragen handläggs. Arbetet utförs i samverkan med andra enheter i Riksdagsförvaltningen. I arbetsuppgifterna ingår även andra administrativa uppgifter inom både enheten och avdelningen. Det handlar till exempel om kontering och distribution av inkommande fakturor samt arbete i samband med olika interna och externa evenemang. Arbetet utförs i Officepaketets olika program och i förvaltningens it-system. Vi tror på en ständig utveckling av våra arbetsformer och rutiner, såsom utveckling av hanteringen av resebidragen. Du deltar i arbetet med att utveckla, förbättra och effektivisera arbetssätt tillsammans med övriga kollegor. Dina kvalifikationer Du har en relevant akademisk utbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig. Du har minst två års erfarenhet av ärendehandläggning eller motsvarande i offentlig förvaltning. Du har erfarenhet av att arbeta i olika it-system, god datorvana och goda kunskaper i Officepaketet. Det är meriterande om du har erfarenhet av enklare utveckling av it-system och införande av nya rutiner kopplat till detta. Det är också meriterande om du har arbetat med förändring av arbetssätt, rutiner eller processer. Vi söker dig som har en genuin servicekänsla och har lätt för att samarbeta med andra. Du har god organisatorisk förmåga och är noggrann och strukturerad. Det krävs att du talar och skriver flytande svenska. Goda kunskaper i engelska är meriterande. Du trivs med utvecklingsarbete tillsammans med andra. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Anställningen är placerad i säkerhetsklass. Vi välkomnar sökande med olika erfarenheter och bakgrunder. • Anställningsform: Tillsvidareanställning • Omfattning: Heltid Kvälls- och helgtjänstgöring förekommer. Tilltänkt tillträde i början av december. Riksdagsförvaltningen tillämpar provanställning. Vi erbjuder dig I Riksdagsförvaltningen får du jobba med stimulerande, utvecklande och samhällsnyttiga arbetsuppgifter nära demokratins kärna. Här får du yrkesmässiga utmaningar och bra villkor kring semester, tjänstepension, föräldraledighet och kompetensutveckling. I riksdagens lokaler finns gym och träningslokal med olika träningspass varje dag. Vi strävar efter att våra medarbetare ska ha en bra balans mellan jobb och fritid. Ansökan Ansök via riksdagen.se senast den 9 juli 2025. Intervjuer kommer att genomföras i augusti. Referensnummer: 1881-2024/25 Övrigt Riksdagsförvaltningen har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber sig alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Kontakta oss  • Sabine Dubreuil, enhetschef, 08-786 58 79 • Karin Kroon, HR-strateg, 08-786 52 83 Fackliga representanter • Peter Stoltz, Saco-S, 08-786 40 00 • Anneli Löfling, ST, 08-786 40 00 • Lars Vestberg, Seko, 08-786 40 00 Riksdagen är hjärtat i den svenska demokratin. Riksdagsförvaltningens uppgift är att skapa bästa möjliga förutsättningar för riksdagen och dess ledamöter. Det är ett unikt uppdrag vi är stolta över. Vi har spännande arbetsuppgifter där vi utmanas yrkesmässigt. Samtidigt har vi god balans mellan arbete och fritid. Våra värdeord kvalitet, kompetens och engagemang ger oss en gemensam riktning. Tillsammans ser vi till att demokratin fungerar.

10 juni 2025
Sista ansökan:
9 juli 2025
Överförmyndarhandläggare
Trollhättans kommun
Planerare och utredare m.fl.

Vi är stolta över Trollhättans Stads över 5 000 medarbetare, som varje dag gör en positiv skillnad i våra invånares liv och är med och utvecklar stadens hållbarhet och livskraft. Vi drivs och motiveras av ledorden Mod, Delaktighet, Nytänkande och Handlingskraft. Här finns en spännande utveckling där du kan vara med och göra vår stad ännu bättre. Beskrivning Vill du jobba för samhällets mest utsatta och se till att de får sina rättigheter tillgodosedda? Överförmyndarnämnden är en egen och obligatorisk myndighet i kommunen. Överförmyndarnämndens huvudsakliga uppgift är att utöva tillsyn över ställföreträdarskap såsom godmanskap, förvaltarskap och förmynderskap. Syftet med tillsynen är att personer som har en begränsad rättshandlingsförmåga eller själva inte kan ta hand om sina angelägenheter, inte missgynnas ekonomiskt eller rättsligt. Överförmyndarnämndens kansli är en del av kansliavdelningen, som också består av stadskansliet och central organisation för e-arkiv Väst. Nu förstärker vi verksamheten men en tredje överförmyndarhandläggare utöver överförmyndarsamordnare och administrativ assistent. Arbetsuppgifter Som handläggare utför du myndighetsutövning och ansvarar för tillsynen av förmyndare, gode män och förvaltare. Verksamheten är lagstyrd, varför det ställs höga krav på att handläggningen sköts på ett rättssäkert sätt i enlighet med bland annat föräldrabalken, förmynderskapsförordningen, förvaltningslagen och offentlighet- och sekretesslagen. Arbetet är självständigt och innebär att du gör utredningar och fattar beslut, skriver yttranden till domstol och underlag till nämnden, ansöker hos tingsrätten om anordnande och upphörande av godmanskap och förvaltarskap samt rekryterar och utbildar ställföreträdare. Det förekommer att du företräder överförmyndaren vid domstol tillsammans med samordnare. En omfattande uppgift i tillsynen är också granskningen av redovisningshandlingar såsom tillgångsförteckningar, års- och slutredovisningar. Kvalifikationer Vi söker dig som har lämplig universitets- eller högskoleutbildning inom juridik, ekonomi, offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du kan också ha kunskaper förvärvade genom arbetslivserfarenhet i kombination med annan utbildning.  Du har minst ett års erfarenhet av arbete som överförmyndarhandläggare eller närliggande arbetsområde som till exempel myndighetsutövning inom det familjerättsliga området. Du kan hantera ett högt tempo samtidigt som du är noggrann och kan prioritera i ditt arbetet. Du är självgående och har en hög grad av personlig mognad. God samarbetsförmåga är viktigt och att du kan hantera kontakter med olika människor i varierande sammanhang. Du är bekväm med att hålla i utbildningar och informationsträffar. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Övrig information Vi erbjuder flexibel arbetstid, friskvårdstimme och friskvårdsbidrag. Gångavstånd från Trollhättans station vilket innebär goda pendlingsmöjligheter. Som hjälp i rekryteringen kan personlighets- och kapacitetstester bli aktuella. Viss personkontroll görs innan anställning (ekonomisk samt utdrag ur belastningsregistret). Provanställning kan förekomma. Välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons! Trollhättan är en stark och attraktiv kommun som ska bli större. I dag har vi passerat 59 000 invånare och vi har siktet inställt på att växa till 70 000 trollhättebor. Inom Trollhättans Stad arbetar vi med att skapa förutsättningar för detta. Vi är över 5 000 medarbetare och våra 350 olika yrken bidrar på olika sätt med att ge service och underlätta en bra vardag för våra invånare - nu och i framtiden. Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund. Trollhättans Stad tillämpar rökfri arbetstid.

10 juni 2025
Sista ansökan:
31 augusti 2025
Junior utredare med inriktning totalförsvarshänsyn i samhällsplaneringen

MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Vi stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till beredskap och motståndskraft. Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Den 1 januari byter vi namn till Myndigheten för civilt försvar. Vill du göra skillnad och tillsammans med oss arbeta för ett säkrare samhälle? Då kanske du är vår nästa kollega! MSB arbetar med att utveckla det civila försvaret för att skapa ett samhälle som är motståndskraftigt mot kriser och krig. En viktig del av det arbetet är att verka för att de som ansvarar för samhällsplaneringen har kunskap om och tar hänsyn till totalförsvarets civila behov. Nu söker vi en junior utredare som vill vara med och utveckla arbetet med totalförsvarshänsyn i samhällsplaneringen vid enheten för personalförsörjning och samhällsplanering. Enheten ingår i avdelningen för krisberedskap och civilt försvar som arbetar med att inrikta, planera och finansiera beredskapsutvecklingen i Sverige. Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter Som junior utredare kommer du att bidra i arbetet med att stödja aktörer att ta totalförsvarshänsyn i samhällsplaneringen. I arbetet ingår att bidra till att identifiera mark- och vattenområden av riksintresse och områden som har betydelse för totalförsvarets civila del. MSB samverkar brett med våra olika målgrupper: centrala myndigheter, länsstyrelser, kommuner, Försvarsmakten, regioner, näringsliv och ideella organisationer. Du kommer ingå i en arbetsgrupp som arbetar med totalförsvarshänsyn i samhällsplaneringen och riksintressen för totalförsvarets civila del. Arbetsuppgifterna är varierande och innebär såväl analytiska och utredande uppgifter, som rådgivning och praktisk samordning av aktiviteter. Det kan t.ex. vara att bidra till att bedöma skäl för att besluta om ett riksintresse eller lämna synpunkter på remisser från framför allt länsstyrelser. Du kommer också att leda möten med externa aktörer, ta fram och genomföra utbildningspass, föreläsa i olika sammanhang och anordna webbinarier. Du kommer att representera MSB i interna och externa sammanhang. Dina kunskaper och kompetenser Vi söker dig som - nyligen tagit relevant examen, gärna med inriktning mot samhällsplanering, fysisk planering eller motsvarande - har erfarenhet av att hålla föredrag och/eller workshops - har god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska Det är meriterande om du har - något års yrkeserfarenhet av samhällsplanering eller fysisk planering - erfarenhet av eller kunskap om arbete med krisberedskap och civilt försvar - erfarenhet av att samordna aktiviteter med flera inblandade intressenter - erfarenhet av remisshantering Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/ I ditt arbete är du strukturerad, du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Du trivs med att arbeta i en komplex miljö i utveckling och har en förmåga att resonera strategiskt och att arbeta effektivt för att tillsammans bidra till att utveckla det civila försvaret. Du fungerar väl i ett varierat arbete med hög utvecklingstakt och många pågående aktiviteter. Om anställningen Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning. Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer. Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Om oss På enheten för personalförsörjning och samhällsplanering är vi ca 13 medarbetare och vi finns i både Karlstad och Stockholm.  Vi har aktivitetsbaserat kontor där du kan välja arbetsplats efter egna behov. Du har också möjlighet att arbeta på distans. Vi erbjuder dig också en möjlighet att ta ut friskvårdstimme och du får även ett friskvårdsbidrag. För dig som statligt anställd finns också förmånliga semestervillkor. Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/ Vill du veta mer? Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Anna-Karin Hamrén. Fackliga företrädare är Jörgen Mählér (Saco-S), Alexandra Grundel Lauritzen (ST) och Ann-Britt Paradis (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240. Välkommen med din ansökan senast den 6 juli 2025. Urval kommer ske vecka 32-33.

9 juni 2025
Sista ansökan:
6 juli 2025
Verksamhetsutvecklare till enheten för sjöövervakning (Stockholm)
Kustbevakningen
Planerare och utredare m.fl.

Kustbevakningen är en civil statlig beredskapsmyndighet som ansvarar för sjöövervakning och miljöräddningstjänst till sjöss på uppdrag av regering och riksdag. Under beredskapen för miljöräddning arbetar vi förebyggande med miljöövervakning, samtidigt som vi främjar en hållbar havsmiljö. Vi bedriver även tillsyn och kontroll av fiske, tull, gräns, jakt och naturvård till sjöss. Dessutom arbetar vi för att öka tryggheten genom sjötrafikövervakning och har ständig beredskap för sjöräddning. Dygnet runt, året om finns vi på plats längs Sveriges kust, där vi skyddar liv och miljö, nu och för framtiden. Kustbevakningen är en arbetsplats som präglas av samarbete och engagemang över områdesgränserna. Här finns engagerade medarbetare med varierande kompetenser vilket skapar en dynamisk arbetsplats med ständiga möjligheter att lära nytt. Kustbevakningen arbetar med och har stort fokus på medarbetarskap och ledarskap och det är därför viktigt att din värdegrund stämmer överens med Kustbevakningens – helhetssyn, välvilja och engagemang. Kustbevakningen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter och rättigheter till alla. Beskrivning Kustbevakningen söker en verksamhetsutvecklare inom kontroll och tillsynsverksamhet gällande farligt gods och lastsäkring med placering i Karlskrona, Göteborg eller Stockholm. Enheten för sjöövervakning tillhör metodutvecklingsavdelningen som ansvarar för att utveckla och reglera metoder och tillvägagångssätt för kustbevaknings-verksamheten. Avdelningen ska se till att myndigheten på ett optimalt sätt lever upp till krav på operativ förmåga och att den operativa verksamheten har stöd av effektiva och säkra metoder. I detta innefattas bland annat att beskriva metoder och operativa förmågor i kustbevaknings-verksamheten samt att i samverkan med operativa avdelningen medverka i implementering av dessa och ta fram planer för uppföljning och utvärdering av metoder. Enheten för sjöövervakning ansvarar för att utveckla och implementera vilka metoder och metodmässiga förmågor myndigheten ska ha i kustbevakningsverksamheten avseende sjöövervakning utifrån kontroll och brottsbekämpning. I enhetens uppgifter ingår bland annat riskanalys, metodik, styrning, uppföljning och övrigt stöd. Denna annons avser samma anställning som annons med placering i Karlskrona. Ansök via länken nedan:  https://kustbevakningen.varbi.com/se/what:job/jobID:832132/ Arbetsuppgifter Som verksamhetsutvecklare inom kontroll och tillsynsverksamhet gällande farligt gods och lastsäkring kommer du primärt bereda och utveckla ärenden inom det särskilda verksamhetsområdet. Du kommer även att arbeta med att ta fram, utvärdera och följa upp metoder för andra områden inom avdelningens ansvarsområde.  I arbetsuppgifterna ingår även ett nära samarbete med Kustbevakningens övriga avdelningar i frågor som berör enhetens ansvarsområden.  Kvalifikationer Som sökande har du en relevant eftergymnasial utbildning eller YH/KY-utbildning i kombination med aktuell arbetslivserfarenhet inom området eller motsvarande kompetens som Kustbevakningen bedömer som likvärdig. Meriterande - Kunskap och erfarenhet inom det svenska rättssystemet, särskilt inom förvaltningsrätt.  - Erfarenhet av att arbeta med beskrivna områden inom myndigheter eller andra organisationer. Din förmåga att lyssna, vara analytisk, rak och tydlig i din kommunikation är mycket god samtidigt som du kan föra en konstruktiv dialog, samverka och skapa ett gott arbetsresultat. Kustbevakningen är en brottsbekämpande myndighet med därtill höga krav på rättssäkerhet ser vi det som mycket viktigt att du har ett etiskt förhållningssätt. Vi förutsätter att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift såväl på svenska som engelska. När vi anställer lägger vi stor vikt vid din formella bakgrund som bedöms relevant för uppdraget liksom dina personliga egenskaper och förmågor. I urvalsarbetet kan tester komma att användas.  Villkor Tillsvidareanställning med 6 månaders inledande provanställning. Tillträde snarast enligt överenskommelse. Placeringsort: Karlskrona, Göteborg eller Stockholm. För anställning krävs svenskt medborgarskap, körkort för personbil, drogtest samt säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen. Kustbevakningen medverkar i utlandsuppdrag och internationella insatser. I anställningen ingår därför en skyldighet att tjänstgöra utomlands i de fall det krävs för verksamheten. Vid tillsvidareanställning medföljer även en skyldighet att krigsplaceras. Övrigt För att kvalitetssäkra och effektivisera rekryteringsarbetet använder vi ett elektroniskt ansökningsformulär i samarbete med Varbi för samtliga lediga jobb. Fyll i din ansökan så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Kustbevakningen är en statlig myndighet och det innebär att uppgifterna som du lämnar till oss kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Normalt gäller ingen sekretess för de uppgifter som behandlas i databasen. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen. Inför rekryteringsarbetet har Kustbevakningen tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

9 juni 2025
Sista ansökan:
4 juli 2025
Verksamhetsutvecklare till enheten för sjöövervakning (Göteborg)
Kustbevakningen
Planerare och utredare m.fl.

Kustbevakningen är en civil statlig beredskapsmyndighet som ansvarar för sjöövervakning och miljöräddningstjänst till sjöss på uppdrag av regering och riksdag. Under beredskapen för miljöräddning arbetar vi förebyggande med miljöövervakning, samtidigt som vi främjar en hållbar havsmiljö. Vi bedriver även tillsyn och kontroll av fiske, tull, gräns, jakt och naturvård till sjöss. Dessutom arbetar vi för att öka tryggheten genom sjötrafikövervakning och har ständig beredskap för sjöräddning. Dygnet runt, året om finns vi på plats längs Sveriges kust, där vi skyddar liv och miljö, nu och för framtiden. Kustbevakningen är en arbetsplats som präglas av samarbete och engagemang över områdesgränserna. Här finns engagerade medarbetare med varierande kompetenser vilket skapar en dynamisk arbetsplats med ständiga möjligheter att lära nytt. Kustbevakningen arbetar med och har stort fokus på medarbetarskap och ledarskap och det är därför viktigt att din värdegrund stämmer överens med Kustbevakningens – helhetssyn, välvilja och engagemang. Kustbevakningen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter och rättigheter till alla. Beskrivning Kustbevakningen söker en verksamhetsutvecklare inom kontroll och tillsynsverksamhet gällande farligt gods och lastsäkring med placering i Karlskrona, Göteborg eller Stockholm. Enheten för sjöövervakning tillhör metodutvecklingsavdelningen som ansvarar för att utveckla och reglera metoder och tillvägagångssätt för kustbevaknings-verksamheten. Avdelningen ska se till att myndigheten på ett optimalt sätt lever upp till krav på operativ förmåga och att den operativa verksamheten har stöd av effektiva och säkra metoder. I detta innefattas bland annat att beskriva metoder och operativa förmågor i kustbevaknings-verksamheten samt att i samverkan med operativa avdelningen medverka i implementering av dessa och ta fram planer för uppföljning och utvärdering av metoder. Enheten för sjöövervakning ansvarar för att utveckla och implementera vilka metoder och metodmässiga förmågor myndigheten ska ha i kustbevakningsverksamheten avseende sjöövervakning utifrån kontroll och brottsbekämpning. I enhetens uppgifter ingår bland annat riskanalys, metodik, styrning, uppföljning och övrigt stöd. Denna annons avser samma anställning som annons med placering i Karlskrona. Ansök via länken nedan:  https://kustbevakningen.varbi.com/se/what:job/jobID:832132/ Arbetsuppgifter Som verksamhetsutvecklare inom kontroll och tillsynsverksamhet gällande farligt gods och lastsäkring kommer du primärt bereda och utveckla ärenden inom det särskilda verksamhetsområdet. Du kommer även att arbeta med att ta fram, utvärdera och följa upp metoder för andra områden inom avdelningens ansvarsområde.  I arbetsuppgifterna ingår även ett nära samarbete med Kustbevakningens övriga avdelningar i frågor som berör enhetens ansvarsområden.  Kvalifikationer Som sökande har du en relevant eftergymnasial utbildning eller YH/KY-utbildning i kombination med aktuell arbetslivserfarenhet inom området eller motsvarande kompetens som Kustbevakningen bedömer som likvärdig. Meriterande - Kunskap och erfarenhet inom det svenska rättssystemet, särskilt inom förvaltningsrätt.  - Erfarenhet av att arbeta med beskrivna områden inom myndigheter eller andra organisationer. Din förmåga att lyssna, vara analytisk, rak och tydlig i din kommunikation är mycket god samtidigt som du kan föra en konstruktiv dialog, samverka och skapa ett gott arbetsresultat. Kustbevakningen är en brottsbekämpande myndighet med därtill höga krav på rättssäkerhet ser vi det som mycket viktigt att du har ett etiskt förhållningssätt. Vi förutsätter att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift såväl på svenska som engelska. När vi anställer lägger vi stor vikt vid din formella bakgrund som bedöms relevant för uppdraget liksom dina personliga egenskaper och förmågor. I urvalsarbetet kan tester komma att användas.  Villkor Tillsvidareanställning med 6 månaders inledande provanställning. Tillträde snarast enligt överenskommelse. Placeringsort: Karlskrona, Göteborg eller Stockholm. För anställning krävs svenskt medborgarskap, körkort för personbil, drogtest samt säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen. Kustbevakningen medverkar i utlandsuppdrag och internationella insatser. I anställningen ingår därför en skyldighet att tjänstgöra utomlands i de fall det krävs för verksamheten. Vid tillsvidareanställning medföljer även en skyldighet att krigsplaceras. Övrigt För att kvalitetssäkra och effektivisera rekryteringsarbetet använder vi ett elektroniskt ansökningsformulär i samarbete med Varbi för samtliga lediga jobb. Fyll i din ansökan så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Kustbevakningen är en statlig myndighet och det innebär att uppgifterna som du lämnar till oss kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Normalt gäller ingen sekretess för de uppgifter som behandlas i databasen. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen. Inför rekryteringsarbetet har Kustbevakningen tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

9 juni 2025
Sista ansökan:
4 juli 2025
Verksamhetsutvecklare till enheten för sjöövervakning (Karlskrona)
Kustbevakningen
Planerare och utredare m.fl.

Kustbevakningen är en civil statlig beredskapsmyndighet som ansvarar för sjöövervakning och miljöräddningstjänst till sjöss på uppdrag av regering och riksdag. Under beredskapen för miljöräddning arbetar vi förebyggande med miljöövervakning, samtidigt som vi främjar en hållbar havsmiljö. Vi bedriver även tillsyn och kontroll av fiske, tull, gräns, jakt och naturvård till sjöss. Dessutom arbetar vi för att öka tryggheten genom sjötrafikövervakning och har ständig beredskap för sjöräddning. Dygnet runt, året om finns vi på plats längs Sveriges kust, där vi skyddar liv och miljö, nu och för framtiden. Kustbevakningen är en arbetsplats som präglas av samarbete och engagemang över områdesgränserna. Här finns engagerade medarbetare med varierande kompetenser vilket skapar en dynamisk arbetsplats med ständiga möjligheter att lära nytt. Kustbevakningen arbetar med och har stort fokus på medarbetarskap och ledarskap och det är därför viktigt att din värdegrund stämmer överens med Kustbevakningens – helhetssyn, välvilja och engagemang. Kustbevakningen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter och rättigheter till alla. Beskrivning Kustbevakningen söker en verksamhetsutvecklare inom kontroll och tillsynsverksamhet gällande farligt gods och lastsäkring med placering i Karlskrona, Göteborg eller Stockholm. Enheten för sjöövervakning tillhör metodutvecklingsavdelningen som ansvarar för att utveckla och reglera metoder och tillvägagångssätt för kustbevaknings-verksamheten. Avdelningen ska se till att myndigheten på ett optimalt sätt lever upp till krav på operativ förmåga och att den operativa verksamheten har stöd av effektiva och säkra metoder. I detta innefattas bland annat att beskriva metoder och operativa förmågor i kustbevaknings-verksamheten samt att i samverkan med operativa avdelningen medverka i implementering av dessa och ta fram planer för uppföljning och utvärdering av metoder. Enheten för sjöövervakning ansvarar för att utveckla och implementera vilka metoder och metodmässiga förmågor myndigheten ska ha i kustbevakningsverksamheten avseende sjöövervakning utifrån kontroll och brottsbekämpning. I enhetens uppgifter ingår bland annat riskanalys, metodik, styrning, uppföljning och övrigt stöd. Arbetsuppgifter Som verksamhetsutvecklare inom kontroll och tillsynsverksamhet gällande farligt gods och lastsäkring kommer du primärt bereda och utveckla ärenden inom det särskilda verksamhetsområdet. Du kommer även att arbeta med att ta fram, utvärdera och följa upp metoder för andra områden inom avdelningens ansvarsområde.  I arbetsuppgifterna ingår även ett nära samarbete med Kustbevakningens övriga avdelningar i frågor som berör enhetens ansvarsområden.  Kvalifikationer Som sökande har du en relevant eftergymnasial utbildning eller YH/KY-utbildning i kombination med aktuell arbetslivserfarenhet inom området eller motsvarande kompetens som Kustbevakningen bedömer som likvärdig. Meriterande - Kunskap och erfarenhet inom det svenska rättssystemet, särskilt inom förvaltningsrätt.  - Erfarenhet av att arbeta med beskrivna områden inom myndigheter eller andra organisationer. Din förmåga att lyssna, vara analytisk, rak och tydlig i din kommunikation är mycket god samtidigt som du kan föra en konstruktiv dialog, samverka och skapa ett gott arbetsresultat. Kustbevakningen är en brottsbekämpande myndighet med därtill höga krav på rättssäkerhet ser vi det som mycket viktigt att du har ett etiskt förhållningssätt. Vi förutsätter att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift såväl på svenska som engelska. När vi anställer lägger vi stor vikt vid din formella bakgrund som bedöms relevant för uppdraget liksom dina personliga egenskaper och förmågor. I urvalsarbetet kan tester komma att användas.  Villkor Tillsvidareanställning med 6 månaders inledande provanställning. Tillträde snarast enligt överenskommelse. Placeringsort: Karlskrona, Göteborg eller Stockholm. För anställning krävs svenskt medborgarskap, körkort för personbil, drogtest samt säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen. Kustbevakningen medverkar i utlandsuppdrag och internationella insatser. I anställningen ingår därför en skyldighet att tjänstgöra utomlands i de fall det krävs för verksamheten. Vid tillsvidareanställning medföljer även en skyldighet att krigsplaceras. Övrigt För att kvalitetssäkra och effektivisera rekryteringsarbetet använder vi ett elektroniskt ansökningsformulär i samarbete med Varbi för samtliga lediga jobb. Fyll i din ansökan så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Kustbevakningen är en statlig myndighet och det innebär att uppgifterna som du lämnar till oss kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Normalt gäller ingen sekretess för de uppgifter som behandlas i databasen. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen. Inför rekryteringsarbetet har Kustbevakningen tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

9 juni 2025
Sista ansökan:
4 juli 2025