Är du en hands on redovisningschef med gedigen förståelse för US GAAP samt erfarenhet av SOX? Då kan det här vara en roll för dig! Vi på Vindex är just nu på jakt efter en Redovisningschef till vår kund. Rekryteringsprocessen hanteras i sin helhet av oss på Vindex, medan anställning erbjuds direkt från kunden. I rollen axlar du ett personalansvar över ett mindre team och driver det dagliga redovisningsarbetet, samtidigt som du rapporterar enligt US GAAP. Placering: Stockholm city Huvudsakliga arbetsuppgifter Leda redovisningsteam och driva det dagliga redovisningsarbetet Ansvar över månads- och årsbokslut Hantera extern rapportering och upprätta årsredovisningar Kvalitetssäkra redovisningsarbetet och säkerställa regelefterlevnad Kontinuerlig rapportering till bolagets CFO Utveckla och effektivisera processer och rutiner inom redovisning Kvalifikationer och personliga egenskaper Vi söker dig som har en kandidatexamen inom ekonomi eller motsvarande och en gedigen erfarenhet och kompetens inom redovisning. För att kunna axla den här rollen krävs en djup förståelse för US GAAP samt goda kunskaper inom SOX. Dessutom är du en skicklig Excel-användare. Utöver det kommunicerar du tydligt och effektivt på både svenska och engelska, i tal och skrift. Som person är du initiativrik, trygg i din kompetens och van vid att leda ett team. Du är en sann lagspelare med en imponerande problemlösningsförmåga och ett innovativt tänk. Till sist ser du fram emot att anta en roll på en arbetsplats som satsar på utveckling och präglas av kreativitet! Ansökan Är det dig vi söker? Skicka gärna ditt CV i Word-format till oss på Vindex och ange referensnummer EARC2934. Vid frågor om processen, kontakta ansvarig rekryterare Elisabeth Andolf Haglund ([email protected], 070-759 56 26) Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Välkommen med din ansökan! Om Vindex Vindex är en rekryteringsbyrå som arbetar med interimslösningar och rekrytering nischat endast mot ekonomiavdelningen. Vi är specialister på tillsättningar av konsulter och kandidater inom ekonomifunktionen. Detta innebär att vi tillsätter CFO:er, ekonomichefer, controllerchefer, Business Controllers, redovisningschefer, koncernredovisningsekonomer, redovisningsekonomer samt lönespecialister. Är du intresserad av fler uppdrag/tjänster som redovisningsekonom? Kika gärna under fliken Lediga uppdrag och jobb.
Om företaget Magle Group är en dynamisk organisation inom life science-sektorn, som är dedikerad till att leverera livsförändrande produkter till patienter i behov. De söker nu en mycket erfaren och detaljorienterad Group Financial Controller Manager till huvudkontoret i Malmö. I denna nyckelroll kommer du att ansvara för och leda den finansiella rapporteringen och konsolideringsprocessen för koncernens internationella verksamhet samt personalansvar för ett team på tre personer. De erbjuder en dynamisk, samarbetsinriktad och snabbföränderlig arbetsmiljö där du får en nyckelroll i att forma koncernens finansiella framgång. Med mission att sätta patienten i centrum av allt vi gör, och som en del av kärnteamet inom ekonomi bidrar du till den finansiella stabilitet och effektivitet som gör innovation möjlig och förbättrar patienters vardag. Detta är en utmärkt möjlighet för dig som vill ta ett steg upp i karriären och få direkt inflytande över företagets ekonomiska strategi och drift. Som en del i deras utveckling framåt samarbetar vi på Asta Agency med Magle Group i den här rekryteringsprocessen. Det är ett konsultuppdrag med god möjlighet till anställning hos dem. Du blir initialt anställd av Asta Agency och arbetar som konsult hos Magle Group. Om tjänstenSom Group Financial Controller Manager har du fullt ansvar för månads-, kvartals- och årsbokslut för koncernen, först enligt lokala redovisningsprinciper (K3) och därefter enligt IFRS. Du säkerställer att koncernens kvartals- och årsredovisningar upprättas och publiceras i tid och med hög kvalitet, samt stötta teamet med framtagandet av årsredovisningar för de fyra huvudsakliga dotterbolagen. Rollen innefattar även ansvar för rapportering av moms, skatt och sociala avgifter, samtidigt som du säkerställer efterlevnad av relevanta finansiella regelverk. Du blir också huvudkontakt gentemot externa revisorer, med en central roll i att hantera revisioner och säkerställa efterlevnad av såväl interna riktlinjer som externa krav. Därtill har du fullt personalansvar över ett team om tre personer som du leder och följer upp i det dagliga arbetet. Du rapporterar direkt till koncernens CFO och blir en nyckelperson i arbetet med att säkerställa god ekonomisk styrning och efterlevnad av regelverk i koncernens olika verksamheter. Huvudsakliga ansvarsområden: Leda och hantera koncernens finansiella rapporteringsprocess i enlighet med K3 och IFRS. Upprätta koncernredovisning samt säkerställa korrekthet i månads-, kvartals- och årsbokslut. Ansvara för framtagandet och inlämningen av kvartals- och årsrapporter för koncernen samt stödja framtagandet av lokala årsredovisningar för dotterbolagen. Samordna rapportering av moms, skatt och sociala avgifter inom koncernen. Vara primär kontaktperson för externa revisorer och säkerställa effektiva revisioner. Ge vägledning kring Purchase Price Allocation (PPA), nedskrivningstester och internprissättning. Implementera och upprätthålla starka interna kontroller och efterlevnad inom koncernens ekonomifunktion. Stötta CFO i strategiska finansiella beslut och agera som dennes ”högra hand”. Driva förbättringsarbete för att effektivisera rapportering och konsolideringsprocesser. Leda och utveckla budget- och prognosprocessen. Personalansvar för ett team om tre personer. Kvalifikationer och egenskaperFör att lyckas i rollen har du en gedigen bakgrund inom koncernredovisning och rapportering i en internationell miljö. Du är strukturerad, noggrann och har förmåga att hantera flera parallella processer med hög kvalitet och regelefterlevnad. Du trivs att arbeta i en platt organisation där det är korta beslutsvägar och där organisationen är snabbrörlig och anpassningsbar, vilket ställer samma krav på dig som person. Även om du inte haft en ledarroll tidigare, söker vi dig med ledaregenskaper som motiveras av att se andra personer växa och utvecklas där du inspirerar både genom handling och ord. Därtill söker vi dig som har: Omfattande erfarenhet av koncernredovisning enligt IFRS. Stark kunskap om K3-regelverket. Dokumenterad erfarenhet av PPA-modeller, nedskrivningstester och internprissättning. Van att arbeta i komplexa matrisorganisationer med många intressenter. God kommunikativ förmåga och vana vid att samarbeta med externa revisorer. Hög systemvana och erfarenhet av ekonomisystem, rapporteringsverktyg och konsolideringsprogram. Flytande i både svenska och engelska, med god förmåga att uttrycka dig tydligt i tal och skrift. Stark analytisk förmåga och lösningsorienterat arbetssätt med fokus på förbättring. Övrig information Start: Omgående, med hänsyn till uppsägningstid Plats: Malmö Omfattning: Heltid Lön: Enligt överenskommelse Vi tillämpar löpande urval i denna process vilket innebär att tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag. Vi rekommenderar dig därför att ansöka så snart som möjligt! Har du frågor eller funderingar kring Asta Agencys rekryteringsprocess, tveka inte att höra av dig till [email protected]. Om Asta AgencyAsta Agency är ett rekryterings- och bemanningsföretag som hjälper företag att hitta rätt tjänstemän i hela Sverige med fokus på Stockholm, Göteborg och Malmö. Vi rekryterar och hyr ut specialister och generalister inom försäljning, marknad, HR, kundservice, ekonomi, administration, IT och tech. Med fokus på kvalitet, långsiktighet och smarta lösningar stöttar vi både företag och kandidater i nästa steg. Läs mer om hur vi arbetar med rekrytering, bemanning och hyrrekrytering på astaagency.se.
Vår mission är att minska utsläppen av fossila bränslen. För att lyckas med det behöver vi en affärsmodell där lönsamhet står i centrum. Under flera år var vi ett av Europas snabbast växande företag – en resa som möjliggjordes tack vare våra starka investerare. Nu är vi i slutfasen av vårt nästa steg: att bli lönsamma under 2025. Det innebär en kraftfull transformation: Från snabb tillväxt till smartare arbetssätt. Från att enbart hjälpa kunder med installation av solpaneler till att stötta dem genom hela Energy Tech-spektrumet – produktion, lagring och konsumtion. Omställningen är utmanande – men den öppnar också upp för möjligheter till din personliga utveckling. Dina perspektiv kommer att göra verklig skillnad! Vi har redan nått viktiga milstolpar, inklusive en god bruttomarginal inom vårt största affärsområde samt lönsamhet på de italienska och belgiska marknaderna. Nu söker vi en Head of Group Accounting som vill vara med och bygga en hållbar affärsmodell för en hållbar framtid. Vi söker en person för permanent anställning, men om du är intresserad av en interim roll är du också välkommen med din ansökan. Teamet Som Head of Group Accounting blir du en del av vår Finance-organisation och rapporterar direkt till CFO Christian Brunhøj. Din framtida kollega, Head of Business Finance, hälsar dig välkommen redan nu: "Det finns dynamiska bolag – och så finns det Svea Solar. Vi verkar på en marknad som präglas av snabba förändringar till följd av volatila råvarupriser, politiska beslut, klimatmål och teknisk innovation. Här går vi inte bara i takt med utvecklingen – vi driver den. I en dynamisk och ibland kaotisk miljö finns energi, rörelse och ständig utveckling. Det är där nya idéer föds, gamla sanningar utmanas, och där vi som team verkligen testas – och växer. Välkommen till Svea Solar och framtiden!" Om rollen Som Head of Group Accounting kliver du in i en nyckelroll med ansvar för att forma, utveckla och stärka koncernens redovisningsfunktion – både vad gäller struktur och kultur – inklusive möjligheten att rekrytera nya Power Shifters till teamet och sätta din prägel på dess utveckling. Du leder ett team av fyra redovisningsspecialister och en koncernredovisare, där ditt uppdrag är att skapa en tydlig riktning, bygga psykologisk trygghet och förena teamet kring gemensamma mål. I rollen ansvarar du för Svea Solars finansiella rapportering och konsolidering enligt SE GAAP K3, och säkerställer hög kvalitet i månads-, kvartals- och årsrapporter för våra verksamheter i Sverige, Tyskland och Italien. Du driver också förbättringar inom redovisningsprocesser, interna kontrollmiljöer, och rapporteringsstandarder. Exempel på ansvarsområden: Ledarskap & samarbete: Leda och utveckla Accounting-teamet, skapa trygghet, ansvarstagande samt god samverkan över funktioner. Koncernredovisning & konsolidering: Säkerställa korrekt, effektiv och förbättrad koncernrapportering enligt K3. Regelefterlevnad & revision: Säkerställa efterlevnad av regelverk, driva koncernrevision och förbereda för IFRS-övergång. Intern kontroll & styrning: Standardisera redovisningsprinciper, bygga robust kontrollmiljö och stärka riskhantering. System- & processutveckling: Optimera system- och dataflöden, minska manuellt arbete och möjliggöra skalbarhet. Vi söker dig som har Minst 8 års relevant erfarenhet inom koncernredovisning, varav minst 3 år i en ledande roll. Innehar en högre utbildning i redovisning, finans eller liknande där mastersnivå är meriterande. Det är meriterande om du innehar CPA-certifiering. Gedigen kunskap om SE GAAP K3 och erfarenhet av internationell konsolidering. Stark ledarskapsförmåga samt god samarbets- och kommunikationsförmåga över funktioner. Erfarenhet från multinationella organisationer – gärna inom förnybar energi eller infrastruktur. God systemvana, både i ERP-system och konsolideringsverktyg. Erfarenhet av att arbeta med redovisnings- och/eller BPO-partners för att driva effektiviseringar. Mycket goda språkkunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift. Listan kan kännas lång, men ingen är bäst i alla kategorier. Sök om du känner igen dig någorlunda Mångfald och inkludering Vi vet att mångfald och olika erfarenheter bidrar till kreativiteten som krävs för att utveckla branschen. Vi värdesätter en jämn könsfördelning och ambitionen är att rekrytera medarbetare från olika bakgrunder för att representera samhället och våra kunder. Därför bedöms alla kandidater från samma premisser. Vi ställer samma frågor till alla kandidater samt använder tester i Alva Labs som en del av bedömningen. Bli en Power Shifter! När Svea Solar lyckas blir världen bättre. Vi erbjuder våra Power Shifters att göra faktiskt skillnad - i en tid då få frågor är lika viktiga som klimatfrågan. På Svea Solar finns ingen brist på nya spännande utmaningar och möjligheter att växa Vi menar allvar med att leda the Power Shift - men vi kan såklart ha roligt samtidigt. Vi vet att alla mår bättre om vi kan erbjuda en arbetsplats präglad av fantastiskt ledarskap, acceptans av misslyckanden tillsammans med vänlighet och humor. Om rekryteringsprocessen Du behöver inte bifoga personligt brev och inte ansöka med CV om du söker med LinkedIn. Vi vill ge dig en modern och smooth ansökningsupplevelse Vi inleder processen relativt omgående efter att annonsen publicerats Längst ned på denna sida hittar du mer information om våra rekryteringsprocesser För slutkandidat gör vi bakgrundskontroll av belastningsregister För en rättvis bedömning får våra kandidater genomföra tester i Alva Labs om man uppfyller ska-kraven. Diversity is key! Varmt välkommen med din ansökan! #LILS2
Är du en erfaren redovisningsexpert med starkt driv och en passion för struktur och utveckling? Vill du arbeta i en internationell miljö där du får leda ett team och ha stort ansvar? Då är det här uppdraget något för dig! Vi söker nu en Accounting Manager som vill ta ett helhetsansvar för redovisningen av vår kunds europeiska bolag – som består av totalt 19 enheter, varav två är under likvidation. Du kommer att vara baserad i Stockholm med möjlighet att arbeta 2–3 dagar per vecka på kontoret. Dina ansvarsområden I den här rollen får du ett brett och utvecklande ansvar för redovisningen av vår kunds europeiska verksamhet. Du leder ett kompetent team, driver boksluts- och rapporteringsprocesser, samt samarbetar nära både interna funktioner och externa parter. Rollen passar dig som trivs med att kombinera operativt arbete med strategiskt tänkande – och som gillar att ta ägarskap från början till slut. Du kommer bland annat att: Koordinera, kvalitetssäkra och ansvara för det operativa genomförandet i redovisningen för 19 europeiska dotterbolag, där två är under likvidation. Leda och utveckla ett redovisningsteam om tre till fyra personer. Ansvara för och själv vara aktivt involverad vid månadsbokslut för samtliga europeiska enheter (exklusive Norden). Driva och samordna årsbokslutsprocessen, inklusive upprättande av årsredovisningar och hantera revisionsprocessen där det krävs. Ha löpande dialog med revisorer och rådgivare – särskilt kring övergångar mellan lokal GAAP och IFRS. Arbeta tvärfunktionellt med interna team såsom lön, skatt och juridik. Initiera och genomföra förbättrings- och utvecklingsprojekt inom redovisning och processer. Leda arbetet vid likvidationer av bolag eller integration av nya juridiska enheter. Vi söker dig som har: Minst 5 års erfarenhet inom redovisning, gärna i en internationell kontext Eftergymnasial utbildning inom ekonomi eller redovisning Mycket goda kunskaper i både lokal GAAP och IFRS Mycket god kommunikationsförmåga på engelska Tidigare erfarenhet av att leda eller stötta ett team är meriterande Erfarenhet av integrationer eller likvidationer är meriterande En strukturerad och lösningsorienterad inställning Vidare är du en person som gillar att ta ansvar, får saker att hända och arbetar noggrant utan att tappa helhetsbilden. Du trivs i en miljö där det händer mycket och är van att navigera i förändring. Praktisk info:Plats: Stockholm (2–3 dagar/vecka på kontoret) Uppdragsperiod: Start juli 2025 – 9 månader med möjlighet till förlängning Sista ansökningsdag: Så snart som möjligt Bifoga ditt CV på engelska. Sway Sourcing är en innovativ rekryteringspartner som specialiserar sig på att matcha rätt talang med rätt företag – snabbt och effektivt. Vårt huvudfokus ligger inom Ekonomi, Administration, HR, Marknad och IT, men vi har även den breda expertis och flexibilitet som krävs för att leverera skräddarsydda rekryteringslösningar inom alla branscher. Trots att vi är en relativt ny aktör har vi redan byggt förtroende hos många av Sveriges största företag och arbetar både nationellt och internationellt. Med baser i Sverige och Spanien erbjuder vi en unik kombination av lokal expertis och global räckvidd. Vårt starka nätverk och djupa branschinsikter gör oss till en självklar partner för företag som vill ligga steget före i sin rekrytering.
Redovisningsansvarig för kunds räkning Vi söker en redovisningsansvarig till kund som omsätter ca 800 mkr i Norden. Placering Göteborg. Redovisningsansvarig har det övergripande ansvaret för att säkerställa att företagets redovisning och finansiella rapportering sker korrekt och i enlighet med lagar, regelverk och interna riktlinjer. Rollen omfattar budgetarbete, bokslut, rapportering och intern kontroll för att säkerställa en transparent och effektiv ekonomistyrning. Redovisningsansvarig är också en kulturbärare och förebild, vilket innebär att skapa en kultur präglad av noggrannhet, ansvarstagande och proaktivt ekonomiskt tänkande inom organisationen. Huvuduppgifter och Ansvarsområden Redovisning och finansiell rapportering Säkerställa korrekt och tidsenlig redovisning enligt gällande lagstiftning och företagets interna riktlinjer. Ansvara för månads-, kvartals- och årsbokslut samt rapportering till ledning och externa parter. Upprätta och analysera finansiella rapporter och nyckeltal. Säkerställa att finansiell rapportering är korrekt och ger rätt beslutsunderlag för företagsledningen. Budget och intern kontroll Koordinera och säkerställa att budget- och prognosprocesser genomförs effektivt. Ansvara för intern kontroll och riskhantering kopplat till redovisningsprocesser. Implementera och förbättra finansiella processer och rutiner för att öka effektivitet och transparens. Säkerställa efterlevnad av ekonomiska regelverk och revisorers rekommendationer. Löpande redovisning och skatt Överse och förbättra företagets löpande redovisning och hantering av leverantörs- och kundreskontra. Säkerställa att momshantering, skatteredovisning och deklarationer sker korrekt och enligt gällande lagstiftning. Stödja verksamheten i frågor rörande redovisning, skatt och finansiell rapportering. Kulturbärare och förebild Skapa en redovisningskultur präglad av noggrannhet, effektivitet och kvalitet. Utveckla redovisningsarbetet genom utbildning och mentorskap inom finansiella processer och rapportering. Bidra till att företaget har en transparent och tillförlitlig ekonomistyrning. Samarbeta med andra avdelningar för att säkerställa en helhetssyn på ekonomiska flöden. Vi söker dig som har erfarenhet av en liknande roll. Det är viktigt att du har erfarenhet av IFRS och K3 Accounting Manager rapporterar till CFO. Låter det intressant? Perfekt, svara på några frågor och sänd med ditt CV. Sista ansökningsdag är den 30 maj. För frågor kontakta Anna Petersson [email protected]
Om tjänsten Den här tjänsten är en direktrekrytering vilket innebär att rekryteringsprocessen sker genom Bravura och du anställs direkt hos Actic Group AB. Om Actic Actic är passionerade kring träning, hälsa och att göra verklig skillnad. Deras mission är att bidra till ett friskare samhälle, och de lever sina värderingar – Passion, Customer Focus, Performance och Teamwork – i allt de gör. Det är en värderingsstyrd organisation med högt engagemang, tydliga målsättningar och en kultur där man stöttar varandra och har roligt på vägen. Med över 100 anläggningar runt om i Sverige erbjuder Actic träning och bad under samma tak, ofta i samarbete med kommuner. Genom sin klusterstrategi är de starkt lokalt förankrade i städer där människor bor, jobbar och handlar. Sedan börsintroduktionen 2017 har Actic genomgått en tydlig förändringsresa. En initial tillväxtstrategi med fokus på förvärv har successivt övergått i en mer optimerad portföljstrategi, där lönsamhet och effektivisering stått i centrum. Genom åtgärder som organisationsförändringar, kostnadsbesparingar och översyn av anläggningsportföljen har bolaget stärkt sin finansiella grund. Samtidigt har samarbetet med externa leverantörer inom exempelvis redovisning skapat nya möjligheter till fokus och kvalitet. Idag är Actic inne i en positiv utvecklingsfas, där fortsatt optimering och selektiv tillväxt via förvärv och partnerskap med kommuner står i fokus. Supportkontoret i Solna präglas av familjär stämning och högt engagemang. Här arbetar omkring 30 personer som tillsammans stödjer driften och utvecklar verksamheten. Ansvar och arbetsuppgifter Som Head of Finance på Actic har du det övergripande ansvaret för koncernens redovisning och rapportering enligt IFRS. Rollen innebär att självständigt driva det löpande redovisningsarbetet – från koncernkonsolidering och månadsbokslut till framtagning av externa rapporter och årsredovisning. Du arbetar nära CFO och ansvarar för den interna rapporteringen samt för att säkerställa kvalitet och effektivitet i finansiella processer och kontroller. En viktig del i rollen är det dagliga, mycket väl fungerande, samarbetet med Actics outsourcingpartner i Polen, där du stöttar och följer upp det operativa arbetet inom redovisning, leverantörsreskontra och månadsavstämningar. Utöver det operativa ansvaret förväntas du bidra till utveckling och förbättring – exempelvis inom internkontroll, dokumentation, förenkling av bolagsstrukturen och viss processautomatisering. Du har personalansvar för en Financial Controller och är en nyckelperson i det dagliga samarbetet mellan ekonomiavdelningen i Solna och det externa teamet i Polen. Ansvar för koncernredovisning, konsolidering och rapportering enligt IFRS. Leda boksluts- och rapporteringsprocesser, inklusive delårsrapporter och årsredovisning. Samordna och utveckla samarbetet med outsourcingpartner i Polen. Personalansvar för en Financial Controller och nära samarbete med CFO och ekonomiavdelning. Driva förbättring av rutiner, intern kontroll och effektivisering av processer. Utbildning, erfarenhet och personliga egenskaper Akademisk utbildning inom ekonomi eller motsvarande erfarenhet Flerårig erfarenhet av redovisning, inklusive ett par års arbete med koncernredovisning Erfarenhet av IFRS 16 och börsrapportering; arbete i börsnoterat bolag är meriterande Erfarenhet av taggning av årsredovisning enligt ESEF-format är meriterande Erfarenhet av konsolideringssystem, särskilt Ocra, är meriterande Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift Vi söker dig som är självgående och trivs i en roll där det finns utrymme att förbättra, utveckla och hitta smartare arbetssätt. Du har förmåga att ta initiativ och driver saker framåt utan att behöva färdiga ramar. Du är prestigelös och har ett naturligt samarbete med både kollegor och externa parter. Kommunikation är en viktig del av rollen, och vi värdesätter att du är social, nyfiken och vill förstå helheten – inte bara redovisningen, utan även affären, kunden och verksamheten bakom siffrorna. Som ledare eller kollega skapar du förtroende genom att ta ansvar, visa tillit och stötta andra när det behövs. Du delar med fördel Actics engagemang för träning, hälsa och att göra verklig skillnad. Extra roligt om du vill hänga med på gemensam träning ibland – det gör de varje fredag! Övrig information Start: Enligt överenskommelse Plats: Solna, Stockholm Lön: Enligt överenskommelse Vi använder en kompetensbaserad metodik i alla rekryteringsprocesser för att säkerställa fördomsfria urval. Vi jobbar också med löpande urval, vilket innebär att vi tar ner annonsen när tillräckligt många kandidater har ansökt. Om du blir aktuell för tjänsten kommer vi att kontakta dig för en första telefonintervju. Oavsett om du går vidare i processen eller inte så kommer du att få återkoppling på din ansökan. Har du frågor om tjänsten eller kring din ansökan är du välkommen att kontakta vår support genom att maila till [email protected] eller ringa till nummer 010-171 47 10 så hjälper vi dig. Ange vilken tjänst det gäller. Vi rekommenderar att du skickar in din ansökan omgående då vi gör ett löpande urval. Arbetspsykologiska tester samt bakgrundskontroll på slutkandidat genomförs i processen. Välkommen med din ansökan! Sista ansökningsdatum är 2025-06-08 #Chefsjobb
We are now helping Samsung Nordics to find a driven Accounting Manager, responsible for the day-to-day running of the Accounting and Financial Controlling team. This is a full-time position based in Stockholm (Kista), starting as soon as possible. About the role:The role involves leading and developing the Accounting Team (5 person team) by supervising, supporting, evaluating competencies, and setting and reviewing annual goals. The position also includes driving improvements in routines and workflows across the team's various areas. Additionally, the Accounting Manager will be expected to initiate and participate in different projects as needed, oversee the outsourced Shared Service Center in Bucharest, and collaborate on initiatives within both the European and global organization. Key responsibilities include: Lead and monitor accounting and financial controlling team to ensure that SENA’s financial resources are managed in accordance with best practices related internal control consisting of: Responsibility for delivery of reliable financial reporting: overseeing end-to-end accounting operations, financial analysis and balance sheet reconciliations to comply with external and internal accounting principles Compliance in terms with all relevant regulations, laws, Samsung Global Policies and Procedures (GPPM), SEGAM, IFRS etc Efficiency: looking to make improvements to procedures and controls, digitalize, automize and other measures to improve efficiency in completing work duties Back-up for tax manager Job scope includes: Overall responsibility for accounting and financial controlling team Responsible to secure timely month-end closing (Income statement and Balance Sheet) Responsible for securing timely weekly, monthly, quarterly and annual internal reporting requests (IFRS) Responsible for securing correct external statutory reporting according to Swedish GAAP (K3 etc) Responsible to secure balance sheet reconciliations are performed according to external and internal accounting principles Compliance: Ensure that the company complies with external laws/rules/regulations and external and internal policies for accounting Monitoring and planning of the company’s different levels of overhead costs (General Expenses) Secure timely reporting of various types of ad-hoc analysis requests from HQ, EHQ and top management Drive the continuous improvement of end-to-end accounting practices. Budgeting and forecasting Managing an end-to-end audit process of current systems – while acting as the first point of contact for external auditors. Continually identify risks to delivery, propose solutions where necessary and effectively manage stakeholder expectations throughout. Internal Control: Identify risk areas and set up procedures to strengthen internal control. Back-up for tax manager in various tax matters Various adhoc tasks within the area of responsibility Experience & Qualifications required: Academic degree in Business Administration, Accounting and finance Min 5-10 years of work experience as Finance Manager Strong technical accounting knowledge Internal Control incl process and risk assessment competence Leadership experience with the ability to delegate and manage the work of others Produced budgets up to multi-millions Experience running annual audit Global company and used to different reporting lines to EHQ, HQ etc Tax competence on finance manager level (to be able to be back-up for tax manager) Skills & Attributes required: Fluency in English and Swedish – written and oral High integrity Diligence Structured and quality-minded Passion for leadership and coaching About the assignment For this assignment you will be hired as a full-time consultant by Digitalenta. We offer our consultants a generous package including healthcare allowance, insurance policy, paid vacation days and pension savings. In addition, you'll also have a dedicated consultant manager available throughout your employment with us, in addition to optional networking activities with our network of consultants.
Din nya rollÄr du en erfaren redovisningsspecialist som vill ta nästa steg i karriären? Vill du leda ett högpresterande team i en global och snabbföränderlig miljö? Samsung söker nu en Redovisningschef som ska driva finansiell excellens, säkerställa regelefterlevnad och leda ett kontinuerligt förbättringsarbete inom redovisning och finansiell kontroll. Som Redovisningschef ansvarar du för den dagliga driften av företagets redovisnings- och kontrollfunktion. Du kommer att leda ett team på fem personer och säkerställa finansiell integritet, efterlevnad av IFRS och svensk redovisningsstandard, samt driva effektivisering genom digitalisering och automatisering. Du rapporterar till företagets Finansdirektör och samarbetar med nyckelpersoner i hela organisationen. Huvudsakliga arbetsuppgifter: Finansiell rapportering & regelefterlevnad: Säkerställa korrekt och snabb finansiell rapportering, inklusive månadsbokslut, lagstadgad rapportering och avstämningar av balansräkningen. Regelverk: Ansvara för efterlevnad av IFRS, svensk redovisningsstandard, Samsungs globala policys och lokala lagar. Processförbättring: Driva automatisering, effektivisering och implementering av best practices inom redovisning och finansiell kontroll. Revision & riskhantering: Leda arbetet med interna kontroller, riskbedömningar och stödja vid externa revisioner. Budget & prognos: Bidra med insikter kring overheadkostnader och stödja den finansiella planeringen. Stakeholder Management: Fungera som en viktig kontaktperson mellan ekonomi, verksamhetsstyrning och ledning. Ledarskap & teamutveckling: Coacha, stötta och utveckla redovisningsteamet för att säkerställa hög prestation. Samarbete: Arbeta nära Samsungs europeiska och globala finansteam samt övervaka det outsourcade Shared Service Center i Bukarest. För att bli framgångsrik i denna roll behöver du Akademisk examen inom företagsekonomi, redovisning, finans eller liknande. Minst 5–10 års erfarenhet i rollen som ekonomichef eller motsvarande. Erfarenhet från internationella, globala bolag med vana att rapportera till EHQ, HQ etc. Erfarenhet av revisionsbranschen, gärna inom ”big four”. Erfarenhet av att leda och genomföra årsbokslut och revision. Skattekompetens på nivå för ekonomichef. Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift. Har arbetat med budgetarbete i mångmiljonklassen. Vem är du? Du har dokumenterad ledarskapserfarenhet och förmåga att inspirera och utveckla ett team. Din expertis inom processautomatisering och digitalisering hjälper dig att driva innovation och effektivitet. Du är analytisk och lösningsorienterad med god förmåga att hantera komplexa finansiella frågor. Därtill har du utmärkta kommunikationsfärdigheter och kan effektivt samarbeta med olika intressenter på alla nivåer inom organisationen. Välkommen med din ansökanAnställningens omfattning: Heltid, 40h/v Start: Enligt överenskommelse Slut: Uppdraget löper tillsvidare Utvalda förmåner: Kollektivavtal, 6 veckor semester, Friskvårdsbidrag, Benifex med mera I din ansökan: säkerställ att det tydligt framgår att du är kvalificerad utefter kundens önskade kvalifikationer Bra att känna tillVi går igenom ansökningarna löpande. Då processerna i konsultvärlden ofta går snabbt kan tjänsten tillsättas innan sista ansökningsdatum – vänta därför inte med att skicka in din ansökan! Du behöver inte skriva ett personligt brev utan i stället ber vi dig svara på urvalsfrågorna i samband med ansökan. FöretagspresentationEverything we do at Samsung is driven by an unyielding passion for excellence—and an unfaltering commitment to develop the best products and services on the market. In today’s fast-paced global economy, change is constant and innovation is critical to a company’s survival. As we have done over 80 years, we set our sights on the future, anticipating market needs and demands so we can steer our company toward long-term success. As an employee, you will have an integral part in ensuring we stay on top of the market and continue to enrich and simplify the consumers’ lives. #DoWhatYouCant
Din nya roll Vi söker en redovisningschef till vår välkända kund i Göteborg! I denna roll kommer du att ansvara för finansiell rapportering och redovisning, med uppgifter såsom bokföring, avstämningar, månads- och årsbokslut samt revision – inklusive planering av dessa tillsammans med teamet. Du kommer att arbeta nära både lokala teammedlemmar och verksamheten. Dina ansvarsområden och dagliga arbetsuppgifter: Ansvara för och genomföra redovisningsaktiviteter med hög kvalitet Kommunicera effektivt och upprätthålla starka relationer med kollegor och intressenter Övervaka områden inom finansiell rapportering i det dagliga arbetet Ansvara för att ta fram finansiella rapporter Vara en handlingskraftig person med förmåga att prioritera För att bli framgångsrik i denna roll behöver du Du har en akademisk examen inom ekonomi, finans eller annat relevant ämnesområde. Du har bred erfarenhet inom redovisning och ekonomi. Du har erfarenhet av att arbeta i ERP-system och van att arbeta processorienterat inom finans. Du har god kunskap om IFRS. Du har god datorvana, med mycket goda kunskaper i MS Office – särskilt i Excel. Du har erfarenhet och god kännedom om både koncernredovisning och lokala redovisningsregler. Vem är du? Du har förmåga att prioritera, driva och genomföra processförbättringar och arbetsuppgifter i samarbete med teamet och andra intressenter. Välkommen med din ansökan Anställningens omfattning: Heltid, 40h/v. Anställningsform: Tidsbegränsad anställning. Start: Vår kund önskar start omgående. Slut: 2026-05-21. Ort: Göteborg med möjlighet att arbeta ca 50% distans. Utvalda förmåner: Kollektivavtal, Friskvårdsbidrag, Benifex med mera I din ansökan: säkerställ att det tydligt framgår att du är kvalificerad utefter kundens önskade kvalifikationer. Bra att känna till!Vi går igenom ansökningarna löpande. Då processerna i konsultvärlden ofta går snabbt kan tjänsten tillsättas innan sista ansökningsdatum – vänta därför inte med att skicka in din ansökan! Du behöver inte skriva ett personligt brev utan i stället ber vi dig svara på urvalsfrågorna i samband med ansökan. FöretagspresentationVår kund är globalt ledande inom sin kategori. En av deras styrkor ligger i förmågan att utveckla ny teknik som ger deras kunder konkurrensfördelar samtidigt som det bidrar till ett hållbart samhälle. Kunden finns i Göteborg.
Som Head of Accounting and Treasury hos oss på Nordion Energi så kommer du att vara en nyckelperson i att säkerställa hög kvalitet i redovisning och rapportering, samtidigt som du får möjlighet att arbeta strategiskt med processförbättringar. Tillsammans med våra ägare så är du behjälplig och ansvarig för Treasury frågor. Vi letar efter dig som har en gedigen bakgrund inom redovisning och ledarskap, och som trivs i en dynamisk miljö där du kan göra skillnad. Nu behöver vi dig - ytterligare en viktig medarbetare för att ta oss vidare i vår utveckling! Nordion Energi har tagit en central roll i utbyggnaden av Sveriges infrastruktur inom gas, el och fiber. Vi är ett bolag som växer, såväl genom förvärv och utveckling av befintliga verksamheter, som genom nya projekt inom exempelvis koldioxidinfångning och vätgas. Nordion Energi består i dag av dotterbolagen Weum, Swedegas, Falbygdens Energi och Nordion Energi H2, samt av ett gemensamt partnerskap inom el- och fibernät med Dala Energi. Om rollen Här är möjligheten för dig som trivs i en ledande roll där du får coacha och inspirera andra. Vi söker en lösningsorienterad person som vill vara med och bygga effektiva strukturer i en koncern i tillväxt. Vårt mycket kompetenta redovisningsteam på 8 personer söker en inspirerande och entusiasmerande ledare som har ett utvecklingsorienterat förhållningssätt som gör att du hanterar utmaningar med ett lugn och en positiv inställning. Dina arbetsuppgifter Leda och ansvara för koncernens redovisning och legala rapportering mot ledning och styrelse Utveckla och effektivisera redovisnings- och rapporteringsprocesser och vidare säkerställa kravefterlevnad Samordna och leda redovisningsteamet, inklusive coachning och kompetensutveckling Leda budget- och prognosarbetet i nära samarbete med controllerfunktion och ledning Driva förbättringsprojekt kopplat till ekonomisystem, processorientering och interna kontroller Stötta organisationen i finansiella frågor och fungera som rådgivare i affärsbeslut Leda koncernens treasury-arbete inklusive hantering av alla finansieringsfrågor och löpande likviditetsplanering och vidare vara huvudkontakt mot ägarnas representanter och övriga långivare Koordinera kontakter med intressenter, revisorer, banker, försäkringsbolag och specialistkonsulter Supportera CFO och VD i styrelse- och revisionsutskottsarbete Värt att veta Tjänsten är nyinrättad och är placerad vid vårt huvudkontor i Malmö. Dina medarbetare finns på 3 olika orter. Du rapporterar till CFO som har ansvar för Finance and Corporate Office som består av Controlling, Accounting, Procurement, IT samt Quality and Sustainability. Våra förväntningar Du har: Flerårig erfarenhet av ledning av bokslutsarbete och rapporteringsprocesser i en roll exempelvis som redovisningsansvarig, teamledare eller ekonomichef God kunskap i koncernredovisning och redovisningsstandarder, såsom K3 och IFRS Mycket god erfarenhet av skattefrågor och momsredovisning, inklusive deklarationer och rapportering till myndigheter Erfarenhet av att arbeta med ekonomisystem och ERP-plattformar, samt vana vid att utveckla system och processer God erfarenhet av budgetering och finansiell rapportering till ledningsgrupp, styrelse och ägare Intresse av och gärna tidigare erfarenhet av dialoger med ägare och kreditgivare rörande Treasury-frågor. Treasury aktiviteter sker i nära samarbete med ägarnas management bolag som bistår med kunskap och access till kapitalmarknaden Erfarenhet av att leda och utveckla team, gärna i ett bolag i tillväxtfas Du behärskar svenska och engelska flytande i tal och skrift Erfarenhet från en internationell organisation samt erfarenhet från Revisionsbyrå är meriterande Att arbeta proaktivt och driva förändringsarbete faller sig naturligt för dig, och du motiveras av att ständigt förbättra processer och bidra till verksamhetens framgång. Du trivs i ett bolag med hög framfart som är i ständig tillväxt. Som person är du analytisk och noggrann, med en naturlig känsla för struktur och detaljer. Du har ett starkt affärsmässigt tänk och förmågan att se helheten samtidigt som du håller koll på detaljerna. Din kommunikationsförmåga är en av dina styrkor, och du har lätt för att samarbeta med både interna och externa intressenter. Ansökan Vi arbetar med löpande urval vilket innebär att tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Vi hoppas därför att du söker tjänsten så snart som möjligt. Varmt välkommen med din ansökan!
Välj ett jobb för att visa detaljer