Säkerhetsanalytiker med inriktning mot krisberedskap och civilt försvar
Riksgäldskontoret
Säkerhetsinspektörer m.fl.

Rollen som säkerhetsanalytiker med ansvar för krisberedskap och civilt försvar innebär att vara rådgivande inom krisberedskap och civilt försvar. Genom din sakkunskap bidrar du framför allt inom sakområdet i planering och genomförande av övningar, relevanta analyser och aktiviteter samt till att vidareutveckla styrande dokument, följa upp implikationer av nya regelverk och krav samt ta fram förslag till åtgärder. De huvudsakliga arbetsuppgifterna är att självständigt och tillsammans med andra, planera, genomföra och följa upp myndighetens arbete inom civil beredskap. Det innebär exempelvis att planera och genomföra övningar, omvärldsbevakning inom det egna ansvarsområdet samt att genomföra analyser, samordna och följa upp myndighetens arbete inom sakområdet. Som säkerhetsanalytiker samordnar du även arbetet med att utveckla och förvalta kontinuitetsplaner inför och vid höjd beredskap, arbetet med att utveckla och förvalta myndighetens krigsorganisation och bidra till samordning av myndighetens funktion för tjänsteman i beredskap. Du representerar även Riksgälden samt driver utvecklingsuppdrag i samverkan med andra myndigheter. Att ansvara för utveckling och förvaltning av myndighetens krigsorganisation men också för planering för fredstida krissituationer, liksom arbete med säkerhetsskydd och signalskydd ingår också i rollen. Som säkerhetsanalytiker deltar du i säkerhetsenhetens löpande arbete, t.ex. utredningar, beredningar med beslutsunderlag till myndighetens ledningsgrupp och hantering av remisser inom sakområdet.  Din profil Vi söker dig som har mycket god förmåga att muntligt och skriftligt förmedla kunskaper och insikter inom området och mycket goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift. Du tar ansvar för dina uppgifter, strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer vidare och vågar be om hjälp när det behövs. För att lyckas i rollen bör du även ha helhetssyn och vara flexibel. Du har också: • akademisk utbildning inom samhällsvetenskap, statsvetenskap, riskhantering, krisberedskap, samhällssäkerheteller utbildning inom området som arbetsgivaren bedömer likvärdig. • minst två års erfarenhet av arbete med frågor som rör totalförsvarsplanering • goda kunskaper i Officepaketet. Det är meriterande om du har: • erfarenhet av att leda och samordna arbete med kontinuitetshantering • erfarenhet av utveckling och förvaltning av kris- och krigsorganisationer • erfarenhet av att planera och genomföra utbildning, träning och övning inom sakområdet • erfarenhet från offentlig förvaltning. Övrig information Välkommen med din ansökan som innehåller CV, personligt brev, examensbevis och relevanta betyg. För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna i ditt CV.  Skicka ansökan senast den 24augusti 2025. Ange referens 2025/359 om du skickar in ansökan på annat sätt än digitalt via Riksgäldens hemsida. Vi erbjuder en tillsvidaretjänst och tillämpar sex månaders provanställning. För information om tjänsten är du välkommen att kontakta säkerhetschef Mikael Holmer, 08-613 52 60 och kring rekryteringsprocessen HR-partner Maria Themnér, tfn 08-613 46 91. Fackliga representanter är: Linn Hedman Saco-S och Lena Niklasson ST-Riksgälden som nås via växeln: 08-613 45 00. Riksgälden erbjuder generösa semestervillkor, löneväxling till pension, friskvårdsbidrag, friskvårdstimmar och tillgång till gym. Alla medarbetare har tillgång till en egen plats på kontoret, det finns även möjlighet att arbeta på distans 2,5 dagar i veckan. Finansiellt innehav Som anställd på Riksgälden har du en skyldighet att anmäla ditt innehav av finansiella instrument. För att som anställd på Riksgälden få inneha aktier i bank krävs särskilt tillstånd. Säkerhetsprövning En anställning vid enhet Säkerhet innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning i enlighet med 3 kap. säkerhetsskyddslagen. Med anställningen följer att du kan komma att krigsplaceras. Om Riksgälden Riksgälden spelar en viktig roll i samhällsekonomin och på den svenska finansmarknaden. Vi bidrar till att statens pengar och finansiering hanteras effektivt och att det finansiella systemet är stabilt. Vårt kontor finns i centrala Stockholm och vi är drygt 240 anställda. Vår vision är att tillsammans göra Riksgälden till en förebild både i Sverige och internationellt. Våra värderingar präglas av öppenhet, trygghet och professionalitet i utförande av vårt arbete. Riksgälden strävar efter att vara en hållbar och attraktiv arbetsgivare, där mångfald, olika erfarenheter, kompetens och bakgrunder tas tillvara. För mer information se riksgalden.se

25 juni 2025
Sista ansökan:
24 augusti 2025
Säkerhetsskyddshandläggare till Försvarshögskolan
Försvarshögskolan
Säkerhetsinspektörer m.fl.

Försvarshögskolan är ett internationellt framstående lärosäte inom försvar, krishantering och säkerhet. Vi erbjuder en unik akademisk miljö där civilt möter militärt. Vi utbildar civila och militära chefer, experter och forskare som ska analysera och hantera dagens och framtida krissituationer och säkerhetsproblem. Försvarshögskolan utbildar Sveriges officerare och leder den akademiska utvecklingen av officersyrket. Vi bedriver forskning inom juridik med inriktning mot operativ juridik och folkrätt, försvarssystem, krigsvetenskap, ledarskap och ledning, militärhistoria och statsvetenskap. Försvarshögskolans säkerhetsavdelning söker nu en säkerhetsskyddshandläggare med inriktning personalsäkerhet och internutredningar. Verksamhetsstöd, Säkerhetsavdelningen Säkerhetsavdelningen är en del av Försvarshögskolans verksamhetsstöd och har till uppgift att stödja hela myndigheten med frågor rörande säkerhet och trygghet för medarbetare och studenter. Avdelningen består av fem medarbetare och ansvarar för det interna säkerhets- och beredskapsarbetet som omfattar verksamhetsskydd, personsäkerhet, säkerhetsskydd, fysisk säkerhet samt Försvarshögskolans kris- och beredskapsarbete. Befattningen är en del av området säkerhetsskydd och beredskap. Anställningen är placerad Stockholm. Arbetsuppgifter Som säkerhetsskyddshandläggare är du ansvarig för området personalsäkerhet och funktionsledning av säkerhetsprövningens samtliga delar inom organisationen. Befattningen innebär att du även innehar rollen som utredningsledare inom ramen för personalsäkerhet och du har en SPI-pool till stöd och som du samordnar i det operativa arbetet kring säkerhetsprövningsintervjuer. Arbetsuppgifterna består bland annat av att:  - Metodutveckla personalsäkerheten på Försvarshögskolan - Utveckla och skriva interna bestämmelser inom området - Stödja verksamheten med kvalificerat utbildnings- och metodstöd kopplat till säkerhetsprövningsprocessens samtliga delar vid anställning (inför, under och avslut) - Ansvara för utredningar inom ramen för säkerhetsprövningen -  Ansvara för säkerhetsprövningsprocessens samtliga delar, från intervju till administration, samt genomföra övriga samtal inom ramen för säkerhetsprövningsprocessen  Arbetsuppgifterna kan förändras över tid eftersom verksamheten utvecklas. Du kommer ha ett nära samarbete med säkerhets- och säkerhetsskyddschefen. Vem söker vi? Vi söker dig som har:  - Relevant akademisk examen eller annan utbildning/erfarenhet som vi bedömer som likvärdig - Aktuell och relevant utbildning inom säkerhetsskydd - God kunskap och ett genuint intresse för säkerhet och säkerhetsskydd - Aktuell och relevant erfarenhet av självständigt utredningsarbete kopplat till säkerhetsprövningsprocessen - Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska - Goda kunskaper i MS Office  - Erfarenhet av metod- och verksamhetsutveckling Det är meriterande med:  - Erfarenhet från säkerhetstjänst eller underrättelsearbete - Utbildning i intervju- och samtalsteknik/liknande - Kompetens inom tillsynsarbete enligt säkerhetsskyddslagstiftningen - Erfarenhet av att leda personalutredningar   Vem är du? Dina personliga egenskaper är mycket viktiga för oss. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Tjänsten som säkerhetsskyddshandläggare ställer krav på din integritet och förmåga att företräda arbetsgivaren i säkerhetsskyddsfrågor. Vi ser att du är analytisk samt kan arbeta strukturerat och självständigt. Vidare är du stabil, lyhörd samt har förmåga att bygga förtroendefulla relationer då du i ditt arbete kommer att möta människor med olika erfarenheter och bakgrund. För att trivas hos oss behöver du vara en engagerad och närvarande individ som vill bidra till Försvarshögskolans professionella utveckling, kollegiala samarbetskultur och sociala sammanhållning. Det faller sig naturligt för dig att dela med dig av din kunskap och bidra till att skapa en givande och god arbetsmiljö. Tillsammans med engagerade kollegor i ett sammansvetsat team bidrar du till Sveriges säkerhet och totalförsvar genom kunskapsdelning och gemensamma mål. Om anställningen  Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. En anställning vid Försvarshögskolan kan komma att innebära en säkerhetsprövning för placering i säkerhetsklass vilket innebär registerkontroll och i vissa fall säkerhetsintervju hos Säkerhetspolisen. Anställningen kan komma att innefatta krigsplacering. Om du redan är krigsplacerad i din nuvarande anställning på en myndighet och din kompetens behövs i Försvarshögskolans  krigsorganisation sker det en förhandling mellan berörd myndighet och Försvarshögskolan om var du ska vara placerad. Tillträde Enligt överenskommelse. Lön och förmåner Försvarshögskolan tillämpar individuell lönesättning.  Förmåner för anställda vid Försvarshögskolan - https://www.fhs.se/om-forsvarshogskolan/jobba-hos-oss/formaner.html Ansökan  Ansökan ska innehålla ett CV samt personligt brev och skickas in via Försvarshögskolans rekryteringssystem genom att klicka på länken ”Logga in och sök jobbet” på annonssidan. Märk din ansökan med dnr HR 126/2025. Din ansökan ska vara tillhanda senast 15 augusti.  Komplett ansökan ska vara Försvarshögskolan tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).  I de fall det inte råder en jämn könsbalans kan Försvarshögskolan vid lika eller i stort sätt lika kvalifikationer hos de sökande anställa den av underrepresenterat kön.  Kontaktpersoner Ytterligare upplysningar om anställningen lämnas av:  - Elisabeth Wall, Säkerhets- och säkerhetsskyddschef, mailto:fö[email protected] - Edith Eggimann, HR-partner, mailto:[email protected] Välkommen med din ansökan senast den 15 augusti, 2025! #LI-POST Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp på grund av statliga upphandlingsregler.

25 juni 2025
Sista ansökan:
15 augusti 2025
Beredskapssamordnare
Herrljunga kommun
Säkerhetsinspektörer m.fl.

Välkommen till Herrljunga! Med ett strategiskt läge i Västra Götaland och närhet till större städer kan du enkelt pendla och ta del av storstadens utbud, samtidigt som du behåller småstadens charm och gemenskap. Med naturen nära till hands finns det dessutom gott om möjligheter till friluftsliv och rekreation. Hos oss får du chansen att arbeta i en stimulerande miljö där ditt arbete verkligen gör skillnad. Vi sätter människan i centrum och strävar efter att varje medarbetare ska känna sig välkommen och sedd. Vill du vara med och forma framtidens Herrljunga? Bli en del av oss för att göra vår kommun till den bästa platsen att bo, leva och arbeta på. Tillsammans bygger vi ett Herrljunga med växtkraft! Säkerhets- och beredskapsenheten i Herrljunga kommun har ett brett uppdrag och arbetar både strategiskt och operativt med bland annat civil beredskap, brottsförebyggande arbete och informationssäkerhet. ARBETSUPPGIFTER I rollen som beredskapssamordnare kommer du att bidra i arbetet att samordna, planera och utveckla Herrljunga kommuns arbete inom krisberedskap och civilt försvar utifrån gällande lagkrav och kommunens egen målsättning inom områdena. En viktig del i rollen att stödja kommunens förvaltningar i deras operativa beredskapsarbete. Arbetsuppgifterna är mycket varierande och kräver ofta samverkan både internt med kommunens alla förvaltningar men även externt med andra kommuner, myndigheter, företag, föreningar och medborgare.  Eftersom tjänsten är ny kommer du ha möjlighet att påverka rollens utformning men aktuella arbetsuppgifter och ansvar är: • Implementera, upprätthålla och uppdatera strategiska dokument samt skapa förutsättningar för ledning, verksamhetschefer och medarbetare att genomföra beredskapsarbetet i sin verksamhet. • Ge operativt stöd och rådgivning i beredskapsfrågor till kommunens samtliga förvaltningar och verksamheter. • Genomföra aktiviteter som ger ökad medvetenhet och kunskap om beredskapsarbetet både internt och externt. • Planera, leda och medverka vid genomförandet av analyser, kontinuitetsplanering, övningar m.m. • Bereda frågor för beslut av ledning samt löpande följa upp beslutade åtgärder. • Hantera, sammanställa och utvärdera inträffade incidenter/händelser. • Ingå i kommunens centrala krisledning. • Leda och delta i relevanta interna och externa samarbets- och samverkansgrupperingar. Förutom huvuduppgiften att arbeta med kommunens beredskapsarbete kommer du även att vara involverad i Säkerhets- och beredskapsenhetens övriga arbetsområden (civil beredskap, brottsförebyggande arbete och informationssäkerhet). KVALIFIKATIONER Du måste ha: • Relevant akademisk utbildning och/eller erfarenhet av aktivt beredskapsarbete som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. • Hög säkerhetsmedvetenhet och förståelse för de risker och sårbarheter en kommun kan utsättas för. • B-körkort. • God datorvana och god förmåga att utrycka dig i tal och skrift på svenska. Säkerhetsprövning inklusive registerkontroll i enlighet med säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan anställning då befattningen är säkerhetsklassad. Det är meriterande om du också har: • Juridisk förståelse och goda kunskaper om relevant lagstiftning och andra ramverk. • Erfarenhet av att leda projekt och processer. • Erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation. • Erfarenhet av planering och genomförande av utbildningar, analyser, informations- och systemklassificeringar och liknande. • Erfarenhet av att leda och eller ingå i krisledningsgrupp samt självständigt hantera inkommande händelser och incidenter. Vi vill att du är: • Noggrann och omdömesgill med god förmåga att sätta komplicerade sakfrågor och skeenden i ett större sammanhang. • Självgående, analytisk och jobbar strukturerat. • Service- och samarbetsfokuserad. • En person som klarar av att skapa lugn även i osäkra situationer och förhållanden. • Tydlig och pedagogisk i tal och skrift samt är bekväm med att agera inför större grupper som föredragande, utbildare eller processledare. Vi lägger stor vikt på personliga egenskaper och ser fram emot att få veta mer om dig! ÖVRIGT I Herrljunga kommun gäller heltid som norm med möjlighet till deltid. Om heltidsuppdrag saknas kan det innebära att tjänster kan kombineras med andra arbetsuppgifter, eller vid annan arbetsplats. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Herrljunga kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som säljare: Herrljunga kommun har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

23 juni 2025
Sista ansökan:
21 juli 2025
Säkerhetssamordnare
Migrationsverket
Säkerhetsinspektörer m.fl.

På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb! Till säkerhetsavdelningen söker vi nu säkerhetssamordnare med erfarenhet av operativt och strategiskt säkerhetsarbete. Säkerhetsavdelningen ansvarar för säkerhetsfrågor vid Migrationsverket. På avdelningen arbetar experter inom säkerhetsskydd, informationssäkerhet, personsäkerhet, krisberedskap och civilt försvar, fysisk och teknisk säkerhet samt övriga säkerhetsfrågor. Som säkerhetssamordnare kommer du att arbeta i en miljö med externa kontakter, komplexa hotbilder, IT-miljöer och tekniska system med höga krav på säkerhet och tillgänglighet samt projekt som har stor påverkan på Migrationsverkets verksamhet. Vi erbjuder ett stimulerande och ansvarsfullt arbete med stor möjlighet till personlig utveckling. Huvudsakliga arbetsuppgifter I rollen som säkerhetssamordnare får du ansvar för att samordna risk- och säkerhetsarbetet mot delar av verksamheten vid Migrationsverket. Du kommer att vara ett stöd till avdelningschef och övriga chefer i verksamheten i det systematiska arbetet med att förbygga och hantera risker och hot. Du ansvarar även för att samordna de säkerhetsresurser som finns inom avdelningen, leder möten, informerar och utbildar. I uppdraget ingår också att samverka med övriga funktioner i myndigheten som bidrar till en trygg och säker arbetsplats för medarbetarna. Externt samverkar du i säkerhetsfrågor med olika samverkanspartners. Du ska vid behov även kunna stötta övriga regioner och avdelningar. Personliga kompetenser Vi söker dig som arbetar bra med andra människor och relaterar till dem genom att vara lyhörd och smidig. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter. Vidare är du självgående och tar ansvar för din uppgift samt strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer framåt. Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet och är van att arbeta mot långsiktiga mål. Du förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du har även lätt för att anpassa dig till förändrade omständigheter och kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt. Dina erfarenheter Krav - Akademisk examen, gärna inom säkerhetsområdet, alternativt annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig  - Erfarenhet av arbete med att samordna säkerhetsfrågor, operativt och strategiskt, i en större organisation - Erfarenhet av arbete med risk-och krishantering, kontinuitetsplanering och avbrottsplaner - Kunskap om säkerhetsskyddsområdet samt befintlig lagstiftning inom säkerhet - Goda kunskaper i Officepaketet - Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift - B-körkort - Svenskt medborgarskap Meriter - Erfarenhet av samverkan med myndigheter eller andra samverkanspartners inom säkerhetsområdet - Erfarenhet av att använda och tolka standarder/normer och regler vid rådgivning, kravställning eller granskning - Kunskap om informationssäkerhetsarbete - Erfarenhet av arbete vid Migrationsverket Upplysningar Anställningsform: tillsvidare med sex månaders provanställning Arbetstider: kontorsarbetstid eller förtroendearbetstid enl. ök. Placering: Norrköping eller Sundbyberg. Arbetet kommer att innebära vissa resor inom landet. Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627) kommer föregå beslut om anställning varför krav på svenskt medborgarskap ställs för denna tjänst. Ansökan Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 20 juli 2025. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem. _________________________________________________________________________________________________________ Om rekryteringsprocessen För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär. Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet. Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd. Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta [email protected] innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.  https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html  Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

23 juni 2025
Sista ansökan:
20 juli 2025
Säkerhetschef till BAE Systems Hägglunds AB
Bae Systems Hägglunds AB
Säkerhetsinspektörer m.fl.

Är du en driven person som på strategisk och operativ nivå vill leda, styra och koordinera säkerhetsarbetet hos oss? Sök då tjänsten som säkerhetschef! Din framtida utmaning Säkerhetschefen har till uppgift att leda, styra och koordinera säkerhetsarbetet på BAE Systems Hägglunds i syfte att upprätthålla en säker och effektiv arbetsplats. Som säkerhetschef ansvarar du för samordning och samverkan med berörda myndigheter både vid säkerhetsrelaterade ärenden och särskilda händelser. Detta innebär att du leder, kravställer, utmanar och utvecklar organisationen inom säkerhetsområdet. Du ansvarar för att företaget uppfyller myndighetskrav enligt lagar och föreskrifter samt arbetar med att anpassa arbetet enligt de koncerngemensamma riktlinjer som finns inom området.  I rollen ingår personalansvar för 5 personer. Den du är Vi söker dig som har god kunskap om regelverket för säkerhetsskydd, erfarenhet av kvalificerat arbete med säkerhetsskydd från polis, militär eller annan myndighet eller företag. Du har vidare erfarenhet av personalansvar. Det är meriterande om du har en akademisk examen och/eller erfarenhet från tidigare arbete som säkerhetschef Som person är du resultat- och kundfokuserad och har ett stort eget driv. I grunden är du strategiskt lagd men har styrkan och intresset i att leda även i det operativa. Du är en god ledare med stor energi som får medarbetare och andra aktörer med dig och ser samarbete som en väg att ta organisationen framåt. Vi efterfrågar dig som har ett engagerat och kommunikativt arbetssätt och som motiveras av att omsätta de lagar och regler som företaget omfattas av till en fungerande operativ vardag.  Eftersom vi har en mycket internationell prägel på kunder och leverantörer behöver du ha goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och i skrift. Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering vid huvudkontoret i Örnsköldsvik. Tillträde sker enligt överenskommelse. Jobbet innehåller resor och internationella kontakter. Befattningen är inplacerad i Säkerhetsklass. Vi genomför därför en säkerhetsprövning inkl. registerkontroll och drogtest, innan beslut om anställning Vad du blir en del av Hos oss kommer du att ha kul på jobbet och ingen dag kommer att vara den andra lik! Du kommer att få vara med när produkten blir till från idé till dess att den rullar ut till kund. Du kommer att få jobba med framtidens teknik i ett globalt företag där du har stora möjligheter till kompetens & karriärutveckling.   Om du inte kan se filmen, klicka på länken: https://youtu.be/sbvv-Jm2PhI BAE Systems levererar några av världens mest avancerade, teknikledande lösningar inom försvar, flyg och säkerhet. Vi har 82 500 kvalificerade medarbetare i mer än 40 länder. Genom att vi arbetar tillsammans med kunder och lokala partners, levererar vi produkter och tjänster med militär kapacitet, som skyddar människor och den nationella säkerheten samt säkrar viktig information och infrastruktur. BAE Systems Hägglunds fokuserar på utveckling, tillverkning, integration och support av ett brett spektrum av militära fordon till kunder över hela världen. Våra främsta produkter är medeltunga stridsfordon (CV90), bepansrade terrängfordon (BvS10), stöd och support samt elhybrida drivsystem för den civila marknaden. Pålitlig, Innovativ och Djärv är ledorden för vår verksamhet. Läs gärna mer om Örnsköldsvik och Höga Kusten på www.jobbaochlev.se/ - www.inspiration.ornskoldsvik.se -  www.hogakusten.com/sv Kontaktperson Har du frågor kring tjänsten, kontakta: Rekryteringskonsult Ola Pettersson, AxÖ Consulting, 070 - 377 02 45. Urval och intervjuerna kommer ske efter sista ansökningsdagen den 10/8   Varmt välkommen med din ansökan!

23 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Trygghets- och säkerhetssamordnare till Skarpnäcks stadsdelsförvaltning
Stockholms kommun
Säkerhetsinspektörer m.fl.

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Skarpnäcks stadsdelsförvaltning erbjuder dig en arbetsplats där ett aktivt medarbetarskap och ett tydligt ledarskap är grunden för att ge stockholmarna den bästa verksamheten. Eftersom vi gemensamt skapar vår arbetsmiljö är det viktigt med öppenhet, respekt och lyhördhet. Välkommen till oss Skarpnäcks stadsdelsförvaltning driver verksamheter inom förskola, fritid, socialtjänst, äldreomsorg och stadsmiljö. Vi söker en säkerhetssamordnare som vill driva och utveckla säkerhetsarbetet inom stadsdelsförvaltningen. Som trygghets- och säkerhetssamordnare hos oss har du en viktig och varierande roll för alla förvaltningens verksamheter och ett värdeskapande uppdrag gentemot våra invånare. Tjänsten organiseras i stab inom avdelningen för individ och familjestöd i syfte att hålla det brottsförebyggande arbetet verksamhetsnära och i synergi med samarbetsparter som är viktiga i socialtjänstens förebyggande arbete. Utöver ett brett och utvecklingsinriktat samordningsuppdrag får du hos oss ett gott kollegialt sammanhang och en stark samverkanskultur att verka i. Vi erbjuder Som anställd hos oss har du möjlighet till semesterväxling, flextid, sommararbetstid samt friskvårdspeng. Du erbjuds att förmånligt köpa träningskort till Stockholms stads simhallar gym och träningsanläggningar. Läs mer om våra förmåner: https://jobba.stockholm/formaner/ Din roll Du har det övergripande ansvaret för att driva, planera, analysera och utveckla arbetet kring förvaltningens trygghets- och säkerhetsarbete. Fältet omfattar exempelvis beredskapsplanering, risk- och sårbarhetsanalys och lokalt brottsförebyggande arbete. Du har ett nära samarbete med chefer, kollegor och andra funktioner både inom och utanför förvaltningens organisation. Utöver ditt lokala sammanhang har du kollegor i liknande uppdrag på andra förvaltningar inom staden och får även stöd från stadsövergripande central förvaltning. Som trygghets- och säkerhetssamordnare har du ett övergripande ansvar för intern och extern säkerhet på förvaltningen. Du driver och utvecklar säkerhetsarbetet och är specialiststöd till samtliga verksamheter i säkerhetsrelaterade frågor. Du har ett strategiskt perspektiv parallellt med förmågan att arbeta verksamhetsnära och mer operativt när det krävs. I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att: Stödja verksamheterna i genomförande och implementering av risk- och sårbarhetsanalys samt kontinuitetsplanering Vara skribent/rapportör i övergripande planer och rapporter samt för remisser inom ditt ansvarsområde Underhålla ansvarsområdets stöddokument Genomföra säkerhetsrelaterade utbildningar för medarbetare för att öka medvetenhet och verka för en säkerhetskultur Samordna och utveckla stadsdelsförvaltningens krisberedskap och beredskapsfrågor Planera och stötta krisledningen vid krishantering och i genomförande av övningar, utbildning och ge metodstöd Samordningsansvar för samverkansöverenskommelse (SÖK) med polisen, trafikkontoret och utbildningsförvaltning Delta i och utveckla arbetet i lokala BRÅ-processer Samverka med interna och externa aktörer inom såväl civilsamhälle som polisen. Din kompetens och erfarenhet Som trygghets- och säkerhetssamordnare har du ett helhetsperspektiv på komplexa frågor, är stabil och har god förmåga att samarbeta och skapa förtroendefulla relationer. För att lyckas och trivas i den här rollen behöver du ha intresse, vilja och förmåga att hitta lösningar tillsammans med verksamheterna. Du är trygg och tydlig i kommunikation och förhållningssätt. Du har förmåga att förmedla verksamhetens riktning och följa upp budskap och förväntningar. Du är självgående och tar initiativ för att driva arbetet framåt och hålla dig omvärldsorienterad.  Vi söker dig som har ett engagemang för att utveckla det arbetet som tjänsten innefattar och som har: Relevant utbildning från universitet/högskola Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska God analytisk förmåga och ett strukturerat arbetssätt Kunskap om lagstiftning inom tjänstens ansvarsområde Erfarenhet från relevant roll, som exempelvis utredare eller säkerhetssamordnare med uppgifter inom krisberedskap, brottsförebyggande arbete och krishantering Erfarenhet av att leda och samordna arbete över organisatoriska gränser Det är meriterande om du har: Erfarenhet av att arbeta i en politisk styrd organisation Erfarenhet av att genomföra utbildningar och övningar inom säkerhetsområdet Erfarenhet av att ingå i krisledningsstruktur Varmt välkommen med din ansökan! Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

22 juni 2025
Sista ansökan:
16 juli 2025
Säkerhetssamordnare
Migrationsverket
Säkerhetsinspektörer m.fl.

På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb! Till säkerhetsavdelningen söker vi nu en säkerhetssamordnare med erfarenhet av operativt och strategiskt säkerhetsarbete. Säkerhetsavdelningen ansvarar för säkerhetsfrågor vid Migrationsverket. På avdelningen arbetar experter inom säkerhetsskydd, informationssäkerhet, personsäkerhet, krisberedskap och civilt försvar, fysisk och teknisk säkerhet samt övriga säkerhetsfrågor. Som säkerhetssamordnare kommer du att arbeta i en miljö med externa kontakter, komplexa hotbilder, IT-miljöer och tekniska system med höga krav på säkerhet och tillgänglighet samt projekt som har stor påverkan på Migrationsverkets verksamhet. Vi erbjuder ett stimulerande och ansvarsfullt arbete med stor möjlighet till personlig utveckling. Huvudsakliga arbetsuppgifter I rollen som säkerhetssamordnare får du ansvar för att samordna risk- och säkerhetsarbetet mot en avdelning, Nationella Operativa Avdelningen vid Migrationsverket. Du kommer att vara ett stöd till avdelningschef och övriga chefer i verksamheten i det systematiska arbetet med att förbygga och hantera risker och hot. Du ansvarar även för att samordna de säkerhetsresurser som finns inom avdelningen, leder möten, informerar och utbildar. I uppdraget ingår också att samverka med övriga funktioner i myndigheten som bidrar till en trygg och säker arbetsplats för medarbetarna. Externt samverkar du i säkerhetsfrågor med olika samverkanspartners. Du ska vid behov även kunna stötta övriga regioner och avdelningar. Personliga kompetenser Vi söker dig som arbetar bra med andra människor och relaterar till dem genom att vara lyhörd och smidig. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter. Vidare är du självgående och tar ansvar för din uppgift samt strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer framåt. Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet och är van att arbeta mot långsiktiga mål. Du förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du har även lätt för att anpassa dig till förändrade omständigheter och kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt. Dina erfarenheter Krav - Akademisk examen, gärna inom säkerhetsområdet, alternativt annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig  - Erfarenhet av arbete med att samordna säkerhetsfrågor, operativt och strategiskt, i en större organisation - Erfarenhet av arbete med risk-och krishantering, kontinuitetsplanering och avbrottsplaner - Kunskap om befintlig lagstiftning inom säkerhetsområdet - Goda kunskaper i Officepaketet - Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift - B-körkort - Svenskt medborgarskap Meriter - Erfarenhet av samverkan med myndigheter eller andra samverkanspartners inom säkerhetsområdet - Erfarenhet av att använda och tolka standarder/normer och regler vid rådgivning, kravställning eller granskning - Kunskap inom säkerhetsskyddsområdet - Kunskap om informationssäkerhetsarbete - Erfarenhet av arbete vid Migrationsverket Upplysningar Anställningsform: tillsvidare med sex månaders provanställning Arbetstider: kontorsarbetstid eller förtroendearbetstid enl. ök. Placering: Norrköping eller Sundbyberg. Arbetet kommer att innebära vissa resor inom landet. Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627) kommer föregå beslut om anställning varför krav på svenskt medborgarskap ställs för denna tjänst. Ansökan Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 20 juli 2025. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem. _________________________________________________________________________________________________________ Om rekryteringsprocessen För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär. Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet. Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd. Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta [email protected] innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.  https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html  Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

22 juni 2025
Sista ansökan:
20 juli 2025
Underrättelseoperatör till verksamhetsområde Kristianstad
Kriminalvården
Säkerhetsinspektörer m.fl.

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu fler medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Läs mer om anstalten Kristianstads verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/kontakt/hitta-och-kontakta/verksamhet/anstalt/kristianstad/#verksamhet Verksamhetsområdet Kristianstad planeras att växa och i nära anslutning till nuvarande anstalt kommer anstalten Vä byggas. Läs gärna mer om det här: https://www.kriminalvarden.se/om-kriminalvarden/nyheter/2024/september/anstalten-kristianstad-planeras-vaxa/ ARBETSUPPGIFTER Du kommer att arbeta med uppdrag relaterade till underrättelseverksamhet, informationssäkerhet och säkerhetsfrågor. Arbetsuppgifterna handlar om att inhämta och bearbeta information i syfte att stödja beslutsfattare på lokal, regional och nationell nivå. Du kommer att arbeta aktivt och självständigt med att producera underrättelseprodukter inom ansvarsområdet för att tillgodose myndighetens underrättelsebehov. Tjänsten innebär att du även kommer att samverka med externa myndigheter. Utbildning påbörjas v 37 och pågår ett par veckor framåt, och utbildning sker på annan ort. Mer information om detta kommer vid intervjutillfälle. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en god analytisk förmåga med intresse och engagemang för underrättelsefrågor och informationssäkerhet. Du arbetar bra med komplexa frågor och tar stort ansvar för dina uppgifter genom att själv organisera och prioritera dina sysslor på ett effektivt sätt. Dina beslut grundas på medvetna avvägningar och du agerar alltid med verksamhetens bästa i fokus. Du har god samarbetsförmåga och ett pedagogiskt förhållningssätt och förstår vikten av goda yrkesmässiga relationer i alla sammanhang. För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: • Fullständig gymnasiekompetens i form av slutbetyg eller gymnasieexamen. • Flerårig relevant arbetslivserfarenhet. • Mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. • God datorvana och IT-kunskap. • B- körkort. Det är meriterande om du har: • Relevant högskoleutbildning företrädesvis inom statskunskap, beteendevetenskap, juridik eller pedagogik. • Erfarenhet av underrättelsearbete. • Erfarenhet från Kriminalvårdens verksamhet eller från annan del av rättsväsendet. • Erfarenhet av intern och extern samverkan samt god kännedom om relevanta samverkande myndigheters uppdrag. • God förmåga att strukturera information och placera den i en rätt kontext med väl avvägda slutsatser. • God kommunikations- och samverkansförmåga. • Relevanta språkkunskaper. ÖVRIGT För att bli aktuell för anställning inom Kriminalvården krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande lämplighet, omdöme, säkerhets- och sekretessmedvetande och att du följer gällande lagar. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som gäller för Kriminalvårdens verksamhet. Vissa befattningar är placerade i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas. För vissa säkerhetsklassade tjänster krävs svenskt medborgarskap. Kriminalvården välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Läs mer om säkerhetsprövningen på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/sakerhetsprovning-vid-rekrytering/ Befattningen kan innebära krigsplacering vid Kriminalvården. Läs mer om krigsplacering på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/krigsplacering/ Ditt arbetsområde kommer att vara Kriminalvårdens verksamheter i Kristianstad, mer information om detta kommer vid intervjutillfälle. Provanställning kan komma att tillämpas. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. Kriminalvården tillämpar rökfri arbetstid. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

22 juni 2025
Sista ansökan:
13 juli 2025
Beredskapssamordnare till E‑hälsomyndigheten
E-Hälsomyndigheten
Säkerhetsinspektörer m.fl.

Har du erfarenhet av krisberedskap och totalförsvar och vill kombinera din kompetens med ett samhällsengagemang och göra nytta för Sveriges invånare? Lockas du av att vara med och driva beredskapsarbetet i ett av de mest intressanta utvecklingsområdena i digitaliseringen av samhället? Då kan det här vara en roll för dig. E-hälsomyndigheten är en beredskapsmyndighet och har ett utökat uppdrag inom krisberedskap och civilt försvar. Vårt uppdrag utvecklas och vi växer och söker därför ytterligare beredskapssamordnare som kan bidra till att samordna och utveckla totalförsvarsförmågan på myndigheten.  Om tjänsten Ditt ansvar som beredskapssamordnare är att stärka utvecklingen av det systematiska beredskapsarbetet och det civila försvaret vid både E-hälsomyndigheten och inom sektorn hälsa, vård och omsorg. Rollen kräver att du har förmåga att arbeta med utveckling av styrande dokument, metodstöd, arbetssätt och rutiner samt följa upp beredskapsarbetet. Du är aktiv i det operativa arbetet genom utbildningsinsatser, genomförande av övergripande risk- och sårbarhetsanalyser, kontinuitetsarbete och övningar. Beredskapsarbetet är en viktig och central del av myndighetens uppdrag att stödja sjukvårdens aktörer genom digitala tjänster och lösningar.  Dina arbetsuppgifter inkluderar att: • samordna, följa upp och utveckla E-hälsomyndighetens arbete med beredskap, civilt försvar och kontinuitetsarbete. • ta fram interna regelverk, metoder och processer utifrån lagkrav samt följa upp efterlevnaden. • identifiera och bedöma hotbild och omsätta detta i interna krav och risker för verksamheten. • initiera riskbedömning för att identifiera och hantera hot och sårbarheter • planera och genomföra målgruppsanpassade utbildningar, workshoppar eller andra kommunikativa insatser inom beredskap. • stödja ledning och övriga medarbetare i bedömningar avseende beredskap. • besvara remisser inom området beredskap eller civilt försvar. • omvärldsbevaka och följa utvecklingen inom området.  Som beredskapssamordnare kommer du jobba nära både medarbetare på enheten för säkerhet och beredskap och med medarbetare på myndighetens övriga avdelningar. Du kan bli aktuell för uppdraget som tjänsteman i beredskap (TiB). Tjänsten omfattar nationell samverkan inom beredskapssektorn och andra myndigheter samt internationellt arbete som en del av Sveriges medlemskap i NATO. Tjänsten är placerad på enheten Säkerhet och Beredskap vid myndighetens stab. Staben biträder generaldirektören i ledning och styrning av myndigheten. Enhetschefen, tillika säkerhetsskyddschef, har det övergripande ansvaret för säkerhet och beredskapsarbetet på myndigheten. Om dig  För att trivas och lyckas i rollen ser vi att du är stabil, strukturerad och självgående med god förmåga att organisera ditt arbete. Du är flexibel och har förmågan att hantera omprioriteringar och är van att arbeta i grupp likväl som självständigt. I rollen kommer du att ha ett nära samarbete med dina kollegor och vi förutsätter att du har en god samarbetsförmåga.  Vi söker dig som har: • relevant högskoleutbildning, eller annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig • minst tre års erfarenhet av arbete med civilt försvar och eller beredskap • erfarenhet av att planera åtgärder, ge stöd samt följa upp att åtgärder vidtas • erfarenhet av utbildning/övning av kris- och eller krigsorganisation  • goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.  Det är meriterande för tjänsten om du har:  • erfarenhet av beredskapsarbete/civilt försvar i offentlig verksamhet • erfarenhet av kontinuitetsplanering för digitala tjänster • erfarenhet av signalskydd. Vad erbjuder vi? Vi är en myndighet i tillväxt. E-hälsomyndigheten erbjuder dig att vara med och skapa samhällsnytta. Vi arbetar med stora transaktionskritiska system som påverkar samhället, till exempel e-recept och Läkemedelskollen. Hos oss kommer du att omges av trevliga och kompetenta arbetskamrater, på en myndighet med ett flertal viktiga samhällsuppdrag. På E-hälsomyndigheten har alla medarbetare förtroendearbetstid och möjlighet att arbeta delvis på distans. Läs mer om hur det är att jobba hos oss: Jobba hos oss Är du intresserad? Frågor angående tjänsten besvaras av: Enhetschef Jonas Jensen: 076-50 63 739 Frågor angående rekryteringsprocessen besvaras av: HR-specialist Elisabeth Axelsson: 010-106 08 98 Välkommen att skicka in din ansökan med cv via vårt rekryteringsverktyg senast den 11 augusti 2025. Då det är semestertider kommer du ha möjlighet att söka tjänsten hela sommaren, dock senast den 11/8. Vi uppskattar om du skickar din ansökan så snart du har möjlighet då vi tittar på ansökningar löpande. Rekryteringsprocessen kommer att återupptas i augusti. Observera att under sommarperioden kommer vi att ha begränsad möjlighet att svara på telefon och mail. Ladda gärna upp examensbevis, betyg och intyg som är relevanta för tjänsten i samband med din ansökan. Anställningen är tillsvidare med sex månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Placeringsort för anställningen är Kalmar eller Stockholm. Arbetet kan innebära tjänsteresor, främst mellan de båda orterna. Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen kommer att genomföras före anställning. Om du har beslut om skyddade personuppgifter, kontakta den HR-specialist som finns namngiven i annonsen.   Om E-hälsomyndigheten E-hälsomyndigheten driver utvecklingen av den nationella digitala infrastrukturen inom hälsa, vård och omsorg. Vi skapar förutsättningar för digitala tjänster och lösningar för privatpersoner och professioner inom hälso- och sjukvård, apotek och socialtjänst. Vi arbetar för att hälsodata ska bli tillgängliga i hela vårdkedjan, oavsett var individer får vård. Hos oss arbetar cirka 500 medarbetare fördelat på två orter, Kalmar och Stockholm. Läs mer om oss på www.ehalsomyndigheten.se Rekryteringen sköts av E-hälsomyndighetens HR-enhet och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

19 juni 2025
Sista ansökan:
11 augusti 2025
Beredskapssamordnare till E‑hälsomyndigheten
E-Hälsomyndigheten
Säkerhetsinspektörer m.fl.

Har du erfarenhet av krisberedskap och totalförsvar och vill kombinera din kompetens med ett samhällsengagemang och göra nytta för Sveriges invånare? Lockas du av att vara med och driva beredskapsarbetet i ett av de mest intressanta utvecklingsområdena i digitaliseringen av samhället? Då kan det här vara en roll för dig. E-hälsomyndigheten är en beredskapsmyndighet och har ett utökat uppdrag inom krisberedskap och civilt försvar. Vårt uppdrag utvecklas och vi växer och söker därför ytterligare beredskapssamordnare som kan bidra till att samordna och utveckla totalförsvarsförmågan på myndigheten.  Om tjänsten Ditt ansvar som beredskapssamordnare är att stärka utvecklingen av det systematiska beredskapsarbetet och det civila försvaret vid både E-hälsomyndigheten och inom sektorn hälsa, vård och omsorg. Rollen kräver att du har förmåga att arbeta med utveckling av styrande dokument, metodstöd, arbetssätt och rutiner samt följa upp beredskapsarbetet. Du är aktiv i det operativa arbetet genom utbildningsinsatser, genomförande av övergripande risk- och sårbarhetsanalyser, kontinuitetsarbete och övningar. Beredskapsarbetet är en viktig och central del av myndighetens uppdrag att stödja sjukvårdens aktörer genom digitala tjänster och lösningar.  Dina arbetsuppgifter inkluderar att: • samordna, följa upp och utveckla E-hälsomyndighetens arbete med beredskap, civilt försvar och kontinuitetsarbete. • ta fram interna regelverk, metoder och processer utifrån lagkrav samt följa upp efterlevnaden. • identifiera och bedöma hotbild och omsätta detta i interna krav och risker för verksamheten. • initiera riskbedömning för att identifiera och hantera hot och sårbarheter • planera och genomföra målgruppsanpassade utbildningar, workshoppar eller andra kommunikativa insatser inom beredskap. • stödja ledning och övriga medarbetare i bedömningar avseende beredskap. • besvara remisser inom området beredskap eller civilt försvar. • omvärldsbevaka och följa utvecklingen inom området.  Som beredskapssamordnare kommer du jobba nära både medarbetare på enheten för säkerhet och beredskap och med medarbetare på myndighetens övriga avdelningar. Du kan bli aktuell för uppdraget som tjänsteman i beredskap (TiB). Tjänsten omfattar nationell samverkan inom beredskapssektorn och andra myndigheter samt internationellt arbete som en del av Sveriges medlemskap i NATO. Tjänsten är placerad på enheten Säkerhet och Beredskap vid myndighetens stab. Staben biträder generaldirektören i ledning och styrning av myndigheten. Enhetschefen, tillika säkerhetsskyddschef, har det övergripande ansvaret för säkerhet och beredskapsarbetet på myndigheten. Om dig  För att trivas och lyckas i rollen ser vi att du är stabil, strukturerad och självgående med god förmåga att organisera ditt arbete. Du är flexibel och har förmågan att hantera omprioriteringar och är van att arbeta i grupp likväl som självständigt. I rollen kommer du att ha ett nära samarbete med dina kollegor och vi förutsätter att du har en god samarbetsförmåga.  Vi söker dig som har: • relevant högskoleutbildning, eller annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig • minst tre års erfarenhet av arbete med civilt försvar och eller beredskap • erfarenhet av att planera åtgärder, ge stöd samt följa upp att åtgärder vidtas • erfarenhet av utbildning/övning av kris- och eller krigsorganisation  • goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.  Det är meriterande för tjänsten om du har:  • erfarenhet av beredskapsarbete/civilt försvar i offentlig verksamhet • erfarenhet av kontinuitetsplanering för digitala tjänster • erfarenhet av signalskydd. Vad erbjuder vi? Vi är en myndighet i tillväxt. E-hälsomyndigheten erbjuder dig att vara med och skapa samhällsnytta. Vi arbetar med stora transaktionskritiska system som påverkar samhället, till exempel e-recept och Läkemedelskollen. Hos oss kommer du att omges av trevliga och kompetenta arbetskamrater, på en myndighet med ett flertal viktiga samhällsuppdrag. På E-hälsomyndigheten har alla medarbetare förtroendearbetstid och möjlighet att arbeta delvis på distans. Läs mer om hur det är att jobba hos oss: Jobba hos oss Är du intresserad? Frågor angående tjänsten besvaras av: Enhetschef Jonas Jensen: 076-50 63 739 Frågor angående rekryteringsprocessen besvaras av: HR-specialist Elisabeth Axelsson: 010-106 08 98 Välkommen att skicka in din ansökan med cv via vårt rekryteringsverktyg senast den 11 augusti 2025. Då det är semestertider kommer du ha möjlighet att söka tjänsten hela sommaren, dock senast den 11/8. Vi uppskattar om du skickar din ansökan så snart du har möjlighet då vi tittar på ansökningar löpande. Rekryteringsprocessen kommer att återupptas i augusti. Observera att under sommarperioden kommer vi att ha begränsad möjlighet att svara på telefon och mail. Ladda gärna upp examensbevis, betyg och intyg som är relevanta för tjänsten i samband med din ansökan. Anställningen är tillsvidare med sex månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Placeringsort för anställningen är Kalmar eller Stockholm. Arbetet kan innebära tjänsteresor, främst mellan de båda orterna. Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen kommer att genomföras före anställning. Om du har beslut om skyddade personuppgifter, kontakta den HR-specialist som finns namngiven i annonsen.   Om E-hälsomyndigheten E-hälsomyndigheten driver utvecklingen av den nationella digitala infrastrukturen inom hälsa, vård och omsorg. Vi skapar förutsättningar för digitala tjänster och lösningar för privatpersoner och professioner inom hälso- och sjukvård, apotek och socialtjänst. Vi arbetar för att hälsodata ska bli tillgängliga i hela vårdkedjan, oavsett var individer får vård. Hos oss arbetar cirka 500 medarbetare fördelat på två orter, Kalmar och Stockholm. Läs mer om oss på www.ehalsomyndigheten.se Rekryteringen sköts av E-hälsomyndighetens HR-enhet och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

19 juni 2025
Sista ansökan:
11 augusti 2025