Eksjö kommun är en trygg och levande kommun som välkomnar alla. Här finns stad och landsbygd med både historia och framåtanda. Här verkar den lilla entreprenören och de stora företagarna. Här finns en närhet som ger möjlighet till en meningsfull fritid. Kommunen är en av de största arbetsgivarna och med din hjälp vill vi att våra invånare ska kunna leva ett gott liv. Det når vi genom att samarbeta, arbeta hållbart och ta vara på din kompetens och ditt engagemang. Vi söker nu en ny kollega till enheten Myndighet Vuxen som kommer att bestå av 12 medarbetare som kommer arbeta med LSS, äldreomsorg, missbruk, våld i nära relationer och socialpsykiatri. Tjänsten kommer att tillsättas om erforderliga beslut fattas. ARBETSUPPGIFTER Vi söker en socialsekreterare som ska arbeta med att utreda, handlägga och följa upp ärenden och insatser med inriktning på socialpsykiatri och våld i nära relationer. Du kommer tillsammans med dina kolleger utveckla och samordna arbetet inom våld i nära relation och utreda och erbjuda stöd till våldsutsatta och våldsutövare. Utöver myndighetsutövningen är samverkan både internt och externt en viktig del i arbetet. Du kommer att arbeta nära klienter och utförarverksamhet. Vi arbetar i verksamhetssystemet Combine. Rekrytering kan komma att ske löpande under annonstiden. KVALIFIKATIONER Socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du ska ha god kunskap om gällande lagstiftning och erfarenhet av myndighetsutövning. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet då arbetet ställer höga krav på samarbetsförmåga, social kompetens och flexibilitet. Eftersom arbetet innebär nära samverkan med kollegor och externa aktörer är du samarbetsinriktad, tydlig i din kommunikation och har god helhetssyn. Du är självständig och ansvarsfull. Då resor i tjänsten kan förekomma är körkort klass B ett krav. ÖVRIGT Om du är den vi söker och du tycker att tjänsten är intressant, så ser vi fram emot din ansökan. Du ansöker lättast via länken i annonsen. Blir du kallad till intervju behöver du kunna styrka din identitet på något av följande tre sätt: - Pass - Nationellt ID-kort som visar medborgarskap - ID-kort kombinerat med personbevis där medborgarskapet framgår. Är du medborgare i land utanför EU/EES behöver du även visa upp ett giltigt uppehållstillstånd och/eller arbetstillstånd i Sverige Eksjö kommun har före annonsering redan gjort val av annonseringskanaler och undanber oss därför kontakt från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Bromma stadsdelsförvaltning erbjuder dig en arbetsplats där dina insatser verkligen kan göra skillnad och bidrar till samhällsnyttan i en växande stadsdel. Här är aktivt medarbetarskap och tydligt ledarskap grunden för en utvecklande verksamhet. Välkommen till oss Vi söker nu en ny kollega till vår utredningsenhet! Här arbetar vi aktivt med hur du som medarbetare upplever din arbetsmiljö samtidigt som vi har utveckling i fokus. Barns delaktighet är en central del av vårt arbete och vi har flera barnrättsombud som ansvarar för att bevaka barns rättigheter. Vi har även upprättade intressegrupper där våra medarbetare får möjlighet att fördjupa sina kunskaper inom valt intresseområde. Område barn och unga består av medarbetare som har en positiv inställning till arbetet, ställer upp för varandra och skapar arbetsglädje även i tuffa situationer. Området är en del av Avdelning socialtjänst och fritid inom Bromma stadsdelsförvaltning som ansvarar för stadsdelens individ- och familjeomsorg, funktionsnedsättning, ekonomiskt bistånd, fält, skolsocionomer, preventions- och trygghetsarbete m.m. Enheten för utredning barn och unga består av två team med 8 socialsekreterare i varje team, två gruppledare, en enhetschef samt en administrativ assistent. Enheten tillhör Område barn och unga och leds av en områdeschef. Området är uppdelad i fyra enheter där även två metodutvecklare samt en mentor ingår. Tjänsten avser ett vikariat (11 månader) då en av våra kollegor ska vikariera som mentor inom vårat område. Vi erbjuder Vi erbjuder dig friskvårdsbidrag, möjlighet till semesterväxling och flexibel arbetstid. Som ny medarbetare hos oss inom Område barn och unga erbjuds du en god introduktion av vår mentor oavsett tidigare erfarenhet av yrket. Vi har en introduktionsplan som följs upp regelbundet under din första tid hos oss och vi erbjuder dig nära arbetsledning med goda möjligheter till utveckling. Vi på Enheten för utredning barn och unga i Bromma: - Erbjuder dig som medarbetare ett tillgängligt, nära och strukturerat ledarskap. - Deltar i pilotprojektet FACT ung tillsammans med Regionen för ungdomar med komplex social och psykiatrisk problematik. - Deltar aktivt i omställningen till ny socialtjänstlag genom medverkan i NUSO (nationell uppföljning av socialtjänstens omställning). - Deltar i flera samverkansformer med interna och externa aktörer såsom exempelvis andra enheter, polis och skola/förskola. - Följer regelbundet upp din psykosociala arbetsmiljö genom "Brommasamtal". - Har regelbunden individuell ärendehandledning samt extern handledning. - Möjlighet till fortbildning. Din roll Som utredande socialsekreterare på Enheten för utredning barn och unga kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter vara att utreda behov av skydd och stöd samt följa upp insatser enligt SoL och LVU avseende barn och ungdomar mellan 0-17 år. Vi arbetar med Signs of Safety som förhållningssätt där vi aktivt arbetar med att mobilisera och involvera den unges nätverk för att tillsammans hitta lösningar på svårigheter i hemmiljön. Arbetet förutsätter en god samverkan med övriga enheter inom den egna verksamheten men även med externa aktörer såsom skolor/förskolor, BVC, polis, åklagare och BUP. Som socialsekreterare kommer du ha veckomöten med din arbetsgrupp, individuell ärendehandledning, extern handledning samt arbeta i nära samarbete med kollegor och biträdande enhetschef. Din kompetens och erfarenhet För att vara aktuell för tjänsten ska du ha socionomexamen. Det är meriterande om du har erfarenhet från att arbeta med myndighetsutövning inom barn och unga, utbildning inom barnsamtal, erfarenhet av Signs of Safety, BBIC samt Stockholm stads dokumentationssystem Paraplyet. Vi söker dig som är nyfiken, engagerad och har en vilja att driva din egen och enhetens utveckling framåt. För att trivas hos oss ska du tycka om ett omväxlande arbete i en föränderlig miljö där den ena dagen inte är den andra lik. Vi söker dig som har hög personlig mognad, är empatisk och har en mycket god samarbetsförmåga. Du är självgående och har förmåga att upprätthålla en god struktur i ditt arbete samt har förmåga att behålla lugnet i krävande situationer som uppstår i det dagliga arbetet som myndighetsutövare. Du är förtroendeingivande och har förmåga att etablera god kontakt med människor som befinner sig i utsatta situationer. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i skrift då dokumentation utgör en stor och viktig del av arbetet. Du kan hantera komplexa frågor och har en god analyserande förmåga. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. För att få arbeta hos Stockholms stad med äldre och personer med funktionsnedsättning i deras hem, måste du visa ett utdrag från belastningsregistret. Utdraget ska inte vara äldre än 6 månader från utfärdande datum.
På Norrtälje kommun är vi stolta över att vara en del av samhällets demokratiska grund och att vara en del av våra invånares så viktiga vardag. I vår breda verksamhet med våra kunskaper och erfarenheter, har vi en gemensam drivkraft – vi vill få människor och möjligheter att växa. Vi är stolta över varandra och hur vi tillsammans berikar livet för våra invånare.På Norrtälje kommun är vi stolta över att vara en del av samhällets demokratiska grund och att vara en del av våra invånares så viktiga vardag. I vår breda verksamhet med våra kunskaper och erfarenheter, har vi en gemensam drivkraft – vi vill få människor och möjligheter att växa. Vi är stolta över varandra och hur vi tillsammans berikar livet för våra invånare. Om tjänsten Vi söker dig som vill arbeta i ett engagerat team och som brinner för mottagningarbete inom socialtjänsten. Under hösten kommer vår nuvarande enhet som innefattar målgrupp barn och unga samt våld i nära relation att göras om till en väg in och en gemensam mottagning för hela socialförvaltningen. Arbetsbeskrivning I vår nuvarande enhet har vi förmånen att arbeta med målgrupperna barn och unga samt våld i nära relation. Det är en unik organisatorisk kombination där vi ser möjlighet till en helhetsförståelse, dessutom är det utvecklande för både gruppen och medarbetaren. Vårt uppdrag innefattar även att informera invånare och professionella om socialtjänstens arbete genom att bland annat vara ute på föräldramöten, samverkansmöten och föreläsningar. I och med den nya Socialtjänstlagen och för att öka tillgänglighetn för våra invånare kommer mottagningen under hösten att genomgå en förändring för att omfatta förhandsbedömningar för samtliga barn och vuxna och bli en gemensam mottagning för förvaltningen. Det kommer bli en spännande förändring! Enhetens ansvar gällande barn 0-20 år innefattar: • Ta emot orosanmälningar och ansökningar, göra förhandsbedömningar och fatta beslut i ärenden där barn eventuellt är i behov av skydd eller stöd, med stöd av BBIC och Signs of Safety • Företräda mottagningsenheten i samverkan med andra aktörer. • Samverka med andra enheter inom förvaltningen som till exempel utredning och öppenvård. Enhetens ansvar för vuxna innefattar: • Ta emot ansökningar, göra förhandsbedömnigar och fatta beslut avseende vuxna • Företräda mottagningsenheten i samverkan med andra aktörer. • Samverka med andra enheter inom förvaltningen som till exempel utredning och öppenvård. Vi har påbörjat arbetet mot hur den gemensamma mottagningen ska se ut tillsammans med medarbete från förvaltningen för att kunna ge den bästa servicen till våra invånare, du som kommer till oss kommer vara en del av förändringen och vi ser gärna att du har erfarenhet från att arbeta med myndighetsutövning gällande olika målgrupper. Det här erbjuder vi • En välfungerande mottagningsgrupp med ett klimat där alla hjälps åt. Vi är en trygg grupp som sätter samarbete och trivsel på arbetsplatsen högt. • Vi arbetsledare finns alltid tillgängliga för medarbetarna. • Vi har ett ovanligt stort administrativt stöd. • Vi har årsarbetstid vilket innebär möjlighet till flexibelt arbete. • Vi erbjuder möjlighet till distansarbete utifrån verksamhetens behov. • Vi har kontinuerlig fortbildning med bland annat lärandefrukost, rättsvårdsfrukost och handledning. • Vi har friskvårdsbidrag. Det finns möjlighet till semesterväxling, vilket innebär fler semesterdagar i utbyte mot semesterersättning. • Vi erbjuder mindre hyreslägenheter under det första året på din nya anställning – så att du i lugn och ro får tid att hitta din drömbostad. Kvalifikationer För denna tjänst krävs socionomexamen samt tidigare erfarenhet av myndighetsutövning gällande barn och unga inom socialtjänsten. Vi söker dig som kan arbeta i team och driva arbetet framåt i samarbete med andra. Du är flexibel och kan växla mellan högt och lågt tempo. Körkort är ett krav. Följande ser vi som meriterande: • Utbildning i BBIC och Signs of safety • Utbildning inom våld i nära relationer • Arbete med andra målgrupper inom myndighetsutövning • Kunskap och erfarenhet om barn, ungdomar och vuxnas brottsutsatthet • Kunskap och erfarenhet om riskbedömningsinstrument så som FREDA, SARA, PATRIARK eller SAM • Annan relevant erfarenhet som kan hjälpa dig att utföra ett rättssäkert, empatiskt och gott socialt arbete. • Du tar initiativ och ser möjligheter • Du uttrycker dig väl i tal och skrift • Talar du fler språk och har erfarenhet från flera kulturer är det ett plus. • Du är intresserad av verksamhetsutveckling och har en vilja att bidra till detta. I denna roll lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Om arbetsplatsen Enheten har en enhetschef, två gruppledare samt 11 socialsekreterare Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Anställningsform Heltid, visstidsanställning, vikariat 12 månader Tillträdesdatum snarast Urvalsarbete och intervjuer sker löpande under annonseringstiden. Vi intervjuar löpande – så vänta inte med din ansökan! Om ossVi är Norrtälje – en kommun där gamla traditioner möter nya idéer. Där närheten till storslagen natur och storstadspuls finns inom räckhåll. Här är vi drygt 3 400 medarbetare som varje dag arbetar för att våra drygt 66 000 invånare ska få leva i ett tryggt och välmående samhälle. Här vill vi göra plats för olika perspektiv, tankar och behov. Vi vill hjälpas åt och dela lärdomar, framgångar och glädje medan vi tillsammans utvecklar Norrtälje kommun. Läs gärna mer om vår värdegrund Invånaren först - Allas lika värde - Höga förväntningar och Vår vision Global livsstil – lokalt liv Vi erbjuder mindre hyreslägenheter under det första året på din nya anställning – så att du i lugn och ro får tid att hitta din drömbostad. Närheten till Stockholm, Uppsala, Arlanda och Kapellskär gör att resten av världen alltid finns inom räckhåll. Norrtälje kommun ingår i finskt förvaltningsområde och vi ser positivt på om du är finsktalande eller om du kan något av minoritetsspråken alternativt annat språk. Ansökningshandlingar till denna tjänst är att betrakta som offentliga handlingar som vi kan komma att lämna ut på begäran. Vi har valt våra samarbetspartners i denna rekrytering och undanber oss därför kontakt med försäljare av rekryteringstjänster.
Inom socialförvaltningen pågår ett ständigt utvecklings- och förbättringsarbete för att skapa bättre förutsättningar för en välmående personal med fokus på de vi är till för. Vi arbetar för en stark gemenskap med stor tillit där vi stöttar varandra och har kul på jobbet! Vi är engagerade och drivs av vår vision om att bli Sveriges bästa socialtjänst! På Lotsen, barn och unga söker vi nu en socialsekreterare med särskild inriktning mot öppenvården. ARBETSUPPGIFTER I denna roll som socialsekreterare med inriktning öppenvård tillhör du utredningsgruppen som handlägger ärenden enligt SoL och LVU. Kopplad till gruppen finns 1:e socialsekreterare som fördelar och stöttar i ärendehanteringen samt en socialadministratör och administratör som stöd i arbetet. Gruppen präglas av stort engagemang, humor och professionalitet. Tillsammans driver vi ett arbete som gör skillnad för de barn, ungdomar och familjer vi möter. Du kommer till en arbetsplats med öppenhet inför dina idéer! Vi strävar aktivt efter ett jämställt, jämlikt och inkluderande arbetssätt och verksamheten är sedan 2023 HBTQI+-certifierad genom Samkrafter. Som socialsekreterare med inriktning öppenvård arbetar du med: • Att följa upp de insatser som blivit beviljade för barn och unga samt deras familjer. Myndighetsutövning ingår. • Samarbete med skola, polis, BUP samt andra aktörer runt barnet. • Skräddarsy lösningar för familjer. Vad som kännetecknar just denna roll är att du blir specialiserad på uppföljning och utformning av pågående öppenvårdsinsatser inom barnavården för att det specifika barnets behov ska tillgodoses i sin hemmiljö. Uppdraget innefattar även att utforma smarta och mätbara mål för de insatser som barnet och familjen erbjuds. KVALIFIKATIONER Till tjänsterna söker vi dig som: • Är utbildad socionom • Innehar B-körkort Vi ser att du som söker är flexibel och kreativ för att kunna anpassa dig efter möten, situationer och oförutsägbara dagar. Eftersom att arbetet innebär ett samspel med många aktörer ser vi även att du har en god samarbetsförmåga och kommunikativ förmåga. För att kunna göra en rättssäker handläggning är det även viktigt att du är ansvarstagande med en god förmåga att strukturera ditt arbete. Tycker du om att se välgrundade insatser som ger goda resultat och att följa dina klienter till en bättre livssituation kan vi ha hittat rätta platsen för dig! Tidigare arbetslivserfarenhet från socialtjänst och myndighetshandläggning barn och unga är meriterande. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Provanställning kan komma att tillämpas. Urval och intervjuer kan ske löpande så dröj inte med att skicka in din ansökan. Vad kan vi erbjuda dig? Hos oss på Lotsen får du ett eget kontor och en trevlig arbetsplats där vi i arbetsgruppen har gemensamma fredagsfrukostar och ofta samordnar lunchträning. Vi har måndagsmöten där vi går igenom veckan samt har avsatt tid för dokumentation på onsdagar. Du kommer att få handledning och stöttning internt från kollegor och från förste socialsekreterare. Vi träffas gemensamt en gång i månaden för extern handledning på Residenset i Mariestad. Som anställd inom socialtjänsten har du både flextid och möjlighet till semesterväxling. Du erbjuds också kontinuerliga kompetensutvecklingsinsatser, bl.a. via Yrkesresan samt via övriga utbildningar enheten planerar. I din ansökan önskar vi ett cv av dig där dina tidigare meriter framgår. Personliga brevet kan du däremot utesluta - du får istället besvara några urvalsfrågor när du gör din digitala ansökan. Varmt välkommen att bli en del av oss! ÖVRIGT Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet. Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas. Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad! Varmt välkommen med din ansökan! Vi hanterar endast ansökningar digitalt. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att hanteras. Under rekryteringsprocessen kommer referenser att tas och vid ett anställningserbjudande ber vi dig att visa ett utdrag från polisens belastningsregister. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!
Inom socialförvaltningen pågår ett ständigt utvecklings- och förbättringsarbete för att skapa bättre förutsättningar för en välmående personal med fokus på de vi är till för. Vi arbetar för en stark gemenskap med stor tillit där vi stöttar varandra och har kul på jobbet! Vi är engagerade och drivs av vår vision om att bli Sveriges bästa socialtjänst! Vi söker nu socialsekreterare till Lotsen barn och unga som vill vara en del av vårt härliga gäng! ARBETSUPPGIFTER På Lotsen finns en utredningsgrupp bestående av mottag, utredare och öppenvård samt en placeringsgrupp som handlägger ärenden enligt SoL och LVU. Kopplade till dessa finns två 1:e socialsekreterare samt en socialadministratör och administratör som stöd i arbetet. Grupperna präglas av stort engagemang, humor och professionalitet. Tillsammans driver vi ett arbete som gör skillnad för de barn, ungdomar och familjer vi möter. Du kommer till en arbetsplats med öppenhet inför dina idéer! Vi strävar aktivt efter ett jämställt, jämlikt och inkluderande arbetssätt och verksamheten är sedan 2023 HBTQI+-certifierad genom Samkrafter. För denna roll söker vi två socialsekreterare till vår placeringsgrupp som tar vid efter att en utredning gjorts. Du företräder barnets intressen och behov, säkerställer att barnet har meningsfulla umgängen med sina föräldrar samt att barnet är delaktig i sin egen vård. Du arbetar för återförening, föräldrars delaktighet i vården och att de ges möjlighet till rätt stöd. Dina arbetsuppgifter består också av; • Att följa vården för placerade barn och unga utifrån deras individuella behov och rättigheter. • Att överväga och ompröva vården, göra umgängesplaner samt umgängesbedömningar. • Nära samverkan med familjehemssekreterarna och samarbete med skola, polis, BUP samt andra aktörer runt barnet. Vi lägger stor vikt vid samarbete med föräldrar och nätverk och vi har förstärkt vårt familjestöd för att ännu bättre kunna hitta hemmaplanslösningar. Dessutom har det förebyggande arbete utökats. Hos barn- och ungdomsenheten i Mariestads kommun jobbar vi aktivt för ett nära samarbete med närliggande verksamheter. KVALIFIKATIONER Till tjänsten söker vi dig som: • Är utbildad socionom • Innehar B-körkort Vi ser att du som söker är flexibel och kreativ för att kunna anpassa dig efter möten, situationer och oförutsägbara dagar. Eftersom att arbetet innebär ett samspel med många aktörer ser vi även att du har en god samarbetsförmåga och kommunikativ förmåga. För att kunna göra en rättssäker handläggning är det även viktigt att du är ansvarstagande med en god förmåga att strukturera ditt arbete. Som person är du relationsskapande och trivs med långvariga relationer då du har en viktig roll för barnen och deras föräldrar i ditt uppdrag. Tidigare arbetslivserfarenhet från socialtjänst och myndighetshandläggning barn och unga är meriterande. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Tycker du om att se välgrundade insatser som ger goda resultat och att följa dina barn och familjer till en bättre livssituation kan vi ha hittat rätta platsen för dig! Provanställning kan komma att tillämpas. Urval och intervjuer kan ske löpande så dröj inte med att skicka in din ansökan. Vad kan vi erbjuda dig? Hos oss på Lotsen får du ett eget kontor och en trevlig arbetsplats där vi i arbetsgruppen har gemensamma fredagsfrukostar och ofta samordnar lunchträning. Vi har måndagsmöten där vi går igenom veckan samt har avsatt tid för dokumentation på onsdagar. Du kommer att få handledning och stöttning internt från kollegor och från förste socialsekreterare. Vi träffas gemensamt en gång i månaden för extern handledning på Residenset i Mariestad. Som anställd inom socialtjänsten har du både flextid, möjlighet till semesterväxling och friskvårdsbidrag. Distansarbete är möjligt ca en dag i veckan om arbetet tillåter. Du erbjuds också kontinuerliga kompetensutvecklingsinsatser, bl.a. via Yrkesresan samt via övriga utbildningar enheten planerar. I din ansökan önskar vi ett cv av dig där dina tidigare meriter framgår. Personliga brevet kan du däremot utesluta - du får istället besvara några urvalsfrågor när du gör din digitala ansökan. Varmt välkommen att bli en del av oss! ÖVRIGT Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet. Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas. Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad! Varmt välkommen med din ansökan! Vi hanterar ansökningar digitalt via vårt rekryteringsverktyg. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att prioriteras. Vid ett anställningserbjudande ber vi dig att visa ett utdrag från polisens belastningsregister. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning finns i västra Stockholm med närhet till natursköna områden och goda kommunikationer. Vi är cirka 1700 stolta och engagerade medarbetare som bidrar med service av hög kvalitet till stadsdelsområdets invånare varje dag. Vår arbetsmiljö präglas av samarbete, mod och delaktighet. Vår styrka är att den mångfald som finns bland invånare även finns hos våra medarbetare. Tillsammans gör vi skillnad! Välkommen till oss Inom område barn och ungdom utökar vi nu vår bemanning och söker två omställningssocionomer inför att nya socialtjänstlagen ska träda i kraft. Inom området arbetar cirka hundra medarbetare som är uppdelade på fem enheter; tre utredningsenheter (barn, syskon och ungdom), en placeringsenhet och en familjestödsenhet. Inom området arbetar också ett administrativt team och två mentorer/metodstödjare. Du, som omställningssocionom, kommer organisatoriskt ligga under områdeschef tillsammans med de två mentorerna. Vårt arbete är under ständig utveckling och förbättring och här har du goda möjligheter att bidra till att hitta nya sätt att arbeta med de barn och ungdomar som återaktualiseras hos socialtjänsten. Vi erbjuder Vi erbjuder dig en utvecklande roll, tillgänglig arbetsledning, extern handledning och individuell lön. Vi har en utarbetad introduktion för nyanställda. Som anställd hos oss har du tillgång till motionslokal samt kan förmånligt köpa träningskort till Stockholms stads simhallar med gym och träningsanläggningar. Vi erbjuder semesterväxling och har flexibel arbetstid som du har möjlighet att planera i samråd med din chef. Självklart har vi också friskvårdsbidrag som för år 2025 är 3.000:- Arbetsplatsen är belägen i Hässelby Gårds centrum, nära tunnelbana, affärer, restauranger och grönområden. Din roll Vi erbjuder ett roligt och utvecklande uppdrag där ditt engagemang för barn och unga, socialt arbete och möjligheten att frigöra resurser hos människor i utsatta livssituationer tas tillvara. Som omställningssocionom är ditt uppdrag att arbeta för att minska antalet återaktualiseringar inom utredningsenheterna och motivera familjer att i högre grad ta emot stöd inom eller utanför socialtjänsten. Ditt arbete består av att utreda en del av de återaktualiserade ärendena hos utredningsenheterna tillsammans med en handläggare från den aktuella enheten, som blir din medhandläggare. Du gör en analys av eventuella tidigare insatser och arbetar enligt Signs of Safetys förhållningssätt; gör kartläggningar med familjen, tar fram framtida risk och involverar familjens nätverk i ditt arbete. - Om du är relationsskapande, flexibel, kreativ och vill bidra till utvecklingen av en hållbar socialtjänst så kan den här rollen vara något för dig. Jag ser fram emot din ansökan! Camilla Ödquist, områdeschef för barn och ungdom, avdelning individ och familj. Din kompetens och erfarenhet Vi söker dig som har socionomexamen och erfarenhet från socialt arbete inom den sociala barn och ungdomsvården. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet och vi söker dig som är självgående, flexibel och har en god samarbetsförmåga. Vi ser också gärna att du tycker om att arbeta mot mål och resultat och är initiativtagande. Det är meriterande om du har utbildning i Signs of Safety och erfarenhet av att arbeta utifrån detta förhållningssätt. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Vill du vara med och göra skillnad? Välkommen med din ansökan redan idag! Om arbetsplatsen I staden ansvarar socialförvaltningen för individ- och familjeomsorg. Vårt uppdrag är att möjliggöra för invånare att bli självständiga i livet så att de kan ta en aktiv del i samhället. Vi genomgår en spännande organisationsförändring med fokus på att skapa en mer tillgänglig socialtjänst utifrån tre huvudområden: myndighet, insatser och service samt boende. Vi har höga ambitioner. Men för att lyckas behöver vi dig. På Mottagningen ingår du i ett team med bred kompetens där vi är hjälpsamma och måna om varandra. Gruppen, som består av 14 medarbetare i varierande ålder, erbjuder en kamratlig miljö där humor och ett öppet klimat för dialog är en självklarhet. Vi arbetar med våra invånares bästa i fokus, med oss själva som verktyg. För oss är samverkan, såväl internt som externt, viktigt för att ge våra invånare bästa möjliga bemötande och förståelse för socialförvaltningens uppdrag. Arbetsuppgifter Mottagningen har som uppgift att ta emot ansökningar, anmälningar, göra skyddsbedömningar samt att ge råd och stöd i både barn-, ungdoms- och vuxenfrågor. I akuta ärenden förekommer även att vi utför bedömningar om placeringar enligt SOL och LVU. Mottagningen har också en informerande funktion till andra verksamheter i staden för att öka förståelsen och samverkan mellan socialförvaltningen och andra instanser. Vad vi erbjuder Vi erbjuder våra medarbetare en individuell introduktionsplan, med tillgång till nära arbetsledning utav en Teamledare som stöttar och coachar i det dagliga arbetet. Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med möjligheter till egen utveckling. Arbetsplatsen är rökfri och hälsomedveten. Som anställd får du ett friskvårdsbidrag på 3000 kronor per år. Kvalifikationer • Socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. • Minst 2 års erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänst/IFO • God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift • Körkort och kunna köra bil i tjänsten • Det är meriterande om du har erfarenhet av mottagningsarbete, MI-utbildning samt utbildning inom risk och skydd, t ex. Signs of safety. Vi ser gärna att du: • Ser möjligheter och har modet att agera när situationen kräver det • Viljan att arbeta flexibelt med olika arbetssätt • Förmågan att tänka och arbeta systemteoretiskt Att jobba i Helsingborgs stad Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon. Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden: https://helsingborg.se/arbete/sa-ar-det-att-jobba-i-staden/ Övrig information Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Carina Cronqvist, 042 10 30 94, [email protected] Urval sker löpande under ansökningsprocessen. Välkommen med din ansökan redan idag! Sista ansökningsdag: 2025-06-29 Anställningsform: Vikariat Omfattning: Heltid Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse Varaktighet: till och med 2026-08-31, med möjlighet till förlängning Antal tjänster: 1 För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vill du vara en del av socialtjänsten i Ånge kommun? En av våra medarbetare planerar att hjälpa till att öka befolkningen i kommunen och individ- och familjeomsorgen i Ånge söker därför en engagerad socialsekreterare för att göra vårt team komplett. Här får du möjlighet att vara en del av vårt fantastiska team och bidra till att forma framtidens socialtjänst enligt den nya socialtjänstlagen. Individ- och familjeomsorgen i Ånge kommun arbetar utifrån ett helhetsperspektiv och fokuserar på att ge stöd och hjälp till individer och familjer i behov av socialtjänstens insatser. Vårt arbete bygger på samarbete och ett starkt engagemang för våra medborgares välmående. Med den nya socialtjänstlagen strävar vi efter att vara mer förebyggande, främjande och lättillgängliga för de som behöver vår hjälp. Socialsekreterare, Barn och Familj IFO Arbetsuppgifter I rollen som socialsekreterare hos oss kommer du att stötta och hjälpa individer och familjer för att skapa långsiktiga positiva förändringar. Du kommer att vara en del av en utvecklande arbetsmiljö där vi fokuserar på att vara lättillgängliga för våra medborgare, samtidigt som vi säkerställer att socialtjänstens insatser sker i enlighet med lagstiftningen. Som socialsekreterare inom Barn- och familjeenheten arbetar du med att utreda och fatta beslut om insatser för barn och familjer enligt socialtjänstlagen (SoL), lagen om vård av unga (LVU) och andra relevanta lagar. Arbetet innebär att bedöma barnets och familjens behov av stöd eller skydd, genomföra utredningar, följa upp beviljade insatser och samverka med externa aktörer som skola, sjukvård och polis. Övrig information Vi erbjuder ett stimulerande och utvecklande arbete med stort fokus på kompetensutveckling och personlig utveckling. Du kommer att arbeta i ett team med hög samarbetsförmåga och stort engagemang för det gemensamma målet att göra skillnad för de vi är till för. Tillsvidareanställning 100%, med tillträde enligt överenskommelse. Ånge kommun erbjuder friskvårdskuponger till ett värde av 2000 kr/år via Epassi. Som nyanställd hos Ånge kommun kan du få möjlighet att ta del av rekryteringspremie på upp till 120 000 kronor. Mer information om premien hittar du på https://www.ange.se/rekryteringspremie Provanställning kan komma att tillämpas. Intervjuer genomförs löpande. Välkommen med din ansökan! Kvalifikationer Socionomexamen. Erfarenhet av myndighetsutövning är meriterande. Förmåga att arbeta både självständigt och i team. God kommunikationsförmåga i så väl tal som skrift. Förmåga att skapa förtroendefulla relationer. Flexibilitet och engagemang för att utveckla socialtjänstens arbete i enlighet med den nya socialtjänstlagen. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Fackliga kontakter
Vår styrka är att Essunga är en av Sveriges minsta kommuner! Vi arbetar på ett okomplicerat sätt över verksamhetsgränser och i nätverk med andra kommuner. Detta ger helhetsperspektiv och hanterbarhet både för medarbetare och kommuninvånare. Förändringar blir synliga i en liten kommun, vilket ger oss som arbetar tillfredställelsen av att se resultat av vårt arbete. Du har stora möjligheter att påverka och våra korta beslutsvägar ger snabba resultat. Vi hälsar dig välkommen till Essunga kommun i hjärtat av Västra Götaland. Centralorten Nossebro är en timmas bilresa från Göteborg och cirka en halvtimma från Alingsås, Vårgårda, Trollhättan och Vänersborg. Vill du veta mer om vad Skaraborg har att erbjuda i form av boende, fritidsaktiviteter och upplevelser? Besök www.livetiskaraborg.se. Beskrivning Vi söker en passionerad och engagerad socialsekreterare till vår enhet för barn och unga i Essunga kommun. Här får du chansen att göra skillnad i ungas liv och bidra till en tryggare framtid för dem. Vi erbjuder en arbetsmiljö där du har möjlighet att påverka riktningen och arbetssättet, tack vare våra korta beslutsvägar och nära samarbeten. Som socialsekreterare kommer du att: - Arbeta självständigt men också i nära samarbete med kollegor och andra aktörer. - Ha ett strukturerat arbetssätt som gör att du kan hantera dina ansvarsområden effektivt. - Var flexibel och anpassa ditt arbetssätt utifrån varje individs unika behov. Essunga är en liten kommun där förändringar syns snabbt vilket ger dig möjlighet att se direkta resultat av ditt arbete. Vi tror på att skapa helhetsperspektiv som gynnar både medarbetare och medborgare. Varmt välkommen att bli en del av vårt team och bidra till en positiv utveckling för barn och unga i vår kommun! Arbetsuppgifter Som socialsekreterare till barn och unga kommer du att spela en avgörande roll i att stödja och vägleda barn och deras familjer genom olika utmaningar. Ditt arbete kommer att innebära att du: - Genomför utredningar och behovsbedömningar för att identifiera vilka insatser och stödåtgärder som krävs för varje enskilt barn. - Arbetar aktivt i team och nätverk med andra professionella inom socialtjänsten, skola och hälso- och sjukvård. - Hanterar ärenden genom hela processen, från initial kontakt till uppföljning, med fokus på att skapa stabila och hållbara lösningar. - Engagerar dig i förebyggande arbete och insatser. Genom att arbeta strukturerat och självständigt, samtidigt som du är flexibel och har en förmåga att samarbeta, kommer du att ha möjlighet att göra verklig skillnad i vardagen för barn och unga i vår kommun. Vi ser fram emot din ansökan! Kvalifikationer Som Socialsekreterare till barn och unga är det viktigt att du besitter en rad kvalifikationer som gör dig framgångsrik i din roll. Vi söker dig som är: - Självständig: Du ska kunna arbeta självständigt och ta egna initiativ, alltid med barnens och de ungas bästa i fokus. - Flexibel: I en dynamisk arbetsmiljö är det viktigt att kunna anpassa sig till förändrade omständigheter och behov som uppstår. - Samarbetsförmåga: Du kommer att samarbeta med kollegor, andra verksamheter och nätverk, vilket kräver att du kan kommunicera och samverka effektivt. - Strukturerad: En god förmåga att organisera och prioritera arbetsuppgifter är avgörande för att kunna ge rätt stöd och uppföljning till barn och unga. Genom att kombinera dessa egenskaper kommer du att kunna bidra till en positiv förändring och skapa en tryggare miljö för de barn och unga vi arbetar med. Din insats gör skillnad, och vi ser fram emot att välkomna dig till vårt engagerade team i Essunga kommun! Urvalsprocess Urval sker löpande, välkommen med din ansökan. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt Dataskyddsförordningen.
Det är något speciellt med Avesta! Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Det är kraften från människorna som gör Avesta unikt. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med? Omsorgsförvaltningen arbetar efter värdegrunden att alla människor vi möter har samma värde och är unika. Inom förvaltningen finns IFO, LSS-verksamhet, socialpsykiatri, hälso- och sjukvård, hemtjänst och särskilda boenden. Här arbetar ca 800 medarbetare som dygnet runt finns till för våra målgrupper. ARBETSUPPGIFTER Som socialsekreterare på försörjningsstödsenheten har du ett viktigt samhällsuppdrag som dels innebär att utreda individens behov av stöd till självförsörjning och dels att pröva rätten till ekonomiskt bistånd under tiden. Tillsammans med individen skaffar du dig en helhetsbild av dennes resurser, försörjningshinder och behov av insatser för att gemensamt kunna finna individens väg till egen försörjning och ett självständigt liv. Arbetet innebär att du arbetar i klientmöten, kartlägger och utreder, samordnar behov och insatser, fattar beslut och dokumenterar. Du arbetar också aktivt med intern- och extern samverkan med bland annat Arbetsförmedlingen, Regionen, Försäkringskassan och Arbetsmarknadsenheten. KVALIFIKATIONER Du som söker ska ha socionomexamen alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Meriterande om du har läst socialrätt. Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten, gärna ekonomiskt bistånd ser vi som meriterande. För arbetet krävs kunskap gällande aktuell lagstiftning, praxis samt övriga myndighetspublikationer som gäller för området. Vi söker dig som är trygg och har förmåga att bibehålla fokus och lugn även i stressade situationer. Du har en god samarbetsförmåga och kan relatera till andra på ett lyhört och smidigt sätt. I arbetet är du strukturerad och du kan planera och driva dina egna ärenden självständigt samtidigt som du kan be om hjälp när det behövs. Du har en gott bemötande och en förmåga att sätta dig in i människors levnadssituation. Vi arbetar lösningsfokuserat med att se möjligheter och coacha utifrån den enskilde individens styrkor. Utbildning och erfarenhet från ett lösningsfokuserat arbetssätt är därför meriterande. Du har förmågan att anpassa din kommunikation utifrån behov och situation. Då en stor del av dina arbetsuppgifter handlar om att kommunicera och att dokumentera krävs goda kunskaper i det svenska språket, i såväl tal som skrift. Du kan även göra dig förstådd på engelska, andra språkkunskaper är meriterande. Arbetet kräver att du har goda datakunskaper och att du har en dokumentationsvana. Vi arbetar i verksamhetssystemet Pulsen combine/classic. ÖVRIGT Vi inom Avesta Kommun månar om våra anställda. Du som medarbetare på Avesta kommun har möjlighet att använda både friskvårdstid och ett friskvårdsbidrag, du har fri tillgång till personalgym, upp till 30 fria bad i något av kommunens badhus varje år samt andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt för att uppfylla de krav GDPR ställer ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Välj ett jobb för att visa detaljer