Värmdö är skärgårdens mötesplats med en unik kombination av naturens stilla skönhet och en mer stadslik livsstil. Vårt uppdrag är inte ett utan många: skola, fastigheter, socialtjänst, hamnar, vård, bibliotek, omsorg och många fler. Vi verkar för att alla Värmdöbor kan leva ett rikt och fritt liv. Vi vill vara de som möjliggör drömmen om en livskraftig trygg miljö för hem, familj och företag Ska vi lyckas med det fullt ut måste vi ha många och omfattande kompetenser och arbeta tillsammans för en gemensam och tillitsfull arbetskultur, byggd på modiga, ansvarstagande medarbetare som förstår invånarnas behov och önskemål. Det är det vi kallar Ett Värmdö, En Förvaltning. Socialsekreterare till utredningsgrupp med förmånlig arbetslivsbalans – upplev en meningsfullt arbete på mindre än 5 dagar i veckan! Från januari 2024 har vi på Värmdö kommun genomföra ett projekt där vi under året 2024 och 2025 schemalägger arbetstiden så du som socialsekreterare arbetar var 7:e fredag. De andra fredagarna är du ledig. Utöver schemaläggning erbjuder vi en rad förmåner som till exempel ljusa och fina lokaler, gratis parkering och ett nära ledarskap. Till oss pendlar du enkelt och smidigt på 30 minuter med direktbuss från Slussen som går var 10:e minut. I vår centralort Gustavsberg hittar du vårt ljusa och fräscha kommunhus. Väljer du i stället bilen tar samma sträcka ca 20 min. Vill du vara med och forma en förbättrad socialtjänst? Till Värmdö kommun söker vi nu utredande socialsekreterare till barn- och ungdomsgruppen 0-18 år. Vi söker en engagerad och erfaren socialsekreterare för att stärka vårt team som arbetar med barn och ungdomar. Vi erbjuder en unik arbetsmiljö med fokus på framåtlutat ledarskap och innovativa digitala lösningar för att minska administrationen och maximera vår tid för direkt klientarbete. Vi jobbar med Signs of Safety som förhållningssätt, vi jobbar i team om två och två, har nära stöd av gruppledare samt tät sammanhållning i gruppen. Mål för verksamheten är även att arbeta tätt med våran vuxenenhet och tillsammans möta våra familjer för en sammanhållen socialtjänst. Vi söker dig som har - socionomexamen - minst 2 års erfarenhet som socialsekreterare inom barn och ungdom Meriterande är - Utbildning och erfarenhet att arbeta enligt Signs of Safety - Utbildning och god erfarenhet att arbeta med SIP Du är du positiv och lösningsfokuserad. Du har en stark drivkraft att utföra det som blir bäst för de vi är till för och för verksamheten i stort, och du uppskattar det varierande tempo som arbetet innebär. Du vågar tänka nytt och du vill medverka i verksamhetens utvecklingsarbete. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet för tjänsten. I Värmdö kommun erbjuder vi ett generöst friskvårdsbidrag, SL- kort mot nettolöneavdrag, semesterväxling till extra lediga dagar och mycket mer. Vi arbetar även aktivt för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser med en god arbetsmiljö och tillämpar rökfri arbetstid. Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund, livserfarenhet och könsidentitet till tjänsten. Anställningen avser tillsvidareanställning och omfattar heltid. Tillträde september eller så snart som möjligt. Rekrytering kommer ske löpande under rekryteringsperioden. Referenser inför anställning från nuvarande chef och en referent som kan beskriva dig i arbetet som socialsekreterare. Titta gärna på vår film om socialtjänsten Värmdö kommun. https://play.mediaflowpro.com/ovp/16/13HE9LE1LE Vill du veta mer är du välkommen att kontakta oss, se kontaktuppgifter nedan. Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationerna hittar du på https://www.varmdo.se/fackligaorganisationer. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
I Öckerö kommun bor cirka 13 000 invånare och kommunen som arbetsgivare har cirka 1100 anställda. Tillsammans lever och verkar vi i en kommun som består av tio bebodda öar. Öckerö kommuns vision handlar om att vara en levande skärgårdskommun; med en hållbar utveckling, närhet till storstaden och samtidigt ett lokalsamhälle med närhet till varandra. Öckerö kommun har goda resultat inom bland annat företagsklimat och som bostadsort. Goda arbetsmöjligheter i både kommun och näringsliv, ett rikt fritidsliv, trygghet och bra resultat i verksamheterna bidrar till att Öckerö kommun är en bra plats att leva och bo på. Arbetsuppgifter Vill du vara med och utveckla Öckerö kommuns uppsökande verksamhet riktad till ungdomar? Vi söker dig som brinner för att skapa trygga och meningsfulla miljöer för ungdomar. Som fältsekreterare i Öckerö kommun kommer du att arbeta uppsökande med ungdomar både i skolan och på deras fritid. Din roll är viktig för att bygga förtroendefulla och långsiktiga relationer, stötta och finnas där ungdomar befinner sig – i vardagen, på kvällar och ibland även på helger. Tjänsten är även ett led i omställningen till ny socialtjänstlag, i syfte att stärka och utveckla vår socialtjänst till att bli mer förebyggande och lätt tillgänglig. Du kommer att vara närvarande i ungdomarnas miljöer, både i och utanför skolan. Du kommer att arbeta uppsökande på offentliga platser där ungdomar vistas och ha ett nära samarbete med skolor, socialtjänst, fritidsverksamhet, föreningar, polis, föräldrar och andra aktörer. Du kommer bidra till att tidigt identifiera behov av stöd och insatser. Du kommer att arbeta förebyggande med fokus på trygghet, inkludering och delaktighet. Som fältsekreterare tillhör du organisatoriskt kommunens fritidsverksamhet och ingår i samverkansstrukturen SSPF (skola, socialtjänst, polis, fritid). Kvalifikationer Du har en relevant utbildning inom socialt arbete, eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av att arbeta med ungdomar i olika miljöer. Du är lyhörd, stabil och har en god samarbetsförmåga och har god förmåga att skapa tillit och bygga relationer. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet. Du har god kännedom om ungdomars livsvillkor och utmaningar och är flexibel och kan arbeta både dagtid, kvällar och helger. Vi erbjuder: · Ett meningsfullt och omväxlande arbete där du gör skillnad. · Ett nära samarbete med engagerade kollegor inom kultur och fritid, skola och socialtjänst. · Möjlighet att påverka och utveckla uppdraget. · Fortbildning och stöd i din yrkesroll. Övrigt: · Körkort B krävs. · Utdrag ur belastningsregistret kommer att begäras. Anställningens omfattning Anställningsform:?Projektanställning, 6 månader. Kan komma att förlängas.Vi tillämpar löpande intervjuer så skicka in din ansökan så snart som möjligt. Omfattning: ??75-100% Tillträde: ??Enligt överenskommelse
Om rollen Som socialsekreterare inom försörjningsstöd hos Ideal Bemanning kommer du att: Ansvara för att utreda och bedöma individers behov av ekonomiskt bistånd enligt Socialtjänstlagen (SoL). Stötta individer och familjer i att uppnå självförsörjning genom motiverande samtal, planering och uppföljning av insatser. Samarbeta med andra aktörer, såsom Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och andra professioner, för att skapa långsiktiga lösningar. Arbeta både stödjande och utredande med fokus på att stärka individens möjligheter till egen försörjning. Dokumentera och följa upp insatser enligt gällande riktlinjer och lagkrav. Du får möjlighet att arbeta i en dynamisk och utvecklande miljö, där du bidrar till att göra skillnad i människors vardag och framtid. Vi söker dig som Har en socionomexamen. Har ett genuint intresse för att stödja människor i utsatta livssituationer. Är trygg i din roll som socialsekreterare och har förmåga att arbeta självständigt såväl som i team. Har god kommunikativ förmåga och ett lösningsfokuserat arbetssätt. Erfarenhet av arbete inom socialtjänst eller försörjningsstöd är meriterande men inget krav. Vi går igenom ansökningar löpande, så tveka inte att höra av dig! Vi ser fram emot att välkomna dig till vårt team där vi tillsammans gör skillnad för människor i behov av stöd.
Om rollen Som socialsekreterare inom försörjningsstöd hos Ideal Bemanning kommer du att: Ansvara för att utreda och bedöma individers behov av ekonomiskt bistånd enligt Socialtjänstlagen (SoL). Stötta individer och familjer i att uppnå självförsörjning genom motiverande samtal, planering och uppföljning av insatser. Samarbeta med andra aktörer, såsom Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och andra professioner, för att skapa långsiktiga lösningar. Arbeta både stödjande och utredande med fokus på att stärka individens möjligheter till egen försörjning. Dokumentera och följa upp insatser enligt gällande riktlinjer och lagkrav. Du får möjlighet att arbeta i en dynamisk och utvecklande miljö, där du bidrar till att göra skillnad i människors vardag och framtid. Vi söker dig som Har en socionomexamen. Har minst 3 års erfarenhet av arbete inom försörjningsstöd eller annan relevant del av socialtjänsten – ett krav. Har ett genuint intresse för att stödja människor i utsatta livssituationer. Är trygg i din roll som socialsekreterare och har förmåga att arbeta självständigt såväl som i team. Har god kommunikativ förmåga och ett lösningsfokuserat arbetssätt. Vi går igenom ansökningar löpande, så tveka inte att höra av dig! Vi ser fram emot att välkomna dig till vårt team där vi tillsammans gör skillnad för människor i behov av stöd.
Ägs av kommuner – drivs av engagemang! I över 20 år har Gryning erbjudit HVB- och öppenvård för barn, ungdomar och familjer, jour- och familjehem, beroendevård, lägenheter med stöd, insatser mot hedersrelaterat våld och förtryck samt LSS-boende. Vi erbjuder rådgivning och utbildning samt hjälper till med placeringar. Gryning ägs av kommunerna i Västra Götaland via de fyra kommunalförbunden. Bergiusgården tar emot pojkar och flickor 16–21 år med missbruksproblematik avseende alkohol och droger, men kan även vara i kombination med kriminalitet och/eller psykisk ohälsa. Vi erbjuder heldygnsomsorg och kvalificerad behandling. Ungdomarna placeras enligt SOL eller LVU. Vår huvuduppgift är att tillsammans med ungdomen och hens nätverk möjliggöra ett förändringsarbete i en trygg och stabil miljö och vi strävar efter att bidra till förändrade, förbättrade och varaktiga livsvillkor för den unge. Vi söker nu behandlingssekreterare, tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Vi har verksamhet dygnet runt vilket innebär att du kommer att arbeta på schema med oregelbundna arbetstider även kvällar och helger. ARBETSUPPGIFTER Vad innebär tjänsten? Som behandlingssekreterare hos oss medverkar du i behandlingsplanering och utför kvalificerat behandlingsarbete. Samarbete och lyhördhet är oerhört centralt i rollen, då även omvårdnad och tillsyn är en stor del av arbetet. Du deltar i de vardagliga situationerna vilket innebär att du är med och skapar en trygg och förutsägbar miljö som ger den unge möjligheter att arbeta på sin egen utveckling och så småningom ta ett större egenansvar. I din roll har du kontakt med många olika aktörer i ungdomarnas nätverk såsom anhöriga, skola och socialtjänst. Du utför beteendeobservationer och dokumentation. KVALIFIKATIONER Vem är du? Du har akademisk examen, t ex socionom, socialpedagog eller med annan beteendevetenskaplig inriktning. Vi söker dig som kan arbeta självständigt och i team. Du tycker om ett arbete där ingen dag är den andra lik. För att vara bekväm i en sådan här roll tror vi att Du är lösningsfokuserad och trygg i Dig själv. Vi ser gärna att du har utbildning i Hap, ACRA och ÅP när det gäller missbruksbehandling, men även meriterande om du har utbildning i kriminalitetsprogrammet genom Stiftelsen för kriminalitet som livsstil. Har du tidigare erfarenhet av arbete med ungdomar i utsatta livssituationer samt en god kännedom om lagstiftning inom området är det meriterande. Då resor ingår i arbetet är det ett krav att du har körkort. ÖVRIGT Vi erbjuder • En engagerad arbetsgrupp i en kreativ miljö • Ett meningsfullt och stimulerande arbete • Ett arbete där du är med och påverkar utvecklingen av verksamheten. • Friskvårdsbidrag Vi ser fram emot din ansökan! Urval och intervjuer sker löpande så välkommen med din ansökan redan idag. Innan anställning hos oss görs utdrag ur misstanke- och belastningsregistret. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Storumans kommun är en till ytan stor kommun i Södra Lappland. Här bor cirka 6 000 personer, drygt hälften av dessa i tätortsområdena Storuman/Stensele och Tärnaby/Hemavan. För den som tycker om att leva aktivt och nära naturen finns ett fantastiskt utbud, sommar som vinter. Tänk dig att glida fram i ett välpreparerat skidspår i det magiska vinterljuset, en spegelblank fjällsjö en sommarkväll när solen aldrig vill gå ned, en myr i en glänta i skogen som lyser som guld av alla mogna hjortron eller en nykokt kopp kaffe i en solgrop i april. Allt detta och mer är upplevelser som finns tillgängliga i vår närmiljö. Vår kommun är inte bara ett ställe att bo på, utan en plats där du kan leva ett härligt liv. Storumans kommun är en samisk förvaltningskommun och vi värderar kunskaper i samiska språket och kulturen. Omsorgsförvaltningen i Storumans kommun söker en handläggare till myndighetsutövningen inom SoL äldre och LSS med anledning av tjänstledighet hos en av medarbetarna. Som handläggare ska du utreda, bedöma och besluta om insatser enligt SoL och LSS i kommunen. Du följer upp beviljade beslut och deltar i olika arbetsgrupper. I övrigt ansvarar du för att arbeta mot verksamhetens mål, vara delaktig i arbetet med ständiga förbättringar samt bidra till arbetsglädje och värna om den goda arbetsmiljön. Vi har kontorslokaler både i Storuman och i Tärnaby. Det finns möjlighet till arbete hemifrån/på distans 1–2 dagar/vecka. Vi erbjuder dig flextid, friskvård på arbetstid, trevliga kollegor samt ett intressant och omväxlande arbete! I juli 2025 träder den nya Socialtjänstlagen i kraft. Den nya lagstiftningen kommer att innebära ett skriftat fokus från myndighetsutövning till tidiga, förebyggande insatser och en ökad tillgänglighet, en första linjens socialtjänst. Vi har påbörjat ett arbete med att se över vår organisation och våra arbetssätt, du har möjlighet att få vara med på denna spännande resa! Vi ser fram emot din ansökan! Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som är relevant utifrån arbetsområdet. Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning inom SoL äldre och LSS samt kunskaper om aktuell lagstiftning är meriterande. Det är även meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet Lifecare. Vi söker dig som är flexibel och kan arbeta både självständigt och i team. Viktiga egenskaper för arbetet är en väl utvecklad analytisk förmåga liksom god förmåga att kommunicera i tal och skrift. Vi vill att du är engagerad och intresserad av att arbeta med människor och förändringsprocesser samt har ett gott bemötande gentemot brukare, kollegor och andra kontakter. Du bör ha god förmåga att samarbeta både internt och externt. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. B-körkort är ett krav. Urvalsprocessen kan komma att påbörjas under ansökningstiden så välkommen med din ansökan så snart som möjligt, dock senast 2025-08-13.
Ägs av kommuner – drivs av engagemang! I över 20 år har Gryning erbjudit HVB- och öppenvård för barn, ungdomar och familjer, jour- och familjehem, beroendevård, lägenheter med stöd, insatser mot hedersrelaterat våld och förtryck samt LSS-boende. Vi erbjuder rådgivning och utbildning samt hjälper till med placeringar. Gryning ägs av kommunerna i Västra Götaland via de fyra kommunalförbunden. Bergiusgården tar emot pojkar och flickor 16–21 år med missbruksproblematik avseende alkohol och droger, men kan även vara i kombination med kriminalitet och/eller psykisk ohälsa. Vi erbjuder heldygnsomsorg och kvalificerad behandling. Ungdomarna placeras enligt SOL eller LVU. Vår huvuduppgift är att tillsammans med ungdomen och hens nätverk möjliggöra ett förändringsarbete i en trygg och stabil miljö och vi strävar efter att bidra till förändrade, förbättrade och varaktiga livsvillkor för den unge. Vi söker nu behandlingssekreterare, tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Vi har verksamhet dygnet runt vilket innebär att du kommer att arbeta på schema med oregelbundna arbetstider även kvällar och helger. ARBETSUPPGIFTER Vad innebär tjänsten? Som behandlingssekreterare hos oss medverkar du i behandlingsplanering och utför kvalificerat behandlingsarbete. Samarbete och lyhördhet är oerhört centralt i rollen, då även omvårdnad och tillsyn är en stor del av arbetet. Du deltar i de vardagliga situationerna vilket innebär att du är med och skapar en trygg och förutsägbar miljö som ger den unge möjligheter att arbeta på sin egen utveckling och så småningom ta ett större egenansvar. I din roll har du kontakt med många olika aktörer i ungdomarnas nätverk såsom anhöriga, skola och socialtjänst. Du utför beteendeobservationer och dokumentation. KVALIFIKATIONER Vem är du? Du har akademisk examen, t ex socionom, socialpedagog eller med annan beteendevetenskaplig inriktning. Vi söker dig som kan arbeta självständigt och i team. Du tycker om ett arbete där ingen dag är den andra lik. För att vara bekväm i en sådan här roll tror vi att Du är lösningsfokuserad och trygg i Dig själv. Vi ser gärna att du har utbildning i Hap, ACRA och ÅP när det gäller missbruksbehandling, men även meriterande om du har utbildning i kriminalitetsprogrammet genom Stiftelsen för kriminalitet som livsstil. Har du tidigare erfarenhet av arbete med ungdomar i utsatta livssituationer samt en god kännedom om lagstiftning inom området är det meriterande. Då resor ingår i arbetet är det ett krav att du har körkort. ÖVRIGT Vi erbjuder • En engagerad arbetsgrupp i en kreativ miljö • Ett meningsfullt och stimulerande arbete • Ett arbete där du är med och påverkar utvecklingen av verksamheten. • Friskvårdsbidrag Vi ser fram emot din ansökan! Urval och intervjuer sker löpande så välkommen med din ansökan redan idag. Innan anställning hos oss görs utdrag ur misstanke- och belastningsregistret. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Vill du tillsammans med oss göra skillnad för barn och unga inom familjehemsvården? Vi söker nu en socialsekreterare för placerade barn och unga till vår grupp för familjehemsvård. Vi är en kompetent, erfaren, hjälpsam och trevlig arbetsgrupp som tycker om att arbeta tillsammans. Nu söker vi dig som vill bli vår kollega! Som ny socialsekreterare hos oss erbjuds du introduktion och utbildningar anpassade till dina behov och som kommer att ge dig de verktyg du behöver i arbetet och möjlighet att växa in i rollen. Vi har kontinuerlig extern handledning, juridisk handledning och regelbundna ärendegenomgångar. Alla medarbetare på enheten ingår i Yrkesresan, vilket är en satsning för att stärka introduktion och kompetensutveckling. Vi på enheten barn och unga är måna om att våra medarbetare har en bra balans mellan arbete och fritid varvid vi i dagsläget erbjuder arbetstidsförkortning som innebär att en heltidsarbetsvecka är 35 timmar med bibehållen lön. För närvarande är det en testperiod (fram till mars 2026). Vi erbjuder även årsarbetstid, semesterväxling, friskvårdsbidrag och möjlighet till överenskommelse om distansarbete upp till två dagar i veckan. Arbetsuppgifter Att arbeta som socialsekreterare för placerade barn och unga är ett varierande och spännande arbete där du får möjlighet att vara med och skapa en förändringsprocess och göra skillnad för barn och unga. Arbetet på enheten bedrivs enligt SoL, LVU och i övrigt gällande lagstiftning. I ditt arbete tillhör du en grupp med socialsekreterare, familjehemssekreterare, teamledare och enhetschef som jobbar för en samlad familjehemsvård - tillsammans med familjehemshandledare och familjebehandlare från vårt behandlingsteam. Arbetet som socialsekreterare på barn och unga innebär till stor del att följa upp vården som barnet eller den unga får i familjehemmet och att arbeta för att säkerställa att placerade barn och unga får sina behov tillgodosedda. Du blir spindel i nätet i att samordna nödvändiga insatser kring barnet genom att ha ett nära samarbete med barnet/ungdomen samt med föräldrar, familjehem och andra aktörer i det professionella nätverket så som exempelvis skola och region. Vi på barn och unga tycker om att utveckla vårt arbete och arbetar med ständiga förbättringar för att de barn och familjer vi träffar ska få ett professionellt bemötande och rättssäker handläggning. Sedan hösten 2022 har vi arbetat med att implementera Signs of safety som är ett arbetssätt där man bjuder in till nära samarbete med barn, föräldrar och deras nätverk. Vi har även påbörjat arbetet med att ställa om till ny socialtjänstlag. Vi tycker att det ska bli spännande och roligt, och i arbetet att driva utvecklingen framåt är du viktig! Kvalifikationer Vi söker dig som har socionomexamen och är intresserad av att utveckla socialt arbete och handläggning för barn och unga 0–21 år. Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning inom målgruppen och har arbetat med BBIC och Signs of safety. Personlig lämplighet är avgörande. För att passa i rollen tror vi också att du… - har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att finna konstruktiva lösningar i situationer som många gånger kan vara både komplexa och akuta. - är empatisk och trygg, har god personlig mognad och bidrar till ett gott arbetsklimat. - är engagerad i ditt ansvarsområde och intresserad av metod- och verksamhetsutveckling. - är strukturerad. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du tar ansvar för dina uppgifter och planerar och driver dina processer vidare. - är reflekterande och analytisk och kan motivera dina bedömningar och beslut, och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift. - har ett flexibelt förhållningssätt och är bekväm med, och har förmåga att, prioritera om när arbetsuppgifterna kräver det. Vänta inte med din ansökan då rekryteringsprocessen kommer att ske fortlöpande. Vi ser fram emot din ansökan! Om förvaltningen Vi finns här för människor. Vi erbjuder olika typer av stöd till barn, unga, familjer och vuxna som på något sätt har behov av våra insatser. Vi ger personer det stöd som behövs för att sedan av egen kraft komma vidare till arbete, studier eller på annat sätt få hjälp för att utvecklas. Vi tar hand om våra gamla när de behöver stöd i sin vardag. Vi är en av få kommuner i Sverige som har en samlad socialtjänst. Det innebär att myndighetsutövning samt behandlande och stödjande insatser finns i en och samma förvaltning. Det ser vi som en enorm styrka. Vi skapar värde för våra kommuninvånare och bidrar till ett gott och värdigt liv – för alla, oavsett förutsättningar. Vi lägger stor vikt vid tidiga insatser och förebyggande arbete, professionellt och individuellt anpassat stöd. Vi är en lärande arbetsplats - Vi gör varandra bättre genom vårt kvalitetsarbete med fokus på dem vi är till för. Vi är social- och omsorgsförvaltningen – en del av Hudiksvalls kommun. Om Hudiksvalls kommun Mitt i Sverige, vid den vackra hälsingekusten, ligger Hudiksvalls kommun - eller kanske mer känt som Glada Hudik. Här lever 37 600 glada hudikbor, och mer än hälften av oss bor på landsbygden. I Hudiksvalls kommun är avstånden korta till det mesta man vill göra och det man behöver, och du får tid över till det som är viktigt i livet. Här finns närhet till kontrastrika miljöer, ett aktivt föreningsliv och ett näringsliv med stor handlingskraft - många världsledande företag har sitt säte i vår kommun. Hudiksvalls kommun är den största arbetsgivaren i kommunen. Tillsammans är vi 3 800 medarbetare, inom 300 olika yrken, som varje dag jobbar för att skapa värde för dem vi är till för – våra kommuninvånare. Det är ett stort och viktigt uppdrag som ska genomsyras av trygghet, öppenhet, delaktighet och jämlikhet. På så sätt hjälps vi åt att bygga ett samhälle där alla människor är lika mycket värda. Tänk på att inte skriva känsliga personuppgifter eller värderande information i din ansökan. Om du har skyddade personuppgifter vill vi att du ansöker genom att kontakta den rekryteringsansvariga som står i annonsen. Din ansökan blir en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. Läs mer om vad vi som arbetsgivare kan erbjuda dig: www.hudiksvall.se/jobbahososs
Socialförvaltningen Hisingen är en del av socialtjänsten i Göteborgs Stad. Vi är en av fyra socialförvaltningar. Vi arbetar målmedvetet för att skapa en bättre vardag för invånarna på Hisingen. Vi erbjuder stöd inom individ- och familjeomsorg, socialjour, hjälp vid missbruk och i integrationsfrågor. Vi arbetar även med fritidsverksamhet samt förebyggande arbete kring till exempel folkhälsoarbete, samhällsplanering, lokalt trygghetsarbete och integrationsfrågor. Vill du ha ett viktigt och meningsfullt arbete, välkommen till oss på Socialförvaltningen Hisingen! ARBETSUPPGIFTER Vill du ha ett meningsfullt arbete och göra skillnad för barn och unga? Vill du tillhöra en arbetsplats med stort engagemang för barn och barns delaktighet och tycker du det är viktigt att trivas på jobbet? Då ska du söka till oss på barn och unga Hisingen! Nu söker vi en ny socialsekreterare till utredningsenhet 1 som består av 12 socialsekreterare, två 1:e socialsekreterare och en enhetschef. Enheten ingår i avdelning barn och unga myndighet bestående av en mottagningsenhet, två enheter för barn placerade i familjehem, fyra generella utredningsenheter och två utredningsenheter med särskild inriktning, familjevåld och unga i riskzon för kriminalitet. Vi är en av de generella utredningsenheterna som utreder alla former av oro som finns för barn och ungdomar på Hisingen. Du kommer till en enhet där vi stöttar och hjälper varandra och strävar efter en arbetsplats med utrymme för reflektion och återhämtning. Du kommer ingå i en utredningsgrupp med sex socialsekreterare och en 1:e socialsekreterare som fördelar, arbetsleder samt stöttar dig i myndighetsutövningen. Arbetsuppgifterna innebär att utreda och bedöma barn och ungas (0-18 år) behov av stöd, att besluta och följa upp insatser utifrån risk och skyddsfaktorer med stöd av BBIC samt efter gällande lagstiftning SoL och LVU. I arbetet ingår möten, samtal med barn, ungdomar och familjer, där dokumentation är en viktig del. Ett mål är att öka barns röst och delaktighet - samtal med barn är därför en central arbetsuppgift. Du har en viktig roll för de barn och familjer vi möter och vi jobbar tillsammans för att lyckas. Samarbete med varandra, samverkan med våra utförar-enheter, andra samverkansparter och viktiga personer för familjen är därför viktigt. Introduktion, handledning och kompetensutveckling ser vi som en självklarhet. Utöver introduktion erbjuds du kontinuerlig kompetensutveckling genom Yrkesresan och utbildning i övriga metoder som finns på avdelningen. Din 1:e socialsekreterare och din mentor kommer vara ett nära stöd under din introduktion utöver avdelningens introduktions-samordnare. Du kommer att ha din arbetsplats i trivsamma lokaler på socialkontoret på Borstbindaregatan 12 A där alla våra utredningsenheter och mottaget sitter tillsammans i kontorslandskap med fasta arbetsplatser. Kontoret ligger centralt nära Hjalmar Brantingsplatsen med goda kommunikationsmöjligheter. KVALIFIKATIONER Socionomexamen är ett krav. Du behöver ha kunskaper om barns utveckling och för området gällande lagstiftning. Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning och/eller annat socialt arbete med barn och unga är meriterande. Du behöver ha en god förmåga att uttrycka dig i svenska språket i tal och skrift. Meriterande är kunskaper i Treserva och körkort. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och gruppens arbetsuppgifter. Du tänker på de vi är till för och deras bästa. Du gör ditt bästa för att göra klart alla arbetsuppgifter på rätt sätt och följer upp hur det blev. Du är trevlig och hjälpsam mot andra människor även i en stressig situation. Du visar respekt för alla du träffar på jobbet. Du är inbjudande och positiv. Du jobbar för att eleven/kunden/brukaren får vad den personen behöver. Du kan ändra hur du jobbar när saker förändras. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt och ser möjligheter i förändringar. Du arbetar bra med andra genom att du lyssnar, visar intresse och respekt. Du förstår det gemensamma uppdraget och arbetar för att det ska bli så bra som möjligt. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du ser till att arbetet slutförs i tid och följer upp resultatet. ÖVRIGT Utdrag ur belastningsregister krävs för tjänsten. Intervjuer planeras under v28-30. Eventuella frågor kan besvaras från v28 pga semester.
Vuxenhabiliteringen är en länsövergripande specialistverksamhet inom verksamhetsområdet habilitering och barnpsykiatri. I uppdraget ingår att ha särskild kunskap om funktionsnedsättningar och dess konsekvenser hos personer som fyllt 18 år med: • Intellektuell funktionsnedsättning • Autismspektrumtillstånd • Betydande och bestående begåvningsmässiga funktionsnedsättningar efter hjärnskada i vuxen ålder • Medfödda eller tidigt förvärvade rörelsehinder Målet insatserna är att främja vardagsfungerande och delaktighet för den enskilde individen. Tjänstens placeringsort är Gävle. Arbetstiden är måndag till fredag dagtid med flextid och möjlighet till arbete på distans del av arbetstiden. ARBETSUPPGIFTER Vuxenhabiliteringen i Gävle söker en ny kollega så roligt om det skulle vara du! Hos oss får du möjlighet att göra skillnad för människor med funktionsnedsättning, tillsammans med ett engagerat och kunnigt team. Som kurator arbetar du nära andra professioner inom habiliteringen samt i samverkan med kommuner, myndigheter, primärvård och specialistvård. Vi söker dig som har god förmåga att arbeta både tvärprofessionellt och självständigt. Eftersom en stor del av våra insatser ges i grupp, är det viktigt att du trivs med att hålla i utbildningar och gruppverksamhet. Som kurator bidrar du med ett psykosocialt helhetsperspektiv i teamet, deltar i behovskartläggningar och har särskild kompetens inom socialförsäkringssystemet. Som kurator hos oss kommer du bland annat att arbeta med • att ge information om funktionsnedsättningar och dess konsekvenser • att ge råd och information om samhällsstöd, samt att skapa och upprätthålla kontakter med myndigheter och vårdgivare • att ge konsultation till, och samverkan med, andra verksamheter • att leda gruppverksamhet • att delta i remisshantering och utredningsteam för intellektuell funktionsnedsättning • att ge samtalsstöd till individen samt samt enskilt stöd till anhöriga. Vi arbetar i stor utsträckning utifrån ett konsultativt arbetssätt, där du fungerar som rådgivare både till individen och dess närmiljö. Hos oss får du • ett trevligt och stöttande arbetsklimat med nära kollegialt samarbete • frihet att själv planera och strukturera din arbetsdag • vara en del av ett välfungerande tvärprofessionellt team bestående av arbetsterapeuter, fysioterapeut/sjukgymnast, logopeder, kuratorer, psykologer, rehabassistent och administrativ personal • en arbetsplats med god framåtanda och vilja till utveckling • möjlighet att växa i din yrkesroll genom samverkan, lärande och kompetensutveckling. Läs mer om våra förmåner: https://www.regiongavleborg.se/jobb-och-utbildning/jobba-i-region-gavleborg/dina-formaner/ Vill du vara med och bidra till att förbättra vardagen för vuxna med funktionsnedsättning? Då ser vi fram emot din ansökan! KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är flexibel, engagerad och positiv, och som trivs med att arbeta i nära samarbete med olika professioner inom vuxenhabiliteringen. Du har lätt för att anpassa dig till en omväxlande vardag, bidrar till ett gott arbetsklimat och är trygg i din yrkesroll. Du har ett genuint intresse för utvecklings- och förbättringsarbete och bemöter människor på ett professionellt och empatiskt sätt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, där god samarbetsförmåga, initiativförmåga samt förmåga att arbeta självständigt är särskilt värdefulla egenskaper. I rollen som kurator ska du ha • socionomexamen • giltigt B-körkort • god datorvana och vana vid dokumentation. Det är meriterande om du har • erfarenhet av arbete inom habilitering • fördjupad kunskap om vuxenhabiliteringens målgrupper • legitimation som hälso- och sjukvårdskurator • genomfört psykoterapiutbildning (Steg 1) • deltagit i utvecklings- eller forskningsprojekt inom relevant område. Före erbjudande om anställning har arbetsgivaren rätt att begära ett utdrag från belastningsregistret. ÖVRIGT Med 7 500 medarbetare är vi länets största arbetsgivare. Det ger oss styrka att driva utvecklingen framåt för ett livskraftigt Gävleborg. Vårt uppdrag är spännande och komplext. Oavsett vilken roll du har hos oss hjälper du invånarna i länet och gör nytta i samhället. Vi ligger i framkant i samhällsutvecklingen och satsar på att du som medarbetare ska få växa och utvecklas. Hos oss får du använda hela din kraft för att tillsammans med dina kollegor skapa framtidens Gävleborg. Hälso- och sjukvårdsnämndförvaltningens cirka 6500 medarbetare arbetar tillsammans för att ge länets invånare de bästa förutsättningarna för ett aktivt liv med ökad livskvalitet. Genom att tillhandahålla god och nära vård i hela länet lägger vi grunden för ett starkt och friskt Gävleborg. Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare: Vi har redan beslutat var vi vill synas med våra platsannonser samt vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa annonsplats eller tjänster för pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Välj ett jobb för att visa detaljer