Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna. Här finns unika naturupplevelser, en levande historia, ett dynamiskt kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Vi har också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt. I Ystads kommun är vi cirka 2900 engagerade medarbetare som bidrar och gör skillnad. Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare, företag, organisationer och besökare, nu och i framtiden. För oss är ledarskapet viktigt, därför utbildas alla chefer i utvecklande ledarskap. Vi erbjuder dig en trygg anställning där du gör en meningsfull insats i samhället. Här hittar du även många karriärmöjligheter i en organisation som ständigt utvecklas. Vi står stadigt på vår värdegrund som är - Bättre Tillsammans, som kännetecknas av mod, tillit, delaktighet och professionalitet. Inom social omsorgsförvaltningen arbetar cirka 1200 engagerade medarbetare som bidrar till att ge stöd och omsorg till de som behöver i vår kommun. Arbetet sker inom äldreomsorg, hemtjänst, funktionsnedsättning och socialpsykiatri, individ- och familjeomsorg. Funktionsnedsättning och socialpsykiatri är en av tre avdelningar inom förvaltningen för social omsorg. Avdelningen ansvarar för LSS-boenden, daglig verksamhet, boendestöd, korttidsvistelse och personlig assistans. Vi är omkring 250 medarbetare som med stort engagemang arbetar med individens behov i centrum och utifrån en tro på individens egna förmågor. Vi arbetar målinriktat för att vår verksamhet ska ha hög kompetens och kvalitet. Inom avdelningen arbetar vi för samarbete mellan arbetsplatser och kompetensutveckling för våra medarbetare. Därför arbetar vi i samarbetsgrupper där vi hjälps åt att täcka behoven i våra verksamheter och delar kunskap och idéer mellan arbetsplatserna. Det innebär att du som framtida medarbetare har en ordinarie arbetsplats där du arbetar majoriteten av dina arbetspass och vissa arbetspass kan genomföras på en annan arbetsplats. Sven Grathes Gruppbostad söker en stödassistent som vill bidra till trygghet, delaktighet och självständighet för våra brukare. Hos oss arbetar du i en välfungerande gruppbostad med fem lägenheter, där vi möter personer inom personkrets 1 (LSS). Vi strävar efter att varje individ ska få leva ett så självständigt och innehållsrikt liv som möjligt – och vi söker dig som vill vara med och göra det möjligt i det dagliga arbetet. Som stödassistent är du en viktig del av teamet. Du ger praktiskt, socialt och pedagogiskt stöd i vardagen – alltid med brukarens behov i fokus. Du bidrar till trygghet, struktur och gemenskap, och hjälper brukarna att utveckla sina färdigheter och självständighet. Det här är en roll för dig som tycker om att arbeta nära människor, uppskattar ett varierat arbete och vill vara en del av ett engagerat arbetslag där vi hjälps åt och växer tillsammans. ARBETSUPPGIFTER Arbetsuppgifterna innefattar pedagogiskt och praktiskt stöd i den dagliga livsföringen, omvårdnad, läkemedelshantering efter delegering och social dokumentation. Din uppgift är att vara med och stödja våra brukare som har komplexa och unika behov av trygghet, tydlighet och omtanke. Du förväntas arbeta utifrån låg-affektivt bemötande och tydliggörande pedagogik där det är av stor betydelse att varje individs tilltro till den egna förmågan stärks. Att arbeta med stöd och serviceinsatser till personer med funktionsnedsättning är ett brett, varierande, inspirerande och utmanande arbete. Insatserna som ges, ska utföras med respekt för varje brukares behov, önskemål, integritet, delaktighet och självbestämmande. Stödet och servicen ska ges på individuell basis och vara anpassad till varje person för att denna ska kunna leva som andra med god livskvalitet och goda levnadsvillkor. KVALIFIKATIONER För att vara kvalificerad till tjänsten krävs att du är fyllda 18 år samt: • Avslutad dokumenterad utbildning från barn- och fritidsprogrammet, omvårdnadsprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdigt. • Du ska ha god datorvana • Goda kunskaper i det svenska språket, både verbalt och i skrift. Meriterande är: • Kunskap och erfarenhet inom LSS. • Erfarenhet av och/eller teoretisk kunskap kring låg-affektivt bemötande. • Erfarenhet av och/eller teoretisk kunskap kring tydliggörande pedagogik. • B-körkort Vi söker dig som har viljan och drivkraften att göra gott och göra skillnad för våra brukare. Det är viktigt att du är trygg i dig själv, anpassningsbar till nya omständigheter, lyhörd, har en god samarbetsförmåga och har ett professionellt bemötande inom och utanför organisationen. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi ser fram emot din ansökan! ÖVRIGT Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt. Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna. Här finns naturupplevelser utöver det vanliga, en levande historia, ett sjudande kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Här finns också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt. Ystads kommun arbetar för en god personalpolitik som främjar trivsel och goda arbetsprestationer. Vi tror på engagerade medarbetare som skapar en bättre vardag för våra invånare. Vår värdegrund Bättre Tillsammans kännetecknas av fyra ord som tydligt summerar vad vi som arbetsgivare står för; Mod, Tillit, Delaktighet och Professionalitet. Alla medarbetare ska erbjudas förutsättningar till en god hälsa och därför arbetar vi aktivt med vår arbetsmiljö. Vi erbjuder friskvård och en rökfri arbetstid.
Välkommen till Härryda, en kommun som vågar! Här siktar vi mot att ha Sveriges bästa skolor och näringslivsklimat, omsorg av högsta kvalitet och attraktivt samhällsbyggande. Tillsammans är vi 3000 medarbetare som gör mötet med Härryda kommun enkelt. Med mod, nytänkande och handlingskraft inspirerar vi varandra och levererar service med kompetens och kvalitet. Härryda kommun har de fyra senaste åren placerat sig i topp i Dagens Samhälles årliga ranking av Årets superkommun. Vi söker dig som är engagerad, öppen för olika perspektiv och vill skapa lösningar som håller för kommande generationer. Du hittar oss mellan Göteborg och Borås med Landvetter flygplats mitt i kommunen. Tillsammans åstadkommer vi mer! Älmhults gruppboende är placerat i centrala Hindås. ARBETSUPPGIFTER Som stödassistent bidrar du med din kunskap och erfarenhet för att ge brukarna en trygg och meningsfull tillvaro. Vi arbetar utifrån metoderna lågaffektivt bemötande, AKK samt skapar god struktur för att den enskilde ska få ett så självständigt liv som möjligt. Insatserna är anpassade utifrån individens förutsättningar och behov, med målsättning att uppnå goda levnadsvillkor. Arbetet kan ibland vara både utmanande och fysiskt krävande vilket kräver att du är trygg i dig själv. Gruppbostad är ett alternativ för vuxna som har ett stort behov av tillsyn och omvårdnad. På Älmhults gruppboende finns det personal dygnet runt. Deltagarna har en lägenhet med hyreskontrakt, i lägenheten finns eget kök och badrum. Gruppbostaden består av ett antal lägenheter som ligger i direkt anslutning till gemensamma utrymmen för gemenskap och aktiviteter. Vi arbetar med samplanering inom Funktionsstöd. För denna enhet innebär det ett samarbete med annan verksamhet. Tjänsten är tillsvidare med heltidsmått på 37 timmar/vecka och förlagd till dag-, kväll- och varannan helg. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är ansvarstagande, trivs med att vara en del av ett arbetslag. För att trivas och lyckas i din roll behöver du vara relationsskapande, lyhörd men också drivande, ha en stark tilltro till människors förmåga att utvecklas. Kompetenskrav • Du har gått omvårdnadsprogrammet, är undersköterska/ skötare/ stödassistent eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. • Du har erfarenhet av att jobba med, personer med psykisk-, neuropsykiatrisk- eller intellektuell funktionsvariation. • Goda kunskaper i svenska språket, muntligt och skriftligt. Meriterande • Du har erfarenhet av arbetsmetoderna lågaffektivt bemötande, AKK och tydliggörande pedagogik. • B-körkort • Goda datorkunskaper. • Du känner till ESL, Vård och stödsamordning samt MI. • Har erfarenhet av TimeCareMultiAccess och Treserva. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och bemötande För att erhålla anställning ska utdrag ur Polisens belastningsregister "Kontroll av egna uppgifter" uppvisas. I den här rekryteringen tar vi inte emot personliga brev. Du kommer istället få svara på ett antal frågor i samband med din ansökan. Svaren på frågorna används som del i urvalet tillsammans med ditt CV. Ditt CV och svaren på frågorna ska vara formulerade på svenska. ÖVRIGT Vi vill upplysa om att din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. Om du som sökande har skyddade personuppgifter så skickar du din ansökan i pappersform till: Härryda kommun, Personalfunktionen, Sofia Götberg, 435 80 Mölnlycke. Din ansökan kommer du att hanteras enligt kommunens rutin för hantering av skyddade personuppgifter vid rekrytering och anställning. Ange annonsens referensnummer i din ansökan så vi vet vilken tjänst du söker. Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. I första hand ser vi att du söker tjänsten via vårt rekryteringssystem. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! Om arbetsplatsen Fyrklövergatans serviceboende ligger i Nödinge och är ett boende som består av inneboende samt satelitlägenheter. Kontaktens serviceboende är ett boende som enbart består av satelitlägenheter. Våra hyresgäster har beslut enligt LSS och verksamheten har sin grund i respekten för brukarens självbestämmande och integritet. Vi arbetar utifrån ett salutogent förhållningssätt, varje individ skall få en begriplig, hanterbar och meningsfull vardag. I ditt arbete ska våra boendes behov alltid vara i fokus. Arbetsuppgifter Som stödassistent hos oss kommer du att arbeta på enheterna, Fyrklövergatan i Nödinge samt Kontakten i Älvängen. Du kommer arbeta brukarnära och skall tillsammans med dina kollegor verkställa insatser enligt LSS beslut, du behöver därför vara väl förtrogen med LSS-lagstiftningen. De boende har olika funktionsvariationer så du behöver ha kunskap och erfarenhet av lågaffektivt bemötande, erfarenhet av att arbeta med personer inom autismspektrat. Huvuduppdraget är att göra vardagen meningsfull, begriplig och hanterbar för våra brukare och se till att de får en tillvaro så de kan leva ett liv som alla andra. I uppdraget ingår att ge brukarna stöd i utformande av mål utifrån genomförandeplanen som ett led i att öka brukarnas självständighet. Du behöver känna dig trygg i social dokumentation och ha erfarenhet av arbetet kring genomförandeplaner. Tjänsten innebär dag, kväll, jour enligt bilaga J (arbete på natten) och helgtjänstgöring. Kvalifikationer Vi söker dig som har en positiv människosyn och god värdegrund. Du ska ha förmåga att skapa goda relationer och att leva dig in i en annan persons situation, önskemål och behov för att kunna arbeta utifrån brukarperspektiv och sätta individens behov i centrum. Att ha ett fint bemötande mot kollegor och brukare är en självklarhet för dig. Vi ser att du har gått omvårdnads- eller barn och fritids-programmet, alternativt har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Kunskap om lågaffektivt bemötande och arbetslivserfarenhet inom autismspektrat. Vi tar stor hänsyn till personliga egenskaper och söker dig som är strukturerad, flexibel och ansvarsfull. Du har ett prestigelöst förhållningssätt, god samarbetsförmåga och vilja att kontinuerligt utvecklas i din yrkesroll. Vi söker dig som är mogen och stabil i din yrkesroll och har erfarenhet av målgruppen. I rollen är det viktigt att du tar ansvar för dina uppgifter, planerar, organiserar och kan prioritera ditt arbete. Förmåga att uttrycka dig på svenska, både i tal och skrift krävs, då dokumentation ingår i arbetet. Erfarenhetskrav minst två år inom LSS eller sjukvård, B-körkort . God förmåga att uttrycka dig på svenska, både i tal och skrift krävs, då dokumentation ingår i arbetet. Övrigt Vikariat är upp till 12 månader, tillträde enligt överenskommelse med möjlighet till förläggning. I slutet av rekryteringsprocessen kommer du att få göra ett språktest samt lämna ett utdrag ur belastningsregistret. Låter detta spännande? Är du den vi söker till vårt team? Då är du varmt välkommen med din ansökan till oss! Vid frågor, tveka inte att kontakta rekryterande chef. Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta rekryteringsansvarig för hantering av din ansökan. För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker samt vid eventuell intervju ha möjlighet att uppvisa giltig ID-handling. Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Varbi. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Vi har bestämt oss! Vi ska bli en kommun i framkant – och har allt som krävs för att lyckas. Korta beslutsvägar, samarbete över verksamhetsgränser och viljan att våga mer. Våra höga ambitioner ger dig med eget driv möjligheter att växa och skapa positiv förändring för medborgarna. Som medarbetare i Ekerö kommun får du en värdefull roll i vår unika övärld – och vi ser fram emot din ansökan.Jobba i Ekerö kommun Arbetsbeskrivning Vi tror på dig och din förmåga – därför ger vi dig stort utrymme i din roll. Arbetet i omsorgen är självständigt, roligt och utvecklande. Många som jobbar hos oss uppskattar förtroendet och ansvaret de får i vår kommun, eftersom det bidrar till mycket lärande och utveckling i vardagen. För att lyckas är du trygg i dig själv och i din yrkesroll. Tillsammans med dig vill vi driva arbetet framåt. Om uppdraget Hos oss får du en central roll i en verksamhet som riktar sig till personer som behöver sysselsättning – många med försörjning via ekonomiskt bistånd, LSS eller SoL. Ditt uppdrag är att tillsammans med deltagarna planera, genomföra och följa upp aktiviteter med tydlig arbetsmarknadskoppling. Syftet är att skapa meningsfull och utvecklande sysselsättning som leder till stegförflyttning. I rollen som arbetshandledare får du ett meningsfullt uppdrag där du tillsammans med deltagarna skapar strukturerad sysselsättning som stärker arbetsförmåga och öppnar dörrar mot arbete och studier. Du kommer att: • Skapa och leda arbetsuppgifter och aktiviteter tillsammans med medarbetare. • Identifiera varje individs resurser och behov för att kunna anpassa sysselsättningen. • Motivera, stötta och arbeta med deltagarna mot arbete eller studier. • Följa upp insatser genom regelbunden dialog och dokumentation av individens utveckling. Du är en aktiv del av en verksamhet under utveckling, där du har stort utrymme att påverka innehållet och skapa arbetsliknande miljöer som tränar färdigheter och ökar anställningsbarheten. Kvalifikationer Vem är du? Du tror på människors förmåga till utveckling och vill vara en del av ett team som arbetar för social hållbarhet. Du har erfarenhet av att arbeta nära människor i förändring, är lösningsfokuserad och trygg i att både stötta och ställa krav. Du har ett professionellt, lågaffektivt och pedagogiskt bemötande och ser det som naturligt att arbeta i samverkan med andra. Vi söker dig som har • Gymnasieutbildning inom exempelvis vård och omsorg, pedagogik, socialt arbete eller annan relevant inriktning. • Erfarenhet av arbetsmarknadsinsatser, sysselsättningsverksamhet, handledning eller motsvarande. • God datorvana och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. • Förmåga att planera, dokumentera och utvärdera arbetet strukturerat. Krav: Körkort Tillträde: 2025-09-01 Omfattning: Heltid Anställningsform: Tillsvidare Så tar du dig till Ekerö kommun För att få arbeta hos Ekerö kommun inom DV krävs det att du uppvisar utdrag (HVB) ur polisens belastningsregister tillsammans med giltig fotolegitimation före anställning. Utdraget begär du på polisens hemsida. Utdraget ska inte vara äldre än sex månader från utfärdandedatum. Om Ekerö kommun Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans skapar en unik kommun – där vi alla hjälps åt över enhets- och verksamhetsgränser. Vi lever vår värdegrund som innebär ett stort engagemang, god kommunikation med öppen dialog och ett professionellt förhållningssätt. Som en mindre kommun i stockholmsregionen kan vi både erbjuda närhet till varandra och en ambitiös utvecklingsresa. För att bli en kommun i framkant behöver vi fylla på med nya perspektiv, och vi hoppas att du vill vara med och bidra med dina. Ekerö kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare och strävar efter ett tydligt fokus på hållbarhet. Under förutsättning att verksamhetens möjlighet att uppfylla sina mål kvarstår, har kommunen en positiv inställning till distansarbete när så är möjligt. Vi erbjuder t.ex. friskvårdsbidrag, löneväxling till pension, växling av semesterdagstillägg till lediga dagar och rökfri arbetstid. För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess ber vi dig att skicka in ansökan digitalt, och inte via e-post eller post. Vi har redan tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och vill inte ha kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.
Välkommen till oss på Servicebostad Solsidan! Vi verkställer beslut om bostad med särskild service och söker en ny kollega till vårt team. Vill du utvecklas, utveckla och bidra till en god kvalitet för dem vi är till för? Sök till oss! Just nu söker vi en medarbetare för begränsad tid till sommaren 2026. Möjlighet till förlängning kan finnas. Samarbete med Servicebostad Gnistan finns, arbetspass på båda ställen kan förekomma. I Tranemo kommun känner du dig välkommen. Här verkar vi för en stark känsla av samhörighet och uppmuntrar dig som anställd att ha inflytande och delaktighet i utvecklingsarbetet av våra verksamheter. Vi utgår från ett tydligt hållbarhetsperspektiv där vi som arbetsgivare satsar på bra arbetsvillkor, ett gott ledarskap och utgår från en tydlig värdegrund; Vår verksamhet ska vara tillgänglig för alla, alla ska bli bemötta på ett positivt och professionellt sätt, vi levererar tjänster med god service och hög kvalitet och alla vi möter ska känna att de blir lyssnade på. Vi lever i en föränderlig tid och söker därför efter kompetenta och engagerade medarbetare som vill vara med och bygga framtidens Tranemo. Tranemo kommun – Närheten till varandra bygger relationer för framtiden. ARBETSUPPGIFTER Arbetet innebär att du ger stöd och hjälp utifrån varje huvudpersons behov, förmåga och intresse. Du förväntas medverka aktivt i planering, utveckling och uppföljning av verksamhet där huvudpersonen är i fokus. I rollen som stödassistent/ stödbiträde arbetar du utifrån ett pedagogiskt och hälsofrämjande förhållningssätt. Det är viktigt att skapa och bibehålla relationer genom lyhördhet och god kommunikation. Du har god förmåga att hantera olika situationer och samtidigt kunna ge ett professionellt bemötande. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som tidigare har arbetat med målgruppen och är van vid att använda digitala arbetsverktyg och föra social dokumentation. Du behärskar svenska i tal , skrift och läsförståelse. Det är meriterande om du har avslutat utbildning inom antingen • gymnasieprogram från vård och omsorgsprogrammet eller barn och fritid • eftergymnasial utbildning med inriktning socialt/pedagogiskt arbete • specialisering inom funktionshinder/psykiatri. Du har ett genuint intresse för människor och service samt drivs av att utveckla och motivera andra med fokus på huvudpersonens förmågor, resurser och önskemål. Som person är du flexibel och anpassningsbar. Du ser snarare möjligheter än hinder i förändringar och kan snabbt ändra ditt förhållningssätt om situationen kräver. Du är självgående i ditt arbete genom att du tar ansvar, strukturerar och prioriterar dina arbetsuppgifter. Likväl som självständigt arbete hanterar du självklart teamarbete, då det förekommer mycket kontakt med kollegor och andra professioner. Att du blir en del i teamet är viktig för oss. B-körkort är ett krav I rekryteringen lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet! ÖVRIGT Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt GDPR. Enligt lag så är det krav att begära ut belastningsregister vid anställning inom skola/förskola och funktionshinder. Inför anställning är vi skyldiga att begära in ett aktuellt utdrag ur belastningsregistret. Varmt välkommen med din ansökan! Rekrytering sker löpande under ansökningstiden.
Orust – den gröna och trygga ön där tanken är fri och drömmar får liv. Vi satsar på utveckling och investerar i både välfärd och våra medarbetare. Vi är stolta över att vår senaste medarbetarenkät visade att närmare 90% av våra medarbetare är stolta över att arbeta i Orust kommun. Välkommen till oss! Om arbetsplatsen Befattning/Tjänst: Stödassistent Referensnummer: 20250123 Placering: LSS-boende, Svanesund Arbetsplatsens grundplacering är på en LSS-bostad i Svanesund men vi stöttar även upp på andra LSS-bostäder inom kommunen om det behövs. Bostaden ligger centralt i Svanesund med närhet till hav, skog, affär och fina promenadvägar samt kollektivtrafik. Det bor fem personer på boendet och arbetsgruppens uppgifter är att finnas där och stötta personerna och ge dem goda levnadsvillkor och utifrån varje individs enskilda behov. Vi arbetar för personernas självbestämmande, delaktighet, integritet och lika villkor i samhället. Vi söker nu 1-2 nya stödassistenter då vi har förändringar i personalstyrkan. Dina arbetsuppgifter Dina arbetsuppgifter är att se till så personerna på boendet får sina behov tillgodosedda. Det innebär bland annat att hjälpa till och stötta individen med det som individen själv inte klarar av att utföra samt att arbeta motiverande till delaktighet på ett pedagogiskt sätt. Du kommer att hjälpa den enskilde i sin vardag med att stötta vid matsituationer, tvätta, städa, personlig hygien samt bidra med att stötta den enskilde att komma iväg på jobb och fritidsaktiviteter. Vi vill skapa en meningsfull vardag för personerna som bor på boendet. Vi strävar efter ett gott samarbete med alla personer kopplade till den enskilde individen, så dina arbetsuppgifter kommer innebära mycket samarbete och samverkan. En stor del i arbetet är även att dokumentera, arbeta utifrån och följa upp genomförandeplaner. Vi arbetar utifrån målarbete kring den enskilde samt från kommunens uppsatta mål. Att vara medarbetare i Orust kommun innebär ständig utveckling, vi förutsätter att du är engagerad i både utveckling av din egen yrkesroll såväl som i verksamhetsutveckling. Som stödassistent arbetar du på schema dag, kväll och varannan helg. Målet med arbetet är att få den enskilde att leva som andra! Vi arbetar utefter ett lågaffektivt bemötande. Personalen på gruppbostaden har blivit utbildade inom PERMA som står för: Positiva känslor, Engagemang, Relationer, Meningsfullhet och Att lyckas. PERMA är ett fokusområde som vi ständigt eftersträvar. Målgrupperna du kommer att arbeta med kan komma att variera över tid. På boendet finns personer med intellektuell funktionsnedsättning och/eller neuropsykiatriska diagnoser. Om dig Vi söker dig som ser arbetet med människor som meningsfullt, klarar att jobba både självständigt och ihop med kollegor samt kan ta egna initiativ. Vi ser gärna att du har kunskaper om låg affektivt bemötande. Meriterande är också om du har kunskaper om AKK samt att du har ett intresse för olika digitala hjälpmedel. Stödassistent: Vi söker dig som har grundutbildning på gymnasienivå, motsvarande barn- och fritids- eller vård- och omsorgsprogrammet med fördjupning inom funktionshinder- eller psykiatriområdet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig. Det krävs även att du har en god kunskap inom Social dokumentation samt erfarenhet från dokumentationssystem, Orust kommun använder sig av Lifecare. Tidigare erfarenhet och kunskap inom nedanstående kompetensområden värderas som starka meriter. · AKK (Alternativ och kompletterande kommunikation) · Tydliggörande pedagogik med inriktning för personer med kognitiva nedsättningar. · Hjälpmedel till personer med kognitiva nedsättningar. · Bildstöd - gärna erfarenhet från bildstödsprogrammen Inprint & Symwriter. · Seriesamtal & sociala berättelser · Lågaffektivt bemötande · Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar · ESL (ett självständigt liv) · MI (motiverande samtal). Tjänsten kräver god kunskap och erfarenhet av arbete med målgruppen. Övriga upplysningar: Arbetstid/varaktighet: Heltid, tillsvidare Lön: Individuell lönesättning Tillträdesdag: Enligt överenskommelse. Sista ansökningsdag: 2025-07-20 Körkort: B För Orust kommun är det en självklarhet att mångfald och jämställdhet gynnar arbetsgruppen, arbetsplatsen och arbetsgivaren. Vi tillämpar rökfri arbetstid. Inom vissa yrken i Orust kommun krävs utdrag ur belastningsregistret eller säkerhetsprövning. Det gäller alla som ska arbeta inom skolan, HR-, Ekonomienheten samt med direkt stöd till brukare inom sektor omsorg. Vill du veta mer om Orust kommun som arbetsgivare och de förmåner vi erbjuder kan du läsa mer på vår webb: Orust.se Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Karlshamns kommun söker nu två stödassistenter/stödpedagoger med inriktning KPP (Kvalitetssäkrad Personal Planering) till de tre gruppbostäderna Höralyckan, Mariegården och vår nya gruppbostad Tingsfogdevägen som beräknas öppna i september 2025. Här får du möjlighet att utvecklas och vara med i verksamheternas utveckling framåt. Är du den vi söker? Arbetsbeskrivning: Utifrån LSS-lagen (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) ansvarar du tillsammans med dina kollegor för stödinsatser enligt LSS. Arbetet innehåller pedagogiskt förhållningsätt och omvårdnadsuppgifter i olika utsträckning. I arbetet ingår att bjuda in brukarna till att vara delaktiga i hur saker ska genomföras samt att arbeta med ständiga förbättringar för att uppnå trygghet, nöjdhet och kvalitet. Tillsammans med dina kollegor utvecklar du det pedagogiska arbetet som utgår ifrån brukarnas genomförandeplaner och rutiner. Vi arbetar utifrån ett lågaffektivt arbetssätt. Därför är det viktigt att du både har kunskap om och förstår vikten av ett lågaffektivt förhållningssätt, dvs att du anpassar dig utifrån vad brukarna behöver. Andra metoder vi arbetar med är bland annat Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) och tillämpad beteendeanalys (TBA). Gällande metoderna har vi ett nära samarbete med HSL-organisationen, vilket är bland annat metodstödjare, kurator, arbetsterapeut, fysioterapeut och sjuksköterska. Vi söker stödassistenter/stödpedagoger till flera av våra verksamheter. Inom ramen för KPP - Kvalitetssäkrad Personal Planering samverkar gruppbostäderna Höralyckan, Mariegården och framtida Tingsfogdevägen för att i största möjliga utsträckning lösa behoven av vikarie vid frånvaro. Din roll som KPP är viktig eftersom du är en trygg person för de som bor hos oss trots frånvaro av annan personal. Möjligheten som KPP är att se verksamheten från ett annat perspektiv när du kontinuerligt arbetar inom samplaneringsområdets samtliga gruppbostäder. Arbetspassen är förlagda veckans alla dagar och är såväl dag som kväll. Du arbetar varannan helg. Kvalifikationer: Vi söker dig som har omvårdnadsutbildning med inriktning mot LSS/psykiatri alternativt undersköterskeutbildning eller annan pedagogisk utbildning. För att anställas som stödpedagog krävs att du förutom utbildningskravet för stödassistent har en eftergymnasial specialisering inom funktionshinderområdet med pedagogisk inriktning. Utbildningen ska omfatta minst 200 YH-poäng eller minst 60 högskolepoäng med tydlig inriktning mot funktionshinderområdet i hela sin omfattning. Arbetsgivaren förbehåller sig rätten att bedöma vilka utbildningar som uppfyller utbildningskravet. Arbetet kräver goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift och kunskap att använda dator som arbetsredskap. B-körkort är ett krav för tjänsten. Det är viktigt att du har en god samarbetsförmåga och viljan att arbeta som ett team med brukaren i fokus. Viktigt är att du har god inlevelseförmåga där du har lätt att förstå och sätta dig in i andra människors känslor och beteende. Det innebär att du läser av den du möter och anpassar hur du agerar utifrån det du läser av. Tjänsten kräver att du är flexibel och har lätt för att ställa om till förändrade förutsättningar. Du ska genom pedagogiska metoder utveckla och stödja brukarna som bor hos oss i Karlshamns kommun till en välfungerande och förutsägbar vardag i deras hem och på fritiden. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Övrigt Anställningarna är tillsvidare. Heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Som anställd i Karlshamns kommun erbjuds du semesterväxling, tillgång till kommunens personalklubb, möjlighet till hälsopaus m.m. Enligt ett politiskt beslut ska Karlshamns kommun be om ett utdrag ur polisens belastningsregister i samband med denna anställning inom Förvaltningen för omsorg och arbetsmarknad. Handläggningstiden för ett utdrag är cirka två veckor och du beställer det själv via polisens webbplats. Beställ gärna utdraget samtidigt som du skickar in din ansökan så att du har allting klart om du går vidare i rekryteringsprocessen. Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år. Utdraget "kontrollera egna uppgifter" ska användas. Beställ ditt utdrag från belastningsregistret på polisens webbplats: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ För mer information kontakta: Enhetschef Emmy Johansson, 0454-56 31 60 Enhetschef Lena Carlsson Nilsson, 0454-810 98 Facklig företrädare Kommunal, 0454-811 91 Sista ansökningsdag: 2025-07-03 Besök gärna Så jobbar vi med rekrytering - Karlshamns kommun Där hittar du viktig information kring bland annat vad som gäller dig som har skyddade personuppgifter, hur vi kontrollerar rätten att arbeta i Sverige, när du behöver och hur du beställer ett utdrag ur belastningsregistret samt krigsplacering vid anställning. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka via knappen i annonsen. En ansökan till Karlshamns kommun är en allmän handling. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Ängelholm gör det omöjliga möjligt – det är vår vision som ligger till grund för vår framtida utvecklingsresa. Vi vågar tänka och testa annorlunda, göra det unika och oväntade. Vi vet att vi är bäst tillsammans och att det är genom gränsöverskridande samarbete vi når längst. Vi vet också att Ängelholm är en plats med unika möjligheter för fortsatt utveckling. Med utgångspunkt i vår agila organisationsstruktur siktar vi framåt och uppåt. Vill du vara med och bidra på vår resa? Vill du bidra till trygghet, struktur och ett meningsfullt vardagsliv för personer inom LSS? Vi söker nu en självgående och erfaren samordnande stödassistent till tre LSS-boenden i Hjärnarp, utanför Ängelholm. I denna roll får du vara en viktig kugge i verksamheten – en nyckelperson som både stöttar kollegor, ser helheter och skapar förutsättningar för ett gott arbetsklimat och en fungerande vardag för de vi är till för. Om uppdraget Tjänsten omfattar tre LSS-boenden för personer inom personkrets 1 enligt LSS. Två av gruppbostäderna är belägna i samma fastighet och har en tydlig inriktning mot djur, natur och rörelse. Det tredje boendet, ett Boda (boende och daglig verksamhet), ligger några minuter bort. Målgrupperna varierar något – från personer på tidig utvecklingsnivå till personer med åldrande och ett traditionellt vuxenboende. Tjänsten är förlagd till dagtid, måndag till fredag. Ditt uppdrag kommer att variera och utvecklas över tid i dialog med enhetschef, vilket kräver att du har stor personlig flexibilitet och en förmåga att både kunna kavla upp ärmarna när det behövs – och ta ett mer förvaltande och strukturerande perspektiv när det är det som krävs. ARBETSUPPGIFTER Dina huvudsakliga arbetsuppgifter • Vara ett dagligt stöd i planering, bemanning och struktur på boendena • Säkerställa att rutiner följs och att kommunikationen fungerar i teamet • Planera och skapa struktur för matlagning och måltider tillsammans med övrig personal • Agera länk mellan boendena och enhetschef • Täcka upp och stötta där behovet är som störst i verksamheten • Arbeta nära både brukare och kollegor för att bidra till trygghet och stabilitet Arbetstid: dagtid, måndagfredag. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som • Har utbildning som undersköterska eller annan likvärdig vård- och omsorgsutbildning • Har minst 5 års erfarenhet inom vården gärna med varierande inriktningar som gett dig god förståelse för individstöd, samverkan och verksamhetsutveckling • Har erfarenhet av att arbeta med personer med omvårdnadsbehov • Har erfarenhet av matlagning i yrkeslivet och är trygg i att planera, samordna och genomföra matförberedelser för ena gruppboendet • Har god förmåga att skapa struktur, prioritera och samordna i vardagen • Har gärna erfarenhet av schemaläggning, exempelvis i TimeCare • Har teknisk vana, då vi använder digitala system och välfärdsteknik • Är trygg i att arbeta både självständigt och i nära samarbete med andra Personliga egenskaper vi värdesätter Vi söker dig som har ett naturligt driv, gillar att bidra till ordning, och har en problemlösande och prestigelös inställning. Du är van att växla mellan olika typer av uppdrag och sammanhang ibland operativt, ibland koordinerande. Du tycker om att arbeta med människor, att motivera och skapa delaktighet. Struktur och överblick är något du trivs med och använder för att minska stress och skapa tydlighet i verksamheten. Körkort och tillgång till bil är ett krav. ÖVRIGT Ängelholms kommun ska vara en organisation där medarbetarna trivs, utvecklas och vill stanna kvar. Vi strävar efter att erbjuda heltid för ökad jämställdhet och attraktiva arbeten. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och kunna kommunicera snabbt och enkelt med dig som sökande, ber vi dig ansöka via länk i annonsen. I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till vilka rekryteringskanaler vi önskar använda. Därför undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Är du en positiv och engagerad person som vill göra skillnad? Vi söker nu sommarvikarier till vårt specialboende inom LSS och vi ser gärna att du kan börja jobba redan nu! Här får du vara med och bidra till en trygg och meningsfull vardag för våra brukare, samtidigt som du får en värdefull erfarenhet inom omsorg och stöd. Vi erbjuder en unik arbetsplats på Stenebrunn, ett specialboende i vacker naturnära miljö strax utanför Kumla. Med Stenebrunn som bas arbetar vi med flera typer av stödinsatser för både vuxna och barn inom boende, daglig verksamhet och personlig assistans. Vi strävar alltid efter att ge våra brukare det allra bästa stödet – anpassat efter deras egen förmåga, behov och önskemål. Vad erbjuder vi dig? • Stöd och introduktion: Du får en gedigen introduktion och två mentorer som stöttar dig på vägen. • En utvecklande arbetsmiljö: Arbeta tillsammans med ca 35 engagerade kollegor i en strukturerad och omväxlande miljö. • Hög kvalitet på boendet: Vi har moderna lokaler, en fantastisk utomhusmiljö och använder välfärdsteknologi för att förbättra vardagen för våra brukare. • Flexibilitet och variation: Dina arbetsuppgifter kommer vara både utmanande och givande. Du får möjlighet att arbeta med många olika insatser – från personlig assistans till bostäder för både barn och vuxna. ARBETSUPPGIFTER Du kommer att arbeta nära våra brukare och stödja dem i sina vardagliga aktiviteter. Du stöttar individer med olika behov, anpassar ditt bemötande och hjälper dem att uttrycka sina önskemål. För att skapa en trygg och stabil vardag är det viktigt att du följer våra tydliga rutiner, men också är flexibel nog att möta varje individ där de är. KVALIFIKATIONER Vad söker vi hos dig? • Du är positiv, flexibel och ansvarsfull. • Du trivs med att jobba både självständigt och i team. • Du har erfarenhet av lågaffektivt bemötande och kan hantera utmanande situationer på ett proaktivt sätt. • Du har helst en utbildning inom vård och omsorg, barn- och fritid eller beteendevetenskap (eller motsvarande erfarenhet). • Du kan cykla och simma och har körkort B för manuell växel. Du behöver ha tillgång till bil eftersom det inte går någon kollektivtrafik till arbetsplatsen. Eftersom vi arbetar med barn behöver du lämna ett utdrag ur belastningsregistret. Sök redan nu och bli en del av vårt team. Vi ser fram emot att höra från dig och hoppas att du kan börja din inskolning så snart som möjligt! För mer information om oss, besök gärna vår hemsida kumla.se/stenebrunn eller följ oss på Instagram @stenebrunnkumlakommun. ÖVRIGT Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställningen kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Har du skyddade personuppgifter? Kontakta HR-avdelningen direkt på telefon 019-588 000 så hjälper vi dig med en säker ansökan. Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings- och rekryteringsföretag. Kumla kommun är en tillväxtkommun som ligger centralt i Örebro län och har drygt 22 500 invånare. I kommunen finns framgångsrika företag, ett rikt kultur- och fritidsutbud, god kommunal service samt utmärkta kommunikationer. Kumlas Vision 2040 innebär Kumla är en trygg, familjevänlig plats där människor känner en samhörighet och ett sammanhang. Den blomstrande och gröna småstaden har bostäder, men även de jobb, den service och det utbud som behövs för en komplett vardag. Vi känner oss stolta över vårt Kumla! För att se lite av det som hände under 2023 klicka här: https://youtu.be/xaWHncAO8jg?si=eM60O_6E8d9pAk4E
Nybro kommun är en expansiv kommun i det småländska glasriket med cirka 20 000 invånare. Här finns stora och små företag främst inom glas-, trä- och pappersindustrin - flera av dem världsledande inom sina respektive branscher. Kommunen har ett strategiskt läge mellan de tre regionala centrumen Kalmar, Karlskrona och Växjö. Kommunikationerna är goda med järnväg samt en flygplats inom tre mil. I Nybro kommun finns möjligheterna att välja attraktiva boende med vackra miljöer i staden eller på landsbygden. Möjligheterna till rekreation och friluftsliv är goda då det aldrig är långt till naturen. Nybro kommuns vision är "Med trygghet, nyfikenhet och nytänkande bygger vi en ny bro till framtidens större Nybro." Individ- och familjeförvaltningen ansvarar för insatser enligt SoL och LSS som omfattas av individ- och familjeomsorg och omsorg om personer med funktionsnedsättning. Kommunmedborgare som är i behov av socialtjänstens insatser kan erhålla råd, stöd och bistånd. I de flesta fall ges vårt bistånd och våra insatser efter en individuell bedömning som del av vår myndighetsutövning. Vi har ambitionen att de insatser vi ger ska leda till självständighet. Verksamheten fokuserar på insatser till barn, ungdomar och deras föräldrar, missbruksproblematik, våld i nära relationer, personer med funktionsnedsättning som behöver stöd i sin dagliga livsföring, personer i behov av försörjningsstöd, arbetsmarknadsåtgärder, rehabilitering och integration. Vi söker dig som är intresserad av att arbeta som timvikarie eller som kanske vill få in en fot för framtida tillsvidareanställning inom omsorgen om personer med funktionsnedsättning. Vi har behov av vikarier inom: -Gruppbostad -Socialpsykiatri -Barnverksamhet -Trapphusboende -Personlig assistans -Mobila team -Mobila natt Ange i din ansökan om du har särskilt intresse för någon av verksamheterna. Du kommer att träffa människor med olika bakgrund. Vår verksamhet pågår dygnet runt: dagtid, kvällstid, helg, vaken natt och dygn med jour, arbetstiden varierar på de olika arbetsplatserna. Ange vilka tider du är tillgänglig för arbete i din ansökan. ARBETSUPPGIFTER Som stödassistent eller personlig assistent arbetar du med att ge stöd och omsorg till personer som har olika former av funktionsvariationer och unika livssituationer. Arbetet kan innehålla bland annat stöd och motivation i vardagssysslor, hjälp och stöd med personlig omsorg och sociala kontakter. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har ett genuint intresse för att arbeta med människor. Du behöver kunna arbeta självständigt och ha ett socialt och flexibelt förhållningssätt. Vi arbetar utifrån ett lågaffektivt bemötande, där vi strävar efter att arbeta på ett lugnt och tryggt sätt. Genom ett gott bemötande och god kommunikation skapar vi förtroendefulla relationer. Utbildning inom vård- och omsorg, barn- och fritid eller annan relevant utbildning är meriterande. Inom vissa verksamheter är körkort B ett krav. Du behöver goda kunskaper inom det svenska språket för att kunna kommunicera och dokumentera. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet. Vid anställning ska utdrag från belastningsregister uppvisas. ÖVRIGT Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande. Efter att du sökt första gången kan du logga in till ditt CV och uppdatera dina uppgifter samt ändra i det personliga brevet. Därmed kan du söka andra tjänster inom Nybro kommun eller andra organisationer anslutna till Offentliga jobb. Alla skickade ansökningar sparas under din inloggning. Vi vill inte bli kontaktade av rekryterings-/bemanningsföretag. Vi undanber oss också samtal från annonssäljare.
Välj ett jobb för att visa detaljer