Tillsammans för ett bra liv Vill du göra skillnad och med gemensamma krafter skapa förutsättningar för ”Ett bra liv”? Då är du varmt välkommen till oss! Tillsammans utvecklar vi framtidens omsorg inom LSS genom att: · Vi ser människan · Vi tar ett personligt ansvar · Vi växer tillsammans · Vi har roligt Vi har nyligen startat vårt fina gruppboende som har sex platser i Örby Centrum. Vi är ett härligt team som arbetar tillsammans för att skapa en trygg och utvecklande miljö för de boende. Vi söker nu vikarier, arbetspassen omfattar tjänstgöring dag, kväll, helg samt s.k. ”sovande” jour nattetid. Arbetet innebär att du ger ett individuellt och vardagsnära stöd i syfte att skapa en trygg miljö och en meningsfull dag. Vi vill gärna att du har utbildning inom vård och omsorg och erfarenhet av arbete inom LSS. Du ska ha goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift. Vi vill att du delar vår vision och våra värderingar och verkligen vill göra skillnad för våra boende genom att utveckla verksamheten och skapa förutsättningar för ett bra liv. En god samarbetsförmåga och relationskapande inställning är viktiga egenskaper samt ett respektfullt och lugnt bemötande. Vi är en trygg arbetsgivare som har kollektivavtal, tjänstepension och försäkringar! Varmt välkommen med din ansökan redan idag då urval och intervjuer kommer att ske löpande. Sista ansökningsdag är 2025-07-03 Vi vill att du mejlar din ansökan till verksamhetschef Tomas Kaneko [email protected]
Genom våra värdeord mod, tolerans och kreativitet arbetar vi i Uppvidinge kommun för att ge god service och utveckla samhällsviktiga funktioner till våra invånare, besökare och företag. Uppvidinge kommun är kommunens största arbetsgivare med cirka 800 anställda. Hos oss vill vi att våra medarbetare ska känna stor delaktighet och det ska finnas utrymme för flexibilitet och utveckling. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete där vi tillsammans har möjlighet att verkligen göra skillnad för kommunens invånare. Välkommen med din ansökan och välkommen till en kommun med ett blomstrande näringsliv, ett rikt föreningsliv och närhet till naturen! Vi söker just nu nya medarbetare till Uppvidinge Kommuns korttidsboende för barn och ungdomar med olika funktionsnedsättningar som omfattas av LSS - Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Verksamheten erbjuder barn och unga korttidstillsyn efter skoltid, likt en fritidsverksamhet. Det finns även korttidsvistelse i form av öppet på eftermiddag, kvällar och helger för att barn och ungdomar ska få möjlighet till miljöombyte och aktiviteter eller för att familjen är i behov av avlastning. Fokus är att barnen och ungdomarna ska få en trygg och meningsfull vistelse men också möjlighet att utvecklas och delta i socialgemenskap. ARBETSUPPGIFTER Arbetet som stödassistent kräver att du har kunskap om olika funktionssätt och vad det innebär att ha en intellektuell funktionsnedsättning. Det är viktigt att du har en tydlig, pedagogisk och enkel kommunikation. Vidare är det viktigt att du är lyhörd, ansvarsfull och trygg i dig själv. Att kunna agera med lågaffektivt bemötande är A och O. Du behöver kunna arbeta både i grupp och ensam. Omvårdnadsarbete samt hygienrutiner ingår i arbetet samt att utföra delegerade uppgifter som t.ex. sondmatning. För att fungera och trivas i jobbet behöver du kunna kommunicera och samarbeta med övrig personal och med Vårdnadshavare men också ha förmåga att planera och strukturera upp dagen samt dokumentera i journalsystem. Verksamheten håller öppet efter familjernas behov, vilket gör att vistelsetider kan komma att variera. Schema och arbetstider förändras efter barnen och ungdomarnas behov och då framförallt vid lov och ledigheter. KVALIFIKATIONER Det är ett krav att du har utbildning inom exempelvis socialpedagogik, specialpedagogik, fritidspedagogik eller att du är utbildad undersköterska, barnskötare eller har annan relevant utbildning. Ett annat krav är att du har erfarenhet av arbete med barn och ungdomar med funktionsnedsättning, intellektuella funktionsnedsättningar och NPF problematik. Du ska ha förmåga att sätta fasta gränser och hålla uppgjorda rutiner för personerna du arbetar med. För dokumentationshantering krävs att du har datorvana och kan behärska det svenska språket. Det är meriterande om du har erfarenhet av matlagning, gillar att laga mat, har sysslat med pedagogisk matlagning eller kost, hälsa. Störst vikt läggs vid personlig lämplighet. Körkort är ett krav. ÖVRIGT Om du blir aktuell för anställning kommer arbetsgivaren att begära utdrag från belastningsregistret. Kommunstyrelsen har tagit ett beslut om att samtliga nyanställningar ska uppvisa belastningsregister innan anställning. Det utdrage som ska visas upp är utdraget för arbete inom skola eller förskola. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Uppvidinge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Inför rekryteringsarbetet har Uppvidinge kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! Om arbetsplatsen Till Björklövsvägens gruppbostad och Skepplandavägens gruppbostad söker vi nu flera stödassistenter för vikariat. Gruppbostäderna tillhör samma kluster, med samma chef, och består av tre enheter. Som medarbetare i klustret tillhör du en enhet men kan vid behov schemaläggas på andra. I ett av husen har vi sovande jour. Björklövsvägens gruppbostad ligger i Älvängen och Skepplandavägens gruppbostad ligger i Skepplanda. De boende har beslut enligt LSS och verksamheterna har sin grund i respekten för brukarens självbestämmande och integritet. Vi arbetar utifrån ett salutogent förhållningssätt, varje individ skall få en begriplig, hanterbar och meningsfull vardag. I ditt arbete ska våra boendes behov alltid vara i fokus. Klustret består av 38 medarbetare där några sökt tjänst, studie eller föräldraledighet. Vi behöver därför flera stödassistenter på vikariat med möjlighet till tillsvidaretjänst, som kan förstärka vår kompetenta personalgrupp. Arbetsuppgifter Som stödassistent kommer du att arbeta brukarnära och skall tillsammans med dina kollegor verkställa insatser enligt LSS beslut, du behöver därför vara väl förtrogen med LSS -lagstiftning. De boende har olika funktionsvariationer så du behöver ha kunskap och erfarenhet av lågaffektivt bemötande, AKK samt erfarenhet av att arbeta med personer inom autismspektrat. Huvuduppdraget är att göra vardagen meningsfull och se till att de får en tillvaro så de kan leva ett liv som alla andra. I uppdraget ingår att ge brukarna stöd i utformande av mål utifrån genomförandeplanen som ett led i att öka brukarnas självständighet. Du behöver känna dig trygg i social dokumentation och ha erfarenhet av arbetet kring genomförandeplaner. Vi söker dig som är trygg och stabil i din yrkesroll och har erfarenhet av målgruppen. I rollen är det viktigt att du tar ansvar för dina uppgifter, planerar, organiserar och kan prioritera ditt arbete. Förmåga att uttrycka dig på svenska, både i tal och skrift krävs, då dokumentation ingår i arbetet. Tjänsten innebär varierande arbetstider dag, kväll och varannan helg. Kvalifikationer Vi söker dig som har en positiv människosyn och god värdegrund. Du ska ha förmåga att skapa goda relationer och att leva dig in i en annan persons situation, önskemål och behov för att kunna arbeta utifrån brukarperspektiv och sätta individens behov i centrum. Att ha ett fint bemötande mot kollegor och brukare är en självklarhet för dig. Meriterande för tjänsten är kunskap i dokumentation programmet Treserva. Kunskap om lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik. Vi söker dig som är strukturerad, ansvarsfull och har ett prestigelöst förhållningssätt. Du har lätt för att samarbeta med andra och tycker om utmaningar. Vi tar stor hänsyn till personliga egenskaper. Då vi har tillgång till bil är B-körkort ett starkt önskemål. Låter detta spännande? Är du den vi söker till vårt team? Då är du varmt välkommen med din ansökan till oss! Övrigt Vi ser gärna att du har gått omvårdnadsprogrammet alternativt har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. I slutfasen av rekryteringen ska du göra ett språktest och lämna utdrag från belastningsregistret. https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ Rekrytering kommer att påbörjas under vecka 31 Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta rekryteringsansvarig för hantering av din ansökan. För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker samt vid eventuell intervju ha möjlighet att uppvisa giltig ID-handling. Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Varbi. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Med rätt förutsättningar kan vi växa, utvecklas och delta i samhället på våra egna villkor. Inom förvaltningen för funktionsstöd ger vi stöd, service och omsorg till barn och vuxna med funktionsnedsättning och skapar möjlighet för dem att leva ett gott och självständigt liv, som alla andra. Genom att sprida kunskap och samarbeta inom Göteborgs Stad och med andra aktörer ökar vi förståelsen för individers behov och utformar insatser som gör verklig skillnad. Med 6 200 engagerade medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi arbetar inom boenden med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, barn- och korttidsboenden, avlastning samt stöd och ledsagning. Vill du vara med och bidra till ett mer inkluderande samhälle? Välkommen till oss! Du är Göteborg. ARBETSUPPGIFTER Söker du ett meningsfullt arbete med omväxling, utmaningar och trevliga kollegor? Vi söker nu två nya stödassistenter hos oss på Lillebyvägens Bmss. Här får du vara med och göra skillnad i vardagen för personer med autism, intellektuella funktionsnedsättningar samt utmanande beteende. På Lillebyvägen 11 bor det fem hyresgäster. Du tillhör en arbetsgrupp som består av stödassistenter och stödpedagoger. Vi arbetar med utgångspunkten att varje individ ska vara delaktig och ha möjlighet att påverka hur dagen ser ut och vad den behöver stöd i. Individen ska ges möjlighet att utvecklas mot ett så självständigt liv som möjligt. Stödet innefattar alla vardagssituationer såväl i hemmet som på arbetet och fritiden. Du kommer vara kontaktperson. Det innebär att du har kontakt med anhöriga och övriga nätverk samt aktivt arbetar med genomförandeplaner och kontinuerlig dokumentation. Boende med särskild service erbjuder stöd dygnet runt. Vi utgår från hyresgästernas behov och behöver anpassa arbetstider utifrån det. Arbetstiden är förlagd till dag, kväll, sovande jour och helgtjänstgöring. Vi ser fram emot att läsa din ansökan! KVALIFIKATIONER Vi söker utbildad personal som examinerats som stödassistent, barn och fritidsprogrammet med inriktning socialt eller pedagogiskt arbete. Vård och omsorgsprogrammet med specialisering inom funktionsnedsättning, som omfattar minst 200 yh-poäng, 120 högskolepoäng eller kombination däremellan som motsvarar minst fyra terminers heltidsstudier. Alternativt 60 högskolepoäng och minst två års erfarenhet av arbete med stöd och service till personer med funktionsnedsättning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Kommunikation är en viktig del av arbetet, vilket kräver att du har goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift. Du behöver ha godkänt i svenska 1 eller svenska som andraspråk 1. Du som inte uppfyller kvalifikationskraven i svenska 1 eller svenska som andraspråk 1 kan komma att erbjudas att göra ett språktest genom testanvändaren Educateit. För tjänsten krävs att du har tidigare erfarenhet av arbete med tydliggörande pedagogik. Det är önskvärt om du har erfarenhet av att arbeta på boende med särskild service. Vidare om du har arbetat med personer med autism, grava till måttliga intellektuella funktionsnedsättningar och utmanande beteende. Det är också meriterande om du har kunskap om lågaffektivt bemötande och har arbetat med Alternativ och kompletterande kommunikation samt Individens behov i centrum. Då all social dokumentation sker på dator ser vi det som fördelaktigt att du har god vana av att arbeta med olika IT-stöd. Vi söker dig som har en positiv människosyn, är ansvarsfull, har ett professionellt bemötande och ett självständigt förhållningssätt. ÖVRIGT Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden. I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig: - Trygg anställning med goda anställningsvillkor - Heltid med möjlighet till deltid - Introduktion vid nyanställning - Kompetensutveckling - Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden Före erbjudande om anställning ber vi dig uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister. Beställt utdrag ska vara oöppnat. Du ska själv begära ett utdrag från polisens belastningsregister. Detta görs på polisens hemsida https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ antingen via e-tjänst (Kontroll av egna uppgifter i belastningsregistret) eller med hjälp av Blankett för att kontrollera egna uppgifter (Blankett för begäran om registerutdrag för enskild person, utdrag nr 442.3) Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan. Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete. Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.
Beskrivning Ankargatan 2, LSS Gruppbostad för vuxna. Vi söker dig som varje dag vill använda din förmåga att kommunicera tydligt och pedagogiskt och som gillar en vardag, där du får använda din förmåga att lyssna in, reflektera och ge rätt insatser för att göra livet värdefullt för andra människor. Vi har fokus på hållbarhet, kvalité och gemenskap! På socialförvaltningen upplever du trygghet och tillit genom att vi har kompetens och engagemang. Förvaltningen ska alltid präglas av respekt, omtanke och dialog. För oss är relationer en framgångsfaktor. Det gör Vänersborgs kommun attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet! På flera av våra tjänster erbjuds du som en förmån förkortad arbetstid i förhållande till de centrala kollektivavtalen. Kontakta gärna rekryterande chef om du vill veta vad som gäller på just denna tjänst. Arbetsuppgifter Tillsammans med enhetschef, verksamhetsledare, stödpedagog och kollegor arbetar du som stödassistent i enlighet med de mål och riktlinjer som finns för verksamheten. Du skall ha en god samarbetsförmåga, vara lyhörd och prestigelös, samt förstå vikten av samsyn kring personen där vi lyckas som grupp fast i en självständig arbetsuppgift. Du ska utifrån varje persons behov ge stöd i den enskildes vardag genom tydliggörande pedagogik, AKK och arbeta i enlighet med befintliga genomförandeplaner och rutiner. Vi jobbar utifrån lågaffektivt bemötande. Stödet kan röra alla delar som hör livet till t.ex. kommunikation, bemötande, matlagning, dusch, tvätt, städ och olika aktiviteter osv. Samverkan internt och externt runt den enskilde utgör en del av arbetet, vilket ställer krav på en god samarbetsförmåga och att följa gällande rutiner. Det ingår att upprätta social dokumentation och genomförandeplaner, ett gott samarbete med anhöriga vill vi lägga stor vikt på, samt företrädare och andra professioner som ingår i uppdraget. Omvärldsbevakning, kartläggningar, evidensbaserade metoder och uppföljningar, ingår i arbetet. Du kommer att delta på aktiviteter såsom bad, promenader och så vidare. I arbetet ingår även att arbeta i grannhuset Ankargatan 4 vid behov. Kvalifikationer Du ska ha erfarenhet av arbete med och kunskap om personer med intellektuella och/eller psykiska funktionsnedsättningar samt personer inom autismspektrumtillstånd. Tydliggörande pedagogik samt AKK är ett krav. Vi förutsätter att du har en positiv människosyn, är flexibel och lyhörd samt har förmåga att arbeta både enskilt och i grupp. Erfarenhet inom psykiatri samt vana av utåtagerande. Du har tålamod och kan anpassa bemötande och kommunikation utifrån behov hos personen och förstår vikten av detaljer och att ligga steget före. Du har kunskap i att kommunicera med anhöriga samt andra aktörer i vardagen. Du har goda kunskaper om att skriva social dokumentation, arbetet kan innebära att ha rollen som kontaktperson. Du ska ha genomgått Vård- och omsorgsprogrammet, Barn- och Fritidsprogrammet med inriktning social verksamhet eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig. Schemalagd arbetstid, vilket innebär dag, kväll och helg. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Krav på B-körkort, att du aktivt kör bil samt cykelvana. Du bör vara simkunnig, då det förekommer bad. När du söker tjänst inom socialförvaltningen får du vara beredd på att uppvisa utdrag ur belastningsregistret inför tillsättning av tjänst. Rekrytering kan komma att påbörjas under ansökningstiden, så vänta inte med din ansökan. Villkor Vikariat t o m 2026-01-31 med tillträde 2025-09-01. Om Vänersborgs kommun Som medarbetare i Vänersborgs kommun bidrar du till att göra vardagen enklare för våra 40 000 medborgare i kommunen. I Vänersborgs kommun jobbar 3 800 anställda och vi arbetar för att vara attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet. Är du nyfiken på att veta mer om oss som arbetsgivare och vilka förmåner vi erbjuder - gå in på vår för att läsa mer. Övrig information Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund. Söker du en tjänst hos oss som omfattas av krigsplacering kommer du få information om det i samband med din anställning. Kommunen har gjort aktiva val i denna rekrytering och vill därför inte bli kontaktade med erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp/kompetensförmedling. Kontaktuppgifter till din fackliga organisation hittar du https://www.vanersborg.se/naringsliv-och-arbete/arbetsmarknad/fackliga-organisationer .
OM ARBETSPLATSEN Vård- och omsorgsförvaltningen arbetar med människor genom livets alla delar och skapar bättre förutsättningar för människors livskvalité. Vi ansvarar för omsorg för äldre, personer med funktionsnedsättning samt individ- och familjeomsorg. Som en del av förvaltningen får du vara med och göra Tranås bättre för våra kommuninvånare genom att ge stöd i deras vardag. Välkommen till en spännande karriärmöjlighet i Tranås kommun. Sektionen Stöd och omsorg ansvarar för verksamheter inom kommunen som riktar sig till individer med olika former av fysiska och psykiska funktionsnedsättningar. I vår sektion bedrivs boenden, boendestöd, daglig verksamhet, personlig assistans, ledsagning m.m. Vi söker nu nya medarbetare till våra gruppboenden. ARBETSUPPGIFTER Du kommer i rollen som stödassistent att ge individuellt stöd till våra brukare. Målgruppen på våra boenden är vuxna med kognitiva funktionsnedsättningar och neuropsykiska diagnoser. Du kommer att arbeta med omväxlande arbetsuppgifter så som omvårdnad, motiverande och pedagogiskt. Du arbetar för att ge ökade möjligheter för ett självständigt liv för våra brukare. I denna tjänst förekommer det även medicinska arbetsuppgifter. På boendena arbetar vi med kontaktmannaskap. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad undersköterska. Tidigare erfarenhet av målgruppen, låg-affektivt bemötande och dokumentation är meriterande. Eftersom resor förekommer i tjänsten är B-körkort ett krav. För att passa i denna roll tror vi dessutom att du är/har: Stabil: Du är trygg, lugn, stabil och kontrollerad i stressituationer eller pressade situationer. Du behåller ett realistiskt perspektiv på situationer och fokuserar på rätt saker. Flexibel: Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt. Du ser möjligheterna i förändringar. Självgående: Du tar ansvar över dina arbetsuppgifter. Du strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer vidare. Samarbetsförmåga: Du arbetar bra med andra människor och relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Kommunikativ: Du talar klart, välformulerat och engagerat i enskilda möten och kan anpassa ditt bemötande efter situation. Du har god förståelse för svenska språket och kan kommunicera obehindrat Tjänsten innefattar dag-, kväll-, och journatt, samt arbete varannan helg. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. LÖN OCH FÖRMÅNER Tranås kommun arbetar ständigt för att öka våra medarbetares välbefinnande. Läs mer om våra förmåner HÄR. ANSÖKAN För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Tranås kommun använder vi rekryteringsverktyget Talent Recruiter. Vi ber dig därför skicka in din ansökan via Talent Recruiter genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Intervjuer kan ske löpande under ansökningsperioden. Varmt välkommen med din ansökan!
Om Unika Arwidius väg Unika LSS Omsorg driver två gruppboenden på Arwidius väg i Arlöv, belägna sida vid sida. Verksamheten riktar sig till personer inom personkrets 1 enligt LSS, och i varje hus bor tre brukare. Gruppbostäderna ligger en bit utanför centrala Arlöv i ett lantligt område med en hästgård som närmsta granne. Som stödassistent arbetar du nära brukarna i deras vardag, med fokus på individuellt anpassat stöd utifrån varje persons behov, förmågor och genomförandeplan. Det kan handla om allt från personlig omvårdnad till stöd i sociala sammanhang, aktiviteter och praktiska sysslor i hemmet. Om rollen Som stödassistent hos oss arbetar du med att ge individuellt anpassat stöd till personer med olika funktionsvariationer. Ditt uppdrag är att bidra till att varje individ når så hög självständighet och livskvalitet som möjligt. Du stödjer brukarna i deras dagliga rutiner, fritidsaktiviteter och sociala sammanhang – alltid med deras personliga genomförandeplan som utgångspunkt. Vårt arbetssätt Vi utgår från ett salutogent och pedagogiskt förhållningssätt, där fokus ligger på individens styrkor, resurser och möjligheter. Genom tydliggörande pedagogik och lågaffektivt bemötande skapar vi struktur, trygghet och förutsägbarhet i vardagen för våra brukare. Kvalifikationer Mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift. God datorvana och erfarenhet av dokumentation i social journal. Erfarenhet från arbete inom vård och omsorg Gymnasial utbildning, exempelvis barn- och fritidsprogrammet eller vård- och omsorgsprogrammet. Meriterande är eftergymnasial utbildning såsom stödpedagog, socialpedagog eller högskoleutbildning inom ett relevant område. B-körkort är ett krav. Meriterande om du därtill har Erfarenhet av psykiatri, AKK, lågaffektivt bemötande samt utagerande och självskadande beteende. Arbetat med komplexa stödbehov. Personliga egenskaper Du har ett genuint intresse för människor och ett empatiskt förhållningssätt. Du är ansvarstagande, flexibel och har förmåga att arbeta både självständigt och i team. Du tror på varje människas rätt till ett självbestämt och värdigt liv. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. AnställningsvillkorAnställningsform: timanställning Arbetstid: Här arbetar man dagtid, kväll eller vaken natt Tillträde: Snarast Kollektivavtal: Vi är kollektivavtalsbundna till Vårdföretagarna/Kommunal, Bransch E. Vad kan vi erbjuda dig?Unika (en del av Attendo)är en trygg arbetsgivare som kan erbjuda dig som vill goda möjligheter att ta mer ansvar eller att gå vidare till nya roller. Vi erbjuder dig som medarbetare utbildningsmöjligheter, kollektivavtal, friskvård samt flera andra förmåner och personalrabatter via vår förmånsportal AttendoPlus, i samarbete med Benifex. Om rekryteringsprocessenFöre eventuell anställning ska utdrag ur belastningsregistret tillsammans med giltig fotolegitimation visas upp. Om du blir kallad till en intervju behöver du kunna styrka att du har rätt att arbeta i Sverige, genom att uppvisa att du har medborgarskap inom EU/EES eller ett giltigt arbetstillstånd. Om Attendo/UnikaUnika är en del av Attendo, som är ett av Nordens största omsorgsföretag och startades 1985. Vi är verksamma inom LSS. Våra värderingar omtanke, engagemang och kompetens vägleder oss dagligen i vårt arbete för att alla ska uppleva trivsel, delaktighet, gemenskap och arbetsglädje. Välkommen med din ansökan!Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta: Sheri Sylejmani [email protected]
I välfärdsförvaltningen arbetar cirka 2500 medarbetare. Förvaltningen styrs av Välfärdsnämnden med utgångspunkt i förvaltningens verksamhetsidé - ”Tillsammans underlättar vi människors möjlighet att leva ett meningsfullt liv” - arbetar vi för att uppnå kommunens vision: Vi bygger bäst tillsammans. LSS avdelningen är den tredje största avdelningen inom välfärdsförvaltningen med uppdraget att verkställa de beslut som fattats enligt LSS lagen, företrädesvis beslut om bostad med särskild service, personlig assistans och daglig verksamhet. Målsättningen i stödet som ges är att främja jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet i samhällslivet så att individen som beviljats en insats ska få möjlighet att leva som andra. Vårt arbete utförs genom individuellt utformat stöd med hög kvalitet och självbestämmanderätt där ett gott bemötande genomsyrar all verksamhet. Nu söker vi en engagerad och målinriktad stödassistent! Arbetsuppgifter Som stödassistent ansvarar du för att tillsammans med brukaren upprätta och följa upp genomförandeplaner, samt hantera social dokumentation och andra administrativa uppgifter. Detta inkluderar bland annat schemaläggning, inköpsbeställningar, samt frågor kring hälsa och säkerhet. Du kommer att arbeta nära dina kollegor för att utföra både vardagsnära och planerade stödinsatser och aktiviteter tillsammans med brukaren. Du stödjer och motiverar brukaren i deras vardagsaktiviteter, både i hemmet och på fritiden. En viktig del av ditt arbete är att skapa förtroendefulla relationer med brukarna och vara en god förebild. Dina stödinsatser utgår alltid från brukarens individuella behov, med målet att främja självständighet och delaktighet. Du säkerställer att insatserna utförs med respekt för brukarens integritet och självbestämmande. Arbetsuppgifterna inkluderar bland annat hjälp med vardagliga sysslor, personlig hygien och medicinering. Det är viktigt att du är en trygg, ödmjuk och stabil person som skapar förtroende och trygghet, då arbetet till största del utförs i brukarnas egna lägenheter och innebär mycket ensamarbete. Arbetstiderna är varierande och inkluderar dag-, kvälls-, helg- och jourtjänstgöring. Du driver utvecklingsarbete framåt tillsammans med dina kollegor enligt uppställda mål, metoder, kvalitetskrav och riktlinjer. Samverkan med brukarens nätverk, övrig personal och andra samarbetspartners är också en central del av ditt arbete. Kvalifikationer Vi söker dig som har en gymnasial examen inom antingen Vård och omsorgsprogrammet med specialisering inom programfördjupningen funktionsnedsättning eller psykiatri, Barn och fritidsprogrammet med inriktning socialt arbete alternativt pedagogiskt arbete eller annan motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. För att jobba inom vård och omsorg måste du ha fyllt 18 år. Det är viktigt att du har förmåga att på ett professionellt sätt bemöta människor utifrån deras individuella förutsättningar och behov. Som person är du självgående och stresstålig med individen i fokus. Du är empatisk och ansvarskännande samt har lätt för att samarbeta med andra. Du har god social förmåga och trivs med att arbeta på ett flexibelt sätt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Det är meriterande om du har erfarenhet av psykisk ohälsa och psykiatriska funktionsnedsättningar. Körkort B krävs. För arbetet krävs tillräckliga kunskaper i svenska i tal och skrift för att bland annat kunna kommunicera med brukare, utföra vårddokumentation samt erhålla medicindelegering. Bifoga CV och personligt brev med din ansökan http://inspiration.ornskoldsvik.se/ Vi ser gärna språkkunskaper i finska och/eller någon av de samiska varieteterna då Örnsköldsviks kommun ingår i både finskt och samiskt förvaltningsområde. I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske. Dessa tjänster kräver svenskt medborgarskap. I denna rekrytering har vi gjort våra val av annonseringskanaler och undanber oss kontakt från rekryteringsbolag eller annonssäljare.
Vi söker en stödassistent till Kindbogårdens bostad med särskild service inom LSS. Boendet består av 5 lägenheter och är belägen i centrala Mölnlycke med närhet till bibliotek, apotek, vårdcentral, restauranger och annan service. Som stödassistent har du varierande arbetsuppgifter med fokus på motivationsarbete och stöd utifrån den enskildes behov. I uppdraget ingår myndighetskontakter samt övriga vårdinstanser och att arbeta med social dokumentation t.ex. journalföring, genomförandeplaner i enlighet med kommunens rutiner och gällande lagstiftning. Boendet arbetar med kontaktmannauppdrag- dvs att du som personal har ett utökat ansvar i att tillsammans med brukaren hitta en fungerande struktur i vardagen. Planera och följa upp att genomförandeplanen är aktuell och att den revideras vid behov. Insatserna är anpassade utifrån individens förutsättningar och behov, med målsättning att uppnå goda levnadsvillkor. Arbetet kan ibland vara utmanande vilket kräver att du är trygg i dig själv. I Härryda kommun arbetar vi med samplanering vilket innebär att du kan arbeta på fler enheter. Tjänsten är tillsvidare med heltidsmått på 37 timmar/vecka och förlagd till dag-, kväll- och varannan helg Vi söker dig som är utbildad stödassistent och ser möjligheter framför hinder. Du har en öppen inställning och bidrar aktivt till en positiv arbetsmiljö. Har förmåga att arbeta självständigt och är samtidigt en god samarbetspartner. Du har förmåga att omvandla teoretisk kunskap till ett praktiskt tillvägagångssätt i vardagen.KompetenskravFör att vara aktuell i rekryteringen behöver du uppfylla nedan:• Du har gått omvårdnadsprogrammet, är undersköterska/stödassistent.• Du har erfarenhet av att jobba med personer som har fysisk eller intellektuell funktionsnedsättning samt inom autismspektrumområdet.• Du har erfarenhet av arbetsmetoderna lågaffektivt bemötande, AKK och tydliggörande pedagogik.• B körkort• Goda kunskaper i svenska språket, muntligt och skriftligt.• Goda datorkunskaper.Meriterande• Du har erfarenhet av att jobba med, personer med psykisk eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.Vi erbjuder dig:• En arbetsplats där en hög andel av dina kollegor är utbildade stödassistenter.• Friskvårdsbidrag på 3 000 kronor per år.Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och bemötande.Rekrytering kommer att börja omgående. Urval och intervjuer sker löpande. Till denna ansökan behöver du svara på ett antal urvalsfrågor i samband när du ansöker. Svar på frågorna används som en del i urvalsprocessen.För att erhålla anställning ska utdrag ur Polisens belastningsregister (kontroll av egna uppgifter) uppvisas. Belastningsregister beställer du på polisens hemsida. I den här rekryteringen tar vi inte emot personliga brev. Du kommer istället få svara på ett antal frågor i samband med din ansökan. Svaren på frågorna används som del i urvalet tillsammans med ditt CV. Ditt CV och svaren på frågorna ska vara formulerade på svenska.
Om Unika Arwidius väg Unika LSS Omsorg driver två gruppboenden på Arwidius väg i Arlöv, belägna sida vid sida. Verksamheten riktar sig till personer inom personkrets 1 enligt LSS, och i varje hus bor tre brukare. Gruppbostäderna ligger en bit utanför centrala Arlöv i ett lantligt område med en hästgård som närmsta granne. Som stödassistent arbetar du nära brukarna i deras vardag, med fokus på individuellt anpassat stöd utifrån varje persons behov, förmågor och genomförandeplan. Det kan handla om allt från personlig omvårdnad till stöd i sociala sammanhang, aktiviteter och praktiska sysslor i hemmet. Om rollen Som stödassistent hos oss arbetar du med att ge individuellt anpassat stöd till personer med olika funktionsvariationer. Ditt uppdrag är att bidra till att varje individ når så hög självständighet och livskvalitet som möjligt. Du stödjer brukarna i deras dagliga rutiner, fritidsaktiviteter och sociala sammanhang – alltid med deras personliga genomförandeplan som utgångspunkt. Vårt arbetssätt Vi utgår från ett salutogent och pedagogiskt förhållningssätt, där fokus ligger på individens styrkor, resurser och möjligheter. Genom tydliggörande pedagogik och lågaffektivt bemötande skapar vi struktur, trygghet och förutsägbarhet i vardagen för våra brukare. Kvalifikationer Mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift. God datorvana och erfarenhet av dokumentation i social journal. Erfarenhet från arbete inom vård och omsorg Gymnasial utbildning, exempelvis barn- och fritidsprogrammet eller vård- och omsorgsprogrammet. Meriterande är eftergymnasial utbildning såsom stödpedagog, socialpedagog eller högskoleutbildning inom ett relevant område. B-körkort (krav) Personliga egenskaper Du har ett genuint intresse för människor och ett empatiskt förhållningssätt. Du är ansvarstagande, flexibel och har förmåga att arbeta både självständigt och i team. Du tror på varje människas rätt till ett självbestämt och värdigt liv. Meriterande om du därtill har Erfarenhet av psykiatri, AKK, lågaffektivt bemötande samt utagerande och självskadande beteende. Arbetat med komplexa stödbehov. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. AnställningsvillkorAnställningsform: timanställning Arbetstid: Här arbetar man dagtid, kväll eller vaken natt Tillträde: Snarast Kollektivavtal: Vi är kollektivavtalsbundna till Vårdföretagarna/Kommunal, Bransch E. Vad kan vi erbjuda dig?Unika (en del av Attendo)är en trygg arbetsgivare som kan erbjuda dig som vill goda möjligheter att ta mer ansvar eller att gå vidare till nya roller. Vi erbjuder dig som medarbetare utbildningsmöjligheter, kollektivavtal, friskvård samt flera andra förmåner och personalrabatter via vår förmånsportal AttendoPlus, i samarbete med Benify. Om rekryteringsprocessenFöre eventuell anställning ska utdrag ur belastningsregistret tillsammans med giltig fotolegitimation visas upp. Om du blir kallad till en intervju behöver du kunna styrka att du har rätt att arbeta i Sverige, genom att uppvisa att du har medborgarskap inom EU/EES eller ett giltigt arbetstillstånd. Om Attendo/UnikaUnika är en del av Attendo, som är ett av Nordens största omsorgsföretag och startades 1985. Vi är verksamma inom LSS. Våra värderingar omtanke, engagemang och kompetens vägleder oss dagligen i vårt arbete för att alla ska uppleva trivsel, delaktighet, gemenskap och arbetsglädje. Välkommen med din ansökan!Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta: Sheri Sylejmani [email protected]
Välj ett jobb för att visa detaljer