Tjänsten är placerad inom Socialförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Socialförvaltningen ansvarar för myndighetsutövning, beställning av insatser och egen regi inom områdena individ- och familjeomsorg, LSS och socialpsykiatri. Vi säkerställer att alla invånare får det stöd som de har rätt till.Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss! Dina arbetsuppgifter I rollen som stödassistent arbetar du med personer med fysiska, psykiska och/eller intellektuella funktionsnedsättningar. Du arbetar tillsammans med individen utifrån dennes behov och tillsammans skapar ni en meningsfull vardag där ledord är självständighet och delaktighet. Dina arbetsuppgifter innebär att du ger stöd i såväl vardagsliv som fritidsliv, personlig omvårdnad, hälsa och funktionsförmåga. Du ger pedagogiskt stöd och arbetar medvetet för att individen ska använda och utveckla sina förmågor så självständigt som möjligt. I arbetet ingår också att du är länken till samhället där du kan behöva hjälpa till i kommunikationen med bland annat myndigheter och sjukvård. Utöver dessa arbetsuppgifter ingår att du städar, tvättar, gör inköp samt hanterar mediciner. Vi arbetar med IBIC (individens behov i centrum) vilket innebär att du har individens behov i fokus. Du är kontaktman och ansvarar för att tillsammans med den enskilde strukturera och planera dennes vardag samt att ni tillsammans utformar insatserna som ges. Omfattningen av insatserna och innehåll utgår alltid från den enskildes behov och mående och upprättas via en genomförandeplan. Du ansvarar för att uppdatera och revidera genomförandeplanen och hålla den aktuell. I arbetet ingår också att du dokumenterar och journalför i systemet Treserva. Som kontaktman har du också en nära kontakt med närstående och andra externa parter. Din arbetsplats Är du vår nya kollega som vill skapa bra dagar tillsammans med oss? Som en del i det fortsatta förbättringsarbetet och för att nå nya höjder söker vi nu engagerade och handlingskraftiga stödassistenter till gruppbostad i södra Linköping. Tjänsten är en tillsvidareanställning med en sysselsättningsgrad på 100% där du arbetar dag, kväll och helg. Avdelning LSS inom Socialförvaltningen erbjuder på social- och omsorgsnämndens uppdrag verksamheter enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Vi ansvarar för grupp- och servicebostäder, daglig verksamhet, personlig assistans, korttidsavlösning, kultur- och fritidsverksamhet samt anhörigvård. Vi har även sjuksköterskor som är inriktade mot kommunens samtliga LSS-boenden. Våra medarbetare erbjuder verksamhet med god kvalitet där vi utgår från vår gemensamma värdegrund vilket tillförsäkrar goda levnadsvillkor för de vi är till för. Verksamheten ligger vackert beläget i Jakobsdal med närhet till natursköna promenadstråk och Ekholmen centrum. Hit åker du lika enkelt med kollektivtrafiken som med bil eller cykel. Boendet består av två stycken olika våningar där det bor 4 st brukare på varje våning. Målgruppen är vuxna personer med funktionsnedsättning, autism, och varierande omvårdnadsbehov. Visst utåtagerande beteende kan förekomma. Du som söker Vi söker dig som har utbildning inom vård och omsorg, barn och fritid eller motsvarande samt har erfarenhet eller har gjort praktik inom stöd, vård och omsorg. Det är meriterande med erfarenhet av individer med intellektuell och/eller fysisk funktionsnedsättning samt erfarenhet av aktivitet och daglig verksamhet. Då vi arbetar utifrån PBS, positivt beteende stöd, är det en fördel med kunskaper om PBS. Brukarna har begränsningar i den verbala kommunikationen därför är det även önskvärt med kunskap inom alternativ kompletterande kommunikation. Då visst utåtagerande beteende förekommer är det även önskvärt om du har erfarenhet av detta. Arbetet innefattar mycket kundkontakter och dokumentation, vilket innebär att det är ett krav på att du kan kommunicera muntligt och skriftligt i det svenska språket. Du har förmåga att använda digitala verktyg i ditt arbete och det är meriterande om du har erfarenhet av att dokumentera i journalsystem och har arbetat utifrån IBIC. Vid många aktiviteter i verksamheten används vår minibuss, det är därför önskvärt om du har B-körkort för manuell växellåda. Som person är det viktigt att du är intresserad av människor. Du självgående och tar ansvar för dina uppgifter och driver ditt arbete framåt. Du arbetar även bra tillsammans med andra människor och lyssnar och kommunicerar på ett tydligt sätt. Det är även viktigt att du har en empatisk förmåga och kan sätta dig in i andras perspektiv och situation. Övrig information När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan. Tillträde: Enligt överenskommelse Anställningsform: tillsvidareanställning Sysselsättningsgrad: 100% Antal lediga befattningar: 2 Ref. nr: 15418 I denna ansökan bifogar du inget personligt brev Tillsammans formar vi framtidsstaden Linköping är en av Europas mest innovativa städer och möjligheternas kommun. Med energi, mod och hjärta gör vi vår stad ännu bättre. Vi drivs av nyfikenheten och viljan att hitta nya lösningar. Och av att förgylla vardagen och förbättra livskvaliteten för våra invånare.
Tjänsten är placerad inom Socialförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Socialförvaltningen ansvarar för myndighetsutövning, beställning av insatser och egen regi inom områdena individ- och familjeomsorg, LSS och socialpsykiatri. Vi säkerställer att alla invånare får det stöd som de har rätt till.Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss! Dina arbetsuppgifter Hos oss får du arbeta med att tillgodose individens behov, tillsammans med dina kollegor är du en viktig del i att skapa en meningsfull vardag för våra kunder. Att arbeta som vårdare innebär att stödja varje individ till självständighet. Arbetsuppgifterna innebär att ge stöd i personlig omvårdnad, vardagliga livet, fritiden, hälsa och funktionsförmåga, relationer samt att skapa delaktighet. Yrket som vårdare handlar om att bidra till att brukarnas egna resurser frigörs och utvecklas. I arbetet ingår alla i ett hem förekommande arbetsuppgifter, habilitering, medicinhantering, dokumentation med mera. Vi arbetar utifrån IBIC, individens behov i centrum. I tjänsten kommer du få möjlighet till utveckling i din roll då du kommer att bli tilldelad ett kontaktmannaskap vilket innebär att du tillsammans med individen planerar stödinsatser. Du ansvarar för genomförandeplanen och dokumenterar i systemet Treserva. I rollen ingår det även att ha en nära kontakt med närstående och andra samverkansparter. Din arbetsplats Nu söker vi nya kollegor till två av våra gruppbostäder i västra Linköping. Tjänsterna är en tillsvidareanställningar med tjänstgöringsgrad på 67-75%. Din arbetstid kommer vara förlagd till vaken natt alternativt dag, kväll och helg. Avdelning LSS inom Socialförvaltningen erbjuder på social-och omsorgsnämndens uppdrag verksamheter enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. LSS Funktionsstöd ansvarar för grupp- och servicebostäder, korttidsavlösning, kultur- och fritidsverksamhet samt anhörigvård. Vi har även sjuksköterskor som är inriktade mot kommunens samtliga LSS-boenden. Genom våra cirka 600 medarbetare erbjuder vi verksamhet med god kvalitet där vi utgår från vår gemensamma värdegrund vilket tillförsäkrar goda levnadsvillkor för de vi är till för. De aktuella gruppbostäderna ligger belägna i Malmslätt med goda kommunikationsmöjligheter. Målgruppen är blandad, men riktar sig främst till vuxna med stort omvårdnadsbehov och/eller autism. I anslutning till bostäderna finns en daglig verksamhet där vi följer våra brukare. Den dagliga verksamheten ligger på gångavstånd från bostäderna och erbjuder bland annat promenader, sång, musik och sinnesträning. Du som söker Vi söker dig som har en godkänd slutförd gymnasieutbildning, gärna inom vård och omsorg eller liknande, samt har erfarenhet av arbete inom stöd, vård och omsorg. Har du tidigare erfarenhet av att arbeta med personer med intellektuell funktionsnedsättning, fysisk funktionsnedsättning och/eller inom autismspektra ses det som meriterande. Har du tidigare arbetat med personer med utåtagerande beteende ser vi det som positivt. Det är även meriterande om du har erfarenhet av journalföring och att arbeta utifrån IBIC. Det är önskvärt att du har kunskap inom alternativ kompletterande kommunikation samt lågaffektivt bemötande. Arbetet innefattar mycket kontakter och dokumentation, vilket innebär att vi det är ett krav att du kan kommunicera muntligt och skriftligt på det svenska språket samt dokumentera i digitala system. Du är självgående och tar ansvar för dina uppgifter och driver ditt arbete framåt. Du arbetar även bra tillsammans med andra människor och lyssnar och kommunicerar på ett tydligt sätt och har förmåga att anpassa sitt sätt att kommunicera. Det är också viktigt att du har en empatisk förmåga och kan sätta dig in i andras perspektiv och situation. Övrig information När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan. Tillträde: Enligt överenskommelse Anställningsform: tillsvidare Sysselsättningsgrad: 67-75% Antal lediga befattningar: 4 Ref. nr: 15398 I denna ansökan bifogar du inget personligt brev Tillsammans formar vi framtidsstaden Linköping är en av Europas mest innovativa städer och möjligheternas kommun. Med energi, mod och hjärta gör vi vår stad ännu bättre. Vi drivs av nyfikenheten och viljan att hitta nya lösningar. Och av att förgylla vardagen och förbättra livskvaliteten för våra invånare.
Alvesta kommun med ca 20 000 invånare — södra Sveriges mittpunkt — Integrerar lokalt boende med globala möjligheter. En position som bygger på högkvalitativ kommunal service, ett framgångsrikt näringsliv och en bra blandning av tätorter och landsbygd. Lägg därtill en stark infrastruktur med järnväg, flyg och ett välutvecklat vägnät så förstår du varför Alvesta kommun är rätt val. – Stor nog för att idéer skall födas och utvecklas – Liten nog för att alla skall bli sedda och uppskattade samt korta beslutsvägar I Alvesta kommunkoncern är vi ca 2000 medarbetare inom flera olika yrkeskategorier som varje dag arbetar med att göra skillnad för våra invånare. Vår gemensamma värdegrund är ”Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare och oss medarbetare. Vi utvecklas genom goda möten och öppen dialog. Detta uppnår vi genom vår värdegrund som bygger på ”Delaktighet, Engagemang och Tillit”. Vårt fokus är att skapa den bästa möjliga kommunala servicen för dem vi är till för; invånare, företagare och besökare. Alvesta kommun arbetar utifrån en styrmodell som bygger på tillitsbaserad ledning och styrning med fokus på Agenda 2030. Vill du vara med på vår spännande resa med siktet inställt på hållbar samhällsutveckling? ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig som vill vara med och ge våra omsorgstagare ett bra och meningsfullt liv! Du kommer att arbeta som stödassistent åt fyra stycken omsorgstagare med LSS-beslut, bosatta på ett serviceboende i Alvesta. Arbetet innebär ansvar över planering, utformning, genomförande och uppföljning av omsorgstagarnas samtliga aktiviteter under dagen, som utgår från hemmiljön. Du kommer även att ha ett tätt samarbete med omsorgstagarnas personal på deras dagliga verksamhet. Som stödassistent hos oss arbetar du med att möjliggöra för den enskilde att leva ett så självständigt liv som möjligt. Du arbetar för att skapa omsorg av god kvalitet och du förväntas arbeta med alla sinnen för att bidra till ett rikt, spännande, aktivt och självständigt liv för personer med funktionsnedsättning. Att bidra med att skapa en trygg atmosfär och stabilitet är också en viktig del i arbetet. Att arbeta med människor som har olika intellektuella funktionsnedsättningar är ett brett, blandat och utmanande arbete som ställer stora krav på engagemang, inlevelseförmåga, bemötande, samarbete och uthållighet. Du kommer att vara våra omsorgstagares förlängda arm i vardagen, vilket kan vara att du stödjer omsorgstagarna i olika aktiviteter, med hygien, hjälper till vid måltider och ser till att medicin tas utifrån behov. I första hand är du coachande i din yrkesroll, vilket innebär att pedagogiska färdigheter väger tungt. Vi arbetar med stor respekt för omsorgstagarens integritet och utformar stödet efter hen. Du kommer att ingå i ett arbetsteam om cirka åtta kollegor, vilket gör att det är viktigt att du kan kommunicera och samarbeta väl. I serviceboendet är även korttidsboende inkluderat som också kommer att infattas i ditt arbete. Schematider kommer att förläggas både dag- och natt, måndag till söndag, med väntetid (jour). KVALIFIKATIONER Du har en avslutad gymnasieutbildning från Vård- och omsorgsprogrammet alternativt Barn- och fritidsprogrammet med inriktning funktionsnedsättning eller läst motsvarande med fördjupning inom funktionshinderområdet som vi bedömer likvärdig. I övrigt är det meriterande om du har: • erfarenhet av tydliggörande pedagogik • grundläggande datorkunskaper • dokumentationsvana • kompetens inom psykisk ohälsa • B-körkort Som person är du glad, utåtriktad och initiativrik. Du är lugn, stabil och lyhörd för omsorgstagarens behov och känner självklart respekt för andra människor. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet där vi värdesätter egenskaper som ansvarsfull, flexibel, handlingskraftig och god samarbetsförmåga. ÖVRIGT Intervjuerna planeras att påbörjas under vecka 34 och rekryteringen sker därefter löpande. Vi undanber oss samtliga annonsförsäljare.
Har du en passion för att skapa en mer inkluderande och välmående framtid för vårt samhälle inom socialtjänst och omsorg? Nu har du chansen att bli en del av det arbetet i nybildade Social- och omsorgsförvaltningen i Katrineholm. Den nya förvaltningen arbetar för att skapa trygghet och självständighet för människor med särskilda behov och deras anhöriga. Genom vårt dagliga arbete gör vi verklig skillnad i människors liv och bidrar till att skapa ett mer inkluderande och välmående samhälle. Om du brinner för att göra skillnad och vill vara med och forma framtidens socialtjänst och omsorg, så är det här din chans att vara med på resan. Välkommen att söka till oss och bli en del av vår nya förvaltning. Har du erfarenhet av att arbeta med människor och ett brinnande engagemang för att skapa trygghet och livskvalité för andra? Nu söker vi en stödassistent till Resurscenters dagliga verksamhet enligt LSS. ARBETSUPPGIFTER Som stödassistent arbetar du med personer som har intellektuell funktionsnedsättning, autism eller neuropsykiatrisk diagnos. Tjänsten innebär pedagogiskt arbete med brukaren och att se till att dennes behov av rutiner och hjälpmedel uppfylls. Dokumentation är en viktig del av arbetet och du kommer att arbeta med mål och genomförandeplaner. Arbetet grundar sig på ett respektfullt bemötande och att individen garanteras inflytande över sin vardag. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har utbildning inom vård- och omsorgsprogrammet, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har erfarenhet av att ha arbetat med personer med funktionsnedsättning samt att kunna dokumentera och göra genomförandeplaner. Har du dessutom erfarenhet av att arbeta med lågaffektivt bemötande eller alternativ och kompletterande kommunikation samt tydliggörande pedagogik ser vi det som meriterande. Det är också viktigt att du har god datavana och kan lära dig nya IT-system. Det är avgörande att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift i det svenska språket. Eftersom du ska arbeta med andra människor är det viktigt att du har en empatisk förmåga där du kan sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation utan att ta över personens känslor. Du ska ha intresse för service och en vilja att vara tillmötesgående och på ett lugnt och metodiskt sätt kunna hjälpa andra och leverera lösningar. Vi ställer stora krav på samarbetsförmåga eftersom du arbetar i team med olika professioner där du behöver vara lyhörd och kunna lösa utmaningar på ett konstruktivt sätt. Du är trygg och stabil i din roll och kan agera professionellt även i svåra och stressade situationer. ÖVRIGT I denna rekrytering kan urval och intervjuer komma att ske löpande. Katrineholm är en kommun där lust är den drivande kraften för skapande och utveckling, för liv, lärande och företagsamhet. Våra cirka 3300 medarbetare gör stor skillnad varje dag, där vi tillsammans arbetar utifrån vår värdegrund RÖTT; respekt, öppenhet, tydlighet och tillit för att skapa de bästa förutsättningarna för våra medborgare. Här är allt nära, en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg. Läs mer om oss som arbetsgivare, vårt erbjudande och karriärvägar här: https://www.katrineholm.se/arbeta-hos-oss/vi-som-arbetsgivare.html Den aktuella tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas. Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vimmerby är den lilla kommunen i Småland som har mycket att erbjuda; förutom det gedigna kulturarvet från Astrid Lindgren kännetecknas kommunen också av ett mångsidigt näringsliv, stort lokalt engagemang, aktivt föreningsliv, vacker natur och rogivande miljö. Genom våra värdeord; Ansvar, mod och fantasi arbetar vi för att ge bästa tänkbara service och omsorg till Vimmerby kommuns ca 15 800 invånare, företag och för alla som besöker kommunen. Dessa värdeord genomsyrar kommunens förhållnings- samt arbetssätt och är något alla bär med sig i det dagliga arbetet. ARBETSUPPGIFTER Vi söker en stödassistent till en tillsvidaretjänst på Villekulla gruppboende inom LSS. Som anställd på gruppboendet tilldelas du arbete utifrån enhetens behov. Arbetet inom verksamhetsområdet Stöd och omsorg LSS riktar sig mot insatser i brukarens hem inom gruppboendet. Som stödassistent ger du stöttning till personer med särskilda behov för att underlätta och ge dem en god omvårdnad och trygg vardag. I rollen är ett gott bemötande en självklarhet. I tjänsten planerar du både enskilt och i grupp för att utforma arbetsuppgifterna efter individens behov och förmåga enligt genomförandeplanen. Vi tar tillvara det friska hos varje individ och du arbetar för att främja delaktighet och självbestämmande som ska bidra till god livskvalitet för den enskilde. Arbetsuppgifterna på gruppboendet innebär att underlätta det dagliga livet för personer som på grund av olika behov behöver stöd för att klara sig i vardagen. Huvudprincipen är att utifrån brukarens beviljade insatser, självbestämmande och delaktighet ge stöd och hjälp. Arbetet består av stöttning och hjälp med personlig omvårdnad och serviceinsatser. I arbetsuppgifterna ingår också dokumentation i vårt dokumentationssystem, Lifecare, samt utföra hälso- och sjukvårdsuppgifter efter delegation av ansvarig sjuksköterska. KVALIFIKATIONER • Utbildad stödassistent (vård- och omsorgsprogrammet eller motsvarande) • B-körkort • Gärna erfarenhet av liknande arbete Vi värdesätter att du är en ansvarstagande person som agerar tryggt och stabilt oavsett situation. Andra värdefulla egenskaper i yrket är kreativitet, lyhördhet och en positiv inställning. Det är även viktigt att du har god samarbetsförmåga, är lugn och har förmåga att anpassa ditt arbetssätt utifrån brukarens behov. Det är också viktigt att du känner dig bekväm i att arbeta självständigt, då en stor del av arbetet sker på egen hand. Arbetet kräver muntlig och skriftlig kommunikation och även dokumentation, därför måste du ha datorvana samt kunna behärska det svenska språket i både tal och skrift. Kan du ytterligare ett språk är det positivt. ÖVRIGT Tjänsten omfattas av id-kontroll och registerkontroll. • Du som sökande måste uppvisa giltigt pass, nationellt id-kort eller personbevis innan anställning sker. • Du måste också uppvisa utdrag från polisens belastningsregister innan anställning sker. Beställ belastningsregister genom att kopiera denna länk och klistra in den i webben: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-med-funktionsnedsattning/ Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och intresse för tjänsten. Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande. För kontaktuppgifter till fackliga representanter, maila till [email protected] Varmt välkommen med din ansökan!
Du kan vara den som gör någons dag bättre! Nu söker vi dig som vill jobba inom omsorgen om personer med funktionsnedsättning under sommaren 2025. Vi söker dig som kan rycka in där du behövs som bäst, när det behövs som mest. Du som jobbar minst 80% i 8 veckor under perioden 16 juni till 24 augusti får en extra bonus om 8.000 kr utöver din grundlön. Jobbar du minst 90% är bonusen 9.000 kr och vid heltidsarbete 10.000 kr. Inom personlig assistans är sommarbonusen 12.000-15.000 kr beroende på sysselsättningsgrad. För att har rätt till sommarbonus ska du vara schemalagd under ditt sommarvikariat och du får inte vara frånvarande mer än 2 tillfällen om max 4 dagar. (VAB räknas inte) Bonusen gäller såväl timavlönade som månadsanställda sommarvikarier. Välkommen med din ansökan! Arbetsuppgifter Vi söker sommarvikarier till flera olika verksamheter: Grupp- och servicebostad I din roll utgår du från de boendes individuella behov och önskemål och ger stöd i det dagliga livet utifrån ett pedagogiskt förhållnings- och arbetssätt. Du stödjer de boende och vägleder med bland annat fritidsaktiviteter, personlig omvårdnad, måltider, hantering av medicin, städning och samhällskontakter. Administrativa uppgifter som att föra social dokumentation i enlighet med gällande lagstiftning och föreskrifter ingår i arbetsuppgifterna Boendestöd Inom Boendestöd arbetar du med individer med psykiska eller intellektuella funktionsnedsättningar som bor i egen bostad. Du arbetar utifrån ett motiverande och coachande förhållningssätt med fokus på individens egna resurser och önskemål utifrån boendestödsbeslut så individen kan leva ett mer självständigt liv. I arbetet ingår att samverka med andra instanser vid behov. Korttidsvistelse och fritidsverksamhet för barn Barnverksamhet LSS. Vi har fyra korttidsboenden med olika inriktningar och en fritidsverksamhet för barn och unga som fyllt 13 år. Till oss kommer barn och unga med funktionsvariation några dygn i månaden för att föräldrarna ska få vila samtidigt som barnen få miljöombyte. Arbetsuppgifter som förekommer är att hjälpa barnen med vardagsrutiner som personlig omvårdnad, matsituationer, lek, aktiviteter och kommunikation. Vissa barn behöver praktisk hjälp medan andra behöver coachande och motiverande stöd. I arbete ingår administrativa uppgifter som social dokumentation. Korttidsvistelse för vuxna Hit kommer vuxna personer med till exempel intellektuell funktionsnedsättning, autism och andra fysiska funktionshinder för boende några dygn i månaden. Arbetsuppgifter som förekommer är att hjälpa personerna med vardagsrutiner som personlig omvårdnad, matsituationer, medicinering, inköp, städ och tvätt av kläder. Tidigare erfarenhet av arbete med stora omvårdnadsbehov är önskvärt. Arbetstiden är förlagt dygnet runt. I arbetet ingår också administrativa uppgifter som social dokumentation Personlig assistans När du jobbar som personlig assistent arbetar du med personer i olika åldrar som har någon form av funktionsnedsättning. Din arbetsplats är i brukarens hem och i det dagliga arbetet stödjer du brukaren med pedagogiskt motivationsarbete, hantering av medicin, stöd med hygien, att laga mat, städa och en del administrativa uppgifter. Brukarens intressen och vardag formar din arbetsdag och beroende på vem du jobbar med så kommer arbetet att ställa varierande krav på dig. Din profil För arbete inom ovanstående verksamheter är det önskvärt att du har genomgått någon av följande utbildningar: • Undersköterska • Behandlingspedagog • Barnskötare med social inriktning Annan motsvarande utbildning och/eller erfarenhet är meriterande. För att passa och trivas i rollen behöver du vara intresserad, stabil och ha en kommunikativ förmåga. Du har ett positivt förhållningssätt, lätt för att samarbeta och anpassar dig utifrån individernas behov och situationer som kan uppstå. Ditt bemötande präglas av engagemang, förtroende och tillit. För att kunna kommunicera med våra kunder och för att kunna dokumentera är god förmåga i det svenska språket i både tal och skrift ett krav. För att vara aktuell för anställning behöver du ha godkänt betyg i grundläggande svenska. Du behöver ha god teknikvana då våra arbetsverktyg är digitaliserade. Körkort och körvana för manuellt växlad bil är ett krav på vissa arbetsplatser. Inom funktionsnedsättningsomsorgen är arbetet förlagt till alla dagar och hela dygnet. Vi förväntar oss att du kan jobba såväl vardagar som kvällar och helger. Nattarbete förekommer inom flera verksamheter. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. För att arbeta i verksamhet för barn med funktionsnedsättning är det ett krav att uppvisa ett godkänt utdrag ur polisens belastningsregister. Rekryteringen sker löpande med möjlighet att arbeta timmar vid behov omgående fram till ditt schema börjar. Bokning av intervjuer sker via e-post, därför är det viktigt att du uppger en giltig mailadress och att du läser dina mail regelbundet. Om Hudiksvalls kommun Mitt i Sverige, vid den vackra hälsingekusten, ligger Hudiksvalls kommun - eller kanske mer känt som Glada Hudik. Här lever 37 600 glada hudikbor, och mer än hälften av oss bor på landsbygden. I Hudiksvalls kommun är avstånden korta till det mesta man vill göra och det man behöver, och du får tid över till det som är viktigt i livet. Här finns närhet till kontrastrika miljöer, ett aktivt föreningsliv och ett näringsliv med stor handlingskraft - många världsledande företag har sitt säte i vår kommun. Hudiksvalls kommun är den största arbetsgivaren i kommunen. Tillsammans är vi 3 800 medarbetare, inom 300 olika yrken, som varje dag jobbar för att skapa värde för dem vi är till för – våra kommuninvånare. Det är ett stort och viktigt uppdrag som ska genomsyras av trygghet, öppenhet, delaktighet och jämlikhet. På så sätt hjälps vi åt att bygga ett samhälle där alla människor är lika mycket värda. Tänk på att inte skriva känsliga personuppgifter eller värderande information i din ansökan. Om du har skyddade personuppgifter vill vi att du ansöker genom att kontakta den rekryteringsansvariga som står i annonsen. Din ansökan blir en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. Läs mer om vad vi som arbetsgivare kan erbjuda dig: www.hudiksvall.se/jobbahososs
Vill du ha ett givande arbete där du gör skillnad varje dag? Hos oss arbetar du med att stötta personer med funktionsnedsättningar i deras vardag och bidrar till deras livskvalitet. Genom struktur, kontinuitet, lyhördhet och fingertoppskänsla skapar du en trygg och förståelig omgivning för våra boende. Vill du vara delaktig i en spännande resa och fortsätta utveckla vår verksamhet framåt? Då ser vi fram emot din ansökan! Om arbetsplatsen I Mörarp strax utanför Helsingborg ligger Gruppbostad Mörshögsvägen 19 som invigdes i april 2024, här bor 6 brukare med varierande funktionsvariationer. Boendet ligger i närhet till grönområden och lantlig omgivning med närhet till ICA-butik och tågstation. Vad vi erbjuder Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med möjligheter till egen utveckling. Arbetsplatsen är rökfri och hälsomedveten. Som anställd får du ett friskvårdsbidrag på 3000 kronor per år. Vi tillämpar önskad sysselsättningsgrad, vilket innebär att du bestämmer hur många procent du vill arbeta. Arbetsuppgifter Som stödassistent arbetar du för att skapa omsorg av god kvalitet och du förväntas arbeta med alla sinnen för att bidra till ett rikt, spännande, aktivt och självständigt liv för personer med funktionsnedsättning. Du kommer att vara våra boendes förlängda arm i vardagen, vilket exempelvis kan innebära att du ger stöd i olika aktiviteter, med hygienen, hjälper till vid måltider och ser till att medicin tas utifrån behov. Vi arbetar med stor respekt för brukarens integritet och utformar stödet efter brukaren. Du följer genomförandeplanerna hos varje boende så att de får ett så gott liv som möjligt. Arbetet planeras, dokumenteras och följs noggrant upp, därför är det viktigt att du känner dig säker i dokumentation. Kvalifikationer Vi söker dig som har en gymnasieexamen från vård- och omsorgsprogrammet alternativt läst barn- och fritidsprogrammet med inriktningen socialt och pedagogiskt arbete. För att gå vidare i processen behöver du även ha • erfarenhet av tydliggörande pedagogik • grundläggande datorkunskaper och dokumentationsvana • erfarenhet av att arbeta inom LSS Det är meriterande om du tidigare har arbetat med NPF diagnoser exempelvis Aspergers syndrom samt har erfarenhet av socialpsykiatri. B-körkort är också meriterande. Dina personliga egenskaper är viktiga för oss Att arbeta med människor med olika intellektuella funktionsnedsättningar är ett brett, blandat och utmanande arbete som stället stora krav på dig. Engagemang, inlevelseförmåga, uthållighet samt ett gott samarbete med kollegor är förutsättningar för att lyckas i rollen. Vidare behöver du ha ett genuint intresse för att arbeta med människor och förmågan att möta varje individ utifrån behov och önskemål. Att jobba i Helsingborgs stad Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon. Vård- och omsorgsförvaltningen På vård- och omsorgsförvaltningen arbetar vi med människor. Riktiga människor. Människor som, precis som du, lever livet. Vi är cirka 4500 medarbetare - från undersköterskor, stödassistenter, sjuksköterskor, fysioterapeuter och arbetsterapeuter till ekonomer, utredare och biståndshandläggare som på olika sätt bidrar till att stadens äldre och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett rikt och självständigt liv. Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden: https://vardochomsorg.helsingborg.se/jobba-hos-oss/ Övrig information Arbetstider: Schemat är förlagt på dag- och kvällstid. Vi arbetar varannan helg. Sista ansökningsdag: 2025-07-06 Anställningsform: Tillsvidareanställning Omfattning: Heltid eller enligt önskad sysselsättningsgrad Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse Antal tjänster: 3 Helsingborgs stad arbetar mot diskriminering och för främjande av alla människors lika rättigheter och möjligheter. Sökande oavsett bakgrund är välkomna att söka till Helsingborgs stad. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Innan en anställning på vård- och omsorgsförvaltningen begär vi att du visar upp ett giltigt utdrag i oöppnat kuvert från polisens belastningsregister. Du kan redan nu beställa ett belastningsregister för att påskynda rekryteringsprocessen: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ Innan anställning kommer vi göra en kontroll av medborgarskap. Du kommer behöva uppvisa pass, nationellt ID-kort eller personbevis. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du även styrka ett giltigt arbetstillstånd eller att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd enligt Utlänningsförordningen 6 kap. §13a. Tjänsten tillsätts under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk för redan tillsvidareanställda medarbetare. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Uddevalla – en plats för hela livet Välkommen att bli en del av vår växande kommun - och att tillsammans med oss arbeta för att ge våra kommuninvånare ännu bättre service. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som ger dig stora möjligheter att utvecklas i din yrkesroll. Vårt mål är att alla ska kunna trivas och växa - under ett helt yrkesliv. Vi vill också utvecklas som arbetsgivare och arbetar aktivt för att på bästa sätt ta till vara på din kunskap och ditt engagemang. Vi uppskattar och uppmuntrar till medskapande från alla. Uddevalla kommun är en vacker plats vid havet i hjärtat av Bohuslän. Vi tror på ett öppet och positivt samspel mellan kommun, utbildning, näringsliv och kultur. Vi hoppas att du kommer att trivas hos oss! Vill du arbeta med meningsfullhet, utveckling och tydlighet? Vi söker en trygg och engagerad stödassistent till vår dagliga verksamhet inom LSS, där vi arbetar med unga och vuxna med funktionsnedsättning och utmanande beteenden. Om jobbet Vårt mål är att brukarna utifrån sina individuella förutsättningar och förmågor skall få en trygg och meningsfull tillvaro. Hos oss möter du deltagare som behöver extra stöd i vardagen – där struktur, tålamod och professionellt bemötande är avgörande för att skapa trygghet och utveckling. Som stödassistent är du en viktig möjliggörare i individens vardag. Med ett professionellt och respektfullt förhållningssätt ger du individanpassat stöd som stärker personens psykiska, fysiska och sociala välmående. Genom ditt bemötande och sätt att arbeta bidrar du till att skapa en tillgänglig och trygg miljö där varje individ får bästa möjliga förutsättningar att utvecklas och vara delaktig i sitt eget liv. Du samarbetar nära kollegor, verksamhetspedagoger och andra professioner för att möta varje individs psykiska, fysiska och sociala behov. Tillsammans skapar vi en vardag med delaktighet, struktur och glädje. Arbetsuppgifter Som stödassistent är du en viktig del i att skapa en trygg, meningsfull och utvecklande vardag för varje individ. Du arbetar med personligt anpassat stöd utifrån brukarens behov, i en miljö som präglas av respekt, empati och engagemang. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter inkluderar: Att stödja brukaren i vardagliga aktiviteter, kommunikation och social samvaro. Att arbeta utifrån tydliggörande pedagogik och ett lågaffektivt bemötande. Att skapa struktur, trygghet och förutsägbarhet i den dagliga verksamheten. Att följa genomförandeplaner och bidra till det pedagogiska arbetet. Att dokumentera enligt gällande rutiner inom både social dokumentation och HSL. Du är även ett stöd i kontakter med daglig verksamhet, anhöriga och andra viktiga personer i brukarens nätverk. Arbetet kan innefatta omsorg, ADL och hälso- och sjukvårdsuppgifter på delegation av legitimerad personal. Hos oss får du möjlighet att arbeta i ett engagerat team där vi tillsammans skapar en verksamhet som genomsyras av delaktighet, lösningsfokus och en stark tro på varje individs potential. Vi söker dig som Är lugn, lyhörd och lösningsfokuserad. Du har erfarenhet av LSS eller psykiatri och trivs med struktur, tydlighet och ett lågaffektivt förhållningssätt. Du ser individens styrkor, är trygg i dig själv och bemöter andra med respekt och värme. Du är flexibel, ser möjligheter i förändring och samarbetar med lyhördhet och tydlig kommunikation. Du har förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och arbetar gärna med komplexa situationer där du hittar lösningar och skapar trygghet. Kvalifikationer - Du har vård- och omsorgsutbildning med inriktning funktionsnedsättning, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig - Du behärskar svenska språket i både tal och skrift - B-körkort Det är meriterande om du har arbetat aktivt med digitala plattformar eller har erfarenhet av psykiatri och neuropsykiatri. Villkor Tillsättningarna gäller 1 tillsvidaretjänst samt 4 visstidstjänster. Övrigt I den här rekryteringen lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet. __________________________ För tjänster där legitimation/giltigt bevis från Socialstyrelsen på skyddad yrkestitel krävs ska detta lämnas in före anställning. Språkbedömning genomförs för vissa yrkesgrupper innan anställning kan bli aktuell.
Söker du ett arbete där du kan stötta och bidra till en meningsfull vardag för andra? Är du en trygg person som alltid har medborgarens perspektiv i fokus? I så fall kan du vara den vi letar efter! Ditt nya jobb Vi söker nu två stödassistenter till en av våra SoL-psykiatribostäder på Frösön. Här bor fyra medborgare som behöver individuellt anpassat stöd för att kunna leva ett så självständigt och meningsfullt liv som möjligt. Arbetet omfattar omvårdnad, stöd vid aktiviteter samt delegerade uppgifter, såsom medicinska, habiliterande och rehabiliterande insatser. Du samarbetar med kollegor och externa aktörer och verkar för en trygg och förutsägbar vardag, där du följer en och samma medborgare under arbetsdagen. Du blir en del av ett engagerat och stabilt arbetslag där samverkan och kontinuitet står i fokus. Arbetssättet innebär att du under dagen följer en och samma medborgare, vilket bidrar till trygghet och förutsägbarhet i vardagen. I det dagliga arbetet ingår även att främja social samvaro, exempelvis genom gemensamma måltider på boendet. För att säkerställa god kvalitet och stöd i arbetet har du tillgång till ett tvärprofessionellt team bestående av arbetsterapeut, fysioterapeut och distriktssköterska. Vid behov av pedagogiskt stöd finns även stödpedagog att tillgå inom verksamheten. Tjänsten innebär arbete på dag, kväll och helg. Du arbetar enligt en flexibel arbetstidsmodell med möjlighet till visst inflytande över ditt schema. Som medarbetare deltar du även i regelbundna arbetsplatsträffar. Vanliga arbetsuppgifter • Stödja medborgaren utifrån ett salutogent förhållningssätt genom att göra vardagen meningsfull, begriplig och hanterbar • Stödja medborgaren med att sköta sitt hem, exempelvis städning, tvättning, matlagning och inköp • Stödja medborgaren med personlig hygien • Stödja och medverka vid olika fritidsaktiviteter • Utföra delegerade HSL-insatser som medicinhantering, använda ordinerade hjälpmedel och stödja vid ordinerad fysisk träning • Regelbunden social dokumentation Din kompetens Krav • Undersköterskeutbildning, eller godkända betyg från fyra terminer på sjuksköterskeprogrammet • Goda kunskaper i svenska i både tal och skrift Meriterande • Erfarenhet av att arbeta med personer med funktionsnedsättningar • Erfarenhet av psykiatri med omvårdnadsinsatser • Erfarenhet av socialt arbete • Erfarenhet av social dokumentation Vi söker dig Vi söker dig som är trygg i dig själv, har god självinsikt och klarar att sätta gränser. Du kan sätta dig in i andras perspektiv och behov utan att ta över deras känslor. Oavsett vilken situation du hamnar i bemöter du människor med respekt, värme och lyhördhet. Du har god samarbetsförmåga, är lyhörd och kommunicerar på ett respektfullt sätt. Samtidigt är du serviceinriktad och mån om att varje person känner sig sedd, trygg och väl bemött. Du lägger ner tid, engagemang och energi i det du gör. Du ser vad som behöver göras, agerar innan någon ber dig och tar ansvar för att arbetet flyter på. Arbetet planerar och organiserar du på ett effektivt sätt. Vi lägger stor vikt på personlig lämplighet. Så går rekryteringen till Intervjuer kan ske löpande. Vi vill att du bifogar CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Det ber vi dig komplettera med om det blir aktuellt med en intervju. Östersunds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare. Vad erbjuder vi? Östersunds kommun erbjuder dig förmåner så som betald semester från första anställningsåret, semesterväxling, friskvårdsbidrag eller friskvårdstimme. Via vår förmånsportal får du ta del av oberoende pensionsrådgivning och en mängd rabatter och erbjudanden. Du kan dessutom få snabbt och professionellt stöd från olika specialister, som till exempel psykologer, jurister och ekonomer, genom tjänsten Personalstöd. Du kan läsa mer om våra förmåner på vår hemsida: https://www.ostersund.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/sa-har-jobbar-vi/lon-och-formaner.html Om Vård- och omsorgsförvaltningen Att jobba med hjärtat hos oss på Vård- och omsorgsförvaltningen innebär att du bidrar till att skapa enklare, rikare och tryggare liv för invånarna i Östersund. Vi arbetar med människor i alla åldrar och strävar efter att alltid göra skillnad i vardagen. Det är viktigt. På riktigt.
Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet. Saveko och Cykelomsorgen är en stor daglig verksamhet för personer med intresse för återbruk, montering, cykelservice och butik. Verksamheten är förlagd på Snårarp, kommunens återvinningstation. Deltagarna arbetar med att ta tillvara på och demontera inkomna saker från allmänheten, sekretessmalning av papper och även insamling och försäljning i vår secondhandbutik. På Saveko har vi också Cykelomsorgen där vi reparerar vi cyklar och gräsklippare och vi har försäljning i butiken. Verksamheterna ingår i det vi kallar producerande verksamheter vilket innebär att vi arbetar med leveranser mot kunder. På Saveko och Cykelomsorgen har vi en fantastisk och kreativ arbetsmiljö där vi alla arbetar tillsammans! ARBETSUPPGIFTER Hos oss arbetar personer som har fått beslut om daglig verksamhet enligt LSS och SOL. Sysselsättningen utförs efter individuell förmåga som ska leda till ökad självkänsla och självkännedom. Vi arbetar med tydliggörande pedagogik i form av struktur och alternativ kommunikation som bildstöd och tecken som stöd. Att deltagarna ska vara delaktiga i utformandet av sin dagliga sysselsättning är en självklarhet. Det sker genom arbetsplatsmöten, upprättande av genomförandeplaner men också i det dagliga samtalet och arbetet. Arbetsuppgifterna består främst i att ge våra deltagare: - Praktiskt och teoretiskt stöd i sina arbetsuppgifter på den dagliga verksamheten, både individuellt och i grupp. - Utveckla och upprätthålla förmågor och kommunikation med hänsyn till funktionsnedsättningen. - Stödja deltagarnas delaktighet på alla olika nivåer, individ, grupp och samhällsnivå. - Stödja deltagarnas självbestämmande och personliga integritet. - Svara för social dokumentation enligt gällande riktlinjer. - Vara kontaktman och i denna roll svara för att genomförandeplan upprättas och följs upp. - Andra ansvarsområden kopplat till verksamheten. - Körning med bil och truck förekommer i hög utsträckning. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som ser styrkor och förmågor och kan hjälpa våra deltagare att bygga på dem. Du är positiv och socialt kompetent med en god samarbetsförmåga. Vidare behöver du även vara flexibel, stresstålig och kan utföra arbete på uppdrag av andra men du kan även fatta egna beslut och arbeta individuellt tillsammans med deltagare. Det är viktigt att du har intresse och förmåga att hantera vår verksamhet och dess innehåll dvs praktiskt arbete med cykelservice, montering, demontering och returbruk. Det kan vara fysiskt tungt och stundtals stressigt med olika saker att hantera samtidigt. Du har kunskap inom AKK (bildstöd och tecken som stöd) och social dokumentation. Eftersom arbetet kräver kommunikation och dokumentation förutsätter vi att du behärskar svenska i tal och skrift. Arbetet kräver B-körkort och det är en fördel om du har truckkort samt vana av att köra truck. Du har utbildning från barn- och fritidsprogrammet med inriktning socialt arbete, eller pedagogiskt arbete eller vård- och omsorgsprogrammet med yrkesutgång funktionshinder eller psykiatri eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig. Du har erfarenhet av att arbeta med människor med intellektuella funktionsnedsättningar. ÖVRIGT Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne. I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid. Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.
Välj ett jobb för att visa detaljer