Universitetslektor i Musikalisk gestaltning

Vi söker en universitetslektor i Musikalisk gestaltning med inriktning mot klassiskt slagverk och slagverksensemble för tidsbegränsad anställning vid Musikhögskolan. Ämnesområde Ämnesområdet för anställningen är Musikalisk gestaltning. Bakgrund På Musikhögskolan, Örebro universitet, möts konstnärliga och vetenskapliga perspektiv med kunskap och lärande i en miljö där olika estetiska uttryck får samspela. Vi erbjuder konstnärlig utbildning inom musikalisk gestaltning, teaterpedagogprogram, musiklärarutbildning inom ramen för ämneslärarprogrammet, samt kandidatprogram, masterprogram och forskarutbildning i musikvetenskap. Vi bedriver också internationellt framgångsrik forskning inom musikvetenskap, inklusive musikpedagogisk och didaktisk forskning, och arbetar med forskningsutveckling inom musikalisk gestaltning. Kammarmusik är en inriktning inom Musikhögskolans konstnärliga kandidatprogram i musikalisk gestaltning. Vi söker nu en engagerad lektor som kan vara med och driva utvecklingen av vår kammarmusikundervisning och slagverksmiljön i synnerhet. Arbetsuppgifter Som universitetslektor förväntas du ägna din arbetstid åt undervisning, forskning och samverkan. Undervisningen kan vara på grund-, avancerad eller forskarnivå och inkluderar individuell handledning, examination, planering, utvärdering och utveckling. Arbetsuppgifterna omfattar även administration och kompetensutveckling. Den här anställningen omfattar specifikt undervisning i klassiskt slagverk och slagverksensemble på Konstnärligt kandidatprogram i Musikalisk gestaltning, inriktning Kammarmusik, och Ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasieskolan. Arbetsuppgifterna inkluderar också utvecklingsarbete och pedagogiska ledningsuppdrag, till exempel kursansvar, inom inriktning Kammarmusik. Arbetsuppgifterna kan också omfatta handledning och examination av självständiga arbeten. Som lektor i musikalisk gestaltning förväntas du också delta i ämnets forskningsutveckling, till exempel genom projekt eller deltagande i seminarier. På Musikhögskolan undervisar vi normalt på svenska, men du förväntas kunna undervisa även på engelska. Behörighet och bedömningsgrunder För att se annonsen i dess helhet besök oru.se/ledigajobb   Information Anställningen är 25 %, från 15 augusti 2024 till 30 juni 2025. Örebro universitet tillämpar individuell lönesättning. Närmare upplysningar om anställningen lämnas av, enhetschef Simon Schierup 0730-686785, e-post: [email protected] eller Ester Lebedinski, prefekt 019-30 33 30, e-post: [email protected] Vid Örebro universitet förväntar vi oss att alla medarbetare är öppna för utveckling och förändring, tar ansvar för sin egen arbetsinsats och kvalitet, visar engagemang att samverka och bidra till utveckling samt visar respekt för andra genom ett konstruktivt och professionellt förhållningssätt. Örebro universitet arbetar aktivt med lika villkor och jämställdhet och för att vår arbetsmiljö ska präglas av öppenhet, tillit och respekt. Vi värdesätter de kvaliteter mångfald tillför verksamheten. Ansökan Du gör din ansökan på vår hemsida genom att klicka på knappen "Ansök". En komplett ansökan ska innehålla följande elektroniska dokument: • Ett personligt brev med motivering till hur du kan bidra till universitetets fortsatta utveckling • CV med relevant beskrivning av samlad kompetens • Pedagogisk portfölj (enligt Örebro universitets riktlinjer) • Vetenskaplig/konstnärlig portfölj • Publikationslista • Kopior av relevanta betyg/intyg som styrker behörighet och krav Endast handlingar skrivna på svenska, engelska, norska eller danska kan bedömas. Mer information för dig som sökande hittar du på vår Lediga-jobb-sida: https://www.oru.se/jobba-hos-oss/lediga-jobb/information-for-dig-som-sokande-och-sakkunnig/ Sista ansökningsdag är 2024-05-22. Välkommen med din ansökan! Då vi i samband med den här rekryteringen redan har gjort våra val vad gäller externa samarbetspartners och marknadsföring undanber vi oss kontakt med rekryteringsföretag och annonssäljare. Enligt Riksarkivets föreskrifter måste vi arkivera en omgång ansökningshandlingar exkl. publikationer i två år efter att tillsättningsbeslutet vunnit laga kraft.

8 maj 2024
Sista ansökan:
22 maj 2024
Universitetslektor i kriminologi (tidsbegränsad anställning)

vid Kriminologiska institutionen. Sista ansökningsdag: 2024-05-27. Kriminologiska institutionen bedriver utbildning på grund-, avancerad och forskarnivå vid Stockholms universitet. Institutionen tillhör Samhällsvetenskapliga fakulteten med ett 40-tal anställda. Antalet studenter registrerade på grundutbildningen är drygt 700. Ämne/ämnesbeskrivning Kriminologi är ett samhällsvetenskapligt ämne om studiet av brott och reaktioner på brott. En kriminolog intresserar sig bland annat för frågor om brottslighetens orsaker och struktur samt dess variation över tid och rum, men också för effekter av olika typer av påföljder och åtgärder för att minska brottsligheten och öka tryggheten. Vid kriminologiska institutionen forskas om ämnen som kriminalpolitik, brottsofferfrågor, brottslighetens utveckling över tid och orsaker till brott på både individ-, grupp- och samhällsnivå. Arbetsuppgifter Arbetet innebär att bedriva undervisning och forskning inom det kriminologiska fältet. Den undervisning som anställningen omfattar rör  • Kurser med kvantitativa metoder som inriktning på främst grundnivå. • Undervisning och examination på Allmän Översiktskurs 10 hp, Metod 1, 10 hp, respektive Kriminalpolitik, 10 hp samtliga på Nivå 1, samt kursansvar inkl undervisning och examination på motsvarande kurser på distansundervisning. • Undervisning och examination på teorikurserna och metodkurserna samt viktimologi på Nivå 2, campus samt kursansvar inkl undervisning och examination på motsvarande kurser på distansundervisning. • Handledning av uppsatser på främst kandidatterminen. Andra arbetsuppgifter inom undervisning kan bli aktuella. Behörighetskrav Behörig att anställas som universitetslektor är den som har avlagt doktorsexamen i kriminologi eller har motsvarande vetenskaplig kompetens samt visat pedagogisk skicklighet. Den pedagogiska skickligheten ska vara väl dokumenterad på ett sätt som gör det möjligt att bedöma kvaliteten i den pedagogiska verksamheten. Pedagogisk skicklighet ska avse såväl planering, genomförande och utvärdering av undervisning som handledning och examination. Den sökande ska ha såväl förmåga att samarbeta som förmåga och lämplighet i övrigt som behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl. Du måste vara noggrann, ansvarsfull, strukturerad och självständig i ditt arbetssätt. Samarbetsförmåga och förmåga att arbeta under tidspress i vissa perioder är ett krav. Bedömningsgrunder Särskild vikt fästs vid pedagogisk skicklighet, visad genom undervisning inom den aktuella anställningens ämnesområde och inriktning samt vetenskaplig kompetens inom området.  Stor vikt fästs vid: • förmåga att samarbeta med kollegor • administratvi skicklighet visad genom ledning av undervisning. Vikt fästs vid vetenskaplig skicklighet. Meriterande är högskolepedagogisk utbildning eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt. Universitetet kommer i rekryteringen främst att beakta de som efter en kvalitativ helhetsbedömning av kompetens och skicklighet bedöms ha de bästa förutsättningarna att genomföra och utveckla aktuella arbetsuppgifter och bidra till en positiv utveckling av verksamheten. Anställningsvillkor Anställningen omfattar heltid och är ett vikariat på 1 år från anställningsdatumet med goda möjligheter till förlängning ytterligare 1 år. Anställningen påbörjas i anslutning till terminsstart HT24 eller enligt överenskommelse. Anställningens omfattning kan diskuteras vid eventuell anställning. I anställningen ingår 30 % kompetenstid som kan användas till exempelvis egen forskning eller kompetensutveckling. Stockholms universitet strävar efter att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Kontakt Upplysningar om anställningen lämnas av prefekten, professor Felipe Estrada, [email protected]. Fackliga företrädare Ingrid Lander (Saco-S), tfn 0708-16 26 64, [email protected], Alejandra Pizarro Carrasco (Fackförbundet ST/OFR), tfn 08-16 34 89, [email protected], samt [email protected] (SEKO). Ansökan Du söker anställningen via Stockholms universitets rekryteringssystem. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Universitetets anställningsordning och anvisningar för sökande finns på webbsidan: att söka en anställning. Välkommen med din ansökan! Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

8 maj 2024
Sista ansökan:
27 maj 2024
Bitr. lektor i kemiteknik m. inriktn. mot elektrolysörer och bränsleceller

Ämnesområde Kemiteknik med inriktning mot elektrolysörer och bränsleceller. Ämnesbeskrivning Ämnesområdet vilar på en grund av kemiteknik och elektrokemisk reaktionsteknik. Det inkluderar laddningsöverföring och materietransport, användningen av balansekvationer för laddning, materia och energi för att beskriva elektrokemiska processer på ytor, i porösa elektroder och hela celler. Både experimentell elektrokemisk mätmetodik och teoretisk modellering ingår. Elektrokemiska reaktioner och transportprocesser i elektrolysörer och bränsleceller, är av central betydelse för ämnesområdet. Att minimera förluster och öka systemens prestanda och livslängd med hållbara material och komponenter, samt med effektiv drift, är viktiga mål. Arbetsuppgifter Anställningen innefattar forskning, och undervisning inom ämnesområdet. Det inkluderar handledning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå. Den biträdande lektorn förväntas också delta i kurser utanför det egna ämnesområdet, t ex i de olika kemiinriktade utbildningsprogram som ges av Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa. Undervisning på grundnivå sker på svenska, medan högre kurser ges på engelska. Den sökande förväntas senast vid befordran till lektor kunna undervisa på både engelska och svenska. Vid behov upprättas en språkplan som stöd i samband med anställning. Den biträdande lektorn kommer att ges möjlighet att utveckla sin självständighet som forskare och få meriter som kan ge behörighet för en annan läraranställning som det ställs högre krav på behörighet för (se 4 kap. 12 a § högskoleförordningen). Den biträdande lektorn kan ansöka om befordran till lektor i enlighet med 4 kap. 12 c § högskoleförordningen. Behörighet Behörig att anställas som biträdande lektor är den som har avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskaplig kompetens. Främst bör den komma i fråga som har avlagt doktorsexamen eller har nått motsvarande kompetens högst fem år innan tiden för ansökan av anställningen som biträdande lektor har gått ut. Även den som har avlagt doktorsexamen eller har uppnått motsvarande kompetens tidigare kan dock komma i fråga om det finns särskilda skäl. Med särskilda skäl avses ledighet på grund av sjukdom, föräldraledighet eller andra liknande omständigheter. Bedömningsgrunder Som bedömningsgrunder vid anställning som biträdande lektor vid KTH gäller de bedömningsgrunder som anges i avsnitt 1.3. i KTH:s anställningsordning i förhållande till fastställd anställningsprofil. Det är av högsta betydelse att den sökande har - vetenskaplig skicklighet inom ämnesområdet uppvisad genom vetenskaplig publicering, konferensdeltagande, deltagande i forskningssamarbeten, samt andra åtaganden i vetenskapssamhället såsom exempelvis gransknings- och sakkunniguppdrag. - potential till meritering för högre läraranställning. Häri inbegrips potential till självständig utveckling som forskare och lärare inom aktuellt ämnesområde samt förmåga till etablering, förnyelse och utveckling av aktuellt forskningsområde. - administrativ skicklighet, vilket inkluderar dokumenterad erfarenhet av projektledning. - intresse för och insikter rörande pedagogisk utveckling inom aktuellt ämnesområde. Det är av näst högsta betydelse att den sökande har - etablerat akademiska och industriella samarbeten inom ämnesområdet såväl nationella som internationella. Det är även av betydelse att den sökande har - intresse för och insikter rörande ledarskap i akademin, samverkan med det omgivande samhället, samt medvetenhet om mångfalds- och likabehandlingsfrågor med särskilt fokus på jämställdhet. - erfarenhet av postdoktorsvistelse i annan forskningsmiljö än det lärosäte den sökande disputerat vid. Erfarenhet från forsknings- och utvecklingsarbete inom industrin eller andra organisationer kan bedömas motsvara en traditionell postdoktorsvistelse vid ett annat lärosäte. Särskilda bedömningsgrunder för befordran till lektor Vid prövning av ansökan om befordran till lektor kommer bestämmelser enligt 1.2.4 i KTHs Anställningsordning tillämpas. Förmåga att undervisa på svenska är en merit som tillmäts stor vikt vid ansökan om befordran. Fackliga representanter Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på https://www.kth.se/om/work-at-kth/fackrepresentanter-1.500898. Ansökan Utforma din ansökan enligt http://www.kth.se/om/work-at-kth/cv-mall-for-anstallning-av-larare-1.471907 Du som sökande har huvudansvaret för att ansökan är komplett utifrån annonsen och cv-mallen. Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time). Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Övrigt Tidsbegränsat till: Anställningen är tillsvidare, dock längst sex år, och kan förnyas om det på grund av lärarens sjukfrånvaro, föräldraledighet eller andra särskilda skäl krävs ytterligare tid för att uppnå syftet med anställningen. Den sammanlagda anställningstiden får dock omfatta högst åtta år. Anställningen ingår i Tenure Track-systemet vid KTH och den biträdande lektorn ska efter ansökan prövas för befordran till lektor. För mer information om KTH:s bedömning, se https://intra.kth.se/styrning/styrdokument/regler/rekrytering-1.661837 Strävan efter jämställdhet, mångfald och lika villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund. För information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering, https://www.kth.se/om/work-at-kth/processing-of-personal-data-in-the-recruitment-process-1.823440 KTH Relocation bistår med hjälp i frågor om etablering i Sverige och på KTH, https://www.kth.se/en/om/work-at-kth/relocation Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Om KTH KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi. https://www.kth.se/om/om-kth-1.885102

8 maj 2024
Sista ansökan:
5 juni 2024
Universitetslektor med inriktning mot systematisk teologi

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion är en av Humanistiska fakultetens sex institutioner och har ca 100 anställda, varav ca 20 doktorander och ca 1 000 studenter. För mer information om institutionen se webben: http://lir.gu.se/.    Ämne  Religionsvetenskap och teologi med inriktning mot systematisk teologi.   Ämnesbeskrivning  Systematisk teologi är en bred disciplin inom religionsvetenskap och teologi som omfattar studiet av kristen troslära, religionsfilosofi och teologisk etik. Göteborgs universitet erbjuder kurser inom dessa ämnen på grund- och avancerad nivå, samt som en del av lärarutbildningen. Lärosätet erbjuder också ett mer specialiserat masterprogram med fokus på den kristna tanketraditionens historiska och samtida former. Ämnet bedriver undervisning på grund- och avancerad nivå och forskarutbildning. Läs mer om masterprogrammet på institutionens hemsida: Master i teologi, systematisk teologi | Göteborgs universitet (gu.se)   Arbetsuppgifter  Arbetsuppgifterna består huvudsakligen av undervisning på grund- och avancerad nivå inom systematisk teologi och närliggande ämnen, samt inom lärarutbildningen. Även forskning och samverkan med det omgivande samhället ingår i arbetsuppgifterna. Uppgifterna kan komma att inkludera handledning inom forskarutbildningen och pedagogiska ledningsuppdrag. Innehavaren av anställningen förväntas vara fysiskt närvarande vid institutionen. Även administrativa uppgifter kan komma att ingå.   Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten. Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

8 maj 2024
Sista ansökan:
10 juni 2024
Universitetslektorer i rättsvetenskap

Juridiska institutionen söker nu en till två universitetslektorer i rättsvetenskap med inriktning mot civilrätt eller förvaltningsrätt. Anställningen är heltidsanställning med placering i Umeå och med tillträde 2025. För genomförande av arbetsuppgifterna förutsätts hög närvaro och ett aktivt deltagande i institutionens interna arbete. Huvudsakliga arbetsuppgifter De huvudsakliga arbetsuppgifterna är undervisning i civilrätt eller förvaltningsrätt. Undervisningen omfattar grundnivå och avancerad nivå inom ämnesområdet. Detta innebär undervisning på exempelvis juristprogrammet, ekonomprogrammen, lärarprogrammen, socionomprogrammet, psykologprogrammet och andra utbildningar på hälso- och sjukvårdsområdet men kan också omfatta undervisning på fristående kurser. I undervisningen ingår handledning och examination av uppsatser och examensarbeten samt kursansvar och kursadministration. I arbetsuppgifterna förväntas aktiv och engagerad medverkan i att utveckla institutionens forskning i samverkan med andra läraranställda och institutionen forskarstuderande. Du väntas också aktivt följa utvecklingen inom ämnesområdet och den samhällsutveckling som är av betydelse för arbetet. Behörighet Behörighet att anställas som universitetslektor är, enligt 4 kap. 4 § högskoleförordningen den som dels visat pedagogiska skicklighet, dels avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskaplig skicklighet eller någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse för anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen. För anställningen krävs juris doktorsexamen eller utländsk examen som bedöms motsvara doktorsexamen. Bedömningsgrunder Som bedömningsgrunder vid anställning av universitetslektor i rättsvetenskap beaktas vetenskaplig skicklighet, pedagogisk skicklighet samt administrativ skicklighet. Den vetenskapliga skickligheten ska ha visats genom självständig vetenskaplig produktion. Kriterier vid bedömningen är: - Bredd och djup i forskningen – kvalitet och omfattning - Originalitet i forskningen - Produktivitet - Bidrag till det internationella vetenskapssamhället - Uppdrag inom vetenskapssamhället - Förmåga att i konkurrens erhålla externa forskningsmedel - Samverkan med omgivande samhälle Den pedagogiska skickligheten vid anställning av universitetslektor ska ha visats genom dokumenterad erfarenhet av undervisning på vetenskaplig grund inom högskolan. Kriterier vid bedömning är: - Förmåga att planera, genomföra och utvärdera undervisning samt förmåga att handleda och examinera studenter på samtliga utbildningsnivåer - Förmåga att variera undervisningsmetoder och examinationsformer i relation till förväntade studieresultat och ämnets karaktär - Erfarenheter av samverkan med omgivande samhälle i planering och genomförande av utbildning - Medverkan i utveckling av lärandemiljöer, undervisningsmaterial och läromedel - Ett reflekterande förhållningssätt till studenters lärande och den egna lärarrollen Kompetensen kan erhållas genom högskolepedagogisk utbildning, annan utbildning av relevans för undervisning inom högskolan och/eller dokumenterad, beprövad erfarenhet av undervisning inom högskolan. En allmän bedömningsgrund för lärare vid Umeå universitet är såväl god samarbetsförmåga, som den kompetens och lämplighet i övrigt som behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl. Avvägning mellan bedömningsgrunderna Vid avvägningen mellan de olika bedömningsgrunderna ska vetenskaplig skicklighet och pedagogisk skicklighet tillmätas särskild vikt. Stor vikt ska fästas vid administrativ skicklighet. Vid bedömningen av den vetenskapliga skickligheten ska särskild vikt fästas vid visad originalitet och självständighet i forskning. Stor vikt ska fästas vid förmåga att i konkurrens erhålla externa forskningsmedel. Vid bedömningen av den pedagogiska skickligheten ska särskild vikt fästas vid dokumenterad erfarenhet av undervisning på vetenskaplig grund vid högskola eller universitet. Stor vikt ska fästas vid erfarenhet av undervisning och handledning på avancerad nivå. Vid bedömningen av den administrativa skickligheten ska stor vikt fästas vid erfarenhet av kursplanering och kursadministration. Eftersom undervisningen vid juridiska institutionen bedrivs i lärarlag, där lärare med olika kompetens och erfarenhet medverkar, ska stor vikt fästas vid personlig lämplighet och visad samarbetsförmåga samt respekt för andra personers och yrkeskategoriers kunskaper och erfarenhet. Ansökan Behörighets- och bedömningsgrunder återfinns i Anställningsordning för lärare vid Umeå universitet som du hittar https://www.umu.se/globalassets/fristaende-webbar/regelverk/personal-lika-villkor-och-arbetsmiljo/anstallningsordning--for-larare-vid-umea-universitet2.pdf Samhällsvetenskapliga fakultetens anvisningar för ansökan och anvisningar för sakkunnigbedömning hittar du https://www.aurora.umu.se/globalassets/dokument/enheter/samfak/regler-och-riktlinjer/personal-och-anstallning/lararanstallningar/anvisningar-for-ansokan-och-sakkunnigbedomning/anvisning-vid-ansokan-om-och-sakkunnig-bedomning-av-anstallning-som-universitetslektor.pdf I rekryteringsprocessen kan det bli aktuellt med intervju, provföreläsning och referenstagning. Välkommen med din ansökan! Om oss Juridiska institutionen är expansiv och har för närvarande drygt 70 anställda. Institutionen svarar för utbildning inom juristprogrammet och ett stort antal fristående kurser samt medverkar i ett flertal andra utbildningsprogram. Närmare information om vår verksamhet finns på vår hemsida: https://www.umu.se/juridiska-institutionen/

7 maj 2024
Sista ansökan:
29 augusti 2024
Universitetslektor i socialt arbete

Institutionen för socialt arbete finns vid samhällsvetenskapliga fakulteten, Uppsala universitet. Vid institutionen arbetar ca 35 personer, varav merparten utgörs av professorer, lektorer och doktorander. Institutionen ansvarar för socionomprogrammet, masterprogram, forskarutbildning och forskning i socialt arbete. Institutionens socionomprogram ges även vid Campus Gotland t.o.m. ht 2025. Denna anställningen avser placering i Uppsala, men kan innebära tjänsteresor till Campus Gotland i Visby. Socialt arbete är både en professionell praktik och den vetenskapliga disciplin som utgör socionomers kunskapsbas. Socionomprogrammet är en generalistutbildning som ger breda kunskaper inom socialt arbete samt vetenskaplig teori och metod. Studierna syftar till att utbilda socionomer med de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som behövs för att arbeta inom det sociala arbetets praktikfält. Begrepp som människa, välbefinnande, social välfärd, hjälp och stöd, samt livssammanhang är centrala i utbildningen och en helhetssyn på människan betonas. Arbetsuppgifter I anställningen ingår undervisning, examination, forskning och administration. Undervisningen är främst förlagd till grund- och avancerad nivå men undervisning på forskarnivå samt uppdragsutbildningar kan förekomma. Till undervisning räknas kursansvar, kursadministration och kursutveckling samt handledning. Inriktning på anställningen avser socialt arbete, med särskilt fokus på kvantitativ metodik och socialt arbete. Undervisningen kommer även att omfatta andra moment inom institutionens utbildningsområden på grund- och avancerad nivå utifrån sökandes kompetens och institutionens behov. Till arbetsuppgifterna hör också att aktivt ansöka om externa forskningsmedel och att följa utvecklingen inom det egna ämnesområdet och den samhällsutveckling i övrigt som har betydelse för lärarens arbete vid universitetet och institutionen för socialt arbete. Innehavaren av lektoratet förväntas aktivt bidra till institutionens utveckling både gällande utbildning och forskning samt samverkan med det sociala arbetets fält. Behörighetskrav Behörig att anställas som universitetslektor är den som har avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskapliga kompetens, visat pedagogisk skicklighet, har förmåga att samarbeta och i övrigt uppfyller de krav på lämplighet som behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl.  Det krävs att den pedagogiska skickligheten, den vetenskapliga kompetensen och yrkesskickligheten är relevant för anställningens ämnesinnehåll, kvantitativ metodik och socialt arbete samt undervisning inom andra moment tillhörande institutionens utbildningsområden på grund- och avancerad nivå och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen. För behörighet krävs dokumenterad förmåga att undervisa på svenska och engelska.  Ansökningsförfarande Fullständig ansökan ska inges via Uppsala universitets rekryteringssystem och omfatta: •    Ansökningsbrev  •    Bilageförteckning •    Curriculum Vitae •    Redovisning av vetenskapliga meriter •    Publikationsförteckning •    Redovisning av pedagogiska meriter •    Redovisning av övriga meriter •    En tydlig redovisning av omfattningen av den sökandes undervisningserfarenhet, uttryckt i antal timmar •    Vetenskapliga (max 10) och eventuella pedagogiska arbeten som åberopas •    Lista med referenspersoner (namn, kontaktuppgifter, tidigare arbetsrelation) Instruktioner för utformning av ansökan  finns i Samhällsvetenskapliga fakultetens kompletterande riktlinjer till universitetets anställningsordning (avsnitt 7a). https://www.regler.uu.se/dokument/?contentId=644748 OBS! Ansökan samt bilagor ska skickas in elektroniskt i rekryteringssystemet Varbi. Eventuellt åberopade publikationer som inte finns i elektroniskt format skickas i tre exemplar till Samhällsvetenskapliga fakulteten, Uppsala universitet, Box 256, 751 05 Uppsala. Märk försändelsen med dnr UFV-PA 2024/841. För ytterligare information se Anställningsordning för Uppsala universitet https://www.regler.uu.se/dokument/?contentId=92570&kategoriId=248 och avsnitt 2d i Samhällsvetenskapliga fakultetens kompletterande riktlinjer till universitetets anställningsordning.https://www.regler.uu.se/dokument/?contentId=644748 Om anställningen: Anställningen är tillsvidare. Omfattningen är heltid. Individuell lönesättning tillämpas. Tillträde 2024-10-01 eller enligt överenskommelse. Placeringsort: Uppsala. Tjänsteresor till Campus Gotland i Visby kan förekomma inom ramen för anställningen. Observera att detta är en förkortad version av annonsen. För att se den fullständiga annonsen vänligen klicka på ”Ansök här” eller se Uppsala universitets hemsida: https://uu.varbi.com/center/tool/position/709406/edit/tab:2/Observera att detta är en förkortad version av annonsen. För att se den fullständiga annonsen vänligen klicka på ”Ansök här” eller se Uppsala universitets hemsida: https:/uu.se/jobb/ Upplysningar om anställningen lämnas av: Prefekt Cecilia Wåhlstedt, tel. 070-347 17 25, e-post [email protected], samt studierektor Daniel Nilsson Ranta, tel. 018-471 51 77, e-post [email protected]  Frågor om anställningsförfarandet kan ställas till: fakultetshandläggare Rasmus Lund, tel. 018-471 14 53, e-post [email protected]  Välkommen med din ansökan senast 3 juni 2024, UFV-PA 2024/841. Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla 7 600 anställda och 53 000 studenter som med nyfikenhet och engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba inom Uppsala universitet https://uu.se/om-uu/jobba-hos-oss/ Anställningen kan komma att säkerhetsprövas. Vid säkerhetsprövning är en förutsättning för anställning att sökande blir godkänd. Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp. Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.

7 maj 2024
Sista ansökan:
3 juni 2024
Universitetslektor i socialt arbete

Universitetslektor i socialt arbete med inriktning mot beroende och missbruk alternativt äldre och åldrande Institutionen för socialt arbete finns vid samhällsvetenskapliga fakulteten, Uppsala universitet. Vid institutionen arbetar ca 35 personer, varav merparten utgörs av professorer, lektorer och doktorander. Institutionen ansvarar för socionomprogrammet, masterprogram, forskarutbildning och forskning i socialt arbete. Institutionens socionomprogram ges även vid Campus Gotland t.o.m. ht 2025. Denna anställning avser placering i Uppsala, men kan innebära tjänsteresor till Campus Gotland i Visby. Socialt arbete är både en professionell praktik och den vetenskapliga disciplin som utgör socionomers kunskapsbas. Socionomprogrammet är en generalistutbildning som ger breda kunskaper inom socialt arbete samt vetenskaplig teori och metod. Studierna syftar till att utbilda socionomer med de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som behövs för att arbeta inom det sociala arbetets praktikfält. Begrepp som människa, välbefinnande, social välfärd, hjälp och stöd, samt livssammanhang är centrala i utbildningen och en helhetssyn på människan betonas. Arbetsuppgifter I anställningen ingår undervisning, examination, forskning och administration. Undervisningen är främst förlagd till grund- och avancerad nivå men undervisning på forskarnivå samt uppdragsutbildningar kan förekomma. Till undervisning räknas kursansvar, kursadministration och kursutveckling samt handledning. Inriktning på anställningen avser socialt arbete, med särskilt fokus på sociala perspektiv på äldre och åldrande och/eller missbruk och beroende. Undervisningen kommer även att omfatta andra moment inom institutionens utbildningsområden på grund- och avancerad nivå utifrån sökandes kompetens och institutionens behov. Till arbetsuppgifterna hör också att aktivt ansöka om externa forskningsmedel och att följa utvecklingen inom det egna ämnesområdet och den samhällsutveckling i övrigt som har betydelse för lärarens arbete vid universitetet och institutionen för socialt arbete. Innehavaren av lektoratet förväntas aktivt bidra till institutionens utveckling både gällande utbildning och forskning samt samverkan med det sociala arbetets fält. Behörighetskrav Behörig att anställas som universitetslektor är den som har avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskapliga kompetens, visat pedagogisk skicklighet, har förmåga att samarbeta och i övrigt uppfyller de krav på lämplighet som behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl. Det krävs att den pedagogiska skickligheten, den vetenskapliga kompetensen och yrkesskickligheten är relevant för anställningens ämnesinnehåll, socialt arbete med fokus på äldre/åldrande och/eller missbruk och beroende och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen. För behörighet krävs dokumenterad förmåga att undervisa på svenska och engelska. Ansökningsförfarande Fullständig ansökan ska inges via Uppsala universitets rekryteringssystem och omfatta: - Ansökningsbrev - Bilageförteckning - Curriculum Vitae - Redovisning av vetenskapliga meriter - Publikationsförteckning - Redovisning av pedagogiska meriter - Redovisning av övriga meriter - En tydlig redovisning av omfattningen av den sökandes undervisningserfarenhet, uttryckt i antal timmar - Vetenskapliga (max 10) och eventuella pedagogiska arbeten som åberopas - Lista med referenspersoner (namn, kontaktuppgifter, tidigare arbetsrelation) Instruktioner för utformning av ansökan finns i Samhällsvetenskapliga fakultetens kompletterande riktlinjer till universitetets anställningsordning (avsnitt 7a). https://www.regler.uu.se/dokument/?contentId=644748 OBS! Ansökan samt bilagor ska skickas in elektroniskt i rekryteringssystemet Varbi. Eventuellt åberopade publikationer som inte finns i elektroniskt format skickas i tre exemplar till Samhällsvetenskapliga fakulteten, Uppsala universitet, Box 256, 751 05 Uppsala. Märk försändelsen med dnr UFV-PA 2024/837. För ytterligare information se Anställningsordning för Uppsala universitet https://www.regler.uu.se/dokument/?contentId=92570&kategoriId=248 och avsnitt 2d i Samhällsvetenskapliga fakultetens kompletterande riktlinjer till universitetets anställningsordning. https://www.regler.uu.se/dokument/?contentId=644748 Om anställningen: Anställningen är tillsvidare. Omfattningen är heltid. Individuell lönesättning tillämpas. Tillträde 2024-10-01 eller enligt överenskommelse. Placeringsort: Uppsala. Tjänsteresor till Campus Gotland i Visby kan förekomma inom ramen för anställningen. Upplysningar om anställningen lämnas av: Prefekt Cecilia Wåhlstedt, mobil 070-347 17 25, e-post [email protected], samt studierektor Daniel Nilsson Ranta, tel. 018-471 51 77, e-post [email protected] Frågor om anställningsförfarandet kan ställas till: fakultetshandläggare Rasmus Lund, tel. 018-471 14 53, e-post [email protected] Välkommen med din ansökan senast 3 juni 2024. Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla 7 600 anställda och 53 000 studenter som med nyfikenhet och engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba inom Uppsala universitet https://uu.se/om-uu/jobba-hos-oss/ Anställningen kan komma att säkerhetsprövas. Vid säkerhetsprövning är en förutsättning för anställning att sökande blir godkänd. Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp. Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.

6 maj 2024
Sista ansökan:
3 juni 2024
Vikarierande universitetsadjunkt i evidensbasering

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori vid humanistiska fakulteten har omkring 120 anställda och en undervisningsvolym som omfattar cirka 350 helårsstudenter. Här pågår många stora nationella och internationella forskningsprojekt. Vi utbildar filosofer, logiker, lingvister, språkteknologer, vetenskapsteoretiker, filosofihistoriker, filologer och lärare i filosofi. Institutionen bedriver även forskarutbildning och utvecklingsarbete inom sina områden.   Ämnesbeskrivning  Evidensbasering som område har präglats av en mängd aktörer som har utformat metoder för att avgöra bästa tillgängliga kunskap och ibland även bästa sätt att införa evidensbaserade insatser. Masterutbildningen Evidensbasering: praktik, teori, kontext (H2EVI, 60/120 hp) är utformad för att ge kompetens i en mängd av dessa metoder och verktyg. Frågor av intresse inkluderar vad som menas med vetenskaplig kunskap och vilken betydelse expertis, standarder och olika former av professionella och andra praktiker har för kunskapsbildning i skärningspunkten mellan akademiska discipliner, myndigheter, organisationer och andra samhällsaktörer. Utbildningen stöder också studenterna i att med hjälp av vetenskapsteori problematisera användningen av dessa metoder och verktyg i olika sammanhang. Vetenskapsteori omfattar undervisning och forskning kring vetenskapens sociala, politiska, historiska och kulturella sammanhang, med teoretiska och metodologiska resurser som ofta hämtas från post-kuhnsk vetenskapsteori och forskningsfältet science and technology studies (STS).  Arbetsuppgifter  Arbetsuppgifterna för denna adjunktstjänst gäller undervisning på masterprogrammet Evidensbasering: praktik, teori, kontext (60/120 hp) speciellt på moment om kvantitativa och kvalitativa systematiska översikter i enlighet med erkända aktörers arbetssätt samt verksamhetsförbättring enligt modeller inom förbättringsvetenskapen. Den nya adjunkten ska inte bara upprätthålla, utan också förbättra programmets kvalitet över tid, för att göra det mer attraktivt för studenter. Adjunkten ska också bidra till att studenterna utvecklar en förståelse av vetenskapsteori inom området för evidensbaserad praktik. Undervisningen bedrivs huvudsakligen på distans, främst på svenska. Kurserna är schemalagda under höstterminen och anställningstiden är satt till 6 månader.   Behörighet  Behörighet för anställning som universitetsadjunkt regleras i Göteborgs universitets anställningsordning.  Behörig att anställas som universitetsadjunkt är den som dels visat pedagogisk skicklighet, dels genomgått högskoleutbildning på lägst avancerad nivå eller har motsvarande kompetens eller någon annan skicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen. Läs mer om bedömningsgrunderna i annonsen på www.gu.se/jobba-hos-oss/lediga-anstallningar Anställning  Anställningsform: Tidsbegränsad anställning, 2024-08-12 tom 2025-02-12. Omfattning: 50 % Placering: Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori, Göteborgs universitet Tillträde: 2024-08-12 Kontaktuppgifter för anställningen  För frågor om ämnet, arbetsinnehåll eller arbetsplatsen är du välkommen att kontakta utbildningssamordnare Andreas Ott: [email protected], 031–786 65 53 Har du frågor om ansökan, rekryteringsprocessen och anställningsvillkor är du välkommen att kontakta personalhandläggare Cecilia Groglopo: [email protected], 031 786 4570 Fackliga organisationer  Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande  Ansökan  Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen ”Ansök”. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Diarienumret skall framgå tydligt på inskickade publikationer. De publikationer som inte kan bifogas ansökan digitalt ska skickas till: Personalhandläggare, Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori, Göteborgs universitet, Box 200, 405 30 Göteborg. Ansökan ska vara inkommen senast: 2024-05-27     Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten. Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

6 maj 2024
Sista ansökan:
27 maj 2024
Forskare i barn- och ungdomsvetenskap

vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen. Sista ansökningsdag: 2024-05-27. Vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet arbetar omkring 130 medarbetare som bedriver undervisning och forskning inom barn- och ungdomsvetenskap, förskoledidaktik, barnkultur och fritidspedagogik. Ämne/ämnesbeskrivning Barn- och ungdomsvetenskap är ett tvärvetenskapligt ämne med inriktning mot barn och ungdomars levnadsvillkor och socialisation historiskt och i nutid. Barn och ungdomars kulturella kontexter, som familjen, förskolan, fritidshemmet och skolan, kamratgruppen, media och olika samhällsförhållanden är av intresse för institutionen. Fokus riktas särskilt mot barns och ungas perspektiv och sätt att förhandla och agera. Projektbeskrivning Vi söker en forskare till forskningsprojektet Dating Matters i Sverige: processutvärdering av implementering. Utvärderingen genomförs på uppdrag av Jämställdhetsmyndigheten. Dating Matters: Strategies to Promote Healthy Teen Relationships är en omfattande modell för att förebygga våld i ungas partnerrelationer. Modellen har utvecklats och utvärderats av Centers for Disease Control and Prevention (CDC, motsvarande Folkhälsomyndigheten i Sverige) i USA, och håller för närvarande på att översättas och kulturanpassas till svenska förhållanden. Dating Matters syftar till att främja beteenden som ger trygga relationer, förebygga våld i ungas partnerrelation innan det uppstår, och är inriktad på 11–14-åringar. Syftet med forskningsprojektet är tvåfaldigt: 1) Att processutvärdera anpassning och implementering av det amerikanska våldsförebyggande programmet Dating Matters i Sverige, samt 2) Att ge rekommendationer inför fortsatt implementering, process- och effektutvärdering, efter projekttidens slut. Arbetsuppgifter Du förväntas samarbeta med de andra forskarna i projektet kring fältarbete och analysarbete, samt bedriva egen forskning inom ramen för projektet. Du kommer att genomföra merparten av datainsamlingen för utvärderingen, genom kvalitativa intervjuer individuellt och i grupp, samt videoetnografi. Deltagande i avstämningsmöten med Jämställdhetsmyndigheten, samt att ge muntliga presentationer av preliminära resultat ingår också i arbetsuppgifterna. Behörighetskrav En forskare anställs i huvudsak för forskning och ska ha avlagt doktorsexamen eller har en utländsk examen som bedöms motsvara doktorsexamen. Bedömningsgrunder Vid tillsättningen kommer särskild vikt att fästas vid vetenskaplig skicklighet. Stor vikt fästs också vid personlig lämplighet, relevanta arbetslivserfarenheter och samarbetsförmåga. Du förväntas kunna planera ditt arbete självständigt och att anta ett problemlösande förhållningssätt. Andra egenskaper som värderas är noggrannhet och god kommunikationsförmåga i tal och skrift. Doktorsexamen i barn- och ungdomsvetenskap, samt erfarenhet av undervisning inom denna disciplin, alternativt dokumenterad annan relevant erfarenhet av forskning och undervisning om barn och unga är meriterande. Erfarenhet av videoetnografi är meriterande. Det är viktigt att den sökande har kompetens att tala med unga om känsliga frågor som rör sexualitet och våld. Erfarenhet av att inom ramen för sin profession som kurator, socionom eller terapeut ha genomfört stödsamtal, behandlande eller utredande samtal om sådana frågor är därför meriterande. Flytande svenska samt mycket goda kunskaper i engelska är ett krav. Ytterligare krav för denna anställning är erfarenhet av att ha genomfört och analyserat kvalitativa intervjuer med ungdomar eller unga vuxna. Anställningsvillkor Anställningen avser heltid och är tidsbegränsad till längst 11 månader. Tillträde 2024-09-01 eller enligt överenskommelse. Stockholms universitet strävar efter att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Kontakt För närmare information om projektet, kontakta projektledare, docent Linnéa Bruno, [email protected]. Upplysningar om anställningen lämnas av föreståndare för avdelningen för barn- och ungdomsvetenskap, docent Danielle Ekman Ladru, [email protected]. Fackliga företrädare Ingrid Lander (Saco-S), tfn 0708-16 26 64, [email protected], Alejandra Pizarro Carrasco (Fackförbundet ST/OFR), tfn 08-16 34 89, [email protected], samt [email protected] (SEKO). Ansökan Du söker anställningen via Stockholms universitets rekryteringssystem. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. När du ansöker ber vi dig att fylla i följande uppgifter • dina kontakt- och personuppgifter • din högsta examen • dina språkkunskaper • kontaktinformation för 2–3 referenspersoner och att bifoga följande dokument • personligt brev • CV – examina och övriga utbildningar, arbetslivserfarenhet och publikationsförteckning • kopia av bevis på doktorsexamen • eventuella rekommendationsbrev (max 3 filer) • egna publikationer som du önskar åberopa (max 3 filer). Anvisningar för sökande finns på webbsidan: att söka en anställning. Välkommen med din ansökan! Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

6 maj 2024
Sista ansökan:
27 maj 2024
Lektor i sång med inriktning tidig musik

Kungl. Musikhögskolan i Stockholm, KMH, är Sveriges enda fristående högskola inom musikområdet. Vi utbildar studenter på högsta internationella nivå i olika musikgenrer, dirigering, komposition, musik- och medieproduktion samt inom olika lärarutbildningar med inriktning mot musik. KMH bedriver även forskning och forskarutbildning i musik och musikpedagogik, och deltar i omfattande konstnärliga och pedagogiska forsknings- och utvecklingsprojekt i Sverige och internationellt.KMH ledigförklarar härmed en anställning som Lektor i sång med inriktning tidig musik till Akademin för Klassisk musik, komposition, dirigering och musikteori. Tillträde: ht 2024 eller enligt överenskommelse. Anställningen är på 5 år på konstnärlig grund (med möjlighet att förlängas upp till 10 år) och omfattar 20 %. Beskrivning av ämnesområdet Ämnesområdet sång med inriktning tidig musik, omfattar den sångliga färdigheten väl förankrad i historiskt informerad uppförandepraxis. Det gäller såväl den tekniska som gestaltningsmässiga färdigheten. Ämnesområdet rymmer även solo-, ensemble- och operarepertoar från medeltid till klassicism. Arbetsuppgifter • undervisa och handleda studenter i sång på såväl grundläggande som på avancerad nivå. • aktivt delta och bidra till konstnärlig och pedagogisk utveckling inom ämnesområdet. • aktivt delta i akademins inre arbete som kollegiala möten, utvecklingsarbeten, projekt, examinationer, antagningsprov, samt möten som beslutas av rektor. • aktivt initiera och delta i externa projekt och samarbeten. • aktivt medverka till en god arbetsmiljö. • samverka inom KMH och med det omgivande samhället, inklusive information om utbildning, forskning och utvecklingsarbete. • vid behov uppdrag av administrativ art på akademinivå.   Behörighetskrav och övriga krav Behörig att anställas som lektor inom konstnärlig verksamhet är den som dels har visat pedagogisk skicklighet, dels antingen har avlagt konstnärlig doktorsexamen eller har visat konstnärlig skicklighet eller har någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen. (4 kap. 4 § högskoleförordningen). Enligt KMH:s anställningsordning gäller att konstnärlig skicklighet ska ha visats genom konstnärlig utövning på minst nationellt hög nivå samt förmåga att utveckla och leda konstnärlig verksamhet av hög kvalitet. Behörigheten avseende den pedagogiska skickligheten ska ha visats genom vitsordad och väldokumenterad undervisning och/eller handledning såväl på grundnivå som på avancerad nivå samt förmåga att utveckla, leda och genomföra utbildning av hög kvalitet.   För att kunna utföra arbetsuppgifterna för denna anställning krävs dessutom att den sökande har: • relevant konstnärlig högskoleexamen, lägst masterexamen eller motsvarande. • dokumenterad professionell verksamhet som musiker på hög nationell nivå. • dokumenterad erfarenhet av undervisning inom ämnesområdet på adekvat nivå. • pedagogisk kompetens att strukturera kunskapsinnehållet högskolemässigt och förmåga att engagera och inspirera studenter till reflektion och självständighet i det egna lärandet. • god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska. • administrativ skicklighet Personliga egenskaper • god analytisk kompetens och organisatorisk förmåga. • god förmåga att samarbeta inom den egna ämnesområdesgruppen, inom övriga lärosätet samt externt mot det omgivande samhället. Bedömningsgrunder Som bedömningsgrunder vid anställning av en lektor ska graden av sådan skicklighet som är ett krav för behörighet för anställning gälla. Den pedagogiska skickligheten och den konstnärliga skickligheten ska i denna anställning viktas lika Dessutom ska följande bedömningsgrunder gälla: • graden av konstnärlig skicklighet, visad genom dokumenterad konstnärlig utövning på nationellt hög nivå • graden av pedagogisk skicklighet, genom att ha utvecklat, lett och genomfört utbildning av hög kvalitet på grundnivå och avancerad nivå. • graden av pedagogisk kompetens att strukturera kunskapsinnehållet högskolemässigt och förmåga att engagera och inspirera studenter till reflektion och självständighet i det egna lärandet • graden av administrativ och annan skicklighet av betydelse för arbetet. • graden av förmågan att samarbeta inom den egna ämnesområdesgruppen, inom övriga lärosätet samt externt mot det omgivande samhället. • graden personlig förmåga i övrigt som är av betydelse för att fullgöra arbetsuppgifterna väl, så som analytisk kompetens och organisatorisk förmåga.   KMH kommer i denna rekrytering främst att beakta den som efter en kvalitativ helhetsbedömning av kompetens och skicklighet bedöms ha de bästa förutsättningarna att genomföra och utveckla aktuella arbetsuppgifter och bidra till en positiv utveckling av verksamheten.   Jämlikhets- och jämställdhetsöverväganden KMH strävar vid rekrytering av lärare att vara en arbetsplats som attraherar, rekryterar, bibehåller och utvecklar anställda oberoende av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, funktionsnedsättning, trosuppfatting, sexuell läggning eller ålder. Vad gäller jämställdhet, ska i högskolornas verksamhet jämställdhet mellan kvinnor och män alltid iakttas och främjas (1 kap. 5 § HL). Som framgår av 3 kap. 7 § diskrimineringslagen ska arbetsgivaren vidta aktiva åtgärder bl.a. för att få en jämn könsfördelning. Ytterligare information Kontakta akademichefen vid Akademin för Klassisk musik, komposition, dirigering och musikteori, Anna Maria Koziomtzis, e-post: [email protected]. Facklig information: Karl Asp (SACO-S) e-post: [email protected], Marcus Lindh (ST) e-post: [email protected]    Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 27 maj 2024. Märk din ansökan med dnr 24/194     . Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem ReachMee. Bifoga styrkt meritförteckning, kortfattad beskrivning av din egen verksamhet, samt övriga handlingar du vill åberopa. Ansökningarna kommer i ett första led att bedömas av sakkunniga som utses av KMH. Det är därför av stor vikt att du bilägger underlag som styrker såväl din behörighet som din pedagogiska och konstnärliga skicklighet. Klingande exempel bifogas som i form av länkar och mp3-filer.  Tillåtna dokument är: *.doc *.docx *.rtf *.ppt *.pptx *.xls *.xlsx *.pdf *.jpg *.gif

6 maj 2024
Sista ansökan:
27 maj 2024