Fortifikationsverket söker en verksamhetscontroller med inriktning Ekonomi och IT. Tjänsten är inom IT-enheten som är en enhet under stor tillväxt. Vill du jobba med ett gäng som har kul tillsammans och som har stora möjligheter att skapa sin framtid? Då ska du söka denna tjänst! Fortifikationsverket äger, utvecklar och förvaltar försvarsfastigheter. Hos oss bidrar du till något av det viktigaste vi har – ett tryggt och fritt Sverige. Din vardag - bidra till Sveriges försvarsförmåga IT-enheten består idag av ca 40 personer, och planerar för utökning under 2025. Vi arbetar med såväl vanliga IT-miljöer som med säkerhetsskyddsklassade IT-miljöer. IT-området växer i takt med Fortifikationsverkets verksamhet och stöttar med nya tekniker och fokus på information, digitalisering och säkerhet. IT-enheten ska förflytta sig från att ha arbetat intensivt med drift, support och förvaltning till att gå mot samverkan och fokusera mer på värdeskapande initiativ, applikationer, verksamhetsutveckling och tillgodose höga krav på säkerhet. I rollen som verksamhetscontroller är du ansvarig för analys och uppföljning av IT-kostnader inom myndigheten samt är delaktig i prognos- och budgetarbetet. Du kommer att stödja IT-organisationen med att följa upp IT-drivna investeringar och projekt. I rollen kommer du kontinuerligt arbeta med förbättrings- och utvecklingsarbete för ökad effektivitet och tydlighet Du arbetar proaktivt och i nära samarbete med kravställare och användare både internt inom IT-enheten och i övriga verksamheten. Det ingår även resor i tjänsten, som går att planera. Vad erbjuder du oss? Vi söker dig som har lägst avslutad gymnasieutbildning. Du har flerårig, aktuell och relevant kunskap och erfarenhet av ekonomistyrning och redovisning. Du har även god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift samt goda kunskaper i administrativa stödsystem, ekonomisystem och Officeprogrammen. Det är krav på B körkort. Det är meriterande om du har arbetat med ekonomiska frågor inom IT och har du erfarenhet av ekonomistyrning från offentlig verksamhet är det ett plus. Dina personliga egenskaper är mycket viktiga för oss och vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet där en viktig del är att du är säkerhetsmedveten. Rollen kräver att du är analytisk och hittar lösningar samt arbetar prestigelöst. Du är duktig på att arbeta enligt en tydlig process och du slutför det som påbörjats och håller deadlines. Du behöver också lösa problem och ser samband i komplex information eller miljö. Du är duktig på att driva igenom det du tror på. Vi söker dig som vill vara med på vår förändringsresa och gillar att utveckla och vara med och påverka i din vardag! Vad erbjuder vi dig? Tillsammans med ca 1200 kollegor på Fortifikationsverket runt om i landet jobbar du med ett unikt fastighetsbestånd för att stärka totalförsvaret i Sverige. Vi är stolta över det samhällsviktiga uppdrag vi har där vi genom att äga, utveckla och förvalta fastigheter för totalförsvaret bidrar till ett tryggt och fritt Sverige. Våra arbetsuppgifter är omväxlande, spännande och utmanande och kräver sin kompetens. Vi arbetar med basen i den statliga värdegrunden och vi eftersträvar jämn könsfördelning. Lika rättigheter och möjligheter är viktigt för oss. Här får du goda möjligheter till kompetensutveckling och vi jobbar för att du ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Om anställningen Tjänsten är en tillsvidareanställning med möjlighet till provanställning. Svenskt medborgarskap är ett krav, eftersom anställningar vid Fortifikationsverket är säkerhetsklassade. Det innebär att säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Vi välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter; har du skyddade personuppgifter kontaktar du den rekryteringsspecialist som finns namngiven så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Som tillsvidareanställd kommer du att krigsplaceras. Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 10 augusti 2025. Vid ansökan kommer dina personuppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Frågor kring tjänsten? Välkommen att kontakta IT-chef Ellenor Rör Axelsson 010- 44 44 407, biträdande IT-chef Mikael Dahlberg 010-44 44 118, eller rekryteringsspecialist Fredrik Dyrvik 010- 44 45 647. Det går även bra att kontakta våra fackliga representanter: Eric Bergman, Ledarna, Tommy Eriksson, SEKO, Karin Alm, SACO, de nås via vår växel, tfn 010-44 44 000. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.
I Region Kronoberg är vi 6500 personer som jobbar för kronobergarnas bästa – varje dag! Vi ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur i länet. Vårt mål är att våra medarbetare ska trivas, växa i sin yrkesroll och kunna påverka sin arbetsvardag. Välkommen till Regionservice! Vi har som uppdrag att leverera pålitliga tjänster och kritisk infrastruktur inom service- och försörjningsområdena till alla verksamheter inom Region Kronoberg. Hos oss arbetar cirka 400 medarbetare och vi omsluter ca 500 miljoner kronor. Regionservice medarbetare tillhandahåller säkra och välskötta fastigheter, välstädade lokaler, goda och näringsriktiga måltider, interna och externa transporter och administrativ service åt Region Kronoberg. Tillsammans bidrar vi med en produktiv och kundorienterad verksamhet med hög kompetens och stort engagemang. Vårt mål är att våra medarbetare ska trivas, växa i sin yrkesroll och kunna påverka sin arbetsvardag. Tillsammans arbetar vi för att nå visionen "Ett gott liv i ett livskraftigt län". Nu söker vi en controller till vår ekonomifunktion. Är du en analytisk och initiativrik ekonom som brinner för att skapa värde och bygga starka relationer? Då kan detta vara rollen för dig! Vi planerar att ha intervjuer 8 och 11 augusti. ARBETSUPPGIFTER I din roll som controller arbetar du verksamhetsnära och främst som stöd till verksamhets- och avdelningschefer i styrningen mot uppsatta mål. I arbetet ingår uppgifter kring budget och verksamhetsplanering, resultatuppföljning och analys. Du är en avgörande länk i verksamhetens ekonomistyrning och spelar en viktig roll i att driva och utveckla verksamheten framåt. Genom att kombinera ekonomisk expertis med strategiskt tänkande bidrar du till att optimera verksamhetens resultat och säkerställa en hållbar ekonomisk utveckling. Regionservice befinner sig i en spännande utvecklingsfas, och vi ser dig som en nyckelaktör i utvecklingsarbetet i vår verksamhet. Du bör ha engagemang för att påverka och utveckla, men även en ödmjuk och öppen inställning till att jobba i ett team. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en universitets- eller högskoleexamen på minst kandidatnivå, gärna med inriktning mot ekonomi eller motsvarande utbildning. Du har arbetat med ekonomisk uppföljning, fastighetsekonomi och budgetarbete. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet från arbete i offentlig sektor. Som person har du förmågan att balansera mellan att vara stödjande och styrande. På ett pedagogiskt sätt kan du presentera och förklara komplexa ekonomiska frågor. Du ser möjligheter och för dig är det naturligt att på ett lösningsorienterat sätt ta initiativ till utveckling av processer och rutiner. Med ett strukturerat arbetssätt och en analytisk förmåga kan du balansera mellan det operativa och strategiska arbetet. Då du kommer att ha många kontakter i ditt arbete, ser vi att det viktigt att du kan inge förtroende och vårda relationer. För att underlätta behandlingen av din ansökan, vänligen: - Bifoga ett detaljerat CV - Inkludera relevanta betyg, intyg och eventuell legitimation för den tjänst du söker ÖVRIGT Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Informationen du anger kan komma att lämnas ut avseende regler för allmän handling enligt offentlighetsprincipen och dina uppgifter behandlas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Kontakta ansvarig rekryterare hos Region Kronoberg vid skyddad identitet för vidare information om hur du ansöker och hantering av dina personuppgifter. Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.
Som projektcontroller på Fortifikationsverket får du chansen att arbeta med ett brett och unikt fastighetsbestånd. Är du intresserad av en roll där du arbetar nära kollegor i projektstaben och stöttar avdelningens chefer med ekonomiska frågor? Sök tjänsten redan idag! Vi äger, utvecklar och förvaltar fastigheter för totalförsvaret. Vårt huvuduppdrag är att bidra till ökad försvarsförmåga – för ett tryggt och fritt Sverige. Projektavdelningen på Fortifikationsverket ansvarar för myndighetens byggprojekt. Den här tjänsten är placerad i projektstaben. Staben fungerar som ett stöd till avdelningschefen och arbetar med att styra, planera och följa upp avdelningens arbete. Projektstaben ansvarar bland annat för budget, prognoser, uppföljning, utbildning och utveckling av ledningssystemet. Staben leds av en stabschef och består av projektadministratörer, verksamhetssamordnare, verksamhetsutvecklare och projektcontrollers. Om tjänsten Projektavdelningen är en växande avdelning och söker nu dig som är intresserad av att vara med och vägleda avdelningen i komplexa redovisningsfrågor. Du kommer att agera stöd åt avdelningens chefer i prognos- och budgetarbete samt säkerställa kvalitet på budget och prognoser på avdelningsnivå. Arbetsuppgifterna innebär även att planera och styra avdelningens tidplaner, till exempel i samband med prognoser och budgetarbete. Det ingår att följa upp både byggprojekt och avdelningens ekonomiska resultat inklusive nyckeltal. En viktig del av rollen är att utveckla och implementera anpassade arbetssätt för avdelningen i den tillväxt vi befinner oss i samt samordnar avdelningens behov av utveckling och underhåll i rapporteringssystem. Du kommer även att ta fram månadsrapporter till ledningsgruppen samt att göra analyser som stödjer beslutsfattande. I tjänsten ingår kontakter med myndighetens finansavdelning och du deltar även i myndighetens controllernätverk för att hantera frågor som rör flera avdelningar. Kvalifikationer För att vara aktuell för tjänsten har du högskole- eller universitetsutbildning med ekonomisk inriktning eller annan utbildning som av arbetsgivaren anses likvärdig. Utöver ovan nämnda utbildningskrav har du flera års arbetslivserfarenhet som controller eller liknande roll samt goda kunskaper i ekonomisystem och Excel. Du har mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift samt en god administrativ förmåga. Körkort klass B är ett krav. Det är meriterande om du har erfarenhet av kvalificerat ekonomiskt arbete från en statlig organisation och/eller försvarssektorn men även fastighets- och/eller byggbranschen. Det är även till din fördel om du har erfarenhet från arbete i ekonomisystemet Unit 4 ERP (Agresso) samt verksamhets- och myndighetsstyrning. Kännedom om den statliga budgetprocessen och dess olika steg är även det meriterande. Dina personliga egenskaper är viktiga för oss, för att lyckas i rollen är du strukturerad och håller dig à jour inom din profession. Du har lätt för att få fram dina åsikter och är analytisk. Vad erbjuder vi dig? Tillsammans med cirka 1200 kollegor på Fortifikationsverket runt om i landet jobbar du med ett unikt fastighetsbestånd för att stärka totalförsvaret i Sverige. Vi är stolta över det samhällsviktiga uppdrag vi har där vi bygger, förvaltar, driftar och utvecklar avancerad teknologi i samhällsviktiga byggnader. Våra arbetsuppgifter är omväxlande, spännande och utmanande och kräver sin kompetens. Vi arbetar enligt den statliga värdegrunden och dess principer och vi eftersträvar jämn könsfördelning. Lika rättigheter och möjligheter är viktigt för oss. Här får du goda möjligheter till kompetensutveckling och ta del av bra förmåner. Vi jobbar också för att du ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Om anställningen Tjänsten är en tillsvidareanställning. Svenskt medborgarskap är ett krav, eftersom anställningar vid Fortifikationsverket är säkerhetsklassade. Det innebär att säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Vi välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter, har du skyddade personuppgifter kontaktar du den rekryteringsspecialist som finns namngiven så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Som tillsvidareanställd kommer du att krigsplaceras. Välkommen att skicka in din ansökan med cv och personligt brev senast 3 augusti 2025, intervjuer kommer att genomföras 20-22 augusti. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska. Vid ansökan kommer dina personuppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Frågor kring tjänsten? Välkommen att kontakta rekryterande stabschef Rebecka Westerberg 010-44 44 449 eller rekryteringsspecialist Malin von Zweigbergk, 010-44 45 675. Det går även bra att kontakta våra fackliga representanter: Eric Bergman, Ledarna, Tommy Eriksson, SEKO, Karin Alm, SACO, de nås via vår växel, tfn 010-44 44 000. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.
Om tjänsten Nu söker vi en Project controller till Vattenfall i Stockholm. Som investerings/projekt controller har du en viktig roll inom Vattenfalls Real Estate & Facility Management Nordic (REFM Nordic) projekt organisation. Din roll är bred och fungerar som stödjande och drivande i organisationen. Du kommer att vara med i planering och framtagande av beslutsunderlag för enskilda projekt, men även delta i arbetet med att planera och prioritera projektportföljen på ett övergripande plan. Du ansvarar för budget-, prognos-, månadsrapportering och analys utifrån ett investeringsperspektiv. Du bidrar till utveckling och upprätthållande av en kvalitetssäkrad projektprocess samt utveckling av analys- och kalkylverktyg och framtagande av relevanta nyckeltal för uppföljning av planerade och genomförda projekt och investeringar. I arbetsuppgifterna ingår även att skriva beslutsunderlag. Initialt belyses dock vikten av prioritera och koordinera Vattenfalls systemverktyg för ekonomisk uppföljning och skapa fungerande processer. Controllergruppen inom REFM Nordic Business support består idag av 3 personer där Vattenfall nu utökar med ytterligare en controller med fokus på investering och projekt uppföljning. Din roll i controller gruppen blir därmed att du har det samordnande ansvaret för investeringsrapporteringen. Uppdragsperiod och omfattning: Tjänsten som Project Controller är ett konsultuppdrag på heltid med start 2025-08-11 och beräknas pågå till och med 2025-12-31. Arbetsplatsen är i första hand Vattenfalls huvudkontor i Solna, men möjlighet till delvis distansarbete finns. Resor kommer även att förekomma framförallt inom Sverige. Krav för tjänsten: • Utbildning som civilekonom eller annan relevant universitets- eller högskoleutbildning med ekonomisk inriktning • Minst fem års arbetslivserfarenhet med liknande arbetsuppgifter eller har förvärvat motsvarande kunskaper på annat sätt. • Erfarenhet av fastighet-, bygg- och investeringsekonomi • Erfarenhet från uppföljning av investeringsprojekt • God kunskap om redovisning samt fastighetsmoms • Kunskap om ekonomisystem i stora organisationer (ex. SAP som analyseras vidare i Excel och PBI) • Erfarenhet av att hantera stora mängder information • Intresse för att utveckla rapporter för effektiv och kvalitativ uppföljning. För att vi ska ha möjlighet att ta dig vidare i processen behöver du tydligt redogjort i ditt CV att samtliga ovan krav är uppfyllda. Ange vilket/vilka uppdrag som påvisar efterfrågad erfarenhet. Tidsperiod ska anges i år och månad ÅÅ-MM samt om det varit en heltid eller en deltidsanställning. Om dig Dina personliga egenskaper är viktiga för att du ska trivas hos Vattenfall. För att lyckas i rollen ser vi att du är nyfiken och intresserad av utvecklingsarbete. Du är självgående, serviceinriktad och trygg i din roll och drivs av att leverera med kvalitet. I rollen ingår många kontaktytor både internt och externt och därför ser Vattenfall att du behöver vara duktig på att bygga nätverk och samarbeta. För att säkerställa en kompetensbaserad rekrytering använder vi oss i denna process av arbetspsykologiska tester. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Urvalet sker löpande och sista ansökningsdag är 2025-07-10. Kontaktuppgifter Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare: Maja Nyström via Adecco´s växel 010 – 173 73 00 eller e-post: [email protected] Har du frågor angående registrering, var god kontakta supporten via [email protected] Välkommen med din ansökan!
Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna. Här finns unika naturupplevelser, en levande historia, ett dynamiskt kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Vi har också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt. I Ystads kommun är vi cirka 2900 engagerade medarbetare som bidrar och gör skillnad. Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare, företag, organisationer och besökare, nu och i framtiden. För oss är ledarskapet viktigt, därför utbildas alla chefer i utvecklande ledarskap. Vi erbjuder dig en trygg anställning där du gör en meningsfull insats i samhället. Här hittar du även många karriärmöjligheter i en organisation som ständigt utvecklas. Vi står stadigt på vår värdegrund som är - Bättre Tillsammans, som kännetecknas av mod, tillit, delaktighet och professionalitet. Kommunledningsförvaltningen är kommunstyrelsens förvaltning. Här jobbar cirka 100 medarbetare inom ekonomi och inköp, kommunikation, IT, kansli, näringsliv, turism, HR och lön, växel, säkerhet och juridik. Enheten för Budget- och analys som är en del av Avdelningen för Ekonomi och finans kommer under hösten att förstärka med en controller på deltid. Vår controller som arbetar mot Ystad Gymnasium behöver en avlastning och vi skapar därför möjlighet för dig som vill prova på arbetet som controller inom kommun eller av andra anledningar vill arbeta deltid i ett tidsbegränsat uppdrag. Som det ser ut nu är behovet fram till årsskiftet men det är inte osannolikt att behovet ligger kvar under inledningen av 2026. Arbetstiden kan förläggas flexibelt för att möjliggöra att tjänsten går att kombinera med studier eller en annan kompletterande tjänst. Du kommer att mötas av en arbetsplats som stävar mot att en omställning till ett datadrivet och digitalt arbetssätt. Där vi med en välavvägd mix av erfarenhet, nyfikenhet och mod utmanar oss själv och de kommunala verksamheterna för att skapa nytta för medborgarna med de resurser som står till förfogande. Vi ser gärna en sökande som antingen har erfarenhet av att arbeta med ekonomi och uppföljning inom skola, eller utbildning inom ekonomi. Eller som vill utvecklas och prova på att arbeta inom kommunal verksamhet. Kanske att du nyligen tog studenten från just Ystad Gymnasium. Eftersom vi genomför rekryteringen under sommaren vill vi göra dig som söker beredd på att det kan vara lite längre hanteringstider, urval bland de sökande kan komma att göras löpande under ansökningstiden. ARBETSUPPGIFTER Arbetsuppgifterna kommer bestå i att göra avstämningar, bokningar och omföringar som säkerställer att vi får god verksamhetsstyrning. Du kommer att arbeta tillsammans med en erfaren Controller som säkerställer kvalitén i det gemensamma arbetet. KVALIFIKATIONER Du ska ha minst en gymnasieutbildning inom ekonomi och gärna en viss praktiskt erfarenhet av att arbeta med bokföring eller redovisning. Egenskaper du ska ha är att du är noggrann, har siffersinne samt hög kapacitet för att fånga upp samband och strukturer. Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper som drivkraft, intresse och samarbetsförmåga. ÖVRIGT Medarbetare sökes under förutsättningen att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt. Innan en eventuell anställning kommer vi att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Alla medarbetare ska erbjudas förutsättningar till en god hälsa, därför arbetar vi aktivt med vår arbetsmiljö. Vi erbjuder friskvård och en rökfri arbetstid. I samband med denna rekrytering undanber vi oss kontakter från rekryteringsföretag och andra annonsörer. Observera även att vi endast tar emot ansökningar via Visma Recruit och således inte via e-post eller via andra kontaktvägar. Har du frågor om tjänsten vänligen kontakta angiven kontaktperson.
Åt vår kund söker vi en Controller Uppdragsbeskrivning I ditt uppdrag som controller hos kunden ansvarar du för att stödja chefer i olika ekonomiska processer såsom budgetering, prognostisering, uppföljning, bokslut och analyser. Du ska ha en helhetsbild av ekonomifrågor och arbeta med fokus på verksamheternas behov. Du har ett nära samarbete med controllers, chefer och rektorer för att säkerställa att ekonomiska beslut och åtgärder är välinformerade och strategiska. Redovisningsuppgifter kan även ingå i detta uppdrag, så som balanskontoavstämning, kontering av fakturor, uppbokningar m.m. Du kommer att tillämpa din breda kompetens inom ekonomi för att agera som rådgivare och framställa relevanta underlag för chefer vid strategiska analyser. En viktig del av ditt arbete är att aktivt delta i planerings- och analysprocessen för verksamheten, samt att kommunicera ekonomisk uppföljning på ett tydligt och begripligt sätt för personer utan ekonomisk bakgrund. Din roll kräver därmed både god analytisk förmåga och kommunikationsfärdigheter. Obligatoriska krav Högskoleexamen inom ekonomi Några års erfarenhet av arbete inom controlleruppdraget. Meriterande krav Erfarenhet av ekonomisystemet Raindance Erfarenhet från kommunal verksamhet och inom barn- och utbildningsfrågor Goda kunskaper i Excel och erfarenhet av att arbeta med digitala beslutsstödsystem. Din ansökan Låter rollen intressant och passande? Ansök i så fall omgående för vi intervjuar löpande och rollen kan tillsättas innan sista ansökningsdatum. Vi kan enbart ta emot och bearbeta din ansökan genom att du registrerar ditt CV i vår portal. Med avseende på GDPR kan vi ej ta emot ansökningar via e-post. Varmt välkommen med din ansökan! Uppdraget är en del av Quest Consulting personaluthyrning. Om oss Quest Consulting är ett auktoriserat konsultbolag med kollektivavtal, försäkringar, friskvård och tjänstepension. Vi är specialiserade inom IT, Teknik, HR, Administration och Ekonomi. Vår målsättning är att vara din personliga samarbetspartner och just därför är det så viktigt för oss att arbeta efter våra kärnvärden där våra ledord är att vara Personliga, Nyskapande och Professionella.
Är du en driven och analytisk controller som vill arbeta med kommunövergripande processer och bidra till utveckling? Trivs du med ansvar, variation och möjligheten att påverka? Då är det här tjänsten för dig! Vi söker en engagerad och lösningsfokuserad controller till vår centrala ekonomifunktion. Ta chansen att bli en del av vårt engagerade och kompetenta team. Det här erbjuder vi Som controller hos oss kommer du att ha en central roll inom Hässleholms kommuns ekonomistyrning och vara med och utveckla framtidens ekonomiska processer. En viktig del av arbetet innebär att operativt arbeta med månadsuppföljning, bokslut, delårsrapport, årsredovisning samt statistikrapportering. Du erbjuds en varierad tjänst med stort ansvar och frihet att påverka både verksamheten och dina egna arbetsuppgifter. Du ansvarar för att analysera och sammanställa ekonomiska underlag som ger ett tydligt beslutsstöd till kommunledningen. Genom att stödja samtliga förvaltningar i ekonomiska frågor bidrar du till att skapa en helhetssyn på kommunens ekonomi. Vidare arbetar du med att säkerställa att kommunens ekonomiska processer är effektiva, kvalitetssäkrade och i linje med gällande lagstiftning och andra styrdokument. Du kommer också att arbeta aktivt med att identifiera förbättringsmöjligheter och delta i förändringsarbete som stärker kommunens ekonomistyrning. Ekonomiarbetet styrs av kommunens centralt beslutade tidsramar, vilket innebär att arbetet kan vara mer intensivt under vissa perioder, som vid uppföljnings- och bokslutsarbete. Vi arbetar i moderna IT-system, där Office 365 och Unit4 är centrala verktyg, och strävar efter att ligga i framkant inom digitalisering. Arbetet utgår från ett koncernperspektiv med fokus på kvalitet, service och utveckling. Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100% med tillträde enligt överenskommelse. Som arbetsgivare erbjuder vi en stimulerande miljö där samarbete, kvalitet och utveckling står i centrum. Din arbetsplats är Stadshuset i centrala Hässleholm, nära både tåg- och bussförbindelser, med möjlighet till visst distansarbete. Hässleholms kommun strävar efter att skapa de bästa förutsättningarna för ett hållbart arbetsliv där du som medarbetare trivs, mår bra och känner arbetsglädje. Vi erbjuder också attraktiva förmåner, exempelvis friskvårdsbidrag och möjlighet att byta semesterdagstillägg mot extra lediga dagar. Vem är du Vi söker dig som har en högskole- eller universitetsutbildning inom ekonomi, minst på kandidatnivå. Du har flera års erfarenhet av kvalificerat arbete som controller eller ekonom, då rollen innebär både strategiskt och operativt arbete i en stor organisation. Du har arbetat inom politiskt styrd verksamhet och har god förståelse för de särskilda förutsättningar och processer som styr en sådan verksamhet. Du har även erfarenhet av förändringsarbete och utveckling av ekonomiska processer. Du är analytisk, lösningsfokuserad och van att arbeta med olika IT-system, med kunskaper i Office 365 och Unit4. Du håller dig även uppdaterad inom ekonomi- och redovisningsområdet. Som person är du strukturerad, självgående och har ett strategiskt tänkande med förmågan att se helheten. Du trivs i en roll där du får lösa problem, identifiera förbättringsmöjligheter och kommunicera lösningar tydligt, både muntligt och skriftligt. Med din erfarenhet ser du genomförbara och effektiva lösningar i vardagen och drivs av möjligheten att utveckla arbetsuppgifter och rutiner. För att lyckas i rollen är det också viktigt att du är handlingskraftig och resultatorienterad. Du delar de värderingar och det förhållningssätt som beskrivs i vår medarbetar- och ledarpolicy: Hässleholms kommuns medarbetar- och ledarpolicy. Övrigt Intervjuer är inplanerade i vecka 32. För dig med skyddade personuppgifter hänvisar vi till rekryterande chef för vidare information kring hur du ansöker. Om oss Kommunledningsförvaltningen ansvarar för kommunövergripande utvecklingsfrågor och gemensamma funktioner inom strategisk samhällsutveckling, ekonomi, HR, kansli, kommunikation, IT och räddningstjänst samt ärendehantering till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Ekonomiavdelningen ansvarar för kommunens ekonomiska planering, redovisning, uppföljning, upphandling samt verksamhetsutveckling inom området. Hässleholms kommun är en viktig knutpunkt i Sverige. Här möts människor för att leva, uppleva, arbeta och lära i en kommun präglad av nyfikenhet och utveckling. Våra medarbetare skapar kvalitet som syns, visar respekt för individen och sätter invånaren i fokus. Välkommen att bli en av oss!
Om tjänsten Höganäs Energi söker en engagerad Controller med fokus på inköp. Vill du vara med och utveckla ekonomifunktionen i ett framtidsinriktat energibolag? Är du analytisk, nyfiken och gillar att skapa struktur och utveckling? Då kan det här vara tjänsten för dig! Som controller på Höganäs Energi får du en bred tjänst med möjlighet att arbeta både strategiskt och operativt inom flera viktiga områden. Du kommer att ha ett särskilt fokus på inköp, upphandling och kostnadsanalys samtidigt som du är behjälplig inom andra områden som t ex bokslutsarbete. I tjänsten finns även goda möjligheter till fortbildning och utveckling. Du tillhör ekonomiavdelningen med 5 medarbetare och du rapporterar till ekonomichefen. Dina arbetsuppgifter i huvudsak • Säkerställa att upphandlingar sker korrekt, effektivt och enligt gällande regelverk • Stötta verksamheten i frågor som rör inköp och upphandlingar • Vara med och utveckla processer och systemstöd inom främst inköp • Genomföra fördjupade analyser av verksamhetens kostnadsmassa • Delta i och stötta bokslutsarbetet t ex vid årsbokslut • Bidra till intern utbildning och vara ett kunskapsstöd kring ekonomi och inköp Vem är du? Vi söker dig som har: • Högskoleutbildning inom ekonomi • Ett analytiskt sinne och en vilja att förstå och utveckla verksamheten • Intresse för controlling och systematiskt förbättringsarbete • Erfarenhet av redovisning är meriterande • Erfarenhet av LOU (lagen om offentlig upphandling) är en fördel men inget krav • Språkkunskaper där du behärskar svenska i tal och i skrift och även förmåga att kommunicera på engelska Som person är du driven, positiv och nyfiken. Du tycker om att samarbeta, ta initiativ och lära nytt. Du är också pedagogisk och kommunikativ. Du trivs i en roll där du får kombinera siffror, struktur och utvecklingsarbete och där du får påverka och göra skillnad. Om verksamheten Höganäs Energi är Kullahalvöns kommunalägda energibolag med en omsättning på ca 350 mkr. Vi är ca 45 medarbetare som skapar förutsättningar för ett funktionellt och hållbart liv för Kullahalvöns invånare, företag och besökare. Vi tillhandahåller en helhetslösning med pålitlig infrastruktur och tjänster för energi, värme och kommunikation. Läs vidare på: Hållbarhet för Kullahalvön – Höganäs Energi (hoganasenergi.se) Hos Höganäs Energi blir du en del av ett företag med ett starkt lokalt engagemang och en tydlig framtidsvision där du erbjuds: • En varierad och utvecklande tjänst med stort ansvar • Ett nära samarbete med ekonomichef och kollegor i en stöttande arbetsmiljö • Möjlighet till kompetensutveckling • En viktig roll i ett företag som driver hållbar utveckling framåt Välkommen att söka ett utvecklande och omväxlande arbete! Du söker tjänsten via Dreamworks hemsida, www.dreamwork.se med bifogat CV och personligt brev. Vi har tyvärr ingen möjlighet att ta emot några ansökningar via mail. Vi arbetar med löpande urval, sök gärna tjänsten redan idag.
Vår vision är att göra Göteborg friskare. Vi är till för göteborgarna och syftet med vår verksamhet är att ge förutsättningar för en innehållsrik och aktiv fritid. Vi erbjuder möjligheter till aktiviteter av olika slag genom våra många olika idrotts- och friskvårdsanläggningar. Vi ansvarar också för bidrag och annat stöd till föreningar. Mer information om idrotts- och föreningsförvaltningen och Göteborgs Stad hittar du på http://www.goteborg.se ARBETSUPPGIFTER Som controller hos oss blir du en del av avdelningen Ekonomi & Inköp. Avdelningen stödjer förvaltningsdirektören och ledningen i den strategiska ekonomistyrningen. Avdelningen består av åtta medarbetare och omfattar funktionerna ekonomi, controlling och inköp. Då en medarbetare går vidare till nya utmaningar söker vi nu en controller med bred erfarenhet inom controlling. I rollen kommer du stötta chefer och andra nyckelpersoner i vår förvaltning. Avdelningen som ska stöttas ansvarar för byggande av idrottsanläggningar inom staden. Du kommer att vara ett viktigt stöd till avdelningen i ekonomiska frågor och stötta cheferna i arbetet med budget, uppföljning, prognos, bokslut och ekonomiska analyser. Du arbetar även med intern kontroll och olika typer av utredningar. Du kommer att jobba med investeringsprojekt, uppföljning av dessa, aktivering av projekt och ickemateriell anläggningsreskontra. I nära samarbete med dina kollegor medverkar du också till utveckling och kvalitetssäkring av förvaltningens ekonomistyrprocesser. Avdelningen och förvaltningen har påbörjat ett förändringsarbete och du kommer arbeta med att förbättra och utveckla processer och tillsammans med avdelningen hanterar du allt vad en förändringsresa bär med sig. Vi på idrotts- och föreningsförvaltningen erbjuder dig ett arbete där du får möjlighet att växa och utvecklas. Förvaltningen kommer att växa under åren som kommer och står inför många spännande och utvecklande utmaningar. Vi erbjuder dig ett arbete i en spännande förvaltning som arbetar med positiva och roliga frågor som friskvård och meningsfull fritid. tillsammans gör vi göteborgarna friskare! Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för boende, besökare och näringsliv. Som medarbetare i staden får du en anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Här kan du läsa mer om förvaltningens verksamheter, organisation och ledning: http://goteborg.se/idrottoforening KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har högskole- eller universitetsexamen med inriktning mot ekonomi/controlling eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har flerårig erfarenhet av controlling enligt ovan beskrivning. Det är meriterande om du har arbetat i en liknande tjänst inom staden tidigare. Du har god IT-vana och goda kunskaper i Excel. Det är meriterande om du har erfarenhet av uppföljnings- och analysverktyget Hypergene (Nekksus) och ekonomisystemet Agresso. Det är också meriterande om du arbetat med projekt och investeringsuppföljning. I rollen krävs att du har förmågan att se helhet likväl som att kunna se detaljer. Du har förmågan att skapa förtroendefulla relationer och har ett konsultativt och prestigelöst förhållningssätt i din roll som controller. Du kommunicerar och arbetar på ett sätt som skapar delaktighet. Du är utvecklingsorienterad och har förmågan att tänka nytt samt anpassar ditt arbetssätt och stöd efter behov. Att sätta kunden i fokus är en självklarhet för dig. Som person är du strukturerad, kommunikativ, ansvarsfull och lyhörd. Du är lagspelare med positiv inställning som bidrar till energi i din arbetsgrupp. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT På grund av semestertider kommer intervjuer hållas i augusti. Vi kommer att hålla dig som kandidat uppdaterad om hur processen fortskrider. I denna rekrytering kommer vi inte att efterfråga ett personligt brev som ansökningshandling. Istället kommer du som söker att få svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område. Vid intervju behöver du uppvisa pass/nationellt id/personbevis utfärdat av Skatteverket och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige. När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem, i enlighet med GDPR. Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi har inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda och undanber oss därför vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Vill du vara med och forma framtidens fastighetsprojekt inom en av Sveriges största energikoncerner? Nu söker Vattenfall Real Estate & Facility Management Nordic en engagerad och analytisk investerings- och projektcontroller till sitt team i Solna. Du kommer att bli anställd av oss på Poolia men arbeta på plats hos Vattenfall. Arbetet är heltid med start 11 augusti och sträcker sig till 31 december. Om tjänsten Som investerings- och projektcontroller hos Vattenfall har du en nyckelroll inom deras projektorganisation. Du kommer att arbeta både operativt och strategiskt – som stöd i planering och beslutsfattande för enskilda projekt, men också genom att bidra till utvecklingen av vår projektportfölj på övergripande nivå. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter inkluderar: - Budgetering, prognoser och månadsrapportering ur ett investeringsperspektiv - Analyser och uppföljning av investeringar och projekt - Framtagande av beslutsunderlag - Utveckling och kvalitetssäkring av projektprocesser och verktyg - Koordinering och vidareutveckling av ekonomiska uppföljningssystem - Samordningsansvar för investeringsrapportering inom controllergruppen Du blir en del av controllergruppen inom REFM Nordic Business Support, som idag består av tre personer. Tillsammans driver ni ett viktigt arbete för att stärka och utveckla ekonomistyrningen inom vår projektverksamhet. Vem är du? Vi söker dig som är civilekonom eller har annan relevant universitets-/högskoleutbildning med ekonomisk inriktning, och som har minst fem års erfarenhet från en liknande roll. Du har god förståelse för investeringsstyrning inom fastighets- eller byggsektorn och erfarenhet av: - Fastighets-, bygg- och investeringsekonomi - Uppföljning av investeringsprojekt - Redovisning och fastighetsmoms - Ekonomisystem i stora organisationer (t.ex. SAP) - Analys och rapportering i Excel och Power BI Du har lätt för att arbeta med stora datamängder och drivs av att utveckla effektiva och kvalitativa uppföljningsverktyg. Din analytiska förmåga kombineras med ett helhetsperspektiv och ett intresse för att förbättra arbetssätt och processer. Som person är du: - Nyfiken och utvecklingsorienterad - Självständig och initiativrik - Serviceinriktad och trygg i din kompetens - En god kommunikatör med lätt för att bygga nätverk Du trivs i en miljö där samarbete och förtroende är viktiga ledord, och där vi är varandras arbetsmiljö. Rollen innebär många kontaktytor, både internt och externt, samt vissa resor, framförallt inom Sverige. Om verksamheten Konsultrollen passar dig som på kort tid vill skaffa dig bred erfarenhet. Vi erbjuder dig chansen att arbeta på populära arbetsplatser med välkända varumärken där du kan utveckla din kompetens och bredda ditt CV. Du kommer att trivas som konsult om du söker en värld av spännande uppdrag och nya kontaktnät. Vid din sida har du din konsultchef som agerar bollplank och stöttar dig i att lyckas på dina uppdrag. Vi vill att du ska må bra och trivas med oss på Poolia. Därför erbjuder vi dig friskvårdsbidrag, rabatter på olika träningsanläggningar och ordnar regelbundet sociala aktiviteter. Självklart omfattas din anställning på Poolia av kollektivavtal, försäkringar, tjänstepension samt företagshälsovård.
Välj ett jobb för att visa detaljer