Verksamhetschef HVB i Älvkarleby
Humana AB
Chefer inom socialt och kurativt arbete

Vill du vara med och driva samt utveckla ett av våra boenden? Samtidigt som du dagligen arbetar med att ge människor ett bra liv? Nu finns det möjlighet för dig att söka tjänsten som verksamhetschef hos oss på K-rehab i Älvkarleby. I rollen kommer du tillsammans med oss arbeta efter vår vision – Alla har rätt till ett bra liv. Om oss K-rehab HVB består av 2 verksamheter. En för kvinnor och en för män mellan 18 år och uppåt. Verksamheterna är inriktade mot beroende i kombination med psykisk ohälsa. I båda verksamheterna jobbar vi med en grund i KBT och en hög struktur i vardagen identifierar vi styrkor att bygga vidare på mot en livsförändring. Vi lägger stor vikt vid klientens känsla av trygghet och omsorg. Om tjänsten Som verksamhetschef kommer du att leda och utveckla verksamheten som du ansvarar för. Att ha personalansvaret för verksamheten kommer att vara en stor del av ditt arbete och du kommer framförallt att arbeta med att skapa engagemang och delaktighet samt finnas där för stöd till din personal. I rollen som verksamhetschef kommer du huvudsakligen att arbeta med: ansvara för boendets dagliga drift, personal och ekonomi driva utvecklingsarbete kopplat till verksamheten Anställningsvillkor Tjänsten är tillsvidare, vi tillämpar sex månaders provanställning. Sysselsättningsgraden är 100% och du kommer arbeta dagtid, måndag till fredag. Lön sker enligt överenskommelse, övriga ersättningar sker enligt kollektivavtal. Tillträde sker också enligt överenskommelse. Vad får du? Coachande chef och stöttande stabsfunktioner Möjlighet till regelbunden professionell mentorskap Stort utbud av interna utbildningar i vår lärportal Karriär- och utvecklingsmöjligheter Friskvårdsbidrag och kollektivavtal Vem är du? Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, då vi utgår från Humanas ledarskapsprofil vid rekrytering av nya chefer. Du ska vara handlingskraftig, resultatorienterad och ha en god självkännedom. Vi ser gärna att du har en god kommunikativ förmåga där du har lätt för att skapa och vidhålla kontakter. För denna tjänst krävs det att du har: Relevant högskole- eller universitetsutbildning inom social omsorg (exempelvis socionomutbildning eller beteendevetarutbildning) Erfarenhet av målgruppen, minst 2 år Erfarenhet av att leda och utveckla verksamheter Erfarenhet av att leda och utveckla arbetsgrupper, minst 2 år B-körkort Vad händer nu? Vi ser gärna att du ansöker snarast då vi går igenom urvalet löpande och kan komma att tillsätta tjänsten innan sista ansökningsdag. Vill du veta mer om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta oss! Välkommen med din ansökan! Kontaktuppgifter Malin Alvin Regionchef [email protected]

12 juni 2025
Sista ansökan:
29 november 2025
Enhetschef
Krica Behandling och Utbildning AB
Chefer inom socialt och kurativt arbete

Enhetschef/Föreståndare till Kricagårdens behandlingshem i Hägersten Vill du göra verklig skillnad för barn och ungas psykiska hälsa? Nu söker vi en engagerad och driven enhetschef/föreståndare till vårt behandlingshem Kricagården Om tjänsten Som enhetschef/föreståndare har du det övergripande ansvaret för att leda, utveckla och kvalitetssäkra behandlingshemmet. Du ansvarar för att säkerställa goda behandlingsresultat, långsiktig kvalitet och hög kundnöjdhet. Du är även formellt ansvarig gentemot Inspektionen för vård och omsorg (IVO) vad gäller tillstånd och verksamhetens efterlevnad av gällande regelverk. Du leder ett engagerat och kompetent team, där varje medarbetare har ansvar för planering och uppföljning av ungdomarnas individuella behandlingsinsatser. Tillsammans skapar ni en trygg, strukturerad och utvecklande miljö där ungdomar ges möjlighet att växa till självständiga och trygga individer. Du ingår i ledningsgruppen och rapporterar direkt till verksamhetschefen. Arbetet sker i enlighet med våra värdeord: trovärdighet, kreativitet och mod. Vi söker dig som Är en trygg, tydlig och närvarande ledare med god kommunikationsförmåga. Har ett genuint engagemang för ungdomsvård och drivs av att utveckla både medarbetare som verksamhet. Har förmåga att arbeta såväl strategiskt som operativt, och har god organisationsförmåga. Är prestigelös, lösningsfokuserad och har ett strukturerat arbetssätt. Har ett varmt bemötande, hög integritet och förmåga att skapa förtroende hos både ungdomar och medarbetare. Kvalifikationer: Socionomexamen Minst två års dokumenterad chefserfarenhet inom vård och behandling, gärna från HVB eller liknande verksamhet. Erfarenhet av arbete med ungdomar i utsatta livssituationer. Erfarenhet av personalledning, arbetsmiljöansvar samt verksamhetsutveckling. Anställningsvillkor: Tillsvidareanställning på heltid med sex månaders provanställning. Tillsättning sker enligt överenskommelse. Utdrag ur belastningsregistret enligt HVB-lagstiftning krävs inför anställning. Ansökan: Skicka CV och personligt brev till [email protected] så snart som möjligt. Sista ansökningsdag: 2025-08-01 – vi intervjuar löpande, så vänta inte med din ansökan.

12 juni 2025
Sista ansökan:
1 augusti 2025
Föreståndare/enhetschef
Supporta Omsorg Akut HVB AB
Chefer inom socialt och kurativt arbete

Föreståndare/ enhetschef till Supporta Omsorg Akut HVB. Supporta Omsorg Akut HVB tar emot flickor och pojkar mellan 17 till 20 år med missbruksproblematik. Enheten är en del av våran vårdkedja från akutverksamhet, behandling till stödboende. Akutenheten ligger i Lidköpings kommun. På akutenheten beräknas placeringstiden uppgå upp till 12 veckor i syfte att ungdomarna når drogfrihet och motivation till förändring samt att de arbetar med att kartlägga sin problembild, utlösande faktorer för missbruk och så vidare. Samsjuklighet med psykisk ohälsa, NPF, kriminalitet är vanligt förekommande. Arbetsbeskrivning Dina arbetsuppgifter är att i enlighet med uppställda mål leda och utveckla enheten med ansvar för omvårdnad och kartläggning av ungdomarnas behovsområden. Utöver att leda det dagliga arbetet på enheten ansvarar du även för personal, arbetsmiljö, ekonomi och verksamhet. I rollen som föreståndare/enhetschef ingår även systematiskt kvalitetssäkring, dokumentation och uppföljning som viktiga delar. I det systematiska kvalitetsarbetet ingår även uppgifter som att följa och tillämpa gällande lagstiftning, utreda händelserapporter och eventuella missförhållanden. Du ansvarar för in och utskrivning av ungdomar, samordning av insatser, planera och följa upp insatser, handleda i ärenden och skriva genomförandeplaner och rapporter. Chefsjour mellan 16-08 vissa veckor ingår i tjänsten. Kvalifikationer Det är ett krav att du har en akademisk examen om minst 180hp inom socialt arbete och chefserfarenhet från liknande verksamhet, HVB eller SIS. Du ska ha både chefserfarenhet och utbildning för att på ett fullgott sätt lösa ovanstående arbetsuppgifter. Du ska ha goda kunskaper i svenska språket både avseende tal, skrift och förståelse. Du ska ha god kännedom om gällande lagstiftning för verksamheten samt ha förmågan att tillägna dig ny kunskap som gör att du är uppdaterad på gällande regelverk och föreskrifter. Du har B-körkort. Meriterande: Kompetens inom arbetsområde missbruksvård/ behandling och kognitiv beteendeterapi. Kunskap och erfarenhet av substansberoende. Erfarenhet av att arbeta med målgruppen eller har erfarenhet av socialtjänst, skola eller psykiatri MI coach, KBT terapeut eller Alkohol och drogterapeut. Personliga egenskaper: Du är strukturerad och tydlig i ditt ledarskap med utgångspunkt i Supporta Omsorgs värdegrund, Kommunikation, tydlighet, respekt och delaktighet. Uppdraget som föreståndare/ enhetschef kräver ett gott samarbete både inom Supporta Omsorg och med våra samarbetspartners. Du ska kunna engagera din personal och skapa ett arbetsklimat som präglas av öppenhet och arbetsglädje. Du har en prestigelös inställning och ett moget ledarskap genom förmågan att balansera yttre krav, personalgruppens- och ungdomarnas mål och behov. Du har god socialkompetens med en hög grad av energi och vilja. Supporta Omsorg erbjuder: Chefsstöd och handledning erbjuds inom organisationen. Delar av det systematiska kvalitetsarbetet görs i nära samarbete med föreståndare på andra enheter. Under uppstartstid kommer befintlig föreståndare finnas kvar i organisationen för det pågående implementering av uppstartsarbetet på Akutenheten. Anställning: Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Ansökan: Välkommen att ansöka via mail innan 31 juli. Vi kommer att genomföra kontinuerliga intervjuer under ansökningstiden och kan komma att avsluta anställningsprocessen innan utsatt tid. Supporta Omsorg arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande som uppfyller kravprofilen. Det genomförs registerkontroll för denna tjänst.

11 juni 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025
Team J-son söker enhetschef
Humana AB
Chefer inom socialt och kurativt arbete

Söker du ett arbete där du kan göra skillnad, där du får jobba i en verksamhet som har höga kvalitetskrav och där utvecklings- och förbättringsarbete står högt på agendan? Nu finns det möjlighet för dig att söka tjänsten som enhetschef på Team J-son Utvecklingscentrum. I rollen kommer du tillsammans med oss arbeta efter vår vision – Alla har rätt till ett bra liv. Om tjänsten I rollen som enhetschef får du chansen att vara en nyckelperson på Team J-son. Du kommer att ha ett nära och tätt samarbete med medarbetare och kollegor.  Du har ett delegerat ansvar för fyra enheter gällande personal och arbetsmiljö och kommer att leda, samordna, utveckla och följa upp verksamheten i enlighet med gällande lagstiftning och kvalitetsarbete. I rollen ingår även att skapa och bibehålla goda relationer med våra klienter, uppdragsgivare, myndigheter och andra intressenter.  På de fyra enheterna är det sexton anställda som brinner för att hjälpa och stötta våra klienter i deras vardag. I rollen som enhetschef kommer du huvudsakligen att arbeta med: ansvara för enheternas dagliga drift, personal och ekonomi driva utvecklingsarbete kopplat till verksamheten Arbeta med att ta ansvar för det systematiska arbetsmiljöarbetet på enheten. Detta innebär bl.a att skapa förutsättningar för en god social miljö genom att vara en god och stöttande ledare, ansvara för att introducera nya medarbetare samt aktivt motverka all form av särbehandling Arbetstiden är dagtid på vardagar. Vem är du? Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, då vi utgår från Humanas ledarskapsprofil vid rekrytering av nya chefer. Du ska vara handlingskraftig, resultatorienterad och ha en god självkännedom. Vi ser gärna att du har en god kommunikativ förmåga där du har lätt för att skapa och vidhålla kontakter. För denna tjänst krävs det att du har:  erfarenhet av arbete i ledande befattning med personal- och budgetansvar Socionomexamen eller annan relevant eftergymnasial utbildning inom området Det är även meriterande om du har: erfarenhet av att arbeta inom Socialtjänstens område erfarenhet av att arbeta inom HVB Vad händer nu? Vi ser gärna att du ansöker snarast då vi går igenom urvalet löpande och kan komma att tillsätta tjänsten innan sista ansökningsdag. Vill du veta mer om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta oss! Välkommen med din ansökan! Kontaktuppgifter Sandra Sjövall, Verksamhetschef e-post: [email protected] Sari Kurola, biträdande verksamhetschef e-post: [email protected]

11 juni 2025
Sista ansökan:
31 augusti 2025
Enhetschef äldreomsorg
Emmaboda kommun
Chefer inom socialt och kurativt arbete

Emmaboda kommun är i ett spännande utvecklingsskede där den moderna småstaden byggs. Kommunen är en knutpunkt mitt i hjärtat av sydöstra Sverige med närhet till såväl vacker natur som till Kalmar, Karlskrona och Växjö. Det övergripande och gemensamma målet är att ständigt utvecklas så att kommunen är attraktiv att bo, verka och leva i samt att kommunen är attraktiv som arbetsgivare. ARBETSUPPGIFTER Ledare med hjärta och driv? Bli enhetschef inom äldreomsorgen i Emmaboda. Vill du vara med och forma framtidens äldreomsorg i en kommun där närhet, kvalitet och engagemang står i centrum? Emmaboda kommun söker nu en engagerad och utvecklingsinriktad enhetschef. Vi står inför flera spännande förbättringsarbeten med målet att skapa en verksamhet där individens behov alltid är i fokus och där våra medarbetare ges rätt förutsättningar att hålla över tid. Här får du ett meningsfullt uppdrag där du leder med hjärta, struktur och framtidstro. Som enhetschef ansvarar du för att: • Leda och utveckla verksamheten inom hemtjänst och särskilt boende • Säkerställa att omsorgen bedrivs enligt SoL, HSL och andra relevanta regelverk • Implementera och följa upp ett personcentrerat och kvalitetssäkrat arbetssätt • Driva systematiskt kvalitetsarbete och arbeta aktivt med arbetsmiljöfrågor • Vara en närvarande, stödjande och inspirerande ledare som skapar engagemang och arbetsglädje Du blir en viktig del av ett ledarteam där vi tillsammans driver förbättringsarbete och utveckling med fokus på långsiktighet, hållbarhet och individens bästa Vi erbjuder • Ett meningsfullt arbete där du gör skillnad varje dag • Möjlighet att påverka och utveckla en verksamhet i förändring • Ett nära och stöttande ledarskapsteam • Kompetensutveckling och stöd i din chefsroll • Ett meningsfullt och varierat arbete där du får göra skillnad för både enskild och medarbetare • Stöd från kollegor, HR och ledningsgrupp • Möjlighet till kompetensutveckling och ledarskapsutbildningar • Friskvårdstimme, friskvårdsbidrag och flexibla arbetstider Välkommen med din ansökan! Tillsammans skapar vi en trygg, värdig och modern äldreomsorg i hjärtat av Emmaboda kommun. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som • Har en relevant högskoleutbildning, exempelvis som socionom, sjuksköterska eller annan utbildning som bedöms likvärdig och relevant för uppdraget • Har erfarenhet av ledarskap, gärna inom äldreomsorg eller offentlig sektor • Har god kännedom om lagstiftning och styrdokument inom äldreomsorg • Är strukturerad, kommunikativ och har ett genuint intresse för människor och utveckling • Trivs i en roll där du får vara både strategisk och operativ Tillträde 2025-09-01 eller enligt överenskommelse ÖVRIGT Emmaboda kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av ålder, kön och utländsk bakgrund. Vi undanber oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

11 juni 2025
Sista ansökan:
16 juli 2025
Enhetschef LSS
Enköpings kommun
Chefer inom socialt och kurativt arbete

Enköpings kommun söker en enhetschef till LSS. Har du erfarenhet av att arbeta i barnverksamhet inom LSS är du extra intressant för oss! Vi är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga? Inom vård- och omsorgsförvaltningen arbetar vi enligt det salutogena förhållningssättet för att ta tillvara och stärka de resurser personer har. Vi ansvarar för äldreomsorg och stöd till personer med funktionsnedsättningar. Som medarbetare hos oss arbetar du nära människor för att skapa en meningsfull och trygg vardag. Är du en engagerad och inspirerande ledare som brinner för att göra skillnad? Vill du arbeta i en dynamisk miljö där varje dag erbjuder nya utmaningar och möjligheter att växa? Då kan det vara dig vi söker! Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: https://enkoping.se/jobb ARBETSUPPGIFTER Vi söker en enhetschef till kommunens korttidsvistelse för barn och ungdomar; Gluggen och Asphagen. Som enhetschef hos oss får du chansen att arbeta med ansvar för verksamhet, medarbetare, ekonomi och arbetsmiljö. Vi värdesätter flexibilitet, lösningsfokus och förmågan att omsätta vår värdegrund till handling. Du kommer att få arbeta i en dynamisk miljö med varierande uppdrag och insatser anpassade efter verksamhetens och målgruppens behov. Du kommer att samarbeta med gruppsamordnare, chefskollegor, sjuksköterska från Region Uppsala, metodhandledare, administratör, HR och andra stödfunktioner. I Enköpings kommun är chefs- och ledarskapet prioriterat. Vi tror att bra ledare är avgörande för att locka nya medarbetare och utveckla befintliga, vilket bidrar till en god arbetsmiljö och effektiva verksamheter för Enköpingsborna. Som ledare inspirerar och motiverar du gruppen mot goda resultat kopplat till våra kunders behov och förutsättningar. Du främjar delaktighet, säkerställer uppföljning och återkoppling, håller en öppen dialog för att främja samverkan.  Tjänsten ingår i en ledningsgrupp tillsammans med chefer från andra enheter. Du kommer att ingå i en kvalitetsgrupp som stöttar verksamheten och arbetar med utvecklingsfrågor enligt ett systematiskt kvalitetsledningssystem. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med akademisk examen som socionom, beteendevetare eller annan relevant utbildning. Erfarenhet som chef/ledare inom LSS eller liknande är ett krav, likaså arbete inom LSS, HSL och med SoL lagstiftning samt intellektuell funktionsnedsättning och autismspektrum. B-körkort krävs eftersom tjänsten innebär arbete inom hela Enköpings kommun. Du behärskar svenska och engelska väl i både tal och skrift. Har du erfarenhet av arbete inom LSS barnverksamhet är det mycket intressant för oss!  Har du även arbetat med lågaffektivt bemötande (LAB), AKK, TAKK är det meriterande. Vi söker en mål- och resultatorienterad person som arbetar mot mål med fokus på resultat, som samtidigt kan förändra inriktning när målen ändrar sig. Som ledare motiverar, coachar och förser du medarbetare med befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål. Du skapar engagemang och delaktighet hos dina medarbetare.  Vidare bör du ha god samarbetsförmåga, arbeta bra med andra människor, relatera till medarbetare och kollegor på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter konstruktivt.  En helhetssyn och kreativitet är viktigt för rollen, där du kan se till hela verksamhetens bästa och ofta kommer med nytänkande idéer som omsätts i praktiken. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper i denna rekrytering. ÖVRIGT Varmt välkommen med din ansökan! I vissa rekryteringar arbetar vi med löpande urval och du kan därför komma att höra ifrån oss innan angiven sista ansökningsdag.  För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan. För att säkerställa trygghet för kunder och klienter inom Vård- och omsorgsförvaltningens verksamheter krävs ett utdrag från belastningsregistret innan anställning. Beställ utdraget via polisens webbplats (länk nedan), handläggningstiden är cirka tre veckor.  https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/   Om du ska arbeta med barn inom LSS, beställ särskilt utdrag: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-med-funktionsnedsattning/  Om du redan har ett utdrag får det inte vara äldre än ett år. Vi använder verksamhetssystemet Life Care. Av säkerhetsskäl kräver Life Care att alla som använder systemet loggar in med e-legitimationen Freja eID+. För att du som anställd ska kunna använda systemet behöver du skaffa Freja eID+. Du får mer information vid en eventuell intervju. Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter så finns mer information på vår hemsida. För dig som har skyddad identitet så finns information om hur du söker tjänsten via länken nedan: https://enkoping.se/underwebbar/jobb-och-karriar-i-enkoping/jobba-hos-oss/var-rekryteringsprocess.html Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

10 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Enhetschef
Statens Institutionsstyrelse
Chefer inom socialt och kurativt arbete

Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring. SiS ungdomshem Vemyra utanför Sollefteå tar emot skolpliktiga pojkar upp till 16 år med psykosociala problem samt kriminalitet och missbruk. Arbetsbeskrivning SiS befinner sig mitt i en omfattande förändring där verksamheten utvecklas på flera plan samtidigt. Vi utvecklar och anpassar vårt arbete utifrån nya och förändrade behov i såväl samhället som i vår egen verksamhet. Vi vet att utvecklande och engagerade chefer är en avgörande förutsättning för att klara dagens och framtidens uppdrag. SiS ungdomshem Vemyra söker nu två enhetschefer till två av våra avdelningar. Som enhetschef för en avdelning ansvarar du för arbetet på avdelningen så att uppställda mål nås. Du har det övergripande behandlingsansvaret för de unga som vistas på avdelningen. Vidare har du som enhetschef verksamhets-, personal- och budgetansvar för avdelningens ca 15-20 medarbetare. I ledarskapet ingår även metodutveckling, dokumentation och uppföljning som viktiga delar. Du ingår i institutionens ledningsgrupp och ska förutom avdelningsansvar verka för institutionens utveckling. Till din hjälp har du en gruppledare, en behandlingssekreterare, samt avdelningspersonal bestående av behandlingspedagoger och behandlingsassistenter. Du ingår också i institutionens chefberedskap enligt rullande schema. Du ansvarar för att gemensamma arbetssätt och metoder används och efterlevs och stödjer medarbetare i sitt arbete. Du ser till att medarbetarna har kompetens för den vård och behandling som avdelningen bedriver och förutsättningar att genomföra sina uppgifter i en god och säker arbetsmiljö. Kvalifikationer Vi söker dig som har:  • En akademisk examen om minst 180 hp, gärna inom samhälls-, beteende- eller vårdvetenskap som till exempel socionom, beteendevetare eller annan relevant akademisk examen. • Flerårig erfarenhet av arbete inom verksamheter med fokus på vård, behandling och säkerhet, såsom exempelvis socialtjänst, vård och behandling, kriminalvård eller annan relevant verksamhet. • En dokumenterad erfarenhet av att ha arbetat som chef med helhetsansvar för verksamhet, ekonomi och personal. • En god kommunikativ förmåga att uttrycka dig väl i tal såväl som i skrift, skapa dialog, delaktighet och engagemang. • B-körkort. Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av att arbeta med målgruppen eller har erfarenhet av socialtjänst eller psykiatri. • Erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning. • Kommunikativ, med god förmåga att uttrycka sig väl, i tal såväl som i skrift, på svenska. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. På SiS månar vi om ett gott ledarskap. Det innebär att du som chef och ledare tar ansvar för helheten, agerar som en god förebild,  driver utveckling, främjar ett gott samarbete och är tydlig i din kommunikation. Läs mer om vårt ledarskap. Anställning:  Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Med staten som arbetsgivare ingår en rad förmåner, läs mer om dessa här: https://www.stat-inst.se/jobba-hos-oss/formaner/ Ansökan:  Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den sista juli. Tester och arbetsprover kan komma att ingå i rekryteringsprocessen.  SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande. För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning. Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte söka via rekryteringssystemet. Kontakta i stället den som står som kontaktperson i annonsen.

10 juni 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025
Föreståndare till LSS verksamhet, belägen i lantlig miljö
Stiftelsen Tobiasgården
Chefer inom socialt och kurativt arbete

Om verksamheten Stiftelsen Tobiasgården bedriver LSS-verksamheter i form av två gruppbostäder och Daglig verksamhet. Tobiasgården bedriver också ett litet lantbruk med kor, får, hästar, hönor och kaniner. Gården är centrum för daglig verksamhet och skapar naturliga arbetsuppgifter. Här finns även grönsaksodlingar, åkrar, hagar och lite skog. Även på sin fritid har de boende möjlighet att umgås med djuren och ta del av den vackra naturen som verksamheten är belägen på. Tobiasgården drivs i stiftelseform och är en antroposofisk, idéburen verksamhet. Lantbruket bedrivs ekologiskt/biodynamiskt. Tobiasgården har funnits sedan 1988. Stiftelsens ändamålsparagraf: ”Stiftelsens ändamål är att till behövande barn och vuxna erbjuda vård, undervisning och daglig verksamhet enligt antroposofisk läkepedagogisk/socialterapeutisk metod i kombination med biodynamiskt lantbruk och i samhällsnyttans tjänst.” Som föreståndare för Tobiasgården ingår du i en ledningsgrupp för ledning av boende och Daglig verksamhet. Du har därmed ett tätt samarbete i teamet samt med representanter ur styrelsen. En av grundidéerna är ett holistiskt synsätt, där vårdandet av djur och natur har en positiv inverkan på oss människor och därmed är det är också viktigt att värna om lantbruket och trädgården. Tobiasgården har sju LSS-lägenheter fördelat på två gruppbostäder. I den ena gruppbostaden finns tre lägenheter och i den andra finns fyra lägenheter. Samtliga hyresgäster har även sin dagliga verksamhet på platsen. Därutöver tillkommer fem deltagare som enbart har daglig verksamhet på Tobiasgården. Kompetenskraven För att kunna vara tillståndsbärare som föreståndare, godkänd av IVO, behöver du ha adekvat utbildning, såsom socionom eller likvärdig på minst 180 högskolepoäng. Du ska ha dokumenterade kunskaper inom LSS- lagstiftning som styr LSS-verksamheter och om de personer som innefattas av verksamhetens målgrupp, personkrets 1. Ett krav är också flerårig erfarenhet från målgruppen inkluderande dygnet runt omsorg. Det är önskvärt att du, av IVO, har ett tidigare godkännande som tillståndsbärare av LSS-boende. Du skall vara trygg med ledningsarbete, som innebär allt från kvalitetssäkring, dokumentation, arbetsmiljö, brandskydd, rekrytering, kompetensutveckling, schemaläggning, ekonomisk överblick och budgetuppföljning, medarbetarsamtal och kommunikation med myndigheter. Personliga egenskaper Vi söker dig som har ett genuint intresse för människor med funktionsvariationer, likväl för den miljö med djur och natur vår verksamhet bygger på. Du är trygg i dig själv och har ett nyfiket förhållningssätt. Du är medveten om din roll som en god förebild och inspiratör samt är mån om god etik och värdigt bemötande. Du arbetar nära dina medarbetare för att lyssna in och ge stöd enligt ett situations- och processbaserat ledarskap. Du har förmåga att ta till dig och kommunicera verksamhetens mål och värdegrund. Du har lätt att samarbeta med andra och likväl god förmåga att arbeta självständigt. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du har en genuint positiv drivkraft och vilja att ge verksamheten goda förutsättningar för att tillförsäkra våra brukare ”goda levnadsvillkor och rätten att leva som andra”. Antagning och intervjuer sker fortlöpande. Din ansökan ska innehålla ett personligt brev, CV och referenshänvisning. Maila din ansökan till [email protected] Välkommen med din ansökan!

9 juni 2025
Sista ansökan:
9 juli 2025
Åmåls kommun söker Enhetschef Stöd och funktion
Åmåls kommun
Chefer inom socialt och kurativt arbete

Vad erbjuder vi Åmåls kommun är en plats där omtanke och gemenskap står i centrum. Vi strävar efter att skapa en trygg och inkluderande miljö för personer med funktionsvariationer. Vi erbjuder en arbetsplats där dina insatser värdesätts, och där ditt arbete gör skillnad varje dag. I din roll ingår du i Stöd och funktions ledningsgrupp där du får möjlighet att växa både personligt och professionellt. Vi söker en engagerad och lyhörd enhetschef med genuint intresse och kunskap inom målgruppen personer med funktionsvariationer.  Som medarbetare hos oss är du vår viktigaste tillgång. Personalförmåner som du erbjuds är bra friskvårdsbidrag, föräldrapenningtillägg, tjänstepension, försäkringar och möjlighet att leasa miljöbil. Du har även möjligheter till vidareutbildning inom ditt kompetensområde för att du ska kunna utvecklas hos oss. Läs mer om förmåner som medarbetare hos Åmåls kommun här: Vårt erbjudande! Ditt uppdrag I ditt uppdrag erbjuder vi dig ett kreativt, spännande och självständigt arbete som kräver att du har mycket god samarbetsförmåga. Du företräder kommunen som arbetsgivare och ansvarar för personal, arbetsmiljö, verksamhetens insatser utifrån fastställda mål, riktlinjer och tilldelad budgetram. Du ser kvalitetsarbete och förändringsarbete som en självklar arbetsuppgift. I din roll som enhetschef kommer du att leda och utveckla enheten för att möta behoven hos de vi är till för.  Vem är du Är du en person som tycker om att arbeta mål- och resultatinriktat? Tycker du om förändringsarbete? Älskar du samarbete och samverkan? Är du strukturerad, analytisk och tänker helhetsperspektiv? Om dessa påståenden passar dig, sök tjänsten och få möjlighet att bli en del av vår arbetsgrupp! Formella kompetenskrav Du bör ha flerårig erfarenhet av personal-, budget och arbetsmiljöansvar samt ledarskapsutbildning. Du har lämplig högskoleutbildning inom verksamhetsområdet med god kännedom om gällande lagstiftning, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vi förutsätter att du har B-körkort och goda IT-kunskaper samt digital identifikation med Bank ID. Meriterande Erfarenhet från ledande positioner i kommunal eller annan offentlig verksamhet är meriterande men behöver inte vara ett krav. Detsamma gäller tidigare arbete inom LSS. Din personliga lämplighet är viktig och du måste ha ett genuint intresse av att arbeta med människor. Anställningen Tillsvidareanställning på 100% med tillträde enligt överenskommelse. Tjänsten tillsätts utifrån att erforderliga beslut fattas. Anställningen kan komma att inledas med en provanställning. Intervjuer kan komma att ske löpande. Enhetschefstjänsten är för närvarande placerad vid Stöd och funktion inom Välfärd- och arbetsmarknadsförvaltningen, som är organiserad direkt under Välfärd- och arbetsmarknadsnämnden. Närmaste chef är verksamhetschef. Ansökan Vi vet att en inkluderande arbetsplats är en hållbar arbetsplats. Olika bakgrunder, erfarenheter och egenskaper gör oss sammantaget helt enkelt bättre. Så vem du än är - varmt välkommen med din ansökan i form av personligt brev och cv. Urval och intervjuarbete kommer att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdatum. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via ansökningsknappen. Varmt välkommen med din ansökan!      (Vi undanbeder oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande).

9 juni 2025
Sista ansökan:
18 juli 2025
Verksamhetschef inom LSS
Jobbex Omsorg AB
Chefer inom socialt och kurativt arbete

Verksamhetschef Om företaget Jobbex Omsorg är ett familjeägt vård- och omsorgsföretag inom LSS. Vi bedriver gruppbostad, servicebostad och egen daglig verksamhet i Katrineholm, Flen och Vingåkers kommun för vuxna individer inom personkrets 1. Vi anser att alla människor oavsett bakgrund, erfarenheter eller förutsättningar har rätt till ett bra liv. Därför lever vi efter filosofin och visionen att skapa ett meningsfullt, jämlikt och inkluderande liv för människor med vissa funktionsvariationer. Arbetsuppgifter Som tillståndsbärande verksamhetschef har du en central roll med stor möjlighet att påverka både verksamheten och din egen arbetsmiljö. Dina huvudsakliga uppgifter inkluderar: Vara tillståndsbärare och ansvara för att verksamheterna uppfyller kraven enligt gällande lagstiftning, föreskrifter och tillståndsvillkor. Planering, ledning och utveckling av verksamheten enligt lagar och föreskrifter. Ansvar för budget, arbetsmiljö, personalfrågor och daglig drift. Utforma insatser som möter våra brukares behov, vilket kräver nyfikenhet, kreativitet och problemlösningsförmåga. Arbeta nära och leda ett team bestående av ca 18 medarbetare och vikarier. Samarbete med övrig organisation bestående av ägare och VD, ekonomi- och administration, verksamhetsutvecklare och hälso- och sjukvårdspersonal. Vi söker en verksamhetschef som inte bara leder verksamheten utan också aktivt handleder personalen i pedagogiska metoder och arbetssätt på plats i verksamheterna. Genom din kunskap, erfarenhet och ditt engagemang bidrar du till att personalen utvecklas i sitt pedagogiska bemötande och stärker kvaliteten i våra insatser. Arbetet utförs primärt på plats i våra tre verksamheter, där din närvaro är avgörande för att leda, stödja och utveckla medarbetarna. Det kan vid enstaka tillfällen, finnas möjlighet att arbeta hemifrån när arbetsuppgifterna tillåter. Krav, kvalifikationer och erfarenhet Relevant högskole- eller universitetsutbildning som krävs för uppdraget och vid tillståndsprövning, exempelvis socionom eller beteendevetare. Erfarenhet av arbete inom LSS och möte med individer (vuxna i personkrets 1) med funktionsnedsättning. Erfarenhet av arbete med individer med utåtagerande beteenden. Kunskap och erfarenhet av att handleda pedagogiskt arbete, såsom lågaffektivt bemötande, AKK, tydliggörande pedagogik, motiverande samtal och liknande metoder. Flera års erfarenhet av att leda och utveckla verksamheter inom stöd och service. Administrativa färdigheter och erfarenhet av ekonomisk uppföljning. B-körkort för manuellt växlade bilar. Personliga egenskaper Personlig lämplighet och förmåga att arbeta nära verksamheten är avgörande. Du är en lyhörd och tydlig ledare som skapar engagemang genom ditt närvarande ledarskap. Din starka kommunikativa förmåga och erfarenhet av att skapa och upprätthålla relationer är också viktiga egenskaper. För att trivas i rollen behöver du dessutom vara handlingskraftig och resultatorienterad. Vi söker en person som inte bara har rätt kompetens och erfarenhet utan också är en naturlig match med oss i organisationen och har de personliga egenskaper som kompletterar vårt team och kan bidra till vår organisations långsiktiga mål och värderingar. Om du drivs av att göra verklig skillnad för vuxna med intellektuell funktionsnedsättning inom personkrets 1, är vi nyfikna på att lära känna dig närmare! Stor vikt läggs vid personlig lämplighet, pedagogiska kunskaper och tidigare erfarenhet av arbete med målgruppen (vuxna i personkrets 1). Vi erbjuder Hos Jobbex Omsorg får du möjligheten att arbeta i en miljö som ger mervärde genom interaktioner med andra och deltagande i olika aktiviteter. Vi erbjuder kollektivavtal, tjänstepension och engagerar oss i våra medarbetares utveckling genom vår egna digitala utbildningsplattform och årliga teambuildingaktiviteter. Friskvårdsbidrag och regelbundna utbildningsevenemang är en del av vårt engagemang för medarbetarnas hälsa och utbildning. Dessutom firar vi traditioner som jul med gemensamma arrangemang, vilket bidrar till en känsla av gemenskap och tillhörighet bland personalen. Tillträde 1 september eller enligt överenskommelse. Anställningsvillkor och omfattning Tillsvidareanställning, heltid/dagtid, sex månaders provanställning tillämpas. Lön Individuell lön enligt överenskommelse. Övriga ersättningar enligt kollektivavtal. Urval sker löpande, så skicka gärna din ansökan redan idag. Vi ser fram emot din ansökan! Kontaktinformation Agnetha Eriksson, HR [email protected] Jobbex Omsorg är ett svenskt omsorgsbolag som erbjuder boendeverksamheter och dagliga verksamheter enligt LSS. Jobbex-koncernen har ett 50-tal engagerade medarbetare runt om i Mälardalen som varje dag jobbar efter vår vision "Hos oss finns en plats för alla". Läs mer på www.jobbexomsorg.se

9 juni 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025