Enhetschef inom socialtjänst
Sök bland 30 lediga jobb som Enhetschef inom socialtjänst och börja ditt nya yrkesliv idag!
Staffanstorp är en ung och expansiv kommun med drygt 27 000 invånare, ett av Sveriges bästa näringslivsklimat, attraktiva boendemiljöer och skolor i den absoluta rikstoppen. Våra cirka 1200 medarbetare arbetar för att skapa en högkvalitativ service, trygghet och livskvalitet för våra invånare. Oavsett om du lär barn att läsa och räkna, erbjuder kultur och musik, ger trygghet och vård eller utvecklar kommunens gator och torg så bidrar du till att skapa bra dagar för dem som lever och verkar i Staffanstorp. Som medarbetare i kommunen är du del av en organisation med hög delaktighet och snabba beslutsvägar. Du kommer ha ett stort kollegialt stöd där vi tillsammans arbetar för att förverkliga idéer och tankar. Våra verksamheter präglas av tillit till varandra och ett närvarande ledarskap. Vill du ha ett meningsfullt arbete där du gör skillnad, välkommen till oss! Arbetsmarknadsförvaltningen har ett brett ansvarsområde och omfattar bland annat individ- och familjeomsorg, arbetsmarknadsinsatser, vuxenutbildning och integration. Förvaltningen består av fem enheter; barn och familj, stöd och behandling, vuxen, mottag och vägledning samt kvalitets- och verksamhetsstöd. Vi befinner oss i ett spännande skede med många pågående utvecklingsinsatser, inte minst utifrån nya socialtjänstlagen. Då vår nuvarande enhetschef för barn och familj går vidare i karriären söker vi nu dig som tillsammans med medarbetare och chefer vill fortsätta att forma och utveckla verksamheten i takt med omställningen till en ny socialtjänstlag. I enhet barn och familj arbetar cirka 15 medarbetare inom utredning/myndighetsutövning, familjerätt och familjehem. Till enhetens stöd finns även en 1:e socionom. Det finns ett nära samarbete med övriga enhetschefer. Förvaltningens enhetschefer är direkt underställda förvaltningschefen och tillsammans utgör vi arbetsmarknadsförvaltningens ledningsgrupp. Arbetsmarknadsförvaltningen värnar om ett sunt arbetsliv med flexibla arbetssätt och bra balans mellan arbetsliv och privatliv. Vi erbjuder kompetenta medarbetare, erfarna chefskollegor, samt kontinuerlig kompetensutveckling och handledning. En nyligen genomförd medarbetarenkät visar väldigt goda resultat, framför allt inom områdena meningsfullhet, stämning, kompetens, ledarskap och arbetsbelastning. Som anställd erbjuds du bland annat flextid, friskvårdsbidrag, friskvårdstimme och möjlighet till pensions- eller semesterdagsväxling. Som ny chef deltar du i kommunens centrala chefsintroduktion. Medarbetarna i enhet barn och familj beskriver enheten: Vi är en sammansvetsad grupp socionomer som med stort engagemang arbetar för att göra skillnad för barn, unga och deras familjer. I vårt team står samarbete, öppenhet och humor högt i tak. Vi tror på att ett gott skratt och ett tryggt kollegialt stöd är grunden för att kunna möta andra med värme och professionalitet. Vi är taggade inför arbetet med den nya socialtjänstlagen och ser fram emot att utveckla vårt arbetssätt. Hos oss finns både driv och hjärta. Tillsammans skapar vi en arbetsmiljö där engagemang får ta plats och där vi lyfter varandra varje dag. ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig som vill vara med och fortsätta utveckla verksamhetens uppdrag med barn, ungdomar och familjer i fokus. Som enhetschef för enhet barn och familj leder du verksamhet och medarbetare mot uppsatta mål. Du ingår i en dynamisk och kreativ ledningsgrupp där du har ett tryggt nätverk och bollplank både när det gäller operativa och strategiska frågor. Tillsammans med förvaltningens ledningsgrupp har du goda påverkansmöjligheter i utvecklingen av arbetsmarknadsförvaltningen som helhet. I ditt uppdrag ingår: • Personalansvar, att arbeta för en god arbetsmiljö och utveckling för dina medarbetare. • Driva ett mål- och resultatinriktat arbete utifrån gällande lagstiftning och bästa tillgängliga kunskap. • Budgetansvar. • Systematiskt kvalitets- och uppföljningsarbete. • Bibehålla och fortsatt utveckla en god samverkansstruktur internt och externt. • Tillsammans med ledningsgrupp och medarbetare driva utvecklingsfrågor. Förvaltningen arbetar utifrån Signs of Safety. En annan central inriktning är att arbeta för hemmaplanslösningar där våra invånare så långt det är möjligt ska kunna erbjudas stöd och insatser i kommunen. Rollen som enhetschef ger dig stor frihet under ansvar. Till din hjälp finns flera stödfunktioner inom t.ex. ekonomi, HR, kvalitetsledning, verksamhetsutveckling samt administration. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är socionom, eller har annan utbildning som bedöms likvärdig. Du är väl förtrogen med gällande lagstiftning inom enhetens verksamhetsområde. Erfarenhet av myndighetsutövning inom barn och unga är ett krav. Det är meriterande om du har erfarenhet inom familjehemsvård, familjerätt och Signs of Safety. Du har tidigare chefserfarenhet med budget- och personalansvar inom en politiskt styrd organisation. Du är trygg i ledarrollen och uppvisar en hög grad av personlig mognad och självkännedom. Du tänker strategiskt, långsiktigt, hållbart och ser till verksamhetens bästa. Ditt ledarskap präglas av tillit, samarbete och lösningsfokus. Vidare har du förmågan att leda och motivera andra samt sätta upp mål och riktning för verksamheten. Du ger råd, stöd och möjlighet för dina medarbetares utveckling. I din kommunikation är du tydlig och lyhörd. Du visar öppenhet och nyfikenhet för andras perspektiv. Du samarbetar väl och har förmågan att skapa och bibehålla goda relationer. Du ska också kunna hantera och leda vid konflikter. Du har förmågan att planera och organisera ditt arbete samt resurser. Du har förmåga att fatta snabba beslut när så krävs men har i övrigt ett arbetssätt som gör medarbetare delaktiga. Utmaningar triggar din kreativitet. Tillsammans skapar vi arbetssätt som präglas av innovation och ständigt lärande. Sist men inte minst så önskar vi att du är en person som tycker om att ha roligt på jobbet, för det har vi! B-körkort är ett krav. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Vi kommer att hålla intervjuer 19, 20, 21 och 26 augusti. Vi uppskattar om du planerar din tillgänglighet utifrån detta. I den här rekryteringen har vi tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor.
Vi söker en kreativ enhetschef till Klara öppenvård som vill utveckla och driva verksamheten framåt tillsammans med medarbetare och chefskollegor. I Skellefteå kommun jobbar vi tillsammans över gränserna, i en arbetskultur som präglas av stark framtidstro. Socialkontoret är kommunens största förvaltning. En av förvaltningens avdelningar är individ- och familjeomsorgen som arbetar med stöd till barn, unga och deras familjer. Avdelningen arbetar även med stöd och behandling till vuxna inom öppenvård, försörjning samt arbetsrehabilitering och sysselsättning inom Solkraft. Inom avdelningen finns även flyktingmottagning och mottagning av ensamkommande barn. Verksamheten Barn och unga verkställighet ansvarar för förebyggande insatser och öppenvård för barn och unga. Verksamheten innehåller också verkställare för placerade barn och familjehemsenhet och mottagande av ensamkommande barn i form av grupphem, 18+ verksamhet och centrum mot våld. Läs mer om verksamheten här: Klara - för unga 13-25 år - Skellefteå kommun ARBETSUPPGIFTER Som enhetschef för Klara ansvarar du för den verksamhetsnära ledningen samt samordning, uppföljning och ekonomi. Ni är två enhetschefer som ansvarar för olika åldrar i öppenvården och den familjebehandlande delen. Du ansvara för familjebehandling för barn från 13 år och deras familjer. Du är direkt underställd verksamhetschef och ingår i ledningsgruppen för barn och unga verkställighet vars gemensamma uppdrag är att leda avdelningens utveckling och utmaningar i samspel med andra ledare för att nå Socialnämndens och avdelningens övergripande mål. Du driver utvecklingen av det sociala arbetet och verksamhetens uppdrag och arbetar med att se till att verksamheten tar de nödvändiga stegen från nuläge till nytt läge, bland annat genom samverkan, samskapande och att samnyttja kompetens för framtiden. Du har ansvar för att se till att samverkan fungerar. Genom att nyttja resurserna där de behövs som bäst ser du till att vi kan göra skillnad för dem vi är till för. Vi har som mål att våra familjebehandlande insatser i öppenvården håller en hög kvalitet. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är en trygg och tydlig ledare med engagemang för målgruppen. Du har ledarerfarenhet men behöver inte ha arbetat som chef tidigare. Du har socionomexamen och erfarenhet av att arbeta med människor i hjälpsökande och utsatta situationer. Det är meriterande om du har arbetslivserfarenhet av öppenvårds arbete/familjebehandling. Ditt ledarskap är tillitsbaserat och präglas av en förmåga att engagera, motivera och inspirera dina medarbetare. Du leder genom att vara ett föredöme, ge stöd, hantera konflikter och uppmuntra till delaktighet och utveckling. Du har en coachande ledarstil och en genuin tro på människors egen förmåga. Som person är du trygg i din roll, fattar självständiga beslut när det behövs och har lätt för att samarbeta. Du arbetar strukturerat, har god organisationsförmåga och trivs i en miljö med högt tempo och många parallella uppgifter. Du kan tillsammans med andra hitta nya lösningar på både nya och gamla problem. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift, och du är van vid att kommunicera tydligt och målgruppsanpassat. Du har även lätt för att ta till dig nya digitala verktyg och arbetar effektivt i olika system. Vi går igenom alla ansökningar och påbörjar rekryteringsprocessen efter sista ansökningsdag. Om du har några frågor om jobbet under ansöknngstiden är du varmt välkommen att höra av dig till någon av kontaktpersonerna i annonsen. Carina finns på plats v 27, v 28 och från och med v 33 och framåt. Terece finns på plats v 29 och från och med v 33 och framåt. ÖVRIGT Socialkontorets medarbetare ger vård, omsorg och stöd till människor i hela Skellefteå. De kan vara äldre, människor med fysisk eller psykisk funktionsnedsättning eller enskilda och familjer i behov av särskilt stöd under en period. Vår verksamhet finns runt om i hela kommunen och hos oss finns specialister inom flera områden inom vård, omsorg, kost, stöd och aktivering för funktionsnedsatta, missbruksvård, familjerådgivning och mycket mer. Med empati, kunskap och engagemang bidrar socialkontoret till att skapa ett Skellefteå där alla får plats. Läs mer om Skellefteå här: https://skelleftea.se Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.
Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området. I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv. ARBETSUPPGIFTER Vill du vara med att från start och bygga upp ett nytt HVB för barn och unga? Vi söker en erfaren, engagerad och trygg ledare som vill göra skillnad. Socialförvaltning Sydväst har ett politiskt uppdrag att starta upp två nya HVB för barn och unga i egen regi. Utifrån ett inriktningsbeslut att samorganisera stadens alla HVB och stödboenden riktade till barn och unga planeras en ny avdelning att bildas inom socialförvaltning Sydväst från 1/1 2026. Vi söker därför en enhetschef som kan leda arbetet med uppstart av ett HVB där målgruppen är barn och unga med komplexa behov. Då målgruppen har behov av stöd från flera vårdgivare pågår samtidigt ett utvecklingsarbete tillsammans med BUP, habilitering och förvaltningen för funktionsstöd för att säkerställa ett samlat stöd. Initialt kommer du att arbeta med uppstart av ett nytt HVB, vilket innebär att sätta struktur och rutiner för verksamheten, rekrytera och rusta en ny medarbetargrupp, etablera samverkansstrukturer både inom staden och externt. Då strukturerna ännu inte är satta behöver du vara en person som trivs och utmanas av att självständigt bygga upp och driva en ny verksamhet. När HVB-boendet är redo att ta emot målgruppen, kommer du som enhetschef att samordna, leda och utveckla arbetet inom din enhet. Du har verksamhets-, budget- samt personal- och arbetsmiljöansvar. I ditt uppdrag ingår att arbeta inom organisationens samtliga delar, både vad gäller det operativa och strategiska arbetet. Tjänsten förutsätter en utvecklad färdighet avseende planering, organisering, strategi och struktur då arbetet grundar sig i att du självständigt ska lägga upp ett givet uppdrag och involvera samarbetspartners. Du kommer att ingå i en engagerad och erfaren ledningsgrupp, där vi tillsammans tar ansvar för helheten. Enligt lagen (2013:852) om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn, ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs. Detta beställer du på Polisens hemsida. Intervjuer kommer att äga rum den 7/8. Om du därefter går vidare i rekryteringsprocessen kommer du att bjudas in till en heldag för assessment center antingen den 19 eller 21 augusti. Varmt välkommen med din ansökan! KVALIFIKATIONER Du som söker är utbildad socionom alternativt har treårig högskole-/universitetsutbildning med inriktning socialt arbete. Du behöver ha minst två års erfarenhet av socialt arbete med koppling till arbete i verksamheter med målgruppen. För att axla rollen behöver du ha erfarenhet som chef med personal- och budgetansvar. Du behöver ha arbetserfarenhet av samverkan med olika vårdinstanser. Har du tidigare erfarenhet av att starta en ny verksamhet med personalansvar så ser vi det som meriterande, särskilt om det skett i kommunal regi. Personliga kvalifikationer: Du är uppmärksam och öppen för att förstå andra människors behov, känslor och åsikter. Du är mottaglig för vad andra säger eller uttrycker och visar respekt, hänsyn och omtanke i ditt bemötande. Du ser bakslag som något att lära sig av. Du motiveras av tydligt definierade mål och har förmåga att omvandla dessa till en konkret handling. Med fokus på målet kan du omprioritera arbetet vid ändrade förutsättningar eller behov. Du följer upp och rapporterar resultat och måluppfyllelse. Du är tydlig, får gehör för tankar och idéer och kan påverka beslut i en viss riktning. Du kan genom övertygande argument tillföra entusiasm och energi som uppmuntrar goda prestationer, teamkänsla och ökad motivation. Du kan se ditt arbete som en del i ett större sammanhang och förstår hur det påverkar och påverkas av andra delar av organisationen. Du samverkar med andra i övergripande frågor för att skapa värde. Du tar hänsyn till olika informationskällor och perspektiv samt kan anpassa andras idéer till den egna verksamheten. ÖVRIGT Rekryterande avdelningschef Maria Bäcklund finns tillgänglig för eventuella frågor om tjänsten från den 23 juli. I den här rekryteringsprocessen kommer vi inte be om personligt brev. Du kommer istället vid ansökningsförfarandet att få svara på ett antal frågor om din kompetens inom efterfrågat område. Tjänsten tillsätts förutsatt att erforderliga beslut fattas. För att uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev. Har du skyddade personuppgifter skall du INTE ansöka via systemet utan kontakta rekryterande chef för hantering av din ansökan. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda, undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vill du tillsammans med oss göra skillnad för våra barn, ungdomar och deras familjer varje dag? Vi söker dig som med fokus på uppdraget och ett tydligt ledarskap skapar goda förutsättningar för alla medarbetares utveckling, lärande och arbetsglädje. Som enhetschef för vår öppenvård Dialogen blir du en del av en verksamhet i utveckling, där vi anpassar oss till nya behov och framtidens socialtjänst. Vår vision är att vi ska vara Sveriges bästa socialtjänst. Med det menar vi att vi ska vara stolta över vårt uppdrag, ha en god arbetsmiljö och trivas på jobbet för att i slutändan kunna göra skillnad för varje barn. Barn- och familjesektionen inom utbildningsförvaltningen har ansvar för den del av socialtjänstens individ- och familjeomsorg som avser barn och ungdomars uppväxtvillkor. Inom sektionens öppenvård, Dialogen, arbetar vi med att stötta både barn, unga och deras familjer – där familjebehandling är en central del i att stärka familjers- och barns utveckling. Vi erbjuder även föräldrakurser i grupp, stödgrupper för barn och unga, stöd till barn som upplevt våld, medling vid brott samt stöd till unga brottsutsatta. I Falun satsar vi på tidiga insatser, bland annat genom utvecklingsarbetet Tillsammans för varje barn (även kallad Skottlandsmodellen). Tillsammans med Region Dalarna arbetar vi för att förbättra samarbetet mellan skolan, hälso- och sjukvård och socialtjänsten för att tidigt i barnets liv upptäcka och lösa problem som uppstår. Målsättningen är att alla barn och unga ska ha det bra, må bra och ha de bästa förutsättningarna under sin uppväxt inom Falu kommun. Vi står inför en spännande utvecklingsfas där vi ställer om till en ny socialtjänstlag och framtidens behov. Det innebär att vi ser över våra arbetssätt och samarbeten för att kunna erbjuda ännu bättre stöd till barn, unga och deras familjer. Som enhetschef hos oss blir du en nyckelperson i detta förändringsarbete och får möjlighet att påverka och utveckla framtidens öppenvård. Arbetsuppgifter Som enhetschef för Dialogen erbjuder vi dig ett spännande och varierande arbete. En stor del av verksamheten utgörs av familjebehandling, och i din roll kommer du att leda och utveckla detta viktiga arbete. Du arbetar i enlighet med lagstiftning, riktlinjer och övriga styrdokument som bas för att utveckla verksamheten. Din roll innefattar budgetansvar, arbetsmiljöarbete samt utvecklings- och kvalitetsarbete. Du arbetar coachande och övergripande för att skapa förutsättningar för att dina medarbetare ska kunna utföra sina uppdrag på bästa sätt. Ett väl fungerande samarbete mellan enhetschefer, medarbetare och interna samt externa samverkansparters är en förutsättning för uppdraget. Du ingår även i sektionens ledningsgrupp tillsammans med verksamhetschef, kvalitétsutvecklare, verksamhetsutvecklare och ytterligare enhetschefer. Som ny chef i Falu kommun får du dessutom delta i vårt ledarutvecklingsprogram tillsammans med andra nya chefer i kommunen- en värdefull möjlighet att utveckla ditt ledarskap och bygga nätverk. Som enhetschef kommer du även att vara med och upprätthålla samverkansarbetet med regionen gällande ungdomsmottagning, familjecentral och samtalsmottagning. Kvalifikationer För rollen krävs: • Socionomexamen eller annan examen som av arbetsgivaren bedöms likvärdig • Flerårig erfarenhet av socialtjänstens arbete inom barn och familj • God vana av att arbeta i olika IT-system • Erfarenhet och kunskap om socialtjänstlagen • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska Personliga egenskaper Vi söker dig som är en trygg och stabil ledare med förmåga att leda och samordna medarbetare mot gemensamma mål. Med ett coachande och stöttande förhållningssätt skapar du förutsättningar för lärande, utveckling och arbetsglädje. Du har en god förståelse för verksamhetens prioriteringar och driver förbättringsarbete genom att utveckla effektiva arbetssätt och långsiktiga lösningar. Du samarbetar lyhört och prestigelöst med medarbetare, kollegor och externa aktörer för att nå bästa möjliga resultat. Genom din kommunikativa förmåga skapar du engagemang, påverkar och inspirerar. Du bidrar aktivt till en arbetsmiljö där samarbete, delaktighet och ömsesidigt lärande står i centrum. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Meriterande kvalifikationer • Erfarenhet av arbete som chef innefattande personal-, budget- och arbetsmiljöansvar • Erfarenhet av eller kunskap om BBiC och Signs of Safety • Ledarskapsutbildning • Erfarenhet av familjebehandling och/eller arbete inom socialtjänstens öppenvård Anställningsvillkor Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Bifoga gärna examensbevis i din ansökan då det kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas detta i samband med intervju. För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret vilket kommer efterfrågas om anställning blir aktuell. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten. Du beställer utdraget direkt från polisens hemsida. Övrigt När du skickar in din ansökan kommer du att få besvara urvalsfrågor som är ställda utifrån de krav som gäller för tjänsten. Dina svar är en viktig del av det första urvalet, så se till att svara utförligt och tydligt. I din ansökan ska du bifoga ditt CV, men du ska inte skicka in ett personligt brev – urvalsfrågorna ersätter detta. Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess kommer vi i denna rekrytering att använda arbetspsykologiska tester som en del av urvalsmetoden. Även arbetsprov kan komma att tillämpas. Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta [email protected] (mailto:[email protected])
Välkommen till Arbetslivs- och socialförvaltningen! Vi söker nu en engagerad ledare som vill driva och utveckla två viktiga verksamheter – enheten för skadligt bruk och beroende samt rådgivningsenheten. Enheten för skadligt bruk och beroende ansvarar för utredning, bedömning, beslut och uppföljning utifrån inkomna ansökningar och anmälningar. Rådgivningsenheten erbjuder stöd och behandling med utgångspunkt i biståndsbeslut. Båda verksamheterna tillhör sektionen för Vuxenstöd IFO. På enheten för skadligt bruk och beroende arbetar nio socialsekreterare tillsammans med en metodhandledare med arbetsledande funktion. Rådgivningsenheten består av sex rådgivare och en metodhandledare. Här råder ett gott arbetsklimat präglat av trivsel, nära samarbete och stort engagemang. Våra verksamheter är lagstyrda och arbetar med evidensbaserade metoder. Utvecklingsarbete sker löpande i takt med förändringar i lagstiftning och praxis. Kompetensutveckling är en självklar del av arbetet och det finns goda möjligheter till specialisering inom olika områden. Enheten för skadligt bruk och beroende står nu inför en större omställning i och med den kommande socialtjänstlagen och pågående statliga utredningar kopplade till beroendeområdet. Vi söker därför dig som vill vara med på denna resa och som ser det som både meningsfullt och stimulerande att få påverka och forma verksamheten framåt. Vi erbjuder dessutom flera uppskattade förmåner såsom årsarbetstid, möjlighet till semesterväxling samt distansarbete under del av din arbetstid. Välkommen med din ansökan! Arbetsuppgifter Som enhetschef ansvarar du för sedvanliga chefsuppgifter, såsom verksamhetsstyrning, arbetsmiljöarbete, ekonomi- och budgetuppföljning samt systematiskt kvalitetsarbete. Du följer också upp verksamheten utifrån mål och styrdokument. I och med den pågående omställningen kommer utvecklingsarbete att utgöra en betydande del av tjänsten. Rollen innebär nära samverkan med externa aktörer, till exempel regionen, polisen och andra kommuner. Du kommer även att samarbeta internt med bland andra barn- och utbildningsförvaltningen samt sektion arbetsliv. Du blir en del av en kompetent och erfaren ledningsgrupp där samarbete och helhetssyn står i fokus. Tillsammans skapar vi resultat med engagemang, samarbete och tydligt fokus – alltid med Falubornas bästa i centrum. Som anställd i Falu kommun får du goda möjligheter att växa som ledare. Vi erbjuder interna utbildningar inom bland annat ledarskap, arbetsmiljö, arbetsrätt, rehabilitering och rekrytering. Du har också tillgång till centrala stödfunktioner inom ekonomi, HR, kommunikation och juridik. Kvalifikationer För rollen krävs: • Socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig • Erfarenhet från chefsroll som innefattat ansvar för budget, systematiskt kvalitetsarbete, arbetsmiljö och personal • Flerårig och aktuell erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens områden • Goda kunskaper gällande relevant lagstiftning • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska • Erfarenhet av att arbeta med digitala verktyg Personliga egenskaper Vi söker dig med en stark samarbetsförmåga och en naturlig förmåga att skapa förtroende i dina relationer. Du förmedlar energi och optimism i ditt ledarskap, samtidigt som du är tydlig, visar riktning och har modet att fatta beslut när situationen kräver det. Du har en god kommunikativ förmåga och är tydlig i din dialog. Du planerar både på kort och lång sikt med ett tydligt helhetsperspektiv. Ditt arbetssätt är strukturerat och målinriktat – du samordnar resurser effektivt och ser till att arbetet genomförs och följs upp i linje med uppsatta mål. Du är trygg i att ta ställning, visar handlingskraft där andra tvekar och drivs av utmaningar. Du tar initiativ och driver utveckling både inom och utanför ditt ansvarsområde. Avslutningsvis ser vi att du har ett genuint intresse för utvecklingsfrågor och att du trivs i ledarrollen, både som vägledare för ditt team och i ditt eget självledarskap, särskilt i tider av förändring. Meriterande kvalifikationer • Erfarenhet som chef eller arbetsledare inom skadligt bruk och beroendeområdet, med ansvar för myndighetsutövning och öppenvårdsinsatser • Flerårig erfarenhet inom individ- och familjeomsorg, gärna från flera verksamhetsområden • Erfarenhet av utvecklingsarbete kopplat till styrdokument/lagstiftning • Erfarenhet av att leda andra i förändring • Erfarenhet av evidensbaserat arbetssätt • Ledarskapsutbildning Anställningsvillkor Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju. För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret vilket kommer efterfrågas om anställning blir aktuell. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten. Du beställer utdraget direkt från polisens hemsida. Genom Rekryteringslots Dalarna kan vi erbjuda medflyttarservice, läs mer om det på Rekryteringslots hemsida www.rekryteringslots.se (http://www.rekryteringslots.se/) Övrigt När du skickar in din ansökan kommer du att få besvara urvalsfrågor som är ställda utifrån de krav som gäller för tjänsten. Dina svar är en viktig del av det första urvalet, så se till att svara utförligt och tydligt. I din ansökan ska du bifoga ditt CV, men du ska inte skicka in ett personligt brev – urvalsfrågorna ersätter detta. Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess kommer vi i denna rekrytering att använda arbetspsykologiska tester som en del av urvalsmetoden. Även arbetsprov kan komma att tillämpas. Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta [email protected] (mailto:[email protected])
Söker du en meningsfull roll där du gör skillnad på riktigt? Vi söker nu fler engagerade medarbetare som vill vara med och forma framtidens Värnamo. Hos oss arbetar du med människan i fokus och skapar en arbetsdag som är värdefull, både för dig och för våra medborgare. Beskrivning Vi söker dig som vill bidra till utvecklingen av Medborgarförvaltningen i Värnamo. Medborgarförvaltningen befinner sig i ett spännande skede med många pågående utvecklingsinsatser och söker nu en Enhetschef till Förebyggande insatser. Medborgarförvaltningen består av sju enheter: Förebyggande insatser, Tidiga insatser, Arbetsmarknadsenhet, Utredning barn och ungdom, Familjehem/Familjerätt, Vuxensektionen, Ekonomisektionen. I Förebyggande insatser arbetar cirka 18 medarbetare varav en har gruppledaransvar. Verksamheterna som ingår är Fritidsverksamhet, Fältverksamhet, kurator på ungdomsmottagning,TSI, skolsocialateams samt medlaren/stödcentrum. Arbetsuppgifter Som enhetschef ska du leda och fördela arbetet inom enheten. Du utvecklar verksamheten från klient-, kvalitets- och samordningsperspektiv. I uppdraget ingår samverkan såväl internt som externt. Du är underställd Verksamhetschefen och ingår i förvaltningens ledningsgrupp där vi tillsammans jobbar för hela förvaltningens utveckling. Uppdraget är att med engagemang och kreativitet leda verksamheten mot kommunens uppsatta mål, arbeta för att främja trygghet och utveckla det förebyggande arbete för främst barn och ungdomar. I uppddraget ingår myndighetsutövning samt nära samarbete med övriga förvaltningar och andra viktiga samhällsaktörer. Därför ser vi gärna att du som söker har erfarenhet av myndighetsutövning. Medborgarförvaltningen befinner sig nu i ett spännande utvecklingsarbete, och du får stora möjligheter att påverka verksamheten. Kvalifikationer Du är socionom, eller har utbildning som bedöms likvärdig. Du har erfarenhet inom arbetsledning och utvecklingsinsatser för medarbetare. Personliga egenskaper: Du är en flexibel person som är öppen för förändringar och ser kvalitetsutveckling som en utmaning. Du har social kompetens, bra samarbetsförmåga och god förmåga att fatta beslut. Du är en person som leder dina medarbetare till engagemang och delaktighet i sina arbetsuppgifter. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Vi erbjuder dig. Engagerande nära ledarskap Kompetensutveckling i ditt arbete Ett utvecklande och stimulerande arbete i ett bra arbetsklimat Stöd till studier på din fritid. Subvention av motionskort Övrigt Sista ansökningsdag 250727 Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänstetillsättning. Körkort B Om lön Individuell lönesättning Om anställningsvillkor Tillsvidare anställning Kontaktpersoner Verksamhetschef Inga Gligic 0370–37 70 72 Fackliga representanter nås genom Kontaktcenter 0370-37 70 00. Medborgarförvaltningen. Vår förvaltning ansvarar för frågor inom individ- och familjeomsorg, integration, fritidsverksamhet och arbetsmarknadsåtgärder. Vi arbetar med förebyggande insatser, utredning barn och unga, familjerätt och familjehem, tidiga insatser för barn och unga, vuxenstöd, ekonomiskt bistånd samt administration och service. Läs mer om oss på: https://kommun.varnamo.se/kommun-och-politik/kommunens-organisation/forvaltningar/medborgarforvaltningen.html Värnamo kommun, kommunen med stort hjärta, mitt i Småland. Vi är en central del av den starka tillväxtregionen präglad av Gnosjöandan och hög sysselsättning. Här finns en anda av ständig rörelse och stora visioner för framtiden. Vi lyfter fram både stora och små framgångar, vilket stärker stolthet och gemenskap för alla som bor här. Som medarbetare hos oss har du människan i fokus och skapar värde för både dig själv och medborgarna, samtidigt som du bidrar till att göra Värnamo till en ännu bättre plats att leva och växa i. Läs mer om oss på: http://www.varnamo.se/
Vill du vara en närvarande chef i en enhet som varje dag gör skillnad? Vi söker en enhetschef med fokus på det operativa ledarskapet Är du en trygg och engagerad ledare som vill arbeta nära dina medarbetare? Har du erfarenhet av socialt arbete och drivs av att skapa förutsättningar för kvalitet, rättssäkerhet och ett gott arbetsklimat i vardagen? Nu söker vi dig som vill ta ett viktigt första linjens chefsuppdrag i en verksamhet som är i rörelse – i takt med den nya socialtjänstlagen. ARBETSUPPGIFTER Som enhetschef för enheten Myndighet inom verksamhetsområdet Arbete och etablering har du ett direkt och dagligt ansvar för 8 kompetenta medarbetare. Här arbetar handläggare och specialister inom: • Försörjningsstöd • Socialpsykiatri • Budget- och skuldrådgivning • Bostadsinsatser • Våld i nära relation • Skadligt bruk och beroende Dina huvudsakliga arbetsuppgifter • Leda, fördela och följa upp det dagliga arbetet i enheten • Vara ett aktivt stöd i handläggning, prioritering och beslut • Arbeta nära medarbetarna och fånga upp behov och utvecklingsmöjligheter • Tillsammans med verksamhetschef arbeta med planering, styrning och utveckling • Säkerställa rättssäkerhet, struktur och professionella arbetssätt • Bidra till omställning och förändring i linje med nya socialtjänstlagen • Främja ett hållbart arbetsklimat med fokus på tydlighet, samverkan och trygghet Du är närvarande i det dagliga arbetet, leder operativt och finns tillgänglig som stöd, bollplank och vägledare. Din roll handlar om att hålla ihop helheten, men du befinner dig nära det som sker i vardagen där besluten fattas, där arbetssituationen formas och där invånarens behov möts av professionellt stöd. Du har personal-, arbetsmiljö- och budgetansvar, men det viktigaste är din förmåga att bygga förtroende, skapa struktur och vara ett stöd i det konkreta arbetet. Vår verksamhet vilar på en stark värdegrund där individens rätt till självständighet, självförsörjning och delaktighet är central. Vi arbetar nära våra invånare och söker nu en chef som vill arbeta lika nära sina medarbetare. Hos oss är det naturligt att vara både styrande och stödjande och att jobba tillsammans mot gemensamma mål. I omställningen till en ny socialtjänstlag söker vi en ledare som kan leda både i vardagen och i förändring. Vi erbjuder dig • Ett chefsuppdrag med stort utrymme att påverka i det dagliga • En verksamhet där du gör konkret skillnad varje dag • Ett kompetent och engagerat team med hög ansvarskänsla • Kollegialt samarbete och närvarande ledarskapsstöd • Möjlighet till kompetensutveckling och verksamhetsnära lärande • En organisation som arbetar systematiskt med arbetsmiljö, struktur och kvalitet KVALIFIKATIONER Du har: • Socionomexamen • Lång erfarenhet av socialt arbete och är trygg i handläggningsprocesserna inom flera av våra verksamhetsområden och du har god kännedom om LVM-lagstiftning. • Tidigare erfarenhet av chefs- eller ledaruppdrag med personal- och budgetansvar Du är en tydlig och tillgänglig ledare som ser vikten av både struktur och relation. Du har en god förmåga att prioritera, skapa trygghet och fatta beslut i vardagen. Du trivs nära det dagliga operativa arbetet. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Vi vill att det ska kännas bra både att bo och jobba i Vellinge kommun. För oss är mod, trovärdighet, glädje och omtanke viktigt för att trivas på arbetet och i vardagen. Våra medarbetare är vana vid korta beslutsvägar, goda utvecklingsmöjligheter och bra ledare (alla chefer får ledarskapsutbildning). Läs allt om försäkringar, tjänstepension och andra förmåner på Vellinge.se/jobba-hos-oss.
Ulricehamns kommun är i en spännande expansionsfas – vi växer men bevarar vårt lilla samhälles själ. Som kommunens största arbetsgivare, med över 2 200 medarbetare i mer än 100 olika yrkesroller, erbjuder vi ett arbetsliv där samhällsnytta, utveckling och gemenskap går hand i hand. Här präglas vardagen av Vision 2040 – “Tillsammans mot framtiden”, där vi utvecklar, tänker nytt och njuter av livet, tillsammans. Att jobba hos oss innebär att göra verklig skillnad i människors vardag – varje dag, året om. Här finns unik variation i uppdragen, stora möjligheter till personlig och karriärmässig utveckling, och en kultur som uppmuntrar både mod och engagemang. Är du redo att forma framtidens Ulricehamn, tillsammans med oss? Individ- och familjeomsorgen är en del av sektor välfärd tillsammans med verksamheterna funktionsnedsättning, hemtjänst och hemsjukvård samt vård- och omsorgsboende. Sektorn arbetar varje dag året om för att göra skillnad för kommunens medborgare. Enheten för öppenvården med inriktning mot barn och unga tillhör individ‑ och familjeomsorgen (IFO). Verksamheten är centralt belägen i Ulricehamn och består av socialpedagoger och det skolsociala teamet. ARBETSUPPGIFTER Som enhetschef på Öppenvården BoU i Ulricehamns kommun får du en unik möjlighet att leda och utveckla det förebyggande arbetet riktat mot barn och unga. Du blir en nyckelperson i ett viktigt samhällsuppdrag där samverkan står i centrum med nära samarbete mellan skola, fritid, polis och andra aktörer som arbetar med barn och ungas trygghet och välmående. Ulricehamns kommun är en växande organisation som arbetar med ett tydligt systemteoretiskt och evidensbaserat perspektiv, vilket ger dig goda förutsättningar att både påverka och utvecklas i din roll. Som enhetschef har du det övergripande ansvaret för att leda och utveckla enheten, inklusive ansvar för ekonomi, personal och arbetsmiljö. Du deltar aktivt i flera viktiga samverkansforum som rör barn- och ungdomsfrågor, i nära dialog med bland annat skolan, polisen och fritidssektorn. En central del av uppdraget är att samordna och driva det socialt förebyggande och brottsförebyggande arbetet, samt att vidareutveckla det skolsociala teamet. Tjänsten innebär också ansvar för dokumentation, uppföljning och kvalitetssäkring i enlighet med uppsatta mål. Du arbetar strukturerat och målmedvetet för att säkerställa att verksamheten håller hög kvalitet och möter både interna och externa krav. Det här är en roll för dig som vill göra skillnad på riktigt. KVALIFIKATIONER För att vara aktuell för tjänsten krävs att du har en eftergymnasial utbildning inom socialt arbete, exempelvis socionomexamen. Det är meriterande om du har erfarenhet av liknande chef- eller ledarroller inom socialt arbete. Du behöver ha dokumenterad erfarenhet av att ha arbetat med barn och unga inom socialt arbete. Har du dessutom erfarenhet från kommunal verksamhet och tidigare haft en arbetsledande roll ses det som en stor fördel. God datavana är ett absolut krav. Det är meriterande om du har arbetat i verksamhetssystem som Treserva eller Stratsys. Även systemteoretisk bakgrund och erfarenhet av arbete med våld i nära relationer är meriterande. Vi söker dig som är analytisk, strukturerad och kvalitetsmedveten. Du har förmåga att tänka kreativt och lösa problem, och du kan arbeta självständigt men även fungera väl i team. Du är noggrann och har god förmåga att dokumentera samt arbeta med statistik och uppföljning. Personligen är du flexibel, prestigelös och uthållig. Du har god stresstålighet, är energisk och har förmåga att hålla många bollar i luften samtidigt som du kan arbeta långsiktigt med utvecklingen av hela IFO-verksamheten. Du har stark samarbetsförmåga och är empatisk med god kommunikativ förmåga. Du skapar och bibehåller goda relationer, är serviceinriktad och har lätt för att se andras perspektiv. Du har också förmåga att samverka över både enhets- och verksamhetsgränser. Som ledare är du lyhörd, strategisk och tydlig. Du har ett starkt ekonomiskt ansvarstänk, gott omdöme och vågar fatta nödvändiga beslut. Slutligen krävs B-körkort då tjänsten innefattar resor inom kommunen. Du får inte heller förekomma i misstanke- eller belastningsregistret. ÖVRIGT Vi undanbeder oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag under rekryteringen. När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem för hantering i enlighet med GDPR. Vänligen observera att enligt offentlighetsprincipen är ansökningshandlingar allmänna offentliga handlingar som lämnas ut på begäran. Om du som sökande omfattas av sekretess ombeds du ta kontakt med kontaktpersonen för annonsen.
Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg ska få en bättre vardag. Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till främjande och förebyggande insatser. Vi arbetar lokalt men har också verksamheter som riktar sig till hela staden för att möta våra invånares behov. Vi vill skapa en likvärdig och effektiv socialtjänst med fokus på tidiga insatser för en mer jämlik stad. Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i centrala Göteborg - jobba hos oss! ARBETSUPPGIFTER Columbus startade 2006 och är sedan årsskiftet en växande samt stadenövergripande verksamhet. Som Enhetschef för Columbus ansvarar du i dagsläget för 9 medarbetare. Arbetsgruppen är tvärprofessionell och består av psykologer, kurator och arbetsmarknadskonsulenter. Columbus drivs av socialförvaltningen Centrum och verksamheten samfinansieras av Göteborgs Stad och Västra Götalandsregionen. Columbus är belägen på Karl Johansgatan 27. Columbus består av en stabil arbetsgrupp med mångårig erfarenhet av verksamhetens uppdrag, vilket är att hjälpa unga vuxna 18-29 år bosatta i Göteborg som vill komma vidare till arbete eller studier men som hindras av psykisk ohälsa att göra det på egen hand. Vi sätter upp mål utifrån den enskildes förutsättningar och arbetar tillsammans för att nå dem. Arbetet som enhetschef innebär att du har ett operativt driftansvar för den dagliga verksamheten, samt ett utvecklingsansvar inom områden som rör metod-, kvalitetsfrågor och annan verksamhetsutveckling Du har också ett mer strategiskt uppdrag och deltar i olika forum såväl inom staden som med externa samverkansparter. Du kommer ha verksamhets-, budget-, personal och arbetsmiljöansvar för enheten. Du ingår i avdelningens ledningsgrupp vilken, utöver avdelningschef, består av 10 enhetschefer och två planeringsledare. Även en HR-specialist och en verksamhetsekonom ingår i ledningsgruppen. Avdelningen har olika uppdrag där det gemensamma är att samtliga enheter arbetar stadenövergripande KVALIFIKATIONER Du har högskoleutbildning inom exempelvis socialt arbete eller hälso- och sjukvård eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant. Du vet hur det är att arbeta i politiskt styrd verksamhet. Du har goda kunskaper och intresse för arbetsmiljö och ledarskap som bedöms vara relevant av rekryterande chef. Vi ser det som meriterande om du har tidigare ledarskaps- och/eller chefserfarenhet. Verksamheten står på två ben, samtalsbehandling och arbetslivsinriktad rehabilitering. Du bör därmed ha god kunskap gällande arbetet med arbetslivsinriktad rehabilitering för personer med psykisk ohälsa. Utbildning i behandlingsarbete, exempelvis Steg 1 i psykoterapi, är också meriterande. Ett krav är att du har egen arbetserfarenhet av samtalsbehandling då det är av stor vikt att det finns kunskap och förståelse för medarbetarnas profession, arbetsinnehåll och omständigheter. Det är meriterande om du har erfarenhet av tvärprofessionella team. Erfarenhet av målgruppen unga vuxna med psykisk ohälsa är önskvärt. Du har ett tillitsbaserat ledarskap. Vi ser följande ledaregenskaper som avgörande för att lyckas i uppdraget som enhetschef för Columbus: Du har en mycket god samarbetsförmåga, då våra uppdrag vilar på att vi har en väl fungerande samverkan med interna och externa aktörer. Genom din person kan du skapa trygghet och ett gott samarbetsklimat i din personalgrupp och hos de klienter och uppdragstagare som vi möter i arbetet. Ditt ledarskap präglas av engagemang, god kommunikation, tydlighet och lyhördhet. Du har förmåga till att engagera, inspirera och entusiasmera medarbetare för att verksamhetens mål skall uppnås. Du är prestigelös och förtroendeingivande. Du är trygg i dig själv och har förmåga att hantera konflikter som kan uppstå. Du ser möjlighet till förändringar och skapar situationer där nya idéer och förslag kan utvecklas. Du motiverar och beskriver pedagogiskt förändringar samt hanterar kritik mot förändring på ett konstruktivt sätt. Du driver långsiktigt och uthålligt förändringsarbete, både på lokal och övergripande nivå. Du kan överblicka ditt ansvarsområde samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Du visar intresse för och samverkar i övergripande frågor för att skapa mervärde. Du tar hänsyn till olika informationskällor och perspektiv samt kan anpassa andras idéer till den egna verksamheten. Du motiveras av tydligt definierade mål och har förmåga att omvandla dessa till en konkret handling. Med fokus på målet kan du omprioritera arbetet vid ändrade förutsättningar eller behov. Du följer upp och rapporterar resultat och måluppfyllelse. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Landskrona är på frammarsch på många plan. Nya områden med havsnära boende växer fram och allt fler företag väljer att etablera sig just här. Läget mitt i Öresundsregionen med närhet till bad och stad, natur och kultur lockar allt fler till inflyttning, etablering och besök. I Landskrona stad med drygt 3300 medarbetare arbetar vi efter vår värdegrund BRA, där B står för bemötande, R för resultat och A för ansvar. Vår värdegrund ska genomsyra all vår verksamhet och vi ska vara en arbetsplats där du känner arbetsglädje och stolthet. Här finns utrymme för dig med mod och handlingskraft och du får möjlighet att utvecklas. Vill du vara med och påverka utvecklingen i en av Skånes mest spännande städer? Välkommen med din ansökan! Är du redo att göra skillnad? Bli en del av Individ- och familjeförvaltningen! Vi på Individ- och familjeförvaltningen är engagerade i att stödja barn, unga, vuxna och familjer genom socialt arbete inom socialtjänstens olika områden. Med fokus på hög kvalitet och individanpassade insatser strävar vi alltid efter att hjälpa människor att leva sina liv av egen kraft. Varför välja oss? Spännande utvecklingsskede: Vi befinner oss i en dynamisk fas där vi moderniserar och anpassar våra arbetssätt för att nå ut till fler invånare på nya och innovativa sätt. Engagerad arbetsmiljö: Hos oss får du möjlighet att arbeta i en inspirerande miljö där vi värdesätter samarbete och utveckling. Signs of Safety: Vi arbetar enligt den framgångsrika metoden Signs of Safety, vilket innebär att vi fokuserar på att bygga starka och hållbara lösningar tillsammans med de vi stöttar. Välkommen till en arbetsplats där du verkligen kan göra skillnad! ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu en engagerad enhetschef till vår Mottagning och vår Enhet för våld i nära relation. För två år sedan startade den gemensamma mottagningen där de huvudsakliga arbetsuppgifterna är att aktualisera och förhandsbedöma ärenden som rör både vuxna och barn. Bedömningar kring omedelbart skydd enligt LVM och LVU ingår också. Vi jobbar enligt Signs of Safety, där vi fokuserar på att hitta det som fungerar hos de medborgare vi möter samt utforskar nätverket för att hjälpa medborgarna hitta resurser att leva ett liv av egen kraft. Vi söker nu en enhetschef som vill leda och fortsätta utveckla mottagningsarbetet i enlighet med nya socialtjänstlagen. Teamet leds av en socialsekreterare med utökat ansvar som har ansvaret för den dagliga ärendehandledningen. Som enhetschef för enheten för våld i nära relation är du direkt arbetsledare för två handläggare som utreder och följer upp insatser för våldsutsatta. I arbetsgruppen finns även en koordinator mot kriminalitet samt två socialrådgivare som arbetar i Rätt Kurva. Du kommer att leda och utveckla dessa båda enheter i nära samarbete med andra enheter inom förvaltningen. Din huvudsakliga uppgift blir att säkerställa hög kvalitet, fokusera på klienternas behov och skapa förutsättningar för att ge människor möjlighet att leva självständiga liv. Rollen kräver ett gott ledarskap, systematiskt kvalitetsarbete och förmåga att driva förändringsarbete med fokus på digitalisering och innovativa arbetsmetoder. Dina arbetsuppgifter: • Leda och utveckla enheterna med fokus på kvalitet, måluppfyllelse och klienternas behov. • Stödja och utveckla medarbetarna för att säkerställa god kvalitativ och rättssäker verksamhet. • Driva förändringsarbete för att möta kraven i den nya socialtjänstlagen. • Implementera digitala lösningar och nya arbetssätt för att öka effektiviteten och förbättra servicen för våra klienter. • Säkerställa ett hållbart resursutnyttjande och aktivt bidra till att uppnå våra mål. • Samverka med andra aktörer inom vår förvaltning och andra verksamheter inom staden för att skapa en sammanhållen och klientcentrerad verksamhet som främjar klienternas självständighet. • Personal-, arbetsmiljö- och budgetansvar ingår i tjänsten. KVALIFIKATIONER Socionom eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig är ett krav för tjänsten. Djupgående kunskaper om lagstiftning och riktlinjer inom området. Mångårig och framgångsrik erfarenhet av ledarskap, med förmåga att skapa engagemang, motivation och leda verksamheten mot uppsatta mål samt säkerställa resultat är meriterande. Det är meriterande om du har erfarenhet av att leda i en politiskt styrd organisation, med förståelse för dess komplexitet och krav. Erfarenhet av budget-, personalansvar och arbete med ständiga förbättringar, inklusive att driva utvecklings- och förbättringsarbete är också meriterande. Det är viktigt att du har förmåga att leda förändringsprocesser och driva processledning, med särskilt fokus på digitalisering och införande av nya arbetsmetoder. ÖVRIGT Arbetsgivarinformation: landskrona.se/jobbailandskronastad Då tjänsten innefattar arbete med barn och unga, kräver vi att du uppvisar ett utdrag ur polisens misstanke- och belastningsregister innan anställning. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Landskrona stad använder vi rekryteringsverktyget Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Visma Recruit genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. En ansökan till Landskrona stad är en allmän handling och dina personuppgifter hanteras enligt GDPR. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp. Om du som sökande har skyddade personuppgifter skickar du in ansökan till HR-avdelningen via post eller lämnar in den i receptionen, ställd till HR-enheten där du också anger vilket referensnummer annonsen har. I din ansökan behöver du ange hur du vill bli kontaktad av rekryterande chef. Din ansökan kommer sekretessmarkeras och bevaras i två år även om du inte blir anställd hos oss. Därefter gallras handlingarna. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://www.landskrona.se/kommun-och-politik/sa-behandlar-landskrona-stad-personuppgifter/.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 30 jobb