Socialsekreterare, Område Barn och Ungdom, Södermalm
Stockholms kommun
Socialsekreterare

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Välkommen till oss Nu söker vi två socialsekreterare till Område barn och ungdom på Södermalm då vi förstärker mottagningsfunktionen under omställningen till den nya socialtjänstlagen som träder i kraft 1 juli. Södermalm är en av fyra pilotstadsdelar för omställningsarbetet i staden, vilket innebär att nya arbetssätt kommer att testas och utvärderas löpande.  Området för Barn och Ungdom ingår i den Sociala avdelningen på Södermalms stadsdelsförvaltning. Området består av mottagningsenhet, tre utredningsenheter; barn, ungdom och 0-20, familjerättsenhet samt familjevårdsenhet och kontaktverksamhet. Barn och ungdom leds av en områdeschef och fem enhetschefer. Området har två samordnare som ger stöd i verksamhetsfrågor och introduktion till nya medarbetare. Det finns även en skolsamordnare och en SIP-samordnare. Totalt består vi av cirka 65 medarbetare. Vi sitter i fräscha lokaler i Hammarby sjöstad. Vi erbjuder Vi erbjuder dig en hälsomedveten arbetsplats där du har friskvårdsbidrag, möjlighet till semesterväxling, möjlighet till att arbeta hemma om arbetet tillåter samt flexibel arbetstid där det finns utrymme att kombinera arbete och fritid. Vi har en trivselgrupp på enheten som hittar på roliga aktiviteter för att bibehålla den goda stämningen och sammanhållningen mellan enheterna. Vi erbjuder ett utvecklande arbete där du får möjlighet att arbeta med engagerade och erfarna kollegor. Hos oss får du arbeta på en enhet som kontinuerligt strävar mot förbättringar av verksamheten. Vi på Södermalms stadsdelsförvaltning: - har ett starkt barnperspektiv - arbetar kontinuerligt med metodutveckling, kvalitetsarbete och utvecklingsarbete - har en fungerande och god samverkan mellan arbetsenheterna och övriga enheter inom Sociala avdelningen - utvecklar samverkan med Södermalms öppenvård - har ett skolsocialteam i samverkan med öppenvården och Utbildningsförvaltningen - har en nära samverkan med polis utifrån tjänsten socialsekreterare hos polis Din roll Som socialsekreterare skydds- och förhandsbedömer samt utreder du barn och ungdomars behov av skydd och stöd. I rollen ingår även att följa upp beviljade insatser rörande barn och ungdomar 0-20 och deras familjer. Tjänsten kan förläggas på mottagningsenheten eller på någon av utredningsenheterna. Ditt arbete utgår från gällande lagstiftning, riktlinjer och kunskapsstöd. Då socialtjänsten står inför stora förändringar i och med ny lagstiftning inom området kan arbetsuppgifter tillkomma eller förändras. Arbetet bedrivs utifrån ett systemteoretiskt perspektiv med fokus på resurser, styrkor och risker som finns i familjen och nätverket. Du har i ditt arbete kontinuerligt stöd av din enhetschef och dina kollegor. I utredningar arbetar du två och två i utredningarna samt hjälps åt mellan enheterna. Du deltar regelbundet på metodstöd och extern handledning. Alla som börjar på enheten får en individuell introduktionsplan. På barn och ungdom strävar vi efter en god samverkan över hela sociala avdelningen och du har möjlighet att delta som ombud i olika samverkansgrupper tex med LSS, relationsvåldsteam, fältgrupp mm Din kompetens och erfarenhet För denna tjänst krävs att du har: Socionomexamen Yrkeserfarenhet som socialsekreterare med myndighetsutövning inom barn och ungdom. Förståelse och goda kunskaper om aktuell lagstiftning inom aktuella områden God förmåga av att uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift. Det är meriterande om du även har: Utbildning i Signs of Safety. Vidareutbildning inom bedömningsinstrument tex SAVRY, EARL, ADAD Vi förutsätter att du arbetar strukturerat och ansvarsfullt genom att planera och prioritera ditt arbete utifrån satta mål och tidsplaner. Du har samtidigt förmågan att anpassa dig utifrån ändrade omständigheter samt att arbeta med stor variation och växla mellan olika arbetsuppgifter. Vi söker dig som ser utmaningen i att kunna driva komplexa ärenden och dela kunskaper/erfarenheter med dina kollegor. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Välkommen till Södermalms stadsdelsförvaltning! Södermalm är en kulturell och levande stadsdel i innerstaden med engagerade invånare och ett stort hjärta. Hos oss kan du verkligen göra skillnad. Tillsammans med våra Södermalmsbor utvecklar vi en ännu bättre stadsdel att leva, verka och bo i. Som medarbetare hos oss har du en trygg anställning med schyssta villkor, där vi tror att mångfald och jämn könsfördelning bidrar till att stärka vår verksamhet. Vi gillar att tänka nytt – vi hoppas att du som söker vill utveckla Södermalm tillsammans med oss! https://start.stockholm/om-stockholms-stad/organisation/stadsdelsforvaltningar/södermalm/ kan du läsa mer om Södermalms stadsdelsförvaltning och du får även gärna besöka vår https://facebook.com/södermalmsdf.

25 juni 2025
Sista ansökan:
9 juli 2025
Socialsekreterare Barn och Familj
Lilla Edets kommun
Socialsekreterare

Lilla Edets kommun är en av kommunerna i Göteborgsregionen, gynnsamt belägen längs Göta älv med närhet till Göteborg, Trollhättan och Uddevalla. De goda kommunikationerna ger oss möjligheten att fortsätta växa och utvecklas.  Vi är stolta över våra cirka 1 500 medarbetare som dagligen arbetar för att skapa bästa möjliga förhållanden för våra drygt 14 500 invånare, våra företag och för alla som besöker oss. Hos oss har vi nära till varandra och tack vare vår storlek har du goda möjligheter att påverka och utveckla våra verksamheter.  Här njuter du också av vacker älvmiljö, rik natur och spännande spår av unik historia. I Lilla Edets kommun arbetar vi ständigt för ökad livskvalité och glädje i vardagen, både för våra invånare och för dig som väljer att jobba hos oss. Väl mött i Göta älvdalens pärla - vi gör det tillsammans! Beskrivning Individ- och familjeomsorgen, IFO, består av fyra enheter. En av dem är Barn och familj och där söker vi en ny medarbetare. Vi på Barn och Familj har under många år aktivt arbetat för att förbättra vår verksamhet och möta de behov som barnen och de familjer vi möter har. Vi har en hög ambition och vill utveckla vår verksamhet.  Syftet med vårt utvecklingsarbete är att möjliggöra för barn/ungdomar att få sina behov tillgodosedda och kunna bo kvar i sitt sammanhang och i sin familj. Vi har ett tätt samarbete med vår Öppenvård. Vi samverkar genomgående med övriga enheter utifrån tanken om att familjen är en helhet med en ibland komplex problematik, vårt mål är att erbjuda ett samordnat stöd och därigenom frigöra familjens och nätverkets egna resurser. Vi är en välfungerande arbetsgrupp som arbetar intensivt med att öka barns delaktighet i våra processer. Vår tanke är att ju bättre vi blir på att utgå ifrån barnets upplevelser och situation ju bättre blir vårt arbete med bedömning, insatser och stöd. Vårt mål är att synliggöra och höra det individuella barnet i alla våra processer. I allt vi gör ska barnet få störst utrymme. Vi arbetar med att tydliggöra våra processer med stöd av Lean. Vi är 20 medarbetare inom enhet Barn och Familj. Inom enheten hanterar vi barn och unga, familjerätt och familjehem. Just nu letar vi efter en kollega som vill arbeta med barn och unga med fokus på förändring under utredningen, tidiga insatser sam råd och stöd under utredningstiden. En kollega som vill utföra socialt arbete på ett sätt där det framgår tydligt att barnen är våra ”huvudklienter”. I tjänsten ingår även att vara bakjour/resurs till viss del. Denna funktion delas med andra kollegor. Vi har ett generöst flextidsavtal där vi inom gruppen samordnar oss så att vi är rätt bemannad under våra öppettider. Vi har möjlighet att arbeta hemifrån en dag i veckan. Vi erbjuder en nära arbetsledning och kompetensutveckling. Alla deltar i Yrkesresan.     Vi arbetar aktivt för att skapa en god arbetsmiljö bland annat genom att nogsamt följa arbetsbelastningen men även genom att fokusera på friskfaktorer. Vi ser arbetsmiljön som viktig, inte bara utifrån den enskilde medarbetaren men även utifrån att vi har en tanke om att en god arbetsmiljö ger oss större möjligheter att utföra socialt arbete med god kvalité. Vi har en ergonomiskt hållbar arbetsplats och får årligen friskvårdsbidrag. Arbetsuppgifter Du kommer att arbeta som socialsekreterare med inriktning ålder 0-20 år. Det innebär utredning av barnens behov och uppföljning av beviljade insatser. Det innebär arbete med att frigöra resurser för förändring och tydliggöra barnens upplevelse och behov. Det innebär rådgivning och att guida dem vi möter rätt. Det innebär aktivt deltagande i resan mot nya socialtjänstlagen.  Kvalifikationer Socionom eller likvärdig utbildning. Erfarenhet krävs. Villkor B-körkort och adekvat utbildning på högskolenivå. Urval sker löpande och tjänsten kan kommas att tillsättas innan sista ansökningsdatum.

25 juni 2025
Sista ansökan:
9 juli 2025
Socialsekreterare till barn och unga, Omsorgs- och socialförvaltningen
Mjölby kommun
Socialsekreterare

Vi är Mjölby kommun. Tillsammans levererar vi service och tjänster, är samhällsbyggare och myndighetsutövare. Vårt arbete är till nytta för samhället och med medborgarens bästa i fokus – genom hela livet. Omsorgs- och socialförvaltningen har ett tydligt uppdrag - vi finns till för människor. Genom våra tjänster bidrar vi till ett självständigt och aktivt liv med meningsfull sysselsättning. Utveckling och trygghet i vardagen är vår drivkraft. Vår gemensamma målbild är att skapa bra välfärdstjänster. Det förutsätter ett stort och kunnigt engagemang. Likaså modiga satsningar på innovativ teknik i framkant. Individ- och familjeomsorgen är ett av omsorgs- och socialförvaltningens verksamhetsområden, vars uppdrag är att bedriva en effektiv och rättssäker myndighetsutövning där insatserna ska vara av god kvalitet med utgångspunkt i lägsta omhändertagandenivå och med klientens delaktighet i fokus. Enhet Barn och unga, som är en av sex enheter inom verksamhetsområdet, ansvarar för att ta emot och utreda samt bedöma behov av insatser för barn och unga med stöd av socialtjänstlagen och lagen om vård av unga samt handläggning av familjerättsärenden i enlighet med Föräldrabalken. Enhetens ansvar är att se till att beviljade insatser är av god kvalitet genom regelbundna uppföljningar. Nätverksarbete finns som en del i all utredning och handläggning inom enheten och Socialstyrelsens utredningsmetod Barns Behov I Centrum (BBIC) är grunden för handläggning av ärenden rörande barn och unga. Nu söker vi en socialsekreterare för vårt mottagningsteam och två socialsekreterare för utredning och uppföljning av barn och unga. Är du en person som tycker om utmaningar och få möjligheten att utveckla samt påverka? ARBETSUPPGIFTER Som socialsekreterare handlägger och dokumentera du ärenden gällande barn och unga 0-20 år. Dina arbetsuppgifter består av exempelvis skyddsbedöma, förhandsbedöma, utreda barns behov, starta upp samt följa upp insatser och placeringar enligt socialtjänstlagen och lagen om vård av unga. Du har ansvar att genomföra fattade beslut som berör dina eller kollegors ärenden. Du kommer främst att arbeta med placerade barn men andra arbetsuppgifter kan förekomma utifrån verksamhetens behov. I rollen kan ansvar för akuta ärenden förekomma, vilket ibland innebär arbete utanför ordinarie arbetstid. I arbetsuppgifterna ingår det att samverka med interna och externa samverkansparter, exempelvis inom enheten, individ och familjeomsorgen, socialjouren, barn och ungdomspsykiatrin samt utbildningsförvaltningen. I din roll ingår det även att skriva handlingar till domstolar och deltar i förhandlingar. KVALIFIKATIONER Du har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig motsvarande socionomexamen. Det krävs att du har B-körkort. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av handläggning barn och unga 0-20 år med stöd av socialtjänstlagen, lag om vård av unga (LVU) samt lag om placering av barn i skyddat boende (LBS). Det är även meriterande om du har kunskap inom området våld mot barn, våld i nära relationer eller hedersrelaterat våld. Ytterligare meriterande är kunskap om metoden Signs of Safety. Som person har du förmågan att arbeta med andra människor; att lyssna, visa empati och respekt. Du är prestigelös och uppmärksammar och belönar andras bidrag. Du har förmågan att tala tydligt samt utstrålar trovärdighet och självförtroende. Du levererar resultat, både vad gäller kvalitet och produktivitet. Systematiskt, metodiskt och pålitligt arbetssätt är naturligt för dig. Du har lätt för att fokusera på kundens behov och uppnå god kundtillfredsställelse.  Du har förmågan att följa instruktioner, procedurer, lagstadgade krav och policy samt förhålla dig till uppsatta tidsplaner. Du har förmågan att prestera i en pressad miljö och hantera svåra situationer. Du förblir optimistisk inför utmaningar och har förmågan att acceptera och lära av kritik. Vi är en trygg och hållbar arbetsgivare. Stor nog att erbjuda medarbetare goda arbetsvillkor och spännande utvecklingsmöjligheter. Liten nog för nära samarbeten, delaktighet och inflytande. Med fokus på vårt uppdrag, att göra nytta för samhället, möjliggör vi utrymme för eget ansvar och kreativitet. Tillsammans driver vi kommunen och den hållbara samhällsutvecklingen framåt. ÖVRIGT Vår kommun är expansiv med cirka 28 600 invånare. Vi har nära till varandra och nära till resten av världen, kommunikationerna är utmärkta. Mjölby kommuns vision sammanfattas i en slogan: Världsvan och hemkär. Världsvan står för öppenhet, nytänkande, vilja att växa och tro på framtiden. Hemkär står för stolthet och glädje över hembygden. Hos oss är det enkelt att leva ett gott liv. I din ansökan bifogar du relevanta utbildningsintyg och examensbevis som styrker ditt CV. Om du kommer vidare till intervju kommer vi kontrollera din ID-handling. Läs mer om vår rekryteringsprocess på www.mjolby.se/ledigajobb.

24 juni 2025
Sista ansökan:
9 juli 2025
Socialsekreterare till mottagning
Nybro kommun
Socialsekreterare

Nybro kommun är en expansiv kommun i det småländska glasriket med cirka 20 000 invånare. Här finns stora och små företag främst inom glas-, trä- och pappersindustrin - flera av dem världsledande inom sina respektive branscher. Kommunen har ett strategiskt läge mellan de tre regionala centrumen Kalmar, Karlskrona och Växjö. Kommunikationerna är goda med järnväg samt en flygplats inom tre mil. I Nybro kommun finns möjligheterna att välja attraktiva boende med vackra miljöer i staden eller på landsbygden. Möjligheterna till rekreation och friluftsliv är goda då det aldrig är långt till naturen. Nybro kommuns vision är "Med trygghet, nyfikenhet och nytänkande bygger vi en ny bro till framtidens större Nybro." Individ- och familjeförvaltningen är uppdelad i två verksamheter; Funktionsstöd och Individ- och familjeomsorg (IFO). Förvaltningens huvudsakliga uppdrag är grundat i Socialtjänstlagen och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade samt insatser enligt Hälso-och sjukvårdslagen. Förvaltningen ansvarar för att efter myndighetsutövning ge goda insatser i form av individanpassat stöd till kommuninvånarna. Förvaltningen ansvarar för att ge olika former av stöd till kommuninvånarna, både med och utan myndighetsutövning. Verksamhetens ansvarsområde är utredningar och insatser till barn, ungdomar och deras föräldrar, skadligt bruk och beroende, våld i nära relationer, personer med funktionsnedsättning som behöver stöd i sin dagliga livsföring, personer i behov av försörjningsstöd, arbetsmarknadsåtgärder, rehabilitering och integration. Individ- och familjeförvaltningens mål är att de insatser vi utför ska leda till självständighet. Individ och familjeomsorgen (IFO) i Nybro kommun består av verksamhetsområdena Vuxen och Barn och familj. Verksamhetsområdet Barn- och familj söker nu en ny kollega till mottagningsgruppen inom Enheten för Myndighetsutövning! Vårt mål är att erbjuda barn, ungdomar och deras familjer det bästa möjliga av socialtjänstens barnavård och insatser genom att vara en mål- och resultatstyrd verksamhet. Vår ambition och högsta prioritet är att leva upp till gällande lagkrav och att de familjer som möter oss ska få ett gott och serviceinriktat bemötande. Barn- och familjs arbete utgår från en systemteoretisk grund med barnets bästa i fokus där vi strävar efter att hitta alternativa lösningar i nära samverkan med familjer och deras nätverk. Ett av de övergripande målen inom verksamheten är att barn och unga så långt det är möjligt ska ges möjlighet att bo och växa upp tillsammans med sin familj, alternativt på annat sätt återförenas med sitt ursprung. Barn- och familjs målgrupp är barn 0-18 år och unga vuxna 18-20 år. Mottagningsgruppen består av fyra socialsekreterare som har nära stöd av ledningsfunktioner. Storleken på arbetsgruppen möjliggör tätt kollegialt stöd, och vi vill stötta och hjälpa varandra i det viktiga arbete som sker varje dag. Vill du arbeta med ett givande och utvecklande arbete för barn, unga och deras familjer? Välkommen med din ansökan till mottagningsgruppen i Nybro! ARBETSUPPGIFTER Mottagningsgruppens huvudsakliga ansvar inom verksamhetsområdet Barn- och familj är att hantera inkomna orosanmälningar, ansökningar, göra skyddsbedömningar i ärenden samt hantera förhandsbedömningar. Inom mottagningsgruppens ansvar ligger också att hantera utlämnande av offentlig handling samt att vara rådgivande i kontakt med privatpersoner och andra professioner. Andra arbetsuppgifter som ingår är mindre utredningar, yttranden och ansökningar. Inom Individ- och familjeomsorgen i Nybro arbetar vi i tät samverkan mellan enheter och arbetsgrupper. Vi har utarbetade rutiner för ärendeteam och intern samverkan där du kommer arbeta tillsammans med kollegor från andra delar av verksamheten utifrån att vi vet att det är när vi arbetar tillsammans med gemensamma mål till förändring som vårat arbete når bästa resultat. Vi är medskapande i vårat utvecklingsarbete och det finns goda möjligheter att bidra till verksamhetens utveckling, särskilt när vi nu står inför nya socialtjänstlagen. Vi arbetar enligt BBIC och vårat verksamhetssystem är procapita. Vi kommer framledes att gå över till Lifecare som system. Vi har kontinuerlig externhandledning som erbjuds till alla medarbetare. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är socionom eller har en av arbetsgivaren bedömd likvärdig utbildning som uppfyller kompetenskravet för myndighetsutövning inom området barn och unga enligt Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd HSLF-FS 2017:79. Meriterande är även andra relevanta utbildningar, t.ex. MI. Erfarenhet av myndighetsutövning och handläggning enligt SoL och LVU är meriterande, men tidigare yrkeserfarenhet är ett krav. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Tjänsten som socialsekreterare inom mottagningsgruppen är varierad och innefattar flera olika arbetsmoment som kräver hög kompetens inom arbetsområdet. Det ställer krav på förmåga att strukturera sitt arbete, samverka internt och externt och att kunna upprätthålla en rättssäker handläggning i samtliga arbetsmoment. Vi söker dig som har lätt för att uttrycka dig tydligt i tal och skrift samt har insikt i hur ditt bemötande påverkar familjerna. Du har förmåga att göra avvägningar och fatta välmotiverade och rättssäkra beslut. Du har god samarbetsförmåga samt goda och fördjupade kunskaper i BBIC och lagstiftning företrädelsevis SoL, LVU, OSL, FL och FB. Du behöver ha B-körkort. Intervjuprocessen sker fortlöpande under ansökningstiden. Anställningsdag sker enligt överenskommelse. Tjänsten innefattar registerkontroll. ÖVRIGT Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande. Efter att du sökt första gången kan du logga in till ditt CV och uppdatera dina uppgifter samt ändra i det personliga brevet. Därmed kan du söka andra tjänster inom Nybro kommun eller andra organisationer anslutna till Offentliga jobb. Alla skickade ansökningar sparas under din inloggning. Vi vill inte bli kontaktade av rekryterings-/bemanningsföretag. Vi undanber oss också samtal från annonssäljare.

24 juni 2025
Sista ansökan:
27 juli 2025
Förste socialsekreterare – Individ- och familjeomsorgen
Vilhelmina kommun
Socialsekreterare

Testa Vilhelmina – bo gratis när du flyttar hit för att jobba  Bor du inte i Vilhelmina kommun idag? Inga problem! Om du får anställning hos oss kan du under tre månader bo kostnadsfritt i ett möblerat rum i kommunens tidigare elevhem i tätorten Vilhelmina. Om du får anställning i någon av våra fjälldalar så kan du under tre månader få subventionerad hyra. Du får en god start som Vilhelminabo och kan under denna tid leta efter ditt permanenta hem. Läs mer genom att klicka https://www.vilhelmina.se/inflyttare/testa-vilhelmina/ och fråga rekryterande chef om denna möjlighet att testa Vilhelmina.  Förste socialsekreterare – Individ- och familjeomsorgen, Vilhelmina kommun Vill du ta nästa steg i karriären och vara med och göra verklig skillnad? Nu söker vi en förste socialsekreterare till Individ- och familjeomsorgen i Vilhelmina kommun – en nyckelroll där du får möjlighet att leda, stötta och utveckla verksamheten tillsammans med enhetschef och engagerade kollegor. Vilhelmina är en liten kommun med ett stort hjärta. Här är beslutsvägarna korta och samarbetet nära, vilket skapar goda förutsättningar för ett meningsfullt och trygghetsskapande arbete för våra invånare. Hos oss får du möjlighet att påverka och arbeta brett med både struktur och individnära stöd. Om tjänsten Individ- och familjeomsorgen i Vilhelmina består av en myndighetsenhet och en handläggarenhet. Myndighetsenheten hanterar ärenden som rör barn och familj, vuxna, missbruk, ekonomiskt bistånd, familjerätt samt fältarbete. Som förste socialsekreterare ansvarar du för den dagliga arbetsledningen inom myndighetsenheten. Du fungerar som ett nära stöd för socialsekreterare och handläggare i deras arbete och är ett bollplank i komplexa ärenden och beslutsfattanden enligt SoL, LVU, LVM och FB. Du arbetar också för att säkerställa rättssäkerhet och kvalitet i hela ärendeprocessen. Du har en operativ roll där du, i nära samarbete med enhetschefen, utvecklar arbetssätt, rutiner och verksamhetens innehåll. Ditt uppdrag innefattar bland annat att: Leda och fördela det dagliga arbetet inom enheten. Säkerställa att ärenden handläggs enligt aktuell lagstiftning, riktlinjer och BBIC. Stötta kollegor i svåra bedömningar, beslut och uppföljningar. Bidra till verksamhetsutveckling, uppdatering av rutiner samt framtagande av statistik. Agera operativ arbetsledare vid enhetschefens frånvaro. Delta i samverkansmöten och nätverk inom området. Vara delaktig i introduktion av nyanställda. Hantera frågor om allmänna handlingar samt informera allmänheten om stöd och insatser. Du har en viktig roll i att skapa goda förutsättningar för medarbetarna och för att individen ska få rätt stöd i rätt tid. Hos oss får du möjligheten att arbeta brett och nära hela kommunens socialtjänst  Kvalifikationer Socionomexamen. Erfarenhet av myndighetsutövning inom individ- och familjeomsorg, särskilt barn och vuxna. Goda kunskaper i SoL, LVU, LVM och annan relevant lagstiftning. Förmåga att fatta beslut, strukturera och vägleda i komplexa ärenden. Du är trygg, kommunikativ och samarbetsorienterad med ett professionellt och empatiskt förhållningssätt. Du arbetar systematiskt, har god administrativ förmåga och är intresserad av utvecklings- och kvalitetsarbete. Det är meriterande om du har: Tidigare erfarenhet av arbetsledning eller liknande funktion. Kunskap om BBIC och erfarenhet av samverkan med andra aktörer. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Du behöver ha B-körkort. Mycket god svenska i tal och skrift är en förutsättning. Vi erbjuder Ett viktigt och varierat uppdrag i en kommun med närhet, korta beslutsvägar och stark gemenskap. Flextid och friskvårdstimme. Extern handledning. Möjlighet att påverka och utveckla arbetssätt och rutiner. Ett kompetent team med kollegor som brinner för sitt uppdrag. En arbetsplats där du kan växa och verkligen göra skillnad i människors liv. Om Vilhelmina  Vilhelmina kan beskrivas som ett 5-minuterssamhälle. Det må ligga en bit från större städer, men väl på plats finns det mesta inom räckhåll. På fem minuter kan du i tätorterna Vilhelmina, Saxnäs och Dikanäs, där vi har kommunal verksamhet, hämta barnen från förskolan, gå till jobbet, gymma efter jobbet eller ta skidorna/löparskorna i elljusspåren, och äta på någon av orternas caféer och restauranger.  I fjällen finns anläggningar som både har öppet under turistsäsongerna och året runt, och dessutom närhet till några av de större skidbackarna som finns i Kittelfjäll och Klimpfjäll. Vilhelmina kommun är en vidsträckt kommun med närhet till härliga fjäll, lummiga skogar och vackra sjölandskap. Vi har en vacker natur som bjuder in till utevistelse året om - och kanske är det just det vi är mest kända för. Läs mer om vårt Vilhelmina här https://www.vilhelmina.se/inflyttare/  Övrigt Vilhelmina kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och som ger alla samma möjligheter med vilja, mod och glädje. Som samisk förvaltningskommun ser vi att kunskaper i samiska och samisk kultur kan vara meriterande. I Vilhelmina kommun kan du kombinera din ordinarie tjänst med en deltidsanställning som brandman. Kontakta räddningstjänsten för mer information kring arbetet som deltidsbrandman. Inför rekryteringsarbetet har Vilhelmina kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

24 juni 2025
Sista ansökan:
24 juli 2025
Socialsekreterare till Utredningsenheten, Individ- och familjeomsorgen
Oskarshamns kommun
Socialsekreterare

Välkommen till öarnas och sjöarnas plats! Här i Oskarshamn kan du uppleva lugnet i värmen och tryggheten och finna din energi i närheten och gemenskapen. Vi är stolta över att vara landets fjärde örikaste kommun, med över 6 000 öar i vår skärgård och i våra 500 sjöar. Oavsett om du söker avkoppling eller äventyr, så har Oskarshamn något att erbjuda. Med havet som fond och barrdoft runt hörnet är det lätt att förälska sig och slå sig till ro. I Oskarshamn kan du växa och utvecklas. Med stora arbetsgivare inom industri och teknik, drivna entreprenörer och småföretagare, erbjuder Oskarshamn ett välmående näringsliv och spännande möjligheter. Närheten mellan landsbygd, stad, hav och skog ger alla förutsättningar att leva tryggt och bekvämt, med tid över att följa passioner och drömmar. Välkommen att kasta ankar i Oskarshamns kommun. Socialförvaltningen är en av de större arbetsplatserna i kommunen. Inom socialförvaltningens Individ- och Familjeomsorg (IFO) finns det tre enheter som arbetar med ärenden gällande barn och familj; en Utredningsenhet, en Placeringsenhet samt en Råd och Stödenhet.  Vi är samlokaliserade i nya lokaler med närhet till övriga enheter inom IFO.   Vill du göra skillnad i ett barns liv? På Utredningsenheten barn och familj får du som socialsekreterare möjlighet att vara en del i att förbättra uppväxten för barn och unga. I arbetet som utredande socialsekreterare får du ett omväxlande arbete med stora möjligheter till fortsatt utbildning och personlig utveckling. Vi utökar vår verksamhet och söker nu två socialsekreterare till Utredningsenheten. Varmt välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Som socialsekreterare i Utredningsenheten ingår bl.a. följande arbetsuppgifter: • Utreda barn och ungdomars situation efter ansökan eller anmälan • Följa upp bistånd gällande familjebehandling • Ett nära samarbete med andra enheter inom Individ- och familjeomsorgen, t.ex. ett nära samarbete med Råd och stöd gällande familjer i behandling och ett nära samarbete med Placeringsenheten inför placeringar i familjehem eller HVB • Dokumentera enligt BBIC Introduktion som nyanställd hos oss får du: • Egna introduktörer som följer dig under introduktionen. • Möjlighet att komma in i arbetet utan ansvar för egna ärenden under de första månaderna • Lära dig yrket både genom teori och praktik, du får lära dig handläggning samtidigt som du är med i samtal och besök och får se hur vi arbetar på nära håll Utvecklingsmöjligheter som anställd hos oss får du: • Ta del av Yrkesresan som är en länsgemensam utbildningssatsning • Regelbunden handledning av specialiserade handledare • Möjlighet att nischa dig inom ditt intresseområde inom ramen för vårt arbete • Chansen att bidra med din kunskap och nya perspektiv • Vara en del av att skapa framtidens socialtjänst då vi står inför en ny lagstiftning Hållbart arbetsliv som anställd hos oss får du: • Nära arbetsledning och ett strukturerat arbetssätt som ökar känslan av kontroll i arbetet • Kollegialt stöd, hos oss arbetar man alltid två socialsekreterare i varje utredning • Stöd i ditt arbete via b.la. ärendetavla, regelbundna ärendegenomgångar, ärendetyngdsmätningar och veckomöten • En arbetsledning som i samverkan med fackliga arbetar för en hållbar arbetsplats med socialtrygghet • Möjlighet att arbeta hemifrån i samband med utbildningar, dokumentationsdagar eller vid överenskommelse med arbetsledning KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad socionom med tidigare erfarenhet av arbete med barn, ungdomar och familj. Du har kunskap om gällande lagstiftning inom SoL och LVU. Vi ser det som meriterande om du är van vid att arbeta utifrån BBIC samt har kunskaper i Treserva.  Du är strukturerad, kvalitetsmedveten och tar initiativ till att lösa problem. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, för oss är det viktigt att du är en trygg och positiv lagspelare som kan skapa hållbara relationer. Du har god förmåga att hantera stressade situationer och anpassar dig väl till rådande omständigheter. Dokumentation är ett återkommande inslag, därför behöver du kunna kommunicera väl i tal och skrift på svenska. Körkort B krävs. ÖVRIGT Intervjuer kommer hållas fortlöpande under ansökningstiden. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka via söklänken och inte via e-post eller pappersformat. Vi har rökfri arbetstid. Vi erbjuder ett flexibelt friskvårdsavtal. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänst. Läs gärna mer på https://oskarshamn.com/ Kika gärna på vår fina film om vår stad: https://youtu.be/_T9Cy0C-H_o

24 juni 2025
Sista ansökan:
13 juli 2025
Socialsekreterare inom arbetsliv och försörjning
Linköpings kommun
Socialsekreterare

Tjänsten är placerad inom Integrations- och arbetsmarknadsförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Vi stärker möjligheterna för Linköpingsbor som är beroende av ekonomiskt bistånd, att bli självförsörjande och självständiga. Vi bidrar också med kompetensförsörjning till Linköpings kommun och näringsliv.     Vill du förgylla vardagen och förbättra livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du göra en viktig skillnad och bidra till att göra Linköping till en bättre plats. Välkommen till oss! Dina arbetsuppgifter Vi söker nu socialsekreterare med inriktning mot försörjningsstöd, vilket innebär att du tar emot och handlägger nya ansökningar om ekonomiskt bistånd och löpande bistånd enligt socialtjänstlagen samt utreder resurser och hinder för egen försörjning. Du kommer både ha klienter med kortvarigt behov av ekonomiskt bistånd och klienter med mer långvarigt behov. I arbetsuppgifterna ingår motivationsarbete och coachning (MI) i anslutning till utredningsarbetet för att utveckla klientens möjligheter till egen försörjning. Det ingår även arbete med att samordna externa kontakter med andra samhällsorgan som Migrationsverket, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, inom förvaltningen och Linköpings kommun samt andra samverkanspartners. Arbetet hos oss ger en bred insyn i välfärdskedjan och en god kännedom om hur samhället i stort fungerar. Vi erbjuder utmaningen att möta människor i olika livssituationer och kunna bidra till förändring i deras liv. Om du tror på individers möjlighet att finna motivation till egen försörjning, och vill vara med att skapa bättre förutsättningar för dem, är detta rätt jobb för dig. Din arbetsplats Integrations- och arbetsmarknadsförvaltningens uppdrag är att stärka möjligheterna för Linköpingsbor som är i behov av ekonomiskt bistånd att bli självförsörjande och självständiga, samt att bidra med kompetensförsörjning till Linköpings kommun och näringslivet. I förvaltningen arbetar vi tätt tillsammans med kommuninvånare, näringsliv, idéburen sektor, myndigheter och andra offentliga aktörer. Förvaltningen omfattar ca 300 medarbetare och verkar inom Arbetsmarknadsnämndens ansvarsområde. Inom Arbetsliv och Försörjning finns enheterna: • Mottagning • Integration (flyktingmottagande, ekonomiskt bistånd och arbetsmarknad) • Kompletterande insatser   • Arbetsliv och Försörjning 1-3 (ekonomisk bistånd) • Arbetsliv och Försörjning 4-5 (arbetsmarknad) Integrationsenheten arbetar mot målgruppen nyanlända, samt ansvarar för mottagandet av nyanlända. Vi handlägger inkomna ansökningar och anmälningar avseende försörjningsstöd och insatser kopplade till integration genom arbete, studier, god ekonomi i balans och boende. Vi utvecklar ständigt vårt arbetssätt samt utvärderar våra arbetsmetoder kontinuerligt. Inom enheten arbetar olika professioner som stöttar varandra i att korta etableringen för nyanlända. Vi har enhetssamordnare, integrationsassistenter, socialsekreterare och arbetsmarknadskonsulenter som samarbetar dagligen och skapar bättre förutsättningar i boende-, ekonomiska- och arbetsmarknadsfrågor.  Din arbetsplats kommer att vara på Barnhemsgatan 2 i centrala Linköping. Arbetstiden är kl. 7.45-17.00, samt ledighet på klämdagar och kortare arbetsdag under sommarmånaderna. Vi tillämpar flextidsavtal. Du som söker Vi söker dig som har socionomexamen eller beteendevetenskaplig examen. Det är meriterande om du läst kurser inom socialt arbete, socialrätt eller förvaltningsrätt, samt har tidigare erfarenhet från handläggning av försörjningsstöd inom socialtjänst. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av att ha arbetat med målgruppen nyanlända samt har erfarenhet från en mottagningsfunktion. Det är även meriterande om du har arbetat med individer i behov av stöd samt erfarenhet av arbetsmarknadsfrågor.  Arbetet ställer krav på att du har goda kunskaper i svenska i såväl tal och skrift, och vi ser gärna att du är flerspråkig då arbetet innebär många sociala kontakter. Vårt arbetssätt är till viss del digitaliserat och innebär kontakt med myndigheter och dokumentering, vilket innebär att det är meriterande om du har tidigare kunskap om verksamhetssystemet Lifecare. Du är välstrukturerad, planerar och prioriterar ditt arbete effektivt och säkerställer att tidsramar hålls. I stressiga situationer förblir du lugn och stabil, och har förmågan att sätta tydliga gränser när det behövs. Med hög personlig mognad och självinsikt hanterar du relationer på ett professionellt och balanserat sätt, och anpassar ditt agerande efter situationen. Du fattar snabba beslut, agerar beslutsamt och trivs i samarbeten där du kommunicerar lyhört och konstruktivt. Det är även positivt att du som individ är nyfiken och inte är rädd för att våga testa dig fram i arbetet. Vi ser det som en del av individens utveckling och en möjlighet för enheten att ständigt förbättra sitt arbete framåt.  Välkommen med din ansökan! Övrig information När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan. Problem med att lämna in din ansökan via ReachMee? Prova en annan webbläsare än Chrome. Tillträde: Enligt överenskommelse Anställningsform: Tillsvidareanställning Sysselsättningsgrad: 100% Antal lediga befattningar: 2 Ref. nr: 15215 I denna ansökan bifogar du inget personligt brev. Här finns plats för både mod och glädje Vi är modiga, omtänksamma och kunniga kollegor som tillsammans stöttar närmare 170 000 invånare i livets alla skeden. Genom att våga tänka och göra på nya sätt växer vi som individer, samtidigt som vi bidrar till att Linköping fortsätter att utvecklas.

24 juni 2025
Sista ansökan:
1 juli 2025
Socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd
Sölvesborgs kommun
Socialsekreterare

Stolthet, trivsel, lojalitet, bra chefer och kollegor och en känsla av att bidra till ett bättre samhälle. Så känner medarbetarna för Sölvesborgs kommun som arbetsgivare. Vi erbjuder våra medarbetare meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad för andra människor. Vill du bli en av oss? Arbete- och välfärdsförvaltningen består av Individ- och familjeomsorg, Stöd, service och boende samt Utbildning, arbete och förebyggande. Totalt är vi cirka 300 medarbetare som arbetar salutogent och lösningsinriktat med en kunskapsbas i metoder med vetenskaplig grund. Vårt uppdrag är att hjälpa och stödja individer med sociala problem och/eller funktionssvikt, att arbeta förebyggande och främjande för att motverka utanförskap och sociala problem och genom studier eller sysselsättning hitta vidare ut i arbetslivet mot självförsörjning. Utifrån ett barnrättsperspektiv hjälper, stödjer och skyddar vi barn och ungdomar för att de ska kunna leva och utvecklas under goda och trygga förhållanden. Placering: Försörjning- och integrationsenheten (FIA) inom individ- och familjeomsorgen. Totalt är vi cirka 60 medarbetare inom individ- och familjeomsorgen och inom FIA är vi åtta medarbetare. Enheten erbjuder en arbetsplats som genomsyras av en helhetssyn gentemot våra medborgare och bejakar medarbetarnas personliga styrkor. Vi lägger stor vikt vid delaktighet och samarbete. Vårt arbetssätt baserar sig på ett lösningsfokuserat synsätt, inkludering och att se varje individs förmågor. Inom enheten ansvarar vi utöver ekonomiskt bistånd också för mottagande av nyanlända och för våld i nära relationer. Vi erbjuder dig bland annat: • Individuellt anpassad introduktion genom mentorskap. • Tillgång till nära och tillgänglig arbetsledning. • Engagerade kollegor. • Friskvårdstimme eller friskvårdsbidrag. • Flexibel arbetstid. • Ny och fräsch arbetsplats mitt i centrum, nära till allmänna kommunikationer. ARBETSUPPGIFTER Vi söker en socialsekreterare och kollega med intresse av att jobba med förändringsarbete för en bred målgrupp och som vill vara med och utveckla framtidens socialtjänst inom ekonomiskt bistånd. Du möter individer som befinner sig i olika livssituationer. Uppdraget innebär att stödja personen i att bli självförsörjande och under tiden utreda och bedöma rätten till ekonomiskt bistånd. Vi strävar efter att alltid se till det som fungerar hos varje enskild individ och fokuserar på att alla ska få individuellt anpassat stöd i sin planering mot självförsörjning genom studier eller arbete. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är socionom eller som har en högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning inom ekonomiskt bistånd är meriterande.  I din yrkesroll är det viktigt att du har inlevelseförmåga, lyhördhet och kreativitet i mötet med de personer vi tillsammans arbetar för. Du ska ha god förmåga att samarbeta med både kollegor och verksamhetens samarbetspartner. Arbetet kräver en god förmåga att analysera, bedöma samt fatta rättssäkra beslut. En god kommunikation och prestigelöshet är betydelsefullt för att vi tillsammans ska lyckas med vårt uppdrag. Vi söker dig som tar initiativ och kan driva arbetet framåt på egen hand. Du har ett coachande förhållningssätt och trivs med att stödja och inspirera andra. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och att dina kunskaper i svenska är goda i såväl tal som skrift. B-körkort för manuellt växlad bil är ett krav. ÖVRIGT I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval. Det innebär att vi kan komma att kalla till anställningsintervju innan ansökningstiden gått ut. Är du intresserad av att söka tjänsten, skicka in din ansökan så snart som möjligt. I Sölvesborgs kommun arbetar våra 1 500 medarbetare efter ledorden värme, närhet och engagemang. Vår värdegrund genomsyrar all verksamhet och vi arbetar tillsammans för att Sölvesborg ska vara en plats där det skapas möjligheter för den som bor, verkar eller vistas här. Vi erbjuder dig en dynamisk och lyhörd arbetsplats där vi är positiva till nya idéer och god stämning och trivsel har hög prioritet. Som arbetsgivare värnar vi om alla våra medarbetare och erbjuder därför många förmåner. Läs mer på www.solvesborg.se/jobb Sölvesborg ligger vid Blekinges kust med goda pendlingsmöjligheter från både Karlskrona och Malmö. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

24 juni 2025
Sista ansökan:
8 juli 2025
Socionomkonsult till myndighetsutövning barn och unga - höst
Novant AB
Socialsekreterare

Vi söker tre erfarna socionomkonsulter till ett uppdrag inom socialtjänstens myndighetsutövning gällande barn och unga. Uppdraget innebär kvalificerad handläggning och dokumentation enligt SoL och LVU. Uppdragets tidperiod är mellan augusti–december 2025 samt oktober 2025–mars 2026, med chans till förlängning till och med december 2027. Vi söker dig som: Har socionomexamen Har minst fem års erfarenhet av handläggning och dokumentation enligt SoL och LVU Har erfarenhet av myndighetsutövning inom barn och unga Har genomgått utbildning i BBIC (Barns Behov i Centrum) Har utbildning i Signs of Safety Talar och skriver flytande svenska, samt är van att arbeta med juridiskt och byråkratiskt material Har goda IT-kunskaper, särskilt i Office-paketet Har körkort B och kan köra bil Har god och aktuell kunskap om relevant lagstiftning Är självständig, strukturerad och trygg i din yrkesroll Vad vi erbjuder: Flexibla uppdrag: Vi anpassar uppdrag efter dina unika behov och livssituation. Oavsett om du vill arbeta kort- eller långsiktigt, hittar vi alternativ som passar dig. Konkurrenskraftig lön: Vi erbjuder en lön som speglar din kompetens och erfarenhet. Du får betalt för det värde du tillför, vilket ger dig ekonomisk trygghet. Personlig support: Få en dedikerad konsultchef som stöttar dig genom hela processen. Vi är här för att hjälpa dig hitta rätt uppdrag som matchar dina karriärmål och intressen. Om oss Novant är ett bemanningsföretag som specialiserar sig på att förse verksamheter med erfarna interimchefer. Med över tio års erfarenhet inom bemanning och rekrytering har vi byggt upp en stark kompetens inom branschen. Vi erbjuder våra konsulter konkurrenskraftiga löner och skräddarsydda lösningar för att möta deras specifika behov. Flexibilitet är en av våra kärnvärden, och vi arbetar nära våra konsulter för att säkerställa en smidig och anpassad arbetssituation. Novant är det perfekta valet för dig som söker frihet och balans i din yrkesroll. Välkommen med din ansökan!

23 juni 2025
Sista ansökan:
23 juli 2025
Socionomkonsult till myndighetsutövning barn och unga
Novant AB
Socialsekreterare

Vi söker tre erfarna socionomkonsulter till ett uppdrag inom socialtjänstens myndighetsutövning gällande barn och unga. Uppdraget innebär kvalificerad handläggning och dokumentation enligt SoL och LVU. Uppdragets tidperiod är mellan augusti–december 2025 samt oktober 2025–mars 2026, med chans till förlängning till och med december 2027. Vi söker dig som: Har socionomexamen Har minst fem års erfarenhet av handläggning och dokumentation enligt SoL och LVU Har erfarenhet av myndighetsutövning inom barn och unga Har genomgått utbildning i BBIC (Barns Behov i Centrum) Har utbildning i Signs of Safety Talar och skriver flytande svenska, samt är van att arbeta med juridiskt och byråkratiskt material Har goda IT-kunskaper, särskilt i Office-paketet Har körkort B och kan köra bil Har god och aktuell kunskap om relevant lagstiftning Är självständig, strukturerad och trygg i din yrkesroll Vad vi erbjuder: Flexibla uppdrag: Vi anpassar uppdrag efter dina unika behov och livssituation. Oavsett om du vill arbeta kort- eller långsiktigt, hittar vi alternativ som passar dig. Konkurrenskraftig lön: Vi erbjuder en lön som speglar din kompetens och erfarenhet. Du får betalt för det värde du tillför, vilket ger dig ekonomisk trygghet. Personlig support: Få en dedikerad konsultchef som stöttar dig genom hela processen. Vi är här för att hjälpa dig hitta rätt uppdrag som matchar dina karriärmål och intressen. Om oss Novant är ett bemanningsföretag som specialiserar sig på att förse verksamheter med erfarna interimchefer. Med över tio års erfarenhet inom bemanning och rekrytering har vi byggt upp en stark kompetens inom branschen. Vi erbjuder våra konsulter konkurrenskraftiga löner och skräddarsydda lösningar för att möta deras specifika behov. Flexibilitet är en av våra kärnvärden, och vi arbetar nära våra konsulter för att säkerställa en smidig och anpassad arbetssituation. Novant är det perfekta valet för dig som söker frihet och balans i din yrkesroll. Välkommen med din ansökan!

23 juni 2025
Sista ansökan:
23 juli 2025