Socialsekreterare

Är du redo att möta verkligheten och nyfiken på hur det är att arbeta inom Arbete & Försörjning i Södertälje? Vi utför arbetsuppgifter som faktiskt gör skillnad! Just nu söker vi  2  vikarier  på enheten egen försörjning 2. Arbete och Försörjning är en spännande och utvecklande arbetsplats där vi tar emot alla som ansöker om försörjningsstöd i kommunen och utreder rätten till bistånd. Vi ska vara en öppen och tillgänglig myndighet som medarbetare och medborgare kan lita på. Vårt uppdrag är att bidra till ett Södertälje där alla medborgare är delaktiga och bidrar med sin kraft och kunskapskälla.   Dina arbetsuppgifter Som socialsekreterare arbetar du med att: - Träffa klienter månatligen, på kontoret och i hembesök, för skapa och följa upp klientens individuella plan för att nå egen försörjning - Samverka med andra enheter, upprätta samordnade genomförandeplaner - Utreda och fatta rättssäkra beslut om ekonomiskt bistånd utifrån Socialtjänstlagen - Arbeta aktivt för att motverka felaktiga utbetalningar - Utredningsarbete och journalföring i verksamhetssystemet - Bidra med förbättringsarbete i verksamheten och i samverkan med andra aktörer   Vem är du? Vi söker utbildade socionomer med socionomexamen eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Du är ansvarstagande och har god förmåga att arbeta självständigt så väl som i grupp. Vi ser att du delar vår uppfattning om att det sociala arbetet kräver ett klientnära arbetssätt där klientbesök på kontoret och hembesök utgör grunden. Då vi i vår roll som myndighetsutövare sätter rättssäkerheten i första rum följer även att du är flytande i svenska i tal och skrift. Du har lätt för att förstå andra personers situation och ser den individuellt framtagna och uppdaterade genomförandeplanen som nyckeln till en tydlig och framkomlig väg mot klienternas mål om att bli självförsörjande. För att klara av jobbet är det mycket viktigt att du är trygg i dig själv och att du klarar av att strukturera och prioritera ditt arbete, även under stressiga förhållanden. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper i den här rekryteringen. Krav: - Du har socionomexamen eller likvärdig utbildning - Du har läst socialrätten - B-körkort Meriterande: - Erfarenhet av myndighetsutövning, särskilt arbete inom försörjningsstöd - Praktisk erfarenhet av Pulsen Combine som är vårat verksamhetssystem - Erfarenhet av att jobba med lågaffektivt bemötande - Erfarenhet av att jobba med MI-metoden - Att du arbetat med verksamhetsförbättring - God erfarenhet av arbete i Office-paketet - Flerspråkighet.   Vi erbjuder dig Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt. Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor för vidare information se: https://www.sodertalje.se/formaner - Friskvårdsbidrag på upp till 3000 kronor per år - Årsarbetstid, vilket innebär att du i den mån verksamheten tillåter, kan styra din egen arbetstid - Kompetensutveckling Välkommen till oss! Vi sätter invånaren främst och arbetar för allas lika värde! Hos oss har vi höga förväntningar! Här har vi nära till stor social gemenskap och det är enkelt att skapa goda relationer med såväl arbetskamrater som externa kontakter. Tillsammans skapar vi en utvecklande arbetsmiljö där medarbetarna får möjlighet till avancemang och utveckling. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

16 maj 2024
Sista ansökan:
29 maj 2024
Vill du bli vår nya socialsekreterare på IFO i Stenungsund?

Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum. Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med cirka 27 800 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord. Kommunens vision är att vi ska bli 35 000 invånare år 2035. Stenungsunds kommun ingår i Göteborgsregionens kommunalförbund som är ett forum för samarbete och erfarenhetsutbyte samt i ett antal andra mellankommunala samarbeten. Kommunen är organiserad i en förvaltning med fyra sektorer. Sektor Socialtjänst innefattar 4 verksamheter; särskilt boende/kommunal hälso- och sjukvård, individ- och familjeomsorg, ordinärt boende/personlig assistans samt funktionshinder. Individ- och familjeomsorgen (IFO) möter kommuninvånare som är i behov av stöd på olika sätt. Det kan handla om stöd för föräldrar, barn och unga, ett tillfälligt ekonomiskt stöd, stödinsatser för att komma ur ett missbruk eller att leva med en psykisk sjukdom. Ärendena som hanteras har förebyggande syften samt utredning- och behandlingsarbete. Stenungsunds kommun erbjuder dig: - Individuellt anpassad introduktion samt ett övergripande introduktionsprogram - Engagerade kollegor - En arbetsgrupp som ställer upp för varandra och som har nära till skratt - En kompetensutvecklingsplan med bland annat MI-utbildning - Friskvårdsbidrag - Årsarbetstidsavtal - Möjlighet till semesterväxling - Löpande kompetensutveckling Arbetsuppgifter Vill du arbeta hos oss kommer du till en bra och stimulerande arbetsplats präglad av omtanke och arbetsglädje. Vi söker nu dig som är nyfiken, vill utvecklas och är intresserad av att bli en del av vårt team på Stöd- och försörjningsenheten, då en av våra medarbetare är föräldraledig och du blir vikarie för henne fram till och med 30 april. Efter vikariat för henne har du möjlighet till fortsatt utveckling, då du erbjuds fortsatt tjänst inom IFO. Vårt arbete med ekonomiskt bistånd bygger på två delar. Dels arbetar vi med att personer har skälig levnadsnivå, dels arbetar vi med att stödja personer i att bli självförsörjande. I arbetet möter du människor som befinner sig i olika livssituationer och i uppdraget arbetar du tillsammans med varje person med att komma fram till en lämplig arbetsplan och att motivera till förändring och självständighet. Stort fokus ligger på att alla ska få rätt stöd utifrån sina individuella förutsättningar och vi är aktiva i att utveckla våra metoder tillsammans med Arbetsmarknadsenheten (AME), AF, Samordningsförbundet, vår egna verksamhet, Åbacka, som arbetar med trädgårdsunderstödd rehabilitering. Vi har även ett bra samt med övriga enheten inom IFO. Vårt mål är att de insatser och metoder vi använder ska stärka personers egenmakt och att underlätta deras väg till självförsörjning. Vi har kommit långt i arbete med att digitalisera vår försörjningsstödsprocess vilket frigöra tid från den administrativa delen av arbetet. Tiden vi vinner på digital handläggning använder vi för att förstärka det sociala arbetet kring personer som behöver mycket stöd för att bli egenförsörjande. Vi är måna om ett respektfullt och gott bemötande, rättssäker handläggning och tro på människors egen kraft. Vårt team består av en arbetsledare och sju socialsekreterare som idag arbetar med mottagning och verkställighet. Du kommer tillsammans med arbetsgruppen och Arbetsmarknadsenheten att vara delaktig i att förbättra stödet till våra brukare. De metoder vi använder är bl a. • MI-samtal • Fördjupad utredning, FIA • Arbetsmarknadskartläggning hos AME • Arbetsplaner • Insatser via Arbetsförmedlingen, AME, Samordningsförbundet, eller vår egen rehabiliterande verksamhet på Åbacka trädgård och hantverk • Samverkan med andra enheter och samarbetspartners, genom t.ex SIP, resursgruppsarbete eller flerpartsmöten. Kvalifikationer För att lyckas i rollen är du: - Utbildad socionom - Nyfiken på att utvecklas inom olika områden inom IFO och intresserad av att jobba med ekonomiskt bistånd - Intresserad av att tänka och lära nytt Du har ett lösningsinriktat förhållningssätt och kan arbeta självständigt och ta egna initiativ. Du är strukturerad och har lätt att fatta beslut samt är lyhörd och kan samverka med andra. Du bidrar till en god teamkänsla. God datorvana och erfarenhet av handläggning i Life Care är en fördel. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Varmt välkommen med din ansökan!

15 maj 2024
Sista ansökan:
14 juni 2024
Socialsekreterare insatsgruppen

Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit! Socialförvaltningen har ett brett ansvarsområde där myndighetsutövning och förebyggande insatser ingår, bland annat barn- och ungdomsvård, missbruks- och beroendevård, våld i nära relation och familjerätt. ARBETSUPPGIFTER Som socialsekreterare i insatsgruppen har du fokus på att de insatser som socialtjänsten beviljar barn och ungdomar håller hög kvalitet och bidrar till en varaktig förändring för barnet/ungdomen. Arbetet innebär uppföljning av öppenvårdsinsatser och placeringar på institution. Under resans gång behöver du göra förhandsbedömningar i pågående ärenden och ta ställning till om uppdragen behöver revideras. Du kommer att få arbeta med varierande ärenden där även en del resor ingår. I Utredningsenheten ingår två utredningsgrupper 0-20 år och en insatsgrupp 0-20 år. Varje grupp har en samordnare och enheten leds av en enhetschef. Vi vet att socialsekreterare ofta har en tuff och utsatt position och därför jobbar vi hårt med att tillsammans förbättra arbetsmiljön på vår förvaltning. Till stöd i ditt arbete har du tillgängliga och närvarande chefer samt ett glatt gäng kollegor. Som ytterligare stöd har vi centrala stödfunktioner (processledare, senior socialsekreterare, placeringssekreterare och SIP-samordnare) knutna till enheten. De agerar bollplank, avlastar och säkerställer hög kvalitet och trygghet i ärendehanteringen. Vår seniora socialsekreterare och processledaren garanterar en grundlig och individuell introduktion. Vi arbetar med att involvera nätverket runt våra barn och ungdomar och har flera nätverkslagsledare. Vi värnar om varandra och ställer upp för varandra och ser gärna att du uppskattar att ta en gemensam lunch eller fika då och då. Den höga samlade kompetensen inom förvaltningen, tillsammans med det stora antalet interna utbildningar, gör att du hela tiden har möjlighet att utvecklas. Vill du prova på något nytt eller medverka i verksamhetsutvecklingen, så ser vi till att det blir verklighet. Vi har tillit till dig och du har stor frihet i hur du sköter ditt jobb. Det finns ett medmänskligt perspektiv i vår handläggning, där du tillåts att göra det lilla extra. Tillsammans driver vi utvecklingen för att fortsätta vara en kommun i framkant för kommuninvånarnas bästa. KVALIFIKATIONER Du är utbildad socionom och du har arbetserfarenhet inom området barn och ungdomar myndighet. Eftersom det ingår resor i tjänsten behöver du ha B-körkort. Du har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Som person är du strukturerad och du organiserar och planerar ditt arbete väl, vilket gör att du slutför det som har påbörjats och du tycker att det är viktigt att hålla deadlines. Du är en stabil person som har förmåga att behålla lugnet i stressiga situationer och du lyckas hantera stress konstruktivt vilket bl.a. visar sig i att du kan behålla ett gott humör även vid press och motgångar. Du har förmåga att behålla ett realistiskt perspektiv på situationer och du fokuserar på rätt saker. Du är trygg som person och orkar stå upp för dina åsikter och säga ifrån vid behov. Du har också förmåga att skilja på sak och person. Sist men inte minst är din inställning att det är via ett gott samarbete man når verksamhetens mål och dessutom har man roligare och mår bättre under tiden. Du har dokumenterad förmåga att samarbeta bra med andra människor där du tillsammans med dina kollegor finner lösningar genom ett prestigelöst fokus på det gemensamma målet. Du är smidig, lyhörd och kommunicerar på ett konstruktivt sätt. ÖVRIGT Din ansökan gör du enkelt genom att bifoga ditt CV och svara på några urvalsfrågor kopplade till denna tjänst. Vi ber dig dock att inte bifoga personligt brev. Under rekryteringsprocessen kan tester och arbetsprov förekomma. Dessutom genomförs ekonomisk och juridisk bakgrundskontroll på slutkandidaten som en del i Sigtuna kommuns trygghets- och säkerhetsarbete. Blir du vår slutkandidat kommer du att få mer information och kontrollen görs givetvis med ditt samtycke. Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan ta delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun! https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

15 maj 2024
Sista ansökan:
7 juni 2024
Socialsekreterare

Ring dina framtida kollegor för mer information om arbetet. Vi som arbetar som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd beskriver vårt arbete på följande sätt: Jobbet är mycket varierande och man lär sig otroligt mycket. Det är en arbetsplats där du utvecklas både personligt och professionellt. Vi jobbar med socialt arbete på riktigt. Vi har tid och möjlighet att vägleda, motivera och göra skillnad i människors liv. Vi testar nya metoder och fastnar inte i gamla arbetssätt. Vi har en ledning som vill att vi är delaktiga och som lyssnar på våra åsikter och förslag. Vi har möjlighet att jobba hemifrån varannan dag. Vi är en multikulturell arbetsplats med härlig gemenskap i personalgruppen. Det finns en stor kompetens bland medarbetarna där vi hjälper varandra. Ring gärna oss så berättar vi mer: Socialsekreterare Amelie 033-35 86 43 Socialsekreterare Ariya 033-35 36 74 Arbetslivsförvaltningen är en av fyra förvaltningar i Borås Stad som arbetar med socialtjänst. Vi ansvarar för ekonomiskt bistånd, arbetsmarknadsinsatser, flyktingmottagande och integration. Vi har också en egen enhet som tillhandla håller arbetsträning och rehabiliterande insatser för våra invånare. Förvaltningen har cirka 230 medarbetare och ansvarar för samt finansierar cirka 400 arbetsmarknadspolitiska anställningar. Vad kan vi erbjuda dig? På Försörjningsenheten värnar vi om balans mellan arbete och fritid och erbjuder därför möjligheten till flexibel arbetstid och hemarbete. Vi anser att en god balans mellan arbete och fritid är avgörande för att trivas på jobbet och vara produktiv. Som ny hos oss får du tid att växa in i rollen. Du får en mentor och utbildning, handledning i de metoder som vi använder oss av. Vi har kontinuerlig metodhandledning, regelbundna ärendegenomgångar och du ges möjlighet till reflektion och extern handledning. Kompetensutveckling kan förutom utbildning innebära nätverk, studiebesök och föreläsningar. Det finns även möjlighet att jobba och fördjupa dig i specifika områden efter eget intresse. Inom ramen för ditt uppdrag erbjuds du den kompetensutveckling, stöd och inspiration som du behöver för att utvecklas inom ditt arbetsområde. Vi är en arbetsplats där din åsikt har en stor betydelse. Förutom meningsfulla arbetsuppgifter och goda anställningsvillkor tar du som anställd i Borås stad del av samtliga förmåner som bland annat friskvårdsbidrag, fria bad i kommunens badanläggningar samt möjlighet till semesterväxling, Vårt erbjudande - Borås Stad (boras.se) Socialsekreterare Arbetsuppgifter I dina arbetsuppgifter som socialsekreterare på Försörjningsenheten har du ett viktigt uppdrag att utreda och bedöma rätten till ekonomiskt bistånd enligt gällande lagstiftning och föreskrifter. En annan viktig del av arbetet består i att möta, vägleda och coacha den enskilde till att formulera sina mål samt att nå varaktig försörjning i form av arbete, studier eller annan försörjning. Du kommer samverka mycket med andra viktiga aktörer, både inom kommunens och förvaltningens egna verksamheter men även externa aktörer som bland annat hälso- och sjukvården, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan. Övrig information Kvalifikationer Till den här tjänsten söker dig vi i första hand dig som är utbildad socionom. Du kan också vara aktuell för tjänsten om du har annan högskole- eller universitetsexamen som arbetsgivaren betraktar som lämplig för uppdraget. Har du frågor om detta kontakta rekryterande chef. Ansökan Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.

15 maj 2024
Sista ansökan:
11 juni 2024
Socialsekreterare till Bostad Först

Ref: 20241063 Bostad först Malmö växer och utökas nu med socialsekreterare stöd och rådgivning. Bostad först är en insats för personer med en sammansatt social problematik som befinner sig i långvarig hemlöshet och erbjuder stöd och eget boende i form av lägenhet med övertagbart andrahandskontrakt. Målet för verksamheten är att stärka möjligheten till kvarboende och att öka den enskildes upplevda livskvalitet. Arbetsgruppen samarbetar tätt och stor vikt läggs vid att stötta varandra och att ha ett kunskaps- och erfarenhetsutbyte. Vi vill vara proaktiva i vårt arbete med att utveckla vår verksamhet som är under ständig förändring. Vi tar inspiration från andra verksamheter, vidareutbildar oss och gör studiebesök.  Arbetsuppgifter  Som socialsekreterare inom Bostad först är du länken mellan hyresgästen, socialtjänst och fastighetsägare. Arbetsuppgifterna består av att stötta våra hyresgäster i vardagliga aktiviteter och i kontakten med myndigheter. Tillsammans med hyresgästen jobbar vi för att skapa ett tryggt och stabilt boende, hembesök gemonförs kontinuerligt och om du är den boendes kontaktperson arbetar du motiverande för att de insatser som hyresgästen har behov av kopplas in. Vi arbetar med löpande journalföring och tillsammans med hyresgästen upprättar vi en genomförandeplan. Vidare innebär uppdraget att samarbeta och informera om Bostad först i kontakten med fastighetsägare, myndigheter och andra verksamheter. Du är också en viktig part när det inträffar incidenter som ibland kan uppstå utifrån våra boendes problematik. När det gäller kommunikationen med våra hyresgäster, samverkansparter och fastighetsägare är det viktigt att du är professionell och kommunikativ och att du vågar lyfta svårigheter och belysa förbättringsmöjligheter. I vårt arbete utgår vi från metoder som Harm Reduction, Lågaffektivt Bemötande (LAB) och Motiverande Samtal (MI). Kvalifikationer  Vi söker dig med socionomexamen med erfarenhet av att arbeta med personer som har en psykisk ohälsa och som lever med ett skadligt bruk/beroende. Kunskap och erfarenhet av lågaffektivt bemötande (LAB), Harm Reduction, MI, Återfallsprevention samt fördjupade kunskaper kring bruk av droger samt psykisk ohälsa är meriterande. Kunskap och utbildning kring Naloxon, HLR och överdoser är också positivt om du har med dig. Erfarenhet av att arbeta med personer som lever i hemlöshet samt samarbete med de aktörer som finns kring målgruppen, såsom psykiatrin, FSF, somatisk vård inom Region Skåne, Sprututbytet, Polis och de myndigheter inom kommunal verksamhet som beslutar om boende är också detta en tillgång. Den person vi söker är kreativ och lösningsfokuserad med en vilja att påverka och utveckla verksamheten och som trivs i en flexibel miljö. För oss är det viktigt att du kan arbeta efter krav och riktlinjer men samtidigt behålla ett metaperspektiv och se hur på sikt vi kan förbättra verksamheten. Du är prestigelös och intresserad av att höra kollegors synpunkter och förslag, har god samarbetsförmåga och är också skicklig på att skapa och bibehålla relationer. Du har ett lågaffektivt bemötande och har förmåga att se styrkor samt tillgångar hos de människor som är våra hyresgäster. Du uttrycker dig väl i svenska i både tal och skrift.  Uppdraget kräver B-körkort, manuell växellåda. Om arbetsplatsen  Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad. Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här. Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb Information om tjänsten  Anställningsform: Tillsvidare  Omfattning: Heltid Antal tjänster: 2 Tillträde: Enligt överenskommelse Övrigt I denna rekrytering har vi valt att utesluta det personliga brevet i ansökningsförfarandet för att än mer säkerställa en kompetensbaserad rekryteringsprocess. Jämte ditt CV så kommer ansökningsfrågorna kommer att spela en viktig del i vårt urvalsarbete.  Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov. Innan anställning erbjuds behöver du visa upp examensbevis från efterfrågad utbildning och id-handling: pass eller nationellt id-kort.

15 maj 2024
Sista ansökan:
28 maj 2024
Behandlingssekreterare som vill bidra till livsviktig förändring

Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring. SiS LVM-hem Rällsögården tar emot män med alkohol-, narkotika- eller blandmissbruk, i kombination med psykisk ohälsa. Arbetsbeskrivning Vill du vara med och skapa den livsviktiga skillnaden för utsatta människor? Då är jobbet som behandlingssekreterare hos SiS ett meningsfullt arbete. Utgångspunkten i vårt behandlingsarbete är att motivera människor till nya och mindre destruktiva sätt att leva. I arbetet som behanddlingssekreterare kommer du ha ansvaret för behandlingsplaneringen för klienterna under LVM tiden och dokumentation kring detta. I nära samarbete med klienterna, socialtjänsten och personalen på Rällsögården bevakar du att klienten får så relevanta behandlingsinsatser som möjligt. I förekommande fall kommer du även att skriva SiS LVM utredningar gällande "dina" klienter. I viss mån ingår även att åka på resor, se till att regler och rutiner efterföljs samt vara behjäplig med avdelningsarbete vid behov. Vår vision är att vara en plats för förändring och det genomsyrar vårt bemötande, vårt engagemang och vårt förhållningssätt. Kvalifikationer Din personliga lämplighet är nyckeln till livsviktig förändring. Därför behöver du ha en god förmåga att skapa engagemang och delaktighet. Lika viktigt är det att du har en grundmurad positiv människosyn, är empatisk och kan skapa goda relationer. Du har en god kommunikativ förmåga och kan behålla ditt lugn även i pressade situationer. Du har också en god förmåga att samarbeta med andra och delar gärna med dig av dina kunskaper till kollegor. Vi söker dig som är en god förebild för våra vuxna klienter, vi lägger därför stor vikt vid personlig lämplighet. Du kan arbeta metodinriktat och har förmåga att utifrån klientens beskrivna situation kunna analysera och förstå sammanhang och utifrån detta arbeta fram lämpliga behandlingsinsatser. Du förstår vikten av ett trevligt bemötande och att bygga professionell relation med klienter. God samarbetsförmåga med klienter, medarbetare och samarbetsparter är av yttersta vikt. Då behandlingsarbetet dokumenteras och diskuteras med flera olika aktörer ställs höga krav på god svenska i såväl tal som skrift. Det är även viktigt att du som person kan agera gränssättande och arbeta strukturerat. Vidare är det viktigt att kunna arbeta självständigt och engagerat samt bidra till vår gemensamma arbetsglädje. Du ska även ha: • Lämplig högskoleutbildning, till exempel socionom 210 hp, beteendevetenskaplig utbildning eller annan akademisk utbildning om minst 180 hp som arbetsgivaren bedömer likvärdig. • B- körkort Det är meriterande om du har: • Arbetat med behandling inom missbruksvård, psykiatri eller liknande.   På SiS månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till ett gott samarbete. Läs mer om vårt medarbetarskap. Anställning:  Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.  Ansökan:  Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 240605. Urval sker löpande så tjänsten kan komma att tillsättas innan slutdatum. Tester och arbetsprover kan komma att ingå i rekryteringsprocessen.  SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande. För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning. Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte söka via rekryteringssystemet. Kontakta i stället den som står som kontaktperson i annonsen. Läs gärna mer om oss på https://www.stat-inst.se/jobba-hos-oss/

15 maj 2024
Sista ansökan:
5 juni 2024
Socialsekreterare till Relationsvåldsteamet Skarpnäck

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Skarpnäcks stadsdelsförvaltning erbjuder dig en arbetsplats där ett aktivt medarbetarskap och ett tydligt ledarskap är grunden för att ge stockholmarna den bästa verksamheten. Eftersom vi gemensamt skapar vår arbetsmiljö är det viktigt med öppenhet, respekt och lyhördhet. Välkommen till oss Hos oss får du ett viktigt arbete som verkligen gör skillnad för stockholmarna! Vi sitter i stadsdelsförvaltningens huvudkontor, beläget precis vid tunnelbanestationen Björkhagen. Det finns möjlighet till parkering några hundra meter från kontoret. Vi erbjuder Våra verksamheter präglas av närvarande ledarskap och aktivt medarbetarskap. Staden som  arbetsgivare erbjuder goda avtal. Du har möjlighet att växla in semesterdagstillägget till extra semesterdagar, du får sommararbetstid och friskvårdsbidrag. Du kan också köpa träningskort till stadens alla träningsanläggningar till ett mycket förmånligt pris. Din roll Relationsvåldsteamet tillhör mottagningsenheten för individ- och familjestöd. Mottagningsenheten är vanligen invånarnas första kontakt med socialtjänsten och här finns socialsekreterare för både relationsvåld, vuxna, barn och unga samt en administration som stöttar hela avdelningen Individ- och familjestöd. På avdelningen Individ- och familjestöd arbetar vi utifrån perspektivet sammanhållen socialtjänst och familjeorienterat arbetssätt och ser till helheten för varje individ och familj. Relationsvåldsteamet har ett tätt samarbete med socialsekreterare inom andra verksamhetsområden och vid behov arbetar vi teambaserat. Teamet består av tre socialsekreterare och har såväl en mottagningsfunktion som utredningsfunktion. Gruppen har ett nära stöd av såväl biträdande chef som enhetschef, och delar lokaler med övriga mottagningsgrupper inom enheten. Relationsvåldsteamet ansvarar för myndighetsutövningen gällande vuxna som är utsatta för våld i nära relation, hedersrelaterat våld samt prostitution eller sexuellt våld oberoende av relation till den som utövar våldet. Vi arbetar även med personer som utövar våld i nära relation med syfte att bevilja stödinsatser för att våldet ska upphöra. Våra arbetsuppgifter består primärt av att ta emot ansökningar och anmälningar gällande stöd och skydd, genomföra utredningar och bedöma stödbehov, fatta beslut och följa upp beviljade insatser. Samverkan internt med andra mottagningsgrupper och utredningsgrupper likväl som externt med samarbetspartners är centralt för oss. Din kompetens och erfarenhet Vi söker dig som: är lugn och stabil i stressiga situationer kan prioritera och strukturera kan arbeta självständigt och ta ansvar för egna beslut har en god förmåga att formulera dig i tal och skrift samt har datorvana har en god samarbetsförmåga med klienter, arbetskamrater och samverkanspartners har ett professionellt bemötande och förhållningssätt har en förmåga att skapa kontakt med utsatta individer Det är ett krav att du har: Socionomexamen eller motsvarande av arbetsgivaren bedömd likvärdig utbildning. Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens ansvarsområde. Det är meriterande om du har: Erfarenhet av myndighetsutövning inom våld i nära relation och hedersrelaterat våld. Erfarenhet av utredningsverktygen FREDA och PATRIARK. Välkommen med din ansökan! Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

15 maj 2024
Sista ansökan:
29 maj 2024
Socialsekreterare till Försörjningsstödsenheten på Arbete och försörjning

Huddinge är en växande Stockholmskommun med närhet till både stad och natur. Som medarbetare hos oss är du en viktig samhällsbyggare. Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle för alla som bor, besöker och arbetar i Huddinge. Om arbetsplatsen Verksamheten Arbete och Försörjning tillhör Gymnasie- och Arbetsmarknadsförvaltningen i Huddinge Kommun och arbetar med ekonomiskt bistånd och kommunens arbetsmarknadsinsatser. Vi söker nu socialsekreterare till försörjningsstödsenheten. På enheten arbetar du dels med att göra grundutredningar, bedömer rätten till ekonomiskt bistånd samt även med att upprätta planeringar mot självförsörjning. - Arbetsuppgifter Vi ser arbetet med ekonomiskt bistånd som ett socialt förändringsarbete där vi arbetar utifrån människors individuella förutsättningar när vi upprättar planeringar. Parallellt med detta arbetar du även med att utreda ekonomin och om du inte redan kan, kommer du lära sig kring andra delar av socialförsäkringssystemet, andra myndigheter samt ersättningar. På enheten har vi arbetat med att skapa vi utrymme för socialsekreterare att göra ett kvalitativt socialt förändringsarbete. Detta genom att vi exempelvis har utredare som hjälper till i viss dokumentation samt AI-processer som gör vissa administrativa arbetsuppgifter som kontroller eller utbetalningar. För dig som är ny inom yrket eller ny i Huddinge kommun är vårt ansvar som arbetsgivare är att ge rätt verktyg för en bra ingång i arbetet. För att uppnå detta har vi en socialsekreterare som är specialiserad på introduktion av nyanställda medarbetare och du får möjlighet att utveckla dina förmågor och växa in i yrkesrollen. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs. För att ha en verksamhet av god kvalitet behöver medarbetare ständigt kompetensutvecklas - både i teori och i praktik. Hos oss arbetar du med MI som förhållningssätt och vi har både regelbunden MI-handledning och MI-grupper i verksamheten. Din profil Rollen som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd är ett kvalificerat utrednings-och förändringsarbete. Det ställer krav på att du är strukturerad och målinriktad för att nå ett kvalitativt resultat tillsammans med brukaren. Du kommer att möta människor i olika situationer och med olika förutsättningar vilket gör att du behöver vara flexibel och ha god kommunikativ förmåga. Det finns arbetsuppgifter som du har möjlighet att planera men delar av arbetet är akutstyrt vilket ställer krav på att du är en person som är lyhörd, flexibel, ansvarstagande och kan arbeta både självständigt och i team. Samtidigt behöver du vara nyfiken och ha god samarbetsförmåga. Vi lägger stor vikt på personlig lämplighet. Om du är socionom och har de egenskaper arbetet kräver så är detta ett jobb för dig. Förmåner För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag. http://www.huddinge.se/formaner Facklig kontaktperson För facklig kontaktperson för tjänsten se http://www.huddinge.se/kontaktpersonerfack Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

15 maj 2024
Sista ansökan:
29 maj 2024
Socialsekretare Barn&Unga

Individ- och familjeomsorgen i Svenljunga är en arbetsplats med drygt 30 duktiga medarbetare, där vi varje dag möter nya spännande utmaningar och har gott stöd av varandra, våra 1:e socialsekreterare och våra enhetschefer. När två av våra medarbetare nu går mot nya utmaningar söker vi dig som vill komma och jobba tillsammans med oss! Vår enhet är uppdelad i två grupper; Vuxen och Barn&Unga/LSS. Båda grupperna har varsin 1:e socialsekreterare för att säkerställa en nära arbetsledning och ett tryggt stöd i arbetet. I gruppen Barn- och unga/LSS finns det 9 tjänster som socialsekreterare, 2 tjänster som LSS-handläggare, 2 tjänster som familjehemssekreterare och 1 tjänst som 1:e socialsekreterare. Vi som jobbar på Individ- och familjeomsorgen är en kompetent grupp som arbetar nära varandra och våra samverkanspartners i syfte att skapa goda förutsättningar för att våra kommuninvånare ska kunna leva självständiga liv. Vår ambition är att både vår arbetsplats och vårt arbete ska kännetecknas av TRIVSEL, RESPEKT, PROFESSIONALITET och MÖJLIGGÖRANDE. Vi arbetar också med ett tydligt systemteoretiskt förhållningssätt. Besök oss gärna på sociala medier, så får du en bild av hur vår vardag ser ut. Vi finns som ifosvenljunga på både Facebook och Instagram! I Svenljunga har vi den lilla kommunens fördelar; Nära till varandra, till idéerna och till besluten. Vi som arbetar här gör det för att vi vill ge bästa möjliga service till våra invånare. Som arbetsgivare värnar vi om din livskvalitet, för oss är det viktigt att du som anställd trivs och mår bra. Därför satsar vi på bra arbetsvillkor, ett gott ledarskap och uppmuntrar ditt engagemang. Vi värdesätter din unika kunskap och erfarenhet och ser gärna att du som anställd är delaktig i utvecklingsarbetet av våra verksamheter. Hos oss är vi stolta över vår kommun och vårt arbete. Svenljunga kommun - vi erbjuder det godaste livet! ARBETSUPPGIFTER Som socialsekreterare med inriktning mot Barn- och unga arbetar du med fokus på barn och ungdomar upp till 21 år samt deras familjer. Vi har ett tydligt systemteoretiskt förhållningssätt där vi sätter personen som är i behov av stöd från oss i centrum och vi tycker att arbetsalliansen och kontinuitet över tid är betydelsefulla delar i förändringsarbetet. Hos oss strävar vi därför efter att det ska vara samma socialsekreterare som möter barnet/den unge under hela tiden som hen har kontakt med oss. Det innebär därför att du kommer att arbeta med alla förekommande arbetsuppgifter såsom förhandsbedömning, utredning och uppföljning av såväl öppenvårdsinsatser som placeringar. Vår övertygelse är också att det sociala förändringsarbetet måste bedrivas i nära samverkan med den enskilde och med samverkanspartners. Tillsammans arbetar vi för att möjliggöra en förändring i livssituationen som leder till goda förutsättningar inför framtiden. Vi jobbar ofta i team med huvudhandläggare och medhandläggare, både för den enskildes rättssäkerhet men också för socialsekreterarnas arbetsmiljö. Extern handledning är en självklarhet. Vi har också en kompetensutvecklingsplan och deltar i Yrkesresans utbildningskoncept. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som motsvarar behörighetskraven för att utföra uppgifter inom socialtjänstens barn- och ungdomsvård. Det är önskvärt att du har erfarenhet av socialt arbete sedan tidigare - gärna med erfarenhet av myndighetsutövning. Körkort är ett krav. Vi tar för givet att du är ansvarsfull och har ett gott bemötande mot kommuninvånare, kollegor och samarbetspartners. Du är också bra på att kommunicera i tal och skrift, samarbeta samt delar vår systemteoretiska syn på det sociala arbetet. Du bör också vara kreativ och ha god förmåga att både kunna arbeta självständigt och i grupp. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. ÖVRIGT Dina personuppgifter kommer att användas inom Svenljunga kommun och av personer som arbetar med rekrytering. Det är den nämnd som står för rekryteringen som är personuppgiftsansvarig och ansvarar för behandlingen av personuppgifter. Vill du veta vem det är som är personuppgiftsansvarig för dina uppgifter kan du kontakta oss via [email protected] eller 0325-180 00. Syftet med behandlingen av personuppgifter är för att de ska användas för rekryteringsändamål. Den rättsliga grunden är samtycke för att kunna administrera och dokumentera rekryteringsprocessen. De uppgifter som kommer att lagras och sparas med anledning av överklagande förfarandet är uppgifter du själv angett, ditt CV, ditt personliga brev samt eventuell övrig information som du anger till oss. Vi gallrar dina uppgifter efter 2 år. Har du synpunkter på hur vi behandlar dina personuppgifter eller om du anser att de står i strid med dataskyddsregelverken bör du informera oss snarast. Detta kan du göra genom att ta kontakt med oss via [email protected] eller 0325-180 00 eller vårt dataskyddsombud. Du kan också lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten ([email protected]). Enligt lag så är det krav att begära ut belastningsregister vid anställning inom skola/förskola och funktionshinder. Inför anställning är vi skyldiga att begära in ett aktuellt utdrag ur belastningsregistret. Om du vill läsa mer om dina rättigheter eller hur vi behandlar dina personuppgifter kan du läsa det på vår webbplats. https://svenljunga.se/ovrigt/om-personuppgifter Varmt välkommen med din ansökan!

15 maj 2024
Sista ansökan:
30 juni 2024
Socialsekreterare familjehemsenheten

LULEÅ + VÄRLDENS FRAMTID + GRÖN INDUSTRI + KARRIÄR + UNIVERSITETSSTAD + DRÖMARBETE + TRYGGHET + MIDNATTSLJUS + SKÄRGÅRD + NÄRHET + LIVSPUSSEL + SPELA ROLL + DU Vill du också spela roll? Luleå kommun är en av Norrbottens största arbetsgivare och är en stad med stor framtidstro. Alla våra yrken har något gemensamt; vi har stor betydelse, vi gör skillnad, vi skapar förutsättningar för ett hållbart samhälle och livskvalitet för dagens och morgondagens Luleåbor. Hej! Vad kul att du är intresserad av tjänsten som socialsekreterare på Familjehemsenheten! Tillsammans med oss, ett gäng engagerade och kunniga kollegor, kommer du arbeta för att göra skillnad för människor i deras vardag. Familjehemsenheten ligger i centrala Luleå med nyrenoverade och fräscha lokaler. Enheten består idag av nio socialsekreterare, åtta familjehemssekreterare, en familjehemskonsulent och en specialistsocionom. Hos oss har vi ett gott samarbete och positivt arbetsklimat. Vi jobbar kontinuerligt med att utveckla verksamheten för att vi ska bli så bra som möjligt för dem vi finns till för. När du gör din ansökan får du svara på frågor. Glöm inte att bifoga ditt CV när du ansöker. Du behöver inte bifoga personligt brev när du söker till våra jobb! ARBETSUPPGIFTER Du ansvarar för barn och ungdomar som är placerade i familjehem enligt SoL och LVU samt hanterar alla förekommande frågor som kan uppstå i barnets liv, följer upp insatsen och samarbetar med ansvarig familjehemssekreterare. Arbetet syftar till att barnet ska få en god utveckling. Placeringarna och insatserna följs upp enligt BBIC:s livsområden. Samverkan sker både internt och externt och är en viktig del i uppdraget. Du samverkar exempelvis med andra enheter inom socialtjänsten, öppenvården samt med skola och andra myndigheter. Som ny hos oss får du tid att växa in i rollen. Du får en mentor samt utbildning och handledning i de metoder som vi använder oss av. Vi har regelbundna ärendegenomgångar, kontinuerlig metodhandledning och du ges möjlighet till reflektion. Kompetensutveckling kan förutom utbildning innebära deltagande i nätverk, praktik, studiebesök och föreläsningar. Inom ramen för ditt uppdrag erbjuds du den kompetensutveckling, stöd och inspiration som du behöver för att utvecklas inom ditt arbetsområde. Du har flexibel arbetstid och friskvårdsförmån som underlättar samspelet mellan arbete, fritid och familjeliv. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har ett genuint intresse och engagemang för att jobba med barn och unga. Vidare ska du som söker: • Ha socionomexamen • Ha B-körkort Det är meriterande om du har erfarenhet av socialt utrednings- och behandlingsarbete med barn och ungdomar. Som person ska du vara strukturerad, lösningsorienterad och samarbetsorienterad. I denna process lägger vi stor vikt vid personliga kompetenser. Tillträde så snart som möjligt enligt överenskommelse. Urval kan ske löpande under ansökningstiden. ÖVRIGT Tillsammans spelar vi en viktig roll. Varje dag, året om, för Luleå. Vi vill skapa goda förutsättningar för dig och ett hållbart arbetsliv. Hos oss är det viktigt att du utvecklas, trivs, mår bra och känner arbetsglädje. Vi har många förmåner som bland annat friskvårdsbidrag och möjlighet att hyra boende i Riksgränsen och Stockholm. Tillsammans jobbar vi för Framtidens Luleå med plats för minst 100 000 Luleåbor. Just nu pågår en omställning och nyetablering av industrin här i norr. Industrierna ställer om till fossilfri produktion och förutsättningarna finns här hos oss. Det innebär stora möjligheter för vår kommun att skapa mer Luleå för fler Luleåbor och öka takten i samhällsutvecklingen. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Luleå kommun ser heltid som en rättighet och deltid som en möjlighet. Det är meriterande om du har kunskaper i finska, samiska och/eller meänkieli eftersom dessa nationella minoritetsspråk är vanligt i våra verksamheter. Tips! Nyfiken på Luleå? www.flyttatilllulea.se Nyfiken på jobb? www.lulea.se/ledigajobb Följ oss på Luleå kommuns LinkedIn

15 maj 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024