Socialsekreterare till Östra utredningsenheten

Arbetsuppgifter Vill du göra skillnad för Karlstads barn och unga samt arbeta inom en socialtjänst med bra stöd,  struktur och tydliga rutiner? Då är det just dig vi söker. Östra utredningsenheten tillhör Arbetsmarknads- och socialförvaltningens Familjeavdelning och är en av två utredningsenheter. Vi på östra utredningsenheten söker nu socialsekreterare som handlägger barn och unga 0-18 år utifrån lagstiftningarna SoL och LVU. Om du kommer till oss erbjuder vi dig en arbetsplats med härlig stämning och fin sammanhållning. Personalgruppen består av engagerade, kompententa och ansvarsfulla socialsekreterare. Vi håller till på Karolinen i centrala delarna av Karlstad. Vi erbjuder dig som ny, en mentor som hjälper dig att komma in i arbetet och de dagliga rutinerna. Enheten består av tre team och till dom finns knutet varsin ärendehandledare, vars främsta uppgift är att handleda och vägleda dig i ditt dagliga arbete. Nyanställda får en gedigen introduktions- och grundutbildning. Välkommen med din ansökan. Läs mer här: https://karlstad.se/jobba-hos-oss/vara-verksamheter/arbetsmarknads--och-socialforvaltningen Kvalifikationer Socionomexamen är ett krav. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet för uppdraget. Som person behöver du ha en god kommunikativ och skriftlig förmåga, vara flexibel och gilla utmaningar. Då arbetet ibland kan vara psykiskt påfrestande är det viktigt att du har en personlig mognad, är trygg i dig själv och kan skilja på det personliga och det professionella. Det krävs av dig att du är lugn, stabil och kontrollerad i pressade situationer. Östra utredningsenheten eftersträvar att vara en verksamhet i utveckling och ständig förbättring därför är det viktigt att du är öppen för förändring och gillar att tänka i nya banor. Erfarenhet av arbete inom socialtjänsten myndighetsutövning barn 0-18 år är meriterande. Vi fäster stor vikt vid din personliga lämplighet och din förmåga att bidra till en god arbetsmiljö. B-körkort, för manuell växellåda, är ett krav. Vi kommer begära in utdrag från polisregistret på den som får tjänsten. Intervjuer kommer ske löpande under ansökningstiden. Titta gärna på filmen från vår förvaltning via nedanstående länk: https://https://karlstad.varbi.com/center/tool/position/725665/edit/tab:2/vimeo.com/karlstadskommun/socialsekreterare   Om Karlstads kommun Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ger stöd till utsatta barn, familjer och personer med psykisk funktionsnedsättning. Våra cirka 700 medarbetare arbetar med missbruksvård, ekonomiskt bistånd, budget- och skuldrådgivning och familjerättsliga frågor. Vår uppgift är även att motverka arbetslöshet samt sköta tillstånd och tillsyn för alkohol och tobak. Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss! Övrig information För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

6 maj 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024
Socialsekreterare felaktiga utbetalningar till område Försörjning

Vill du bidra till en god service för Örebroarna, ha ett stimulerande, utmanande och utvecklande jobb? Vi har Sveriges viktigaste jobb, var med och gör skillnad! Vi söker nu en socialsekreterare/FUT-handläggare som främst kommer att arbeta med felaktiga utbetalningar (FUT).  Om tjänsten Välkommen till oss på Verksamhetsområde försörjning! Va roligt att just du är nyfiken på vår fantastiska arbetsplats.    Vi ger våra medborgare stöd i att finna, få och behålla arbete och nå egenförsörjning. Det innebär att utreda, bedöma, besluta och verkställa beslut utifrån gällande lagstiftning och riktlinjer. Vi erbjuder en omväxlande vardag med inslag av både kontorsarbete och klientnära möten. Tillsammans med individen du stöttar skapar du en planering med lämpliga åtgärder mot ekonomisk självförsörjning. Förändringsarbete är något vi motiveras av, och vårt mål är att alla som kan arbeta ska arbeta. Med vårt stöd rustar vi våra medborgare för framtiden och säkerställer att framtiden är för alla.    Du välkomnas av trivsamma kollegor som alla känner en stark tilltro till varje människas förmåga växa av egen kraft och vår målbild är att alla kommer lyckas. Hos oss får du en trygg anställning med chefer som är måna om ditt välmående och din kompetensutveckling. Som nyanställd hos oss får du en introduktion och stöd av en seniorhandläggare för att du ska känna dig trygg i din nya roll. Utöver kontinuerlig handledning får du fortsättningsvis både ge och ta stöd av kollegor och chef. Som socialsekreterare/FUT-handläggare kommer du främst arbeta med att förebygga och utreda felaktiga utbetalningar.  Exempel på arbetsuppgifter: • utreda, bedöma, besluta och verkställa beslut enligt socialtjänstlagen (SoL) • konsultation till handläggare • ta del av domar gällande bidragsbrott och återkrav • utföra egenkontroller och underrättelser  • ta emot anmälningar och utreda grunderna i anmälningarna • hantera interna upptäckter och misstankar  • besluta om polisanmälan och skriva utredning • delta vid rättegång, utreda och besluta om återkrav • begära verkställighet hos Kronofogden av skadestånd • uppföljning och återrapportering • dialog med enhetschefer, sakkunniga, seniorhandläggare och handläggare om ärenden/situationer där det gjorts felaktiga utbetalningar eller där det riskerar att göras • delta i samverkan med samtliga FUT-funktioner och på enhetens samråd vid behov  • rapportera utfall av kontroller Om arbetsplatsen Verksamhetsområde Försörjning ingår i Gymnasie- och Arbetsmarknadsförvaltningen. Verksamheten består av flera enheter med olika inriktningar: Administration och service, vuxna, ungdom och mottagning samt bosättning och integration. Vi har digitaliserat ansökningsförfarandet för att frigöra tid för socialt arbete genom att minska de administrativa arbetsuppgifterna. Vi utgår från fyra hörnstenar för att värna om ett gott klimat på arbetsplatsen: Lys upp någons dag, Välj din Attityd, Närvaro och Lekfullhet.   Kvalifikationer Dina personliga egenskaper har stor betydelse både för att lyckas och trivas i rollen. Som person behöver du vara lugn och trygg i dig själv och uthållig och motiverad i din uppgift att hjälpa andra. Du växlar mellan olika arbetsuppgifter och har en förmåga att hitta snabba rättssäkra lösningar. Att vara en teamspelare med dina kollegor är också självklart för dig, samtidigt som du också tar ansvar och driver dina egna arbetsuppgifter. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och att du kan sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Du kan se helheter runt klienterna och verksamheten och tar hänsyn till det större perspektivet i dina beslut och ditt agerande. Vidare kan du uttrycka dig i svenska i tal och skrift för att med god förmåga kunna kommunicera med alla klienter som du möter i rollen.  Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.  Krav: • socionomexamen 210 hp • B-körkort  Meriterande: • erfarenhet av socialt arbete  • erfarenhet av myndighetsutövning  • erfarenhet av arbete med försörjningsstöd  • erfarenhet av verksamhetssystem ProCapita/LifeCare   Omfattning och tillträde  Anställningsform: vikariat Sysselsättningsgrad: 100% Tillträde: 1 september 2024 - tom 31 augusti 2025 Antal tjänster: 1 Övrig information Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på http://www.orebro.se/jobb Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. Ansökan Sista ansökningsdag är 19 maj. Intervjuer kan komma att ske löpande.  Välkommen med din ansökan! Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

6 maj 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Socialsekreterare utredning Barn och unga

Med våren kom även en babyboom till utredning Barn och unga och därför har vi nu möjligheten att rekrytera nya kollegor till vårt fantastiska gäng! Du undrar säkert vad det är för tjänst och varför du ska arbeta hos oss? Jo, det ska vi berätta om du läser vidare. - Till att börja med - Visste du att vi sitter granne med Jakobergs pendeltågsstation? Det innebär att du lätt kan ta dig till jobbet. Vi har klockat och det tar enbart 19 minuter att ta sig hit från centralen. - Vi arbetar i fyra mindre arbetsgrupper vilket innebär ett nära ledarskap både med arbetsledare och enhetschef, allt för att förbättra arbetet inom vårt område Barn och Unga. - Vi sitter i Kvarnhuset tillsammans med stora delar av Individ och familjeomsorgen (IFO) och bara ett stenkast bort har vi vår stora interna öppenvård dit vi ofta vänder oss. - För dig som är nyanställd erbjuder vi en genomarbetad introduktion och grundutbildningar ibland annat BBIC och Signs of safety. - Som om det inte räckte - Vi har även ett kompetensteam som stöttar oss när det behövs. De hjälper oss direkt och håller oss uppdaterade med aktuell forskning samt utbildar oss inom området. Vi värdesätter kompetens och vi vill lära oss tillsammans! Så ja, det var lite om oss. Vi är socialarbetare, med hög kompetens och med barn och unga i fokus. ARBETSUPPGIFTER Som socialsekreterare kommer du att ha ansvar över myndighetsutövning för målgruppen barn 0-20 år och deras föräldrar. Vårt arbete bedrivs utifrån ett systemteoretiskt perspektiv med fokus på vilka resurser, styrkor och risker som finns i familjen och nätverket. Viktigt är att lyssna till och ta hänsyn till familjens egna lösningar och särskilt till barnets egen beskrivning av sin situation. Vi värnar om barnets/den unges delaktighet och försöker hela tiden utveckla detta. En viktig del arbetet är att skapa relationer och motivera till en positiv förändring för att kunna hitta individuella lösningar. Fortfarande inte helt såld? Som anställd erbjuder vi dig massor av förmåner. Förutom de klassiska förmånerna friskvårdsbidrag 3000:-/år och generösa rabatter via vår förmånsportal så erbjuder vi dig även årsarbetstid, kompetensutveckling och extern handledning. KVALIFIKATIONER Rent formellt behöver du ha: - Socionomexamen - Erfarenhet av arbete inom socialtjänst och myndighetsutövning barn och/eller unga - Goda kunskaper inom BBiC och Signs och Safety Du har lätt för att kommunicera i tal och skrift och kan anpassa din kommunikation utifrån vad situationen kräver. Du är strukturerad, självgående och har förmåga att sätta dig in i andra människors perspektiv eller situation utan att ta över personens känslor. Du tycker att samarbete är viktigt och du förstår myndighetsrollen. B-körkort är meriterande för tjänsten. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Låter det här som något du skulle kunna tänka dig? Vänta inte utan skicka in din ansökan redan idag. Vi kommer att intervjua löpande under processens gång! Sökord: Socialsekreterare, Socionom, Barn och unga, BoU , IFO, Järfälla Stockholm ÖVRIGT Järfälla har norra Stockholms mest spännande geografiska läge och växer snabbt. Vi erbjuder en arbetsplats med stor variation, goda utvecklingsmöjligheter och arbetar efter visionen Järfälla för alla framåt. Läs mer om hur det är att jobba hos oss på www.jarfalla.se/jobbaijarfalla Järfälla kommun arbetar med en kompetensbaserad rekryteringsprocess för en fördomsfri rekrytering. Vi på Socialförvaltningen arbetar tillsammans oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder. Olikheter berikar och möjliggör utveckling för alla framåt! Vi genomför begränsade bakgrundskontroller för slutkandidaterna vid detta anställningsförfarande. Bakgrundskontroller genomförs endast i den utsträckning det är relevant för den aktuella tjänsten. I de fall utdrag ur belastningsregistret är lagstadgat kommer du även behöva uppvisa ett sådant utdrag. Vi insamlar muntligt och skriftligt samtycke. För mer information om hur vi arbetar med bakgrundskontroller, se www.jarfalla.se/bakgrundskontroller Eftersom Järfälla kommun är ett finskt förvaltningsområde är finka språket meriterande. Urval och intervjuer sker löpande under processens gång. Tjänsterna kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag. Provanställning kan förekomma. Varmt välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

6 maj 2024
Sista ansökan:
27 maj 2024
Socialsekreterare, metodstödjare – inriktning HVB

Vill du jobba för att förebygga placering av unga på HVB? Vi söker dig som är utbildad socionom och som vill ha ett flexibelt jobb med mycket ansvar. Vi erbjuder dig ett omväxlande och stimulerande arbete där du får bidra med din kunskap och erfarenhet till att göra skillnad för andra människor. Som socialsekreterare med inriktning HVB jobbar du i samarbete med barnet eller den unge, vårdnadshavare och andra samverkanspartners, för att barn och unga ska få det skydd och stöd som de behöver. Barnet eller ungdomen ska känna sig delaktig i processen och veta att hen blir lyssnad på. Tillsammans med ansvarig socialsekreterare jobbar du för att förebygga att unga i riskzon behöver placeras på HVB. Ihop jobbar ni också för att korta placeringstider, genom att hitta alternativa insatser som kan tillgodose behovet hos de som är placerade på HVB. I din tjänst ingår det att omvärldsbevaka, utreda och implementera arbetsmetoder gällande HVB-placeringar av barn och unga. Du kan komma att jobba i delar av hela ärendekedjan, före, under och efter vård utanför eget hem. Dina arbetsuppgifter är bland annat att: • tillsammans med socialsekreterare arbeta med och för en tydlig vårdplanering stödja och avlasta socialsekreterare genom att exempelvis leta lämpligt HVB • delta i samtal med personal på HVB och skola • dokumentera ditt arbete enligt lagstiftning och föreskrifter I din roll som metodstödjare har du även en nyckelposition i att förbättra och utveckla arbetsmetoder för placering av unga. Detta innebär ett tätt samarbete med kollegor för att ge stöd och vägledning i komplexa fall, samt att säkerställa att alla unga får den vård och det stöd de behöver. Genom att arbeta nära individen och dess nätverk, stärker du banden mellan olika verksamheter och institutioner för att skapa en mer sammanhållen och effektiv vårdprocess. Ditt arbete kommer också att innefatta en aktiv roll i samverkan med andra verksamheter, både inom och utanför kommunen. Genom att bygga starka relationer och nätverk kan du bidra till bättre koordinering och samarbete, vilket i sin tur kan minska behovet av placeringar och förkorta tiden unga spenderar på institution. Detta strategiska och nära arbete med individen och dess nätverk är avgörande för att skapa långsiktiga, positiva förändringar i ungas liv. ARBETSUPPGIFTER Du som medarbetare är den viktigaste resursen för att bedriva en socialtjänst av god kvalité. För oss är det grundläggande att skapa en meningsfull arbetssituation med en god arbetsmiljö. Vi ordnar föreläsningar och andra gemensamma aktiviteter. Oftast små aktiviteter, men som uppskattas och bidrar till vår höga trivsel. Vi värdesätter balans mellan arbete och fritid! Här har du nära till dagligt stöd av både erfarna kollegor och enhetschef, men också av vår administratör som avlastar med administrativa uppgifter. Vi har stabila personalgrupper med hög trivsel och god struktur. Hos oss får du möjlighet att utvecklas inom ditt arbete genom olika former av utbildning, handledning och deltagande i utvecklingsarbeten. Som person vill vi att du är stabil, flexibel och har lätt för att samarbeta. Du har god kunskap om relevant lagstiftning, metodik och kvalitetsfrågor. Arbetet styrs av gällande lagstiftning, främst SoL och LVU. Vi jobbar enligt väl beprövade metoder och bedömningsinstrument som Lyles, iRiSk och ADAD, och med barnets behov i centrum, BBIC. Du jobbar dagtid, men tjänsten kräver ett visst mått av flexibilitet då det ibland innebär resor. Flextidsavtal tillämpas och alla medarbetare har möjlighet till distansarbete. Vi vill att du som är anställd hos oss ska må bra, både på och utanför jobbet. Därför har du bland annat tillgång till friskvårdsbidrag, fria bad och rabatt på massage. Läs mer om våra förmåner: https://jobb.vetlanda.se/jobb/formaner Gemensamt bidrar vi till mångfald där allas olikheter värdesätts. För att lyckas lär vi av varandra. Tillsammans är vi Vetlanda kommun. KVALIFIKATIONER • Vi söker dig som är utbildad socionom. • Vi ser gärna att du har minst fem års erfarenhet inom socialt arbete, varav minst två års erfarenhet inom myndighetsutövning barn och unga. • Du har b-körkort. • Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. ÖVRIGT Varmt välkommen med din ansökan! För att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan ber vi dig att skicka din ansökan via vårt rekryteringsverktyg "Offentliga jobb". Ansök direkt via länken i annonsen. Vetlanda kommun är en inkluderande arbetsgivare som förespråkar mångfald och jämställdhet. Alla ansökningar behandlas utifrån ett likabehandlingsperspektiv. I Vetlanda kommun jobbar vi utifrån kärnvärdena glädje, mod, respekt och tillsammans, en värdegrund som genomsyrar hela organisationen. Inför rekryteringen har Vetlanda kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare och rekryteringsföretag.

6 maj 2024
Sista ansökan:
27 maj 2024
Socialsekreterare till utredning ungdom

Vill du bli en vardagshjälte och vara en del av ett dream team som kämpar för en bättre värld? Då är det här jobbet för dig! Som socialsekreterare på IFO kommer du att vara en del av ett team som tror på att det är möjligt att göra skillnad varje dag och ge tillbaka till samhället på ett meningsfullt sätt. Så, varför vänta? Bli en del av vårt team och låt oss göra skillnad tillsammans!   Om tjänsten Välkommen till oss på Individ- och familjeomsorgen!  Som socialsekreterare utredningsenheten ungdom möter du målgruppen ungdomar mellan 13-20 år och deras vårdnadshavare. Ditt uppdrag är att utreda och handlägga ärenden enligt SoL och LVU. I arbetet ingår även att skriva yttranden till olika myndigheter samt samarbeta med externa samarbetspartners och övrig socialtjänst. Vi erbjuder dig en trygg anställning och vi värnar om ditt välmående och utveckling på jobbet. Du kommer att ingå i en nyfiken arbetsgrupp och du får ett kontinuerligt stöd i ärenden av närmaste chef, gruppledare, kollegor samt extern handledning. Som nyanställd hos oss får du en introduktion för att du ska känna dig trygg i din nya roll. Vi erbjuder dig en fadder som stöd i praktiska frågor samt kringresurser så som administratörer, medhandläggare och transportör. Du erbjuds även fördjupning och specialisering utifrån en kompetenstrappa som innebär möjlighet till kompetensutveckling och utbildningar. Det finns även möjlighet att arbeta hemifrån i viss mån.  Exempel på arbetsuppgifter:   • utreda och handlägga ärenden enligt SoL, LVM och LVU   • ha kontakter både i utredningssyfte samt i syfte att bidra till att stärka personernas egna resurser   • skriva yttranden till olika myndigheter   • samarbeta med externa samarbetspartner   • besluta enligt delegation   • samarbeta med övrig socialtjänst   • följa upp insatser  Om arbetsplatsen Myndighetsverksamheten inom Socialnämndens Individ och familjeomsorg bygger på fem områden med både myndighetsutövning och insatser. Mottagning och socialjour, Utredning barn och familjerätt, Utredning ungdom, Utredning vuxen samt Familjehem. Under 2024 påbörjar Individ- och familjeomsorgen en ny organisation. Vi står inför att anpassa oss till ny socialtjänstlag som utöver förändrad lagstiftning kommer påverka organisering, arbetssätt, processer och samverkansstrukturer. Som familjerättssekreterare kommer du att ledas, inspireras och engageras till att jobba med förebyggande och främjande insatser. Läs mer om hur det är att arbeta på Socialförvaltningen på vår Karriärsida för socionomer!  Kvalifikationer   Rollen som socialsekreterare hos oss är utmanande, stimulerande men också komplex. Vi behöver därför dig som är trygg och stabil. Vidare är du flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Arbetet kräver även att du kan växla mellan olika arbetsuppgifter samt att du har en förmåga att hitta snabba rättssäkra lösningar. Du kan behålla lugnet i stressade och pressade situationer. Du föredrar att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du tar stort ansvar för att självständigt driva arbetet framåt. Du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga, vilket bland annat innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Förstås är du även engagerad och vill delta aktivt i att utveckla arbetet till nytta för dem som vi är till för.  Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.  Krav: • socionomexamen 210 hp • B-körkort Meriterande:   • dokumenterad erfarenhet från arbete med myndighetsutövning inom socialtjänsten   • erfarenhet av att arbeta med BBIC (Barns behov i centrum)    • erfarenhet av att arbeta med MI (Motivational interviewing)  Omfattning och tillträde Anställningsform: 1 års vikariat  Sysselsättningsgrad: 100% Tillträde: snarast eller enligt överenskommelse Antal tjänster: 3 st Arbetstid: dagtid med flexavtal     Övrig information Om du erbjuds anställning inom arbete med barn/ungdomar är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret. Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.  Ansökan Sista ansökningsdag är 20 maj. Intervjuer kan komma att ske löpande.  Varmt välkommen med din ansökan! Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

6 maj 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Socialsekreterare till Utredning barn och unga 1

Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom! Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare. Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt. Tjänsten och arbetsuppgifterna Hej Socionom! Nu söker vi på Utredning barn och unga 1 en ny kollega! Vi är en av fyra enheter som utreder oro i familjer med barn 0-18 år. Ditt jobb hos oss är att utreda barns behov av skydd och stöd efter inkommen orosanmälan eller ansökan om stöd. Om det finns behov av stöd från socialtjänsten så planerar du detta tillsammans med barnet/den unge och föräldrar, och du följer sedan upp aktuella insatser. En viktig del av ditt arbete består i att skapa relation och motivera till en positiv förändring för att hitta individuella lösningar. Hos oss blir några av dina arbetsuppgifter att: - samtala med barn och föräldrar om deras upplevelse av sin situation och vilka resurser de besitter - samverka med familjens privata och professionella nätverk för att arbeta tillsammans utifrån barnets bästa - systematiskt och kontinuerligt dokumentera ditt arbete i verksamhetssystemet Lifecare - samarbeta med kommunens öppenvård i team kring våra barn, unga och deras familjer Hos oss är det självklart att ständigt utveckla samtalen med människor och att öka delaktigheten och transparens i allt vi gör. Vi värderar kontinuitet i kontakten med våra familjer och vill att de ska känna sig delaktiga och involverade i sin kontakt med oss.  Här arbetar vi utifrån Signs of Safetys förhållningssätt utifrån vårt uppdrag att hjälpa familjer att hitta egna lösningar som håller över tid. Vi inriktar oss särskilt på att utveckla nätverksarbetet med våra familjer. Vi erbjuder dig Utredning barn och unga 1 består av två grupper om cirka 7-8 socialsekreterare där varje grupp har en förste socialsekreterare som stöttar och vägleder i det dagliga arbetet. På enheten finns en verksamhetsnära enhetschef och dagligt administrativt stöd från administratör. På enheten finns även en medarbetare som har en nytillsatt tjänst avseende handläggarstöd i syfte att bistå socialsekreterare i administrativa moment i klientarbetet. För att ge en bild av vilka vi är och vad vi gör, så har vi spelat in en egen film som ligger längre ner i annonstexten. Kolla gärna denna! Om du börjar arbeta tillsammans med oss, så erbjuder vi dig: - En arbetsgrupp som aktivt arbetar för att utveckla verksamheten och att stärka kvaliteten i vårt arbete för att gynna vår arbetsmiljö och våra medborgare. - En arbetsgrupp där vi arbetar två och två för att minska risken för att du ska känna sig ensam i det stundtals svåra arbete vi har. - Årsarbetstid som möjliggör en flexibilitet i att få ihop vardagen, och en god möjlighet till att arbeta hemifrån. - En arbetsgrupp som är modig, kreativ och villig att prova nytt. - Ett upparbetat kvalitetsledningssystem där de processer vi arbetar utifrån finns dokumenterade med nära tillgång till aktuella rutiner och dokument. - En genomarbetad introduktion för nyanställda. - Grundutbildning i BBIC, MI och Signs of safety. Vidare finns flertalet möjligheter till vidareutbildning och föreläsningar i olika ämnen regelbundet. Vi söker dig som har en vilja och ett driv av att vara en del av vår enhet och vill vara delaktig i verksamhetens utveckling, och att du är lika intresserad som oss av att driva det sociala arbetet framåt. Det är viktigt för oss att du vill satsa på att tillsammans med oss delta i bygget av en stabil arbetsgrupp som är stolta över det arbete vi gör! Du som söker till oss Du som söker till oss har fullständig socionomexamen. Vi arbetar med myndighetsutövning och det är viktigt att du förstår vad det innebär och hur det påverkar din vardagliga arbetssituation. Att du dokumenterar sakligt och korrekt är en förutsättning och för tjänsten krävs att du talar och skriver på svenska obehindrat.  Vi ser det som meriterande med: - Erfarenhet av utredning inom barn och unga - Utbildning inom Signs of Safety, BBIC och MI - Erfarenhet av verksamhetssystemet Lifecare Enheten arbetar teambaserat och därför är en god samarbetsförmåga en förutsättning för att lyckas med ditt uppdrag. Du är strukturerad och kan planera ditt arbete självständigt. Du har förmåga att vara flexibel och lösningsfokuserad i ditt dagliga arbete.      För tjänster på Socialförvaltningen i Botkyrka kommun kommer du som blivande medarbetare att genomgå en bakgrundskontroll. Läs mer om bakgrundskontroller här: https://www.botkyrka.se/bakgrundskontroll

6 maj 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Socialsekreterare Barn och unga

Sävsjö kommun är en liten kommun där det finns stora möjligheter att växa. I den lilla kommunen är det nära mellan människor – mellan dig och dina kollegor och mellan medarbetare och chefer. Tillsammans arbetar vi för att ge våra invånare bästa möjliga service och i våra team får du chans att ta plats, utvecklas och bidra. På enheten barn och unga är vi 13 socionomer, två 1:e socialsekreterare och en enhetschef. Vi har en mottagnings- och utredningsgrupp, som består av åtta socialsekreterare, och en placeringsgrupp, som består av tre placeringsuppföljare och två familjehemssekreterare. Varje grupp arbetsleds av en 1:e socialsekreterare. Vi söker nu en socialsekreterare till mottagnings- och utredningsgruppen. Vi arbetar för en god arbetsmiljö och att alla i teamet har en rimlig arbetsbelastning. Du ska kunna utföra arbetet på ett rättssäkert och kvalitativt bra sätt, med fokus på barnperspektivet. Vi erbjuder dig - ett årligt friskvårdsbidrag och ett antal olika friskvårdsaktiviteter, - möjligheten att växla ditt semesterdagstillägg mot fler semesterdagar, - flexibel arbetstid, - 2,5 timmars personlig reflektionstid i veckan, - distansarbete i överenskommelse med arbetsledningen, - extern handledning, - ett engagerat och stödjande team. Hos oss får du en nära arbetsledning med en enhetschef och en 1:e socialsekreterare som fungerar som bollplank och stöd för dig i ditt vardagliga arbete. Du kommer att få en individuellt anpassad introduktion utifrån dina behov och har alltid nära till arbetsledningen och kollegialt stöd. Vi har välfungerande rutiner och strukturer och arbetar löpande med att utveckla vårt arbetssätt och våra metoder. Välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att utreda barns och ungdomars behov av stöd enligt BBIC och att utforma och följa upp beviljade insatser. Du arbetar med stöd av SoL, LVU och andra aktuella lagrum. Vi jobbar i team med närhet till andra kollegor inom myndighetsutövning, förebyggande arbete och behandling. Vi tror på att det sociala förändringsarbetet måste bedrivas tillsammans med den vi möter för att kunna uppnå en positiv förändring i livssituationen och goda förutsättningar inför framtiden. I arbetet ingår samverkan med barnets/den ungas nätverk och andra samarbetspartners såsom förskola, skola och hälso- och sjukvården. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har svensk socionomexamen och gärna erfarenhet av socialt arbete och myndighetsutövning inom området barn och unga. Du har engagemang och intresse för barns utveckling och livsvillkor. Du är prestigelös och har förmåga att skapa förtroendefulla relationer. Du är trygg och visar nyfikenhet och intresse för varje enskild situation med barnet i fokus. I komplexa situationer är du strukturerad, har helhetssyn och är kreativ med fokus på möjligheter och lösningar. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. B-körkort är ett krav. Vi tillämpar fortlöpande rekrytering för denna tjänst. ÖVRIGT Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. För att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan ber vi dig att skicka din ansökan direkt via länken i annonsen.

6 maj 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024
socialsekreterare Barn/unga

Färgelanda kommun Färgelanda kommun är en kommun i sydvästra Dalsland med en stor arbetsmarknad inpå knuten. Kommunen erbjuder en rik mångfald av möjligheter, en vacker natur med glittrande sjöar och orörd vildmark, där du kan utöva ett aktivt friluftsliv. Kommunen som organisation består av ca 500 medarbetare fördelat på tre sektorer; Omsorg, Barn & Utbildning, Samhällsutveckling samt en gemensam stab. Tillsammans arbetar vi för att uppnå vår vision om en trygg kommun med tillväxt och livskraft. Detta arbete utför vi med engagemang - företagsamhet - och ett gott bemötande, som är vår värdegrund! Socialsekreterare på barn och unga sökes. Vi söker en ny medarbetare. Vi har tidigare utökat antalet tjänster för att ge handläggarna mer möjligheter att utveckla arbetet med barn och unga i Färgelanda kommun. Vi vill kunna erbjuda alla våra handläggare en bra arbetsmiljö med en rimlig nivå på antalet ärenden. Det är viktigt för oss att vi är hållbara i vårt sociala arbete och vi värnar om en god arbetsmiljö.  Som socialsekreterare kommer du att ansvara för hela processen med förhandsbedömning av inkomna anmälningar, utredning och beslutsfattande enligt socialtjänstlagen och LVU samt uppföljning av insatser och placeringar. Man arbetar nära sin 1e socialsekreterare och kollegor. I övrigt ansvarar du för att arbeta mot verksamhetens mål och att vara delaktig i arbetet med ständiga förbättringar och utvecklingar. Vi erbjuder möjlighet till hemarbete, goda möjligheter till fortbildning inom arbetsområdet, metodhandledning, extern handledning och trevlig arbetsgemenskap.  Färgelanda kommun erbjuder dessutom semesterväxling, friskvårdsbidrag och löneväxling.  Kvalifikationer För att arbeta som socialsekreterare ska du vara socionom eller annat som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Meriterande är att du arbetat som socialsekreterare med utredningar inom barn och unga eller annat liknande arbete kopplat till myndighetsutövning inom socialtjänsten. Erfarenhet av BBIC och kunskap i Procapita/Lifecare är även meriterande. För att lyckas i ditt uppdrag behöver du ha: • förmåga att skapa delaktighet för barn, unga och familjer • lätt för att samarbeta prestigelöst med fokus på nyttan för barnet/den unge. Viktigt att du är en lagspelare • förmåga att vara tydlig och respektfull • god förmåga att strukturera och planera ditt arbete samt kan leda dig själv • har förmågan att prioritera och arbeta i stundvis högt tempo • förmåga att arbeta analytiskt, reflekterande samt processinriktat • lätt för att uttrycka dig i tal och skrift, kan arbeta med deadlines och god digital förståelse • lätt för att arbeta med digitala verktyg För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas. Stor vikt kommer läggas på personlig lämplighet.  Intervjuer kommer ske löpnade. Vi ser fram emot att få träffa dig, Välkommen med din ansökan!

6 maj 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024
Socialsekreterare Försörjningsstöd FUT - uppdrag

ARBETSUPPGIFTER Som socialsekreterare med ett FUT-uppdrag (felaktiga utbetalningar) tillhör och ingår du i en av våra fyra försörjningsstödsgrupper i SF Sydväst, Avdelning Vuxen och Försörjning. Enheterna har sina fysiska arbetsplatser på Topasgatan 58, med egna arbetsplatser i kontor som delas med kollega. Tillhörigheten för denna tjänst kommer i dagsläget att vara på Försörjningsstödenheten Rehab 1, men du arbetar gentemot alla grupperna på försörjningsstöd. Socialförvaltning Sydväst har i nuläget en socialsekreterare som jobbar med FUT-uppdraget, men vi behöver utöka med ytterligare en, och ser fram emot din ansökan! Du kommer att samverka med kollegor som på sin tjänst inom försörjningsstöd, har ärenden där det finns misstanke om felaktiga utbetalning på grund av t.ex. oriktiga inlämnade uppgifter eller avsaknaden av detsamma. Arbetsuppgifterna som FUT-handläggare består av tre övergripande delar; att upptäcka, förebygga och utreda eventuella felaktiga utbetalningar. I arbetet ingår arbetsuppgifter som att ta emot och förhandsbedöma inkommande anmälningar/impulser kring felaktiga utbetalningar, utreda och dokumentera i befintliga ärenden, ha besök med klienter, samverka med andra myndigheter, fortlöpande kontakt och samverkan med ordinarie handläggare på försörjningsstöd, hålla i samrådsmöten kring felaktiga utbetalningar, arbeta med återkrav och frivilliga inbetalningar samt polisanmälningar om misstänkt bidragsbrott. Du kommer att arbeta självständigt med dina ärenden, men är aldrig ensam i utredningen eller i beslutsfattandet och har erfarna kollegor omkring dig samt regelbunden metodhandledning med 1:e socialsekreterare. Du kommer även att erbjudas gemensam processhandledning med FUT-handläggare, kollegor, i våra fyra socialförvaltningar inom Göteborgs Stad. Försörjningsstödsenheterna i Sydväst strävar efter att vara innovativa och framåtriktade, och vi ger våra medarbetare möjlighet att växa och utvecklas i sin yrkesroll. Vår arbetsplats präglas av en stark samarbetskultur där vi hjälps åt och där varje medarbetare får bidra till våra gemensamma utvecklingsområden. Vi är stolta över vårt goda resultat i medarbetarenkäten, vilket i praktiken bland annat visas i den goda atmosfär och det stödjande arbetsklimatet som vi har skapat tillsammans. Hos oss finns även goda möjligheter att själv påverka dina arbetstider då vi har flexavtal samt att det finns viss möjlighet att arbeta hemifrån. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en socionomexamen eller likvärdig utbildning. Du behöver ha erfarenhet av arbete med myndighetsutövning med utredningar, bedömningar och verkställande av beslut. Det är meriterande om du har arbetat med eller arbetar med försörjningsstöd idag. Vi letar efter dig som är analytisk och noggrann, det är av stor vikt att kunna identifiera och analysera kärnan i det material/den information som inkommer. Du har fokus på detaljer och är mån om att arbetet blir utfört korrekt och grundligt. Du tar ett stort ansvar för dina arbetsuppgifter, är driven och motiverad att slutföra arbetsuppgifter inom deadline. Du skiljer på sak och person och kan ta välgrundade beslut under tidspress samt behåller lugnet i svåra situationer. Sist men inte minst så har du ett gott bemötande gentemot kollegor och invånare, du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. För oss är det viktigt med personlig lämplighet. Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Intervjuer kommer att ske löpande. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda, undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

5 maj 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Socialsekreterare till Barn och Unga

Som medarbetare i Vännäs kommun spelar du en viktig roll och gör skillnad för medborgarna. Med värdeorden nytänkande, välkomnande och livfullt som grund bygger vi välfärden tillsammans. Välkommen med din ansökan! Beskrivning Individ och familjeomsorgen i Vännäs söker socialsekreterare till enheten för Barn och Unga. Myndighetsutövningen inom IFO är funktionsindelad i mottagningsenhet, enheten för ekonomiskt bistånd, vuxen, barn och unga samt familjerätt. Här arbetar 17 socialsekreterare. Barn- och unga enheten arbetar med barn och unga och deras  familj. Du kommer att ingå i en arbetsgrupp som består av 8 socialsekreterare och en 1:e socialsekreterare Arbetsuppgifter Huvudsakliga arbetsuppgifter som socialsekreterare hos oss på Barn -och unga innebär att du handlägger, utreder och följer upp ärenden utifrån anmälningar och ansökningar gällande barn/ungdom och deras familjers behov av stöd och skydd med krav på rättssäkerhet och ett gott bemötande. Arbetet innebär ofta komplexa ärenden med inslag av utsatthet och våld och vi arbetar med utvecklingsområden inom våld i nära relation samt att göra barn- och unga mer delaktiga i ärendeprocessen. Vi arbetar även med att utveckla samarbetet mellan skola och socialtjänst. Du får stöd och nära arbetsledning av 1:e socialsekreterare i såväl enskild handledning som handledning i team samt extern processhandledning. Ett viktigt mål med arbetet är att bidra till att de människor vi möter skall få hjälp och stöd samt att deras egna resurser tillvaratas så att de kan leva ett så självständigt liv som möjligt utifrån sina egna förutsättningar. Kvalifikationer Vi söker dig som har socionomexamen och arbetserfarenhet av myndighetsutövning inom barn- och unga. Du har kunskaper och erfarenhet inom gällande lagstiftning SoL, LVU, BBIC, liksom barn- och unga och deras utveckling. Vidare har du en god dokumentationsförmåga och du behärskar svenska i tal och skrift. Du har lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information. Du kan snabbt ändra ditt synsätt, förhållningssätt samt se möjligheter i förändringar. Du arbetar effektivt under stress, kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer. Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll och utgår från allas lika värde med förmåga att skapa en god atmosfär i möten. Arbetet kräver en öppen och positiv attityd för att ha klientens behov som utgångspunkt för ditt agerande. Du är en person som trivs att arbeta i team, tillsammans med kollegor och arbetsledning för att nå verksamhetens mål och verkar för ett respektfullt och trevligt arbetsklimat. Du förstår det viktiga gemensamma uppdraget och bidrar till helheten. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Villkor

3 maj 2024
Sista ansökan:
17 maj 2024