Socialsekreterare till Team SIG – riktat arbete mot kriminalitet i Nordost

Socialförvaltningen Nordost arbetar för att ge invånare i nordöstra Göteborg en likvärdig och effektiv välfärd med möjlighet att leva trygga och självständiga liv. Förvaltningen ger stöd till individer och familjer enligt Socialtjänstlagen. Vi erbjuder också aktiviteter och mötesplatser som kan ge barn och ungdomar en meningsfull fritid. Dessutom arbetar förvaltningen aktivt med krisstöd, trygghetsfrågor, föreningsliv, folkhälsa samt kontakter med invånare och civilsamhälle. Välkommen till en levande förvaltning i ett dynamiskt stadsområde - här jobbar vi för gemenskap och öppenhet med fokus på dem vi är till för! ARBETSUPPGIFTER Team SIG har varit operativt sedan september 2023 och har nått goda resultat, vilket märks genom såväl klientnöjdhet som feedback från samverkanspartners. Teamets kompetens är efterfrågad och vi utökar nu med ytterligare en tjänst för att möta upp de behov som finns. Vuxenenheten 3 är en utredningsenhet inom socialförvaltningen Nordosts myndighetsutövning. Enheten består av två grupper: en unga-vuxna grupp och en vuxengrupp samt tre arbetsledare. Enheten har tillsammans med andra berörda i förvaltningen byggt upp en avhoppsprocess som i enighet med Göteborgs Stads riktlinjer säkerställer att så många som möjligt får det stöd som krävs för att kunna lämna kriminalitet. I din roll som socialsekreterare kommer du ingå i ett avdelningsöverskridande team där du arbetar tätt med uppsökare, behandlare och andra myndighetsutövare för att uppnå effektiva lösningar med varaktigt resultat för personer som behöver motiveras till att lämna eller som själva vill lämna en kriminell livsstil. I ditt dagliga arbete som socialsekreterare kommer du att utreda den enskildes behov med stöd av SoL, LVU samt LVM utifrån målgruppen personer över 18 år med kriminell livsstil, normbrytande beteende, i vissa fall i kombination med missbruksrelaterad problematik och/eller samsjuklighet. Socialförvaltningen Nordost har fem vuxenenheter som arbetar med personer från 18 år. Vi har en mottagningsenhet som tar emot och fördelar ärenden till de andra utredningsenheterna, där Vuxenenheten 3 ingår. Därutöver har vi en enhet med utförarresurser av olika slag. Utgångspunkten för oss alla är socialtjänstlagen samt de politiskt fastställda målen. Arbetet präglas av intensiv samverkan med de andra enheterna inom socialförvaltningen men även med externa parter såsom Polis och Kriminalvård. Du arbetar aktivt med varje individ genom förändringsledning, upprättar en plan och stöttar individen i att genomföra denna. Stödet kan se olika ut beroende på behov av insats. Arbetet innebär myndighetsutövning med krav på rättssäkerhet, gemensamt förhållningssätt och likvärdiga bedömningar. Självklart erbjuds kontinuerlig metodhandledning av 1:e socialsekreterare där den egna grupperingen är en viktig del samt extern processhandledning. Arbetsplatsen präglas av ett gott arbetsklimat, gedigen erfarenhet och kompetens samt hjälpsamhet mot varandra. Möjlighet till hemarbete finns. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad socionom. Det är av stor vikt att du är förtrogen med de lagstiftningar och övriga bestämmelser som styr verksamheten. Du inser vikten av en rättssäker handläggning och förstår vad det innebär i praktiken. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning med LVU och LVM, med utredningar, bedömningar och verkställande av beslut samt intresse och erfarenhet av att arbeta med människor med kriminell livsstil. För att passa in i rollen har du ett gott bemötande och visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har klientens behov som utgångspunkt för ditt agerande. Du behöver vara snabb, produktiv och motiverad samt ha ett starkt engagemang och entusiasm för ditt arbete. Du tar initiativ och ansvar för att arbetet går framåt, oavsett om du arbetar ensam eller tillsammans med andra. Vidare så behöver du ha lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt samt se möjligheter i förändringar. För att axla uppdraget är det av stor vikt att du kan kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer. Du skiljer på sak och person och kan ta välgrundade beslut under tidspress. Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev. Har du skyddade personuppgifter skall du INTE ansöka via systemet utan kontakta rekryterande chef för hantering av din ansökan. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Stadsområdet har goda kommunikationer och närhet till Göteborgs centrum. Här finns unika naturområden och en varierad bebyggelse där utveckling, förnyelse och expansion sker inom många områden. Stadsområdets struktur och mångfalden bland invånare och medarbetare gör arbetet hos oss utvecklande och lärorikt. Som anställd hos oss gör du en viktig insats för att Nordost ska vara ett attraktivt område att leva, verka och bo i. Genom ditt arbete är du med och utvecklar staden tillsammans med andra. Vill du vara en del av detta?

24 april 2024
Sista ansökan:
9 maj 2024
Socialsekreterare till ekonomi och vuxengruppen

Laxå kommun är en trevlig liten kommun belägen i södra Örebro län. Hos oss arbetar 450 personer fördelade på fyra verksamhetsområden – Kommunledning, Samhällsutveckling, Utbildning och Vård och Omsorg. Vi arbetar efter vår värdegrund där ledorden är respektfullhet, lyhördhet, framåtanda och positivitet. Är det något du kan skriva under på? I så fall - fortsätt läsa! Beskrivning Individ- och familjeomsorgen (IFO) i Laxå består av fem enheter med sammanlagt 13 handläggare; ekonomi- och vuxengruppen, barn- och familjegruppen, bistånd- & LSS-gruppen, budget & skuldrådgivare och familjecentralen. Förste socialsekreterare leder och fördelar arbetet i de olika grupperna. Vi erbjuder dig att bli del i ett litet och välfungerande team, med medarbetare som trivs med varandra och arbetet. Hos oss finns ett gott kollegialt stöd och tillgång till nära arbetsledning. Den lilla organisationen skapar naturlig variation i arbetet och som medarbetare i vårt team har du goda möjligheter att utvecklas och prova på nya arbetsuppgifter utifrån dina intresseområden. I Laxå finns närhet till kollegor, chefer och beslutsfattare, vilket gör det lätt att hitta god samverkan både internt och externt. För Laxå kommun är det viktigt att erbjuda en arbetsmiljö där medarbetare trivs, har en rimlig arbetsbelastning och stimuleras. Som medarbetare på IFO får du en kompetensutvecklingsplan där du ges möjlighet till individuell kompetensutveckling utifrån dina behov. Samtliga handläggare deltar i gemensam extern handledning. Vi erbjuder introduktion, friskvårdsbidrag, möjlighet till hemarbete del av tid och förmånlig miljöbilsleasing. Arbetsuppgifter Som socialsekreterare i vuxengruppen är dina arbetsuppgifter att utreda ansökningar om stöd till vuxna med behov av ekonomiskt bistånd, och fatta beslut enligt socialtjänstlagen (SoL). Du kommer även utreda behov utifrån ansökningar och anmälningar inom området vuxna så som missbruksproblematik, våld i nära relation, boendeproblematik och dödsbo utifrån SoL och LVM. Att följa upp beviljade insatser är också en viktig del av ditt arbete. Vårt uppdrag är att tillgodose behovet av insatser till våra klienter för att bidra till ett självständigt liv utifrån individens förutsättningar. Vi använder oss av verksamhetssystemen Procapita och Lifecare. Ditt arbete innebär många kontakter med olika samverkanspartners både internt och externt. Ett gott bemötande gentemot våra klienter och samarbetspartners är en självklarhet för oss. För hela verksamhetsområdet består de huvudsakliga arbetsuppgifterna i att motivera personer som uppbär ekonomiskt bistånd så att biståndsbehovet blir så kortvarigt som möjligt. Detta innebär en stor grad av individuellt stöd och motiveringsarbete, där varje ärende är unikt men målet alltid är självförsörjning och att uppnå en skälig levnadsnivå. Kvalifikationer Du ska ha en högskoleutbildning från socionomprogrammet eller en annan utbildning vi finner likvärdig. Du ska även ha körkort och en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Vi förutsätter att du är utåtriktad, initiativrik, ansvarsfull och flexibel med en god förmåga att samarbeta och skapa bärande relationer. Tidigare erfarenhet av liknande arbetsuppgifter, kunskap om handläggning och dokumentation, samt erfarenhet av att arbeta i dataprogrammen Procapita och Lifecare är meriterande. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet. Vi kommer att intervjua löpande I den här rekryteringen har vi redan gjort våra val av annonskanaler och samarbetspartners. Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer.

24 april 2024
Sista ansökan:
9 maj 2024
Barnsekreterare

Nu söker vi dig som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för invånarna i Perstorp. Vi erbjuder dig en arbetsplats med mycket arbetsglädje, där utveckling och lösningsfokus är framträdande drag. Varje dag försöker vi att vara lite smartare, lite effektivare och lite bättre än vi var igår. Perstorps kommun ligger i ett av Sveriges mest expansiva område, Öresundsregionen. Du hittar oss centralt i norra Skåne där vi omsluts av underbar natur som inbjuder till avstressande friluftsaktiviteter. Kommunen har cirka 7 500 invånare och runt 560 tillsvidareanställda. I kommunen finns ett starkt näringsliv och folkhälsofrågorna ligger högt på agendan. Beskrivning Nu söker vi dig som tillsammans med oss vill bygga upp och driva familjehemsvården framåt i Perstorps kommun. Vi söker dig som vill arbeta som barnsekreterare där du ges möjlighet att utveckla arbetet tillsammans med dina kollegor på enheten. Perstorps kommun befinner sig i en spännande fas där det är fokus på utveckling, kvalitet och rättssäkerhet. Som barnsekreterare följer du upp och kvalitetssäkrar vården för de placerade barnen med fokus på barnets bästa. På enheten finns det idag en barnsekreterare och en familjehemssekreterare. Vi söker dig som vill vara en del av vårt Familjehemsteam där vi lägger fokus på att höja kvaliteten på arbetet och utveckla socialtjänstens arbete i Perstorp. Socialförvaltningen i Perstorp är en rolig och spännande organisation att arbeta i, fokus är att arbeta för en socialtjänst som ligger i framkant. Vi är en organisation som värdesätter alla och vi vill arbeta för att göra varje dag bättre för invånarna i Perstorp. Vi värnar om socionomyrket, kom och bli en av oss! Arbetsuppgifter Som barnsekreterare i Familjehemsteamet blir du en del av en liten arbetsgrupp som består av barnsekreterare och familjehemssekreterare som tillsammans arbetar i team för trygg och säker familjehemsvård, där vi kompletterar varandras olika professioner. Du erbjuds betydelsefulla och spännande arbetsuppgifter med ett självständigt yrkesansvar och många olika myndighetskontakter både inom förvaltningen och utanför då vi har familjehemsplaceringar i hela landet. I familjehemsteamet finns goda utvecklingsmöjligheter och vi uppmuntras till att gå utbildningar och föreläsningar som kan hjälpa oss att utvecklas i vår yrkesroll. Perstorp kommun ingår även i Yrkesresan och dess program för introduktion- och kompetensutveckling som är anpassad för socialtjänstens medarbetare. Yrkesresan är framtagen genom ett samarbete mellan SKR, Socialstyrelsen och regionala samverkans- och stödstrukturer (RSS). Som nyanställd får du en mentor och erbjuds individuell introduktion. Gruppen har också extern handledning och internt handledningsstöd vid behov. Som barnsekreterare är du ansvarig socialsekreterare för ett antal familjehemsplacerade barn och unga. Din primära arbetsuppgift är att tillsammans med familjehemssekreteraren följa upp barnets utveckling under placeringen samt ansvara för all myndighetsutövning kring det enskilda barnet med stöd av socialtjänstlagen (SoL) och lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Detta innebär regelbundna uppföljningar med barnet samt kontinuerligt samarbete med barnets biologiska föräldrar, familjehem, skola och övrigt nätverk. Vi lägger stor vikt vid barnens hälsa, skolgång och umgänge med det biologiska nätverket. Vi samarbetar med kommunens behandlingsenheter vid umgängen mellan barn och biologiska föräldrar samt vid återförening. En viktig del i arbetet som barnsekreterare är att göra barnets röst hörd. Kvalifikationer Vi söker en person med socionomexamen i enlighet med Socialstyrelsens riktlinjer SOSFS 20014:7 för arbete med barn. Du ska ha kunskaper inom aktuell sociallagstiftning, gärna med arbetslivserfarenhet inom socialtjänsten och meriterande är om du arbetat som barnsekreterare tidigare. Du ska ha lätt för att uttrycka dig både i tal och skrift, ta egna initiativ och vara lyhörd mot dina kollegor och gentemot dem du möter i ditt arbete. Du ska ha ett genuint intresse för barn och unga samt deras föräldrar. Meriterande är att du har erfarenheter från arbete med stöd av BBIC, barnsamtal samt verksamhetssystemet LifeCare. När du arbetar hos oss har du stora möjligheter till att påverka och vara delaktig i verksamhetens framtida utveckling. För att lyckas i rollen behöver du vara strukturerad och uthållig i ditt arbete, ha lätt för att samarbeta och har förmåga att skapa goda och långvariga relationer. För att lyckas i arbetet ser vi också att du behöver vara flexibel i form av att du kan anpassa dig till olika situationer. Du behöver vara trygg i ditt uppdrag och orädd att ta dig an komplexa ärenden men barnets bästa i fokus. Du behöver kunna arbeta självständigt sånär som i samverkan med andra. Önskvärt är att du har vana av att möta barn och ha samtal med barn i olika åldrar. Villkor Vi erbjuder en arbetsplats med goda utvecklingsmöjligheter. Vi sitter i nya fina lokaler i centrumhuset med goda pendlingsmöjligheter då stationen endast ligger ett stenkast bort. Ditt välmående är viktigt för oss – alla medarbetare har möjlighet att få 2 000 kronor per år i ersättning för friskvård och motion. Hos oss kan du känna dig trygg – som anställd i Perstorps kommun omfattas du av flera olika försäkringar via våra kollektivavtal. Vi vill att du har ett hållbart arbetsliv – som anställd i Perstorps kommun har du generösa semestervillkor. Som nyanställd har du dessutom rätt till betald semester redan under ditt första anställningsår. Välkommen med din ansökan! Har du frågor så kan du kontakta ansvarig chef Tove Danielsson. Inför rekryteringen har vi tagit ställning till rekryteringsvägar och publiceringskanaler, varför vi vänligen undanber oss all kontakt med försäljare i detta ärende.

24 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Socialsekreterare för placerade ungdomar

Vill du arbeta för att placerade ungdomar får en så bra vård som möjligt? Trivs du med att skapa relation och allians? Nu har du chans att bli en del av vår grupp där vi tillsammans i nära samarbete skapar större möjligheter att påverka livet för enskilda individer. Vi behöver dig! Nynäshamn är en lagom stor plats för hela livet. Här jobbar vi tätt tillsammans för att ge invånarna professionell service, samtidigt som du själv också får möjlighet att påverka och utvecklas. När arbetsdagen är slut väntar en annan verklighet - med havet, skogarna och naturen in på knuten.  Om arbetsplatsen Barn- och ungdomsenheten 0-20 år består av cirka 50 medarbetare fördelade på en myndighetsgrupp, en placeringsgrupp och en öppenvårdsgrupp. Enheten leds av två enhetschefer samt fyra gruppchefer.  Vi vill välkomna dig till placeringsgruppen! Här arbetar tre socialsekreterare med placeringar på HVB och stödboende. I gruppen arbetar även barnsekreterare och familjehemssekreterare samt gruppchefen. Vi är en härlig blandning av personligheter och erfarenheter. Framförallt värdesätter vi känslan av samhörighet och att ha roligt på jobbet. Vi är stolta över det arbete vi gör. Vi arbetar gemensamt över enheten med metod- och utvecklingsfrågor. Vi har även ett nära samarbete med enhetens eget stödboende, öppenvården och beroendemottagning för ungdomar.  Arbetsuppgifter Vi söker en socialsekreterare som följer ungdomar placerade på HVB och stödboende under placeringstiden. Här innefattas även handläggning/uppföljning av ensamkommande ungdomar. Arbetsuppgifterna består främst av att:  • skapa relationer och allians med placerade ungdomar och dess nätverk • ha tät kontakt med våra uppdragstagare och andra aktörer såsom skola, BUP med mera • dokumentera och följa upp placering, enligt SoL och LVU, samt skapa underlag för beslut • planera utsluss Du har tillgång till handledning och kompetensutveckling utifrån verksamhetens behov, bland annat med fördjupning i Signs of Safety. Det finns dessutom möjlighet att arbeta hemma två dagar i veckan. Som ny har du en mentor som hjälper dig in i arbetet utifrån dina personliga förutsättningar. Vi är en del av satsningen Yrkesresan. Du har avstämning och ärendehandledning med chef, anpassat efter dina behov. Du samverkar med interna och externa samarbetspartners och deltar aktivt i enhetens kvalitets- och utvecklingsarbete. Vi arbetar utifrån BBIC och Signs of Safety. Det här söker vi hos dig För att lyckas i rollen har du:  • socionomexamen • erfarenhet av att ha arbetat med socialt arbete inom barn och unga • erfarenhet och vana av att dokumentera  • B-körkort Det är meriterande om du har: • erfarenhet av att arbeta med placeringar, gärna ungdomar • erfarenhet av arbete med ensamkommande barn och ungdomar • utbildning i eller har erfarenhet av arbete med Signs of safety och motiverande samtal Som person är du driven och kan agera med snabbhet och precision även under pressade situationer. Du är van vid att fatta beslut även när informationen är begränsad eller när omständigheterna är utmanande. Ditt goda omdöme är en tillgång som hjälper dig att navigera genom komplexa situationer. Du är tydlig i din roll och kommunikation genom att alltid säkerställa att ditt budskap når fram. Du är social och utåtriktad med en god förmåga att skapa och upprätthålla relationer samtidigt som du är skicklig på att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt samt upprätthålla en god kvalitet i arbetet.  Information om tjänsten Tillträde: enligt överenskommelse Anställningsform: Tillsvidareanställning  Sysselsättningsgrad: Heltid Antal lediga befattningar: 1 Ref. nr: xx- lägg till Det här erbjuder vi dig! Välkommen till Nynäshamn! En unik del och plats i Stockholms län. I Nynäshamns kommun är det både nära till samverkan, påverkan och beslut – och nära till invånarna. Det bidrar till att arbetet både känns meningsfullt och berikande. Som anställd i Nynäshamn kommun erbjuder vi dig möjlighet till distansarbete, friskvårdsbidrag och fri tillgång till gym i kommunhuset. Vi tillämpar flextid och kortare arbetstid under sommarmånaderna och vi har en aktiv personalförening. Här finns alltid naturen runt hörnet och andrum på gångavstånd. Välkommen hem till Nynäshamn!

24 april 2024
Sista ansökan:
8 maj 2024
Socialsekreterare till utredningsgrupp barn och ungdom 10-19 år

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Norra innerstadens stadsdelsområde består av de centrala delarna av Stockholm, Norrmalm och Östermalm. Här arbetar vi för att ge våra 155 000 invånare den bästa verksamheten inom bland annat förskola, socialtjänst, äldreomsorg och stadsutveckling. Vi välkomnar dig som vill vara med och göra skillnad för invånarna i Norra innerstaden. Välkommen till Norra innerstadens familjeenhet! Vår familjeenhet består av sex stycken arbetsgrupper; mottagning, familjerätt, familjehemsvård samt tre utredningsgrupper, en barngrupp 0-9 år och två stycken barn och ungdomsgrupper 10-19 år. På enheten arbetar även en mentor/metodstödjare. Enheten leds av en enhetschef och fem biträdande enhetschefer.  För att möta behoven som finns i vår nya stadsdelsförvaltning gör vi nu en utökning! Vi utökar en av våra barn-och ungdomsgrupper 10-19 med ytterligare en socialsekreterare. Gruppen kommer då bestå av 9 socialsekreterare. I arbetsgruppen stöttar vi varandra i det dagliga arbetet, vi har ett öppet klimat och en stor mängd arbetsglädje!  Din roll som socialsekreterare Dina främsta arbetsuppgifter som socialsekreterare är att med utgångspunkt i BBiC utreda barns behov av skydd och stöd, samt följa upp insatser enligt SoL samt handlägga enligt LVU. I ditt arbete utgår du från ett systemorienterat synsätt och en evidensbaserad praktik och du arbetar aktivt för att göra barnet delaktig i processen i så hög utsträckning som möjligt. Du arbetar för att tillsammans med familjerna hitta och stärka deras egna resurser för att skapa ökat skydd och trygghet för barnen. Du har i ditt arbete kontinuerligt stöd av biträdande enhetschef, metodstödjare och dina kollegor, dessutom har vi regelbundna gruppmöten samt intern och extern ärendehandledning. Arbetet förutsätter en god samverkan med övriga grupper inom den egna verksamheten men även med externa aktörer så som skolor, polis och BUP.  Din erfarenhet och personliga förmågor Vi söker dig som har: Socionomexamen God kunskap om lagstiftningen inom Socialtjänstlagen (SoL) och lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) God administrativ förmåga och lätt att uttrycka dig i tal och skrift Det är meriterande om du har:: Aktuell erfarenhet av arbete med utredningar inom myndighetsutövning barn och unga Utbildning och erfarenhet av Barns behov i centrum (BBIC) Utbildning och erfarenhet av Signs of safety Vi söker dig som vill arbeta med barnet i fokus och har idéer och tar initiativ kring hur vi kan skapa de bästa förutsättningarna för våra familjer. Då arbetet bygger på samarbete är det viktigt att du har god samarbetsförmåga vill bidra till ett gott arbetsklimat och en trygg arbetsgrupp. Du kan växla mellan att arbeta tillsammans med andra och mer självständigt. Du tar ansvar för att driva arbetet framåt, är strukturerad och kan planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du behöver ha god kommunikativ förmåga både i tal och skrift och kan anpassa dig efter mottagaren. Som person är du stabil, nyfiken och flexibel. Du vill vara med och bidra till att utveckla våra arbetssätt och har förståelse för uppdraget att arbeta i en politiskt styrd organisation. Stor vikt kommer läggas vid dina personliga egenskaper, vi ser att det är en viktig del både i det faktiska klientarbetet men också utifrån medarbetarskapet på enheten.  Vad erbjuder vi dig? Norra innerstadens stadsdelsförvaltning erbjuder dig en arbetsplats där ett aktivt medarbetarskap och ett tydligt ledarskap är grunden för att ge stockholmarna den bästa servicen. Familjeenheten erbjuder även en individuellt anpassad introduktion med stöd av enhetens mentor. Som medarbetare hos oss får du arbeta med spännande, varierande uppdrag och utvecklas.  Är du nyfiken på att arbeta hos oss och känner att den beskrivna tjänsten skulle passa dig? Varmt välkommen med din ansökan!  Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

24 april 2024
Sista ansökan:
8 maj 2024
Socialsekreterare till Förstärkningsteamet inom Barn och unga

Ref: 20240818 Har du arbetat länge som utredande socialsekreterare inom barn och unga, trivs bra med ditt jobb men känner dig sugen på en ny utmaning? Vill du få användning av hela bredden i den kunskap du samlat på dig inom området genom åren? Då kan Förstärkningsteamet vara något för dig nu när vi utökar och ska bli fler! Hos oss erbjuds du nämligen en arbetsvardag som innebär stor variation, såväl i uppdrag som i de verksamheter och människor du möter. Det är en utmanande men rolig och lärorik tjänst där du får möjlighet att bidra med din fulla kompetens.  Arbetsuppgifter Som socialsekreterare i Förstärkningsteamet kommer ditt huvudsakliga uppdrag vara att stärka upp arbetet vid tillfällig underbemanning inom myndighetsutövning i den sociala barnavården. Detta innebär att du, likt en konsulttjänst, arbetar på olika uppdrag som kan ha en varaktighet på allt från 2 veckor till 3 månader. Uppdragen du tar dig an kommer inbegripa: • utredningar för barn och unga  • uppföljning av beviljade insatser för barn och unga • arbete inom mottag Förstärkningsteamet inbegriper idag en arbetsgrupp på 8 medarbetare samt en sektionschef. Upplägget av arbetet innebär att vi fyra dagar i veckan arbetar ute på olika uppdrag, och en dag i veckan arbetar vi tillsammans i arbetsgruppen. Under den dag vi är samlade i arbetsgruppen har vi exempelvis planering, APT, kompetensutveckling, reflektion samt extern handledning. Kvalifikationer Vi söker dig som uppfyller följande krav för tjänsten: • Socionomexamen (210hp) • Minst 5 års erfarenhet av myndighetsutövning och utredningsarbete inom barn och unga • God kunskap om lagstiftning kring LVU och SoL • Erfarenhet av BBIC • Mycket goda kunskaper i det svenska språket, såväl i tal som i skrift • Goda datorkunskaper Det är meriterande om du tidigare arbetat enligt Signs of safety, har utbildning och erfarenhet av MI samt fortbildning inom området barn och unga (såsom anknytningsteori, ADAD m.m). Om du har erfarenhet av arbete i Lifecare kommer det att underlätta ditt arbete. B-körkort samt körvana för manuellt växlad bil är önskvärt men inte ett krav. Som person ser vi att du som söker är trygg och stabil i dig själv och i ditt arbete som socialsekreterare inom barn och unga. Du har en god analytisk förmåga som gör att du kan bryta ned och analysera omfattande information från olika källor, se och förstå komplexa samband samt förmedla detta vidare i den skriftliga utredningen. Du är självgående, initiativtagande och kan självständigt planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt. Då tjänsten innebär att du tar dig an kortare uppdrag i olika delar av vår verksamhet ställs även mycket höga krav på samarbetsförmåga. För att trivas i tjänsten behöver du ha lätt för att anpassa dig till nya miljöer, arbetsgrupper och snabbt kunna skapa nya kontakter och bygga relationer. Samtidigt är du även uppgiftsorienterad och har stort fokus på utförandet av ditt uppdrag. Låter detta som något för dig? Ta då chansen att vara med och bidra med dina erfarenheter och din kompetens! Om arbetsplatsen Förstärkningsteamet ingår i enhet Mottag och Social jour, inom avdelning Utredning. Verksamheten startade 1 april 2021 och bedrevs inledningsvis som ett projekt men är idag en permanent verksamhet i vår organisation. Uppföljning och utvärdering av verksamheten sker löpande, och vår organisering och uppdragsprocess kan vid behov komma att justeras. På grund av uppdragets karaktär har du som socialsekreterare i Förstärkningsteamet, utöver din grundlön, även ett lönetillägg. Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad. Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här. Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb Information om tjänsten Anställningsform: Vikariat 1 år med möjlighet till förlängning Omfattning: Heltid Antal tjänster: 1 Tillträde: Enligt överenskommelse Övrigt Intervjuer hålls 20 & 24 maj. Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.  Innan anställning erbjuds behöver du visa upp examensbevis från socionomutbildning, id-handling (pass eller nationellt id-kort) samt utdrag ur belastningsregister. Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

24 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
Socialsekreterare till Försörjningsstödsenheten på Arbete och försörjning

Huddinge är en växande Stockholmskommun med närhet till både stad och natur. Som medarbetare hos oss är du en viktig samhällsbyggare. Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle för alla som bor, besöker och arbetar i Huddinge. Om arbetsplatsen Verksamheten Arbete och Försörjning tillhör Gymnasie- och Arbetsmarknadsförvaltningen i Huddinge Kommun och arbetar med ekonomiskt bistånd och kommunens arbetsmarknadsinsatser. Vi söker nu en socionom till försörjningsstödsenheten. På enheten arbetar du dels med att göra grundutredningar, bedömer rätten till ekonomiskt bistånd samt även med att upprätta planeringar mot självförsörjning. - Arbetsuppgifter Vi ser arbetet med ekonomiskt bistånd som ett socialt förändringsarbete där vi arbetar utifrån människors individuella förutsättningar. Det är inte ovanligt att bilden av arbetet med ekonomiskt bistånd förknippas med hög personalomsättning, hög arbetsbelastning, mycket administration och inget riktigt socialt arbete. I Huddinge tycker vi att det är fel bild av ett kvalificerat yrkesval och vi vill istället förmedla vår bild av yrkesrollen. I vårt koncept skapar vi utrymme för socialsekreterare att göra ett kvalitativt socialt förändringsarbete. Detta genom att vi exempelvis har utredare som hjälper till i viss dokumentation samt AI-processer som gör vissa administrativa arbetsuppgifter som kontroller eller utbetalningar. För dig som är ny inom yrket eller ny i Huddinge kommun är vårt ansvar som arbetsgivare är att ge rätt verktyg för en bra ingång i arbetet med myndighetsutövning. För att uppnå detta har vi en socialsekreterare som är specialiserad på introduktion av nyanställda socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd. Vi erbjuder en gedigen introduktion där du får möjlighet att utveckla dina förmågor och växa in i yrkesrollen. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs. För att ha en verksamhet av god kvalitet behöver medarbetare ständigt kompetensutvecklas - både i teori och i praktik. Hos oss arbetar du med MI som förhållningssätt och vi har både regelbunden MI-handledning och MI-grupper i verksamheten. Din profil Rollen som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd är ett kvalificerat utrednings-och förändringsarbete. Det ställer krav på att du är strukturerad och målinriktad för att nå ett kvalitativt resultat tillsammans med brukaren. Du kommer att möta människor i olika situationer och med olika förutsättningar vilket gör att du behöver vara flexibel och ha god kommunikativ förmåga. För oss är det viktigt att du är en person som är lyhörd, flexibel, ansvarstagande och kan arbeta både självständigt och i team. Samtidigt behöver du vara nyfiken och ha god samarbetsförmåga. Du ska vara socionom och vi lägger stor vikt på personlig lämplighet. Förmåner För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag. http://www.huddinge.se/formaner Facklig kontaktperson För facklig kontaktperson för tjänsten se http://www.huddinge.se/kontaktpersonerfack Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

24 april 2024
Sista ansökan:
30 april 2024
Socialsekreterare till Barn- och familjeenheten

I Söderköpings kommun vill vi skapa Livsglädje. Alla dagar. Det är vår vision och något vi strävar efter. Här finns möjligheter och utmaningar i en attraktiv kommun, strategiskt belägen med närhet till universitetsstäderna Norrköping och Linköping. Delaktighet och närheten till beslut ger stora möjligheter till yrkesmässig och personlig utveckling. Genom medskapande formar vi en attraktiv arbetsplats, där vi bidrar till ett fortsatt växande Söderköping. Vår värdegrund: helhetssyn, nytänkande, engagemang och tydlighet berättar om hur vi som organisation vill vara och uppfattas. Välkommen att skapa framtiden tillsammans med oss! Vill du arbeta som socialsekreterare i en liten kommun med god och nära samverkan? Vill du arbeta i ett team tillsammans med kunniga och engagerade kollegor, som har lång och gedigen erfarenhet av socialt arbete? Då kan du vara den vi söker!  Arbetsbeskrivning Barn- och familjeenheten vid socialförvaltningen arbetar med myndighetsutövning samt erbjuder öppna insatser till enskilda barn/unga 0-20 år och deras familjer. I enheten arbetar socialsekreterare med olika ansvar för mottagning, utredning och uppföljning, familjerätt, familjehem, 1:e socialsekreterare samt familjebehandlare inom öppenvård. Som utredande och uppföljande socialsekreterare kommer du ingå i en grupp med sju socialsekreterare som ansvarar för att utreda, bedöma, fatta beslut och följa upp barns och ungas situation och insatser. Du utreder och bedömer behov samt risk- och skyddsfaktorer i enlighet med BBIC-strukturen. Du ansvarar för processen i dina ärenden utifrån gällande lagstiftning och verksamhetens rutiner, samt har nära samarbete med övriga kollegor i enheten. Arbetet utgår från barnets/den unges specifika behov i nära samverkan med barnets familj, övriga nätverk samt med interna och externa samarbetspartners. En viktig del i arbetet är att erbjuda stöd i ett tidigt skede och att arbeta tillsammans med andra samverkanspartners runt barnet/den unge. Vi arbetar aktivt med medhandläggarskap. Du erbjuds: • Erfarna kollegor  • Extern handledning • Nära arbetsledning och stöd från 1:e socialsekreterare samt enhetschef. • Mentor och introduktionsprogram från start • Flextidsavtal • Friskvårdsbidrag  Kvalifikationer Socionomexamen är ett krav för att arbete som socialsekrerare med barn och unga. Vi vill även att du har erfarenhet från myndighetsutövning enligt SoL och LVU, samt har goda  kunskaper inom dokumentation och handläggning avseende barn och unga. Det är meriterande om du har aktuell erfarenhet av socialt arbete med barn/unga och deras familjer samt kunskap och erfarenhet i barnsamtal. Som socialsekreterare behöver du ha ett tydligt barnperspektiv och goda kunskaper i barns utveckling. Du förstår vikten av att samtala med barn och att arbeta för barns delaktighet i alla frågor som rör dem. Du har en god förmåga att sätta dig in i barns och föräldrars skiftande levnadsvillkor och bemöta dem med respekt och lyhördhet. Du är professionell i din yrkesroll, har god samarbetsförmåga och är bra på att skapa och bibehålla relationer. I rollen som socialsekreterare behöver du kunna vara strukturerad och flexibel, kunna planera och prioritera ditt arbete. Du behöver ha intresse och fallenhet för handläggning och dokumentation samt god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du kan växla tempo, balansera krav på dokumentation med vikten av personliga möten och samtal med barn, ungdomar och deras familjer. Du ska både kunna arbeta självständigt och vara en lagspelare. Vi önskar att du kan bidra till flexibilitet och nytänkande. B-körkort är ett krav för tjänsten. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Urval och intervjuer kommer ske fortlöpande. Tjänsten kommer tillsättas externt under förutsättning att den inte kommer ianspråktas via omplacering med anledning av kommunens varsel. Anställningens omfattning Anställningsform: tillsvidare Omfattning: heltid Tillträde: tidigast i mitten av juni.   Ansökan Ansök senast: 12 maj.  Anställning Antal annonserande tillfällen: 1   Övrigt Söderköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Inför rekryteringsarbetet har Söderköpings kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

24 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Socialsekreterare till Sociala Boendeenheten

Sociala Boendeenheten ansvarar över kommunens sociala kontrakt, jourlägenheter och flyktingmottagande. Enhetens grunduppdrag är att utreda, placera och arbeta för att klienter ska kunna ta över hyreskontraktet som ett led i att leva ett självständigt liv. Utöver det arbetar Sociala Boendeenheten med att ordna med boende för flyktingar och vi arbetar löpande med integrationsarbetet.    Dina arbetsuppgifter Vi söker nu en socialsekreterare till enheten. Som socialsekreterare på Sociala Boendeenheten kommer du ansvara över klienter som redan bor i sociala kontrakt och du kommer ansvara över en del av alla jourlägenheter som enheten ansvarar över. I arbetet kommer du träffa klienter i deras hem för att kontrollera att allt fungerar som det ska. Då hembesök är en övergripande del av det dagliga arbetet krävs det att du har B-körkort. Du kommer ofta träffa klienten tillsammans med andra medarbetare inom kommunen som exempelvis boendestödjare, andra socialsekreterare och dylikt. För att arbeta mot målet till att klienten ska kunna ta över hyreskontraktet kommer du ansvara för att upprätta och följa upp genomförandeplaner tillsammans med klienten. Du kommer också ansvara för två sidouppdrag genom att utreda och fatta beslut om insatsen Egna medel och Kommunal hyresgaranti. Insatsen Egna medel är en del av det förebyggande arbetet där du som socialsekreterare ser till att personens huvudsakliga utgifter betalas i tid, så som hyra, el och hemförsäkring. Kommunal hyresgaranti är en tjänst som kommunen erbjuder invånarna där Sociala Boendeenheten står som borgenär om förstahandshyresgästen skulle åsidosätta sina betalningsförpliktelser. Det är ett sätt för invånare med skulder eller osäkra anställningar att kunna ta sig in på den ordinarie bostadsmarknaden.  I arbetet kan det uppstå situationer som gör att du behöver agera snabbt och vara kreativ med lösningar då det inte alltid finns rutiner för oförutsedda händelser. Det kan handla om att klienter har tappar bort sina nycklar eller att polisen behöver ta sig in i en lägenhet. Därför är det viktigt att du snabbt kan ställa om när det behövs.    Vem är du? För att lyckas i rollen som socialsekreterare på Sociala Boendeenheten behöver du vara en person som är lyhörd för andra människors behov. Det innebär att du behöver vara flexibel och samarbetsvillig. Ofta har våra målgrupper olika insatser inom kommunen vilket innebär att klienterna har flera andra kontaktpersoner utöver socialsekreteraren på Sociala Boendeenheten. Därför krävs dessa egenskaper för att kunna anpassa dig utifrån klientens behov, i den mån det är möjligt. Du behöver kunna omprioritera i ditt dagliga arbete då det ibland uppkommer akuta ärenden. Det är viktigt att ha respekt för individen och att alltid ha klientens integritet i åtanke i samband med att hembesök genomförs i deras hem. Samtidigt som du är samarbetsvillig är du också en självgående person som kan ta egna initiativ och som kan planera för det dagliga arbetet.   Personliga egenskaper: - Du är lösningsfokuserad och kan ställa om ditt arbete utifrån behov. - Du är en positiv person som förmedlar respekt och hopp till klienterna.  - Du har erfarenhet av socialt arbete.  Krav: - Socionomexamen eller annan högskoleexamen som bedöms som likvärdig. - Kan flytande svenska i både tal och skrift.  - B-körkort.  Meriterande: - Du har erfarenhet av socialt arbete och boendefrågor inom socialtjänsten.  - Du har erfarenhet av verksamhetssystemet Combine Classic.  - Du har erfarenhet av dokumentation.  Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.   Vi erbjuder dig Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt. Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. Som nyanställd på Sociala Boendeenheten kommer du få en introduktion för att få en bild av var enheten befinner sig organisatoriskt samt för att du stegvis ska kunna komma in i arbetet. Vi erbjuder hemarbete en gång i veckan. Våra arbetstider är vardagar kl. 08:00 till 17:00 med möjlighet till att använda sig av sin inarbetade flextid. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida: https://www.sodertalje.se/formaner Välkommen till oss! Övrigt Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Södertälje kommun arbetar med kompetensbaserad rekryteringmetodik i syfte om att motverka diskriminering och främja mångfald på arbetsplatsen. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

24 april 2024
Sista ansökan:
8 maj 2024
Socialsekreterare, Barn och familjeenheten

Nu har du chansen att bli en av oss! Vi arbetar tillsammans med hjärta och kvalitet för att kunna ge bästa möjliga service till Ronneby kommuns invånare. Ronneby ligger vackert mellan hav och skog i mitten av Blekinge. Dessutom har vi bra kommunikationer med bil, tåg och flyg. Dina 2500 blivande kollegor är duktiga på att möta framtidens utmaningar och våra invånares ökade förväntningar genom digitalisering, samarbete och ett engagerat ledarskap. Barn och Familjeenheten består av 26 medarbetare som arbetar med barn och ungdomar i åldern 0-21 år samt deras föräldrar. Enheten leds av enhetschef med stöd av två teamledare och är indelad i mottagningsgrupp, utredningsgrupp, placeringsgrupp samt familjehemsgrupp. Vi har även en administratör som tillhör enheten och som är ett stöd för socialsekreterarna i det administrativa arbetet. Vi söker nu en medarbetare till vår mottagnings- och utredningsgrupp. Utifrån att Ronneby Kommun har startat arbetet med Tidigt samordnade insatser, TSI samt utifrån den nya lagstiftningen Lagen om placerade barn i skyddat boende rekryterar vi en ny kollega. Tillsammans med dig gör vi Ronneby ännu bättre! ARBETSUPPGIFTER Som socialsekreterare i vår mottagnings och utredningsgrupp kommer du att handlägga ärenden enligt SoL och LVU gällande barn 0-18 år. I arbetsuppgifterna ingår att ta emot orosanmälningar, ansökningar och att göra skydds- och förhandsbedömningar. Arbetet innebär att du utreder barns behov enligt BBIC, bedömer och beslutar om insatser samt även följer upp beviljade insatser såsom öppenvård. Du kommer att ha ett nära samarbete med övriga socialsekreterare inom enheten samt med vår öppenvård. Men även med samarbetspartners såsom skola, polis, regionen etc. Du leds av teamledare och enhetschef i det dagliga arbetet. Mottagning- och utredningsgruppen består av 12 socialsekreterare. Det finns på arbetsplatsen välfungerande och upparbetade rutiner och strukturer. Enheten arbetar löpande med att utveckla sitt eget arbetssätt och metoder som används inom ramen för arbetet. Vi strävar ständigt för att göra barnet mer delaktigt i sitt eget ärende. Under 2024 har socialsekreterare i utredningsgruppen gått utbildning i risk- och bedömningsmetoderna Earl och Savry. Vi kommer under hösten att utbilda personal i risk- och bedömningsmetoden Erasor samt vidareutbilda i att möte personer med NPF-diagnoser. Vi deltar i Yrkesresan. Vi erbjuder dig extern handledning, kompetensutveckling och friskvård på arbetstid alternativt friskvårdsbidrag. Du kommer att få en individuellt anpassad introduktion utifrån dina behov. Som vår nya kollega får du erfarna och engagerade arbetskamrater, gemenskap och kollegor som stöttar varandra. Du är välkommen att höra av dig om du har några frågor gällande tjänsten. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen och som har tidigare erfarenhet av utredningsarbete gällande barn och unga. Du bör ha goda kunskaper i aktuell lagstiftning, SoL och LVU samt BBIC. Som person ser vi att du som söker är trygg, stabil och har god förmåga till självinsikt. I ditt arbete är du relationsskapande och du trivs med samarbete såväl inom den egna arbetsgruppen som med andra verksamheter och myndigheter. Det är en förutsättning att du kan kommunicera väl i både tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Körkort krävs. ÖVRIGT Tillsättning sker om erforderliga beslut fattas. När sökande erbjudits anställning ska den som i sitt arbete direkt och regelbundet kommer i kontakt med barn visa ett registerutdrag ur polisens belastningsregister enligt bestämmelser i 2013:852 Socialtjänstlagen. Vi kommer att kalla till intervjuer under ansökningstiden. Ronneby kommun krigsplacerar all tillsvidareanställd personal. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med dig som sökande ber vi dig ansöka via ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du till Visma Recruit 0771-10 10 29. En ansökan till Ronneby kommun är en allmän handling och dina personuppgifter hanteras enligt GDPR.

24 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024