Stödassistent
Sök bland 214 lediga jobb som Stödassistent och börja ditt nya yrkesliv idag!
Om oss Föreningen Betaniahemmet har sedan 1905 förenklat vardagen för personer som på grund av en funktionsnedsättning har behov av stöd i sin vardag. Varje dag jobbar vi för att alla människor ska få möjlighet att lyckas. Som medarbetare hos oss blir du en viktig resurs i arbetet med att göra skillnad i andra människors liv. Vi är även unika i branschen då vår förening drivs helt utan vinstintresse. Som anställd hos oss arbetar du för att vara med och skapa en hållbar förening med ett etablerat varumärke i Göteborgsområdet. Om tjänsten Vi söker nu efter en timvikarie till vår dagliga verksamhet i Askim. Vi söker dig som vill börja arbeta redan under sommaren och fortsätta hos oss till hösten. För att vara aktuell till tjänsten måste du kunna arbeta från vecka 29 och till och med vecka 39. Du kommer att arbeta utifrån metoderna; Lågaffektivt bemötande, AKK samt tydliggörande pedagogik. Det är viktigt att du har erfarenhet och kunskap att hantera utmanande situationer/beteenden. Du kommer att arbeta dagtid 7.30-16. Vi söker dig som: - Har arbetslivserfarenhet eller kunskap om att arbeta med personer som har utvecklingsstörning och autism. - Vi ser gärna att du har en utbildning till stödassistent eller undersköterska. - Som person tycker du om att arbeta i team, tålmodig och tar ansvar för din uppgift. Vi värdesätter att du är positiv i ditt bemötande och ser möjligheter till utveckling. Att du är med och bidrar till ett bra samarbete med kollegor ser vi som en självklarhet då det är ett måste för att skapa en bra daglig verksamhet. - Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Innan anställning ska ett godkänt registerutdrag uppvisas. Vi kommer att kalla kontinuerligt till intervju så varmt välkommen redan idag med din ansökan. Det här får du hos oss - Nära ledarskap. - Pedagogisk handledning och vägledning. - Friskvårdsbidrag. - Kollektivavtal, tjänstepension och försäkringar. Vill du veta mer om våra verksamheter och hur vi jobbar? Läs mer på vår hemsida https://betaniahemmet.se/
Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! Om arbetsplatsen Änggatans särskilda boende med inriktning socialpsykiatri är beläget centralt i Älvängen. Boendet har 17 lägenheter samt två korttidsplatser. De boende har beslut enligt socialtjänstlagen. Utifrån uppdraget gör vi individanpassade genomförandeplaner som vi jobbar utifrån. Änggatans särskilda boende arbetar för en öppen och inkluderande arbetsmiljö. Salutogent förhållningssätt och lågaffektiva principer genomsyrar arbetsplatsen. Fokus är på att ge de boende det stöd de har rätt till och behöver. Boendet är bemannat dygnet runt. Arbetsuppgifter Vi arbetar utifrån individualiserat stöd med genomförandeplaner som utgår från socialtjänstens myndighetsuppdrag. Målet är att våra boende ska ha en meningsfull och fungerande vardag. Ditt uppdrag är att stötta, vägleda och motivera våra brukare i deras dagliga liv. Stöd ges på ett sådant sätt att det stärker den enskildes tilltro till sin egen förmåga och vi arbetar för att tillsammans med brukaren utveckla mer självständighet. Omsorg och vissa praktiska arbetsuppgifter ingår i tjänsten. Flera av medarbetarna har medicindelegering. Det kan förekomma att brukare har husdjur i sina lägenheter. Arbetet med de boende planeras, dokumenteras och följs upp. Dokumentation utifrån socialtjänstlagen sker i verksamhetssystemet Treserva. Hos oss får du möjlighet att göra skillnad och skapa positiva förändringar i våra brukares liv. Sök tjänsten idag och ta steget mot ett meningsfullt arbete! Kvalifikationer Arbetsgemenskapen är viktig och vi förväntar oss att du tar ansvar för både gruppens arbete och våra boende. I tjänsten ingår att delta och vara aktiv på arbetsplatsträffar och verksamhetsmöten. Krav Lägsta utbildningskrav är omvårdnadsprogrammet med inriktning psykiatri eller utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Tidigare erfarenhet av arbete med personer med psykiska funktionsvariationer. Empatisk förmåga behövs för att vara lyhörd utifrån brukares behov. Vi tror på ett nära samarbete med socialsekreterare, rehabilitering, sjukvården och inom arbetsgruppen för att skapa en väg framåt för brukaren, du behöver därför ha en god förmåga till samverkan. Med din förmåga till självständighet planerar, genomför och följer du upp insatserna, du behöver därför arbeta strukturerat. På vårt boende kan det hända oplanerade saker under en arbetsdag som gör att man behöver kunna prioritera om, du behöver vara flexibel utifrån det. Meriterande Utbildning exempelvis från yrkeshögskola/kvalificerad yrkesutbildning, pedagogutbildning, boende- eller aktiveringspedagog, socionomutbildning eller annan för arbetet adekvat utbildning. Erfarenhet av arbete med personer med samsjuklighet. Erfarenhet av arbete med personer med skadligt bruk eller beroende. Kunskap rörande hälso- sjukvårdsinsatser såsom rehab och delegerad medicinsk omvårdnad. Övrigt Arbetstiden innebär schema 37/37. Schemat är förlagt till främst till kvällar, helger och nätter enligt bilaga J. Enstaka pass dagtid kan i vissa fall förekomma. För tjänsten krävs uppvisande av utdrag från polisens belastningsregister, utan anmärkningar. https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ Om du går vidare i rekryteringen kommer du enligt Ale kommuns bestämmelser i vissa fall att göra ett språktest. Intervjuer kommer påbörjas under ansökningsperioden. Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta rekryteringsansvarig för hantering av din ansökan. För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker samt vid eventuell intervju ha möjlighet att uppvisa giltig ID-handling. Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Varbi. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Med rätt förutsättningar kan vi växa, utvecklas och delta i samhället på våra egna villkor. Inom förvaltningen för funktionsstöd ger vi stöd, service och omsorg till barn och vuxna med funktionsnedsättning och skapar möjlighet för dem att leva ett gott och självständigt liv, som alla andra. Genom att sprida kunskap och samarbeta inom Göteborgs Stad och med andra aktörer ökar vi förståelsen för individers behov och utformar insatser som gör verklig skillnad. Med 6 200 engagerade medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi arbetar inom boenden med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, barn- och korttidsboenden, avlastning samt stöd och ledsagning. Vill du vara med och bidra till ett mer inkluderande samhälle? Välkommen till oss! Du är Göteborg. ARBETSUPPGIFTER Vi söker en stödassistent till BmSS Södra Vårvindsgatan på Hisingen! Vill du bidra till en trygg och meningsfull vardag för personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer och psykisk ohälsa? Är du engagerad, lösningsfokuserad och har ett bemötande som präglas av respekt och positiv energi? Då vill vi gärna att du söker tjänsten som stödassistent hos oss! Om verksamheten BmSS Södra Vårvindsgatan är ett boende med särskild service enligt LSS, beläget på Hisingen i Göteborg. Vi erbjuder stöd till sju hyresgäster inom målgruppen neuropsykiatri och psykisk ohälsa. Vårt arbete utgår från individens behov och rätt till självbestämmande, delaktighet och livskvalitet. Ditt uppdrag Som stödassistent arbetar du med att ge individuellt anpassat stöd i hyresgästernas vardag. Du bidrar till att skapa struktur, trygghet och livskvalitet genom ett professionellt, respektfullt och lågaffektivt bemötande. Ditt uppdrag innefattar: • Att vara kontaktpersonal för 12 hyresgäster • Att arbeta utifrån genomförandeplaner enligt IBIC • Att motivera och stödja hyresgästerna i deras vardagliga aktiviteter • Att delta i metodutveckling, handledning och samarbete med stödpedagog • Att ha ett salutogent och pedagogiskt förhållningssätt i alla situationer • Att samverka med gode män, anhöriga, daglig verksamhet och andra viktiga aktörer Arbetstid och schema Verksamheten är bemannad dygnet runt. Arbetstiden är förlagd till dag, kväll, natt och helg enligt verksamhetens behov. Vi använder Time Care Planering med möjlighet till påverkan och flexibilitet. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har examen från Vård och omsorgsprogrammet, stödassistentutbildningen eller Barn och fritidsprogrammet med inriktning socialt- och pedagogiskt arbete. Utbildningskravet är också uppfyllt om du har en specialisering inom funktionshinderområdet som omfattar minst 200 yh-poäng, 120 högskolepoäng eller 60 högskolepoäng med två års arbetserfarenhet med personer med funktionsnedsättning. Kurserna ska vara inom beteendevetenskap, pedagogik, psykologi, socialt arbete och (psykiatrisk) omvårdnad eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. För tjänsten är det ett krav att ha godkänt i svenska 1 eller svenska som andraspråk 1. Du som inte uppfyller kvalifikationskravet kan komma att erbjudas att göra ett språktest genom testanvändaren Educateit. Erfarenhet av arbete med målgruppen inom neuropsykiatri är ett krav. Erfarenhet av att arbeta med utåtagerat beteende och lågaffektivt bemötande (LAB) som arbetsmetod är meriterande. Vi söker dig som är trygg, ansvarstagande och har ett genuint intresse för att arbeta med människor i behov av stöd. Du är stabil i pressade situationer och har lätt för att skapa förtroende. Du behöver kunna anpassa dig efter individens dagsform och arbeta lösningsfokuserat, även vid utmanande beteenden. ÖVRIGT Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden. I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig: - Trygg anställning med goda anställningsvillkor - Heltid med möjlighet till deltid - Introduktion vid nyanställning - Kompetensutveckling - Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden Vid arbete i den enskildes hem: Före erbjudande om anställning ber vi dig uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister. Beställt utdrag ska vara oöppnat. Du ska själv begära ett utdrag från polisens belastningsregister. Detta görs på polisens hemsida https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ antingen via e-tjänst (Kontroll av egna uppgifter i belastningsregistret) eller med hjälp av Blankett för att kontrollera egna uppgifter (Blankettför begäran om registerutdragför enskild person, utdrag nr 442.3) Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan. Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete. Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.
Om oss Skytteholmsparken Vi är en ny verksamhet som välkomnar alla ungdomar från 12 år med funktionsnedsättning och som beviljats korttidstillsyn enligt LSS! Verksamheten i Skytteholmsparken, i anslutning till Solna centrum, är en riktad verksamhet för tonåringar med funktionsnedsättningar. Här skapas meningsfull fritid i närhet till aktiviteter, rekreation och verksamheter i Skytteholmsparken. Vårt erbjudande - Trygg anställning med goda anställningsvillkor och individuell lönesättning - Ett meningsfullt och kreativ arbete med stor variation där du och dina kollegor kan göra skillnad för varje barn och ungdom - En god och gedigen introduktion med fantastiska kollegor som ger stor arbetsglädje Läs gärna mer om Solna stad som arbetsgivare https://www.solna.se/jobba-hos-oss/solna-stad-som-arbetsgivare. Vad innebär arbetet? Arbetet innebär att du jobbar med ungdomar med funktionsvariationer inne på vår LSS verksamhet. Målet med verksamheten är att se varje individ samt skapa en fungerande integration för målgruppen, både i övriga verksamheter på Skytteholmsparken och i andra sociala sammanhang. Målgruppen är ungdomar mellan 12 och 19 år. Tjänsten innebär också att du kommer att arbeta två kvällar i veckan. Notera att arbetstiderna är mån-fre kl. 13.00-17.00 eller 14.00-18.00. Vem söker vi? Vi söker dig som - är utbildad eller studerar till undersköterska eller fritidsledare. Du kan också ha läst en annan liknande pedagogisk utbildning - har erfarenhet av arbete med barn och ungdomar och av att arbeta inkluderande med barn med olika funktionsvariationer, samt att du har kunskap inom epilepsi - har en förståelse för fritidsmetodikens betydelse för barn och ungdomars utveckling och har arbetat med lärperspektiv i fritidsverksamhet - behärskar det svenska språket i både tal och skrift. Vi ser det som meriterande om du: - har kunskap i teckenspråk/teckenstöd - klarar av tunga lyft då arbetet bitvis är mycket fysiskt krävande. Vi söker dig som kan ta egna initiativ och vara självgående men samtidigt jobba bra i grupp och tycka om att samarbeta med dina kollegor. Du behöver ha en pedagogisk insikt och kunna anpassa hur du förmedlar ett budskap efter mottagare. Du ser helheten och tar hänsyn till det större perspektivet. Det innebär att du förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Vi uppskattar om du har egna intressen som skapar mervärde i verksamheten mot gemensamma mål. Mer information om ansökan Tjänsten är tillsvidare 50 % med tillträde i september. Vi tillämpar 6 mån provanställning. Om du har några frågor är du varmt välkommen att höra av dig till Enhetschef Lütfiye Esen på [email protected]. Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 13 juli 2025. Urvalsarbetet kan komma att ske löpande. De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. OBS! Om du inte har ett aktuellt utdrag ur belastningsregistret rekommenderar vi att du beställer ett sådant så snart som möjligt då vi behöver se detta innan du kan börja din anställning hos oss. Vi tar enbart emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Solna stad har gjort medieval för samtliga rekryteringar, så vi undanber oss därför samtal från annonssäljare eller säljare av rekryteringstjänster. I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom. Förvaltningen för arbetsmarknad, kultur och fritid rustar Solnabor för jobb genom att erbjuda vuxenutbildning, svenska för invandrare, coachning och jobbmatchning. Under vårt paraply ligger också näringslivsfrågor där vi arbetar för att förbättra förutsättningarna för företag och företagare. Vi ansvarar också för skötsel och drift av idrottsplatser, bad och idrottshallar samt för Solna kulturskola och stadens bibliotek. Även stadens mötesplatser för unga ligger inom vårt ansvarsområde samt stöd till föreningar och studieförbund. Vi värnar och utvecklar stadens kulturhistoriskt värdefulla miljöer och förbättrar stadens rum med konstnärlig utsmyckning. Vi strävar alltid efter ett attraktivt utbud, med prioritering för barn och ungdomar. Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.
I Varbergs kommun är vi cirka 5 500 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens. Vill du växa med oss? Socialförvaltningen erbjuder ett självständigt och omväxlande arbete inom vård och omsorg där du kan arbeta på varierande tider. Arbetar du med vård och omsorg i Varbergs kommun så är du i en organisation där vi sätter människors behov av hjälp i centrum. Det handlar också om att bemöta alla med respekt. Kvalitet inom socialt arbete betyder att vi levererar omsorg och service som motsvarar den enskildes behov. Vi arbetar utifrån ett rehabiliterande synsätt där vi i alla led fokuserar på de resurser och den vitalitet som finns hos varje människa. Ploggatan är ett LSS-boende för vuxna där vi arbetar nära brukarna i deras vardag. Vi är ett engagerat och erfaret team som hjälps åt och stöttar varandra i både små och stora frågor. Nu söker vi en vikarie som vill vara med och göra skillnad – på riktigt. ARBETSUPPGIFTER Som stödassistent på Ploggatan är du en viktig del av våra brukares liv. Du ger stöd i vardagen både praktiskt, pedagogiskt och socialt. Det innebär till exempel hjälp med personlig omvårdnad, planering och genomförande av aktiviteter, dokumentation, samt hantering av läkemedel (efter delegering). Tillsammans med brukaren och dess nätverk arbetar du utifrån genomförandeplaner som du är med och upprättar, följer upp och utvecklar. Målet är att skapa trygghet, självständighet och ökad livskvalitet i vardagen. Du har också en viktig roll i kontakten med anhöriga, gode män och andra samarbetspartners du är helt enkelt en nyckelperson i det nätverk som omger individen. Tjänsten är förlagd vaken natt, vilket innebär att du arbetar nattetid enligt schema. Arbetstiderna kan variera, men innebär att du är vaken och aktiv under hela arbetspasset. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har läst vård- och omsorgsprogrammet eller har en likvärdig utbildning men det är inget krav. Det viktiga är att du har ett intresse för att arbeta med människor och en vilja att bidra till en trygg och meningsfull vardag för brukarna. Har du tidigare erfarenhet från LSS, demensvård eller liknande verksamhet ser vi det som meriterande. Du är trygg, inkännande och kan läsa av situationer. Du har ett genuint intresse för att jobba med människor och tycker det är viktigt att brukarna får vara delaktiga i sin egen vardag. Det är en fördel om du har kunskap inom lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik. Du behöver också ha en god kommunikativ förmåga både med brukarna och i teamet. Körkort krävs för tjänsten. ÖVRIGT Varbergs kommun har ett politiskt beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.
Vi söker dig som vill arbeta som stödassistent vaken natt på en av våra enheter i södra Lund. Har du god förmåga att samarbeta och har förmåga att sätta dig in i andra människors situation,då kan denna tjänst något för dig. Om rollen och arbetsplatsen Nu söker vi en stödassistent för nattjänst inom korttidstillsyn och korttidsvistelse inom LSS. På enheterna har brukarna stort behov av stöd och det förekommer utmanande situationer. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med utmanande beteende av både fysisk samt verbal art. Vi arbetar i en dynamisk miljö, därför söker vi dig som är trygg i din yrkesroll och som är van vid att arbeta självständigt. Till denna tjänst har vi krav på erfarenhet av att arbeta vaken natt samt att man har manuellt körkort. Vår brukargrupp är barn, ungdomar och unga vuxna med autism och andra funktionsvariationer. I tjänsten kommer du att arbeta på flera enheter, därför letar vi efter dig med god flexibilitet, som har lätt för att anpassa dig och som tycker om ett varierande arbete. Tjänsten är en tillsvidare vaken natt 100% med tjänstgöring. På en heltidstjänst är arbetstidsmåttet 34,33 timmar per vecka. Vi erbjuder dig Som medarbetare hos oss erbjuds du en rad förmåner med fokus på balans, trygghet och hälsa. Lunds kommun är en stor organisation med många spännande verksamheter och möjligheter för medarbetare till utveckling. Som medarbetare får du även tillgång till vår förmånsportal där du enkelt kan se dina förmåner och administrera dessa. https://lund.se/arbete-och-lediga-jobb/sa-ar-det-att-arbeta-med-oss/det-har-ger-vi-dig-som-medarbetare Arbetsuppgifter - Stötta brukaren med rutiner under kvällen och natten. - Tillgodose en trygg miljö för brukaren nattetid. - Dokumentera i vårt journalsystem. - Medverka till att verksamheten håller en god kvalitet. - Allmänt förekommande arbetsuppgifter såsom städ, tvätt m.m. Kvalifikationer - Godkända betyg från vård- och omsorgsprogrammet, barn- och fritidsprogrammet, samhäll/beteende eller annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. - Goda kunskaper i det svenska språket, skriftligt och muntligt. - Erfarenhet av och/eller teoretisk kunskap om personer med autism. - Kunskap kring lågaffektivt bemötande. - Meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med utmanande beteende. - Meriterande om du har erfarenhet av tydliggörande pedagogik/TEACCH. - Meriterande om du har gått kartläggningsutbildning K3. - Krav på manuellt körkort. - Krav på erfarenhet av att arbeta vaken natt. Rekryteringsprocessen I denna rekrytering har vi tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor för en mer inkluderande rekryteringsprocess. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Välkommen med din ansökan! Inför anställning till tjänster där vård- och omsorgsarbete ingår behöver du kunna uppvisa ett godtagbart utdrag ur belastningsregistret: Polisen: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/ För arbete inom LSS behöver du dessutom beställa: Polisen: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-med-funktionsnedsattning/ Inom vård- och omsorgsförvaltningen arbetar ungefär 3 400 medarbetare för att äldre människor och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett aktivt, socialt och meningsfullt liv på sina villkor. Vi ansvarar bland annat för kommunens äldreboenden, hemtjänst, stöd till personer med funktionsnedsättning, hemsjukvård och träffpunkter för seniorer. Hos oss står varje individs behov i centrum, och våra verksamheter kännetecknas av delaktighet, valfrihet, flexibilitet och kvalitet med respekt för den enskildes integritet och självbestämmande. Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?
Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Med rätt förutsättningar kan vi växa, utvecklas och delta i samhället på våra egna villkor. Inom förvaltningen för funktionsstöd ger vi stöd, service och omsorg till barn och vuxna med funktionsnedsättning och skapar möjlighet för dem att leva ett gott och självständigt liv, som alla andra. Genom att sprida kunskap och samarbeta inom Göteborgs Stad och med andra aktörer ökar vi förståelsen för individers behov och utformar insatser som gör verklig skillnad. Med 6 200 engagerade medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi arbetar inom boenden med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, barn- och korttidsboenden, avlastning samt stöd och ledsagning. Vill du vara med och bidra till ett mer inkluderande samhälle? Välkommen till oss! Du är Göteborg. ARBETSUPPGIFTER Opaltorget är ett boende med särskild service med inriktning psykiska och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Vi söker en stödassistent, för ett vikariat på sex månader med möjlighet till förlängning. Vi erbjuder möjligheten att tillsammans med oss vara med att utveckla och forma verksamheten. På Opaltorget arbetar just nu sju stödassistenter och du blir den åttonde i vårt team. Det arbetar även en metodhandledare och en enhetschef. Du och dina kollegor kommer vara med och bidra till att skapa en stimulerande miljö och en kreativ arbetsplats. Letar du efter ett omväxlande arbete där du får ta stort ansvar? Läs då vidare! I arbetet som stödassistent sätter du den enskildes behov, förmåga, intresse i centrum och stöttar brukaren i vardagen samt i rätten till självbestämmande. Du arbetar normkreativt och nyskapande med motivation för att främja utvecklingen av brukarens egna resurser. Tillsammans med brukarna arbetar du för att ge så goda förutsättningar som möjligt till ett självständigt liv med hög livskvalité. Du arbetar utifrån individuellt upprättade genomförandeplaner. Vi kommer att använda oss utav metoderna Ett Självständigt Liv (ESL), Motiverande samtal (MI), lågaffektivt bemötande (LAB) och Alternativ Kompletterande Kommunikation (AKK). I arbetet ingår social dokumentation och samverkan med både interna och externa parter som är nyckelpersoner i brukarens liv. Vi vill skapa grupper där medarbetarnas styrkor används på rätt sätt och bidrar till en arbetsmiljö där det är högt i tak och där diskussionerna är lösningsfokuserade. Arbetet kommer vara schemalagt till dag, kväll och tre av sex helger. Vi jobbar med schemaläggning i Multiaccess. Vi jobbar även med ARP. KVALIFIKATIONER Har du examen från Vård och omsorgsprogrammet, Stödassistentutbildningen eller Barn och fritidsprogrammet med inriktning socialt- eller pedagogiskt arbete. Alternativt 60 högskolepoäng och minst två års erfarenhet av arbete med stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig? Det är nödvändigt att du har erfarenhet och kunskaper av ESL, MI, AKK och lågaffektivt bemötande samt är van att arbeta kreativt. Du har förmåga att uttrycka dig väl i både i tal och skrift, eftersom det ingår dokumentation i ditt arbete. Du har förmåga att använda våra IT system. Har du körkort ser vi det som positivt då vi har tillgång till bil för våra aktiviteter. Du står för den värdegrund som finns på din arbetsplats och är mån om att denna översätts i handling utifrån följande kompetensområden: Du är trevlig och hjälpsam mot andra människor även i en stressig situation. Du visar respekt för alla du träffar på jobbet. Du har god förståelse för hur individer tar till sig kunskap och deras olika förutsättningar. Du anpassar sättet att förmedla ditt budskap till mottagaren och uppmuntrar till dialog, delaktighet och engagemang. Du arbetar bra med andra genom att du lyssnar, visar intresse och respekt. Du förstår det gemensamma uppdraget och arbetar för att det ska bli så bra som möjligt. Du är lugn och trygg i pressade och svåra situationer. Du kan balansera krav som ställs på dig och kan trots tidspress fatta välgrundade beslut. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Bifoga studieintyg eller examensbevis på efterfrågad utbildning Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden. Vid arbete i den enskildes hem: Före erbjudande om anställning ber vi dig uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister. Beställt utdrag ska vara oöppnat. Du ska själv begära ett utdrag från polisens belastningsregister. Detta görs på polisens hemsida https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ antingen via e-tjänst (Kontroll av egna uppgifter i belastningsregistret) eller med hjälp av Blankett för att kontrollera egna uppgifter (Blankett för begäran om registerutdrag för enskild person) Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig: - Trygg anställning med goda anställningsvillkor - Heltid med möjlighet till deltid - Introduktion vid nyanställning - Kompetensutveckling - Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan. Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete. Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.
Nu söker vi på Högås korttids Vagnhärad/Solna två helgansvariga stödassistenter som vill jobba varannan helg, samt vardagar under skollov! Vi erbjuder utbildning och flera förmåner. Inom Nytida är vi i ständig utveckling. Hos oss kan du växa som person samtidigt som du gör skillnad för andra. Vår kultur genomsyras av våra värderingar – respekt, ansvar, enkelhet och kunskap. Det här får du hos oss: Kompetensutveckling via vår egen utbildningsorganisation Lära Förmånsportal med rabatter och erbjudanden Ledarskapsutbildade chefer nära dig En gemensam pedagogik för att ge den bästa omsorgen och stödet till våra omsorgstagare Karriär- och utvecklingsmöjligheter Friskvårdsbidrag och skobidrag Kollektivavtal Ditt uppdrag I rollen som helgansvarig stödassistent utgår du från deltagarnas individuella behov och önskemål och ger stöd i det dagliga livet utifrån ett pedagogiskt förhållningssätt. I dina uppgifter som helgansvarig ingår att skriva genomförandeplaner, göra riskbedömningar, bemanna inför helgerna, ha föräldrakontakt före och efter helgerna och leda på plats. Tillsammans med övriga medarbetare arbetar du med målet att göra dagen meningsfull och innehållsrik. Du stödjer och vägleder med bland annat personlig omvårdnad, måltider, medicinhantering, städning, samhällskontakter och kommunikation. En viktig del i arbetet är att stimulera och motivera deltagarna till att utveckla sina förmågor och att skapa möjligheter till en aktiv och meningsfull fritid. Det ingår även att dokumentera och planera utifrån genomförandeplaner. Om Högås korttids Vårt korttidshem Högås är en lantligt belägen kollogård mellan Vagnhärad och Gnesta med många möjligheter till aktivitet och avkoppling. Vi vänder oss till deltagare med högfungerande autism mellan 7 och 21 år. Korttidsvistelse sker på helger och skollov. Grupperna på korttids är indelade efter ålder och intressen. I samband med start av korttidsvistelse träffas vi i Nytidas lokaler i Solna för gemensam bilfärd till Högås utanför Vagnhärad. Det är därför nödvändigt att du har körkort och är van vid att köra bil. Vi arbetar utifrån Nytidas ramverk för pedagogik vilket innebär ett individcentrerat arbetssätt som bygger på lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik. På Nytidas korttidshem vill vi att det ska finnas en bra avvägning mellan roliga aktiviteter och tid för avkoppling. För oss är det viktigt att du är delaktig i vad som händer på korttids och du kommer vara med att planera aktiviteterna. Vi ser gärna att du har ett intresse av att motivera deltagarna till aktiviteter i naturområdet i närområdet. I våra lokaler finns rum för pyssel och skapande, filmtittande och TV-spel, Utomhus har vi en stor gräsmatta med möjlighet för aktiviteter närheten till sjö med möjlighet att fiska och bada. Din erfarenhet och kunskap Vi tror att du som söker dig till oss: Tidigare har haft en ansvarstagande roll Har erfarenhet av målgruppen har en positiv grundsyn och ett starkt engagemang för människor är ansvarskännande och har en personlig mognad trivs med att jobba i team och stötta dina kollegor Du har lägst gymnasieutbildning inom vård och omsorg eller annan likvärdig utbildning. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med målgruppen. Du har god datorvana samt erfarenhet av dokumentation. Goda kunskaper i svenska i både tal och skrift är ett krav men i övrigt är inte ditt CV det viktigaste. Om du har rätt egenskaper, ger vi dig stöd och möjlighet att växa. Övrigt Anställningsform: Vi tillämpar individuell anställningsform Lön: Vi tillämpar individuell lönesättning Tillträdesdag: Augusti Sista ansökningsdag: Tillsvidare För mer information kontakta: [email protected] Registerkontroll: Utdrag ur belastningsregister behöver uppvisas inför en eventuell anställning Facklig kontakt: Kommunal, www.kommunal.se Ansökan Välkommen att ansöka via knappen ”Skicka ansökan” nedan. Vänta inte med att ansöka då vi gör urval löpande. Om du blir kallad till en intervju behöver du kunna styrka att du har rätt att arbeta i Sverige, genom att uppvisa att du har medborgarskap inom EU/EES eller ett giltigt arbetstillstånd. Vill du läsa mer om hur det är att jobba inom Nytida klicka här. Nytida ger stöd till barn, unga och vuxna för hela livets behov inom funktionsnedsättning och psykosocial problematik. Vi erbjuder boende, daglig verksamhet, stöd till individ och familj samt skola på cirka 400 enheter runt om i landet. Vi ska vara kvalitetsledande i allt vi gör och vår vision är att göra världen lite bättre, en människa i taget. Våra medarbetare arbetar med varje persons livskvalitet och trygghet i fokus. Nytida ingår i företagsgruppen Ambea. www.nytida.se
Svalövs kommun – med ett strategiskt läge inom familjen Helsingborg – erbjuder närhet, optimism och ett gynnsamt klimat för arbete och liv. Bra kommunikationer gör det lätt att arbetspendla. Här bor ca 14 500 invånare. Vi söker nu en engagerad och erfaren stödassistent till Majorgatans gruppbostad, en verksamhet enligt LSS, belägen i en lugn och trivsam miljö med närhet till natur och goda kommunikationer. Gruppbostaden består av fem lägenheter och vänder sig till personer med olika former av funktionsvariationer. De boende är i varierande ålder och har olika behov av stöd i sin dagliga livsföring. Vårt mål är att skapa en meningsfull och kvalitativ vardag för varje individ utifrån deras förutsättningar och önskemål. ARBETSUPPGIFTER Som stödassistent arbetar du nära de boende och stödjer dem i deras vardag med utgångspunkt i deras individuella genomförandeplaner. Det innebär stöd i personlig omvårdnad, aktiviteter, kommunikation samt att skapa struktur och trygghet i vardagen. Du förväntas även arbeta med social dokumentation samt bidra till en god samverkan med kollegor, anhöriga och andra professionella aktörer. Arbetet innebär tjänstgöring dag, kväll och helg, även sovande jour förekommer. KVALIFIKATIONER Kvalifikationer: Vi söker dig som har: • Undersköterskeutbildning • Erfarenhet av arbete inom LSS-verksamhet, gärna i gruppbostad • God kunskap om och erfarenhet av att arbeta med personer med psykiatrisk problematik • Förmåga att arbeta självständigt, ta ansvar och fatta egna beslut i det dagliga arbetet • God samarbetsförmåga och ett professionellt bemötande Meriterande: • Kunskaper inom social dokumentation • Erfarenhet av lågaffektivt bemötande och andra relevanta metoder inom psykiatri ÖVRIGT Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande. En ansökan till Svalövs kommun är en allmän handling. Användaren samtycker till och godkänner att Aditro hanterar personuppgifter i enlighet med Aditros Policy om Personuppgifter och Cookies. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till 0771-693 693. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss all kontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet. Vi söker nu en medarbetare till ett LSS-boende som har inriktning på socialpsykiatri. Här arbetar personal dygnet runt i syfte att stötta kunderna i deras vardag. Personalen har ett nära samarbete med sjuksköterska, arbetsterapeut och fysioterapeut. Våra kunder har ett stort behov av omvårdnad och stöd i vardagen. Målet är att kunderna känner trygghet, delaktighet och blir bemötta utifrån deras förutsättningar, önskemål och behov. Vi söker nu efter engagerad medarbetare som har stort intresse av att jobba i våra fina verksamheter inom socialpsykiatrin. Verksamheten är belägen i Kristianstad. Vi ser fram emot din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Arbetsuppgifterna består främst i att ge våra kunder: - individuellt stöd - utveckla och upprätthålla förmågor och kommunikation med hänsyn till funktionsnedsättningen - Stödja kundernas delaktighet i fritids- och kulturaktiviteter - Stödja kundernas delaktighet på alla olika nivåer, individ, grupp och samhällsnivå - Stödja kundernas självbestämmande och personliga integritet - Svara för social dokumentation enligt gällande riktlinjer - I förekommande fall utföra medicinska uppgifter på delegation av sjuksköterska, eller bistå kund med egenvård - Vara kontaktman och i denna roll svara för att genomförandeplan upprättas och följs upp Du kommer arbeta schemalagt dag/kväll och helg. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med godkänd utbildning från barn- och fritidsprogrammet med inriktning socialt arbete/pedagogiskt arbete eller vård- och omsorgsprogrammet med yrkesutgång sjukvård eller psykiatri, alternativt annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig. Erfarenhet av att arbeta med människor med psykiatriska funktionsnedsättningar krävs för arbetet. Du behöver goda kunskaper inom psykiatri, kunna hantera kunder med utmanande beteende samt ha kunskap/erfarenhet av att arbeta med lågaffektivt bemötande. Erfarenhet av nattarbete är meriterande. Eftersom arbetet kräver kommunikation och dokumentation förutsätter vi att du har datorvana och att du behärskar svenska i tal och skrift. Vi vill även att du har intresse för digitala arbetsredskap. Vi söker dig som har ett professionellt förhållningssätt och god samarbetsförmåga. Du är stresstålig, flexibel och finner lösningar i vardagen. Du har förmåga att planera och strukturera arbetet utifrån ett helhetsperspektiv, kan fatta egna beslut samtidigt som du har förmåga att respektera fattade beslut och kan utföra arbete på uppdrag av andra. Som person är du lyhörd för kundens behov. Du kan arbeta både självständigt och tillsammans med kollegor. ÖVRIGT Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne. I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid. Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 214 jobb