Stödassistent till gruppboende LSS
Huddinge kommun
Vårdare, boendestödjare

I Huddinge kommun arbetar vi för att skapa ett hållbart samhälle, där natur, teknik och god service samspelar. Huddinge är en stor Stockholmskommun med cirka 6 400 medarbetare och fler än 110 000 invånare. Hos oss känner du dig trygg, delaktig och stolt när vi med kraft gör skillnad, varje dag! Socialförvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorg, äldreomsorg och omsorg för personer med funktionsnedsättningar. Vi arbetar förebyggande med stöd, insatser och myndighetsutövning till barn, ungdomar, familjer, vuxna, äldre och personer med funktionsnedsättning. Vårt uppdrag är att öka individers förutsättningar att leva under så bra levnadsvillkor som möjligt samt att stärka individer till att leva ett självständigt liv. Vi är en socialtjänst som ligger i framkant i preventionsarbetet och i omställningsarbetet till en än mer lätt tillgänglig och kunskapsbaserad socialtjänst. Om tjänsten Är du en flexibel, stabil, och tydlig person som är bra på att samarbeta och inspirera andra? Trivs du i en roll där du får arbete nära brukarna i verksamheten? Om arbetsplatsen Boendeenheten ligger i Huddinge C och är enkel att ta sig till såväl kommunalt som med bil. Gruppbostaden har sex brukare med intellektuell funktionsnedsättning, varav majoriteten har ett behov av omvårdnad och utmanande beteende förekommer. På arbetsplatsen arbetar vi utifrån struktur, en tydliggörande pedagogik och med individuella mål för de boende. Vi arbetar aktivt med att skapa en meningsfull, trygg och förutsägbar boendemiljö. Läs mer om rollen som stödassistent till gruppbostad hos oss! Som stödassistent, arbetar du med att ge stöd, omsorg och trygghet till de boende på gruppbostaden. Vi erbjuder brukare ett individuellt anpassat stöd i sin dagliga livsföring, det kan bland annat innebära att stödja brukaren i omvårdnad, hushållsnära sysslor och stöd i det sociala samspelet. Arbetet med brukarna styrs utifrån deras individuella förutsättningar och tillhörande metodblad. Vi samarbetar nära med nätverket utifrån den enskildes önskemål och egna målsättningar. Vi arbetar med stor respekt för brukarens integritet och ser brukaren som en aktiv aktör i utformandet av stödet. Arbetet planeras, dokumenteras och följs noggrant upp, som stödassistent är det därför mycket viktigt att du dokumenterar väl. Som stödassistent kommer du att ingå i ett sammanhang där det ställs höga krav på samarbetsförmåga och ansvarstagande. Du ska skapa och upprätthålla goda relationer med brukare, anhöriga, gode män, dagliga verksamheter, HSL-enheten och övriga aktörer. I rollen ingår arbetsuppgifter som att ge stöd med personlig omvårdnad, medicinering, samt utföra hushållssysslor för att skapa en god miljö för de boende. Du dokumenterar enligt rutiner i verksamhetssystem, såsom Life Care, och är positiv till att arbeta med digitala verktyg. Som person är du ansvarsfull, lyhörd och har ett professionellt och ödmjukt bemötande gentemot brukare, anhöriga och kollegor. Arbetet sker i nära samarbete med övrig personal och arbetsledare, och du är en viktig del i att skapa trygghet och stabilitet. Tjänsten kräver att du är självständig, stresstålig och har förmåga att hantera lugnare perioder såväl som akuta situationer. Vem är du? För att lyckas och trivas i rollen som stödassistent hos oss ser vi att du behöver uppfylla följande kvalifikationskrav: • Grundläggande gymnasieutbildning med inriktning socialt eller pedagogiskt arbete, alternativt inriktning LSS (vård och omsorg) • Kunskap om och erfarenhet av att arbeta med målgruppen som bor på gruppbostad och levnadsvillkoren för personer med funktionsvariationer • Lång erfarenhet av arbete med personer som har ett utmanande beteende och av att arbeta förebyggande för att minimera dessa situationer • God kunskap och erfarenhet av lågaffektivt bemötande • System-och datorvana • Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift • Goda kunskaper om de lagar som styr verksamheten Vi ser det som meriterande, men inget krav, om du har: • Erfarenhet av våra verksamhetssystem, exempelvis Life Care • Eftergymnasial utbildning inom relevanta områden Som person är du en stabil och tydlig, med stark kommunikations- och samarbetsförmåga. Du är strukturerad och har förmåga att planera och prioritera bland dina arbetsuppgifter.  Då rollen innebär många kontaktytor, med brukare, anhöriga, gode män med flera, ser vi att det är viktigt att du är en lyhörd person med förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer.  För oss är det viktigt att du har ett professionellt och ödmjukt förhållningssätt och bemötande, samt att du drivs av att arbeta med utgångspunkt i brukarens självbestämmande och med respekt för brukarens integritet. Om anställningen Tjänsten är på heltid, tillträde: enligt överenskommelse Du är schemalagd på enheten och tjänsten innebär arbete dag, kväll och helg. Intervjuer sker löpande under ansökningstiden. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vid anställning kommer vi att be om utdrag ur polisens belastningsregister. Varför Huddinge? För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag.  https://www.huddinge.se/arbete-och-karriar/arbeta-i-huddinge-kommun/#Formaner (https://www.huddinge.se/arbete-och-karriar/arbeta-i-huddinge-kommun/#Formaner) Upplysningar Vid frågor om tjänsten, vänligen kontakta Aemad Saloum: [email protected] (mailto:[email protected]) Välkommen in med din ansökan!

16 juni 2025
Sista ansökan:
30 juni 2025
Stödassistent Servicebostad LSS - Stockaryd
Sävsjö kommun
Vårdare, boendestödjare

Sävsjö kommun är en liten kommun där det finns stora möjligheter att växa. I den lilla kommunen är det nära mellan människor – mellan dig och dina kollegor och mellan medarbetare och chefer. Tillsammans arbetar vi för att ge våra invånare bästa möjliga service och i våra team får du chans att ta plats, utvecklas och bidra. ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig som vill vara med och ge våra brukare ett bra och meningsfullt liv. Du är väl medveten om att du har en avgörande betydelse för våra brukares upplevelse och livskvalitet och meningsfullhet och du sätter alltid brukarens bästa främst. Du motiverar, stöttar och hjälper brukarna praktiskt med dagliga rutiner. Du ska stötta brukarna socialt i och utanför sitt boende samt arbeta främjande för brukarnas sociala utveckling. Du kommer samarbeta inom arbetslaget och med andra personer och aktörer inom och utanför verksamheten. KVALIFIKATIONER Kvalifikationer Du har utbildning inom Vård och omsorgsprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Tjänsten kräver att du har erfarenhet av arbete med personer med någon form av funktionsnedsättning, meriterande är tidigare arbete inom Funktionshinderomsorgen. Körkort är ett krav. I din roll som stödassistent behöver du vara trygg i dig själv och vara professionell i din relation till brukaren. Det är viktigt att du behåller lugnet och är kontrollerad även i situationer som kan upplevas som stressiga. För att skapa en förutsägbar tillvaro för brukaren kräver arbetet att du är strukturerad och har planerat ditt arbete i förväg och följer de gällande arbetsbeskrivningarna. Du behöver vara lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande till brukaren och göra ditt yttersta för att ge det lilla extra. Då du arbetar tillsamman med flera andra stödassistenter och även Hälso- och sjukvårdspersonal är det viktigt att du samarbetar bra med andra, lyssnar på andras perspektiv och också ger konstruktiv feedback till dina kollegor. Du ska kunna arbeta strukturerat och efter gällande rutiner och lagstiftning. Du har förmåga att både arbeta självständigt och i grupp. Du har datorvana då det ingår dokumentation och administration i datamiljö. I tjänsten krävs det goda kunskaper i det svenska språket både i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Som person är du organiserad, ansvarstagande, metodisk och noggrann i ditt sätt att tänka och arbeta. Du har lätt för att planera och har en bra ordning på saker och ting, du trivs helt enkelt med att ha en plan och genomföra dem samt hålla deadlines. ÖVRIGT Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Välkommen med din ansökan!

16 juni 2025
Sista ansökan:
13 juli 2025
Aktivitetsledare till Stadsmissionen daglig verksamhet enligt LSS
Malmö kommun
Vårdare, boendestödjare

Ref: 20251411 Arbetsuppgifter Vi söker en engagerad aktivitetsledare till Daglig verksamhet. Din roll som aktivitetsledare innebär ett brukarnära arbete, att delta i det vardagliga arbetet tillsammans med brukare med autism och intellektuell funktionsnedsättning med omfattande stödbehov. Vi arbetar enligt en tydliggörande pedagogik som bygger på att göra världen så tydlig och förutsägbar som möjligt. Omvårdnadsuppgifter förekommer utifrån brukarens stödbehov. Du ansvarar för planering, genomförande, utvärdering och utveckling av verksamheten. I arbetsuppgifterna ingår också dokumentation. Du upprättar aktivitetsbeskrivningar och genomförandeplaner för att tillgodose deltagarens intressen och behov. Du ska bidra med att skapa meningsfullhet och trygghet där verksamheten formas efter brukarnas förmågor och behov. Som aktivitetsledare i en ensamhandledarverksamhet ansvarar du för att de arbetsuppgifter utförs som behövs för för verksamhetens utförande. Du förväntas delta aktivt i eventuella förändringsarbeten och ständigt arbeta lösningsfokuserat för brukarnas bästa.  Kvalifikationer Vi söker dig som har avslutade och godkända studier från vård- och omsorgsprogrammet eller barn- och fritidsprogrammet. Du kan även ha annan utbildning arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har minst ett års erfarenhet av att arbeta med personer med autism och intellektuell funktionsnedsättning. Du har dokumenterad erfarenhet av att arbeta inom daglig verksamhet och är väl förtrogen med uppdraget. Du har erfarenhet av arbete med tydliggörande pedagogik och det är mediterande att du har erfarenhet av arbete med AKK (alternativ och kompletterande kommunikation) och/eller teckenspråk. Du har även tidigare erfarenhet av social dokumentation. Hos oss är det viktigt att du har en god människosyn, ett respektfullt bemötande och en god pedagogisk förmåga. Som aktivitetsledare arbetar du i nära samarbete med brukarna och tillsammans skapar ni innehållet verksamheten. På Stadsmissionen innebär arbetsuppgifterna bland annat att kategorisera inkomna gåvor, finsortera kläder och plocka beställningar till Stadsmissionens andra verksamheter. För tjänsten krävs det att du har fömåga att strukturera ditt eget och deltagarnas arbete. Då man möter många olika brukare och även samverkar med annat företag ställs höga krav på sammarbetsförmåga, självständighet och en trygghet i sig själv. Arbetsuppgifter kan komma att förändras och utvecklas i snabb takt och som medarbetare ska du vara flexibel och kunna skifta fokus, ta egna initiativ och fatta självständiga beslut. Du ska ha datorvana samt kunna uttrycka dig på svenska i både tal och skrift.  Om arbetsplatsen Daglig verksamhet enligt LSS riktar sig till personer med intellektuell funktionsnedsättning och/eller autism samt personer med förvärvade hjärnskador i vuxen ålder. Insatsen ska bidra till goda levnadsvillkor och möjliggöra meningsfulla aktiviteter. Vi har brukarens behov i centrum och anpassar innehållet så att det är stimulerande och meningsfullt för brukaren. Stöd och service som ges ska vara grundade på respekt för brukarens självbestämmande och integritet. Stödet ska ges på ett sådant sätt att det stärker brukarens tilltro till sin egen förmåga. Våra verksamheter finns på mer än 50 olika platser i Malmö och innehållet varierar från sinnesstimulering och social samvaro till arbete på företag i grupp eller enskilt. Vi tillämpar flextidsavtal, friskvårdbidrag och månar om våra medarbetares arbetsmiljö. Hos oss erbjuds du ett omväxlande arbete. Vill du jobba på en arbetsplats där du gör skillnad varje dag? Tveka inte att söka! I funktionsstödsförvaltningen arbetar drygt 3000 medarbetare med att tillsammans skapa och utveckla ännu bättre stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Våra verksamheter finns inom LSS, socialpsykiatri, personlig assistans, ledsagare och avlösare och hälso- och sjukvård. Även svårt sjuka barn som vårdas i hemmet ingår i vårt uppdrag. Vi arbetar för allas rätt till god hälsa, möjlighet till arbete och sysselsättning och att kunna delta i samhället utifrån sina förutsättningar. Var med och skapa ett meningsfullt och gott liv för Malmöbor med psykisk, intellektuell eller fysisk funktionsnedsättning! Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här. Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb Information om tjänsten Anställningsform:Tillsvidare Omfattning:100% Antal tjänster: 1 Tillträde: Efter överrenskommelse Publiceringstid (antal veckor): 2 Intervjuer kommer ske löpande  Övrigt Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.  Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov. Befattningen ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver tas i anspråk av i kommunen redan anställd personal. Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.  För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om specifika jobb besvaras av kontaktpersonen som anges i annonsen.

16 juni 2025
Sista ansökan:
30 juli 2025
Stödassistent till Hede gruppbostad, vaken natt
Kungsbacka kommun
Vårdare, boendestödjare

Tycker du om att arbeta med människor och har stor kunskap om autism eller liknande funktionsnedsättningar? Då är du den vi söker! Rollen som stödassistent hos oss Hos oss arbetar du och dina kollegor med utgångspunkten att varje hyresgäst som bor här får möjlighet till utveckling, blir delaktig och har möjlighet att påverka och skapa sig en meningsfull vardag och fritid. Du ger daglig stöttning i allt ifrån vardagsrutiner såsom att laga mat, sköta sin hygien och att övriga behov kring till exempelvis vardagsaktiviteter arrangeras och genomförs. Om du inte jobbat med läkemedel innan i Kungsbacka kommun, kommer du erbjudas en sådan utbildning, med utgångspunkten att kunna få delegering. Hyresgästerna på gruppbostaden har oftast stort behov av struktur och tydliga rutiner men också en förutsägbarhet vilket kräver ett metodiskt arbetssätt. Din profil Du är ansvarsfull och visar respekt och hänsyn i ditt bemötande. Du samarbetar väl med kollegor, chef och andra, och bidrar till ett respektfullt arbetsklimat. Du kan balansera olika krav och behålla lugnet i svåra situationer. Du uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift, då det krävs i det dagliga arbetet. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: - en relevant avslutad utbildning - arbetslivserfarenhet om autism Det är meriterande om du har: - erfarenhet av att arbeta med målgruppen samt förstår utmanande beteende - utbildning i metoden LAB och/eller kommunikationsverktygen AKK och TAKK - kunskap via erfarenhet i bildstödsprogrammet Inprint Läs gärna mer om oss Hede är uppdelad i två gruppbostäder som finns i samma byggnad med en trappuppgång emellan och ligger nära centrala Kungsbacka. För denna tjänst kommer du arbeta på enheten Hede 1-6. Vårt erbjudande och övrig information Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med 1 september eller enligt överenskommelse. Du arbetar vaken natt. Inom förvaltningen för Individ & Familjeomsorg anställs samtliga medarbetare inom boende med särskild service och stöd i hemmet på heltid men har möjlighet att gå ner till önskad sysselsättningsgrad utifrån verksamhetens behov. Observera att belastningsregister kommer att behöva uppvisas i samband med anställning. Du kan beställa ett registerutdrag, här:https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-med-funktionsnedsattning/ Vill du veta mer om hur det är att arbeta hos oss är du välkommen att kontakta oss eller läs mer på vår hemsida här: https://kungsbacka.se/foretagande-och-jobb/jobb/att-jobba-hos-oss Intresserad? Kul! Varmt välkommen med din ansökan senast 29 juni. I din ansökan ska du endast bifoga ditt CV och tillsammans med det kommer du besvara ett antal frågor som blir en del i vår urvalsbedömning. Inför rekryteringsarbetet har Kungsbacka kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter eller liknande.

16 juni 2025
Sista ansökan:
29 juni 2025
Stödassistent inom daglig verksamhet i Upplands Väsby kommun
Upplands Väsby kommun
Vårdare, boendestödjare

Söker du ett meningsfullt arbete där du har möjlighet att verkligen göra skillnad för en annan människa i samhället? Har du förmågan att anpassa dig till olika situationer och människor i hantverksmiljö? Då kan du vara den vi söker som stödassistent inom daglig verksamhet hos oss i Upplands Väsby kommun. Vi erbjuder dig Hos oss får du ett arbete som innebär variation och omväxling, där du är med och bidrar till en trygg och aktiv vardag för våra kunder. Hos oss får du ett varierande arbete i härlig miljö med ett fantastiskt arbetsteam. Om oss Optimus Hantverkshus är en daglig verksamhet inom LSS. Vår inriktning på Optimus Hantverkshus är hantverk och skapande. Vi erbjuder en bred palett av aktiviteter, såsom textil, snickeri, träslöjd, måleri, luffarslöjd, lera, papier-mâché och andra kreativa uttrycksformer. Vi har också vaktmästeri och andra fixar-aktiviteter. Verksamheten anordnar regelbundna utflykter till olika sevärdheter och ut i naturen, samt friskvårdspromenader. Vi har också andra återkommande trivselaktiviteter som musik-quiz, bingo, mm. Vi arrangerar även regelbundet utställningar och vernissager för att visa upp brukarnas alster, och varje år anordnar vi en populär julmarknad där brukarna får visa upp sina skapelser. Här kan du läsa om våra verksamheter https://www.upplandsvasby.se/vasby-stod-och-omsorg/funktionsnedsattning/daglig-verksamhet.html. Om tjänsten Vi söker två medarbetare till vår avdelning som har en inriktning mot snickeri. För att trivas i den här rollen bör du känna dig trygg och bekväm med att arbeta med trä som material, även om vi också arbetar med andra material. Du kommer att stötta våra brukare att så självständigt som möjligt utföra arbetsuppgifter inom vår verksamhets inriktning. Du kommer att arbeta i en kreativ miljö där du får möjlighet att utveckla och stötta brukarna i deras skapande processer. Brukarna i verksamheten har funktionsnedsättning och rätt till daglig verksamhet enligt LSS. Det ställer krav på dig som stödassistent, där omsorg och gott bemötande blandas med en handledarroll och kreativt skapande. Tjänsten innebär att leda verksamheten i olika kreativa projekt, som kan bedrivas i gruppform eller enskilt, inom teman som väljs av brukarna i delaktighet. Det kan handla om allt från konst och hantverk till musik och dockteater. Du kommer att arbeta nära brukarna för att förstå deras intressen och behov, och för att skapa en meningsfull tillvaro för dem. Tjänsten innebär också att tillsammans med brukarna genomföra morgonmöten där dagen tillsammans planeras med scheman med bildstöd, vilket skapar förutsägbarhet och delaktighet. Detta är en viktig del av vår verksamhet, då det hjälper brukarna att känna sig trygga och delaktiga i sin dag. I rollen som stödassistent kommer du också att vara kontaktman för ett antal deltagare, vilket innebär att du kommer att ha dokumentationskrav enligt IBIC. Detta innebär att du kommer att upprätta genomförandeplaner, föra löpande dokumentation och säkerställa att alla dokumentationskrav är uppfyllda. Du kommer att arbeta nära brukarna och deras anhöriga för att säkerställa att deras behov och önskemål tillgodoses. För att lyckas i den här rollen krävs det att du har ett stort engagemang och entusiasm för att skapa en meningsfull tillvaro för vår målgrupp. Du måste vara beredd att gå utanför ramarna och hitta kreativa lösningar för att möta brukarnas behov och intressen. Du måste också vara en god lyssnare och ha förmågan att bygga starka relationer med brukarna och dina kollegor. För att bli aktuell för anställning kommer du att behöva uppvisa utdrag ur belastningsregistret. Är du den vi söker? Vi söker dig som har: Utbildning som undersköterska eller barnskötare, alternativt någon likvärdig utbildning med pedagogiska kunskaper, såsom exempelvis hantverkspedagog Erfarenhet av arbete inom LSS samt pedagogiskt arbete Goda kunskaper i svenska språket då dokumentation och kommunikation är förutsättningar för arbetet Kunskap om hur verksamhet i hantverksmiljö kan handledas och utföras med god arbetsmiljö i fokus, för att undvika tillbud och olyckor Erfarenhet av att arbeta med trä som material, eller en vilja att lära sig och utvecklas inom detta område Erfarenhet av dokumentation enligt IBIC, eller en vilja att lära sig och utvecklas inom detta område Det är meriterande om du har: Erfarenheter/kunskaper om tydliggörande pedagogik och AKK Erfarenhet av lågaffektivt bemötande Erfarenhet av dokumentation i Pulsen Combine Hantverkskunnande inom olika områden, såsom textil, trä, måleri, lera, etc. Som person har du en hög social kompetens, är stabil med god förmåga att hantera pressade situationer på ett bra sätt. Vidare är du samarbetsorienterad och har lätt att arbeta tillsammans med andra. Intervjuer sker löpande under ansökningstiden så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt. Varmt välkommen med din ansökan! Vi på social- och omsorgskontoret arbetar med allt från adoptionsfrågor till vård i livets slutskede. Vår verksamhet och organisationskultur präglas av vår värdegrund gällande delaktighet, kompetens, tillit och respekt. Det är grunden i vårt arbete och ett förhållningsätt mot varandra och de vi är till för. Ansökan Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Bakgrundskontroller kan förekomma under rekryteringsprocessen. Upplands Väsby kommun är ett finskt förvaltningsområde, informera därför gärna om du är finskspråkig. Hos oss får du såväl trygga anställningsvillkor som flera olika personalförmåner, som bland annat friskvårdsbidrag och förmånliga erbjudanden via vår förmånsportal. Mer information finner du på https://www.upplandsvasby.se/jobb-och-foretagande/jobb-och-praktik/kommunen-som-arbetsgivare.html Varmt välkommen med din ansökan!

16 juni 2025
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Stödassistenter till ny LSS-bostad
Östersunds kommun
Vårdare, boendestödjare

Välkommen till en nystart med mening – var med och forma framtidens LSS-bostad i Torvalla By! Vad gör vår arbetsplats unik? Hos oss får du mer än ett jobb – du får möjlighet att vara med och forma en helt ny LSS-bostad från grunden. Vi bygger vårt arbetssätt på lågaffektivt bemötande, tydliggörande pedagogik och ett starkt medborgarfokus. Arbetet formas i teamet, med lyhördhet för både de boendes behov och personalens erfarenheter. Den nybyggda bostaden ligger i natursköna Torvalla By, med en lugn och trygg miljö som främjar både aktivitet och återhämtning. Här får du arbeta i ett mindre sammanhang med nära kollegiala relationer. Vi satsar på en kultur där samarbete, stöd och delaktighet är en självklar del av vardagen – där omtanke och professionalism går hand i hand. Ditt nya jobb  Som stödassistent kommer du att ge stöd till medborgarna utifrån individuella behov och förutsättningar. Målet är att ge personer med funktionsnedsättning möjlighet till ett så självständigt, tryggt och meningsfullt liv som möjligt.  Du hjälper medborgarna att hantera sin vardag, utför omvårdnad och stöttar i alla de utmaningar som kan uppstå, både i och utanför hemmet. Du deltar på aktiviteter och samverkar med alla du träffar i ditt arbete. I arbetsuppgifterna ingår också delegerade uppgifter från legitimerad personal såsom medicinska, rehabiliterande och habiliterande insatser. I professionen krävs en förmåga att hantera stressmoment och vara handlingskraftig då olika situationer kan uppstå. Arbetstiderna innefattar dag, kväll, helg samt sovande jourtjänstgöring.  Vanliga arbetsuppgifter  • Stötta, motivera och vägleda individen i sin vardag. • Planera och skapa struktur för individen. • Medverka vid olika aktiviteter tillsammans med individen. • Löpande dokumentation i social journal. Din kompetens  Krav  • Utbildad stödassistent (vård- och omsorgsutbildning) eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.  • Kan arbeta oregelbundna tider (dag, kväll, helg, sovande jour). • God svenska i tal och skrift. Meriterande  • Erfarenhet av vård- och omsorgsarbete. • Erfarenhet av att arbeta med målgruppen och liknande arbetsuppgifter. • Erfarenhet av dokumentationssystemet Viva. • God datorvana.  • Körkort. Vi söker dig  Du är en empatisk person med ett genuint intresse för människor och besitter en förmåga att sätta dig in i andras siutationer. Genom din lyhördet och empati skapar du en lugn och trygg miljö för de personer du möter i ditt dagliga arbete. Din samarbetsförmåga är en viktigt egenskap när du ingår i ett arbetslag - att vara öppen för kompromisser och kunna ta delat ansvar.  Du är en serviceinriktad person som är tillmötesgående i ditt bemötande samt sätter medborgarens behov i centrum. Din personliga mognad gör att du kan förhålla dig smidigt till olika situationer och skilja på det privata och professionella. Du är lojal och följer fattade beslut. Din flexibilitet gör att du snabbt kan anpassa dig efter förändrade förutsättningar i arbetet. I stressiga situationer är du lugn och kontrollerad. En hälsning från din blivande chef Att starta upp en helt ny verksamhet är något av det mest meningsfulla och spännande man kan göra i vår bransch. Som enhetschef kommer jag att finnas nära – inte bara i det dagliga arbetet, utan också i att skapa en trygg, tillitsfull och utvecklande arbetsmiljö för dig och dina kollegor. Jag söker dig som, precis som jag, brinner för att göra verklig skillnad i människors liv och som vill vara med och bygga något från grunden – tillsammans. Välkommen till ett arbete där vi skapar framtidens LSS-verksamhet, med hjärta, engagemang och respekt. /Malin   Så går rekryteringen till Intervjuer kan ske löpande. Vi vill att du bifogar CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Det ber vi dig komplettera med om det blir aktuellt med en intervju. Östersunds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare. Vad erbjuder vi? Östersunds kommun erbjuder dig förmåner så som betald semester från första anställningsåret, semesterväxling, friskvårdsbidrag eller friskvårdstimme. Via vår förmånsportal får du ta del av oberoende pensionsrådgivning och en mängd rabatter och erbjudanden. Du kan dessutom få snabbt och professionellt stöd från olika specialister, som till exempel psykologer, jurister och ekonomer, genom tjänsten Personalstöd. Du kan läsa mer om våra förmåner på vår hemsida: https://www.ostersund.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/sa-har-jobbar-vi/lon-och-formaner.html  Om Vård- och omsorgsförvaltningen Att jobba med hjärtat hos oss på Vård- och omsorgsförvaltningen innebär att du bidrar till att skapa enklare, rikare och tryggare liv för invånarna i Östersund. Vi arbetar med människor i alla åldrar och strävar efter att alltid göra skillnad i vardagen. Det är viktigt. På riktigt.

16 juni 2025
Sista ansökan:
20 juli 2025
Stödassistent till vaknattstjänst Regnbågens korttidsboende LSS | Tiohundra
Tiohundra AB
Vårdare, boendestödjare

Vi söker nu stödassistent på vaken natt till Regnbågens kortidsboende i Norrtälje, Tiohundra AB. Välkommen med din ansökan! Om tjänsterna För dig som är en engagerad stödassistent med brinnande intresse för pedagogik kan vi nu erbjuda stimulerande arbete. Här arbetar du med barn och ungdomar med funktionsvariationer. Din uppgift är att bistå personer med funktionsnedsättningar med individuellt anpassat stöd och service och att ge varje barn/ungdom en aktiv och stimulerande vardag. Målet är att individen ska vara så självständig och delaktig utifrån förmåga och förutsättningar, som möjligt. Du anpassar alltid ditt bemötande efter varje persons behov. Vi anställer enligt BoDa, tjänster innebär ett nära samarbete där personal kan gå mellan verksamheter för att erbjuda kontinuitet, vilket innebär att tjänsten kan förläggas till viss del på annan LSS-enhet. Tjänsten innebär vaken natt med påverkansbart schema. Tjänsten är på 80% och  avser tillsvidareanställning enligt överenskommelse men gärna start under juli/augusti. Dina arbetsuppgifter omfattar bland annat: Utifrån biståndsbeslut och genomförandeplan planera, reflektera, genomföra pedagogiskt arbete, dokumentera samt följa upp barnens/ungdomarnas stöd, omsorg och omvårdnad. Samverka med den enskildes vårdnadshavare, handläggare samt övriga stödfunktioner/verksamheter. Skapa trygghet och struktur. Stöd i olika situationer ex omvårdnad, kommunikation. Fritidsaktiviteter med barnen och ungdomarna som ex bad och bowling etc. Hushållsuppgifter som städ, tvätt, laga mat mm.   Om vårt erbjudande: Vi erbjuder brukarhandledning och arbetar utifrån det funktionella perspektivet för att säkerställa verksamhetens kvalitet utifrån ställda krav. Utöver detta erbjuder vi friskvårdsbidrag på 5000 kr för år 2025. Du kan läsa mer om våra förmåner här. Om dig För den här tjänsten behöver du: Gymnasieutbildning: vård och omsorgsprogrammet med specialisering på funktionsnedsättning  Erfarenhet av att arbeta med målgruppen inom LSS. Erfarenhet av att arbeta med ett lågaffektivt bemötande. Goda kunskaper inom social dokumentation. Goda kunskaper i svenska - både i tal och skrift. Kunskap och erfarenhet av AKK och tydliggörande pedagogik. Körkort och körvana.  Det är meriterande om du också har: Eftergymnasial utbildning med specialisering på barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Kunskap om det funktionella perspektivet. Kunskap om IBIC.  För att lyckas i din yrkesroll som stödassistent är det viktigt att du är lyhörd och kan samarbeta för att medverka till att skapa ett gott arbetsklimat. På arbetsplatsen behöver du vara flexibel med god förmåga till att koordinera och prioritera. Vidare besitter du personlig trygghet och mognad, samt har pedagogisk insikt om hur du arbetar med bemötande och AKK. Du delar vår värdegrund som bygger på delaktighet, trygghet och respekt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Om oss Regnbågens korttidsboende är beläget i Norrtälje med närhet till både natur och centralt aktivitetsliv. På våra boenden har man eget rum samt tillgång till gemensamhetsutrymmen för matlagning, måltider och aktiviteter. Vi har även tillgång till bil för utflykter av olika slag. Vi är en del av Tiohundra – det kompletta vårdbolaget i Roslagen. Att söka jobb i Region Stockholm Vi eftersträvar jämställdhet och jämlikhet på vår arbetsplats och ser gärna sökande med olika bakgrund och förutsättningar. Vi tar endast emot ansökningar via detta system. Ansök genom att klicka på knappen ”Ansök”. Ansökningar per brev eller e-post beaktas inte. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare av ytterligare jobbannonser. Vårt rekryteringssystem kan inte hantera anonyma ansökningar eller sökande med skyddade personuppgifter. Om du har skyddade personuppgifter ber vi dig att kontakta den kontaktpersonen som finns angiven i annonsen. Din ansökan kommer då att hanteras utanför rekryteringssystemet. Du bör även vara försiktig med vilken information du lämnar i din ansökan och endast ta med information som är relevant för den aktuella befattningen. Region Stockholm ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och bidrar till kulturlivet. Varje dag, dygnet runt. I landets snabbaste växande region. Tillsammans skapar vi Europas attraktivaste storstadsregion. https://www.regionstockholm.se/jobb

16 juni 2025
Sista ansökan:
30 juni 2025
Medarbetare funktionshinderomsorgen, Kålhagsvägen 26
Umeå kommun
Vårdare, boendestödjare

Funktionshinderomsorgen i Umeå kommun vill i närhet och samspel vara en resurs som frigör och stärker människors förmåga att leva ett självständigt liv. Kålhagsvägen 26 är ett gruppboende på Tomtebo där det i dagsläget bor 4 brukare med olika funktionsnedsättningar. Brukarna bor i egna lägenheter och delar gemensamhetsutrymmen. På boendet bor det även en katt, så du bör inte var allergisk.  Vi söker nu flera nya viktiga medarbetare till vårt team!  Dina arbetsuppgifter  Du handleder och stödjer personer med fysiska, psykiska och intellektuella funktionsnedsättningar i deras vardag. Du jobbar för att göra individen delaktig i en fungerande vardag och ha en meningsfull fritid och/eller sysselsättning. I arbetet ingår det såväl hygien- och omvårdnadsarbete samt sedvanliga hushållssysslor såsom städ, tvätt och matlagning. Ditt arbetssätt präglas av flexibilitet, kontinuitet och trygghet. Du erbjuder individuellt, socialt och praktiskt stöd för att möjliggöra och tillvarata personens egna förmågor och därmed skapa förutsättningar till självständighet.  I din roll kommer du dagligen att planera, genomföra, dokumentera, följa upp och utvärdera insatserna både självständigt och i samarbete med andra. Detta ställer höga krav på din administrativa förmåga och din skicklighet i att planera och strukturera arbetet. Du behöver också känna dig trygg i att arbeta med datorer, då det är en naturlig del av arbetsuppgifterna. Du förväntas även skapa struktur och hålla strukturen för att minska risken för situationer med hot och våld samtidigt som du måste du kunna vara flexibel, tänka på plats och hantera oväntade situationer.    I ett inledande skede kommer du främst arbeta med en brukare men även vid behov vara behjälplig till övriga. Ditt arbete med enskild brukare kommer att innebära mycket riktat arbete och krav på mycket god fingertoppskänsla. I arbetet kommer det att förekomma både aktiviteter utanför boendet och aktiviteter som ni tillsammans utför på boendet. Aktiviteterna kan variera mellan exempelvis träning, bada, biobesök och spela spel.  Arbetstiden är förlagd till dag/kväll och helgtjänstgöring varannan helg. Samplanering med andra verksamheter förekommer.  Hot- och våldssituationer, tunga lyft och förflyttningar samt pälsdjur förekommer på verksamheten. Om dig  Du har god förmåga att samarbeta och det är av yttersta vikt att du har ett professionellt bemötande mot brukare och andra aktörer runt våra brukare. Du är pedagogisk, engagerad och har en vilja att dela våra värderingar och jobba mot uppsatta mål samt att arbeta med ständiga förbättringar. Du som person ska drivas av en vilja att se utveckling och förändring och arbeta därefter.  Du bör ha ett stort tålamod och kunna arbeta efter långsiktiga mål utan att tappa fokus. För att du ska kunna kommunicera med brukare och dess nätverk, skriva och ta del av vårddokumentation samt erhålla medicindelegering krävs det att du har goda kunskaper i det svenska språket i både tal och skrift. Du behöver kunna kommunicera tydligt och rakt med brukarna, och samtidigt stå fast vid beslut som har tagits. Ibland kan tempot vara högt, så det är viktigt att du kan behålla lugnet, hantera stress på ett bra sätt och tänka snabbt när det behövs. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Hos oss kommer du att ha många kollegor omkring dig, så det är en fördel om du trivs i en större grupp. För oss är det viktigt att vi har roligt tillsammans, stöttar varandra och ser fram emot både arbetsdagen och de utmaningar och möjligheter den kan bjuda på. Krav:   Lägst gymnasieexamen  Tidigare erfarenhet av arbete inom funktionshinderomsorgen B-körkort Meriterande:  Vårdutbildning, pedagogisk utbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant  Erfarenhet av lågaffektivt bemötande i samband med hot- och våldssituationer  Erfarenhet av arbete med personer med autism    För att säkerställa att de personer som kallas till intervju är de som bäst matchar det vi söker, använder vi urvalsfrågor. Urvalsfrågorna utgår från kraven och meriteringarna som ställs för tjänsten och du besvarar frågorna i samband med din ansökan. Det är därför viktigt att du svarar på urvalsfrågorna och inte hänvisar till CV/personligt brev. OBS! Har du skyddade personuppgifter? Vänligen kontakta Rekryteringssupport på 090-16 10 99 eller på [email protected], så hjälper de dig med en säker ansökningsprocess. Välkommen med din ansökan! Urval och intervjuer sker löpande så skicka in din ansökan redan idag. Följ Umeå kommun på Linkedin! Om Umeå kommun Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med över 13 000 medarbetare. Kommunen har cirka 440 chefer och verksamheten är indelad i åtta förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss? Här kan du ta del av hur det är att leva och bo i Umeå: https://www.umea.se/flytta Umeå kommun ingår i tre förvaltningsområden för finska, meänkieli och samiska www.umea.se/minoriteter.  Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Ta del av våra förmåner https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.html Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte oss om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.

15 juni 2025
Sista ansökan:
7 juli 2025
Stödassistent till Daglig verksamhet sökes till Laholms kommun
Laholms kommun
Vårdare, boendestödjare

Om Laholms kommun Det är i mötet med våra invånare som värdet av vårt arbete uppstår! Som medarbetare i Laholms kommun är du med och levererar tjänster och service till våra invånare – varje dag, året om. Laholms kommun rymmer allt från omsorg, stöd och utbildning för våra invånare till infrastruktur, underhåll, kulturliv och tillväxt. Vi tror på att varje medarbetare har drivkraften och förmågan att förbättra verksamheten och en vilja att utvecklas i sitt yrke.  Som medarbetare i Laholms kommun har du kollegor med många olika yrken och bakgrund, men det som förenar oss är vårt uppdrag och vår gemensamma värdegrund med ledorden glädje, mod, delaktighet, engagemang och gott föredöme Hos oss får du vara med och bidra till att varje enskild individ får möjlighet till en meningsfull och utvecklande sysselsättning. Att jobba på en daglig verksamhet är både otroligt roligt och ibland också utmanande. Du behöver vara genuint intresserad av att möta våra deltagare med värme och engagemang för att skapa rätt förutsättningar för dem att växa och utvecklas utifrån sin motivation, vilja och förutsättningar. Genom det bidrar du till en verksamhet som bygger på lust, skaparglädje och gemenskap, med utvecklande arbetsuppgifter och meningsfull sysselsättning. Vi strävar efter att ha personalgrupper som kompletterar varandra med olika kompetenser, både utifrån utbildning och erfarenhet men också utifrån personliga egenskaper. Då får vi de bästa tänkbara teamen i verksamheten och vilket gynnar alla som tar del av vår verksamhet. Om tjänsten Du kommer att arbeta inom ramen för LSS (lagen om stöd/service till vissa funktionshindrade). Dina arbetsuppgifter består av att tillsammans med deltagare och kollegor planera, leda, fördela, dokumentera och ansvara för arbete/sysselsättning utifrån deltagarnas förmågor och förutsättningar. Du kommer att arbeta med människor som har olika bakgrunder och förmågor, varpå du har förmågan att bemöta individer utifrån deras förutsättningar Är du den vi söker? Krav för tjänsten är stödassistent, undersköterskeutbildning alternativt utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Studio III, AKK, lågaffektivt bemötande är meriterande utbildningar för tjänsten. Krav är att du har god erfarenhet av att arbeta i eller har arbetat i Daglig verksamhet med personer inom ramen för LSS personkrets 1 och 2, autismspektrat, pedagogisk erfarenhet och även psykisk ohälsa inom verksamhetens område. Krav är också att du ska vara beredd på att arbeta i både interna grupper och/eller externa företagsgrupper som vi håller på att starta upp. Det är viktigt att du har ett rehabiliterande och habiliterande synsätt. Du är flexibel, har ett lösningsorienterat tänkande, god samarbetsförmåga och ett lågaffektivt bemötande. Du kommer att arbeta med människor med olika bakgrunder och förmågor, varpå du har förmågan att bemöta individer utifrån deras förutsättningar och dagsform. Körkort B är ett krav för tjänsten Om anställningen Antal tjänster: 2 Tillträde enligt överenskommelse Intervjuer kommer ske löpande under ansökningsperioden Övriga upplysningar Bor eller arbetar du i Laholm, Våxtorp, Knäred eller Hishult och är intresserad utav uppdraget som RIB brandman kan du gå in på: https://www.laholm.se/omsorg-och-stod/trygg-och-saker/raddningstjanst. Till följd av lag om belastningsregister ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas vid anställning inom LSS, barnomsorg samt skola. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken Information till annonssäljare Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Vi erbjuder ett utvecklande arbete och friskvård i olika former samt tillämpar rökfri arbetstid. Laholms kommun verkar för att alla medarbetare ska ha lika rättigheter och möjligheter och vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, funktionsnedsättning, sexuell läggning, religion eller annan trosuppfattning.

15 juni 2025
Sista ansökan:
6 juli 2025
Stödassistenter till gruppbostäder
Åstorps kommun
Vårdare, boendestödjare

Vill du vara med att utveckla vår verksamhet? Välkommen till Åstorp – Söderåsstaden med mod att pröva nya vägar. Åstorp ligger strategiskt beläget mitt i nordvästra Skåne med närhet till hav och natur. Här finns möjlighet till härliga upplevelser, då natur och kultur är ett kännetecken för kommunen. Åstorp befinner sig i en positiv tillväxt med cirka 16 000 invånare. Genom mycket goda väg- och järnvägsförbindelser underlättas arbetspendling. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats, där alla kan göra skillnad. Vi värdesätter den kvalitet som respekt och mångfald tillför. Kommunen arbetar aktivt med hälsofrämjande insatser och har t.ex. tobaksfri arbetstid. Åstorp är en del av Familjen Helsingborg, vilket erbjuder goda möjligheter till kommunövergripande samverkan och utveckling. Vi rekryterar till två olika gruppbostäder. En gruppbostad är mer mot yngre och en gruppbostad mot äldre med mer fokus på omvårdnad. ARBETSUPPGIFTER Som stödassistent på gruppbostad så arbetar du med brukaren i fokus. Målsättning är att skapa delaktighet och självständighet för brukaren att kunna leva sitt liv. Med hjälp av stöd och omsorg från dig, samt med hjälp av individuellt anpassade pedagogiska lösningar och metoder i det vardagsnära arbetet så är du en viktigt del i uppnå en meningsfull vardag för våra brukare. Du blir kontaktman, vilket ställer höga krav på dig att kunna vara delaktig i att skapa förutsättningar för brukaren att få stöd och omsorg i enighet med genomförandeplan, riktlinjer och mål i verksamheten. Där du även har ett uppföljningsansvar. Som kollega så är det viktigt att skapa samsyn och ha ett gott samarbetsklimat i gruppen där man tillsammans hittar strategier i det daglig arbetet för att brukaren ska få den stöttning och omsorg som den behöver. Samt att man arbetar utifrån individuella bemötandeplaner för att uppnå välbefinnande för den enskilde. KVALIFIKATIONER Du har adekvat gymnasial utbildning från vård- och omsorgsprogrammet med yrkesutgång funktionshinder eller psykiatri eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig (stödassistent alt. stödpedagog). Som person trivs du i en utvecklande organisation och i en roll med god variation av självständigt arbete och teamarbete. Du har ett flexibelt förhållningssätt och sätter alltid den enskilde i fokus. God datorvana samt kännedom om dokumentationssystemet LifeCare. Erfarenhet av arbete med målgruppen samt arbete med somatisk vård och demensomsorg är meriterande. B-körkort är önskvärt. Stor vikt kommer att läggas vid din personliga lämplighet. I processen arbetar vi med ett löpande urval, välkommen med din ansökan redan idag! ÖVRIGT För att bli aktuell för anställning i Åstorps kommun behöver du uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till olika rekryteringskanaler och marknadsföring, vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter eller liknande.

15 juni 2025
Sista ansökan:
6 juli 2025