Umeå universitet är ett av Sveriges största lärosäten med över 37 000 studenter och cirka 4 700 anställda. Vid universitetet finns en mångfald av utbildningar av hög kvalitet och världsledande forskning inom flera vetenskapsområden, och här gjordes den banbrytande upptäckten av gensaxen CRISPR-Cas9 som tilldelats Nobelpriset i kemi. Vid Umeå universitet är allt nära. Våra sammanhållna campus gör det lätt att mötas, samarbeta och utbyta kunskap, något som gynnar en dynamisk och öppen kultur. Den samhällsomvandling och de stora gröna investeringar vi ser i norra Sverige skapar enorma möjligheter och komplexa utmaningar. För Umeå universitet handlar det om att bedriva forskning om – och mitt i – ett samhälle i omvandling. Men också om att leverera utbildningar för regioner som behöver expandera fort och hållbart. Det är helt enkelt här framtiden skapas. Är du intresserad av att veta mer? https://www.umu.se/jobba-hos-oss/om-universitetet-som-arbetsplats/ Arbetsuppgifter Anställningen är tillsvidare och på heltid, och under de tre första åren omfattar den både undervisning och minst 50% forskning. Därtill tillkommer kompetensutvecklingstid enligt lokalt avtal samt institutionsarbete efter överenskommelse och andra för universitetslektorer förekommande arbetsuppgifter på institutionen, som till exempel olika uppdrag, handledning av doktorander eller utvecklingsarbete. Undervisningen ligger framför allt på grund- och avancerad nivå inom lärarutbildning mot ämnesdidaktik i fysik, men kan också innefatta ämnesdidaktik mot teknik, biologi, kemi, matematik, eller utbildningsvetenskaplig kärna. Undervisningen genomförs i samarbete med andra lärare på institutionen. Forskningen är ämnesdidaktisk med inriktning mot fysik, och den bedrivs både självständigt och i samverkan med institutionens övriga forskare. Forskningsarbetet inkluderar såväl arbete med specifika forskningsprojekt som arbete med forskningsansökningar. Finansiering för forskningstiden planeras enligt överenskommelse mellan institutionen och den anställde. Behörighet Behörig att anställas som universitetslektor är, enligt 4 kap. 4 § högskoleförordningen är den som dels har visat pedagogisk skicklighet, dels har avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskaplig kompetens eller har någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som skall ingå i anställningen. Goda kunskaper i tal och skrift i engelska är ett krav. Bedömningsgrunder och deras avvägning Som bedömningsgrunder vid anställning av en lektor ska graden av sådan skicklighet som är ett krav för behörighet för anställning gälla. Prövningen av den pedagogiska skickligheten ska ägnas lika stor omsorg som prövningen av den vetenskapliga skickligheten. Som bedömningsgrund vid anställningen skall, i första hand och i lika utsträckning, gälla graden av vetenskaplig och pedagogisk skicklighet. I andra hand gäller graden av administrativ skicklighet, skicklighet att leda personal och verksamhet, förmåga att samverka med det omgivande samhället och att informera om forskning och utvecklingsarbete. Därutöver ska annan skicklighet av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som skall ingå i anställningen beaktas. För beskrivning av bedömningsgrunder - se fullständig annons på Lediga jobb vid Umeå universitet Övrigt Vi erbjuder dig ett flertal personalförmåner som främjar en bra balans mellan arbetsliv och privatliv samt goda utvecklingsmöjligheter, läs mer om förmåner här. Ansökan Vid ansökan i Varbi ber vi dig svara på frågor. Dessa frågor ersätter ett personligt brev från dig. Ansökan ska företrädesvis skrivas på engelska. Ansökan ska bestå av följande handlingar: Bilagor CV/Umu Application template. Fyll i ansökningsformuläret (word). Lägg in det som ditt CV i e-rekryteringssystemet Varbi. Ansökningsformuläret ska innehålla: basinformation (kontaktuppgifter, meritförteckning) redogörelse för vetenskaplig verksamhet (inklusive kortfattad forskningsplan och publikationslista) redogörelse för pedagogisk verksamhet redogörelse för utveckling och ledning av verksamhet och personal redogörelse för samverkan med det omgivande samhället samt populärvetenskaplig verksamhet referenser inklusive kontaktuppgifter Kopior av relevanta examensbevis Kopior av högst fem forskningspublikationer av relevans för anställningen, numrerade i enlighet med publikationslistan Bilagor till pedagogisk portfölj (se p. 3.5 i "Umu Application template") Anvisningar till utformning av redogörelsen av vetenskaplig eller konstnärlig och pedagogisk verksamhet (pdf). Ansökan ska göras via e-rekryteringssystemet Varbi och vara inkommen senast 2025-08-15. Umeå universitet vill erbjuda en jämställd och jämlik miljö där öppna samtal mellan människor med olika bakgrund och perspektiv lägger grunden för lärande, skaparkraft och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och erfarenheter att söka den aktuella anställningen. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Nya Skolan startade 2001 med en tydlig och uttalad vision. Vi ville ta ett nytt grepp, vara en ny sorts skola. Vi är vad vi heter och är stolta över vår verksamhet. Varje dag arbetar vi med vår vision tillsammans med våra elever i sann Nya Skolan-anda, vilken beskrivs nedan genom följande begrepp: - Trygghet & tillhörighet - Självkänsla & självförtroende - Engagemang & bekräftelse - Samverkan & samarbete - Struktur & ordning - Ramar & regler Nya Skolans grundskolor F-9 Nya Skolan Pettersberg är en F-9 skola med tillhörande fritidshem belägen i Eriksro i Trollhättan. Arbetet som lärare på Nya Skolan Trollhättan genomförs med en nära samverkan med elevhälsoteam samt övriga kollegor inom arbetslaget. Arbetet leds av vår rektor med flera års erfarenhet av pedagogiskt ledarskap på Nya Skolan. Tillsammans skapar vi en atmosfär där kunskap är kul och lärande ett spännande äventyr! Vi söker nu dig som är legitimerad trä- och metallslöjdlärare för en tillsvidareanställning hos oss på Nya Skolan Pettersberg. Varmt välkommen med din ansökan! Beskrivning Vi söker nu dig som är legitimerad lärare inom trä- och metallslöjd. I tjänsten kommer du att undervisa våra elever i åk 3-9. Tjänsten är på 80% och tillsätts i augusti 2025 eller enligt överenskommelse. Det är meriterande om du har några års erfarenhet från läraryrket. Vi ser att du är en öppen person som är lugn och trygg i dig själv och där samarbete ses som en självklarhet. Du är kreativ, initiativtagande och självgående samt positivt inställd till utveckling av verksamheten och den pedagogiska miljön. I vår undervisning använder vi oss av IKT-verktyg såsom Smartboards och Ipads och kommunicerar med vårdnadshavare via lärplattformen InfoMentor. Du ska ha insikt i skolans styrdokument och de lagar som styr skolans verksamhet samt erfarenhet av pedagogisk dokumentation. Holistisk syn Pedagogiskt arbetar vi med helheter. Vi lär eleverna att se sammanhang samt att utveckla ett medvetet och reflekterat tänkande. Vi arbetar ämnesövergripande och hittar gärna nya, kreativa vägar, för att stimulera elevernas sökande efter kunskap. Det handlar om att i alla lägen ta till vara på elevernas naturliga drivkraft - nyfikenheten. Elev och lärare sätter gemensamt upp mål för vad eleven ska göra varje vecka. Utgångspunkten är att eleven är delaktig i sitt eget lärande. Nya Skolans vision Nya Skolan Trollhättan AB startades 2001 med en tydlig och uttalad vision som grundas i att det ska kännas bra i magen för elever och medarbetare. Vi vet, genom erfarenhet, att elever lär bättre i en skola där det sociala klimatet präglas av respekt, trygghet och gemenskap. Ett klimat som bärs upp av engagerade och kreativa pedagoger. Vi vet att självkänsla och självförtroende är nyckeln till utveckling och att bekräftelse och utmaningar är de bästa verktygen. Vi vet också att elever behöver ramar och regler att förhålla sig till och att goda studieresultat kräver struktur och ordning. När det känns bra i magen, då är skola kul och lärandet ett spännande äventyr… Nya Skolan Sverige AB består idag av fyra förskolor samt tre grundskolor belägna i Trollhättan och Lilla Edets kommun. Läs gärna mer om våra verksamheter på https://nyaskolan.se/ Om anställningen Tjänsten är en tillsvidareanställning med provanställning. Rekrytering sker löpande. Tjänsten omfattas av registerkontroll, sökande måste uppvisa utdrag från polisens belastningsregister innan anställning sker.
Torsvik skola är en av Sveriges mest framgångsrika grundskolor. Skolan grundades år 1907 och är Lidingös centralt belägna grundskola för årskurserna F-9, med bara 15 minuters resväg från T-centralen. Närhet till både kommunikationer, centrum och naturen gör Torsviks skola till en extra attraktiv arbetsplats. Skolan tar emot drygt 800 elever i årskurs f-9. Hos oss kommer du att erbjudas ett stimulerande arbete tillsammans med engagerade elever, föräldrar och pedagoger. Här har du möjlighet att göra skillnad. Lidingö stad har 11 kommunala grundskolor, vi fokuserar på kunskap och lustfyllt lärande vilket syns i våra goda studieresultat. Vi erbjuder en skola som är en del i det digitala samhället och vi lägger stor vikt vid att förbereda eleverna inför framtiden. Skolledarna och lärarna på Lidingö utbyter erfarenhet, lär av varandra och utvecklas tillsammans. ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig som vill arbeta som trä- och metallslöjdslärare i årskurs 3-9. Du finner glädje i att möta elever utifrån alla deras olikheter, personligheter samt förmågor och vill utmana dem att utvecklas. Du ansvarar för att planera, genomföra och utvärdera undervisning i enlighet med Lgr22 och övriga styrdokument. Du ansvarar även för att samverka med kollegor, elever och vårdnadshavare för att skapa en trygg och utvecklande miljö för eleverna. Du inspirerar eleverna i sitt skapande och främjar deras kreativa engagemang. Du är en tydlig och trygg ledare som har lätt för att skapa engagemang och delaktighet i din undervisning och du är van vid att arbeta med digitala verktyg. Du samarbetar med slöjdläraren i textilslöjd och du blir en del av ett arbetslag av engagerade och kompetenta kollegor, som ser att samarbete kring elevernas hela dag är en förutsättning för att skapa helhet och trygghet för både elever och vuxna. I tjänsten ingår mentorskap. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har lärarlegitimation i trä- och metallslöjd och vi ser gärna att du har behörighet och erfarenhet av att undervisa i fler ämnen. Du har erfarenhet av pedagogiskt arbete och har god förmåga att leda och motivera elever samt skapa en trygghet i klassrummet. Ditt ledarskap kännetecknas av tydlighet och struktur. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet, samt tidigare erfarenhet av att ha liknande tjänst. I Lidingö stad arbetar vi utifrån värdeorden engagerad, professionell och initiativrik. Vi förväntar oss att du bidrar med en stor skopa engagemang, ett professionellt förhållningssätt och att du tar initiativ för att ständigt utveckla dig och verksamheten. ÖVRIGT Staden tillämpar individuell lönesättning. Tillträde enligt överenskommelse. Välkommen till Lidingö stad! Här kan du njuta av närheten till natur & skärgård med endast 15 minuters avstånd till T-centralen. Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare som erbjuder utvecklingsmöjligheter. Vi vill ständigt förbättras och strävar efter att vara en lärande organisation i framkant. Om du delar vår passion för utvecklande ledarskap, ett aktivt medarbetarskap och en inkluderande arbetsplats är det till oss du ska söka för att bli en del av oss i Lidingö stad! Tillsammans kan vi skapa en meningsfull och berikande arbetsmiljö där vi kan växa och göra skillnad tillsammans. Enligt skollagen krävs det att du uppvisar utdrag ur polisens belastningsregister före anställning inom förskola, skola och övrigt arbete med barn. Detta begär du utdrag om på polisens hemsida. | Polismyndigheten (polisen.se) Lidingö stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering så att varje person bedöms utifrån sin kompetens och att vi motverkar diskriminering. Inför rekryteringsarbetet har Lidingö stad tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vill du forska för framtidens hållbara brukande och bevarande av skog? Sök till WIFORCE forskarskola! Biodiversitet och skogens roll i klimatarbetet är idag centrala samhällsfrågor som kräver mer kunskap. För att både kunna hållbart bruka och trygga skogens biologiska mångfald behövs därför ett sammanhängande grundvetenskapligt forskningsprogram som tar sig an stora och komplexa frågeställningar samt utvecklar nya analysverktyg. Därför har WIFORCE forskarskola, inom Wallenberg Initiatives in Forest Research (https://www.slu.se/wiforce), etablerats. Samplanering av virkesproduktion och naturvård Forskarutbildningsämne Skogshushållning Innehållsbeskrivning Vi söker dig som vill vara med och utveckla nya beslutsstöd för samplanering av virkesproduktion och naturvård, två viktiga mål inom skogsbruket. Arbetet innebär att ta fram kunskap och verktyg för habitatmodellering genom 1) kartläggning av befintliga livsmiljöer, 2) analys av effekter vid olika avvägningar mellan virkesproduktion och biologisk mångfald under inverkan av klimatförändringar, samt 3) utveckling av optimeringsmodeller baserade på heuristiska och AI-baserade metoder. Resultaten kommer att hjälpa skogsförvaltare och andra beslutsfattare att balansera ekonomisk och ekologisk hållbarhet och att säkerställa att det naturskydd som genomförs är effektivt och uppfyller gällande policyer för hållbart skogsbruk. Du blir antagen till en forskarutbildning vid institutionen för skoglig resurshushållning på SLU och anställs vid Skogforsk. Du kommer att handledas av ett team som leds av Karin Öhman (professor i skoglig planering vid institutionen för Skoglig Resurshushållning, SLU) med biträdande handledare från såväl Skogforsk som SLU. Institutionen for skoglig resurshushållning bedriver utbildning och forskning inom områdena skoglig fjärranalys, skoglig inventering och sampling, skoglig planering, skoglig matematisk statistik och landskapsstudier. Institutionen har också ansvaret för genomförandet av de fortlöpande miljöanalysprogrammen Riksskogstaxeringen, Nationella inventeringar av landskapet i Sverige vilket innefattar inventering på havsstränder, i fjällen, i gräsmarker och lövskogar samt av fjärilar och humlor. I verksamheten kombineras forskning och miljöanalys i ämnesöverskridande projekt vilket ger unika möjligheter att utveckla helhetskoncept för ett hållbart nyttjande av naturresurserna. Totalt är vi ca 110 anställda och under sommarhalvåret ytterligare ca 90 säsongsanställda i våra fältinventeringar. https://www.slu.se/srh Skogforsk är det svenska skogsbrukets forskningsinstitut och jobbar med tillämpad forskning och innovation i tät samverkan med skogsbruket och andra intressenter. Skogforsks vision är "Skogsbruk i världsklass för hållbar utveckling" och uppdraget är att utveckla och kommunicera kunskap, tjänster och produkter som bidrar till en hållbar utveckling i skogsbruket till nytta för samhället. Skogforsk finns i Uppsala, Sävar i Västerbotten samt Ekebo i Skåne och är omkring 150 anställda, varav 80 är forskare. https://www.skogforsk.se/ Kvalifikationer Du ska ha skoglig eller biologisk högskoleutbildning med stort intresse för kvantitativa metoder alternativt vara civilingenjör eller matematiker med stort intresse för skogliga frågor. Du bör ha intresse för hur man kan använda optimeringsmetoder för att lösa komplexa planeringsproblem. Stor vikt läggs vid analytisk och problemlösande förmåga, förmåga till självständigt arbete respektive samarbetsförmåga samt personliga egenskaper såsom driv och social kompetens. God förmåga att uttrycka sig skriftligt och muntligt på engelska är ett krav. På Skogforsk kommer det huvudsakliga arbetsspråket vara svenska. Placering Du kommer ha din huvudsakliga placering på SLU i Umeå men spendera motsvarande ett av fem år på Skogforsk, företrädesvis i Uppsala. Försörjningsform Forskarutbildningsplats vid SLU med 80% studieaktivitet och 20% arbete hos Skogforsk under 5 år samt tillsvidareanställning vid Skogforsk. Tillträde Enligt överenskommelse. Ansökan Välkommen med din ansökan via ansökningsknappen senast den 2025-08-12. För att vara behörig till utbildning på forskarnivå krävs avlagd examen på avancerad nivå eller minst fyra års heltidsstudier varav minst ett år på avancerad nivå. Urval bland de behöriga sökande baseras på: skriftlig ansökan inklusive meritförteckning; examensarbete, kopior av examensbevis och registerutdrag från tidigare studier på grund- och avancerad nivå vid universitet eller högskola, två personliga referenser, kunskaper i engelska. Mer information om krav på engelskakunskaper finns på följande sida:https://www.slu.se/utbildning/program-kurser/forskarutbildning/att-bli-doktorand/ Observera att den/de sökande som blir kallade till intervju ska lämna in vidimerade kopior av examensbevis, eller motsvarande, och registerutdrag från tidigare studier på grund- och avancerad nivå vid universitet eller högskola, samt att de sökande som har utländskt medborgarskap också ska lämna in en vidimerad kopia av den sida i passet som innehåller foto och personinformation. Läs mer om SLU:s forskarutbildning på www.slu.se/utbildning/program-kurser/forskarutbildning/ Fackliga kontaktpersoner: Skogforsk: https://www.skogforsk.se/kontakt/personal/lars-eliasson/ SLU: https://internt.slu.se/min-anstallning/facket/kontaktpersoner/ Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) har en nyckelroll i utvecklingen för hållbart liv, grundad i vetenskap och utbildning. Genom vårt fokus på samspelen mellan människa, djur och ekosystem och ett ansvarsfullt brukande av naturresurserna bidrar vi till en hållbar samhällsutveckling och goda livsvillkor på vår planet. Huvudorter är Alnarp, Umeå och Uppsala, men verksamhet bedrivs också på forskningsstationer, försöksparker och utbildningsorter i hela landet. SLU har drygt 3000 medarbetare, 5000 studenter och forskarstuderande och en omsättning på över tre miljarder kronor. Universitetet satsar på attraktiva miljöer på sina campusområden. Vi arbetar för en jämställd och inkluderande arbetsmiljö där öppna samtal mellan människor med olika erfarenheter lägger grunden för vetenskaplighet, kreativitet och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och perspektiv att söka den aktuella anställningen.
WIFORCE research school Do you want to contribute to the future sustainable use of forests? Apply to join WIFORCE Research School! Biodiversity and the role of forests in climate change are now key social issues that require more knowledge. In order to both sustainably use and safeguard forest biodiversity, a coherent basic science research program is needed that addresses large and complex issues and develops new analytical tools. That’s why the WIFORCE Research School, part of the Wallenberg Initiatives in Forest Research (www.slu.se/en/wiforce), was created. Department of Ecology We conduct internationally recognized research and education for sustainable forest and agricultural production and efficient biodiversity conservation. Our research on populations, communities and ecosystems are the basis for analyses of the effects of climate and land use change on animals, plants, and soils. Read more here: https://www.slu.se/en/departments/ecology/ and here: https://www.slu.se/en/about-slu/work-at-slu/ Kopparfors Skogar Kopparfors Skogar is one of the largest forest owners in Sweden. We produce raw material from forests. Our vision is to create longterm benefits from the forests, by contributing to biodiversity conservation, promoting positive effects on climate, and at the same time create long-term opportunities for harvests. At the moment, Kopparfors has 28 committed employees, located at one of our offices in central Sweden. We have short decision-making paths, which means everyone can make a real difference. Read more here: https://kopparfors.se/. The ecological function of green tree retention Description: The Ph D student will be accepted to a Ph D education at SLU and get a permanent employment at Kopparfors Skogar. The supervisor group is led by Thomas Ranius. Trees are retained at harvesting operations. In this project, it will be evaluated how much tree retention contributes to the landscape-level amount of microhabitats available for organisms associated with large trees or dead wood. Moreover, the life-boating function of retained trees for lichens will be evaluated. This will be done by field studies, analyses of already collected data, and a meta-analysis of published studies. By working at Kopparfors, the Ph D student is supposed to learn how forestry works and to conduct tasks independently. It will also create opportunities to connect research to applications in operational work. Qualifications: We are looking for a candidate who wants to generate new knowledge needed to develop future biodiversity conservation and forest management. Applicants should have a Master's degree in biology, ecology, environmental science, forest science or a similar subject. Advanced knowledge in conservation biology, landscape ecology and forestry sciences is a merit. Knowledge about lichens and experience from field work in forests are merits. Skills in planning, executing, and reporting scientific studies, as well as experience with statistical analyses, GIS and literature reviews (incl. meta-analyses) are meriting. The applicant should have the ability to work both independently and in a team. Proven ability to communicate well in written and spoken English is required. Ability to communicate in Swedish is a merit. If the applicant does not master the Swedish language, that knowledge is supposed increase enough to understand information given in Swedish within two years. The Ph D student needs to stay away from home during field work in central Sweden, and when working at Kopparfors Skogar. The work at Kopparfors Skogar is planned after arrangement, mainly at weekly consecutive periods. A driving license is required. Place of work: Uppsala (80%) and Ockelbo (20%). Forms for funding or employment: Employment as PhD student at SLU with 80% of Ph D student activity and 20% of work at Kopparfors Skogar during 5 years. Starting date: January 1st 2026, or according to agreement. Application: Click the “Apply” button to submit your application. The deadline is 2025-08-12. To qualify for third-cycle (Doctoral) courses and study programmes, you must have a second-cycle (Master’s) qualification. Alternatively, you must have conducted a minimum of four years of full-time study, of which a minimum of one year at second-cycle level. Applicants will be selected based on their written application and CV, degree project, copies of their degree certificate and transcript of records from previous first and second-cycle studies at a university or higher education institution, two personal references, and knowledge of English. More information about the English language requirements can be found here: https://www.slu.se/en/education/programmes-courses/doctoral-studies/application-admission-doctoral-studies/ Please note that applicants invited to interview must submit attested copies of their degree certificate, or equivalent, a transcript of records from previous first and second-cycle studies at a university or higher education institution. Applicants who are not Swedish citizens need to submit an attested copy of their passport’s information page containing their photograph and personal details. Read about the PhD education at SLU at www.slu.se/en/education/programmes-courses/doctoral-studies/ Academic union representatives: https://internt.slu.se/en/my-employment/employee-associations/kontaktpersoner-vid-rekrytering/ The Swedish University of Agricultural Sciences (SLU) has a key role in the development for sustainable life, based on science and education. Through our focus on the interaction between humans, animals and ecosystems and the responsible use of natural resources, we contribute to sustainable societal development and good living conditions on our planet. Our main campuses are located in Alnarp, Umeå and Uppsala, however, the university also operates at research stations, experimental forests and teaching sites throughout Sweden. SLU has around 3,000 employees, 5,000 students and doctoral students and a turnover of over SEK 3 billion. We are investing in attractive environments on all of our campuses. We strive to provide a work environment characterised by inclusivity and gender equality, where different experiences generate conversations between people and pave the way for science, creativity and development. Therefore, we welcome applications from people with diverse backgrounds and perspectives.
Institutionen för ekologi WIFORCE forskarskola Vill du forska för framtidens hållbara brukande och bevarande av skog? Sök till WIFORCE forskarskola! Biodiversitet och skogens roll i klimatarbetet är idag centrala samhällsfrågor som kräver mer kunskap. För att både kunna hållbart bruka och trygga skogens biologiska mångfald behövs därför ett sammanhängande grundvetenskapligt forskningsprogram som tar sig an stora och komplexa frågeställningar samt utvecklar nya analysverktyg. Därför har WIFORCE forskarskola, inom Wallenberg Initiatives in Forest Research etablerats. Läs mer här: https://www.slu.se/WIFORCE. Institutionen för ekologi Vid Institutionen för ekologi i Uppsala bedrivs internationellt framstående forskning och utbildning för uthållig skogs- och jordbruksproduktion och effektiv naturvård. Vår forskning om populationer, organismsamhällen och ekosystem utgör en bas för att studera effekter av förändringar i markanvändning och klimat på djur, växter och mark. Läs mer här: https://www.slu.se/institutioner/ekologi/ och här: https://www.slu.se/om-slu/jobba-pa-slu/ Kopparfors Skogar Kopparfors skogar är en av Sveriges större privata markägare. Vi producerar skogsråvara och har som vision att skapa långsiktig nytta med skogarna. Det handlar om att bidra till att bevara den biologiska mångfalden, främja skogens klimatnytta och samtidigt skapa förutsättningar för framtida avverkningar. Just nu arbetar 28 engagerade personer på Kopparfors, stationerade på något av våra kontor i Mellansverige. Vi är ett företag med korta beslutsvägar, vilket innebär att alla kan påverka och göra skillnad på riktigt. Läs mer här: https://kopparfors.se/. Den ekologiska funktionen av lämnade hänsynsträd Innehållsbeskrivning: Vi söker en doktorand som blir antagen till en forskarutbildning vid SLU i Uppsala. Doktoranden får en tillsvidareanställning vid Kopparfors Skogar. Handledargruppen leds av Thomas Ranius. Per Mellström (Kopparfors Skogar) kommer att vara chef på Kopparfors Skogar. Som en del av den generella hänsynen i skogsbruket lämnas träd kvar vid avverkning. I detta projekt analyseras hur mycket generell hänsyn bidrar till den totala tillgången på mikrohabitat i skogslandskap för arter knutna till död ved och gamla träd. Dessutom utvärderas de kvarlämnande trädens livbåtsfunktion för lavar. Detta görs genom fältstudier, analyser av redan insamlade data, samt metaanalys av publicerade studier. Genom arbetet på Kopparfors förväntas doktoranden lära sig hur skogsbruket fungerar och utföra arbetsuppgifter självständigt. Det skapar också förutsättningar för att koppla forskningen till tillämpning i en verksamhet. Kvalifikationer: Vi söker en kandidat som vill ta fram ny kunskap som behövs för att utveckla framtidens naturvård och skogsskötsel. Sökande ska ha en mastersexamen i biologi, ekologi, miljövetenskap, skogsvetenskap eller liknande. Avancerad kunskap i naturvårdsbiologi, landskapsekologi och skogsbruksvetenskap är meriterande. Kunskap om lavar är meriterande, liksom erfarenhet av fältarbete i skog. Färdigheter i att planera, genomföra och rapportera vetenskapliga studier, liksom i statistiska analyser, GIS och litteratursammanställningar (inkl. metaanalys) är meriterande. Den sökande ska kunna arbeta både självständigt och i grupp. Bevisad förmåga att kommunicera på engelska i tal och skrift är ett krav. Förmåga att kommunicera på svenska är en merit. Om man inte behärskar svenska vid tillsättningen, förväntas man inom två år ha sådana kunskaper i svenska att man kan ta del av information på svenska. Den sökande behöver vara beredd att vara hemifrån under perioder med fältarbete i Sveriges mellersta delar, samt att arbeta på Kopparfors Skogar. Arbetet på Kopparfors läggs efter överenskommelse främst i veckovisa sammanhängande perioder. Körkort är ett krav. Placering: Uppsala (80%) och Ockelbo (20%). Försörjningsform: Forskarutbildningsplats vid SLU med 80% studieaktivitet och 20% arbete hos Kopparfors Skogar under 5 år. Tillsvidareanställning vid Kopparfors Skogar. Tillträde: 1 januari 2026, eller efter överenskommelse. Ansökan Välkommen med din ansökan via ansökningsknappen senast den 2025-08-12. För att vara behörig till utbildning på forskarnivå krävs avlagd examen på avancerad nivå eller minst fyra års heltidsstudier varav minst ett år på avancerad nivå. Urval bland de behöriga sökande baseras på: skriftlig ansökan inklusive meritförteckning; examensarbete, kopior av examensbevis och registerutdrag från tidigare studier på grund- och avancerad nivå vid universitet eller högskola, två personliga referenser, kunskaper i engelska. Mer information om krav på engelskakunskaper finns på följande sida:https://www.slu.se/utbildning/program-kurser/forskarutbildning/att-bli-doktorand/ Observera att den/de sökande som blir kallade till intervju ska lämna in vidimerade kopior av examensbevis, eller motsvarande, och registerutdrag från tidigare studier på grund- och avancerad nivå vid universitet eller högskola, samt att de sökande som har utländskt medborgarskap också ska lämna in en vidimerad kopia av den sida i passet som innehåller foto och personinformation. Läs mer om SLU:s forskarutbildning på www.slu.se/utbildning/program-kurser/forskarutbildning/ Fackliga kontaktpersoner: https://internt.slu.se/min-anstallning/facket/kontaktpersoner/ Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) har en nyckelroll i utvecklingen för hållbart liv, grundad i vetenskap och utbildning. Genom vårt fokus på samspelen mellan människa, djur och ekosystem och ett ansvarsfullt brukande av naturresurserna bidrar vi till en hållbar samhällsutveckling och goda livsvillkor på vår planet. Huvudorter är Alnarp, Umeå och Uppsala, men verksamhet bedrivs också på forskningsstationer, försöksparker och utbildningsorter i hela landet. SLU har drygt 3000 medarbetare, 5000 studenter och forskarstuderande och en omsättning på över tre miljarder kronor. Universitetet satsar på attraktiva miljöer på sina campusområden. Vi arbetar för en jämställd och inkluderande arbetsmiljö där öppna samtal mellan människor med olika erfarenheter lägger grunden för vetenskaplighet, kreativitet och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och perspektiv att söka den aktuella anställningen.
Vi har kraften från över 40 000 studenter och medarbetare. Studenter som ger framtidshopp. Medarbetare som varje dag bidrar till att Linköpings universitet tar sig an samtidens utmaningar. Vår värdegrund vilar på trovärdighet, tillit och trygghet. Genom att vara modiga, tänka fritt och göra nytt skapar vi tillsammans, med stora och små handlingar, en bättre framtid. Välkommen att söka jobb hos oss! Vi söker nu en postdoktor till Avdelningen för fordonssystem vid Institutionen för Systemteknik (ISY). Tjänsten fokuserar på feldiagnos och strukturell hälsomonitorering inom kompetenscentret SEDDIT (https://seddit.se). Dina arbetsuppgifter Du kommer att arbeta med feldiagnos med fokus på mekaniska anomalier genom övervakning av dynamiskt beteende. Forskningen fokuserar på feldiagnos av mekaniska fel (till exempel i fordonsapplikationer) med hjälp av exempelvis vibrations- och akustiska signaler. Forskningsfrågor inkluderar metodutveckling för feldetektion och isolering, system för skadeestimering, sensorplacering och prediktivt underhåll. Postdoktorstjänsten är en del av SEDDIT, som är ett kompetenscentrum vid Linköpings universitet och involverar flera akademiska och industriella partners. En viktig uppgift i denna tjänst är att hantera och identifiera forskningsprojekt tillsammans med forskare och industriella partners inom kompetenscentret. Som postdoktor kommer du i huvudsak bedriva forskning. Även undervisning kan ingå i arbetsuppgifterna, dock till högst en femtedel av arbetstiden. Dina kvalifikationer För att vara behörig till anställning som postdoktor har du avlagt doktorsexamen eller har en utländsk examen som bedöms motsvara doktorsexamen. Din examen ska vara avlagd senast vid tidpunkten då anställningsbeslutet fattas. Det är meriterande om din examen är avlagd högst tre år före sista ansökningsdag för denna anställning. Om det finns särskilda skäl kan den komma i fråga som avlagt doktorsexamen tidigare, exempelvis vid olika typer av lagstadgade ledigheter. Vi söker dig som har en doktorsexamen i maskinteknik eller liknande. Vi tror också att du har erfarenhet av strukturell mekanik och dynamik, strukturell hälsomonitorering och signalbehandling med hjälp av vibroakustiska signaler, samt feldiagnos. Du är tydlig i din kommunikation med andra och du har god förmåga att formulera dig på engelska, både muntligt och skriftligt. Du ska även ha förmågan att samarbeta med andra för att nå gemensamma mål. Vidare bör du ha förmågan att arbeta långsiktigt och målmedvetet, även när utmaningar uppstår. Vi ser också att du är strukturerad i ditt arbetssätt och kan planera och genomföra dina arbetsuppgifter på ett systematiskt sätt. Tjänsten kräver även en förmåga att identifiera och lösa problem på ett effektivt sätt, samt kunna se och förstå sammanhang och hur olika delar påverkar varandra. Din arbetsplats Du kommer att arbeta på Avdelningen för fordonssystem vid ISY. Avdelningen bedriver forskning samt grund- och forskarutbildning inom autonoma system, elektrifiering, batterisystem, diagnostik och prognostik, samt modellering och styrning av fordonsfunktioner. Läs mer här: https://liu.se/organisation/liu/isy/fs. För att läsa mer om ISY, gå in på: https://liu.se/artikel/lediga-tjanster-pa-isy. Om anställningen Anställningen är en tidsbegränsad anställning på två år med möjlighet till förlängning med en sammanlagd anställningstid på högst tre år. Anställningen som postdoktor är på heltid. Start 1 september, 2025 eller enligt överenskommelse. Säkerhetskontroll kan komma att genomföras innan beslut om anställning fattas. Lön och förmåner Universitetet tillämpar individuell lönesättning, lämna löneanspråk i din ansökan. Läs mer om förmåner för anställda här. Fackliga kontaktpersoner Information om fackliga kontaktpersoner, se Hjälp för sökande. Ansökan Du söker denna anställning genom att klicka på knappen ”Ansök” nedan. Din ansökan ska vara Linköpings universitet tillhanda senast den 8 augusti, 2025. Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag beaktas ej. Vi välkomnar sökande med olika bakgrund, erfarenheter och perspektiv, det berikar och utvecklar vår verksamhet. För oss är det självklart att värna om allas lika värde, rättigheter och möjligheter. Läs om vårt arbete med Lika villkor. Välkommen med din ansökan! Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Om oss Clockwork Skolbemanning & Rekrytering är företaget med mångårig erfarenhet av skolverksamhet. Vi bistår huvudmän och skolledare över hela landet med bemanning och rekrytering av all skolpersonal – från förskola till högskola. Vi arbetar mot samtliga skolformer och kan genom goda samarbeten och relationer skapa utrymme för det som vi tycker är viktigt – att du som skolledare och pedagog får vara elevernas främsta resurs för inlärning. Vi har själva varit verksamma inom skolan i olika roller och har således en djup förståelse och insikt i uppdraget- så när ni samarbetar med oss, får ni all vår kompetens på köpet! För dig som söker nya utmaningar, har vi stora nätverk. För dig som söker personal eller annat stöd, erbjuder vi skräddarsydda lösningar. Alla våra konsulter erbjuds ”lön varje fredag”, gemensamma aktiviteter samt stöd av legitimerade lärare. Vi är självklart auktoriserade och ISO-certifierade. Vill du bli en av oss? Registrera en jobbevakning via www.pedagogjobb.nu eller besök vår hemsida för mer information om hur vi arbetar och vad vi erbjuder www.clockworkpersonal.se/skolbemanningochrekrytering Dina arbetsuppgifter Vi söker dig som vill jobba extra på förskola i och runt omkring Gävle. Du kommer att ha möjlighet att jobba på olika förskolor och se olika lärmiljöer. Ett perfekt extrajobb för dig som funderar på att utbilda dig eller är under utbildning. Dessa uppdrag kan variera i längd och omfattning. Det är bra om du har körkort och tillgång till bil. Din profil Du har tidigare erfarenhet av att jobba på förskola där du är en trygg vuxen som får alla barn att känna sig sedda. Som person tar du aktivt initiativ i sociala sammanhang och har lätt för att bygga relationer. Du har en vana att jobba med barn med olika kunskapsnivåer och bakgrund. Är du legitimerad förskollärare, förskollärarstudent eller har annan relevant utbildning är det mycket meriterande. Ansökan Är det dig vi söker? Skicka in din ansökan till oss redan idag! Vi arbetar löpande med rekryteringsprocessen och tillsättning kan ske innan annonstiden löpt ut. Sök tjänsten via: www.clockworkpeople.se/lediga-jobb I denna tillsättning samarbetar skolan med Clockwork Skolbemanning & Rekrytering som sköter hela processen. Vid frågor är du varmt välkommen att höra av dig till ansvarig rekryterare. Följ oss: www.linkedin.com/company/clockwork-skolbemanning www.facebook.com/skolbemanning Få förslag på tjänster som passar dig. www.pedagogjobb.nu
Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver egna specialskolor på olika orter i Sverige. Vi erbjuder också stöd till förskolor och skolor i hela landet för att tillsammans skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Dessutom fördelar vi statsbidrag och utvecklar läromedel. Tillsammans röjer vi hindren! Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald. Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb Alla elever har rätt till en skola som ger dem möjlighet att utvecklas utifrån egna förutsättningar. SPSM driver skolor på uppdrag av staten. Vi erbjuder eleverna en lärmiljö som ger dem möjlighet till delaktighet, lärande och utveckling. Vi erbjuder ett meningsfullt, stimulerande och viktigt pedagogiskt arbete på våra skolor. Hällsboskolan i Umeå tar emot elever med grav språkstörning. Vår undervisning har fokus på språk och kommunikation. Vi har undervisning för elever från förskoleklass till och med årskurs 10. Målet är att eleverna ska få förutsättningar att nå kunskapsmålen, vara delaktiga och aktiva i olika sociala sammanhang och utvecklas som individer. Vi erbjuder boenden för de elever som inte kan pendla varje dag till skolan. Hällsboskolan är en tioårig, statlig specialskola inom specialpedagogiska skolmyndigheten. Skolan tar emot elever med grav språkstörning från hela landet, boende erbjuds för de elever som inte bor på orten. Skolan har en tydlig fokus på språkstöttande och språkutvecklande undervisning och anpassar skoldagen utifrån elevernas individuella behov. Undervisningen utgår från specialskolans förordning enligt grund- eller anpassade grundskolans kursplaner. Skolans mål är att eleverna ska få förutsättningar att nå utbildningsmålen, vara delaktiga och aktiva i olika sociala sammanhang och utvecklas som individer. Vi har skickliga och engagerade medarbetare med hög kompetens. Det språkutvecklande arbetssättet är något som genomsyrar det pedagogiska arbetet hos oss och det finns ett elevnära elevhälsoteam. Söker du en spännande arbetsplats där det finns utrymme att vara med och påverka? Söker du en ny utmaning och vill arbeta för målet en likvärdig utbildning för alla? Vill du vara en del av Hällsboskolans verksamhet och skapa förutsättningar för att våra elever med grav språkstörning ska nå sina mål? Då är du den lärare vi gärna vill träffa. ARBETSUPPGIFTER Befattningen innebär arbete som vikarie i skolverksamheten. Som vikarie ska du vara beredd på att gå in i undervisning i alla årskurser och i fritidsverksamhet. Du dokumenterar den undervisning som du har ansvarat för under dagen och återkopplar till ordinarie lärare/ assistent. Du ansvarar för att planera undervisningen vid längre frånvaro. Du ansvarar för att en trygg lärandemiljö skapas. Du anpassar och utformar undervisningen i överensstämmelse med de underlag som ordinarie personal delgivit. Du samverkar med kollegor när det finns behov av stöd. Du har ett nära samarbete med kolleger och deltar aktivt i skolans kontakter med samhället i övrigt. Du bidrar till skolans utveckling. Du kommer också ha stöd av specialpedagog, IT-pedagog, kurator, psykolog, skolsköterska och logoped. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har lärarlegitimation som ger behörighet att undervisa i flera ämnen. Du ska ha erfarenhet av arbete i skola. Dessutom ska du kunna: - Omsätta läroplanens övergripande mål och kursplanernas kunskapsmål till en varierad och inspirerande undervisning för eleverna. - Analysera, dokumentera, bedöma och utvärdera elevers kunskapsutveckling och på så sätt ge eleven bästa möjliga förutsättningar i sitt lärande för att nå sina mål. - Välja alternativa, anpassade och kompletterande pedagogiska strategier utifrån elevernas individuella behov och förutsättningar. - Själv och tillsammans med andra skapa en trygg och tillitsfull lärandemiljö som grundar sig på ömsesidig respekt och goda relationer. Du uttrycker dig väl i tal och skrift. Du har erfarenhet av att använda IT och media i undervisningen för elevens utveckling och lärande i grupp och individuellt. Meriterande är: - Erfarenhet av arbete med elever med språkstörning och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. - Erfarenhet av arbete med elever med läs-och skrivsvårigheter och dyslexi. - Erfarenhet av arbete med elever i behov av särskilt stöd. - Erfarenhet av arbete med AKK. Personliga egenskaper: Du är flexibel i ditt arbetssätt, lösningsorienterad och har vana av samarbete i arbetslag kring elevgrupper. Själv och tillsammans med andra medverkar du till att skapa en trygg och tillitsfull miljö som grundar sig på ömsesidig respekt och goda relationer. Du har personlig mognad, integritet och är initiativtagande. Du har en god kommunikativ förmåga och samarbetsförmåga. ÖVRIGT Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning. I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Höör ligger mitt i Skåne, har goda tågförbindelser, vacker natur, 17 000 invånare och en stadig befolkningsökning. Med omkring 1 400 anställda är Höörs kommun den största arbetsgivaren. Många av våra medarbetare pendlar hit. Som medarbetare i Höörs kommun får du möjlighet att arbeta i en organisation som ständigt utvecklas. Vi sätter stort värde på bemötande och hjälps åt att skapa god arbetstrivsel genom en öppen och konstruktiv dialog, respekt och tolerans gentemot kollegor och medborgare. Hög serviceanda, professionalitet och engagemang utmärker vår organisation. Anpassad grundskola åk 1-9 samt fritidshem är belägen på Sätoftaskolan. Skolan ligger naturskönt med direkt närhet till naturen. Vår fantastiska utemiljö innefattar stora rörelseytor och motorikbanor som inbjuder till fysisk aktivitet, lek och lärande. Personalen arbetar i arbetslag som leds av arbetslagsledare. Vi söker nu 1-2 nya medarbetare för tillsvidare- och visstidsanställning. ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig som stärker eleverna i såväl kunskapsutveckling som i den personliga och sociala utvecklingen. Du är trygg i dig själv och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter genom att snabbt hitta lösningar på uppkomna problem. Du arbetar elevnära så även när det gäller hygiensituationer. Du kommunicerar med elever utifrån deras individuella förutsättningar genom tex TAKK/AKK Du är bra på att samarbeta och i ditt arbete är du ansvarstagande. Självklart har du ett professionellt förhållningssätt och arbetar för goda relationer med elever, kollegor och vårdnadshavare. Du följer eleverna under hela deras dag så även på fritidshemmet. Som person är du trygg och stabil, samtidigt som du har ett drivande och motiverande förhållningssätt gentemot dina elever. Du har en positiv elevsyn som utgår från att alla elever kan och vill utifrån sin förmåga. Du drivs av att ta dig an nya utmaningar och kan enkelt anpassa dig efter nya förutsättningar. Tillsammans med dina kollegor planera, genomföra, utvecklar och analyserar du verksamhet och undervisning utifrån styrdokument och elevernas behov. Under skoldagen samverkar du med skolan utifrån din kompetens och verksamhetens behov. Ditt huvudsakliga uppdrag är att arbeta inom och bygga upp verksamheten på vårt fritidshem. KVALIFIKATIONER - har som minimum en gymnasieutbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant. - har erfarenhet av att möta elever med omfattande stödbehov. - känner dig bekväm med att använda TAKK, bildstöd och AKK. - kan delta i vattnet vid lärarledd simundervisning ÖVRIGT Tjänsten/tjänsterna kommer att tillsättas under förutsättning att erforderliga politiska beslut fattas samt att den inte behöver tas i anspråk för internt bruk. Vi tillämpar löpande urval vilket innebär att vi kan kalla till intervju innan ansökningstiden har gått ut. Som anställd i Höörs kommun har du friskvårdspeng som anställningsförmån, vidare tillämpar vi rökfri arbetstid. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Välj ett jobb för att visa detaljer