Stödassistent, Herrgårdsvägen 7
Umeå kommun
Vårdare, boendestödjare

Gruppboendet på Herrgårdsvägen är ett särskilt boende med sex brukare som har olika typer av funktionsnedsättningar och varierande grad av självständighet. Varje brukare bor i en egen fullvärdig lägenhet med tillgång till gemensamt kök och vardagsrum. Verksamheten har ett starkt fokus på att främja individens självständighet vilket är något som genomsyrar samtliga arbetsuppgifter. Vi söker nu en trygg stödassistent! Dina arbetsuppgifter Du ger stöd i vardagen till personer med psykiska och/eller intellektuella funktionsnedsättningar. Ditt arbetssätt kännetecknas av flexibilitet, kontinuitet och trygghet. Du erbjuder individuellt anpassat stöd – både socialt och praktiskt – utifrån varje individs behov. Genom ett metodiskt, långsiktigt och målinriktat arbetssätt bidrar du till att stärka brukarens förmågor, delaktighet och inflytande. Tillsammans med brukarna skapar du en trygg hemmiljö och en meningsfull vardag. Arbetsuppgifterna innefattar även olika typer av administration såsom planering av stöd, dokumentation, journalföring samt upprättande av genomförandeplaner. Uppföljning och utvärdering av arbetet kommer vara en naturlig del i verksamheten. Vi ställer höga krav på förmågan att upprätta och hålla överenskommen struktur i verksamheterna.   Arbetsuppgifterna kan även innefatta personlig omvårdnad samt hantering av läkemedel. Samverkan sker mellan olika verksamheter inom funktionshinderomsorgens särskilda boenden.  Arbetstiderna är förlagda dag/kväll/helg och journatt (sovande natt). Om dig  Du har en god förmåga att samarbeta och har ett professionellt bemötande mot brukare, anhöriga och andra aktörer. Du är engagerad och har en vilja att dela våra värderingar och jobba mot uppsatta mål samt att arbeta med ständiga förbättringar. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Eftersom vår verksamhet präglas av många olika aktiviteter, är det viktigt att du har god initiativförmåga och kan fatta självständiga beslut. Vi vill att du har förutsättningar att aktivt delta i fysiskt ansträngande moment, såsom tränings- och badaktiviteter, i enlighet med verksamhetens behov.  För att du ska kunna kommunicera med brukare, anhöriga och kollegor, skriva och ta del av vårddokumentation samt erhålla medicindelegering krävs det att du har goda kunskaper i det svenska språket i både tal och skrift. Krav: Examen från Vård- och omsorgsprogrammet, barn- och fritidsprogrammet, socionomprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig B-körkort Simkunnig Meriterande: Erfarenhet av arbete inom funktionshinderomsorgen Övrigt: För att säkerställa att de personer som kallas till intervju är de som bäst matchar det vi söker, använder vi urvalsfrågor. Urvalsfrågorna utgår från kraven och meriteringarna som ställs för tjänsten och du besvarar frågorna i samband med din ansökan. Det är därför viktigt att du svarar på urvalsfrågorna. OBS! Har du skyddade personuppgifter? Vänligen kontakta Rekryteringssupport på 090-16 10 99 eller på [email protected], så hjälper de dig med en säker ansökningsprocess. Urval och intervjuer sker löpande, varmt välkommen med din ansökan! Om Umeå kommun Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med över 13 000 medarbetare. Kommunen har cirka 440 chefer och verksamheten är indelad i åtta förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss? Här kan du ta del av hur det är att leva och bo i Umeå: https://www.umea.se/flytta Umeå kommun ingår i tre förvaltningsområden för finska, meänkieli och samiska www.umea.se/minoriteter.  Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Ta del av våra förmåner https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.html Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte oss om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.

29 juni 2025
Sista ansökan:
3 augusti 2025
Biståndshandläggare till AST-teamet i Huddinge
Huddinge kommun
Biståndsbedömare m.fl.

I Huddinge kommun arbetar vi för att skapa ett hållbart samhälle, där natur, teknik och god service samspelar. Huddinge är en stor Stockholmskommun med cirka 6 400 medarbetare och fler än 110 000 invånare. Hos oss känner du dig trygg, delaktig och stolt när vi med kraft gör skillnad, varje dag! Socialförvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorg, äldreomsorg och omsorg för personer med funktionsnedsättningar. Vi arbetar förebyggande med stöd, insatser och myndighetsutövning till barn, ungdomar, familjer, vuxna, äldre och personer med funktionsnedsättning. Vårt uppdrag är att öka individers förutsättningar att leva under så bra levnadsvillkor som möjligt samt att stärka individer till att leva ett självständigt liv. Vi är en socialtjänst som ligger i framkant i preventionsarbetet och i omställningsarbetet till en än mer lätt tillgänglig och kunskapsbaserad socialtjänst. Till Socialförvaltningen i Huddinge kommun söker vi nu en biståndshandläggare till AST och Förebyggande.Tjänsten är heltid, Tillsvidare med tillträde efter överenskommelse.VerksamhetsbeskrivningSektionen Bistånd och Förebyggande består av totalt tre enheter: AST och förebyggande, LSS-barn och Unga och LSS-Vuxen. Enheten AST- och förebyggande består av fyra biståndshandläggare, en anhörigsamordnare, en anhörigkonsulent, två uppsökare och en koordinator. En av våra medarbetare går vidare till nya utmaningar och vi söker nu en driven och engagerad biståndshandläggare som vill bli en del av vårat team! Enheten AST och förebyggande ansvarar för det förebyggande arbetet samt att, utifrån gällande lagstiftning, utreda och besluta om insatser inom funktionshinderområdet. Kontoret ligger centralt i Huddinge centrum, nära restauranger, pendeltåg och busstation.Målet är en rättssäker myndighetsutövning med god service och hög kvalitet. Vår arbetsplats kännetecknas av gott samarbete och ett öppet klimat där vi ser varandra som viktiga resurser för att kunna utvecklas och nå våra mål. Enheten präglas av engagemang, driv och god sammanhållning. Vi värdesätter varandras kunskap och strävar gemensamt efter att ständigt utveckla vårt arbete för att säkerställa en rättssäker myndighetsutövning med god service där individens behov är i centrumOm arbetetAST-gruppen ansvarar för att utreda och besluta om insatser enligt två lagrum, LSS och socialtjänstlagen (SoL). Målgruppen är personer mellan 18-64 år med autismdiagnos utan samtidig intellektuell funktionsnedsättning. Som biståndshandläggare i AST-gruppen utreder du bland annat insatserna boendestöd, biträde av kontaktperson, daglig verksamhet och bostad med särskild service. Som medarbetare hos oss förväntas du delta i enhetens utvecklingsarbete som kan innebära att förbättra eller föreslå nya arbetssätt, införa nya rutiner och bidra till kompetensutveckling. Arbetet är självständigt och ställer krav på förmåga att fatta egna beslut. Du har egen delegation på flertal insatser. I rollen ingår att fatta beslut, göra regelbundna uppföljningar och säkerställa att rätt beslut fattas i rätt tid. För stöd i det dagliga arbetet finns kollegor, chefer och en verksamhetsjurist. Varje vecka hålls ärendedragningsmöten där du får möjlighet att diskutera olika frågeställningar och ärenden tillsammans med dina närmsta kollegor. Vi erbjuder även extern handledning. Din profilVi söker dig som är utbildad socionom eller har annan relevant högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. För att bli framgångsrik i arbetet som biståndshandläggare krävs att du är stabil och trygg i dig själv, bidrar till ett gott samarbetsklimat samt är empatisk och tydlig i mötet med brukare. Viktigt är också att du har ett gott omdöme och att du driver ditt arbete på ett strukturerat och självständigt sätt.Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet. Intervjuer kan komma att påbörjas under annonseringstiden.Kvalifikationer- Socionomutbildning eller annan relevant akademisk utbildning- God datorvana samt förmåga att uttrycka dig på svenska, både i tal och skrift- Strukturerad och tydlig, med förmåga att organisera och prioritera arbetet- Goda kunskaper om gällande lagstiftning och kännedom om funktionshinderområdetMeriterande- Erfarenhet av myndighetsutövning- Erfarenhet av socialt arbete inom funktionshinderområdet- Erfarenhet av bildkommunikation, dokumentation i Lifecare/ Procapita och utredningsmetodiken IBICB-körkort är en fördel.Förmåner För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag.  https://www.huddinge.se/formaner (https://www.huddinge.se/formaner) Upplysningar Vid frågor om tjänsten, vänligen kontakta: Stephani Chamoun, Enhetschef AST och Förebyggande, 08-535 316 98 Välkommen in med din ansökan!

29 juni 2025
Sista ansökan:
14 juli 2025
Vikarierande gruppledare myndigheten för personer med funktionsnedsättning
Södertälje kommun
Socialsekreterare

Myndigheten för personer med funktionsnedsättning tillhör Omsorgskontoret i Södertälje kommun. Omsorgskontoret består av en myndighetsdel såväl som utförarorganisation inom verksamhetsområdena äldre och funktionsnedsättning. Nu söker vi en vikarierande gruppledare till myndigheten för personer med funktionsnedsättning. Myndigheten för personer med funktionsnedsättning består av en resultatenhetschef, fyra gruppledare, 25 LSS-handläggare samt två kontaktsekreterare. Vi erbjuder en spännande arbetsplats med stora utvecklingsmöjligheter. Här har du möjlighet att leda och utveckla LSS-handläggare och ha en nyckelroll för en välfungerande organisation hos oss. Som gruppledare på myndigheten förväntas du delta och vara aktiv i olika kompetenshöjandeforum och vara en viktig del i myndighetens utveckling. Vi använder oss av verksamhetssystemet Pulsen combine och har individens behov i centrum [IBIC] som arbetsmetod. Dina arbetsuppgifter Vill du arbeta som gruppledare? Vi söker dig som vill leda, inspirera och utveckla ett engagerat team inom myndighetsutövning. Hos oss får du en nyckelroll i arbetet med rättssäkerhet, kvalitet och effektivitet i beslut som påverkar människors vardag. Som gruppledare ansvarar du för att leda det dagliga arbetet, stötta medarbetare i komplexa ärenden och säkerställa att verksamheten följer aktuella lagar och riktlinjer. Du blir en viktig länk mellan medarbetarna och resultatenhetschefen och bidrar aktivt till både operativt och strategiskt utvecklingsarbete. Dina arbetsuppgifter inkluderar bland annat: - Operativt ledarskap av gruppens dagliga arbete samt strategiskt utvecklingsarbete -  Att ge handledning och stöd i individärenden - Uppföljning av mål och resultat - Implementering av nya arbetssätt och rutiner - Samarbete med interna och externa aktörer   Vem är du? Du är strukturerad och organiserad och har förmågan att planera, prioritera och leda handläggningsprocessen effektivt. Du är beslutsför och ansvarstagande och är mån om att fatta välgrundade beslut. Du har en god juridisk förmåga och kan tillämpa lagar och förordningar i praktiken. Du ser ett värde i samverkan och är duktig på att skapa relationer både internt och externt. Som ledare är du trygg och tydlig med förmåga att motivera, utveckla och coacha medarbetare. Du är pedagogisk och tydlig i din kommunikation Krav: - Socionomexamen, juristexamen eller motsvarande högskoleutbildning som argbetgivaren bedömer som likvärdig - Gedigen erfarenhet av myndighetsutövning, särskilt inom LSS - Erfarenhet av arbete med personer med funktionsnedsättning och kunskap kring myndighetsutövningen för målgruppen - Erfarenhet av ledarskap, gärna i en offentlig kontext. Meriterande: - Ledarskapsutbildning - Du har varit med i olika förändringsarbeten och organisationsförändringar - Erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet Pulsen combine Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi erbjuder dig Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt. Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer. Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida: https://www.sodertalje.se/formaner Vi erbjuder dig: - Ett utvecklande och intressant uppdrag   - Goda möjligheter till kompetensutveckling    - Årsarbetstid som är en modell för flexibel arbetstid  - Friskvårdsbidrag - Handledning - Möjlighet att byta semesterdagstillägg mot lediga dagar Välkommen till oss! Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

29 juni 2025
Sista ansökan:
25 juli 2025
Handläggare Vuxen till Socialtjänsten i Sotenäs
Sotenäs kommun
Socialsekreterare

I Sotenäs kommun strävar vi efter en mångfald bland anställda och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet.  Här genomsyras vårt arbete av våra gemensamma ledord: Öppenhet, Delaktighet och Helhetssyn. Kommunen erbjuder alla tillsvidareanställda möjlighet till heltid.  Verksamhet Omsorgsförvaltningen omfattar förvaltningens samtliga enheter Handläggare Vuxen till Socialtjänsten Vill du vara med och forma framtidens socialtjänst? Vi söker en engagerad, handläggare till socialtjänsten i Sotenäs. Du får en central roll i en verksamhet i förändring i linje med den nya socialtjänstlagen, där vi går från separata roller för handläggare och behandlare till ett mer integrerat arbetssätt. Om rollen Som handläggare arbetar du med både myndighetsutövning och behandlingsinsatser. Du utreder, planerar och följer upp insatser samt samverkar med externa aktörer. Då du kommer att ingå i ett mindre team är det viktigt att du är samarbetsinriktad. Du kommer att arbeta med frågor kopplade till skadligt bruk och beroende, och bidra till att individer får rätt stöd på vägen mot ett hållbart och självständigt liv. Arbetet kräver att du är lyhörd, trygg i dig själv och har förmåga att möta människor i utsatta livssituationer. Vi söker dig som: Har relevant högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig. Har erfarenhet av myndighetsutövning och/eller behandlingsarbete inom socialtjänsten. Har god samarbetsförmåga och ett professionellt förhållningssätt. Har erfarenhet av eller särskilt intresse för arbete med missbruks- och beroendefrågor. Ser vikten av ett respektfullt bemötande gentemot de individer vi möter Är kommunikativ, lösningsorienterad och trygg i komplexa situationer. Vi erbjuder: Ett meningsfullt och utvecklande arbete där du gör skillnad. En arbetsplats som främjar samverkan, innovation och kontinuerligt lärande genom kollegialt utbyte och reflektion. Stöd och handledning för att du ska känna dig trygg i din roll.   Välkommen med din ansökan!   Om du som sökande har frågor om den utannonserade tjänsten eller av särskilda och speciella skäl inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system - kontakta kontaktperson för respektive annons. Säkerhetsprövning En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning.    Krigsplacering En anställning hos oss kan omfattas av krigsplacering vilket du få information om i de fall det blir aktuellt. Sotenäs - havets kommun Sotenäs ligger längst ut mot Västerhavet mitt i Bohuslän mellan storstäderna Göteborg och Oslo. I kommunen bor ca 9 000 människor i kustsamhällen som Smögen, Kungshamn, Hunnebostrand, Bovallstrand, Hovenäset och Malmön. Fördelarna med att arbeta och leva i Sotenäs kommun är många: Sveriges vackraste natur, havsnära bostäder, bra skolor, möjlighet till en aktiv fritid och en trygg kommun.   Information till kandidatförmedlare, rekryteringskonsulter och annonssäljare Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser

29 juni 2025
Sista ansökan:
27 juli 2025
LSS handläggare till myndigheten för personer med funktionsnedsättning
Södertälje kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Myndigheten för personer med funktionsnedsättning tillhör Omsorgskontoret i Södertälje kommun. Omsorgskontoret består av en myndighetsdel såväl som utförarorganisation inom verksamhetsområdena äldre och funktionsnedsättning. Nu söker vi en LSS-handläggare till myndigheten för personer med funktionsnedsättning.   Myndigheten för personer med funktionsnedsättning består av en resultatenhetschef, fyra gruppledare, 25 LSS-handläggare samt två kontaktsekreterare. Vi erbjuder en spännande arbetsplats med stora utvecklingsmöjligheter. Här har du möjlighet att som LSS-handläggare göra karriärsteg och få utökad delegation enligt omsorgskontorets delegationsordning. Hos oss finns även kollegialt lärande som är en del av introduktionen där medarbetare med utökad delegation utbildar nyanställda i de olika biståndsbedömningarna inom Socialtjänstlagen [SoL] samt Lag om stöd och service för vissa funktionshindrade [LSS]. På myndigheten har du även möjlighet att delta och vara aktiv i olika kompetenshöjandeforum, och du kommer vara en viktig del i myndighetens utveckling. Vi använder oss av verksamhetssystemet Pulsen combine och har individens behov i centrum [IBIC] som arbetsmetod. Dina arbetsuppgifter Vill du arbeta som LSS-handläggare? Vi söker dig som är intresserad av att arbeta med personer med funktionsnedsättning. I arbetsuppgifterna som LSS-handläggare ingår att du informerar, utreder och fattar beslut enligt delegationsordningen i individärenden enligt SoL eller LSS samt följer upp beviljade insatser. I rollen som LSS-handläggare ingår att samverka med olika verksamheter, såsom barn- och ungdom, socialpsykiatri, missbruk, regionen och skolan. Vi ser därför gärna att du har ett ödmjukt förhållningssätt, har en god kommunikationsförmåga och är bra på att samarbeta. Som LSS-handläggare förväntas du också vara en del i förbättringsarbetet på vår myndighet. Arbetet vi gör tillsammans har sin utgångspunkt i ett professionellt och respektfullt bemötande. Bilden av vår arbetsplats skapas i varje möte, och som medarbetare hos oss är du vårt ansikte utåt. Vem är du? Du är ansvarstagande och duktig på att strukturera och planera ditt arbete. Du är analytisk och har förmågan att fatta självständiga beslut utifrån gällande lagstiftning och riktlinjer. Du har ett ödmjukt förhållningssätt och ett gott bemötande till klienter och anhöriga. Du värdesätter samverkan med samverkanspartners. Du är engagerad, motiverad och nytänkande vilket innebär att du använder din kunskap och dina förmågor för att utveckla verksamheten. Krav: - Socionomexamen, juristexamen eller annan universitet- eller högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig - Behärskar svenska väl i tal och skrift och har en god dokumentationsförmåga - Goda datorkunskaper - B-körkort Meriterande: - Dokumenterad erfarenhet av myndighetsutövning inom LSS/ SoL - Erfarenhet av att arbeta med IBIC som arbetsmetod - Erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet Pulsen combine Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi erbjuder dig Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt. Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer. Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida: https://www.sodertalje.se/formaner - Ett utvecklande och intressant uppdrag   - Goda möjligheter till kompetensutveckling    - Årsarbetstid som är en modell för flexibel arbetstid  - Friskvårdsbidrag - Handledning - Möjlighet att byta semesterdagstillägg mot lediga dagar Välkommen till oss! Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

29 juni 2025
Sista ansökan:
25 juli 2025
Vill du göra skillnad för våra elever? Skolsociala teamet söker dig!
Stenungsunds kommun
Behandlingsassistenter och socialpedagoger m.fl.

Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum. Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med cirka 27 800 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord. Kommunens vision är att vi ska bli 35 000 invånare år 2035. Stenungsunds kommun ingår i Göteborgsregionens kommunalförbund som är ett forum för samarbete och erfarenhetsutbyte samt i ett antal andra mellankommunala samarbeten. Stenunsgund har ett sedan ett knappt år tillbaka ett spännande målsökande samarbete mellan grundskolan, centrala- barn och elevhälsan och enheten för familjestöd – ett skolsocialt team! Då en av våra socialpedagoger har en föräldraledighet att se fram emot söker vi hennes ersättare under 18 månader. ArbetsuppgifterSkolsociala teamet arbetar i operativ samverkan för våra barn och elever. Genom att arbeta främjande, förebyggande och åtgärdande är teamet tillsammans med lärare och elevhälsan delaktiga i att skapa en tryggare skolgång för alla elever. Teamet är organiserat i mindre team kopplade till kommunens olika skolor. Insatser planeras och påbörjas när rektor, i samråd med enhetschefen för skolområdet, identifierar ett behov. Som medarbetare i det skolsociala teamet kommer du att: • Arbeta operativt ute på våra skolor – i klasser, grupper och kring enskilda elever • Samarbeta, samordna och samverka • Stötta och vägleda elever och vårdnadshavare • Arbeta med förebyggande och främjande insatser på såväl individ- och gruppnivå som tex information eller utbildning till föräldragrupper, kompetensutveckling för personal eller erbjuda aktiviteter för grupper av elever KvalifikationerVi söker dig med adekvat utbildning, erfarenhet och personlig lämplighet för uppdraget!Vi ser då att du: • Har en examen som socialpedagog, behandlingspedagog, socionomexamen eller annan högskole- eller universitetsexamen som arbetsgivaren bedömer likvärdig (t.ex. examinerad socialpedagog eller examen inom beteendevetenskap, minimum yrkeshögskola) • Erfarenhet av skolsocialt arbete/elevhälsoarbete och har ett relationellt perspektiv på elever i skolsvårigheter • Ett genuint intresse för barn och unga och deras nätverk • Har B-körkort För att lyckas med uppdraget är det viktigt att du: • Har förmåga att skapa och bibehålla relationer med elever och vårdnadshavare samt professionella kontakter – allt i en professionell kontext • Trygg i att ha svåra samtal samt olika roller i möten • Kan arbeta strukturerat och systematiskt både i det dagliga operativa arbetet samt i systematiskt kvalitetsarbete – i det initiativförmåga och god självledarskapsförmåga • Är en lagspelare som tilltalas av att arbeta i team • Är flexibel och lösningsorienterad • Har en god empatisk förmåga och är lyhörd för andras perspektiv Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet utöver utbildningskrav. Det är också av vikt att du har möjlighet att påbörja anställningen senast 1 oktober. Tjänsten är ett vikariat på ca 18mån. Planerade intervjdatum är: 26/8 & 1/9

29 juni 2025
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Kurator till Bjurslättsskolan

Vi skapar framtiden i Göteborg – en lektion i taget Varje vardag möts tusentals barn och unga i våra skolor – med dem formar vi framtidens Göteborg. I grundskoleförvaltningen är vi 10 000 engagerade medarbetare som jobbar tillsammans för att alla elever ska få lyckas och växa, oavsett bakgrund eller förutsättningar. Du har en viktig roll i att skapa en likvärdig skola med hög kvalitet, där du både får utvecklas och utveckla verksamheten. Du bygger kunskap, gemenskap och framtidstro tillsammans med dina kollegor. Hos oss får du vara med och göra skillnad – på riktigt. Göteborgs grundskoleförvaltning ansvarar för stadens närmare 140 kommunala skolor, från förskoleklass till årskurs 9, anpassad grundskola, fritidshem och Kulturskola. Välkommen att arbeta nära skogen, staden eller havet. Vi är Göteborg. ARBETSUPPGIFTER Söker du ett varierat och meningsfullt arbete med stor möjlighet att göra skillnad? Då är tjänsten som kurator på Bjurslättsskolan något för dig! Som kurator ingår du i skolans elevhälsoteam och bidrar med psykosocial kompetens på organisations-, grupp-, och individnivå. I elevhälsan samverkar du med skolans andra kurator, skolsköterskor, specialpedagoger, skolpsykolog, skolläkare, rektor och biträdande rektorer. Teamets uppdrag är att tillsammans med rektor och arbetslag arbeta hälsofrämjande och förebyggande för att stärka barn och ungdomars möjligheter att uppnå målen. I dina arbetsuppgifter ingår exempelvis att delta i skolans kontinuerliga värdegrunds- och trygghetsarbete, stödsamtal, samverka med och stödja vårdnadshavare, konsultation med personal och insatser i grupp/ klass. Du kommer även att göra skolsociala utredningar och bedömningar inför mottagande i anpassad grundskola samt utredning av elevs frånvaro. Du samverkar också med externa aktörer såsom socialtjänst, habilitering, UPH och BUP. Tillsammans med skolans pedagogiska personal, elever, skolledning och vårdnadshavare bidrar du till att skapa förutsättningar för ett optimalt lärande för varje elev. Du deltar och leder samverkansmöten tillsammans med skolans pedagogiska personal i syfte att skapa goda förutsättningar för lärande och måluppfyllelse. Inom grundskoleförvaltningen medverkar du på professionsträffar en gång i månaden tillsammans med kuratorskollegor och professionsutvecklare samt deltar i extern handledning. Som ny skolkurator får du även introduktion samt en mentor. Skolkuratorer i grundskoleförvaltningen utgår från en gemensam uppdragsbeskrivning. Bjurslättsskolan ligger i Kvillebäcken, nära Wieselgrensplatsen centralt på Hisingen, i ett expansivt närområde där gammalt möter nytt och skapar ett blandat socioekonomiskt närområde runt skolan. Skolan har ca 600 elever sammantaget och verksamheten omfattar Bjurslättsskolan F-6 och anpassad grundskola åk 1-6. KVALIFIKATIONER Krav Vi söker dig som har socionomexamen eller annan högskoleutbildning arbetsgivaren bedömer relevant. Du har god kännedom om Socialtjänstlagen och Skollagen och förmåga att formulera dig väl i tal och skrift då du kommer dokumentera ditt arbete i PMO. Meriterande Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete som skolkurator samt erfarenhet av arbete med barn och unga. Erfarenhet av arbete inom socialtjänsten, erfarenhet av främjande och förebyggande insatser och utbildning i samtalsmetodik/handledning är också meriterande. Personliga kompetenser Som person är du stabil, empatisk, prestigelös och trygg i din yrkesroll. Du har ett stort engagemang för barn och ungdomars psykosociala situation och har förmåga att möta människor i olika livssituationer. Du möjliggör barns berättande och medverkar till att elevernas delaktighet och perspektiv lyfts fram. Du har lätt för att skapa relation och är professionell och respektfull i ditt bemötande av elever, vårdnadshavare och kollegor. Du behöver ha ett intresse av att arbeta i en pedagogisk miljö och i team med olika professioner. I ditt arbete är du strukturerad och tydlig och har förmåga att ta initiativ och beslut inom ramen för ditt uppdrag. Du prioriterar också dina insatser tillsammans med rektor och övrig elevhälsa. Yrkesrollen kräver en hög grad av självständighet, samarbetsförmåga och personlig mognad. Du trivs med att arbeta med komplexa frågor, ser möjligheter och är kreativ, Du behåller lugnet i svåra situationer och kan fatta välgrundade beslut under tidspress. Intervjuer kommer börja hållas under vecka 33. Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT I denna rekryteringsprocess används urvalsfrågor som ett verktyg för att göra ett första urval. Det innebär att du inte ska bifoga ett personligt brev. Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd. Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida. Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

29 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Personligt ombud sökes till Laholms kommun
Laholms kommun
Personliga assistenter

Om Laholms kommun Det är i mötet med våra invånare som värdet av vårt arbete uppstår! Som medarbetare i Laholms kommun är du med och levererar tjänster och service till våra invånare – varje dag, året om. Laholms kommun rymmer allt från omsorg, stöd och utbildning för våra invånare till infrastruktur, underhåll, kulturliv och tillväxt. Vi tror på att varje medarbetare har drivkraften och förmågan att förbättra verksamheten och en vilja att utvecklas i sitt yrke.  Som medarbetare i Laholms kommun har du kollegor med många olika yrken och bakgrund, men det som förenar oss är vårt uppdrag och vår gemensamma värdegrund med ledorden glädje, mod, delaktighet, engagemang och gott föredöme Om tjänsten Personligt ombud är ett stöd för personer över 18 år som har långvarig och omfattande psykisk funktionsnedsättning. Att arbeta som personligt ombud innebär att tillsammans med klienten identifiera klientens behov. Ombudet kan bistå i kontakten med myndigheter, vårdinrättningar och kommunens olika verksamheter eller andra samhällsföreträdare som klienten behöver komma i kontakt med. Ombudet kan också följa med som stöd på besök och hjälpa till med att möten blir av samt att personen får det stöd av samhället som hen har rätt till. Målet är att ge personer med psykisk funktionsnedsättning ökad livskvalitet och ett självständigare liv. Som ombud arbetar du alltid på uppdrag av den enskilde och för oss är det viktigt att du står på klientens sida och arbetar tillsammans med klienten. Personligt ombud har också till uppgift att kartlägga systembrister som på en övergripande nivå utgör hinder för att målgruppen skall få stöd. Dessa systembrister rapporteras till länsstyrelsen och socialstyrelsen. Ombuden har regelbunden handledning och möjlighet till fortbildning. Jobbet i sig kräver att du håller dig uppdaterad och informerad om vad som händer och sker i välfärdssamhället. Du arbetar mycket självständigt och träffar dina klienter såväl på kontoret, ute hos olika aktörer och i även i klientens hem. Arbetstiden är förlagd till vardagar, främst dagtid.  Är du den vi söker? Vi söker dig som har högskoleutbildning inom beteendevetenskap, psykiatri eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du ska ha kunskap om och arbetslivserfarenhet från att möta och arbeta med personer som har en psykisk funktionsnedsättning. Det är meriterande om du har erfarenhet av samsjuklighet, kunskap kring återhämtningsprocessen och vana vid myndighetskontakter. Vidare bör du ha god kunskap om relevant lagstiftning och om samhällets stöd och service. Du ska ha stort intresse och engagemang för målgruppen och vilja göra skillnad samt tror på människans egen förmåga till förändring. Ett förtroendeingivande arbetssätt i kontakter med så väl klienter och samverkansaktörer är en absolut nödvändighet för ett lyckat resultat. Då det är ett väldigt varierande och flexibelt arbete är det en förutsättning att du är flexibel och har förmåga till nytänkande. Avgörande för att du ska lyckas i ditt uppdrag är även att du besitter ett eget driv, kan arbete självständigt under eget ansvar och är lösningsfokuserad med en positiv framtoning. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. B-körkort krävs. Vi ser gärna att du bifogar personligt brev och CV. Om anställningen Antal tjänster: 1 Tillträde enligt överenskommelse Övriga upplysningar Bor eller arbetar du i Laholm, Våxtorp, Knäred eller Hishult och är intresserad utav uppdraget som RIB brandman kan du gå in på: https://www.laholm.se/omsorg-och-stod/trygg-och-saker/raddningstjanst. Till följd av lag om belastningsregister ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas vid anställning inom LSS, barnomsorg samt skola. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken Information till annonssäljare Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Vi erbjuder ett utvecklande arbete och friskvård i olika former samt tillämpar rökfri arbetstid. Laholms kommun verkar för att alla medarbetare ska ha lika rättigheter och möjligheter och vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, funktionsnedsättning, sexuell läggning, religion eller annan trosuppfattning.

29 juni 2025
Sista ansökan:
24 augusti 2025
Ekonomihandläggare/biståndshandläggare
Stockholms kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Vill du göra skillnad i Stockholmarnas vardag, och jobba i en spännande och växande stadsdel? Hos oss får du utvecklas och växa med uppgiften. Vi arbetar för att hitta nya innovativa arbetssätt för ett hälsosamt och meningsfullt åldrande. Till stöd för detta har vi ett innovationscentrum med framstående välfärdsteknik inom vård och omsorg. Tillsammans arbetar vi för att vara ett stadsdelsområde i en trygg stad att växa upp, leva och att åldras i. Välkommen till oss En av våra medarbetare går snart i pension och vi söker därför en ekonomihandläggare/biståndshandläggare till ett varierat och meningsfullt arbete. Tjänsten är placerad på Enheten för administration och ekonomi inom Avdelning funktionsnedsättning socialpsykiatri äldreomsorg. Vi erbjuder Som ekonomihandläggare/biståndshandläggare hos oss erbjuder vi dig bland annat: Sommararbetstid (förkortad arbetstid under perioden maj-augusti) Möjlighet till flexibel arbetstid Möjlighet att delvis arbeta hemifrån Möjlighet att växla semesterdagstillägget mot fler semesterdagar Friskvårdsbidrag Din roll I din roll som ekonomihandläggare/biståndshandläggare arbetar du huvudsakligen med avgifts- och fakturahantering. I uppdraget ingår bland annat att: Säkerställa att den enskilde debiteras rätt avgift och att rätt ersättning betalas till utförare. Attestera fakturor. Handlägga ansökan om utökat förbehållsbelopp och reducerad hyra. Hantera avstämning/utbetalning av hemvårdsbidrag. Handlägga överklagan gällande avgifter. Bidra med kunskap och kompetens till biståndshandläggare för att säkerställa ekonomiska processer inom avdelningen. Ta fram underlag i samband med revisioner och granskningar. Du kommer ingå i en grupp med andra ekonomihandläggare/biståndshandläggare som har samma arbetsuppgifter. Gruppen stöttar och täcker upp för varandra vid behov. Din kompetens och erfarenhet Du som söker ska ha: Socionomexamen. Erfarenhet av arbete som biståndshandläggare. Goda datorkunskaper. Goda kunskaper i det svenska språket, både muntligt och skriftligt. För att lyckas i rollen är du stabil, noggrann och strukturerad. Du tar ansvar för ditt arbete och driver uppgifter framåt. Vidare har du en förmåga att styra om och prioritera arbetsuppgifter utifrån nya omständigheter. Eftersom du kommer arbeta i en grupp tillsammans med andra ekonomihandläggare/biståndshandläggare är det viktigt att du har en god samarbetsförmåga. Enheten för administration och ekonomi Enheten för administration och ekonomi är en ny enhet inom myndighetssidan på Avdelning funktionsnedsättning, socialpsykiatri, äldreomsorg från och med den 1 april 2025. Enhetens uppdrag är främst att ge stöd i administrativa och ekonomiska processer till beställarenheterna inom avdelningen. Enheten ansvarar för verksamhetsuppföljning enligt socialtjänstlagen och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade på uppdrag av socialförvaltningen och äldreförvaltningen. Enheten handlägger även ärenden om färdtjänst, riksfärdtjänst och kommunalt bostadsbidrag för personer med funktionsnedsättning samt i övrigt förekommande administrativa och ekonomiska processer som tidigare innefattats inom de båda beställarenheterna. Enheten leds av en enhetschef. På enheten arbetar administrativa assistenter, biståndshandläggare, ekonomihandläggare, verksamhetscontroller ekonomi samt verksamhetscontrollers uppföljning. Övrigt Vi rekryterar utan personligt brev för att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Enskede Årsta Vantör är en av 11 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad. Som en del av Stockholms stad erbjuder förvaltningen förskola och fritid, omsorg om äldre och funktionsnedsatta, socialtjänst, förebyggande och trygghetsskapande arbete, stadsutveckling och parkskötsel till våra 105 000 stockholmare som bor i stadsdelsområdet. Vi står inför spännande utmaningar när Enskede Årsta Vantörs stadsdelsområde växer och helt nya stadsdelar byggs. Cirka 18 000 nya lägenheter planeras till år 2030. För att få arbeta hos Stockholms stad med äldre och personer med funktionsnedsättning i deras hem måste du visa ett utdrag från belastningsregistret. Utdraget ska inte vara äldre än 6 månader från utfärdande datum.

29 juni 2025
Sista ansökan:
27 juli 2025
Socialsekreterare till Mottagning Barn och ungdom
Västerås kommun
Socialsekreterare

Västerås stad har tagit bort personligt brev från ansökningsprocessen. Det gör vi för att få en bättre och mer rättvis rekryteringsprocess. När du skickar in din ansökan kommer du att få svara på ett antal frågor som blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Första intrycket gör skillnad. Som socialsekreterare på vår mottagning är du ansiktet utåt och spelar en viktig roll i barnens och familjernas väg till stöd. Dina arbetsuppgifter Du är barnens och föräldrarnas första kontakt med socialtjänsten. Du gör snabba bedömningar, avgör om ett barn eller en ungdom behöver skydd eller stöd, och beslutar hur ett ärende ska hanteras vidare. För att möta våra familjer behöver du snabbt bygga förtroende och vara trygg i ditt bemötande. En stor del av uppdraget handlar om att informera, stötta och vägleda familjerna via telefon eller möten. Hos oss är ingen dag den andra lik. Du arbetar växelvis i ett akutstyrt flöde där du tar emot inkommande ärenden, och i en mer planerad arbetsvecka med förhandsbedömningar och bokade besök. Du samarbetar både internt och externt, med bland annat skola, Barnahus och andra delar av socialtjänsten. Tjänsten innehåller även viss beredskap som fördelas i arbetsgruppen, vilket innebär att du vid behov kan behöva arbeta utanför ordinarie arbetstid. Din kompetens Vi söker dig som är utbildad socionom. Eftersom dokumentation är en viktig del av vardagen har du goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift. Det allra viktigaste är din förmåga att möta människor i utsatta situationer, ofta utan förkunskap om familjen du ska möta. Det kräver mod, lyhördhet och förmåga att snabbt läsa av situationer och skapa kontakt. Du behöver kunna fatta självständiga beslut med barnens bästa i fokus, ofta på kort tid med ett starkt rättspatos i grunden. För att trivas i rollen behöver du snabbt kunna växla mellan olika uppgifter och situationer, ha god självinsikt och en hög grad av självledarskap. Du behöver också kunna hantera stress och samtidigt behålla lugnet, både i mötet med familjerna och i det täta samarbetet med kollegor och andra aktörer. Vi ser gärna att du som söker är erfaren inom området, men vi välkomnar också dig som är nyexaminerad. Eftersom resor ingår i tjänsten behöver du ha B-körkort. Vi erbjuder Hos oss får du ett omväxlande och utmanande arbete med goda möjligheter till utveckling. Som ny får du en grundlig introduktion, och oavsett om du är ny i yrket eller har lång erfarenhet får du vägledning och stöd i ditt uppdrag. Du får även goda möjligheter till kompetensutveckling och personlig utveckling. Det finns möjlighet att ta ärenden du tycker är särskilt spännande och utrymme att själv lägga upp din arbetstid. Det finns också viss möjlighet till arbete hemifrån. Här blir du en del av något större! Med värme och respekt visar vi handlingskraft i det stora och det lilla. Vi lever vår värdegrund i mötet med varandra och de vi är till för. Varje dag, året runt ser vi till att Västerås fungerar. Tillsammans med dina ca 11 500 kollegor runt om i staden får du Sveriges viktigaste jobb. Läs mer om möjligheter, karriärvägar och om vårt erbjudande här:https://www.vasteras.se/jobbochkarriär (https://www.vasteras.se/jobbochkarriär)   Övrig information Innan du kan anställas behöver du visa upp ett godkänt utdrag från polisens belastningsregister. Vi rekryterar en tillsvidare och ett vikariat på 1 år. I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

29 juni 2025
Sista ansökan:
20 juli 2025