Biståndshandläggare LSS Aneby kommun - gör skillnad i en liten gemenskap
Aneby kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Vill du arbeta i en liten, engagerad arbetsgrupp där du gör skillnad för kommuninvånare i behov av stöd och hjälp? Vi söker nu biståndshandläggare till Myndighetsenheten Aneby kommun, en mindre kommun med ett stort hjärta och en nära arbetsmiljö. Här får du möjlighet att arbeta både självständigt och tillsammans i ett sammansvetsat team som fokuserar på att ge bästa möjliga stöd till våra medborgare och varandra. Tjänsten är riktad mot LSS och socialpsykiatri. ”Ett omväxlande och meningsfullt arbete där du kan göra skillnad” Myndighetsenheten i Aneby kommun består av tre team med varsin enhetschef, Bistånd, Barn- och unga och Vuxen. Teamen arbetar tätt tillsammans både inom enheten och ihop med vår verkställighet. Vi månar om god intern samordning för samverkan och helhetssyn. Det är en betydelsefull del i vårt arbetssätt.  Inom team Bistånd arbetar vi tvärprofessionellt som ett team. Vi är både biståndshandläggare inom äldreomsorg och inom funktionshinderomsorg/ socialpsykiatri samt en arbetsterapeut.  Läs mer om varför du ska jobba i Aneby kommun, vår värdegrund och dina framtida kollegor på vår hemsida: https://aneby.se/sidor/kommun-och-politik/jobba-hos-oss.html ARBETSUPPGIFTER Som biståndshandläggare LSS och socialpsykiatri arbetar du med myndighetsutövning, det innebär att du kommer att arbeta med handläggning, dokumentation och bedömning samt uppföljning av insatser enligt LSS och SoL. Som biståndshandläggare arbetar du nära både brukare och externa aktörer, vård- och omsorgspersonal och andra myndigheter. I vårt nära team ansvarar vi tillsammans för att skapa trygghet och en hög kvalitet i handläggningen.  Vi erbjuder dig:  • En viktig roll i en engagerad arbetsgrupp som arbetar som ett team  - Du får vara med och forma vårt arbetssätt och vår verksamhet. Hos oss blir du del av en arbetsgrupp där vi är måna om varandra, har lätt till skratt, där vi hjälps åt och tar gemensamt ansvar för vårt uppdrag. - Vi arbetar tvärprofessionellt i team, biståndshandläggare och arbetsterapeut, för att preventivt i tidigt skede kunna möta våra brukares unika behov och möjliggöra självständighet, oberoende och återhämtning. • God arbetsmiljö och flexibilitet - Vi värnar om balans mellan arbete och fritid och erbjuder friskvårdsbidrag, möjlighet till flexibla arbetstider och distansarbete. • Personlig och professionell utveckling - Hos oss får du möjlighet att växa både inom ditt yrke och som individ, med tillgång till relevant fortbildning och extern handledning. • Nära arbetsledning  - Vi satsar på nära arbetsledning och fortlöpande Teamträffar. Som nyanställd får du en grundlig introduktion med dina kollegor och din chef som handledare. • Nära till beslut  - I vår organisation har du möjlighet att snabbt få gehör för dina idéer och vara med och påverka arbetet för kvalitet och utveckling. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en akademisk examen inom socialt arbete. Socionom eller annan relevant högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har erfarenhet av handläggning inom socialtjänst, gärna inom biståndshandläggning LSS. Vi söker dig som: • är empatisk, självständig, lyhörd, driven och lösningsorienterad • har god förmåga att kommunicera både med brukare och kollegor i tal och skrift • trivs i en mindre arbetsgrupp där samarbete, att hjälpas åt och teamkänsla är centralt • självständigt kan planera och genomföra ditt arbete, men också är en lagspelare • är intresserad av att lära och vill vara delaktig i vårt utvecklingsarbete och i preventivt arbete för god och nära vård • har B-körkort Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystem: • Pulsen Combine, • Cosmic Link • IBIC (Individens behov i centrum) Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och att du står bakom kommunens värdeord; öppenhet, utveckling och ansvar. Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med att söka. Anställning kan komma att ske innan ansökningstiden löpt ut. Vid anställning kontrollerar vi misstanke- och belastningsregister, medborgarskap eller uppehållstillstånd/ arbetstillstånd, relevanta dokument och referenser från tidigare arbetsgivare. Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Eventuell kontakt från rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

27 juni 2025
Sista ansökan:
11 juli 2025
Biståndshandläggare Myndighetsenheten inriktning SOL
Landskrona kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Landskrona är på frammarsch på många plan. Nya områden med havsnära boende växer fram och allt fler företag väljer att etablera sig just här. Läget mitt i Öresundsregionen med närhet till bad och stad, natur och kultur lockar allt fler till inflyttning, etablering och besök. I Landskrona stad med drygt 3300 medarbetare arbetar vi efter vår värdegrund BRA, där B står för bemötande, R för resultat och A för ansvar. Vår värdegrund ska genomsyra all vår verksamhet och vi ska vara en arbetsplats där du känner arbetsglädje och stolthet.  Myndighetsenheten i Landskrona stad skall leverera värdeskapande välfärdstjänster till stadens medborgare. Nu söker vi dig som vill tänka nytt och annorlunda och som vill utveckla handläggningsprocessen, så att den blir mer tillgänglig och inkluderande. Allt för att verksamheten ska kunna möta medborgarnas behov, framtidens utmaningar och leverera till lagstiftarens intentioner.  Vi erbjuder dig  -       ett tillitsbaserat ledarskap och tydlig målbild -       engagerade kollegor  -       handledning och kompetensutveckling  -       Hälsofrämjande aktiviteter  Välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER I tjänsten ingår att aktualisera ansökningar, utreda, bedöma och fatta beslut om bistånd enligt socialtjänstlagen, utifrån delegation. Vidare att samverka med andra aktörer för att tillsammans med medborgaren/ patienten i fokus planera för trygga hemgångar eller förflyttningar i vårdkedjan efter sjukhusvistelse. Verksamheten bedrivs utifrån politiska mål, övergripande lagstiftning och vägledande rättspraxis. KVALIFIKATIONER Du har socionomexamen samt erfarenhet av myndighetsutövning. Du arbetar både självständigt och strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du är relationsskapande och har en god förmåga att etablera kontakt med människor i en utsatt situation och har ett respektfullt bemötande Du är lugn, stabil och har förmågan att behålla ett realistiskt perspektiv på situationer som uppstår i det dagliga arbetet som myndighetsutövare. ÖVRIGT Arbetsgivarinformation: landskrona.se/jobbailandskronastad För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Landskrona stad använder vi rekryteringsverktyget Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Visma Recruit genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. En ansökan till Landskrona stad är en allmän handling och dina personuppgifter hanteras enligt GDPR. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp.

27 juni 2025
Sista ansökan:
13 juli 2025
Biståndshandläggare
Söderköpings kommun
Biståndsbedömare m.fl.

I Söderköpings kommun vill vi skapa livsglädje. Alla dagar. Det är vår vision och något vi strävar efter. Här erbjuds du möjligheter och utmaningar i en attraktiv, mindre kommun, strategiskt belägen med närhet till universitetsstäderna Norrköping och Linköping. Delaktighet och närhet till beslut ger stora möjligheter till yrkesmässig och personlig utveckling. Tillsammans skapar ca 1 100 medarbetare en attraktiv arbetsplats, där vi bidrar till ett fortsatt växande Söderköping. Vår värdegrund: helhetssyn, nytänkande, engagemang och tydlighet visar hur vi som organisation vill vara och uppfattas. Välkommen att skapa framtiden tillsammans med oss!Vi erbjuder dig Söderköpings kommun befinner sig i ett spännande utvecklingsarbete riktat till biståndshandläggare inom äldreomsorgen.  Biståndshandläggargruppen består idag av fem biståndshandläggare där gruppen har en 1:e biståndshandläggare som finns som beslutsstöd i gruppen. Gruppen består även av en bostadssamordnare som har som arbetsuppgift att fördela kommunens platser av särskilt boende, växelvård och korttidsboende.  Du samarbetar med flera team och har närhet till kollegor och enhetschef och du ingår i en arbetsgrupp som har ett tätt samarbete med varandra och där det är en självklarhet att stötta varandra i det vardagliga arbetet. Som biståndshandläggare hos oss har du ett viktigt och meningsfullt arbete. Arbetsbeskrivning Som biståndshandläggare säkerställer du en rättssäker utredningsprocess av god kvalité. Arbetet som handläggare innebär att självständigt utreda, bedöma och besluta om insatser enligt SoL, samt att följa upp och ompröva beviljade insatser. Handläggningen utgår från individens behov, resurser, mål och resultat inom olika livsområden i det dagliga livet. Målgruppen är främst personer 65 år och äldre. I ditt arbete som biståndshandläggare förväntas du bidra till att verksamheten håller en hög kvalité och bidra till verksamhetens måluppfyllelse. I arbetsuppgifterna ingår ett nära samarbete med brukare, anhöriga, kollegor samt andra professioner och myndigheter. Från 1 juli 2025 träder den nya socialtjänstlagen i kraft. Den nya lagen syftar till att göra socialtjänsten mer förebyggande, tillgänglig och kunskapsbaserad, vilket ställer krav på verksamheten att våga testa nya arbetssätt och därefter gemensamt hantera utmaningarna.     Kvalifikationer Vi söker dig som har högskoleutbildning som socionom eller annan relevant högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning i form av handläggning enligt SoL. Erfarenhet av utredningsarbete enligt IBIC samt verksamhetssystemet Lifecare är meriterande. Vi utgår ifrån att du kan hantera svåra samtal och fatta beslut på ett professionellt och respektfullt sätt. Du tar ansvar och arbetar självständigt i det vardagliga arbetet. Du ska som person vara flexibel och ha förmågan till att anpassa dig till förändringar. Du ska ha god svenska i såväl tal som skrift. B-körkort är ett krav.  Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.   Anställning Antal tjänster:1 Anställningsform: Tillsvidare Omfattning: Heltid med möjlighet till deltid Tillträde: Efter överenskommelse  Ansök senast: 2025-07-30 Kontaktperson; Therese Tjäder, 0121-185 30 [email protected] Fackliga företrädare nås via kommunens växel; 0121-181 00 Söderköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Inför rekryteringsarbetet har Söderköpings kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

27 juni 2025
Sista ansökan:
30 juli 2025
Kvalitetssamordnare till vård- och omsorgsboende
Stockholms kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Välkommen till oss Bergsund är ett vård- och omsorgsboende centralt beläget på Södermalm med närhet till bra kommunikationer. Här finns plats för 123 omsorgstagare med både somatiska- och demenssjukdomar som behöver trygghet och stöd i sin vardag. Enheten leds av tre enhetschefer där två ansvarar för en personalgrupp bestående av HSL-personal och omvårdnadspersonal. Den andra ansvarar för en personalgrupp bestående av omsorgspersonal, aktivitetsansvariga, lokalvårdare, vaktmästare och administrativ personal. Tillsammans arbetar vi för att säkerställa de bästa förutsättningarna för att erbjuda våra omsorgstagare omvårdnad av högsta kvalitet. På Södermalm har den äldre huvudrollen i sitt liv. Vi arbetar efter våra kärnvärden; engagerad, nytänkande och professionell som genomsyrar allt vi gör. Vi erbjuder Vi erbjuder ett spännande och utvecklande arbete där du får vara mitt i händelsernas centrum. Du kommer att ingå i ett ambitiöst och kompetent team som bidrar till äldreomsorgen där kvalitet och utveckling står i fokus. Du medverkar till att invånarna i stadsdelsområdet får god omvårdnad varje dag året runt. Du blir en del av Stockholms stad, en av Sveriges största arbetsgivare. Din roll Ditt uppdrag är att stötta enhetschef i att samordna och organisera enhetens arbete i teori och praktik enligt ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete. Du är också resurs i de åtgärder som behöver vidtas. I uppdraget ingår bland annat att samordna arbetet med ledningssystemets delar, göra analyser och att möjliggöra medarbetarnas delaktighet i detta arbete. Du deltar i nätverk, ombudsträffar och andra relevanta forum och har ett nära samarbete med avdelningens utvecklingsenhet. Din kompetens och erfarenhet Kvalifikationer: Lämplig eftergymnasial examen Erfarenhet av arbete med ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete enligt SOSFS 2011:9 God digital kompetens Tidigare erfarenhet av äldreomsorg. Du har en god analytisk och kommunikativ förmåga. Du tar ansvar för dina uppgifter och strukturerar själv ditt angreppssätt samt driver dina processer vidare. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt, sätter upp och håller tidsramar. Du ser både behov och möjligheter till utveckling, initierar, följer upp och utvärderar. Varmt välkommen med din ansökan! Övrigt Södermalms stadsdelsförvaltning har ett flextidsavtal samt tillämpar vinter- och sommararbetstid. Som anställd har du också möjlighet att köpa stadens simhallskort till subventionerat pris. Förvaltningen fokuserar mycket på friskvård och hälsofrämjande arbete. Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder.  Intervjuer kan komma att påbörjas innan ansökningstiden gått ut. Provanställning kan komma att tillämpas om prövobehov uppstår.  Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Välkommen till Södermalms stadsdelsförvaltning! Södermalm är en kulturell och levande stadsdel i innerstaden med engagerade invånare och ett stort hjärta. Hos oss kan du verkligen göra skillnad. Tillsammans med våra Södermalmsbor utvecklar vi en ännu bättre stadsdel att leva, verka och bo i. Som medarbetare hos oss har du en trygg anställning med schyssta villkor, där vi tror att mångfald och jämn könsfördelning bidrar till att stärka vår verksamhet. Vi gillar att tänka nytt – vi hoppas att du som söker vill utveckla Södermalm tillsammans med oss! https://start.stockholm/om-stockholms-stad/organisation/stadsdelsforvaltningar/södermalm/ kan du läsa mer om Södermalms stadsdelsförvaltning och du får även gärna besöka vår https://facebook.com/södermalmsdf.

26 juni 2025
Sista ansökan:
11 juli 2025
Biståndshandläggare äldreomsorg
Sollentuna kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Sollentuna är en växande kommun med siktet inställt på att bli Sveriges mest attraktiva kommun. I vårt arbete på vård- och omsorgskontoret utgår vi från våra seniorer och personer med funktionsnedsättningars behov, perspektiv och önskemål.  Vi har ett mycket gott samarbete med politiken, föreningar, pensionärsorganisationer, tjänstepersoner och vård- och omsorgsföretag. Vi har nyligen gjort en organisatorisk förändring för att skapa tydlighet i roller och ansvar för att på så sätt skapa ännu bättre förutsättningar för utvecklingsarbete. Vård- och omsorgskontoret består av ca 100 medarbetare. Vårt uppdrag är att ansvara för äldreomsorgen och omsorgen om personer med funktionsnedsättning. Kontoret är delvis en beställarorganisation samt att vi har dagverksamhet och seniorträffar för äldre i egen regi. Vård- och omsorgskontoret är uppdelad i två myndighetsavdelningar och en stödavdelning.  Vi på avdelning äldreomsorg kommer ha medarbetare på föräldraledighet samt att vi behöver förstärka bemanningen därför söker vi nu fyra nya medarbetare. Arbetsbeskrivning Vi söker er som är drivna och engagerade och som har ett genuint intresse för frågor gällande äldreomsorg. Vi söker er som vill vara en del av vår myndighetsavdelning, som vill vara med och bidra till att vi har rättssäkra myndighetsprocesser och fattar rätt beslut i rätt tid till rätt person. Som biståndshandläggare kommer ni bland annat att arbeta med att: utreda, bedöma och besluta om insatser enligt socialtjänstlagen men även ansökningar om riksfärdtjänst förekommer. Ni kommer att följa upp beviljade insatser gentemot såväl den enskilde som hemtjänstutförare. Vi önskar att ni som ansöker ska vara tydliga i er information till enskild samt i de utredningar ni ansvarar för.  Arbetet innefattar även samverkan med andra aktörer såväl internt som externt. För oss är det viktigt att ni vill utvecklas tillsammans med verksamheten, bidra med er kompetens, personlighet och erfarenhet samt har förmågan att ta eget ansvar och finner glädje i att samarbeta med dina kollegor. Sollentuna kommun arbetar efter visionen - Sveriges mest attraktiva kommun - och med målet att alltid ha kommuninvånarna i fokus. För oss är därför ett gott bemötande och samverkan en självklarhet. Kvalifikationer Vi söker er som är socionomer eller som vi bedömer har likvärdig högskoleutbildning. Erfarenhet från myndighetsutövning inom äldreomsorgen är meriterande. Utöver det behöver ni kunna uttrycka er i tal och skrift på svenska samt ha kunskap om målgruppen.  Önskvärt är att ni kan dokumentationssystemet Pulsen Combine samt att utreda enligt IBIC (Individens behov i centrum).  Man behöver samarbeta bra med andra, arbeta självständigt, och vara duktig på muntlig kommunikation. För att möta våra kunder på ett bra sätt behöver ni kunna analysera och lösa problem på ett bra sätt samt arbeta serviceinriktat. Vi erbjuder Hos oss finns en genuin vilja till utveckling och att göra skillnad för de vi är till för. Vi tillvaratar idéer för förbättring och utveckling. Vi har fokus på en hög kvalitet i alla våra verksamheter. Hos oss får ni både trevliga och hjälpsamma kollegor och ett tydligt uppdrag som ger en trygghet i vardagen. Vi har kul på jobbet och löser utmaningar tillsammans. Vi värdesätter olika kompetenser och lär av varandra. Kom och gör skillnad tillsammans med oss! Välkommen med din ansökan!   Välkommen till Sollentuna – en kommun mitt i möjligheterna! Tillsammans gör vi Sollentuna bättre varje dag för våra invånare, företagare och organisationer. Vi har tydliga och ambitiösa mål för att skapa trygghet, välfärd och hållbar tillväxt. Vi erbjuder dig ett meningsfullt och roligt jobb i en stabil miljö där ambitionsnivån är hög. Hos oss får du fantastiska kollegor som vill göra skillnad för andra. Nu söker vi dig som är nytänkande, ansvarstagande och välkomnande. Följ med oss på resan mot att skapa Sveriges mest attraktiva kommun!

26 juni 2025
Sista ansökan:
16 juli 2025
Socialsekreterare Omsorg
Svenljunga kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Vill du vara med och skapa en äldreomsorg där individens behov står i centrum och där samverkan och kvalitet går hand i hand? Nu söker vi två engagerade socialsekreterare omsorg till vår myndighetsavdelning – tidigare kallat biståndshandläggare. Individ- och familjeomsorgens myndighetsavdelning består av cirka 35 medarbetare och ansvarar för myndighetsutövning inom områdena barn och unga, LSS, socialpsykiatri, ekonomiskt bistånd, skadligt bruk – och beroende, våld i nära relation, äldre samt uppdragstagare. Enheten är organiserad i tre grupper; Barn – och unga/familjehem, Omsorg/LSS samt Vuxen. Varje grupp har en 1:e socialsekreterare som ger nära stöd i det dagliga arbetet. Vi som jobbar här är en kompetent och sammansvetsad grupp som har nära samarbete både internt och med våra externa samverkansparter. Vi arbetar för att skapa goda förutsättningar för våra invånare att kunna leva självständigt, med rätt stöd i rätt tid. I Svenljunga kommun har vi den lilla kommunens fördelar: korta beslutsvägar, närhet till kollegor och en stor möjlighet att påverka ditt arbete.  Hos oss är vi stolta över vår kommun och vårt arbete. Svenljunga kommun - vi erbjuder det godaste livet! ARBETSUPPGIFTER Som socialsekreterare inom omsorg arbetar du med att utreda, bedöma, fatta beslut och följa upp insatser enligt socialtjänstlagen (SoL). I centrum för ditt arbete står alltid individens behov, med målet att skapa trygghet, delaktighet och rätt stöd i rätt tid. Du arbetar både självständigt och tillsammans med kollegor i ett team, där samverkan är en central del av uppdraget. Du har regelbunden kontakt och samarbete med såväl interna utförare som externa aktörer såsom sjukvård, anhöriga och andra verksamhetsområden. En viktig del av rollen är att vara ett stöd och en vägledare för brukare och deras närstående, där du möter människor i olika livssituationer med respekt, lyhördhet och ett professionellt förhållningssätt. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som: ·         Har en socionomexamen eller annan likvärdig högskoleutbildning som bedöms relevant. ·         Har god kännedom om SoL och gärna erfarenhet av handläggning inom äldreomsorg eller annat område inom socialtjänstens myndighetsutövning. ·         Är trygg i att fatta beslut, strukturera ditt arbete och dokumentera på ett rättssäkert sätt. ·         Har en god samarbetsförmåga och är lyhörd i mötet med människor. Du är van vid att arbeta i en vardag som kan skifta snabbt och har ett professionellt förhållningssätt även i utmanande situationer. Det är meriterande om du har utbildning inom IBIC samt om du har tidigare erfarenhet av verksamhetssystemet Combine. Intervjuer sker löpande och tillsättning av tjänsten kan ske under pågående ansökningsperiod. ÖVRIGT Dina personuppgifter kommer att användas inom Svenljunga kommun och av personer som arbetar med rekrytering. Det är den nämnd som står för rekryteringen som är personuppgiftsansvarig och ansvarar för behandlingen av personuppgifter. Vill du veta vem det är som är personuppgiftsansvarig för dina uppgifter kan du kontakta oss via [email protected] eller 0325-180 00. Syftet med behandlingen av personuppgifter är för att de ska användas för rekryteringsändamål. Den rättsliga grunden är samtycke för att kunna administrera och dokumentera rekryteringsprocessen. De uppgifter som kommer att lagras och sparas med anledning av överklagande förfarandet är uppgifter du själv angett, ditt CV, ditt personliga brev samt eventuell övrig information som du anger till oss. Vi gallrar dina uppgifter efter 2 år. Har du synpunkter på hur vi behandlar dina personuppgifter eller om du anser att de står i strid med dataskyddsregelverken bör du informera oss snarast. Detta kan du göra genom att ta kontakt med oss via [email protected] eller 0325-180 00 eller vårt dataskyddsombud. Du kan också lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten ([email protected]). Enligt lag så är det krav att begära ut belastningsregister vid anställning inom skola/förskola och funktionshinder. Inför anställning är vi skyldiga att begära in ett aktuellt utdrag ur belastningsregistret. Om du vill läsa mer om dina rättigheter eller hur vi behandlar dina personuppgifter kan du läsa det på vår webbplats. https://svenljunga.se/ovrigt/om-personuppgifter Varmt välkommen med din ansökan!

25 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Biståndshandläggare till funktionsstödsförvaltningen
Malmö kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Ref: 20251638 Är du redo för nästa utmaning? Vill du tillsammans med engagerade kollegor bidra till att göra skillnad för personer med funktionsnedsättning i Malmö? Har du dessutom erfarenhet av myndighetsutövning enligt lagstiftningen LSS och SoL är just du personen vi söker! Vi letar efter vikarier i sektionen som handlägger insatser enligt LSS och SoL då vi har kollegor som valt att prova andra tjänster.  För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare på Malmö stad det viktigaste vi har. Vi månar därför om vår personal och erbjuder bland annat: • Goda möjligheter till löpande kompetensutveckling så att du kontinuerligt fortsätter utvecklas i din roll som biståndshandläggare. • Extern handledning • Ett nära tillgängligt ledarskap • Genomarbetade rutiner och kärnprocesser som ett stöd i arbetet. • Flexibel arbetstid • Semesterväxling • Friskvårdsbidrag Arbetsuppgifter Som utredande biståndshandläggare inom assistanssektionen, arbetar du med att utreda rätt till insatser enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt Socialtjänstlagen (SoL). I arbetet som biståndshandläggare inom funktionshinderomsorgen möter du stor variation av brukare och deras vårdnadshavare eller företrädare. Ditt huvudsakliga uppdrag innebär att bedriva utredningar samt att genomföra uppföljningar av insatser. I utredningsarbetet ingår även samverkan med personers nätverk, socialtjänst, regionen samt andra aktörer. Arbetet är självständigt samtidigt som du är en viktig del i ett team där gott samarbete och ett gott bemötande är en förutsättning för att lyckas i arbetet. Som stöd i myndighetsutövning finns kollegor, förste biståndshandläggare, chefer och förvaltningsjurist nära i det dagliga arbetet. Målet för verksamheten är en mycket väl fungerande myndighetsutövning som präglas av rättssäkerhet, god service och hög kvalitét. Vår arbetsplats kännetecknas av tillsammansarbete, ett öppet klimat och prestigelöshet. Vi ser varandra som viktiga resurser för att utvecklas och nå våra mål. Tillsammans arbetar vi för en god arbetsmiljö där din medverkan ses som värdefull. Vi erbjuder dig ett intressant och stimulerande arbete där du får möjlighet att bidra med din kompetens och erfarenhet. Kvalifikationer Du behöver ha socionomexamen och vara genuint intresserad av att möta barn och vuxna i svåra livssituationer. Du har goda kunskaper i tillämpning av aktuell lagstiftning. Vidare krävs god förmåga att uttrycka dig på svenska både i tal och skrift. Tjänsten innebär att du snabbt kan behöva anpassa dig till förändrade omständigheter, du behöver därför ha ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Du som söker är ansvarstagande och har en god förmåga till struktur som gör att du effektivt kan planera, organisera och prioritera ditt arbete. För att trivas i tjänsten ser vi att du är trygg och stabil för att kunna fokusera på rätt saker även i pressade situationer. Vi ser även att du tycker om att dokumentera då detta är en stor del av ditt arbete. För att lyckas i ditt uppdrag hos oss krävs det att du har: • Socionomexamen  Det är meriterande om du har erfarenhet av: • Myndighetsutövning. • Handläggning av insatser enligt LSS och SOL. • Verksamhetssystemet LifeCare handläggare Om arbetsplatsen Arbetsplatsen är belägen på Fänriksgatan 1 i Malmö, i centrala Malmö med bra bussförbindelser. I funktionsstödsförvaltningen arbetar drygt 3000 medarbetare med att tillsammans skapa och utveckla ännu bättre stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Våra verksamheter finns inom LSS, socialpsykiatri, personlig assistans, ledsagare och avlösare och hälso- och sjukvård. Även svårt sjuka barn som vårdas i hemmet ingår i vårt uppdrag. Vi arbetar för allas rätt till god hälsa, möjlighet till arbete och sysselsättning och att kunna delta i samhället utifrån sina förutsättningar. Var med och skapa ett meningsfullt och gott liv för Malmöbor med psykisk, intellektuell eller fysisk funktionsnedsättning! Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här. Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb Information om tjänsten Anställningsform: 4 vikariat på 1 år med möjlighet till förlängning Omfattning: Heltid Antal tjänster: 4 Tillträde: Enligt överenskommelse Belastningsregister kommer begäras om du blir aktuell för tjänsten. Intervjuer kommer hållas 21 augusti och det är därför viktigt att du är tillgänglig då. Övrigt Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.  Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov. Befattningen ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver tas i anspråk av i kommunen redan anställd personal. Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om specifika jobb besvaras av kontaktpersonen som anges i annonsen.

25 juni 2025
Sista ansökan:
25 juli 2025
Biståndshandläggare
Örkelljunga kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Örkelljunga är en del av ”Familjen Helsingborg” där 11 kommuner i det expansiva Skåne Nordväst tillsammans arbetar för att gynna den gemensamma regionen. Örkelljunga är en kommun med stabil ekonomi och har idag drygt 10 000 invånare. Örkelljunga kännetecknas av en närhet där ett starkt samarbete och korta beslutsvägar utgör styrkan i kommunen. Här har du som medarbetare större möjlighet att påverka din personliga utveckling likväl som verksamhetens utveckling i stort. I Örkelljunga kommun arbetar vi med ett professionellt bemötande präglat av våra tre värdeord; kunskap, omtanke och handling. Som en del av Örkelljunga kommun har du möjlighet att arbeta gränsöverskridande och göra stor skillnad. Socialförvaltningen i Örkelljunga kommun består av socialtjänst, äldreomsorg, kommunal hälso- och sjukvård, omsorg för funktionsnedsatta och förebyggande funktioner. Vi är organiserade i förebyggandeenhet, myndighetsenhet och verkställarenhet. Vårt ledord är teamwork, att använda den lilla kommunens styrka som är att kunna arbeta nära varandra i korta beslutsled för en effektiv organisation och ett verksamhetsnära perspektiv. ARBETSUPPGIFTER Arbetet som biståndshandläggare innebär handläggning av ärenden enligt socialtjänstlagen, vad gäller äldreomsorg och socialpsykiatri. Du tar emot ansökningar, utreder och fattar beslut enligt delegationsordning samt följer upp biståndsinsatser. Din närmsta arbetsledare är enhetschef för Vuxen/LSS på myndighetsenheten. Arbetet innebär kontakt med brukare, anhöriga och samverkan med bland annat vår egen verkställarenhet samt sjukvården.  Vår biståndshandläggargrupp består av fyra handläggare, och är en grupp med mycket och bred erfarenhet. En av kollegorna i gruppen tar sig an en ny utmaning och går vidare till annan tjänst på vår enhet och vi söker därför en ny kollega till biståndshandläggargruppen. Vi har en tydlig struktur och uppdelning av arbetsuppgifter i gruppen för att skapa möjlighet att göra ett bra jobb under bra förutsättningar, men också en flexibilitet där vi stöttar upp varandra när det behövs.  Som medarbetare på myndighetsenheten ingår det i varje medarbetares uppdrag att vara delaktig i vår kvalitetsutveckling och bidra till utvecklandet av nya arbetssätt, riktlinjer och rutiner och följsamheten till dessa. Detta innebär också att alla medarbetare har möjlighet att vara med och utveckla och påverka i arbetet. Socialtjänsten står inför en stor omställning med ny socialtjänstlag och här behöver vi alla hjälpas åt att hitta nya arbetssätt och möjligheter som den nya lagen medför. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som vill jobba med oss för att ge hjälp och stöd till våra kommuninvånare, att handlägga rättssäkert och att göra ett jobb med god kvalitet. Du ska vilja vara en del av en arbetsgrupp där vi samarbetar och delar med oss av våra erfarenheter och vår kompetens för att tänka klokt tillsammans och hjälpa varandra. Du behöver ha ett driv vad gäller kvalitetsutveckling och vilja vara en del av en enhet där förbättringsarbete är en naturlig del av det dagliga arbetet. Du behöver vara socionom eller ha annan utbildning som vi bedömer lämplig. Det är meriterande om du har erfarenhet av biståndshandläggning eller annan myndighetshandläggning enligt socialtjänstlagen. Det är också meriterande om du har erfarenhet av IBIC, LifeCare, Mina planer samt om du har kunskap om äldreomsorg, äldres livsvillkor och psykiska funktionsnedsättningar.  Bemötande och värdegrund är viktiga frågor för oss, och vår verksamhet är HBTQI-certifierad. Du behöver dela våra värderingar om alla människors lika värde och att alla som möter oss ska känna sig välkomna och inkluderade för att kunna arbeta hos oss. Övrigt: I samband med erbjudande av tjänst behöver den sökande lämna in utdrag från belastningsregistret, enligt socialförvaltningens riktlinjer. ÖVRIGT Sökanden som har skyddade personuppgifter uppmanas att kontakta arbetsgivaren för information om hur arbetsgivaren tar emot ansökan. Beslut om skyddade personuppgifter kan komma att begäras. I samband med erbjudande av tjänst behöver du som sökande lämna in utdrag från belastningsregistret innan anställning kan ske. Vi krigsplacerar årligen vår personal. Vi har redan valt annonseringskanal och undanber oss vänligt men bestämt att bli kontaktade av annons och rekryteringsföretag.

23 juni 2025
Sista ansökan:
6 augusti 2025
Biståndshandläggare äldreomsorg
Vårgårda kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Välkommen till Vårgårda kommun och en arbetsplats där du får utvecklas och göra skillnad varje dag. Med respektfullt bemötande och hög tillgänglighet gör vi allt för att leverera välfärdstjänster som överträffar förväntningarna hos invånarna i vår kommun. Med utgångspunkt från vår vision, vår gemensamma värdegrund och tydliga politiska mål bygger vi för stark tillväxt och starkt arbetsgivarvarumärke i kommunen. Om arbetsplatsen  Myndighetsutövning inom äldre har organisationstillhörighet under socialtjänsten och inom Vård-och omsorgs utförardel. Enheten myndighet består av en enhetschef, fyra biståndshandläggare och en anhörigkonsulent. Som biståndshandläggare på enheten har du ett viktigt och meningsfullt arbete. Du samarbetar med flera team och har närhet till kollegor och enhetschef. ARBETSUPPGIFTER Som biståndshandläggare säkerställer du en rättssäker utredningsprocess av god kvalité. Arbetet som handläggare innebär att självständigt utreda, bedöma och besluta om insatser enligt SoL, samt följa upp och ompröva beviljade insatser. Handläggningen utgår från individens behov, resurser, mål och resultat inom olika livsområden i det dagliga livet. Målgruppen är främst personer 65 år och äldre.  I ditt arbete som biståndshandläggare förväntas du bidra till att verksamheten håller en hög kvalité och bidra till verksamhetens måluppfyllelse. I arbetsuppgifterna ingår ett nära samarbete med brukare, anhöriga, kollegor samt andra professioner och myndigheter. Från 1 juli 2025 träder den nya socialtjänstlagen i kraft. Den nya lagen syftar till att göra socialtjänsten mer förebyggande, tillgänglig och kunskapsbaserad, vilket ställer krav på verksamheten att våga testa nya arbetssätt och därefter gemensamt hantera välfärdens utmaningar. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har högskoleutbildning som socionom eller annan relevant högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning i form av handläggning enligt SoL med berörd målgrupp. Körkort krävs i tjänsten. Erfarenhet av utredningsarbete enligt IBIC samt verksamhetssystemet Combine är meriterande. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och utgår ifrån att du har följande förmågor: -            Kan hantera svåra samtal och beslut på ett professionellt och respektfullt sätt -            Tar ansvar och arbetar självständigt i din struktur och planering -            Ett prestigelöst förhållningssätt med fokus på det gemensamma målet -            Flexibel och har förmåga att anpassa dig till förändringar -            Skapa goda relationer och samarbetar väl med personer i olika sammanhang -            Språklig säkerhet i tal och skrift, datorvana.  Då vi går in i semestertider planeras urvalet av kandidater ses över V.32 och intervjuer att påbörjas V.33. ÖVRIGT I Vårgårda kommun gäller heltid som norm med möjlighet till deltid. Då heltidsuppdrag saknas innebär det att tjänster kan kombineras med andra arbetsuppgifter, eller vid annan arbetsplats. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Vårgårda kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som säljare: Vårgårda kommun har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

23 juni 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025
Biståndshandläggare SoL till Biståndsenheten
Vänersborgs kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Beskrivning En av våra handläggare väljer att gå vidare till uppdraget som 1:e socialsekreterare hos oss och därför söker vi nu en ny kollega. Hos oss arbetar sammanlagt 25 kollegor i roller som 1:e socialsekreterare, biståndshandläggare inriktade mot äldreomsorg, handläggare LSS/ socialpsykiatri, samt färdtjänsthandläggare, avgiftshandläggare, boendesamordnare och platskoordinator. Vi är en arbetsgrupp med stort engagemang och samlad kompetens som värdesätter att ha nära till varandra, och lär och utvecklas varje dag i våra uppdrag.  Arbetsuppgifter Som biståndshandläggare arbetar du på ett rättssäkert sätt med utredning, beslut samt uppföljning avseende behov och insatser främst enligt Socialtjänstlagen (SoL). Du kommer arbeta som en viktig länk mellan våra invånare som har behov av hjälp samt stöd i vardagen och vår övriga Socialförvaltning då du verkställer politiska beslut och kommunicerar våra uppdrag. Som handläggare ansvarar du för att möten med brukare och anhöriga håller en god kvalitet samt att samverkan med både interna och externa aktörer leder framåt. Du kommer arbeta enskilt i många ärenden men är en del av en arbetsgrupp där dialog och samråd med dina närmaste kollegor och 1:e socialsekreterare är en naturlig del av det dagliga arbetet. Hos oss startar din anställning med en anpassad introduktion baserad på din tidigare kunskap och erfarenhet. Kvalifikationer Vi söker dig med relevant akademisk utbildning. Exempelvis utbildad socionom eller utbildning arbetsgivaren anser likvärdig och värdefull. Erfarenhet av myndighetsutövning inom Socialtjänstlagen är meriterande. Du har kunskaper om gällande lagstiftning och dokumentation, samt god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Rättssäkerhet och god kvalitet är en självklarhet för dig. För att bli framgångsrik i arbetet krävs det att du är stabil och trygg i dig själv. Du har en hög grad av flexibilitet, kan hantera en stor variation av ärenden och bidrar till ett gott samarbetsklimat. Du är empatisk och tydlig i mötet med brukare samt har god förmåga att samarbeta med dina kollegor. Genom gott omdöme driver du ditt arbete strukturerat och självständigt. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av målgruppen äldre inom myndighetsutövning samt erfarenhet av verksamhetssystemet Lifecare och Samsa. B-körkort är ett krav, då resor förekommer i tjänsten. Rekrytering kan komma att påbörjas under ansökningstiden, så vänta inte med din ansökan. När du söker tjänst inom socialförvaltningens verksamheter får du vara beredd på att uppvisa utdrag ur belastningsregistret inför tillsättning av tjänst.

23 juni 2025
Sista ansökan:
13 juli 2025