Socialsekreterare till Familjerätten
Eskilstuna kommun
Socialsekreterare

Vill du ha ett av Sveriges viktigaste jobb? Hos oss på familjerätten får du en viktig roll där du möter barn och föräldrar i svåra situationer. Vi letar efter dig som är engagerad, lyhörd och trygg. Hos oss får du möjlighet att utvecklas och bidra till ett stödjande och professionellt arbetsklimat. Familjerättens uppgift är bland annat att på tingsrättens begäran utreda frågor om vårdnad, umgänge och boende. Vi erbjuder också rådgivning och samarbetssamtal för föräldrar som behöver stöd i familjerättsliga frågor. Denna tjänst passar dig som är modig och som brinner för barnets rätt. Du behöver kunna ta obekväma samtal, fatta svåra beslut och alltid ha barnets bästa i fokus. Du ska ha förmågan att tydligt kommunicera, fatta rättssäkra beslut och hantera komplexa situationer. Vi värdesätter driv, nyfikenhet och viljan att utvecklas. ARBETSUPPGIFTER Som socialsekreterare på familjerätten arbetar du i huvudsak med att utreda frågor om vårdnad, umgänge och boende. Förutom att jobba med familjerättsliga frågor, jobbar du även med samarbetssamtal och utmanas i din förmåga att få tvistande föräldrar att sätta sitt barn i centrum och själva göra överenskommelser. Här är din förmåga till samarbete och relationsskapande med barnets bästa i fokus en viktig faktor. Du kommer också att arbeta med: • Utreda och godkänna avtal gällande vårdnad, boende och umgänge efter separation eller skilsmässa. • Medgivandeutredningar inför adoption och faderskap samt utredningar rörande särskilt förordnad vårdnadshavare samt vårdnadsöverflyttningar. • Rådgivning för föräldrar. • Utreda enligt den lagstiftning som hör familjerätten till. Hos oss får du en bra introduktion och fylls på med den kunskapen som du behöver. Du får handledning av en extern handledare en gång i månaden och tillgång till arbetsledning och mentorer, för oss att är det viktigt att våga ta hjälp och stödja andra i arbetet för att bidra i det kollegiala lärandet. Här finns det arbetsglädje, du får kollegor med ett stort hjärta och vi längtar efter att bli fler. Det här är ett jobb som ibland är tufft, men vi har också väldigt kul tillsammans! KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har Socionomexamen alternativt en akademisk utbildning mot beteendevetenskap eller motsvarande som uppfyller Socialstyrelsens behörighetskrav för att bli behörig att utföra arbetsuppgifter inom socialtjänstens barn- och ungdomsvård (socialt arbete grundnivå, socialt arbete fortsättningsnivå, socialrätt, förvaltningsrätt, psykologi). Du har tidigare erfarenhet av att ha arbetat med myndighetsutövning, och har du tidigare arbetar som socialsekreterare inom familjerätten är det ett plus. Vi söker dig som har en positiv framåtanda och som vill utvecklas i din yrkesroll. Du har en inlevelsefull förmåga med ett stort intresse i att lyssna på andra människor och har lätt för att förstå samt sätta dig in i andras känslor och beteende. Vidare är det viktigt att du är trygg och stark i dig själv samt att du i krissituationer kan ha förmåga att agera lugnt, behärskat och självständigt. Du har också en god förmåga att planera och strukturera ditt arbete samt kan hantera förändring i arbetsmängd på ett flexibelt sätt. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Socialförvaltningen ansvarar för arbetet med att skapa social trygghet för barn, ungdomar och vuxna. Målet är att arbeta för att uppnå social uthållighet. Inom socialförvaltningen bedrivs kvalificerat och välutvecklat socialt arbete. Förvaltningens arbete innehåller både myndighetsutövning samt behandlande och stödjande insatser för barn, ungdomar, vuxna och familjer. Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag. Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. För vissa tjänster behöver du visa upp registerutdrag från Polismyndighetens belastningsregister i samband med anställning. Merparten av alla tillsvidareanställda i Eskilstuna kommun krigsplaceras. Om din tjänst berörs informeras du under rekryteringsprocessen. Det innebär att du har en skyldighet att tjänstgöra inom kommunen även under höjd beredskap. Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval. Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.

13 juni 2025
Sista ansökan:
3 augusti 2025
Socialsekreterare Barnföljare
Eskilstuna kommun
Socialsekreterare

Vill du ha ett av Sveriges viktigaste jobb? Vi söker dig som vill jobba med myndighetsutövning i målgruppen placerade barn och unga. Din vilja att nå fram, din förmåga att möta andra och att skapa relationer är det vi letar efter. Hos oss får du vara med och förändra framtiden! Du ingår i ett av två barnföljarteam, om 7 kollegor och en teamledare. Till enheten hör också ett familjerättsteam där det finns en nära samverkan. Här möts du av engagerade kollegor med stora hjärtan, som tillsammans skapar den arbetsglädje som enheten präglas av. Vi ser fram emot att förstärka vårt team med ytterligare en kollega. ARBETSUPPGIFTER Hos oss jobbar du med uppföljning av vården för de barnen som är placerade i familjehem. I uppdraget ingår traditionell myndighetsutövning med bland annat utredningar, skyddsbedömningar och beslut om insatser. Du har ett nära samarbete med familjehemsenheten, skolor, hälso- och sjukvård och andra relevanta aktörer. Tjänsten innebär regelbundna resor inom och utanför vår region. Du kommer göra besök hos barn på olika orter, vilket kan inkludera resor med övernattning. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen alternativt beteendevetenskaplig examen med påbyggnad som uppfyller Socialstyrelsens behörighetskrav för socionom (socialt arbete grundnivå, socialt arbete fortsättningsnivå, socialrätt, förvaltningsrätt, psykologi). Du har tidigare erfarenhet av myndighetsutövning med särskilt fokus på barn och ungdomar. Du behöver även ha goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift eftersom stora delar av arbetet består av dokumentation och möten med barn, föräldrar och andra samarbetspartners. Du har en inlevelsefull förmåga med ett stort intresse i att lyssna på andra människor och har lätt för att förstå samt sätta dig in i andras känslor och beteende. Du har en god samarbetsförmåga och är prestigelös. Det är viktigt att du är trygg och stark i dig själv samt att du i krissituationer kan ha förmåga att agera lugnt, behärskat och självständigt. Du har en god förmåga att planera och strukturera ditt arbete samt kan hantera förändring i arbetsmängd på ett flexibelt sätt. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Socialförvaltningen ansvarar för arbetet med att skapa social trygghet för barn, ungdomar och vuxna. Målet är att arbeta för att uppnå social uthållighet. Inom socialförvaltningen bedrivs kvalificerat och välutvecklat socialt arbete. Förvaltningens arbete innehåller både myndighetsutövning samt behandlande och stödjande insatser för barn, ungdomar, vuxna och familjer. Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag. Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. För vissa tjänster behöver du visa upp registerutdrag från Polismyndighetens belastningsregister i samband med anställning. Merparten av alla tillsvidareanställda i Eskilstuna kommun krigsplaceras. Om din tjänst berörs informeras du under rekryteringsprocessen. Det innebär att du har en skyldighet att tjänstgöra inom kommunen även under höjd beredskap. Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval. Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.

13 juni 2025
Sista ansökan:
3 augusti 2025
Socialsekreterare Äldreomsorg
Nässjö kommun
Socialsekreterare

Socialförvaltningen arbetar utifrån ett helhetsperspektiv på medborgarnas behov och har därför en sammanhållen socialförvaltning som arbetar med socialtjänstens hela uppdrag, under mottot "Vi stödjer ett självständigt liv". Vi arbetar målinriktat för att skapa en organisation med hög kompetens och kvalitet. En organisation med brukarmedverkan där individens behov sätts i centrum. ARBETSUPPGIFTER Som socialsekreterare Äldreomsorg, så arbetar du med att utreda och fatta beslut enligt Socialtjänstlagen. Vi arbetar aktivt för att möjliggöra för våra äldre att bo kvar hemma. En förutsättning för detta är ett nära samarbete med våra kollegor inom olika delar av verkställigheten och HSL, ett samarbete som vi både uppskattar och är beroende av. Vårt uppdrag är att tillgodose den enskildes behov av insatser med syfte att bidra till ökad självständighet utifrån individens förutsättningar. Vi fäster stor vikt vid att den enskildes delaktighet. Vi använder oss av utredningsmetoden IBIC. Som socialsekreterare arbetar du med verksamhetssystemet Combine, samt med Cosmic Link där vi kommunicerar med regionen. KVALIFIKATIONER Vi söker Dig som har examen från socionomprogrammet eller annan utbildning som prövas likvärdigt. Du har erfarenhet av myndighetsutövning och god kännedom om gällande lagstiftning och socialtjänstens uppdrag. Som person är du noggrann och självständig och har lätt för att hantera när förutsättningar och planering ändras i arbetet. Då arbetet innebär många kontakter, både internt och externt, bör du ha god samarbetsförmåga, vara utåtriktad och positiv. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har körkort. Intervjuer kommer att ske löpande. ÖVRIGT För att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan ber vi dig skicka din ansökan via vårt rekryteringsverktyg. Ansök direkt via länken i annonsen. Om du har skyddad identitet och vill söka den annonserade tjänsten kan du kontakta ansvarig person för rekryteringen. Kontaktuppgifter framgår i annonsen. Inför rekryteringsarbetet har Nässjö kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

13 juni 2025
Sista ansökan:
3 juli 2025
Socialsekreterare vuxenenheten
Karlshamns kommun
Socialsekreterare

Socialsekreterare till Karlshamns kommun I Karlshamns kommun satsar vi på att skapa en effektiv och klientvänlig socialtjänst som bygger på tillgänglighet, bemötande och kompetens. Vårt arbete syftar till att skapa en sömlös socialtjänst som arbetar förtroendeingivande med effektiva flöden. Tillsammans med oss arbetar du för att Karlshamns kommuns medborgare ska få det stöd de behöver för att leva ett så självständigt liv som möjligt! Arbetsuppgifter Våldsteamet hos oss möter vuxna personer som utsätts eller har utsatts för våld i en nära relation medräknat hedersrelaterat våld och förtryck. Arbetet innefattar även att utreda och fatta beslut kring stöd till våldsutövare. Teamet arbetar också med prostitution och människohandel samt övriga brottsoffer, det vill säga personer som vill lämna det kriminella livet bakom sig. Som socialsekreterare i våldsteamet hos oss ansvarar du för att utreda enskilda ärenden och i dem bedöma behovet av stöd samt fatta beslut om dessa. I rollen kommer du även att vid behov genomföra insatsen bearbetande samtal i öppenvård samt dokumentera enligt gällande rutiner samt upprätta genomförandeplaner för insatserna. Krav: Socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant. Goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Meriterande: Erfarenhet av myndighetsutövning och socialt arbete med koppling till våld i nära relation. Erfarenhet av behandling i öppenvård. Utbildning i FREDA, patriark samt samtal om frihet. ​​​​​​​​​​​​​​Vi söker dig som är ett professionellt och respektfullt bemötande i förhållande till de personer vi möter. Du har även en god samarbetsförmåga och kan samarbeta med såväl interna som externa samverkansparters. Arbetet kräver en god förmåga att organisera och strukturera sitt dagliga arbete, samt att själv kunna prioritera om vid uppkomna situationer. Arbetet kräver även att du kan ta egna initiativ och driva dina ärenden framåt utifrån gällande lagstiftning. Vidare är det viktigt att du är helhetsorienterad och se till hela situationen kring den enskilde för att hitta långsiktiga och hållbara lösningar. Du är strukturerad i ditt arbetssätt, har god förmåga att planera din arbetsdag och prioritera i ditt arbete. Om arbetsplatsen Du kommer vara en del av vuxenenheten men arbeta tillsammans med våldsteamet arbetar idag tre socialsekreterare och två behandlare med hög kompetens och stort engagemang för socialt arbete. Våldsteamet tillhör Vuxenenheten Myndighet där även Vuxenteamet tillhör som primärt arbetar med vuxna personer med skadligt bruk och beroende. Arbetet sker med stöd av enhetschef och en gemensam förste socialsekreterare för båda teamen. Läs gärna mer här om hur det är att jobba hos oss i Karlshamns kommun. Information om tjänsten Anställningsform: Tillsvidareanställning Omfattning: Heltid. Antal tjänster: 1 Tillträde: Enligt överenskommelse. Sista ansökningsdag: 20250630 Övrigt Individuell lönesättning tillämpas. Kontaktpersoner: Rekryterande chef: Jenny Andersson 0454 – 563154 [email protected] Facklig kontakt: Julia Solokof, Vision: 0454 – 811 02 [email protected] Besök gärna Så jobbar vi med rekrytering - Karlshamns kommun Där hittar du viktig information kring bland annat vad som gäller dig som har skyddade personuppgifter, hur vi kontrollerar rätten att arbeta i Sverige, när du behöver och hur du beställer ett utdrag ur belastningsregistret samt krigsplacering vid anställning. ​​​​​​​För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka via knappen i annonsen. En ansökan till Karlshamns kommun är en allmän handling. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

13 juni 2025
Sista ansökan:
30 juni 2025
Socialsekreterare - Enheten för utredning barn och unga i Bromma sdf
Stockholms kommun
Socialsekreterare

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Bromma stadsdelsförvaltning erbjuder dig en arbetsplats där dina insatser verkligen kan göra skillnad och bidrar till samhällsnyttan i en växande stadsdel. Här är aktivt medarbetarskap och tydligt ledarskap grunden för en utvecklande verksamhet. Välkommen till oss Vi söker nu en ny kollega till vår utredningsenhet! Här arbetar vi aktivt med hur du som medarbetare upplever din arbetsmiljö samtidigt som vi har utveckling i fokus. Barns delaktighet är en central del av vårt arbete och vi har flera barnrättsombud som ansvarar för att bevaka barns rättigheter. Vi har även upprättade intressegrupper där våra medarbetare får möjlighet att fördjupa sina kunskaper inom valt intresseområde. Område barn och unga består av medarbetare som har en positiv inställning till arbetet, ställer upp för varandra och skapar arbetsglädje även i tuffa situationer. Området är en del av Avdelning socialtjänst och fritid inom Bromma stadsdelsförvaltning som ansvarar för stadsdelens individ- och familjeomsorg, funktionsnedsättning, ekonomiskt bistånd, fält, skolsocionomer, preventions- och trygghetsarbete m.m. Enheten för utredning barn och unga består av två team med 8 socialsekreterare i varje team, två gruppledare, en enhetschef samt en administrativ assistent. Enheten tillhör Område barn och unga och leds av en områdeschef. Området är uppdelad i fyra enheter där även två metodutvecklare samt en mentor ingår. Vi erbjuder Vi erbjuder dig friskvårdsbidrag, möjlighet till semesterväxling och flexibel arbetstid. Som ny medarbetare hos oss inom Område barn och unga erbjuds du en god introduktion av vår mentor oavsett tidigare erfarenhet av yrket. Vi har en introduktionsplan som följs upp regelbundet under din första tid hos oss och vi erbjuder dig nära arbetsledning med goda möjligheter till utveckling. Vi på Enheten för utredning barn och unga i Bromma: - Erbjuder dig som medarbetare ett tillgängligt, nära och strukturerat ledarskap. - Deltar i pilotprojektet FACT ung tillsammans med Regionen för ungdomar med komplex social och psykiatrisk problematik. - Deltar aktivt i omställningen till ny socialtjänstlag genom medverkan i NUSO (nationell uppföljning av socialtjänstens omställning). - Deltar i flera samverkansformer med interna och externa aktörer såsom exempelvis andra enheter, polis och skola/förskola. - Följer regelbundet upp din psykosociala arbetsmiljö genom "Brommasamtal". - Har regelbunden individuell ärendehandledning samt extern handledning. - Möjlighet till fortbildning. Din roll Som utredande socialsekreterare på Enheten för utredning barn och unga kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter vara att utreda behov av skydd och stöd samt följa upp insatser enligt SoL och LVU avseende barn och ungdomar mellan 0-17 år. Vi arbetar med Signs of Safety som förhållningssätt där vi aktivt arbetar med att mobilisera och involvera den unges nätverk för att tillsammans hitta lösningar på svårigheter i hemmiljön. Arbetet förutsätter en god samverkan med övriga enheter inom den egna verksamheten men även med externa aktörer såsom skolor/förskolor, BVC, polis, åklagare och BUP. Som socialsekreterare kommer du ha veckomöten med din arbetsgrupp, individuell ärendehandledning, extern handledning samt arbeta i nära samarbete med kollegor och biträdande enhetschef. Din kompetens och erfarenhet För att vara aktuell för tjänsten ska du ha socionomexamen. Det är meriterande om du har erfarenhet från att arbeta med myndighetsutövning inom barn och unga, utbildning inom barnsamtal, erfarenhet av Signs of Safety, BBIC samt Stockholm stads dokumentationssystem Paraplyet. Vi söker dig som är nyfiken, engagerad och har en vilja att driva din egen och enhetens utveckling framåt. För att trivas hos oss ska du tycka om ett omväxlande arbete i en föränderlig miljö där den ena dagen inte är den andra lik. Vi söker dig som har hög personlig mognad, är empatisk och har en mycket god samarbetsförmåga. Du är självgående och har förmåga att upprätthålla en god struktur i ditt arbete samt har förmåga att behålla lugnet i krävande situationer som uppstår i det dagliga arbetet som myndighetsutövare. Du är förtroendeingivande och har förmåga att etablera god kontakt med människor som befinner sig i utsatta situationer. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i skrift då dokumentation utgör en stor och viktig del av arbetet. Du kan hantera komplexa frågor och har en god analyserande förmåga. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. För att få arbeta hos Stockholms stad med äldre och personer med funktionsnedsättning i deras hem, måste du visa ett utdrag från belastningsregistret. Utdraget ska inte vara äldre än 6 månader från utfärdande datum.

13 juni 2025
Sista ansökan:
29 juni 2025
Socialsekreterare till Försörjningsstöd
Ljusdals kommun
Socialsekreterare

Beskrivning Försörjningsstödsenheten består av sex handläggare, en specialistsocionom, en receptionist samt en enhetschef. Till vår hjälp har vi en administratör.  Enheten är belägen på Hotellgatan i Ljusdal, där vi delar lokaler med Arbetsmarknadsenheten, vilket skapar goda förutsättningar för samverkan och ett helhetsperspektiv i arbetet. Att arbeta med försörjningsstöd innebär ett omväxlande och utvecklande uppdrag. Arbetsuppgifterna är varierande och präglas av både självständighet och samarbete, där insatserna gör verklig skillnad för människor i olika livssituationer. Arbetsuppgifter Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är utredningsarbete och motivationsarbete kopplat till försörjningsstöd. Du tar emot klientbesök, upprättar, genomför och följer upp genomförandeplaner mot självförsörjning samt handlägger ansökningar. En stor del av arbetet förutsätter nära samarbete med andra såväl internt inom socialtjänsten och Arbetsmarknadsenheten som externt med Arbetsförmedling, Försäkringskassa m fl. I rollen som socialsekreterare har du såväl långvariga kontakter som korta i akuta situationer, med både enskilda individer och samverkanspartners. Kvalifikationer Du har socionomexamen och gärna erfarenhet av handläggning av ekonomiskt bistånd. Meriterande är om du har erfarenhet av myndighetsutövning och utredningsarbete inom socialtjänsten. Vi söker dig som har en god administrativ förmåga och lätt för att samarbeta med kollegor och andra myndigheter. Du har ett stort engagemang för socialt arbete och ett genuint intresse för sociala samhällsfrågor samt anser att mötet med klienter och försörjningsuppdraget är viktigt. Vi söker dig som är van att arbeta självständigt och samtidigt har god samarbetsförmåga. För att trivas i rollen som socialsekreterare är det viktigt att du kan planera ditt arbete i förväg och kan organisera och prioritera samt att hålla uppsatta deadlines. Du behöver vara analytisk lagd, lösningsorienterad samt ha kännedom om gällande lagstiftning. Du har god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift samt god datorvana. Vi arbetar i dokumentationssystemet Treserva. Personlig lämplighet kommer att beaktas vid rekrytering.  Övrigt Vi har sju timmars arbetsdag. Intervjuer sker löpande under annonstiden och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.  Välkommen till ett spännande och utvecklande arbete inom socialtjänsten!     I Ljusdals kommun tror vi att det finns ett liv för alla. Ljusdals kommun är belägen i den nordvästra delen av det vackra Hälsingland. De största orterna i kommunen är Ljusdal, Järvsö och Färila. Vi har nära till fritiden, till varandra och till en enkel vardag. Redan bosatta, hemvändare och många som tagit steget och flyttat till vår kommun vittnar om livskvalitet, mer tid att njuta och vara den du är. I Ljusdals kommun har 1700 medarbetare Sveriges viktigaste jobb när vi servar våra 19 000 invånare.  Är du den som vill berika oss med dina kunskaper, ditt engagemang och din personlighet?

13 juni 2025
Sista ansökan:
18 juli 2025
Timanställda socialsekreterare för nattpass till Socialjouren
GÖTEBORGS KOMMUN
Socialsekreterare

Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg ska få en bättre vardag. Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till främjande och förebyggande insatser. Vi arbetar lokalt men har också verksamheter som riktar sig till hela staden för att möta våra invånares behov. Vi vill skapa en likvärdig och effektiv socialtjänst med fokus på tidiga insatser för en mer jämlik stad. Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i centrala Göteborg - jobba hos oss! ARBETSUPPGIFTER Vill du arbeta i en unik verksamhet där du gör verklig skillnad för utsatta människor i en akut social situation? Då kan socialjouren vara någonting för dig! Vi söker nu nya timanställda som vid behov täcker upp för ordinarie personals korttidsfrånvaro. Vi söker nu specifikt dig som kan arbeta nattetid. Socialjouren är en del av Socialförvaltningen Centrum och arbetar för hela Göteborgs Stad och 12 kranskommuner. Arbetet innebär myndighetsutövning enligt SoL, LVU samt LVM. Verksamheten är öppen dygnet runt där arbetstiderna främst är förlagda på kvällar, nätter och helger. Som socialsekreterare på socialjouren möter du ett brett spann av olika ärenden och olika arbetsuppgifter där ingen dag är den andra lik. Du vet aldrig vad du har att förvänta dig när du går på ditt pass, men du är alltid klar när du går av. Du hanterar akuta sociala problem för personer inom socialtjänstens olika målgrupper och åldrar. Några av arbetsuppgifterna är exempelvis skyddsbedömningar gällande barn som far illa, beslut om placering på skyddade boenden för våldsutsatta personer, beslut om akut boende, biståndsbedömningar av akuta matpengar, beslut om placering på HVB, SIS för barn och ungdomar, LVM-bedömningar av anmälningar gällande missbruk och mycket rådgivning och hänvisning. Vi har ett nära samarbete med främst polis och sjukvård, men vi samarbetar med alla samhällsinstanser. I arbetsuppgifterna förekommer hembesök eller andra former av utryckningar, exempelvis att vi blir kallade till BUP, BB eller sjukvården. Verksamheten drivs av två enhetschefer med delat ledarskap. Dygnets alla timmar finns en 1:e socialsekreterare tillgänglig för arbetsledning. Vi har en egen löneadministratör och en reception. Kvällar, nätter och helger bemannas receptionen av ordningsvakt då vi har många spontana besök som både kommer till oss själva eller via polis. Du arbetar såväl självständigt som tillsammans med dina teamkollegor. Personalgruppen består av erfarna och kompetenta medarbetare där flertalet har arbetat på socialjouren en längre tid. Som timvikarie lägger du dig själv tillgänglig i vårt bokningssystem när du önskar arbeta. När behov uppstår i verksamheten bokar våra bemanningsplanerare in dig på pass. Vi ser helst att man arbetar minst 3-4 pass per månad. Som timvikarie erbjuds du: * Flexibel arbetstid förlagd kvällstid eller natt på vardagar och helger. * Styra din arbetstid genom att själv lägga in din tillgänglighet och få förfrågningar därefter. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är färdigutbildad socionom. Då arbetet är utmanande och kräver en hög grad av självständighet ser vi det som ett krav att du har minst 2 års erfarenhet av myndighetsutövning på socialkontor. Om du har 5 års erfarenhet eller mer ser vi det som starkt meriterande. Du behöver även ha erfarenhet av myndighetsutövning inom Barn och unga hos socialtjänsten. Utöver detta behöver du också ha erfarenhet av arbete med SoL, LVU och/eller LVM. Har du erfarenhet av arbete i mottagningsgrupp på ett socialkontor ser vi detta som meriterande. Eftersom socialjouren är bemannad dygnet runt söker vi nu någon som kan jobba kväll och nattpass, både vardagar och helger. Som medarbetare hos oss vill vi att du är hjälpsam mot människor du och visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har klientens behov som utgångspunkt för ditt agerande. Du är bekväm i sociala situationer, såväl informella som formella. Du står för fattade beslut och kan förmedla obekväma budskap när det behövs. Du arbetar effektivt under stress, kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer. Du skiljer på sak och person och kan ta välgrundade beslut under tidspress. Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet Du är varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden. I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

13 juni 2025
Sista ansökan:
10 juli 2025
Myndighetshandläggare inom ekonomiskt bistånd
Tibro kommun
Socialsekreterare

Är du utbildad socionom eller har genomgått annan högskoleutbildning som arbetsgivaren prövar likvärdig och brinner för bidra till rättssäkra biståndsinsatser för vuxna? Vi söker nu en kollega som vill förstärka vårt team inom försörjningsstöd. Är det kanske du? Tibro kommun, med 11 000 invånare, ligger i norra delen av Västra Götalands län. Här finns ett brett näringsliv med en unik kompetens om möbler, inredning och logistik och ett rikt föreningsliv med många framstående idrottare. Tibro kommun jobbar målmedvetet med utveckling och erbjuder sina invånare en mycket uppskattad kommunal service! Tibro kommun har en gemensam vision med förenings- och näringslivet samt en gemensam värdegrund som bygger på ledorden omtanke, självtillit, samverkan och handlingskraft. I Tibro tror vi på kraften i att arbeta tillsammans och vill skapa miljöer som sticker ut! Livet i Skaraborg är en webbplats som visar möjligheterna som finns i Skaraborg. På www.livetiskaraborg.se kan du läsa mer om fritidsaktiviteter, boende och mycket annat. ARBETSUPPGIFTER Arbetet som myndighetshandläggare inom gruppen för försörjningsstöd består i att handlägga och utreda ekonomiskt bistånd. I gruppen arbetar fyra handläggare som i det vardagliga arbetet leds av en samordnare. Socialförvaltningens myndighetsenhet består av all myndighetsutövning gemensamt med goda förutsättningar för tätt samarbete. Vi arbetar gemensamt och aktivt för att hitta hållbara lösningar för dem vi möter. Intern och extern samverkan är viktigt för oss då vi vet att det leder till bättre lösningar för våra brukare. Vi vet att en förutsättning för att behålla hög kvalité på den verksamhet vi bedriver är att medarbetarna får rätt stöd och tillräckligt med tid för varje ärende. Vi erbjuder ärendehandledning tillsammans med samordnare varje vecka och vid behov. Inom enheten finns systemadministratörer som ger support i vårt verksamhetssystem Lifecare. Vi har också extern handledning. Ett varierande arbete med goda möjligheter till kompetensutveckling. Grundarbetstid 7.30-16 med flextidsavtal. Under föregående år har en starkare samverkan med kommunens arbetsmarknadsenhet genomförts där fokus är att tillsammans förflytta enskilda till egen försörjning. Varmt välkommen att följa med oss på denna utvecklingsresa! KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har examen från socionomprogrammet eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren prövar likvärdig. Erfarenhet av arbete inom socialtjänst och ekonomiskt bistånd anses meriterande. Vi söker dig som har förmåga att sätta dig in i andra människors perspektiv och situation och har förmåga att coacha, motivera människor till förändring. Du är kommunikativ, tydlig, lyhörd för din motpart och har förmågan att formulera information eller budskap så att alla förstår. Är du empatisk och trygg och väljer att bidra till ett gott arbetsklimat. Vi söker dig som anser dig vara ansvarstagande och arbetar strukturerat och systematiskt. B-körkort är ett krav. ÖVRIGT Intervjuer kommer att ske löpande under annonseringsperioden, så vänta inte med att skicka in din ansökan.  Tibro kommun har valt rekryteringskanal och tackar därför vänligt men bestämt nej till att bli kontaktad av rekryteringsföretag.

13 juni 2025
Sista ansökan:
29 juni 2025
Socialsekreterare för arbete med barn och ungdomar
Lunds kommun
Socialsekreterare

Om rollen och dina arbetsuppgifter Som utredande socialsekreterare utgörs dina arbetsuppgifter av utredningar och uppföljningar av beviljade insatser för åldersgruppen 0-17 år. Vid behov arbetar du över gränserna för att möta barn och familjer på bästa sätt. Vi jobbar med genuint socialt arbete, tar oss tid för att möta människor, lyssna och se vad vi kan bidra med för att hjälpa människor till en förändring. Vårt arbete präglas av hög kvalitet, rättssäkerhet och vi jobbar ständigt på att hitta en balans i god kvalitet i verksamheten och också god arbetsmiljö för våra medarbetare. Vi söker dig Vi söker dig med socionomexamen och erfarenhet av att utreda barn och unga inom socialtjänsten, eller annan relevant myndighetsutövning som har gett dig insikt och kunskap om detta område. Vi värdesätter att du kombinerar ditt engagemang med en lugn framtoning och har förmågan att prioritera och strukturera ditt arbete. Samtidigt är du flexibel och kan anpassa dig när verksamhetens behov påverkar din planering. Du bemöter människor med respekt och hanterar din myndighetsroll ansvarsfullt genom att fokusera på och analysera den mest väsentliga informationen för att hantera dina ärenden i olika situationer. Känner du igen dig i vår beskrivning? Vill du bli en del av vår kompetenta och trevliga arbetsgrupp? Välkommen med din ansökan! Annonsen gäller ett vikariat under ett år.  Vi erbjuder dig 2023 påbörjade vi ett spännande projekt kring återhämtning på arbetstid, vilket har visat på goda resultat- så vi fortsätter 2024. Återhämtning på arbetstid innebär att medarbetare, individuellt eller gemensamt, kan göra olika aktiviteter för att se till att arbetsdagen blir i lagom tempo och där det finns möjlighet till att också stanna upp och reflektera kring sitt arbete.  Som medarbetare hos oss erbjuds du en rad förmåner med fokus på balans, trygghet och hälsa. Lunds kommun är en stor organisation med många spännande verksamheter och möjligheter för medarbetare till utveckling. Som medarbetare får du även tillgång till vår förmånsportal där du enkelt kan se dina förmåner och administrera dessa. https://lund.se/arbete-och-lediga-jobb/sa-ar-det-att-arbeta-med-oss/det-har-ger-vi-dig-som-medarbetare Övrigt För anställning avseende barn och unga krävs uppvisande av utdrag från polisens belastningsregister. Du kan med fördel beställa det redan nu via polisens hemsida. Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. Om arbetsplatsen Vi värdesätter kollegialt lärande högt och arbetar därför ofta tillsammans i ärenden. Vi prioriterar ett välfungerande samarbete med olika aktörer kring barn och ungdomar och samverkar brett med skola, polis, sjukvård och andra delar av socialtjänsten. Vi är en del av arbetsmarknads- och socialförvaltningen där cirka 600 medarbetare ger stöd till de lundabor som behöver socialtjänstens insatser. Tillsammans ser vi till att barn och unga får en så bra uppväxt som möjligt. Vi utgår från hela familjens situation och att ingen ska fara illa. Det handlar om att ge stöd till vuxna med skadligt bruk och beroende eller psykiska funktionsnedsättningar, till dem som behöver ekonomiskt bistånd, god man, förvaltare eller stöd för att kunna studera eller arbeta, samt till flyktingar. Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?

12 juni 2025
Sista ansökan:
6 juli 2025
Engagerad barnsekreterare söks
Lidingö kommun
Socialsekreterare

En av våra barnsekreterare flyttar och nu söker vi en ny kollega med samma engagemang!  Vi tillhör omsorgs- och socialförvaltningen som är en av våra sex förvaltningar i Lidingö stad. Hos oss arbetar cirka 800 medarbetare med att stötta våra invånare i livets alla skeenden. Vi jobbar med äldreomsorg, socialpsykiatri, funktionsnedsättning samt individ och familjeomsorg. Vi sätter alltid individens behov i centrum. ARBETSUPPGIFTER Som barnsekreterare följer du upp att de barn som placerats i familjehem har det bra och får sina behov tillgodosedda. Du kommer ha ett nära samarbete med familjehemssekreterare men även övriga kollegor i teamet och på området. Vi arbetar med Signs of safety som förhållningssätt och du delar synen på att arbeta aktivt med barnets tillgång till sin familj och nätverk även när en hemflytt inte är möjligt.  Just nu pågår en turné där jag som enhetschef tillsammans med barnsekreterare och familjehemssekreterare besöker alla våra egna familjehem med frågan hur man upplever Lidingö stad som uppdragsgivare. Det är tillsammans med våra barn, unga och familjehemmen som vi skapar vår familjehemsvård! Detta ger oss även möjlighet att få in åsikter i frågor som rekrytering och prata om frågor som är aktuella i familjehemssverige. Din roll som barnsekreterare blir att säkerställa att våra barn och ungas röster hörs. Både gällande sin egen vård men även för att hjälpa oss i den fortsatta utvecklingen av vår familjehemsvård. I höst kommer vi arbeta vidare med hur vi följer upp våra placerade barns skolgång samt arbeta vidare med frågan om eftervård. Väldigt viktiga frågor tycker vi! Tycker du som oss så ser vi fram emot din ansökan! KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad socionom. Du har erfarenhet av socialtjänstens myndighetsutövning gällande barn och unga och har god kunskap om gällande lagstiftning inom området. Du har mycket goda kunskaper i det svenska språket, såväl i tal som i skrift och har lätt för att kommunicera.  Som barnsekreterare tycker du socialt arbete är roligt och viktigt. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du är även lyhörd och har en god samarbetsförmåga. Som person agerar du lugnt i stressade lägen och kan sätta dig in i andra människors situation utan att ta över.  I Lidingö stad arbetar vi utifrån värdeorden engagerad, professionell och initiativrik. Vi förväntar oss att du bidrar med en stor skopa engagemang, ett professionellt förhållningssätt och att du tar initiativ för att ständigt utveckla dig och verksamheten. För den här tjänsten kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. ÖVRIGT Staden tillämpar individuell lönesättning. Tillträde enligt överenskommelse. Intervjuer kommer ske löpande. Välkommen till Lidingö stad! Här kan du njuta av närheten till natur & skärgård med endast 15 minuters avstånd till T-centralen. Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare som erbjuder utvecklingsmöjligheter. Vi vill ständigt förbättras och strävar efter att vara en lärande organisation i framkant. Om du delar vår passion för utvecklande ledarskap, ett aktivt medarbetarskap och en inkluderande arbetsplats är det till oss du ska söka för att bli en del av oss i Lidingö stad! Tillsammans kan vi skapa en meningsfull och berikande arbetsmiljö där vi kan växa och göra skillnad tillsammans. I Lidingö stad krävs det att du uppvisar utdrag ur polisens belastningsregister före anställning. Detta begär du utdrag om på polisens hemsida. |Polismyndigheten (polisen.se) Lidingö stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering så att varje person bedöms utifrån sin kompetens och att vi motverkar diskriminering. Inför rekryteringsarbetet har Lidingö stad tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

12 juni 2025
Sista ansökan:
13 juli 2025