Socialsekreterare Ekonomiskt bistånd
Lidköpings kommun
Socialsekreterare

Välkommen till Lidköping!  Du letar efter nya utmaningar. Vi letar efter dig! Vi hoppas att du vill vara en del av en välkomnande och hållbar kommun som drivs av engagemang. I Lidköping finns vattnet alltid nära med Vänern och skärgården runt hörnet och Lidan som ringlar fram genom staden. Det är en plats rik på historia som vi omfamnar när vi har siktet inställt på att utveckla och planera för framtidens Lidköping. Hos oss får du möjlighet att testa nytt och utvecklas samtidigt som du dagligen gör skillnad för invånare, företagare, föreningar och besökare i Lidköping. Vi behöver bli fler, varmt välkommen med din ansökan till Lidköpings kommun! Varmt välkommen till Lidköping – en hållbar och välkomnande kommun! Då en av våra medarbetare går på föräldraledighet söker vi dig med ett genuint intresse för socialt arbete med vuxna och som vill vara en del av Ekonomiskt bistånd och Rådgivnings Löpande biståndsteam. Tjänsten är ett vikariat till och med 2026-12-31. Om jobbet Arbetet med ekonomiskt bistånd sker enligt ett arbetssätt med fokus på att den enskilde får stöd i att nå självförsörjning genom arbete eller studier. Det innebär bland annat att merparten av personer som ansöker om ekonomiskt bistånd anvisas till Arbetsmarknadsenheten där coach tillsammans med deltagaren gör upp en planering med lämpliga åtgärder mot självförsörjning. De som arbetar med ekonomiskt bistånd är uppdelade i tre team, ett Löpande biståndsteam, ett Rehabteam och ett Mottagningsteam. Löpande biståndsteamet handlägger bland annat ärenden aktuella på Arbetsmarknadsenheten.  Ekonomiskt bistånd och Rådgivning ansvarar för handläggning av ekonomiskt bistånd, handläggning av dödsboärenden och samordnar delar av Sektor social välfärds arbete med boendefrågor.  Till enheten hör också ansvaret för Sektor social välfärds reception på Fiskaregatan samt kommunens budget- och skuldrådgivning som på avtal även levererar tjänsten till Götene, Skara och Grästorps kommuner.  Vi erbjuder ett utvecklande och betydelsefullt arbete i en kompetent arbetsgrupp, en god introduktion, intern och extern handledning samt trevlig arbetsmiljö.  Arbetsuppgifter Arbetet som socialsekreterare i Löpande biståndsteamet består framförallt i att bedöma behovet av ekonomiskt bistånd. Det innebär att utreda, bedöma, besluta och verkställa utifrån gällande lagstiftning och riktlinjer. Vid varje ansökan undersöker handläggare om den enskilde följt sin planering med exempelvis Arbetsförmedlingen och Arbetsmarknadsenheten då det är grund för rätten till bistånd.  Vem är du? Vi förutsätter att du är en empatisk och trygg person med mycket god personlig mognad och samarbetsförmåga samt att du bidrar till ett gott arbetsklimat. Du ska vara intresserad av att arbeta utifrån individens egna möjligheter och resurser samt bidra till att utveckla verksamheten genom ditt engagemang. Du är flexibel, ska kunna arbeta självständigt och ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Krav: - Socionomexamen, socialpedagogexamen, socialpsykologexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser gärna att man har läst socialrätt i sin utbildning.  - B-körkort Meriterande: - Erfarenhet av arbete med ekonomiskt bistånd och erfarenhet av arbete med personer i utsatta situationer är meriterande.   Övrigt Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.   Lidköpings kommun vill att du skickar din ansökan via vårt rekryteringsverktyg Varbi. Du hittar en knapp längst ner i annonsen där du loggar in och söker tjänsten. Om du av något skäl inte kan söka så (t ex skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. Vi undanber oss samtal från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser. Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar? Lidköping som plats utlovar ett rikt liv, det handlar inte om pengar utan om de möjligheter som finns att leva ett bra liv. Här finns nämligen gott om det som är väsentligt i livet. Bra skolor, trygga områden, ett mångsidigt näringsliv och ett aktivt idrotts- och föreningsliv. Och så förstås ett vackert och sjönära läge vid Vänern. Upptäck mer och fler möjligheter hos https://lidkoping.se/kommun-och-politik/jobba-hos-oss---lediga-jobb, /admin/settings-advertisements/Flytta%20hit%20-%20Lidköpings%20kommun  och http://www.livetiskaraborg.se

9 juni 2025
Sista ansökan:
11 juli 2025
1:e Socialsekreterare till IFO barn och unga
Hylte kommun
Socialsekreterare

Vi är den lilla kommunen med de stora möjligheterna där våra medarbetares trygghet och utveckling alltid går hand i hand med organisationens vision! Våra verksamheter karaktäriseras av korta beslutsvägar där du som medarbetare kan göra skillnad med ditt engagemang. Då vi arbetar med att leverera samhällsservice till våra invånare bidrar du inte bara till din egen utveckling utan även till samhällets utveckling i stort. Vi är stolta över vår kommuns verksamheter och dess cirka 1100 medarbetare. Vill du vara med och skapa framtiden med oss? IFO Barn och Unga På IFO Barn och Unga ingår mottagning, utredning, placering av barn och unga, familjerätt, öppenvård och administration. IFO Barn och unga är indelat i 3 team. Vi söker en positiv och engagerad 1:e socialsekreterare till mottagning och utredning där du ska arbetsleda 6-7 medarbetare. Som anställd hos oss på IFO barn och unga får du: Trevliga, trygga och icke dömande kollegor Nära och dagligt stöd från enhetschef  Omfattande personalförmåner: -Friskvårdsbidrag, flextidsavtal och möjlighet till semesterväxling. -Tillgång till en förstklassig massagefåtölj på enheten. -Pausgympa, onsdagsträning och lunch-tabata på fredagar. Löpande kompetensutveckling och konto i Yrkesresan för arbetsledare 1:e Socialsekreterare till IFO barn och unga Arbetsuppgifter Som 1:e socialsekreterare arbetsleder du mottagnings-och utredningsteamet. Du förväntas vara tillgängligt för stöd och arbeta nära dina medarbetare. Du ska säkerställa att enheten håller god kvalité och att arbetet utgår från de lagar, föreskrifter och riktlinjer som styr verksamheten. Du fördelar ärenden, har löpande ärendegenomgångar och hjälper medarbetare att prioritera vid behov. Vid mer utmanande klientmöten kan det ibland finnas behov av att du deltar. Du ska vara processbärare mellan enhetens olika verksamhetsgrupper. Du har god tillgång till nära arbetsledning och beslutsstöd. Övrig information Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Inför rekryteringsarbetet har Hylte kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. I vår kommun finns semesterväxlingsavtal, flextidsavtal och friskvårdsbidrag. Vi tillämpar distansarbete i den mån verksamheten tillåter. Vi har kostnadsfria parkeringsplatser och för dig som behöver ladda elbil går det mot en kostnad. Vi tillämpar rökfri arbetstid. Hylte kommun verkar för att alla medarbetare ska ha lika rättigheter och möjligheter och vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, funktionsnedsättning, sexuell läggning, religion eller annan trosuppfattning. Till följd av lagen om lämplighetskontroll ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas vid anställning. Kvalifikationer Vi söker dig som har en socionomexamen och har goda kunskaper om gällande lagstiftning för området barn och unga samt de nationella regler och riktlinjer som styr verksamheten. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbetsledning, men det är inget krav. Däremot efterfrågar vi lång erfarenhet inom området barn och familj. Vi söker dig som är lugn och trygg samt har god självkännedom. I rollen som 1:e socialsekreterare är det viktigt att du är flexibel och anpassar ditt arbetssätt efter verksamhetens behov och mål samtidigt som du är självgående och kan organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Det är viktigt att du har god förmåga till att kunna skapa bärande relationer och att du trivs med att samarbeta både inom den egna arbetsgruppen och med andra verksamheter. B-körkort är ett krav. Välkommen med din ansökan! Vi ser gärna att du bifogar cv och personligt brev. Ansökan Logga in/skapa en användare först innan du fyller i din ansökan.

9 juni 2025
Sista ansökan:
20 juli 2025
Socialsekreterare till Södertälje kommun
Södertälje kommun
Socialsekreterare

Är du redo att möta verkligheten och nyfiken på hur det är att arbeta inom Arbete & Försörjning i Södertälje? Vi utför arbetsuppgifter som faktiskt gör skillnad! Just nu söker vi en vikarie till enheten egen försörjning 1. Arbete och Försörjning är en spännande och utvecklande arbetsplats där vi tar emot alla som ansöker om försörjningsstöd i kommunen och utreder rätten till bistånd. Vi ska vara en öppen och tillgänglig myndighet som medarbetare och medborgare kan lita på. Vårt uppdrag är att bidra till ett Södertälje där alla medborgare är delaktiga och bidrar med sin kraft och kunskapskälla.   Dina arbetsuppgifter Som socialsekreterare arbetar du med att: - Träffa klienter månatligen, på kontoret och i hembesök, för skapa och följa upp klientens individuella plan för att nå egen försörjning - Samverka med andra enheter, upprätta samordnade genomförandeplaner - Utreda och fatta rättssäkra beslut om ekonomiskt bistånd utifrån Socialtjänstlagen - Arbeta aktivt för att motverka felaktiga utbetalningar - Utredningsarbete och journalföring i verksamhetssystemet - Bidra med förbättringsarbete i verksamheten och i samverkan med andra aktörer   Vem är du? Vi söker utbildade socionomer med socionomexamen eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Du är ansvarstagande och har god förmåga att arbeta självständigt så väl som i grupp. Vi ser att du delar vår uppfattning om att det sociala arbetet kräver ett klientnära arbetssätt där klientbesök på kontoret och hembesök utgör grunden. Då vi i vår roll som myndighetsutövare sätter rättssäkerheten i första rum följer även att du är flytande i svenska i tal och skrift. Du har lätt för att förstå andra personers situation och ser den individuellt framtagna och uppdaterade genomförandeplanen som nyckeln till en tydlig och framkomlig väg mot klienternas mål om att bli självförsörjande. För att klara av jobbet är det mycket viktigt att du är trygg i dig själv och att du klarar av att strukturera och prioritera ditt arbete, även under stressiga förhållanden. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper i den här rekryteringen. Krav: - Du har socionomexamen eller likvärdig utbildning - Du har läst socialrätten - B-körkort Meriterande: - Erfarenhet av myndighetsutövning, särskilt arbete inom försörjningsstöd - Praktisk erfarenhet av Pulsen Combine som är vårat verksamhetssystem - Erfarenhet av att jobba med lågaffektivt bemötande - Erfarenhet av att jobba med MI-metoden - Att du arbetat med verksamhetsförbättring - God erfarenhet av arbete i Office-paketet - Flerspråkighet   Vi erbjuder dig Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt. Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor för vidare information se: https://www.sodertalje.se/formaner Nedan framgår ett axplock av våra förmåner: - Friskvårdsbidrag på upp till 3000 kronor per år - Årsarbetstid, vilket innebär att du i den mån verksamheten tillåter, kan styra din egen arbetstid - Kompetensutveckling Välkommen till oss! Vi sätter invånaren främst och arbetar för allas lika värde! Hos oss har vi höga förväntningar! Här har vi nära till stor social gemenskap och det är enkelt att skapa goda relationer med såväl arbetskamrater som externa kontakter. Tillsammans skapar vi en utvecklande arbetsmiljö där medarbetarna får möjlighet till avancemang och utveckling. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

5 juni 2025
Sista ansökan:
29 juni 2025
Socialsekreterare
Uppsala kommun
Socialsekreterare

Område mottagning, stöd och placering, placeringsenheterna Vårt arbete har stor betydelse för barn och ungdomars liv, känslan av att skapa värde och göra konkret skillnad är påtaglig. Många av oss är erfarna och har arbetat flera år inom området placering. Är du utbildad socionom med erfarenhet av myndighetsutövning inom område barn och unga? Välkommen med din ansökan! Vi är tre placeringsenheter som är en del av avdelning barn och ungdom myndighet och tillhör område mottagning, stöd och placering. Det finns tre placeringsenheter och varje enhet har cirka 25 medarbetare. Inom området är vi totalt cirka 80 personer som arbetar kring våra familjehemsplacerade barn. Vi arbetar med längre tids placeringar och jobbar (förutom med rättssäkerheten som första rättesnöre), på att bygga tillit och skapa relationer till våra barn/unga/uppdragstagare samt biologiskt nätverk. Vi har flexibla arbetstider och det finns möjligheter att förlägga sin arbetstid på annan plats när verksamheten tillåter det. Vi sitter i fräscha lokaler på Bolandsgatan 10a. Ditt uppdrag Som socialsekreterare ansvarar du för att följa upp hur det går för de barn och unga som är placerade. Vi arbetar med myndighetsutövning gentemot enskilda. Du kommer att träffa våra placerade barn och göra hembesök hos dem i deras familjehem. Du håller samtal med barnen utifrån deras ålder och mognad, skriver övervägande och omprövningar av vården, samt utreder behov och fattar beslut (enligt delegation) kring det placerade barnet. Vi arbetar med barn och unga som är placerade enligt både socialtjänstlagen (SoL) och lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Du kommer att göra bedömningar och analyser av barnens behov utifrån dessa och andra relevanta lagar. En stor del av ditt arbete kommer också att handla om att samarbeta med barnens biologiska föräldrar och nätverk. Frågor om umgänge kan till exempel vara en del av dina arbetsuppgifter. Andra uppgifter kan inkludera avtalsuppföljning och kontakt med andra myndigheter, som Försäkringskassan och Regionen. Resor inom hela landet är en naturlig del av vårt arbete. Även om vi oftast kan planera våra dagar, finns det stor variation i vårt arbete Din bakgrund Vi söker dig som har socionomexamen. Du har minst 2 års erfarenhet av arbete med myndighetsutövning inom område barn och unga. Du är van vid att dokumentera, göra uppföljningar och skriva utredningar samt att arbeta med olika digitala verktyg. Du har en hög kompetens inom utrednings- och uppföljningsarbete och är trygg i alla delar av handläggningsprocessen. Du har en mycket god kännedom om socialtjänstlagen och goda kunskaper om de utredningsmetoder och bedömningsinstrument som används inom socialtjänsten. Har du tidigare erfarenhet av BBiC eller av Signs of Safety är detta meriterande. B-körkort är ett krav såväl som att ha goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska. Som person har du lätt att fatta beslut utifrån tillgänglig information och agera därefter. Du är en flexibel person som har förmågan att se möjligheter i förändringar. Du är en kommunikativ person som har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Du har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du är lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker. Du är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Upplysningar Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta enhetschef Anna Lindsjö, 018-7276472, eller enhetschef Anna Engqvist, 018-2655901 Facklig företrädare: Akademikerförbundet SSR/saco, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34 Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13 Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 04 I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Om vår organisation Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen. Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på jobba i Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/jobb/) Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

5 juni 2025
Sista ansökan:
20 juli 2025
Socialsekreterare till enheten för social brottsprevention
Norrköpings kommun
Socialsekreterare

Vill du arbeta med att stötta och motivera de som vill lämna en kriminell livsstil? Då kan du vara den vi söker! Vilka är vi? Målgruppen för SIG är individer vars mönster av risk- och skyddsfaktorer indikerar en hög risk för fortsatt kriminalitet och annat allvarligt normbrytande beteende.  Målgruppen för avhopparverksamhet gäller individer som valt att lämna organiserad brottslighet och som bedöms vara i behov av samhällets stöd och skydd för att fullfölja detta. Ett avhopp kan ske från olika kriminella miljöer, exempelvis lokala kriminella nätverk, en våldsbejakande extremistisk miljö eller en löst sammansatt kriminell gruppering. Definitionen är gemensam för polismyndigheten, länsstyrelserna, Kriminalvården, Statens institutionsstyrelse och Socialstyrelsen. Dina arbetsuppgifter Som socialsekreterare kommer du att, i samverkan med SIG- koordinatorer utreda behov och fatta erforderliga beslut om insats för SIG och/eller avhopparverksamhet. Du utreder enligt enhetens rutiner och processer för handläggning. Du kommer att handlägga flertalet vuxenärenden. Du samordnar arbetet runt personen och ingår i arbetsgruppen för SIG och avhopparverksamhet tillsammans med SIG- koordinatorerna. Du arbetar med verksamhetsutveckling och i nära samverkan både internt och externt med andra myndigheter och andra relevanta samverkans forum. Du kommer att arbeta med personer som vill och bedöms ha behov av att lämna en kriminell livsstil samt motivera och stötta till att lämna vilket innebär att en del av dina arbetsuppgifter även innefattar behandlande insatser i form av kriminalitetsprogram och bedömning av RBM- risk, behov, mottaglighet. Du har din anställning i myndighetsutövningen för ungdomar men med tillhörighet i SIG teamet. Vem är du? Vi söker dig som har en socionomexamen. Du har erfarenhet av myndighetsutövning samt intresse och kunskap om brottsförebyggande arbete. Vi ser gärna att du har kunskap om risk och skyddsfaktorer och tidigare erfarenhet av riskbedömningar enligt RBM. Du är trygg, stabil och har god självinsikt. Du ser relationer i sitt rätta perspektiv och har ett positivt förhållningssätt till din omgivning. Vidare ser du och tar tillvara på möjligheter till förändring och bidrar till ett positivt arbetsklimat. Vi erbjuder dig som medarbetare flextid, individuell lönesättning, extern handledning, gedigen introduktion och engagerade kollegor. Välkommen med din ansökan! Information om tjänsten Antal lediga tjänster: 1 förutsatt erforderliga beslut Anställningsform: Tillsvidareanställning på heltid Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse Arbetstid: Dag Sista ansökningsdatum: 30 juni, intervjuer sker löpande Kontakt: Enhetschef Christina Colliander Lind, 011- 15 17 02 eller Hillevi Kassow Helander, 011-15 26 40   KÄNSLAN AV ATT BIDRA. MÖJLIGHETEN ATT PÅVERKA Att arbeta i Norrköpings kommun betyder att du är med och skapar välfärden. Våra 11 000 medarbetare bidrar och gör skillnad. Varje dag. Vi erbjuder en kreativ och dynamisk arbetsplats för nyfikna och öppna människor som vill ha mer än ett jobb. Tillsammans skapar vi Norrköpings framtid. Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. När du söker jobb hos oss i Norrköpings kommun använder du dig av vårt rekryteringsverktyg. Du påbörjar din ansökan genom att klicka på ansök längst ner i annonsen. Du som har skyddade personuppgifter ska inte skicka in din ansökan via vår hemsida. Ta en direktkontakt med rekryterande chef alternativt rekryteringsspecialist för att diskutera hur du bäst ansöker utifrån ditt skyddsbehov. Kontaktuppgifter finner du i annonsen. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

5 juni 2025
Sista ansökan:
30 juni 2025
Barnsekreterare
Ystad kommun
Socialsekreterare

Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna. Här finns unika naturupplevelser, en levande historia, ett dynamiskt kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Vi har också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt.​ I Ystads kommun är vi cirka 2900 engagerade medarbetare som bidrar och gör skillnad. Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare, företag, organisationer och besökare, nu och i framtiden.​ För oss är ledarskapet viktigt, därför utbildas alla chefer i utvecklande ledarskap. Vi erbjuder dig en trygg anställning där du gör en meningsfull insats i samhället. Här hittar du även många karriärmöjligheter i en organisation som ständigt utvecklas. Vi står stadigt på vår värdegrund som är - Bättre Tillsammans, som kännetecknas av mod, tillit, delaktighet och professionalitet. Inom social omsorgsförvaltningen arbetar cirka 1200 engagerade medarbetare som bidrar till att ge stöd och omsorg till de som behöver i vår kommun. Arbetet sker inom äldreomsorg, hemtjänst, funktionsnedsättning och socialpsykiatri, individ- och familjeomsorg. Placeringsenheten, som är en av sju enheter inom Individ-och familjeomsorgen söker nu en barnsekreterare. Placeringsenhetens uppdrag är att följa upp, kvalitetssäkra och arbeta för att våra placerade barn växer upp under trygga, stabila och kärleksfulla förhållanden. Vi arbetar med barn som är placerade i jourhem, familjehem, HVB-hem, SIS samt stödboende.  På enheten arbetar 12 medarbetare; enhetschef, administrativ assistent, fem barnsekreterare, fyra familjehemssekreterare och en jourhemssekreterare. Kopplat till enheten har vi en umgängeslägenhet och på öppenvården arbetar en familjebehandlare riktat mot umgänge och familjebehandling till de placerade barnen och deras familjer. Till hösten påbörjas också ett projekt tillsammans med Utbildningsförvaltningen med en anställd skolsamordnare som kommer ha det övergripande ansvaret för en bra och välfungerade skolgång för de placerade barnen.   Vi har ett tydligt barnfokus och därför är en av de viktigaste uppgifterna för våra barnsekreterare att lära känna barnet för att skapa en relation. Vi är övertygade om att en god relation till barnet resulterar i att vi har de bästa möjliga förutsättningarna för att hjälpa det enskilda barnet på bästa sätt. På enheten arbetar både kvinnor och män med lång erfarenhet av placerade barn. Vi är en sammansvetsad grupp som arbetar mycket nära varandra. Som medarbetare hos oss får du introduktion med mentor, extern handledning, friskvårdsbidrag, flexavtal, utbildningar via Yrkesresan men framförallt en grupp som skrattar mycket och är inkluderande. Enheten arbetar mycket med utveckling och utvecklar just nu arbetet med backa barnet och placerade barn. ARBETSUPPGIFTER Som barnsekreterare ansvarar du bland annat för att följa upp det placerade barnet och var sjätte månad överväga/ompröva vården enligt SoL/LVU, I arbetet ingår också att utreda enligt BBIC i exempelvis frågor som rör oro för barnet, ytterligare insatser runt barnet samt umgängesfrågor. Begäran om vårdens upphörande utreds av våra kollegor på Barn- och familjeenheten och utredningar om vårdnadsöverflytt utreds av våra kollegor på Familjerätten. Du arbetar ofta enskilt utifrån våran arbetsmodell men har en medhandläggare som du kan vända dig till i alla ärenden. Du arbetar också nära med handledande familjehemssekreterare i ärendet. Barnsekreterarens främsta och viktigaste uppgift är att ha barnet i fokus och genom att skapa en relation till barnet kunna följa barnets utveckling och hjälpa barnet att växa upp under trygga förhållanden. I dina arbetsuppgifter ingår även kontakt med barnets föräldrar och andra viktiga personer/myndigheter runt barnet som exempelvis förskola/skola, BUP, tandläkare och Mariamottagningen. Vi arbetar aktivt med SAMS-modellen. Du har också mycket kontakt med vår öppenvård som arbetar med barnet och barnets föräldrar med målsättningen att barnet ska kunna återförenas med sina föräldrar, om det är möjligt. Vi arbetar utifrån Backa barnet, se vidare www.backabarnet.se KVALIFIKATIONER Som barnsekreterare behöver du vara en trygg och stabil person. Du behöver ha en god empatisk förmåga som du kombinerar med förmågan att skapa goda relationer med de barn som vi arbetar med.  I arbetet behöver du vara lugn, stabil och ha förmågan att behålla ett realistiskt perspektiv på situationer som uppstår i det dagliga arbetet. Du kommer att möta många människor i kris och/eller med komplexa livssituationer, vilket gör att du själv måste kunna se möjligheter, förmedla hopp och bemöta människor på ett respektfullt sätt. Det är viktigt att du kan arbeta självständigt och strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du behöver också ha en problemlösande analysförmåga samt lätt för att bedöma och komma fram till beslut eftersom du arbetar med komplexa frågor. Arbetet kräver också att du är bekväm i att göra skyddsbedömningar på barn och unga.  Tjänsten kräver att du har lätt för att uttrycka dig i både tal och skrift. Eftersom vi är en grupp som arbetar tillsammans och stöttar varandra så är det viktigt att du har en god samarbetsförmåga, tycker om att arbeta i grupp och dela med dig av dig själv. Krav: Socionomexamen B- körkort  Meriterande: Arbetar/eller har arbetat som barnsekreterare Arbete med barn och unga inom socialtjänsten Kunskap i att arbeta med SAMS Arbetat i verksamhetssystemet Lifecare Personlig lämplighet kommer att tillämpas. ÖVRIGT Urvalet kommer att ske löpande under rekryteringsprocessen och intervjuer kommer att hållas 15-16 juli.  Medarbetare sökes under förutsättningen att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt. Alla medarbetare ska erbjudas förutsättningar till en god hälsa, därför arbetar vi aktivt med vår arbetsmiljö. Vi erbjuder friskvård och en rökfri arbetstid. I samband med denna rekrytering undanber vi oss kontakter från rekryteringsföretag och andra annonsörer. Observera även att vi endast tar emot ansökningar via Visma Recruit och således inte via e-post eller via andra kontaktvägar. Har du frågor om tjänsten vänligen kontakta angiven kontaktperson.

5 juni 2025
Sista ansökan:
6 juli 2025
Socialsekreterare till Barn- och unga
Sollefteå kommun
Socialsekreterare

Vill du vara med och göra skillnad? Då är det kanske dig vi söker som medarbetare till Sollefteå kommun. Hos oss har du nära till storslagen natur och småstadscharm. Du kan njuta av ett varierat fritids- och kulturliv. För oss är det viktigt att du känner att ditt arbete är meningsfullt och att du ser din del i helheten. Du är med och utvecklar verksamheten mot kommunens övergripande vision och mål. Här bor människor med stark framtidstro, välkommen till oss! ARBETSUPPGIFTER Vi söker socialsekreterare till Barn, unga och familjeenheten. Som socialsekreterare inom enheten kommer du att utreda, bedöma, besluta och följa upp insatser enligt SoL och LVU. Vi arbetar utifrån ett systemiskt synsätt och erbjuder även intern utbildning i systemteoretisk grund. Vi värnar om en god arbetsmiljö med rimlig arbetsbelastning. Inom IFO finns också en enhet som ansvarar för utredningar kring vuxna och LSS insatser samt en enhet som arbetar mot äldre. Vi har en väl utbyggd öppenvård i kommunen. Arbetet sker i nära samverkan med övriga enheter i kommunen och vi strävar efter att hitta flexibla och bra lösningar tillsammans med övriga enheter och externa aktörer på hemmaplan. I tjänsten ingår beredskap efter ett års tjänstgöring. Hos oss på Sollefteå kommun erbjuder vi dig: - Stödstrukturer i form av introduktionsprogram och mentorskap - Enhetsträffar, kollegial handledning, extern handledning - Nära chefs- och arbetsledarskap där alla har en lång erfarenhet av socialt arbete - Grundläggande och riktade utbildningsinsatser samt öppenhet för utveckling - Trivsam arbetsgemenskap - Friskvårdstimme/friskvårdsbidrag - Möjlighet till distansarbete i viss utsträckning KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen. OBS att socionomexamen är ett krav för att få arbeta med barnärenden inom socialtjänstens område. Det bedöms meriterande om du har erfarenhet av tidigare arbete inom socialtjänsten. Vi förutsätter att du har god datorvana och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Vi använder programmet Lifecare och dokumenterar barnärenden i BBIC. I ditt arbete möter du människor med skiftande bakgrund, ursprung och möjligheter där du förväntas ha ett respektfullt förhållningssätt. Socialtjänsten i Sollefteå strävar efter att arbeta systemiskt och du ska ha förmågan att se och arbeta utifrån människors egna styrkor och resurser. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. B-körkort är ett krav. ÖVRIGT I Sollefteå kommun är ett antal tjänster inplacerade i säkerhetsklass enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). För de tjänsterna ingår säkerhetsprövning i anställningsförfarandet. Observera att vi endast tar emot ansökningar via Offentliga jobb. Första gången du söker ett jobb via Offentliga jobb, registrerar du dig på länken www.offentligajobb.se och skriver in dina uppgifter där. Du bör vara noggrann när du fyller i dina uppgifter, eftersom dina uppgifter ligger till grund för hanteringen. När vi mottagit din ansökan får du en bekräftelse via mail. Vi strävar efter mångfald och jämn könsfördelning inom Sollefteå kommun. Vi undanber oss vänligt men bestämt att bli kontaktade av annons och rekryteringsföretag.

5 juni 2025
Sista ansökan:
21 juli 2025
Behandlingssekreterare SiS Johannisberg Sävast

Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring. SiS ungdomshem Johannisberg har verksamhet i Kalix och i Boden (enhet Sävastgården). Arbetsbeskrivning Vill du vara med och skapa den livsviktiga förändringen för utsatta människor? Johannisberg i Sävast har målgrupp skolpliktiga flickor med psykosocial problematik, kriminalitet och missbruk placerade enligt Lagen om vård av unga. Som behandlingssekreterare samordnar och ansvarar du för ungdomarnas behandling på avdelningen, upprättar behandlingsplaner, sköter myndighetskontakter och ansvarar för dokumentation av genomförda behandlingsinsatser samt stöttar behandlingspersonalen i det dagliga arbetet. Behandlingssekreteraren fyller en viktig funktion i att säkerställa att ungdomarna erhåller kvalitativa individanpassade insatser utifrån deras förutsättningar och behov och arbetar i nära samarbete med övriga professioner på institutionen, som till exempel behandlingsassistenter/pedagoger, lärare, sjuksköterskor och psykologer. Behandlingssekreteraren bidrar till utvecklandet av institutionens rutiner enligt myndighetens riktlinjer vad gäller behandling och utredning.  Kvalifikationer • Högskoleexamen om minst 210 hp inom samhälls-/beteendevetenskap t.ex. socionomexamen, högskoleexamen 180 hp inom beteendevetenskap eller annan relevant högskoleutbildning som bedöms uppfylla SiS riktlinjer om kompetenskrav för samordnande/planerande behandlingsarbete. • Erfarenhet av behandlingsarbete med ungdomar och/eller erfarenhet av tvångsvård är meritande. • Körkort B. Arbetet ställer krav på den personliga lämpligheten. Vi söker dig som har ett positivt förhållningssätt och motiveras av att stötta människor i utsatta situationer. Du har ett genuint intresse för behandlingsarbete och förmåga att ställa om och prioritera arbetet efter rådande förutsättningar. Du delar SiS värdegrund att vara en plats för förändring, och ditt bemötande och förhållningssätt genomsyras av våra ledord Respekt, Omtanke och Tydlighet. Som behandlingssekreterare förväntas du driva och planera ditt arbete självständigt, samtidigt som en stor del av arbetet sker i samverkan med andra. Du bör därför ha förmåga att relatera till andra människor på ett lyhört och smidigt sätt. God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift är ett krav.  Anställning: Som anställd inom staten har du enligt avtal vissa förmåner som till exempel 28 - 35 semesterdagar beroende på din ålder, lönetillägg vid föräldraledighet samt ett årligt friskvårdsbidrag. Läs mer om våra förmåner här. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Placeringsort är Sävast men resor i tjänsten till vår institution i Kalix kan förekomma. Tillträde enligt överenskommelse. Ansökan: Varmt välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 25-07-13. SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande. För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning. Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte söka via rekryteringssystemet. Kontakta i stället den som står som kontaktperson i annonsen.

4 juni 2025
Sista ansökan:
13 juli 2025
Behandlingssekreterare SiS Johannisberg Kalix

Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring. SiS ungdomshem Johannisberg har verksamhet i Kalix och i Boden (enhet Sävastgården). Arbetsbeskrivning Vill du vara med och skapa den livsviktiga förändringen för utsatta människor? Johannisberg i Kalix har målgrupp pojkar 16 - 21 år placerade enligt Lagen om sluten ungdomsvård och Lagen om vård av unga. Som behandlingssekreterare samordnar och ansvarar du för ungdomarnas behandling på avdelningen, upprättar behandlingsplaner, sköter myndighetskontakter och ansvarar för dokumentation av genomförda behandlingsinsatser samt stöttar behandlingspersonalen i det dagliga arbetet. Behandlingssekreteraren fyller en viktig funktion i att säkerställa att ungdomarna erhåller kvalitativa individanpassade insatser utifrån deras förutsättningar och behov och arbetar i nära samarbete med övriga professioner på institutionen, som till exempel behandlingsassistenter/pedagoger, lärare, sjuksköterskor och psykologer. Behandlingssekreteraren bidrar till utvecklandet av institutionens rutiner enligt myndighetens riktlinjer vad gäller behandling och utredning.  Kvalifikationer • Högskoleexamen om minst 210 hp inom samhälls-/beteendevetenskap t.ex. socionomexamen, högskoleexamen 180 hp inom beteendevetenskap eller annan relevant högskoleutbildning som bedöms uppfylla SiS riktlinjer om kompetenskrav för samordnande/planerande behandlingsarbete. • Erfarenhet av behandlingsarbete med ungdomar och/eller erfarenhet av tvångsvård är meritande. • Körkort B. Arbetet ställer krav på den personliga lämpligheten. Vi söker dig som har ett positivt förhållningssätt och motiveras av att stötta människor i utsatta situationer. Du har ett genuint intresse för behandlingsarbete och förmåga att ställa om och prioritera arbetet efter rådande förutsättningar. Du delar SiS värdegrund att vara en plats för förändring, och ditt bemötande och förhållningssätt genomsyras av våra ledord Respekt, Omtanke och Tydlighet. Som behandlingssekreterare förväntas du driva och planera ditt arbete självständigt, samtidigt som en stor del av arbetet sker i samverkan med andra. Du bör därför ha förmåga att relatera till andra människor på ett lyhört och smidigt sätt. God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift är ett krav.  Anställning: Som anställd inom staten har du enligt avtal vissa förmåner som till exempel 28 - 35 semesterdagar beroende på din ålder, lönetillägg vid föräldraledighet samt ett årligt friskvårdsbidrag. Läs mer om våra förmåner här. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Placeringsort är Kalix men resor i tjänsten till vår institution i Sävast kan förekomma. Tillträde enligt överenskommelse. Ansökan: Varmt välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 25-07-13. SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande. För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning. Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte söka via rekryteringssystemet. Kontakta i stället den som står som kontaktperson i annonsen.

4 juni 2025
Sista ansökan:
13 juli 2025
Socialsekreterare till Myndighetsenheten
Hjo kommun
Socialsekreterare

Två tjänster: Utredare och Insatshandläggare barn och unga Vill du arbeta i en stabil organisation med närvarande ledarskap, erfarna kollegor och korta beslutsvägar? Hjo kommun söker nu två socialsekreterare till Myndighetsenheten – en utredare och en insatshandläggare inom barn och unga. Om arbetsplatsen Hjo kommun befinner sig i en spännande utvecklingsfas där socialtjänstens organisation anpassas efter nya lagkrav och framtida arbetssätt. Vi har delat upp IFO verksamheten i en Förebyggande-, Myndighets- och Arbetsmarknadsenhet samt enhet för Funktionsstöd, vilket skapar bättre förutsättningar för både individen och våra medarbetare. Förebyggande och Myndighet har ett etablerat nära samarbete där vi arbetar med fokus på helhet, hållbarhet och det goda mötet. Myndighetsenheten består av engagerade, kunniga kollegor som stöttar varandra i vardagen. Ledarskapet är tillgängligt och tryggt, och vi värnar om en kultur där du får växa i din roll och bidra till utvecklingen.   Vi sitter i centrala Hjo – en liten kommun med stort hjärta, där du har närhet till både kollegor, samverkanspartners och en vacker omgivning. Om tjänsterna Som utredare arbetar du med myndighetsutövning enligt SoL och LVU. Du genomför utredningar inom ramen för BBIC, gör riskbedömningar, håller samtal med barn och vårdnadshavare/ föräldrar, dokumenterar och samverkar med såväl familjer som externa aktörer. Du har ett stort ansvar men också ett starkt team omkring dig. Som insatshandläggare följer du upp beviljade insatser och ansvarar för att dessa genomförs på ett rättssäkert och behovsanpassat sätt. Du har tät kontakt med barn, unga, vårdnadshavare och utförare, och din roll är både stödjande och samordnande. Vi erbjuder en varierande arbetsvardag där du får göra verklig skillnad – varje dag. Kvalifikationer Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som ger behörighet att arbeta med barn och unga inom socialtjänsten. Du behöver ha mycket god svenska i tal och skrift samt B-körkort. Du har god struktur, ett professionellt förhållningssätt och ett genuint engagemang för att stötta barn och familjer. Erfarenhet av arbete med BBIC, MI, LifeCare eller liknande system är meriterande. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Du är lyhörd, trygg i dig själv och van att samarbeta. Du tror, precis som vi, på kraften i det goda mötet – att skapa tillit, vara närvarande och visa respekt. Vi erbjuder Hos oss får du en trygg anställning i en utvecklingsinriktad verksamhet. Du får ett nära ledarskap, handledning, erfarna kollegor och möjlighet till kompetensutveckling. Vi erbjuder dessutom: • Friskvård: friskvårdsbidrag, friskvårdstimme, rabatterat gymkort, businessbike • Tjänstepension: 6 % avsättning av årslön • Semesterväxling och sommararbetstid • Centralt belägen arbetsplats i vackra Hjo Rekryteringsprocess Ansökan Vi ber dig skicka in din ansökan via Visma Recruit och ej via post eller mejl. Undantaget kandidater med skyddad identitet. Detta för att vi ska kvalitetssäkra och effektivisera vår rekryteringsprocess. Vi ändvänder oss av digital referenstagning via Refapp samt personlighetstest via Jobmatch i flera av våra rekryteringar. Tidsplan På grund av en internförflyttning samt att rekryteringen sammanfaller med semesterperioden, kommer processen att anpassas därefter. Vi arbetar med löpande urval och kan komma att kalla till intervju samt tillsätta tjänsterna innan ansökningstiden gått ut. Eftersom det är två tjänster vi rekryterar till kan det dock komma att dröja med återkoppling. Om rekryteringen inte är avslutad före midsommar, planerar vi att genomföra en första screening under vecka 28. Därefter siktar vi på att hålla intervjuer med ett urval av kandidater under vecka 33, med fortsatt process efter det. Tack för din förståelse – och varmt välkommen med din ansökan! Övrigt: Vi undanber kontakt vad avser marknadsföring eller rekryteringshjälp i samband med den här annonsen.

4 juni 2025
Sista ansökan:
6 juli 2025