Socialsekreterare familjehemsenheten

LULEÅ + VÄRLDENS FRAMTID + GRÖN INDUSTRI + KARRIÄR + UNIVERSITETSSTAD + DRÖMARBETE + TRYGGHET + MIDNATTSLJUS + SKÄRGÅRD + NÄRHET + LIVSPUSSEL + SPELA ROLL + DU Vill du också spela roll? Luleå kommun är en av Norrbottens största arbetsgivare och är en stad med stor framtidstro. Alla våra yrken har något gemensamt; vi har stor betydelse, vi gör skillnad, vi skapar förutsättningar för ett hållbart samhälle och livskvalitet för dagens och morgondagens Luleåbor. Hej! Vad kul att du är intresserad av tjänsten som socialsekreterare på Familjehemsenheten! Tillsammans med oss, ett gäng engagerade och kunniga kollegor, kommer du arbeta för att göra skillnad för människor i deras vardag. Familjehemsenheten ligger i centrala Luleå med nyrenoverade och fräscha lokaler. Enheten består idag av nio socialsekreterare, åtta familjehemssekreterare, en familjehemskonsulent och en specialistsocionom. Hos oss har vi ett gott samarbete och positivt arbetsklimat. Vi jobbar kontinuerligt med att utveckla verksamheten för att vi ska bli så bra som möjligt för dem vi finns till för. När du gör din ansökan får du svara på frågor. Glöm inte att bifoga ditt CV när du ansöker. Du behöver inte bifoga personligt brev när du söker till våra jobb! ARBETSUPPGIFTER Du ansvarar för barn och ungdomar som är placerade i familjehem enligt SoL och LVU samt hanterar alla förekommande frågor som kan uppstå i barnets liv, följer upp insatsen och samarbetar med ansvarig familjehemssekreterare. Arbetet syftar till att barnet ska få en god utveckling. Placeringarna och insatserna följs upp enligt BBIC:s livsområden. Samverkan sker både internt och externt och är en viktig del i uppdraget. Du samverkar exempelvis med andra enheter inom socialtjänsten, öppenvården samt med skola och andra myndigheter. Som ny hos oss får du tid att växa in i rollen. Du får en mentor samt utbildning och handledning i de metoder som vi använder oss av. Vi har regelbundna ärendegenomgångar, kontinuerlig metodhandledning och du ges möjlighet till reflektion. Kompetensutveckling kan förutom utbildning innebära deltagande i nätverk, praktik, studiebesök och föreläsningar. Inom ramen för ditt uppdrag erbjuds du den kompetensutveckling, stöd och inspiration som du behöver för att utvecklas inom ditt arbetsområde. Du har flexibel arbetstid och friskvårdsförmån som underlättar samspelet mellan arbete, fritid och familjeliv. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har ett genuint intresse och engagemang för att jobba med barn och unga. Vidare ska du som söker: • Ha socionomexamen • Ha B-körkort Det är meriterande om du har erfarenhet av socialt utrednings- och behandlingsarbete med barn och ungdomar. Som person ska du vara strukturerad, lösningsorienterad och samarbetsorienterad. I denna process lägger vi stor vikt vid personliga kompetenser. Tillträde så snart som möjligt enligt överenskommelse. Urval kan ske löpande under ansökningstiden. ÖVRIGT Tillsammans spelar vi en viktig roll. Varje dag, året om, för Luleå. Vi vill skapa goda förutsättningar för dig och ett hållbart arbetsliv. Hos oss är det viktigt att du utvecklas, trivs, mår bra och känner arbetsglädje. Vi har många förmåner som bland annat friskvårdsbidrag och möjlighet att hyra boende i Riksgränsen och Stockholm. Tillsammans jobbar vi för Framtidens Luleå med plats för minst 100 000 Luleåbor. Just nu pågår en omställning och nyetablering av industrin här i norr. Industrierna ställer om till fossilfri produktion och förutsättningarna finns här hos oss. Det innebär stora möjligheter för vår kommun att skapa mer Luleå för fler Luleåbor och öka takten i samhällsutvecklingen. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Luleå kommun ser heltid som en rättighet och deltid som en möjlighet. Det är meriterande om du har kunskaper i finska, samiska och/eller meänkieli eftersom dessa nationella minoritetsspråk är vanligt i våra verksamheter. Tips! Nyfiken på Luleå? www.flyttatilllulea.se Nyfiken på jobb? www.lulea.se/ledigajobb Följ oss på Luleå kommuns LinkedIn

15 maj 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Socialsekreterare ekonomiskt bistånd

I Lysekils kommun arbetar vi för att vara en hållbar och attraktiv kommun året runt, som kännetecknas av kreativitet och framtidstro. Du som arbetar här gör en viktig skillnad i människors vardag och bygger ett samhälle för alla. Vi är idag 1400 kollegor som utvecklar våra verksamheter och ger 14 400 invånare, 1 600 företag och 100 föreningar bästa möjliga service och förutsättningar att bo, leva och verka i Lysekil. Det är vi stolta över. Ett liv i Lysekils kommun är ett liv nära både havet och bergen – här finns möjlighet till såväl eftertanke som äventyr i en av Bohusläns vackra kustkommuner. Läs gärna mer om Lysekil på Lysekils kommun - https://lysekil.se/. Beskrivning I Enheten för vägledning och stöd arbetar ett team på 19 medarbetare med många och varierande kompetenser. Vårt uppdrag är att ta emot, vägleda och möjliggöra för alla Lysekilsbor som önskar stöttning för att komma i arbete, studier eller annan varaktig försörjning, att nå sina mål. Enheten finns inom Arbetslivsförvaltningen som bland annat ansvarar för ekonomiskt bistånd, arbetsmarknadsinsatser, vuxenutbildning, daglig verksamhet samt sysselsättning. Teamet som arbetar med ekonomiskt bistånd består av en arbetsledare, fem socialsekreterare samt en socialadministratör. För att möta framtida utmaningar ytterligare en engagerad socialsekreterare som vill vara med och bidra till att den enskilde får rätt stöd. Vi erbjuder regelbunden handledning, nära arbetsledning och goda möjligheter att utvecklas i arbetet genom kompetensutveckling tillsammans med kollegor. Vi kommer inom en nära framtid ta nästa steg mot digitaliserade ansökningar av ekonomiskt bistånd för att ytterligare öka tillgängligheten för våra medborgare.  Arbetsuppgifter Tjänsten som socialsekreterare innebär kvalificerat utredningsarbete och myndighetsutövning. En del av uppdraget består i att utreda och bedöma rätten till ekonomiskt bistånd enligt gällande lagstiftning och föreskrifter. Den andra delen består i att möta, vägleda och coacha den enskilde till att formulera sina mål samt att nå varaktig försörjning i form av arbete, studier eller annan ersättning. I enhetens uppdrag ingår även dödsbohandläggning och förmedling av egna medel. Vi använder oss av en strukturerad utredningsmetod (MIX), motiverande samtal (MI) och träffar den enskilde regelbundet för uppföljning och stöd. Vi arbetar relationsbyggande och utgår från den enskildes egna mål och motivation. Du kommer att samverka med andra viktiga aktörer, både internt inom kommunens och förvaltningens egna verksamheter samt externt med bland annat vården, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.  Kvalifikationer Vi söker dig som har socionomexamen eller en annan högskoleexamen, gärna inom det beteendevetenskapliga området. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av att ha arbetat med handläggning av ekonomiskt bistånd, har kännedom om gällande lagstiftning samt stort intresse för uppdraget och målgruppen. Du behöver ha en god kommunikativ förmåga både i tal och skrift. Som person är du självgående, stabil, står stadigt när det är hög arbetsbelastning och bibehåller ett realistiskt perspektiv. Du måste ha förmågan att kunna anpassa ditt arbetssätt utifrån den enskildes behov. Du ser möjligheter snarare än hinder och vill motivera till förändring. Vi är ett gott gäng där alla bidrar till utveckling och arbetsglädje. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet! Villkor Intervjuer sker löpande och tillsättning kan komma att ske under ansökningstiden. Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.  Välkommen med din ansökan! Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har. Lysekils kommun är en rökfri arbetsplats. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

15 maj 2024
Sista ansökan:
14 juli 2024
Socialsekreterare Missbruk/VINR

ARBETSUPPGIFTER Tjänsten är placerad i verksamheten Arbete och Etablering Myndighet inom Individ- och familjeomsorgen. Verksamheten består av socialsekreterare och en boendekoordinator som handlägger försörjningsstöd, socialpsykiatriinsatser, budget- och skuldrådgivning, bostadsinsatser, familjerättsfrågor, våld i nära relation samt missbruk och beroende. Verksamheten består av medarbetare som arbetar med hög expertis inom respektive områden men där vi även samarbetar och täcker upp för varandra. Tjänsten omfattar myndighetsarbete med missbruksfrågor men också till viss del med våldsutövare och våldsutsatta. Ett viktigt inslag i tjänsten är att hålla råd -och stödsamtal. Du arbetar då förbyggande och stödjande med enskilda individer samt med anhöriga till dessa grupper. I tjänsten ingår att du har ett tätt samarbete med socialsekreterare för våld i nära relationer och täcker upp för dessa frågor vid behov. Som socialsekreterare hos oss arbetar du för att nå gemensamma mål, samordnar samt skapar engagemang och delaktighet. Vi förväntar oss att du arbetar med hög grad av självständighet och har en god samarbetsförmåga. Du erbjuds ett arbete i en utvecklingsinriktad organisation med ambitiösa och engagerade medarbetare. Vi lägger resurser och tid på kompetensutveckling utifrån de behov som finns och gruppen erbjuds extern handledning kontinuerligt. Vi använder verksamhetssystemet Life Care. KVALIFIKATIONER Utbildningskrav: Socionomexamen Meriterande utbildningar ASI, HAP, MI, ADAD, CRA, FREDA, SARA, PATRIARK, SAM, samtal om frihet och samtal om våld. Intresse och erfarenhet Vi söker dig som har ett stort intresse för och erfarenhet av myndighetsutövning inom missbruksfrågor och har kunskaper om missbruks- & beroendeproblematik och om 12-stegsmodellen. Samt intresse för området våld i nära relation. Arbetsuppgifterna kräver god organisatorisk, administrativ och samarbetsförmåga och du ska även ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt hålla dig uppdaterad kring aktuell lagstiftning. Du ska kunna arbeta självständigt och fatta och förmedla välgrundade beslut. Tjänsten kräver att du har stor flexibilitet och att du anpassar dig för aktuellt inflöde av ärenden till avdelningen. ÖVRIGT Vi vill att det ska kännas bra både att bo och jobba i Vellinge kommun. För oss är mod, trovärdighet, glädje och omtanke viktigt för att trivas på arbetet och i vardagen. Vi har stort fokus på god service och gott bemötande såväl internt som externt. Våra medarbetare är vana vid korta beslutsvägar, goda utvecklingsmöjligheter och bra ledare (alla chefer får ledarskapsutbildning). Läs allt om försäkringar, tjänstepension och andra förmåner på Vellinge.se/jobba-hos-oss.

14 maj 2024
Sista ansökan:
31 juli 2024
Nyexad socialsekreterare till barn- och ungdomsenheten

LULEÅ + VÄRLDENS FRAMTID + GRÖN INDUSTRI + KARRIÄR + UNIVERSITETSSTAD + DRÖMARBETE + TRYGGHET + MIDNATTSLJUS + SKÄRGÅRD + NÄRHET + LIVSPUSSEL + SPELA ROLL + DU Vill du också spela roll? Luleå kommun är en av Norrbottens största arbetsgivare och är en stad med stor framtidstro. Alla våra yrken har något gemensamt; vi har stor betydelse, vi gör skillnad, vi skapar förutsättningar för ett hållbart samhälle och livskvalitet för dagens och morgondagens Luleåbor. Äntligen! Du har hittat den ultimata jobbannonsen- och du klickade precis på den! Är du i färd med att avsluta dina socionomstudier och är redo att kasta dig ut i arbetslivet? Är ditt hjärta fyllt av passion för att främja barn och ungdomars välmående? Då är detta tjänsten för dig! När du börjar hos oss får du en gedigen introduktion och stöd för att växa in i din roll. Du får en mentor, utbildning och handledning i de metoder som vi använder. Vi har kontinuerlig metodhandledning, regelbundna ärendegenomgångar och du ges möjlighet till reflektion. Vi sätter din kompetensutveckling i fokus och ger dig det stöd och den inspiration som behövs för din professionella tillväxt. Så- om du är redo att ta dina kunskaper och färdigheter till nya höjder, är det här platsen för dig. ARBETSUPPGIFTER Som socialsekreterare på barn- och ungdomsenheten arbetar du med förhandsbedömningar, utredningar, stöd och uppföljning av insatser till barn, ungdomar och föräldrar. Vi arbetar enligt BBIC (Barns Behov I Centrum) som är ett enhetligt system för den sociala barnavården. Målet med vårt arbete är att hjälpa föräldrar att klara sina inbördes relationer och föräldrarollen bättre. Ytterst är målet att barnen och ungdomarna i familjerna mår bra. Vi strävar efter att ge familjer stöd i ett tidigt skede och så långt det är möjligt på hemmaplan. För att nå målet samverkar vi med andra resurser, till exempel myndigheter och organisationer. Tjänsten är på heltid och arbetstiderna är förlagda vardagar, dagtid med möjlighet till flextid. Tillträde sker enligt överenskommelse och provanställning kan komma att tillämpas. KVALIFIKATIONER För att du ska vara aktuell för denna tjänst krävs det att du har ett genuint intresse för arbete med denna målgrupp. Som person är du strukturerad, relationsskapande och lösningsorienterad. Förutom detta ska du som söker denna tjänst vara utbildad socionom i början av din karriär. Alternativt har du en pågående utbildning med förväntad examen 2024. B-körkort är ytterligare ett krav för tjänsten. Tänk dig att göra karriär i den pulserande staden Luleå, där varje dag erbjuder nya möjligheter att göra verklig skillnad. Är du redo att ta dig an den här spännande utmaningen? Då är det dig vi letar efter! I denna rekryteringsprocess arbetar vi med ett löpande urval vilket innebär att du kan bli kallad till intervju med kort varsel och att tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag passerat. Så tveka inte- skicka in din ansökan idag och låt oss tillsammans skapa en ljusare framtid för barn och ungdomar i Luleå kommun! ÖVRIGT Tillsammans spelar vi en viktig roll. Varje dag, året om, för Luleå. Vi vill skapa goda förutsättningar för dig och ett hållbart arbetsliv. Hos oss är det viktigt att du utvecklas, trivs, mår bra och känner arbetsglädje. Vi har många förmåner som bland annat friskvårdsbidrag och möjlighet att hyra boende i Riksgränsen och Stockholm. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Luleå kommun ser heltid som en rättighet och deltid som en möjlighet. Det är meriterande om du har kunskaper i finska, samiska och/eller meänkieli eftersom dessa nationella minoritetsspråk är vanligt i våra verksamheter. Tips! Nyfiken på Luleå? www.flyttatilllulea.se Nyfiken på jobb? www.lulea.se/ledigajobb Följ oss på Luleå kommuns LinkedIn

14 maj 2024
Sista ansökan:
27 maj 2024
Socialsekreterare till löpande försörjningsstöd

Tycker du att det är stimulerande när det händer mycket och trivs du i förändrings- och utvecklingsprocesser? Har du precis som vi ett högt engagemang och vill arbeta med att stärka individers resurser och möjligheter att bli självförsörjande och leva ett självständigt liv? Då vill vi att du söker denna tjänst! Om arbetsplatsen Försörjningsstödsenheten i Nynäshamns kommun består idag av sammanlagt 17 medarbetare inklusive en enhetschef och två gruppchefer. Enhetens uppdrag är att utreda, bedöma samt besluta om ekonomiskt bistånd. Enhetens mottagning ansvarar även för dödsboärenden samt delvis för mottagning av nyanlända. Arbetsgruppen är varierad med lite olika yrkesbakgrund. Vi har ett nära ledarskap och du kommer att få stöd av chef och kollegor. Tillsammans skapar vi en utvecklande arbetsmiljö där vi lägger stor vikt vid att fånga upp medarbetarnas kompetens och idéer. Arbetsuppgifter Du ansvarar och driver självständigt dina ärenden genom att utreda, bedöma behov samt besluta om rätten till försörjningsstöd. Tillsammans med klienter jobbar du för att hitta lösningar som stärker deras resurser och möjligheter att bli självförsörjande och leva ett självständigt liv. Det innnnebär kontinuerliga kontakter, kartläggning av individens behov, upprättande av genomförandeplaner och samverkan med andra instanser. Vi har ett MI-inspirerat förhållningssätt för att motivera individer i svåra livssituationer samtidigt som du som socialsekreterare behöver ställa de krav som är nödvändiga för att en individ ska ha rätt till försörjningsstöd. Till din hjälp använder du standardiserade utrednings- och bedömningsinstrumentet, Instrument X. Vi har ett målstyrt arbetssätt och du bidrar till att verksamhetens mål uppfylls. Du har ett nära samarbete med övriga socialsekreterare och chef samt med andra både inom enheten, inom förvaltningen och externa parter och myndigheter. I den här rollen får du ett omväxlande arbete i en föränderlig miljö där den ena dagen inte är den andra lik! Det här söker vi hos dig För att lyckas i rollen har du: • socionomexamen eller annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig • erfarenhet av myndighetsutövning med inriktning mot försörjningsstöd • god kunskap om socialtjänstlagen • god kunskap om socialförsäkringssystemet • god förmåga att formulera dig på svenska i såväl tal som skrift • grundläggande datorvana, då dokumentering är en väsentlig del i arbetet Det är meriterande om du har: • kunskap eller erfarenhet av motiverande samtal • erfarenhet av att arbeta med personer i socialt utsatt situation • tidigare erfarenhet av verksamhetssystemet LifeCare • ytterligare språkkunskaper • B-körkort är önskvärt Vi söker dig som tror på varje individs egna resurser och förmåga att lyckas i livet. Du är flexibel, strukturerad och noggrann och du förväntas ha god förmåga att självständigt planera och genomföra ditt arbete. Du har förmåga att balansera krav på noggrannhet och kvalitet med effektivitet. Du har ett gott bemötande. Du trivs att arbeta med andra människor, är nyfiken och lyhörd, har lätt för att samarbeta, och har lätt för att skapa och bevara goda relationer samt anpassa dig till nya människor och omständigheter. Du är lugn i krävande situationer, har ett gott omdöme, även under tidspress, och kan fatta snabba beslut som du agerar utifrån. Du är trygg i dig själv och har förmågan att hantera krav och motgångar i arbetet. Du tar ett ansvar för helheten och har ett intresse av att delta i utveckling av gruppens kompetens och arbetsgemenskap. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.  Information om tjänsten Tillträde: enligt överenskommelse Anställningsform: Tillsvidareanställning Sysselsättningsgrad: Heltid Antal lediga befattningar: 1 Ref. nr: SON/2024/0301/023

14 maj 2024
Sista ansökan:
9 juni 2024
Processledare till Barn- och ungdomsenheten

Beskrivning Barn och unga inom Individ- och familjeomsorgen söker nu en medarbetare som vill ha ett inspirerande och spännande uppdrag som processledare. Denna tjänsts särskilda uppdrag innebär att du kommer att arbeta gentemot Barn- och ungdomsenheten, Familjeenheten och Råd och stödenheten. Chefskap och arbetsgruppstillhörighet är inom Barn- och ungdomsenheten, men uppdrag och uppföljning i tjänsten sker från de tre enheterna gemensamt. Barn- och ungdomsenheten arbetar med barn och ungdomar 0-20 år och deras föräldrar. Enheten arbetar med förhandsbedömningar, utredningar och uppföljning av beslutade insatser utifrån olika typer av problematik, exempelvis omsorgsbrist. Råd och stödenheten arbetar med barn och ungdomar 0-20 år och deras föräldrar. Enheten arbetar med att utföra olika former av insatser utifrån beslut om bistånd men också med förebyggande serviceinsatser till målgruppen barn och unga samt deras föräldrar. Familjeenheten arbetar bland annat med familjehemsvård. Familjehemsgruppen består av två team. Ett team arbetar med att handleda och utreda familjehem och ett team arbetar med att följa upp de placerade barnen i deras insatser enligt SoL eller LVU. Arbetsuppgifter I den särskilda rollen som processledare ingår bland annat dessa arbetsuppgifter: - Företräder socialnämnden i domstol gällande ärenden aktuella på Barn- och ungdomsenheten och Familjeenheten. - Genomför egenkontroller enligt gällande rutiner. Sammanställer resultatet av egenkontrollerna till enheternas respektive ledningsgrupp. - Tillsammans med SAS/MAS/enhetschef granska/utreda avvikelser och komma med förslag på åtgärder. - Medverkar i enheternas verksamhetsutveckling genom att på uppdrag av enhetschef följa upp arbetet enligt Mål – och resursplan, verksamhetsplan, enhetsspecifika mål o. dyl. - Ansvarar för omvärldsbevakning kopplat till uppdraget, exempelvis lagändringar som påverkar verksamheten. - Ansvarar för visst arbete avseende kommunens hemsida samt aktivt deltagande i arbetet kring befintliga och kommande e-tjänster. - Juridiskt stöd i ärendehandläggning. - Utredning och yttrande/svar vid begäran om överflyttning av ärende från annan kommun. - Särskilda uppdrag från enhetschef avseende ärendegenomlysning och olika typer av utvecklingsuppdrag. Kvalifikationer Vi söker dig som är socionom eller har en likvärdig utbildning som uppfyller behörighetskraven för att utföra vissa arbetsuppgifter i socialtjänstens barn- och ungdomsvård. Aktuell erfarenhet av myndighetsutövning gentemot barn och unga är ett krav. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet där samarbetsförmåga och initiativförmåga är avgörande egenskaper. Du behöver vara flexibel samt ha förmåga att uttrycka dig väl och nyanserat i skrift.  B-körkort är ett krav.  Erfarenhet krävs.  Rekrytering kan komma att påbörjas under ansökningstiden, så vänta inte med din ansökan. Villkor När du söker tjänst inom Socialförvaltningens verksamheter får du vara beredd på att uppvisa utdrag ur belastningsregistret inför tillsättning av tjänst. Önskvärt är att du vid intervjun har möjlighet att lämna minst två referenser, en från nuvarande arbetsgivare och en från tidigare arbetsgivare. Krigsplacering Om du söker en tjänst hos oss som omfattas av krigsplacering kommer du få information om det i samband med din anställning. Övrigt Vänersborgs kommun - attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet. Våra värdeord: Levande, attraktiv, hållbar - tillsammans Olika är normen! Hos oss är mångfald positivt, alla är vi olika och det är en tillgång. Vi arbetar även aktivt med att skapa ett hållbart arbetsliv och därför har vi rökfri arbetstid på alla våra arbetsplatser. Kommunen nyttjar vår tids möjligheter att ge nya medarbetare en introduktion direkt vid start! Är du nyfiken på att prova introduktionen redan nu och få veta mer om hur vi arbetar i Vänersborgs kommun? Starta http://introduktion.vanersborg.se/ genom att välja avsnitt och skriv in ditt namn för att få ett diplom efter genomförd introduktion. Ditt namn registreras ingenstans. Är du nyfiken på att veta mer om oss som arbetsgivare och vilka förmåner vi erbjuder - surfa in på vårhttp://jobb.vanersborg.se/ och sidan https://www.vanersborg.se/naringsliv-och-arbete/arbetsmarknad/jobba-i-vanersborgs-kommun . Kontaktuppgifter till din fackliga organisation hittar du https://www.vanersborg.se/naringsliv-och-arbete/arbetsmarknad/fackliga-organisationer . Kommunen har gjort aktiva val i denna rekrytering och vill därför inte bli kontaktade med erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp/kompetensförmedling.

14 maj 2024
Sista ansökan:
4 juni 2024
Vi söker fler socialsekreterare till barn- och ungdomsenheten!

LULEÅ + VÄRLDENS FRAMTID + GRÖN INDUSTRI + KARRIÄR + UNIVERSITETSSTAD + DRÖMARBETE + TRYGGHET + MIDNATTSLJUS + SKÄRGÅRD + NÄRHET + LIVSPUSSEL + SPELA ROLL + DU Vill du också spela roll? Luleå kommun är en av Norrbottens största arbetsgivare och är en stad med stor framtidstro. Alla våra yrken har något gemensamt; vi har stor betydelse, vi gör skillnad, vi skapar förutsättningar för ett hållbart samhälle och livskvalitet för dagens och morgondagens Luleåbor. Hej! Vad roligt att du är intresserad av jobbet som socialsekreterare hos oss. Som medarbetare hos oss blir du en del av ett team med utvecklingsfokus. Här tycker vi om att testa olika arbetssätt och nya arbetsmetoder. När du börjar hos oss får du en gedigen introduktion och stöd för att växa in i din roll. Du får en mentor, utbildning och handledning i de metoder som vi använder. Vi har kontinuerlig metodhandledning, regelbundna ärendegenomgångar och du ges möjlighet till reflektion. Vi sätter din kompetensutveckling i fokus och ger dig det stöd och den inspiration som behövs för din professionella tillväxt. Denna tjänst är på heltid och arbetstiderna är förlagda vardagar, dagtid med möjlighet till flextid. Tillträde sker enligt överenskommelse och provanställning kan komma att tillämpas. ARBETSUPPGIFTER Som socialsekreterare på barn- och ungdomsenheten arbetar du med förhandsbedömningar, utredningar, stöd och uppföljning av insatser till barn, ungdomar och föräldrar. Vi arbetar enligt BBIC (Barns Behov I Centrum) som är ett enhetligt system för den sociala barnavården. Målet med vårt arbete är att hjälpa föräldrar att klara sina inbördes relationer och föräldrarollen bättre. Ytterst är målet att barnen och ungdomarna i familjerna mår bra. Vi strävar efter att ge familjer stöd i ett tidigt skede och så långt det är möjligt på hemmaplan. För att nå målet samverkar vi med andra resurser, till exempel myndigheter och organisationer. KVALIFIKATIONER För att du ska vara aktuell för denna tjänst krävs det att du har ett genuint intresse för arbete med denna målgrupp. Förutom detta ska du som söker denna tjänst: • Vara utbildad socionom • Kunna uttrycka dig väl i tal och skrift • Inneha B-körkort Som person är du strukturerad, relationsskapande och lösningsorienterad. Dokumentationsvana och/eller erfarenhet av socialt utrednings- och behandlingsarbete med barn och ungdomar är meriterande. Vi lägger stor vikt vid dina personliga kompetenser i denna rekryteringsprocess. I denna rekryteringsprocess arbetar vi med ett löpande urval vilket innebär att du kan bli kallad till intervju med kort varsel och att tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag passerat. Låter jobbet spännande? Då vill vi att du skickar in din ansökan redan idag- glöm inte att skicka med ditt CV. Vi ser fram emot att ta del av din ansökan! ÖVRIGT Tillsammans spelar vi en viktig roll. Varje dag, året om, för Luleå. Vi vill skapa goda förutsättningar för dig och ett hållbart arbetsliv. Hos oss är det viktigt att du utvecklas, trivs, mår bra och känner arbetsglädje. Vi har många förmåner som bland annat friskvårdsbidrag och möjlighet att hyra boende i Riksgränsen och Stockholm. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Luleå kommun ser heltid som en rättighet och deltid som en möjlighet. Det är meriterande om du har kunskaper i finska, samiska och/eller meänkieli eftersom dessa nationella minoritetsspråk är vanligt i våra verksamheter. Tips! Nyfiken på Luleå? www.flyttatilllulea.se Nyfiken på jobb? www.lulea.se/ledigajobb Följ oss på Luleå kommuns LinkedIn

14 maj 2024
Sista ansökan:
27 maj 2024
Socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd

Tjänsten är placerad inom Integrations- och arbetsmarknadsförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Vi stärker möjligheterna för Linköpingsbor som är beroende av ekonomiskt bistånd, att bli självförsörjande och självständiga. Vi bidrar också med kompetensförsörjning till Linköpings kommun och näringsliv.   Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss!  Dina arbetsuppgifter Vi söker en socialsekreterare inriktad mot försörjningsstöd vilket innebär att du tar emot och handlägger nya ansökningar om ekonomiskt bistånd enligt socialtjänstlagen samt utreder resurser och hinder för egen försörjning. Som socialsekreterare på Mottagningsenheten kommer din roll innebära första kontakten för individer med kort och långvarigt behov av ekonomiskt bistånd. I arbetsuppgifterna ingår motivationsarbete och coachning (MI) i anslutning till utredningsarbetet för att utveckla klientens möjligheter till egen försörjning. Det ingår även arbete med att samordna externa kontakter med andra samhällsorgan som Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, inom förvaltningen och Linköpings kommun samt andra samverkanspartners. Din arbetsplats Integrations- och arbetsmarknadsförvaltningens uppdrag är att stärka möjligheterna för Linköpingsbor som är i behov av ekonomiskt bistånd att bli självförsörjande och självständiga, samt att bidra med kompetensförsörjning till Linköpings kommun och näringslivet. I förvaltningen arbetar vi tätt tillsammans med kommuninvånare, näringsliv, idéburen sektor, myndigheter och andra offentliga aktörer.   Avdelningen Arbetsliv och Försörjning tillhör Integrations- och arbetsmarknadsförvaltningen, där enheterna Mottagning, Integration och Arbetsliv och Försörjning 1-5 finns. Förvaltningen verkar inom Arbetsmarknadsnämndens ansvarsområde. Förvaltningen omfattar ca 300 medarbetare. Inom avdelning Arbetsliv och Försörjning bedrivs handläggning av ärenden gällande ekonomiskt bistånd på 5 enheter med olika inriktning:  • Mottagning  • Integration  • Arbetsliv och försörjning 1-3 Arbetsplatsen ligger på Barnhemsgatan 2 och arbetstiden är 7.45-17, vilket möjliggör ledighet på klämdagar och kortare arbetsdag under sommarmånaderna. Vi tillämpar flextidsavtal. Vi erbjuder dig ett utmanande och varierande arbete. Hos oss blir du en del av ett härligt gäng med stor kollegial anda och hög kompetens.  Du som söker Vi söker dig som har socionomexamen eller beteendevetenskaplig examen. Har du läst kurser inom socialt arbete, socialrätt, förvaltningsrätt samt psykologi ses det meriterande. Det är även meriterande om du har tidigare erfarenhet av socialt myndighetsarbete eller arbetat med ekonomiskt bistånd. Har du tidigare erfarenhet av verksamhetssystemet Lifecare ses även det meriterande då vi använder oss av det idag. För tjänsten krävs det att du har goda kunskaper i svenska i tal och skrift då arbetet innebär kontakt med myndigheter och dokumentation.   För att lyckas i rollen ser vi att du arbetar bra med andra människor. Att lyssna och kommunicera på ett konstruktivt sätt är för dig en självklarhet. Då ingen dag är den andra lik har du lätt för att anpassa dig efter ändrade situationer och förutsättningar. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och planerar och strukturerar ditt arbete på ett effektivt sätt. I stressade och pressade situationer behåller du dig lugn och stabil. Du skiljer på det personliga och professionella och ser relationer i sitt rätta perspektiv.  Urval påbörjas efter sista ansökningsdag den 28 maj. Intervjuer kommer preliminärt att hållas vecka 23 och 24. Varmt välkommen med din ansökan! Övrig information När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan. Tillträde: Augusti 2024 Anställningsform: Tidsbegränsad anställning (föräldravikariat) upp till 12 månader Sysselsättningsgrad: 100% Antal lediga befattningar: 1 Ref. nr: 12901 I denna ansökan bifogar du inget personligt brev Om Linköpings kommun Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt. Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

14 maj 2024
Sista ansökan:
28 maj 2024
Socialsekreterare

Vilhelmina kommun är en liten kommun med ett stort hjärta. Hos oss är avståndet mellan beslut och handling kort, vilket ger en nära kontakt med våra klienter. Vi tror på att skapa samhörighet genom trygghetsskapande arbete och strävar efter att vara en plats där varje individ känner sig sedd och hörd. Bor du inte i Vilhelmina idag? Inga problem! Om du får anställning hos oss kan du under tre månader bo kostnadsfritt i ett möblerat rum i kommunens tidigare elevhem. Du får en god start som Vilhelminabo och kan under denna tid leta efter ditt permanenta hem. Läs mer genom att klicka https://www.vilhelmina.se/kommun-och-politik/lediga-jobb/testa-vilhelmina/ och fråga rekryterande chef om denna möjlighet att testa Vilhelmina. Arbetsuppgifter Som socialsekreterare i Vilhelmina kommun kommer du att hantera en bred variation av ärenden. Från att stötta barn och familjer i svåra situationer till att hjälpa enskilda individer att hitta rätt resurser för sin situation. Du kommer handlägga både barn och vuxen ärenden utifrån SoL, LVU och LVM. Du kommer att arbeta nära våra invånare för att skapa en trygg och inkluderande miljö för alla. Kvalifikationer - Socionomexamen eller utbildning i enlighet med Socialstyrelsens föreskrift för arbete med barn. (SOSFs 2014:7). - Förmåga att arbeta självständigt och i team. - God kommunikationsförmåga och empatiskt förhållningssätt. - Förmåga att hantera olika typer av ärenden med professionalitet och respekt. - Du är intresserad av att arbeta evidensbaserat och har förmågan att omsätta och dela med dig av dina kunskaper. Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning och socialt arbete  Vi vill också att du är stabil, har självinsikt och är trygg i dig själv. Du har god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift. Körkort är ett krav för att arbeta hos oss. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.  Vi erbjuder - En möjlighet att arbeta i en liten kommun med stor gemenskap och sammanhållning. - Extern handledning. - Flextid - Friskvård - Arbete utifrån ett helhetsperspektiv där du får möjlighet att hantera alla typer av ärenden och bygga upp en bred kompetens inom socialt arbete. - En plats där du kan göra verklig skillnad i människors liv och bidra till en trygg och inkluderande samhällsmiljö. Välkommen att bli en del av vårt team och bidra till att göra skillnad i Vilhelmina kommun! Urval sker löpande. Intervjuer kan förekomma innan sista ansökningsdag, så du är välkommen med din ansökan redan idag.    Om Vilhelmina Vilhelmina kommun är en vidsträckt kommun med närhet till härliga fjäll, lummiga skogar och vackra sjölandskap. Vi har en vacker natur som bjuder in till utevistelse året om - och kanske är det just det vi är mest kända för. Vilhelmina kan beskrivas som ett 5-minuterssamhälle. Det må ligga en bit från större städer, men väl på plats finns det mesta inom räckhåll. På fem minuter kan du i tätorten hämta barnen från förskolan, gå till jobbet, gymma efter jobbet eller ta skidorna/löparskorna i elljusspåret, och äta på någon av ortens caféer och restauranger. Läs mer om vårt Vilhelmina här https://vilhelmina.se/kommun-och-politik/flytta-till-vilhelmina/ Vilhelmina kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och som ger alla samma möjligheter med vilja, mod och glädje. Som samisk förvaltningskommun ser vi att kunskaper i samiska och samisk kultur kan vara meriterande. I Vilhelmina kommun kan du kombinera din ordinarie tjänst med en deltidsanställning som brandman. Kontakta räddningstjänsten för mer information kring arbetet som deltidsbrandman. Inför rekryteringsarbetet har Vilhelmina kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

14 maj 2024
Sista ansökan:
2 juni 2024
Utredande socialsekreterare på Barn och familj

Stolthet, trivsel, lojalitet, bra chefer och kollegor och en känsla av att bidra till ett bättre samhälle. Så känner medarbetarna för Sölvesborgs kommun som arbetsgivare. Vi erbjuder våra medarbetare meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad för andra människor. Vill du bli en av oss? Arbete- och välfärdsförvaltningen består av Individ- och familjeomsorg, Stöd, service och boende samt Utbildning, arbete och förebyggande. Totalt är vi cirka 300 medarbetare som arbetar salutogent och lösningsinriktat med en kunskapsbas i metoder med vetenskaplig grund. Vårt uppdrag är att hjälpa och stödja individer med sociala problem och/eller funktionssvikt, att arbeta förebyggande och främjande för att motverka utanförskap och sociala problem och genom studier eller sysselsättning hitta vidare ut i arbetslivet mot självförsörjning. Utifrån ett barnrättsperspektiv hjälper, stödjer och skyddar vi barn och ungdomar för att de ska kunna leva och utvecklas under goda och trygga förhållanden. Placering: Individ- och familjeomsorgen, barn och familj ARBETSUPPGIFTER Vi söker utredande socialsekreterare som utreder barn och unga i åldern 0-18 år (21 år), beviljar insatser med stöd av SoL och LVU samt följer upp insatserna. Du kommer att ingå i ett utredningsteam och arbeta nära kollegor. Du får dagligt stöd i arbetet av 1:e socialsekreterare. Dina främsta arbetsuppgifter som socialsekreterare är att med utgångspunkt i BBiC utreda barns behov av skydd och stöd. I ditt arbete utgår du ifrån ett systemorienterat synsätt och en evidensbaserad praktik och du arbetar aktivt för att göra barnet delaktig i processen i så hög utsträckning som möjligt. Du arbetar för att tillsammans med familjerna hitta och stärka deras egna resurser för att skapa ökat skydd och trygghet för barnen. På enheten finns en mottagning som tar emot ansökningar och anmälningar, utredande socialsekreterare samt barn- och familjehemssekreterare som arbetar med placeringar och familjehem. Arbetet är ansvarsfullt och omväxlande. Arbetet förutsätter en god samverkan med övriga grupper inom den egna verksamheten men även med externa aktörer såsom skolor, polis och BUP. Vi på enheten för barn och unga är en välkomnande och kunnig arbetsgrupp med kollegor som arbetar tillsammans med barn, ungdomar och föräldrar för att hitta det som gör skillnad i just deras liv, både med stöd av SoL och LVU. Vi erbjuder dig: Individuellt anpassad introduktion genom mentorskap, tillgång till nära och tillgänglig arbetsledning. Detta innefattar även deltagande i Yrkesresan - ett samarbete mellan SKR, Socialstyrelsen och Regionala samverkans- och stödstrukturer (RSS). Regelbunden extern handledning och erbjudande om utbildning/föreläsningar som bedöms vara relevant, bland annat genom Yrkesresan. Förutom en trevlig arbetsgrupp finns det många andra fördelar med att vara anställd i Sölvesborgs kommun. Vi kan erbjuda dig flera förmåner, exempelvis friskvårdstimme/bidrag, flextid, och möjligheten att växla ditt semesterdagstillägg mot fler semesterdagar samt distansarbete om verksamheten tillåter. En fräsch arbetsplats mitt i centrum med ca 3 minuters promenad till allmänna kommunikationer. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen och som är engagerad för att arbeta för barns bästa. Det är önskvärt med goda kunskaper vad gäller barn och ungas utveckling och behov. Tidigare erfarenhet av arbete med myndighetsutövning är en merit samt erfarenhet av att arbeta enligt BBiC och Signs of Safety. Goda kunskaper i svenska språket i såväl tal som skrift samt god administrativ förmåga. Du behöver vara trygg, strukturerad, ha god förmåga att organisera ditt arbete. I arbetsgruppen stöttar vi varandra i det dagliga arbetet, vi har ett öppet klimat och en stor mängd arbetsglädje! Arbetet kräver en god förmåga att analysera, bedöma samt fatta rättssäkra beslut. För Sölvesborgs kommun är det viktigt att du som ny arbetstagare känner dig bekväm med vår värdegrund och vill arbeta med den i vardagen, därför lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet. B-körkort, manuell växel, är ett krav. ÖVRIGT I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval. Det innebär att vi kan komma att kalla till anställningsintervju innan ansökningstiden gått ut. Är du intresserad av att söka tjänsten, skicka in din ansökan. I Sölvesborgs kommun arbetar våra 1 500 medarbetare efter ledorden värme, närhet och engagemang. Vår värdegrund genomsyrar all verksamhet och vi arbetar tillsammans för att Sölvesborg ska vara en plats där det skapas möjligheter för den som bor, verkar eller vistas här. Vi erbjuder dig en dynamisk och lyhörd arbetsplats där vi är positiva till nya idéer och god stämning och trivsel har hög prioritet. Som arbetsgivare värnar vi om alla våra medarbetare och erbjuder därför många förmåner. Läs mer på www.solvesborg.se/jobb Sölvesborg ligger vid Blekinges kust med goda pendlingsmöjligheter till både Karlskrona och Malmö. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

14 maj 2024
Sista ansökan:
7 juli 2024